برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      9,408


  2. mehdipersian

    • امتیاز

      7

    • تعداد محتوا

      3,146


  3. smorteza

    smorteza

    Members


    • امتیاز

      5

    • تعداد محتوا

      165


  4. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      4

    • تعداد محتوا

      2,180



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 3 آبان 1403 در همه مناطق

  1. 4 پسندیده شده
    خنک کاری قطعات توربین پوشش دهی فلزات از دیرباز برای مقاومت در برابر انتقال حرارت و زنگ زدگی(اکسید شدن مورد استفاده بود نیاز روز افزون به انرژی الکتریکی درخواست‌ها برای افزایش تولید برق توسط توربین‌ها را افزایش داد برای این کار چهار راه وجود دارد. افزایش دما، افزایش سرعت، افزایش ابعاد، افزایش فشار کاری. افزایش ابعاد تا حد امکان انجام یافته بود، افزایش دما سبب افزایش اتلاف می‌شود راه باقی‌مانده افزایش فشار و سرعت دوران بود که به صورت ناگزیر افزایش دما و استهلاک را در پی دارد. و عمر قطعات را به شدت کاهش می‌دهد. افزایش فشار سبب افزایش خزش هوا بر روی پره‌ها و گرم‌تر شدنآنها شده و عمر آنها را به شدت کاهش می‌دهد. در دهه ۸۰ به صورت جدی بر روی این مساله کار شد اولین راهکار ایجاد انتقال دهنده‌های حرارتی بر روی نقاط گرم توربین است. اجرای پروژه هواپیمای SR71 با موتور پرات ویتنیj58 با استفاده از این تکنیک اجرا شد به گونه‌ای که سامانه خنک کاری نازل امکان استفاده از پس سوز را در سرعت‌های بیش از سه ماخ به صورت پیوسته مقدور کرد کاری که تا آن زمان مقدور نبود. لوله‌های خنک کاری را در نازل موتور مشاهده می‌کنید. این اقدام گرچه راهگشا بود اما مشکل خزش هوا بر روی پره‌ها و ساییدگی شدید قعات را حل نمی‌کرد. قدم بعد در این زمینه پوشش دهی قطعات با اکسید آلومینیوم بود اکسید آلومینیوم ماده‌ای سخت است که عملا بر روی قطعات بالاخص پره‌ها فرایند اکسید شدن را متوقف و با خاصیت سرامیکی خود خزش را کاهش می‌دهد نکته دیگر سهولت ایجاد این پوشش است با روش‌هایی چون آبکاری، پوشش دهی با بخار حرارتی، پوشش دهی با بخار الکترونی یا پوشش دهی با بخار لیزری آلومینیوم خالص این روش مقدور است در اثر حرارت توربین آلومینیوم به سرعت اکسید شده و پوشش کریستالی را ایجاد می‌کند. در سال ۱۹۵۸ نیروی هوایی درخواست پرند‌ه‌ای با سریع‌ترین سرعت و بالاترین ارتفاع ممکن را داد که به پروژه X15 معروف شد این هواپیما باید در لبه فضا و با بیشترین سرعت پرواز می کرد به همین منظور پیشران این هواپیما از نوع راکت تعریف گردید و نمونه اولیه آن در ۱۹۶۳ پرواز کرد و به ارتفاع پروازی ۸۰ کیلومتر رسید اما در سال ۱۹۶۷ پرواز این نمونه در ارتفاع ۱۸ کیلومتری سبب سقوط آن گردید هنگامی که خلبان در سرعت بالای صوت مانور چرخش (Spin) را انجام داد پرنده فشار ۱۵ جی را متحمل و خزش شدید هوا سبب نوسان در قطعات بدنه گردید صفحات کنترلی و هیدرولیک نتوانستند بر این نوسانات غلبه کنند و پرنده از کنترل خارج شد و پس از طی مسیر ۱۸۰ کیلومتری به زمین خورد. نسخه بعدی مورد بازبینی قرارگرفت و مسیرهای مایع خنک کننده آمونیاک در نازلها و پوشش دهی بدنه و موتور با استفاده از اکسید زیرکونیوم بود بخشی از خروجی نازل را در شکل پایین چپ مشاهده‌ می‌کنید برش انتهای نازل لوله‌ها و مسیرهای خنک کننده آمونیاک را نشان می‌دهد کل بدنه داخلی نازل با اکسید زیرکونیوم پوشش داده شد. ( این هواپیما در سال ۱۹۶۴ به سرعت ۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت ۶.۷ ماخ دست یافت که تاکنون پرنده‌ای به آن دست نیافته است) پروژه X15 تحولی در ساخت توربین‌ها ایجاد کرد چرا که ناسا به عنوان مجری پروژه و با هزینه پنتاگون به عنوان کارفرما هر چهار توربین‌ساز آمریکایی (پرات ویتنی، جنرال الکتریک، گرت توربیین و موسسه تحقیقات جنوب شرق) را به کار گرفت و در تعامل با آنها نمونه‌ها را ارتقا داد. این مساله در Frame 6B جنرال الکتریک وهمچنین Frame7B به وضوح قابل مشاهده است. نمونه‌ای از تحقیقات و خوردگی ناشی از خزش بر روی لایه‌های مختلف پوشش دهی را مشاهده می‌کنید رویه خروجی نازل با ۴ لایه مختلف پوشش داده شده است. این تحقیقات به سرعت اثر خود را در توربین‌ها نشان داد در تصویر زیر عملکرد دو پره یکی با پوشش و دیگری بدون پوشش مشاهده می‌کنید میزان کارکرد هر دو پره ۱۵۰۰۰ ساعت و قطعه موتور بویینگ ۷۴۷ است به وضوح عدم پوشش دهی سبب اکسید شدن( به عبارتی سوختن) قطعه شده است. نکته دیگر در پوشش دهی قطعات روش پوشش دهی است در شکل زیر دو قطعه با عمر ۴۲۲۳ ساعت و پوشش زیرکونیوم رامشاهده می‌کنید.قطعه سمت چپ با روش بخار پلاسما و سمت راست با روش بخار الکترونی پوشش دهی شد. به وضوح اثر بهتر پوشش دهی با روش بخار الکترونی را مشاهده می‌کنید. روش پوشش دهی بخار الکترونی، تبخیر فلز پوشش به وسیله توپ الکترونی انجام شده و با اعمال ولتاژ مثبت لایه زیرین بخار بر روی قطعه می‌نشیند این فرایند در خلا اتفاق می‌افتد تا غلظت اکسیژن تاثیری بر آلیاژ یا ضخامت پوشش نداشته باشد. تاثیر اضافه کردن اکسید ایتریوم بر اکسید زیرکونیوم را در دیاگرام فاز مشاهده می‌نمایید فازهای T,Cو Mهرکدام ساختار یک نوع کریستال را نشان می‌دهند به عنوان مثال غلظت ۱۰ درصد اکسید ایتریوم در زیر دمای ۲۰۰۰ درجه ترکیب کریستال سه وجهی و مکعبی را دارد و در بالای ۲۰۰۰ درجه ساختار مکعبی خالص می‌شود این ساختارها مقاومت فلز در برابر تنش و رسانایی حرارتی فلز را افزایش می‌دهد اما برای استفاده به عنوان عایق حرارتی و برای مقاومت در برابر ترک خوردگی اصلا مناسب نیستند فاز L‌ آلیاژ مایع و بدون ساختار است که بیشترین مقاومت حرارتی و بیشترین مقاومت در برابر شکست را دارد. با استفاده از سرد کردن سریع ساختار مایع را در فلز حفظ می‌کنند و آن ساختار را در دمای پایین ایجاد می‌کنند. حفظ این ساختار عمر قطعه را مشخص می‌کند. شکل زیر محاسبه زمان عمر عایق حرارتی را مشخص می کند. نوع آلیاژ نیز بر فرایند تخریب قطعه تاثیر گذار است شکل زیر میزان مقاومت آلومینیوم، پلاتین و آلیاژ نیکل-کروم-آلومینیوم- ایتریوم را نشان می‌دهد. به صورت مشخص کار بر روی آلیاژهای تخصصی نیازمند تجربه و آزمایش‌های متعدد است و هزینه بالای قطعه مربوط به خود فلز نیست بلکه هزینه آزمایشات ناموفق برای رسیدن به قطعه مناسب است. نمودار فوق میزان مقاومت آلیاژهای مختلف در برابر سوختگی(اکسید شدن) را نشان می‌دهد این نمودار مربوط به سندی با قدمت بیش از ۴۰ سال است و در آن تاریخ استفاده آلیاژ تیتانیوم برای توربین‌ها منسوخ شده بود. نمودار فوق نتیجه تست برروی یک قطعه با روش پوشش دهی پلاسما و پوشش دهی بخار الکترونی است که به ۴ تولید کننده سفارش داده شده بود تولید کنندگان شامل جنرال الکتریک-پرات ویتنی- گریت توربین و دفتر تحقیقات جنوب شرق است. نکته‌ای که در کشور ما مغفول مانده و از ترس شکست آزمایش و هزینه آن به جای هزینه بر روی تحقیق، تمام تلاش خود را معطوف به مهندسی معکوس می‌کنیم. منبع https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20090018047/downloads/20090018047.pdf استفاده از این مقاله با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز است.
  2. 4 پسندیده شده
    سلام قبل از نقل خبر اول این که آیا آدمی به اسم " خیال موذن " وجود خارجی دارد ؟ آیا روزنامه نگار است ؟ دوم این که کدام " منبع ترکیه ای " این موضوع را منتشر کرده است ؟ آیا معتبر است ؟ سوم این که منبع اون رسانه ترکیه ای چی بوده است ؟ آیا انتهای این زنجیره منابع به یک " منبع معتبر " در ایران یا روسیه می رسد ؟ بعد خبر را نقل کنید . به صرف این که یک اکانت توییتر یک چیزی را منتشر کرده است که از آن خوشمان می آید ، دلیل نمی شود که به عنوان خبر نقل شود . پی نوشت : خودتان هم منبع خبری را که منتشر می فرمایید ، بگذارید .
  3. 2 پسندیده شده
    هر چند سال یکبار ازین دست اخبار میاد که اکثرا کذب هست! مثلا سال۹۴گویا میگفتن ۳۰۰تا سوخو۳۰خریدیم یا قبلترش هم اخباری بود ازین رسانه های اونوری! یکبار پمپئو وزیر خارجه امریکا هم رسما میگفت تانک و جنگنده خریدیم از چین ولی خبری نبود! ولی اگه واقعا قراره بخریم این جنگنده را سر نیاز فوری فکر میکنم بهتره سفارشهای مصر را هم تحویل بگیریم کنار اون تعداد شایعه منتاژ احتمالی!
  4. 2 پسندیده شده
    شلیک موشک بالستیک قادر ۲ از زیر زمین: این موشک توسط حزب الله به سمت تلاویو در اسرائیل پرتاب شد. برد: 250 کیلومتر وزن کلی: 3200 کیلوگرم وزن سرجنگی: 405 کیلوگرم
  5. 2 پسندیده شده
    بسم ا... ویدئوی سرنگونی پهپاد هرمس 450 ارتش عبری آبان 1403 https://aparat.com/v/xwe6zn9 پی نوشت : ویدئوی فوق شباهت خیلی زیادی به ویدئوی جنجالی رهگیری آر کیو-170 با سامانه ناشناسی که هرگز اعلام نشد چه سیستمی بوده دارد ... رونمایی از سیلوی موشکی حزب ا... لبنان آبان 1403 https://aparat.com/v/wnowjd3
  6. 2 پسندیده شده
    بسم ا... رزمایش مشترک ایران و عمان شاهین های کوهستان-1 آبان 1403 https://www.aparat.com/v/zhy648f
  7. 2 پسندیده شده
    ترکیه: کانون بازار نیمه هادی اروپا در طول دو دهه گذشته، نیمه هادی ها اهمیت فزاینده ای در بازارهای جهانی پیدا کرده اند. نیمه هادی ها نه تنها زیربنای عملکرد دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، تبلت ها و ابزارهای ارتباطی مختلف هستند، بلکه به اجزای جدایی ناپذیر در صنعت خودروسازی، مراکز داده و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر تبدیل شده اند. با این حال، صنعت نیمه هادی اروپا در سال های اخیر با پیچیدگی های مختلفی مواجه شده است، مانند همه گیری COVID-19 و بی ثباتی ژئوپلیتیکی که چالش ها و آشفتگی های پیش بینی نشده ای را به همراه داشته است. و با توجه به اینکه بازار فناوری در حال حاضر با عوامل حیاتی متعددی دست و پنجه نرم می کند - از جمله تورم، کاهش هزینه های مصرف کننده، افزایش اعتصابات کارگری در اروپا، افزایش قیمت انرژی، و موارد دیگر - این تاثیر به ویژه تلخ بوده است. این را به اتکای شدید اروپا به آسیا برای نیمه هادی ها اضافه کنید و آن را در طول دوره های اخیر بی ثباتی زنجیره تامین آسیب پذیرتر می کند و واضح است که تغییرات برای انعطاف پذیری لازم است. اما در میان این چالش ها، یک بازیگر نسبتاً جدید وارد صحنه شد که قادر به تقویت بخش نیمه هادی اروپا بود: ترکیه. نقش رو به گسترش ترکیه در صنعت نیمه هادی از آنجایی که مسیرهای تجاری سنتی آسیا در سال‌های اخیر با فشار فزاینده‌ای مواجه شده‌اند، شرکت‌های اروپایی فعالانه بر تقویت ارتباطات درون اروپایی از طریق تمرکز دارند. نیمه هادی ها و در دسترس بودن آن ها برای چندین صنعت اصلی اروپایی حیاتی است، با توجه به اینکه اروپا دوبرابر تولید تراشه های خود مصرف می کند، با این حال، اتحادیه اروپا در حال انجام اقداماتی است و قرار است تا سال 2030 بیش از 43 میلیارد یورو برای تقویت تولید نیمه هادی خود سرمایه گذاری کند. ترکیه به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فناوری و نیمه هادی در میان کشورهای غیر اتحادیه اروپا در منطقه اروپایی ظاهر شده است. موقعیت استراتژیک آن بین اروپا و آسیا، همراه با سرمایه گذاری های قابل توجه توسط دولت ترکیه در تحقیق و توسعه، محیط مساعدی را برای رشد شرکت های نیمه هادی ایجاد کرده است. در واقع،طبق آمار Statistaدرآمد نیمه هادی ترکیه از 730 میلیون دلار در سال 2023 به 931 میلیون دلار تا سال 2027 افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، صنعت خودروسازی، بخش مهمی برای اروپا است و به ویژه از قابلیت های نیمه هادی ترکیه بهره می برد. گرایش به سمت وسایل نقلیه برقی و خودمختار (هوشمند)باعث افزایش تقاضابرای نیمه هادی های پیشرفته در سراسر اروپا شده است، با این حال این تقاضا اکنون توسط سازندگان ترکیه ای که تراشه هایی برای سیستم های کنترل خودرو، سرگرمی اطلاعات و حسگرها تولید می کنند، برآورده می شود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در نظر بگیرید که بخش خودروسازی اروپا در حال تلاش برای رقابت در بخش خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی بوده است – و تولید نیمه هادی ترکیه به این معنی است که اکنون زمینه لازم برای انجام این کار را دارد. ترکیه از فرصت استفاده می کند و مشارکت خود را با سایر مناطق نیز گسترش می دهد. در ژوئیه 2023، این کشور سرمایه گذاری مشترک با قطر برای تولید نیمه هادی را اعلام کرد. همزمان، ترکیه با هدف افزایش ظرفیت صادراتی و تامین تقاضای داخلی، سرمایه گذاری در نسل جدید خودروهای هیبریدی و الکتریکی را تسریع می بخشد. در 26 ژوئیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم راه اندازی برنامه تشویقی فناوری پیشرفته HIT-30 در استانبول سخنرانی کرد که نشان داد ترکیه در حال تسریع تولید تراشه داخلی است و یک برنامه تشویقی 5 میلیارد دلاری را اعلام کرد. او به شدت بر تلاش مشترک تولیدکنندگان تراشه های محلی ترکیه TUBITAK Bilgem، Aselsan، Arcelik و YongaTek تاکید کرد(پرهیز از هر گونه موازی کاری و اتلاف وقت و انرژی) -محصولات اصلی TÜBİTAK BİLGEM شامل فناوری نیمه هادی،امنیت سایبری، فناوری نرم افزار، سیستم های جنگ الکترونیک، سیستم های راداری و غیره است. -محصولات اصلیASELSAN عبارتند از: سیستم های ارتباطی، رادارها، تجهیزات اویونیک، سامانه های جنگ الکترونیک، سامانه های پدافند هوایی، سامانه های هدف و .... -محصولات اصلی Arçelik شامل white goods(لوازم خانگی)، لوازم داخلی، محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی کوچک، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های HVAC و ... می باشد. -محصولات اصلی YongaTek's شامل طراحی IC/ASIC/SoC/تراشه، 5G/6G و ارتباطات ماهواره ای، پردازش ویدئو، فناوری اینترنت اشیا و غیره می باشد. در میان آنها، پردازنده 65 نانومتری CAKIL به طور مشترک توسط TÜBİTAK BİLGEM و Aselsan توسعه یافته است،که اولین ریزپردازنده مستقل ترکیه است که در مالزی طراحی و تولید شده است. هدف این پردازنده کاهش وابستگی به محصولات وارداتی به ویژه در صنایع دفاعی است و در سیستم های کنترل آتش و پرواز، سامانه های پهپادی کاربرد دارد. ترکیه حدود 10 مرکز تحقیق و توسعه از جمله شرکت‌ها و دانشگاه‌های صنایع دفاعی دارد که می‌توانند محصولاتی تا 1 میکرون تولید کنند . ÇAKIL دارای کنترل آتش، پهپاد، هدایت، خلبان خودکار، کنترل پرواز، رادار، سونار و غیره در صنایع دفاعی است. یک گزارش تحقیقاتی در صنعت تراشه که توسط دفتر تحول دیجیتال ریاست جمهوری منتشر شد، گفت: برای پردازش سیگنال و برنامه های مدیریت ماموریت در نظر گرفته شده است. در این گزارش همچنین اشاره شده است که هدف از پروژه YONCA طراحی سخت افزار خود ترکیه برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی حیاتی است که ترکیه را قادر می سازد برای اولین بار تراشه های 16 نانومتری تولید کند و پایه و اساس تولید تراشه های کلیدی زیر 7 نانومتر را در آینده ایجاد کند. . علاوه بر این، ASELSAN فناوری رادار داخلی AESA (آرایه اسکن الکترونیکی فعال) را از تولید در سطح تراشه تا یکپارچه‌سازی سیستم نهایی، 100% با استفاده از منابع داخلی و ملی در ترکیه با موفقیت تولید کرده است. این فناوری برای اولین بار بر روی پلتفرم F-16 ÖZGÜR قرار گرفت و توانایی های رو به رشد ترکیه در این منطقه حساس را به نمایش گذاشت. CENTIK قصد دارد سالانه 25 میلیون قطعه تولید کند و فناوری خود را در ترکیه تقویت کند با همکاری Arçelik و Yongatek، ÇENTİK، یک تراشه میکروکنترلر تولید داخل که برای کنترل وسایل الکترونیکی طراحی و تولید شده است، به تولید انبوه و استفاده در داخل و خارج از کشور خواهد رسید. تراشه Centik توسط Arçelik در زمینه های لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی ، لوازم کوچک و لوازم جانبی آشپزخانه استفاده خواهد شد. مالکیت معنوی طراحی تراشه کاملاً متعلق به ترکیه خواهد بود. اولین نمونه های اولیه این پروژه قرار است در سال 2025 ساخته شوند. با موفقیت صادراتی این محصول، YONGATEK با ARÇELİK یکی از شرکت های پیشرو در صنعت لوازم خانگی ترکیه برای تولید انبوه به توافق رسیده است. در چارچوب قرارداد با ARÇELIK، YONGATEK حدود 25 میلیون تراشه در سال عرضه خواهد کرد. طراحی تراشه ها به طور کامل توسط CHIPATEK انجام خواهد شد و تولید توسط TSMC از طریق IMEC، مرکز تحقیقات میکروالکترونیک پیشرو اروپا انجام خواهد شد.که به بازار داخلی ترکیه و همچنین بخش های بین المللی مانند رباتیک، خودرو و اینترنت اشیا(IOT) خدمت خواهد کرد. اولین تراشه ها در دبی به مشتریان تحویل داده می شود و اولین موفقیت صادراتی CENTIK را رقم می زند. تولید انبوه چیپ قابلیت های تولید تکنولوژیکی ترکیه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. تولید انبوه هزینه ها را کاهش می دهد و به آن امکان می دهد با قیمت های رقابتی تر در بازار جهانی حضور داشته باشد. علاوه بر این، تامین تقاضای ترکیه برای تراشه به کاهش کسری حساب جاری با کاهش واردات کمک خواهد کرد. این پیشرفت همچنین راه را برای سهم قابل توجهی از صنایع دفاعی ترکیه هموار خواهد کرد. صنعت دفاعی ترکیه در سال 2024 با تلاش شرکت ها و موسساتی مانند ASELSAN، ROKETSAN، HAVELSAN، TUSAŞ، Baykar، Otokar، FNSS، BMC، TÜBİTAK SAGE، ASFAT، MKE و غیره به توسعه خود ادامه می دهد. تاثیر زنجیره تامین در اروپا تاکید روزافزون بازار فناوری بر ارتباطات درون اروپایی به طور اجتناب ناپذیری در حال تغییر شکل زنجیره های تامین است. در حالی که ارتباطات از آسیا و آمریکای شمالی همچنان بر مسلط هستند، منطقه‌ای شدن به این معنی است که صنعت انعطاف‌پذیرتر شده و به طور فزاینده‌ای قادر به ارائه جایگزین‌های اروپایی شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های فناوری اروپایی هنگام ارزیابی مجدد زنجیره‌های تامین خود دو جنبه مهم را در نظر می‌گیرند. اولا، آنها در حال تمرکززدایی از مراکز تولید ارزان قیمت هستند تا خطر اختلال یا تعطیلی ناشی از رویدادهای پیش بینی نشده را کاهش دهند. ثانیاً، تمرکز بیشتر بر روی انتقال تولید به بازارهای نهایی برای محصولات با حاشیه بالاتر است. این بدان معناست که کشورهایی که در مجاورت مراکز مصرف هستند، مانند ترکیه، اهمیت بیشتری برای بازارهای اروپایی قائل شده اند. بنابراین، نقش رو به رشد ترکیه در صنعت نیمه هادی اروپا نشان دهنده گامی مهم در جهت تقویت زنجیره تامین و ارتقای خودکفایی تکنولوژیکی است. با این وجود، تحلیل انتقادی این تحول و در نظر گرفتن ریسک‌های مرتبط ضروری است. از یک سو، ترکیه به اروپا فرصتی برای تنوع بخشیدن به منابع نیمه هادی و کاهش اتکا به تامین کنندگان خارجی می دهد. همچنین به رشد بخش فناوری ترکیه کمک می کند و در نتیجه توسعه اقتصادی را تقویت می کند. از سوی دیگر، اروپا باید از قابلیت اطمینان، کیفیت و امنیت زنجیره های تامین نیمه هادی از ترکیه اطمینان حاصل کند و به طور مداوم استراتژی های خود را با پویایی در حال تحول صنعت و چشم انداز جهانی تطبیق دهد. استقرار استراتژیک تأسیسات تولید نیمه هادی برای دوام ماندگاری تأسیسات تولیدی اصلی حیاتی خواهد بود. برای مثال، کارخانه‌های خاصی در اروپای شرقی با زیرساخت‌های قدیمی دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که کشورهای حاشیه‌ای نزدیک به اروپا ممکن است تجربه گسترده‌ای در صادرات لوازم الکترونیکی نداشته باشند. کمبود زیرساخت به‌ویژه در پشتیبانی کمتر قوی‌تر از زنجیره تأمین از سوی تأمین‌کنندگان سطح اول در آمریکای شمالی و اروپا در مقایسه با همتایان آسیای شرقی قابل‌توجه است. در نتیجه، برنامه‌هایی برای تقویت این زیرساخت در سال‌های آینده برای ایجاد زنجیره‌های تامین واقعا انعطاف‌پذیر در حال انجام است. موقعیت چنین تأسیسات تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش دولت مربوطه و میزان حمایت آن را نباید دست کم گرفت. مشوق های دولتی واقعاً خوب است زیرا می توانند بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر بگذارند. اما بزرگترین ارزشی که دولت به ارمغان می آورد ایجاد چارچوب مناسب برای موفقیت پروژه های بلندمدت از طریق ثبات سیاسی و اقتصادی است. بنابراین، تداوم سیاست و ثبات شرایط تجارت، مؤلفه‌های حیاتی برای توسعه یک اکوسیستم بالغ با نیروی کار واجد شرایط هستند. این تمرکز بر انگیزه های کوتاه مدت دولت غلبه می کند. کوی ژونگ پینگ ژانگ رئیس بخش فناوری در منطقه بزرگ چین: نقش رو به رشد ترکیه در صنعت نیمه هادی تاثیر عمیقی بر زنجیره های تامین در اروپا دارد. انطباق با تامین کنندگان موجود در ترکیه به معنای تعدیل در لجستیک، کنترل کیفیت و ارزیابی ریسک، همراه با گسترش و بهینه سازی پایدار زیرساخت است. با این حال، از آنجایی که ترکیه به سیر صعودی خود در بازار ادامه می‌دهد و به کانونی برای نیمه‌رساناها در اروپا تبدیل می‌شود، اتکا به آسیا می‌تواند شروع به کنار گذاشتن کند و امنیت و انعطاف‌پذیری را به زنجیره‌های تامین اضافه کند. مطلب پایانی: بازار نیمه‌هادی‌ها در ترکیه در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ترجیح مشتری، روند بازار، شرایط خاص محلی و عوامل زیربنایی اقتصاد کلان است. ترجیح مشتریان در بازار نیمه هادی ها در ترکیه نقش مهمی در توسعه آن ایفا کرده است. مصرف کنندگان ترک تقاضای فزاینده ای برای دستگاه ها و لوازم الکترونیکی پیشرفته نشان داده اند که به نیمه هادی های با کارایی بالا نیاز دارند. این امر منجر به افزایش نیاز به نیمه هادی هایی با قدرت پردازش بالاتر، بهبود بهره وری انرژی و ویژگی های اتصال پیشرفته شده است. علاوه بر این، مشتریان در ترکیه نیز به نیمه هادی هایی که مقرون به صرفه هستند و ارزش مناسبی برای پول ارائه می دهند ترجیح داده اند. روند بازار در صنعت نیمه هادی ها در ترکیه نیز به رشد آن کمک کرده است. یکی از روندهای کلیدی، پذیرش فزاینده فناوری اینترنت اشیا (IoT) در بخش‌های مختلف، مانند مراقبت‌های بهداشتی، تولید و حمل‌ونقل است. این امر تقاضا برای نیمه هادی هایی را ایجاد کرده است که می توانند اتصال و پردازش داده را برای دستگاه های IoT فعال کنند. روند دیگر محبوبیت فزاینده فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) است که برای پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها به نیمه‌رساناهای قدرتمند نیاز دارند. علاوه بر این، تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه الکتریکی در ترکیه نیز نیاز به نیمه هادی های مورد استفاده در کاربردهای خودرو را افزایش داده است. شرایط خاص محلی نیز در توسعه بازار نیمه هادی ها در ترکیه نقش داشته است. این کشور دارای جمعیت جوان و آگاه به فناوری است که به تقاضای بالای دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی کمک کرده است. علاوه بر این، ترکیه دارای پایگاه تولیدی قوی، به ویژه در بخش خودرو و الکترونیک است، که محیط مساعدی را برای رشد صنعت نیمه هادی ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، دولت سیاست‌ها و مشوق‌های حمایتی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نیمه‌رساناها اعمال کرده است که به توسعه آن دامن زده است. عوامل زیربنایی اقتصاد کلان نیز بر رشد بازار نیمه هادی ها در ترکیه تأثیر گذاشته است. این کشور در سال های اخیر رشد اقتصادی پایداری را تجربه کرده است که باعث افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و افزایش تقاضا برای دستگاه های الکترونیکی شده است. علاوه بر این، ترکیه دارای جمعیت جوان و رو به رشدی است که پایگاه مصرف کننده بزرگی برای نیمه هادی ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، دولت در توسعه زیرساخت ها و ابتکارات تحول دیجیتال سرمایه گذاری کرده است که فرصت هایی را برای صنعت نیمه هادی ها ایجاد کرده است. در نتیجه، بازار نیمه هادی ها در ترکیه به دلیل ترجیحات مشتری، روند بازار، شرایط خاص محلی و عوامل اقتصادی کلان به سرعت در حال توسعه بوده است. افزایش تقاضا برای دستگاه های الکترونیکی پیشرفته، پذیرش فناوری های IoT و AI،و سیاست های حمایتی دولت همگی به رشد بازار کمک کرده است. با توجه به این عوامل، انتظار می‌رود بازار نیمه‌رساناها در ترکیه در سال‌های آینده به سیر صعودی خود ادامه دهد. منابع:https://www.statista.com/outlook/tmo/semiconductors/turkey https://www.maersk.com/insights/growth/2023/11/08/turkey-semiconductor-industry https://www.easelinkelec.com/News/329.html#:~:text=semiconductor .
  8. 1 پسندیده شده
    ایشون فکر کنم آذربایجانی باشه و در مسکو زندگی میکنه ایشون با رسانه های ایرانی هم همکاری داره. ولی منبع خبر را به زبان انگلیسی پیدا نکردم.احتمالا منبع روسی یا آذربایجانی باشه.
  9. 1 پسندیده شده
    مونتاژ سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ در ایران خیال مؤذن روزنامه نگار ایرانی به نقل از منابع ترکیه ای گزارش کرده است که ایران قصد دارد تولید جنگنده های سوخو-30 و سوخو-35 را در خاک خود آغاز کند. طبق اطلاعات وی، تهران مجوز تولید این جنگنده را دریافت کرده و در حال آماده سازی برای راه اندازی کارخانه مونتاژ در آینده نزدیک است.
  10. 1 پسندیده شده
    «سید هاشم صفی‌الدین» به جمع شهدای قدس پیوست دفاع پرس https://defapress.ir/files/fa/news/1403/8/2/2658287_925.jpg حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در پی حمله تروریستی صهیونیست‌ها به ضاحیه جنوبی بیروت به جمع شهدای قدس پیوست. - شهید سیدهاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ میلادی در یکی از روستاهای جنوب لبنان و در خانواده‌ای پرنفوذ و مشهور به دنیا آمد. وی در جوانی به تحصیلات علوم حوزوی پرداخت و پیش از رفتن به قم برای تحصیل علوم دینی، با دختر «سید محمدعلی امین» از اعضای مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.شهید صفی‌الدین از زمان تأسیس حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی عضو این حزب بوده و از سال ۱۹۹۴ میلادی ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده داشت که از سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود. https://dnws.ir/002wBK
  11. 1 پسندیده شده
    ویدئو از لحظه زمین کوبیدن بلک هاوک آمریکایی توسط طالبان ! یواچ-60 بلک هاوک / Black Hawk UH-60 یکی از بهترین هلی کوپترهای رزمی و ترابری دهه‌های اخیر است که از قضا آمریکا حین فرار از افغانستان تعداد قابل توجهی از آنها را برای طالبان جا گذاشت و رفت. طالبان که توان استفاده از تجهیزات نظامی آمریکایی را ندارد، هر روز یکی از این هلی کوپترها را به زمین می‌زند و صحنه‌های جالبی رقم می‌زند. لحظه به زمین کوبیدن و منهدم کردن یکی از این هلی کوپترها را توسط طالبان می‌بینید. لینک ویدئو : منبع
  12. 1 پسندیده شده
    بسم ا... دیوار مرزی مرزهای شرقی با افغانستان در حال تکمیل نمایشگاه ایپاس 1403
  13. 1 پسندیده شده
    بسم ا... ایلوشین-76 تی دی نیروی هوایی ارتش پی نوشت : این پرنده احتمالا یکی از کاندید های سابق نیروی هوایی ارتش عراق محسوب می شد
  14. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تجزیه و تحلیل روش های تعمیر و نگهداری در جنگ اوکراین یکی از مهمترین جنبه های جنگ در اوکراین که کمتر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته ، ابعاد فنی موثر بر روند درگیری هاست که برخلاف ظاهر امر ، اهمیت بسزایی بر پیشبرد کیفی عملیات نظامی دارد . درواقع ، ارتش های روسیه و اوکراین کمیت قابل توجهی از تانک ، خودروهای زرهی و سامانه های توپخانه ای را وارد صحنه نبرد کرده اند که بدلیل گستردگی اقدامات متقابل ، تلفات قابل توجهی نیز ازآنان به ثبت رسیده است . با این حال ، علیرغم نمایش عکس های متعدد ، اعداد و ارقام قابل تاییدی به شکل معمول قابل مشاهده نیست و براساس یک قاعده از پیش تعیین شده که تخمین های صورت گرفته از تلفات وارده به ارتش ها در اغلب موارد بدلیل قرار گرفتن زیر تیغ سانسور نظامی یا تحریف های مبتنی بر دروغ های آشکار و یا حتی تمایل فرماندهان بر پنهان ماندن بخش قابل توجهی از صدمات وارده ، قابل اعتماد نبوده و باید با دقت مورد بررسی قرارگیرند. اما مقاله پیش رو تلاش می کند تا شیوه تعمیر و نگهداری سامانه های رزمی توسط طرفین درگیر در پشتیبانی از عملیات نظامی را در دوره نخست جنگ مورد بررسی قرار دهد . براساس یک روند غیر قابل اجتناب ، تانکها ، خودروهای زرهی ، کامیون ها وسامانه های رزمی علاوه بر تهدیدات و خطرات ناشی از حضور در میدان جنگ ، بدلیل استفاده از شرایط نامناسب و افزایش فشار وارده برآنها از کار می افتند . از سویی دیگر ، چنین سامانه هایی را نمی توان به شکل مستمر جایگزین کرد در نتیجه ساختار تعمیر و نگهداری و همچنین تعمیرات اساسی بعنوان عناصر اصلی لجستیک رزمی در عملیات سوار-زرهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. بعنوان مثال ، گردان های زرهی ارتش ایالات متحده که مجهز به تانکهای اصلی میدان نبرد ام- یک آ-یک آبرامز بودند در جریان دوره آموزشی خود در مرکز آموزش ملی ارتش ( 2001-1999) به شکل میانگین تنها آمادگی 74 درصدی را از خود به نمایش می گذاشتند و حتی چهار گردان زرهی از 22 گردان تحت آموزش ، درصد عملیاتی بودن کمتر از 70 درصد را بدست آورده بودند که طبق استاندارد رزمی ارتش آمریکا ، نقطه سربه سر شکست رزمی بشمار می رود. از سویی دیگر تجربیات ارتش فرانسه نیز نشان می دهد که میزان آمادگی واحدهای زرهی در شرایط جنگی به گونه ای است اغلب تا یک سوم یگانها بدلیل معیوب بودن سخت افزار خود از رده رزمی خارج می شوند و باید فرآیند تعمیر و نگهداری استاندارد خود را به منظور ورود به عملیات جنگی پشت سر گذارند. با توجه به این مساله ، طبیعی است که ایجاد یک ساختار عملیاتی به منظور تعمیر و نگهداری سامانه های رزمی مستلزم استفاده از منابع فنی است که ماهیت کاملا متفاوتی را نسبت به منابعی که در خارج از سازمان ارتش کاربرد دارد از خود نشان می دهد . هر چند ، درصورتی که ضروریات جنگ ایجاب کند ، امکان ورود و متصل کردن منابع فنی غیرنظامی به بخش نظامی امکان پذیر است. به هرترتیب ، در رده رزمی سپاه ( متشکل از چند لشکر رزمی ) ساختار تعمیر و نگهداری معمولاً بر 4 عنصر اصلی قرار دارد : 1- خودروهای بازیابی 2- کارگاه های سیار با تجهیزات قابل جابه جایی 3- مجموعه از ابزارهای فنی مورد نیاز 4- مجموعه از قطعات یدکی برای سامانه های رزمی استاندارد سپاه موردنظر 2- قابلیتهای تعمیر و نگهداری نظامی -صنعتی اوکراین و روسیه از یک نظر ، خسارتهای سنگین سخت افزاری بویژه در حوزه زرهی را می توان با تسریع در روند تعمیر خودروهای آسیب دیده و یا اجرای نوسازی گسترده سامانه های ذخیره شده در انبارهای ارتش اتحاد شوروی جبران کرد ولی این کار ، چگونه و بواسطه چه کسی قابل انجام است ؟ آسیب های شدید به سخت افزار تنها بواسطه اجرای تعمیرات اساسی قابل جبران است که اجرای آن به زیرساختهای ویژه ای که تنها در کارخانه های بزرگ دیده می شود ، امکان پذیر خواهد بود که درآن ، تجهیزاتی نظیر جرثقیل ها ، کارگاه های ویژه برای بازیابی سامانه های حساس و تعمیر یا جایگزینی آن و همچنین ارتقاء بخش های حفاظتی ، پیشرانه و .. وجود دارد . از سویی دیگر اجرای ارتقاء های از پیش برنامه ریزی شده در زمان صلح تا حدودی مقرون به صرفه به نظر می رسد ولی در زمان جنگ که بصورت معمول ، سخت افزار جدیدی تولید نمی شود ، ایجاد بستر لازم جهت تعمیرات اساسی تجهیزات آسیب دیده یکی از مولفه های اصلی سازمان های نظامی به منظور ادامه عملیات نظامی است و درست به همین دلیل ، هم برای روسها و هم برای کیف ، بازیابی خودروهای زرهی و تانک های اصلی میدان نبرد که آسیب دیده یا برای سالهای طولانی در مراکز ذخیره ارتش نگهداری می شدند از اهمیت بسزائی برخوردار است. مرکز تعمیرات سامانه های زرهی و توپخانه ای صحرایی ارتش روسیه - آوریل 2023 https://www.aparat.com/v/tqMSZ با توجه به اصولی که شرح آن رفت ، جمهوری اوکراین بعنوان یکی از جمهوری های سابق اتحاد شوروی ، بدلیل سرمایه گذاری قابل توجه ارتش شوروی ، زیرساختها و مجتمع های صنعتی -نظامی متعددی را در اختیار داشت که امکان بسیج نیرو و امکانات جهت بازیابی سامانه های آسیب دیده یا بروزرسانی نمونه های ذخیره شده بصورت انبوه را برای ارتش این کشور فراهم می آورد. بخش قابل توجهی از این امکانات پس از فروپاشی اتحاد شوروی به حکومت جدید اوکراین منتقل شد و ارتش این کشور نیز زیرساختهای مذکور را حفظ نمود و حتی پس از خاتمه درگیری های سال 2014 با روسیه ، چند شرکت جدید از درون این زیرساخت ها و عمدتاً در حوزه تولید و تعمیر سامانه های زرهی متولد شدند. تا قبل از حمله روسیه در فوریه 2022 حدود بیست شرکت بزرگ در اوکراین برای تولید ، نوسازی و تعمیر سامانه های زرهی وجود داشت ( نظیر دفترطراحی خارکف- موروزوف ، شرکت و.آ.مالیشف و شرکت زرهی کیف ) که در سرتاسر خاک اوکراین پراکنده بودند که البته تراکم آنها بیشتر در کیف و خارکف قرار داشت که از دوره اتحاد شوروی ، مرکزی برای ایده پردازی ، طراحی و تولید چنین سامانه هایی بشمار می آمد . مجموعه این شرکتها ، شامل تولید نمونه های جدید و اصلاح برخی گونه های حاضردر خدمت بود که تعدادی ازآنها در خدمت ارتش اوکراین قرار داشت و بدلیل ماهیت فناوری پیچیده بکار رفته در آن ، برای کیف بسیار مهم بود . راست : دفتر طراحی شرکت و.آ.مالیشف چپ : نشان دفتر طراحی خارکف- موروزوف اورال -واگن زاوود/ روسیه با توجه به این مساله ، نخستین هدف ارتش روسیه پس از ورود به خاک اوکراین ، انهدام مجتمع های نظامی – صنعتی و تاسیسات بزرگ تعمیراتی در کیف ، خارکف و چند شهر دیگر اوکراین بود . بعنوان مثال در آغاز عملیات نظامی در شمال اوکراین ، زیرساختهای به هم پیوسته اوکراینی در خارکف و کیف بدلیل محاصره نسبی ، امکان دریافت سامانه های آسیب دیده ، بازسازی و تحویل آنها به ارتش بحران زده اوکراین را نداشتند و نه امکان ارسال سامانه های تازه تولید شده یا در دست تعمیر برای آنها فراهم بود. طبق اطلاعات موجود ، از بیست شرکت بزرگ اوکراینی فعال در حوزه زرهی ، تنها 20 درصد موفق شدند تا تجهیزات خود را به یک منطقه امن با امکانات مناسب برای شروع فعالیت مجدد منتقل کنند. اگرچه توان تعمیراتی ارتش اوکراین تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد ولی اکنون ادعاهایی وجود دارد که تاسیسات نجات یافته اکنون به توان 100 درصدی خود رسیده اند و نه تنها تجهیزات استاندارد ارتش اوکراین را مجددا عملیاتی می کنند ، بلکه نمونه های به غنمیت گرفته شده از ارتش روسیه را نیز می توانند تعمیر کرده و به واحدهای اوکراینی تحویل دهند . این منابع معتقدند که یکی از مولفه های بسیار مهم در بازیابی سریع این توانمندی ، در دسترس بودن و مدیریت مستندات و مدارک فنی مربوط به تجهیزات برای تعمیرات و تولید مجدد است. از ابتدای تهاجم روسیه به اوکراین ، ارتش تلاش کرده تا انعطاف پذیری خود را در حوزه استفاده از اینترنت و حفاظت از اسناد بصورت رقومی ( دیجیتال ) بیشتر نموده و این به شکل خاص در جایی خارج ازاوکراین صورت گرفته است. درواقع به لطف کمک های شرکت مایکروسافت ، یک "ابر-انبار" دور از دسترس روسها ایجاد شده و از طریق نصب تعدادی فرستنده و گیرنده استارلینک ، دسترسی به این انبار دیجیتالی صورت می گیرد. اما با ادامه جنگ و تلاش روسها برای انهدام زیرساختهای نظامی اوکراین با استفاده از حملات پهپادی و موشکی ، توان زیرساختی اوکراین بتدریج کاهش پیدا کرده است . در همین رابطه گزارش های موجود منتشره از سوی سرویس های اطلاعاتی و نهادهای وابسته به کنگره نشان می دهد که ظرفیت اوکراین برای تعمیر و نگهداری تجهیزات خود روندی رو به کاهش داشته و با ادامه حملات موشکی روسها ، بیش از پیش تضعیف خواهد شد. واحد تعمیر و نگهداری صحرایی ارتش روسیه - اوکراین - مارس 2023 https://www.aparat.com/v/LoumE درسوی دیگر جبهه ، ارتش روسیه بعنوان وارث اصلی قابلیتهای صنعتی اتحاد شوروی و ارتش سرخ از دوره جنگ سرد ، ظرفیت قابل توجهی را برای تولید تانک و همچنین اجرای عملیات تعمیراتی درزمان صلح و جنگ از خود به نمایش می گذارد . زیرساختهایی که از دوره شوروی سابق برجای مانده و بخش هایی که پس از فروپاشی ایجاد شده اند اکنون برای خدمات دهی آماده شده اند یا در حال کسب آمادگی هستند. براساس داده های منتشره از سوی منابع باز ، بزرگترین تولید کننده تانک در روسیه ، یعنی شرکت اورال واگن زاوود در کنار یک شرکت تراکتور سازی مستقر در چلیابینسک دو قطب اصلی تولید و تعمیر زرهی در روسیه فعلی محسوب می شوند که طبق تقسیم بندی صورت گرفته ، اورال واگن زاوود ، بدون ورود به حوزه تولید ، تمامی فرآیند های مربوط به تعمیرات تانکهای آسیب دیده وبازگرداندن نمونه های ذخیره شده به حالت عملیاتی را برعهده دارد . شرکت تراکتورسازی مستقر در چلیابینسک بدلیل تحریم های صورت گرفته امکان تولید تانک را ندارد و حتی مقامات اطلاعاتی اوکراین مدعی اند که این شرکت از پذیرش نمونه های آسیب دیده برای بازسازی خودداری می کند . این مساله البته برای خودروهای زرهی پیاده نظام و تانکها بیشتر صادق است چرا که چنین سامانه هایی بدلیل آسیب های شدید ابتدا باید کاملا دمونتاژ شده و سپس تک تک اجزاء بررسی ، تعمیر و حتی جایگزین شود که هزینه های زیادی را به ارتش تحمیل خواهد کرد. علاوه براین سرویس های اطلاعاتی اوکراین خبر از کمبود سرمایه و قطعات در این شرکتهای روسی می دهند. تعمیرات و بهینه سازی صحرایی ارتش روسیه -افزودن زره های فاصله دار به نفربر های بی ام پی-3 https://www.aparat.com/v/IHjgP اما مشکل اینجاست که برای تایید چنین ادعاهایی ، داده های قابل بررسی از داخل روسیه وجود ندارد . از سویی دیگر سرویس های اطلاعاتی اوکراین خبر از بسیج کامل شرکتهای روسی برای پشتیبانی از تلاش های رزمی ارتش روسیه خبر میدهد که این به معنای افزایش ساعات کاری ، برقراری دوره های کاری شبانه ، تعطیلات و .. است اما در روسیه ، قراردادهایی که در شرایط جنگی منعقد می شوند جبرانی برای اضافه کاری ارائه نمی کنند ولی اوکراینی ها مدعی اند که پول زمان برای این کار از ذخایر دولتی ، ظرفیت های بسیج نیرو تامین می شود. خودروی بازیابی زرهی سنگین BREM-1 برای بازیابی تجهیزات جنگی آسیب دیده و معیوب ابتدا آنها را باید به محل امن منتقل کرد . این مساله بطور قطع فرآیند آسانی محسوب نمی شود . یک نمونه بارز این مساله از ابتدای جنگ اوکراین ودرست در زمانی که کاروانی از تانکها ، نفربرها و توپخانه خودکشی ارتش روسیه در حومه کیف متوقف شدند رخ داد . به گفته وزارت دفاع انگلیس ، کاروان فوق بدلیل بروز نواقص فنی و ناتوانی ارتش روسیه در بازیابی و تعمیر آنها از پیشروی بازماند . این مساله به شکل خاص ، اهمیت بازیابی دارایی ها و سامانه های آسیب دیده را در یک فاصله ایمن یعنی جایی که بتوان امکان تعمیر آنها را فراهم آورد به نمایش می گذارد . در این خصوص ، گروه های رزمی تاکتیکی ارتش روسیه علیرغم در اختیار داشتن حدود 1000 سرباز ، تنها یک خودروی بازیابی زرهی سنگین BREM-1 و یک خودروی بازیابی زرهی سبک BREM-2 در اختیار دارند و این مساله برای ارتش اوکراین به مراتب نابهنجارتر است چراکه چنین سامانه هایی را فقط در رده هنگ یا تیپ می توان مشاهده کرد . خودروی بازیابی زرهی سبک BREM-2 با این حال زمانی که بازه زمانی یک عملیات نظامی کوتاه بوده ودرعمق کمی از خاک دشمن صورت گیرد ، نباید انتظار وقوع مشکلات جدی را داشت چراکه خودروهای بازیابی زرهی میتوانند بسرعت سامانه های از کار افتاده یا آسیب دیده را فوراً به پشت جبهه منتقل کنند و روسها تا قبل از عملیات اوکراین به همین دلیل به حداقل تعداد خودروهای بازیابی در سطح گردان های تاکتیکی بسنده کردند. اما در عملیات نظامی که در عمق دفاع دشمن صورت می گیرد یا بازه زمانی آن طولانی می شود ، خودروهای آسیب دیده باید صدها کیلومتر یدک کشیده شوند و بدلیل کمبود شدید خودروهای بازیابی ، این کار اغلب با مشکل روبرو است چرا که تانک های سنگین تنها با خودروهای سنگین زرهی قابلیت بازیابی دارد. علاوه براین ، ستون کشی رزمی بخصوص برای واحدهای سوار-زرهی همواره با بروز خرابی و توقف سامانه های رزمی و پشتیبانی روبروست که استعداد واحدهای پشتیبانی روسی برای خارج کردن این تعداد از سامانه ها از میدان نبرد چندان زیاد نبود. درواقع ، این مشکل ، تنها مختص روسها نیست بلکه به تقریب همه ارتشهای جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند اما دراوکراین ، ارتش روسیه زمانی که از شمال این کشور دست به پیشروی زد و تا عمق 120 کیلومتری وارد شد حتی یک یگان نظامی برای تامین امنیت خطوط ارتباطی با عقبه در اختیار نداشت که این بدان معنی بودکه خودروها معیوب یا رها شده بودند و یا نفربرهای زرهی برای انتقال آنها به عقب باید از خط مقدم بازمی گشتند ولی با شدت گرفتن درگیری ها در خطوط تماس ، فرماندهان روسی تصمیم گرفتند تا خودروهای ازکار افتاده را به حال خود رها کنند . از سویی دیگر ، هر خودرویی که از کار می افتاد ، خدمه به همراه آن باقی می ماندند تا در برابر تهدید یا خرابکاری واحدهای اوکراینی از آن دفاع کنند ولی ستادهای تاکتیکی ارتش روسیه از ترس کشته یا اسیر شدن سربازان روسی این دستور را بسرعت لغو کرد. پی نوشت : 1- ادامه دارد ..... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
  15. 1 پسندیده شده
    توربین‌های سیکل ساده و سیکل ترکیبی توربین‌های گازی بخشی از انرژی سوخت را به کار قابل استفاده تیدیل می‌کنند و مابقی را به صورت حرارت از خروجی توربین به صورت حرارت خارج می‌کنند این فرایند به چرخه برایتون معروف است دمای گاز خروجی از توربین بین ۴۸۰ تا ۵۶۰ درجه است از طرفی نیروگاه‌های حرارتی زغال سنگی یا مازوت سوز آب را با صرف سوخت زیاد به دمای ۴۵۰ درجه میرساندند تا با تولید بخار خشک توربین بخار را به حرکت درآورده و نیروی برق تولید کنند. با توجه به اینکه گاز خروکی یک توربین گازی دمایی بالاتر از نیاز یک نیروگاه حرارتی دارد می‌توان از گرمای توربین گازی برای گرم کردن آب در یک نیروگاه حرارتی استفاده کرد. به همین جهت طراحی‌ نیروگاه‌های گازی به سمت سیکل ترکیبی توسعه پیدا کرد در این نوع نیروگاه‌ها ابتدا توربین گازی از سوخت کار و گرما تولید می‌کند و سپس گرما برای تولید بخار خشک استفاده می‌شود فرایند تولید برق در نیروگاههای حرارتی یعنی تولید کار از بخار آب داغ به سیکل رانکین معروف است در شکل زیر مقایسه این دو سیکل را مشاهده می‌کنید. در چرخه برایتون در مسیر یک تا دو هوا در کمپرسور فشرده می‌شود دو تا سه سوخت ترکیب شده دما و فشار را افزایش می‌دهد سه تا چهار هوای فشرده توربین را به چرخش در آورده و کار تولید می‌کند و مسیر چهار تا یک، گرما از خروجی خارج شده در جو خنک می‌شود و دوباره به چرخه بر می‌گردد. در سیکل رانکین در میسر a-b آب گرم شده به دمای جوش می‌رسد. در مسیر b-c آب با دریافت گرما به جوش می‌آید. در c-d بخار گرم می‌شود فشار آنن افزایش و به دمای ۴۵۰ می‌رسد. در مسیر d-e بخار توربین را به چرخش در می‌آورد و در e-f بخار سرد شده و آب به مسیر باز می‌گردد. (نمودار فوق نمودار دما- آنتروپی است و مساحت زیر نمودار برابر کار یا گرمای دریافتی/خروجی است) اگر بتوانیم گرمای حاصل از مسیر ۴ به یک سیکل برایتون را به گرمای مورد نیاز مسیر aتا f چرخه رایکین منطبق کنیم می‌توانیم فقط با مصرف سوخت چرخه برایتون به اندازه مساحت هر دو چرخه کار تولید کنیم و این به معنی افزایش بازده ۱۵ تا ۲۵ درصدی توربین است. نمودار بالا مراحل استفاده از گرمای چرخه برایتون در چرخه رایکین در مراحل گرم کردن آب، تولید بخار، و گرم کردن بخار را مشاهده می‌کنید. در تصویر چپ نمای فعالیت یک نیروگاه سیکل ترکیبی را مشاهده می‌کنید. بازده توربین‌های گازی بین ۳۰تا ۴۵ درصداست اما با همان میزان مصرف سوخت می‌توان در نیروگاههای سیکل ترکیبی به راندمان ۴۵ تا ۶۲ درصد رسید. استفاده از داده‌های این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
  16. 1 پسندیده شده
    تصاویر رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه و چین
  17. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان       کلازه ویتس بر این اعتقاد بود که یکی از طرفین درگیر در یک جنگ ، زمانی می تواند از تاثیرات قدرت آتش حاصل از اجرای یک نبرد مانوری بهره لازم را فراگیرد که توان دشمن بعلت سردرگمی روانی نیروهای رزمی اش ، تضعیف شده باشد . اختلال روانی حاصل به تمامی یگانهای شکست خورده سرایت کرده و درنهایت موجب فلج شدن دشمن خواهد شد .   وی که "شکست نظامی دهشت بار" را تجربه نموده بود در این مورد می گوید :   "هنگامی که کسی شکست می خورد ، نخستین چیزی که ذهن او را تحت فشار قرار می دهد ، از دست رفتن نیروها و پس از آن واگذاری زمین به دشمن خواهد بود . بنابراین ، همان احساس شکستی که پیش از آن فقط افسران ارشد دچار آن می شدند ، اینک ، به درجه داران و سربازان نیز سرایت می کند . "