برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 18 اردیبهشت 1404 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهاین مطلب تناقض دارد. داگ فایت به معنی نبرد هوایی نیست بلکه جزی از کل هستش. وقتی دو طرف به فضای هوایی یک دیگر وارد نشدن عملا تعقیب و گریز داگ فایت هم رخ نداده و نبرد هوایی از این نوع نیست. نبرد هوایی داگفایت (Dogfight) نوعی از درگیری که در فاصله نزدیک بین جنگندهها رخ میدهد. در داگفایت، هواپیماها در برد دید بصری خلبان که معمولاً کمتر از چند کیلومتر است با استفاده از مانورهای هوایی و سلاحهایی مانند توپ خودکار و موشکهای حرارتی و هدایت پذیر کوتاه برد درگیر میشوند. نبرد های هوایی انواع مختلفی دارند که داگفایت تنها یکی از اون هاست. گونه رایج تر که در برخورد اخیر هند و پاکستان با توجه به شواهد رخ داد از نوع نبرد در برد فراتر از دید بصری(BVR - Beyond Visual Range) است. در این نوع نبرد درگیری در فاصلههای زیاد (گاهی بیش از 100 کیلومتر) صورت میگیرد. این نوع نبرد هوایی معمولاً با استفاده از رادار و موشکهای هدایتشونده راداری رخ میدن(مثل فونیکس در F-14 و یا موشک امرام). شاخصه کلیدی در نبرد های هوایی فراتر از دید در عصر حاضر در توانایی های رادار، پنهانکاری و جنگ الکترونیک و موشک هوا به هوا دوربرد است و مهارت خلبان در مانور اثر سابق را ندارد.
-
8 پسندیده شدهحملات گسترده ی پهپادی هند به پاکستان حملات پهپادی هند به لاهور ،گجرانوند، چکوال،راولپندی،اتک،بهاولپور و کراچی و... انجام شده است. سخنگوی ارتش پاکستان امروز پنجشنبه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: طی ۲ روز ۱۲ پهپاد را در نقاط مختلف از جمله نزدیک کراچی سرنگون کردیم. در حال جمعآوری لاشه آنها از کراچی و لاهور هستیم. پهپادهای هندی همچنان به حریم هوایی پاکستان فرستاده میشوند… (هند) بهای گزاف این تجاوز آشکار را خواهد پرداخت. گفتنی است این حملات با پهپاد های انتحاری اسرائیلی و احتمالا برای شناسایی و مقابله با پدافند هوایی پاکستان انجام شده است.
-
5 پسندیده شدهپایگاه زیرزمینی پهپادی نیروی دریایی سپاه
-
5 پسندیده شدهبسم ا... به نظر سامانه سام-6 را از روی شاسی های شنی دار منتقل کردند روی شاسی چرخدار ..
-
5 پسندیده شدهنبردهوایی از فاصله های دور میان پاکستان و هند یک منبع نظامی پاکستانی به شبکه سی ان ان گفت که در جریان حمله هند به پاکستان یکی از بزرگترین و طولانیترین «نبردهای هوایی» در جهان و در تاریخ نبردهای هوایی رخ داد. به گفته او این نبرد هوایی بیش از یک ساعت به طول انجامید و ۱۲۵ جنگنده از دو طرف در آن شرکت داشتند. این منبع نظامی پاکستانی سپس گفت که در این نبرد از طرفین حریم هوایی خود را ترک نکردند و تبادل موشکی در برخی موارد در فاصلههایی بیش از ۱۶۰ کیلومتر صورت گرفت.
-
5 پسندیده شدهموتور های pl15 موتور دوپالسه هستند و مجهز به سیکر آرایه فازی فعال اینجوری احتمالا حریان سرنگونی رافال ها بوده در فاصله دور که موشک pl15 شلیک شده اثر حرارتی موشک به خاطر فاصله کم شده و موشک هم بدون رادار به کمک لینک با رادار جنگنده خودس را به نزدیکی جنگنده رافال میرسونه در مسیر هم چون موتور خاموشه و از طرفی موشک با لینک داره هدایت میشه باز هم سیستم هواپیما متوجه موشک نمیشه در نزدیکی هدف ناگهان موتور مرحله دوم روشن میشه و سیکر آرایه فازی فعال هم شروع به جستجو میکنه سرعت تغییر فرکانس و جهش سیکر موشک باعث عملکرد نادرست rwr میشه و سرعت زیاد موشک هم فرصت تصمیم گیری را از خلبان هندی میگیره
-
4 پسندیده شدهبسم ا.. هرکولس نیروی هوایی ایران در سالهای قبل از انقلاب اسلامی .. پی نوشت : ظاهرا هرکولس ها درابتدای ورود ، با پوشش رنگ نقره ای استاندارد مورد استفاده قرار می گرفتند ...
-
4 پسندیده شدهتصاویری از جنگنده های سرنگون شده هندوستان، هر چند موارد زیر همچنان قطعی نیستند سوخو 30 MKI هندی بقایای پیشرانی با شباهت به پیشران جنگنده رافال بقایای احتمالی یک فروند میراژ ۲۰۰۰ هندی بهمراه بقایای یک موشک میکا مناطقی که لاشه جنگنده ها در آنجا پیدا شده پ ن: تصاویر فوق از محیط مجازی برداشت شده اند. مطالب مرتبط : آخرین سردار پارسی نبرد دریایی هند و پاکستان نبرد لانگ والا درسی آموزنده برای فرماندهان جنگی جنگ 1947 پاکستان و هند نزاع هند و پاکستان 1984بر سر منطقه یخبندان سیاچن
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. قابلیت سوخت گیری یار به یار ( buddy refuelling ) یکی از مهمترین پتانسیل های هر نیروی هوایی برای انجام سوخت گیرهای تاکتیکی با هدف حضور موثرتر در صحنه رزم بشمار می رود . در این تصویر ، صحنه سوختگیری یک فروند رافال نیروی هوایی مصر از یک فروند میگ-29 این نیرو قابل مشاهده است . به مخازن سوخت اضافی زیر بال فالکروم دقت کنید ...
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهپیروزی در جنگ به عوامل متعددی بستگی دارد. سلاح بخش کوچکی از دلایل یک پیروزی نظامی است.
-
2 پسندیده شدهحملات هند به پاکستان باعث کشته شدن ۲۶ نفر و زخمی شدن تعدادی شده. هند به یک مسجد و سد در پاکستان هم حمله کرده. همچنین پاکستان ادعا کرده که سه جنگنده رافال و یک سوخو ۳۰ و یک میگ ۲۹ هند را سرنگون کرده.(ادعا شده موشک های چینی هوا به هوای PL-15 عملکرد درخشان در شکار جت های هندی داشته )
-
2 پسندیده شدهویدئوی ارتش هند پیش از آغاز عملیات سیندور علیه پاکستان - می2025 https://aparat.com/v/intak4l پی نوشت : ظاهرا هیچ خبری از بالییود بازی نیست ..
-
1 پسندیده شدهتوی بحث درگیری هوایی شاید پاکستان قابلیت های خوبی داشته باشه که در ترکیب با قدرت آموزش ها و جسارت خلبانان خودش را بیشتر هم نشون میده. اما اگر درگیری به درگیری صرفا موشکی ( بالستیک ) برسه، هر چند پاکستان در بعد تهاجمی وضعیت خوبی داره و شاید حتی به نسبت بهتر با توجه به تنوع موشک های تاکتیکی ولی در مقابل هند یکی از معدود دفاع موشکی های کامل را در اختیار داره. ( سیستم سپر موشکی در لایه های مختلف خصوصا دفاع ضد موشکی داخل و خارج از جو ) که از سال ها پیش در حال توسعه اش بوده و حتی در مواردی تعداد بسیار زیادی سامانه و موشک را تولید کرده از سال ها پیش که هند را در کنار معدود کشورها و رژیم هایی مثل آمریکا و صهیونیستها ( حالا باید دقیق تر بررسی بشه ولی در کمیت و تنوع توام حساب کنیم اونم در شکل تخصصی سپر موشکی شاید حتی بالاتر از چین و روسیه - برنامه های شناخته شده ) قرار میده که یک سپر موشکی تخصصی داره. حالا مگر اینکه چین نه به شکل تخصصی ولی به شکل جزیره ای پاکستان را به سامانه های دفاع هوایی هم مجهز کرده باشه که باز بعید هست از لحاظ تخصصی ( سپر صرفا موشکی نه پدافند هوایی ) و طبیعت تولید بومی بتونه با قدرت هند در این زمینه برابری کنه. وقتی به تاریخچه هندی ها توی این زمینه نگاه میکنیم از تعداد سامانه ها و تست ها ( چه در دفاع ضد موشکی و چه در سامانه های پدافندی برد کوتاه و متوسط ) شاید متعجب بشیم که در این زمینه چقدر کار کردند و جدی هم کار کردند اون هم از سال ها پیش.
-
1 پسندیده شدهساخت اولین کشتی کانتینری پاک جهان با سوخت هیدروژنی و پیشرانه بادی شرکت کشتیسازی آلمانی Fosen Stralsund قرار است دو کشتی کانتینری با پیشرانه بادی و سوخت هیدروژن بسازد. این کشتیها ۱۰۰ متر طول و دارای ظرفیت حمل ۱۵۲ تا ۱۶۳ teu کانتینر باشند. این کشتی ها با طرح نوآورانه برای حمل کالاها با سرعت بالا مناسب است. وزن این کشتی با استفاده از دکلهای فیبر کربن مجهز به کابلهای فیبر نوری حسگرِ فشار، کاهش پیدا میکند. این کشتیها دارای دکلهای پیشرانه ۶۲ متری هستند که براساس سیستم DynaRig طراحی شده است. این کشتی دارای سیستم پیل سوختی هیدروژنی است که بُرد کشتی را گسترش میدهد و نیروی اضافی را تأمین میکند. پیشبینی میشود این کشتیها با استفاده از پیلهای سوختی با برد ۱۰۴۰۰ مایل، سرعت ۱۸ گره را داشته باشند. منبع
-
1 پسندیده شدهزنگ خطر جدی برای ایران باز تعریف معماری امنیتی جنوب شرق کشور لازم است بعد از تجاوزات متعدد تروریست های مرزهای شرقی و عملیات مرگ بر سَرمَچار نیرو هوایی پاکستان در ایران لزوم رعایت پدافند غیر عامل و افزایش حفاظت از پایگاه فضایی چابهار پایگاه هوایی کنارک زاهدان رادار افق نگر چابهار بندر و گمرک چابهار و پایگاه دریایی پسابندر و.. بطور جد باید در دستور کار قرار گیرد
-
1 پسندیده شدهدرگیری هوایی فعلی را اگر در ادامه درگیری سال های گذشته بین دو کشور در نظر بگیریم . نیروی هوایی پاکستان که بر روی کاغذ از نشر کمی و کیفی ضعیف تر است موفقیت های کسب کرده که بنظرم اگر ادامه پیدا کند درس تاریخی در نبرد هوایی خواهد شد. هر چند این برخورد های محدود معیار خوبی نیستند با این حال شرایط برای دو طرف در چنین نبردی یکسان است. مسئله آموزش و فرماندهی میدان نبرد یک مسئله کلیدی است. یک شمشیر در دست یک شمشیر باز یک سلاح کشنده است و دست یک انسان آماتور هم کشندس. یکی دیگران را میکشد و آن یکی خودش را... برخورد اخیر جنگنده های چینی و روسی و اروپایی میتواند به صنعت هوایی چین اعتبار بخشی کند. در نوک پیکان جنگنده های مدرن پاکستان جی-۱۰ و تاندر قرار دارند.
-
1 پسندیده شدهموتور 27 لیتری Rolls-Royce Meteor بریتانیا در سال های اولیه جنگ جهانی دوم روزهای سختی را طی کرد، چون آنها فاقد یک موتور واقعا قدرتمند و قابل اعتماد برای تامین نیروی محرکه تانک های خود بودند. موتور V12 Meteor از موتور افسانه ای مرلین مشتق شده بود و ثابت کرد دقیقا همان چیزی است که بریتانیایی ها به دنبال آن بودند. قبل از ورود این موتور، بریتانیا مجموعهای از تانکهای نسبتاً ضعیف را تولید کرد که یا غیرقابل اعتماد و کند و یا فاقد زره ایی با ضخامت مطلوب بودند.بیشتر اینها به دلیل نبود موتورهای مناسب بود. اما داستان با موتور Meteor تغییر کرد، زیرا قدرت بالا و گشتاور زیادی را در یک بسته 27 لیتری قابل اعتماد به ارمغان آورد. این V12 قدرتمند، سریال بد تانکهای بریتانیا را قطع کرد و به تانکهای خوبی مانند Cometو سنتوریون نیرو داد. پس زمینه برای درک اینکه چرا Meteor بسیار بزرگ و چرا به آن نیاز بود، درک دکترین تانک بریتانیا قبل از جنگ جهانی دوم مهم است. در آن زمان اعتقاد بر این بود که سه نوع تانک موثرتر است. 1-تانک های پیاده نظام(infantry) 2- تانکهای سبک(light) و3- تانکهای واکنش سریع یا زرم تانکها(cruiser tanks). تانک های پیاده نظام کند بودند، اما زره سنگین داشتند. تانک های سبک سریع، اما زره نازک داشتند و اغلب به مسلسل های کالیبر کوچک مسلح بودند. رزم تانکها زره و قدرت آتش مناسبی داشتند، در عین حال تحرک بیشتری نسبت به تانک های پیاده نظام داشتند. نیروها در کنار یک تانک پیاده نظام چرچیل Mk III در نرماندی، 1944 پیشروی می کنند. یک استفاده کلاسیک از تانک پیاده در طول حمله، تانکهای پیاده نظام با سرعت پیادهروی پیشروی میکردند و آتش متقابل را جذب و به عنوان پوشش عمل میکردند. هنگامی که آنها موقعیت دشمن را می شکستند، تانک های واکنش سریع یا رزم تانکها با عجله از آن عبور می کردند و پشت خطوط ویران می کردند.تانک های سبک وظیفه شناسایی و کمک به رزمناوها را بر عهده داشتند. اولین رزم تانکها خانواده رزم تانکها در اوایل دهه 1930 با Cruiser Mk I شروع به کار کردند. همانطور که گفته شد، رزم تانکها قرار بود سریع باشند، اما Cruiser Mk Iبا وزن14 تن تنها قادر به سرعت 25 مایل در ساعت در جاده و 15 مایل در خارج از جاده بود.دلیلش واضح بود موتوری 9.4لیتری با 150اسب بخار قدرت. Cruiser Mk I به سختی زره بیشتری نسبت به یک تانک دوران جنگ جهانی اول داشت و چندان قابل اعتماد نبود. اما سلاح 2 پوندی آن قابلیت ضد زره بسیار خوبی برای آن زمان داشت. تانک بعدی Cruiser Mk II بود. این تانک زره قابل احترام 30 میلی متری داشت، اما از همان موتور Mk I استفاده می کرد، بنابراین تحرک آن حتی بدتر هم بود. با 16 تن فقط می تواند به سرعت 15 مایل در ساعت در جاده ها و 8 مایل در خارج جاده حرکت کند. در سال 1938 تانک Cruiser Mk III تولید شد. این تانک از موتور 340 اسب بخاری Nuffield Liberty، که یک موتور 27 لیتری V12 بود بهره می برد. این افزایش قابل توجه قدرت به Mk III حداکثر سرعت 30 مایل در ساعت را داد، اما زره همچنان بسیار نازک بود. این تانک ها در نبرد فرانسه - (جایی که متحمل خسارات سنگینی شدند) - و شمال آفریقا مورد استفاده قرار گرفتند. تحرک آنها در اینجا واقعاً می درخشید، اما زره آنها برای مقابله با طرح های جدیدتر بسیار نازک بود. موتور L-12 که قدمت طراحی آن به جنگ جهانی اول برمی گردد. با این حال، قدرت بالایی را در وزن سبک ارائه می کرد. در سال1941 Cruiser Mk VI معرفی شد که بیشتر با نام Crusader شناخته می شود.تانک دارای زره بهبود یافته بود اما با موتور L12تحرک مناسبی نداشت. Crusader در نبرد به نسبت خوب بود، به ویژه با سلاح 6 پوندی، اما در نهایت یک طراحی قدیمی بود.موتور Liberty V12 بیش از حد استرس داشت و از مشکلات قابلیت اطمینان مداوم رنج می برد. Crusader یک تانک کاملاً توانا بود. با یک تفنگ 6 پوندی اما از نظر موتوری قابل اطمینان نبود و زره کافی نداشت تجربه بریتانیا یک چیز را از همان ابتدا کاملاً روشن کرد: اسب بخار بیشتری مورد نیاز بود. مرلین اما بریتانیا در هوا یک موتور برنده جنگ داشت که هواپیماهایش را نیرو می داد. رولزرویس مرلین مرلین یک موتور 12 سیلندر 27 لیتری سوپرشارژ بود که در طول جنگ به جایگاهی افسانه ای رسید. در نسخه های اولیه خود حدود 1000 اسب بخار قدرت تولید می کرد، اما در پایان جنگ این قدرت به نزدیک به 2000 اسب بخار رسید.در بسیاری از هواپیماها(150000فروند) استفاده شد. مرلین روی هواپیماهای معروفی مانند اسپیت فایر، لنکستر، پی-۵۱ موستانگ، هاریکان و موسکویتو نصب شده بود. اسپیت فایر در اوایل جنگ، رولزرویس تیمی را به رهبری WA Robotham (یکی از مقامات بخش خودروی شرکت) برای جمع آوری موتورهای مرلین هواپیماهای سقوط کرده تشکیل داد. به دلیل تحمل استرس بسیار زیاد، دقت و قابلیت اطمینان مورد نیاز برای اجزای هواپیما، این موتورها نمیتوانستند دوباره در این نقش هوایی مورد استفاده قرار گیرند، اما رولزرویس همچنان ارزش آنها را میدانست و امیدوار بود که در نقطهای برای آنها کاربرد پیدا کند. توسعه Meteor(شهاب سنگ) در سال 1940 مذاکراتی بین رولز رویس و سازنده تانک لیلاند در مورد موتورهای تانک انجام شد. این گفتگوها منجر به این شد که یکی از موتورهای مرلین بازیابی شده برای اهداف آزمایشی در یک تانک قرار گیرد. در سال 1941، سوپرشارژر و جعبه دنده کاهنده دور پروانه موتور مرلین 1000 اسب بخاری مرمت شده را حذف کردند و چرخش موتور معکوس شد. این موتور برای ارزیابی عملکرد آن و شناسایی تنش های مکانیکی در یک تانک Crusader نصب شد. همچنین فرصتی بود تا ببینند که آیا می تواند در فضای محدود یک تانک خنک بماند یا خیر. موتورهای اولیه Meteor اغلب از هواپیماهای سقوط کرده تهیه می شدند، مانند بمب افکن Avro Lancaster با چهار موتور مرلین. این موتور 550-600 اسب بخار قدرت تولید می کرد، تقریباً دو برابر قدرت موتور قبلی لیبرتی تانکCrusader بود، اما با همان حجم 27.0 لیتر.تانکCrusader آزمایشی آنقدر سریع بود که تیم آزمایش برای ثبت حداکثر سرعت خود به مشکل خورد. تخمین زده شد که سرعت آن به 50 مایل در ساعت رسیده است.پس از این نمایش خیره کننده، بلافاصله سفارشی برای موتور صادر شد - حالا این موتور میتئور نامیده می شد. موتورV12میتئور تلاش ها بر روی قرار دادن Meteor در تانکCromwell، (جایگزین برنامه ریزی شده تانک Crusader )متمرکز شد. ساختن تعداد کافی میتئور بزرگترین مشکل بود. رولزرویس ظرفیت لازم را نداشت زیرا برای مرلین اولویت بسیار بالاتری در نظر گرفته می شد. پس شرکت روور در سال 1942 برای ساخت Meteors اعلام آمادگی کرد. طرح میتئور میتئور تولیدی از جهات متعددی با مرلین متفاوت بود. سوپرشارژر حذف شد، جهت چرخش موتور برعکس شد تا با گیربکس تانک مطابقت داشته باشد،جعبه دنده کاهش دهنده دور پروانه حذف شد، از بنزین معمولی به جای سوخت هواپیما با اکتان بالا استفاده کرد و پیستون های آهنگری با پیستون های ریخته گری تعویض شدند. بسیاری از اجزاء قطعاتی بودند که توسط کنترل کیفیت دقیق مرلین رد شده بودند، زیرا استاندارد تلورانس ها در کاربری های زمین بسیار پایین تر بود. Meteor تولیدی حدود 600 اسب بخار قدرت و 1950 نیوتن متر (1450 فوت پوند) گشتاور داشت. Meteor در خدمت تولید تانکCromwell(کرامول )به شدت به تأخیر افتاد، تا حدی به دلیل نبود موتورهای Meteor، سرانجام در سال 1944 در زمان D-Day (حمله به نرماندی)وارد شد. با وجود داشتن زره بسیار ضخیم تر از تانک های قبلی، تانک کرامول می توانست به راحتی به سرعت 40 مایل در ساعت برسد. البته در نهایت به 32 مایل در ساعت محدود می شد، زیرا این سرعت های باورنکردنی می توانست به تانک در زمین های ناهموار آسیب برساند و استهلاک تانک را بالا ببرد. میتئور این عملکرد را با حداکثر 2250 دور در دقیقه ارائه می کرد. موتور عملا تحت هیچ فشاری قرار نداشت و در نتیجه در سرویس بسیار قابل اعتماد بود. A27 Cromwell اولین تانکی بود که با موتور میتئور وارد خدمت شد. وزن آن 30 تن بود، اما همچنان می توانست به 40 مایل در ساعت برسد! Meteor در نهایت نه تنها یک موتور تانک خوب، بلکه یک موتور کلاس جهانی به بریتانیا داد.تانک کرامول مانند مدل های قبلی خود به سرعت منسوخ می شد، اما این بار تقصیر موتور آن نبود. تانک بعدی که از این موتور استفاده کرد Comet بود، یک نسخه بسیار بهبود یافته از کرامول با یک توپ قدرتمند 76.2 میلی متری (اغلب 77 میلی متری نامیده می شود). 5 تن سنگین تر بود اما هنوز هم می توانست به راحتی ه سرعت 32 مایل در ساعت برسد. جایی که کرامول زره و تحرک را برای سربازان بریتانیایی آورد، تانک کومت قدرت آتش را به ارمغان آورد. این یک ارتقاء قابل توجه نسبت به کرامول بود. توپ آن حتی می توانست تانک های سنگین تر آلمانی را نابود کند. کومت تا اواخر دهه 1950 در خدمت بریتانیا و در سایر ارتش ها بسیار بیشتر در خدمت باقی ماند. پس از جنگ کومت منجر به تولید اولین تانک جنگی اصلی (MBT)جهان شد: Centurion.. .. تانکCenturion به طور گسترده ای به عنوان یکی از بزرگترین طراحی های تانک در تاریخ در نظر گرفته می شود و از موتور Meteor نیرو می گرفت.که از قدرت آتش و حفاظت زرهی عالی برخوردار بود. میتئور در Centurion تنی55 هم برای رسیدن به سرعت 20مایل در ساعت تحت فشار بود این موتور در نهایت در Conqueror که در سال 1955 معرفی شد، تطبیق پیدا کرد. این تانک یک هیولای واقعی مسلح به یک توپ 120 میلی متری و وزنی بیش از 70 تن بود.Conqueror مجهز به یک Meteor تزریق سوخت بود که 810 اسب بخار قدرت تولید می کرد، اما حتی این میتئور نیز برای رسیدن به سرعت 20 مایل در ساعت تحت فشار بود.دیگرتانکهای معروفی که توسط Meteor نیرو می گرفتند عبارتند بودند از Charioteer و Tortoise . بریتانیا تانکConqueror را برای مقابله با زره های سنگین شوروی مانند IS-3 توسعه داد. موتور Meteor بسیار موفق بود و در هشت تانک بریتانیایی استفاده شد. این موتور تا سال 1964 هنوز تولید می شد، هشت سال بیشتر از مرلین.طراحی اصلی V12 رولز رویس از دهه 1930 به برخی از بهترین تجهیزات نظامی مانند اسپیت فایر و P-51 در آسمان و سنتوریون روی زمین منجر شد این را نمی توان برای بسیاری از موتورهای دیگر گفت.به همین دلیل است که موتورهای Merlin و Meteor به عنوان برخی از موفق ترین موتورهای موفق نظامی ساخته شده تا کنون در نظر گرفته می شوند. منابع:https://www.researchgate.net/figure/The-Rolls-Royce-Meteor-engine-without-any-compressor-6_fig4_354291220وhttps://www.rolls-royce.com/ منبع عکسها:https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Meteor
-
1 پسندیده شدهبسم ا... تحویل نخستین سری از مهمات دورایستای پیشرفته اسکالپ و غلاف های تالیوس برای مسلح سازی جتهای فرانسوی رافال نیروی هوایی مصر ویدئوی فرآیند شلیک اسکالپ توسط رافال های نیروی هوایی ارتش فرانسه https://www.aparat.com/v/Mu8Hz