Crash

Army
  • تعداد محتوا

    1,055
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    59

Crash آخرین امتیاز شما در روز 19 فروردین 1401

Crash شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

18,569 نشان بصیرت

درباره Crash

  • رتبه حساب کاربری
    ستوان دوم

Profile Information

  • Gender
    Male

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

7,177 نمایش های پروفایل
  1. خب تصویر این لئوپارد 1A5 کار فتوشاپ کاران روسی از آب درآمد.اصل تصویر متعلق به تمرین و تست نیروهای کانادایی با برجک تانک لئوپارد 1a5 است. حتی آرم z روی بازو رو هم فتوشاپ کرده اند.
  2. اینکه خدمه اوکراینی مهماتی در داخل برجک حمل نمی‌کنند درست به نظر نمیرسد و یک حدس غلط است. اگرچه تانک های سری لئوپارد 2 دارای دو بخش مجزا برای نگه داری مهمات هستند اما سطح دسترسی و امنیت و حفاظت این دو بخش باهم متفاوت است. مهمات داخل برجک آماده هست برای استفاده و مهمات داخل شاسی فقط نقش ذخیره را دارند. مهمات در داخل برجک در یک محافظه امن با دریچه های ضد انفجار قراردارند که در صورت آتش‌سوزی‌ یا انفجار در صورت بسته بودن یا آسیب ندیدن دریچه های انفجار مانع انتقال آتش و انفجار به داخل بخش خدمه برجک میشوند. آتش و موجب انفجار به بیرون از تانک هدایت میشود. برای بارگذاری مهمات نیز فرد بارگذار نیز به این بخش دردسترس کامل دارد. اما مهمات در داخل شاسی فاقد هرگونه محفظه امن هستند در صورت انفجار یا آتش سوزی سطح صدمات زیاد و پرتلفات‌ خواهد بود. برداشت مهمات نیز از این بخش ساده نبوده و به خاطر سبد برجک فرد بارگذار فقط در شرایط خاص قرارگیری برجک میتواند مهمات را نه به راحتی محل ذخیره سازی مهمات در برجک از شاسی خارج نماید. درنتیجه مخزن مهمات در برجک اولیت بالاتری برای استفاده دارند و هیچگاه در حال رزمی از مهمات داخل شاسی استفاده نمیشود. تفاوت سطح صدمات انفجار و آتش سوزی مهمات در شاسی با برجک در تانک لئوپارد 2 در این مورد حادثه نیز چند حدس میتوان در نظر گرفت : نفوذ به شما کامل نبوده است و در بخش قرارگیری تجهیزات الکترونیکی برجک(قرارگیری در بخش سمت راست و عقب برجک) متوقف شده است. شکل طی کردن مسیر نفوذ خرج گود به شکل مستقیم نبوده است و باتوجه به زاویه برخورد لنست به شکل اوریب نفوذ کرده است و به بخش مهمات برجک نفوذ نکرده است. =============================================== در مورد عملکرد تانک لئوپارد 2 جدا از بحث تاکتیکی در بخش فنی نکات جالب توجه ای وجود دارد. در بحث بقاپذیری و حفاظت به علت موجود بودن مستندات بیشتر، راحت تر میتوان صحبت کرد. در مقابل مین های ضد تانک عملکرد تانک های لئوپارد‌ 2 با وجود ثبت چندین مورد مختلف از صدمات بر اثر مین های ضد تانک، تا اینجا هیچ انهدامی براثر مین های ضد تانک ثبت نشده است و خسارات بر اثر مین ضد تانک به صدمات به بخش حرکتی مانند شنی و چرخ ها محدود می‌شده است موارد صدمه دیدن با مین ضد تانک بسیار زیاد است اما موارد انهدامی با مین تا این لحظه گزارش نشده است در مجموع خبری از انهدام فیجع نیست و در تمام موارد انهدامی ساختار کلی تانک حفظ شده است که نشان دهنده شانس بالای بقاپذیری خدمه و خود تانک لئوپارد 2 بعد از نفوذ است. نفوذ ناقص موشک ضد زره احتمالا کورنت به برجک تانک لئوپارد 2A6- باوجود نفوذ در بخش بلوک های کامپوزیتی و اما نفوذ خرج گود پرتابه در زره اصلی برجک متوقف شده است چیدمان اصولی مهمات و مخزن های سوخت عامل اصلی در بقاپذیری تانک های لئوپارد 2 بعد از نفوذ هر پرتابه ای است که احتمال بقاپذیری را به شدت افزایش داده است. برخلاف تانک های روسی که ذخیره سازی مهمات در داخل شاسی به شکل سرتاسری قرار دارد با نفوذ هر پرتابه احتمال انهدام کامل بسیار زیاد خواهد بود.البته سیستم اطفا حریق خودکار تانک های لئوپارد 2 در مهار آتش های ایجاد بعد ازنفود پرتابه های ضد زره نیز در بقاپذیری کلی تانک بسیار اثر بخش بوده است. چیدمان اصولی مهمات و سوخن باعث خواهد شد بقاپذیری خدمه حتی با وجود انهدام تانک همچنان بالا باشد. برجک پرانی و انهدام فجیع تا الان لحظه در تانک لئوپارد2 در اوکراین گزارش نشده است
  3. اگه دوست دارید بحث ها رو باهم قاطی کنید حرفی نیست. جواب شما رو در همون تاپیک دادم عملکرد مثبت واحد های توپخانه ای خودکششی خصوصا نسخه های چرخدار با سیستم های اتوماسیون در جنگ اوکراین به وضوح مشخص است . خصوصا میزان تلفات اونها نسبت به نسخه های کششی یا نسخه های قدیمی تر خودکششی یا کمترین میزان اتوماسیون اصولاً تحلیلی ارائه میشه هر چقدر با مستندات همراه باشه از ارزش بیشتری برخورداره
  4. خب اینطور که مشخص شد منبع مشخصی ندارید فقط یک حدس رو‌ دارید بیان میکنید. خود تانک های غنیمتی از ارتش سوریه به اندازه کافی کنتاکت -۱ دارند. از T-72AV گرفته تا T-55AMV فقط کافیه بخشی از تانک های غنیمتی به عنوان قطعات یدکی استفاده بشوند‌. کشورهای مختلفی در خاورمیانه، شمال آفریقا و قفقاز که اتفاقا همیپیمان ترکیه هم هستند به مقدار کافی از استفاده کنندگان بلوک های زره واکنشی کنتاکت -۱ هستند. از جمله حکومت باکو تانک‌ T-72AV ارتش آذربایجان که توسط شرکت ASELSAN بروز رسانی محدود داشته است در مورد ایده هم به اندازه کافی خود همپیمانان ترک ها و برخی گروه های تروریستی در سوریه و خود ترکها تجربه نصب و ایجاد آرایش جدید زره های واکنشی رو دارند. این رو در نظر داشته باشید که بخش قابل توجه ای از نظامیان سوری از جمله افسران زرهی به صف مخالفان دولت سوریه هم پیوستند. تانک T-72 تروریست های داعشی که به شکل کارگاهی چینش و آرایش بلوک های زره واکنشی کنتاکت -۱ ارتقا پیدا کرده اند.
  5. فقط میشه مستند بگید کدوم بخشش ساخت اوکراین هست ؟؟ تانک های که مشاهده میکنید تانک خود ارتش سوریه به نام T-55AMV می باشند که یک ارتقایی چند جانبه داشتند که در طی درگیری ها به غنیمت رفتند. تنها تغیرات این نسخه های جدید در اختیار نیروهای همپیمان ترکیه تغییر شکل چینش زره های واکنشی کنتاکت یک بر روی برجک و اضافه شدن زره قفسی بر روی کناره شاسی هست. تانک T-55AMV در طول جنگ داخلی سوریه - برخی از تانک های T-55 ارتش سوریه با کمک کره شمالی ارتقا یافته بودند اشنایی بیشتر با بروز رسانی T-55 AMV : :
  6. سیستم راکت انداز BM-11 سپاه پاسداران در رژه ارتش -29 فروردین 1402 با وجود دردسترس بودن انبوهی از کشنده های تجاری و نظامی در سپاه این سیستم های راکت انداز بعد از سالها همچنان از کشنده قدیمی ساخت کره شمالی استفاده می کنند.
  7. با به غنیمت رفتن یک دستگاه خودور رزمی شناسایی BRDM-2 روسی که بروی برجک آن راکت انداز UB-32-57 نصب شده است، در حال حاضر جدیدترین نمونه استفاده از راکت های هوا به سطح سری S-5 در نبرد های زمینی به جنگ اوکراین 2023 تعلق میگیرد. احتمالا با ادامه روند جنگ در اوکراین نمونه های دیگر از خودروهای زرهی همچون BMP، MTLB و ... مجهز به پرتابگرهای راکت S-5 دیده خواهند شد. خودرو زرهی BMP اوکراینی مجهز به دو راکت انداز UB-32-57 - جنگ اوکراین 2022
  8. برای پاسخ به این سوال اول باید به چینش خدمه و سرنشینان در BMP-3 دقت کرد در خودرو رزمی پیاده نظام BMP-3 علاوه بر راننده، دو سرنشین دیگر در بخش جلوی بدنه قرار دارند که وظیفه هر کدام استفاده از هر مسلسل جلویی بدنه است. این دو سرنشین هر کدام یک دهلیز جداگانه و یک پریسکوپ در محل استقرار شان دارند. این پریسکوپ در حقیقت وظیفه هدف یابی و نشانه گیری را بر عهده دارد. این نوع پریسکوپ ها منفرد که به نام TNPZVE01-01 شناخته میشود دارای یک شبکه نشانه گیری بر روی خودش هست که به وسیله کابل فیبر نوری به مسلسل متصل هست. با حرکت دادن و تغییر زاویه مسلسل شبکه شانه گیری بر روی دید پریسکوپ نیز حرکت میکند. پس تیرباچی ها میتواند با این روش هدایت اتش و نشانه گیری را انجام میدهد. البته این مسلسلهای بدنه، زاویه آتش محدود و برد کمی دارند و از نظر کاربری ضعیف توصیف میشوند به علت قرار گیری 3 خدمه در بخش جلویی نیز درصد تلفات سرنشینان در صورت نفوذ پرنابه ضد زره نیز در BMP-3 افزایش میباد.
  9. بروز رسانی خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2 روسی در نبرد اوکراین تصاویر جدید از اوکراین نشان میدهد نیروهای روسی مستقر در اوکراین به شکل میدانی در حال نصب یک بسته حفاظتی هستند. این بسته حفاظتی که ترکیبی از صفحات زرهی غیرفعال و زره قفسی است بر روی بدنه خودرو سوار میشود.در نسخه های BMP-2 بخش برجک نیز به یک زره قفسی مجهز خواهد شد این بسته های حفاظتی خصوصا در برابر راکت های ضد زره باعث اقزایش حفاظت خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2 خواهد شد. این بسته حفاظتی برای خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2M تولید شده بود اما به نظر میرسد با توجه به نرخ پایین بروز رسانی BMP-2M، روسها این بسته حفاظتی را بدون تغییرات در بخش تسلیحات و یا سیستم های نظارتی به شکل میدانی بر روی نسخه های BMP-2 سوار میکنند تا بقاپذیری BMP-2، خدمه و سرنشیبنان را افزایش دهند. نصب بسته حفاظتی به شکل میدانی بر روی خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2 روسی نمای نزدیک از بسته حفاظتی BMP-2 روسی ترکیبی از صفحات زرهی غیرفعال به علاوه زره قفسی تست های انجام شده بر روی این بسته حفاظتی نسخه ابتدایی BMP-2M با بسته حفاظتی نسخه نهایی BMP-2M با برجک رزمی Berezhok و بسته حفاظتی حضور محدود BMP-2M در نبرد اوکراین - این نسخه از BMP-2 احتمالا این بسته حفاظتی را در یافت خواهد با این تفاوت که زره قفسی بر روی برجک رزمی نصب نمیشود
  10. خلاصه عملکرد تانکها در جنگ شش‌ روزه (1967) اعراب و اسرائیل آمار برخورد پرتابه ها به بخش های مختلف تانکها جمع دادها در نمونه بزرگ 1400 دستگاه 25/3 درصد بخش جلویی بدنه 17/8 درصد برجک 47/4 درصد بخش کناره بدنه 9/5 درصد بخش انتهایی بدنه درصد نفوذ پرتابه ها در تانک های مختلف -زره های شیب دار و فاصله دار یک مزیت برای تانک ها محسوب میشود - زره های جانبی در تانک ها آسیب پذیر هستند ( البته در جدول یک اشتباه وجود دارد تانک AMX30 در زمان جنگ شش روزه وجود نداشته احتمالا منظور تانک سبک Amx13 بوده است.) احتمال آتش سوزی بعد از نفوذ پرتابه به داخل تانک - منشا اتش سوزی میتواند مهمات و یا سوخت باشد -قرار دادن سوخت با مهمات ترکیب بدی در محفظه رزمی تانک ها است -- باید سوخت را از محفظه رزمی توسط بسته قدرت (power pack) خارج کند عملکرد مهمات در توپ 105 م.م تانکها درصد نفوذ مهمات ضد زره کفشک دار (APDS) و شدیدالانفجار ضد زره (HEAT) - اهداف مهمات APDS: فقط تانکها در حال حرکت یا زیر 1000 متر - اهداف مهمات HEAT: تانک ها و چند منظوره بالای 1000 متر عملکرد تانک تی-55 در نبرد شش روزه امتیازها نیمرخ کوتاه و هدف کوچک در موانع دفاعی - قابلیت صعود عمودی در حدود 0.6 متر مهندسی عالی زره شیب دار ضعف ها نداشتن فاصله یاب مخزن های سوخت خارجی ذخیره سازی پایه مهمات 38 گلوله ذخیره مهمات و سوخت در برجک شلوغ نبود مهمات شدیدالانفجار ضد زره درس های رزمی کسب شده حذف گنبد عظیم فرمانده، جایگزینی مسلسل کالیبر بزرگ 0.50 با مسلسل 7.62 م.م و اضافه کردن زره های جانبی در تانک M48 استفاده از نورافکن خطرناک و آسیب پذیر است ( موجب لو رفتن موقعیت تانک می شود) نیاز به دید های نظارتی مجهز به مادون قرمز منفعل نیاز به ساده ترین دستگاه شناسایی دوست یا دشمن عملکرد ضعیف موشک های ضد زره هدایت شونده Shmel (نامگذاری ناتو Snapper) - 400 شلیک ، انهدام 3 تانک اثرگذاری بالایی توپ های ضد زره 100 م.م شوروی پ.ن برای نشان دادن نقش و اثرگذاری واحدهای زرهی در یک نبرد و نتیجه گیری دقیق از آن در ابتدا نیازمند دسترسی به داده های جامع و نمونه گیری های بزرگ است. با دادهای کم و یا ناقص نتیجه گیری حاصل میتواند اشتباه وگمراه کننده باشد. تانک چیفتن منهدم شده ارتش ایران در جنگ با عراق - مستند سازی و جمع آوری داده یکی از الزامات اصلی برای رسیدن به نتیجه گیری دقیق از صحنه نبرد است.
  11. نسخه جدید بوکسر برای بوندس وهر نیروی زمینی ارتش آلمان در نظر دارد تا نسخه جدید پلتفرم زرهی بوکسر را به کار بگیرد. اکنون درارتش آلمان فقط دو نسخه بوکسر یعنی نفربر زرهی و امبولانس زرهی در خدمت هستند. اما آلمانی ها قصد دارند تا نسخه خودرو رزمی پیاده نظام (IFV) براساس پلتفرم بوکسر را نیز در خدمت داشته باشند. از عمر عملیاتی پلتفرم ماردر نزدیک 50 سال میگذرد و نیاز به جایگزینی آنها با پلتفرم های زرهی جدید در ارتش المان در حال برنامه ریزی است. بر اساس گزارش های اخیر رسانه ها از جمله نقل قول ژنرال آلفونس مایس بازرس ارتش آلمان، که از برنامه ریزی های ارتش برای جایگزینی ناوگان موجود از خودروهای رزمی پیاده نظام ماردر با ترکیبی از خودروهای رزمی پیاده نظام پوما و خودروهای رزمی پیاده نظام چرخدار مبتنی بر پلتفرم خودروی زرهی چرخدار باکسر خبر داده است. فعلا روشن نیست ارتش آلمان چه تعداد بوکسر در نقش IFV به خدمت خواهد گرفت. براساس گزارشها، بودجه 3/96 میلیارد یورویی برای تهیه 229 دستگاه پومای جدید به ارتش آلمان داده شده است. اگر ارتش آلمان بخواهد 229 دستگاه پومای جدید را با بودجه فعلی داشته باشد. حداقل به 129 دستگاه بوکسر IFV نیاز دارد. اما گزینه دوم کاهش تعداد سفارش پومای جدید به نفع تولید بوکسر IFV است یعنی تولید 100 دستگاه پومای جدید ( ارتش المان اکنون 172 دستگاه پوما در اختیار دارد) در کنار تولید 129 دستگاه بوکسر IFV برنامه ریزی بشود. در هر صورت پیش نویس بودجه دفاعی ارتش آلمان با وجود تغییر در برنامه ریز اصلی و ورود بوکسر IFV باید تغییر کند. این نسخه از بوکسر به واحدهای پانزرگرنادیر (Panzergrenadier) خواهد رسید. اما بودنس وهر قرار است نسخه های جدیدی از بوکسر را نیز به واحدهای پیاده نظام Jäger نیز تحویل بدهد. در واحدهای Jäger نسخه جدید بوکسر جایگزین بخشی از خودروهای رزمی Wiesel خواهند شد. اگر چه برنامه نسخه جدید بوکسر در واحدهای پانزرگرنادیر و واحدهای Jäger باهم متفاوت هستند اما ممکن است با توجه به الزامات و نیازهای هر دو نیرو از یک پیکربندی و ماژول رزمی استفاده کنند همچنین از نظر نیازمندی های لجستیکی تنها یک نسخه از بوکسر با توپ اتوماتیک باید به بوندسوهر معرفی شود. در گزارشات و مصاحبه های مقامات بوندس وهر اشاره شده است نسخه جدید بوکسر به توپ اتوماتیک 30 م.م مجهز خواهد شد. با توجه به طراحی ماژولار منحصر بفرد پلتفرم بوکسر، بوندس وهر گزینه های زیادی برای نصب یک ماژول رزمی بر روی بوکسر پیشروی خود خواهد دشت. احتمالا ارتش آلمان از محصولات صنایع دفاعی آلمانی را برای نسخه جدید بوکسر انتخاب خواهد کرد. در نتیجه گزینه ها ارتش آلمان برای نصب بر روی بوکسرهای جدید بین دو مورد محدود خواهد شد. اولین انتخاب برجک بدون سرنشین RCT-30 ساخت صنایع KMW است. این برجک رزمی همان برجکی است که اکنون بر روی پلتفرم زرهی پوما ارتش آلمان سوار است. گزینه دوم انتخاب برجک سرنشین دار 1 LANCE است. این برجک بر روی بوکسر های ارتش استرالیا در نقش رزمی شناسایی نصب است. بوکسر مجهز به برجک سرنشین دار 1 LANCE (سمت راست) بوکسر مجهز به برجک بدون سرنشین RCT-30 ( سمت چپ) هر دو برجک رزمی از نظر تسلیحات از توپ های اتوماتیک MK30-2 بهره میگرد و هر دو ماژول رزمی قابلیت هماهنگ با موشک های ضد زره اسپایک - LR و سیستم های نظارتی مختلف را دارند. اما ویژگی بدون سرنشین بودن برجک های سری RCT-30 باعث میشود ظرفیت داخلی پلتفرم بوکسر برای جابه جایی سربازان در مقایسه با برجک های سرنشین دار 1 LANCE افزایش یابد. البته برجک های سری LANCE در نسخه های بدون سرنشین و سرنشین دار عرضه میشوند و در صورت نیاز میتوان از نسخه بدون سرنشین نیز استفاده کرد. اما مزیت اصلی برجک بدون سرنشین RCT-30 مشترک بودن ماژول رزمی پوما و نسخه های جدید بوکسر باعث کاهش هزینه های اموزشی و لجستیکی خواهد شد. با وضعیت موجود به نظر میرسد شانس نصب برجک های رزمی RCT-30 برای نصب بر روی نسخه جدید بوکسر بیشتر باشد. تفاوت میزان فضای داخلی در صورت نصب برجک سرنشین دار ( بالا) با نسخه برجک بدون سرنشین ( پایین) تفاوت ظرفیت سرنشینان در بوکسر با برجک سرنشین دار 1 LANCE با تعداد چهار نفر (سمت راست ) و برجک بدون سرنشین RCT-30 با تعداد هفت نفر (سمت چپ) - البته ظرفیت و گنجایش سرنشینان به سازمان رزم و نوع کاربری خودرو مربوط است. مثلا نسخه بوکسر با برجک سرنشین دار 1 LANCE ارتش استرالیا به علت اینکه یک نسخه رزمی شناسایی است تعداد گنجایش چهار سرباز لازم دارد از این جهت با دکترین رزمی ارتش استرالیا سازگار است. بوکسر مجهز به برجک بدون سرنشین RCT-30 و لانچر موشک ضد زره اسپایک -LR - برجک RCT-30 بر روی پلتفرم پوما نیز نصب است فضایی داخلی سرنشینان و کنسول کاربری توپچی در بوکسر مجهز به برجک بدون سرنشین RCT-30 تصویر گرافیگی از نصب برجک بدون سرنشین LANCE بر روی پلتفرم بوکسر منبع
  12. تصویر جدیدترین یوفو یا به اصطلاح پدیده‌های هوایی ناشناس (UAP) که توسط نیروی دریایی ارتش‌ آمریکا در سواحل شرقی ایالات متحده در اوایل سال 2022 رصد شده است. این تصویر در جلسه مابین مقامات بلندپایه ارتش‌ آمریکا و اعضا کنگره به شکل علنی درباره UAPها منتشر شده است.
  13. تقابل تانک روسی با نیروهای اوکراینی فیلم بالا درگیری یک تانک T-80BVM روسی است که از سه حمله تیم ضد زره اوکراینی جان سالم برده و احتمال از مهلکه فرار می کنند. در ابتدا فیلم تانک روسی مورد اثابت پرتابه ضد قرار گرفته و تانک صدمه دیده است. زره های واکنشی رلیکت کناره برجک از بین رفته اند و مخزن سوخت داخلی دچار نیز دچار آسیب و آتش سوزی شده است اما با وجود این آسیب ها تانک هنوز عملیاتی و قابلیت حرکت و شلیک دارد. بعد از اسیب های وارده به نظر می‌رسد تانک قصد عقب نشینی دارد اما در ابتدای سه راهی رو به رو تانک، تیم ضد زره اوکراینی قرار دارند.‌ یکی از سربازان با یک سلاح ضد زره به سمت تانک شلیک می‌کند که پرتابه با فاصله نسبتا زیاد به خطا میرد. تانک محل کمین تیم ضد زره را زیر آتش میگرید. خدمه تانک هنوز قصد عقب نشینی و ادامه حرکت را دارند. که یک پرتابه ضد زره دیگر از میان درختان به سمت تانک شلیک میشود که باز هم خطا میرود و تانک دوباره با اجرای آتش سعی در سرکوب تیم ضد زره اوکراینی در محل اختفا قبلی را دارد. با اتمام فیلم به نظر می‌رسد با تلاش سه بار تیم ضد زره اوکراینی علیه تانک روسی ، این تانک با صدمات حداقلی از درگیری عقب نشینی می‌کند. بخش ابتدای فیلم که تانک صدمه دیده روسی در آن مشخص است تانک اتش گرفته است و بلوک های زره های واکنشی آسیب دیده است. در سنگر کناری تانک تعدادی سرباز دیده میشود که مشخص نیست روسی یا اوکراینی باشند. اما اگر اوکراینی باشند احتمالا از همین سنگر به تانک حمله کرده اند. نمایی دیگر از تانک t-80bvm اسیب دیده روسی - بلوک های زره های واکنشی رلیکت کناره برجک از بین رفته اند و بخشی از تانک دچار حریق شده است که احتمالا به خاطر صدمه دیدن مخزن های سوخت داخلی است. نمای از بلوک های زره واکنشی و چینش صفحات انفجاری داخل بلوک ها- احتمالا همین بلوک های زره انفجاری در حفظ این تانک t-80bvm و خدمه اش موثر بوده است در هفته های گذشته نیز بلوک های زره واکنشی رلیکت کناره برجک یک تانک t-72b3 مدل 2016 روسی در اوکراین نیز باعث شده تانک و خدمه اش حفظ شوند. دومین حمله نیروهای اوکراینی به تانک روسی که به خطا می رود سومین حمله نیروهای اوکراینی به تانک روسی که بازهم به خطا می رود
  14. تصویر بالا مربوط به انهدام یک دستگاه تانکT-72 سری B احتمالا روسی در اوکراین است. یکی از تفاوت های در تانک های T-72 سری B نسبت به نسخه های ابتدای وجود زره های کامپوزیتی در بخش جلوی برجک است. این زره های کامپوزیتی به زره های Dolly Parton معروف هستندو ترکیبی از زره همگن نورد شده با صحفات لاستیکی میباشند که به شکل فاصله دار در محفظ های در هر دو طرف برجک و در داخل برجک نصب میشوند. تصویر بالا مربوط به محفظه و زره های کامپوزیتی سمت چپ برجک است. تصویر تانک منهدم شده نشان میدهد یک پرتابه به شکل غیر مستقیم به بخش چپ جلو برجک برخورد کرده است. احتمالا پرتابه به محفظه زره های کامپوزیتی یا دیوار پشتی محفظه اثابت کرده است . پرتابه نه فقط به داخل برجک نفوذ کرده است بلکه موجب شکست زره برجک در محل برخورد شده است.
  15. تیتر عکس مشخص نوشته رعد بنفش مربوط به سامانه دفاع فعال Purple Thunder هست نه سامانه تروفی. تانک مرکاوا مارک 3 مجهز به دفاع فعال رعد بنفش وزارت دفاع اسرائیل در اواخر دهه 1990 در زمان درگیری های جنوب لبنان قبل تر از جنگ 2006 سامانه دفاع فعال رعد بنفش را در جنوب لبنان در مقابل نیروهای ضد زره حزب الله لبنان تست کرد بود. این سیستم دفاع فعال از نوع softkill بر روی تانک‌های مرکاوا مارک 3 متعلق به گروهان زرهی ناچسول (Nachsol ) از گردان 71 تیپ 188 زرهی نصب شده بود. این گروهان در پایگاه ریحان در نوار امنیتی جنوب لبنان، در شمالی ترین لبه نوار مرزی مستقر بودند. به سربازان مستقر در پاسگاه که از این گروهان نبودند دستور داده شد تا از تانک های این واحد دور بمانند و خود تانک ها تا زمانی که در میدان نبرد نبودند مخفی نگه داشته می شدند. عملیاتی کردن دفاع فعال رعد بنفش به شکل طبقه بندی شده بود و 20 سال پس از پایان عملیاتی شدن آن در جنوب لبنان از حالت طبقه بندی خارج شد. برخلاف سایر واحدهای نظامی اسرائیل که در داخل و خارج از نوار امنیتی چرخش می کردند، گروهان ناچسول به طور دائم در این پست مستقر بود، که به دلیل موقعیت آنها به یکی از اهداف اصلی حزب الله تبدیل شده بود. موقعیت مکانی این پاسگاه آن را به مکان ایده آل برای آزمایش میدانی تندر بنفش تبدیل کرده بود. هرمون دیوید، معاون فرمانده گروهان ناچسول، هدف گروهان ناچسول را اینگونه توصیف میکند: «اینکه همیشه در خطرناک ترین و دردسرسازترین مکان قرار بگیرد تا در صورت شلیک موشک ضد زره توسط حزب الله به سوی ما، کارایی سیستم آزمایش شود. " سیستم حفاظت فعال رعد بنفش از نوع softkill توانایی شناسایی موشک ضد زره که به سمت تانک شلیک میشود را دارد. به خدمه تانک هشدار داده می شود و برجک به سمت محل شلیک موشک می چرخد. خدمه میتوانند یک پرده دود چند طیفی با کمک پرتابگرهای نارنجک دودزا ایجاد کنند، که باعث می شود موشک هایی که وارد پرده دود شده اند هدایت خود را از دست بدهند و به خطا بروند. همچنین به خدمه تانک اجازه می دهد برای فرار از موشک یا شلیک مجدد، موقعیت خود را تغییر دهد. آری براک، یکی از فرماندهان تانک در این گروهان، نحوه عملکرد تانکها در این گروهان را توضیح می‌دهد: «ما گشتهای زیادی را در نور روز به‌ویژه در هنگام درگیری‌ها و تبادل آتش و در مقابل دید مواضع حزب‌الله انجام می دادیم. هدف این بود که موشک به سمت ما شلیک شود.» او افزود که از درگیر شدن در روز نمی ترسیدیم، زیرا به راحتی می توانستیم متوجه شویم که یک موشک به سمت ما پرتاب شده است. به همین منظور تانک‌های گروهان تجربیات جدیدی را امتحان کردند و به مکان‌های دوردست تحت کنترل ارتش اسرائیل حرکت می کردند. آری براک خاطرنشان کرد که مرکاواهای مجهز به دفاع فعال صرفاً برای جذب تهدیدات مستقر نبودند و ضرورت های عملیاتی استاندارد همچنان اعمال می شد. براک حادثه‌ای را به یاد می‌آورد که تانکش در فضای باز در جاده‌ای فرعی مستقر شده بود. سامانه شلیک یک موشک ضد زره به سمت تانک را شناسایی، خدمه با آتش متقابل دو نیروی حزب الله را کشتند و موشک ضد زره در نزدیکی زنجیرهای حرکتی تانک به خطا رفت. عمری میرون ، آخرین فرمانده گروهان ناچسول، به طور مشابه تاکتیک های مختلف آزمایش شده توسط گروهان را شرح می دهد از جمله استفاده از یک جفت تانک برای قرار گیری در کمین در ساعات غیر معمول روز به جای کمین های شبانه که از ترکیب تانک و پیاده نظام استفاده می شد. با این حال، استقرار این گروهان با عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از کمربند امنیتی در سال 2000 به پایان می رسد. تا آن زمان، تانک های گروهان ناچسول به شکل های مختلف مورد آتش موشک های ضد زره حزب الله قرار گرفته بودند، اما هرگز یک موشک های ضد زره به تانک ها اثابت نکرده بود. بعد از پایان درگیری ها در سال 2000 و عقب نشینی اسرائیل سامانه رعد بنفش از روی تانک ها باز شد و در انبار قرار گرفت. اعضای گروهان ناچسول به دلیل «رفتار حرفه‌ای بسیار بالا» که جانهای سربازان را نجات داد و به حزب‌الله آسیب رساند، مدالی اعطا شد. این گروهان بلافاصله پس از خروج از جنوب لبنان، بی سر و صدا منحل شد. ارتش اسرائیل وجود سامانه رعد بنفش را سالهای بعد به شکل رسمی اعلام کرد و اظهار داشت که این سامانه یک پروژه مشترک بین وزرات دفاع اسرائیل، Elbit Systems و صنایع نظامی اسرائیل در آن زمان بود. در حقیقت میتوان رادارهای سامانه رعد بنفش را پایه و زمینه شروع توسعه رادارهای AESA در دفاع فعال تروفی دانست که کارنامه موفقی در مقابل گروه های نظامی فلسطین در درگیری های سال 2014 برجای گذاشت. منبع