RedArmy

تاپیک جامع بررسی جایگاه زرهی ایران در آسیای جنوب غربی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

من کی گفتم نیست ؟؟؟ منم میگم هست .... البته درباره تعدادش نظری ندارم !
ولی به استناد این خبر و خبر های بی استناد دیگه ..... میگم هنوز به تولید انبوه نرسیده ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من کی گفتم نیست ؟؟؟ منم میگم هست .... البته درباره تعدادش نظری ندارم !
ولی به استناد این خبر و خبر های بی استناد دیگه ..... میگم هنوز به تولید انبوه نرسیده ...[/quote]

500 فروند انبوهه دیگه برادر! توی رزمایش پیامبر اعظم و ضربت ذولفقار هم که ظاهرا ازش استفاده شد فیلمش هم هست! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره قبول دارم حرفتو 500 تا انبوه ، برا همین این عددو قبول ندارم دیگه ، تو پست قبلی نمیخواستم بگم ... مجبورم کردی ... گفتم :lol:
دوستان اگه سراغ دارن مارم خبر کنن ، تا حالا بیشتر از... نمیگم 3 تا ، چون خودم دیدم... بیشتر از 10-20 ساشو یه جا دیدین ؟؟؟ اونطوری که تو مانورا صدتا صد تا تانک روسی و آمریکایی ردیف میکنن ؟؟؟
فقط نگین نمیارن ... که اطلاعات به دشمن ندن ... که حرف منطقی نیست ... چون با همین نیاوردنش همه ارزشش داره زیر سوال میره ... و نیاوردنش هم داره باعث ترس نمیشه ، خیالتون راحت !!!
درسته ندیدنش دلیل کافی نیست ... ولی دلیل لازم که حساب میشه ؟!!
به امید روزی که صد تا صد تاش با هم رژه بره
البته یه ترکیبی و وصلتی هم با T-90 داشته باشه ایشالا ، دعا کنین .... شاید فامیل شدن :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته مطمئن نیستم ولی فکر کنم در یکی از فیلم هایی که درباره ی جنگ ساخته شده بود می خواست یک شکارچی تانک رو نشون بده از این تانک استفاده شده بود فکر کنم مدل سومشم بود :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وافن جان! حرف شما درست ولی مگه شما توی مانورها چندتا تی-72 رو کنار هم دیدین؟! می دونید که ایران چند فروند تی-72 داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لیچ جان فروند رو برای هواگرد و شناور بکار میبرند نه تانک! این اولین اشتباهت! دومین اشتباهت اینه که اون رقم 500 تانک رو خارجیها تخمین زدن و اصلا معتبر نیست. پس دو تا اشتباه کردی و نظرت باطل میشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]لیچ جان فروند رو برای هواگرد و شناور بکار میبرند نه تانک! این اولین اشتباهت! دومین اشتباهت اینه که اون رقم 500 تانک رو خارجیها تخمین زدن و اصلا معتبر نیست. پس دو تا اشتباه کردی و نظرت باطل میشه!.[/quote]

هیچ اشکالی نداره! چون بنده از واحد یونیت استفاده می کنم! یادم می رفت بگم دستگاه تانک بجای فروند تانک! :mrgreen: تازه این که چیزی نیست من از واحد "تا" هم استفاده می کنم! خوب از بحث جزئیات بگذریم و به کلیات برسیم! مهم قابلیت تانک هست که چیزی از ام-1 کمو کسری نداره غیر از جی.پی.اس! :mrgreen: (البته احتمال داره که جایگزینی برای این سیستم پیدا شده باشه!).

درضمن ژنرال آشتیانی در تاریخ آپریل 97 فرمودند که ایران قادر به تولید تانک ذولفقار در مقیاس بالاست! اگر بخواهیم سخنان ایشون رو نادیده بگیریم که نمی شه برادر من!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]به نام ایزد توانا

در این تاپیک قصد دارم به معرفی تانک های نیروی زمینی ایران(ارتش و سپاه) بپردازم امیدوارم از دیدن تاپیک خوشتون بیاد.[/center]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]چیفتن[/b][/font][/size][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1_28129~0.jpeg[/img]

تانک چیفتن در سال 1965 طراحی شد،طراحی این تانک برای حفاظت بیشتر و همینطور مجهز شدن به یک توپ 120 میلیمتری بود.طراحی تانک اساسا برای مقابله با تانکT-62 بود.وچیفتن یک تانک سنگین یا میدان اصلی نبرد(MBT) است.این تانک داری بدنه و برجک سنگین و شیب دار می باشد تا در موقعیت های ‏سراشیبی(تا 30 درجه شیب) ، مناسب ترین تکیه را داشته باشد.درایورهای تانک در ‏هنگام سرازیری به صورت خمیده درمی آیند که این امر باعث کاهش ارتفاع تانک می ‏شود . در سمت چپ برجک چراغ های جستجوی ماوراء قرمز در محفظه زرهی قرار ‏دارند . سیستم ترمز مشابه نمونه های ‏Horeman بود و برای حفاظت از حرکت و تامین ‏حفاظت در برابر حملات شدید دارای صفحات جانبی بود .‏ چیفتن به مانند رقبای اروپایی خود ، بازار صادرات خوبی را به ویژه در خاور میانه به دست ‏آورد . چیفتن ثابت کرد که توانایی نبرد و همچنین ارتقاء توسط تجهزات اضافی را داراست . ‏تانک های چیفتن تا اوایل دهه 1990 ارتقا یافتند و با تانک های Challenger جایگزین شدند .آخرین نسخه چیفتن ازیک سیستم هدایت شلیک(‏IFCS‏) و دید نظارتی ‏توپچی (‏TOGS‏) پیشرفته استفاده می کرد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1~1.jpeg[/img][/font][/size][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]این تانک بازار خوبی در منطقه خاورمیانه به دست آورد و کشورهای ایران ، کویت ، عمان و اردن این تانک را به خدمت خود در آورند.این تانک در دوران دفاع مقدس به طور گسترده ای توسط ارتش بر علیه عراق به کار گرفته شد و این تانک ها در عملیات های زیادی شرکت کردند ولی با وجود تانک های مدرنی همچون T72 و همینطور برتری عددی عراق نتوانست آن طور که باید و شاید کاری از پیش ببرد. این تانک همینطور در جنگ های عراق و کویت نیز حضور داشت.

[b]بهینه سازی در ایران[/b]

در ایران این تانک بهینه سازی های زیادی شدند و نام جدیدی به عنوان مبارز بر آن ها گذاشته شده است.از جمله این بهینه سازی ها می شود به آماده سازی شاسی و سازه اصلی تانک،تعویض مخازن سوخت یک بار مصرف با مخازن سوخت ویژه قابل تعمیر و بازسازی،توانایی چرخش در جا،مجموعه پرتاب نارنجک های دودزا،نصب زره واکنشگر،تعویض موتور کم توان چیفتن با یک موتور با قدرت 1150 یا 1200اسب بخار ،تجهیز به یک موتور/ژنراتور برای تولید برق تانک از این بهنیه سازی ها هستند. همچنین این تانک به سیستم های دید در شب(مادون قرمز) و همینطور مجموعه NBC در بالای برجک تعبیه شده است، و همینطور کناره ها و طرفین تانک نیز با لایه های ویژه زره تقویت شده است.سازمان جهاد خودکفایی با طراحی و ساخت سامانه مسافت یاب لیزری و نصب آن بر روی این تانک نقش موثری در ارتقای قدرت رزمی این تانک بازی کرد.<br [/font][/size][/center]

[center][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]مشخصات فنی:[/b][/font][/size][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]وزن:وزن 55 تن
طول: 7.5 متر
عرض:3.5 متر
ارتفاع:2.9 متر
خدمه:چهار نفر
تسلیحات:یک توپ 120 میلیمتری،یک تیربار هم محور با توپ و یک تیربار جانبی
موتور :Leyland L60 در نمونه اصلی با قدرت 750 اسب بخار(در ایران با موتور 1200 اسب بخار تعویض شده است)
برد:500 کیلومتر
سرعت:در جاده 48 کیلومتر-در خارج از جاده 30 کیلومتر در ساعت[/font][/size][/center]

[center][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]کاربران:
انگلستان
عراق
اردن
کویت
عمان[/font][/size][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]ادامه دارد...[/font][/size][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]فقط برای میلیتاری[/font][/size][/center]
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم تانک چیفتن جزء اولین تانک هایی بود که در هنگام حرکت شلیک می کرد.
باز فکر کنم از این بخش در استفاده از تانک ذوالفقار 1و2 استفاده شده باشد. البته به صورت بهینه و پیشرفته تر

حال دوستان اگر اطلاع دارند حرفهای من را تایید را رد کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه - الان چیفتن ها برای جنگ های مدرن اگر به روز رسانی در حد اعلا نشده باشند حرفی برای گفتن ندارند ! این یک حقیقت بسیار واضح است . حتی تی-72 هم در صورت رویارویی مستقیم با زرهی های مدرن با مشکلات جدی روبرو میشه مگر اینکه از لحاظ زره و توانایی استفاده از مهمات مدرن به روز رسانی شده باشه . ولی این دلیل نمیشه از این تانکها در میادین نبرد استفاده نشه . میشه با تاکتیک و روش های مختلف بقای این جنگ افزارها رو بالا برد . نبرد تانک در برابر تانک دیگه منسوخ شده . از تانکها حتی در ارتش های مدرنی نظیر امریکا برای تثبیت میدان نبرد استفاده میشه و پاکسازی هایی به اصطلاح clean sweep .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از سورنا
[quote]از تانکها حتی در ارتش های مدرنی نظیر امریکا برای تثبیت میدان نبرد استفاده میشه و پاکسازی هایی به اصطلاح clean sweep .[/quote]
کلنل این پاکسازی ها مثل همان مرحله مدرن وارفر 3 در هامبورگ است که چند سرباز با یک تانک حرکت می کنند و خط شکن هستند و جلو میروند یا نه ؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم تانک ها دیگر با پوش نفرات پیاده حرکت می کنند مگر در حال در نبرد تانک به تانک بشوند
این هم از بابت پیشرفت وسایل ضد زره و عدم توانایی نفرات دشمن در نزدیک شدن به تانک است

یک بار که سوار تانک شدم دیدم که راننده و نفرات تانک 5 متری جلوی خود را به سختی می بینند و بهتر بگم نمی بینند
و این نفرات پیاده هستند که اجازه نمی دهند که نفرات دشمن برای تانک کمین بزنند و از زیر برایش بمب بذارند یا از آن بالا بروند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشکر از سورنا
[quote]از تانکها حتی در ارتش های مدرنی نظیر امریکا برای تثبیت میدان نبرد استفاده میشه و پاکسازی هایی به اصطلاح clean sweep .[/quote]
کلنل این پاکسازی ها مثل همان مرحله مدرن وارفر 3 در هامبورگ است که چند سرباز با یک تانک حرکت می کنند و خط شکن هستند و جلو میروند یا نه ؟[/quote]

درسته می تونه شبیه به اون باشه یا مثلا حرکت دسته های تانک در جریان جنگ خلیج 1 در سال 1991 در صحرای کویت و جارو کردن بازمانده های زرهی عراق . یا حرکت دسته تانکها در مسیر های مشخص برای جارو کشی میدان نبرد و پاکسازی های مرحله به مرحله .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]ام 60 - M60[/b][/font][/size]
[/center]
[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/m6028129.jpg[/IMG][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]تانک M60 که بدنه زرهی ارتش رو تشکیل میده یکی از پرکاربردترین و مشهورترین تانک های جهان است و اکثریت دوستان با اون آشنایی لازم رو دارن.طراحی این تانک بسیار مناسب بوده و به راحتی توان ارتقای اون رو برای کشورهای کاربرش از جمله ایران فراهم آورده است.این تانک برای جایگزینی تانک های M-48 طراحی و ساخته شد.این تانک از یک توپ 105 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی خود بهره می برد.برد این تانک هم نزدیک به 500 کیلومتر است.راننده این تانک می تواند از طریق سه پریسکوپ اطراف تانک را زیر نظر داشته باشد.در ابتدا طراحی برجک ام 60 بسیار شبیه M-48 بود ولی با جلوتر رفتن و آشکار شدن عیب ها برجک آن تعویض شد.این تانک در سال 1959 به تولید رسید و در سال 1960 وارد خدمت شد.از این تانک به تعداد 15000 دستگاه ساخته شد و به کشورهای مختلفی صادر شد.این تانک علاوه بر توپ 105 میلیمتری خود از دو تیربار یکی هم محور با توپ و یکی هم بر روی برجک خود استفاده می کند.در سال 1963 تانک ام 60 بروزرسانی شد و نامش به M60A1 تغییر کرد،این نوع که تولیدش تا سال 1980 ادامه داشت شامل اصلاحات در برجک تانک و افزایش حفاظت آن بود.همچنین این مدل به سیستم تثبیت کننده برای توپ اصلی مجهز شده بود ؛ با این حال هنوز این مدل قادر به شلیک در حال حرکت نیست.مدل دیگر این تانک M60A2 نام دارد که تولید آن از سال 1974 آغاز شد و اصلیترین تغییر آن تعویض توپ 105 میلیمتری آن با يك توپ 152 ميليمتري شليلاگ می باشد که توانایی شلیک 33 گلوله توپ و 13 موشک را دارد.این تانک در سال 1971 با تصمیم آمریکا برای تغییر 526 تانک ام 60 خود به این نمونه از ام60 که دارای توپ های عجیب 152 میلیمتری بود امید میرفت که وارد خدمت در نیروی زمینی آمریکا شود،همچنین این مدل جزو اولین تانک هایی بود که فاصله یاب لیزری مجهز بود.ولی این تانک طی تست های خود مشکلات زیادی را به وجود آورد که مربوط به همین توپ جدید این تانک می شد،بالاخره این مشکلات فنی نیز رفع شد ولی باز مشکلی دیگر بود! موشک های شلیلاگ دیگر از رده خارج شده بودند و موشک تاو وارد خدمت شده بود.سر انجام این مدل به جز چند نمونه آزمایشی به تولید انبوه نرسید و شکست خورد.این تانک نمونه ای دیگر با نام M60A3 هم دارد که به دلیل این که این بخشش مربوط به ایران نمیشه ازش صرف نظر میکنیم.[/font][/size]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/m60_patton_l4.jpg[/IMG][/center]
[center]
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]مدل های ام 60 موجود در ایران مدل های M60A1 هستند و در ایران ارتقاء هایی مثل نصب زره واکنشگر،افزایش زره ، نصب مسافت یاب های لیزری،پرتابگرهای نارنجک های دودزا،نصب سیستم های کنترل آتش و .... بر روی آن ها صورت گرفته و نام آن ها به تانک صمصام تغییر کرده است.از این تانک در ایران به عنوان یک تانک پشتیبانی برای تانک هایی مثل تی 72 یا ذوالفقار استفاده می شود.طبق آمار ویکی پدیا که البته معتبر نیست ایران دارای 150 دستگاه تانک M60A1 است.

[b]تجربه های جنگی M60[/b]

جنگ ویتنام - جنگ یوم کیپور - جنگ 1982 لبنان - جنگ اول خلیج فارس - جنگ ایران و عراق

مشخصات فنی:

وزن:49 تن

طول:6.94 متر

عرض:3.631 متر

تسلیحات:توپ 105 میلیمتری M68 -دو تیربار یکی هم محور با توپ و دیگری بر روی برجک

موتور:موتور دیزلی خنک شونده توسط هوا با 750 اسب بخار قدرت

ظرفیت باک:1457 لیتر

سرعت:48 کیلومتر بر ساعت[/font][/size][/center]
[center]

[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]ادامه دارد....[/font][/size][/center]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط 951
      تاپیک جامع تحولات زرهی در نیروهای نظامی ایران
       
      با سلام
      این تاپیک برای ثبت نظرات و پیشنهادات علمی و عملی در خصوص تجهیز نیروهای زمینی ایران به یک تانک اصلی میدان نبرد برای جنگهای نوین ایجاد گردیده است .
       
       
      پلتفرم های موجود در نیروهای نظامی ایران به شرح زیر میباشند که هر کدام میتوانند در صورت برخورداری از مشخصات لازم بستر ی برای توسعه تانک اصلی میدان نبرد برای کشورمان باشند .
       
      ام۴۷ پاتون
       

      ام۴۷ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.
      ام۴۷ تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت و در جنگ‌های متعددی از جمله توسط اردن در جنگ شش‌روزه علیه اسرائیل، توسط پاکستان در جنگ‌های هند و پاکستان، از سوی ترکیه در حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس، توسط ایران در جنگ ایران و عراق و در خدمت استقلال‌طلبان کروات در جنگ استقلال کرواسی شرکت داشت.
       
      ام۴۸ پاتون
       

      ام۴۸ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.
       
      ام۶۰ پاتون
       

      ام۶۰ پاتون نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.
      طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام۶۰ نسبت به‌ام۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ م‌م ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار، و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.
       
      چیفتن
       

      چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.
      طراحی چیفتن بر پایه گروهی از تانک‌های بریتانیایی انجام شد که از ماتیلدا ام‌کا ۲ در سال ۱۹۳۹ (با توپ ۴۰ میلی‌متری) آغاز شده و با تانک‌های کرامول (۵۷ و ۷۵ میلی‌متر)، کومه (۷۶ میلی‌متر) ادامه یافته و در پایان به تانک موفق سنچوریون (۷۶، ۸۳ و ۱۰۵ میلی‌متر) می‌رسد. چیفتن با پیشرفت این طرح ساخته شده و جایگزین تانک متوسط سنچوریون و تانک سنگین کانکوئرر به عنوان نخستین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی بریتانیا شد. تولید تانک چلنجر ۱ که بر پایه پیشرفت تانک چیفتن صورت گرفته بود از سال ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل جایگزین چیفتن شد. تولید چلنجر ۲ هم در سال ۱۹۹۸ با توسعه چلنجر۱ آغاز شد. چیفتن از پیشرفته‌ترین تانک‌های عصر خود به‌شمار می‌آید که قدرتمندترین توپ و سنگین‌ترین زره را در بین همه تانک‌های آن هنگام را داشت. اما در برابر آن، توانایی تحرک و سرعت آن کاهش یافته بود.
       
      تی-۵۵
       

      تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیش‌نمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
      تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد می‌شود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات متعددی بوده‌است. تی-۵۵ مهمترین بهینه‌سازی تی-۵۴ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قوی‌تر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوت‌های آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید می‌شد.
       
      تی-۶۲
       

      تی-۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.
      تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد. تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.
       
      تی-۷۲
       

      تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.
       
       
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.