امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارسال شده در · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic

اغاز موج جدیدی از درگیری ها بین ترکیه و پ ک ک قابل پیش بینی بود .منم تو یه اقدام دیر هنگام خواستم یه تاپیکی در این مورد بزنم که مدیریت تاپیک رو تایید نکرد.دوستان تو استاتوس ها میگن که پ ک ک از  بمباران تعجب کرده و مثلا گفته ما چیکار کردیم ؟ خدمتون عارضم که ک ج ک در بیانیه ای در روز های گذشته و قبل ار انفجار سوروچ اعلام کرده بود که نه تنها سلاح زمین نمی زاره بلکه از مردم هم خواسته بود که سلاح بدست بگیرن(البته  فقط از کرد های ترکیه خواسته بود) .بعد از انفجار سورچ هم ح د پ از مردم خواسته بود خودشون امنیت رو بدست بگیرن.

 

آقا قادر به نظر من ولی ترکیه خیلی تند رفته، ترکیه چند میلیون کرد داره خب طبیعیه بعد از انفجار سورچ واکنش نشون بدن

 

ارزش پیمان صلح با pkk خیلی بیشتر از این تحرکات بود و دولت اردوغان اشتباه بدی کرده به نظرم و ارتش ترکیه تاوان سختی میده برای این کار

 

چون در افکار عمومی جهانی هم حمله ترکیه به کردها پشتیبانی نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در (ویرایش شده) · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic

آقا قادر به نظر من ولی ترکیه خیلی تند رفته، ترکیه چند میلیون کرد داره خب طبیعیه بعد از انفجار سورچ واکنش نشون بدن

 

ارزش پیمان صلح با pkk خیلی بیشتر از این تحرکات بود و دولت اردوغان اشتباه بدی کرده به نظرم و ارتش ترکیه تاوان سختی میده برای این کار

 

چون در افکار عمومی جهانی هم حمله ترکیه به کردها پشتیبانی نداره

ببینید قبل از سوروچ هم گفتم  که پ ک ک از مردم خواسته یود سلاح بردارن .تو تاپیک تحولات ک ج ک هم گفتم که پ ک ک گفته بود که این پروسه تموم شده و درگیری مسلحانه اغاز میشه.

قبل از سوروچ هم من مطمئن بودم تو یه بازه زمانی یکی دو ماهه این درگیری ها دوباره اغاز میشه

یه تشنج یک ماهه رو من تو مناطق کردنشین پیش بینی می کنم و ترور ها تو این مناطق به شدت افرایش پیدا می کنه و بعد از اون رفته رفته کم میشه.

ناتو و امریکا هم انفجار سوروچ رومحکوم کرده بودن و هم حمله تروریستی به پلیس ترکیه رو.در گذشته که حملات هوایی به شمال عراق انجام میشد این حملات مورد مخالفت کشور های غربی قرار نمی گرفت .

تاوان ارتش ترکیه مربوط میشه به اقداماتش در سوریه .باید بشینن ببینن برای این سوال ها پاسخ دارن : دشمنانشون تو خاک سوریه کی هست؟ بشار اسد ؟ داعش ؟ یا ی پ گ ؟ متحدینشون تو خاک سوریه کی هست ؟  اهدافشون در مقابل این دشمنان و متحدین چی هست ؟ چه جور میخوان عمل کنن ؟ کی میخوان خارج بشن؟

برا هر کدوم از این سوال باید پاسخی داشته باشن .بی پاسخی یعنی ورود تو راهی که پایانی براش متصور نیست

انفجار سوروچ هم یه کاتالیزوری برای ورود به سوریه بود. تو تاپیک های دیگه گفته بودم که ارتش ترکیه داره تدابیر امنیتی رو تو مرز ها زیاد می کنه و هفته پیش ابزار الات جنگ الکترونیک برای کور کردن پدافند هوایی سوریه و همچنین جم کردن ارتباطات رادیویی و بین یگان های زمینی رو به مرز سوریه برده بود  و روز انفجار هم واحد هایی از بوردو بررلی ها در برخی از نقاط مرز مستقر شده و اون نقاط مناطق ویژه امنیتی اعلام شده بود.

--------------------------------------------------------------------------

اون سه خدمه امبولانس رو گفتم که ربودن ،الان خبر اومد که ازاد شدن

ویرایش شده در توسط gader
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - ???????
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - ???????

کاش اردوغان خر بود.....................  

 

یاد دارم ز پیر دانشمند *** تو هم از من به یاد دار این پند

 هر چه بر نفس خویش نپسندی *** نیز بر نفس دیگری مپسند
......................................

 

مناظره با جناب خر
روزی به رهی مرا گذر بود خوابیده به ره جناب خر بود
از خر تو نگو که چون گهر بود چون صاحب دانش و هنر بود
گفتم که جناب در چه حالی فرمود که وضع باشد عالی
گفتم که بیا خری رها کن آدم شو و بعد از این صفاکن
گفتا که برو مرا رها کن زخم تن خویش را دوا کن
خر صاحب عقل و هوش باشد دور از عمل وحوش باشد
نه ظلم به دیگری نمودیم نه اهل ریا و مکر بودیم
راضی چو به رزق خویش بودیم از سفرۀ کس نان نه ربودیم
دیدی تو خری کُشد خری را؟ یا آنکه برد ز تن سری را؟
دیدی تو خری که کم فروشد ؟ یا بهر فریب خلق کوشد ؟
دیدی تو خری که رشوه خوار است؟ یا بر خر دیگری سوار است؟
دیدی تو خری شکسته پیمان؟ یا آنکه ز دیگری برد نان؟
دیدی تو خری حریف جوید؟ یا مرده و زنده باد گوید؟
دیدی تو خری که در زمانه؟ خرهای دیگر پی اش روانه
یا آنکه خری ز روی تزویر خرهای دیگر کشد به زنجیر؟
هرگز تو شنیده ای که یک خر؟ با زور و فریب گشته سرور
خر دور ز قیل و قال باشد نارو زدنش محال باشد
خر معدن معرفت کمال است غیر از خریت ز خر محال است
تزویر و ریا و مکر و حیله منسوخ شدست در طویله
دیدم سخنش همه متین است فرمایش او همه یقین است
گفتم که ز آدمی سری تو هرچند به دید ما خری تو
بنشستم و آرزو نمودم بر خالق خویش رو نمودم
ای کاش که قانون خریت جاری بشود به هر ولایت

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic

داود اوغلو ساعاتی پیش گفته که موج سوم حمله ها علیه داعش و موج دوم حملات علیه مواضع پ ک ک در شمال عراق در حال انجام شدن هست.

همچنین گفته که با مسعود بارزانی تماس گرفته و روند عملیان تو شمال اقلیم کردستان عراق رو توضیح داده و بارزانی هم گفته که این عملیات ها بر پایه اصولی صحیح قرار داره و از عملیات حمایت کرده.

وی همچنین تعداد افراد دستگیر شده مرتبط با تروریسم را در ترکیه در 22 استان در طول دو روز چیزی حدود 600 نفر اعلام کرده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic

...

همچنین گفته که با مسعود بارزانی تماس گرفته و روند عملیان تو شمال اقلیم کردستان عراق رو توضیح داده و بارزانی هم گفته که این عملیات ها بر پایه اصولی صحیح قرار داره و از عملیات حمایت کرده.
...


باور چنین چیزی واقعا سخته، تا از زبان خود اقلیمی ها نشنوم باور نمیکنم. در واقع اگر قلبا به چنین چیزی معتقد باشن خیلی بعیده که به زبان بیارن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

این تاپیک مربوط به صنایع نظامی ترکیه و آذربایجان هست نه درگیری های احزاب و گروه های جدایی طلب ...

پست های نا مربوط حذف خواهند شد .

مراعات کنید تا تاپیک کلا بسته نشود .

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic
مخفی شده توسط worior، 3 مرداد 1394 - off topic

این تاپیک مربوط به صنایع نظامی ترکیه و آذربایجان هست نه درگیری های احزاب و گروه های جدایی طلب ...

پست های نا مربوط حذف خواهند شد .

مراعات کنید تا تاپیک کلا بسته نشود .

 

مدیر عزیز، حاشیه سازترین پست (273) را ندید گرفتید؟ اصولا غیر از این کاربر هیچکس دیگری این تاپیک را به حاشیه نمی برد. دفعه قبل هم عرض کردم که بار چندم ایشان هست و پاک کردن صرف پست ها ظاهرا چاره کار نیست. در هر حال شما مدیر هستید و مصلحت کار خودتون رو بهتر از من می دونید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

منایع ترک اعلام کردن که هر نه فروند هلی کوپتر های تی 129 اتاک در مدل تحویل فوری ,تحویل نیروهای مسلح شده است

thumb_atak-goreve-hazir-6597971_343_m.jp

 

در پست های گذشته تصاویر خودروهای زرهی کیرپی که مجهز به جمر برای از کار انداختن بمب کنار جاده ای بودند رو قرار دادم.این روز ها تصاویری از کبری ها منتشر میشه که مجهز به جمر هستن

10982358_399918976869035_735631051519137

 رژیم صهیونیستی بی تردید مهمترین شریک نظامی اذربایجان بعد از ترکیه هست.چرا که این رژیم تنها نظامی هست که دارای تکنولوژی پیشرفته نظامی هست و حاضر است محصولات خودشو رو به اذربایجان بفروشه و در مواردی اومری نیز انتقال تکنولوژی و یا تولید تحت لیسانس محصول در اذربایجان رو داشته باشه.

بعد از همکاری های گسترده در نیروی زمینی ,اذربایجان با ایجاد زیر ساخت هایی امکان ایجاد همکاری ها در نیروی دریایی رو هم فراهم کرده

اذربایجان چهار قایق گشتی شلداق 5 رو برای تولید تحت لیسانس در شیپ یارد باکو سفارش داده که گویا ساخت اونا در حال اتمام هست

5312161.jpg

 

همچنین اذربایجان شش فروند نیز ساعر 62 سفارش داده

mVJxmFp.jpg

 

همچنین اذربایجان خوهان به خدمت گرفتن ساعر 72 شده است که اگر بتواند این کشتی رو به ناوگان خودش اضافه کنه ,این کشتی با داشتن 16 موشک باراک 8 و هشت موشک گابریل توان خوبی رو به ناوگان این جمهوری میده.

همچنین شرکت پارامونت اعلام کرده که تاسیساتی رو برای تولید محصولاتش در اذربایجان فراهم خواهد کرد.محصولاتی از این شرکت در تاسیسات وزارت صنایع نظامی اذربایجان تولید تحت لیسانس میشود

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 خیلی وقته که تو این تاپیک پست نذاشتم.

یه سری خبر در مورد همکاری ترکیه با لهستان هست. قبلا گفته شده بود که هلی کوپتر های تی 129 برای بررسی لهستان به اون کشور فرستاده شدن.حالا راکتسان هم با یه شرکت لهستانی قرارداری برای همکارس در زمینه هماهنگ کردن دو موشک جیریت و اومتاس با پلت فرم ارتش لهستان بسته.

یه سری خبر هم مربوط به نیروی دریایی هست .

سومین میلگم هم داره مراحل ساخت خودشو طی میکنه

thumb_12088001_1179893205359205_73076970

کشتی بایراکتار هم به اب انداخته شده این کشتی میتونه سی تانک و شصت وسیله زرهی دیگه ای رو با خودش حمل کنه

thumb_12112414_940626069342490_183868550

 

بالاخره بعد از شش سال تاخیر پروژه ساخت زیر دریایی اغاز شده .قراره که ترکیه شش فروند زیر دریایی  یو 214 المانی رو تو خاک خودشون تحت لیسانس تولید کنن . این زیر دریایی با 70 درصد بومی سازی بومی ترین پروژه ترکیه در صنایع دریایی خواهد بود.

تصویر زیر هم از کیرپی ها هست که به زره قفسی مجهز شده اند.

thumb_12011119_935970223141408_109290631

 

بر اساس قراردادی قراره که کار توسعه موتور بومی برای تانک التای  رو شرکت توموسان انجام بده که حسب الامر اون قرار داد این شرکت هم برای همکاری های تکنیکی در زمینه طراحی ،توسعه و هماهنگ سازی بسته قدرت با تانک التای، قراردادی رو با شرکت ای وی ال المان امضا کرد .

تصویر زیر نیز از بمب سنگر شکن ترکیه است که اگه اشتباه نکنم ساخت توبیتاک هست .معادل توبیتاک تو ایران میشه جهاد خودکفایی وزارت علوم . مرحله اول این بمب 870 کیلومتری میتونه تا 11 متر تو صخره نفوذ داشته باشه. این روزها حملاتی به زاغه مهمات و پناهگاه های پ ک ک در دل کوه های شمال عراق انجام میشه که این بمب نقش اساسی داره.

11237218_932811160123981_684858132520015

تصویر زیر هم از سامانه موشکی اسپایک هست.

thumb_021.jpg

جمهوری اذربایجان با امدن وزیر دفاع جدیدش دست به یه سری رزمایش در هر سه شاخه زمینی ،دریایی و هوایی میزد و در روزهای گذشته بزرگترین رزمایش تاریخش رو انجام داد.

12009739_841407272632982_748214853289588

در این رزمایش 65 هزار نیرو ،هفتصد وسیله نقلیه ، پانصد واحد اتش باری ، چهل هواپیما ،پنجاه فروند هلی کوپتر و بیست فروند قایق و کشتی شرکت داشتن

تو هفته های گذشته نیز سطح درگیری ها تو منطقه قره باغ هم افزایش پیدا کرده  که متعاقب اون تلفات هردو طرف ،بخصوص ارمنستان نیز زیاد شده .برای اولین بار بعد از اتش بس ، اذربایجان از توپ های دی 30 و همچنین راکت انداز های 107 در حمله به اهداف استفاده کرده

thumb_t_NfF8CY-5s.jpg

 اذربایجان همچنین مرکزشبیه ساز پرواز میل 35 رو راه اندازی کرد 

thumb_08be2a6ed90a120b56f1cb83b2fa2331.j

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه چند خبر از اسلسان هست که گفتم تو ارشیو این تاپیک باشن .اولین خبر مربوط به همکاری های اسلسان با عربسات هست که این شرکت تو این کشور با یه شرکت عربستانی یه شرکت مشترک تاسیس خواهد کرد .خبر دوم مربوط به اوکراین هست که اسلسان گویا میخواد مدرنبیزاسیون تانک های اوکراینی رو بر عهده بگیره و مذاکراتی برای این امر اغاز شده و اما مهمترین خبر ها مربوط به این شرکت به سیستم حفاظت فعال اککور مربوط است .اسلسان با وزارت دفاع یه قرارداد 57 میلیون دلاری برای توسعه سیستم اککور تا ساس 2020 بسته است و قرار که در طول این دو مدت دو پروتوتایپ مدل و دو پروتوتایپ مدل دو تحویل این وزارت خانه بدهد

 

pitbull vx

aKUwU1m.png

 

 

 پیت بول ساخت شرکت کاتمرجیلر ترکیه است. عکس هم در اذربایجان گرفته شده و گواه صادرات این خودرو به اذربایجان هست ولی از تعداد ان اطلاعی در دست نیست. این خودرو از روی شاسی فورد اف 550 ساخته میشه و نهایت در برابر کالیبر 7.62 و ام 80 مقاومت دارد

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه چند خبر از اسلسان هست که گفتم تو ارشیو این تاپیک باشن .اولین خبر مربوط به همکاری های اسلسان با عربسات هست که این شرکت تو این کشور با یه شرکت عربستانی یه شرکت مشترک تاسیس خواهد کرد .خبر دوم مربوط به اوکراین هست که اسلسان گویا میخواد مدرنبیزاسیون تانک های اوکراینی رو بر عهده بگیره و مذاکراتی برای این امر اغاز شده و اما مهمترین خبر ها مربوط به این شرکت به سیستم حفاظت فعال اککور مربوط است .اسلسان با وزارت دفاع یه قرارداد 57 میلیون دلاری برای توسعه سیستم اککور تا ساس 2020 بسته است و قرار که در طول این دو مدت دو پروتوتایپ مدل و دو پروتوتایپ مدل دو تحویل این وزارت خانه بدهد

 

pitbull vx

aKUwU1m.png

 

 

 پیت بول ساخت شرکت کاتمرجیلر ترکیه است. عکس هم در اذربایجان گرفته شده و گواه صادرات این خودرو به اذربایجان هست ولی از تعداد ان اطلاعی در دست نیست. این خودرو از روی شاسی فورد اف 550 ساخته میشه و نهایت در برابر کالیبر 7.62 و ام 80 مقاومت دارد

 

محصولات دیگر و متنوع این شرکت

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/1/Itfaiye-Araclari.htm

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/31/Savunma-Sanayine-Yonelik-Araclar.htm

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/24/Ozel-Urunler.htm

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/2/Cevre-Araclari.htm

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/23/Tasima-Araclari.htm

 

http://www.katmerciler.com/L/TR/mid/343/g/343/c/29/Insaat-Sektoru-Icin-Arac-Ustu-Ekipmanlar.htm

 

صفحه انگلیسی:

 

http://www.katmerciler.com/L/EN/mid//

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منایع ترک اعلام کردن که هر نه فروند هلی کوپتر های تی 129 اتاک در مدل تحویل فوری ,تحویل نیروهای مسلح شده است

thumb_atak-goreve-hazir-6597971_343_m.jp

 

در پست های گذشته تصاویر خودروهای زرهی کیرپی که مجهز به جمر برای از کار انداختن بمب کنار جاده ای بودند رو قرار دادم.این روز ها تصاویری از کبری ها منتشر میشه که مجهز به جمر هستن

10982358_399918976869035_735631051519137

 رژیم صهیونیستی بی تردید مهمترین شریک نظامی اذربایجان بعد از ترکیه هست.چرا که این رژیم تنها نظامی هست که دارای تکنولوژی پیشرفته نظامی هست و حاضر است محصولات خودشو رو به اذربایجان بفروشه و در مواردی اومری نیز انتقال تکنولوژی و یا تولید تحت لیسانس محصول در اذربایجان رو داشته باشه.

بعد از همکاری های گسترده در نیروی زمینی ,اذربایجان با ایجاد زیر ساخت هایی امکان ایجاد همکاری ها در نیروی دریایی رو هم فراهم کرده

اذربایجان چهار قایق گشتی شلداق 5 رو برای تولید تحت لیسانس در شیپ یارد باکو سفارش داده که گویا ساخت اونا در حال اتمام هست

5312161.jpg

 

همچنین اذربایجان شش فروند نیز ساعر 62 سفارش داده

mVJxmFp.jpg

 

همچنین اذربایجان خوهان به خدمت گرفتن ساعر 72 شده است که اگر بتواند این کشتی رو به ناوگان خودش اضافه کنه ,این کشتی با داشتن 16 موشک باراک 8 و هشت موشک گابریل توان خوبی رو به ناوگان این جمهوری میده.

همچنین شرکت پارامونت اعلام کرده که تاسیساتی رو برای تولید محصولاتش در اذربایجان فراهم خواهد کرد.محصولاتی از این شرکت در تاسیسات وزارت صنایع نظامی اذربایجان تولید تحت لیسانس میشود

 

این چنین خبرهایی نشان از یک مسابقه تسلیحاتی در کاسپین حکایت دارد

که بسیار خطرناک است 

 

در مورد کشتی ها مونتاژ در محل است یا ساخت درمحل صورت می گیرد؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این چنین خبرهایی نشان از یک مسابقه تسلیحاتی در کاسپین حکایت دارد

که بسیار خطرناک است 

 

در مورد کشتی ها مونتاژ در محل است یا ساخت درمحل صورت می گیرد؟

ببنید بودجه نظامی و در کل توان نظامی اذربایجان محدود هست و نمی تونهیه مسابقه تسلیحاتی تو خزر راه بیاندازه .اذربیجان سومین قدرت دریایی تو خزر بوده و خواهد بود

دقیاقا نمی دونم اینا اونجا مونتاژ میشن یا ساخته میشن .فقط اینو میدونم که اذری ها ادعا می کنن که بزرگترین کارگاه کشتی سازی حاشیه خزر متعلق به اذربایجان هست 

سوالی که پیش میاد اینه که اذربایجان با توجه به نیاز و توان محدودش این شیپ یارد رو واسه چی  میخواست ؟  ایا این شیپ یارد یه پروژه شده برای حیف و میل دلارهای نفتی ؟

تو نگاه اول همینطوره .این مجموعه توانایی تامین فراتر از نیاز های اذربایجان رو داره .اما هم اکنون یه شایعاتی هست که ترکمنستان و قریقیزستان هم سفارشاتی رو برای ساخت به این مجموعه دادن 

اذربایجان چند تا پروژه دیگه هم داره که حبف میل دلار های نفتی به نظر  میاد .مهمترین اونا ساخت بندر ترابری جدید تو باکو  و ساخت خط اهن باکو تفلیس قارص هست . این سه پروژه یعنی شیپ یارد , بندر جدید و خط اهن تو یه پروژه کلان تعریف میشه

همه میدونیم که کانال سوئز تو تجارت شرق به غرب نقش اساسی دنبال میکنه . چند سالی هست که اردوغان در نظر داره یه همچین نقشی رو برای استانبول ایجاد کنه . طرحی که در نظر داره کانال استانبول نامیده میشه و با اجرای این طرح یه کانال موازی با بسفر ایجاد میشه و بدین وسیله وسط استانبول یه جزیره بزرگ با چند صد هزار یا چند میلیون جمعیت ایجاد خواهد شد . این پروژه علاوه بر اینکه استانبول رو توریستی تر میکنه در نظر داره تو تجارت شرق و و غرب نقش بازی کنه

به نظر من اون سه پروژه در کنار این پروژه نقش بازی می کنه  . قریقیزستان هم یه بندر جدید ساخته که فکر کنم توسط شرکت های ترکی ساخته شده .  تمام اینا رو گفتم تا بگم که این شیپ یارد اگه بتونه ناوگان ترابری رو فراهم کنه مهم و با ارزش خواهد بود

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لغو برنامه 4 میلیارد دلاری T-LORAMIDS  پس از یک دهه

 

 

دولت ترکیه در روز 15 نوامبر و در جریان اجلاس کشورهای گروه G20 ، از کنسل شدن پیگیری پروژه سامانه دفاع هوایی برد بلند ترکیه یا T-LORAMIDS خبر داد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که ترکیه قرارداد خود مبنی بر خرید سامانه FD-2000 چینی را لغو کرد و پس از آن اعلام کرد که با گروه صنعتی آسلسان و راکتسان برای توسعه بومی مورد نظر به توافقات اولیه دست پیدا کرده.

 

در طول نزدیک به یک سالی که از زمان اعلام توافق اولیه میان ترکیه و چین بر سر خرید سامانه چینی میگذشت ، اعضای ناتو به ویژه آمریکا به شدت به این عمل واکنش نشان دادند و با ارائه دلایل فنی و سیاسی گوناگون ، درصدد انصراف ترکیه برآمدند. یکی از دلایل عنوان شده ، عدم انطباق سامانه چینی با سامانه یکپارچه دفاع هوایی-موشکی مستقر در اروپا عنوان شده بود و دلیل دیگر آشکار شدن و درز اطلاعات حساس و طبقه بندی شده سامانه های ناتو از جمله ALTBMD یا دفاع موشکی میان برد لایه بندی شده فعال .

 

همچنین ترکیه دلیل خود برای لغو خرید سامانه چینی را عدم ارائه اطلاعات فنی حیاتی و عدم انتقال فناوری در سطح مورد انتظار ترکیه عنوان کرده و هیچ اشاره ای به فشارهای شرکای این کشور در ناتو و یا موارد فنی دیگر نکرده.

 

قرار است شرکت های آسلسان و راکتسان با کمک و همکاری صنایع نظامی خارجی اقدام به آغاز کار بر روی سامانه بومی خود نمایند ولی هنوز این همکاران صنعتی مشخص نشده اند . احتمال همکاری با ریثیان که یکی از شرکت کنندگان در این مناقصه بود ، بیشتر از سایر رقباست.

 

http://www.defensenews.com/story/defense/2015/11/15/turkey-cancels-missile-deal-china/75826180/

http://www.defensenews.com/story/defense/policy-budget/industry/2015/11/28/turkey-leans-toward-local-air-defense-system/76284788/

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hVYSTQouifkJ:www.janes.com/article/56017/turkey-cancels-controversial-t-loramids-air-defence-project+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=ir

http://www.reuters.com/article/us-turkey-china-missile-idUSKCN0T61OV20151118#ukp4qQOZcPOp4EhI.97

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 قبلا تو این تاپیک تصویرامرپ کیرپی مجهز به زره قفسی رو قرار داده بودم .تو تصویر زیر یه بولدوز مجهز به زره قفسی هم نشون داده میشه . زرهی کنار اون هم وظیفه پشتیبانی اتش رو بر عهده داره

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/12347688_1211124425569416_6877348388376598616_n.jpg]thumb_12347688_1211124425569416_68773483[/url]

 

ترکیه در حال انسداد مرزهای خودش با سوریه هست این روند از سال پیش اغاز شده  در حال حاضر هم ادامه داره .در نقاط مختلف از روش های متفاوتی برای این عمل استفاده می کنن .در تصاویر زیر برخی از این روش ها نمایش داده میشه

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/39_d.jpg]thumb_39_d.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/39_d.jpg]thumb_39_d.jpg[/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/34_d.jpg]thumb_34_d.jpg[/url]

 

ترکیه این روزها چهارمین و اخرین اواکس خودش رو تحت لقب عقاب صلح تحوب گرفت. این اواکس ها در حقیقت همان هواپیما های 700-737 هستند . تو تبدیل اونا به اواکس فکر کنم قراردادی با یه شرکت از اسراعیل هم منعقد شده بود. از شرکت های ترکی حاضر در این پروژه می توان به  صنایع هوا و فضای ترکیه ,ترکیش ایرلاین , هوالسان و اسلسان نام برد .این پرنده ها قادرند در ارتفاع چهل هزارپایی پرواز کنند و برد رادار اونا 650 کیلومتر هست

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/large_baris_kartali_g002.jpg]thumb_large_baris_kartali_g002.jpg[/url]

 

این روزها درگیریهایی بین اذری ها و ارمنی ها در جریان هست که اذری ها کلیپ هایی از این درگیری ها منتشر کردن 

https://www.youtube.com/watch?v=41PZe6kEqJg&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=vo8N1lc6_Yc&feature=youtu.be

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
    • توسط bell214
      مرواریدی در ژرفا
      مصاحبه با خانواده شهيد سرهنگ خلبان «محمدهاشم آل‌آقا»
      قهرمان شکاری (F-14)
      مقدمه:
      مدتها بود كه به صورت جسته و گريخته در محافل گوناگون كه از جنگ و نيروي هوايي صحبتي به ميان مي‌آمد و يادي از شهدا و همچنين شهيد سرهنگ خلبان «محمدهاشم آل‌آقا» مي‌شد، همرزمان و دوستانش در شجاعت، دلاوري، صداقت و خاكي بودن وي اتفاق نظر داشتند. ما نيز پيرو وظيفه‌مان مترصد فرصتي بوديم كه خدمت خانواده معظم شهيد رسيده و نسبت به احوالات وي معرفت بيشتري حاصل كنيم. اشاره كتاب «تامكت‌هاي ايران در جنگ تحميلي» به اين شهيد بزرگوار كه در شماره پيشين از نظرتان گذشت، بهترين بهانه براي اين منظور بود كه به لطف خداوند با دريافت اذن شرفيابي از خانواده شهيد مقصودمان حاصل شد.

      باز هم مثل هميشه خود را در آن‌قدر مرتبه‌اي نمي‌بينم كه رمز و راز شهداي ميهن را بنگارم و به تصوير بكشم، با اين حال براي رسالتي كه بر دوشم سنگيني مي‌كند بهانه خوبي دارم.

      سايلي را گفت آن پير كهن چند از مردان حق‌گويي سخن

      گفت خوش آيد زبان را بر دوام تا بگويد ذكر ايشان را مدام

      گر نيم زايشان از ايشان گفته‌ام خوشدلم كاين قصه از جان گفته‌ام

      محمدهاشم در 27 آبان سال 1324 در خاندان بزرگ «آل‌آقا» كه از خانواده‌هاي سرشناس شهر كرمانشاه مي‌باشد پا به عرصه وجود گذاشت. دوران تحصيل خود در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را در شهر كرمانشاه گذراند. با اعلام مخالفت مادرش با وجود عشقي كه به پرواز داشت از اين كار منصرف شد اما علاقه وافر وي به ارتش كه همانا عشق خدمت به وطن بود باعث شد كه نهايتا به جمع نيروهاي مسلح بپيوندد. به دنبال آن وي پس از شركت در آزمون ورودي، موفق به راهيابي به دانشكده افسري نيروي زميني ارتش شده و با توجه به عطش دروني‌اش در ميل به بال گشودن همزمان در جهت جلب رضايت مادر گام بر مي‌دارد. پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه افسري اصرار وي كارگر افتاده و مادر به خلبان شدن فرزند راضي مي‌شود. هاشم كه گويي در ابتداي راه قرار دارد با نيروي مضاعفي بلافاصله اقدام كرده و با شركت در آزمون دانشكده خلباني از اين امتحان نيز سربلند بيرون آمده و با رسيدن به آرزوي ديرينه خود به جرگه دانشجويان خلباني نيروي هوايي ارتش مي‌پيوندد. با اتمام كلاسهاي زميني و آموزش مقدماتي پرواز، طبق روال آن روز نيروي هوايي براي تكميل دانش پرواز خود راهي ايالات متحده مي‌شود. با اتمام دوره، مفتخر به دريافت وينگ خلباني شده و راه بازگشت به وطن را در پيش مي‌گيرد. سروان خلبان هاشم آل‌آقا مقارن با سال 1350 به كشور بازگشته و با امريه ستاد فرماندهي نيروي هوايي به عنوان كمك خلبان جنگنده F-4، فانتوم، به پايگاه هفتم شكاري شيراز منتقل مي‌شود. در ادامه در سال 1351 برابر امريه ديگري براي ادامه انجام وظيفه به پايگاه يكم شكاري تهران فرستاده مي‌شود. هاشم در همين سال با دختري در همان محله سكونت پدر و مادرش در شهر كرمانشاه آشنا شده و اين آشنايي به ازدواج اين دو ختم مي‌شود.

      آنها زندگي مشتركشان را در تهران آغاز كرده و پس از حدود 4 سال، در سال 1356 آماده سفري طولاني مي‌شوند. سروان خلبان آل‌آقا براساس صلاحديد فرماندهان وقت به همراه تني چند از خلبانان فانتوم، با خانواده‌هايشان براي آموزش هدايت پرنده پيچيده، انقلابي و جديد نيروي هوايي ارتش، گرومن F-14 تامكت عازم پايگاه نيروي دريايي ايالات متحده در ايالت ويرجينيا مي‌شوند. براي خلبانان باتجربه فانتوم همچون هاشم آل‌آقا پرواز با گربه گرومن و كاربري تسليحاتش كار آنچنان سختي نبود. زيرا در درجه اول F-4 و F-14 هر دو اصلا براي نيروي دريايي ايالات متحده طراحي و ساخته شده و بديهي است كه از يك استاندارد يكسان براي طراحي و ساخت آنها استفاده شده است و در درجه دوم از سه موشك هوا به هواي مورد استفاده تامكت‌هاي ايران، فانتوم قابليت شليك دو موشك آن (AIM-7 اسپارو و AIM-9 سايدوايندر) را دارد. با توجه به اينكه آل‌آقا و همرزمانش در جنگنده فانتوم در چگونگي استفاده از اين دو موشك تجربه كافي و وافي داشتند، فقط مي‌بايست اسلحه اصلي تامكت، موشك اسطوره‌اي هيوز AIM-54 فينيكس و رادار آن هيوز AWG-9 را به‌طور كامل بشناسند. اگر عوامل مذكور را به اضافه هوش و جسارت ايراني كنيم مي‌شود حدس زد كه تمام نفرات اعزامي به راحتي بتوانند دوره خلباني F-14 را با موفقيت و سربلندي طي كنند. پس از پايان دوره در مدت حدود 18 ماه، خلبانان جديد جنگنده جديد در آبان 57 به سرزمين اجدادي خود باز مي‌گردند. با توجه به اينكه كانون فعاليت F-14 در ايران پايگاه هشتم شكاري مي‌باشد، هاشم به همراه خانواده خود از تهران به اصفهان نقل مكان مي‌كند. سكونت آنها در اصفهان مصادف مي‌شود با اوج‌گيري تظاهرات مردمي عليه حكومت پهلوي كه در نهايت به پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن 57 منجر شد. وقوع انقلاب در كشورمان سنگ محك بسيار جالبي براي تعيين عيار ارق ملي و حس وطن‌پرستي كاركنان نيروهاي مسلح بود و چه زيبا كه آل‌آقا و همرزمان ميهن‌پرستش در اين آزمون كوچكترين ناخالصي از خود نشان ندادند.

      سروان خلبان محمدهاشم آل‌آقا كه در زمان پيروزي انقلاب از افسران ارشد نيرو محسوب مي‌شد و مدتها بود كه به عنوان استاد خلبان، آموزش خلبانان را به عهده گرفته بود پس از پيروزي انقلاب امر آموزش را با جديت بيشتري پيگير شد. آري او نيز مي‌دانست آموزش صحيح و كامل مهمترين رمز پيروزي بر دشمنان ملت است.

      با شروع جنگ تحميلي فعالانه وارد صحنه نبرد شد و در عين حال از آموزش جوانان غافل نشد تا اينكه به علت رشادت، جديت و جسارت در امور محوله در سال 1362 از طرف فرماندهي وقت نيرو به سمت جانشين فرماندهي عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب مي‌شود.

      رسيدن به پست معاونت عمليات نيرو بهانه خوبي بود تا هاشم در كنار سرهنگ خلبان «عباس بابايي» خود را هرچه بيشتر درگير جنگ كرده و تواناييهاي خود را در اين عرصه، عرضه دارد. بابايي و آل‌آقا همواره پيش از انجام هر عملياتي ابتدا خود مبادرت به شناسايي و ارزيابي هدف از لحاظ موضع پدافندي، سمت حمله و غيره كرده تا عمليات اصلي با خطر كمتر و ديد بازتري صورت گيرد. نكته جالب توجه در اين مطلب اين است كه آنها هرگز گرفتار جو پست و مقام نشده و فقط به اين مساله كه در كجا مي‌توانند منشا اثر باشند توجه داشتند «آري ما چنين جان بركفاني داشتيم».

      هاشم آل‌آقا در درجه اول همانطور كه ذكر شد از فرماندهان ارشد نيرو بود و در درجه دوم مشغله‌هاي فراواني به عنوان طراح عمليات داشت و اين دو مورد كافي بود تا نتواند پروازهاي عملياتي انجام دهد، با اين حال فعالانه در پروازهاي گشتي و اسكورت نفتكش‌ها و كشتيهاي تجاري شركت مي‌كرد و اين‌چنين بود تا به خواست خدا خليج نيلگون و هميشه فارس ايران، مشهد شهيد سرهنگ خلبان محمدهاشم آل‌آقا باشد.

      تقويم‌ها روز 20 مرداد 1363 را نشان مي‌داد و آسمان آبي خليج فارس يكي از گرمترين روزهاي خود را سپري مي‌كرد. هاشم آل‌آقا و كمك خلبانش در يك تامكت طي ماموريتي مشغول اسكورت نفتكش‌ها و كشتيهاي تجاري كشورمان بود. در همين اثنا ناگهان مورد حمله چند فروند جنگنده ميراژ F1 عراقي قرار مي‌گيرد. درگيري آغاز و پس از مدتي جنگ و گريز تامكت‌ها آل‌آقا مورد اصابت موشك شليك شده از طرف جنگنده عراقي قرار گرفته و به درون آب سقوط مي‌كند. شاهدان عيني حادثه كه دورادور ناظر درگيري آنها بودند خطر شليك شدن موشك سوپر 530F-1 به سمت تامكت را به آل‌آقا گوشزد مي‌كنند اما آل‌آقا در جواب آنها مي‌گويد هيچ نشانه‌اي دال بر حمله موشك به سمتشان در سامانه‌هاي هشداردهنده مشاهده نمي‌كند. اين مطلب گوياي آن است كه عراقي‌ها با استفاده از اطلاعات فني كه امريكايي‌ها در اختيار آنها قرار داده بودند در استفاده از نقاط ضعف F-14 كاملا موفق عمل كرده‌اند.

      همسر هاشم كه از چند روز پيش براي ديدن اقوام به كرمانشاه رفته بود در روز بازگشت به تهران كه مصادف مي‌شود با روز شهادت هاشم با شكسته شدن ديوار صوتي شهر كرمانشاه توسط جنگنده‌هاي عراقي مواجه مي‌شود. با مشاهده اين اتفاق گويي به وي الهام مي‌شود كه براي هاشم اتفاقي افتاده اما با ذكر و ياد خدا آرامش يافته و به خود تلقين مي‌كند كه انشاءا... اتفاقي نيفتاده. پس از رسيدن به تهران هرچه منتظر مي‌ماند از تلفن هاشم خبري نمي‌شود. صبرش لبريز شده و با پايگاه هشتم تماس مي‌گيرد. ديسپچ پايگاه با توجه به اينكه تامكت آل‌آقا بازنگشته و هيچ خبر دقيقي دال بر شهادت يا زنده بودنش در دست نيست با جوابهاي سربالا به همسر وي مي‌گويد: «همين الان دوباره براي ماموريتي ديگر به پرواز درآمد. به محض بازگشت مي‌گوييم با شما تماس بگيرد.» با شنيدن اين جوابها و طولاني شدن انتظار، همسر شهيد از وقوع سانحه براي هاشم يقين حاصل مي‌كند. با سقوط تامكت آل‌آقا با توجه به اينكه از اسارت به دست عراقي‌ها و يا شهادتش اطلاعي در دست نبود به اضافه اينكه وي به عنوان جانشين عمليات نيرو در جريان تمام عملياتهاي آتي و استراتژي جاري نيروي هوايي بود به همين علت بلافاصله تمامي طرحهاي نيرو دستخوش تغييراتي اساسي شد. اين قضيه گذشت و نيروي هوايي با اعلام مفقودالاثر شدن هاشم بر ابهامات و سوالات سقوط وي افزود.

      همسر هاشم كه همچنان منتظر بازگشت وي به خانه بود چندين سال پس از مفقودالاثر شدن همسرش در يكي از شبهاي قدر خالصانه دست به دامن ائمه اطهار شده و از آنها مي‌خواهد وجود يا عدم وجود هاشم را براي وي معلوم كنند. توسل وي جواب داده و همان شب خواب شهيد بزرگوار را مي‌بيند. هاشم كه در سبزه‌زارمانندي با لباس خلباني به ديدن همسرش آمده بود در جواب سوال وي كه پرسيد: «هاشم، مي‌خواهم بدانم كه تو هستي يا نيستي؟» مي‌گويد: «من نيستم.» پس از مدت كوتاهي گفتگو، شهيد اظهار مي‌دارد «من سردم است و بايد بروم». همسر شهيد صبح فردا خوابي كه ديده بود را با يكي از علما در ميان مي‌گذارد. در جواب مي‌شنود با توجه به اظهار سرما توسط شهيد، پيكر پاك وي در درون آب قرار دارد. همسر هاشم پس از اين واقعه از شهادت همسرش يقين حاصل مي‌كند و جالب آنكه مدت كوتاهي بعد از طريق نامه رسمي نيروي هوايي اعلام شهادت همسرش را دريافت مي‌دارد.

      ناگفته نماند هاشم آل‌آقا تا پيش از آرام گرفتن در قعر آبهاي خليج فارس چندين بار تا مرز شهادت پيش رفت. حدود سه ماه پيش از شهادت، در بهار سال 1363 صبح يك روز همسر شهيد با كمك مادرش بدون نيت قبلي گوسفندي را قرباني كرده و بين مردم تقسيم مي‌كنند. حوالي ظهر شهيد بابايي با منزل آل‌آقا تماس گرفته و جوياي احوال هاشم مي‌شود. با توجه به اينكه هاشم پس از ترك منزل تماس نگرفته بود، همسر شهيد از وضعيت وي اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند. شهيد بابايي از اينكه كسي به همسر هاشم اطلاعات ضد و نقيض نداده، آرام شده و در جواب نگراني وي مي‌گويد كه اتفاقي نيفتاده و هاشم تا ساعاتي ديگر به خانه مي‌رسد. پس از بازگشت شهيد به منزل، هاشم مي‌گويد كه در درگيري با جنگنده‌هاي عراقي، هواپيمايش به شدت صدمه ديده و هيچ اميدي به بازگشت نداشته است. شايد آن قرباني نطلبيده بلاگردانش شده بود!!!

      شهيد سرهنگ خلبان محمدهاشم آل‌آقا كه از باتجربه‌ترين و ارزشمندترين خلبانان تامكت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شد با مورد اصابت قرار گرفتن جنگنده‌اش درون كابين ماند تا پيكر پاكش به قعر آبها سقوط و روح بلندپروازش به اوج آسمانها عروج كند. براي خليج هميشه فارس چه افتخاري از اين بالاتر كه چنين مرواريدهاي نابي را در درون خود جاي داده است. مگر مي‌شود خليجي كه فرزندان اين ديار را در دل خود جاي داده نام مجعول عربي را پذيرا باشد، چه اين شيران خصم خروش براي مقابله با همين اعراب خودفروخته به پا خواستند.

      شهيد محمدهاشم آل‌آقا فردي آرام و صبور بود و نسبت به خانواده خود تعصب خاصي داشت و همسرش عامل اخير را مهمترين علت ازدواجش با وي مي‌داند. هاشم هيچ‌گاه از اسرار شغلي خود با همسرش صحبتي به ميان نمي‌آورد و اين مورد تا بدانجا پيش رفته بود كه همسر وي پس از شهادتش به پست واقعي هاشم در نيروي هوايي پي مي‌برد!

      جا دارد در اين جا خاطره‌اي كه سرهنگ خلبان «مسعود اقدام» در كتاب «انتخابي ديگر»1 بيان كرده را بياوريم. اقدام در اين مطلب كه با عنوان «برخورد با پرندگان سيگال» در كتاب مزبور به چاپ رسيده عنوان مي‌كند كه در اوايل جنگ در پروازي به همراه شهيد بزرگوار «عليرضا ياسيني» به قصد انهدام سه سايت موشكي زمين به دريا كه از پشت پايگاه هوايي شعيبيه كشتيهاي كشورمان را مورد اصابت قرار مي‌داد در يك جنگنده F-4 عازم ماموريت مي‌شود. طبق برنامه براي درامان ماندن از رديابي توسط رادارهاي دشمن قرار بود آنها با عبور از 30 مايلي «خورموسي» و پرواز بر فراز باتلاقهاي «فاو» و «ام‌القصر» خود را در موقعيت مناسب به روي هدف برسانند. با عبور از مرز اقدام به عنوان خلبان كابين عقب تمام حواس خود را معطوف بررسي سامانه‌هاي مختلف هواپيما و تهديدات موشكي دشمن مي‌كند تا در صورت شليك بتوانند به موقع با مانور مناسب آن را منحرف كنند.

      خطري احساس نمي‌شد و جنگنده با سرعت بسيار بالا در ارتفاع پايين بر فراز ني‌زارها به حركت خود ادامه مي‌داد كه ناگهان زمين و زمان در جلو چشمان هر دو خلبان تيره و تار شد. اقدام حدود 20 ثانيه بعد به هوش آمده و مشاهده مي‌كند كه جنگنده در يك صعود 50 درجه‌اي در حال گردش به راست است. بلافاصله فرامين هواپيما را در اختيار گرفته و از طريق راديوي هواپيما سعي در برقراري ارتباط با ياسيني مي‌كند. خلبان كابين جلو هيچ عكس‌العملي از خود نشان نمي‌داد. اقدام در همين زمان به بررسي شرايط پرداخت تا متوجه شود چه اتفاقي افتاده. تكه‌هاي گوشت و پر اطراف كابين نشان از برخورد دسته‌اي از پرندگان دريايي (كه در آن سرعت حكم يك گلوله ضدهوايي را دارد) به جنگنده را داشت.

      هواپيما در كنترل بود اما تمام سامانه‌هاي ناوبري از كار افتاده بود. تعيين مسير درست بازگشت تنها با كمك رادار كنترل زمين ميسر بود كه تماسهاي متعدد اقدام با رادار هيچ نتيجه‌اي دربر نداشت. اقدام براي چندمين بار در راديوي هواپيما گفت:

      ـ از ابابيل به رادار! اگر صداي مرا مي‌شنوي جواب بده!

      ناگهان صداي مبهمي به گوش رسيد. بلافاصله تكرار كرد:

      ـ از ابابيل به رادار!

      ناگهان صداي روشن و واضحي در راديو طنين‌انداز مي‌شود!

      ـ ابابيل، من عقابم، به گوشم!

      اين پيام كه در واقع نويد زندگي براي فانتوم و خلبانانش محسوب مي‌شد، صداي خلبان F-14 حاضر در منطقه، شهيد والامقام سروان خلبان «هاشم آل‌آقا» بود. آل‌آقا در ادامه مي‌گويد:

      ـ مشكلي برايتان پيش آمده؟!

      ـ هواپيمايمان صدمه ديده. نمي‌دانم خلبان كابين جلو بيهوش شده يا به شهادت رسيده.

      ـ خونسردي خودت را حفظ كن! سعي كن كنترل هواپيما را به دست بگيري! دارم به سمت شما حركت مي‌كنم.

      وقتي كه آل‌آقا به بالاي سر فانتوم زخمي رسيد گفت:

      ـ ابابيل! همين‌طور به پرواز ادامه بده. مراقب باش از دستگيره صندلي‌پران استفاده نكني! چون چتر صندلي باز شده و بالاي هواپيما رهاست. هواپيمايتان شبيه «آواكس»2 شده است.

      ـ متشكرم! سعي مي‌كنم هواپيما را هدايت كنم. ولي نمي‌دانم چه بلايي سر ياسيني آمده است.

      ـ خونسردي خودت را حفظ كن و همين‌طور به پرواز ادامه بده! من پشت سرت در حركت هستم، نگران نباش!

      موتورها با آن كه با قدرت صد در صد در حال پيشراندن جنگنده بودند با اين حال فانتوم صدمه ديده سرعتي حدود 180 نات داشت كه براي جنگنده سرعت كمي است. پس از مدتي ياسيني نيز به هوش آمده و با اعلام اين كه مي‌تواند جنگنده را هدايت كند، فرمان را در دست مي‌گيرد. نهايتا هواپيما به سلامت در پايگاه فرود آمده و بدين وسيله هاشم آل‌آقا جنگنده F-4 باارزش و دو خلبان ارزشمندتر را به دامان وطن باز مي‌گرداند.

      همسر قهرمان شهيد از آن زمان كه هاشم ديگر به خانه بازنگشت، نگهداري و پرورش دو يادگار شهيد (بابك و بهزاد) را به تنهايي به عهده گرفت و نشان داد كه از حماسه‌سازان ميدانهاي نبرد حق عليه باطل چيزي كم ندارد. وي كه براي فرزندان خود هم پدر بود و هم مادر با تلاشي خستگي‌ناپذير توانست آنها را به سمت مدارج بالاي علمي رهنمون شود. دكتر «بابك آل‌آقا» فرزند ارشد شهيد با ارايه پايان‌نامه دكتراي خود با عنوان «بررسي تاثير محيط هوا ـ فضا بر فيزيولوژي بدن هوانوردان» در سال 1379 توانست در سطح خاورميانه مقام اول را كسب و به دريافت لوح تقدير از دست رييس‌جمهور وقت جناب آقاي «خاتمي» مفتخر شود. لازم به ذكر است پايان‌نامه وي هم‌اكنون در تعدادي از خطوط هوايي به عنوان مرجع تدريس مي‌شود.



      افتخاري ديگر

      از افتخارات ديگر همسر سرافراز شهيد آل‌آقا اين است كه وي خواهر شهيد نيز مي‌باشد. شهيد سروان خلبان «مصطفي صغيري» كه از خلبانان جنگنده F-4، فانتوم نيروي هوايي بود در ماموريتي در روز 23 مهر 1359 كه از پايگاه سوم شكاري همدان به قصد هدفي در شهر سليمانيه عراق برخاسته بود، مركبش در خاك عراق مورد اصابت قرار گرفته و به فيض عظيم شهادت نايل مي‌آيد. متاسفانه باخبر شديم كه چندي پيش همسر اين دلاورمرد عرصه پيكار دارفاني را وداع گفته. ما نيز به نوبه خود با تسليت به خانواده آل‌آقا براي اين مرحومه علو درجات را از درگاه ايزد منان خواستاريم.

      هم‌اكنون براي بزرگداشت مقام والاي 70 تن از خلبانان شهيد نيروي هوايي ارتش كه پيكر پاكشان هرگز به آغوش وطن بازنگشت، يادماني در بهشت زهرا ساخته شده است.

      در پايان از خانواده معظم شهيد آل‌آقا به خصوص همسر بزرگوارشان كه ما را به گرمي پذيرفتند و با شكيبايي پاسخگوي سوالات ما بودند تشكر و قدرداني مي‌كنيم.


      منبع

      مدیران محترم لطفا منتقل کنن...
    • توسط EBRAHIM
      ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.

      اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.

      در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

      اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.

      موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
      ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

      به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.

      ماهنامه نوآور
    • توسط TAHA-SH
      به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار محمد حجاری معاون آماد و پشتیبانی ستاد‌ کل نیروهای مسلح در همایش سلاح‌های هواپایه که صبح امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شده، طی سخنانی گفت: پروژه موشک برد بلند و هوا به هوای "مقصود" در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

      وی همچنین به مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و افزود: فاصله لبخند و اخم دشمن خیلی کوتاه است و فکر نکنیم با یک لبخند همه چیز حل می‌شود چرا که این لبخند خیلی سریع به اخم تبدیل می‌شود همانطور که دیدیم که لحن رئیس جمهور آمریکا طی دو روز متفاوت شد.

      معاون ستاد‌ کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: در سال ۹۲، ۶۰درصد تحقیقات ما به حوزه هواپایه و سلاح های هواپایه اختصاص یافته است.

      سردار حجازی تأکید کرد: ۱۷ پروژه عمده و سطح یک در هوافضا در دست تولید داریم که در واقع سامانه هستند و ۱۱ پروژه سطح یک در صنایع هوایی نیز در دست تولید داریم.
      http://www.jahannews.com/vdcdx90s9yt0fj6.2a2y.html



      منتظر گمانه زنی دوستان راجع به این موشک هستم
      دقت کنید که این موشک بعنوان برد بلند معرفی شده است یعنی چقدر؟؟؟؟
    • توسط marshal1987
      برگرفته شده از کتاب شمشیر پیروزی


      1- استراتژی نظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز عراق


      شروع حمله سراسری (1359/6/31) و پیشری های سریع ارتش عراق در عمق خاك جمهوری اسلامی ایران، باعث طرح ریزی و اجرای یك استراتژی نظامی در مقابل نیروهای متجاوز عراق در جبهه های شمالی (آذربایجان غرب و كردستان)، میانی (كرمانشاه و ایلام) و جنوبی (خوزستان) گردید. این استراتژی واقع بینانه و هدفمند بر اساس اصول و مراحل زیر پایه ریزی شد:
      مرحله اول: سد پیشروی دشمن و تثبیت او در اولین مواضع پدافندی مناسب.
      مرحله دوم: اجرای عملیات پدافندی در برابر ارتش عراق، همراه با افزایش آمادگی و توان رزمی نیروهای خودی و انجام عملیات های آفندی محدود به منظور ضربه زدن به دشمن.
      مرحله سوم: اجرای عملیات های آفندی گسترده علیه دشمن به منظور انهدام و بیرون راندن نیروی متجاوز از خاك جمهوری اسلامی ایران.
      به دنبال اجرای این استراتژی و پس از گذشت حدود دو ماه از شروع جنگ سرانجام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تهیه و صدور طرح عملیاتی بدر، در مورخه 1359/8/30 مأموریت این نیرو را به شرح زیر به یگانهای تابعه در جبهه های شمالی، میانی و جنوبی ابلاغ نمود:
      نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ابتدا تجاوز ارتش بعثی عراق را در اولین مواضع پدافندی متوقف و سد می كند و سپس با اجرا و هدایت عملیات نامنظم در جبهه و جناحین، عمق سازمان و گسترش دشمن متجاوز را تضعیف می كند و درنهایت با اجرای عملیات آفندی و منهدم كردن نیروهای دشمن در منطقه خط مرز بین المللی را ترمیم می نماید و آماده می شود تا عملیات خود را برای سرنگون كردن رژیم منحط بعثی عراق هدایت نماید.
      با ابلاغ طرح عملیاتی بدر از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به یگان های عمده نزاجا، لشگر 81 زرهی كه در آن زمان مسؤولیت پدافندی جبهه میانی را به عهده داشت، طرح عملیاتی امین را تهیه و مأموریت و تدبیر عملیاتی خود و همچنین مأموریت های محوله به یگان های تابعه را در بند 2 و 3 این طرح به شرح زیر ابلاغ نمود:


      2- مأموریت


      لشگر 81 زرهی و نیروهای شبه نظامی و زیرامر، ضمن اجرای عملیات پدافندی علیه عوامل مسلح مزدور داخلی، حملات نیروهای بعث را در منطقه متوقف و در مقدم ترین مواضع پدافندی ممكن، آن را سد می نماید و همزمان با آن، عملیات های رزمی محدود خود را جهت تضعیف دشمن اجرا می كند و سپس در ساعت (س) روز (ر) باقیمانده نیروهای خصم را در منطقه نابود و خط مرز بین المللی را ترمیم، و آماده می شود بنا به دستور، تك را جهت سرنگونی رژیم صدام حسین كافر به داخل خاك كشور عراق ادامه دهد. " 1 ".

      3- اجرا

      الف- تدبیر عملیات پیوست ب(كالك عملیات)


      (1) مانور
      لشگر 81 زرهی، این عملیات را در دو مرحله با سه تیپ و یك گروه رزمی در خط به ترتیب از شمال به جنوب، تیپ 3 زرهی در شمال (راست)، تیپ 3 لشگر 77 پیاده خراسان " 1 ". و تیپ 2 زرهی در وسط و تیپ 1 زرهی در جنوب (چپ) انجام می دهد.
      الف- مرحله یكم
      لشگر 81 زرهی ضمن هدایت عملیات پدافندی داخلی در مناطق مربوطه، به منظور پاكسازی منطقه از لوث وجود عوامل مسلح و مزدور دولتهای جنایتكار بین المللی كه علیه انقلاب اسلامی ایران مجهز شده اند و همچنین به منظور استقرار كامل قانون و اقتدار حكومت جمهوری اسلامی ایران، دشمن را در مقدم ترین مواضع سد كننده مناسب متوقف می نماید و با وارد آمدن تلفات و خسارات همه جانبه جهت تضعیف و كاهش توان رزمی او در جبهه، جناحین و عمق سازمان رزمی و تداركاتی دشمن مبادرت به اجرای عملیات چریكی، حملات محدود شبانه و روزانه و حملات مداوم هوایی و توپخانه ای می نماید.
      ب- مرحله دوم
      لشگر 81 زرهی در ساعت (س) روز (ر) تك نموده، باقیمانده خصم را در منطقه نابود و خط مرز بین المللی را ترمیم می نماید و سپس آماده می شود تك را جهت سرنگونی رژیم صدام حسین به داخل خاك عراق ادامه دهد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.