Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

اگر بحث صرفا غرامت گرفتن هست ، فکر میکنم نقض قراردادهایی که طرف های غربی (نه فقط آمریکا) در زمینه تسلیحات و بلوکه کردن اموال و سهام های ایران در شرکت های مختلف بعد از انقلاب انجام دادند هم از نظر ارزش بسیار بالاتر هست و هم از نظر اولویت !

 

خوبه شما که علاقه خاصی به شعار دادن دارید به اون موارد هم توجه داشته باشید 

یه تف تو صورت اونها انداخته ایم لااقل (حداقل اگه بخاطرش بدبختمون هم کرده ان). اما با روسیه دریغ از ... هیچی.

 

چند بار با روسیه ببندیم و ما رو بفروشه؟ چند بار آخه؟؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

مثالی که ذکر کردید ، از این جهت مبهم هست که  صرفا"  و بطور مستقیم ، فقط یک بخش ، آن هم از نیروی زمینی را در بر می گیرد و سایر بخش های نیروی زمینی نظیر توپخانه ، پیاده نظام ، سیستم های کنترل و فرماندهی ، مخابرات ، بهداری ، اطلاعات ، آماد و پشتیبانی  و.... را مورد توجه قرار نمی دهد . 

 

حالا فرض بگیریم ، منظور شما ، صرفا" مثال باشد ، دکترین های رسمی دفاعی را چه کار می کنید ؟؟؟ آیا صرفا" با تزریق بودجه ،  بدون تغییر جدی در دکترین و استراتژی و تاکتیک ، وضعیت تغییر می کند ؟؟ جواب مسلما" منفی است . روسها در بازه زمانی جنگ سرد ، میلیاردها دلار ، خرج کردند تا بزرگترین سازمان مسلح دنیا را ایجاد کنند ولی آیا دکترین رزمی این کشور سازمان مسلح در افغانستان یا چچن مفید به فایده بود ؟؟ یا آمریکایی ها که سالها تلاش کردند تا در مقابل اتحاد شوروی یک نیروی بازدارنده را ایجاد کنند ، آیا در ویتنام ، موفق شدند ؟؟ 

 

بنابراین ، دیدگاه شما تقریبا" مربوط به دوران جنگ سرد هست و در دنیای امروز تقریبا" کارایی خودش را از دست داده . سازمان های مسلح ، قبل از داشتن سخت افزار و هزینه برای گسترش کمّی ، باید کیفیت  خودشان را افزایش دهند و این به شکل قطع ، در سطوح دکترینال قابل بررسی است و نه سطح فناوری و سخت افزار .  ارتش ایالات متحده ، بلافاصله بعد از ویتنام ، این مساله را متوجه شد و تغییر رویه داد . روسها هم چند سالی هست متوجه شدند که در پیش گرفتن راهبرد کمّیت ، دیگر حلاّل مشکلات نخواهد بود و این در آخرین نسخه دکترین دفاعی این کشور به شکل واضح تببین شده . 

 

علاوه برآن ، در صورت امکان بفرمایید که این رقم 60 میلیارد  دلار ( حتی در بازه زمانی 10 ساله  و حتی اگر فرض کنیم  روابط ما با کشورهای صادر کننده فناوری نظامی آنقدر خوب شود که آنها مایل باشند  لبه فناوری خودشون را به مانند سالهای دهه هفتاد میلادی به ما بفروشند )  را براساس چه پارامترهایی محاسبه کردید ، چون  با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سرانه بودجه دفاعی ، تولید ناخالص و چند صد عامل دیگر ، چنین رقمی غیر قابل تهیه خواهد بود . به این دلیل که در حوزه بررسی های استراتژیک حتی " فرضیات" هم باید براساس واقعیات تدوین شود و نه آرزوها . 

اجازه بدید به همین مثال اولیه بپردازیم:

 

ما فرض کنیم اس 300 رو تحویل میگیریم و در کنارش چیزی به اسم باور داریم و بنا به ادعای مسئولین، که چه بسا در موارد زیادی درست در اومده در خصوص موشکی و پدافندی؛ این سیستم عقب تر از اس 300 نباشد بعضاً یکسان هست. خوب ما چقدر بودجه صرف ساخت این سیستم پدافندی کرده ایم؟ بنده فرض میکنیم دخل و خرج زیر ساخت و خرید تکنولوژی از بازار سیاه و..... 3 میلیارد دلار! در کناری قراره، اس 300 بخریم با اطلاعات نامشخص(فعلاً)  و ایضاً قیمت جدید! که ممکن است تا سقف بالای 1 میلیارد آب بخورد برای ما.

 

تا اینجا رو داشته باشید.

حالا فرض کنید اگر باور آنچیزی که هست باشد، عمیقاً دست غرب در نداشتن اطلاعات کامل از چنین سیستم پدافندی، بسته میماند تا اینکه ما یک سیستم اس 300 داشته باشیم در واقع با کل فرضیات بالا که منطق زیادی رو در خودش داره ما با 3 میلیارد دلار عملاً بازدارندگی پدافندی بیشتری رو نسبت به اس 300 داریم. بنده کل اینها رو با توجه به ادعای مسئولین و اعتماد واقعی به زیرساختها و دانش فنی در زمینه موشکی گفتم. ممکن است که چنین نباشد.

 

 

حالا کل منظور از این داستان بالا:

شما با 3 میلیارد دلار دانش فنی-زیرساخت-فناوریهای اتفاقی(فناوری که ممکن است در نتیجه خطا و آزمایش بدست آید)-و سیستم منحصر به خود را دارید.

 

4 میلیارد دلار:

امروزه در زمینه بازدارندگی زمینی چیزی که ما رو عقب نگه داشته نداشتن اراده کافی به تولید زیر ساختها و ساخت تانک(ذوالفقار رو مثال نزنید که از میزان جلورفتن پروژش از نظر بودجه مشخصه که داره به بن بست میخوره) هست:

 

شما امروز تانکی میخرید که عملاً برای سازنده ممکن است یک سوم یا 2 سوم قیمت واقعی آب خورده باشد ولی اگر آنرا تولید کنید(شرکت دولتی) زیر ساخت و بازدارندگی مبهمی در زمینه زمینی ایجاد کرده اید. بنده کاری به توپخانه و.... ندارم، امروز مشکل ما در واکنش سریع هست(از محصولات جدید ارتش هر چند بی کیفیت قضیه نمود پیدا میکند، کمبود بودجه ارتش از محصولات جدیدش کاملاً مشخص بود). اگر صرفاً دفاعی باشد یکروزی این دیواره دفاعی خواهد ریخت. در همین زمینه به نوسازی و تجهیز نیروی دریایی روسها توجه کنید که دارند از سمت بازدارندگی هسته ای و دفاعی به حالت هجومی روی می آرن(البته به بیلاخ خوردن فعلاً).

 

بنده با این حرف که زرهی بدون نیروی هوایی موثر نیست موافقم منتهی ما کلاً در هر زمینه الان به جز در بحث پدافند-و موشکهای نمیه استراتژیک دستمون تو گله! نیروی هوایی فرسوده در کنار نیروی رزم رزهی وابسته به t-72. در بحث دفاعی با یک نیروی هوایی منسجم و بعضاً فرسوده میتوان این دیوار دفاعی رو نگه داشت. همین یکی از عوامل تردید غربی ها از توهم حمله هوایی بزن در رو به ایران هست.

 

در زمینه دکترین دفاعی:

دکترین دفاعی و هجومی و بازدارنده به نوع زمان قابل تغییر هست و امروز این مسئله خود به خود  تغییر را نشان میدهد. شاید این خنده دار باشد ولی محصولی مانند اقارب برای حنگهای نیابتی ساخته شده! یه زمانی ما موشک را برای جنگهای نیابتی ارسال میکردیم؛ کلاً شرح کاملی از دکترین رسمی ما وجود نداره این رو جنابعالی بهتر بهش واقفید.(صرفاً دکترین ما شده بود زدن اسرائیل و دفاعی در برابر حملات آمریکا که به دنبالش ما دنبال بازدارندگی از وقوع چنین حمله ای بودیم).

 

روسها تا پارسال دکترین دفاعیشون و تهدید خارجیشون رو تروریست تعریف کرده بودن ولی امسال شد ناتو! کل این جریانات در فاصله یکساله داره اتفاق می افته!

 

در بحث جنگ افغانستان مسائل اقتصادی و..... دخالت بدید تا کلاً مشخص بشه که چنین نیست(دکترین آمریکاییها الانم که الان اونجا جواب نمیده؛ پس نمیتونید این رو یک مثال واقعی در نظر بگیرید). در قضه چچن هم همینطور هم هست شما در بهبوهه تغییرات سیاسی در روسیه چه انتظاری از ارتش این کشور داشتید. نه اون موقع و نه حتی الان دکترین رزمی روسها در بازخورد جنگ چچن بهتر از اون موقع عمل نخواهد کرد.

 

در زمینه بحث کیفیت و کمیت بنده اشاره ای به این موضوع نکردم. قضیه اینجاست اگر بحث کیفیت نبود امروز در این کشور شاهد انبوهی از ذوالفقار 3 بودیم!! چنین نیست. بنده در باب همون مثال عرض میکنم شما به هر رویه ای بودجه لازم و مدیریت کارامد رو تزریق کنید نتیجه فوق العاده خواهد بود. در این زمینه روسها با مشکلات فساد اقتصادی و راندخواریهای بالایی برخوردار بودن و یه مورد کلی: امروز ما به بزرگ نمایی نشان دادن هم نیازمندیم؛ همین الان عرض میکنم اگر رویه ما به حالت تولید داخلی محصولات تغییر پیدا نکنه ما از بین خواهیم رفت! اگر امروز ارتش ما گرفتار محصولات بی کیفیت هست مشکل در بودجه هست.

 

 

رقم 60 میلیارد دلار صرفاً یک مثال بود بر اساس توجیه زیر ساخت و شروع به کار در این زمینه که در این دوره زمانی غیر ممکن است. کل بحث تا به الان سر قضیه ارزش واقعی 4 میلیارد دلار و اینکه با این مبلغ چکار میتوان کرد، بود. شما بحث رو بردی کجا!!! بگذریم:

 

برادر من مشکل ما در زمینه فناوری علاوه بر اقتصادی، وابستگی به خارج هست: اگر توجه کنید 12 سال پیش شرکتی در شهر بوستون توسط چند تن دانشجو فارغ التحصیل دایر شد. همون شرکت، رباتهایی نظیر LS3,BigDoG رو معرفی کرد که در صنعت روباتیک انقلابی به حساب میومد و یک ارتباط بین اینها و ارتش آمریکا به واسطه دارپا ایجاد شد تا چنین محصولاتی رو روانه ارتش کنند، کل محصولات نظامی از لاکهید و .... صرف قضیه ارتباط دانشگاهیان به عنوان مولد فناوری و راه حل و به کارگیرندگان بوده. الان بحث سر اینه ما زمینه موازی کاری و ارتباط دامنه دار بین دانشگاه و صنایع نظامی نداریم و باید چنین مبلغی رو نه صرفاً  صرف خرید فناوری بلکه صرف پژوهش در این زمینه کرد. البته چنین کاری از عهده اقتصادی ما خارج هست و باز میگم این یک مثال هست و هر مثالی صرفاً در هر دوره از زمان، فارغ از فرضیات و واقعیات ممکن است باشد. یک زمانی باید این کار رو میکردن که نکردن.

 

اگر امروز سپاه رو میبینید که محصولات با کیفیت قابل قبول رونمایی میکند صرفاً فقط استفاده کلی از دانشگاهیان نخبه هست. یک زمانی کلاً وابستگی بود به شرق!

 

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه تف تو صورت اونها انداخته ایم لااقل (حداقل اگه بخاطرش بدبختمون هم کرده ان). اما با روسیه دریغ از ... هیچی.

 

چند بار با روسیه ببندیم و ما رو بفروشه؟ چند بار آخه؟؟

 

قراردادها خصوصا قراردادهای نظامی همیشه ارتباط تنگاتنگی با سیاست کشورها داشته اند و دارند ، همین امروز خبرش رسیده که فرانسه رسما میخواد بجای تحویل میسترال خسارتش رو بده روسیه ، خب یعنی الان فرانسه روسیه رو فروخته ؟ 

 

این خلف وعده ها در فروش های تسلیحاتی یک امر معمول هست 

 

 

طرف غربی با ما رابطه رسمی ندارد و دشمن ما(آمریکا-انگلیس) محسوب میشود و چه بسا در دوران اوایل انقلاب یک نادانی به نام بختیار کلیه قراردادها را فسخ و عملاً دست ما را خالی گذاشت.

 

اونایی که خودمون لغو کردیم رو نمیگم ، سهام های ایران در شرکت های بین المللی غربی که به ناحق مصادره کردند، نقض قرارداد آلمانی ها در تحویل نیروگاه بوشهر و .... آمریکا هست که با ما رابطه نداره آلمان و فرانسه و غیره که دارند !

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اونایی که خودمون لغو کردیم رو نمیگم ، سهام های ایران در شرکت های بین المللی غربی که به ناحق مصادره کردند، نقض قرارداد آلمانی ها در تحویل نیروگاه بوشهر و .... آمریکا هست که با ما رابطه نداره آلمان و فرانسه و غیره که دارند !

 

شکایت کردیم؟

 

دلیل نقض چی بود؟ دلیل منافع کشور مقابل بود یا بهانه تراشی بین المللی؟
 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

* سامانهS300  که قرار است روسیه بدهد همان مدل قرارداد است ولی این مقدمه کار است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940201000625

 

چرا صحبت امرا اینقدر با هم فرق میکند - سردار دهقان میگوید مدل روز میگیریم ایشان میگوید مدل قرارداد

علی الظاهر  سرکاریم- تازه سر pmu1 اینهمه منت میذارن


** خرید S300 از روسیه یک نیاز قطعی در آن زمان بود

* موضوع تحویل سامانه S300 از روسیه به ایران، یکی از موضوعات مهم روز است. نظر شما در خصوص عدم واگذاری این سامانه در گذشته و موافقت امروز روسها چیست و اصولا ما باید از چه زاویه‌ای به عملکرد روسها نگاه کنیم با عینک اعتماد یا بی اعتمادی؟

ما در عرصه تقویت بنیه دفاعی هنوز در برخی زمینه‌ها به تکامل نرسیده‌ایم و در مسیر پیشرفت هستیم و سامانه S300 هم که توافق کرده بودیم از روسیه بخریم، در آن زمان یکی از نیازمندی‌های قطعی ما بود.

ما در حوزه دفاع هوایی با 3 سطح ارتفاع پست، متوسط و بالا روبرو هستیم که البته توانمان در هر 3 سطح یکسان نبود و در برخی سطوح خلأهایی داشتیم هم به لحاظ رادار و هم جنگ افزار؛ لذا یا باید تولید کنیم یا بخریم.

خرید از روسیه در آن مقطع یک تشخیص درست و بر اساس نیاز بود که البته خود روس‌ها هم پیش‌قدم شدند. آقای پوتین در آن مقطع نخست وزیر بود و پیغام داد که ما آمادگی داریم لذا ما هم وقتی شرایط را مناسب دیدیم رفتیم تا انعقاد قرارداد کنیم.


** خرید S300 تازه مقدمه کار است

* آیا قرار است همان مدل S300 که ابتدا مطرح شده بود داده شود یا خیر؟

همان مدل است ولی این مقدمه کار خواهد بود. البته ما خودمان در داخل، در حال تولید سامانه مشابه آن هستیم ولی خب روند تولید به نوعی نیست که سریع نیاز ما را رفع کند.

تمایل اصلی ما، «بومی سازی محصولات دفاعی» است لیکن برای تامین نیازهای اصلی مربوط به دفاع، به این معیار ارزشی اکتفا نخواهیم کرد و از هرجای دنیا و به هر طریق ممکن میسر باشد، به عنوان یک فرصت از آن بهره خواهیم گرفت.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دفاع لاوروف‌ از تصميم روسيه برای‌تحويل S300 به ايران
وزیرخارجه روسیه گفت با این عقیده که تصمیم مسکو برای تحویل سامانه های موشکی اس سیصد به ایران اشتباه سیاسی بوده است، کاملا مخالف است.

 

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس از مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه روسیسکایا گازتا گفت به طور کامل با این عقیده که تصمیم روسیه مبنی بر تحویل سامانه های موشکی اس سیصد به ایران یک اشتباه سیاسی بوده، کاملا مخالف است.

لاوروف گفت: تحویل موشک های اس سیصد به ایران، هرگز ممنوع نبوده است، نه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه تحریم های دوجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا.

وی افزود: تعلیق این قرارداد توسط روسیه، در واقع در پاسخ به درخواست شرکای غربی بود که می گفتند این اقدام باعثخواهد شد ایران موضعی سازنده تر در گفتگوها داشته باشد.

لارووف خاطر نشان کرد: از آن پس، زمان کافی سپری شده است و تغییرات زیادی در مسیر مثبت ایجاد شده است، و در مجموع، از نظر ما، توافق اساسی در لوزان حاصل شده است که ما را به تقویت همکاری با ایران تشویق می کند؛ اکنون ما تحویل اس سیصد را با لغو اقدامات محدود کننده یک جانبه و با تعهد به این قرارداد، اجرایی می کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: از نقطه نظر امنیت منطقه ای، موشک های اس سیصد، برای هیچ کس تهدید محسوب نمی شود؛‌ این سامانه موشکی، مشکلی برای کسی ایجاد نمی کند مگر اینکه کسی بخواهد به ایران حمله کند.

لاوروف گفت: سامانه های موشکی مانع تهدیدات می شوند و ما سال هاست از این عقیده حمایت می کنیم که امنیت منطقه ای در خلیج فارس با حضور همه کشورهای عرب و ایران محقق می شود.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: من به طور مطلق با آنانی که می گویند تحویل موشک های اس سیصد به ایران یک اشتباه سیاسی بود، مخالفم.

وی افزود: واکنش جهان به دنبال تصمیم ما مبنی بر از سر گیری و تکمیل روند قرارداد با ایران، هشدار دهنده نبوده است؛‌ این حرکت ما به طور عمده، با درک تحلیل گران همراه بوده است که آن را گامی عادلانه و حتی اجتناب ناپذیر خوانده اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پوتين به درخواست نتانياهو از فروش اس 300 به ايران منصرف شد

مشرق ؛ روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که نخست وزیر اسرائیل در سفر محرمانه اخیرش به مسکو، ولادیمیر پوتین را متقاعد کرده است تا قرارداد فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران را لغو کند و مسکو نیز تهران را از این امر مطلع کرده است.

روزنامه کویتی «الجریده» در شماره امروز خود به نقل از منابع خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفر محرمانه چند روز پیش به مسکو توانست قرارداد فروش موشک های اس سیصد روسی را به ایران لغو کند.

این روزنامه به نقل از منبع خود افزود: ولادیمین پوتین رئیس جمهور روسیه و نتانیاهو به طور محرمانه در مسکو دیدار کردند و پس از آن نتانیاهو توانست قرارداد فروش موشک های اس سیصد را به ایران لغو کند. این دیدار به درخواست نتانیاهو صورت گرفت که با یک فروند هواپیمای اختصاصی به همراه رئیس شورای امنیت ملی و مشاور نظامی‌اش وارد مسکو شد و به مدت سه ساعت با پوتین دیدار کرد.

به نوشته این روزنامه، این منبع افزود که دو طرف در این دیدار توافق کردند که اسرائیل تعهد بدهد که با مداخله نظامی نکردن در سوریه برای سرنگونی بشار اسد، حافظ منافع روسیه در خاورمیانه باشد. در مقابل، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده است که تلاش کند بشار اسد را متقاعد کند مانع از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب الله لبنان شود. دو طرف همچنین درباره ادامه همکاری در زمینه های مختلف نظامی به ویژه فناوری های پیشرفته که اسرائیل در اختیار روسیه قرار می دهد و وارد چرخه نظامی روسیه می شود با یکدیگر همکاری کنند. این منبع تاکید کرد که روسیه لغو این قرارداد را به ایران اطلاع داده است و در حال بررسی است که سامانه موشکی ضد هوایی و موشک های دور بردی به ایران بدهد که در مقایسه با اس سیصد کمتر پیشرفته است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبرهای مربوط به داستان ایران و اس-۳۰۰ جزو مهیج ترین اخبار جهان هست، هر خبر جدی در این ارتباط به سرعت صدر اخبار مهمترین خبرگزاریها خواهد بود، کسی این فرصت رو از دست نمیده.

 

خلاصه اینکه اگر خبر فوق صحت داشت تنها منبعش الجریده که اعتبار چندانی نداره، نمیبود.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه خبر فوق صحت داشته باشد، دیگه حرفی برای گفتن باقی نمی ذاره. واقعا برای روسیه متاسفم که کشور مورچه مانندی بیاد و نظرشونو عوض کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته قبلا اسرائیل قرار بود معاملات تسلیحاتی کلانی با اوکراین انجام بده. روسیه هم تهدید کرده بود که اسرائیل این کارو نکنه. و اسرائیل هم خواسته بود تا اس-300 رو تحویل ایران ندن. احتمال این که  بر سر این ماجرا به یک توافقی برسند ، اصلا بعید نیست. فقط برام خیلی خیلی جالبه بدونم اون چه سیستم ها و تسلیحاتی بوده که اسرائیل قرار بوده به اوکراین بفروشه که روسیه حاضر بشه به خاطرش از فروش اس-300 به ایران بگذره ؟

حتما سیستم هایی بسیار حیاتی بودن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تعجب میکنم... من این خبر را خیییییییلی وقت پیش شنیده بودم. همین که فروش اس 300 به ایران به درخواست اسرائیل کنسل شد. مطمئنم یکی دو سال پیش این خبر را شنیدم. در همون خبر گفته بود که اسرائیل هم در عوض یه امتیازاتی داده، بخشی از بازار تسلیحاتی اش را برای روسیه باز گذاشته و قرار هم بود پهپاد بده به روس ها و غیره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیثت نداشته شوروی رو بردن این روسا از بس ضعیف شدن دیگه با اسراعیل هم باج میدن...

ویرایش شده در توسط vahidg
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.