برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 7 مهر 1397 در پست ها
-
1 پسندیده شدهبا سلام در خصوص مرگ این جناب " فرمانده کراب " همچنان تحلیل های مختلفی وجود داره ، از مرگ توسط غواصان روسی تا قتل توسط MI5 و همچنین پناهنده شدن به شوروی بعنوان مامور دوبل و دو جانبه https://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Crabb
-
1 پسندیده شدهصحبت این چیزها نیست به هر حال هرکی نظر وخبری داره ممکنه بنده اشتباه کنم برای اون شب دو سه تا کلیپ دیدم تصویری از پرتاب موشکهای ضد هوایی نبود . فقط توی یکی از فیلمهای صدای انفجار اتی شبیه شلیک توپهای ضد هوایی می اومد ولی تصویر ی نبود شاید صدا ی انفجارات ساختمان ویران شده بود
-
1 پسندیده شدهدر جریان بازدید نیکیتا خروشچف از بریتانیا که با رزمناو اورژکنیدزه انجام شد ، سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا (بخش ششم از اطلاعات نظامی ) ماموریت پیدا کرد تا اندازه پروانه این شناور را بدست بیاورد ، چون به عقیده کارشناسان نظامی ، این شناور رزمی سریعتر از همتایان خودش در نیروی دریایی سلطنتی حرکت می کرد ، این ماموریت بر عهده یکی از زبده ترین غواصان نیروی دریایی ( فرمانده کراب ) گذاشته شد ولی این ماموریت ناقص ماند ، چون پیکر بدون سر این نظامی انگلیسی چند بعد از آب گرفته شد ، و علت ان هم هرگز مشخص نگردید رزمناو اورژکنیدزه فرمانده لیونل کراب
-
1 پسندیده شدهسلام به همگی، به نظرم اس 300 ها بیش از هر چیز مقدمه جنگ در ادلب یا اقلا وزنه بر روی میز مذاکره ادلب محسوب میشوند. بگذریم از حواشی دیگری که در ماجرا هست.
-
1 پسندیده شدهپاسخ خرس بزرگ ارتش سوریه ، در یک بازه 14 روزه به اس-300 مسلح می شود!!!! بدنبال ساقط شدن پرنده شناسایی ارتش روسیه برفراز آسمان دریای مدیترانه که به اعتقادبرخی ناظران ، در نتیجه استفاده جتهای نیروی هوایی عبری از این پرنده برای حمله به اهدافی در درون خاک سوریه صورت پذیرفت ، وزارت دفاع روسیه در واکنش به این رویداد ، این اقدام را تحریک آمیز ، خصمانه و کاملا برخلاف روح همکاری روسیه و اسراییل دانست . در حالی که پوتین از این شرایط با عبارت " یکسری حوادت ناگوار " نام برد ، در جریان گفتگویی با رسانه های روسی ، چنین معتقد بود که این موضوع هرگز به نفع تل آویو نخواهد بود و وزارت دفاع روسیه واکنش های جدی تری را اتخاذ مینماید . این موضع گیری ، شدیدترین اظهار نظر مقامات روس پس از حملات IAF به سوریه که منجر به مرگ 15 پرسنل ارتش روسیه گردید ، بشمار می آید . دنبال واکنش وزارت دفاع ، یکی از اعضاء ارشد کمیته دفاع دوما ، "فرانتس کلینتسوویچ " در خصوص ماهیت پاسخ متقابل روسیه چنین معتقد بود " ما همه منابع لازم برای مسدود نمودن کامل فضای هوایی سوریه را برای نیروی هوایی اسراییل در اختیار داریم و این تنها یکی از گزینه های در دسترس ما محسوب میشود " بدین ترتیب ، وزارت دفاع روسیه صریح ترین واکنش به ساقط شدن هواپیمای IL-20 خود در سوریه را در 24 سپتامبر نشان داد و وزیر دفاع این کشور ، اعلام نمود که روسیه ، سامانه دفاع هوایی اس-300 را در عرض دو هفته به ارتش عربی سوریه تحویل خواهد داد . با این وصف ، روسیه جدی تر از گذشته ، احتمال تحویل اس-300 به سوریه را مطرح نموده و این مساله احتمالا پاسخی به حملات مشترک آمریکا ، فرانسه و بریتانیا در آوریل 2018 و رد درخواست اسراییل مبنی بر عدم تحویل این تسلیحات خواهد بود . به اعتقاد برخی ناظران ، تلاش روسیه برای مسلح کردن ارتش سوریه به ابزارهای توانمند تر برای دفاع از قلمرو هوایی خود در برابر حملات بالقوه غرب در آینده در مقایسه با تسلیحات تحویلی به این کشور در دهه هشتاد نظیر سیستم های دفاع هوایی اس-300 و اس-125 ، نشانه های خطرناکی از بروز تهدیدات جدید برای نیروی هوایی اسراییل خواهد بود ، چرا که ورود این سامانه ها به چرخه دفاع هوایی ، بدان معناست که سوری ها اینک می توانند جتهای عبری را بر فراز تل آویو و بلافصله پس از برخاستن از فرودگاه بن گورین کشف و رهگیری نمایند . چنین شرایطی با توجه به اینکه عمل اسراییل ، اقدام مستقیم تحریک آمیز در برابر ملاحضات روسها محسوب می شود ، امنیت اسراییل را برای روسها به یک اولویت درجه دوم تبدیل نموده است . ارتش سوریه قبلا در تلاش بود تا دو مجموع تسلیحاتی شامل سیستم های اس-300 و جنگنده میگ -31 را از روسیه خریداری نماید ،اما هردوی این جنگ افزارها بنابردرخواست اسراییل فورا" لغو شدند و این به نوبه خود برنامه دمشق را برای ایجاد یک شبکه دفاع هوایی موثر به منظور حفاظت از فضای هوایی خود تضعیف نمود . به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه ، این کشور در سال 2013 بنا بر درخواست طرف اسراییلی ، از تحویل سخت افزارهای سفارش داده شده توسط سوری ها امتناع کرده و تنها به آموزش خدمه ارتش این کشور بسنده نمود . بر اساس اطلاعات موجود ، سامانه سفارش داده شده از سوی سوریها از نوع PMU-2 بوده ، پیش از آنکه بتوانند سیستم اس-400 را بعنوان یک سامانه تخصصی ضد هوایی بخدمت گیرند . در حال حاضر ، این نسخه از سامانه اس-300 به مراتب پیچیده تر از سیستم های جدیدتری نظیر BUK-M3 و اس -300 وی.4 و همچنین سیستم های تولید شده غربی از دهه 70 میلادی تا کنون محسوب میگردد . با درنظر گرفتن این مسله که روسها از گذشته دو سامانه اس-400 و اس-300 وی.4 خود را برای ایفای نقش دفاع هوایی به سوریه اعزام نموده ، اما سخت افزارهای موجود و تحویلی در سازمان رزم پدافند هوایی سوریه ، بلحاظ کیفیت ، همچنان از مدلهای روسی پایین تر بوده ولی جوابگوی تهدیدات ناشی از حضور IAF در سوریه خواهد بود . حال سئوال این است که ماهیت پاسخ اسراییل ، با توجه به پررنگ تر شدن نقش شبه نظامیان منتسب به ایران که هدف اصلی حملات IAF درسوریه بوده ، چگونه خواهد بود ؟؟؟ صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهسلام دوست عزیز اعداد موقعی حقیقت را درست نشان می دهند که دارای روابط علی و معلولی درست ، منطقی و مشخصی باشند . شما دارید از تولید صحبت می کنید ، این تولید در چه شرایطی و با چه قیمت ارزی ایجاد شده است . شما ابتدا باید بیایید روابط بین افزایش قیمت ارز با میزان تاثیرگذاری آن بر افزایش یا کاهش تولید در بخش های مختلفی چون خدمات ، صنعت ، کشاورزی و ... را ارائه و آنها را اثبات کنید ، سپس آمار گذشته را با معادلات نتیجه شده به روز رسانی نمایید یا صبر نمایید و نتایج تاثیر آن را به عینه مشاهده کنید. نکته مهم این است که افزایش یا کاهش تولید به عوامل دیگری هم وابسته هستند و شما نمی توانید آن را تنها به قیمت ارز آنهم از نوع رابطه مستقیم پیوند بزنید حتی اگر اینگونه بود (که نیست) باز هم باید دید که با افزایش نرخ ارز آیا تولید افزایش می یابد یا خیر ؟ ممکن است حتی با کاهش نرخ ارز تولید شما کاهش یابد یا افزایش داشته باشد . اینها مواردی نیست که به همین راحتی بشود درباره شان اظهار نظرهای سطحی کرد بلکه مولفه های چند مجهولی و چند بعدی می باشند . پس لطفا دلایل علمی خود را در رابطه با اعدادی که ارائه کرده اید بنویسید . --> واقعا فکر نمی کنم در این موضوع جای اینگونه بحث ها باشد اما به نظر میرسد که سیاست مدیریت سایت بر این است که این مورد امکان پذیر می باشد و منم خودم را با این سیاست وفق داده ام . اگر نظر مدیریت چیز دیگری لطفا این پست پاک گردد تا بنده خود را به روز رسانی نمایم . با تشکر موفق باشید
-
1 پسندیده شدهبا سلامی دوباره خدمت دوستان عزیز میلیتاریست؛ با پوزش از دو سال و نیم تأخیر ، مجددا مبحث هواپیماهای ترابری رو به اتفاق هم پیگیری میکنیم: اسب های بارکش روس (بخش چهارم) An-10 Cat : هواپیمای آنتونوف 10 اولین هواپیمای ترابری صنعت هوانوردی شوروی می باشد که در این پست به آن می پردازیم. روسها 104 فروند از این هواپیما را تولید نمودند. بر خلاف عمده ترابری های روس ها ، این هواپیما به هیچ کشور دیگر ی صادر نگردید. در این انجمن تاپیکی در خصوص این هواپیما وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-10 An-14 Clod : هواپیمای آنتونوف 14 دومین ترابری چندمنظوره شوروی است که در این پست به بررسی آن می پردازیم. روسها 332 فروند از این هواپیما را ( پیش از جایگزین شدن اش با آنتونوف 28 ) تولید نمودند. افغانستان ، آلمان شرقی ،بلغارستان و ... نیز از استفاده کنندگان از این هواپیما بودند. در این انجمن تاپیکی در خصوص این هواپیما وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-14 An-28 Cash : هواپیمای آنتونوف 28 یکی دیگر از اسب های بارکش شوروی می باشد که در این پست به بررسی آن می نشینیم. روسها 191 فروند از این هواپیما را تولید نمودند. گرجستان ، تانزانیا ، جیبوتی و ... نیز از استفاده کنندگان از این هواپیما هستند (و یا بودند) در این انجمن تاپیکی در خصوص این هواپیما وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-28 An-30 Clank : هواپیمای آنتونوف 30 یکی دیگر از ترابری های چندمنظوره و پرکاربرد صنعت هوانوردی روسیه شوروی می باشد که در این پست نگاهی به آن می اندازیم. روسها 123 فروند از این هواپیما را تولید نمودند. افغانستان ، کوبا ، جمهوری خلق چین ، سودان و ... نیز از استفاده کنندگان از این هواپیما هستند ( و یا بودند) در این انجمن تاپیکی در خصوص این هواپیما وجود ندارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-30 An-74 Coaler : هواپیمای آنتونوف 24 یکی دیگر از ترابری های چندمنظوره و پرکاربرد صنعت هوانوردی روسیه می باشد که در این تاپیک به بررسی آن می پردازیم. روسها حدود 195 فروند از این هواپیما را تولید نمودند که نیروهای مسلح کشور عزیزمان تعدادی از آنها را به خدمت گرفته بود. مصر و لائوس نیز از دیگر استفاده کنندگان از این هواپیما هستند ( و یا بودند) و بعنوان حسن ختام ، An-74 نیروی هوا-فضای سپاه ادامه دارد ... ----------------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با پایان یافتن بررسی آنتونوف ها ، انشاءالله در پست آتی سایر ترابری های شوروی خدمت دوستان معرفی می شوند.
-
1 پسندیده شدهباز هم شدنی نیست. بر خلاف عراق، از جمله مزیت های ما در کنار تنوع موشکی، پیچیدگی بسیار بسیار زیاد عوارض طبیعی و شهری هست. اسراییل از تجهیزاتی که تعریف کردید، فقط برای عبور از پدافند و یا زدن پدافند ها و تجهیزات راداری مثل رادارهای برد بلند استقراری ما میتونه استفاده کنه، که این اقدام اولیه یعنی زنجیره واکنشی بدون توقف به زیرساخت های اسراییل..
-
1 پسندیده شدهسلام دوست عزیز شما دو تا مبحث کاملا متفاوت از نظر تخصصی را با هم مقایسه و نتیجه گیری کرده اید . در تشخیص چهره ابتدا از چهره یک الگو به مانند اثر انگشت ایجاد می شود و سپس با پایگاه داده تطبیق می گردد (من خودم این مبحث را در دانشگاه در درس شبکه های عصبی خوندم) . این مسئله با پردازش تصاویر ماهواره ای که چالش های بسیاری در آن وجود دارد و در مبحث داده های حجیم (Big Data) مورد بررسی قرار می گیرند زمین تا آسمان متفاوت هستند (مثل فیل و فنجان یا دقیق تر فیل و مولکول) . البته کاربرد هایی از تشخیص چهره در سطح یک کشور هم در مبحث داده های حجیم می گنجد اما این کجا و آن کجا . پس لب مطلب اینکه : الان با تصاویر ماهواره ای و به کمک هوش مصنوعی، مطمئنا (حتما و بدون شک) در لحظه نمی توانند لانچرها رو شناسایی کنند .
-
1 پسندیده شدهجناب ۱۰۰ عزیز یادم میاد شما گفته بودین دیگه به این فروم برنمیگردین. دیونمون کردی به خدا با این تزلزل رفتاری قبل از شما هم عده ای بودن که میگفتن سوریه یکسال هم دووم نمیاره. اون برادران از این فروم رفتن ولی پرزیدنت اسد محکم سر جاش نشسته.
-
1 پسندیده شدهاصولا موشک کروز، بخصوص بلند بردها، امثال تاماهاوک و ...، اگر از خارج از مرزها شلیک بشوند، ممکن است قادر به انهدام سیلوها و جایگاه ها و انبارهای تجهیزات بالستیک باشند اما، قادر به انهدام هیچ لانچر در حال شلیکی نخواهند بود. یه زمان تقریبی با این عناصر محاسبه کنید. - جستجوی هدف - کشف هدف - تایید و دستور - آماده سازی - شلیک -حرکت با متوسط سرعت 800 کیلومتر در ساعت، در مسیری طولانی تر از حتی پروفایل جنگنده ها. - برخورد با هدف اگر از خلیج فارس یا اسراییل موشک کروزی برای انهدام لانچر متحرک شلیک بشه، حدود 1.5 تا 2 ساعت طول میکشه تا به هدف برسه. این در حالیه که موشک مایع باشه و بخواد روی لانچر سوخت گیری بشه. برخی سوخت های مایع هم هستند که میشود تا یک ماه درون موشک نگهداشت، و روی لانچر در کمتر از 10 دقیقه شلیک کرد. موشک های سوخت جامد که دوره اورهال(تعویض سوخت بعضا 6ماهه) دارند،... پس تنها راه مقابله با لانچر های متحرک، موجود بودن جنگنده انواع موشک های AGM هست..
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم جنگنده قاهر نهایتا پس از گذشت چهار سال از رونمایی نمونه تک موتوره این هواپیما در بهار سال 1396 رونمایی شد و تست تاکسی با سرعت پائین را به انجام رساند و بر اساس گفته های وزیر دفاع سابق(دهقان)این جنگنده آزمایش فست تاکسی را نیز پشت سر گذاشته و در مرحله آماده سازی برای پرواز قرار دارد.با اینحال اما جای این سوال وجود دارد که چرا در ایران روند توسعه تسلیحات و سایر پروژه های ملی(خصوصا موشک های ماهواره بر)به صورت منظم رسانه ای نمیشود و زمانبندی مراحل پیشرفت و اتمام پروژه ها به صورت حرفه ای به اطلاع عموم نمیرسد؟ اولین سوال اساسی در خصوص قاهر این است که آیا قاهر313 یک جنگنده نسل پنجم محسوب میشود؟ نظریه و ایده جنگنده نسل پنجم بر اساس حداقل چهارفاکتور پنهانکاری(در بدنه,حرارت خروجی موتور و ارتباطات),مانورپذیری بالا,سوپر کروز با زمان بالا و بهره مندی از هوش مصنوعی در سطح بالا جهت ترکیب اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف طرح ریزی شده است. هرچند که جنگنده اف 35 آمریکایی که در حقیقت مدل ساده و ارزان شده(حداقل بر اساس برنامه اولیه)اف 22 رپتور می باشد, تقریبا از قابلیت سوپر کروز محروم شده است و توانایی پرواز با سرعت مافوق صوت با زمان طولانی را ندارد و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 1.6 ماخ می باشد و در زمینه مانورپذیری هم از اف22 ضعیفتر محسوب میشود که خود رپتور نیز از نظر مانورپذیری نسبت به جنگنده های نسل چهار و نیم تا حدودی در سطح پائین تر قرار میگیرد. بنابراین آنطور که تصور میشود با این چهار فاکتور به صورت غیر منطقی برخورد نشده است و در جای لازم بر اساس نیازمندی ها و محدودیت ها انعطاف لازم به خرج داده شده است! اما در خصوص جنگنده قاهر باید گفت با توجه به فرم طراحی بدنه و محفظه حمل سلاح و فرم دندانه ای دریچه های بدنه که دقیقا بر اساس اصول پنهانکاری طراحی شده است و همچنین قرارگیری پوشاندن قسمت نازل هواپیما از نمای جانبی, جنگنده قاهر یک جنگنده پنهانکار محسوب میشود و با قاطعیت میتوان ادعا نمود که صرفا از این فاکتور نسل پنجم جنگنده ها برخوردار میباشد و با توجه به آزمایشی بودن نمونه رونمایی شده, عدم بهره گیری از آنتن های مخفی در بدنه و پوشش کانوپی با مواد جاذب امواج راداری و حرارتی نیز قابل توجیه میباشد و به نظر نمیرسد که مخفی نمودن آنتن ها کار ناممکنی باشد.همچنین . در زمینه پوشش دهی سطوح اپتیکی و لنزها ظاهرا تجاربی در خصوص پوشش دهی سطوح جهت فیلتر سازی نورها وجود دارد و نمونه هایی از کارهای انجام شده را میتوان در سکوهای نظارتی و هدفیابی پهپادها مشاهده نمود. بر اساس امکانات موجود تصور میشود قاهر از دو دستگاه موتور جی 85 فاقد پس سوز بهره میبرد که در آینده احتمالا با موتور جی 90 جایگزین خواهند شد و با توجه به توان موتورهای در نظر گرفته شده, این جنگنده از قابلیت سوپر کروز بدون استفاده از پس سوز نیز برخوردار نیست اما در آینده این قابلیت میتواند به جنگنده افزوده شود!هرچند که رسیدن به این هدف نیازمند داشتن موتوری با کیفیت و نسبت رانش به وزن بالاست! قابلیت بهره مندی از هوش مصنوعی نیز فاکتوری نیست که بتوان از روی ظاهر(آنهم ظاهر نمونه های اولیه آزمایشی)آن را ارزیابی نمود!هرچند میتوان گفت که ضعف اصلی قاهر در زمینه قرارگیری در نسل پنجم به این فاکتور خلاصه میشود! بهره مندی از هوش مصنوعی برپایه داشتن کامپیوترهای با توان پردازشی بالا جهت ترکیب اطلاعات سنسورها(رادار,مادون قرمز,فرابنفش,آنتن های شنود امواج و...)و نمایش نتیجه آن به صورت واضح و خلاصه جهت کم کردن بار کاری و افزایش توان عملکردی خلبان بنا شده و مشکل اصلی در زمینه فراهم سازی چنین توانمندی(حتی قابلیت پرواز با سیم), مسئله نرم افزار و کد نویسی چنین سیستمی می باشد که نیازمند صدها هزار و بلکه میلیون ها خط کد بدون اشکال است که فراهم سازی آن زمانبر بوده و هزینه بالایی می طلبد!همانطور که بعد از گذشت چندین سال از پرواز اف 35, نرم افزار آن هنوز هم تحت توسعه قرار دارد. هرچند وجود این قابلیت حتی در نمونه نهایی جنگنده قاهر بعید به نظر میرسد, اما در صورت لزوم در آینده امکان فراهم سازی آن میسر میباشد. فاکتور مانور پذیری یک جنگنده نیز بر اساس کاربرد و ماموریت های محوله آن در زمان طراحی هواپیما اعمال میشود و با توجه به ماموریت جنگنده قاهر و پرواز در ارتفاع پست و نداشتن سیستم کامپیوتری پرواز با سیم, میتوان گفت که جنگنده قاهر جهت پرواز در ارتفاع پست, از لحاظ طراحی ایرودینامیکی به صورت پایدار طراحی شده که این مسئله مانور پذیری بالای جنگنده را تحت تاثیر قرار داده و از شدت مانورپذیری هواپیما می کاهد! اما همچنان مسئله مانورپذیری تابع کاربرد یک جنگنده است و با توجه به ماموریت قاهر که میتوان گفت جهت حملات هوا به سطح طراحی شده است, مانورپذیری آن در حد انتظار ارزیابی میشود. بنابراین جنگنده قاهر در نمونه کنونی یک جنگنده نسل چهار به شدت پنهانکار(فراتر از نسل چهار و نیم)محسوب میشود که بر اساس نیازهای موجود طراحی شده است, همانگونه که شرکت های هواپیماسازی در جهان بر اساس نیازمندی های نیروی های مسلح کشور متبوع خود پروژه جدیدی را تعریف کرده و هواگرد جدیدی را ارائه میدهند و نه بر اساس معیار های دیگران!ارزیابی نهایی در خصوص رده بندی قاهر نیازمند اطلاع از امکانات در نظر گرفته شده برای این جنگنده است که در حال حاضر و در نمونه آزمایشی چنین شرایطی وجود ندارد. باید توجه داشت که فناوری قاهر حتی در نمونه آزمایشی نیز آنچنان در سطح بالایی قرار دارد که اکثر کشورهای جهان از ساخت آن عاجزند و برخی نیز با کمک کشورهای پیشرفته و صنعتی چنین پروژه هایی را اخیرا استارت زده اند! اما در واقع اهمیت جنگنده قاهر 313 به اثباتگر بودن آن است, به این معنی که نشان دهنده وجود دانش و ظرفیت ساخت یک جنگنده نسل پنجم میباشد و در صورت سرمایه گذاری مناسب میتوان در فاصله زمانی چند ساله به چنین جنگ افزاری دسترسی داشت. در زمان رونمایی این جنگنده ماموریت این هواپیما "پشتیبانی نزدیک هوایی"عنوان شده است و اخیرا ماموریت"آموزشی"به لیست ماموریت ها و کاربرد این هواپیما افزوده شده است در حالی که این هواپیما یک جنگنده تک سرنشین است و از این منظر نمیتواند چنین قابلیتی را ارائه نماید. در خصوص ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی هم باید گفت که هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی اصولا به پنهانکاری احتیاجی ندارند! هرچند داشتن این قابلیت فاکتور مثبتی به شمار می آید اما باید توجه داشت که اگر برتری هوایی از دست رفته فرض شود, با حضور هواگردهای دشمن در آسمان عملا پنهانکاری نیز از دست رفته محسوب میشود, چراکه اساس آن بر دیرتر کشف شدن هواگرد بنا شده است. بنابراین بعید است که جنگنده پشتیبانی نزدیک پنهانکاری بر اساس فرضیه از دستن رفتن برتری هوایی طراحی شده باشد در حالی که همزمان جنگنده آموزشی/پشتیبانی نزدیک با نام کوثر88 با فرم بدنه غیر پنهانکار طراحی و تولید شده است و طراحی جنگنده دیگری با کاربرد مشابه منطقی به نظر نمی رسد! نفس طراحی و ساخت جنگنده کوثر88 به صورت متعارف و غیر پنهانکار(حتی در حد جنگنده های نیمه پنهانکار)نشان دهنده عدم اهمیت و اولویت پنهانکاری در جنگنده های پشتیبانی نزدیک میباشد. چراکه در ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی, جنگنده با پرواز در خط مقدم نبرد و در نزدیکی پدافند هوایی متحرک دشمن قرار گرفته و با توجه به نوع تسلیحاتی که مورد استفاده قرار میگیرد, فاصله تا اهداف آنقدر کوتاه است که میتوان با سیستم های ضد هوایی میانبرد و کوتاه برد, به پیشرفته ترین جنگنده های پنهانکار نیز آسیب رساند! علاوه بر این حتی در صورتی که تسلیحات در محفظه درونی حمل شود با اولین استفاده از سلاح موقعیت جنگنده آشکار شده و مورد هجوم قرار می گیرد! نکته دیگر در خصوص عدم طراحی قاهر جهت ماموریت پشتیبانی نزدیک اینکه در ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی جنگنده در ارتفاع پائین و در حد فاصل چند صد متر تا چند هزار متر(بسته به شرایط و تهدیدات موجود)پرواز کرده و با قرارگیری در ارتفاع مناسب با سیستم های هدفیابی(الکترواپتیک,حرارتی و رادارِی)بر میدان نبرد اشراف پیدا میکند و برای انجام بهینه این ماموریت از هواپیماهای مادون صوت با فرم بال عریض و با سرعت استال پائین استفاده میشود در حالی که بالهای قاهر جهت پرواز در ارتفاع بسیار پائین و بهره گیری از پدیده اثر سطحی طراحی شده که اساسا در ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی کاربردی نخواهد داشت!چراکه پرواز در ارتفاع بسیار پائین(در میدان نبرد)جنگنده را در معرض انواع تهدیدات کالیبر پائین تا موشک های حرارت یاب یا منپد ها قرار می دهد و از طرفی اشراف اطلاعاتی بر صحنه نبرد و هدفیابی را مختل می سازد! پس در نتیجه قاهر 313 جهت انجام ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی به طراحی نشده است, هرچند به واسطه ویژگی هایی که دارد میتواند در این ماموریت نیز به کار گرفته شود اما این ماموریت قطعا ماموریت ثانویه جنگنده محسوب میشود! اما کاربرد واقعی قاهر313 چیست؟ در پاسخ به این سوال غیر از جنبه های فنی باید به موضوعات دیگر هم توجه داشت!مانند موضوعات سیاسی و روابط بین المللی! پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده شدن پایگاه آمریکا در ایران و محول شدن ماموریت رژیم شاه و ارتش شاهنشاهی به چند کشور منطقه خاورمیانه, همواره نظام جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح تابع نظام, تحت فشار و تحریم قدرت ها قرار داشته اند و حساسیت نسبتا بالایی در مواجهه با پیشرفت های نظامی ایران وجود داشته است. بر همین اساس توانمندی های نیروهای مسلح به عنوان ابزاری در جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور معرفی شده و همواره در رونمایی از ابزارها و جنگ افزارهای نظامی توضیحاتی در خصوص صلح طلبی و کاربرد صرفا دفاعی این تجهیزات ارائه میشود. به نظر میرسد که در خصوص جنگنده قاهر313 هم این روند تکرار شده و با کاهش سطح توانمندی قاهر(صرفا در کلام)به پشتیبانی نزدیک هوایی و آموزشی سعی شده که حساسیت در خصوص این جنگنده کاهش داده شود! هرچند ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی به واسطه قابلیت پرواز در ارتفاع پست و داشتن تجهیزات هدفیابی ,برای این جنگنده قابل انجام میباشد اما بر اساس شواهد موجود و قابل استخراج از این هواپیما, ماموریت اصلی این جنگنده انجام عملیات های تهاجمی و حمله به اهداف دریایی و پایگاه های دشمن در خشکی میباشد.بدون آنکه دفاع هوایی دشمن متوجه حضور هواپیما شود! سابقه مطرح شدن این ایده به زمان جنگ جهانی دوم و تلاش برای ساخت بمب افکن های کم پیدا توسط آلمان نازی برمیگردد اما به صورت عملی در قرن بیستم و با ارائه طرح جنگنده تهاجمی اف 117 نایت هاوک به عنوان نسل اولیه هواگردهای رزمی پنهانکار به صورت گسترده به اجرا در آمد. جنگنده نایت هاوک هواپیمایی تهاجمی بدون قابلیت پس سوز و پرواز فراصوت بود که از دو موتور بدون پس سوز F-404 به عنوان پیشران بهره میبرد.این هواپیما با داشتن دو محفظه حمل سلاح در داخل بدنه قادر بود که دو بمب جی دام با هدایت لیزری یا جی پی اس را در داخل بدنه جای دهد. نایت هاوک جنگنده ای بدون رادار(جهت اختفای بیشتر)بود که اهداف از قبل تعیین شده را صرفا با فلیر یافته و با پرتو لیزر نشانه گذاری مینمود. این جنگنده در جنگ بالکان حضور داشت و در نبرد عراق و موج اول حمله, در تهاجم به اهداف استراتژیک نقش مهمی ایفا نمود و نهایتا این جنگنده در سال 2008 از خدمت خارج شد و ماموریت این جنگنده به بمب افکن های بی2 و جنگنده های رپتور و لایتینینگ2 محول گردید.خصوصا جنگنده رپتور که با قابلیت پرواز سوپر کروز طولانی که به صورت معمول با سرعت یک و نیم برابر هواگردهای نسل چهار پرواز کرده و نسبت به آنها مدت کمتری در برد پدافند دشمن قرار میگیرد! جنگنده قاهر 313 نیز از لحاظ کاربرد و ماموریت, با جنگنده نایت هاوک تشابه فراوانی داشته و میتوان گفت که اساسا بر طبق اهداف و ماموریت این جنگنده طراحی شده است. اما برای پرواز در ارتفاع پست که از زمان های گذشته تاکتیک اصلی برای پنهان ماندن از دید رادارهای سطحی بوده است. فرم ظاهری این جنگنده نیز تا حدودی به طرح F-19 و MiG-37 Ferret شباهت دارد. F-19 MiG-37 Ferret اما چرا در این جنگنده پرواز در ارتفاع پست مورد توجه قرار گرفته است؟ از زمان اختراع رادار و بکارگیری آن در پدافند هوایی, پرواز در ارتفاع پست و مخفی شدن در عوارض و انحنای زمین تاکتیکی بود که در برابر این ابزار جدید اجرا شد و در زمان جنگ ایران و عراق نیز هواگردهای نیروی هوایی جهت مخفی بودن عملیات به صورت گسترده از این تاکتیک بهره گرفتند. هواگردهای پنهانکار به دلیل طراحی خاص بدنه و استفاده از مواد جاذب امواج رادار در برد کمتری قابل کشف و رهگیری میباشند و با ورود آنها به عرصه, امکان نفوذ به حریم هوایی دشمن و پرواز در ارتفاع بالا بدون جنگ الکترونیک مهیا شد اما در برابر رادارهای با طول موج بلند ضعف اصلی جنگنده های پنهانکار نمود پیدا میکند و در برابر اینگونه رادارها در برد بیشتری میتوان آنها را کشف و شناسایی نمود که این برای یک هواگرد هجومی(خصوصا انواع مادون صوت مانند بی 2 و اف 117)یک مشکل جدی به شمار می آید!چراکه با مشخص شدن موقعیت تقریبی هواگرد, رهگیرهای دشمن به مختصات تقریبی اعزام شده و هواگرد پنهانکار در نبرد هوایی نزدیک طعمه آنها خواهد شد! درست مانند اتفاقی که در جنگ بالکان برایF-117 و B-2 Spirit(تائید نشده)رخ داد! اما قابلیت پرواز در ارتفاع پست برای یک جنگنده پنهانکار مصونیت بیشتری در برابر پدافند هوایی دشمن ایجاد می نماید و میتواند ضعف پنهانکاری در برابر رادارهای با طول موج بلند(مانند نبو-مطلع الفجر)را تا حدودی پوشش دهد. ویژگی دیگر پرواز در ارتفاع بسیار پائین بهره گیری پدیده اثر سطح است که در صورت داشتن بالها و بدنه ای با طراحی مناسب برای بهره گیری از این پدیده میتوان با استفاده از این پدیده نیروی لیفت را افزایش داد که این خاصیت در جنگنده هایی با نیروی پیشرانش پائین میتواند مورد توجه قرار گیرد و به این ترتیب حداکثر وزن برخاست جنگنده را افزایش دهد.همچنین هواگردهای اثر سطحی بر خلاف هواگردهای متعارف در ارتفاع پست سوخت کمتری مصرف مینمایند که این به معنی افزایش برد جنگنده میباشد. پرواز در ارتفاع پست و نصف دهانه بالهای هواپیما موجب ایجاد یک توده هوا در زیر بدنه و بالهای هواپیما شده و فشار زیر بالها و نیروی لیفت افزایش می یابد و در اثر آن هواپیمای اثر سطحی با شناور بودن بر روی این بالشتک هوا با مصرف سوخت کمتری نسبت به سایر هواگردها میتواند پرواز کند. در سالهای اخیر استفاده از شناورهای اثر سطحی با عنوان "قایق پرنده" در نیروی دریایی سپاه پاسداران متداول شده و انواع مختلفی از این شناورها طراحی و تولید شده است. ویژگی دیگری که پرواز در ارتفاع پست در اختیار یک جنگنده تهاجمی قرار میدهد امکان مخفی سازی قسمت انتهای جنگنده و نازل پیشران از دید رادارها میباشد که ضعف طراحی در این قسمت از هواپیما موجب افزایش سطح مقطع راداری جنگنده شده و به این ترتیب در حین برگشت از عملیات میتواند موجب کشف و رهگیری جنگنده شود. باید توجه داشت که بیشترین بازتاب راداری یک جنگنده پنهانکار مربوط به قسمت عقب و نازل پیشران آن میباشد که مخفی سازی کامل آن غیرممکن یا بسیار دشوار میباشد. بر اساس برآوردهای موجود قاهر از دو موتور کوچک در سایز J-85 به عنوان پیشران بهره میبرد.با توجه به پنهانکار بودن جنگنده قاهر مسئله مدیریت حرارت خروجی های پیشرانهای آن که یک منبع خوب برای شناسایی و رهگیری جنگنده محسوب میشوند نیز مورد توجه قرار گرفته است.به نظر میرسد که کاهش حرارت تولیدی موتورها با حذف قسمت پس سوز و قرار دادن نازل موتورها در داخل قطعه ای استوانه ای شکل انجام شده که با قرارگیری در امتداد موتورها, هوای خنک هدایت شده از مجاری بالا و کناری محفظه موتور را با گازهای داغ خروجی از پیشرانها مخلوط کرده و علاوه بر خنک سازی گازهای خروجی, از خوردگی و ذوب شدن دیواره های انتهای محفظه پیشران ها جلوگیری میکند. موتور توربوجت اوج: موتور توربوجت J-85 بدون پس سوز: ادامه دارد...
-
1 پسندیده شدهسلام و تشکر از جناب Skyhawk منتظر تحلیل های دوستان در رابطه با این نمایشگاه بودیم ولی تا این لحظه خبری نشد . در این تصویر به یک جنگنده اشاره شده که جالب است .و شاید همون طرح های تاریخی با ریشه شفق باشند .البته امیدوارم که نباشه .چون در انصورت یعنی اوردن مدل تونل باد یک طرح شکست خورده .اما همان طور اطلاع دارید وزیر دفاع وقت سردار دهقان اشاراتی داشتن در سال گذشته از در جریان بودن طرح جنگنده ی نیمه سنگین و جدید که دست کم ۷ سال طول میکشه ساختش امیدوارم این اولین نشانه های ساخت همون جنگنده باشه این سیستم ارتباط لیزری نورالهدی ارائه دهنده نسل جدیدی از ارتباط با امنیت بالا در میدان نبرد هست .پروژه ی ارزنده ای است و احتمالا در اینده خیلی بدردمون میخوره.(برد ۱۰ کیلومتر و انتقال ۲ مگ رو در جایی خوندم) با وجود همچین سامانه هایی فجایع جنگ خلیج فارس که کل سیستم های مخابراتی و ... توسط امریکا مختل شده بودند کمی سخت و دور از انتظار به نظر میرسه. موشک کروز پایینی !؟ در پس زمینه به پهپاد مرصاد ۱۴۵ اشاره شده که هنوز همچین پهپادی رونمایی نشده.اطلاعات جالبی از ارتقا موتور روتکس پهپاد ها که افزایش ارتفاع چشمگیری رو داشته هم اشاره شده
-
1 پسندیده شدهنمایشگاه جلوه های تحول-دانشگاه امام حسین بمب هوا به سطح با برد 5 کیلومتر و دقت اصابت 5 متر مدل های تونل باد(فاتح۱۱۰-کروز یا علی-کروز ضدناو-طائر۲و...) لینک مخابرات لیزری نور الهدی دستگاه اندازه گیری سرعت و میزان اغتشاش جریان C.T.A بالانسهای استاتیکی و دینامیکی موتور پهپاد https://www.aparat.com/v/K5gAB
-
1 پسندیده شدهسری دوم عکس های نمایشگاه ************************************************************************************ پ.ن: برای دیدن عکس ها در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید
-
1 پسندیده شدهخوبه تو همین سایت بخش خبر یا نمایشگاه خارجی ده ها بار ماکت تجهیزات کشورهای خارجی تو نمایشگاه دیدن از دوبی تا روسیه و چین حالا نوبت به خودمون میرسه گیر میدیم و مسخره میکنیم
-
1 پسندیده شدهدو سه تا بخش نظامی بود باقیش دوربین مدار بسته بود و اون سرباز ها قبلا عکسشون بوده منم نخواستم ترافیک نت بچه ها هدر بره موتورو لباس ضد خنثی بمب و انواع جلیغه هم بود ---------------------------------------- یه غرفه بود گوشه ته که کسی توجه نداشت منم اتفاقی دیدمش اما من عادت دارم همه جای نمایشگاه رو ببینم حجت فناور پژوه حسگر خورشیدی ماهواره جالبه تونستید ببینید قطعات هم بود مشخصات:
-
1 پسندیده شدهدر مورد اینکه آیا اینه می تونه محافظ خوبی باشه ، یک سوال مطرحه ، اونم اینه که درصد جذب امواج آینه چقدره ؟ چون اگه زیاد باشه خود آینه هم از کار میفته و اینکه خود آینه هم در برابر دیگر تسلیحات ضد تانک بسیار ضعیفه ، مثلا فرض کنید که کل تانک آینه کاری بشه ، اونوقت اگه حتی یه آرپیجی بهش بخوره و حتی خش برداره ، باز اشعه لیزر نفود می کنه و اگه واقعی بهش نگاه کنیم خود آینه خورد میشه ، حالا فرضا با نانو ذرات آینه ای ساختیم که در برابر این حمله ها مقاوم باشه ، اونوقت درصد جذب بالا میره ............
-
0 پسندیده شده
-
-1 پسندیده شدهاعداد مسخره و فاجعه آمیزند چون واقعا هم مسخره و فاجعه آمیزند .... شما نمی تونی یک عکاس رو به خاطر دلخراش بودن عکسی که گرفته مواخذه کنی ، چون عکاس فقط اون رو ثبت و بازتاب داده ...
-
-1 پسندیده شدهخیلی ساده هست ، GDP ما پارسال همین موقع به ارز رایج دنیا ( دلار ) چند بود ، امسال چنده ..... ؟! این رو توی دو خط جواب بده ، دیگه بقیه اش مهم نیست .... برای راهنمایی ، امسال GDP ما ۱۴۰۰۰۰۰ میلیارد تومان ( یک هزار و چها رصد هزار میلیارد تومان ) هست .... با ارفاق هم قیمت دلار رو ۱۰۰۰۰ تومان در نظر بگیر ... حالا برو عده به دست آمده رو با امارات ، عربستان ، کویت ، بحرین مقایسه کن ....
-
-1 پسندیده شدههر چند ماهی یکبار روس ها می گن این سیستم رو می فرستیم ولی در نهایت چیزی نمی فرستن ....
-
-1 پسندیده شدهحاج حسن تهرانی مقدم زیاد هست توی این کشور باید بهشون اهمیت داده بشه ..1 ریال از پول این کشور بره گلوی روسها از گوشت کفتار حروم تره ...من دید خودم تقویت قوای موشکی در سکوت هست ...بجای اینکه سالی چند میلیارد به این روسهای احمق با اون آهن پاره هاشون داده بشه ...حاج حسن با هیچ شروع کرد ...چرا اینقدر به سمت واردات میچرخید
-
-1 پسندیده شدهآقا دو قطبی راه ننداز .... هر چیزی جای خود رو داره ...
-
-1 پسندیده شدهدر واقع نیروی موشکی به علت گران بودن موشک فقط برای مقابله با نیروی هوایی دشمن باید در نظر گرفته شود به عنوان مثال در رویارویی ما با عربستان اگر تمرکز نیروی موشکی فقط بر پایگاههای هوایی دشمن باشه و کلیه تاسیسات اون را از بین ببره دیگر عربستان بدون نیروی هوایی خطری محسوب نمیشه و شکستش حتمی میشه پس هر گونه حمله موشکی غیر از مورد بالا مانند حمله به گروههای تروریستی در حالی که نیروی هوایی می توانست با هزینه به مراتب پایین تر این عملیات انجام بده چیزی جز تبلیغ پوچ رسانه ای و خیانت به امنیت ملی ما نخواهد بود