برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 29 آذر 1397 در همه مناطق
-
10 پسندیده شدهبا توجه به اینکه برخی سایت های فوق العاده وزین خبری ، تصاویر مورد نظر رو پاک کرده ان ظاهرا ؛ دو تصویر رو که در همون نمایشگاه پهپاد دستاوردها موجود بود در اینجا پست میکنیم تا از حافظه ی تاریخ پاک نشه .... تابدانید و آگاه باشید که چه کسانی چه طرحهایی رو ارائه میدن و بودجه میگیرن باشد که هدایت شوید ......
-
8 پسندیده شدهورود سریع ارتش امریکا برای ساخت تانک سبک جدید ارتش ایالات متحده یک رقابت کامل و باز برای ساخت یک تانک سبک جدید بین شرکت های General Dynamics وBAE Systems برگزار می کند. در حال حاضر هیچ کدام از پلتفرم زرهی در ارتش آمریکا نمی تواند نیازهای تعریف شده برای پروژه Mobile Protected Firepower (MPF) در بخش تحریک، حفاظت و قدرت آتش را برای پیاده نظام فراهم کند. پروژه MPF نشانه ی دیگری از چگونگی آماده شدن پنتاگون برای جنگ علیه رقبای خود مانند روسیه و چین و پس از تقریبا دو دهه جنگ در کشورهای عراق و افغانستان است. MPF به ارتش آمریکا این قابلیت را می بخشد که موقعیت های دشمن و پناهگاه ها آنها را از بین ببرد و تسلیحات سنگین و تهدیدات زرهی را در حین عملیات تهاجمی و یا انجام عملیات های دفاعی نابود سازد. ژنرال جان م. موری، ژنرال فرمانده از مدیریت ارتش های آینده می گوید:"با قبول برخی ریسک های کوتاه مدت در این برنامه، تیم های پیاده نظام ما به زودی یک وسیله نقیله با قابلیت تحرک پذیری بالا، حفاظت بالا و قابلیت آتش مستقیم با دقت و برد بالا را دریافت می کنند." ژنرال راس کافمن مدیریت کارگروه ترکیبی خودروهای رزمی آینده ، گفت: "در حال حاضر، قابلیت های پروژه MPF در تشکیلات نظامی ما وجود ندارد. نیازمند های مرتبط با این پروژه ارتش ایالات متحده را قادر می سازد تا مناطق امنیتی و کمربندهای دفاعی دشمن را مختل کند، سپس باعث پیش روی و در آخر موجب شکست آنها بشود که در نتیجه آن پیاده نظام می تواند به اهداف تعیین شده نزدیک و آنها را نابود کند. در این پروژه ارتش آمریکا محدودیت وزنی مشخصی برای خودرو رزهی جدید وضع نکرد. اما یکی از الزامات این بود که یک هواپیمای ترابری C-17 با ظرفیت بار حدود 80 تن بتواند دو دستگاه از این خودرو را جا به جا نماید. در حال حاضر هواپیمای ترابری C-17 فقط می تواند یک دستگاه تانک M1A2 ابرامز با وزن حدودی 73 تن را جابه جا نماید . تانک ابرامز به یک توپ 120 میلیمتری مجهز است در حالی که در تانک سبک جدید، به یک توپ با کالیبر 105 تا 120 میلیمتر مجهز خواهد بود." کافمن افزود: "در حال حاضر هیچ سلاح دقیقی برای حذف پناهگاه ها مستحکم در میدان جنگ وحود ندارد، شلیک به ساختمان های متراکم در میدان نبرد شهری به پیاده نظام اجازه می دهد تا به دشمن نزدیک شوند." هرکدام از شرکت هاGeneral Dynamic وبا BAE Systems سفارش ساخت ساخت 12 نمونه اولیه برای ارتش آمریکا را دریافت کردند. مقامات ارتش آمریکا گفتند قرار داد وضع شده ارزشی حدود 376 میلیون دلار دارد و انتظار می رود اولین نمونه هر یک از این شرکت ها 14 ماه دیگر اماده باشد. ارتش با استفاده از خرید ویژه اجازه می دهد که خودروهای زرهی جدید سریعتر از یک برنامه خرید سنتی وارد نیروهای مسلح بشوند. دیوید دوپ، مدیر پروژه تانک سبک گفت : این وسیله نقلیه جدید در حال حاضر وجود ندارد، اما فن آوری ها، قطعات، سیستم ها و زیر سیستم های موجود است. که با یک دریگر ادغام خواهند شد. سربازان خودروها را در تست های ارتش آزمایش خواهند کرد و این تانک ها با اجرای آتش نشان خواهند داد که چگونه در مقابل تسلیحات دشمن ایستادگی می کنند. ارتش قصد دارد در سال مالی 2022 برنده این پروژه را انتخاب کند و در سال 2025 تانک های سبک جدید آماده ورود به میدان های نبرد خواهند بود. در مجموع، در پروژه MPF برنامه ریزی برای خرید 504 دستگاه تانک سبک در نظر گرفته شده است.
-
6 پسندیده شدهسلام پرنده تندر پاکستان به نظرم تا حد بالایی از نظر پلتفورم به پروژه IAR-95 کشور رومانی شباهت دارد . . تندر تقریبا همزمان با شفق در ایران ساخته شد شفق رادارگریز بود و چه بسا از تندر بهتر بود پروژه دیگر ایران شبیه به تندر با پیشران احتمالی rd-33 شاید صاعقه بود . . صاعقه تک موتور و با این استتار مشکی که احتمالا قصد بوده از مواد ضد رادار استفاده بشود اگر به مطلب آقا رضا(اسکای هاوک) درباره انتقال پروژه شفق به قاهر و همینطور بحث خرید فناوری تندر از پاکستان و چین با توجه به سفرهای متقابل مقامات نظامی توجه داشته باشیم احتمالا شاهد استفاده این فناوری ها(اویونیک و پیشران و..) در پروژه های ایران مثل قاهر باشیم یا حداقل صاعقه به عنوان نسل 4 در دو مدل ساخته بشود . . ترند گذاری صاعقه در نسخه تک موتوره شبیه تندر بود . اما صاعقه حاشیه دیگری هم دارد و ظاهرا هدف نهایی رسیدن به پرنده ای در حد هورنت هست . . کمااینکه در پاکستان هم بحث ساخت تندر 2 موتوره جریان دارد چه بسا در آینده نظر به همکاری ایران با چین، پاکستان و روسیه شاهد ساخت نسخه ارتقا یافته صاعقه هم باشیم پرنده ای دو موتره با اونویک و موتور قوی تر (بحث ساخت موتور rd-33 در مپنا هم توجه بشود خوب هست) .
-
6 پسندیده شدهدر حال حاضر برای این توپ برای اهداف زمینی فعلا دو نوع گلوله تعریف شده است که مهمات نسبتا قدیمی هستند.( اما با توجه به سرمایه گذاری روس ها برای کالبیر 57 میلیمتری می توان انتظار داشت مهمات مدرن تری خصوصا در بخش ضد زره ساخته بشود) که شامل مهمات ضد زره 53UBR-281U ومهمات ترکش شونده 53ERM-281U هستند. سرعت دهانه نیز 1000 متر بر ثانیه اعلام شده است. میزان نفوذ برای گلوله های ضد زره UBR-281U در زره همگن نورد شده (RHA) به قطر 96 میلیمتر در برد 1000 متری و یا نفوذ در یک زره 106 میلیمتر در برد 500متر گزارش شده است. که به طور قطع با ارتقامهمات می توان میزان نفوذ را بهبود بخشید. پوستری از برجک AU-220M
-
3 پسندیده شدهhttps://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/09/28/1903135/8-فروند-بالگرد-بهینه-سازی-شده-تحویل-هوانیروز-ارتش-شد بر اساس این گزارش، این بالگردهای بازسازی شده مرکز آموزشی شهید وطن پور و پایگاه چهارم رزمی پشتیبانی هوانیروز اصفهان ازجمله کبرا، 206 ، 2014 وشنوک امروز در آسمان اصفهان به پرواز در آمد. با بازسازی این بالگردها با بیش از 100 هزار ساعت تلاش متخصصان ایرانی حدود 150 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی حاصل شده است. امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در این آیین برد موشک بالگردهای ایرانی را فوق تصور دشمن دانست و گفت: بالگردهای هوانیروز قابلیت درگیر شدن با دشمن را در شب دارد . وی با اشاره به برنامه ریز برای ارتقا بلاگرد های هوانیروز، تصریح کرد: اضافه کردن برد موشک ، راکت ها و ساخت موشکهای(fire&forget ) شلیک کن فراموش کن در دستور کار وزارت دفاع است.
-
2 پسندیده شدهسلام این لفظ توهم توطئه معمولا زمانی به کار می رود که دهان منتقد را بخواهند ببندند اما وقتی نگاه به برخی حوادث می کنیم مسئله زوایای پیچیده پیدا می کند شهادت تا دو تا فرمانده هوافضای سپاه و شهادت فرمانده نهاجا دقیقا زمانیکه کارهای اساسی انجام می دادند هم گفتند اتفاق و حادثه بوده بعدا لا به لای صحبت های مسئولین حرف های دیگری پیدا شد! مثل فوت رئیس پژوهشکده رویان که بعدها شهید اعلام شد
-
2 پسندیده شدهبرادر عزیز وزن سرجنگی موشک YJ-12 کمی کمتر 250kg است (برای درک بهتر وزن وارهد موشک Kh-31 تنها94kg، موشکC-801 تنها 165kg و وزن وارهد موشک KH-41 مقدار 300Kg میباشد) و تنها پلتفرم شناخته شده برای شلیک این موشک تا به امروز بمب افکنهای H-6 میباشند،حتی جنگندههای ناونشین J-15 نیروی دریایی چین هم هنوز توانایی حمل را پیدا نکرده و با حمل این موشک سنگین مشکل دارد، اغراق که نه ولی میتوان گفت نسبت دادن این موشک به JF-17M کاملا بی معناست و بیشتر به شوخی شبیه است، موشک CM-400 و C-802AK و..... از چین و موشک کروز رعد از پاکستان(که شواهدی متقن از یکپارچه سازی آن وجود ندارد) گزینههای کروز هواپرتاب JF-17 هستند
-
2 پسندیده شدهآیا آمریکا آماده است تا اقدامات خود را در فضای سایبر تشدید کند ؟ بیداری بزرگ وزارت دادگستری ایالات متحده در سه سال گذشته تعداد زیادی از اتهامات، اعلام جرم ، دستگیری ها و شکایات مربوط به جرایم کامپیوتری و بخش های مربوط به مالکیت معنوی را اعلام کرده است: 2016 : 86 2017 : 138 2018 : 167 (از 2 نوامبر) و سال 2018 هم با ارتباط با جرایم سایبری ، چه مربوط به حملات اخیر و یا پرونده های قدیمی شرکت ها و زیر ساخت های حیاتی آمریکا در حال پایان است . در اوایل ماه نوامبر ، مقامات دادگستری اتهاماتی بر علیه چندین فرد چینی در رابطه با هک کردن شرکت های هوافضای آمریکایی که به مدت پنج سال از ژانویه 2010 انجام شده را ارائه کردند . این اتفاق در ادامه مورد دیگری از اعلام جرم بر علیه سه فرد و کمپانی های مرتبط با پکن برقرار شده است . در ماه اکتبر هم ، هفت هکر نظامی روسی متهم به هک کامپیوتری ، کلاهبرداری الکترونیک ، بدترین نوع سرقت هویت و پولشویی شدند . همچنین در ماه سپتامبر بعد از نزدیک به چهار سال مقامات ایالات متحده یک تبعه کره شمالی را به دلیل نقش وی در هک کردن استدیو های کمپانی سونی در هالیوود متهم نمودند . اما ناظران جرایم سایبری روند های دیگری را مورد توجه قرار داده اند : کامپیوتر ها در حال یادگرفتن یادگیری هستند . آنها هوشمند تر می شوند و به صورت ارگانیکی الگوریتم های خود را تکامل می دهند . حال سوال این است که قدرتمند ترین ملت دنیا چگونه می تواند حفاظت بهتری برای مردم ، اقتصاد و ارزش هایش در برابر جنگ های دیجیتال قرن 21ام ایجاد کند ؟ در دو ماه گذشته دادگستری ایالات متحده انواع دیگری از جرایم کامپیوتری شامل موارد زیر را پیگیری کرده است : هک کردن انتخابات اعمال نفوذ خارجی و عملیات های دروغ پراکنی جاسوسی اقتصادی توطئه برای سرقت اسرار تجاری هک دوربین های نظارتی استخدام هکرها نفوذ های کامپیوتری مزاحمت های سایبری (cyberstalking) طرح های فیشینگ ایمیلی هک کردن وب سایت های دانشگاهی هک وب سایت های خبری و ... . تهدید ها و فرصت ها با مواردی که ذکر شد هیچ کمبودی از نظر حملات هکری بزرگ نسبت به زیر ساخت ها ، نهاد ها و کارفرمایان آمریکایی وجود ندارد . هک DNC که در ماه های پایانی انتخابات سال 2016 به جریان آلوده اطلاعات کمک کرده را بررسی نمایید . همچنین نگاهی به نشت داده های اداره مدیریت کارگزینی که اطلاعات میلیون ها آمریکایی را که بسیاری از آنها در دسته فوق محرمانه قرار داشته اند را آشکار کرد بیندازید . هک "سونی پیکچرز" در اواخر سال ۲۰۱۴ و پخش فیلی هجو آمیز درباره ترور رهبر کرهشمالی که در حال انتشار در سالنهای سینما در سراسر جهان بود را به یاد بیاورید. مایکل دانیل، مدیر عامل اتحادیه تهدید سایبری در ماه سپتامبر، گفت: در سراسر جهان شما نمی توانید کاری را که در فضای مجازی انجام می دهید از وضعیت های ژئوپلیتیک بزرگتر جدا کنید و به همین دلیل تمرکز نهاد های آمریکایی بر دفاع سایبری بر روی چین بیشتر از کره شمالی می باشد . برای سالها، اقدامات تلافی جویانه آمریکا در حوزه سایبر به نظرعموم مردم رویدادی بود که صورت نمی پذیریفت که این امر به دلیل دشواری شناسایی بازیگران در فضای مجازی است . خوب یا بد در حال حاضر این خصیصه در حال انتقال به زباله دان تاریخ می باشد . راب جویس، یکی از مقامات ارشد اداره امنیت ملی، در اوایل ماه نوامبر در Aspen به حضار گفت: تلاشهای دیگر ملت ها برای هک کردن زیرساختهای حیاتی ایالات متحده نه تنها مانع ما نیستند، بلکه به احتمال زیاد، اثر معکوس و تشدید کننده دارند … سایبر بازدارنده سایبر نمی باشد . ما تصمیم گرفته ایم یکی از ارکان قدرت ملی ما قابلیت های سایبر باشد . این استراتژی که ما به ایستیم تا به ما حمله شود و ما در برابر آنها در مرزهای خود دفاع کنیم و بعد از آن سازش کرده و بخواهیم اثرات را جبران کنیم یک استراتژی برنده نخواهد بود زیرا متوجه خواهیم شد که اطلاعاتمان را از دست داده ایم . اما آیا ایالاتمتحده موقعیت خوبی برای تشدید اقدامات در فضای مجازی را دارد، چرا که دولت ترامپ قصد دارد با استراتژی سایبری سال ۲۰۱۸ خود این کار را انجام دهد؟ یکی از عوامل محدود کننده، کمبود آشکار متخصصان سایبری در ایالاتمتحده است. طبق گفته گروه امنیت سایبری موسسه Aspen ، ایالاتمتحده به صورت میانگین دچار کمبود ۳۰۰،۰۰۰ متخصص سایبری است. این یک مشکل بالقوه بزرگ در جهانی است که بیش از 2 میلیارد نفر در سراسر آن اعتقاد دارند که اطلاعات شخصی آنها به سرقت رفته یا به خطر افتاده است. این همان جهانی است که در آن روزانه حدود 300000 ویروس جدید معرفی می شود. بر طبق برآوردهای ماه فوریه از شرکت امنیتی مک آفی، آسیب سالانه از جرایم سایبری به 600 میلیارد دلار رسیده است . براساس اطلاعات آماری اداره کار، در نیمه پر لیوان و در نتیجه کمبود پرسنل، چشمانداز مشاغل مربوط به حوزه سایبردر آمریکا، صعودی است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۲۶ تقریبا ۳۰ درصد رشد داشته باشد. سین جویس مدیر امنیت فناوری اطلاعات در شرکت حسابرسی و مالیاتی PWC می گوید که وضعیت پیچیده تر تغییرات تکنولوژی از ارتقا سخت افزاری تا بروز رسانی سیستم های عامل فشار مضاعفی را هم بر شهروندان عادی و هم بر صاحبان مشاغل صنعتی وارد می کند . او می افزاید که تکنولوژی با چنان سرعتی در حال تغییر است که من مطمئن نیستم که ما امن تر هستیم . مقامات ناظر هم سعی می کنند خود را به روز نگه دارند . سوزان اسپولدینگ، معاون سابق وزارت امنیت داخلی در بخش حفاظت از زیر ساخت ها و امنیت سایبری ، در کتابی که در ماه سپتامبر منتشر شد، گفته است : این موضوعی فوق العاده دشوار خواهد بود ، تا مقررات را به اندازه کافی پویا و به روز سازیم ، تا بتوانند با سرعت تغییر ، در زمینه امنیت سایبری به درستی ادامه یابند. به نظر می رسد که هشیاری یکی از تاکتیک های ترجیحی فرماندهی سایبر ایالات متحده است که بنا بر گزارشات ، موظف به جلوگیری از تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره ای سال 2018 است . یکی از نگرانی ها در این بازی ، در حال تکامل اقدامات متقابل سایبری ، این است که چگونه از بالا گرفتن سطح واکنش از طریق کاهش زنجیره قدرت یا انجام اقدامات تلافی جویانه دیگر که می توانند موجب برخورد بزرگتری گردند جلوگیری شود . تنش های مشابهی در روابط بین ایالات متحده و چین هم نقش بازی می کنند . اما در این بین یک چیز متفاوت وجود دارد و آن قدرت اقتصادی چین می باشد . دمیتری آلپروویچ ، از شرکت اامنیت سایبری CrowdStrike ، هفته گذشته در Aspen گفت که طرح های پکن برای آینده هدف های خوبی برای حملات آمریکا خواهند بود . او افزود : به مدت دو دهه، استراتژی ما این بودهاست که ای چین عزیز! لطفا همه دارایی های فکری ما را به سرقت نبرید؟ که این استراتژی به وضوح عملی نشده است. این موضوع در بسیاری از بخشهای اقتصاد آمریکا وجود دارد. آلپروویچ می افزاید : ما شاهد این موضوع در شرکتهای حقوقی، کمپانی های بیمه، کارخانجات و بیوتکنولوژی هستیم. این صنایع در حال هک شدن هستند. او ادامه داد صنعت بخشی از برنامه چین 2025 می باشد و حدس بزنید چه خواهد شد ؟ این صنایع هک می شوند . این صنایع در چین 2025 شامل موارد زیر هستند : تکنولوژی های اطلاعاتی جدید ماشین آلات و ربات های کنترل شده با تعداد بالا تجهیزات هوا فضا تجهیزات مهندسی اقیانوس و کشتی های گرانقیمت تجهیزات گرانقیمت حمل و نقل ریلی ماشین های کم مصرف و ماشین هایی با انرژی های جدید تجهیزات الکتریکی ماشین آلات کشاورزی مواد جدید مانند پلیمرها بیو دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفته آلپرویچچ افزود : استراتژی فشار به چین در نهایت راهبرد مناسب است. من فکر می کنم برای مدت طولانی، دولت آمریکا به اشتباه این مسئله را یک مشکل سایبری فرض می کرده است . این یک مشکل سایبری نیست ؛ این مسئله یک جنگ اقتصادی است که از طریق سایبر و همچنین سایر ابزارها انجام می شود. مقامات آمریکایی چندین سال است که سعی در کاهش تهدید چین داشتهاند. در سال ۲۰۱۵، باراک اوباما با شی جین پینگ ، رئیسجمهور چین ملاقات نمود و رئیس جمهوری چین متعهد شد که جاسوسی اقتصادی سایبری را متوقف کند. و بنا به گفته آلپرویچچ ، برای چند ماه پس از آنکه این قرارداد صورت گرفت، حملات هکری از سوی چین به میزان قابلتوجهی کاهش یافت. با این حال، امروز مقامات آمریکایی فکر میکنند که چین به شرایط پیش از تعهد خود باز گشته است . راب جویس در پاسخ به این پرسش که آیا پکن بخشی از تعهد سال ۲۰۱۵ خود را نقض کرده ، گفت: ما فکر میکنیم که آنها … واضح است که آنها فراتر از مرزهای توافقنامه ای هستند که بین کشورهایمان بسته شده است. یکی دیگر از عوامل پیچیده ای که ممکن است برای خوانند گان ، بیگانه باشد موردی است که گرگ کلارک مدیر عامل سیمانتک با عنوان مشکل فلسفی موجود با چین بیان نموده است . کلارک گفت: در چین، مالکیت یک ایده ریشه در فلسفه بنیادی 10،000 ساله آنها ندارد. ایده ها برای همه است . محصولاتی که این ایده ها را در بر می گیرند محافظت می شوند و قوانین عادی دارند. بنابراین ما یک مشکل فلسفی داریم که تلاش می کند از یک ایده به عنوان رئیس دولت در سطح بین ایالات متحده و چین حمایت کند. آینده به عقیده کلارک ایالاتمتحده و هم پیمانانش باید چین و شاید حتی روسیه را متقاعد کنند تا حمایت خود را از حملات سایبری کاهش دهند . او افزود : اگر واقعا میخواهید در تقابل آمریکا با روسیه، یا ایالاتمتحده در مقابل چین، تغییری ایجاد کنید، فکر میکنم ما باید در مورد سیاستهایی که توسط دولت آنها به تلاش ترکیبی پیرامون جرائم سازمانیافته جنایی – سایبری توسط سازمان های دولتی شکل می دهد فکر کنیم . البته، موافقت برای تعریف جرم سایبری سازمانیافته ، آسانتر از موافقت در مورد شناسایی آن است. اما به نظر میرسد که این رویکرد از واکنشهای استاندارد آمریکا مانند تحریمها، افشاگری عمومی، و یا هر گونه واکنشهایی که ممکن است توسط کل دولت به چالشهای امنیت ملی ایالات متحده داده شود ، دارای تنش ذاتی کم تری باشد . البته خبر خوب اینکه هک OPM ، DNC و سونی به افزایش آگاهی مردم درباره خطرات و تهدیدات سایبری کمک کرده است و خبر بد اینکه تقریبا همه هنوز در اصول اولیه امنیت سایبری مانده اند . یک سوال سایبری سنتی بزرگ هنوز بیپاسخ است: کدام یک ارزش بیشتری برای یک جامعه دارد: حریم خصوصی شهروندان یا امنیت عمومی؟ چگونه آمریکا و هم پیمانانش باید بهترین حریم خصوصی کاربر را حفظ کنند و همزمان توانایی نهاد های امنیتی در تحقیق و یا کاهش تهدیدات علیه امنیت ملی را افزایش دهند ؟ با افزایش تعداد دستگاه های هوشمند در داخل خانه های ما مانند Alexa یا Google Home، این سوال در حال تبدیل شدن از یک سوال هستی شناختی به یک سوال رایج دم دستی است . در واقع، همانگونه که یک متخصص Aspen بیان داشته این ایده که مادربزرگت میتواند از Alex برای تماس با بیمارستان استفاده کند احتمالا خیلی بهتر از ریسکی است که حریم خصوصی او نقض شده است. ژنرال جنیفر باکنر، سخنگوی سایبرکام گفته است که در این میان، شاید افزایش پرسنل برای یک دولت زخم خورده از سایبر مانند ایالاتمتحده بهترین مرهم باشد . این میتواند بیان گر این موضوع باشد که آنچه واقعا در بازدارندگی سایبری و مقررات سایبری وجود دارد به طور کامل فراتر از حفظ ارزش غربی آزادی است. اما در پایان روز، سیاران مارتین یکی از مقامات ارشد امنیت سایبری در بریتانیا در سازمان اطلاعاتی به نام ستاد ارتباطات دولتی به جمعیت حاضر درAspen گفت: اگر ما اصول اساسی آزادی را نقض کنیم در واقع همه چیز را از دست دادهایم. صرفاً برای میلیتاری / بن پایه : Defense One
-
2 پسندیده شدهJF-17 های بیشتر برای نیروی هوایی میانمار قابلیتها و مزیتهای جنگنده مشترک چینی- پاکستانی براساس گزارشهای منتشر شده ، نیروی هوایی میانمار در حال دریافت گروه جدیدی از جنگنده های جدید تک موتوره JF-17 تاندر ، محصول مشترک چین – پاکستان است که به شکل قابل توجهی ، توانایی های رزمی این نیرو را در جنوب آسیا ارتقاء خواهد داد . در حالی که به شکل همزمان ، کشورهای غربی تحریم های سختی را برای علیه دولت رانگون وضع کرده و بشدت از فروش سلاح توسط طرف سوم به این کشور آسیایی جلوگیری بعمل می آورند ، چین ، پاکستان و روسیه ، در حالی ایجاد پیوستگی دفاعی نظام مندی با این کشور هستند. در همین راستا ، امضاء قرارداد خرید جتهای JF-17 مدت کوتاهی پس از سفارش یک مجموعه شش فروندی از جنگنده های سوخو-30 به روسیه صورت پذیرفت که در حقیقت تکمیل کننده اقدامات جامع دو کشور مبنی بر تقویت روابط دوجانبه دفاعی میان مسکو و رانگون محسوب می شد . گفته می شود که سوخو-30 با اضافه شدن JF-17 به یک ترکیب مرگبار رزمی برای نیروی هوایی میانمار تبدیل خواهد شد . در حال حاضر ستون فقرات اصلی نیروی هوایی میانمار ، شامل گونه های قدیمی جنگنده سبک اف-7 و جتهای میان وزن میگ-29 است که سالهای طولانی در خدمت این نیرو قرار دارد . بااین وصف ، نمونه فروخته شده به میانمار شامل JF-17 Block IIاست که اگر چه براساس الگوی J-7 طراحی شده ، اما به مراتب و درمقایسه به گونه های قبلی ، پیشرفته تر بوده و می تواند جایگزین شایسته ای برای جتهای فرسوده نیروی هوایی میانمار باشد ، در حالی که به نظر می رسد شانس ناوگان فالکروم های این نیرو برای ادامه خدمت افزون تر می گردد . به اعتقاد برخی تحلیگران نظامی ، جت مشترک چینی-پاکستانی ، توانایی حمل مهماتی را دارد که تا پیش ازاین مشابهی برای آن در میانمار وجود نداشت . بعنوان مثال موشکهای هوا به هوای PL-12 با بردی نزدیک به 100 کیلومتر ، در شمار جدیدترین سلاح جنگنده های میانمار قرار می گیرند که در گذشته در سازمان رزم آن قرار نداشت . از سویی دیگر ، با ورود جتهای جدید ، نیروی هوایی این کشور به موشکهای ضد کشتی YJ-12 با بردی نزدیک به 400 ناتیکال مایل وسرعتی در حدود 4 ماخ مسلح می شوند که تهدید بسیار خطرناکی برای شناورهای متخاصم در بردهای قابل توجه خواهد بود . ناظران نظامی براین باورند که با توجه به ارتفاع عملیاتی این جنگنده ( نزدیک به 17 کیلومتر ) که بالاتر از رقبای پیشرفته تری نظیر اف-35 و اف-16 قرار می گیرد ، در کنار قابلیت حمل و شلیک بیشتر از 15 گونه متفاوت از موشکهای هوا به هوا ، هوا به زمین و ضد کشتی ، عملا" نیروی هوایی میانمار به یک وزنه قابل توجه در این حوزه جغرافیایی تبدیل می گردد . مضاف براین ، هزینه های پایین تعمیر و نگهداری و مهمتر از آن هزینه عملیاتی بسیار ارزان ، JF-17 را به یک گزینه ایده آل برای کشورهایی با بودجه های دفاعی کمتر تبدیل می کند ، ضمن اینکه به خدمه هوایی اجازه میدهد تا زمان بیشتری را برای تمرین های مداوم در هوا صرف کنند که این مساله در خصوص جتهای رزمی سنگین تر چندان مصداق ندارد . در حال حاضر ، نیروی هوایی میانمار یکی از دو مشتری تایید شده JF-17 بشمار می آید ، اما مشتریان دیگری نظیر جمهوری آذربایجان ، مصر و سریلانکا برای خرید این جت رزمی ابراز علاقه کرده اند . علیرغم اینکه قرار است نمونه بلاک-2 این جنگنده تحویل میانمار گردد ، اما به نظر می رسد که نیروی هوایی این کشور به خرید بلوک-3 جت چینی – پاکستانی علاقه مند شده ، هر چند این نمونه در حال حاضر در دست توسعه قرار دارد ولی به احتمال زیاد به یک رادار AESA و پیشرانه های جدید مجهز شده که سرعتی فراتر از 2 ماخ را بدان خواهد داد که بدلیل استفاده افزون تر از مواد مرکب در ساختار بدنه است . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 بن پایه
-
2 پسندیده شدهبخش سوم رقابت های سیستم توپ زرهی (AGS) در دهه 1980 ارتش آمریکا به دنبال یک جایگزین برای تانک های سبک شریدان در لشکر 28 ام هوابرد بود. تلاش ها برای بروزرسانی تانک های شریدان نیز ناموفق بود. همچنین ارتش آمریکا نیاز داشت تا این وسیله نقلیه جدید قابل جایگزینی با خودرو های هاموی مجهز به موشک ضد زره تاو در هنگ 2ام سوار نظام زرهی نیز باشد. به همین منظور رقابتی برای یافتن طرح جدید تانک سبک آمریکا شروع شد. از جمله شروط مهم ارتش آمریکا برای پذیرش طرح امکان جابه جایی تانک با هواپیمای ترابری C-130 بود. در این رقابت 3 کمپانی کادیلاک ، جنرال داینامیکس و FMC طرح های خود را به نمایش گذاشتند. طرح کادیلاک با نام Stingray (نوعی سفره ماهی) ، طرح Teledyne با نام Expeditionary و طرح شرکت FMC با نام M8 شناخته میشوند. نتایج این رقابت در سال 1992 با پیروزی طرح M8 پایان یافت. البته با این حال هیچ کدام از طرح های ارائه شده نتوانستند نظر مثبت ارتش ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کند و هیچ کدام وارد ارتش نشدند. تانک سبک هوابرد M8 بعد از پیروزی طرح شرکت FMC ، شش نمونه ی اولیه این تانک ساخته شد و تحت عنوان XM8 AGS به ارتش ایالات متحده آمریکا تحویل داده شد. قرار بود شروع ساخت این تانک سبک در سال 1996 آغاز شود. اما پروژه در سال 1997 کنسل شد و سرمایه ای که برای این پروژه در نطر گرفته شد صرف طرح های نوپایی دیگر ارتش امریکا شد. درسال 2004 ارتش ایالات متحده آمریکا به طور کامل از طرح M8 و تانک های سبک هوابرد صرف نظر کرد. با این حال متشریان خارجی علاقه زیادی به خرید طرح M8 از خود نشان دادند. برای نمونه شرکت ترکیه ای FNSS در اواخر سال 1997 سفارش خرید این تانک را برای فرماندهی نیروی زمینی ترکیه داد و یا در سال 2006 کشور تایوان ابراز علاقه کرد که خواهان خرید M8 برای جایگزین کردن آن با تانک های سبک M24 وM41 است . با این وجود آمریکا با هیچ کدام از پیشنهاد ها موافقت نکرد. البته با این وجود به نظر میرسد که انگلستان دسترسی قابل توجه ای به این تانک داشته است به طوری که تانک سبک VFM 5 خود را براساس پلتفرم M8 طراحی و ساخته است. در سال 2015 نیز شرکت BAE Systems یک بروزرسانی جامع برای تانک سبک M8 طراحی کرده است که هدف از آن بازار مشتریان خارجی می باشد. تانک سبک M8 به شکل پایه از یک زره آلیاژ آلومینیومی بهره میگرد . همچنین این تانک مجهز به زره های ماژولار تیتانیومی بوده است البته توجه به نوع ماموریت زره های مختلف با سطح های حفاظتی متفاوت بروی تانک نصب می شد. سطح حفاظتی یک و یا پایه برای انجام ماموریت های واکنش سریع طراحی شده بود. دراین سطح تانک توانایی حمل شدن و فرود هوایی از هواپیمای ترابری C-130 را دارد. همچنین می تواند در برابر تسلیحات سبک و ترکش گلوله های مقاوم باشد. در سطح حفاظتی 2 باز هم تانک قابلیت جا به جایی با هواپیمای ترابری C-130 را دارا است اما قابلیت پرتاب از هواپیما را ندارد. در حالی که در سطح حفاظتی 3 (زره های ماژولار تیتانیومی ) تانک به هیچ عنوان قابلیت جا به جایی با هواپیمای ترابری C-130 را ندارد. در سطح 3 تانک می تواند در برابر تسلیحات سبک ضد تانک به راحتی مقامت کند. تمام نسخه های قابلیت جابه جایی هوایی با هواپیماهای ترابری C-5 و C-17 را دارند. سطوح حفاظتی مختلف تانک زره های ماژولار تیتانیومی جابه جایی هوایی M8 سطح حفاظتی 3 با هواپیمای ترابری C-5 لحظه پرتاب تانک M8 از هواپیمای ترابری C-130 M8 مجهز به یک توپ به نام XM35 است. کالبیر این توپ 105 میلیمتری ودارای یک بارگذار خودکار است. البته در مواقع اضطراری خدمه توانایی لود کردن توپ به طور دستی را داشتند. نرخ آتش M35 حدود 12 گلوله در دقیقه است. ظرفیت ذخیره در داخل بارگذار 21 گلوله و در بدنه حدود 9 گلوله قرار میگیرد. تسلیحات ثانویه شامل یک مسلسل 7.62 میلی متر هم محور و یک مسلسل 12.7 میلی متر که بروی برجک نصب می شود است. پیشرانه ی دیزیل توربوشارژ این تانک حدود 580 اسب بخار قدرت داشت. تعداد خدمه نیزدر این تانک3 نفر شامل : راننده ، توپچی و فرمانده می باشد. تست شلیک توپ 105 میلیمتری XM35 تست بخش شاسی محل قرار گیری دریچه ی پوکه پران در پشت برجک تانک سبک انگلیسی VFM 5 که در حقیقت نمونه ی ساده تر تانک M8 است. بروزرسانی M8 که توسط شرکت BAE Systems انجام شده است مشخصات : وزن: حفاظت سطح 1 : 19.25 تن حفاظت سطح2 : 22.25 تن حفاظت سطح 3 : 24.75 تن طول : 8.9 متر عرض : 2.69 متر ارتفاع : 2.55 متر تعداد خدمه : 3نفر – فرمانده ، توپچی ، و راننده تسلیحات : توپ 105 میلیمتری XM35– مسلسل 7.62 میلیمتری – مسلسل 12.7 میلیمتری پیشرانه : 6V 92TIA – 580 اسب بخار قدرت حداکثر سرعت در جاده : 45 کیلومتربر ساعت برد : 451 کیلومتر تانک سبک Stingray تانک سبک Stingray توسط کمپانی کادیلاک ساخته و طراحی شد. بعد از انتخاب نشدن طرح در رقابت AGS ، کمپانی تصمیم به فروش این تانک به مشتریان خارجی گرفت. اولین نمونه اولیه ی این تانک در سال 1985 ساخته شد و تا سال 1988 حدود 106 دستگاه از این تانک به تنها مشتری خارجی، ارتش سلطنتی تایلند فروخته شد. البته شرکت کادیلاک برای به دست اوردن مشتریان بیشتر از برجک این تانک برای ساخت یک خودرو پشتیبانی آتش با نام LAV-600 بهره گرفت. همچنین برجک این تانک نیز بر روی شاسی تانک های M41 ، M47 و M551 تست شد . با این حال نتوانست مشتری برای این محصولات پیدا کند. تانک سبک Stingray قابلیت جا به جایی هوایی با هواپیمای ترابری C-130 را دارد. به همین دلیل وزن آن بسیار پایین است. زره جلویی این تانک می تواند در برابر مهمات 14.5 میلیمتری مقاومت داشته باشد. تانک سبک Stingray در اختیار تنها مشتری خارجی ارتش سلطنتی تایلند البته می توان حفاظت تانک را با کمک زره های اضافه شونده بهبود داد. این تانک مجهز به یک توپ 105 میلیمتری با لگد پایین است که از توپ انگلیسی L7A3 مشتق شده است. توپ این تانک به طوردستی لود میشود . 8 گلوله ی آماده شلیک در داخل برج و باقی گلوله های در بدنه ذخیره شده اند. جنگ افزار ثانویه این تانک مسلسل هم محور 7.62 میلی متر و مسلسل 12.7 میلیمتری نصب شده بروی برجک است. تعداد خدمه ی تانک 4 نفر شامل فرمانده ، راننده ، توپچی و لودر می باشد. پیشرانه ی دیزیلی این تانک دیزل دیترویت مدل8V-92TA با قدرت 535 اسب بخار است. برای کاهش هزینه و نگهداری تانک Stingray، در ساخت موتور، انتقال قدرت و تعلیق از قطعات استاندارد استفاده شده است. البته شرکت کادیلاک بعد از مدتی یک بسته ی برزورسانی برای این تانک سبک با نام Stingray II ساخت. از جمله تغییرات اضافه شده در نمونه جدید می توان به ارتقا زره ، بهبود سیستم پیشرانه ، نصب سیستم های دید توپچی پیشرفته تر با قابلیت سیستم تصویربرداری حرارتی ، نصب فاصله یاب لیزری برای فرمانده ، اضافه شدن تجهیزات حفاظتی ش.م.ر و ... اشاره کرد. کمپانی کادیلاک تصمیم گرفت تا برجک Stingray را بروی شاسی 6x6 خودرو زرهی LAV-300 نصب کند و نام محصول را LAV-600 گذاشت. البته آن طور که مد نظر کادیلاک بود این محصول موفق نبود. مشخصات : وزن: 20.2 تن طول : 9.3 متر عرض : 2.71 متر ارتفاع : 2.55 متر تعداد خدمه : 4نفر – فرمانده ، توپچی ، بارگذار و راننده تسلیحات : توپ 105 میلیمتری L7A3 – مسلسل 7.62 میلیمتری – مسلسل 12.7 میلیمتری پیشرانه : 8V-92TA– 535 اسب بخار قدرت حداکثر سرعت در جاده : 67 کیلومتربر ساعت برد : 483 کیلومتر تانک Expeditionary اگر چه طرح کمپانی Teledyne در رقابت دهه ی 1980 شکست خورد اما ایده ی این کمپانی نقش بسزایی در گسترش خودرو های پشتیبانی آتش آینده ارتش آمریکا داشت. آزمایشات اولیه بروی این طرح بین سال 1980 تا 1981 انجام شد. در سال 1982 طراحی دقیق و کامل پروژه صورت گرفت. اولین پیش نمونه در دسامبر 1983 تکمیل و کار برروی بخش برجک تانک نیز در اواسط سال 1984 تکمیل شد. بعد از از اتمام آزمایشات بخش شاسی در نوادا، برجک و بدنه در ماه آوریل سال 1985 با یکدیگر ترکیب شدند و در همان سال برای اولین بار در کنفرانس ارتش ایالات متحده در پایگاه نظامی فورت ناکس برای عموم نمایش داده شد. با مشخص شدن نتایج رقابت AGS در سال 1992 و شکست طرح کمپانی Teledyne، این کمپانی در سال 1996 تصمیم به فروش این طرح در بازار های خارجی گرفت که بازهم این پروژه نتوانست در این زمینه نیز موفقیتی کسب نماید. Teledyne برای حل مشکل فروش نیز از کمپانی جنرال دینامیک کمک گرفت. اما جنرال دینامیک برای حل مشکل تانک Expeditionary ، با بهبود عملکرد برجک از آن برای ساخت خودروهای پشتیبانی آتش استرایکر MGS استفاده کرد. ایده ی یک برجک کم ارتفاع و بدون سرنشین کمپانی Teledyne موجب شد که در نسل جدید خودروهای پشتیبانی آتش آمریکا شکل بگیرد. وزن سبک و اندازه کوچک تانک Expeditionary ، توانایی جا به جایی به کمک هواپیمای ترابری C-130 یا C-141 را به آن میدهد. اما به علت پایین آوردن وزن تانک، زره های تانک حفاظت چندانی ندارند. برای جبران زره ضعیف طراحان تصمیم گرفتند تا یک محفظه خدمه ایمن برای این تانک طراحی کنند محل قرار گیری این بخش در قسمت عقبی بدنه قراردارد. علاوه براین در صورت نیاز می توان زره های اضافه شونده را بروی تانک نصب کرد. تانک Expeditionary فقط 3 خدمه دارد ( توپچی، راننده و فرمانده). سلاح اصلی این تانک توپ 105 میلیمتری مدل M68 و سلاح ثانویه ی آن یک مسلسل 7.62 میلیمتری است. توپ اصلی مجهز به یک بارگذار خودکار از نوع رولور( مشابه عملکرد فشنگ گذاری در هفت تیر ) با ظرفیت 9 گلوله است. علاوه براین باقی مهمات در یک محظه جداگانه در بخش عقبی بدنه جای گرفته است. البته بخش بارگذار به طور مکرر دچار اشکال فنی میشد. تعمیرات و دسترسی به بخش بارگذار تانک نیز با مشکلاتی همراه بود. به همین دلیل وقتی کمپانی جنرال دینامیک تصمیم به استفاده از برجک این تانک برای ساخت یک خودرو پشتیبانی اتش گرفت سیستم بارگذار را تغییر داد. تا علاوه بر مشکلات فنی کمتر ، دسترسی آسان به بارگذار وجود داشته باشد. بخش الکترونیک این تانک جز پیشرفته ترین تانک ها در زمان خود بود. کامپیوتر کنترل آتش M21 ، مسافت یاب لیزری AN / VVG-2، سیستم تصویربرداری حرارتی AN / TAS-4 ، پریسکوپ دید در شب راننده AN / VVS-2 V از جمله قطعات پیشرفته ی این تانک به حساب می آید. بخش پیشرانه در جلوی شاسی تانک قرار گرفته است. پیشرانه ی مطعلق به شرکت Cummins مدل VTA 903-T660 با قدرت 495 اسب بخار است. سیستم انتقال اتوماتیک این تانک، جنرال الکتریک مدل HMPT-500 با 3 دنده جلو ویک دنده عقب بوده است. مشخصات : وزن : 19 تن – در صورت نصب زره های اضافه شونده 30 تن طول : 7.49 متر عرض : 3.6 متر ارتفاع: 2.8 متر تعداد خدمه : 3نفر – فرمانده ، توپچی ، و راننده تسلیحات : توپ 105 میلیمتری M68 – مسلسل 7.62 میلیمتری پیشرانه : VTA-903T – 495 اسب بخار قدرت حداکثر سرعت در جاده : 80 کیلومتربر ساعت برد : 480 کیلومتر سیستم توپ متحرک M1128 –( استرایکر MGS) با بازنشسته شدن M551 و لغو شدن طرح M8 ارتش ایالات متحده امریکا دیگر به دنیال توسعه و یا ساخت تانک ها /آتش پشتیبانی/ توپهای خودکششی سبک هوابرد با وظیفه پشتیبانی آتش نرفت. یکی از دلایل بی علاقگی ارتش در به خدمت گرفتن این نوع اداوات محدودیت در وزن آنها به خاطر قابلیت داشتن هوابرد بودن بود. که درنتیجه آن موجب کاهش میزان حفاظت ، کاهش میزان قدرت آتش و ... می شد. همچنین در میدان نبرد محل فرود این خودروها به سرعت شناسایی میشد که برای عملیات های هوابرد مسئله ساز بود. تانکهای زرهی سبک بدون قابلیت هوابرد نیز کنار گذاشته شدن زیرا هواپیماهای ترابری جدید قابلیت بارگیری بالاتری به دست اورده بودند در نتیجه می تواستند ادوات زرهی با وزن های بالا و اندازه بزرگتر را جابه جا کنند. همچنین پیشرانه های جدید می توانند چالاکی و قدرت بیشتری برای خودرو های زرهی با وزن بالا فراهم کنند. اما ارتش آمریکا در جنگ های گوناگونی از جمله جنگ کره، ویتنام، جنگ داخلی در دومینیکن، حمله به پاناما و جنگ اول خلیج فارس که در آن حضور خودرو های سبک زرهی وهوابرد ارتش ایالات متحده آمریکا پررنگ بود یک نکته را به خوبی آموخت. حضور یک خودرو زرهی با قدرت آتش و تحرک پذیری بالا برای ایجاد آتش پشتیبانی مستقیم برای نیروهای پیاده نظام بسیار ضروری و کار آمد است. به طوری که باعث افزایش عملکرد نیروهای پیاده نظام درمیدان نبرد می شود. در نتیجه ارتش ایالات متحده امریکا برای پر کردن جای خالی تانک های سبک، خودروهای زرهی استرایکر MGS را که 3مولفه قدرت آتش با رتیم آتش مناسب ، تحرک پذیری و حفاظت قابل قبول را باهم داشت در ماه جولای سال 2006 به خدمت درآورد . مزیت بزرگی که استرایکر MGS در مقابل خودروهای پشتیبانی آتش پیشین دارد استفاده از یک شاسی مشترک با نفربر استرایکر است که در هزینه های ساخت و نگهداری آن کاهش چشمگیری ایجاد میشود. استرایکر MGS سه مولفه ی قدرت آتش ، تحرک پذیری و حفاظت که برای یک خودرو پشتیبانی آتش لازم است را در کنار هم دارد. برجک کنترل از راه دور MGS مجهزبه یک توپ 105 میلیمتری مدل M68A2 دارای یک تثبیت کننده و بارگذاری خودکار است. این نوع برجک در حقیقت الگو برداری از برجک تانک Expeditionary است .تسلیحات ثانویه شامل یک مسلسل 7.62 میلیمتری و در صورت نیاز می توان یک مسلسل 12.7 میلیمتری را بروی برجک نصب کرد. MGS می تواند 18 گلوله را در بارگذار خود ذخیره کند و نرخ آتش آن 6 گلوله در دقیقه است. توپ M68A2 می تواند چهار نوع از مهمات زیر را شلیک کند. گلوله های انرژی جنبشی M900 : این گلوله ها برای مقابله با وسایل نقلیه و خودروهای زرهی سبک کاربرد دارد. گلوله های شدید النفجار ضد تانک M456A2 : برای ضربه زدن به نقاط حساس خودرو های زره و از بین بردن سربازان دشمن به شکل ترکش شونده استفاده می شود. گلوله های شدید النفجار پلاستیکی M393A3 : برای از بین بردن استحکامات دشمن مانند سنگر ها، موقعیت مسلسل ها و تک تیراندازهای دشمن وایجاد سوراخ در دیوارها برای عبور نیرو های خودی به کار میرود. گلوله های ترکش شونده M1040 : برای مقابله با پیاده نظام دشمن کاربرد دارد. قابلیت استفاده متنوع از مهمات با عملکرد های متفاوت در کنار شلیک های دقیق و خطای پایین باعث شده است استرایکر در ماموریت های پشتیبانی آتش درخشان ظاهر بشود. اگرچه استرایکرهای MGS به طور بلقوه قابلیت هوابرد بودن را دارد اما ارتش آمریکا تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارد. در ضمن با وجود وزن 18.77 تن، قابلت جابه جایی هوایی با هواپیما های ترابری نظیر C -130 و هواپیماهای ترابری بزرگتر را دارد. علاوه بر این به مدد پیشرانه 350 اسب بخاری و پلتفرم 8×8 چرخدار استرایکر تحرک پذیری بالایی دارد که برای یک خودروی پشتیبانی آتش بسیار مناسب و قابل قبول است. نمایی از بارگذار استرایکرهای MGS بخش پوکه پران در پشت برجک قرار دارد. مهمات متنوع باعث میشود که استرایکر انعطاف بالایی در انجام دادن ماموریت ها داشته باشد. تصویر شماتیک مهمات انرژی جنبشی M900 توپ M68A2 قابلیت گردش عمودی -10 تا + 18 درجه و گردش کامل افقی 360 درجه را دارد. استرایکر MGS به خوبی در جنگ عراق و افغانستان نشان داده است که می تواند در محیط های متفاوت صحنه ی نبرد از نبرد های شهری تا حرکت در مناطقع بیابانی و یا کوهستانی ایجاد آتش مستفیم برای پیاده نظام مفید باشد. در بحث محافظت با نصب زره های اضافه شونده استرایکر MGS می تواند در برابر پرتابه های 14.5 میلیمتری مقاومت ازخود نشان دهد و همچنین نصب زره های قفسی که برای این خودرو پشتیبانی آتش رایج است در برابر راکت های آر پی جی آن را مقاوم می سازد. در ضمن می توان زره های واکنشی قدرتمندی تری را بروی این خودرو زرهی نصب کرد اما باید توجه کرد که ارتش ایالات متحده به تحرک استرایکر MGS در کنار حفاظت قابل قبول نیاز دارد پس نصب این گونه زره های سنگین کاربرد ندارد. البته استرایکر MGS خالی از اشکال نیست و خدمه ای که تجربه ی استفاده از این خودرو زرهی را خصوصا در جنگ عراق داشتند از عملکرد این خودرو زرهی رضایت ندارند. به عنوان مثلا استرایکر MGS در جنگ عراق فاقد یک سیستم تهویه مطبوع است و خدمه برای فرار از گرما از جلیقه خنک کننده استفاده می کنند. تجربیات خدمه در جنگ عراق نشان می دهد این جلیقه ها فقط ناحیه قفسه سینه را خنک می کنند. ولی خدمه هنوز احساس گرما می کنند. همچنین خدمه در طول ماموریت نیاز به یک ایستگاه سلاح کنترل از راه دور را احساس می کردند خصوصا در مواقع درگیری با تک تیرانداز نیروهای چریک عراقی وجود یک مسلسل با کالیبر بالا بیشتر حس میشد. فضای کم داخلی این خودرو زرهی ، وزن زیاد برجک و آسیب پذیر بودن چرخ ها نیر از جمله موارد نارضایتی خدمه از استرایکر MGS است. با این حال می توان گفت که خودروهای پشتیبانی آتش هچون استرایکر MGS در حال حاضر جانشین مناسبی برای تانک های سبک ارتش آمریکا برای حمایت از نیروهای پیاده نظام هستند. استرایکر MGS در حال اسکورت کردن کاروان کامیون های تجاری در افغانستان انجام تست موفقیت آمیز برای قابلیت هوابرد بودن مدل پایه ی استرایکر ( البته برای مدل MGS نیز شبیه سازی کامپیوتری انجام شده است که موفقیت آمیز بوده است) جا به جایی 2 دستگاه استرایکر MGS توسط هواپیمای ترابری C-5 جا به جایی استرایکر MGS توسط هواپیمای ترابری C-17 مشکلات استرایکر MGS که خدمه در عراق با آن مواجه بودند تا حدودی قابل حل است. نصب یک سیستم تهویه ی هوا و نصب محافظ زرهی برای مسلسل 12.7 میلیمتری از جمله بروزرسانی ها برای استرایکر MGS ارتش ایالات متحده آمریکا است. مشخصات: وزن : 18.77 تن طول : 6.95 متر عرض : 2.7 متر ارتفاع: 2.9 متر تعداد خدمه : 3نفر – فرمانده ، توپچی ، و راننده تسلیحات : توپ 105 میلیمتری M68A2 – مسلسل 7.62 میلیمتری- مسلسل 12.7 میلیمتری پیشرانه : Caterpillar دیزلی 3126 با قدرت 350 اسب بخار قدرت حداکثر سرعت در جاده :100 کیلومتربر ساعت برد : 530 کیلومتر پایان گردآوری و ترجمه:Crash نقل با ذکر نام میلیتاری و مترجم بلامانع است منابع اصلی : http://www.combatreform.org/ARMORHISTORY/ https://en.wikipedia.org/wiki/M22_Locust https://en.wikipedia.org/wiki/M24_Chaffee https://en.wikipedia.org/wiki/M41_Walker_Bulldog https://en.wikipedia.org/wiki/T92_Light_Tank https://en.wikipedia.org/wiki/M56_Scorpion https://en.wikipedia.org/wiki/M50_Ontos http://militarymashup.com/artillery-sp-m50-ontos.htm http://www.army-guide.com/eng/product4488.html https://en.wikipedia.org/wiki/M8_Armored_Gun_System https://en.wikipedia.org/wiki/Stingray_light_tank http://www.military-today.com/tanks/stingray_light_tank.htm http://www.military-today.com/tanks/expeditionary_tank.htm https://en.wikipedia.org/wiki/Expeditionary_tank https://en.wikipedia.org/wiki/M1128_Mobile_Gun_System http://www.popularmechanics.com/military/a2696/4253991/
-
2 پسندیده شدهدر این عکسی که محمد عزیز گذاشتن( دو تا عکس سمت راستی)، مشخصه که LEX ( لبه چسبیده به جلوی بال و بدنه) هواپیما خیلی توسعه پیدا کرده، که البته مزیت خوبی در نبردها بهش میده. با تشکر از نجف و محمد عزیز.
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالي با سلام دوستان گرامي. حالا خوشبختانه يا شور بختانه اولين مقاله تخصصي نظامي حقير در رابطه با جنگنده JF - 17 Thunder هست . تعجب نكنين . في الواقع حقير زياد تمايل و انگيزه مثل شما جووناي پر شور نداشتم ولي خب گشتن با شما جووناي خوب به قول شاعر: ؛ كمال همنشين در من اثر كرد....... وگرنه من همان خارم كه هستم؛ به هر حال دوست داشتم و دارم كه بيشتر در اين زمينه خواننده و نظاره گر كارهاي خوب شما جووناي خوب باشم تا اينكه خودم وارد اين مقوله بشم. مضاف بر اينكه از نظر قدرت ترجمه نيز خودم رو در سطح شما عزيزان نميدونم. علي ايُّحاله :"برگ سبزیست تحفه درویش........چه کند بینوا ندارد بیش" . یا علی مدد. نجف47 و... اما مقاله ترجمه شده حقیر : JF - 17 تندر ( Thunder) جنگنده چند منظوره- تولید و ساخت مشترک پاکستان و چین جیان . اف. 17 تندر ساخت و تولید مشترک چین و پاکستان جنگنده(JF - 17) تندر=((JF – 17 Thunder)) پروژه مشترکی بود بین کشورهای پاکستان و چین که ساخته شد.بسیاری از مراحل ساخت این جنگنده بوسیله کمپانی چنگدو چین ساخته شد ولیکن هزینه های ساخت آن بین دو کشور به طور مساوی تقسیم شد.گزارشاتی مبنی بر کمک دفتر طراحی کمپانی میکویان روسیه در ساخت این جنگنده که تولید و ساخت آن از سال 1999 آغاز شده،رسیده است. اولین نمونه ساخته شده آن در سال 2003 میلادی اولین پرواز آزمایشی خود را به طور رسمی انجام داد.اولین دسته این جنگنده در سال 2007 تحویل پاکستان شد و در سال 2008 قرارداد جدیدی مبنی بر ساخت و تحویل 42 فروند آن در سال 2009 بین دوکشور تنظیم و منعقد گردید. مقامات پاکستانی در کل تشخیص داده اند که به تعداد 250 فروند از این جنگنده چند منظوره نیاز دارند. سازندگان این جنگنده چند منظوره بر این باورند که این جنگنده از نظر بازار یابی میتواند انتخاب خوب و ارزانی با توجه به قیمت پایین پیشنهادی آن برای جایگزینی جنگنده های پیر و فرسوده و قدیمی کشور های در حال توسعه باشد. به عنوان نمونه کشور آذربایجان درخواست تعداد 26 فروند از آن را داده است. در اصل طرح اصلی این جنگنده طرحی مشترک بین کمپانی گرومن و چنگدو بود که برای ارتقا و جایگزینی جنگنده چینی جی 7 به سوپر7 در نظر گرفته شده بود و قرار بود هزینه های آن بر عهده شرکت Xiaolong چینی و یا باشگاه فوتبال Fiece(اژدها) باشد که به هر حال این برنامه در سال 1999 لغو گردید. اما چین تصمیم به اجرای ادامه طرح و تغییر نام طرح گرفت. جنگنده جیان اف 17 دارای ائرودینامیک بدنه معمولی است که از یک دستگاه موتور روسی RD-93 کلیموف توربوفن با خنک کننده توربینی afterburner که در میگ 29 فولکروم پیشرفته (میگ 33 و...) استفاده شده بهره میبرد. در سال 2007 قراردادی مبنی بر خرید 150 دستگاه موتور آر. دی. 93 توربوفن کلیموف برای استفاده و تولید این جنگنده جهت صادرات به پاکستان بسته شد. البته خود چین نیز در حال تهیه و ساخت موتوری بومی است که یک کپی از آر. دی . 93 روسی است که برخی تغییرات در آن داده شده به نام (Tianshan-21-WS-13) جنگنده های تندر جی. اف. 17 چند منظوره ای که به پاکستان تحویل میشوند دارای رادار ایتالیایی Grifo S – 7 جند آهنگ و چند حالته پالس دایلر میباشد. مزیت این رادارذ نسبت به رادارهای مشابه توانایی آن در نگاه و سپس شلیک از بالا به پایین است وپیشبینی شده که سیستم آیونیک ودستگاه های خودکار الکترونیکی آن برای دسته های بعدی این جنگنده قابل ارتقا خواهد بود. در اصل این جنگنده برای ماموریت های دفاع هوایی وحمله زمینی در نظر گرفته شده است. کاکپیت خلبان جیان. اف. 17 تندر این جنگنده دارای یک توپ 23.م.م (GSh-23) یا یک توپ 30.م.م. (GSh-30) میباشد. حداکثر ظرفیت حمل سلاح و مهمات این هواپیما3.7 t است ( به نظر خیلی کمه! و توانایی ماموریت هاشو خیلی پایین میاره) این جنگنده دارای 5 hardpoints و 2 wingtips که 4 ریل و پایلوت موشک در زیر و سر نوک بال ها و یک جایگاه نیز زیر سینه جنگنده با قابلیت حمل بمب و یا بمب های هدایت شونده لیزری و همچنین. دارای 2 جایگاه تانک حمل سوخت در زیر بال ها میباشد. همچنین این جنگنده توانایی حمل موشک های چینی هوا به هوای برد متوسط PL-12/SD-10 با رادار فعال – homing داشته و نیز از موشک های برد کوتاه چینی PL - 7 / PL - 8 و PL – 9( که با نام امریکایی AIM-9P نیز شناخته میشود)که بر روی ریل های wingtip لود میشود، بهره میبرد. جنگنده چند منظوره جیان . اف. 17 همچنین توانایی حمل بمب های هدایت شونده لیزری نیز میباشد .قابل ذکر است که این هواپیما فاقد غلاف سوختگیری هواییست و نمیتواند سوختگیری هوایی انجام دهد. شایان ذکر است که مدل دیگری از این جنگنده با قابلیت کابین و صندلی دوقلو یعنی پهلوی هم نیز ارائه شده است. مشخصات جنگنده جیان . اف. 17 تندر (JF – 17 Thunder) ورود به خدمت 2007 (!!) خدمه 1 نفر و در مدل دوقلو 2 نفر ابعاد و وزن طول 14 متر دهانه بال 8.5 متر ارتفاع 5.1 متر وزن (خالی) 6.4 تن وزن (حداکثر هنگام برخاست) 12.تن موتور و عملکرد دارای یک موتورRD-93 کلیموف با کشش (خشک KN49.4( و ( با پس سوز 84.4 KN) حداکثر سرعت 2200 کیلومتر در ساعت ارتفاع پرواز 16700 متر برد پرواز 3000 کیلومتر شعاع عملیاتی و مبارزه 1350 کیلومتر تسلیحات یک قبضه توپ 23 میلی متری یا 30 میلی متری موشک PL - 12 با برد متوسط ، PL - 7 ، PL - 8 و PL - 9 ، هدف - 9P کوتاه برد بمب عمومی یا لیزری بمب های هدایت شونده تصاویری دیگر از این جنگنده: منبع اصلی انگلیسی: میلیتاری 2 دی ترجمه ، تالیف و تخلیص از NAJAF47.MILITARY.IR حقیر م. ک. نجف47 در ضمن دوستان حقیر به دنبال دانلود ویدیو یی از پرواز این جنگنده هم هستم که چنانچه موفق شدم آن را به محضر و رؤیت دوستان گرامی خواهم رساند.
-
1 پسندیده شدهبهتره از دید توهم توطعه به قضیه نگاه نکنیم! نتانیاهو تقریبا در تمام سخنرانی هاش ایران و مقاومت رو تهدید کرده
-
1 پسندیده شدهبله کلمه منکوب شدن هم حقیقتا ترجم خوبی از عبارت هست. چند مثال که در طی آن این عبارت به کاربردن آن درست است : 1. فتح امپراطوری بیزانس در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح 2. تسلیم بلا قید و شرط آلمان در جنگ جهانی دوم 3.تصرف صربستان توسط اتریس مجارستان در جنگ جهانی اول و...
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم هر جا مظلومیتی بود ، بدون تعارف باید در میلیتاری آن را منعکس کرد .....
-
1 پسندیده شدهترکیب آرماتاو 57 میلیمتری مرگبار نمایشگاه Army 2018 در کشور روسیه و در ماه مرداد برگزار شد. روس ها در این نمایشگاه از نمونه جدید پلتفرم آرماتا رونمایی کردند. این نمونه جدید از پلتفرم آرماتا براساس خودرو رزمی پیاده نظام تی-15 ساخت شده است. برخلاف نمونه های پیشین نمایش داده شد از خودرو رزمی تی-15 که به برجک کنترل از راه دور Epoch مسلح بودند این نمونه به برجک AU-220M مجهز است. برجک AU-220M به توپ 57 میلیمتری مسلح است علاوه براین روسها برای اولین بار بر روی این مدل برجک، دو پرتابگر موشک ضد زره Ataka را نصب کرده اند. به طور قطع توپ 57 میلیمتری کشندگی بالاتری را برای این خودرو رزمی به ارمغان می اورد و این خودرو را در مقابل باقی خودروهای رزمی پیاده نظام که از سطوح حفاظتی بالای بر خوردار هستند قرار می دهد. شرکت روسی UVZ مدت های زیادی است که تمرکز خود را بر روی توپ های با کالبیر 75 میلیمتری گذاشته است. دو محصول اصلی این شرکت، خودروی پدافند هوایی 2S38 ,و برجک رزمی AU-220M هستند. همچنین این شرکت مهمات مخصوص این کالبیر را به شکل تخصصی تولید میکند به عنوان نمونه برای خودروهای پدافندی هوایی مهمات ترکش شونده را تولید می نمایید که برای مقابل با هواپیما بدون سرنشین و هواگردهای که در ارتفاع پست پرواز می کنند دردساز خواهد بود. برجک AU-220M به طور قابل توجه ای از همتای خود 2S38 سبک تر است. در نتیجه می توان این برجک را بر روی طیف گسترده ای خودروهای رزمی نصب کرد. تاکنون این برجک بر روی شاسی خودروی BMP -3 و خودروی MBOMBE 8x8نصب شده است. این برجک قابلیت ذخیره سازی 80 گلوله را دارد و زاویه گردش آن در حالت عمودی بین +60 تا - 5درجه است. حداکثر برد این توپ در حالت افقی 14.5 کیلومتر است و در حالت عمودی به 7.5 کیلومتر کاهش می یابد. نرخ آتش این برج جدود 80 گلوله در دقیقه گزارش شده است و وزن آن حدود 3.6 تن است. علاوه بر توپ اصلی این برجک به یک مسلسل 7.62 میلیمتری هم محور نیز مجهز است.
-
1 پسندیده شدهبا عرض سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست هاورکرافت غول پیکر Aist-class هاورکرافت 300 تنی Aist یکی از غول پیکر ترین هاورکرافت های جهان است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیتی (1975) برای خدمت به ناوگان های دریائی ارتش سرخ ساخته شد. این هاورکرافت با طول 47 متر و عرض تقریبی 18 متر و سرعت 130 کیلومتر بر ساعت ، نقش مناسبی در افزایش توان تازش ساحلی ارتش سرخ بازی می نمود. تنوع قدرت حمل این هاورکرافت به شرح زیر است که بسته به ضرورت سازمانی و صلاحدید فرماندهان و اپراتورها یکی از موارد زیر انتخاب می گردد : 1. حمل 80 تن بار 2. چهار دستگاه تانک سبک به همراه 50 نفر تفنگدار دریائی 3. دو دستگاه تانک متوسط به همراه 200 تفنگدار دریائی 4. سه دستگاه نفربر زرهی چرخدار به همراه 100 تفنگدار دریائی در مجموع 20 فروند از این هواناو (هاورکرافت) ساخته شد که همچنان 6 فروند آن ( پس از آپگرید در سال 1990 ) در نیروی دریائی فدراسیون روسیه در حال خدمت می باشد. در این انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هاورکرافت موجود نیست https://en.wikipedia.org/wiki/Aist-class_LCAC
-
1 پسندیده شدهLAV-25A2 با قابلیت بارریزی هوایی با بازنشست شدن تانک سبک هوابرد شریدان در ارتش آمریکا، وجود یک خودرو زرهی برای پشتیبانی از نیروهای پیاده نظام هوابرد احساس می شود. در25 ژانویه سال 2018 بخش فرماندهی تست و ارزیابی ارتش آمریکا برای استفاده از خودروی سبکLAV-25A2 به عنوان یک خودرو هوابرد سلسله آزمایشاتی را انجام داد. این تست ها توسط تیپ 73 ام سوارنظام از لشکر 82 ام هوابرد در پایگاه فورت برگ با موفقیت انجام شد. با انجام موفقیت تست ها این خودرو زرهی سبک در 25 اکتبر سال 2018 به گروهان آلفا، جمعی گردان چهارم از هنگ 68 زرهی وابسته به تیپ یکم از لشکر 82 هوابرد به تحویل داد شد. بارریزی هواییLAV-25A2 از هواپیمای ترابری c-17 وزن خودروی زرهی سبک LAV-25 در حدود 12/8 تن است و مسلح به یک توپ 25 میلیمتری مدل بوش متسر M242 است. ظرفیت این خودرو شامل 3 خدمه (راننده،توپچی و فرمانده) و 6 سرنشین می باشد. نمونه خودروی زرهیLAV-25A2 نسب به نمونه استاندارد این خورو بروزرسانی شده است. این مدل در بخش زره، تسلیحات، سیستم تعلیق و سیستم های نظارتی ارتقا یافته است. زره برای حفاظت در برابر بمب های دست ساز (IED) و گلوله های انرژی جنبشی بروزرسانی شده است. ارتقاء بخش تعلیق شامل فرمان واهرم فرمان، میله های پیچشی ، کمک فنرها و محورها است. از دیگر بخش های بروز رسانی شده می توان به نصب سیستم نظارت حرارتی بهبود یافته (ITSS) که توسط شرکت Raytheon در سال 2007 بروی خودرو هایLAV-25 نصب شده است اشاره کرد. شبیه سازی فرود بعد از فرود تجهیزاتی مانند توپ بر روی خودرو نصب می شود و تست های مانند کالیبره بودن توپ، دقت شلیک و عملکرد درست سیستم تعلیق مورد بررسی قرار می گیرد به طور قطع نیروهای هوابرد ارتش امریکا برای انجام ماموریت های خود به یک خودروی زرهی هوابرد نیاز دارند اما باید منتظر ماند و دید در آینده چه خودروی زرهی در نیروهای هوابرد ارتش به شکل فراگیر به خدمت در خواهد آمد.
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالي با سلام اينم دو تا تصوير جديد كه از اين جنگنده پيدا كردم كه توو نمايشگاه هوايي 2010 گرفته شده: يا علي مدد.نجف47
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالی با سلام با تشکر ویژه از دوست گرامیمون Sidad عزیز که مقاله رو تکمیل کردن و با ارایه اطلاعات جامعتر و جالب در خصوص این جنگنده عنایت فرمودند. یا علی مدد.
-
1 پسندیده شدهسیر تکاملی این جنگنده تصاویر کارخانه سازنده در چین گوانگجو ابعاد و وزن ساختار داخلی نمونه اولیه تولیدی ترکیب های ممکن برای جایگاههای خارجی سلاح تغییرات نمونه اولیه نسبت به نمونه تولیدی در دهانه ورودی موتور برای جلوگیری از بازتاب امواج راداری و بهبود عملکرد ورودی هوا
-
-1 پسندیده شدهسلام دو تا نکته جاب تامل دارد اول تهدید جدید نتانیاهو درباره ایران دوم شهادت سرهنگ پاسدار حسن اکبری از محافظان رهبر انقلاب نمی دانم چرا خرابی سلاح باعث حذف چهره های حساس در زمان های حساس می شود! شاید باید از بعد دیگری به غیر از فنی به موضوع نگاه بشود