برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 29 بهمن 1398 در پست ها
-
5 پسندیده شدهبسم ا... اول باید ببینیم که اصولا " ایگل در چه شرایطی متولد شد سال 1967 ، نیروی هوایی ارتش سرخ دو نمونه جدید از جتهای رزمی خودش را به دنیا معرفی کرد ، یکی میگ-23 و دومی میگ-25 . تاآن زمان جنگنده خط مقدم نیروی هوایی و دریایی ، جت افسانه ای اف-4 بود که بدلایل مختلفی ، قابلیت ایجاد برتری هوایی محلی ( local air superiority) بر فراز منطقه نبرد را جلوی جتهای جدید روسی نداشت ( بخصوص در برابر فاکس بت ) با توجه به اینکه در آن زمان نیروی هوایی و دریایی جداگانه نیازمندی خودشون را اعلام می کردند ، نیروی هوایی برای کسب برتری هوایی از بین پیشنهاداتی که شده بود ، طرح مک دانل را قبول کرد ( شاید به این دلیل که خاطره خوبی از فانتوم به جا گذاشته شده بود که محصول همین شرکت بود . ) اصل تئوری پایه نیروی هوایی این بود که هر طرفی در جنگ آینده بتواند برتری هوایی را به نفع خودش بر گرداند ، 50درصد پیروزی را بدست آورده . در حوزه فنی هم تجربه کار با جتهای تک موتوره اف-105 در ویتنام نشان داد که چقدر یک هواگرد دو موتوره می تواند ضریب بقاء را در صحنه نبرد هوایی ( چه بر اثر اصابت موشک دشمن یا نقص فنی یکی از موتورها ) را افزایش بدهد . در مجموع تجربه فانتوم ، نیروی هوایی را برد بسمت ایگل و حداقل تا الان اثبات شده که حرکت درستی بوده این انتخاب . چون پیکربندی ایگل ، بخوبی ( تا جایی که اطلاع دارم ) ارتقاء ها و بروزرسانی ها را به نمایش گذاشته در خصوص تامکت هم که خوب دیگر کامل مشخص هست ، نیروی دریایی به هواگردی نیاز داشت تا نقش دفاع از ناوگان را فراتر از قابلیتهای اف-4 به نمایش بگذارد ، طرح های مختلفی هم از طرف شرکتهایی مثل نورث آمریکن راک ول ، ال تی وی ، جنرال داینامیکس ، مک دانل و گرومن ارائه شد که درنهایت با سرمایه گذاری دقیقه 90 ایران ، طرح گرومن انتخاب شد که مثل نیازمندی نیروی هوایی ، یک هواگرد دو موتوره بود که می بایست از ناوگان در برابر سیل موشکهای کروز ضد کشتی و بمب افکن های روسی حامل آن ، دفاع کند . سلاح اصلی اش هم موشکهای فینیکس بودند . فلسفه نیروی دریایی برای انتخاب تامکت این بود که ناوگروه های هواپیمابر ( CBG) قابلیت دفاع از خودشون را باسامانه ای نصب شده روی حامل های شناور دارند ولی اتکاء روی این مساله به معنای تمرکز روی یک سیستم دفاعی واکنشی ( منتظر بودن برای حمله دشمن / شلیک موشک کروز ضد کشتی ) شده و تمام شبکه دفاعی به برد این سامانه ها نیازمند میشد ( یعنی اگر زمانی روسها موفق میشدند فراتر از برد این سامانه های دفاعی ، موشکهای خودشون را شلیک کنند ، ان وقت درصد خطر برای ناوگروه بیشتر میشد ) اما وجود یک ناوگان هوایی به منظور ایجاد یک چتر دفاعی مستقل از سامانه های دفاعی نصب شده روی ناو باعث میشد تا زمان واکنش و همچنین ضریب هوشیاری برای دفاع در برابر تهدید افزایش پیدا کند . به همین دلیل تامکت از بطن همین نیازمندی بیرون آمد و متولد شد . در خصوص انتخاب تامکت توسط نیروی هوایی ایران ، جدای ملاحضات سیاسی ،و حاشیه ای .، این را باید در نظر داشت که نیروی هوایی ایران بعنوان یکی از مهمترین شاخه های ارتش ، می بایست همزمان با دوتهدید بزرگ (شوروی ) و کوچک ( عراق ) روبرو میشد ، به همین دلیل برای دور نگه داشتن هر دو نیروی هوایی متخاصم در زمان بحران از زیر ساختهای نظامی در زمین به یک سکوی هوایی مسلح به مهمات دوربرد نیاز بود که درآن زمان ،تامکت واجد این شرایط بود . و صد البته تاریخ نشان داد که انتخاب بسیار درستی هم بود . البته داستان این دو فقره طرح ، طولانی تر از این 4 خط هست ولی اینکه چرا ایران تامکت را انتخاب کرد ، دلایل مختلف فنی ، نظامی و حاشیه ای و در نهایت زرنگی شرکت سازنده در زمان معرفی این دو محصول به شاه ایران را شامل میشود که درزمان خودش میشود روی ان بحث کرد .
-
4 پسندیده شدهاین صحبت زنده یاد سپهبد آذر برزین مصداق تمثیل فیل در تاریکی مولانا است و اینکه هر کسی دست روی قسمتی از قضیه می زاره و بقیه صورت مسئله رو پاک می کنه. اگه در گفتگوی با سپهبد آذربرزین یکی از بزرگان نیروی هوایی که سابقه کار با اف 14 رو داشت مثل جناب مهرگان فر یا جناب شهرام رستمی حضور داشت، بحث میتونست مفیدتر باشه که البته این امکان وجود نداشت. در باب مقایسه اف 14 یک رهگیر تمام عیار بود و اف 15 یک جنگنده برای کسب برتری هوایی. در ابتدای امر این خرید برای مقایسه با میگ های 25 اتحاد جماهیر شوروی بود ، در مقابله با شوروی وجود یک رهگیر تمام عیار واقعا حس میشد چون اف 4 نتونسته بود در مقابل میگ 25 کاری از پیش ببره. در زمان جنگ تام کت با ترکیب رادار قدرتمند و موشک مرگبار فینیکس به تنهایی در نقش یک مینی آواکس که وظیفه ی رهگیری و محافظت از آسمان ایران رو بر داشت، سربلند در اومد و مقایسه پیروزی تام کت در مقابل طیف وسیعی که از جنگنده ها از نسل های مختلف از میگ 21 تا حتی میگ 29 ( که البته احتمال پیروزی اف 14 مطرحه و قطعی نیست) و میراژ اف 1 موید این موضوعه ، نکته جالب این ماجرا این بود که گاهی به خاطر مشکل اقتصادی حتی در مصرف فینیکس هم صرفه جویی میشد و با یک قفل راداری هم ماموریت جنگنه عراقی کنسل و هم مهماتی از اف 14 خرج نمیشد و اف 14 حتی دستش این قدر باز نبود که با تعدادی مرگبار از فینیکس در مقابله با جنگنده های بعثی حاضر بشه. تا اینجای کار اف 15 به نظرم نمی تونست در جنگ به اندازه اف 14 موثر باشه، اگر چه اف 15 پتانسیل تهاجمی بالاتر و البته مانور پذیری و پیشرانه خیلی بهتری نسبت به اف 14 داشت ولی فاقد رادار قدرتمند اف 14 و یا توانایی استفاده از فینیکس بود و در مجموع در زمینه دفاعی و دفاع از آسمان ایران که بخصوص در سالهای آخر جنگ هم اهمیتش مشخص شد، در حد اف 14 نبود. ما در این ظرف زمانی با جنگنده هایی غالبا دارای یک تک وظیفه روبرو بودیم و هنوز زمان به سمت استفاده و اهمیت دادن به جنگنده های چند منظوره نرفته بود. وقتی ما در باغ اما و اگر رو باز کنیم خیلی گزینه های دیگه هم ممکنه در اون موقع کارایی خوبی در زمان جنگ می داشتند از جمله جنگنده تهاجمی قدرتمند اف 111 که میتونست اهرم عالی برای اعمال فشار بر حکومت وقت بعثی باشه ولی در سالهای بعد کارایی نداشته باشه . در این دوره نکته قابل عرض از بنده این بود که تام کت پازلی از یک نیروی هوایی قدرتمند بود و نه تموم اون. ترکیب اف 14 ، اف 15 و اف 16(ویا اف 20 و یا بعدتر که مطرح شد اف 18) در منطقه بی رقیب میشد ولی وقتی ما بمب افکن متوسط و سبک رو نداریم و تنها پازل این نقشه اف 14 میمونه کار کمی سخت میشه هرچند با همین محدودیت باز اف 14 مفید بود، اگر اف 14 رو برداریم و باز اف 15 رو در این نقش قرار بدیم همین نقائص البته به شکل دیگه ای بروز پیدا می کنه. حال از جنگ فاصله بگیریم و روی تکامل جنگنده ها تمرکز کنیم. اف 14 جنگنده ای بود که مشکل بزرگی در پیشرانه اش داشت که البته این مشکل حل شد. دغدغه های دیگه اف 14 جثه بزرگ این جنگنده بود که با میل به داشتن رادارگریزی و یا داشتن درجاتی از رادارگریزی و همچنین مانورپذیری که اف 14 از این حیث هم چندان قوی نبود، تکمیل میشد در صورتی اف 15 مانورپذیری عالی و پتانسیل بالایی برای ایفای نقش یک جنگنده تهاجمی داشت. اف 15 با گذر زمان روز به روز در حیطه تکامل قرار داده شد در صورتی هرچه قدرتمندتر کردن اف 14 بعد از ظهور جنگنده مهیب اف 14 دی متوقف شد که ای کاش ادامه پیدا می کرد و در صورت رفع نقص های اف 14 اونوقت میشد در مورد شرایط حال این دو جنگنده که انگار ملاک مقایسه ( نه شرایط دهه 70 میلادی) بحث کرد.
-
4 پسندیده شدهبسم ا... برای مقایسه سمت راست :آشیانه بتونی 2020 (سر جنگی موشک بالستیک ) سمت چپ : آشیانه بتونی : 1982 ( مهمات مارک-82 یا 84) البته زاویه عکس نخست عمود بر میدان دید هست و نمیشود کامل قضاوت کرد ولی تصویر سمت چپ ، تخریب مهمات هواپرتاب را روی آشیانه مستحکم سازی شده عراقی بوضوح مشخص کرده حالا فرض کنید مهمات مورد استفاده در تصویر سمت چپ ، مهمات هدایت دقیق ( به جای مهمات آهنی سقوط آزاد متعارف ) می بود ، درصد تخریب قطعا" متفاوت از این عکس قابل ارزیابی هست پی نوشت : هر دو عکس متعلق به عراق هست
-
3 پسندیده شدهرفتار جامدات در برخورد اجسام hyper-velocity ( بیشتر از 8.74 ماخ) مثل سیالات میمونه ،به همین علت از مقاومت جسم در برابر تنش ایجاد شده درش (بواسطه انتقال مومنتم سنگین) صرف نظر میشه. حالا من نمیگم موشکهای ما همچین سرعتی داشتن ولی حداقل 3 الی 4 ماخ رو میشه براشون در نظر گرفت که تخریب سنگینی بوجود میاره با اطمینان میشه گفت هیچ موشک بالستیکی به این شلتر نخورده با این حال سوء تفاهم نشه بمب های نفوذ کننده و سنگر شکن مبنای فیزیکی عملکردشون با موشک های بالستیک فرق میکنه و اصلا قصد مقایسه ای وجود نداره اتفاقا هدف قرار دادن این هنگرها با بمبهای سنگر شکن خیلی به صرفه تره و هیچی جای نیروی هوایی رو نمیگیره
-
3 پسندیده شدهانقلاب در طراحی حامل های رزمی خطر پذیری نیروی دریایی روسیه در پذیرش طرح یک حامل کاتاماران هواپیمابر براساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه ، در حالی که نیروی دریایی این کشور همچنان مشغول بررسی تولید دو حامل هواپیمابر سبک در کلاس وزنی 22000 تن است که برنامه ساخت آن می بایست از سال 2020 آغاز شود ، در نظر دارد تا یک بر نامه جاه طلبانه در کلاس وزنی 100000 تن را نیز همزمان دنبال نماید که می بایست بخشی از نیازهای نیروی دریایی این کشور را در حوزه ابرحامل های هواپیمابر تامین نماید . سخنگوی مرکز تحقیقاتی کریلف که نقش بسیار مهمی در توسعه ایده اولیه این طرح بر عهده دارد معتقد است که این پروژه که طراحی کاملا" متمایزی با شناورهای رزمی پیش از خود دارد ، یک نیمه کاتاماران بشمار می رود که بخشی از بدنه آن در زمان حرکت ، زیرآب قرار گرفته و برای گسترش قابلیتهای رزمی در نظر گرفته شده برای آن ، از دو عرشه پروازی جدا که توسط پیکربندی خاص به یکدیگر متصل میشوند ، تشکیل شده است . این طراحی، از پتانسیل بسیار گسترده ای برای حمل تعداد بیشتری هواگرد رزمی برخوردار بوده و به نیروی دریایی اجازه می دهد تا با سرمایه گذاری روی یک حامل در کلاس وزنی متوسط ، قدرت هوایی بیشتر را در دریا بخدمت گیردبه اعتقاد ناظران نظامی ، حامل جدید روسی با تناژجابه جایی بین 40000 تا 45000 تن می تواند 60 روز مستمر در دریا به عملیات رزمی مبادرت ورزند ، در حالی همزمان گونه متفاوتی از این شناور در کلاس وزنی 80000 تن نیز برای اجرای عملیات فراقاره ای نیز به نیروی دریایی روسیه پیشنهاد شده است . با توجه به این مساله و جذابیت پنهان گسترش توان دریایی ، احتمالا" روسیه قصد دارد تا به موازات برنامه کاتامارن فوق ، برنامه تولید حامل های میان وزن هواپیمابر و بالگردبر را نیز دنبال نماید . با این حال ، درصورت به سرانجام رسیدن این طراحی ، احتمالا" بیش از 30 فروند هواگرد رزمی شامل هواگردهای پیش اخطار ، جتهای جنگنده بر روی آن مستقر خواهند شد ، هر چند نوع این جنگنده ها هنوز مشخص نشده است . . در حال حاضر ، ارتش روسیه گونه ناونشین جتهای سنگین سوخو-27 و میگ-29 و همچنین جتهای میان وزن SU-33 و MIG-29K را در اختیار دارد ، با این وصف ، پیشنهاداتی مبنی بر توسعه هواگردهای پیشرفته تری نظیر SU-57 ، MIG-35 و حتی پروژه عمود پرواز ناکام YAK-141 نیز برای مسلح سازی این حامل شناور وجود دارد . به ترتیب از راست : میگ-29 کا ، یاک-141 و سوخو-33 در حوزه قابلیتهای دفاع از خود نیز ، این کاتاماران هواپیمابر می تواند به سامانه های دفاع هوایی Pantsir-ME ، حسگرهای پیشرفته ، سامانه های جنگ الکترونیک مدرن و تسلیحات ضد زیردریایی نوین مجهز گردد . با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا این حامل جدید از سکوی پرش کلاسیک روسی استفاده می کند یا اینکه منجنیق الکترومغناطیسی که جدیدا" توسط این کشور در دست توسعه قرار گرفته ، به این طرح افزوده خواهد شد . سامانه های دفاع هوایی Pantsir-ME با این وصف ، طراحی این حامل بصورت کاتاماران ، خطرات قابل ملاحضه ای را نیز بدنبال خواهد داشت ، بدین معنی که پایداری کمتری در آبهای مواج داشته و این عملیات رزمی در همه گونه شرایط آب و هوایی را محدود خواهد نمود ، بااین وصف ، طرح فوق برای خنثی سازی تهدیدات در نزدیکی سواحل روسیه ، مطلوب ارزیابی شده است ، ضمن اینکه مزیتهایی نظیر کاهش هزینه ها و همچنین دستیابی به سرعت بیشتر را ارائه میدهد که این مساله بدان معنا خواهد بود ک طرح جدید روسها ، بدون نیاز به پیشرانه های قوی تر می توانند ، همپای حامل های متعارف که بزرگتر و پر هزینه تر هستند ، عمل نماید . پی نوشت : 1- بن پایه 2- تجمیع پستهای مرتبط بانیروی دریایی روسیه ، بیست و هشتم بهمن سال یکهزار وسیصد و نود و هشت خورشیدی 2- طراحی سخت افزارهای نظامی ، بخصوص در حوزه دریایی ، بیشتر به ایده پردازی ها در انیمه ها و فیلم ها دارد نزدیک میشود صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
2 پسندیده شدهمحمود سنگاوی از فرماندهان برجسته اتحاد میهنی کردستانه. اتحاد میهنی از جمله گروه های عمده کردی بود که تقریبا همیشه متحد ایران بوده و این مورد در زمان دفاع مقدس نمود بیشتری داشت هرچند در اون مقطع حتی رقیب مام جلال طالبانی، مسعود بارزانی هم با متحدینش در جنگ همراه با ما بود. وقتی جنگ به پایان رسید ایران واقعا از نظر تجهیزات نظامی دستش بسته بود و خسارات زیادی هم دیده بود، در مقابل عراق چه از نظر نظامی خیلی تجهیزات داشت و چه دولت های عربی و... به حزب بعثی تمام قد کمک کردند. بعد از شکست فضاحت بار صدام از در جنگ خلیج پارس از قوای متحد نیروهای شیعه از جنوب و نیروهای کرد از شمال علیه صدام به پا خواستند ولی صدام با ته مانده نیروهاش تونست بر این خیزش ها البته با چاشنی جنایت و ادمکشی بی حد و حصر غلبه کنه. در این زمان دست ایران برای کمک تمام قد از این دو جبهه بسته بود و نمیشد دوباره در شروع جنگ با رژیم بعثی ریسک کرد این تلویحا گلایه هایی رو بر انگیخت ولی ایران نمیتونست ریسک کنه این خودش سرچشمه اختلاف درونی در کردهای عراق و حتی کشمکششون با ایران در مقطعی کوتاه شد، مقطعی که البته با قدرت نمایی شهید احمد کاظمی و ماجرای توافق کوی سنجق به پایان مرحله حاد خود رسید. شهید سلیمانی هم به سان شهید کاظمی که با تدبیر هم به هدفش رسید و هم نزاشت قطره ای خون از دماغ کسی ریخته بشه، با تدبیر و البته رها کردن گذشته و نگاهی بر مبنای دیدگاه های مشترک و نه تفاوت ها، در بحران ظهور داعش با شجاعت ورود پیدا کرد و عراق و منطقه کردستان عراق رو از هیولای داعش نجات داد. این مسئله نشون میده ترکیبی از انسانیت، صلابت ، انعطاف و تدبیر میتونه مثمر باشه و بذری برای آینده!
-
2 پسندیده شدهو علیکم السلام دوباره پست من را مطالعه بفرمایید و به 2 تصویر زیر دقیت کنید : تصویر بالا ثانیه 36 ویدئو المسیره است . به اثر دود موشک ، شیء شعله وری که در حال خروج از سمت راست صحنه می باشد دقت کنید . حالا تصویر زیر را ببینید : تصویر بالا ثانیه 38 ویدئو است . اگر ویدئو را از این ثانیه به بعد تماشا کنید سقوط تورنادو دم بریده به سمت زمین در ادامه ویدئو مشخص است .یعنی از این ثانیه به بعد ، ما ویدئو درست را می بینیم . منتهی در تصویر اثر دود موشک از سمت بالای صحنه به صحنه وارد شده است .دود موشک که نشان دهنده مسیر حرکت آن است در تصویر دوم که با تصویر اول تنها 2 ثانیه تفاوت دارد حدودا 45 درجه اختلاف زاویه دارد .
-
2 پسندیده شدهسلام فکر کنم ذکر چند تا نکته درباره صحبت های جناب آذربرزین و جنگنده های اف 14 و اف 15 مفید باشد : صحبت های مطرح شده در فیلم را باید در بستر همان زمان ، اهداف ، استراتژی ها و امکانات موجود آن مقطع بررسی کرد . درسی که از تاریخ و صحبت های بیان شده می شود گرفت این است که همیشه نیم نگاهی به آینده و تهدیدات پیشرو و روند های تکنولوژیک و پیش بینی های وقایع آینده برای اتخاذ تصمیمات باید داشت . درباره جنگ هم باید توجه کرد که بخشی از تاکتیک ها و استراتژی ها را باید با توجه به امکانات اتخاذ کرد . یعنی اگر ما به جای اف 14 ، اف 15 داشتیم مطمئنا نحوه جنگیدنمان متفاوت میشد .
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدههویتزر آسمان از جمله برنامه های نظامی جاه طلبانه ارتش امریکا در طول جنگ سرد برنامه نصب سامانه های توپخانه ای مانند هویتزر های 105 میلیمتری بر روی بالگرد ها بود. با توجه به قابلیت ثابت مانند بالگردها در آسمان، انها میتوانستند با اتش توپخانه ، نیروهای زمینی را پشتیبانی کنند و از خطر گلوله باران توپخانه ای دشمن که خطر اصلی سامانه های توپخانه ای روی زمین است در امان باشند. البته این طرح ها بر روی کاغذ ماند و حتی به مرحله تست نرسید.
-
2 پسندیده شدهبحث علاقه اصلا مطرح نیست بحث قابلیت ها هست که دو کلاس متفاوت براش تعریف شده برای اینکه این تفاوت رو بهتر متوجه بشیم باید داستان طراحی اف 14 رو بیاد بیاریم قبل از اینکه اف 14 بوجود بیاد رادارش و موشک فونیکس طراحی شد هدف برتری هوایی و شکار قبل از رسیدن هدف به محل حساس بود درخواست طراحی از نیروی دریایی اومده بود اهمیت این رادار برای نیروی دریایی بسیار مهم بود چرا که امنیت ناوها و ناوهای هواپیمابر رو در مقابل شوروی تامین می کرد و عملا یک آواکس جنگی محسوب میشد ولی اندازه رادار و وزن موشک ها بگونه ای بود که جنگنده ای از پس اون برنمی اومد، حتی اف 15 هم برای این رادار انتخاب شد ولی نتونست انتظارات و وزن مورد تقاضا رو پاسخگو باشه بدنبال این قضیه جنگنده ای توسط شرکت گرومن طراحی شد با بال های متحرک که خود این بال ها هم داستانی دارد و فلز تیتانیوم تنها عنصری بود که تونست بار این بال ها رو بدوش بکشه اما این قضیه بدون مشکل هم نبود مشکلات مالی بشدت تولید این جنگنده رو تحت تاثیر قرار داد که شاه اومد و کمک مالی اش این جنگنده رو نجات داد ---------------------------- در مورد صحبت های سپهبد آذربرزین باید گفت که صحبت های ایشون درست است ولی در مورد دفاع هوایی یک نکته رو کم گفت دفاع هوایی که اف 14 ایجاد می کند با دفاع هوایی که اف 15 ایجاد می کند متفاوت هست برتری هوایی که اف 14 ایجاد می کند برد و وسعت بسیار بیشتری دارد عملا شما با یک آواکس طرف هستید و این قابلیت اف 14 بود که در جنگ مدام مورد استفاده قرار گرفت یعنی برای آسمان ایران آواکس جنگی خریده شده بود اون هم ایرانی که پر از کوهستان و نقاط کور راداری بود من رد نمی کنم که شاید خرید اف 15 به مصلحت تر بوده است ولی تجربه جنگ تحمیلی نشان داد اف 14 انتخاب بدی هم نبوده و کارایی خود را به خوبی نشان داده است نمی تونیم هم بگیم اگر اف 15 بود چه می کرد و چه نمی کرد
-
2 پسندیده شدهانقلاب دقت موشک های ایران عکس های ماهواره ای از عین الاسد ، پایگاه هوایی در غرب عراق که در حال حاضر توسط نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد ، پیامدهای حمله موشکی بالستیک ایران در 8 ژانویه را نشان داد. این حمله و حمله به تاسیسات آرامکو نشان داد که انقلاب دقت واقعی است و دیگر در انحصار ایالات متحده نیست. "این پیامدهای عظیمی برای درگیری های مدرن دارد. دقت موشک را با"دایره ی خطا" آن ( cep ) محاسبه می شود. هرچه دایره ی خطا پایین تر باشد ، موشک دقیق تر است. هنگامی که صدام حسین در طول جنگ خلیج فارس 1991تعدادی موشک های اسکاد را به اسرائیل و عربستان سعودی شلیک کرد موشک های وی دایره ی خطای بیش از دو کیلومتر داشت. این برای ضربه زدن به شهرها خوب است ، اما برای ضربه زدن به مکان های خاص فایده ای ندارد. در این حملات بیشتر اسرائیلی ها در اثر سکته های قلبی و استرس جان خود را از دست دادند. گرچه یك اسكاد عراقی 28 سرباز آمریكایی را در عربستان سعودی كشت ، اما این كار را نه با هدف قرار دادن هدف خود بلكه با ریخته شدن ترکش های خود بر روی قسمت مسکونی پادگان انجام داد. مایکل اللمن ، از انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید ، اگر هر کدام موشک های ایران به یک ساختمان از پیش تعیین شده برخورد کرده باشد ، می تواند یک خطای دایره ای به اندازه تقریبا پنج متر را نشان داد. دقت مشابهی در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در چهاردهم سپتامبر سال گذشته (که به طور گسترده ای به هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز هواپیمای ایرانی نسبت داده شده بود) در معرض نمایش است. ایران چگونه چنین دقتی را به دست آورد؟ چندین راه برای هدایت پذیر کردن یک موشک وجود دارد. این می تواند هدایت تلوزیونی یا راداری(هنگامی که از هدف نشانه های رادیویی باشد) یا نشانه گذاری لیزری برای موشک باشد. اگر این کارها برای یک هدف خاص غیر عملی بود ، یک فناوری پیشرفته به نام یک سیستم ناوبری اینرسی وجود دارد. این با استفاده از ژیروسکوپ و شتاب سنج در موشک برای محاسبه موقعیت ، سرعت و نگرش یک پرتابه نسبت به نقطه شروع آن است. موشک های امروزه علاوه بر موارد بالا می توانند از فناوری هدایت ماهواره ای استفاده کنند. این می تواند جی پی اس آمریکا یا گلوناس روسیه یا گالیله ی اروپا یا بیدو چین باشد. هدایت های دیگر نیز وجود دارند که می توانند دقت را به روشهای مختلف افزایش دهند. "تطبیق زمین" شامل یک موشک است که آنچه را که در زیر خود مشاهده می کند با یک پایگاه داده از پیش نصب شده روی خود مقایسه می کند. این هدایت همچنین می توانند بر روی امضای مشخص یک هدف خاص مانند گرمای تابش شده توسط یک موتور یا مایکروویوهایی که توسط یک رادار ساطع می شوند ، قرار گیرند. مهمتر از آن ، دسترسی آسان به تصاویر ماهواره ای حتی کشورهای غیر فضایی را قادر می سازد تا اهداف خود را از قبل انجام دهند. ارائه دهندگان تجاری عکس هایی با رزولوشن 30 سانتی متر می فروشند که به اندازه کافی خوب است. حمله ی دقیق اخیر ایران دارای پیامدهای ژئوپلیتیکی است. کریستوفر کلاری از دانشگاه آلبانی می گوید: "اگر ایران موشک های دقیقی داشته باشد ، اجرای هر برنامه جنگی ایالات متحده نسبت به گذشته کاملاً سخت تر خواهد شد." ======================== ترجمه و تلخیص از mehdi persian منبع: https://amp.economist.com/science-and-technology/2020/01/16/irans-attack-on-iraq-shows-how-precise-missiles-have-become
-
2 پسندیده شدههمان طور که اطلاع دارین موشک ذوالفقار اولین موشک از تایپ فاتح است که کلاهک جداشونده دارند. بعلت جدا شدن کلاهک در خارج از جو و یا پرواز در محیطی با اکسیژن رقیق عملا بالک های هدایتی کاربرد همیشگی را ندارند. به همین علت برای حفظ یک مسیر تقریبی تا برگشتن به محیط کارایی بالک ها از تراستر های جانبی در این موشک استفاده شده که نقش کلیدی در نقطه زنی این موشک دارد.
-
2 پسندیده شدهالبته اگه بخوایم دقیقتر ارزیابی کنیم باید گفت در این تصویر فقط دو بعد رو می تونیم ببینیم اما اگه ویدئوی مربوطه رو دیده باشین ابتدا موشک برخورد میکنه انفجار سر جنگی موشک مشاهده میشه و با کمی تاخیر هدف منهدم میشه، بنابراین میشه نتیجه گرفت موشک در امتداد خط متصل کننده هدف و دوربین و اندکی پشت هدف برخورد میکنه. با این حال این بدان معنا نیست که موشک از دقت بالا برخوردار نیست.
-
2 پسندیده شده1940 - ساقط شدن هواگرد ju-52 فنلاندی توسط بمب افکن روسی db-3 ( جنگ زمستانی فنلاند- روسیه ) 1940 - ساقط شدن هواگرد dc-2 چینی توسط جنگنده های ژاپنی ( نوع جنگنده شناخته نشده ) 1942 - ساقط شدن هواگرد dc-3 توسط جنگنده های ژاپنی ( جنگنده های زیرو A6-M 1943- ساقط شدن هواگرد dc-3 توسط بمب افکن ju-88 لوفت وافه 1954- ساقط شدن هواگرد dc-4 توسط جنگنده های لاوچکین - 11 نیروی هوایی چین 1955- ساقط شدن هواگرد لاکهید ال-149 خطوط هوایی اسراییل توط جنگند های میگ-15 نیروی هوایی بلغارستان 1962 - ساقط شدن هواگرد ( مشخص نشده ) خطوط هوایی داخلی شوروی توسط دفاع هوایی شوروی ( نزدیک خاباروفسک ) 1973 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 737 توسط جنگنده های اف-4 نیروی هوایی اسراییل 1978- ساقط شدن هواگرد بویینگ 707کره جنوبی توسط جنگنده سوخو-15 نیروی هوایی شوروی 1979- ساقط شدن هواگرد ویکرز وایکانت توسط دو تیر موشک استرلا (سام 7) - رودزیا 1980- ساقط شدن هواگرد dc-9 توسط نیروی هوایی ایتالیا ( به گمان تروریستی بودن / بمب گذاری تروریستی ) 1980- ساقط شدن هواگرد yak-40 توسط جنگنده های j-6 نیروی هوایی زیمباوه 1983- ساقط شدن هواگرد بویینگ 747کره جنوبی توسط جنگنده سوخو-15 نیروی هوایی شوروی 1985- ساقط شدن هواگرد دورنیر do-228 توسط شبه نظامیان صحرای غربی 1985- ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 توسط موشک زمین به هوا ( عامل این حادثه پیدا نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 توسط موشک زمین به هوا( عامل این حادثه پیدا نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد لاکهید ال-100 ( نمونه غیر نظامی هرکولس ) ( نوع موشک در جریان جنگ داخلی آنگولا مشخص نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد شورت اسکای ون ( نوع موشک در جریان جنگ داخلی موزامبیک مشخص نشد ) 1988- ساقط شدن هواگرد ایرباس آ-600 سری 600 آر خطوط هوایی ایران ، توسط نیروی دریایی ایالات متحده ( موشک استاندارد ) 1992- ساقط شدن هواگرد یاک-40 توسط سوخو-25 های نیروی هوایی آذربایجان 1993- ساقط شدن هواگرد توپولف -134 ( نوع موشک مشخص نشد - ساقط شده در سوخومی ) 1993- ساقط شدن هواگردتوپولف-154 ( اطلاعات کاملی پیدا نشد ) 1994- ساقط شدن هواگرد فالکون-50 ( جنگ داخلی رواندا / نوع موشک مشخص نشد ) 1998- ساقط شدن هواگرد an-24 rv ( بنگلادش / نوع موشک مشخص نشد ولی توسط سامانه های دوش پرتاب ) 2001- ساقط شدن هواگرد سسنا 185 توسط هواگردهای A-37B نیروی هوایی پرو 2001- ساقط شدن هواگرد توپولف-154 توسط سامانه اس-200 ارتش اوکراین 2003- ساقط شدن هواگرد کارگو A300-200F توسط موشکهای دوش پرتاب ( فرودگاه بغداد ) 2007 - ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 (فرودگاه بغداد / به روایتی ، توسط عناصر داعش ) 2007- ساقط شدن هواگرد ایلوشین-76 (فرودگاه موگادیشو ) / ( عامل و موشک مشخص نشد ) 2014 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی ( عامل شلیک روسیه / اوکراین محتمل دانسته شد ) 2020 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 737 خطوط هوایی اوکراین ( عامل شلیک شبکه دفاع هوایی نیروهای مسلح ایران / تا روز ترجمه این متن ( 21 دی 1398 ، سامانه تور ام-یک ) ================================================================================================================= صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهسمت راست : شلترهای سخت سازی پایگاه هوایی علی السالم و سمت چپ شلترهای پایگاه هوایی علی الجابر این( HAS ( Hardened aircraft shelter نگون بخت در جریان عملیات طوفان صحرا با سرجنگی BLU-109 B بدین شکل درآمدند . از 594 شلتر مستحکم سازی شده عراقی در عملیات طوفان صحرا ، 375 فقره با سر جنگی 2000 پاوندی فوق منهدم شد . برای بررسی ساختار ، این فقره را پیدا شد با این عنوان : Nonlinear Dynamic Finite Element Analysis of Hardened Aircraft Shelter Subjected To Blast Load
-
1 پسندیده شدهhttp://tweetna.ir/Tweet/98112818640/توییتر-حسین-دلیریان-همانطور-که-باور-۳۷۳-اولین-م� اینجا ادعا شده. که عقاب عمود و سرد پرتاب خواهد بود. اگه این طور باشه که خوبه منتهی شک دارم در ابتدا این طور رونمایی بشه. نکته دیگه هم اینکه برخلاف گمانه زنی های قبلی از مصاحبه اخیر این طور برمیاد که تنها سلاح سامانه از نوع موشکی خواهد بود که خوب بازم به نظر بنده جای انواع دیگر خالی هست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه بهانه ساقط شدن تورنادوی سعودی ، بررسی مختصر کیت بقاء خدمه هوایی (بی ارتباط با جنگنده تورنادوی اروپایی ولی دارای مشابهت های ساختاری ) صندلی پرتاب شونده GRU-7 A رهگیر تامکت بقای هواگرد های رزمی بطور معمول و غالبا" در مناطقی که با آتش پرحجم پدافند هوایی مواجه می شوند ، مورد چالش قرار می گیرد ، بنابراین از ابتدای ظهور این سخت افزارهای نظامی ، خدمه هوایی برای تضمین حیات پس از اجرای خروج اضطراری از هواگرد خود ، می بایست از تجهیزانت مناسبی بهره گیرند که امروزه چنین تجهیزاتی در قالب بسته بقاء ( Survival Kits) و بصورت ضمیمه شده به صندلی پرتاب شونده ( ejection seat) مورد استفاده گسترده قراردارند . این کیتها در حالت معمول ، عمدتا" شامل سامانه های مخابراتی ، تجهیزات سبک شناوری ( در زمان پرواز روی مناطق آبی ) و ... است که بقای خدمه ، در سخت ترین شرایط اقلیمی بدان وابسته خواهد بود . بااین وصف ، در حال حاضر سه گونه اصلی و چند گونه فرعی از این بسته های بقاء مورد شناسایی قرار گرفته ، اما سه گونه اصلی آن شامل کیتهای بقاء نرم ، کیتهای بقاء سخت و کیتهای بقاء سخت همراه با سامانه اکسیژن مورد استفاده قرار میگیرد. اما نوعی فراگیری از این کیتها با شناسه کیتهای Hit and Run ، وجود دارند که بطور معمول شامل یک جعبه کوچک و سبک بوده و بواسطه یکسری تسمه های ایمنی به صندلی پرتاب شونده خدمه متصل هستند . جعبه کیت بقاء که در این تصویر به نمایش درآمده ، کیت بقاء SKU-2/A است که به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر GRU-7 متصل بوده و عمدتا" روی هواگردهای رزمی نظیر A-6 اینترودر ، نسخه A از صندلی پرتاب شونده GRU-7 بر روی جنگنده اف-14 و در نهایت نسخه EAGRU-7 بر روی هواگرد جنگ الکترونیک EA-6B پراولر نصب شده بود . کیت اخیر (Hit and Run ) به گونه ای طراحی شده که خدمه ، در شرایط خاص جدا شدن از صندلی پرتاب شونده (در ارتفاعات زیاد ) و قطع شدن جریان اکسیژن ، بتوانند بدون خطر پذیری زیاد ، بر روی زمین فرود آیند . این کیت از دو قطعه اصلی فایبر گلاس با اتصالات آلومینیومی ساخته شده و وزن آن به 22 پاوند با کپسولهای اکسیژن می رسد . طراحی مدولار این کیت به گونه ای است که پس از خروج صندلی از هواپیما و جدا سازی خدمه از صندلی ، بواسطه تسمه هایی به بخش میانی کالبد خلبان متصل بوده و به فاصله 20 فوتی از خدمه در هوا معلق شود . علاوه براین ، یک سامانه شناوری نیز به این کیت اضافه میشود که بواسطه کشیدن طناب مخصوص آن ، فعال شده و در صورت فرود روی آب ، قبل از برخورد میبایست بازشود . محتوای کیت بقاء خلبان نیز در فصول مختلف سال و در شرایط آب و هوایی مختلف ، متفاوت است ولی در حالت استاندارد شامل موارد ذیل است : 1- جیره جنگی متناسب با محل ماموریت 2- آب و قرص های تصفیه آب در شرایط اضطراری 3- سلاح سبک برای دفاع از خود ( معمولا" سلاح کمری ) 4- کارد ویژه 5- چراغ قوه ( ویژه ارسال سیگنال مخابراتی ) 6- راهنمای حیات در شرایط سخت 7- پوشش حرارتی (پتو) 8- رادیو مخابراتی کیت فوق الذکر که به شکل مشترک در نیروی دریایی ، نیروی هوایی وسپاه تفنگداران مورد استفاده قرارمی گیرد ، به یک رادیوی استاندارد AN/URT-33 مجهز است که سیگنال درخواست کمک را در فرکانس اضطراری عمومی ( Guard Channel) پخش می کند . این هم جدیدترین عضو بسته بقاء نیروی هوایی ایالات متحده ، یک قبضه کارابین GAU-5/A ( مشتق شده از کارابین ام-4) پی نوشت : این متن ، بطور قطع ناقص هست ، انشا.. عمری باشد ، همین متن مبنای یک مطلب کاملتر خواهد شد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهسوالی که برای من مطرح است این است که از مواد کامپوزیت که در موشک رعد استفاده شده است و یا تکنولوژی مشابه ایا میتوان در ساخت بدنه هواپیماهای جنگی مثل کوثر استفاده نمود. اگر بشود وزن هواپیما و در نتیجه سرعت و مانور هواپیما بهبود میابد. همچنین سطح مقطع راداری ان کم میشود. همچنین گفته شده هواپیماهایی که دارای سرعت بالای دو ماخ هستند در بدنه انها از الیاژهایی از تیتانیوم استفاده میگردد که به راحتی در دسترس نیست. با استفاده از مواد کامپوزیت میتوان این مشکل را هم حل کرد. در کل با وارد کردن این مواددر صنعت هوایی میتوان شاهد یک جهش در این صنعت بود.
-
1 پسندیده شدهخوب تا اونجا که من فهمیدم ما یک pulsed thruster داریم که برای هدایت خارج از جو استفاده میشه .. مثه کلاهک انرژی جنبشی SM-3IIB و THAAD همچنین گزینه ی Jet Vanes هست که با استفاده از چهار بالک گرافیتی خروجی گاز رو جهت دار می کنه (به علت وزن زیاد بازدهی رو کم میکنه ) ، مثه جت وین موشک قیام که البته اقتصادی هست و در کنار بالک مانور خوبی ارائه میده یک گزینه ی دیگر برای هدایت خارج از جو steering engines هست که در حقیقت دو یا چهار موتور کمکی اطراف موتور اصلی که به جک هیدرولیکی وصل هستن و با جابه جا شدن موشک رو به اطراف هدایت می کنن ، علاوه بر هدایت به افزایش تراست کلی هم کمک می کنن مثه ماهواره بر سیمرغ و موشک خرمشهر یک گزینه ی دیگه هم TVC هست که کل نازل موتور اصلی رو حول محور جابه جا می کنه و باعث تغییر وکتور رانش میشه ، مثل موتور سلمان
-
1 پسندیده شدهالبته به شرط مستندسازی و سیستم تدوین دانش فنی یکپارچه و اگرنه دیپلماسی دفاعی در نهایت ایران خودرو میشه چرخ رو دوباره نباید اختراع کرد جمله خیلی مهمی هست و باید درکش کرد ولی همیشه دچار افراط و تفریط در سازمان دفاعی هستیم در صنایع موشکی کمک از کره شمالی یک دیپلماسی دفاعی موفق بود و در ایران 140 یک شکست دیپلماسی علت رو باید در سیستم مهندسی و مستند سازی و دانش فنی خودمون جستجو کرد
-
1 پسندیده شدهسلام ، متاسفانه دیدگاه شما ایراد داره !؟ از قدیم الایام هر کشوری که حکامش عقل داشتن و برای کشورشون ارزش قائل بودن ، به محض اینکه توان مالی و اقتصادی لازم رو پیدا می کردن ، دست به تجهیز و به روزرسانی و افزایش قدرت نظامی کشورشون می کردن ... اینکه فکر می کنیم بر اساس یک توطئه عربستان رو تجهیز کردن یک خیال باطلی هست ... تا زمانی که عربستان خودش نخواست که تجهیز بشه و خودش خرج نکرد ، هیچ تجهیزاتی بهش ارسال نشد ... اینکه یک جنگنده رو با قیمتی بیش از قیمت جهانیش به عربستان فروختن بیشتر این سیگنال رو می رسونه که چندان راضی به مجهز بودن عربستان نیستن ... در ضمن ، عربستان هم داره همون راه جمهوری اسلامی رو می ره ... چطور عزیزان مسئول به خودشون حق می دهند که در کشورهای عربی و با اکثریت اهل سنت ، نفوذ کنند ولی برای عربستان و ترکیه چنین حقی قائل نیستند !؟ مگه بازار خودروی ایران هست که انحصارش رو می خواهند !؟ بودجه برای تجهیز ارتش و سپاه هست ولی خب تا سیاست « سرباز 18 ساله » و « هر کی طرفدار منه باید از سفره ی انقلاب بخوره » وهیچ بهبودی رو شاهد نخواهیم بود ... وگرنه همانطور که گفتم با دو فقره اختلاس 3000 میلیاردی سال 90 و 8000 میلیاردی سال 1395 ، می شد 120 جنگنده ی سوخو 30 رو خرید ( تازه من قیمت رو 50 میلیون دلار حساب کرده بودم ) .... چطور برای دزدی و اختلاس پول هست ، ولی برای مردم و امنیت کشور و تجهیز نیروهای نظامی ، پول نیست !؟
-
1 پسندیده شدهکبالت در واقع جز دسته تسلیحات DoomsDay قرار میگیرفته و در نتیجه بحث تشعشع یک نکته مثبتی هم براش حساب می شده از نظر من ...
-
1 پسندیده شده