برترین های انجمن

  1. OMID313

    • امتیاز

      54

    • تعداد محتوا

      82


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      1,112


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      9,344


  4. projectile

    • امتیاز

      13

    • تعداد محتوا

      463



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 9 بهمن 1399 در پست ها

  1. 3 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم منفک شده از تاپیک تحولات یمن 1399/11/09 تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
  2. 3 پسندیده شده
    اینا یه موشک ساختن با این تعریف: کروز باشه، سبک باشه، قابل حمل توسط نفر باشه(کروز دوشپرتاب!)، سر راه که داشت میرفت هدف رو بزنه اگر تونست جنگنده های تو راه رو هم بزنه!! انگلیسیش میشه این: surface to air cruise missile یا SACM
  3. 3 پسندیده شده
    صفحات 82 تا 128 گزارش رو حتما بخوانید اطلاعات بسیار زیادی وجو دارد چندتا تصویر مهم قدس 1 ضبط شده قدس یک حمله به بقیق الخریض موشک ضد کشتی
  4. 2 پسندیده شده
    در حمله قبلی به آرامکو ( بقیق و خریص ) مشاهده شده بود که یمن در انتخاب اهداف با دقت عمل نموده است . به گونه ای که مخازن انتخاب شده نشان از اشراف اطلاعاتی یمنی ها از ساختار پالایشگاه های آرامکو دارد . ( به شکلی که کدام مخزن اکنون پر و کدام خالی است و به طبع ارزش عملیاتی کمتری دارد) لازم میدانم توضیح مختصری در رابطه با نوع مخازن نفتی عرض نمایم : مخازن هم به لحاظ نوع سیال ذخیره شده و قابلیتی که برای آن نیاز هست و هم به لحاظ فشار درونی آنها تقسیم بندی می شوند . بعضی از مخازن حاوی مواد اشتعال پذیر و بعضی حاوی مواد قابل انفجار هستن و همچنین ممکن است در صورت پراکنده شدن مواد آنها بسیار سمی باشند . در رابطه با اشراف اطلاعاتی که عرض شد . در حمله قبلی تعدادی از برادران فرمودند ممکن است بعضی از مخازن خالی بوده باشند . ( با توجه به اینکه مخازن نسبتاً سالم به نظر می رسیدند و تنها حاوی یک حفره کوچک بودند در بدنه و در ساختار کلی آنها دفرمگی روی نداده بود) - قابل عرض است تمامی میعانات گازی و نفتی قابلیت انفجار شدید را ندارند و پس از اشتعال تا سوخت در مخزن باشد مشتعل می گردند و پس از اتمام آن آتش خاموش می شود ( البته سیستم های fire fighting هم به خاموش شدن کمک می کنند ولی در این حجم دیگر کاری از آنها هم بر نمی آید ) لذا در حمله قبلی ( بقیق و خریص ) عکس های روز بعد ظاهراً به نظر می رسید که مخازن خالی بوده اند ولی در واقع سوخت آنها کاملا مشتعل و از بین رفته بود . - فرآیند بازسازی مخازن و تاسیسات آنگونه که رسانه های سعودی مایل بودند نشان دهند سهل و سریع نیست ( 24 ساعت بعد عده ای کارگر را در حال بستن داربست و تخته به تصویر کشیدن و مدعی شدند تا 3 روز دیگر بازسازی را کاملاً انجام می دهند ) بیشتر شبیه بیان لطیفه بود تا دادن برنامه تعمیر و بازسازی ! ( دوستانی که فرآیند ساخت این گونه تاسیسات را از نزدیک مشاهده نموده اند عرایض بنده را تایید خواهند کرد که ساخت یک مخزن 400 هزار بشکه ای بین یک الی دو سال زمان خواهد برد . ( حتی توسط خبره ترین مهندسان و کارگران شرکت های توتال و بریتیش پترولیوم ) و همچنین زمانی کمتر از 4 الی 6 ماه برای تعمیرات قابل تصور نخواهد بود . - ساختار بعضی از مخازن به گونه ای است که با نگاه کردن به ظاهر آنها ( خصوصا با پهپاد و حتی از دید افقی با نگاه کردن به Walkway ) می توان به پر یا خالی بودن آنها پی برد و مخزن مناسب تر را برای اصابت علامت گذاری کرد . - این مخازن دارای سقفی شناور هستند و با بالا و پائین رفتن سطح سیال درون مخزن سقف نیز جابجا میشود ( اساساً سقف مانند یک شناور بر روی سیال عمل میکند) - در سمت راست این دو تصویر که برادر ارجمند @mehdipersian درج فرمودند می توان مخازن اتمسفریک سقف شناور را مشاهده نمود که از سایه آنها در عکس نیز پایین بودن سطح سیال و خالی بودن مخزن مشخص هست . - در مخازن سقف ثابت حتماً لازم است که از وجود سیال اطمینان حاصل نمود تا در صورت موفقیت در اصابت پرتابه به آن حداکثر خسارت مادی و تخریب روانی طرف مقابل بدست آید . - مخزنی که دور آن با خط قرمز مشخص شده مورد هدف قرار گرفته و مواد نفتی آن نشت و در محوطه دور مخزن پخش و سوخته است . - لازم به ذکر است به خاطر جلوگیری از سرایت آتش دور اینگونه مخازن یک دیوار به ارتفاع 2 الی 3 متر به نام دایکت وال ساخته می شود تا در مواقع حادثه تمام تاسیسات دچار حریق نشود . این دیواره کاملاً محصور بوده و دارای درب نمی باشد . معمولاً محوطه و دیواره محافظ به اندازه ای طراحی می شود که قابلیت حفظ نشت از یک مخزن پر را خواهد داشت . - در این حمله به شکل دقیق مخزن ( بالای دایره قرمز) مورد اصابت قرار گرفته و نشت کرده و به نظر می رسد مخازن دوم سالم بوده و تنها مواد نفتی دور آن و درون دیوار محافظ پخش شده است . آسيب ناشي از حمله رژیم بعث عراق به واحد 100 پالايشگاه گازي بيدبلند در دوران جنگ تحمیلی پس از هر حمله رژیم بعثی ماهواره های غربی میزان اثر گذاری حمله و شدت خسارت ها را رصد و به گماشته خود صدام اطلاعات دقیق را اعلام می کردند تا بتواند در حملات بعدی برنامه ریزی بهتری برای انهدام پالایشگاه های ایران داشته باشد تصاویر ماهواره‎ای از آتش سوزی حاصل از بمباران پالایشگاه آبادان از نگاه ماهواره آمریکایی لندست 3 در پنج روز پیاپی در سال 1360 و گزارش دقیق به آن به نیروهای عراقی ( یعنی رصد مداوم برای طول مدت اشتعال که هم اثر گذاری حمله دیده شود و هم میزان آمادگی و رمق ایران در رفع آسیب برآورد شود! ) در پایان مرور خاطرات علیرضا ضیغمی (مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی) ، امیر حبیب بقایی (فرمانده اسبق نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) را در همین رابطه به برادران میلیتاری توصیه می کنم که نکاتی جالب توجه و شنیدنی دارد .
  5. 2 پسندیده شده
    در مورد اجزا قدس یک اکچوآتور های موشک (سروو موتور) نمای باز شده ی سروو موتور DC Motor های سروو موتور سرجنگی فشار سنج و ارتفاع سنج احتمالا تو پی دی اف این قسمت رو اجزای سیستم سوخت رسانی معرفی کرده بود
  6. 2 پسندیده شده
    با توجه به فیلم بالا و اینکه گفته شده کروز ها به خوریس اصابت کردند، به نظر نمیاد عملیات در بقیق کار پهپاد انتحاری بوده باشه. این شکلی که توی تصویر هست به احتمال بسیار کم پهپاد و به احتمال بسیار زیاد با توجه به ظاهر، موشک(راکت، خمپاره، توپ) یا بمب هواپرتاب هست.
  7. 2 پسندیده شده
    من حتم دارم توی این عملیات، از پهپادهای مهندسی معکوس شده RQ170 بمب افکن استفاده شده خدایی یمنی ها اگه پهپاد بال پرنده رونمایی کنن خیلی حرفه!
  8. 1 پسندیده شده
    تولید انبوه شکوفه هندی امضاء قرارداد 6.5 میلیارد دلاری برای تولید 83 فروند جنگنده سبک وزن بومی تجاس پس از مدتها کش و قوس ، دولت هند معامله 6/5 میلیارد دلاری برای خرید 83 فروند جنگنده سبک وزن تجاس مارک –یک ای را مورد تایید قرار داد که با تصویب این قرارداد ، بزرگترین قرارداد بومی خرید سلاح در تاریخ هند رقم زده شد . در این خصوص ، روزنامه تایمز هند چنین نوشته است که : جنگنده تجاس بعنوان یک هواگرد رزمی بسیار سبک ، در حوزه قدرت پیشرانش ، در رتبه پایین تری نسبت به جنگنده هایی نظیر اف-16 و جی -10 قرار می گیرد و آن را بلحاظ ابعاد و عملکرد می توان با جنگنده هایی نظیر گریپن سوئدی ، جی اف- 17 چینی /پاکستانی و اف-20 آمریکایی مقایسه نمود . این جنگنده ها ، بدلیل اولویت دادن به هزینه پایین تعمیر و نگهداری در سطح مطلوبی قرار دارند ، اما در حوزه هایی نظیر مانورپذیری و برد رزمی عملکرد محدودی خواهند داشت . با این وصف ، گرچه تجاس یک جنگنده بومی شناخته میشود ، اما سهم طرف هندی در تولید این جنگنده تنها 50 درصد است و پیچیده ترین بخشهای این جنگنده شامل سامانه های الکترونیک و پیشرانه از ایالات متحده و اسراییل تامین شده است . از سویی دیگر ، خط تولید به نسبت ناکارآمد این جنگنده در هند ، در مقایسه با همتایان غربی و شرقی خود موجب گردید تا برنامه تجاس با تاخیرهای پی درپی مواجه گردد . به ویژه اینکه امضاء این قرار داد پس از پایان مناقصه MMRCA برای خرید یک جنگنده چند منظوره با شرکت رقبای شرقی و غربی ( میگ-35 ، اف-16 ، گریپن و..) صورت پذیرفت . با این وصف ، طراحی جنگنده تجاس مارک –یک ای ، را میتوان یک سرو گردن از نسخه اولیه آن بالاتر دانست به همین دلیل انتظار می رود تا بتدریج این نمونه بومی جایگزین تمامی جتهای روسی میگ-21 و میگ-27 گردد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1- بن پایه
  9. 1 پسندیده شده
    آزمایش پروژه ATLAS ارتش آمریکا ارتش آمریکا در حال حاضر برنامه های ویژه و گسترده ای برای ارتقا و مدرن سازی خودروهای رزمی دارد. نحوه کار خدمه خودروهای زرهی از جنگ سرد اساساً بدون تغییر بوده است. در حقیقت عملکرد یک خودرو زرمی کاملاً به ورودی های دستی خدمه بسیار آموزش دیده متکی است. امروزه خدمه خودروهای زرهی از یک فرایند دستی برای تشخیص، شناسایی و درگیری اهداف استفاده می کنند. خدمه باید با کمک سنسورهای خودرو، اهداف را کشف کنند و با آن درگیر شوند. در تانک های اصلی میدان نبرد مانند آبرامز فرایند بارگذاری مجدد مهمات نیز دستی انجام می شود. فرمانده و توپچی نیز باید به شکل هماهنگی برای یافت اهداف و درگیری با انها با یکدیگر تامل کنند. در نتیجه این فرآیند کامل دستی بسیار زمان بر خواهد که در کشندگی و بقاپذیری خودروهای زرهی اثرگذار خواهد بود. اما ارتش امریکا در نظر دارد تا با کمک سیستم های رباتیک ، هوش مصنوعی و شبکه های ارتباطی نسل بعدی تحول منحصر بفرد در خودروهای رزمی ایجاد کند. به همین منظور ارتش امریکا چند طرح و پروژه اولیه برای نسل بعدی خودروهای رزمی (NGCV) را در دست بررسی ومطالعه دارد. یکی از پروژهای ارتش امریکا پروژه ATLAS است. پروژه ATLAS یک خودرو رزمی است که با استفاده از سنسورهای پیشرفته ، الگوریتم های یادگیری ماشین و یک صفحه نمایش لمسی جدید ، روند یافتن و شلیک اهداف را به شکل سریعتری انجام میدهد و به خدمه امکان می دهد سریعتر از گذشته به تهدیدها پاسخ دهند. فرآینده عملکرد خودروهای رزمی امروزه دستی است که یک ضعف برای آنها محسوب میشود در نتیجه نیاز به اتوماسیون دراین بخش احساس میشود نمونه اولیه پروژه ATLAS بر روی شاسی خودرو زرهی Griffin ساخت شرکت جنرال داینامیکس پیاده سازی شده است. این نمونه اولیه دارای توپ متوسط 50 میلیمتری XM913 و بارگذار خودکار است. ATLAS به سنسورهای پیشرفته ای بر روی برجک مجهز است تا محیط پیرامونی خود را به شکل دقیق رصد کند. نمونه اولیه ATLAS کاملا بی سرنشین است و از طریق کابل های به یک نفربر M113 متصل شده است. در حقیقت خدمه در داخل نفربر M113 با کمک تجهیزات کنترل و صفحات نمایش لمسی هدایت ATLAS را بر عهده میگرند. در نتیجه خدمه بدون درگیر شدن و قرار گرفتن در معرض تهدیدات می تواند هدایت یک خودرو قاتل را برعهده داشته باشند. به شکل ساده ، سنسور نصب شده ای ATLAS داده های محیطی را جمع آوری می کند، اهداف بلقوه را تشخیص و شناسایی میکندند، الگوریتم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی داده ها را پردازش می کند در اخر اطلاعات تجزیه وتحلیل شده به نفربر فرماندهی منتقل میشود و خدمه با کمک صفحه نمایش لمسی / کنترلرها موجود دستور های بعدی را به خودرو رزمی ATLAS می دهند. هوش مصنوعی متصل به سیستم کنترل اتش با قدت فراوان با اهداف تایید شده درگیر میشوند. هوش مصنوعی میتواند متناسب با تهدید، مهمات مناسب را به شکل خودکار انتخاب کند. هوش مصنوعی ATLAS توصیه های مختلفی را در اختیار خدمه قرار میدهد اما خدمه میتواند این توصیه ها را اجرا کنند و یا انجام آن را نادیده بگیرند. مثلا هوش مصنوعی اهداف متخاصم را برای خدمه رتبه بندی میکند و خدمه میتواند از این رتبه بندی برای نابودی اهداف پیش رو استفاده کنند. یا حتی در مورد انتخاب نوع مهمات خدمه میتواند در تصمیم گیری هوش مصنوعی دخالت کنند و به ان دستورهای جدیدی در این رابطه بدهند. نمونه اولیه پروژه ATLAS بر روی شاسی خودرو زرهی Griffin و مجهز به توپ 50 میلیمتریXM913 است در حقیقت این انسان است که در حلقه اخر تصمیم گیری قرار دارد و انتخاب هدف و شلیک را انجام میدهد. در حقیقت هدف کلی پروژه ATLAS کاهش زمان بین شناسایی هدف تا نابودی آن است. در نتیجه سرعت تصمیم گیری خدمه افزایش خواهد یافت. پیش بینی میشود با کمک هوش مصنوعی خدمه های خودروهای رزمی نسل اینده در مقایسه با خودروهای رزمی فعلی سرعت شناسایی و پاسخگویی بیشتری به تهدیدات خواهند داشت. در حال حاضر 40 سرباز ارتش امریکا در حال تمرین با نمونه اولیه پروژه ATLAS هستند. ارتش امریکا با بررسی عملکرد این سربازها خواهد فهمید که هوش مصنوعی، سنسورهای یکپارچه و الگورتیم های یادگیری ماشین چه اثری بر عملکرد نیروی انسانی در میدان نبرد خواهند داشت. نتایج این پروژه چه به شکل کلی و یا جزء قطعا در برنامه نسل بعدی خودروهای رزمی (NGCV) ارتش امریکا تاثیر بسازی خواهد گذاشت. تصویری از نفربر فرماندهی پروژه ATLAS - خدمه میتواند به راحتی با کمک هوش مصنوعی و با صفحات نمایش لمسی به شکل کنترل از راه دور خودرو رزمی را هدایت کنند
  10. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ، بحث شیرین تاریخچه تولید و بکارگیری پهپاد در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: پهپاد در دفاع مقدس روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس جزایر ماهی در پائیز 62 سرانجام پس از چند ماه کار و تلاش شبانه روزی تیم فنی در دانشگاه اصفهان ، ما مامور به انجام عملیات تست پرواز و عکس برداری عملیاتی شدیم. من به همراه تیم 4 نفره اعزامی به اصفهان ، یکی دو نفر از بچه های دانشگاه اصفهان و آقای سلطانی از جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان که در تمام این مدت همکاری خوبی با ما داشت ، خود را به قرارگاه خاتم الانبیاء در جبهه های جنگ رساندیم. سرلشکر باقری در دوران دفاع مقدس صبح روز بعد برادران باقری و پیش بهار و دو نفر از بچه های اطلاعات ، ما را با منطقه آشنا نموده و نسبت به عکس برداری توجیه نمودند. آنها با این کار می خواستند ، حتی از تست پروازی ، کار عملیاتی استخراج کنند ، وگرنه چه معنا داشت که از همان اول ما را یک راست توی خط مقدم ببرند. پهپاد مهاجر منطقه مورد نظر شلمچه بود و نزدیک ترین فاصله را با نیروهای عراقی داشت. قرار شد که ما توی اروند رود مستقر شویم و عکس برداری کنیم. خدا را شکر ، عجب روزی قسمت شد عکس بگیریم ، هم هوا صاف و آفتابی بود و هم اصلا خبری از باد نبود. مهم تر از همه جبهه ای ساکت و کم سر و صدا بود. انگار که خط دوم یا سوم یک منطقه ی جنگی باشد. راوی : محسن عمل نیک * * * * * روز عملیات عجب. چقدر استرس داشتیم روزی که قرار بود از قرارگاه خاتم به سمت " نهر خیّن " برویم. جائی که قرار بود ، نتیجه کار سه ماهه خود را برای فرماندهان سپاه به نمایش گذاشته و توجه آنها را نسبت به کارآمدی پهپاد جلب نمائیم. چون محدودیت برد رادیوئی داشتیم ، آنها نزدیک ترین فاصله را با عراقی ها برای ما انتخاب کرده بودند ، به طوری که اگر فریاد می کشیدند ، صدایشان را می شنیدیم. نهر خین به جز اعضای تیم ، برادر پیش بهار از قرارگاه هم آمده بود. نگاه ما همه به هواپیمای کوچکی دوخته شده بود که بیشتر اسباب خنده و متلک های آنها بود ، تا وسیله ای که از آن انتظار مأموریتی برود. با این همه مجبور بودیم که متلک ها و پوزخندهایشان را تحمل کنیم . این سوای دلهره ای بود که نسبت به فرشید داشتیم که نکند که متوجه شود در خط مقدم هستیم. او هنوز خیال می کرد در بیابان های دور از دسترس دشمن هستیم. حتی وقتی حین پرواز ، تمام نیروهای خط ما !!! و خط دشمن به طرف هواپیما شلیک کردند و او شاخک هایش جنبید که نکند در جبهه حضور دارد ، متقاعدش کردیم که خیر ، این شلیک ها از جانب نیروهای خودی است. پرنده آماده پرواز شد. اما از شانس بد حرکت نمی کرد. یکهو متوجه شدیم سوخت زیادی توی موتور کوچکش ریخته ایم. سوخت آن را خودمان از ترکیب الکل ، متانول و روغن کرچک ساخته بودیم. از طرفی آشغالی هم رفته بود توی لوله سوخت. چقدر توی آن ظهر گرم ، خیس عرق شدیم تا همانجا دوباره بدنه هواپیما را شکافتیم ، باک را درآوردیم و شروع کردیم به تعویض. پیش بهار و یکی از بچه های اصفهان ، باک را که دست مان دیدند ؛ این بار نتوانستند جلو خنده شان را بگیرند. باک یک قوطی پلاستیکی سرم بود و لوله های سوخت آن ، شیلنگ سرم. باک پهپادهای اولیه پیش بهار ، در حالی که عرق های پیشانی اش را خشک می کرد ، با دلخوری گفت : آمده اید ما را سر کار بگذارید ؟ دوستش اما ، او را دلداری داد : کمی صبر کنی تعمیر میشه. بیچاره ها دارند زحمت خود را می کشند. همانطور که باک را عوض می کردیم ، زیر چشمی ، به سر و صورت پر از عرق شان درآن تابستان داغ هم ، نیم نگاهی می انداختیم. هواپیما که آماده شد ، فرشید ؛ هنرمندانه تیک آف را شروع کرد و آن را فرستاد بالای سر خط خودی و دشمن. آن روز ، من با خوشحالی ، بیشتر به پیش بهار و بچه های قرارگاه نگاه کردم ، تا به هواپیما. و چقدر احساس غرور کردم ، وقتی نگاه های آنها را می دیدم که نیشخند و تمسخر در چهره شان هر بار کمرنگ تر می شد. راوی : عبدالمجید مختار زاده ادامه دارد ... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم پرداخت. پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عمومامربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند
  11. 1 پسندیده شده
    حمله موشکی انصارالله یمن با موشک "قدس 2" به پالایگاه آرامکو در جده عربستان: اعتراف عربستان به اصابت موشک به آرامکو وزارت انرژی سعودی اعلام کرد که در پی یک حمله به شمال جده یک مخزن سوخت در ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی جده آتش گرفته است.
  12. 1 پسندیده شده
    در ماجرای بهار عربی/ بیداری اسلامی مسئولین ما خیلی در فاز عجیبی حضور داشتند و این حرکات رو یه خیزش عظیم می دونستن و فکر نمی کردن این آتش فرو بشینه. در مورد بحرین نقطه اوج این توهم بود چنانچه در اخبار از تظاهرات چند میلیونی مردم بحرین می گفتند بدون اینکه بدونن جمعیت بحرین 1 میلیون نفره. این فاصله سیاستگذاران ما با واقعیت و در نتیجه استفاده حداقلی از فرصت هاست.
  13. 1 پسندیده شده
    تولید انبوه بالگرد صبا امیر سرتیپ دوم خواجه فرد با بیان اینکه متخصصین پنها از سطح دانشی بسیار خوبی در تولید، طراحی و به روز رسانی انواع سامانه های ناوبری، دید در شب و رادارهای مربوط به هواشناسی و همچنین ارتقای توان رزم بالگردهای نیروهای مسلح برخوردار هستند تصریح کرد: انشاءالله در سال جهش تولید و با تلاش شبانه روزی متخصصین و دست اندر کاران مجموعه ی صنعت هوایی وزارت دفاع ، بالگرد ملی صبا تولید انبوه می شود. پی‌نوشت: صبا از دو موتور پرات اند ویتنی استفاده میکند. باید منتظر شد و ببینیم که قرار هست با توجه به برداشته شدن تحریم ها در تا چند ماه دیگه آیا این موتورها وارد میشوند یا اینکه قرار هست از موتور دیگری (شرقی یا ساخت داخل) استفاده شود. یک احتمال ضعیف این است که در این چند سال به دلیل عدم دسترسی به موتورهای شرکت پرات اند ویتنی، با توجه به توافق با این شرکت، تولید انبوه تا برطرف شدن تحریم های تسلیحاتی در سال 2020 و امکان این موتورها به تاخیر انداخته شده است.
  14. 1 پسندیده شده
    بسم ا.... نقل قول مربوط به سال 98 را احتمالا دیدید ، بحث اینجا سر حضور موردی هوانیروز سپاه و ارتش نیست ( حالا آمار هست که چند فروند 214 های هوانیروز سر همین قضیه امداد هوایی جاده ای ، سانحه دادند ) ، بحث یک برنامه جامع بلند مدت هست برای بخش بالگردی نظامی و غیرنظامی این مساله نه تنها شامل حال ترکها ، بلکه در خصوص هندی ها هم مصداق دارد . http://www.military.ir/forums/topic/29526-اخبار-برتـــــر-نـــظامی/?p=506884 یک زمانی ( اوایل دهه 70 شمسی ) ، دکتر حبیبی ( تا جایی که یادم هست یکی از مسئولین کشور مالزی یا اندونزی ) در بازدید از مجموعه صنایع هوایی ، جمله ای گفت که بسیار سنگین بود جمله این فرد " شما ( ایرانی ها) تجهیزات خوبی دارید ولی همه این تجهیزات مربوط به 30 سال پیش هست " حالا این را در نظر داشته باشید که اگر مجموعه نصف و نیمه شرکت " بل هلیکوپترز" و پرسنل آموزش دیده وجود نداشت ، ( اهمیت وجود ارتباطات بین المللی برای خرید فناوری و تلاش برای توسعه بومی آن ) در حال حاضر پشتیبانی از ناوگان بالگردی ما با چه مشکلاتی مواجه می شد . مقایسه بین خطوط تولید شرکتهای بالگردسازی درجه 2 ( و نه قدرتهای درجه یک این صنعت ) و تصاویری که در پستهای قبلی ، توسط یکی از کاربران ارائه شد ، گویای همه چیز هست . تمام کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند و دچار ثبات امنیتی نسبی هستند ، دارند بسرعت زیرساختهای قابل توجهی را برای تولید ، مونتاژ فراهم می کنند ( نکته جالب اینجاست که دغدغه های امنیتی و تنوع محیطی کشور ما را هم به نسبت ندارند ) که مشخصاً کاربرد دو گانه دارد . بدین معنی که از یکسو ، بازار غیر نظامی را تحت پوشش دارند و از سوی دیگر ، با فروش های گونه های غیر نظامی ، سرمایه لازم را برای توسعه نمونه های نظامی فراهم می کنند و برعکس . حالا طبق آن چیزی که جناب M-ATF فرمودند ، اگر حداقل از بین این تعداد از محصولات رونمایی شده ( از پروژه شباویز تا همین بالگرد فعلی ) فقط روی یک نمونه سرمایه گذاری می شد و با تولید تعداد محدود ( سالی 4 تا 5 فروند ) ، از یکطرف ، فشار بیش از حد روی بالگردهای فرسوده هوانیروز کاهش پیدا می کرد ، تجارب ذیقیمت سالهای دفاع مقدس به پرسنل جدید منتقل می شد و از طرفی دیگر همین مساله یک چرخه مفید را برای بازار تشنه غیر نظامی داخلی و منطقه ایجاد می نمود . پی نوشت : 1- در کشور ما ، پتانسیل برای اجرای یک کار درازمدت ( به مانند پروژه شرکت بل ) وجود دارد ، ولی یک حلقه راهبردی در این بین مفقود هست که به نظرم روی این مساله متمرکز شویم ، بیشتر مفید به فایده خواهد بود . 2- در اواخر دهه 80 میلادی ، ارتش عراق چیزی نزدیک به 500 فروند بالگرد از گونه های شرقی و غربی در اختیار داشت که به گفته یکی از تحلیلگران نظامی ، تنوع بیش از حد این ناوگان بالگردی یک کابوس برای یک نیروی هوایی غربی محسوب می شد ( حالا نگهداری این تعداد برای یک نیروی هوایی شرقی به مانند عراق ، در جای خودش اما و اگر زیاد داشت ) . حالا این را با وضعیت فعلی ما مقایسه کنید صحبتهای ما با دوستان در بروزرسانی ، سرهمین هست که اگر همه نهاد های نیازمند بالگرد در این مملکت ( ارتش ، سپاه ، نیروی انتظامی ، هلال احمر ، وزارت نفت و ... ) ، یک محور مشترک ایجاد کنند ، یک طرح بیرون بیاید ( تصویر فوق ) و همه سرمایه ها ( انسانی، مالی ، مدیریتی ، معنوی و ... ) متمرکزبشود روی این برنامه ، آن وقت جمع این تلاش در عرض یک بازه زمانی حداکثر 10 ساله (فرضا") همه این نیازمندی ها را پاسخ خواهد داد . ولی مشکل ما این هست که سپاه جدا ، ارتش جدا ، وزارت نفت جدا ، هلال احمر جدا ، نیروی انتظامی جدا ، دارند عمل می کنند ، هیچ کسی هم جرات ندارد گوش اینها را بگیرد و همه را یک کاسه کند . شما این را حل کنید ، این اطمینان وجود دارد که حداقل در حوزه بالگرد نیازی به خرید کامل نداریم ( در حوزه موتور و سیستم های انتقال نیرو و .. باید همکاری مشترک داشت ) اخوی ، صحبت ما همین هست ، ظاهرا برای شما باید دوبلکس توضیح داد، یک جاهایی این توپولف ها فایده ای ندارند ، باید بالگرد باشد ، هاور کند درست روی نقطه آتش تا اطفاء حریق درست صورت بگیرد .
  15. 1 پسندیده شده
    موتور TJ 100 و اجزای موتور موشک کروز قدس 1
  16. 1 پسندیده شده
    گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره یمن فقط دانلود کنید در خصوص پهپاد های یمن - حمله به بقیق الخریض پهپاد دلتا شکل و موشک کروز و منبع تامین موتور های موشک وپهپاد.... - موشک پدافندی و ضد کشتی که امریکا ضبط کرده بود تمام جزئیات زنجیره تامین رو نشان میدهد و........ https://undocs.org/s/2020/70
  17. 1 پسندیده شده
    نظر کارشناسان انستیتو بروکینگز درباره حمله به آرامکو سامانتا گراس – عضو موسسه بروکینگز در زمینه انرژی و آب و هوا از دیدگاه امنیت انرژی ، دولت ترامپ به ما می‌گوید که ایالات ‌متحده در حال حاضر قدرت برتر انرژی است و آمریکا دیگر به نفت خاورمیانه نیاز ندارد . اما این حادثه نشان داد که این منطقه چقدر برای بازارهای جهانی نفت و ایالات ‌متحده آمریکا حائز اهمیت است . ایالات‌ متحده در حال حاضر بزرگ ‌ترین تولید کننده نفت جهان می باشد ، اما ما هنوز مقادیر قابل ‌توجهی از نفت را وارد می‌کنیم. نفت همچنین در یک بازار جهانی قیمت ‌گذاری می‌شود و مصرف کنندگان آمریکایی فقط به این دلیل که نفت در آمریکا هم تولید می‌ شود، سود خاصی دریافت نمی‌کنند. عربستان سعودی به دلیل صادرات گسترده و توانایی استفاده از ذخایر برای جابجایی قیمت ها ، همچنان یک کشور ضروری در بازارهای نفت است . سامانتا گراس : این حادثه نشان داد که این منطقه چقدر برای بازارهای جهانی نفت و ایالات ‌متحده آمریکا حائز اهمیت است و مصرف کنندگان آمریکایی فقط به این دلیل که نفت در آمریکا هم تولید می‌ شود ، سود خاصی دریافت نمی‌کنند بروس ریدل - همکار ارشد در مرکز سیاست های خاورمیانه دولت ترامپ باید خواستار آتش ‌بس فوری و بی ‌قید و شرط در یمن و عقب‌ نشینی تمام نیروهای خارجی و مشاوران باشد . کمک‌ های نظامی به سعودی‌ها نیز باید تا زمانی که به آتش ‌بس پایبند شوند و عقب ‌نشینی کنند، متوقف گردد. ما باید به طور خصوصی ، به خانواده سلطنتی عربستان اطلاع دهیم که روابط تا زمانی که ولیعهد محمد بن سلمان از خط جانشینی برکنار شود ، تیره خواهد ماند . ما در شرایط بسیار خطرناکی قرار داریم . اگر دولت ترامپ تصمیم بگیرد که به خاطر حملات به عربستان سعودی انتقام بگیرد ، ممکن است آتش یک جنگ منطقه ای را از تل آویو تا تهران برانگیزد. حمله به اهداف نفتی سعودی پیچیده بود و احتمالاً دارایی های با ارزشی را در پادشاهی عربستان شامل شود (حوثی ها می گویند که این گونه است). آنها بر آسیب پذیری تولید کنندگان نفت خلیج فارس در برابر موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین تأکید می کنند . اگر جنگ به سوریه و لبنان گسترش یابد ، جایی که ایران متحدین قدرتمندی دارد ، ممکن است اسرائیلی ها هم به داخل آن کشیده شوند. حزب الله موشک ها ، هواپیماهای بدون سرنشین و تخصص بیشتری نسبت به حوثی ها دارد و می تواند اسرائیل را ویران کند حتی اگر لبنان از بین برود . زمان حضور انسان های شکیبا به ویژه در کاخ سفید است. رفتار بی پروای ولیعهد سعودی ، محمد بن سلمان فاجعه انسانی را در یمن به وجود آورده و اکنون خطرات حتی بدتر شده است. بروس ریدل : زمان حضور انسان های شکیبا به ویژه در کاخ سفید است . دولت ترامپ باید خواستار آتش ‌بس فوری و بی ‌قید و شرط در یمن و عقب‌ نشینی تمام نیروهای خارجی و مشاوران باشد و روابط تا زمانی که ولیعهد محمد بن سلمان از خط جانشینی برکنار شود ، تیره بماند دانیل بایمن - همکار ارشد در مرکز سیاست های خاورمیانه خروج ایالات متحده از قرارداد هسته ‌ای ایران (طرح جامع اقدام مشترک یا برجام) ممکن است هر گونه اقدام نظامی را پیچیده کند . در گذشته ، حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان‌سعودی - اگر ثابت شود - یک خط قرمز واضح برای ایالات ‌متحده و هم پیمانانش بود. با این حال امروزه بسیاری از ناظران در ایالات ‌متحده و هم پیمانان آن ، به ویژه در اروپا، آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند و نه ایران را . این یکی از مخاطرات خروج از برجام بدون کسب حمایت از متحدان مهم ایالات ‌متحده می باشد . دانیل بایمن : بسیاری از ناظران به ویژه در اروپا ، آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند و نه ایران را . این یکی از مخاطرات خروج از برجام بدون کسب حمایت از متحدان مهم ایالات ‌متحده می باشد ترجمه شده صرفا برای میلیتاری
  18. 1 پسندیده شده
    ویدئو کنفرانس خبری ترکی المالکی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی در بقیق و خریص https://aparat.com/v/y7k2K بازدید رئیس جمهور از کپی(یا اصل) موتور tj100 در سال 2016 موتور پهپاد سری شاهد ویا نمونه چینی http://www.uavstar.com/Products/Engine/Engine_e.htm#MDR208 پهپاد های جالبیه http://www.uavstar.com/Applications/Applications_e.htm
  19. 1 پسندیده شده
    سدریک لایتون، سرهنگ بازنشسته که متخصص ارزیابی اطلاعات در ارتش آمریکا بوده روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: "این دست‌پخت یک عملیات بسیار دقیق است که احتمالا یک دولت پشت آن بوده. دقتی که در یافتن موقعیت جفرافیایی اهداف، نشانه‌گیری دقیق آنها و چگونگی رادارگریزی و همچنین انتخاب اهداف همگی از یک عملیات فوق دقیق نظامی حکایت دارد که باید یا کار یک دولت باشد و یا گروهی که یک دولت از آن حمایت می‌کند".
  20. 1 پسندیده شده
    این تصاویر سایت پدافندی محدوده، تجسس! شده توسط فیلدمارشال هست: بر خلاف تبلیغات میلیتاریتسهای عاشق امریکا/عربستان در توییتر و تحلیلگران رسانه ای حوزه پنتاگون چنین پالایشگاه مهمی بدون سایت پدافندی چندلایه رها نمیشه. حالا بقیش دیگه که حواسش نبود، روش اونور بود، داشت با بغل دستیش صحبت میکرد، خوابش برده بود و ... بهانه ای بیش نیستند. همچنان بماند (بارها گفته شده) ادعای امریکا که منابع اطلاعاتی ما خبرهایی داشتند از حمله اینچنینی و همچنین کجای ماجرا بودن انبوه رادارهای پیشرفته و پیش اخطار در منطقه و ده ها فروند پرنده گشت و شناسایی و اواکس و ناو و جنگنده و پهپاد و ... که اگر کروز و پهپاد بوده باشند عاملین حمله با سرعتهایی که دارند باید به موقع شناسایی و اخطار لااقل شده باشند ...
  21. 1 پسندیده شده
    به نظر این برخورد دقیق میتونه حاصل هوش مصنوعی هم باشه. یعنی برای پهپاد ها طبق خط و ربط ریاضی یک مختصات تعریف شده و برخورد مثلا با فواصل مثلا 50 متری روی یک خط تعریف شده. پهپادها هم همگی به اون نقطه از مختصات که رسیدند شروع کردند به طی مسیر و شیرجه - یک مسیر مشخص شیرجه وجود خواهد داشت مثلا 10 متر و یک ارتفاع و مختصات یکسان: پهپاد اول 10 متر و مخزن اول و پهپاد دوم 50+10 متر - 100+10 متر و الی آخر . یا چهار پهپاد در یک خط و همگی در ارتفاع و مختصات مشخصی با هم شیرجه به سمت مخازن. چون مخازن مخازن مهندسی هستند و در طراحی کاملا منظم ارایش داده شدند پس اگر پهپادها هم از یک مختصات ریاضی استفاده کرده باشند ( از قبل تعبیه شده با توجه به نقشه پالایشگاه) چنین برخوردهای منظمی دور از انتظار نیست. طوریکه به قول دوستان بوضوح در یکی از فیلمها نه تنها صدای موتور پهپاد میاد بلکه یک قطار شلیک ضد هوایی هم احتمالا دیده میشه به سمت اسمان. حالا موارد دیگه هم هست. چند مخزن کاملا به نظر بعد برخورد اتش هم گرفتند و تخریب شدند ولی این چند مخزن به نظر فقط برخورد بوده بدون انفجار خاصی (پس کروز نبوده قاعدتا و احتمالا مخازن خالی هم بودند شاید)
  22. 1 پسندیده شده
    این برای خودش یک سناریو می تواند باشد ولی نزدیک به یقین ، محتمل نیست یک تجربه در این زمینه : عملیات Deliberate Force سی ام اوت تا بیستم سپتامبر 1995 ... شایعاتی هست که ارتش صربستان ( یوگسلاوی ) از " کولی " ها برای اطلاع از ساعات و مسیر پروازی جتهای ناتو استفاده می کردند ، بدین معنی که این افراد به شکل غیر محسوس در کنار پایگاه های هوایی ناتو در ایتالیا ( پایگاه هوایی آویانو) مستقر شده و به محض پرواز هر جنگنده ، ساعت و مسیر پروازی را به صربها اطلاع میدادند . شاید یکی از گزینه های احتمالی برای حمله به زیرساختهای عربستان ، همین روش بوده باشد . شاید هم قطعات پهپادها را بااستفاده از روابط عشیره ای و قبیله ای ، به درون خاک عربستان بردند ، بدلیل سادگی ، مونتاژ در محل انجام گرفته و با توجه به گستره وسیع صحرا در منطقه مورد بحث ، از سمت و ارتفاع دلخواه ، پهپاد را بسمت هدف هدایت کردند . اینکه دفاع هوایی عربستان واکنشی نشان نداد ، شاید بدلیل غافلگیری این چنینی بوده ....
  23. 1 پسندیده شده
    شبکه بی-بی-سی: ایران از خاک خود با موشک های کروز به تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کرده، یک مقام ارشد آمریکایی https://www.youtube.com/watch?v=utUUekFNNAo
  24. 1 پسندیده شده
    ظاهرا انصارالله در طی عملیات بازدارنده شماره 2 با 10 فروند پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده عربستانی ظاهرا 2 حمله رو تایید کردن به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص https://www.mashreghnews.ir/news/992370/دود-انفجار-آرامکو-به-ریاض-خواهد-رسید-ارتش-یمن-با-همکاری-افراد تراکم سامانه های پدافندی دایره نارنجی هاوک دایره قرمز پاتریوت پک2 منبع تصاویر ماهواره ای از دود ناشی شده از سوختن تاسیسات پرواز اواکس سوئدی عربستان در نزدیک مرز عراق البته در حملات به ایستگاه پمپاژ عربستان ادعا شد از عراق این حملات انجام شد البته اندیشکده CSIS در مورد اسیب پذیری بقیق نوشته بود در کنار اب شیرین کن های الخیر و راس تنوره مقاله جالبیه https://www.mashreghnews.ir/news/982789/چهار-نقطه-ضعف-عربستان-در-صورت-درگیری-جدی-با-ایران-آمریکا-روی
  25. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ، بحث شیرین تاریخچه تولید و بکارگیری پهپاد در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: پهپاد در دفاع مقدس روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس زادگاه پهپاد انگار که سپاه مسابقه ای بین جهادهای دانشگاهی کشور برگزار کرده باشد ، جهاد دانشگاه اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی تهران همگی به تولید پرنده های بدون سرنشین با قابلیت عکسبرداری مشغول شده و به موفقیت هائی هم دست یافته بودند. پیش از آن شهید چمران در وزارت دفاع هم ، مطالعاتی در این خصوص انجام داده بود که نیمه کاره رها شده بود. انتهای تلاش آنها هم در این خلاصه میشد که پرنده مدل (نسخه تجاری و اسباب بازی) بتواند از ارتفاع و از سطح زمین عکسبرداری کند. اما این فقط جهاد دانشگاه اصفهان (واقع در دروازه شیراز) بود که به کمک چند نفر علاقمند به پرنده های مدل بدون سرنشین ؛ موفق شده بود که هم "پرنده" را بسازد و هم "دوربین کوچکی" روی آن کار گذاشته و عکس هائی از فراز شهر بگیرد. پیش از این با خیلی از مراکز علمی و تحقیقاتی حرف هائی در این خصوص زده بودیم ، اما خبری نشده بود. مشاهده موفقیت بر و بچه های جهاد دانشگاهی در ساخت و انجام تست عکسبرداری از آسمان اصفهان ، تا روزها مرا شیفته خود کرده بود و احساس می کردم با تقویت کارگاه اصفهان ؛ خیلی زود تحولی نو در جنگ پدید خواهد آمد. تلاش زیادی کردم تا خبر این موفقیت را به گوش فرمانده سپاه برسانم. خبری که خیلی ها را می توانست خوشحال کند و تحولی نو در حوزه شناسائی و کسب اطلاعات از دشمن پدید آورد. اما فرمانده سپاه آقای محسن رضائی با پیشینه قضیه قزوین که دلخوشی از این گونه اخبار نداشت ؛ تحویلمان نگرفت. این موفقیت بزرگتر از آن بود که با همان روند ادامه یابد. با اینحال ، خبرش که به تهران رسید ، آقای محمد باقری و حسین تاش ( از مسئولین اطلاعات قرارگاه خاتم ) فی الفور مرا مأمور کردند تا بازدیدی از آنجا داشته باشم. سرلشکر محمد باقری من به همراه آقای حسینی فرمانده یگان هوائی سپاه به اصفهان که رسیدیم ، یکراست به جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان رفتیم. آقای علی قمی که نام اصلی اش یوسفی بود ، مسئول آنجا بود و هم او بود که کارگاه را برای بچه های پروازی راه اندازی کرده بود. رئیس دانشگاه نیز با آنها همکاری تنگاتنگی داشت. کارگاه اصفهان تقریبا توی همه مباحث پروازی و عکسبرداری ورود پیدا کرده بود : از ساخت پرنده مدل و تست پرواز گرفته تا سیستم رادیو کنترل و دوربین و حتی چاپ و ظهور عکس هوائی . ( ظاهرا رادیو کنترل را بچه های جهاد دانشگاهی "دانشگاه صنعتی اصفهان" در اختیار آنها گذاشته بودند. ) آنها انصافا یک تیم کاری بسیار خوب بودند. آقای حسینی با مشاهده این موضوع همانجا مرا مأمور کرد با تقویت کارگاه و عملیاتی کردن آن ، زمینه بهره برداری نظامی از هواپیمای مدل را در جبهه های جنگ در آینده ای نزدیک فراهم کنم. بعد از بازگشت به تهران ، اولین تصمیم من آزادسازی 4 تن از بهترین نیروهایم از واحد اویونیک بود : برادران مختار زاده و اربای از بخش الکترونیک . برادران عبدوس و محمدی نیک از بخش مکانیک. مأموریت این چهار نفر ، استقرار شبانه روزی در کارگاه اصفهان (در کنار تیم قبلی ) ، برای تداوم ساخت ، آموزش و بهره برداری از هواپیمای مدل در حداقل زمان برای بکارگیری آنها در جبهه های جنگ با قابلیت عکسبرداری هوائی بود. راوی : محسن عمل نیک * * * * * شاگردی ابتدا دیدن قیافه های سعید ، مسعود و فرشید ، کمی برایمان غیر منتظره بود. در مقایسه با ما که با لباس های خاکی بسیجی و سر و وضعی کاملا معمولی ، پا به کارگاه می گذاشتیم ؛ این چند نفر هم شیک پوش و مرتب بودند و هم لباس شخصی. بهشان نمی آمد که طرز فکری مثل ما داشته باشند. این تنها چیزی بود که از همان اول توی ذوق مان زد. فرشید از خانواده متوسطی بود که در دبیرستان هنر درس خوانده بود و سر رشته ای توی هنرهای تجسمی ، نقاشی و گرافیک داشت. او از هنرش در طراحی و ساخت هواپیماهای مدل استفاده کرده بود. سعید دانشجوی رشته فیزیک بود و از خانواده ای متدین و مذهبی. او به همراه دو دوستش ، اولین کسانی بودند که روی کارگذاری دوربین عکاسی در پرنده های بدون سرنشین کار کرده بودند. سعید چیزهائی هم از الکترونیک میدانست و هم از رادیوهای غیر حرفه ای سر در می آورد. از بین دوستانش قیافه ومرامش بیشتر به ما نزدیک بود. او بعدها به آمریکا رفت و در ناسا مشغول به کار شد. مسعود زاهدی از خانواده ای مرفه و طلافروش بود و به پرنده های بدون سرنشین به عنوان یک تفنن می نگریست ؛ اما بر اصول آیرودینامیک بسیار مسلط بود و می دانست از آن چگونه برای ساخت بال و بدنه استفاده کند. این چند نفر با همین تخصصشان برای ساخت پرنده های بدون سرنشین ، گروه بسیار خوبی را تشکیل داده بودند. آنها حتی موفق شده بودند ، پرنده ای بسازند که تویش یک دوربین 110 عکاسی باشد. این دوربین هم شاتر داشت و هم درایور. اگر چه یک هواپیمای مدل به حساب می آمد ؛ اما در آن شرایط یک آرزو به حساب می آمد. دوربین کداک 110 ، اولین دوربین پهپادی ایران اما وقتی چشممان به آن هواپیمای زهوار در رفته شان افتاد ، خیلی سعی کردیم خنده مان نگیرد. پنج نفر آدم بزرگ از تهران کوبیده و آمده بودند اصفهان ، با آن همه حرف هائی که از موفقین عکس برداری هوائی شنیده بودند ، یهو با دیدن این هواپیمای اسباب بازی حالشان گرفت. ما اینسترومنت کار و مهندس الکترونیک بودیم که سر و کارمان با هواپیماهای غول پیکر بود. حالا جلوی مان هواپیمائی با موتور 45 cc بود که قرار بود موضوع شغلی آینده مان باشد. مجید محمدی اولین کسی بود که جا زد : من مکانیک کار هواپیماهای جنگی هستم مرا آورده اید اینجا چه کار ؟؟!! سر کارم گذاشته اید ؟ بعد با دلخوری نماند که جواب بگیرد . ول کرد و رفت. قرار بود گروهمان ده روزی در این کارگاه مشغول شود و اگر مفید بود برای همیشه بمانیم. با رفتن مجید ، ما چهار نفر تصمیم گرفتیم بمانیم و پیش سعید ، مسعود و فرشید شاگردی کنیم. برای همین روزی سه ساعت کلاس تئوری داشتیم و شش هفت ساعت کار عملیاتی. راوی : محسن عمل نیک ادامه دارد ... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم پرداخت. پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عمومامربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند