برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 16 شهریور 1400 در پست ها
-
3 پسندیده شدهیعنی حالا فرانسه یک قدرت محسوب نمیشه یا احمد مسعود نتونسته خواسته هاش را درست بیان کنه؟! با مکرون که دیدار داشت، از اون ابتدا هم مدام به فرانسه مرتبط بوده و درخواست کمک از فرانسه کرده قبل از اینکه وقع چندانی به همسایه ها و حامیان اصیل پدرش و مقاومت پنجشیر بزاره. اصولا وقتی یکی اینطور حتی ادبیات توییت زدنش هم غربی است و رفتارها و سکنات و ارتباطاتش مشکوک هست (حالا یا دانسته یا یک ابزار و مهره بی خبر در دستان امثال لوی و سروریس اطلاعاتی خاص) و اتفاقا خیلی مشکوک همین چند شب پیش هم در میان حامیان مقاومت پنجشیر (که همگی قربانی نقشه های دون کیشوت وار بسیار مشکوک شدند) مدام اعلام میکرد تا 9 سپتامبر کابل را هم تصرف میکنیم و هسته های مقاومت در حال شکل گیری اند و من خبرش را دارم و ال و بل و تاجیسکتان و فرانسه میخوان کمک کنن و ... حتما که باید تردید کرد که چه خبره و تامل و درنگ. قرار نیست که هر سرویسی هر نقشه ای کشید ما با سر بپریم وسط چون ایران اینترنشنال و افغان هایی که تا دیروز پشت دولت اشرف غنی مدام فحش و ناسزا میدادن به ایران یکهویی شدن طرفدار مقاومت پنجشیر و منتقد ایران که چرا به مقاومت کمک نمیکنه!!! حالا اصلا حمایت رسانه ای مصیح جون و ایران اینترنشنال را که یکهو شدند جهادی! و حامی مقاومت را بزاریم جز شوخی های مد روز. فقط همین چند عکس عمومی و ترکیب افراد حاضر درش کافی است تا یک فرد عادی را هم به فکر ببره و بدبین کنه چه برسه نهادهای سیاسی و اطلاعاتی یک کشور را اون هم با انبوه اطلاعات و مصاحبه ها و ارتباطات خود برخی اشخاص که مدعی هستند. نه آقا! نه دنیا دیگه دنیای معصوم و بچگانه عهد حجر! هست که شما فقط با ظاهر ماجرا و کلمات که مثلا من مقاومت هستم و اون تروریست اعتقاد به حقانیت یک طرف پیدا کنید نه آدم ها و سروریس های اطلاعاتی انقدر ساده لوح. در مورد آدم ها و گروه ها باید با توجه به رفتار و عملکرد و اعتقادات اصیلشون قضاوت کرد نه شعارها و کلمات و ژست هاشون. والا که به شعار و ادعا و پروپاگاندا باشه اردوغان در منطقه ما الان بزرگترین مصلح و آزادی خواه تاریخ هست و جریان مقاومت هم بزرگترین تروریست عالم!
-
3 پسندیده شدهبه نام خدا Guizhou (AVIC) Sparrow Hawk II هواپیمای بدون سرنشین (UAV) (2016) طراحی ظاهری Sparrow Hawk II بدون شک از سری پهپاد های پریدیتور جنرال اتمیکس الهام گرفته است. این پهپاد چینی، سامانه هوایی در حال توسعه برای نقش نظارت، شناسایی و جمعآوری داده است. محموله آن از سامانه های اپتیکی و حسگر ها تشکیل می شود. قدرت پهپاد از یک موتور تامین می شود که یک ملخ 3 پره را در آرایش pusher می گرداند. موتور، همانند سری پریدیتور، در انتهای بدنه قرار گرفته است، واحد دم به شکل حرف V است و بال های اصلی بزرگی دارد. بدنه بلند و کشیده و صاف است، یک مجموعه برجستگی در زیر بدنه برای حمل محموله وجود دارد. بخش زیرین، چرخ دار است و پهپاد برای برخاست و فرود نیاز به باند آماده دارد. Sparrow Hawk II اولین پرواز خود را در اول آگوست سال 2011 انجام داد و واحد سنجش از راه دور دوگانه خود را آزمایش کرد. این پرواز به مدت 4.5 ساعت به طول انجامید و موفقیت آمیز بود. وجود عکس هایی از این پهپاد با نقاط سخت زیر بال ها و موشک های مصنوعی نشان از قصد سازندگان به تبدیل Sparrow Hawk II به یک هواپیمای بدون سرنشین رزمی (UCAV) دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2016 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: شرکت صنایع هواپیمایی Guizhou، شرکت صنایع هوانوردی چین - چین - کشورهای مصرف کننده: چین - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) – قوای محرکه: 1 موتور که یک ملخ 3 پره را با آرایش pusher می گرداند - ارتفاع پروازی 8500 متر - برد: 2900 کیلومتر - تسلیحات: محموله شامل اپتیک ها و حسگر ها. امکان توسعه مهمات هدایت پذیر هوا به سطح به صورت 2 موشک یا مهمات پرتابی - نسخه ها: Sparrow Hawk II (سری پایه) منبع
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسیار جالب ظاهرا شرکتی با اسم idea lab در ترکیه بر روی موتور های توربوجت کار میکند البته غیر ازموتور توربوجتKTJ-3200 شرکت Kale Group و واردات شان از کشور اکراین برای کروز 1000 کیلومتری AI-35(هرچند اثری از این موتور در اکراین نیافتم شایدمنظورشان موتورAI-350 بود)و موتورپهپاد آکینجی АI-450С زنگ خطری برای ایران با شد در کنار تولیدات شرکت های داخلی امارات (هالکون) عربستان (همکاری با برزیل) اسراییل(بیت شیمش) در این حوزه موتورهای توربوجت/فن موتور 1600 نیوتونی کانسپت 180 کیلوگرمی با سرعت 1.1 ماخ در سطح زمین با استفاده از این موتور موتور 620 نیوتونی موتور 170 نیوتونی الکتریک داکت فن 250 نیوتونی منبع
-
1 پسندیده شدهسلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری جانشین موشک شفق اینطور که از تصاویر مشخصه ، عزیزان هوانیروز ارتش بالاخره بی خیال تغییرات در موشک های پدافندی و زمین به هوای خانواده یازهرا _ کروتال _ اف ام 80 ، در نقش ضد زره شدن و رفتن سراغ نوع اختصاصی + ریل پرتاب مختص خودش . این هم بهینه شده اش ، از نمای کناری از نمای پشتی + ریل پرتاب اون بنر اطلاعات اطلاعات بنر به صورت حدسی و گمانی * ویژگی : عدم دید * برد حداکثری : عدم دید * برد حداقلی : عدم دید * طول : 145 سانتی متر * قطر : 150 م م ( قطر بدنه ی اصلی بدون احتساب بالک ها ) * وزن : 40 کیلوگرم * سر جنگی : خرج گود ( احتمالا دو مرحله ایی ) * نوع فیوز : ضربتی ، چند منظوره * هدایت : جستجوگر گرمایاب غیر سرد شونده ، آشیانه یاب ، لیزری * برد دید جستجوگر در حالت قفل روی هدف : ناخوانا ( شبیه 4 کیلومتر هست ) نکته ها 1_ اعداد و اطلاعات ارایه شده در بالا غیر دقیق و برداشت حقیر از بنر و مطلب هست و امکان تغییرات داخلش زیاده . بنابراین در حد آشنایی اولیه ببینیدش تا رونمایی رسمی ازش بشه و اطلاعات دقیق برسه . 2_ این تصاویر از یه سایت خارجی گرداوری شده و چرایی اینطور رونمایی کردن و همینطور بیرون اومدن این تصاویر و اطلاعات بدون رونمایی اصولی و رسمی ، مشکل دار هست ( حتی اگر سر مسایل داخلی هست ) . 3_ اینجا میطلبه که به مطلب دوست عزیزمون جناب قیام بپردازیم . http://www.military.ir/forums/topic/21779-تاپیک-جامع-موشکهای-ضد-زره-ایران/?do=findComment&comment=535189 مدیران محترم ، اگر نیاز بود این مطلب به بخش خودش منتقل بشه .
-
1 پسندیده شدههمچنان باید باز درخواست و تاکید و خواهش کنیم از نیروهای مسلح که اگر حوصله موارد حفاظتی را ندارند در پخش تصاویر اینگونه رونمایی ها و رزمایش ها؛ یک تدوین گر تربیت! کنند و وظیفش را این قرار بدند چنین تصاویری را قبل از پخش روی هر چی مونیتور و لوگو و صورت اشخاص و عوارض جغرافیایی و ... یک سایه ی! محو کننده ای! قرار بده. دیگه از این راحت تر؟!
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Griffon Aerospace MQM-170 Outlaw پهپاد هدف/ISR/آموزشی (2004) Outlaw G2 Griffon Aerospace MQM-170A "Outlaw" که به عنوان هواپیمای بدون سرنشین ارزان قیمت توسعه داده شده، در ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده برای تمرینات پدافند هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. Griffon Aerospace در سال 1993 توسط مهندس Larry French در مدیسون آلاباما تاسیس شد. French شرکتش را پس از موفقیت در توسعه یک هواپیمای 6 سرنشینه تک موتوره 2 باله (Lionheart) تاسیس کرد. فروش این هواپیما باعث شد French وارد حوزه پهپادی شود. Outlaw در جولای سال 2004 معرفی شد و از آن زمان در خط تولید بوده است. تا کنون تعداد فروند های ساخته شده از 3000 فروند عبور کرده است. Outlaw G-2 Outlaw G-1 Outlaw از طرح هواپیما های متعارف شامل بدنه بلند و باریک، بال های اصلی تکی و واحد دم V شکل استفاده می کند. بدنه هواپیما مجموعه اویونیک، ذخیره سوخت و موتور را در خود جای می دهد. دم V شکل از 2 باله عمودی رو به بیرون تشکیل می شود. همانند بسیاری از پهپاد های ملخی، Outlaw از یک ملخ 2 پره در آرایش pusher برای حرکت رو به جلو استفاده می کند. توان پهپاد از یک موتور پیستونی 2 سیلندر 4 زمانه 3W-150i با قدرت 17 اسب بخار تامین می شود. MQM-170A Outlaw G-1 Outlaw معمولا از طریق یک سامانه منجنیق پنوماتیک پرتاب می شود اما می تواند با کمک چرخ های سهگانه خود از باند های فرود هم استفاده کند. Outlaw را همچنین می تواند با وجود چرخ هایش از منجنبق پرتاب کرد تا در هنگام بازگشت با چرخ هایش فرود بیاید (این ویژگی هنگام حمل محموله های حسگر یا اپتیک گرانقیمت بسیار کاربردی است). کنترل هواپیما از طریق نقاط از پیش تعیین شده GPS یا کنترل دستی توسط اپراتور زمینی صورت می گیرد. برد عملیاتی آن به 111 کیلومتر می رسد. Outlaw G-2 Outlaw G-1 محموله ماموریتی Outlaw متغیر است تا متناسب با نیاز مشتری (و ماموریت) باشد. محموله می تواند تا 18 کیلوگرم برسد و محفظه هایی در نزدیکی مرکز بدنه برای حمل تجهیزات و ذخیره سوخت استفاده می شود. Griffon Aerospace خط کاملی از پهپاد ها شامل پهپاد مشابه Broadsword (بزرگتر از نظر ابعاد)، پهپاد با مشخصات بالای Outlaw G2 با بال های نصب شده در بالا و واحد دمی V شکل، و پهپاد تاکتیکی Outlaw SeaHunter با 2 موتور و 2 میله دمی می شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2004 - وضعیت: در خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 3000 - سازنده: Griffon Aerospace (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، تمرینی (توسعه داده شده برای استفاده شدن به عنوان تمرین گر برای خلبانان دانش آموز (معمولا زیر نظر مربی))، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 2.7 متر - طول بال ها: 4.15 متر - وزن: 54 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور پیستونی 2 سیلندر 3W-150i که یک ملخ 2 پره را با آرایش pusher در انتهای بدنه می گرداند - حداکثر سرعت: 195 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی 4900 متر - برد: 220 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. حداکثر 18 کیلوگرم ممحموله ماموریتی - نسخه ها: MQM-170 "Outlaw" (سری پایه)، MQM-170A (نام ارتش ایالات متحده روی سامانه های اولیه)، Outlaw G2 (پلتفرم به روز رسانی شده با سازه هوایی بزرگتر و ساختار بال تقویت شده، افزایش توانایی های ماموریتی با محموله، مداومت و چابکی بیشتر) منبع
-
1 پسندیده شدهاسراییل : ایران به اشتباه قسمتی از سیستم ارتباط داده ای را که در سیستم های پهپادی مورد استفاده قرار میدهد ، افشا کرد. https://intellitimes.co.il/2021/01/29/uav/ تارنمای اینتل تایمز دریافت که این سیستم های ارتباطی تولید KVM ATEN است ، یک شرکت بین المللی که در تایوان تأسیس شده است و متخصص در توسعه سیستم های ارتباطی ، کنترل و نظارت است که به عنوان اتاق کنترل برای پشتیبانی از اطلاعات و مسیریابی مورد استفاده قرار می گیرد. چندین ایستگاه کنترل و نظارت از محصولات این شرکت 'محصولات با کاربری دوگانه' محسوب می شوند .تحقیقی که ما انجام دادیم نشان می دهد که ایران در دستیابی به این فناوری ها از طریق یک شرکت ایرانی به نام Raymond Computers که توسط احسان تاج سنجرانی مدیریت می شود و در وب سایت ATEN به عنوان 'نمایندگی مجاز فروش' محصولات ارتباطی در ایران معرفی شده است اقدام کرده است. وب سایت شرکت : KVM ATEN _ ا https://www.aten.com/global/en کاتالوگ شرکت مربوطه : https://s19.picofile.com/file/8440316876/2021_ATEN_Catalog.pdf.html وب سایت شرکت ایرانی رایمند رایانه : https://www.raymondholding.com/ شرکت رایمند رایانه از سال 68 فعالیت غیر رسمی خود را آغاز کرد و از سال 74 در زمینه تولید انواع کی وی ام سوئیچ , ویدئو سوئیچ , ویدئو اسپلیتر و دیگر محصولات تصویری و کنترل کامپیوترها , فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و به عنوان تنها تولید کننده این محصولات در کشور به ارائه تجهیزات, مشاوره و خدمت به مشتریان پرداخت. در سال 80 در طی مذاکرات با شرکت ATEN تایوان , به عنوان نماینده انحصاری محصولات این شرکت در ایران , به فعالیت خود ادامه داد و اکنون رایمند رایانه یکی از بزرگترین خریداران این محصولات در آسیا می باشد و در زمینه مشاوره, طراحی و تجهیز سالن های کنفرانس , اتاق های مانیتورینگ, دیجیتال ساینج, ویدئو وال , مراکز داده و اتاق های سرور به راه خود ادامه می دهد و آماده خدمت به مشتریان عزیز می باشد. با تشکر از @mmerlin
-
1 پسندیده شدهبرنامه عمردهی و تغییر کاربری تانکهای T-62 الجزایر چند سال است که الجزایر در حال تقویت نیروهای زمینی خود خصوصا خودروهای زرهی به شکل شتابان است. الجزایر برای ارتقا توان زرهی خود برنامه های گوناگونی را دنبال میکند. یکی از برنامه های این کشور خرید خودروهای پشتیبانی اتش Terminator-2 از روسیه بوده است. الجزایر در طی یک قرار داد با روسیه در آوریل سال 2016 تعداد 300 دستگاه ترمیناتور را سفارش داد. در طبق برنامه ریزی در قرار داد بین دو کشور تحویل ها در سه ماهه اول سال 2018 آغاز شد و تا پایان آگوست 2021 به پایان خواهد رسید. از طرف دیگر الجزایر به عنوان اولین کشور خارجی با خرید برجک های رزمی Berezhok از روسیه در حال بروز رسانی خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-1 و BMP-2 در خاک خود است و آنها را به سطح BMP-2M رسانده است. پیشبینی می شود الجزایر حدود 700 دستگاه BMP-2M در اختیار دارد. ترمیناتورهای ارتش الجزایر الجزایر دارای زیر ساخت های قابل توجه ای است که به ارتش این کشور اجازه میدهد در داخل خاک خود اورهال و بروز رسانی خودروهای زرهی از جمله خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-1 و BMP-2 را انجام بدهد. برنامه خرید و بروز رسانی خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2M الجزایر مجهز به برجک های رزمی Berezhok اکنون الجزایر با کسب تجربه از خرید ترمیناتور ، بروز رسانی خودروهای رزمی پیاده نظامBMP و عملیاتی کردن انها، برنامه جدیدی را در دستور کار دارد. الجزایر قرار است برجک های رزمی Berezhok را بر روی شاسی تانک تی-62 سوار کند و این تانک های قدیمی را به یک نوع خودرو رزمی ترمیناتور ارزان تبدیل نمایید. در حقیقت برخلاف خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-2M نسخه ترمیناتور تی62 فاقد قابلیت جابه جای پیاده نظام است و بیشتر برای همراهی واحدهای زرهی کاربرد خواهد داشت. الجزایر در بین سالهای 1975 تا 1977 تانک های تی62 خود را خریداری کرده بود. تخمین زده شده است که الجزایر حدود 200 -300 دستگاه تانک تی62 در اختیار دارد. در سالهای اخیر الجزایر تصمیم به اورهال ، بهبود بخش پیشرانه و نصب واحد تهویه مطبوع گرفته است. با این حال این تانک ها با توجه به شرایط میدان نبرد منسوخ محسوب می شوند. اما ارتش الجزایر با این تغییر کاربری میتواند با صرف هزینه اندک ناوگان تانک های تی62 را با اثر بخشی پیشتر در میدان نبرد همچنان در خدمت داشته باشد. برجک رزمی Berezhok دارای سیستم کنترل آتش و سیستم های نظارتی بروزی است. این برجک رزمی به توپ اتوماتیک 30 م.م ، مسلسل هم محور 7.62 م.م ، 4 موشک ضد زره هدایت شونده کورنت و نارنجک انداز اتوماتیک 30 میلیمتری AG-30M مجهز است. افزودن چنین آرایش تسلحیاتی موجب میشود تانک های تی62 اثر بخشی بیشتری در میدان نبرد داشته باشد البته جزئیات بیشتری از اینطرح الجزایر برای تبدیل تانک های تی62 به کلاس خودروهای پشتیبانی اتش ترمیناتور منتشر نشده است و باید منتظر انتشار خبرهای بیشتر در آینده بود. تصویر گرافیکی و حدودی از طرح الجزایر برای تبدیل تانک های تی62 به خودرو پشتیبانی آتش با برجک رزمی Berezhok تصاویر تانک های تی62 الجزایر در حال اماده سازی برای تبدیل شدن به خودروهای پشتیبانی اتش - برجک اصلی برداشته شده است و حلقه برجک برای نصب برجک جدید Berezhok تغییر پیدا کرده است. به نظر میرسد از نظر حفاظتی نیز شاهد ارتقا خواهیم بود منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Gongji-11 (GJ-11) هواپیمای بدون سرنشین رزمی پنهانکار (UCAV) (2019) ارتش چین به حدی به پهپاد ها علاقه دارد که یک سرمایه گذاری بزرگ ملی باعث ساخت پهپاد های مدرن در میدان نبرد از کوچک و قابل حمل تا بزرگ و کاملا خودکار شده است. این مجموعه شامل پهپاد رزمی Gongji-11 (یا GJ-11) که اولین بار در یکم اکتبر سال 2019 در رژه روز ملی چین رونمایی شد نیز می شود. این پهپاد به دنبال گسترش قابل توجه قابلیت های بدون سرنشین چین است و به نظر می رسد به میزان زیادی تحت تاثیر طراحی های غربی (مانند اثبات گر فناوری X-47-B نورثروپ گرومن) در شکل و اندازه باشد. با اینکه اطلاعات کمی از GJ-11 منتشر شده است اما گمان می رود این پهپاد برتری هایی نسبت به همتایان جهانی خود با اندازه و نقش یکسان داشته باشد. GJ-11 یک هواپیمای تهاجمی است و به همین دلیل یک محفظه سلاح داخلی دارد. یکی دیگر از نکات قابل توجه، طراحی پنهان کارانه آن، یعنی بدنه ساده و خروجی اگزوز پوشانده شده، است. به این ترتیب، انتظار می رود که هواپیما مخفیانه به آسمان دشمن وارد شود و بدون شناسایی شدن، به اهداف با ارزش استراتژیک بالا حمله کند. ظاهر تمام بال آن (بدون هیچ باله دمی) با یک موتور توربوفن داخلی که از ورودی هوای بالایی در بالای دماغه تغذیه می شود، بی شباهت به X-47B نیست. گاز های موتور از یک دهانه ساده در عقب و بالای بدنه خارج می شوند. بال ها کاملا با بدنه ادغام شده اند و سطح کلی صافی دارد. شکل کلی هواپیما به مانند نوک پیکان است تا حداکثر آیرودینامیک و بهره وری سوخت را برای برد های عملیاتی داشته باشد. یک ترکیب پایه فرود سه تایی با چرخ های جمع شونده امکان حرکت روی زمین را برای GJ-11 فراهم می کند. توانایی های بدون سرنشین نیز برای آن در نظر گرفته شده است. GJ-11 با وجود تمام پتانسیل های موجود در طراحی آن، به عنوان عضوی جدید و اثبات نشده در مجموعه پهپاد های چینی باقی مانده است. فقط زمان مشخص می کند که آیا این سامانه به اندازه هزینه هایش کارایی خواهد داشت یا خیر. برخی مشخصات عنوان شده براساس حدس و گمان است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: در خدمت محدود - تعداد فروند ساخته شده: 12 - سازنده: گروه صنایع هوانوردی Hongdu (چین) - کشورهای مصرف کننده: چین - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 11.65 متر - طول بال ها: 62 متر - ارتفاع: 3.1 متر - وزن: 6350 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 20215 کیلوگرم (13865 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور توربوفن نامشخص - حداکثر سرعت: 1000 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی 12500 متر - برد: 4000 کیلومتر - تسلیحات: بمب های هدایت لیزری، بمب های متعارف یا موشک های هوا به سطح قرار گرفته درون محفظه سلاح داخلی - نسخه ها: Gongji-11 (GJ-11) (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهخبرهای بسیار مهم پدافندی بخش های مهم از صحبت های امیر سرتیپ ثقفی فر ۱-ما امروز نیازهای نیرو و ارتش خود را خودمان تامین میکنیم. ما در کنار کشف فعال کشف غیرفعال را هم داریم که ساختارهای خاصی دارد. امروز کشف ما در زمینه پدافند رادارهای خود را از حالت کشف سنتی به حالت ترکیبی ارتقاء داده ایم و درکنار سنسورهای راداری، از سنسورهای اپتیکی و از سنسورهای شنونده و نیز سنسورهای دیگری که نمیتوان به آنها اشاره کرد، استفاده می کنیم. توضیح: سنسور های شنونده برپای تجزیه و تحلیل صوتی هواگرد های متخاصم و در ترکیب با باقی سامانه ها در قالب پدافند غیر فعال استفاده میشوند. که کمک بزرگی در کنار سامانه های اپتیکی به رادار های کلاسیک میکنند. در ادامه امیر ثقفی اشاره به سنسور های محرمانه میکند. انچه واضح است با توجه به صحبت های سابق؛ ایران به عرصه رادار های فوتونی و کوانتومی ورود کرده است. این رادار ها به نوعی پایان عصر پنهان کاری را رقم خواهند زد. در نوع متدوال و عملیات پذیر این رادار ها با پرتاب فوتون به سوی اهداف و بازگشت آن ها و استخراج بوسیله دریافت کننده های فوتونی عمل به کشف اهداف بسیار کم پیدا میکنند. تصویر دریافت شده از در این رادار ها بسیار بزرگ تر از رادار های کلاسیک است. این رادار ها به این علت چون بر پایه فوتون هستند موانع نور در رابطه با آن ها نیز صدق میکند. برای مثال ابر ها یک مانع جدی و محدود کننده در رابطه با برد آن ها هستند که نیاز به ترکیب این سنسور ها با رادارهای کلاسیک را جدی تر میکند. روس ها نیز با کار بر روی رادار هوایی روفار اعلام کرده بودند که این رادار یک تصویر سه بعدی از آنچه کیلومتر ها دور تر از است ارائه میدهند و حتی ادعا به آنجا کشیده شد که این رادار توانایی تصویر سازی خلبانان در کابین یک جنگنده پنهان کار را نیز خواهد داشت و خلاصه این مطلب به معنای پایان پنهان کاری است که با عصر رادارهای فوتونی و کوانتومی اغاز میشود. ۲- ما اگر بخواهیم بگوییم امروز در حوزه کشف به کجا رسیدیم باید بگویم با تجهیزاتی که توسط نیروهای غربی پیش از انقلاب برای ما فراهم شده بود ما میتوانستیم کشفهایی در حدود ۳۸۰ کیلومتر داشته باشیم. اما امروز ما در حال رونمایی از پروژههایی هستیم که برابر تعاریف اسمی فنی تا ۳ هزار کیلومتر قابلیت مراقبت و کشف اهداف را دارند و با رادارهایی کار میکنیم که تا ۸۰۰ کیلومتر را به راحتی رصد میکنند. ۳-توانستیم سکوهای زمینی را به سکوهای هوایی بدل کنیم. یعنی موفق شدیم با سنسورهایی که تعبیه کردیم و با استفاده از پهپادها صحنه رصد را ارتقاء دهیم و پوشش کاملی به شبکههای پدافند هوایی ما بدهند. ۴-ما در ارتفاعهای مختلف دارای توان دفاعی پدافندی متفاوت هستیم و در این میان سامانه باور ۳۷۳ یک ماراتنی از قدرتنمایی میان ایران و قدرتهای غربی و به ویژه رژیم نحس صهیونیستی است. امروز سامانه راهبردی باور ۳۷۳ چیزی کمتر از اس ۳۰۰ ندارد و در جاهایی از آن جلوتر هم هست و در آینده نزدیک شاهد خبرهایی خوبی از این سامانه برای رکوردشکنی و رسیدن به مرزهای سامانه بعدی یعنی اس ۴۰۰ خواهیم بود. تصویر از Ymmt ۵-تولید سامانه ای جدید با نام آرمان با برد درگیری ۴۰۰ کیلومتر( در مقابل ۲۰۰ کیلومتر سامانه باور) جز مهمترین بخش های این مصاحبه است!!! با آرمان ایران براحتی وارد تاکتیک منطقه ضد دسترسی بسیار بزرگ(A2/AD) میشود که عملا برتری چشمگیری به ایران در صحنه رزم و بدست اوردن برتری هوایی خواهد داد. برای مثال استقرار یک سامانه آرمان میتواند قطر ۸۰۰ کیلومتر را پوشش دهد و این یعنی بخش بزرگی از شامات و جلوگیری از هر گونه اقدام هوایی دشمن. ۶-در پهپاد تا جایی پیش رفتیم که ما امروز از پهپادهای هندلانچ تا پهپادهایی که میتوانند بیش از یک شبانهروز در مدار باقی بمانند را هم داریم و این امر در حال پیشروی هم هست تا به پهپادهایی که انرژی را بیشتر ذخیره میکنند و در مدارهای بالاتر هم قرار گیرند. ۷-در ارتفاع کم ضدکروز ، ما حداقل پنج تا شش پروژه داریم که در مرحله تست تا رونمایی هستند، از جمله سامانه مجید، نواب، زوبین و دزفول. ما در انرژی مستقیم هم در یک تلاش دهساله توانستیم به جایی برسیم که کشورهای صاحب این فناوری در سطح جهان دارند ادعا میکنند. انرژی مستقیم یعنی ما بتوانیم ریزپرندهای که مزاحم آسمانمان میشود، زحمتش را کم بکنیم. یعنی یک کروز ۹۰۰ هزار دلاری را با ۱۰ دلار بزنیم. توضیح: ایران از پیشگامان این فناوری است . ایران دستی در ساخت لیزر های قدرمند جامد و گازی و ... دارد. در گذشته استفاده از آن ها در موارد صنعتی بخصوص در غنی سازی اورانیوم با غنای بالا اشاره شده بود . نخستین اشارات در زمینه سلاح توپ لیزری اما به فروردین ماه سال جاری و بازدید حسن روحانی از دستاورد های هسته ای ایران باز می گردد. بنظر میرسد اشاره فرمانده به نوع فیبری لیزر های باشد که ابعاد کوچکتر و پرتو متمرکز تر در یک مجموعه را فراهم میکند و نتیجه آن میشود یک توپ با انرژی قوی با قابلیت حمل آسان ! ادعا شده که این رادار میتواند یک موشک کروز ۹۰۰ هزار دلاری را با هزینه ۱۰ دلار هدف قرار دهد. موشک های کروز یک مرحله از پهپاد در استقامت بدنه در جایگاه بالاتری قرار میگیرند. و بنظر میرسد ایران به قوی ترین یا یکی از قوی ترین توپ های لیزری دنیا دست یافته که هزینه مقابله با برخی اهداف را بسیار پایین میاورد و البته یک سلاح با مداومت بالا در برابر طیف انبوهی از تهدیدات و بخصوص سوارم پهپادی به ما میدهد. پیشبینی میشود این لیزر در شعاع ۱ کیلومتر بتواند کروز ها و پهپاد ها و مهمات دیگر را نابود کند و در برد ۵ کیلومتر به بالا بتواند اهداف را منحرف و یا از کار بیندازد. پ ن: به سامانه های کوتاه برد مجید، نواب، زوبین و دزفول هم اشاره شده که به وقتش منبع
-
1 پسندیده شدهپیرمرد بارکش ارتش ایران (قسمت سوم) نمونه جالبی از کامیون به اصطلاح ریو که به بعد از باز نشستگی نیز در حال فعالیت در رشت هست. علت اسم ریو هم که روی این کشنده های گذاشته شد این مورد است که کشنده های سری M35 دارای موتورهای بنزینی REO OA-331 هستند. برخلاف کشنده های سری M809 که به موتورهای دیزیل Cummins NH250 مجهز هستند. البته این کامیون موتور اصلی خود را از دست داده است و به یک موتور داف ١٢٠ دیزیل مجهز شده است. شکل ظاهری هم به طور کامل دست خوشش تغییراتی قراره گرفته است و به مشخصاتی فنی از قبیل وزن و ابعاد نیز در دسترس نیست پس نمیتوان به شکل دقیق مدل این کامیون را اعلام کرد. اما با توجه به شکل ومدل کفی پشتی که شبیه نمونه های آمریکایی این کامیون کمپرسی احتمال کامیون کمپرسیM52 از سری کامیون های M35 یا کامیون کمپرسیM817 از سری کامیون های M809 خواهد بود.
-
1 پسندیده شدهیکی از بخش های عجیب تانک تی ۸۴ که در مقابل تمام تعریف و تمجید ها قرار میگیرد و تفکر مبتدیانه طراحان این تانک را نشان میدهد تیربار ریموت این تانک است. این تیربار بصورت بسبار ناشیانه در تداخل با دوربین فرمانده تانک قرار دارد.
-
1 پسندیده شدهراه حل میان مدت (2026 تا 2035) پلتفرم ها: ناوگان AISR سرنشین دار از سکوهای آسیب پذیر به سکوهای پایدار منتقل می شود ، تا با استفاده از مجموعه ای کامل از تجهیزات پیشرفته و موثر برای بقا بتوانند در محیط های تهدید امیز به فعالیت ادامه دهند. هواپیماهای آینده که در عملیات های جنگی زمینی در مقیاس بزرگ فعالیت می کنند ، باید به یکی از دو روش تخصص داشته باشند: (1) مستقل از باند ، قابل استقرار در منطقه نزدیک یا (2) بار سنگین با استقامت طولانی. تلاش مشترک بین محققان ارتش منجر به ابزاری شده است که ارتش را قادر می سازد تا عملکرد برنامه های کاربردی فعلی و آینده مبتنی بر یادگیری ماشین را در سیستم های متحرک مدل ، مشخص و پیش بینی کند. اتحاد فناوری مشارکتی علم علم شبکه به زودی این تلاش را ممکن کرد. روشهای پیشرفته و جایگزین پیشرانه مانند قابلیتهای مستقل از باند به AISR ارتش اجازه دهد با سرعت در محیطی کار کنند که نقاط تسلیحاتی و سوخت رسانی و پستهای فرماندهی اصلی به طور فزاینده ای متحرک هستند. عملیات پراکنده و رو به جلو هوایی می تواند مزیت نسبی برای جمع آوری با حداقل فاصله به هدف و استفاده محدود از سوخت گیری ایجاد کند. در شبکه ، گروه های (1) و (2)؛ استقامت ، استقلال و قابلیت همکاری بیشتری را ایجاد می کنند و امکان استفاده از عنصر مانور را در حمایت از همه عملکردهای جنگی فراهم می کند. UAS های آینده دارای سنسورهای مینیاتوری با وضوح کافی برای پشتیبانی از درک موقعیت است. انبوهی از پهپادهای کوچک ، بصورت مستقل که توسط عناصر رزمی متفاوتی راه اندازی می شوند ، میدان نبرد را بصورت بصری ، شنیداری و الکترونیکی حس کرده و تعریف می کنند. هر یک از ان ها دارای انواع متفاوت حسگرهای هستند که هریک بخشی از داده های لازم برای آشکار کردن موقعیت و قصد دشمن را ارائه می دهند. ارتباطات خودمختار UAS یک شبکه ترکیبی قوی و خود ترمیمی برای تغذیه مجموعه تحلیلگران تاکتیکی ارائه می دهد.(م: این دو نکته "شبکه ترکیبی قوی و خود ترمیمی" رو جدی بگیرین که برای خودش داستان طولانی هستش) پیشرفتهای صورت گرفته در میان مدت ، AISR ارتش را به ناوگان همه کاره ای که برای ادغام هواپیماهای مستقل از باند و با الگوهای پروازی خودکار آماده شده است ، تبدیل می کند. این نیروی آینده عملیات مشترک را برای ارائه درک وضعیت در زمان واقعی برای هر رده از نیروهای ارتش انجام خواهد داد. سنسورها: تطبیق و استاندارد سازی حسگر و کاهش اندازه ، وزن ، قدرت و محدودیت های خنک کننده حداکثر تطبیق پذیری را از یک یا یک جفت ایرفریم امکان پذیر می کند. (م: منظور امکان استفاده از یک حسگر در پلتفرم های مختلف با کمترین تغییر ممکن هستش) این بهتر از توسعه هواپیماهای منحصر به فرد برای یک رشته یا توانایی خاص است. بسته های حسگر قابل تعویض ، قابل تعامل و شبکه ای به یک خط هوایی واحد اجازه می دهد تا طیف کامل امکانات جمع آوری اطلاعات را برآورده کند. این سنسورهای عمومی شامل قابلیت های پردازش اطلاعات خودکار برای کاهش الزامات انتقال داده و انجام راهنمایی و نشانه گیری مستقل خواهند بود. پیشرفت در تصویربرداری/سنجش کوانتومی و محاسبه کوانتومی این پتانسیل را دارد که حساسیت تصویربرداری و پردازش داده ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. :PED در پست فرماندهی ، PED خودکار فعال شده توسط شبکه، داده ها را تجزیه و قالب بندی می کند در حالی که همزمان همجوشی خودکار را انجام می دهد و تصویر عملیاتی مشترک را تغذیه می کند. کمک هوش مصنوعی به تحلیلگران اطلاعاتی امکان تعیین سریع شیوه های تهدید و سرعت بخشیدن به تکرار چرخه را فراهم می آورد. خروجی داده ها به مدلهای داده مشترک متداول بین چند سرویس ، چند سازمانی ، چند ملیتی پایبند خواهد بود که امکان کشف فوری اطلاعات را افزایش می دهد. این اطلاعات تصفیه شده سریعاً به فرماندهی ماموریت وارد می شود و شبکه ها را برای تسهیل عملیات و برنامه ریزی آتش به کار می گیرد. شبکه/معماری: خانواده سیستم های مرتبط با سیستم های حسگر چند دامنه (MDSS) شامل توابعی فراتر از بارگیری اطلاعات جمع آوری شده است. ترکیب عملکردهای شبکه C2 و پیوندهای حسگر به اتشبار ، AISR را به عنوان یک نقش اصلی ارتقاء داده ها و دسترسی به داده ها در همه سطوح را ارتقا می بخشد. گسترش قابلیت در این دسته شامل بهبود دسترسی و قابلیت همکاری با شبکه های داده مشترک و بین المللی شرکتی و ارتباطات واحد می شود. علاوه بر استانداردسازی داده ها و شبکه ، این امر از طریق مجموعه ای از گره های رله اطلاعاتی مبتنی بر پلتفرم های هوایی (م: بعدا به این موضوع میپردازم) انجام می شود که قادر به نفوذ عمیق به مناطق خطرناک در حمایت از عملیات چند سطحی و چند ملیتی هستند. ادغام SIGINT/EW/Cyberspace : SIGINT، EW و CS حسگرهای یکپارچه برای درک و بهره برداری از مجموعه گسترده ای از امضاهای تهدید پشتیبانی خواهند کرد. حسگرها از مدرن سازی و کوچک سازی آنتن به همراه فناوری های تکمیلی برای جمع آوری بخش عمده ای از طیف الکترومغناطیسی استفاده خواهند کرد. پیشرفت ها امکان جمع آوری تشعشع های ناخواسته انرژی های الکترومغناطیسی را فراهم می کند و امکان جمع آوری و مشارکت همزمان درعملیات شبکه را فراهم می آورد. سنسورهای یکپارچه ، جست وجو ، تشخیص و موقعیت مکانی خودکار با سرعت بالا را افزایش می دهند که با ترکیب داده های جمع آوری افزایش می یابد و می تواند از داده های حسگرهای مشترک استفاده کند تا اطلاعات را به موقعیت مکانی واقعی نزدیک کرده و هدفگیری دقیق تری کرده تا زنجیره کشتار کوتاه شود. SIGINT/EW قابلیت پشتیبانی اطلاعاتی از حملات الکترونیکی تهاجمی و دفاعی را برای دستیابی به نفی ، تنزل ، اختلال ، فریب ، از بین بردن اثرات علیه اهداف ارتباطی و غیر ارتباطی مطابق با برنامه ریزی را فراهم می کند. گنجاندن قابلیت های فضای سایبری در سنسورهای امکان نقشه برداری از فضای سایبری دشمن (شبکه فیزیکی ، شبکه منطقی و لایه های شخصیت سایبری) و شناسایی قابلیت ها و آسیب پذیری های زیرساخت فضای مجازی دشمن را فراهم می آورد. ادامه دارد ... صرفا برای میلیتاری / و انتشار با نام نویسنده و http://www.military.ir/ مجاز است منبع در اخرین پست قرار میگیرد دوستان برای پرسش سوالات تا انتشار تمامی بخش ها صبر کنید پایان قسمت سوم ...
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش نیروهای مسلح ایران پس از واقعه حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف 17 مرداد 1377 https://www.aparat.com/v/KPurD
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا با سلام SOSNA سامانه پدافندی موشکی برد کوتاه از جدیدترین محصولات صنایع Kbtochmash روسیه است. این سامانه جهت مقابله با انواع اهداف هوایی از جمله تسلیحات هدایت شونده و دورایستای نقطه زن ، جنگنده ها ، موشک های کروز ، بالگرد ها و پهپاد ها در بیشینه برد 10 کیلومتر و ارتفاع 5 کیلومتر طراحی و ساخته شده. ویژگی های ساختاری ماژول رزمی یکپارچه و منسجم شامل اجزا و بخش های مختلف از جمله مجموعه جستجو ، کشف و رهگیری الکترواپتیک ، مجموعه مدیریت و کنترل آتش ، دو مجموعه حاوی تیوب های پرتابگر موشک و ....... مجموعه 12 فروندی از موشک های SOSNA-R با سرعت ، مانور پذیری و دقت بالا و بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری (maintenance-free). این موشک ها به جهت پایین بودن وزن امکان بارگذاری به صورت دستی و توسط خدمه را دارند که این مسئله نیاز به خودروی بارگذار را مرتفع میسازد. لازم به ذکر است که موشک های مورد اشاره از جهت طراحی و برخی قابلیت ها از جمله مانورپذیری بالا به موشک های مورد استفاده در سامانه پنتسیر شباهت دارند. طراحی و پیکربندی بهینه موشک های سطح به هوا که ضمن حفظ قابلیت های بالای آیرودینامیکی و مانور پذیری موشک با افزایش وزن کلاهک و استفاده از فیوزهای لیزری (از نوع فعال شونده با اصابت یا بدون اصابت با قابلیت انفجار در محدوده هدف)، اثر بخشی موشک در مقابله با اهداف را بالا برده است. سیستم جستجو و رهگیری الکترواپتیکال از نوع چند کاناله خودکار با دقت بالا و قابلیت کار در تمامی شرایط آب و هوایی و در طول روز و شب سیستم ترکیبی در هدایت موشک ها شامل سیستم فرمان رادیویی در ابتدای شلیک و سامانه هدایت لیزری جهت هدایت موشک تا هدف به صورت در خط دید (LOS) سامانه مدیریت و کنترل رزمی یکپارچه با سامانه الکترواپتیکال با قابلیت پویش بخش به بخش (sector scan) محدوده هوایی تحت کنترل و با قابلیت تشخیص ، کشف و رهگیری خودکار اهداف ویژگی های عملکردی اثربخشی بالا در عملکرد رزمی از جمله در مقابله با اهداف مانور پذیر ، پر سرعت و در حال پرواز در ارتفاع پست از جمله بالگرد های در حال مانور خودکار سازی فرایند های رزمی در سطوح بالا و نیاز پایین به کاربری و کنترل انسانی قابلیت مقابله با اهداف در تمامی شرایط آب و هوایی (مساعد یا نامساعد) و در طول شب و روز تحرک و بقاپذیری بالا ارتفاع درگیری نامحدود برای مقابله با اهداف تجهیزات اپتیکی و ارتباطی مقاوم به اخلال قابلیت شلیک در حال حرکت به گفته منابع خبری ، آزمایشات این سامانه پدافندی از اوایل سال 2016 آغاز خواهد شد و در اواسط همان سال امکان ارائه آن به مشتری فراهم خواهد بود. هند از جمله کشورهایی است که جهت خرید این سامانه ابراز تمایل کرده است. مترجم : سینا نوریخانی هرگونه برداشت از این مطلب صرفا با ذکر نام وبسایت میلیتاری مجاز است
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم و رحمت ا... البته یک مساله ای هست و آن "عملگرایی" آلمانی ها است . آلمانی ها فناوری پیشرفته و سرمایه لازم را دارند و این برای ما بسیار مطلوب هست ، ولی نخست عملگرایی سیاست خارجی آنها و تاثیر پذیری از ایالات متحده ، یک مقدار درد سرساز هست . حالا برای اینکه با دقت بیشتری این مساله بررسی شود ، ما باید روی مفهومی که " برآورد اطلاعات ملی " نامیده میشود ، تمرکز کرد ( سال 73 انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی جزوه ای در این خصوص منتشر کرده که به شکل اختصاصی در حوزه طرح ریزی استراتژی نظامی بوده ) . این مفهوم خودش 4 بخش هست : 1- مولفه های فرهنگی -اجتماعی 2- روند های طی شده گذشته و تحولات آینده 3- تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف دو کشور 4- حوزه دفاعی و امنیتی به نظرم باید در این زمینه بسیار دقت کرد ، مسلماً آلمانی ها شریک تجاری خوبی برای ما هستند ولی آیا برای ورود به ترتیبات منطقه ای و بین الملی روی آنها میشود حساب کرد ؟؟؟ این مساله جای شک و تردید دارد . پی نوشت : پیشنهاد می کنم اگر علاقه دارید ، کتاب " زندگی سیاسی من" نوشته ویلی برانت ( صدر اعظم وقت آلمان) را مطالعه بفرمایید ، کتابش یک مقدار خشک هست ولی بک گراند خوبی در خصوص رفتار آلمانی ها بعد از جنگ دوم در اختیار مخاطب قرار می دهد .
-
1 پسندیده شده[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/7~8.jpg][/url]
-
1 پسندیده شدهسری اول عکس های نمایشگاه ماک آپ هست 6*6 ************************************************************************************ پ.ن: برای دیدن عکس ها در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید
-
1 پسندیده شدهطی صحیتی که امروز با مسول پروژه ( که مسول خودرو یوز هم بوده ) در مصلی داشتم ، این یک نمونه الگو برداری شده از تایفون است با شاسی و قوای محرکه کاماز ! و اینکه این نسخه هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و مانند خودروی یوز به مرور طی نمونه بعدی ایراداتش برطرف می شود ، خود خودرو یوز هم نسبت به سال گذشته از لحاظ کیفیت بهبود داشته ! در رابطه با موضوع نبود رمپ عقب پرسیدم که از قراری طبق خواست و طرز فکر مشتری بوده ! سری کویران هم آورده بودن که مهمترین نکتشون این بود که برای بستن درب باید تمام توان رو به کار گرفت تا درب کامل و کیپ بسته بشه !
-
1 پسندیده شدهدقیقآ، هرچی هست سطح حفاظتش از هایلوکس ده ها برابر بیشتره!!!
-
1 پسندیده شدهداخل امرپ تایفون باتشکر از خبرنگار بخش دفاع مشرق بابت تصاویر
-
1 پسندیده شدهیه نکته ای رو الان یادم افتاد . برد موشک های این سامانه دقیقا مانند موشک های 9M100 در سامانه ویتیاز هست . البته در حال حاضر موشک 9M100 در مرحله توسعه قرار داره و هیچ خبری از به خدمت گیریش منتشر نشده. ولی بالاخره پس از آماده شدن ، در ویتیاز استفاده خواهد شد . سامانه هدایت این موشک از نوع IIR تصویرساز فروسرخ هست که نشون میده روسها تاکتیک دفاعی خودشون رو برای مقابله به تهدیدات آینده تغییر داده اند . یعنی تهدیدات در آینده نزدیک ، شامل موشک های کروز و بمب های پرنده ای میشود که از سطح مقطع راداری بسیار کوچکی برخوردارند و تشخیص و درگیری با آنها عملاً غیرممکن خواهد بود. پس با انتخاب هوشمندانه هدایت فروسرخ این ضعف را جبران کرده و حداقل ، توانایی محدود در مقابله با موشک های کروز را ( از طریق ردیابی گازهای گرم خروجی از موتور آنها ) خواهند داشت . ولی باز هم بمب های بدون موتورِ پیشران ، خطر بسیار بزرگی برای سامانه های دفاع هوایی با هدایت فرمان رادیویی خواهند بود. حالا با این توضیحات ، توسعه یک سامانه کاملا جدید برای آینده که از هدایت ابتدایی و البته ارزان قیمتِ فرمان رادیویی استفاده میکند و به موازات و در همپوشانی با کار توسعه موشکی در سامانه دیگر انجام میگیرد ، بسیار تعجب برانگیز است. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiqgemqr97JAhUC7SYKHQhnClcQFghWMAo&url=http%3A%2F%2Fwww.wrk.ru%2Fforums%2Fattachment.php%3Fitem%3D113320&usg=AFQjCNGfkFLm5SDhDE1h08USikxUbRdDbg&sig2=3aHTVXi-B__y6RnDZ9sPtw&bvm=bv.110151844,d.eWE
-
1 پسندیده شدهخیلی جالبه که از سال 2003 اسم این سامانه مطرح بوده ولی در طول این همه سال عزم جدی برای به خدمت گرفتنش وجود نداشته تا این که در سال 2013 برای اولین بار در حضور نمایشگاهی وجودش تایید میشه. موشک این سامانه از لحاظ ساختار دو مرحله ای ( بوستر و سوستِینِر ) و همچنین هدایت فرمان رادیویی ، شباهت بسیار زیادی به خانواده موشکی 9M311 سامانه تونگوسکا و موشک 57E6 سامانه پنتسیر داره . با این تفاوت که نمونه کوچک تر و با ویژگی های عملکردی و فنی در سطح پایین تری محسوب میشه. http://kbtochmash.com/defence-products/products-en/products-en_6.html
