برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 27 آبان 1400 در همه مناطق
-
10 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم بررسی اواکس A100 روسیه جدیدترین محصول روسیه قادر به جمع اوی سیگنالها ، انجام وظیقه به عنوان پست فرماندی و حملات جنگ الکترونیکی می باشد. اولین نمونه A-100 Beriev نخستین پوراز خود را انجام داد این تواپیما قرار است به عنوان جدیدترین AWACS روسیه عمل کند. روسیه امیدوار است اولین نمونه عملیاتب این هواپیما را تا سال 2020 تحویل بگیرد. علاوه بر گنبد بزرگی که برای قرار گیری رادار در این نمونه وجود دارد نکتخ قابل توجه برای این هواپیماوجود انبوه انتن ها است که بخش های قابل توجهی از بدنه هوایپما را رار گرفه اند. که نشان می دهد شرکت سازنده( شرکت هواپیمایی متحد یا UAC) تلاش گسترده ای جهت تبدیل این هواپیما به یک پست فرماندهی و کنترل ، جنگ الکترونیک و سیستم جمع اوری سیگنال انجام داده. در 18 نوامبر 2017 نمونه اولیه اواکس A-100 اولین پرواز خود را از مجتمع علمی و هوانورد تاگانروک (Taganrog Aviation Scientific and Technical Complex) وافع در نزدیکی دریای آزوف در بین روسیه و اکراین انجام داد.UAC از یک هواپیکای Il-76MD-90A برای انجام این آزمایش پرواز استفاده کرد. که به طور خاص A-100ll نامیده میشود. هدف این پرواز تست ایرودینامیکی آنتن ها و ادوات نصب شده روی هواپیما بوده. همچینین در این پرواز عملکرد رادار و سایر سیستم های این هواپیما هم مورد بررسی قرار گرفت. این طرح به منظور جایگزینی اواکس های A-50M و A-50U Mainstay طراحی شده. آواکس a-50u آواکس َa-50 یوری بوریسوف، معاون وزیر دفاع روسیه در مارس 2017 در مورد این هواپیما گفت: (( این طرح یکی از اولویت های برنامه روسیه هست )). همچنین وزیر دفاع روسیه در سپتامبر 2016 اعلام کرد این طرح بگون های توسعه پیدا کرد که از تمام مشابه های خارجی برتر خواهد بود. UAC در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که هدف اصلی از ساخت این هواپیمای جدید شناسایی هم زمان اهداف هوایی و سطحی در برد دور و شناسایی موشک های کروز کم پیدایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و هواپیماهای رادار گریز است . همیچنین این سیستم قادر است با در نظر گرفتن تهدیدات در زمین ، دریا و هوا جنگنده های خودی را به سمت انها هدایت کند. از بهبودی های صورت گرفته در این طرح نسبت به طرح A-50 استفاده از رادار Vega Primier در این هواپیما هست . رادار Vega Primier به صورت دستی در آزیموت و به صورت الکتریکی در ارتفاع اسکن را انجام می دهد. این سیستم قادر است اهداف هوایی را در برد 370 مایلی ( حدود 550 کیلومتری) و اهداف دریایی را در فاصله 250 مایلی ( حدود 380) میلومتری شناسایی کند. (رادار Vega Primier نسل جدید رادارهای ارایه فازی هست که قابلیت سرعت اسکن سریعتر و انجام همزمان چند کار تشخیص ، ردیابی و هوایت موشک را همزمان می توانند انجام دهد) وجود هواپیمایی با این قابلیت ابزاری منعطف برای مناقشات در دریای بالتیک و دریای سیاه در اختیار ارتش روسیه قرار می دهد. همچنین توانایی ارتش روسیه را در رهگیری موشک های کروز کم پیدا به نحوه گسترده ای بهبود می بخشد. هواپیماهای A-50 قبلا جهش بررسی هواپیماهای مورد حمایت ائتلاف امریکا به سوریه رفته اند گفته شده در سال 2015 نیروی هوایی روسیه اعلاف کرده که ترکیب آواکس های A-50 و میگ 31 تونسته در یک ازمایش موشک های کروز kh55 را شناسایی و منهدم بکنند. استفاده از A-100 آسانتر و ارزانتر از A-50 هایی است که از بدنه های قدیمی ایلیوشن 76 استفاده می کند. موتورهای جدید PS-90 که به تعداد 4 تا در این هواپیما استفاده میشود مصرف سوخت کمتر و عمر بیشتری دارند و به همراه قابلیت سوختگیری این هوایپا ایجازه پرواز طولانی مدت به این هواپیما می دهد. علاوه بر این هواپیمای جدید دارای تجهیزان ایونیک سیستم های مدیریتی و تجهیزات جدید برای کاهش بار خدمه و اپراتورهای سیستم می باشد. هواپیمای IL-76MD دارای یک کابین با نمایشگرهای بزرگ چند منظوره و سایر امکانات برای سهولت عملکرد خلبان هست بررسی دقیق نمونه اولیه A-100 تعداد تغییرات و ویژگی های چمشگیر را نسبت به A-50 نشام میدهد. وجود تعداد زیادی آنتن در جلو بدنه ، محل جمع شدن چرخ ها و در سراسر دم و همچینین گنبدهای ارتباطی ماهواره ای برای یک ماموریت هشدار اولیه و کنترل هوابرد غیر ضروری به نظر می رسد. معمولا هواپیماهای جمع اوری سیگنال و یا رله رادیویی این نوع پیکربندی را دارند. بررسی این تجهیزات نشان میدهد که احتمالا روسیه نقش های مختلف و یا حتی انجام جنگ الکترونیک را برای اون در نظر گرفته. رسانه روسی RT در آگوست 2016 گزارش داد (( این هواپیما داری سیستم پیشرفته برای پردازش سیگنال و قابلیت جنگ الکترونیک هست . طبق گزارش ها A-100 ممکن است به عنوان یک مقر فرماندهی پرواز هم برای ارتش استفاده شود.)) یک مرکز فرماندهی هوابرد تاکتیکی که قادر به انتقال سریع مقادیر زیادی اطلاعات لبن هواپیما و سربازان روی زمین است، می تواند توانایی روسیه را برای استقرار سریع و پشتیبانی از عملیات در مکانهایی که زیر ساخت های کافی برای ارتباطات وجود ندارد افزایش دهد. و مانند یک گره ارتباطی عمل کند و به سرعت بخشیدن جریان اطلاعات بین فرماندهان و یگان های عملیاتی مختلف کمک کند. در حال حاضر هواپیماهای IL-80 و IL-82 و TU-214 در ارتش روسیه قادر با اینکار هستند اما این هواپیماها فقط قادر به انجام عملیات ارتباطی هستند اما A-100 قادر به شناسایی و مدیریت میدان جنگ نیستند . هواپیماهای IL-80S و TU-214SR به طور خاص برای استفاده از رئیس جمهور و نزدیکترین مشاوران رئیس جمهور برای زمان حملات اتمی ساخته شده اند. این هوایپماها مشابه E-4B Nightwatch ایالات متحده عمل می کنند. نیروی هوایی روسیه دارای ناوگان هوایی جنگ الکترونیک بزرگ اما پیری هست . این هواپیماهای عمدتا IL-20 , IL-22 هستند که مربوط به دوران شوروی هستند. این هوایپماها به همراه A-50 در سوریه به ارتش بشار اسد کمک کردند تا گروههای شورشی را پیدا کنندو با انها درگیر شوند. هواپیمای ایلیوشن 20 هرچند روسیه برنامه داشته که TU-214 جایگزین این هوایپماهای قدیمی شوند اما روسیه تا به حال فقط دو فروند از این هواپیماها را تونسته تولید کند و آنها را به تجهیزات جاسوسی سیگنال ، رادارهای تصویر برداری و دوربین های چند طیفی مجهز کند. بعد از اولین پرواز A-100 روزنامه داخلی وزارت دفاع اعلام کرد که برنامه هایی برای استفاده از این طرح برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد. از انجایی که روسیه برای هواپیماهای بدون سرنشین خود به کنترل دید خطی متکی هست ، این امر می تواند به طور چشمگیری برد و دامنه عمبکرد پهبادهای روسیه را افزایش دهد. نیروی های روسیه قبلا از پهبادها در اکراین و روسیه برای شناسایی اهداف ، تنظیم اتش توپخانه و ارزیابی پیامدهای حملات توپخانه و تسلیحات هوایی دریایی و زمینی استفاده کرده است . با این قابلیت هواپیمای A-100 می تواند این هواپیماها را به عمق بیشتری از خاک دشمن ببرد. و به فرماندها اجازه انجام ماموریت های پیشرفته تر و پیچیده تر را در عمق خاک دشمن بدهد. استفاده از سیستم های جنگ الکترونیکی این امکان را به A-100 می دهد که بتواند عملیات ردیابی ، نظارت و مشدود کردن رادارهای دشمن و یا رله های ارتباطی آنها را انجام دهد. از طرفی استفاده از تکنولوژِ AESA رادار Vega Premier این امکان را می دهد که بتواند با کنترل امواج و تمرکز پرتوهای الکترومغناطیسی بتواند رادارهای دشمن و با سیستم های ارتباطی آنها را دچار اختلال کند تمرکز روز افزون ارتش روسیه روی جنگ الکترونیک و حملات سایبری و اطلاعاتی این امکان را به ارتش می دهد که بتواند سیگنال های ناوبری دشمن را دچار اختلال یا جعل کند و هم بتواند حملات سایبری و انتشار پیامهای جعلی را در بین نیروی های دشمن انجام بدهد. tu-214 این قابلیتها به راحتی میتواند به نیروهای روسیه اجازه دهد تا عملیات نظامی دشمن را مختل کنند، سردرگمی ایجاد کنند یا روحیه سربازان را تضعیف کنند. وقتی صحبت از حملات به شبکه جیپیاس میشود، این امر میتواند نه تنها بر توانایی نیروی نظامی ایالات متحده برای ناوبری تأثیر بگذارد، بلکه بر توانایی آنها برای احساس اطمینان در استفاده از مهمات هدایت شونده دقیق تاثیر می گذارد. نیروی هوایی روسیه درحدود 100 فروند هواپیمای il-76 در اختیار دارد. در گذشته تلاش شده با تبدیل برخی از این هواپیماها به حمل بمب از انها استفاده شود هر چند تاثیر این اقدام مشخص نیست اما داشتن توانایی برای تبدیل این هواپیماها به پلت فرم های جنگ الکترونیکی و یا اطلاعاتی به میران بسیار زیاد مفیدتر می تواند باشد. نیروی هوایی ایالات متحده کیت های مدولار در اختیار دارد که میتواند هواپیماهای سی 130 را به نقشهای جنگ الکترونیکی و یا شناسایی تبدیل کند . برای روسیه هم این روش یک روش کم هزینه برای در اختیار داشتن هواپیماهای تخصصی هست در زمانی که اصلی ترین مشکل روسیه کاهش بودجه نظامی هست. با در نظر گرفتن همه این به نظر می رسد رادار Vega Premier بخش کوچکی از قابلیت هایی هست که روسیه برای هواپیمای A-100 در نظر گرفته است و برنامه اصلی روسیه توسعه و تست سیستم های نظامی پیشرفته روی این هواپیما برای استفاده روی سایر هواپیماهای هست منبع1 منبع 2
-
3 پسندیده شدهقلب تپنده تانک های چینی تعمیر ، نگهداری و بازیابی موتورهای قدیمی تانک ها بسیار پیچیده است. قبل از برداشتن و جداسازی بخش موتور تانک ها، باید رادیاتور، گیربکس و برخی از لوله های روغن از موتور جدا شوند تا بتوان موتور را برای تعممیر وبررسی از داخل تانک خارج کرد. اما در تانک های مدرن که از بسته های قدرت یکپارچه استفاده میکنند برای در دسترسی و خارج کردن موتور فقط باید لوله روغن و سایر لوله ها را برای دسترسی به موتور جدا کرد. بسته های قدرت یکپارچه یک جهش بزرگ در تاریخ توسعه تانک ها محسوب می شوند. با ادغام موتور، گیربکس، سیستم خنک کننده و واحد قدرت کمکی در یک واحد قدرت ماژولار جمع و جور، کارایی نگهداری و تعویض موتور تا حد زیادی افزایش یافته است. چنین ویژگی در بسته های قدرت یکپارچه موجب بهبود سرعت نگهداری و تعویض موتور تانک ها در شرایط میدانی و بهبود قابلیت نگهداری سیستم انتقال قدرت تانک ها میشود که در شرایط رزمی واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین تجربه در میدان نبرد نشان داده است که اکثر تانک های آسیب دیده در نبرد را می توان با تعمیر مجدداً وارد میدان نبرد کرد و هرچقدر زمان لازم برای تعمیر و نگهداری کوتاه تر باشد ، توانایی رزمی مداوم یگان زرهی بیشتر می شود. سربازان در میدان جنگ باید بسیار سریع عمل کنند و تعمیر و نگهداری خودروهای زرهی نیز به سرعت نیاز دارد. اگر زمان تعمیر و نگهداری بیش از حد طولانی باشد ، به احتمال زیاد زمان کافی برای تعمیر و نگهداری وجود نخواهد داشت و این چرخه متوقف می شود و در اخر خودروهای نظامی آسیب دیده به حال خود رها می شوند. به عنوان مثال ، در بسیاری از جنگهای خاورمیانه، عملکرد عالی ارتش اسرائیل در پشتیبانی تجهیزات و قابلیتهای عالی تعمییر و نگهداری میدانی در میدان نبرد باعث شده است که دشمن "بیشتر و بیشتر دچار دردسر شود". در جنگ یوم کیپور تانکهای اسرائیلی از نظر تعداد در وضعیت نامطلوبی در مقابل تانک های سوری ها و مصریها قرار داشت و تعداد آنها تنها نصف تعداد حریفان بود. با این حال ، ارتش اسرائیل از طریق قابلیت های پشتیبانی قوی لجستیکی ، نه تنها توانست تانک های خود را که در زمان جنگ آسیب دیده اند ترمیم کند و بلکه توانست انها را همیشه در میدان نبرد اماده به رزم نگه دارد. در مراحل میانی و پایانی جنگ ، تعداد تانک های اسرائیلی نه تنها کاهش نیافت، بلکه تعداد زیادی از تانک های ساخت شوروی که توسط سوری ها ومصریها در خطوط درگیری رها شده بود توسط اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت و تعداد کلی تانک آنها افزایش یافت. در تانک های غربی ظهور بسته های قدرت یکپارچه با سری تانک های لئوپارد 1 شروع شد و به مرور در بقیه تانک های غربی استفاده شد. برای مدت طولانی در گذشته ، به دلیل محاصره ها وتحریم های فنی کشورهای غربی بر ضد چین، تانک های اصلی میدان نبرد ارتش آزادیبخش خلق چین از نظر پیشرانه و سیستم های انتقال قدرت از سطح پیشرفته بین المللی عقب افتاده اند. تولید بسته های قدرت یکپارچه نیازمند دانش فنی و زیر ساخت های صنعتی مخصوص است. با توجه به محدود بودن فضای محفظه قدرت تانک ها ، بسته قدرت باید دارای قابلیت اطمینان پذیری بسیار بالا و در عین حال چگالی گشتاور فوق العاده بالا باشد. از طریق تحقیق در مورد بسته های قدرت یکپارچه خارجی و انباشت بلند مدت فناوری و نوآوری ، بسته های قدرت ساخت چین به صورت مرحله ای پیشرفت کرده اند. در حال حاضر (با توجه به مستندات تصویری) ، تانک اصلی میدان نبرد تایپ 99A ، تانک سبک تایپ 15 و نسخه صادراتی آن VT5 ، تانک اصلی میدان نبرد صادراتی VT4 و تایپ 96B از این فناوری استفاده میکنند. بسته قدرت تانک سبک تایپ 15 با موتور دیزیل 1000 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد تایپ A99 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1500 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد VT4 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1300 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک البته با توجه ای به اینکه این تانک یک تانک تماما صادراتی است مشتریان می توانند از موتور های دیزیل توربوشارژ 900 اسب بخاری هم استفاده کنند.
-
2 پسندیده شدهباز هم فیلم برخورد سربازان جمهوری باکو با اسرای ارمنستانی. هرچند وقتی منتور! و مربی تکفیریهای سوری و افسران ارتش اردوغان باشند که در سوریه سر میبرند و شکم زنان را تخلیه میکنند نباید تعجب کرد. تازه در زمین خودشون و مرزهای سرزمینی خود هستند. اگر یک یا دو مورد باشه اسمش را میشه گذاشت اشتباه و خطای فردی ولی وقتی رویه میشه معلومه چه خبره. جالبه قریب به ده سال در سوریه مقاومت حضور داشت، یا باز نزدیک به ده سال یمن درگیر جنگ اون هم با مزدوران هفتاد و دو کشور! هستند و با وجود به هر حال تیپ های مختلف و سختی ها و دوری از وطن و اشفتگی ناشی از جنگ داخلی و انواع خیانت ها و پوششهای جاسوسی و جنایت های فجیع ضد مقاومت که هر فرد سالمی را هم ممکن هست به جنون لحظه ای بکشه و نوع جنایات و شیوه اجرا . توحش حیوانی و فشار روانی ناشی از هجمه جهانی ولی ما با وجود اینکه تمام رسانه های جهان و موثرترین های عربیشون و جاسوسان و نفوذیها و موبایلهایی که دست تکفیریها میفتاد روی کوچکترین خطایی بزرگترین فضاسازی ممکن را انجام میدادند با حتی جنازه های دشمن یک نوع برخورد را دیدیدم ولی در مقابل در نبردهای یکی دو روزه طرف مدعی مقابل در تمام جبهه ها هم توحش مطلق فقط میبینیم اون هم از ارتشهایی که کشورهاشون مدعی غرب گرایی و دنباله روی از تمدن! و نایسیت غربی دارند. اسلامیت و رحمانیت که به کنار.
-
2 پسندیده شدهبله به نظر قرادادی برای خرید پهپاد رزمی اوریون و همچنین پهپادهای اشغال اورلان و گلوله لیزری کراسنوپل با روسها بستن درکنارش روی دو پهپاد انتحاری ساخت خودشون کار میکنند هم باکو و هم ایروان در حال ارتقا جنگ الکترونیک خودشون هستن البته ادوات دیروز با موشکهای کورنت شکار شدن
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا با سلام به منظور پاسخگویی به نیاز نبردهای نوین آتی ، قدرت های نظامی جهان حرکت به سمت تحول را از طراحی و ساخت تجهیزات مکانیزه سبک وزن به عنوان نقطه شروع آغاز کرده اند. به عنوان مثال ارتش ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر تمرکز خود را بر ایجاد تحول در قوای مسلح و تشکیل نیروی های رزمی در سطح تیپ که بتوانند در کمترین زمان به هر نقطه ای از جهان اعزام شوند ، قرار داده است. برای دستیابی به این هدف تیپ های رزمی متشکل از خانواده خودروهای استرایکر (با پیکربندی 8×8) که یکی از نیرو های رزمی سبک آمریکا محسوب میشوند ، تشکیل شده اند. در اواخر سال 1990 چین نیز تشکیل نیروی های مکانیزه سبک وزن خود را آغاز کرد. این روند در ابتدا براساس تجهیزات موجود همچون خودروی رزمی پیاده نظام ZSL92 که توسعه و تولید داخلی بود ، آغاز شد و در ادامه نظر ارتش چین به ساخت و توسعه خانواده ای از خودروهای رزمی سبک وزن چرخدار جلب شد. با وجود انتخاب پلتفرم با پیکربندی 6×6 ، بخش تجهیزات ارتش و موسسات تحقیقات دفاعی با بررسی هایی که انجام دادند به وضوح به محدودیت های پلتفرم با پیکربندی 6×6 پی بردند و به این نتیجه رسیدند که این پیکربندی قادر به پاسخگویی به نیاز های فزاینده عملیاتی مورد نظر در آینده نخواهد بود . این موضوع فرصت را برای شروع روندی جدید برای طراحی نسل جدیدی از خودرو های رزمی چرخ دار با پیکر بندی 8×8 برای ارتش چین فراهم کرد که در سال های آغازین قرن بیست و یکم با ارائه مشخصات و ویژگی های فنی مورد نظر برای خودروی رزمی پیاده نظام با پیکربندی 8×8 به موسسات فناوری دفاعی داخلی از سوی ارتش چین آغاز شد. پس از چند سال از ارائه ویژگی های مورد نظر و انتخاب طرح ها و پروژه های مختلف ، طرح گروه صنایع ماشین آلات مغولستان داخلی (IMFMGC) که وابسته به گروه صنایع شمالی چین بود در نهایت به عنوان طرح برتر انتخاب شد. خودروی رزمی پیاده نظام ساخت این صنایع که از نوع چرخ دار بوده و از پیکربندی 8×8 برخوردار بود تایپ 07 (بعد ها ZBL09 موسوم به پلنگ برفی) نام گرفت و وارد فاز تولید انبوه به منظور ورود به خدمت در ارتش چین شد. از این خودرو نمونه ای صادراتی با نام VN-1 نیز در نظر گرفته شده است. ویژگی های فنی خانواده خودروی های زرهی چرخ دار با پیکربندی 8×8 ارتش چین خانواده جدید خودرو های زرهی چرخ دار ارتش چین با طیف گسترده ای از تکنولوژی ها و مفاهیم جدید توسعه داده شده اند که نشان دهنده بالاترین سطح تحقیقات داخلی در زمینه خودروی های زرهی چرخ دار است. از جمله مفاهیم لحاظ شده در توسعه این خودرو ها ، طراحی مدولار است که بخش های مختلفی همچون واحد (ماژول) پیشرانه و جعبه دنده ، واحد های بدنه خودرو ، واحد بخش های حرکتی و انواع تسلیحات قابل نصب به صورت برجک را شامل میشود. با توجه به توسعه خانواده ای از این خودرو ها با قابلیت ها و کارکرد های متفاوت ، از ترکیب متفاوتی از واحد ها به منظور دستیابی به انواع مختلفی از خودرو ها استفاده شده است که در این میان می توان از خودرو های پیشرانه عقب یا پیشرانه جلو نام برد که محدودیت های ایجاد شده توسط یک شاسی با طراحی یکسان را از بین برده اند. بجز تفاوت در ساختار بدنه و تنوع در برجک های قابل نصب ، سایر اجرا و واحد های خودرو ها به طور کامل بر روی یکدیگر قابل نصب است که این مزیت علاوه بر ایجاد یک نیروی رزمی با قابلیت پشتیبانی جامع ، به تعمیرو نگهداری لجستیک نیز کمک شایانی میکند. ویژگی های مکانیکی و حرکتی خودرو های زرهی 8×8 چینی از پیشرانه دیزلی شش سیلندر توربوشارژ V شکل مدل Deutz BF6M1015C با حداکثر توان 330 کیلووات (442 اسب بخار) نیر و میگرند که از هزینه نگهداری پایین و عمر کاری بالایی برخوردار است. سیستم خنک کننده موتور از نوع آبی (water-cooled ) با کارایی بالا بوده و دارای رادیاتوری با طراحی فشرده (Compact) است. این سیستم امکان یکپارچه سازی با پیشرانه را دارد که این قابلیت خارج ساختن پیشرانه در زمان تعمیر یا تعویض را به دلیل عدم نیاز به جداسازی سیستم خنک کننده ، تسریع میکند. جعبه دنده نصب شده بر روی پیشرانه این خودرو ها از نوع H شکل است. طراحی ویژه این جعبه دنده و کاهش ابعاد آن به کاهش ارتفاع بدنه و افزایش ثبات شاسی و همچنین افزایش فضای داخلی خودرو منجر شده است. در نمونه های اولیه خودرو ها ، جعبه دنده های نصب شده از نوع دستی با 9 دنده به جلو و یک دنده به عقب بودند ولی در نمونه های تولید جدید از جعبه دنده های خودکار استفاده شده است که به کاهش بار کاری راننده کمک میکند. سیستم تعلیق این خودرو ها از ترکیب بازوهای نوسانی (سیستم تعلیق مک فرسون) در محور های اول و ضربه گیر های روغنی و گازی قابل تنظیم در محور های سوم و چهارم تشکیل شده است. این سیستم تعلیق علاوه بر فراهم کردن قابلیت حرکتی مناسب در ناهمواری ها ، ثبات خودرو در هنگام استفاده از تسلیحات مختلف را حفظ میکند. از جمله سیستم های نصب شده در این خودرو ها ، سیستم کنترل مرکزی باد تایر است . این سیستم با تغییر در باد تایر ها و کاهش یا افزایش تورم آن ها به حرکت خودرو در زمین های گل آلود ، شنزار ها و سایر زمین های صعب العبور کمک میکند. خودرو های زرهی 8×8 چینی از قابلیت حرکت با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در جاده و 40 کیلومتر بر ساعت در مناطق ناهموار خارج از جاده برخوردارند. این خودرو ها امکان حرکت در شیب %60 ، شیب جانبی %40 و عبور از گودال هایی با عرض 1.8 متر را دارند. روش عبور از آب این خودرو ها ، شناوری است و بدین منظور به دو پروانه با محرک های هیدرولیکی مجهز شده اند که حداکثر سرعت 8 کیلومتر بر ساعت را در عبور از آب برای آن ها فراهم میکنند. قابلیت های فرماندهی و کنترل خانواده خودرو های رزمی 8×8 ساخت چین به طیف گسترده ای از تجهیزات اطلاعاتی و کنترلی الکترونیکی مجهز شده اند که کامپیوتر مرکزی و صفحات نمایشگر و پنل های کنترل یکپارچه شده با آن ، رادیوی دیجیتال ، سیستم ناوبری ماهواره ای بومی Beidou و سیستم تشخیص دوست از دشمن میدان نبرد (battlefield IFF) را شامل میشوند. تمامی مدل های این خودرو ها از سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه فرماندهی برخوردار هستند و امکان دستیابی به ساختار فرماندهی منسجمی تحت یک شبکه داخلی را دارند که به آن ها امکان فرماندهی رزمی مستمر در عرصه نبرد را میدهد . سیستم های ارتباطی و فرماندهی تمامی مدل ها به گونه ایست که امکان پاسخگویی ، ایجاد ارتباط و شبکه سازی با سایر خودرو ها در مدل های مختلف و کاربری های مختلف نظیر خودرو های پشتیبانی آتش ، خودرو های شناسایی ، خودروی رزمی پیاده نظام را دارند تا به این صورت گروه های رزمی با مدیریتی یکپارچه شکل بگیرد. به منظور دستیابی به بالاترین میزان کارایی رزمی ، هر یک از خودرو ها می بایست از نقشه دیجیتالی ، موقعیت یابی دقیق ماهواره ای و قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات برخوردار باشند. قابلیت های دفاعی هر کدام از مدل های خانواده خودرو های زرهی 8×8 چینی با توجه به نقش هایی از قبیل خودروی رزمی ، پشتیبانی ، شناسایی و ......... نیازمند سطح متفاوتی از حفاظت زرهی هستند و این سطح متفاوت با استفاده از مفهوم مدولار ایجاد میشود. بدنه این خودرو ها از صفحات فولادی جدار نازک با استحکام بالا که به یکدیگر جوش داده شده اند ساخته شده است. تفاوت حفاظت آن ها با توجه به نیاز و با نصب صفحات زره سرامیکی و فولادی مدولار با ضخامت های مختلف ایجاد میشود. ساختار بخش تحتانی بدنه این خودرو ها به منظور مقاومت در برابر انفجار تا 6 کیلوگرم تی ان تی تقویت شده است. علاوه بر موارد حفاظتی بیان شده تمامی خودرو ها به پرتابگر های نارنجک دودزا ، سیستم های اطفاء حریق ، سه وسیله خنثی سازی انتخابی (همچون مین روب) و سایر تجهیزات و اقدامات حفاظتی کمکی که قابلیت بقای خودرو ها را در میدان نبرد افزایش میدهند قابل تجهیز هستند. <
-
1 پسندیده شدهرزمایش جنگ الکترونیک سپر آسمان ۱۴۰۰ (۰۴ خرداد ۱۴۰۰) همون ایام در استاتوس در این مورد صحبت شد. جای تعجب داشت اولا چرا اینچنین عکسی منتشر میشه و در ثانی چرا UP-3D Orion نیروی دریایی ژاپن در تصویر میبینیم و کسی که این پوستر طراحی کرده چرا نوشته EP-3C !؟ آیا منظورشان EP-3E ARIES II بوده؟ (انتخاب تصویر اشتباه و تایپ غلط) دو فروند هواپیما EP-3E Orion نیروی دریایی امریکا همان ایام در نزدیکی تنگه هرمز و جزایر کشورمان در حال گشتزنی بودند (در تاریخ های مختلف) AE1D95/159893 و AE1D94/159887 نقض FIR ایران توسط هواپیمای EP-3E Orion در تاریخ های مختلف . اولین تصویر مربوط به 1 خرداد 1400 UP-3D Orion نیروی دریایی ژاپن EP-3E ARIES II نیروی دریایی امریکا USN https://irp.fas.org/program/collect/ep-3_aries.htm https://www.globalsecurity.org/intell/systems/ep-3-pics.htm https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Lockheed_P-3_Orion_variants مکان برگزاری رزمایش و کلیات رزمایش جلوی چشم همه دست روی ماشه نیروی ویژه، طراحی پوستر با تصویر اشتباه و این دست اشتباهات رسانه ای زیبنده نظام نیست..
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهگرفتاری اینجا هست که نمونه های خوب وجود دارد ، چون اهل فن روی آن کار کردند . طرح روی جلد ، با موضوع کامل همخوانی دارد ، به شکل استاندارد ایده پردازی ، طراحی و چاپ شده ،کیفیت قابل قبولی هم دارد ، آن هم مرتبط با مجموعه ولی این دوگانه عمل کردن آن هم در یک مجموعه واقعا تعجب برانگیز هست و بطور دقیق این مساله هست که قابل هضم نیست
-
1 پسندیده شدهبسم ا... شینوک ارتش ایالات متحده در عملیات خیبر!!!!!!!!!!!!!! کتاب برای نیروی هوایی هست موضوع کتاب نقش نیروی هوایی و هوانیروز ارتش در عملیات خیبر هست ناشر کتاب هم یکی از زیر مجموعه های نیروی هوایی محسوب میشود ولی با کمی دقت در روی جلد کتاب ، در کمال تعجب روی بالگرد شینوک عبارت UNITED STATES ARMY قابل مشاهده است و این علیرغم وجود صدها عکس از بالگرد شینوک حاضر در عملیات خیبر اتفاق افتاده !!! بعد برداشتند با کمال کج سلیقگی ، پرچم ایران را در بخش زیرین بدنه بالگرد حک کردند ، در حالی که حتی توجه نکردند استتار کارشده روی این بالگرد اصولا در نیروهای مسلح ایران وجود ندارد ( چه در زمان قبل و چه بعد از انقلاب ) !!!!!!! ضمن اینکه هیچ کدام از بالگردهای شینوک نیروی هوایی و هوانیروز ، پرچم را در این بخش استنسیل نمی کنند و جایگاه حک پرچم در این بالگردها مشخص هست واقعاً چرا روی این موارد نظارت نمیشود ؟؟؟ ==== ازادسازی سوسنگرد با تانک الخالد پاکستانی !!!!
-
1 پسندیده شدهبخش دوم : اما GPM-54 محصول شرکت لویف علیرغم تمامی نواقص پیش گفته یکی از بهترین محصولاتی بود که تا آن زمان عرضه می شد ، چراکه با مجهز شدن به یک تیغه فولادی به بخش جلویی تانک ، این خودروی زرهی می توانست در میان انبوه آوار ایجاد شده ، معبر زده و مبادرت به پاکسازی مسیر نماید . پیکربندی اصلی .. تی-55 ای این طرح چنان جالب بشمار می رفت که درسال 2005 اوکراین براساس این شاسی ، یک گونه جدید از تانک اصلی میدان نبرد تی-90 مجهز به تیغه بولدوزر را به شناسه TBS-86 را معرفی نمود، در حالی که در گونه آتش نشان فوق الذکر ،یک صندلی در کنار فرمانده تانک تعبیه گردید تا وظیفه کاربر آتش نشانی از فرمانده تانک جدا شود . تانک اصلی میدان نبرد تی-90 مجهز به تیغه بولدوزر به شناسه TBS-86 بدین ترتیب ، تجارب بدست آمده از خاموش کردن آتش سوزی انبارهای مهمات ارتش در دهه 70 و 80 میلادی راه را برای توسعه فناوری های جدید برای مقابله با این شرایط فراهم آورد . بدین معنی که در مرحله نخست ، خودروی جدید می بایست ظرفیت بیشتری برای حمل آب یا مواد اطفاء حریق را داشته باشد و دوم اینکه طراحی مورد نظر باید از سامانه های پایش از راه دور بهره ببرد تا در زمان وقوع حوادث خاص ، احتمال بروز تلفات انسانی به حداقل کاهش یابد . زاغ کبود روسی و سایر طرح ها قهرمان بعدی درلیست خودروهای اطفاء حریق زرهی روسی یک خودروی شنی دار با یک نام طولانی رصدکننده آتش خودکششی روبوتیک یا به اختصار SLS-100 و به شکل بسیار خودمانی JAY محسوب میشود .این گونه جدیدتر که برای اولین بار برای شرکت در حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل وارد صحنه گردید ، چندان مفید نبود و تمامی نسخه های اولیه آن تا پایان دهه نود میلادی جمع آوری شد. این طرح که درواقع یک تانک T-54/55 بشمار می رفت با شناسه SLS-100 به یک سامانه هدایت از دور مجهز شده بود و می توانست بدون نگرانی از آسیب به خدمه ، در نزدیکترین موقعیت به منابع آلودگی شیمیایی یا رادیواکتیوی مبادرت به عملیات کند ،در حالی که در مواقع مورد نیاز ، این خودرو توسط دو خدمه که در داخل بدنه تانک مستقر می شدند ، هدایت می گردید . با توجه به این مساله ، از ابتدا نیازی به سبک کردن وزن این تانک آتشنشان وجود نداشت ، چرا که زره های تانک تا حد بسیار زیادی جلوی پرتوهای مضر را سد می نمود تا سامانه های هدایت بخوبی به کار خود ادامه دهند . نکته بسیار مهمی که در این خودروی زرهی خودنمایی می کرد ، عدم وجود منبع آب بطور مستقل بر روی این تانک بود ولی یک لوله 100 متری ، آن را به منبع مواد اطفاء حریق متصل می نمود تا عملیات خاموش سازی صورت گیرد . تانک اصلی میدان نبرد تی-62 این طرح آنچنان جذابیت پیدا نمود که تمامی دست اندرکاران پروژه نشان افتخار دولتی موسسه آتش نشانی روسیه را دریافت کردند . مضاف بر سامانه های قبلی ، دفتر طراحی Pozhmashina با استفاده از نقاط ضعف طرح قبلی ، یک پمپ قوی تر را برای نمونه جدید در نظر گرفتند که درنتیجه SLS-100 اکنون می توانست از 70 متری ، فوم خاموش سازی آتش و از 100 متری ،آب را بر روی هدف فروریزد. پس از اتمام طراحی ها تولید محدود این گونه در کارخانه شماره 61 پترودوورتس ایجاد گردید .در حوزه سامانه های هدایت از دور ، فناوری نهایتا در اواخر دهه 90 مشکل را حل کرد و متعاقب آن ، نقص حجم ماده خاموش کننده نیز در سال 1988 با معرفی یک نمونه جدیدتر که باشناسه IMPULSE-2M شناخته می شد ، برطرف گردید . تست های آزمایشی این خودرو با دریافت کد "ترمزگیر" آغاز و درنهایت با تکمیل تستها ، با شناسه "محصول شماره 54" وارد مرحله تولید گشت .نخستین تست هایی که با فناوری جدید صورت گرفت ، بر روی شاسی تانک تی-55 با شناسه IMPULSE-1 بود که بعدها بدلیل نیاز به قابلیتهای بیشتر ، شاسی تانک تی-62 انتخاب گردید ، در حالی که بیننده آماتور ، به راحتی می توانست سامانه آتش نشانی IMPULSE-2M را با آتشبار راکتی "توس" بوراتینو اشتباه بگیرد !!!! این طرح از 50 لوله تشکیل می شد که کاربر می توانست تقریبا هر چیزی را از آن بسمت هدف شلیک کند ، از انواع مایعات ، ژل ، ماسه یا پودر یا هرچیزی که به رفع فرآیند احتراق کمک کند . پیکربندی تی-62 که مقاومت خوبی در برابر نیروی وارده از شلیک این موارد از خود نشان میداد ، قادر بود تا بطور متوالی 5 بار بسوی هدف شلیک کند ،در حالی که اگر بیشتر از 10 لوله به هر علتی دچار مشکل می شد ، سامانه شلیک بطور خودکار جلوی پاشش را می گرفت .طراحان این سامانه جدید ، با بهره گیری از تجارب قبلی در خصوص از کار افتادن خودرو در میان آتش بدلیل از کار افتادن پیشرانه ، درصدد برآمدند تا بدنه داخلی تانک را با شبکه از لوله ها بپوشانند تا با عبور آب یا مواد عایق کننده ، وقتی خودرو به هرعلتی درمیان آتش از کار افتاد ، خدمه قابلیت تعمیر یا دفاع از خود در برابر آتش را داشته باشند . برخلاف نسل پیشین ، گونه های جدید خودروهای زرهی آتش نشان روسی اصولا نیاز به نزدیک شدن به آتش را نداشتند و از حداقل فاصله ای میان 70 تا 100 متر می توانستند مبادرت به عملیات کنند. علاوه براین ، کاربر می توانست با تغییر حالت شلیک ، بطور تکی بسوی آتش مبادرت به پاشش مواد نماید یا اینکه کل ماده خاموش کننده را بصورت رگباری بر روی کانون آتش بریزد تا حجم آتش به نقاط کوچک تفکیک شده و کار برای اطفاء آن آسان گردد که براساس داده های موجود ، هر لوله از سامانه IMPULSE-2M می تواند تا 30 کیلوگرم ماده خاموش کننده را در خود جای دهد .اما پیشرفت واقعی در این زمینه توسط محقق جوانی از بخش ژئودینامیک موسسه ژئوفیزیک آکادمی ملی علوم اوکراین صورت گرفت که طی آن ، پیشنهاد داده بود که آتش های گسترده را می توان با یک انفجار بزرگ خاموش کرد که در همین راستا ، وی مهمات خاموش کننده ابداعی خود را در سال 1986 با موفقیت در چرنوبیل آزمایش نمود .در مجموع ، خودروهای زرهی آتش نشانی عملکرد قابل توجهی را از خود به جا گذاشتند . پی نوشت : 1- ادامه دارد..... 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهدر این قضیه کم کاری های مشخص دست و پای ما رو بست و زدن عین الاسد رو به بالاترین انتخاب ممکن و بهینه رسوند در حالی که انتخاب های بیشتری هم بود ولی مقدورات ما در اون حد نبود ضعف مفرط در برتری هوایی سبب شد که دست ما در حملات بیشتر و کوبنده تر بسته شود چیزی که سبب شد ما نتونیم حمله اول را شدید تر اجرا کنیم برتری هوایی دشمن بود که ما رو به چالش جدی میکشوند اگر برتری هوایی رو بصورت قاطع داشتیم، مسلما علاوه بر پایگاه های امریکا در عراق، پایگاه سنتکام و فرمانده سنتکام رو میزدیم یا حتی بالاتر نکته دوم، بزرگی شخصیت حاج قاسم به قدری بود که هر هدفی کوچیک کردن ایشان بود و تنها هدفی ارزش داشت پیچاندن طومار اسرائیل بود و اخراج امریکا از منطقه بطور کامل از سمتی چنین خواستی پشتوانه و تلاش قبلی رو میطلبه که دوستان کم کاری هاشون این جور شرایط دست ما رو میبنده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... سیستم پدافندی شاهین عربستان و رادار GROUND MASTER 200 https://www.aparat.com/v/t7TSd پی نوشت : با تشکر از جناب @bds110
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهیک کار رسانه ای خوب کار عملیاتی و در میدان همیشه ارزش و بار خودش رو داره ولی کار رسانه ای بعد از آن هست که ارزش کار میدانی را از صفر تا هزار برابر ارزشمند می کند این چند مدت کارهای گرافیکی این چنین زیاد منتشر میشه بویژه در میدان ولیعصر که نشون میده چنین روشی جا افتاده است و جای خوشحالی داره که حداقل در یکی از روش های رسانه ای داریم خوب کار می کنیم کار گرفیکی یکی از روش های ارائه مطلب در تبلیغات و رسانه هست که اثر بخشی اش از هزار صحبت بیشتر هست تصویر بالا برگرفته از تصویر زیر است و از مابین پاهای تفنگدار دریایی وسطی سپاه به کشتی نگاه شده است که هم بی خیالی نسبت به اون ناو و هم کوچک دیده شدنش رو نشون میده (زبان بدن) مراحل تولید و نصب بلیبورد میدان ولیعصر لینک 1 لینک 2
-
1 پسندیده شدهتاکنون و بر پایه آن چه در رسانه ها مشاهده شده یک فروند آذرخش، پنج فروند صاعقه ۱، یک فروند صاعقه ۲، سه فروند تذرو، و یک فروند دُرنا ساخته شده اند. سال گذشته نیز از سه فروند کوثر رونمایی شد. البته به این مجموعه بایستی تبدیل شمار بسیار کمی از اف ۵ های قدیمی به هواپیمای آموزشی سیمرغ را نیز اضافه نمود (البته این مورد آخر ‘ساخت’ به شمار نمی آید). شفق و برهان و قاهر و … هم بهتر است که دیگر وقت خود را بیهوده صرف آنها نکنیم. البته بابک تقوائی حدود ۱۲ یا ۱۳ سال پیش و همان زمان که همچنان با نیروی هوایی در ارتباط بود این ادعا را مطرح کرد که چندین فروند از اف ۵ های موجود برای آن رژه هوایی معروف زمان احمدی نژاد به طرح استتار آذرخش رنگ آمیزی شدند. ولی خوب شمار هواپیماهای آذرخش و صاعقه ای که برای جلب نظر احمدی نژاد و گرفتن بودجه از ایشان به نمایش درآمدند (هم در پایگاه یکم شکاری مهرآباد و هم آن رژه هوایی) از شمار انگشتان دست کمتر بود. اخیرا” نیز ادعاهای جدیدی از سوی حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی مطرح شده است: “…. شهید ستاری مرحوم مهندس سنایی را آورد و تمام راه ایشان ادامه یافت. 30 فروند هواپیمای آذرخش تحویل نظام جمهوری اسلامی ایران دادیم….” ”….و ایشان محبت کردند و جلسه را سه ساعت حضور داشتند که منجر به ساخت هواپیمای صاعقه شد. 14 مورد را تحویل نیروی هوایی دادیم….” جالب اینجاست که همگی این محصولات برپایه طرحهای شهید ستاری هستند (برنامه جامع ایشان در سال ۱۳۶۸) و از زمان شهادت ایشان، برنامه های ساخت هواگرد برای نیروی هوایی درجا زده است.
-
1 پسندیده شدهاحتمالا به این دلیل ... یحتمل در نمونه پروازی این ترکیب فعلی که بدون پوشش رونمایی شده ، استفاده نمیشود . البته این نظر قطعی نیست و باید منتظر موند و دید
-
1 پسندیده شدهعرض شد . ظاهرا دقت نکردید ... عجالتا برآورد غربی ها از محصول جدید روسها این هست که نقش اولیه آن ضربتی هست احتمالا تا رهگیر خالص ... چون روسها آن را با اف-35 مقایسه کردند در صحبتها ، شاید به همین دلیل باشد
-
1 پسندیده شدهبسم ا... در ارتباط با شناسه معرفی یا به اصطلاح code name یا reporting name ، نخست اینکه سیستم نام گذاری در ایالات متحده که بطور طبیعی اروپا هم از آن تبعیت می کند ، یک فرآیند وقت گیر و بشدت مبتنی بر کاغذبازی های اداری هست و معمولا حساسیت های زیادی برای انتخاب آن وجود دارد . بعنوان مثال برای انتخاب یک لقب برای بمب افکن بی-1 ، واژه های بسیاری پیشنهاد شد از اکسکالیبور تا بونز ( استخوان ) ولی در نهایت امروز از لقب لنسر (نیزه انداز ) برای آن استفاده می کنند .شرح این قضیه مفصل هست با این حال انتخاب این لقب برای هواگرد رزمی جدید روسی را میشود از 4 جهت بررسی کرد . 1- لقب چک میت یا کیش و مات را عجالتا میشود با واژه ترمیناتور ( پایان دهنده ) معادل قرار داد که البته این واژه را سیستم نامگذاری آمریکایی برای جنگنده ناکام سوخو-37 انتخاب کرده بود . 2- در دوران جنگ سرد ، کد گذاری ناتو برای جتهای روسی معمولا با توجه به نقش آنها صورت می گرفت ، بطور مثال برای جنگنده ها از حرف F ( مثل فلاگون ، فاکس بت ، فاکس هاوند ، فرسکو و ... ) استفاده می شد و برای بمب افکن ها از حرف B ( مثل بیگل ، بیسون ، بک فایر ، بلایندر و .... ) 3- اما لقب Screamer در نوع خودش جالب هست ... در سیستم کد گذاری غربی ، بطور معمول از حرف S برای نامگذاری هواگردهای ضربتی (Strike fighter ) استفاده می کنندکه معمولا یک هواگرد چند ماموریته هست (در برخی مواقع هم بصورت تخصصی آن را attack aircraft هم می نامند ) . با توجه به این مساله ، انتخاب لقب Screamer شاید نشان دهنده ماموریت اصلی این هواگرد یعنی تهاجم زمینی آن باشد ، ضمن اینکه قابلیت رزم هوابه هوا هم خواهد داشت . 4- اما انتخاب Screamer را اگر بصورت "جیغو" یا "جیغ زن" حساب کنیم ، یک شیطنت رسانه ای از سمت غربی هاست با این استدلال که هواگرد جدید روسها را بیشتر یک خودنمایی و پروپاگاندا که فقط با تبلیغات رسانه ای معادل اف-35 گرفته شده حساب کردند . درو اقع انتخاب این لقب ، یک نوع تحقیر طرف مقابل (روسها ) هست که هواگرد جدید ، به اصطلاح "عددی " نیست ..
-
1 پسندیده شدهسوخو-57 تک موتوره آیا جدیدترین جنگنده روسی با یکی از قدرتمندترین پیشرانه های جت دنیا ، به پرواز در خواهد آمد ؟ در سیزدهم ژوئیه 2021 شرکت یونایتد ارکرافت کورپوریشن تیزر تبلیغاتی یک جنگنده پنهانکار تک موتوره آینده خود را به نمایش گذاشت که گفته شده در 20 ژوئیه در سالن افتتاحیه نمایشگاه ماکس 2021 رونمایی خواهد شد . این هواگرد جدید ، نخستین جنگنده تک موتوره تولیدی روسها پس از سقوط اتحاد شوروی بشمار می رود که احتمالا از فناوری مشابهی با سوخو-57 در یک پیکربندی سبکتر و ارزان تر که هزینه های تعمیرو نگهداری اش کمتر خواهد بود استفاده می کند . این واقعیت که بخش قابل توجهی از فناوری هایی که برای نسل آتی جنگنده ها طراحی شده را میتوان در در پیکربندی های فعلی استفاده نمود ، موجب شده تا هزینه تحقیق و توسعه تا حد زیادی کاهش پیدا کند . برهمین اساس ، گزارشهای مربوط به عملکرد جنگنده تک موتوره جدید نشان می دهد که به احتمال بسیار زیاد ، نسخه ای برگرفته از هوش مصنوعی مورد استفاده در میگ-35 و همچنین فناوری خروجی بُردار رانش جدید روسی را استفاده می کند . رسانه های روسی در این زمینه گزارش داده اند که توانمندی های این جنگنده جدید ، به شکل قابل توجهی از تمامی جتهای نسل چهارم موجود فراتر بوده و می تواند با موفقیت با جنگنده اف-35 ارتش ایالات متحده در میدان جنگ و بازارهای صادراتی ، رقابت کند . اما بر خلاف اف-35 ، جت جدید روسها از قابلیت ارزشمند ابرمانورپذیری بهره می گیرد که در این حوزه ، تنها جنگنده جی-10سی چینی می تواند رقیبی برای آن باشد . علاوه براین ، جنگنده جدید روسی توانایی قابل ملاحضه ای در حوزه پرواز فراصوت بدون پس سوز را ارائه می دهد که اگر درست باشد ، قابل تامل خواهد بود . تیزر معرفی چکمیت https://www.aparat.com/v/o1NXu بر همین اساس ، انتظار می رود که شرکت روسی در این جنگنده تک موتوره از پیشرانه ساترن 30 که قرار است از سال 2022 نسخه های جدید سوخو-57 بدان مجهز شوند و طبق ادعای رسانه های روسی ، قدرتمندترین موتور جنگنده در جهان است ، استفاده شود . در این خصوص ، می توان گفت که روسها ،سابقه ای بسیار طولانی در ثبت رکوردهای جهانی قدرت موتور دارند که در این خصوص نمونه های برجسته ای نظیر پیشرانه آر-35 ( برای جنگنده میگ-23 ) و دی-30اف-6 ( برای جنگنده میگ-31 ) را می توان نام برد که برای 25سال ، رکوردهای قابل توجهی را هنوز در اختیار دارند . علاوه براین ، بمب افکن های توپولف-160ام نیروی هوایی روسیه نیز از پیشرانه های NK-32M استفاده می کنند . به ترتیب از راست : ان.کا-32 ام / دی30 اف-6 / آر-35 با این وصف ، جنگنده تک موتوره آینده درصورت مجهز شدن به پیشرانه ساترن-30 اگر چه برای بازار صادراتی طراحی شده ، اما نیروی هوایی روسیه نیز می تواند از این نمونه برای جایگزینی نسخه های قدیمی میگ-29 و شاید نمونه های اولیه سوخو-30 استفاده نماید . درصورتی که مولفه تعمیر و نگهداری ارزان و ساده را برای این نمونه جدید ، واقعی فرض کنیم ، این هواپیما نسبت به سوخو-30 و سوخو-57 بهره وری بیشتر رزمی را خواهد داشت . اما برخی نیز معتقدند که این نمونه به یک پیشرانه مشتق شده از ساترن 30 مجهز میشود که الزاما ارزان و ساده بودن تعمیر و نگهداری را با شبهاتی روبرو می نماید ، هر چند احتمالا همچنان بطور قابل ملاحضه ای قدرتمند تراز موتورهای هر جنگنده نسل چهارم دیگری است . پی نوشت : 1- بن پایه 2-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نیازی به ناراحت شدن نیست ، در دانش جغرافیای سیاسی ، پژوهشگرها ، مولفه های مختلفی را برای اندازه گیری میزان و سطح روابط راهبردی دو تا واحد سیاسی مورد محاسبه قرار می دهند که شامل محیط داخلی و خارجی بین دو یا چند کشور و زیرمجموعه های آن هست که هر کدوم آن نیازمند بحث و گفتگو و محاسبه و ... . نمودار ذیل یک نمونه ساده از این مولفه هاست و می توانید در طول زمان ، ارتباط ما با روسها را در قالب این مولفه ها بررسی بفرمایید
-
1 پسندیده شدهبسم ا... جاگاریان: مسکو درخواست های تهران در مورد تسلیحات نظامی روسی را دریافت کرده است سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد که روسیه درخواست ایران در مورد محصولات نظامی روسی را دریافت کرده است.سفیر روسیه در تهران در این خصوص گفت: بی تردید پایان زمان تحریم های تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر سال 2020 شرایط را برای گفتگوی سازنده و بررسی درخواست های دریافتی از سوی طرف ایرانی در خصوص محصولات نظامی روسی را فراهم می آورد.
-
1 پسندیده شدهصرفا" بعنوان یک احتمال ( هر چند ضعیف در حال حاضر )
-
1 پسندیده شدهخودروهای رزمی پیاده نظام چینی در گابن در رژه روز استقلال جمهوری گابن ( گاین کشوری آفریقایی است که در غرب آفریقای مرکزی واقع شده است.) نیروهای نخبه گارد جمهوری گابن برای اولین بار با خودروهای رزمی پیاده نظام 8x8 VN1 ساخت چین رژه رفتند. به نظر می رسد چین برای فروش محصولات نظامی خود در آفریقا برنامه بلند مدتی دارد. چین قصد دارد حضور پرنگ تر وموثر تری در بحث فروش محصولات نظامی خود به کشورهای آفریقایی داشته باشد. در حقیقت چین قصد دارد در کنار فعالیت اقتصادی در آفریقا، نقش دفاعی و امنیتی بیشتری در این قاره ایفا کند.
