برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 27 آبان 1400 در همه مناطق
-
10 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم بررسی اواکس A100 روسیه جدیدترین محصول روسیه قادر به جمع اوی سیگنالها ، انجام وظیقه به عنوان پست فرماندی و حملات جنگ الکترونیکی می باشد. اولین نمونه A-100 Beriev نخستین پوراز خود را انجام داد این تواپیما قرار است به عنوان جدیدترین AWACS روسیه عمل کند. روسیه امیدوار است اولین نمونه عملیاتب این هواپیما را تا سال 2020 تحویل بگیرد. علاوه بر گنبد بزرگی که برای قرار گیری رادار در این نمونه وجود دارد نکتخ قابل توجه برای این هواپیماوجود انبوه انتن ها است که بخش های قابل توجهی از بدنه هوایپما را رار گرفه اند. که نشان می دهد شرکت سازنده( شرکت هواپیمایی متحد یا UAC) تلاش گسترده ای جهت تبدیل این هواپیما به یک پست فرماندهی و کنترل ، جنگ الکترونیک و سیستم جمع اوری سیگنال انجام داده. در 18 نوامبر 2017 نمونه اولیه اواکس A-100 اولین پرواز خود را از مجتمع علمی و هوانورد تاگانروک (Taganrog Aviation Scientific and Technical Complex) وافع در نزدیکی دریای آزوف در بین روسیه و اکراین انجام داد.UAC از یک هواپیکای Il-76MD-90A برای انجام این آزمایش پرواز استفاده کرد. که به طور خاص A-100ll نامیده میشود. هدف این پرواز تست ایرودینامیکی آنتن ها و ادوات نصب شده روی هواپیما بوده. همچینین در این پرواز عملکرد رادار و سایر سیستم های این هواپیما هم مورد بررسی قرار گرفت. این طرح به منظور جایگزینی اواکس های A-50M و A-50U Mainstay طراحی شده. آواکس a-50u آواکس َa-50 یوری بوریسوف، معاون وزیر دفاع روسیه در مارس 2017 در مورد این هواپیما گفت: (( این طرح یکی از اولویت های برنامه روسیه هست )). همچنین وزیر دفاع روسیه در سپتامبر 2016 اعلام کرد این طرح بگون های توسعه پیدا کرد که از تمام مشابه های خارجی برتر خواهد بود. UAC در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که هدف اصلی از ساخت این هواپیمای جدید شناسایی هم زمان اهداف هوایی و سطحی در برد دور و شناسایی موشک های کروز کم پیدایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و هواپیماهای رادار گریز است . همیچنین این سیستم قادر است با در نظر گرفتن تهدیدات در زمین ، دریا و هوا جنگنده های خودی را به سمت انها هدایت کند. از بهبودی های صورت گرفته در این طرح نسبت به طرح A-50 استفاده از رادار Vega Primier در این هواپیما هست . رادار Vega Primier به صورت دستی در آزیموت و به صورت الکتریکی در ارتفاع اسکن را انجام می دهد. این سیستم قادر است اهداف هوایی را در برد 370 مایلی ( حدود 550 کیلومتری) و اهداف دریایی را در فاصله 250 مایلی ( حدود 380) میلومتری شناسایی کند. (رادار Vega Primier نسل جدید رادارهای ارایه فازی هست که قابلیت سرعت اسکن سریعتر و انجام همزمان چند کار تشخیص ، ردیابی و هوایت موشک را همزمان می توانند انجام دهد) وجود هواپیمایی با این قابلیت ابزاری منعطف برای مناقشات در دریای بالتیک و دریای سیاه در اختیار ارتش روسیه قرار می دهد. همچنین توانایی ارتش روسیه را در رهگیری موشک های کروز کم پیدا به نحوه گسترده ای بهبود می بخشد. هواپیماهای A-50 قبلا جهش بررسی هواپیماهای مورد حمایت ائتلاف امریکا به سوریه رفته اند گفته شده در سال 2015 نیروی هوایی روسیه اعلاف کرده که ترکیب آواکس های A-50 و میگ 31 تونسته در یک ازمایش موشک های کروز kh55 را شناسایی و منهدم بکنند. استفاده از A-100 آسانتر و ارزانتر از A-50 هایی است که از بدنه های قدیمی ایلیوشن 76 استفاده می کند. موتورهای جدید PS-90 که به تعداد 4 تا در این هواپیما استفاده میشود مصرف سوخت کمتر و عمر بیشتری دارند و به همراه قابلیت سوختگیری این هوایپا ایجازه پرواز طولانی مدت به این هواپیما می دهد. علاوه بر این هواپیمای جدید دارای تجهیزان ایونیک سیستم های مدیریتی و تجهیزات جدید برای کاهش بار خدمه و اپراتورهای سیستم می باشد. هواپیمای IL-76MD دارای یک کابین با نمایشگرهای بزرگ چند منظوره و سایر امکانات برای سهولت عملکرد خلبان هست بررسی دقیق نمونه اولیه A-100 تعداد تغییرات و ویژگی های چمشگیر را نسبت به A-50 نشام میدهد. وجود تعداد زیادی آنتن در جلو بدنه ، محل جمع شدن چرخ ها و در سراسر دم و همچینین گنبدهای ارتباطی ماهواره ای برای یک ماموریت هشدار اولیه و کنترل هوابرد غیر ضروری به نظر می رسد. معمولا هواپیماهای جمع اوری سیگنال و یا رله رادیویی این نوع پیکربندی را دارند. بررسی این تجهیزات نشان میدهد که احتمالا روسیه نقش های مختلف و یا حتی انجام جنگ الکترونیک را برای اون در نظر گرفته. رسانه روسی RT در آگوست 2016 گزارش داد (( این هواپیما داری سیستم پیشرفته برای پردازش سیگنال و قابلیت جنگ الکترونیک هست . طبق گزارش ها A-100 ممکن است به عنوان یک مقر فرماندهی پرواز هم برای ارتش استفاده شود.)) یک مرکز فرماندهی هوابرد تاکتیکی که قادر به انتقال سریع مقادیر زیادی اطلاعات لبن هواپیما و سربازان روی زمین است، می تواند توانایی روسیه را برای استقرار سریع و پشتیبانی از عملیات در مکانهایی که زیر ساخت های کافی برای ارتباطات وجود ندارد افزایش دهد. و مانند یک گره ارتباطی عمل کند و به سرعت بخشیدن جریان اطلاعات بین فرماندهان و یگان های عملیاتی مختلف کمک کند. در حال حاضر هواپیماهای IL-80 و IL-82 و TU-214 در ارتش روسیه قادر با اینکار هستند اما این هواپیماها فقط قادر به انجام عملیات ارتباطی هستند اما A-100 قادر به شناسایی و مدیریت میدان جنگ نیستند . هواپیماهای IL-80S و TU-214SR به طور خاص برای استفاده از رئیس جمهور و نزدیکترین مشاوران رئیس جمهور برای زمان حملات اتمی ساخته شده اند. این هوایپماها مشابه E-4B Nightwatch ایالات متحده عمل می کنند. نیروی هوایی روسیه دارای ناوگان هوایی جنگ الکترونیک بزرگ اما پیری هست . این هواپیماهای عمدتا IL-20 , IL-22 هستند که مربوط به دوران شوروی هستند. این هوایپماها به همراه A-50 در سوریه به ارتش بشار اسد کمک کردند تا گروههای شورشی را پیدا کنندو با انها درگیر شوند. هواپیمای ایلیوشن 20 هرچند روسیه برنامه داشته که TU-214 جایگزین این هوایپماهای قدیمی شوند اما روسیه تا به حال فقط دو فروند از این هواپیماها را تونسته تولید کند و آنها را به تجهیزات جاسوسی سیگنال ، رادارهای تصویر برداری و دوربین های چند طیفی مجهز کند. بعد از اولین پرواز A-100 روزنامه داخلی وزارت دفاع اعلام کرد که برنامه هایی برای استفاده از این طرح برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد. از انجایی که روسیه برای هواپیماهای بدون سرنشین خود به کنترل دید خطی متکی هست ، این امر می تواند به طور چشمگیری برد و دامنه عمبکرد پهبادهای روسیه را افزایش دهد. نیروی های روسیه قبلا از پهبادها در اکراین و روسیه برای شناسایی اهداف ، تنظیم اتش توپخانه و ارزیابی پیامدهای حملات توپخانه و تسلیحات هوایی دریایی و زمینی استفاده کرده است . با این قابلیت هواپیمای A-100 می تواند این هواپیماها را به عمق بیشتری از خاک دشمن ببرد. و به فرماندها اجازه انجام ماموریت های پیشرفته تر و پیچیده تر را در عمق خاک دشمن بدهد. استفاده از سیستم های جنگ الکترونیکی این امکان را به A-100 می دهد که بتواند عملیات ردیابی ، نظارت و مشدود کردن رادارهای دشمن و یا رله های ارتباطی آنها را انجام دهد. از طرفی استفاده از تکنولوژِ AESA رادار Vega Premier این امکان را می دهد که بتواند با کنترل امواج و تمرکز پرتوهای الکترومغناطیسی بتواند رادارهای دشمن و با سیستم های ارتباطی آنها را دچار اختلال کند تمرکز روز افزون ارتش روسیه روی جنگ الکترونیک و حملات سایبری و اطلاعاتی این امکان را به ارتش می دهد که بتواند سیگنال های ناوبری دشمن را دچار اختلال یا جعل کند و هم بتواند حملات سایبری و انتشار پیامهای جعلی را در بین نیروی های دشمن انجام بدهد. tu-214 این قابلیتها به راحتی میتواند به نیروهای روسیه اجازه دهد تا عملیات نظامی دشمن را مختل کنند، سردرگمی ایجاد کنند یا روحیه سربازان را تضعیف کنند. وقتی صحبت از حملات به شبکه جیپیاس میشود، این امر میتواند نه تنها بر توانایی نیروی نظامی ایالات متحده برای ناوبری تأثیر بگذارد، بلکه بر توانایی آنها برای احساس اطمینان در استفاده از مهمات هدایت شونده دقیق تاثیر می گذارد. نیروی هوایی روسیه درحدود 100 فروند هواپیمای il-76 در اختیار دارد. در گذشته تلاش شده با تبدیل برخی از این هواپیماها به حمل بمب از انها استفاده شود هر چند تاثیر این اقدام مشخص نیست اما داشتن توانایی برای تبدیل این هواپیماها به پلت فرم های جنگ الکترونیکی و یا اطلاعاتی به میران بسیار زیاد مفیدتر می تواند باشد. نیروی هوایی ایالات متحده کیت های مدولار در اختیار دارد که میتواند هواپیماهای سی 130 را به نقشهای جنگ الکترونیکی و یا شناسایی تبدیل کند . برای روسیه هم این روش یک روش کم هزینه برای در اختیار داشتن هواپیماهای تخصصی هست در زمانی که اصلی ترین مشکل روسیه کاهش بودجه نظامی هست. با در نظر گرفتن همه این به نظر می رسد رادار Vega Premier بخش کوچکی از قابلیت هایی هست که روسیه برای هواپیمای A-100 در نظر گرفته است و برنامه اصلی روسیه توسعه و تست سیستم های نظامی پیشرفته روی این هواپیما برای استفاده روی سایر هواپیماهای هست منبع1 منبع 2
-
3 پسندیده شدهقلب تپنده تانک های چینی تعمیر ، نگهداری و بازیابی موتورهای قدیمی تانک ها بسیار پیچیده است. قبل از برداشتن و جداسازی بخش موتور تانک ها، باید رادیاتور، گیربکس و برخی از لوله های روغن از موتور جدا شوند تا بتوان موتور را برای تعممیر وبررسی از داخل تانک خارج کرد. اما در تانک های مدرن که از بسته های قدرت یکپارچه استفاده میکنند برای در دسترسی و خارج کردن موتور فقط باید لوله روغن و سایر لوله ها را برای دسترسی به موتور جدا کرد. بسته های قدرت یکپارچه یک جهش بزرگ در تاریخ توسعه تانک ها محسوب می شوند. با ادغام موتور، گیربکس، سیستم خنک کننده و واحد قدرت کمکی در یک واحد قدرت ماژولار جمع و جور، کارایی نگهداری و تعویض موتور تا حد زیادی افزایش یافته است. چنین ویژگی در بسته های قدرت یکپارچه موجب بهبود سرعت نگهداری و تعویض موتور تانک ها در شرایط میدانی و بهبود قابلیت نگهداری سیستم انتقال قدرت تانک ها میشود که در شرایط رزمی واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین تجربه در میدان نبرد نشان داده است که اکثر تانک های آسیب دیده در نبرد را می توان با تعمیر مجدداً وارد میدان نبرد کرد و هرچقدر زمان لازم برای تعمیر و نگهداری کوتاه تر باشد ، توانایی رزمی مداوم یگان زرهی بیشتر می شود. سربازان در میدان جنگ باید بسیار سریع عمل کنند و تعمیر و نگهداری خودروهای زرهی نیز به سرعت نیاز دارد. اگر زمان تعمیر و نگهداری بیش از حد طولانی باشد ، به احتمال زیاد زمان کافی برای تعمیر و نگهداری وجود نخواهد داشت و این چرخه متوقف می شود و در اخر خودروهای نظامی آسیب دیده به حال خود رها می شوند. به عنوان مثال ، در بسیاری از جنگهای خاورمیانه، عملکرد عالی ارتش اسرائیل در پشتیبانی تجهیزات و قابلیتهای عالی تعمییر و نگهداری میدانی در میدان نبرد باعث شده است که دشمن "بیشتر و بیشتر دچار دردسر شود". در جنگ یوم کیپور تانکهای اسرائیلی از نظر تعداد در وضعیت نامطلوبی در مقابل تانک های سوری ها و مصریها قرار داشت و تعداد آنها تنها نصف تعداد حریفان بود. با این حال ، ارتش اسرائیل از طریق قابلیت های پشتیبانی قوی لجستیکی ، نه تنها توانست تانک های خود را که در زمان جنگ آسیب دیده اند ترمیم کند و بلکه توانست انها را همیشه در میدان نبرد اماده به رزم نگه دارد. در مراحل میانی و پایانی جنگ ، تعداد تانک های اسرائیلی نه تنها کاهش نیافت، بلکه تعداد زیادی از تانک های ساخت شوروی که توسط سوری ها ومصریها در خطوط درگیری رها شده بود توسط اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت و تعداد کلی تانک آنها افزایش یافت. در تانک های غربی ظهور بسته های قدرت یکپارچه با سری تانک های لئوپارد 1 شروع شد و به مرور در بقیه تانک های غربی استفاده شد. برای مدت طولانی در گذشته ، به دلیل محاصره ها وتحریم های فنی کشورهای غربی بر ضد چین، تانک های اصلی میدان نبرد ارتش آزادیبخش خلق چین از نظر پیشرانه و سیستم های انتقال قدرت از سطح پیشرفته بین المللی عقب افتاده اند. تولید بسته های قدرت یکپارچه نیازمند دانش فنی و زیر ساخت های صنعتی مخصوص است. با توجه به محدود بودن فضای محفظه قدرت تانک ها ، بسته قدرت باید دارای قابلیت اطمینان پذیری بسیار بالا و در عین حال چگالی گشتاور فوق العاده بالا باشد. از طریق تحقیق در مورد بسته های قدرت یکپارچه خارجی و انباشت بلند مدت فناوری و نوآوری ، بسته های قدرت ساخت چین به صورت مرحله ای پیشرفت کرده اند. در حال حاضر (با توجه به مستندات تصویری) ، تانک اصلی میدان نبرد تایپ 99A ، تانک سبک تایپ 15 و نسخه صادراتی آن VT5 ، تانک اصلی میدان نبرد صادراتی VT4 و تایپ 96B از این فناوری استفاده میکنند. بسته قدرت تانک سبک تایپ 15 با موتور دیزیل 1000 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد تایپ A99 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1500 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد VT4 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1300 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک البته با توجه ای به اینکه این تانک یک تانک تماما صادراتی است مشتریان می توانند از موتور های دیزیل توربوشارژ 900 اسب بخاری هم استفاده کنند.
-
2 پسندیده شدهباز هم فیلم برخورد سربازان جمهوری باکو با اسرای ارمنستانی. هرچند وقتی منتور! و مربی تکفیریهای سوری و افسران ارتش اردوغان باشند که در سوریه سر میبرند و شکم زنان را تخلیه میکنند نباید تعجب کرد. تازه در زمین خودشون و مرزهای سرزمینی خود هستند. اگر یک یا دو مورد باشه اسمش را میشه گذاشت اشتباه و خطای فردی ولی وقتی رویه میشه معلومه چه خبره. جالبه قریب به ده سال در سوریه مقاومت حضور داشت، یا باز نزدیک به ده سال یمن درگیر جنگ اون هم با مزدوران هفتاد و دو کشور! هستند و با وجود به هر حال تیپ های مختلف و سختی ها و دوری از وطن و اشفتگی ناشی از جنگ داخلی و انواع خیانت ها و پوششهای جاسوسی و جنایت های فجیع ضد مقاومت که هر فرد سالمی را هم ممکن هست به جنون لحظه ای بکشه و نوع جنایات و شیوه اجرا . توحش حیوانی و فشار روانی ناشی از هجمه جهانی ولی ما با وجود اینکه تمام رسانه های جهان و موثرترین های عربیشون و جاسوسان و نفوذیها و موبایلهایی که دست تکفیریها میفتاد روی کوچکترین خطایی بزرگترین فضاسازی ممکن را انجام میدادند با حتی جنازه های دشمن یک نوع برخورد را دیدیدم ولی در مقابل در نبردهای یکی دو روزه طرف مدعی مقابل در تمام جبهه ها هم توحش مطلق فقط میبینیم اون هم از ارتشهایی که کشورهاشون مدعی غرب گرایی و دنباله روی از تمدن! و نایسیت غربی دارند. اسلامیت و رحمانیت که به کنار.
-
2 پسندیده شدهبله به نظر قرادادی برای خرید پهپاد رزمی اوریون و همچنین پهپادهای اشغال اورلان و گلوله لیزری کراسنوپل با روسها بستن درکنارش روی دو پهپاد انتحاری ساخت خودشون کار میکنند هم باکو و هم ایروان در حال ارتقا جنگ الکترونیک خودشون هستن البته ادوات دیروز با موشکهای کورنت شکار شدن
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا با سلام به منظور پاسخگویی به نیاز نبردهای نوین آتی ، قدرت های نظامی جهان حرکت به سمت تحول را از طراحی و ساخت تجهیزات مکانیزه سبک وزن به عنوان نقطه شروع آغاز کرده اند. به عنوان مثال ارتش ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر تمرکز خود را بر ایجاد تحول در قوای مسلح و تشکیل نیروی های رزمی در سطح تیپ که بتوانند در کمترین زمان به هر نقطه ای از جهان اعزام شوند ، قرار داده است. برای دستیابی به این هدف تیپ های رزمی متشکل از خانواده خودروهای استرایکر (با پیکربندی 8×8) که یکی از نیرو های رزمی سبک آمریکا محسوب میشوند ، تشکیل شده اند. در اواخر سال 1990 چین نیز تشکیل نیروی های مکانیزه سبک وزن خود را آغاز کرد. این روند در ابتدا براساس تجهیزات موجود همچون خودروی رزمی پیاده نظام ZSL92 که توسعه و تولید داخلی بود ، آغاز شد و در ادامه نظر ارتش چین به ساخت و توسعه خانواده ای از خودروهای رزمی سبک وزن چرخدار جلب شد. با وجود انتخاب پلتفرم با پیکربندی 6×6 ، بخش تجهیزات ارتش و موسسات تحقیقات دفاعی با بررسی هایی که انجام دادند به وضوح به محدودیت های پلتفرم با پیکربندی 6×6 پی بردند و به این نتیجه رسیدند که این پیکربندی قادر به پاسخگویی به نیاز های فزاینده عملیاتی مورد نظر در آینده نخواهد بود . این موضوع فرصت را برای شروع روندی جدید برای طراحی نسل جدیدی از خودرو های رزمی چرخ دار با پیکر بندی 8×8 برای ارتش چین فراهم کرد که در سال های آغازین قرن بیست و یکم با ارائه مشخصات و ویژگی های فنی مورد نظر برای خودروی رزمی پیاده نظام با پیکربندی 8×8 به موسسات فناوری دفاعی داخلی از سوی ارتش چین آغاز شد. پس از چند سال از ارائه ویژگی های مورد نظر و انتخاب طرح ها و پروژه های مختلف ، طرح گروه صنایع ماشین آلات مغولستان داخلی (IMFMGC) که وابسته به گروه صنایع شمالی چین بود در نهایت به عنوان طرح برتر انتخاب شد. خودروی رزمی پیاده نظام ساخت این صنایع که از نوع چرخ دار بوده و از پیکربندی 8×8 برخوردار بود تایپ 07 (بعد ها ZBL09 موسوم به پلنگ برفی) نام گرفت و وارد فاز تولید انبوه به منظور ورود به خدمت در ارتش چین شد. از این خودرو نمونه ای صادراتی با نام VN-1 نیز در نظر گرفته شده است. ویژگی های فنی خانواده خودروی های زرهی چرخ دار با پیکربندی 8×8 ارتش چین خانواده جدید خودرو های زرهی چرخ دار ارتش چین با طیف گسترده ای از تکنولوژی ها و مفاهیم جدید توسعه داده شده اند که نشان دهنده بالاترین سطح تحقیقات داخلی در زمینه خودروی های زرهی چرخ دار است. از جمله مفاهیم لحاظ شده در توسعه این خودرو ها ، طراحی مدولار است که بخش های مختلفی همچون واحد (ماژول) پیشرانه و جعبه دنده ، واحد های بدنه خودرو ، واحد بخش های حرکتی و انواع تسلیحات قابل نصب به صورت برجک را شامل میشود. با توجه به توسعه خانواده ای از این خودرو ها با قابلیت ها و کارکرد های متفاوت ، از ترکیب متفاوتی از واحد ها به منظور دستیابی به انواع مختلفی از خودرو ها استفاده شده است که در این میان می توان از خودرو های پیشرانه عقب یا پیشرانه جلو نام برد که محدودیت های ایجاد شده توسط یک شاسی با طراحی یکسان را از بین برده اند. بجز تفاوت در ساختار بدنه و تنوع در برجک های قابل نصب ، سایر اجرا و واحد های خودرو ها به طور کامل بر روی یکدیگر قابل نصب است که این مزیت علاوه بر ایجاد یک نیروی رزمی با قابلیت پشتیبانی جامع ، به تعمیرو نگهداری لجستیک نیز کمک شایانی میکند. ویژگی های مکانیکی و حرکتی خودرو های زرهی 8×8 چینی از پیشرانه دیزلی شش سیلندر توربوشارژ V شکل مدل Deutz BF6M1015C با حداکثر توان 330 کیلووات (442 اسب بخار) نیر و میگرند که از هزینه نگهداری پایین و عمر کاری بالایی برخوردار است. سیستم خنک کننده موتور از نوع آبی (water-cooled ) با کارایی بالا بوده و دارای رادیاتوری با طراحی فشرده (Compact) است. این سیستم امکان یکپارچه سازی با پیشرانه را دارد که این قابلیت خارج ساختن پیشرانه در زمان تعمیر یا تعویض را به دلیل عدم نیاز به جداسازی سیستم خنک کننده ، تسریع میکند. جعبه دنده نصب شده بر روی پیشرانه این خودرو ها از نوع H شکل است. طراحی ویژه این جعبه دنده و کاهش ابعاد آن به کاهش ارتفاع بدنه و افزایش ثبات شاسی و همچنین افزایش فضای داخلی خودرو منجر شده است. در نمونه های اولیه خودرو ها ، جعبه دنده های نصب شده از نوع دستی با 9 دنده به جلو و یک دنده به عقب بودند ولی در نمونه های تولید جدید از جعبه دنده های خودکار استفاده شده است که به کاهش بار کاری راننده کمک میکند. سیستم تعلیق این خودرو ها از ترکیب بازوهای نوسانی (سیستم تعلیق مک فرسون) در محور های اول و ضربه گیر های روغنی و گازی قابل تنظیم در محور های سوم و چهارم تشکیل شده است. این سیستم تعلیق علاوه بر فراهم کردن قابلیت حرکتی مناسب در ناهمواری ها ، ثبات خودرو در هنگام استفاده از تسلیحات مختلف را حفظ میکند. از جمله سیستم های نصب شده در این خودرو ها ، سیستم کنترل مرکزی باد تایر است . این سیستم با تغییر در باد تایر ها و کاهش یا افزایش تورم آن ها به حرکت خودرو در زمین های گل آلود ، شنزار ها و سایر زمین های صعب العبور کمک میکند. خودرو های زرهی 8×8 چینی از قابلیت حرکت با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در جاده و 40 کیلومتر بر ساعت در مناطق ناهموار خارج از جاده برخوردارند. این خودرو ها امکان حرکت در شیب %60 ، شیب جانبی %40 و عبور از گودال هایی با عرض 1.8 متر را دارند. روش عبور از آب این خودرو ها ، شناوری است و بدین منظور به دو پروانه با محرک های هیدرولیکی مجهز شده اند که حداکثر سرعت 8 کیلومتر بر ساعت را در عبور از آب برای آن ها فراهم میکنند. قابلیت های فرماندهی و کنترل خانواده خودرو های رزمی 8×8 ساخت چین به طیف گسترده ای از تجهیزات اطلاعاتی و کنترلی الکترونیکی مجهز شده اند که کامپیوتر مرکزی و صفحات نمایشگر و پنل های کنترل یکپارچه شده با آن ، رادیوی دیجیتال ، سیستم ناوبری ماهواره ای بومی Beidou و سیستم تشخیص دوست از دشمن میدان نبرد (battlefield IFF) را شامل میشوند. تمامی مدل های این خودرو ها از سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه فرماندهی برخوردار هستند و امکان دستیابی به ساختار فرماندهی منسجمی تحت یک شبکه داخلی را دارند که به آن ها امکان فرماندهی رزمی مستمر در عرصه نبرد را میدهد . سیستم های ارتباطی و فرماندهی تمامی مدل ها به گونه ایست که امکان پاسخگویی ، ایجاد ارتباط و شبکه سازی با سایر خودرو ها در مدل های مختلف و کاربری های مختلف نظیر خودرو های پشتیبانی آتش ، خودرو های شناسایی ، خودروی رزمی پیاده نظام را دارند تا به این صورت گروه های رزمی با مدیریتی یکپارچه شکل بگیرد. به منظور دستیابی به بالاترین میزان کارایی رزمی ، هر یک از خودرو ها می بایست از نقشه دیجیتالی ، موقعیت یابی دقیق ماهواره ای و قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات برخوردار باشند. قابلیت های دفاعی هر کدام از مدل های خانواده خودرو های زرهی 8×8 چینی با توجه به نقش هایی از قبیل خودروی رزمی ، پشتیبانی ، شناسایی و ......... نیازمند سطح متفاوتی از حفاظت زرهی هستند و این سطح متفاوت با استفاده از مفهوم مدولار ایجاد میشود. بدنه این خودرو ها از صفحات فولادی جدار نازک با استحکام بالا که به یکدیگر جوش داده شده اند ساخته شده است. تفاوت حفاظت آن ها با توجه به نیاز و با نصب صفحات زره سرامیکی و فولادی مدولار با ضخامت های مختلف ایجاد میشود. ساختار بخش تحتانی بدنه این خودرو ها به منظور مقاومت در برابر انفجار تا 6 کیلوگرم تی ان تی تقویت شده است. علاوه بر موارد حفاظتی بیان شده تمامی خودرو ها به پرتابگر های نارنجک دودزا ، سیستم های اطفاء حریق ، سه وسیله خنثی سازی انتخابی (همچون مین روب) و سایر تجهیزات و اقدامات حفاظتی کمکی که قابلیت بقای خودرو ها را در میدان نبرد افزایش میدهند قابل تجهیز هستند. <
-
1 پسندیده شدهرزمایش جنگ الکترونیک سپر آسمان ۱۴۰۰ (۰۴ خرداد ۱۴۰۰) همون ایام در استاتوس در این مورد صحبت شد. جای تعجب داشت اولا چرا اینچنین عکسی منتشر میشه و در ثانی چرا UP-3D Orion نیروی دریایی ژاپن در تصویر میبینیم و کسی که این پوستر طراحی کرده چرا نوشته EP-3C !؟ آیا منظورشان EP-3E ARIES II بوده؟ (انتخاب تصویر اشتباه و تایپ غلط) دو فروند هواپیما EP-3E Orion نیروی دریایی امریکا همان ایام در نزدیکی تنگه هرمز و جزایر کشورمان در حال گشتزنی بودند (در تاریخ های مختلف) AE1D95/159893 و AE1D94/159887 نقض FIR ایران توسط هواپیمای EP-3E Orion در تاریخ های مختلف . اولین تصویر مربوط به 1 خرداد 1400 UP-3D Orion نیروی دریایی ژاپن EP-3E ARIES II نیروی دریایی امریکا USN https://irp.fas.org/program/collect/ep-3_aries.htm https://www.globalsecurity.org/intell/systems/ep-3-pics.htm https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Lockheed_P-3_Orion_variants مکان برگزاری رزمایش و کلیات رزمایش جلوی چشم همه دست روی ماشه نیروی ویژه، طراحی پوستر با تصویر اشتباه و این دست اشتباهات رسانه ای زیبنده نظام نیست..
-
1 پسندیده شدهیورش جمهوری باکو به مناطق مرزی ارمنستان صبح امروز نیروهای ارتش باکو بعد از پیام توییتری رئیس جمهور این کشور مبنی بر باز کردن مسیری به سمت نخجوان حملاتی را بر علیه مواضع ارتش ارمنستان آغاز کردن ارتش باکو با پشتبانی آتش توپخانه وبا حمایت زرهپوشهای خود به سه نقطه مرزی در منطقه سیسیان ارمنستان هجوم برده دو پست مرزی ارمنیها را به اشغال خود درآورد . در این حملات تاکنون 1۲ سرباز ارمنی کشته و ۱۵ تن دیگر به اسارت در امدن همچنین از طرف باکو هم به صورت غیر رسمی 14 تا 20 کشته - 40 زخمی و 5 مفقود گزارش شده 6 زرهپوش و وسیله نقلیه آذربایجان منهدم شده است بعد از این حمله ارمنستان با مقامات ایران روسیه اروپا آمریکا رایزنی ها خود را شروع کرده وهمچنین از روسیه به مفاد قرداد 1987رسما درخواست حمایت از تمامیت ارضی خود را داشته است بنا بر اخرین خبرها آتش بس در تمام منطقه درگیری برقرار شده وبه نظر میرسد ارتش باکو دو پست مرزی ارمنستان را تخلیه کرده است ادوات شکار شده ارتش آذربایجان
-
1 پسندیده شدهکاربرد نادرست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! زره پوش های آتش نشان ! نسخه اصلی نخستین آتش نشان زرهی ارتش شوروی سابق تانک اصلی میدان نبرد تی-54 وقتی از تانک صحبت میشود ، ذهن انسان بطور خودکار بسمت جنگ ، درگیری ، تلفات انسانی و در مجموع خونریزی تمایل پیدا می کند ، اما گونه انسان ، در کنار خوی وحشیانه کشتار هم نوع ، برای ابزار نظامی دست ساخته خود ، کاربردهای به مراتب بهتری را پیدا کرده که در این متن ، حوزه زرهی مبنای بررسی قرار گرفته است . موقعتی قرارگیری مهمات در تی-54 درواقع امر ، تبدیل خودروهای زرهی مرگبار به ابزار مهارآتش ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد . نخست اینکه خودروهای شنی دار بدلیل توانایی قابل توجه برای عبور از سطوح ناهموار ، ابزار مناسبی برای مبارزه با آتش در منطق جنگلی هستند ، در حالی ابعاد و قابلیت های پیکربندی این خودروها نیز بدان امکان می دهد تا ترکیبات شیمیایی مهارآتش را بطور مستقیم بر روی محل مورد نظر فروریزند ، که در مقایسه ، دمای اشتعال لاستیک به خودروهای پرخدار اجازه نمیدهد تا به اندازه کافی ، به نقطه اصلی آتش سوزی نزدیک شوند . دومین دلیل مهمی که دراین ارتباط به نظر می رسد ، این است که خودروهای زرهی نه تنها در برابر دمای شدید ، بلکه در برابر ترکش ها و حتی برخورد مستقیم پرتابه ها ، در زمان آتش سوزی در انبارهای مهمات نیز از خدمه محافظت می کنند، به همین دلیل خودروهای زرهی برای اولین بار در ارتشها ظاهر شدند. GPM-54 در ارتش اتحاد شوروی سابق ، مجموعه تعمیر و نگهداری زرهی Lviv (شماره 17 ) مسئول تولید خودروهای زرهی آتش نشان بود که تا به امروز مسئولیت تبدیل خودروهای زرهی به ابزار آتش نشانی را بر عهده دارد . با توجه به این مساله ، نخستین سفارش برای این خودروهای شنی دار نامعمول ، در سال 1978 از سوی دپارتمان توپخانه و موشکهای وزارت دفاع شوروی به این مجتمع ابلاغ شد . در آن زمان ، اسناد مربوط به بازطراحی و تولید این خودروها توسط مهندسان مستقر در مجتمع صنعتی 482 کیف ( اوکراین ) تهیه و به این شرکت ارسال شده بود . توجه به این مساله ضروری به نظر می رسد که تولید این زره پوشها نه تنها برای خاموش کردن آتش جنگل ها در مناطق صعب العبور ، بلکه بیشتر برای محافظت از انبارهای مهمات ارتش مستقر در سیبری که بطور دائم در خطر مواجهه با آتش سوزی های مناطق جنگلی این حوزه قرار داشتند ، در دستور کار قرار گرفتند . نمای درون کابین کاربر- فرمانده تانک ! آتش نشانی (راست) و نمای جانبی ( چپ ) درابتدای امر ، واحدهای توپخانه به محصولت قدیمی تری نظیر شاسی های تی-34 از کار افتاده بسنده می کردند ، اما در دهه هفتاد میلادی ، کاربرد این شاسی بدلایل اخلاقی !!! ( احتمالا بدلیل نقش این تانک در جنگ دوم جهانی ) منسوخ شده بود و ارتش نیز متعاقب آن خواستار یک خودروی زرهی جدید با قبلیت حمل 10 تن آب ، یا 2 تن ترکیبات فوم و وجود یک سامانه دیده بانی آتش با ظرفیت پاشش 40 لیتر آب در ثانیه شد .با توجه به این نیازمندیها ، تانک تی-54 بعنوان پیکربندی اصلی انتخاب شد که پس از حذف برجک می بایست به یک خودروی زرهی آتش نشان تبدیل می گردید . خوشبختانه در آن زمان تعداد زیادی تانک تی-54 از خدمت خارج شده بودند که این امر تبدیل آنها را تسهیل می نمود ، در نتیجه این کار انجام و محصول جدید با شناسه GPM-54 ( مخفف خودروی آتش نشان شنی دار) نامگذاری گردید . نمای فوقانی GPM-54 نخستین آزمایش های صورت گرفته بر روی این پیکربندی ، نشان داد که شاسی تی-54 برای ایفای نقش آتش نشان چندان مناسبت ندارد ، که عمدتاً به دلیل وزن زیاد آن بود که باعث میشد تا مصرف سوخت افزایش پیدا کند ، که این مساله با جایگزینی زره های محافظ با یک صفحه فولادی به ضخامت 20 م.م تا حدودی برطرف گردید . اما حتی با اعمال این اصلاحات نیز همچنان وزن بعنوان یک عامل مشکل زا ادامه داشت که باعث گردید تا ذخیره آب به 9 تن کاهش پیدا کند ، ولی همچنان وزن 43 تنی خودرو ، سنگین به نظر می رسید . خدمه این زره پوش ، 2 نفر بود که شامل راننده – مکانیک و کاربر لوله آتش – فرمانده تانک ! می گردید . GPM-54 در جریان یک عملیات ناموفق آتش نشانی پس از بررسی های مختلفی که صورت گرفت ، این زره پوش نشان داد که یک نقطه ضعف بزرگ دارد که درقالب ضعف شدید سامانه محرکه پمپ آب بود بروز پیدا نمود و به خودرو اجازه نمی داد تا همزمان با حرکت ، ترکیب اطفاء حریق را بر روی آتش فروریزد . علاوه براین ، بدلیل مهندسی خاص روسها ، شیوه تعمیر و نگهداری پیشرانه خودرو نیز با مشکل موجه شد ، چرا که مخزن آب 9 تنی ، دقیقا در بخش فوقانی پیشرانه دیزل تانک قرار می گرفت و علیرغم اینکه پمپ بسیار قدرتمندی روی این تانک نصب شده بود ، آتش نشانان نمی توانستند با سرعت مبادرت به خاموش کردن آتش نمایند ، در حالی که برای خاموش کردن آتش موجود در انبارهای مهمات ، خدمه نیازمند حجم بسیار بالایی از آب بودند ولی در مجموع این خودرو می توانست آب ذخیره خود را با لوله مربوطه تا 60 متر بر روی هدف پاشیده ولی با وجود این مزیت ، بازهم خدمه مجبور بودند تا تا 10 متری منبع آتش بدان نزدیک شوند که فقط دراین صورت بود که می شد به خاموش کردن منبع اصلی آتش امیدوار بود . اما نزدیک شدن بیش از حد به آتش موجبات گرفتاری های جدید می شد ، بدین ترتیب که در وهله اول ، پیشرانه دیزلی بدلیل گرمای بیش از حد از کار می افتاد ، بدین صورت که بدلیل آتش سوزی محیطی ، اکسیژن موجود در محیط کاهش پیدا می کرد و هوا را از محصولات احتراق اشباع می ساخت که در نتیجه باعث از کار افتادن موتور می شد . در این زمان ، تانک آتش نشانی در مقابل یک زرادخانه در حال آتش سوزی مثل یک خرس تیر خورده !!! از حرکت باز می ایستاد که این به معنای تبدیل شدن تانک به یک گور دسته جمعی برای خدمه می شد ، این وضعیت آنچنان بد بود که خدمه امکان فرار از درون خودرو را پیدا نمی کردند که این نقطعه ضعف ، در چندین مورد منجر به تلفات انسانی گردید .... پی نوشت : 1- ادامه دارد..... 2- پست نخست این تاپیک از بایگانی راکد میلیتاری منفک و پس از بازیابی تصاویر ، بصورت یک تاپیک مستقل در آمد / بیست و دوم آبان سال 1400 خورشیدی 3--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتوجه دارید چند رسانه معتبر غربی در خدمتی برده گونه و طی همکاری نظامی/امنیتی نانوشته و به دور از هرگونه ارتباطی با شرح وظایف (شرح وظایف که چه عرض کنم، شعارها و ادعاهاشون در مورد حرفه ای گری و حقوق انسان و صلح که گوش فلک را کر کرده و مدعی همه چیز و همه کس هستند) بخشی از این پلن نظامی بودند؟ اصلا اصل خبر تو اون روزها بواسطه خبری که این رسانه ها کار کردند (در یک همکاری نظامی/امنیتی باور شد توسط بسیاری از کشورها و حتی رسانه هاشون و حتی رسانه های داخلی خودمون و قطعی فرض شد والا هیچ کس به خبر رسانه های صهیونیستی و افسران این رژیم طبیعتا توجهی نداشت و دروغ میپنداشت و یا عملیات روانی فرض میکرد و لااقل سعی میکرد صحت سنجیش کنه. حالا یک عده مدام میشینند در کشورهای در حال توسعه که خودشون را هم همیشه طفیلی غرب و دستاوردها و اندیشه هاش میدونند از بت غرب و رفتار غربی سخن میگن. خیلی راحت وقتی منافع حکم کنه (تازه اینجا منافع رژیمی که طبیعتا هزاران کیلومتر دورتر و در نبردی مختص خودش داره داره میجنگه) میشند ضد تمام شعارهایی که دادند. قبل از انتخابات امریکا به عنوان ترسیم عریان فقط بخش کوچکی از این ماجرا بارها در این انجمن طی سالهای دور اشاره شده بود. فقط شرایط آرامش و ثبات ناشی از سال ها استعمار و ثروت اندوزی غرب هست که اون را در جای مدعی نشونده والا با کوچکترین بحرانی (موجودیتی چه سرزمینی چه عقیدتی) چنان شعارها و ادعاهای (در تمام این سالیان پتک کرده بر سر بقیه کوفته و یک عده هم همیشه خودشون را در مظان اتهام مجرم فرض کرده و مدیون به غرب) خودشون را زیر پا میزارن که الهه ی "زیر پا گذاشتن ادعا" شرم کنه!
-
1 پسندیده شدهتاکنون و بر پایه آن چه در رسانه ها مشاهده شده یک فروند آذرخش، پنج فروند صاعقه ۱، یک فروند صاعقه ۲، سه فروند تذرو، و یک فروند دُرنا ساخته شده اند. سال گذشته نیز از سه فروند کوثر رونمایی شد. البته به این مجموعه بایستی تبدیل شمار بسیار کمی از اف ۵ های قدیمی به هواپیمای آموزشی سیمرغ را نیز اضافه نمود (البته این مورد آخر ‘ساخت’ به شمار نمی آید). شفق و برهان و قاهر و … هم بهتر است که دیگر وقت خود را بیهوده صرف آنها نکنیم. البته بابک تقوائی حدود ۱۲ یا ۱۳ سال پیش و همان زمان که همچنان با نیروی هوایی در ارتباط بود این ادعا را مطرح کرد که چندین فروند از اف ۵ های موجود برای آن رژه هوایی معروف زمان احمدی نژاد به طرح استتار آذرخش رنگ آمیزی شدند. ولی خوب شمار هواپیماهای آذرخش و صاعقه ای که برای جلب نظر احمدی نژاد و گرفتن بودجه از ایشان به نمایش درآمدند (هم در پایگاه یکم شکاری مهرآباد و هم آن رژه هوایی) از شمار انگشتان دست کمتر بود. اخیرا” نیز ادعاهای جدیدی از سوی حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی مطرح شده است: “…. شهید ستاری مرحوم مهندس سنایی را آورد و تمام راه ایشان ادامه یافت. 30 فروند هواپیمای آذرخش تحویل نظام جمهوری اسلامی ایران دادیم….” ”….و ایشان محبت کردند و جلسه را سه ساعت حضور داشتند که منجر به ساخت هواپیمای صاعقه شد. 14 مورد را تحویل نیروی هوایی دادیم….” جالب اینجاست که همگی این محصولات برپایه طرحهای شهید ستاری هستند (برنامه جامع ایشان در سال ۱۳۶۸) و از زمان شهادت ایشان، برنامه های ساخت هواگرد برای نیروی هوایی درجا زده است.
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا ممکن است چکمیت، جنگنده جدید سوخو، نام Su-75 را نداشته باشد جنگنده حمله سبک جدید روسیه، checkmate، که در نمایشگاه MAKS 2021 رونمایی شد با اینکه شماره 75 روی آن حک شده بود اما ممکن است Su-75 نامیده نشود. در رسانه های غربی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه Checkmate در واقع Su-75 است ، بسیار گسترده است. با این حال، منابع آگاه به Defenseworld.net گفتند که عدد "75" روی بدنه هواپیما ، همان طور که در هواپیما های دیگر روسی مشاهده شده، نام تحت توسعه نمونه های اولیه است. این منبع گفت: "اگر عدد 75 روی کناره های این جت جدید نام اصلی آن باشد، United Aircraft Corporation (UAC) آن را با نام واقعی که Su-75 باشد صدا می زد. عدد 75 می تواند به این معنی باشد که این یک نمونه اولیه است نه مدل یا ماکت." برای مثال، هنگامی که اولین هواپیمای جنگنده پنهانکار در MAKS 2011 در روسیه رونمایی شد، بر روی بدنه جلوی آن شماره 52 و رویدم آن عدد 075 نوشته شده بود. این هواپیما سپس PAK-FA (دورنمای هواپیمای جنگنده هوانوردی خط مقدم) نامیده گرفت که بعدا به T-50 تبدیل شد. نمونه اولیه های بعدی T-50 با عدد هایی مانند 53، 54 و 55 نمایش داده شدند که در سال 2017 به Su-57 تبدیل شد. جنگنده حمله سبک (LTS) چکمیت، همانند PAK-FA، ممکن است نامی باشد که در طول فاز توسعه به آن داده شده است. این موضوع با سیستم نامگذاری Su-XX سوخو نیز همخوانی دارد. جالب توجه است، به گفته مقامات UAS، نام Su-57 از جمع کردن 35 و 22 (F-35 و F-22 ایالات متحده) به وجود آمده که نشان می دهد این هواپیما از توانایی های هردو جت پیشرو آمریکایی برخوردار است. این منبع گفت: "همانطور که UAC بیان کرده، LTS Checkmate با جنگنده پنهان کار تک موتوره و یک سوم هزینه نمونه آمریکایی به دنبال بازار F-35 است، و نام آن می تواند بیشتر از Su-57 به F-35 نزدیک باشد. از آنجایی که این هواپیما کوچکتر و سبکتر از Su-57 است، چکمیت می تواند عدد کمتری از 57 داشته باشد." ایالات متحده، ابتدا F-16 V ارتقا یافته با سازه ای متعلق به دهه 1960 را به کشور هایی در آسیا و خاورمیانه می فروشد تا امکان خرید F-35 برای آنها فراهم شود. اندونزی یکی از این کشور هاست که به دنبال خرید F-35 بود اما متوجه شد که اگر می خواهد درخواست F-35 در نظر گرفته شود باید اول F-16 را سفارش دهد. روسیه به دنبال این چنین بازاری است که نیاز و دلیل خرید F-35 را دارد اما واشنگتن به دلایل مختلف راضی به فروش نیست. منبع
-
1 پسندیده شدهاحتمالا به این دلیل ... یحتمل در نمونه پروازی این ترکیب فعلی که بدون پوشش رونمایی شده ، استفاده نمیشود . البته این نظر قطعی نیست و باید منتظر موند و دید
-
1 پسندیده شدهعرض شد . ظاهرا دقت نکردید ... عجالتا برآورد غربی ها از محصول جدید روسها این هست که نقش اولیه آن ضربتی هست احتمالا تا رهگیر خالص ... چون روسها آن را با اف-35 مقایسه کردند در صحبتها ، شاید به همین دلیل باشد
-
1 پسندیده شدهبسم ا... در ارتباط با شناسه معرفی یا به اصطلاح code name یا reporting name ، نخست اینکه سیستم نام گذاری در ایالات متحده که بطور طبیعی اروپا هم از آن تبعیت می کند ، یک فرآیند وقت گیر و بشدت مبتنی بر کاغذبازی های اداری هست و معمولا حساسیت های زیادی برای انتخاب آن وجود دارد . بعنوان مثال برای انتخاب یک لقب برای بمب افکن بی-1 ، واژه های بسیاری پیشنهاد شد از اکسکالیبور تا بونز ( استخوان ) ولی در نهایت امروز از لقب لنسر (نیزه انداز ) برای آن استفاده می کنند .شرح این قضیه مفصل هست با این حال انتخاب این لقب برای هواگرد رزمی جدید روسی را میشود از 4 جهت بررسی کرد . 1- لقب چک میت یا کیش و مات را عجالتا میشود با واژه ترمیناتور ( پایان دهنده ) معادل قرار داد که البته این واژه را سیستم نامگذاری آمریکایی برای جنگنده ناکام سوخو-37 انتخاب کرده بود . 2- در دوران جنگ سرد ، کد گذاری ناتو برای جتهای روسی معمولا با توجه به نقش آنها صورت می گرفت ، بطور مثال برای جنگنده ها از حرف F ( مثل فلاگون ، فاکس بت ، فاکس هاوند ، فرسکو و ... ) استفاده می شد و برای بمب افکن ها از حرف B ( مثل بیگل ، بیسون ، بک فایر ، بلایندر و .... ) 3- اما لقب Screamer در نوع خودش جالب هست ... در سیستم کد گذاری غربی ، بطور معمول از حرف S برای نامگذاری هواگردهای ضربتی (Strike fighter ) استفاده می کنندکه معمولا یک هواگرد چند ماموریته هست (در برخی مواقع هم بصورت تخصصی آن را attack aircraft هم می نامند ) . با توجه به این مساله ، انتخاب لقب Screamer شاید نشان دهنده ماموریت اصلی این هواگرد یعنی تهاجم زمینی آن باشد ، ضمن اینکه قابلیت رزم هوابه هوا هم خواهد داشت . 4- اما انتخاب Screamer را اگر بصورت "جیغو" یا "جیغ زن" حساب کنیم ، یک شیطنت رسانه ای از سمت غربی هاست با این استدلال که هواگرد جدید روسها را بیشتر یک خودنمایی و پروپاگاندا که فقط با تبلیغات رسانه ای معادل اف-35 گرفته شده حساب کردند . درو اقع انتخاب این لقب ، یک نوع تحقیر طرف مقابل (روسها ) هست که هواگرد جدید ، به اصطلاح "عددی " نیست ..
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. از این تایید و تکذیبیه ها ، زیاد اتفاق افتاده ولی حتی اگر این خبر درست هم نباشد ، احتمالا روند عادی سازی توافقنامه های قبلی را از حیث بین المللی دارند دنبال می کنند . بازار سلاح و فروشهای نظامی ، اصولا به اندازه ای جذاب هست برای دولتها که به هیچ عنوانی از آن صرف نظر نمی کنند و نخواهند کرد . عطف به این مساله که فرانسه در طول جنگ با ایران ، هرگز فروش موشکهای آرمات را قبول نکرد (بر خلاف اگزوسه ) . تازه الان چند سالی هست که بطور غیر رسمی فروش این نوع مهمات را پذیرفتند .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نیازی به ناراحت شدن نیست ، در دانش جغرافیای سیاسی ، پژوهشگرها ، مولفه های مختلفی را برای اندازه گیری میزان و سطح روابط راهبردی دو تا واحد سیاسی مورد محاسبه قرار می دهند که شامل محیط داخلی و خارجی بین دو یا چند کشور و زیرمجموعه های آن هست که هر کدوم آن نیازمند بحث و گفتگو و محاسبه و ... . نمودار ذیل یک نمونه ساده از این مولفه هاست و می توانید در طول زمان ، ارتباط ما با روسها را در قالب این مولفه ها بررسی بفرمایید
-
1 پسندیده شدهروسیه آماده فروش جدیدترین هواپیمای جنگنده خود به شرکای استراتژیک است الکساندر میخییف ، مدیرعامل شرکت"روس آبارون اکسپروت" (Rosoboronexport) روز شنبه در آستانه افتتاح نمایشگاه تسلیحات IDEX-2021 اعلام کرد این شرکت در حال رایزنی با کشورهای جداگانه در زمینه فروش جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسی سوخو 57 ( Su-57E) بوده و آماده عرضه این جنگنده پیشرفته به شرکای استراتژیک است. میخییف گفت :" در حال حاضر، ما در حال انجام رایزنی ها مقدماتی با کشورهای مختلف جهان در زمینه صادرات جنگنده های چند منظوره نسل پنجم سوخو 57 با مارک Su-57E هستیم. شرکت روس آبارون اکسپروت آماده است Su-57E را در صورت تمایل به شرکای استراتژیک روسیه عرضه کند اما از ذکر جزئیات خود داری کرد. پی نوشت : 1- ادامه متن در لینک ارائه شده ، مطالعه شود . 2- این خبر به معنای قرار داشتن ایران در فهرست خرید این هواگرد نیست ، صرفاً برای گمانه زنی مطرح می گردد.
-
1 پسندیده شدهخط ونشان خرس بزرگ تعهد روسیه برای جلوگیری از تلاش بلوک غرب به منظور تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران در میانه تلاشهای مستمر غرب به رهبری ایالات متحده برای ادامه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل که شامل تجدید روند منع فروش جنگ افزار نظامی به تهران و احتمالا سخت تر شدن تحریم های اقتصادی خواهد شد و براساس توافقنامه 2015 قرار است در اکتبر 2020 به اتمام برسد ، رفتار کرملین حاکی ازآن است که این کشور احتمالا تلاشهایی را برای فرجام نیافتن فشار غرب ، در دستور کار خود قرار داده است . این برداشت ، براساس بیانیه صادر شده از سوی سفیر روسیه در سازمان ملل ، واسیلی نبنزیا و بدنبال تحرکات ایالات متحده برای به جریان افتادن پیش نویس قطعنامه ای به منظور تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران صورت گرفته است . براساس توافقنامه هسته ای که در سال 2015 میان طرفین به امضاء رسید ، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل ،5 سال پس از عملی شدن این توافقنامه ،بطور کامل برداشته خواهد شد . این درحالی است که ایالات متحده ،پس از یکسری برداشتهای یکجانبه از متن توافقنامه ، در سال 2018 و متعاقب آن اعمال تحریمهای شدید تر ، از این گروه خارج شد و اکنون بخشی از برجام بحساب نمی آید . با توجه به اقدامات ایران در 5 سال اخیر که بخش عمده از کارشناسان ، آنرا با قوانین بین المللی مطابق میدانند ، اکنون بهانه طرف غربی به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی در پایین ترین میزان خود قرار گرفته است . این درحالی است که ایران براساس آنچه که در متن توافق آمده ، فعالیتهای هسته ای خود را کاهش داده و حتی در پاسخ به نقض توافق از سوی ایالات متحده بواسطه اعمال تحریم های جدید ، همچنان به مفاد قرار داد پایبند مانده است . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، اعمال شدیدترین تحریم های تسلیحاتی و فشار برای محدود نمودن توسعه فناوری موشکهای بالستیک که در دودهه اخیر طرف غربی بر انجام آن اصرار ورزیده ، عمدتا" به منظور حفظ توازن استراتژیک میان ایران و کشورهای غربی و همچنین شرکای منطقه ای آنان نظیر رژیم عبری و اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس صورت می گیرد ، در حالی که مقایسه ها نشان می دهد ، بودجه دفاعی ایران در سالهای اخیر ، به نسبت دشمنان این کشور ، رشد چندانی را بخود ندیده است . ازسوی دیگر ، روسیه سود قابل توجهی را درپشتیبانی از موضع ایران در زمینه لغو تحریمهای بلند مدت تسلیحاتی ازآن خود می نماید ،زیرا مسلح نمودن یک نیروی متخاصم ضد غربی ، نه تنها موجبات طولانی و گسترده شدن جبهه درگیری بلوک غرب خواهد شد بلکه فروش خارجی تسلیحاتی روسها را نیز به نوبه خود با رشد قابل توجهی روبرو میکند ،در حالی که پیش ازاین ، بازار تسلیحاتی ایران ، بصورت انحصاری ، در اختیار کره شمالی و جمهوری خلق چین قرار داشت . پی نوشت : 1- متن الزاما" به معنای موضع انجمن میلیتاری یا مترجم نیست و تنها برای آگاهی بخشی به مخاطب برای اطلاع از روند برگردان شده . 2- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهتا جایی که اطلاعات نشان میدهد ، متراکم ترین و پیشرفته ترین شبکه های دفاع هوایی هم نقاط آسیب پذیر مشخصی را دارند که مهاجم احتمالی براساس یک اصل کلاسیک نظامی سعی می کند به بخش های ضعیف ان حمله ور شود ما اطلاعاتی در خصوص میزان حفاظت از اطلاعات در سازمان رزم یمنی ها نداریم ولی اگر تجربه های اولیه شلیک موشک بالستیک را از یمن بسمت عربستان را در نظرم بگیریم ، شاید یکی- دوسال پیش بود ( کمتر یا بیشتر ) یک کاربری در فضای مجازی بعد از انتشار ویدئوی شلیک موشک از خاک یمن ، محیط اطراف محل پرتاب را با تصاویر ماهواره ای تطبیق داده و بعد مختصات دقیق شلیک را بدست آورده بود . ظاهرا یک عده ای به کار این فرد علاقه مند شده بودند ، دفعه بعد که قرار بود یمنی ها شلیکی انجام بدهند ، سکو مورد حمله نیروی هوایی سعودی قرار گرفت . اگر احتمال کمتر از یک درصد را مبنا قرار بدهیم ، باید فرض را گذاشت که درز اطلاعاتی وجود داشته که طرف اسراییلی برای غلیظ کردن ماجرا احتمالا دست به چنین عملی زده . مراجعه به سابقه اجرای این قبیل عملیاتها ( از حمله به راکتور در حال ساخت عراق در تولوز فرانسه ) تا عملیات اوپرا ( که اتفاقا" مسیر حمله صورت بندی عبری بسمت عراق درست از شمال شبه جزیره می گذشت و میشود گفت مجدد این مسیر مورد استفاده قرار گرفته ) فرضیاتی را به ذهن متبادر می کند که باید انها را در تئوری های حمله به آرامکو در نظر گرفت قاعده اصلی به نظرم براساس اصل ذیل عمل می کند
-
1 پسندیده شدهیکی از اعضای خانواده خودروهای زرهی 8×8 چین ، خودروی مسیرساز است. طرح بدنه این خودرو از الگوی استانداردی پیروی میکند که در نمونه های اصلی خودروهای زرهی 8×8 چین به کار گرفته شده. بر روی بدنه دو بازو با نقاط اتصال مستحکم تعبیه شده و در انتهای بدنه نیز غلطکی مجهز به صفحه ای انعطاف پذیر قرار داده شده است. با استفاده از دوبازو ، غلطک حاوی صفحه به جلوی خودرو منتقل شده و با گردش غلطک صفحه ای انعطاف پذیر که از مقاومت خوبی نیز برخوردار است بر روی زمین پهن میشود. این صفحه در حقیقت برای ایجاد مسیر عبور در میان زمین های گل آلود یا شن زار ها در نظر گرفته شده و وظیفه اصلی خودرو نیز ایجاد معبر در این گونه زمینه هاست . بدین ترتیب این خودرو در دسته خودروهای مهندسی رزمی جای میگیرد. خودروی امداد و نجات یکی دیگر از نمونه های خودروهای زرهی چرخ دار سبک وزن چینی است. طراحی و قالب بدنه این خودرو مشابه مدل های پیشن و برپایه نمونه اصلی است با این تفاوت که تجهیزات خاصی بر روی ان نصب گردیده. این تجهیزات عبارتند از : جرثقیل هیدرولیک ، وینچ (کشنده) هیدرولیک. جرثقیل در سمت راست بخش بالایی بدنه نصب شده حال آنکه محل نصب وینچ در داخل بدنه نصب شده و یک درگاه تحویل کابل برای آن ایجاد گردیده. جهت حفط ثبات خودرو در هنگام استفاده از جرثیل یا وینچ ، دو بازوی جمع شونده تثبیت گر در دو سمت بخش عقبی آن در نظر گرفته شده است. جهت کشش خودروهای اسیب دیده تجهیزات خاصی بر روی این خودرو نصب شده که شامل میله های متصل کننده و گیره های مستحکم بکسل است. طرح کلی بدنه خودروی بازیابی مشابه طرح پایه ای خودروهای زرهی 8×8 چینی است با این تفاوت که همچون برخی از مدل ها ارتفاع بخش عقبی بدنه جهت ایجاد کابینی با فضای کافی افزایش یافته است. علاوه بر این یک جرثقیل کوچو نیز در سمت چپ بخش عقبی خودرو نصب شده که به منظور جداسازی و خارج ساختن قطعاتی از قبیل جعبه دنده ، رادیاتور و ........ از دیگر خودروها به کار میرود. البته ظرفیت این جرثقیل محدود است و توان حمل قطعات بزرگ را ندارد. در بخش جلویی کابین خودرو تجهیزات تعمیر و نگهداری کاربردی و حرفه ای مانند دستگاه جوش با توان بالا ، ژنراتور ، دستگاه های برش هیدرولیکی ، تجهیزات تست سیار و ............ نصب شده است. در میدان نبرد جهت بازیابی و تعمیر یک خودرو ، اطلاعات حاصل از سیستم عیب یابی الکترونیکی آن به نزدیک ترین خودروی بازیابی ارسال شده و مطابق با اطلاعات ارسالی تجهیزات و قطعات به خودروی بازیابی بارگذاری شده و به سرعت به محل خودروی معیوب اعزام میشود. آمبولانس زرهی از نظر طرح کلی مشابه خودروی بازیابی است و ارتفاع بدنه آن در بخش عقبی جهت ایجاد کابینی حجیم افزایش یافته ، البته در کنار آن یک رمپ نیز در عقب خودرو جهت سهولت در ورود و خروج مجروحین تعبیه شده است. در داخل کابین عقبی تمامی تجهیزا پزشکی و پشتیبانی حیات جهت مداوای جراحت سطحی و تثبیت وضعیت مجروحین با جراحت های شدید و انتقال آن ها به بیمارستان های صحرایی (میدانی) در نظر گرفته شده است. خودروی پدافندی برد کوتاه از جمله جدیدترین اعضای خانواده خودروهای زرهی 8×8 چینی است. این خودرو دارای برجکی مجهز به یک قبضه توپ گتلینگ و چهار پرتابگر موشک برد کوتاه هدایت حرارتی است. سیستم کنترل آتش این خودرو نیز شامل رادار صفحه تخت جستجو و رهگیری هدف و مجموعه حرارتی/تلویزیونی الکترواپتیکال است. ------------------------- خودروی پشتیبانی زرهی نه تنها از نظر طرح بلکه از نظر برخی تجهیزات همچون جرثقیل مشابه خودروی بازیابی زرهی است با این تفاوت که در محفظه عقبی تجهیزات متفاوتی حمل میکند. این خودرو در بخش عقبی 6 محفظه دارد که جهت حمل مهمات و سوخت مورد استفاده قرار میگیرد. حمل تجهیزات دیگر نیز به محفظه های متفاوتی نیاز دارد که بسته به کاربرد در خودرو قرار داده میشوند. ------------------------- علاوه بر مدل های معرفی شده ، مدل هایی وجود دارند که در حال حاضر در دست توسعه و آزمایش قرار دارند و بعضا هیچ اطلاعات دقیقی از آن ها منتشر نشده است. با توجه به برآورد های اولیه ، خانواده خودروهای زرهی چرخ دار با پیکربندی 8×8 چینی شامل 25 الی 26 نوع است که تعدادی تاکنون به تولید انبوه و تحویل به یگان ها رسیده اند. با توجه به این سطح از گستردگی و توسعه میتوان گفت که خانواده خودروهای 8×8 چینی ، استرایکرهای امریکایی را نیز پشت سر گذاشته و به بهترین مجموعه خودروهای 8×8 جهان تبدیل شده اند. پایان
-
1 پسندیده شدهخودروی زرهی جنگ الکترونیک از طراحی کلی مشابه سایر اعضای خانواده خودرو های زرهی 8 چرخ چینی برخوردار است. این خودرو به تجهیزات شناسایی رادیویی و اخلال رادیویی مجهز شده است. آنتن جمع شونده سیستم شناسایی رادیویی در بخش عقبی خودرو نصب گردیده و به منظور جستجو ، رهگیری ، شناسایی و تعیین محل سیگنال های رادیویی مختلف دشمن مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این در کناران یک آنتن تداخلی فرکانس چندگانه نیز به منظور اخلال در ارتباطات رادیویی دشمن تعبیه شده است. این اخلالگر پس از دریافت و تجزیه و تحلیل سیگنال دریافتی از سیستم های ارتباطی دشمن به منظور اخلال در فرکانس یا فرکانس های مشخص شده مورد استفاده قرار میگیرد. یکی دیگر از اعضای خانواده خودرو های زرهی با پیکربندی 8×8 چین ، خودروی پل گذار است. این خودرو به منظور پل گذاری برای عبور ادوات از کانال ها ، خندق ها و موانعی از این دست مورد استفاده قرار میگیرد. پیشرانه این خودرو در عقب قرار گرفته و کابین خدمه آن در بخش جلویی واقع شده است. بر روی این خودرو یک پل 20 متری به صورت دو تکه قرار گرفته است که در زمان پل گذاری با استفاده از چند بازوی هیدرولیکی به سمت جلوی خودرو باز شده و در نهایت به یکدیگر متصل میشوند و یک پل یکپارچه را که قابلیت عبور ادواتی تا وزن 30 تن را دارد تشکیل میدهند. مدت زمان پل گذاری این خودرو 10 دقیقه است. خودروی مین روب زرهی از نظر طراحی بنده مشابه مدل رزمی پیاده نظام است اما به منظور پاکسازی میادین مین و ایجاد معبر در قسمت جلویی آن یک مجموعه خیش مین روب با محرک هیدرولیکی تعبیه شده است که این مجموعه مین روب به سیستم القای الکترومغناطیسی برای مقابله با مین های دارای فیوز مغناطیسی نیز مجهز است. در بخش عقبی خودرو و کابین آن دو پرتابگر راکت تعبیه شده است که در زمان مین روبی در ابتدا این دو راکت پرتاب شده و دو رشته انفجاری را به صورت موازی بر روی میدان مین قرار میدهند که در اثر انفجار این رشته های انفجاری معبری در میدان مین ایجاد میشود. در ادامه خودرو با استفاده از خیش مین روب خود به پاکسازی مین های باقی مانده در میانه معبر ایجاد شده میپردازد. از جمله تجهیزات مرتبط با مین روبی که بر روی این خودرو نصب گردیده سیستم نشان گذاری است که در طرفین خودرو تعبیه شده و با حرکت خودرو عمل نشان گذاری و ایجاد یک معبر نشان گذاری شده را انجام میدهد. خودروی مهندسی زرهی با پیکربندی 8×8 به منظور انجام عملیات مهندسی عوارض زمینی به یک بازوی چند منظوره (خاکبردار ، بلند کننده و ........) با کنترل هیدرولیکی و توان گردش 360 درجه در سمت راست بخش فوقانی بدنه و یک تیغه دو وجهی مهندسی در جلوی بدنه مجهز شده است. از جمله تغییراتی که در بدنه این خودرو ایجاد شده افزایش ارتفاع کابین کاربر بازوی هیدرولیکی به منظور افزایش تسلط کاربر در کنترل بازو است. به منظور کنترل بازوی هدیرولیکی از داخل خودرو و تحت حفاظت زرهی نیز یک دوربین CCD و یک نمایشگر برای کاربر تعبیه شده است. ادامه دارد......... فقط برای میلیتاری
