برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 20 آذر 1400 در پست ها
-
2 پسندیده شدهبخش دوم و پایانی جدیدترین گونه از بالگرد میل-28 به شناسه MN ، با توجه به توانایی پرواز در شرایط همه گونه آب و هوا ، در کنار مسلح شدن به جنگ افزارهای برد بلند و سامانه های به روز ، قدرت تخریب به مراتب افزون تری را نسبت به نمونه های پیشین در اختیار دارد به اعتقاد تحلیلگران و ناظران صنعت دفاعی روسیه ، یکی از مهمترین نتایج برنامه های جاری دفاتر طراحی این کشور ، در حوزه بروزرسانی بالگردهای تهاجمی عملیاتی ، ترکیب سلاح های جدید با سخت افزارهای به نسبت قدیمی و متعاقب آن افزایش توانمندیهای آفندی سازمان نظامی آن خواهد بود . در واقع با توجه به پتانسیل رزمی میل-28 ام ان و تطبیق آن با موشکهای ضد زره 9K123M ، توان ضربتی هوانیروز ارتش روسیه باردیگر به جلو حرکت نموده و تیزتر شده است . در کنار مسلح سازی این بالگرد ، روند بروزرسانی سامانه های بصری و ناوبری محصول میل نیز در جای خود جالب توجه به نظر می رسد . چنانکه با نصب رادار جدید N025 که گفته شده با روندی منظم در حال نصب بر روی بالگردهای عملیاتی ارتش روسیه است ، بروزرسانی سیستم های کنترل آتش و نیز زیربخش هایی که قابلیت هدایت بدون سرنشین ها را دارد ، از جمله ایده هایی است که می تواند صحنه نبرد آینده را دستخوش تغیییر نماید . موشکهای ضد زره 9ام123 ام با شناسه Khrizantema-VM در قالب تیوب های 4 تایی نصب شده بر روی پرتابگر APU-Kh-V زیر بالچه میل-28 ان ئی کلاهک قدرتمند در کنار هدایت دوگانه ، قابلیت درگیری در شرایط همه گونه آب و هوایی را به این بالگرد داده است در حوزه توان حمل سلاح ، بالگرد میل-28ام ان ، بعنوان جدیدترین عضو این خانواده ، میتواند تا 16 تیر موشک ضد زره را در گونه های متفاوت حمل و شلیک نماید که درابتدای امر ، توان حمل موشکهای ضد زره خانواده Shturmو Attack !!!! بود که می توانست در یک برد 6 کیلومتری به اهداف زرهی حمله کند ، ولی علیرغم برد به نسبت مطلوب ، در حال حاضرشرکت KBM برنامه ای برای اصلاح و افزایش برد این موشک ندارد ، به جای سرمایه گذاری بر روی این دو پیکربندی ، تصمیم گرفته شد که نسخه MN بالگرد میل ، قابلیت حمل و شلیک موشک ضد زره Chrysanthemum-VM را بدست آورد که پتانسیل حمل یک کلاهک جنگی با قابلیت نفوذ به درون یک زره به ضخامت 1100 م.م در پشت یک مجموعه حفاظتی ERA را با بردی در حدود 10 کیلومتر را به این بالگرد می دهد که به نسبت در تمامی حوزه ها برتری قابل ملاحضه ای نسبت به موشکهای قبلی نشان می دهد . مضاف بر این ، در آینده قراراست تا تسلیحات هدایت شونده Hermes-A با برد نزدیک به 20 کیلومتر برای گونه هواپایه آن ، به این بالگرد اضافه شود که مهمترین مزیت موجود درآن ، امکان شلیک در همه گونه آب و هوا ( روز و شب ) است . موشک ضد زره هرمس - آ ، برنامه آینده میل برای مسلح سازی بالگردهای سری میل-28 سفارشهای دریافتی براساس داده های موجود ، گونه NM از میل-28 در حال حاضر ، خط تولید فعالی داشته و ارتش روسیه نیز بصورت محدود آن را عملیاتی نموده ، چنانکه اولین قرارداد برای خرید این بالگرد به تعداد 98 فروند در ژوئن2019 میان طرفین به امضاء رسید . براساس مفاد این قرارداد ، شرکت سازنده چند فروند برای تکمیل آزمایشها در شرایط رزمی به ارتش این کشور تحویل داده و قرار بود تا از میانه 2020 تحویل این بالگردها سرعت بیشتری بخود بگیرد . با توجه به اهمیتی که این بالگرد برای ارتش روسیه دارد ، به موازات تولید بالگرد فوق ، توسعه و بهینه سازی موشک ضد زره Chrysanthemum-VM نیز در دستور کارقرار گرفت تا بلافاصله پس از عملیاتی شدن کامل بالگرد ، موشکها نیز به سازمان بکار گیرنده ، تحویل شوند ولی تاریخ مشخصی برای تسلیح میل-28 به این مهمات ضد زره هنوز معین نشده است . شیوه مسلح سازی کلاسیک روسی ! قابلیت حمل بمب های آهنی سقوط آزاد 100 تا 500 کیلوگرمی برای بالگرد میل-28 ان ئی در کنار تحویل این بالگرد به ارتش روسیه ، بازار یابی میل-28 در کشورهایی که بطور سنتی ، مشتری تسلیحات روسی هستند نیز در حال پیگیری است . بازاریابهای نظامی روسی مدعی اند که این سخت افزار پتانسیل صادراتی بسیار بالایی دارد و قطعا مشتریان خود را پیدا خواهد نمود که از آفریقا ، آسیا و خاورمیانه انتظار می رود که این محصول را خریداری نمایند . بالگرد تهاجمی میل -28 ان ئی با مجهز شدن به اویونیک یکپارچه BREO-28N ، سامانه الکترواپتیکال OPS-28N (دماغه بالگرد ) ،دوربین تلویزیونی و مسافت یاب لیزری به گفته این بازاریابها ، نسخه صادراتی میل-28 ام ان بدلیل استفاده از فناوری های جدید ، توان آفندی ارتشهای کاربر را بشدت ولی با هزینه به نسبت کمتر ، افزایش می دهد که در این میان ، افزایش مرگ آوری این بالگرد بواسطه نصب موشکهای 9ام123ام که برد آن افزایش پیدا نموده ، توجهات بیشتری را بخود جلب نموده است که یک مزیت رقابتی در مقایسه با رقبا محسوب می گردد . به ادعای شرکت سازنده ، بر خلاف بالگردهای میل-24 و میل-28 ان ئی ، مجهز شدن پیشرانه های گونه NM به محافظ ورودی موتور ( با شناسهPZU ) به هیچ عنوان از قدرت پیشرانه نخواهد کاست آیا گونه میل-28 ام ان ، موفقیت را در کارنامه خود خواهد دید ؟ صنعت دفاعی روسیه ، تمرکز ویژه ای بر روی توسعه فناوری موشکهای ضد زره و همچنین بروزرسانی حامل های آنها دارد . این امر بخصوص در حوزه پیکربندی های هوایی بیشتر قابل مشاهده بوده که بطور طبیعی ، افزون کننده منافع ارتش و بخش دفاعی این کشور است . پرتابگر موشکهای هوابه هوای استرلا- وی ام مجهز به موشکهای 9M336 Verba باسرجستجوگر بهبود یافته به همراه پخش کننده چف ( نوک بالچه ) UV-26 بدیهی است که روند عملیاتی شدن این گونه جدید ابتدا در ارتش روسیه و سپس با ارائه در نمایشگاه های دفاعی ، در سایر ارتشها اتفاق خواهد افتاد که این روند ، ماهیت توسعه و آزمایش نمونه های جدیدتر را سریعتر خواهد نمود . پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
2 پسندیده شدهزره جوجه تیغی تهدیدات نوین ضد زره همیشه برای واحدهای زرهی مرگبار بوده اند. به عنوان نمونه گسترش سلاح های خوشه ای برای نابود کردن واحدهای زرهی و مکانیزه کاربردی هستند. در این بین مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره یا DPICM دارای ریز مهمات با خرج گود برای نابود کردن واحدهای زرهی توسعه یافته اند. این نوع مهمات عموما توسط واحدهای توپخانه ای و راکتی مورد استفاده می گیرد. به طوری که این مهمات را می توان با راکت اندازهای 122 میلیمتری گراد بر علیه واحدهای زرهی مورد استفاده قرار داد. در این بین آلمان ها برای دفع و بی اثر کردن این نوع مهمات خرج گود یک راه حل کاربردی بهکار گرفته اند و آن را بر روی برخی از تجهیزات زرهی ومکانیزه خود پیاده سازی کرده اند. آلمانی ها از زره ای به نام "Igel panzerung" (به فارسی زره جوجه تیغی ) استفاده میکند. این نوع زره، صفحات ماژولاری است که بر روی آن زائده های سوزنی مانند لاستیکی قرار دارد. در حقیقت همین زائد ها باعث می شوند میزان نفوذ پذیری خرج گود ریز مهمات توپخانه ای به شکل قابل توجه ای کاهش پیدا کنند. طوری که در تست های انجام شده این زائده ها موجب شدن یک پرتابه خرج گود 40 میلیمتری با زاویه مخروط 60 درجه در یک زره همگن نورد شده با ضخامت 200 میلیمتر فقط 3-25 میلیمتر نفوذ داشته باشد. در حالت نبود زائده ها استوانه همان خرج گود در زره همگن نورد شده با ضخامت 200 میلیمتر به شکل کامل نفوذ میکند . زره جوجه تیغی امروزه بر روی خودرو رزمی پیاده نظام پوما و هویتزر خودکششی PzH 2000 ارتش المان نصب می شود تا حفاظت آنها را در برابر تهدیدات DPICM با ریز مهمات خرج گود افزایش یابد. نمونه ای از عملکرد زائده های استوانه ای در برابر پرتابه های خرج گود (این تست برای شوروی است) صفحات زره جوجه تیغی نصب شده بر روی خودرو زرهی پوما و هویتزر خودکششی PzH 2000 نمای از ریز مهمات DPICM آمریکایی با خرج گود نمای از ریز مهمات DPICM احتمالا با منشا روسی در لیبی - مشابه این نوع مهمات در سوریه نیز یافت شد که از راکت های 122 میلیمتری گراد شلیک می شده است.
-
1 پسندیده شدهنباید هر چی که گیر میارنو همش براش پد بالگرد بزارن لاقل یکی که بالگرد بره فروند دومش بدون پد باشه فقط مخصوص عملیات پدافندی باشه پر از سیلو موشکی باشه تا بتونه دفاع موشکی رو به عهده بگیره هر کدوم باید مخصوص یه رده باشن یکی پدافند قوی یکی نقش ضد کشتی یکی پشتیبانی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدر جریان مصاحبه با فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش در یکی از خبرگزاریهای چهارگانه خبرنگار بخش دفاع و امنیت !!!!!!! از ایشان پرسیدند چند جنگنده در نیروی هوایی وجود دارد ؟ امیر هم با خنده جواب داد نشمردم یادم باشه ایندفعه برم بشمرم ببینم چندتا داریم !!!!!!
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز فورمیشن چهار فروندی نیروی هوائی شاهنشاهی (پیش از وقوع انقلاب) برای سازماندهی جت های جنگنده خود عموما از اسکادران های 16 فروندی بهره می گرفت (هر گردان هوائی یا اسکادران متشکل از 4 دسته 4 فروندی). این روال تا خرید تامکت ها هم ادامه داشت ( 80 فروند در قالب 5 اسکادران 16 فروندی) اتفاقا در فیلم های دفاع مقدس هم پر تکرارترین تصاویر مربوط به عملیات های فانتوم های ایرانی ، نمایش آرایش رزمی و فورمیشن 4 فروندی فانتوم ها می باشد. به اتفاق چند تصویر از آرایش 4 فروندی فانتوم های ایرانی را ببینیم. با توجه به این که در خصوص ساختار اسکادران های نهاجا پس از جنگ اطلاع رسانی رسمی صورت نپذیرفته است، به همین دلیل خواهشمندم اگر دوستان در این خصوص اطلاعی دارند هم ، لطفا منتشر نفرمایند. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهزخمی های شدید حمله ی موشکی به عین الاسد بیشتر شد!! ارتش آمریکا که پیش از این از اعطای مدال قلب بنفش به برخی از سربازان زخمیشده در حمله موشکی ایران امتناع کرده بود، بعد از گزارش تحقیقی «سیبیاس» با اعطای مدال قلب بنفش به ۳۹ سرباز مصدوم دیگر موافقت کرده است. تعدادی از این سربازان ادعا کردند که نرسیدن این مدال به آنها به دلایل فشار های سیاسی دولت ترامپ بوده است. این افراد شامل جیسون کیتوگوا نیز میشود که به علت آسیب های مغزی وارده به وی در این حمله پس از مدتی خودکشی کرد. بیش از 24 سرباز قبلاً قلب های بنفش را در ارتباط با این حمله دریافت کرده بودند و جوایز جدید تعداد این افراد را بیش از قبل کرد. منبع با تلخیص: https://www.armytimes.com/news/your-army/2021/12/08/army-approves-31-purple-hearts-for-2020-iran-missile-attack/
-
1 پسندیده شدهدر طرف ایرانی هم امار از زرهپوش و خودرو های منهدم شده در دست نیست ولی خسارات ها در این بخش احتمالا ناچیز بوده اما در بحث نیروی انسانی در حد فاصل 5 و 6 مرداد نزدیک به 300 نیروی ایرانی شهید شده اند که این امار مستند بوده نام نام خانوداگی محل و تاریخ شهید و هم چنین شغل را بیان کرده اما به تازگی اسنادی منتشر شده که امار تلفات دقیق وتفکیک شده نیروهای ایرانی را بیان میکنند البته امار شهدا مربوط به تنها عملیات مرصاد نبوده بلکه محدود زمانی 3 تا 9 مرداد را شامل میشود و یگانهای حاضر در این سند با سند مجروحین مقداری تفاوت دارن به طور خلاصه امار شهدا احتمالا شامل تمام شهدادی نظامی وغیر نظامی چه ارتش و چه سپاه و بسیج بوده که از تاریخ 3 تا 9 مرداد در منطقه عملیات مرصاد ویا مناطق نزدیک به آن مثل جبهه میانی به شهادت رسیده برخی از یگانها هم بعد از عملیات به منطقه رسیدن
-
1 پسندیده شدهسلطه تخریبگر روسی با گل داوودی بر میدان های نبرد آینده مهمات ضد زره جدید و چشم انداز ظهور نسل جدیدی از بالگردهای تهاجمی درسال 2009 میلادی و پس از مدتها کش و قوس ، شرکت مشهور بالگرد سازی میل روسیه ، نسخه جدیدی از بالگرد میل-28 را با شناسه میل-28 ان ام ، را به دنیای بالگردهای هجومی معرفی نمود که قابیلتهای رزمی آن نسبت به پیشینان اش ، به شکل قابل توجهی افزون تر می بود . در واقع ، شرکت میل بخش دماغه این بالگرد را برای نصب یک رادار جدیدتر (H025) بازطراحی نموده و برای افزایش قابلیتهای پروازی ، پیشرانه های جدید وی کا-2500پی را به جای پیشرانه تی وی-3-117 وی ام آ ، به مجهز به FADC ( سامانه کنترل تمام دیجیتال پیشرانه ) ، نصب نمود . رادار H025 در واقع ،این موتور جدید با استفاده از تیغه های روتور بازطراحی شده خود ، موجب افزایش 13 درصدی سرعت و همچنین سرعت کروز تا 10 درصد را برای خدمه فراهم می نمایند . مضاف بر این ، گونه جدید بالگرد فوق به یک سامانه کنترل آتش ارتقاء یافته و سامانه پردازش داده مخابراتی الکترونیک (Izdeliye296) نیز مجهز شده است . راست : پیشرانه وی کا-2500 چپ : پیشرانه تی وی-3-117 وی ام آ در حوزه مهمات قابل حمل ، گونه MN میل-28 موشکهای ضد زره 9ام-123 و 9ام-127 را به مجموعه دارایی های قبلی خود اضافه نموده است. علاوه براین ، برنامه ریزی های لازم برای حمل و شلیک موشک های چندماموریته جدید نظیر موشک یکپارچه شده چند منظوره سبک /LMUR) با شناسه Izdeliye305 که عمدتا بر علیه اهداف هوایی و زمینی استفاده می شود و به مجموعه هدایت اینرسیایی در مراحل اولیه پرواز ومیانه مسیر است ، نیز صورت خواهد گرفت که براساس اطلاعات منتشر شده ، بردی در حدود 16 مایل ( 25 کیلومتر ) را داراست . موشک یکپارچه شده چند منظوره سبک /LMUR این بالگرد نخستین پرواز خود را در اکتبر 2016 انجام داد ، در حالی که خبرهای حاکی از آن است که هوانیروز ارتش روسیه تمایل خود را برای ارتقای نمونه های عملیاتی به استاندارد MN ابراز داشته است . اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این نسخه ، اضافه شدن قابلیت حمل موشک ضد زره 9کا123 است که برپایه خانواده موشکهای 9ام123 توسعه یافته و یکی از بهترین ها در کلاس خود محسوب میشود . تیوب شلیک موشک 9ام -123 گونه زمین پایه Chrysanthemum-S آخرین خبرها در خصوص میل-28 ام ان در جریان برگزاری نمایشگاه دفاعی آیدکس 2021 ، دفتر طراحی مهندسی کولومنا از مجموعه شرکتهای طراحی سلاح های دقیق روسیه ، برنامه های آینده خود را برای توسعه سامانه های ضد زره به نمایش گذاشتد که در میان داده های موجود ، مصاحبه والری کاشین ، سرطراح شرکت KBM ضمن تایید عدم برنامه برای ارتقاء سامانه های موشکی 9ام120 ، بیان نمود که ای شرکت برنامه ریزی جامعی را برای گسترش پیکربندی های حامل موشک 9ام123 نموده که یکی از مهمترین آنها ، برنامه بالگرد میل 28 ام ان محسوب میشود که می بایست برای صادرات آماده گردد . بخش هدایت موشک ضد زره 9ام-123 به گفته وی ، این موشک در خط تولید انبوه قرار دارد ولی مشخص ننمود که آیا نسخه های صادراتی میل-28 نیز به این موشک مجهز خواهد شد یا خیر .. ترکیب میل-28 و 9ام123 .... در سالهای اخیر ، خبرهای متعددی در خصوص توسعه و نوسازی سامانه موشکی 9ام123 به گوش رسیده که به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، یکی از دستاوردهای قابل توجه بخش ضد زره صنعت دفاعی روسیه بشمارمی آید و به گفته شرکت سازنده ، توسعه آن در چند مسیر مختلف همچنان در حال ادامه است . موشک ضد زره 9M123 در کنار تیوب شلیک اولین نکته مورد توجه ، برنامه شرکت سازنده برای مدرنیزه سازی موشک 9ام-123 است که اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت این مساله وجود ندارد ، با این حال ، چند سال پیش در جریان برگزاری نمایشگاه 2018 صنعت دفاعی روسیه ، شرکت KBM ، یک نمونه از موشک بهیه سازی شده فوق را با شناسه 9K123M به نمایش گذاشت که احتمالا قرار است بر روی بالگردهای رزمی نصب شود . ارتقاء های انجام شده بر روی بالگرد میل-28 ان ام در واقع ، پس از نخستین نمایش این موشک که با شناسه Chrysanthemum-VM صورت پذیرفت ، خبری درز نمود که مهمات جدید ، معماری کلی و اصول عملکرد قبلی خود را حفظ نموده که این بدان معناست که هدایت آن همچنان بصورت ترکیبی (فرمان رادیویی / لیزری ) است . علاوه براین ، سرجنگی موشک ، همچنان بصورت دوتایی و پشت سرهم قرار خواهد گرفت ،اما برد شلیک از 6-5 کیلومتر اولیه به 10 کیلومتر افزایش پیدا نموده است . بالگرد حامل آن نیز با مجهز شدن به یک رادار هدایت کننده ، سامانه های جدید کنترل آتش ( در ابتدا بر روی میل-28 ان ئی ) و درسال 2019 بر روی نمونه میل-28 ان ام می تواند این موشک جدید را با خود حمل کند . اگر چه پیش از این گزارش شده بود که بالگردهای ارتش به استاندارد ان ام ارتقاء پیدا می کنند ، اما احتمالا این بروزرسانی های برای نسخه های صادراتی نیز اعمال خواهد شد . پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ژنرال های پیر فرانسوی شارل دوگل : این ژنرال های پیر ، انگار چهارده سالشونه. همیشه حالت دفاعی می گیرن و آخرش هم تسلیم میشن. عمراً دفاع نمی کنند. فیلم سینمائی دوگل - محصول 2020 (De Gaulle 2020) پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهسلام توضیح و تحلیل در مورد هدف قرار گرفتن عمدی هواپیمای مسافربری ایرانی توسط تیمسار ستاری در برنامه تلویزیونی https://www.aparat.com/v/lCcHh
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... از این کارهای خوب و ارزشمند بیشتر بشود انشا...
-
1 پسندیده شدهسی -130 اچ ، اسب بارکش نیروی هوایی به رجیستر بدنه 550 سیزدهمین محموله کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران افغانستان - ولایت ننگرهار- فرودگاه شهر جلال آباد آبان سال 1400
-
1 پسندیده شدهتاثیر کاهش ارزش لیره ترکیه بر اقتصاد شمال سوریه به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا باعث شده است تا زندگی مردم شمال سوریه با بحران مواجه شود و هزینهی مواد غذایی، پزشکی، سوخت و دیگر لوازم ضروری به شدت افزایش یابد. اکثر خانواده ها در مناطق شمالی سوریه و مخصوصا افراد آواره در کمپها قادر به تامین مایحتاج اولیه به ویژه مواد غذایی و وسایل گرمایشی نیستند. قیمت مواد غذایی در شمال سوریه ۴۰۰ درصد، قیمت نان ۳۰۰ درصد افزایش و قیمت سوخت ۳۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ فقر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. لینک خبر از سایت تحولات جهان اسلام
-
1 پسندیده شدهببرهای شناسایی هواگرد شناسایی RF-5A ( N-156C) گونه شناسایی جنگنده F-5A بشمار می رود که در اکتبر 1967 سفارش داده شد ولی نخستین پرواز آن تا ماه مه 1968 صورت نگرفت . این هواگرد با مجهز شده به 4 دستگاه دوربین KS-92 که در دماغه هواپیما تعبیه می شد ، همچنان می توانست نقش رزمی محوله را به اجرا گذارد . با این وصف ، دوربین فوق الذکر با سلول های حساس به نور ، به خشابی با ظرفیت یک نوار فیلم به درازای 100 فوت مجهز می گردید . هر چهار دوربین نصب شده روی این هواگرد شناسایی –رزمی را می توان تنها در عرض 5 دقیقه از محفظه خود بیرون آورد و سپس در جای خود قرار داد. هر دو توپ این هواگرد همچنان حفظ شدند ، در حالی که بر روی کاغذ ، می توان دماغه RF-5A را با دماغه جتهای F-5A نیز تعویض نمود ،اما فرآیند تعویض بسیار وقت گیر محسوب میشود و در عمل ، کمتر اجرایی می گردید . نیروی هوایی ایران مابین سالهای 1974 تا 1976 چیزی نزدیک به 15 فروند نمونه شناسایی جنگنده اف-5 با شناسه RF-5A را تحویل گرفت که همه انها پس از تحویل در قالب اسکادران یکم شناسایی سازماندهی شدند . تصویر ذیل به احتمال زیاد مربوط به ماه های اول ، پس از انقلاب اسلامی است که حروف IR به شکل عجولانه ای در کنار حروف IAF حک شده است !! پی نوشت : متن ترجمه شده از منابع غیرفارسی ..... با ذکر منبع ، برداشت آزاد است .
-
1 پسندیده شدهپانسیر اس1 ام در برابر بدون سرنشین های تهاجمی امروز ، در حالی ،سالهای ابتدایی دهه سوم قرن بیست و یکم را تجربه می کنیم که بدون سرنشین های شناسایی و تهاجمی بتدریج قابیلت حمل تسلیحات هدایت شونده را بدست می آورند و این تهدید بسیار جدی برای یگانهای نیروی زمینی بشمار می رود . برای مقابله با این تهدیدات به نسبت نوظهور ، یقیناً تسلیحات پیچیده تر دفاع هوایی می بایست برای ارتشها فراهم شود که این امر با اعلام بروزرسانی بیشتر برای سامانه دفاع هوایی پانسیر اس1ام به منظور دفع حملات بدون سرنشین های تهاجمی وارد دوران تازه ای گردید . با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی دفاعی- فناورانه آیدکس-2021 در قاهره (مصر) / دسامبر 2021 در حال برگزاری است ، بخش دفاعی روسیه در قالب شرکتهای نوآور در زمینه محصولات دفاعی درآن حضور دارند که بخش قابل توجهی از سامانه های دفاعی بصورت ماکت تمام مقیاس یا نمونه های اصلی به نمایش درآمده که یکی از آنها ، سامانه دفاع هوایی پانسیر اس 1 ام است .براساس گزارش خبرگزاری تاس ، سرگئی میخائلوف ، جانشین دپارتمان تسلیحات هدایت دقیق شرکت مادر تخصصی دفاعی روسیه ، در جریان مصاحبه ای ، به این نکته اشاره نمود که مقابله با بدون سرنشین ها به یکی از وظایف اصلی شبکه پدافند هوایی تبدیل شده است که معمولا به دو صورت مقابله نرم ( جنگ الکترونیک) و همچنین مقابله سخت ( سامانه های توپخانه ای و موشکی دفاع هوایی ) این دفاع صورت می گیرد و هم اکنون بخش صنعت دفاعی روسیه برای مقابله سخت افزاری با این تهدید ، سامانه پانسیر اس1 ام را معرفی نموده است . در اوایل سال جاری میلادی ( 2021) شرکتهای روسی فناوری جدیدی را متشکل از روشهای مقابله نرم و سخت به منظور دفاع در برابر بدون سرنشین های تهاجمی ارائه نمودند که بخشی از این فناوری ، سامانه رزمی فوق الذکر بشمار می رفت . به اعتقاد این مقام روسی ، این سیستم جدید بهینه شده ، با ارائه حداکثر قابلیتهای موجود با کمترین هزینه ، الزام جدیدی را برای دفاع در برابر بدون سرنشین ها فراهم آورده تا یگان های نیروی زمینی بتوانند با حداقل هزینه ، بهترین دفاع را برای خود فراهم آورند . ویژگی های سامانه بهینه شده پانسیر اس1 ام براساس اطلاعات منتشر شده ، پانسیر اس 1 ام ، گونه صادراتی از سامانه اس ام است که برای یگانهای ارتش روسیه توسعه یافته ، با این وصف ، هر دو برنامه بهینه سازی های گسترده ای را در حوزه های مخابراتی و الکترونیک بخود می بیند ، اما در مقایسه با توانمندی های گونه اس ام ، قطعاً در سطح پایین تری قرار دارد . به مانند نمونه های قبلی ، بخش اصلی این سیستم را می توان بر روی شاسی های مختلف نصب نمود که به توجه به طراحی مدولار صورت گرفته ، میتواند گزینه خوبی برای واحدهای نیروی زمینی باشد . پیش ازاین نیز گزارشهای محدودی در خصوص نسخه های بهینه شده پانسیر با تمرکز بر سامانه های موشکی و توپخانه ای منتشر شده بود ، چنانکه رادار جدید این مجموعه قابلیت کشف و ردیابی اهداف در بردی برابر 75 کیلومتر را بدست آورده است . علاوه براین ، برد موشک های جدید از 20 به 30 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن نیز از 15 به 18 کیلومتر رسیده که یکرشد به تقریب سه برابر را نشان میدهد . مضاف براین ، خبرهایی از اضافه شدن یک موشک کوچکتر برای انهدام بدون سرنشین هایی در ابعاد خاص نیز وجود دارد که بلحاظ قطر کوچکتر ، ولی بلحاظ درازا با موشکهای اصلی مشابهت دارد . بخش توپخانه ای این سامانه ، در تمامی مدلهای معرفی شده یکسان است ( یک جفت توپ کالیبر 30 م.م 2آ38 ام با 1400 تیر مهمات ذخیره که برای انهدام اهداف در بردهای 3 تا 4 کیلومتری و ارتفاع 2تا3 کیلومتری کافی به نظر می رسد . ماموریتهای رهگیری از یک نظر رهگیری های بدون سرنشین کار نسبتاً دشواری است و به تقریب همه سامانه های عملیاتی دنیا ،برای رهگیری و انهدام این پرنده ها با مشکل روبرو هستند ، چرا که با توجه به بدنه غیر فلزی و اندازه های کوچک ردیابی و قفل کردن روی آن بسیار مشکل به نظر می رسد . در کنار این مساله ، سامانه های دفاع هوایی برای کشف و انهدام جتهای رزمی سرنشین دار یا بالگردها طراحی شده اند و این می تواند هزینه انهدام بدون سرنشین های تهاجمی را برای ارتش کاربر فوق العاده افزایش دهد . اما برای نمونه بهینه شده سامانه پانسیر ، وظیفه شناسایی ، کشف ، رهگیری طیف متنوعی از تهدیدات هوایی بر عهده رادار اصلی این سیستم گذاشته شده که با کمک سامانه های اپتیکی نصب شده بر روی آن ،دقت و قابلیت اطمینان بالایی را به نمایش می گذارد . با این حال ، بدون سرنشین های میان وزن و سنگین با قابلیت حمل سامانه های جنگ افزاری هدایت دقیق در مقایسه با نمونه های کوچکتر ، بهتر قابل تشخیص بوده و بر همین اساس ، پانسیر می تواند چنین تهدیدی را با پتانسیل بهتری ردگیری و منهدم نماید . علاوه براین ، کاراکتر متمایز نسخه های اس ام و اس 1ام ، اجرای عملیات بطور مستقل یا در قالب یک شبکه دفاع هوایی است که در مورد ویژگی دوم ( شبکه ای عمل کردن ) این سیستم می تواند تنها نقش اجرای آتش را بر عهده گرفته و با دریافت اطلاعات از سایر سامانه های موجود در شبکه ، بهترین عملکرد را به نمایش گذارد . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، سامانه های دفاع هوایی در رده پانسیر با مجهز شدن به موشکهایی برد بلندتر که توانایی درگیری در ارتفاع بالا را می بایست داشته باشند ، در کنار تجهز به سامانه های الکترونیکی و مخابراتی مدرن تر ، می توانند در برابر طیف وسیعی از تهدیدات موجود در صحنه رزم ، صف آرایی نمایند . این مساله با علم به اینکه پانسیر می تواند موشکهای کوچکتر برای درگیری با اهداف پنهانکار کوچک را نیز استفاده کند ( این قابلیت هنوز در نسخه صادراتی اعمال نشده ) ، کل مجموعه را به یک نقطه قوت برای واحدهای کاربر آن تبدیل می کند . پانسیر برای بازار صادراتی با توجه به حضور پانسیر اس1 ام در نمایشگاه دفاعی قاهره ، این مساله که صنعت دفاعی روسیه همچنان به بازاریابی در بازار تسلیحات دفاعی ادامه میدهد ، نشاندهنده امیدواری آنها برای فروش خارجی این سیستم دفاع هوایی است . اگر چه این تبلیغات می تواند مفید باشد ، اما نگرانی کشورها از تکثیر بدون سرنشین های کوچک و تجربه درگیری های اخیر ، می تواند موفقیت خاصی را برای روسها به ارمغان بیاورد . این روند در کنار انتشار اخباری مبنی بر فروش تعداد نامعلومی سامانه پانسیر اس 1 ام به یک مشتری ناشناس ، نشان میدهد که روسها در بازاریابی این سیستم سلاح جدی هستند . پی نوشت : 1- بن پایه 2- تصاویر مورد استفاده ، عمدتا برای گونه اس 1 از پانسیر است . 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهدرست چند ساعت ( شاید یکی دو روز) بعد از اعلام یکی از مسئولان انصارالله که نبرد نهایی ما با تل آویو خواهد بود ( که در جریان جنگ یمن حتی به طور مستقیم به مواضع ما حملاتی داشته علاوه بر کمکهای بسیارش به طرف های دشمن که در جای خودش اطلاعات موثقی در موردشون وجود داره) ما شاهد این بودیم ائتلاف سعودی بعد از مدتها سلسله حملات وسیعی به مواضعی در استان های مختلف یمن داشت که به مشابه صهیونیستها و حملاتشون در سوریه ادعا میکردند اهداف نظامی مشروع شامل انبارهای موشکی و کارخانه های ساخت پهپاد و موشک را هدف قرار دادند و طی چند شب ادامه هم پیدا کرده. در دخالت مستقیم رژیم صهیونیستی در جنگ یمن هیچ شکی نیست. ولی حتما در مقطع اخیر یک همکاری اطلاعاتی و نظامی و حتی شاید هجومی مستقیم هم با سعودیها داشته در این دست حملات. خصوصا وقتی کلیدواژه "پهپاد" را در ادبیات این روزهای مقامات صهیونیستی/آمریکایی و سعودی به عنوان تهدید و مقابله جدی با اون از مبدا زیاد میبینیم.
-
1 پسندیده شدهنیروی انسانی با شعور و عملگرا 4: کار مناسب همیشه انسان در پی خوشبختی و بهترین ها است. اما خواسته بیشتر از انکه هدف باشد یک مسیر است با منزل های متعدد مسیری که معیارهای آن کم بیش فراموش می شود و حس غریزی و یا تقلید انسان را هدایت می کند در مورد کار مناسب همین نگاه وجود دارد، کار مناسب که برای انسان مفید باشد چیست؟ برای تشخیص چه معیارهایی وجود دارد؟؟؟؟ به تحقیق شاید بتوان گفت که برای ارزش گذاری کار مناسب می توان چهار معیار را معرفی کرد. چهار معیاری که به مثال 4 چرخ خودرو می مانند و درصورت تحقق تضمین پایداری کار یا فعالیت می باشند. این چهار چرخ عبارتند از: 1- درآمد 2- شخصیت اجتماعی 3- یادگیری و رشد 4- شوق و علاقه فرد * درآمد شاید مهمترین معیار در بین مردم تلقی شود بویژه در شرایط سخت اقتصادی درآمد بیش از هرچیزی به عنوان تامین کننده امنیت مالی تلقی شده و خوراک، پوشاک و مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد. در مرحله دوم نیز به عنوان امنیت فردا فرد معرفی می گردد. ولی همه ما به خوبی میدانیم که هیچ خودرویی با یک چرخ حرکت نمیکند. و بسیاری از افراد با داشتن حقوق های بسیار خوب دست به اقداماتی می زنند که عجیب است اما اگر چرخ های دیگر را بررسی کنیم کمتر متعجب می شویم. * شخصیت اجتماعی کار علاوه بر بحث درآمد زایی باعث ایجاد شخصیت و اعتبار اجتماعی برای فرد می شود. و فرد در معرفی خود از کار و حرفه خود سخن می گوید و بر حرفه ای آبرو دار تاکید می کند. هیچ گاه دیده نمی شود که کسی بر بی عاری تبلیغ کند یا هیچ گاه دیده نمی شود دزد یا رباخواری خود را با محل درآمدش معرفی کند بلکه خود را منتسب به کارهای با شان اجتماعی خوب می کنند * یادگیری و رشد همیشه میشنویم که می گویند اینجا جای رشد نداره، یا نمیذارن آدم پیشرفت کنه این یکی از نشانه های یادگیری و رشد است، چیزی که پویایی انسان را تضمین می کند اینکه هر روز یک چیز جدید آدم یاد بگیرد و بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد یک قوت قلب برای ادامه کار است معیاری چنان قوی که گاها معیار درآمد را زمین می زند و خود در مدتی نه چندان زیاد عامل افزایش درامد می شود. چیزی که سبب تعریف شاگردی و پیش بزرگان کار کردن را تعریف می کند. * شوق و علاقه فرد دوست داشتن کار را با معیارهای پول و منزلت اجتماعی تعریف می کنند که اشتباه است اشتباهی خطرناک، چرا که انسان به خود می آید و خود را در زندانی که خود ساخته می یابد. زندانی با میله های نامرئی شوق به کار یعنی صبح به شوق و ذوق از رختخواب بلند شوی و به سمت کار بروی علاقه به کار یعنی گذر زمان در کار را نفهمی شوق به کار یعنی همیشه به درون خود اجازه اظهار وجود و خلاقیت دهی علاقه به کار یعنی کار را همچون تفریح ببینی و ... ------------------------------------------ برخلاف احساس، منطق می گوید: اگر یکی از 4 چرخ مشکل داشته باشد، حرکت ممکن نخواهد بود و زندگی های تک بعدی منجر به توقف یا چپ شدگی می شوند چراکه کمتر ماشینی می تواند همچون ماشین زانتیا با 3 چرخ ادامه مسیر دهد و آنها تنها مانع از چپ شدن است تا حفظ سرعت و ادامه مسیر، راندنی که زیاد پایدار و ادامه دار نخواهد بود هرم مازلو آبراهام مزلو تئورسین روانشناسی نظریه را مبنی بر هرم مازلو معرفی کرده است که دیدگاه چهار چرخ معیار را بصورت عمومی در زندگی افراد پوشش می دهد. این نظریه بر این اساس است که با شروع زندگی نیازهای حیاتی انسان نیز مطرح می شود ولی با رفع هر نیاز، نیازی دیگر برای انسان دغدغه خواهد شد. دغدغه ای که که رفع هر سطح نیاز پخته تر و متعالی تر می شود. در حقیقت آخرین سطح از نیاز انسان که خودشکوفایی است و در واقع هدف و غایت زندگی ما خودشکوفایی است و ما باید تلاش کنیم که هر چه سریعتر به این مرحله برسیم. مازلو نیازهای انسان را به پنج طبقه زیر تقسیم میکند. 1- نیازهای اولیه یا فیزیولوژیکی 2- نیاز به امنیت 3- نیاز به عشق، محبت و تعلق خاطر 4- نیاز به رضایت درونی 5- نیاز به خودشکوفایی تنها مشکلی که این نظریه را تحت تاثیر قرار می دهد، حرص و طمع است که چاه تاریک و بی پایان نابودی هر انسان است طمع که به قول سعدی شیرین سخن: گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور بله صحبت شما درست و بیان کننده نظریه مازلو است و در تکمیل آن می توان گفت بسیاری از ما، ترجیح می دهیم سر در برف کرده و با نقاب زندگی کنیم و با انکار حقیقت خودمون گذران روز کنیم گذران روزی که بیشتر به خودمان و دیگران آسیب می زند و از لحظات خوب زندگی محروم ماندن است. این صحبت را در بیان اطرافیانمان بسیار می شنویم وقتی از کار خود ایراد می گیرند و ناله و آهشان همه را کر می کند کسانی که به دنبال شغل دیگری هستند و کار برایشان عذابی عظیم است کسانی که در آرزوی کار دیگران اند ولی حاضر به تغییر نیستند کشانی که نمی دانند از زندگی خود چه می خواهند و به دنبال رویایی موهوم هستند که در آن عملی نیست وقتی انسان با حقیقت خودش مواجه می شود، درد زیادی را تحمل خواهد کرد. ولی این درد مقدمه آرامش هست، چون رنج جای خود را به سختی داده و هر روز اتفاقی واقعی رقم می خورد. اتفاقی که زیرهمه فشارها سبب آزادی روان فرد شده و لبخندی از صمیم قلب را منتهی می شود. و اگر خوب دقت کنیم می بینیم که یک بچه کوچک که صادقانه به دنبال رویاهای خود تلاش و جنب و جوش دارد. در آخر شب خوابی پر از آرامش دارد و گویی او صاحب دنیاست. در این چند مقاله نیروی انسانی، سعی شد تا کمی به این سوال پاسخ داده شود. البته بصورت عکس تقدیم به دوست خوب و استاد ارجمند جناب @worior
-
1 پسندیده شدهنیروی انسانی با شعور و عملگرا: قسمت 3 مثال های تکمیلی مثال هایی دیگر در خصوص شعور و عملگرایی یک بازرس با شعور: در جایی مشغول کار بودیم، واحد بالا سری جهت بازرسی آمد و لیستی از مشکلات و نقص ها نوشت و طلبکارانه رفت چندین بار بعد امد و رفت، غر هم زد ولی تغییری حاصل نشد توبیخ هم خوردیم و هیچ گذشت تا آن فرد جابجا شد و فردی دیگر آمد او هم برای بازرسی آمد و با بررسی وضعیت لیست بلندتر نوشت و رفت فردا آن روز آمد و دید هیچ تغییر ایجاد نشده است علت را پرسید و جواب گفتیم موارد قابل انجام نیست به لیست نگاهی کرد و گفت چرا میشه کتش رو درآورد و آستین بالا زد و کمکمون کرد تا یکی از آیتم ها که چینش مدارک بود رو درست کنیم یه مقدار که کار جلو رفت گفت خب دیگه فهمیدین چی شده، پس فردا میام اتمامش رو تایید کنم و آمد و ان مشکل را جز رفع نواقص ثبت کرد با همان روش آموزش دهنده حدود 50 درصد موارد حل شد و مابقی که تجهیزات محور بود رو به سیستم بالا دست گزارش داد و درخواست بودجه کرد -------------------------------------------------------- عملگرا: مدیری میشناختم که کار را فقط در چهارچوب تایم اداری نمی دید و شرایط کار را برای فردا پیش بینی میکرد برای مثال در آخر تایم کارهای یدی که به فکر نیاز نداشت را میچید و نیروهایش را به آن مشغول می کرد یا در آخر تایم مقدمات کار برای فردا را مهیا میکرد که اول صبح نیروها مختصا روی کار فکر و تمرکز کنن و در پی تهیه مقدمات نباشند بارها مشاهده کردم که عصر بعد از تایم اداری در بازار دنبال وسایل و مواد مورد نیاز بود و گاها برای عقب نیفتادن کار از جیب پول می گذاشت تا بعدا شرکت به او پول دهد در ظاهر او اشتباه می کرد و بیش از حقوقش زحمت میکشید ولی در عمل اقدامات او سبب شده بود که کارایی نیروهایش به شدت بالا رفته و گاها تا 2 ال 3 برابر افزایش پیدا کند و این نتیجه تنها به علت استفاده از زمان های مرده و محافظت از زمان های طلایی بود او دیگر کارمند نبود بلکه رئیسی بود که پله های نامرئی پیشرفت را برای خود می چید و کارنامه اش را با اقداماتی چشمگیر و قابل تکیه پر می کرد و راه پیشرفت را چه برای خود و چه برای شرکت میساخت ---------------------------------------------------------- جسارت پذیرش مسئولیت: کارشناس اجرایی میشناختم که مسئول انجام پروژه ای بود در حین کار، یکی از پیمانکارها خلاف توافق ادعایی کرد و کار را قفل کرد شبانه به محل رفت و بعد از اینکه دید طمع بر فرد غلبه کرده است، و هر لحظه پروژه از زمان بندی خارج می شود، سریعا توافقی هر چند کرد که طی چند روز آینده بخش نیمه تمام بتن ریزی را تمام کند در ظاهر پروژه ضرر کرده بود ولی دو هفته بعد به دلیل مشکلات کشور و تحریم ها قیمت فولاد و مصالح بالا رفته بود و چون با اتمام فاز اول کار باقی مصالح و وفولاد تهیه شده بود پروژه به افزایش بزرگ نخورد اگرچه بقیه پروژه های مجاور همه درگیر چنین مساله ای و بعضا متوقف شدند در انتهای کار پروژه وی تنها با 10 درصد بیش از برآورد به انتها رسید و از یک ضرر بسیار بزرگ جست آن کارشناس تشویق نشد و تنبیه هم شد ولی پروژه تولیدی به ثمر نشست اکنون که از کنار آن پروژه می گذریم نه اسمی هست و نه رسمی ولی آن تاسیسات در حال کار و خدمت رسانی است ------------------------------------------------------------ بازگشت تصمیمات: مدیری بود که همیشه میگفت نباید اجازه داد کارمندان از عملکرد و تصمیمات خود بی بهره بمونن، چه در سود و چه در ضرر نکته جالب پیگیری او در مورد بازرس های کنترل کیفی بود همیشه عرف بود که بخش بازرسی مستقل از همه باشد تا تصمیمات و نظراتش بدون نفعی اعلام شود ولی این مدیر میگفت که اتفاقا بازرس باید درگیر باشد، چه اگر کالای خراب بیرون برود و چه اگر تولید متوقف شود ایده اش این بود که اگر بازرس بی تاثیر از کار باشد، خود را محدوده ایمن قرار داده و روی همه کارها برچسب مشکل میزند و عملا خط می خوابد و اگر مستقیم از کارخانه متاثر باشد ، تصمیماتش تماما مصلحت اندیشی شده و کیفیت کارخانه از دست می رود و راهکارش مابین این دو سو بود که بازرس کنترل کیفی باید در سود و ضرر کارخانه سهم ببرد و از سمت دیگر در بازرس در کنار مدیر کارخانه در هرگونه تقصیر خرابی سهیم باشد تا تلاش برای تضمین و حفظ کیفیت در مبدا تولید کالا تحقق پیدا کند و بازرس دچار بی تفاوتی نشود. و کار او جواب داد و در جلسات تولید هیچ وقت بازرسی نمیگفت به من ربطی ندارد بلکه خود را در کار شریک می دانست و دنبال راه کارهایی موثر، ارزان و کاربردی بود که هم تولید حفظ شود و هم کیفیت در اصل بازرس مجبور شده بود که مطالعه کند و با ارائه راهکار و دستورالعمل های ساده مانع ایجاد خرابی در هر قسمت از کار شود و عملا بازرسی در انتهای کار تنها یک اطمینان نهایی از کار بود تا مچ گیری حرفش درست بود، هیچ مسئولی نتیجه اقداماتش را در زندگی خود نمی بیند مدیری که نفت در رودخانه می ریزد، خانواده اش در تهران یا خارج هست و هرگز نابودی منابع طبیعی و امراض آلاینده را لمس نمی کنند مدیری که با بی توجهی توسعه آموزش و بهداشت را عقب می زند خانواده اش از مراکز عالی مرکز استانی بهره می برند و هرگز شهرستان محروم استفاده نمی کنند که نبود امکانات را لمس کنند مدیری که حقوق صد میلیونی دارد هرگز تورم را لمس نمی کند و هرگز درد کارگر را نمی فهمد مدیری که با خط ویژه به سرکار می رود چه می داند از شلوغی مترو و ترافیک *** تمام این مثال ها، مثال هایی عینی هستند که چگونه یک فرد با شعور و با مسئولیت میتونه سبب تغییر و اصلاح و پیشبرد سیستم بشه یادمان نرود قانون برای حفظ حداقل ها است نه حفظ حداکثرها از این بابت است که اخلاق را نمی توان قانون کرد چون فرای قانون است روایتی از یک دوست: خاطرم می آید وقتی اولین بار وارد کارهای اداری شدم و پشت میزی را تجربه کردم رئیسم گفت، اینجا که نشستی میتونه تو رو ببره به بهشت و یا ببره به جهنم بستگی داره چطور کار مردم رو انجام میدی مردمی که به اینجا میرسن، خسته و کلافه هستن اگه کارشون رو راه بندازی از ته دل دعای خیرت می کنن و اگه کارشون رو نگه داری و اذیت کنی از ته دل نفرینت می کنن
-
1 پسندیده شدهنیروی انسانی با شعور و عملگرا: قسمت دوم داستان دو شهر همیشه در بحث های مقایسه ای، دلایلی برای رد مقایسه مطرح می شود، بهانه هایی که بیشتر ناشی از سیاست زدگی است ولی مقایسه دو شهر نزدیک به هم شاید بسیاری از بهانه ها را از بین برده و توجه بر مشکلات مدیریت خرد را بالا ببرد مشکلی که بیشتر در مدیریت جزء و کارشناسان خرد ریشه دارد و نه در مدیریت کلان این مقاله تنها بهانه ای است برای تامل کردن و کمتر بهانه آوردن مقایسه را با دو شهری شروع می کنم که : - فاصله هر دو کمتر از 100 کیلومتر است - در زمان جنگ هر دو بصورت گسترده تخریب شدند - از نظر حکومت مرکزی هر دو شهر در یک جغرافیای فرهنگی دسته بندی می شود - تلاش برای آبادانی هر دو شهر از سال 67 و با پایان جنگ شروع شد. اما یکی بسیار پیشرفت کرده است و یکی با داشتن منابع بیشتر پسرفت کرده است. مقایسه دو شهر دزفول و سوسنگرد مقایسه منابع منابع آبی: سوسنگرد از آب کرخه و سد کرخه بهره مند است و نسبت به دیگر شهرها از آب بیشتری بهره مند است دزفول از روخانه و سد دز استفاده می کند که در نهایت منتج به کارون می شود و نسبت به کرخه از آب کمتری بهره مند است منابع کشاورزی: زمین های سوسنگرد حاصلخیز و دشت است که کشاورزی صنعتی را در آن تسهیل می کند، بویژه کشت های وسیع سالیانه گندم و برنج در زمستان های پرآب زمین های دزفول بیشتر درختکاری و کشت صیفی جات را پوشش می دهد و محدودیت زمین و سختی کار در آن بیشتر است برداشت گندم در سوسنگرد برداشت خرما در سوسنگرد مرز و گمرک: سوسنگرد به دلیل داشتن پایانه مرزی چزابه، درآمد ناشی از گمرک و ارتباط به کشور عراق را دارد که دزفول از این امر بی بهره است. پایانه مرزی چزابه میادین نفت و گاز: سوسنگرد میزبان میادین آزادگان شمالی، میادین هور الهویزه و مجاورت با شرکت نفت اروندان است و تردد شرکت های نفتی و اکتشافی در آن محسوس است. دزفول فاقد منابع نفت و گاز است. یادمان های دفاع مقدس: مناطق چزابه تا هورالعظیم مناطق بسیار مهم در تاریخ دفاع مقدس هست که در محدوده شهر سوسنگرد قرار می گیرد. دزفول شامل پایگاه های دوکوهه بوده و از نظر موقعیت های نبرد بیشتر عقبه محسوب می شود و در جایگاه پایین تری قرار دارد. تفریحی و سیاحتی: هورالعظیم یکی از موقعیت های بکر در گردشگری طبیعی محسوب شده و امکان درآمد زایی بسیار بالایی را دارد. دزفول فاقد موقعیت موقعیت های خاص سیاحتی است. بودجه: گفته می شود تخصیص بودجه و امکانات دولتی سوسنگرد بهدلیل امنیت مرز از رقم بیشتری بوده و تخصیص به ان با سهولت بیشتری صورت می گیرد. ولی دزفول ارزش افزوده بسیار بیشتری در کشاورزی و میوه جات بدست می آورد دزفول مکان های راهیان نور بسیار منظم تر و مخاطب پسندتری ساخته است لینک دزفول از لحاظ توسعه شهری، به عنوان شهر اول استان خوزستان خود را مطرح کرده است. دزفول از لحاظ توسعه پزشکی و بهداشتی از مرکز استان، با فاصله پیش است. و ... کشت صیفی جات در دزفول باغ موزه دفاع مقدس دزفول بهانه مطلقا ممنوع !!!!! قبل از گفتن چرا باید بگیم که این مثال که در سایر استان های کشور مشابه دارد، دهان بهانه جویان را می بندد بهانه جویانی که عقب افتادگی مناطق کشور را به گردن تبعیض فرهنگی، قومی، سیاسی و ... می اندازند در حالی که چنین مثالی خط بطلان بر این بهانه ها کشیده و مشخصا مدیریت شهری و رفتار مدیریت جزء و کارشناسان جزء را پررنگ می کند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟ علت هایی ساده و بر اساس مشاهدات عینی می گویم : تفاوت رفتار کارشناسان شهر محروم در مقیاس با شهر موفق - مهاجرت ساکنین تحصیل کرده و مرفه از شهر و عدم رجوع و سرمایه گذاری در زادگاه خود - مزاحمت و فراری دادن متخصصان بومی و غیر بومی، خالی کردن شهر از ایده و تخصص - کار شکنی مدیران و کارشناسان جزء در سرمایه گذاری خصوصی - بی توجهی به مشکلات تولید کنندگان و مولدین شهرستان - عدم پیگیری مشکلات تا رسیدن به شرایط بحران - عدم استفاده کارشناسان از خدمات شهر خود - انتظار از مرکز و دیگران برای آبادانی شهر - اتلاف منابع دولتی با بی توجهی - عدم پیگیری متخلفین - عدم مطالبه گری - و ... تامل کنید تمامی این موارد ناشی از موارد زیر است: بروکراسی اشتباه ناآگاهی بی تفاوتی بی شعوری تنگ نظری فساد یه گام فراتر بیاییم و در سطح کلان کشور نگاه کنیم و همین مشکلات را می بینیم: مسئولان و متخصصانی که از ایران به کانادا یا غرب می روند یا فراری داده می شوند کارشکنی کارشناسانی که باعث ناامیدی متخصصان می شود مشکلات بروکراسی و مانع زایی بر سر تولیدی ها انتظار از غرب و دیگر افراد برای آبادی کشور اتلاف منابع دولتی مثال ویژه فوتبال عدم پیگیری متخلفان دولتی عدم مطالبه گری و ..... بله، گویی داستان دو شهر داستان کشور ماست و بهانه ها هم بهانه های مسئولین ما فرهنگ کارشناسان جزء یک شهر موفق باعث شلیک پیشرفت و جذب سرمایه گذار خصوصی بویژه خود مردم آن شهر شده است پس مسیر و تفکر کارشناسان جزء این چنین درست است و باید پی آن را بگیریم تقدیم به دوست خوبمان @Overdose
-
1 پسندیده شدهنیروی انسانی با شعور و عملگرا یکی از شاخصه های مدیریت موفق، زیرمجموعه با شعور و عملگرا است در حقیقت یک مدیر خود به تنهایی یک نفر بیشتر نیست و اصل اجرا بدست نیروهای زیرمجموعه وی انجام می گیرد. حال هرچقدر این نیروها توانمند و همراستا با مدیر باشند، مدیر برای اجرای اهدافش قوی تر است. نیروی انسانی همان روح سیستم است که به ماشین و تجهیزات جان می دهد و باعث چرخش و سودآوری انها می گردد. وقتی به نیروی انسانی و مدیریت می پردازیم، همیشه بالاترین سطوح را مبنا و پر اهمیت می دانیم در حالی که مدیریت به سه بخش قابل تقسیم است. مدیریت کلان ( استراتژیک و ساختارها) مدیریت میانی ( تاکتیکی و نهادها) مدیریت جزء (تکنیکی و رفتارها) همیشه و در همه حال بحث ها برروی مدیریت کلان هست و تعیین استراتژی گویی با اعمال یک دستور همه آماده اجرای استراتژی می شوند ولی استراتژی در نهایت توسط مدیریت جز و کارشناسان جزء باید اجرا شود و نحوه اجرا توسط کارشناس در نهایت تعیین کننده موفقیت یا شکست کار خواهد بود. اینجاست که تضمین موفقیت هر طرح منوط به مدیران جزء و اجرایی می شود. مدیران و کارشناسان جزء که نقطه تماس دستورات و بخشنامه ها به افراد اجرایی یا ارباب رجوع هستند که حواس و چشم و گوش مدیران میانی و بالایی هستند که ناظر بر اجرای قانون و معیار ضوابط هستند که تعیین کننده زمان طلایی کار هستند که زبان و ظاهر سازمان هستند و ... * مدیران جزء ویا کارشناسان جز را باید با درکشان از مفهوم قوانین ارزیابی کرد - عده ای مجری بی قید و شرط قانون هستند و قوانین را چنان سخت می گیرند که امور قفل و ابتر می شود ( نابود کننده سیستم) - عده قانون را بصورت نصف و نیمه و باب میل اجرا می کنند و امور کند پیش می رود کمی با اعصاب خردی یا خنده ( بی تفاوت، کارمند صفت، تنبل، رشوه بگیر و ...) - عده ای قانون را درک می کنند و پیگیر اجرای هدف قانون هستند و سختگیری و اسان گیری را متناسب با حساسیت و شرایط تنظیم می کنند بدترین و معضل ترین مدیران جزء شامل دسته اول هستند بیشترین مدیران اجرایی ما در دسته دوم قرار میگیرند بهترین و گشایش ترین مدیران دسته سوم هستند وقتی در مورد اصلاح سازمان صحبت می شود اصلاح از بالا و از کف مطرح می شود که منظور : اصلاح از بالا شامل اصلاح سیاست گذاری و مدیران کلان شده و اصلاح از پایین شامل تفکر مدیران جزء است. و اصلاح از پایین به مراتب از اصلاح بالا سخت تر است، چون به دلیل تعدد افراد، یک تفکر روبرویمان قرار میگیرد، تفکری برهم ولی اگر بخش پایین اصلاح شود، سیستم به شدت پویا و صعودی خواهد شد. چرا که جذب ایده های نو، سرمایه های نو ، تقویت و تداوم اقدامات و .... همه از این سطح عبور می کند. برای درک بهتر، در اینجا از مثال های عینی بهتر هستند. تعامل با شرایط ارباب رجوع ویا زیردست طبق قانون باید وظیفه ای را انجام دهد که برایش هزینه زا یا زمان گیر هست مدیر علیرغم امکان چشم پوشی می تواند روی آن کار اصرار بکند و فرد هم به اجبار انجام دهد و یا اینکه فکر کند و ارزش کار را بفهمد و به دنبال یک تعامل بگردد برای مثال در سیستم نقص یا فرصتی وجود دارد که آن فرد امکان انجام آن را دارد در یک تعامل درست، فرد به جای آن کار اجباری ، یک کار اختیار با هزینه و زمان کمتر را انجام می دهد که اثر بخشی بسیار بیشتری برای سیستم دارد مثال عینی : تعامل ارباب رجوع باید تا موعد مشخصی حق شروع کار ندارد مدیر پیشنهاد می دهد در صورت ارائه خدمات ویژه ای که منطقه از آن محروم است مثل جاده یا بازسازی مدرسه، زودتر از موعد شروع به کار کند این کار برای ارباب رجوع یعنی خرید زمان و سود ، و ارائه خدمات در یک منطقه محروم یعنی برد برای ساکنین منطقه محروم مثال عینی: کمک انجام یک پروژه مستلزم کارهای اداری و مجوزهای بسیاری هست سرمایه گذاری به منطقه یا اداره رجوع کرده و درصدد انجام پروژه ای سود آور است مدیر جزء می تواند با پیش کشیدن قوانین و مقررات اداری بویژه تبصره ها پروژه را قفل و سرمایه گذار را فراری دهد یا آنکه شرایط پروژه را جویا شده و در پی رفع موانع اداری دست و پاگیر باشد تا پروژه زودتر از موعد به ثمر نشسته و به دلیل یک تجربه خوب امکان اجرای پروژه های بعدی و یا سرمایه گذارهای بعدی فراهم شود. با این اقدام علاوه بر برد سرمایه گذار منطقه با پروژه های بعدی و استفاده از زمان طلایی برد می کند. مثال عینی: نحوه ارائه در آموزش نیروها اصلی وجود دارد به نام ایجاد فشار و سختی جهت افزایش تحمل نیروها در بسیاری از پادگان ها و یا مراکز اموزشی با فراموش شدن مبانی آموزش، ایجاد سختی به عنوان یک رسم و عادت مطرح شده و بشکل مردم آزاری و توهین رخ نمایی می کنند و تنها تصور عقده گشایی را در میان نیروهای اموزشی ایجاد می کند ، چیزی که بسیاری از ما به عینه دیده ایم (به یاد فرماندهی که خوب برای ما توضیح و آموزش داد و خدا خیرش بدهد) در حالی که فرمانده ما در ابتدا دوره اموزشی گفت، اینجا شما باید آب دیده شوید برای شرایط غیر قابل پیشبینی و مهمتر از آموزش مهارت های نظامی و دفاعی، آمادگی ذهن شما است که فردا روز سبب نجات شما می شود در اینجا در کنار آموزش، مدام شوک هایی ایجاد می کنیم که تمرکز شما را بهم زده و دچار استیصال شوید و به تدریج ذهن شما قوی شده و در برابر حوادث و اتفاقات تمرکز خود را حفظ کرده و باعث تصمیم درست می شود از این بابت اگر حرکتی از ما سر زد که توهین آمیز بود ببخشید ولی بدانید هدف تنها تقویت اعصاب و تمرکز شما است نه آزار ویا عقده گشایی و شما خواهید دید که همین مساله در زندگی شما را نجات خواهد داد خطر: متاسفانه در کشور ما مدیران جز کم و بیش به دلیل طمع زیرمیزی یا تنگ نظری ویا بی شعوری سبب ایجاد مانع بی خود و سنگ اندازی شده و سرمایه گذاران یا متخصصین را فراری می دهند و یا در برخی موارد در قبال سود شخصی از اشتباهات حیاتی پروژه ها چشم پوشی می کنند برای مثال ریختن فاضلاب صنعتی در رودخانه یک تخلف غیر قابل تعامل است که چشم پوشی می شود ولی نداشتن علائم استاندارد مدیریت به عنوان تخلفی مهم سبب قفل کار می شود به قول ضرب المثل معروفی : از سوراخِ سوزن رد میشود، از درِ دروازه رد نمیشود اگر دقت کنید تمامی همه این مثال ها و بحث ها از یک منظر عبور می کند : شعور و درک مدیر جزء از قوانین، نیاز مجموعه و داشته ها و افزایش شعور و درک تنها با آموزش، شایسته سالاری و بررسی مداوم گره و فرصت های کف مجموعه حاصل می شود. تقدیم به دوست خوبمان @Overdose که علاقه مند چنین مباحث مدیریتی و سازمانی است
-
1 پسندیده شدهhttp://freeebayimagehost.com/images/1qs2g7kzjklgu34qwwp8.jpg SS-N-16-Stallionموشك SS-N-16 ، موشكي است برد كوتاه ، غير راهبردي ، ضد كشتي ، قابل پرتاب توسط كشتي يا زيردريائي ، سوخت جامد و تك كلاهك ، با كاليبر 650 ميليمتر ساخته شوروي سابق كه در سالهاي 1979 تا 1981 استقرار يافت و قادر بود تا به يك كلاهك هسته اي 10 الي 20 كيلوتني يا يك اژدر Type 40 مجهز شود. آمريكا كد SS-N-16 و پيمان ناتو Stallion را براي اين موشك برگزيدند. اين موشك ، در دو گونه منحصربفرد موجود است : 1- RPK-6 Vodopad يا RU-100 Vodopad كه نمونه كشتي پرتاب موشك است و اژدر Type-40 با كد فني 83R و يا خرج عمقي هسته اي 86R را براي حمله به زيردريائي ها حمل مي كند. 2- RPK-7 Veter يا RU-100 Veter كه نمونه زيردريائي پرتاب آن است كه قابليت حمل كلاهك هسته اي براي حمله به كشتي ها را دارد. همانند موشك AGM-84 هارپون ، اين موشك توسط كشتي يا زيردريائي قابل حمل است هرچند ميان اين دو نوع موشك تفاوت هاي بسياري وجود دارد. SS-N-16-Stallion برد 120 كيلومتري اين موشك سبب برتري چشمگير آن بر نمونه قبلي خود يعني SS-N-15 Starfish گرديده كه قادر بود فقط نيمي از اين مسافت را پوشش دهد . ( هر چند در مورد برد اين موشك پيش بيني هاي مختلفي از 50 كيلومتر تا 100 الي 120 كيلومتر وجود دارد ) . قطر اين موشك زياد و بالغ بر 650 ميليمتر است ، به همين دليل مي بايست اكثر لوله هاي پرتاب اژدر قديمي استاندارد 533 ميليمتري زيردريائي هاي شوروي براي پرتاب اين اژدر جديد 650 ميليمتري بازسازي شوند. SS-N-16-Stallion گونه 533 ميليمتري اين موشك ، يك اژدر 82R يا خرج انفجار عمقي هسته اي 90R و گونه 650 ميليمتري ، اژدر 83R يا خرج انفجار عمقي هسته اي 86R را با خود حمل مي كند. اين گمان وجود دارد كه هر زيردريائي به طور ميانگين 4 فروند موشك ضد زيردريائي را با خود حمل مي كند : موشك هاي (RPK-2 (SS-N-15 يا (RPK-6/-7 (SS-N-16 . SS-N-16-Stallion مشخصات فني : نام روسي موشك : RU-100/RPK-7 VETER با قابليت حمل اژدر Type 40 RU-100/RPK-6 VODOPAD با قابليت حمل خرج انفجار عمقي 20 كيلوتني ( 200 كيلوتن برخي منابع ) كد آمريكائي اژدر : SS-N-16A براي RPK-7 با قابليت حمل اژدر SS-N-16B براي RPK-6 با قابليت حمل خرج عمقي كد پيمان ناتو : Stallion دفتر طراحي : Novator طول : 6.5 متر قطر : 650 ميليمتر وزن : 2150 كيلوگرم برد : 100 كيلومتر ( برخي منابع 50 الي 120 كيلومتر) پيشرانه : راكت سوخت جامد سرعت :1.5 ماخ ( برخي منابع نامعلوم) وضعيت عملياتي : در حال خدمت منبع: [url=http://rezajon4631.blogfa.com/post-138.aspx]صنایع هوایی و تکنولوژی[/url]