برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 26 دی 1403 در همه مناطق
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش اقتدار 1403 پدافند هوایی دی 1403 سامانه آرمان در رزمایش
-
1 پسندیده شدهحضرات پدافند ارتش و سپاه، دشمن صدها دیکوی به سمت شما میفرسته که ضمن شبیه سازی اهداف مختلف به سامانه های اخلالگر متصل هستند و همزمان با اخلال موثر هم مواجه میشید، در همین حالت با موشک های هارم جدید که 300 کیلومتر برد دارند در دماقه یک رادار موج میلیمتری اضافه هم دارند روبرو میشید که بعد از قفل اولیه در همان لحظه شلیک با gps تا مقصد میرن و در مقصد هدف رو با رادار موج میلیمتری تفکیک و مثل AGM-114L با جستجوگر موج میلیمتری هدف قرار میدن، اینگونه نیست که موشکها رو شلیک کردی حالا رادارت رو جابجا کنی خلاص نجات پیدا میکنی. اصلا چنین فرصتی پیش نمیاد،./. بهترین راهکار طراحی یک بونکر uhpc بسیار مستحکم در عمق حداقل 10 متری زمین و در فاصله چندمتری از محل استقرار رادار که رادار بدون جمع کردن بتونه بهش وارد بشه... سپاه تا حدی این کار رو برای سوم خرداد انجام داده، اما مجموعه سوم خرداد توانمندی آنچنانی نداره. بخصوص وقتی با 200 تا 400 پرتابه و دیکوی روبرو هستید...
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش اقتدار 1403 پدافند هوایی ارتش خوب ، ظاهراً درس های اوکراین در حفاظت از سامانه های دفاع هوایی در مناطق باز در حداقل وضعیت قابل مشاهده است (تصویر سمت چپ ) ولی به نظر همچنان ناکافی است و باید فکر بهتری بشود .. هر چند ایجاد پناهگاه های سر-باز از هیچی بهتر هست ولی خوب ، کارشناسان اطلاعاتی با بررسی تصاویر ماهواره ای می تونند نقاط استقرار این سامانه ها را شناسایی کنند به نظر باید تمهیدات بهتری اندیشیده شود که درآن ، حفاظ های متحرک و قابل جابه جایی طراحی و استفاده شود که بسته به نیاز بتوان آن را در هر جایی سریع مستقر نمود . ( درتصاویر هیچ سامانه دفاع هوایی کوتاهبرد یا سامانه های اخلالگری برای مقابله با تهدیدات جدید دیده نمی شود که به نظر این خودش یک خطر جدی محسوب می شود ) آنتن رادارها بویژه در برابر حملاتی که با ریزپرنده ها /موشک های کروز و یا حتی ضدرادارها صورت می گیرد ، بشدت آسیب پذیرند ... حواس آقایون جمع تر از این حرفها باید باشد.. استفاده از تورهای استتار ( که احتمالا برای کاهش اثرات حرارتی خودروها استفاده می شود ) به نظر جالب هست
-
1 پسندیده شدهاینها رو باید به فال نیک گرفت(به علاوه موانعی که برای ترانزیت کالا ترکیه و باکو برای ما ایجاد کردند. ضربات نظامی که از سمت آذربایجان دریافت کردیم).حداقل همه چیز عیان شده و تبدیل به دشمن تابلو دار ما شدند.دیگه لاپوشانی و توجیه کردن حرکات ترکیه و باکو از سمت افراد و گروهایی در حاکمیت ایران جز قوم گرایی و تجزیه طلبی معنی و مفهوم دیگری نداره
-
1 پسندیده شدهتوهین بیشرمانه مجری زن تلویزیون آذربایجان به ایران ! مجری زن تلویزیون آذربایجان دست به یک رشته توهینها به ایران، مردم ایران و مسئولین ارشد کشور زد و این توهین وحشتناک به همه اینها با وقیحانه ترین ادبیات ممکن نشان میدهد الهام علی اف که برخی او را استاندار باکو خطاب میکنند، چقدر عصبانی است. بخشی از این توهینها که قابل بازپخش بود را با زیرنویس فارسی میبینید. لینک ویدئو : منبع
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دلیل محرومیت : فحاشی ، هتاکی و توهین های مستمر در بروزرسانی به مقامات نظامی ، سیاسی ،توهین به کاربران ، ارسال مطالب بی ربط در بروزرسانی میلیتاری و ....
-
1 پسندیده شدهجنگ در اوکراین روز هزار و سی و دوم الی هزار و سی وهشتم یکم الی هشتم ژانویه 2025 جنگ در اوکراین – یکم و دوم ژانویه 2025 1- به گفته میل بلاگرهای غربی ، تصمیم اوکراین برای تمدید نکردن قرارداد خود برای انتقال گاز روسیه از طریق خاک اوکراین، بهرغم موضعگیری کرملین، احتمالاً تأثیر قابلتوجهی بر درآمد گاز روسیه خواهد داشت. تا قبل از جنگ اوکراین ، سامانه های دفاع هوایی دوش پرتاب و تا حدودی سامانه های توپخانه ای ضدهوایی مشکل اصلی بالگردها بشمار می آمدند ولی ظاهرا درب جعبه پاندورا برای بالگردهای رزمی نیز باز شده میل بلاگرهای روسی با مشاهده پرواز پهپادهای اول شخص اوکراینی بر فراز بالگردهای کاموف-52 روسی هنگام عملیات برفراز میدان نبرد شوکه شده اند گفته می شود تا امروز حداقل یک بالگرد میل-8 بدلیل اصابت مهمات سرگردان اوکراین ساقط شده اوکراین/ پوکروفسک 30دسامبر 2024 - 2 ژانویه 2025 اوکراین / زاپوروژیا دوم ژانویه 2025 دفاع هوایی گربه ای ارتش روسیه - ژانویه 2025 گربه های روسی در نقش دفاع هوایی ..!!!! ولی عجب چنگولی زد به پهپاد اوکراینی !!! و بعد آمد سروقت اش ، نتایج اصابت را بررسی کند!!! https://aparat.com/v/axs0n4a 2- اداره اطلاعات نظامی اوکراین (GUR) جزئیات جدیدی در مورد حمله پهپادی نیروی دریایی اوکراین در 31 دسامبر به بالگردهای روسی میل-8 در دریای سیاه در حالی که حملات اوکراین برای تضعیف روسیه در کریمه ادامه دارد، را اعلام نمود. این مرکز اطلاعاتی در 2 ژانویه گزارش داد که یک شهپاد نیروی دریایی اوکراین از موشک برای انهدام دو فروند بالگرد میل-8 روسیه و آسیب رساندن به یکی در دریای سیاه در 31 دسامبر استفاده نموده است. همچنان هایند .... این بالگرد هیچ وقت قدیمی نمی شود !!!! نکته این میل-35 پی به یک قبضه توپ دو لول GSh-23L روی برجک NPPU-24 مجهز شده که ظرفیت خشاب آن به 470 تیر فشنگ می رسد به شعله پوش های آن دقت کنید ... به نظر از توپ کالیبر 12.7 م.م قدیمی هایند قابل اطمینان تر هست داگفایت پهپادهای روسی و اوکراینی - ژانویه 2025 https://aparat.com/v/wih315e 3- ارتش روسیه همچنان در محورهای سیورسک، تورتسک، پوکروفسک، کوراخوو و ووهلدار و در غرب استان زاپوریژیا در حال پیشروی است. با وجود اینکه میل بلاگرهای اوکراینی روزانه آمارهای مربوط به ساقط کردن موشک های کروز روسی توسط جنگنده های اف-16 را منتشر می کنند ولی ظاهرا رئیس اداره روابط عمومی نیروی هوایی اوکراین معتقد است که اف-16های اوکراینی نمی توانند "در نبردهای هوایی با هواپیماهای پیشرفته روسی رقابت کنند." وی مدعی است که ا دوست داریم جنگنده های قدرتمندتربا رادارها و موشکهای دوربرد قویتر دریافت کنیم، زیرا رقابت در نبردهای هوایی تنها با هواپیماهای پیشرفته روسی بسیار دشوار است. انهدام هویتزر کراب اوکراینی در محور کورسک- ژانویه 2025 https://aparat.com/v/ehyut5k 4- روسیه به نوآوری در قابلیت های بی سرنشین خود از جمله نمونه های دریاپایه که در برابر جنگ الکترونیک (EW) مقاومت بیشتری دارد، ادامه می دهد. یک منبع اوکراینی در تاریخ 1 ژانویه گزارش داد که پهپادهای شاهد روسیه حاوی آنتنهای الگوی دریافت کنترلشده ناوبری ماهوارهای ساخت چین (CRPA) بودند که مقاومت هواپیماهای بدون سرنشین را در برابر جنگ الکتورنیک ارتش اوکراین افزایش میدهند. این منبع مدعی است که نمونه های چینی ارزانتر از قطعات مشابه تولید شده در ایران و روسیه بوده و ممکن است روسها استفاده از آنتنهای چینی را به دلیل کمبود عرضه یا ناتوانی آنتنهای داخلی و ایرانی در ارائه حفاظت کافی از سیستمهای جنگ الکترونیک اوکراین آغاز کرده باشد. اسکورپیون انگلیسی در خدمت ارتش اوکراین ظاهرا توپ76 م.م این زره پوش سبک حذف و به جای آن تیربار KPVT نصب شده است. 5- شرکت اورال واگن زواوود روسیه ( تولید کننده اصلی تانک ) تولیدکننده اصلی تانک روسیه، در 30 دسامبر گزارش داد که تانک های روسی تی-90ام و تی-72بی3 که به تازگی تولید شده است، دارای بیش از 100 تغییر و انطباق در مقایسه با مدل های قبلی تولید شده قبل از تهاجم کامل روسیه به اوکراین در سال 2022 است. این شرکت مدعی شده که این سازگاری ها شامل توری ضد پهپاد ، زره لاستیکی تقویت شده؛ حفاظت اضافی در قسمت عقب، موتور و موتور-گیربکس. سیستم های جنگ الکترونیک یکپارچه و قابلیت های استتار را بهبود بخشیده است. جنگ در اوکراین – سوم ژانویه 2025 1- مقامات اوکراین در حال تلاش برای افزایش بیشتر قابلیت های پهپادی و موشکی خود در حمایت از وادار کردن روسیه برای ورود به یک صلح عادلانه هستند. زلنسکی در 31 دسامبر اظهار داشت که موشکها و پهپادهای اوکراینی «استدلالهای اوکراین برای صلح عادلانه» هستند. نخستوزیر اوکراین، دنیس شمیحال، در 3 ژانویه اعلام کرد که اوکراین قصد دارد حدود 3000 موشک کروز ، «موشکهای پهپادی» و حداقل 30000 پهپاد دوربرد را درسال 2025 تولید کند. وی مدعی شد که پایگاه های صنعتی دفاعی اوکراین (DIB) همچنین ظرفیت تولید را به حدود 30 میلیارد دلار کالا افزایش خواهد داد و 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را در سال 2025 جذب خواهد کرد. تلگراف در 2 ژانویه گزارش داد که اوکراین در حال کار برای تولید انبوه موشک/پهپاد "ترمبیتا" است که برد 90 مایلی، محموله 40 پوندی داشته و هرکدام از آنها 10000 دلار هزینه دارد. تصاویر مربوط به ضدحمله ارتش اوکراین در محور کورسک گفته شده حداقل دو گردان ارتش اوکراین در این ضدحمله حضور دارند گفته شده در 24 ساعت نخست این عملیات ، یک دستگاه خودروی مین روب ، 5 دستگاه تانک، 15 خودروی زرهی، 3 دستگاه خودروی رزمی پیاده و 4 دستگاه نفربر زرهی منهدم شدند 2- زلنسکی در دوم ژانویه تکرار کرد که قانون اساسی اوکراین و قانون اوکراین، این کشور را از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در دوره حکومت نظامی منع می کند. آسیب جزئی و به غنمیت گرفته شدن یک دستگاه نفربر فرماندهی ام-557 ارتش اوکراین این نفربر پیش از این به گردان دوم هنگ 69 زرهی ارتش ایالات متحده تعلق داشت 3- ارتش روسیه همچنان در محورهای پوکروفسک، کوراخوف و ووهلدار در حال پیشروی است . امروز ، روز ام-557 بود ... یک دستگاه ام-557 و یک دستگاه خضموک مکس پرووو منهدم شده در محور کورسک 4- علیرغم وابستگی روزافزون سربازان روسی به سامانه های ارتباطی غیراستاندارد ارتش روسیه ، وزارت دفاع این کشور همچنان از بسته نرمافزاری هماهنگسازی واحد حمله و شناسایی رسمی «Glaz/Groza» حمایت می کند . شبکه تلویزیونی تی وی Zvezda که توسط وزارت دفاع روسیه اداره می شود، آموزش سربازان روسی را در آکادمی توپخانه نظامی میخائیلوفسکی در سن پترزبورگ در نرم افزار هماهنگی عملیات رزمی "Glaz/Groza" پخش کرد که عملکردهای فرماندهی و کنترل سازمان یافته (C2) را برای واحدهای روسی در خط مقدم فراهم می کند. جنگ در اوکراین – چهارم ژانویه 2025 1- طبق گزارشهای میل بلاگرهای غربی ، نیروهای اوکراینی بیش از 3000 دستگاه تانک و تقریباً 9000 دستگاه خودروی زرهی روسی را در سال 2024 منهدم کرده یا بدان آسیب زدند . داده های ستاد کل اوکراین نشان می دهد که نیروهای اوکراینی 3689 تانک، 8956 خودروی جنگی پیاده نظام (IFVs)، 13050 سامانه توپخانه و 407 سامانه دفاع هوایی را بین 1 ژانویه 2024 تا 1 ژانویه 2025 منهدم کرده یا بدان آسیب وارد کرده اند. طبق گزارشها، نیروهای روسی حداقل 197 تانک، 661 دستگاه نفربر زرهی (APC) و 65 سامانه توپخانهای بزرگتر از 100 میلیمتر را در سراسر خط مقدم در طول یک دوره عملیات تهاجمی شدید در استان دونتسک در سپتامبر و اکتبر 2024 از دست دادند ، هر چند احتمالاً تعداد تانک بیشتری را وارد خطوط مقدم نکرده اند ، با این حال ، تلفات خودروهای زرهی در ژوئن و ژوئیه 2024 زمانی که نیروهای روسی در حال انجام عملیات سوار زرهی در غرب استان دونتسک بودند اعداد قابل توجهی را نشان می دهد . از سویی دیگر ، نرخ تولید خودروهای زرهی و تانک فعلی روسیه نشان میدهد که چنین تلفاتی احتمالاً در درازمدت بسیار زیاد خواهد بود، بهویژه که ذخایر بجامانده از دوره شوروی همچنان در حال کاهش است . 2- به گفته تحلیل گران اطلاعاتی غربی ، نیروهای روسی در هفتههای اخیر از خودروهای زرهی کمتری در حملات اصلی خود استفاده کردهاند، که احتمالاً به منظور حفظ این خودروها و همزمانی آنها با کاهش ذخایر بجامانده از دوره شوروی است. https://aparat.com/v/rkmd3qi ارتش اوکراین با انتشار ویدئویی مدعی شد که یک دستگاه تانک متجاوزین روسی را منهدم نموده !!!!!! عه ....!!!! از پشت صحنه خبر دادند که یک دستگاه تانک آبرامز قوی شوکت وسط دشت های یخزده روسیه منهدم شده 3- ارتش روسیه همچنان در محورهای کرمینا، تورتسک، پوکروفسک و کوراخوف در حال پیشروی است. راست : زره کوب فردیناند ، ورماخت / سال 1943 - کورسک چپ : لئوپارد 2آ6 منهدم شده آلمانی در محور کورسک 4- ارتش اوکراین در شب 3 تا 4 ژانویه به یک پایانه گاز در استان لنینگراد حمله کردند. روسیه /کورسک 5 ژانویه 2025 جنگ در اوکراین – پنجم ژانویه 2025 1- ارتش اوکراین عملیات تهاجمی خود را در حداقل سه منطقه استان کورسک از سر گرفتند و در 5 ژانویه پیشروی های تاکتیکی جدیدی را ثبت کرده اند . راننده ناشی اوکراینی یک دستگاه ام-557 ( ام-113 فرماندهی ) ارتش اوکراین بدلیل عجله بیش از حد در پیشروی بسوی مسکو ( کرملین ) ، چپ کرده و به این روز افتاده !!! مجموعه ای از حملات پهپادی ارتش روسیه در محور کورسک - ژانویه 2025 https://aparat.com/v/fhbpv11 2- ارتش روسیه همچنان در جنوب شرقی سودژا در حال پیشروی است و در پاسخ به حملات تشدید شده اوکراین در جنوب شرقی کورینهوو و شمال سودا دست به چند ضدحمله سنگین زدند . اوواز 452 /بوخانکا یک جمله ای بود در فیلم ارباب جنگ به نقل از شخصیت اصلی نقل به این مضمون که هیچ کس برای خرید خودروی روسی صف نکشیده !!!!! ظاهرا درست بوده ... چون تمام سخت افزاری که در دوره اتحاد شوروی سابق تولید شد، به شکل کاملا غیرعمدی برای جنگ اوکراین بوده 3- میل بلاگرهای روسی نسبت به توانایی ارتش روسیه برای واکنش به تلاشهای تسلیحاتی مداوم اوکراین برای ادغام جنگ الکترونیک (EW) و قابلیتهای حمله دوربرد با عملیات زمینی ابراز نگرانی کردند. چندین میل بلاگر روسی در 5 ژانویه مدعی شده اند که حضور واحدهای جنگ الکترونیک اوکراینی در جریان حملات اوکراین در محور کورسک مانع از عملیات نیروهای روسی با هواپیماهای بدون سرنشین در این منطقه شده و توانایی نیروهای روسیه برای دفاع در برابر حملات سوار-زرهی اوکراین را کاهش داده است . میل بلاگرهای روسی ادعا کردند که پهپادهای دارای کابل فیبر نوری یکی از معدود انواع پهپادهای روسی هستند که به طور مداوم در برابر اقدامات متقابل اوکراین مقاومت می کنند، اگرچه برخی دیگر نیز مدعی شده اند که پهپادهای دید اول شخص و لنست همچنان امکان استفاده را دارند . چیزی در حدود 24 ماه پس از شروع جنگ اوکراین و اوج گیری یکباره طیف وسیعی از بی سرنشین های هوایی ، زمینی و دریایی اکنون تاکتیک های جنگ الکترونیک طرفین آنچنان پیشرفت نمود که مسکو وکیف در حال توسعه سامان های بی سرنشین با هدایت فیبر نوری هستند اوکراین در هفته های اخیر حداقل 10 گونه متفاوت از بی سرنشین های مجهز به فیبر نوری رونمایی نموده که تعدادی ازآنها قابلیت حمل 3 کیلوگرم بار را دارند عملیات سامانه اوراگان ارتش روسیه در اوکراین - ژانویه 2025 https://aparat.com/v/cif4tno مقامات روسی در 5 ژانویه ادعا کردند که نیروهای روسی سه موشک اوکراینی نامشخص را بر فراز استان کورسک سرنگون کردند، که نشان میدهد ارتش اوکراین ممکن است در تلاش برای ادغام قابلیتهای حمله دوربردتر با عملیات زمینی و سیستمهای تاکتیکی جنگ الکترونیک باشند. نگرانی گسترده روسیه در مورد توانایی ارتش این کشور برای پاسخ به فناوری پیشرفته جنگ الکترونیک اوکراین و قابلیتهای حمله دوربرد نشان میدهد که سرعت سازگاری سریع با نوآوریهای میدان نبرد باید افزایش پیدا کند. گزارشهایی مبنی بر اینکه نیروهای اوکراینی از آتشهای دوربرد برای تحت فشار قراردادن عقبه ارتش روسیه و کاربرد گسترده جنگ الکترونیک برای انهدام پهپادهای روسی در حمایت از پیشروی های سوار-زرهی اوکراین استفاده میکنند، نشان میدهد که نیروهای اوکراینی فعال در کورسک از تاکتیکهای تسلیحات ترکیبی مؤثرتری استفاده میکنند. نتایج ضد حمله ارتش اوکراین در محور کورسک سه دستگاه استرایکر یک دستگاه ام557 2 دستگاه خضموک کوزاک 4- ارتش روسیه همچنان در شرق پوکروفسک برای حمایت از سایر محورهای درگیری به منظور تصرف این شهر ، در حال پیشروی است . اوکراین / کوراخووف سوم الی ششم ژانویه 2025 جنگ در اوکراین – ششم ژانویه 2025 1- نیروهای اوکراینی اخیراً در بحبوحه عملیات تهاجمی تشدید شده خود در استان کورسک ، پیشروی های تاکتیکی جدیدی را ثبت کرده اند . مجدداً یک دستگاه ام-557 منهدم شده ... 2- ارتش روسیه همچنان در مسیرهای لیمان، تورتسک و پوکروفسک در حال پیشروی است در حالی که وزارت دفاع روسیه ادعا نمود که کوراخوف به تصرف روسها درآمده است. تعمیر و نگهداری ارتش روسیه - ژانویه 2025 https://aparat.com/v/agvpsub جنگ در اوکراین – هفتم ژانویه 2025 1- ارتش روسیه به دنبال چندین هفته عملیات تهاجمی در شمال غربی تورتسک ، دستاوردهای بیشتری را در این محور ثبت کرده است . https://aparat.com/v/axzk0e4 نیویورک تایمز استفاده از ای تی وی ، موتور سیکلت و اسکوترهای برقی توسط روسها ، به چالش جدید برای ارتش اوکراین تبدیل شده است سربازان در خط مقدم و تحلیلگران نظامی می گویند وسعت حملات روسیه همچنان در حال افزایش است. سربازان روسی به طور فزاینده ای از اسکوترهای برقی، موتور سیکلت و موتورهای چهارچرخ استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد به سرعت حرکت کنند و در امتداد خطوط مقدم پراکنده شوند. به گفته این افراد ، ضربه زدن به خودروهایی که 15 نفر را حمل می کند بسیار آسان است. اما وقتی این 15 نفر سوار اسکوتر برقی می شوند، هدف قرار دادن آنها چالش تقریبا غیرقابل حلی به نظر می رسد 2- به گفته میل بلاگرهای غربی ، نیروهای روسی احتمالاً قصد دارند از پیشرفتهای خود در شمال غربی تورتسک برای پیشروی بیشتر به سمت غرب تورتسک و شچربینیوکا و در امتداد بزرگراه تی-05-16 توتسک- شچربینیوکا به سمت جنوبیترین نقطه کمربند دژ اوکراین استفاده کنند. اوکراین / ورمیوکا 26 دسامبر 2024- 8 ژانویه 2025 اوکراین / اولکساندرو- کالینووه 30دسامبر 2024- 8 ژانویه 2025 حملات انبوه پهپادی ارتش اوکراین 8 ژانویه 2025 اوکراین / کوراخووف 8 ژانویه 2025 جنگ در اوکراین – هشتم ژانویه 2025 1- نیروهای اوکراینی در شب 7 تا 8 ژانویه به تاسیسات دولتی نفت روسیه در نزدیکی انگلس، استان ساراتوف حمله بردند. تقویت بدنه سامانه های دفاع هوایی IRIS-T اوکراینی با صفحات زرهی - ژانویه 2025 https://aparat.com/v/orq9379 ارتش اوکراین برای مقابله با تهدیدات صحنه نبرد سامانه های دفاع هوایی Iris-T خود را به صفحات زرهی مجهز کرده است پیش از این ، ارتش روسیه ، سامانه های تور ام-1/ام-2 خود را با روشی مشابه تقویت کرده بود 2- ارتش روسیه همچنان در محورهای کورسک ، تورتسک و کوراخوف در حال پیشروی است. آبرامز ...!!! یک زائده سیاه رنگ بالای برج قابل مشاهده است که احتمالا اخلالگر ضدپهپاد باید باشد ...!!! عملیات سامانه های هیمارس ارتش اوکراین -ژانویه 2025 https://aparat.com/v/uch8gwg نظر سنجی جدید در اوکراین مردم خشمگین هستند: از ابتدای جنگ، اعتماد اوکراینی ها به همه نهادهای دولتی به شدت کاهش یافته است سطح اعتماد به دفتر ریاست جمهوری طی دو سال از ۸۴ درصد در دسامبر ۲۰۲۲ به ۴۵ درصد در دسامبر ۲۰۲۴ کاهش یافته است. سطح اعتماد به زلنسکی به عنوان یک شخص به 52 درصد کاهش یافته است. برای اولین بار در سه سال جنگ، سطح اعتماد به نیروهای مسلح اوکراین کاهش یافته است و از 96٪ به 92٪. که به معنای کاهش 4 درصدی اعتماد به ارتش به نظر می رسد. اس بی یو نیز در ابتدا 63% و اکنون 54% دارد. اعتماد به هم پلیس از 58 درصد به 37 درصد کاهش یافته است. پرواز ارتفاع بسیار پائین /سینه مال بالگردهای میل-8/17 ارتش اوکراین -ژانویه 2025 جالب هست ... خبری از مانورهای هیجان انگیز بلک هاوک های تحویلی نیست و اوکراینی ها همچنان با سخت افزارهای روسی نمایش اجرا می کنند!!! https://aparat.com/v/wwb4u87 3- به گفته تحلیلگران غربی ، نیروهای روسی به طور فزاینده ای از پهپادهای متصل به کابل های فیبر نوری در اوکراین استفاده می کنند. سخنگوی یک تیپ اوکراینی در 8 ژانویه گزارش داد که نیروهای روسی به طور فزاینده ای از هواپیماهای بدون سرنشین متصل به کابل های فیبر نوری که در برابر تداخل جنگ الکترونیک (EW) در حملات علیه نیروهای اوکراینی در سراسر خط مقدم مقاوم هستند، بهره می برند . وی مدعی شد که که روسها هنوز به طور سیستماتیک از پهپادهای فیبر نوری استفاده نمی کنند و خاطرنشان کرد که پهپادهای فیبر نوری کندتر و مانور کمتری نسبت به پهپادهای دید اول شخص (FPV) دارند که آنها را در برابر شلیک سلاح های کوچک آسیب پذیرتر می کند. یک وبلاگ نویس روسی در 8 ژانویه ادعا کرد که نیروهای روسی اولین کسانی بودند که با موفقیت پهپادهای فیبر نوری را در عملیات جنگی در اوکراین توسعه دادند و ادغام کردند، اما هشدار داد که اوکراین به زودی نوآوری های مشابهی را توسعه خواهد داد. پی نوشت : منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5 منبع6 منبع7 منبع8 9- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ارتش نیجریه در حال تحویل گیری دسته جدیدی از بالگردهای میل-171 ئی محصول کارخانه اولان- اوده گفته شده چرخانه دُم این گونه از مواد بسیار سبک پلیمری ساخته شده و به دو پیشرانه VK-2500PS-03 مجهز شده است به مهمات زیر جایگاه های بالگرد دقت کنید ... درطول جنگ افغانستان، خلبان روسی هرگز با قابلیت حمل مهمات سقوط آزاد با میل-8 سازگار نشدند ( البته این احتمالا بدلیل توپوگرافی کوهستانی این کشور و تاکتیک های غیرانعطاف روسها بوده است )
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. به نقل از میل بلاگرهای روسی طی دو روز گذشته ( 5 و 6 ژانویه 2025 ) بحثهای فعالی در مورد حمله مهمات سرگردان به مواضع موشکی و سامانه توپخانه پدافند هوایی پانتسیر در منطقه خرسون صورت گرفته است. با این حال ، مهمترین تهدیدی که اکنون ارتش روسیه با آن مواجه است ، استفاده از شهپادهای حامل مهمات سرگردان یا موشک های ضد هوایی است که به دشمن اجازه می دهد تا براحتی به اهداف مهم در کریمه حمله کند اگر چه تاکتیک های جنگ الکترونیک و پرواز مستمر بالگردها ، جتهای بال ثابت و بالگردها تا حدی این تهدید را کاهش داده ولی ارتش اوکراین به شکل مرتب تاکتیک های خود را تغییر می دهد وضعیت بسیار خطرناک است، زیرا استفاده از قایق های بدون سرنشین نه تنها برای کشتی ها، بلکه برای هواپیماها، هلیکوپترها و مواضع ساحلی نیز تهدیدی فزاینده است. افزایش توانمندی های دشمن را باید در نظر گرفت و به هیچ وجه نباید آنها را دست کم گرفت.
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. ترکیب نفربر ام تی ال بی و احتمالاً توپ کالیبر 100م.م 2A29R Ruta
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش پیامبر اعظم (ص) 19 و رزمایش پدافند اقتدار 1403 دی 1403 https://aparat.com/v/lux2r99 یکی از جالب توجه ترین مواردی که در جریان رزمایش اقتدار 1403 دیده شد ، مواجهه با چالش حفاظت از سامانه های دفاع هوایی گران قیمت هنگام دفاع از تاسیسات ثابت بود ( این مساله برای سامانه هایی که دور از مناطق مسکونی یا حیاتی مستقر هستند به شیوه ای متفاوت باید مورد توجه قرار گیرد ) درواقع ، تجربه هدف قرار گرفتن سامانه های روسی در شبه جزیره کریمه ( 2024-2022 ) و انتشار اخباری با درجه صحت متفاوت مبنی بر هدف قرار گرفتن سامانه های اس-300/400/500 ارتش روسیه توسط بالستیک ها ، پهپاد ها و مهمات سرگردان توسط ارتش اوکراین باعث شد تا برنامه ریزان نظامی ایرانی با هدف به حداقل رساندن میزان تهدید از سوی چنین سامانه هایی هنگام جنگ ( با توجه به مورد هدف قرار گرفتن احتمالی سامانه اس-300 اصفهان باپهپاد ) دست به طراحی ، ساخت و بکارگیری سازه های سخت سازی شده برای سامانه های پدافند هوایی مامور به دفاع از تاسیسات ثابت بگیرند .. این مساله در نگاه نخست به معنای درس گرفتن از جنگ اوکراین به نظر می رسد ، جایی که پیشرفته ترین پدافندهای شرقی -غربی در برابر سامانه ها و تاکتیک های جدید به تقریب عاجز هستند اما با توجه به اینکه در زمان جنگ ، دست زدن به هر کاری که موجب تضعیف پدافند خودی شود ، از سوی دشمن مشروع محسوب می شود ( یک قاعده نظامی پذیرفته شده ) شیوه های دفاع غیرعامل برای حفاظت از این سامانه ها باید مرتب بهبود پیدا کند این بدان معناست که مقوله استتار ، تقویت سازه های پناهگاهی در برابر حملات سنگین هوایی ، پراکنده سازی زیرساخت های پشتیبانی و مهم تر از همه ، آموزش نیروها ( کادر/پیمانی و وظیفه ) برای مواجهه با این حملات ، رعایت انضباط استتار ، جداسازی محل استقرار سامانه ها از دسترس عموم ، اجرای شدید حفاظت اطلاعات و برخورد سنگین قضایی با عناصری که بدون هماهنگی اقدام به عکسبرداری ، فیلم برداری یا افشای اطلاعات مربوط به محل استقرار یا جا به جایی تجهیزات باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهمحدویت برد برای موشک های ایران دیگر وجود ندارد رهبر انقلاب امام خامنه ای رسما در سخنانشان چراغ سبز ساخت موشک های با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را دادند. احتمالا این اولین پاسخ ایران به حمایت های آمریکا و اروپا از اسرائیل و تجاوز اخیر اسرائیل به ایران بود. قائم ۱۰۵ اولین موشک برد بلند ایران؟ در فردای سخنان رهبری در سخنرانی امیر سیاری در مورد حمله ی اسرائیل به ایران ماکت موشک قائم ۱۰۵ به عنوان موشک تهاجمی به نمایش درآمد. محاسبه شده موشک ماهواره بر قائم ۱۰۵ در صورت استفاده به عنوان موشک تهاجمی برد بالایی خواهد داشت.
-
1 پسندیده شدهمشکل در انتخاب بین هزاران هدف هست. معمولا موشک هارم (ضد تشعشع) رو وقتی جنگنده روشن میکنه تمامی آنتهای مخاصم میفتن توی مانیتور و نرم افزار این اجازه رو به خلبان میده که بین رادارهایی که دیده میشه یکی رو انتخاب کنه و اگر بخوبی بروز رسانی شده باشه تک تک رادارها رو به اسم و اولویت قرار میده وخلبان باید یکی رو انتخاب کنه. مشکل موشک بالستیک ضد رادار بیشتر انتخاب رادار درست در فاز نهایی هست. وگرنه موشک هایی مثل پرشینگ 2 در نوک موشک رادار سار داشتند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... بالگرد AB-212 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسلح به موشک هوابه سطح AS-12 و رادار سطحی APS-705 این بالگرد از سال 1978 وارد خدمت نیروهای مسلح ایران شد پی نوشت : سامانه شناوری (flotation system) باد شونده روی اسکید ها بخوبی قابل مشاهده است .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دو کاربر حاضر در این اسکرین شات تا اطلاع ثانوی از دسترسی به بروزرسانی محروم هستند پی نوشت : این تاپیک بعد از شش سال بروزرسانی شد فهرست کسانی که محرومیت های سنگین و سبک شامل آنها شده را دقت کنید ، از همه گروه های فکری و سیاسی هستند ..
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهگربه های نیروی دریایی در برابر اشباح نیروی هوایی داستان رهگیری فانتوم نیروی هوایی ایران توسط تامکتهای نیروی دریایی ایالات متحده درطول جنگ ایران و عراق ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با طراحی و اجرای پیچیده ترین عملیات هوایی برعلیه زیرساختهای تولید انرژی ، بخصوص صنعت نفت عراق ، موفق شد تا روند صدور میعانات نفتی و گازی را از سوی این کشور به حداقل ممکن کاهش دهد ، بطوریکه شدت این آسیب ها ، انچنان بود که بغداد بالاجبار ، دست به واردات سوخت شده و این امر تا سال 1990 ، یعنی دوسال پس از پایان جنگ ایران و عراق نیز ادامه پیدا نمود . درواقع ، عراق بدلیل حملات شدید نیروی هوایی ایران درسال 1981 عملا به یک کشور ورشکسته تبدیل گردید و تنها با حمایتهای مالی گسترده کشورهایی نظیر عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و کویت ، قادر به ادامه جنگ با ایران می بود . درمقابل ، جای تعجب نداشت که ارتش عراق نیز متقابلا درصدد برآمد تا قابلیت های ایران را برای صادرات نفت ، کاهش دهد ولی در دو سال نخست جنگ ، چنین توانایی در اختیار این کشور قرار نداشت. بدین ترتیب بغداد تا سال 1984 به انتظار نشست و پس از کسب توانمندی های جدید ، حملات خود را بر روی نفتکش های ایرانی یا در اجاره ایران که از مبداء شمال خلیج فارس ، مبادرت به بارگیری و انتقال نفت می نمودند ،متمرکز نمود . مرحوم داریوش خاک نگار این سری از حملات که با وارد کردن ضربات هوایی به جزیره خارک ، آغاز شد ، پس از مدتی ، به دوره جنگ نفتکش های مشهور گردید . اما ، بدلیل ناتوانی ارتش عراق در مدیریت چنین حملاتی ،آن هم بدلیل درک نادرست از صحنه نبرد بود ، این وضعیت به یک نبرد فرسایشی تبیدل گردید که علیرغم موفقیت های گاه وبیگاه ، بسیار هزینه بر شد و درعین حال نتوانست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد ، ولی به اندازه ای ، بی ثبات کننده بود که تهران را وادار نمود تا به کشتی های تجاری و نفت کش هایی که متعلق به کشورهای حامی عراق بودند ، حمله ور شود که یکی از این کشورها ، کویت محسوب می گردید که دومین متحد ایالات متحده در منطقه خلیج فارس محسوب می شد . مرحوم داریوش خاک نگار با شدت یافتن حملات نیروی دریایی و هوایی ارتش ایران و همچنین واحدهای شناورنیروی دریایی سپاه پاسداران به شناورهای کویتی ، دولت کویت به درجه ای از استیصال رسیدند که به ایالات متحده اخطار دادند که درصورت عدم حمایت نظامی از خطوط کشتیرانی کویت ، از اتحاد شوروی درخواست کمک خواهند نمود . با این اولتیماتوم جدی ، دولت رونالد ریگان بسرعت با این پیشنهاد موافقت نمود و چیزی در حدود 12 سوپرنفتکش کویتی در ایالات متحده ثبت شده و قرار براین شد که شناورهای نیروی دریایی آمریکا ، این کشتی ها را در قالب عملیاتی که بعدها به "ارنست ویل" مشهور شد ، از بنادر کویت در شمال خلیج فارس تا دهانه اقیانوس هند ، اسکورت کند . پس از ماه ها آماده سازی ، در ژوئیه 1987 ، نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ، با آماده نمودن یک ناوگروه رزمی که سازمان رزمی آن از 12 شناور به فرماندهی ناوهواپیمابر یواس اس کانستلیشن تشکیل شده بود ، ماموریت پیدا کرد تا از کاروان های نفتی کویت در سرتاسر خلیج فارس ، حفاظت نماید . این کاروان ها علاوه بر پوشش دریایی ، بطور معمول حمایت هوایی را نیز داشتند که درمیان هواگردهای مورد استفاده ، دوفروند هواپیمای گشت دریایی P-3C اوریون نیز دیده می شدند در حالی که برای حفاظت از این هواگردها نیز جنگنده های اف-14 نیروی دریایی به پرواز در می آمدند . اف-14 نیروی دریایی ایالات متحده / اسکادران وی اف-21 سال 1987 با تجمع گسترده ناوگان نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در خلیج فارس ، زنگ خطر برای مقامات تهران به صدا درآمد ولی بدلایل مختلف از جمله درگیر بودن توان دریایی ارتش و سپاه در جنگ با عراق و همچنین عدم وجود سامانه های مناسب ، به واحدهای رزمی ایرانی در شمال خلیج فارس دستور داده شد تا بصورت نامتقارن ، واحدهای آمریکایی را به چالش بکشند . بدین ترتیب ، نیروی دریایی سپاه مامور شد تا میدان های مین دریایی را در مسیر حرکت این شناورها ایجاد کرده ، و بطور همزمان نیروی دریایی ارتش نیز دستور پیدا کرد تا به شکل غیرملموس ، وارد عمل شود . در جریان یکی از این عملیاتهای اسکورت ، ایران متوجه شد که ایالات متحده از حملات هوایی عراق برضدکشتی های خود ، پشتیبانی غیرمستقیمی بعمل می آورد . AN/APQ-120 در روز موعود ، یعنی اوایل صبح روز 17 مرداد 1366 خورشیدی ، رادار APS-4 مستقر در بندرعباس ، هدفی را شناسایی کرد که به آرامی بسمت ورودی شمالی تنگه هرمز به پرواز درآمده بود . با توجه به سابقه چنین تحرکاتی ، کارشناسان راداری ایرانی حدس زدند که این هواگرد ممکن است یکی از چند فروند P-3C نیروی دریایی ایالات متحده باشد که ماموریت زیرنظرگرفتن تحرکات نیروی هوایی و دریایی ایران را برعهده گرفته ، در نتیجه ، با توجه به اینکه اوریون آمریکایی ، تنها در صفحه رادار دیده می شد ، برای برنامه ریزان نظامی ایرانی ، یک هدف مطلوب بود ، چرا که نخست ، یک هواگرد کم سرعت بوده و تقریبا بی دفاع محسوب می شد که با پروازدر امتداد سواحل ایران ، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری وبه بغداد ارسال می نمود . گفته شده این عکس بلافاصله پس از بازگشت فانتوم مرحوم خاک نگار به پایگاه بندر عباس در 8 اوت سال 1987 ثبت شده موج انفجار و احتمالا ترکش های اسپاروی آمریکایی به سکان عمودی و افقی فانتوم ایرانی آسیب وارد نموده ( با این حال گفته میشود این عکس مربوط هست به درگیری دوم جناب خاک نگار با سامانه های دفاع هوایی سطح پایه استاندارد نیروی دریایی آمریکا ) با توجه به این امر ، بلافاصله یکفروند جنگنده F-4E جمعی اسکادران 91 تاکتیکی از پایگاه نهم تاکتیکی در خارج از بندرعباس به خلبانی سرگرد داریوش خاک نگار مقدم و افسر راداری وی به پرواز درآمده و با روشن کردن رادار APQ-120خود ، تلاش می کردند تا هدف مورد نظر را پیدا کنند . اما بدلیل وضعیت آب وهوایی منطقه که بسیار گرم و مرطوب بود و گفته می شد ، ارتفاع ابر حاوی گرد و غبار ماسه ای ، از ارتفاع 300 تا 7000 متری قرار دارد ، اختلالات زیادی در کارکرد رادار پدید می آمد که تشخیص هدف را برای طرفین مشکل می نمود . این مشکل تا جایی حاد شد که حتی یک رادار قدرتمند نظیر APS-4 هم ظاهرا نتوانست دوفروند جنگنده اف-14 نیروی دریایی جمعی اسکادران VF-21 را در ارتفاع 6100 و برفراز تنگه هرمز تشخیص دهد . رهبر این دسته پروازی ، ستوان فرمانده ، رابرت کلمنت محسوب می شد و همبال ( وینگمن ) وی نیز ، ستوان ویلیام فران حضورداشت که خلیج فارس اولین ماموریت جنگی او محسوب می شد . این دوتامکت توسط یکفروند هواگرد E-2C از اسکادران VAW-113 پشتیبانی می شدند . E-2C از اسکادران VAW-113 بلافاصله پس از بلند شدن فانتوم ایرانی از بندرعباس ، هاوک آی نیروی دریایی ، جنگنده ایرانی را شناسایی و مسیر پرواز آن را بسوی غرب تنکه هرمز زیر نظر گرفت . در چنین مواقعی ، وقتی جتهای ایرانی به هواگردهایی آمریکایی نزدیک می شدند ، معمولا چندبارهشدار داده می شد و ایرانی ها نیز با دور زدن ، واکنش نشان می دادند ولی این بار خبری از دور زدن نبود و فانتوم ایرانی مستقیم بسوی هدف خود به پرواز ادامه داد . با مشاهده جدیت جنگنده ایرانی ، خدمه هاوک آی ، به اوریون هشدار دادند که مسیر خود را بسمت جنوب تغییر دهد و همزمان به کلمنت و فران نیز دستور داده شد که با جت مهاجم درگیر شوند . ستوان فران که تامکت وی در موقعیت بهتری قرار داشت ،بسرعت رادار AWG-9 و همچنین پس سوزهای خود را روشن کرده و بسرعت بسمت هدف خود که در فاصله 65 کیلومتری قرار داشت ، حرکت کردند . در سمت مقابل ، سرگرد خاک نگار به پیشنهاد کنترلر زمینی ، درحدود 610 متر ارتفاع گرفت تا با قرار گرفتن در فاصله 20 کیلومتری از اوریون ، رادار APQ-120 خود را روشن کند . با روشن شدن رادار ، افسر تسلیحات فانتوم ایرانی ، بسرعت روی اوریون قفل نمود ، خلبان نیز 3 ثانیه صبر کرد تا به سامانه هدفگیری اجازه دهد تا تمامی پارامترهای شلیک را تنظیم کرده و سپس اقدام به آتش نمود . دوثانیه بعد ، موشک AIM-7E.2 اسپارو ایرانی ، از جنگنده حامل خود ، جدا و با به جا گذاشتن یک رد از دود سفید بسمت هدف حرکت کرد . گیرنده RWR اف-4 و محدوده پوشش اگر چه هنوز فانتوم ایرانی از حضور تامکتهای نیروی دریایی آمریکا ، آگاه نبودند ولی تمامی مراحل قفل و شلیک موشک بسوی اوریون ، توسط تامکتها ، رصد شده بود و به همین دلیل ، افسر راداری تامکت ستوان فران ، دست به یک اقدام متقابل زد و یک تیر موشک اسپارو AIM-7F را در یک برد 16 کیلومتری بسوی اف-4 نیروی هوایی ایران شلیک نمود . ولی با فشردن ماشه توسط خلبان ، موتور موشک بدلایل ناشناخته ای عمل نکرد و اسپارو مثل یک تکه سنگ به درون آب افتاد . ستوان کلمنت که متوجه این روند شده بود ، دست به کار شد یک تیر AIM-7M و ستوان فران نیز مجددا یک تیر AIM-7F را بسوی فانتوم ایرانی شلیک کرد . هردوی این موشکها ، به این دلیل که از لبه برد موثر خود و با عجله شلیک شده بودند ، با کمترین امید به اصابت ، بسوی هدف حرکت می کردند . در این میان ، اسپاروی ایرانی ، شانس بهتری را برای اصابت داشت ، چرا که سرفرصت شلیک شده بود ، ولی در حین ردگیری اسپارو برای اصابت به اوریون ، ناگهان اسمانه RWR فانتوم سرگرد خاگ نگار بصدا درآمد و وی که بطور غریزی ، متوجه خظر شده بود ، ردگیری اسپاروی شلیک شده را فراموش کرد و برای شکست قفل موشک مهاجم بدون درنگ و با یک شیب تند بسوی دریا شیرجه زد که برفراز آن ، ابر غلیظی وجود داشت . ستوان فران که مسیر دود ناشی از سوختن موتور اسپارو را دنبال مینمود ،به ناگاه متعجب شد ، چرا که اسپاروی وی ، کمی به راست و کمی به چپ در حال تغییر مسیر بوده ،اما ظرف چندثانیه ، یک گلوله آتشین را بر روی HUD خود مشاهده نمود و یقین حاصل کرده فانتوم ایرانی را سرنگون کرده است . درسمت مقابل ، خاک نگار ، هرگز فرصت پیدا نکرد که به پشت سر خود نگاه کند ، در حالی انفجار کلاهک اسپاروی آمریکایی ، تنها چند متر پشت سکان عمودی جنگنده وی صورت گرفته بود . خاک نگار که فرصت اشتباه کردن نداشت ، روی ارتفاع سنج خود متمرکز شد تا به سطح آب برخورد نکند و همزمان جنگنده خود را بحالت افقی درآورد و بسرعت بسمت پایگاه خود حرکت نمود . تامکتهای نیروی دریایی نیز چون قادر به مشاهده لاشه احتمالی نبودند ، با رها کردن انبوهی از شراره بسمت دریا شیرجه زده و بسوی غرب به پرواز درآمدند. گونه های مختلف موشک هوابه هوای میانبرد AIM-7 اسپارو در این درگیری هوایی ، 4 تیر موشک اسپارو شلیک شد ( از سه نسخه مختلف ) ولی هیچکدام موفق به انهدام اهداف خود نگردید . یک تیر موشک پس از جدا شدن از جنگنده حامل ، به درون آب افتاد ، موشک دوم چند متر پشت هدف منفجر شد و دوتیر موشک نیز بدلیل دور شدن هدف ، موفقیتی بدست نیاوردند . با این حال ، اسپاروی شلیک شده توسط ستوان فران ، موفق شد تا به فانتوم ایرانی ، آسیب بزند و درضمن ، اوریون خودی را از سرنگون دشمن نجات دهد .علیرغم تمامی این موارد ، گفته می شود که تجربه خلبانان نیروی دریایی ایالات متحده ، چندان خوشایند نبود ، درواقع بدلیل بدی آب و هوا ، هیچکدام از هواگردهای نظامی ایالات متحده ، از اینکه فانتوم ایرانی در کدام مسیر در حال حرکت است ، خبرنداشتند و این بدلیل پژواک اختلال آمیز راداری بود که بدلیل اقلیم نامناسب بوجود می آمد . پی نوشت : بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . 3- روایت ایرانی از این ماجرا نیز در ادامه این مطلب ارسال خواهد شد . 3- به مناسبت مسلح شدن فانتوم موجود در آرشیو شخصی به موشکهای AGM-65 ماوریک
-
1 پسندیده شدهپ.ن: بوشهر هم باید به جمع دارندگان استوانه مرموز اضافه کنیم !! پ.ن 2 : با توجه بررسی که تو آرشیوم انجام دادم ، تصاویر بالا اولین تصاویر ثبت این استوانه هست !
-
1 پسندیده شدهبخش سوم تمرین ، تمرین و تمرین برای فانتوم های نهاجا فانتوم های پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان ، در سالهای اخیر ، شرکت نسبتاً فعالی در تمرینات سالانه ارتش داشته و این مساله موجب شده تا برخی قابلیتهای جدید این جتهای کهنسال ، هویدا گردد . بعنوان مثال ، در دسامبر 2013 ، نهاجا یک تمرین از قبل برنامه ریزی شده را با محوریت پایگاه نهم شکاری ( بندر عباس ) در نزدیکی تنگه هرمز برگزار نمود که درجریان آن ، چهار فروند فانتوم جمعی اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجهز به غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 در آن شرکت داشتند . این مساله ، خبر منتشر شده در خصوص استفاده از مهمات هدایت دقیق لیزری ستار -4 توسط فانتوم های نیروی هوایی را تایید می نماید . علاوه براین ، دو فروند دیگر از فانتوم های شرکت کننده ، به چهار تیر موشک میانبرد AIM-7E اسپارو مسلح شده بودند که جدیداً کار بروزرسانی آنها به اتمام رسیده بود ،با این وصف ، براساس خبرهای غیررسمی ، سیستم کنترل آتش AN/APQ-120 فانتوم ها در جریان این رزمایش ، موفق به قفل کردن روی این اهداف نشده ، در نتیجه موشکها بسمت اهداف شلیک نشدند . پس از گذشت چندین ماه از این رزمایش ، در هفته های پایانی سال 2014 ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یک رزمایش در مقیاس نسبتاً وسیع را در محدوده دریای عمان و تنگه هرمز برگزار نمود که در این تمرین ، فانتوم های پایگاه سوم با راهنمایی مرکز هدایت زمینی ( GCI) ، بعنوان هواپیماهای مهاجم ، میزان آمادگی رزمی سایتهای موشکی زمین به هوای مستقر در منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند . در روز دوم رزمایش نیز فانتوم های همدانی با استفاده از موشکهای هوا به سطح AGM-65A به شکل موفقیت آمیزی یک شناور دریایی را در منطقه جاسک هدف قرار داده و غرق نمودند . با بالا رفتن میزان آمادگی رزمی فانتوم ها ، این اشباح پیر نیروی هوایی ایران ، حضور پررنگ تری در رزمایش ها به ثبت می رسانند ، چنانکه در سپتامبر 2015 ، فانتوم های اسکادران ترکیبی سی و یکم ، یک تمرین فشرده 48 ساعته را برای ایجاد آمادگی بیشتر به منظور مقابله با مهاجمان در محیط های متراکم رزم هوا به هوا ، پشت سر گذاشتند ، هر چند روز نخست این تمرین ، به اجرای بمباران تاکتیکی روزانه اختصاص داده شده بود . در روز دوم نیز یکفروند ازاین فانتوم ها مسلح به 18 تیر مهمات 500 پاوندی ساخت داخل MK-82 ، در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت فالکون 2000 نیروی هوایی ، یک محیط آلوده به جنگ الکترونیک شدید را شبیه سازی می نمود ، یک هدف ساختگی را مورد اصابت قرار داد . در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت سوخترسان KC-747 همزمان به سه فروند از فانتوم های اسکادارن سی و دوم که از تمرینات باز می گشتند ، سوخت رسانی نمود . شبح پرتجربه نهاجا در جنگ علیه شورشیان مسلح در نوامبر 2014 ، نیروهای مشترک عراقی با پشتیبانی گروه های مسلح شیعه این کشور ، عملیات نظامی خود را برای تصرف شهرهای " جولا " و " سعدیه" در استان دیالی که مدتی قبل توسط شورشیان مسلح موسوم به داعش ، به اشغال در آمده بودند ، آغاز کرده و در اواخر همان ماه ، تقریباً به اهداف خود دست پیدا نمودند . اما در همین بازه زمانی ، این نهاجا بود که به شکل غیررسمی ، پشتیبانی هوایی مورد نیاز را برای این نیروها ، فراهم نمود و واحدهای ویژه ارتش ایران را بعنوان مشاوران نظامی ، به این مناطق انتقال داد . در جریان این عملیاتها ، چهار خلبان اف-4 جمعی اسکادران سی و دوم ، به همراه جمعی از عناصر یگان هوابرد نیروی زمینی ارتش به خاک عراق منتقل شدند تا بعنوان ناظر مقدم هوایی ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک نهاجا را هدایت نمایند . همزمان ، در پایگاه سوم ، براساس دستوارت صادر شده از سلسله مراتب نظامی ، چهار فروند فانتوم ( سریال های 6662-3/ 6598-3/ 6662-3/ 6682-3) به منظور اجرای حملات بمباران دقیق ، به نشانه گذارهای لیزری ساخت داخل مسلح شدند . این جتهای رزمی ، به صورت میانگین ، روزانه دو سورتی پرواز رزمی را مابین 23 تا 30 نوامبر 2014 در کارنامه رزمی خود ثبت نمودند . به نظر می رسد فانتوم همدانی ( رجیستر6687-3) در آشیانه صنایع هوایی ایران ، درست در کنار یک فتوفانتوم جمعی اسکادران سی و یکم شناسایی ( رجیستر 6502-3 ) درحال طی مراحل نوسازی و ارتقاء است . با کمک اشباح پایگاه سوم شکاری ، این دو شهر از لوث وجود عناصر داعش پاک و امنیت کامل در منطقه مرزی ایران و عراق که تا پیش از این ، با حضور عناصر شورشیان مسلح دچار ناامنی شده بود ، برقرار گردید . فانتوم های اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجدداً در سپتامبر و اکتبر 2015 ، وارد عملیات رزمی شدند ، اما این بار ، ماموریت اسکورت جنگنده/ بمب افکن های نیروی هوایی روسیه که از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران به سمت پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه استفاده می نمودند ، بر عهده آنان گذاشته شد . فانتوم همدانی به رجیستر 6662-3 یکی از کاندیداهای ارتقاء در قالب مرحله یکم و دوم پروژه دوران به شکل معمول ، جتهای روسی پس از ورود به فضای هوایی ایران ، توسط عقابهای بلند پرواز نیروی هوایی ( جنگنده برتری هوایی F-14A تامکت) جمعی پایگاه هشتم شکاری یا در برخی مواقع توسط میگهای -29 پایگاه یکم شکاری همراهی می شدند تا پس از فرود در پایگاه سوم ، برای ادامه ماموریت ، سوختگیری نمایند . اما به محض خروج از پایگاه سوم ، فانتوم های همیشه آماده این پایگاه ، در حالی که هر کدام به یک جفت موشک هوا به هوای AIM-9J و AIM-7E مسلح بودند ، کاروان هوایی روسها را تا زمان حصول اطمینان از خروج آنان از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران ، همراهی می نمودند . فانتوم همدانی به رجیستر 6573-3 که به پخش کننده شراره با هدف اجرای بمباران ها شبانه مجهز شده است به اعتقاد نویسنده ، خلبانان نیروی هوایی ایران همچنان از عینکهای دید در شب متعلق به جنگ ویتنام و تاکتیکهای بمباران شبانه دهه 60 استفاده می کنند در نوامبر سال 2015 میلادی نیز ، نیروی هوایی روسیه ، با هدف اجرای بمباران ، درخواست مجوزی برای عبور بمب افکن های TU-95 MS و TU-160 از فضای هوایی ایران نمود که در نهایت به شلیک موشکهای کروز از فراز آسمان ایران نیز منتهی گردید، اما این باز نیز یک جفت تامکت و یک جفت فانتوم ، این بمب افکن ها را همراهی می نمودند . در نهایت و طبق آخرین خبرها ، نیروی هوایی ارتش روسیه ، به شکل موقت ، هشت فروند جنگنده/ بمب افکن SU-34 را به پایگاه سوم شکاری همدان ارسال نمود و ظاهراً یک پایگاه عملیاتی موقت با امنیت بالا را برای اجرای عملیات رزمی برفراز سوریه ، در اختیار گرفت . علاوه برآن ، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، بعنوان یک پایگاه واسط برای سوختگیری بمب افکن های TU-22 نیز مورد استفاده قرار گرفت که به شکل معمول ، این فانتوم ها بودند که بمب افکن های فوق الذکر را همراهی می نمودند . فانتوم همدانی ( رجیستر 6556-3) مارس 2016 ، خزشراه صنایع هوایی ایران این فانتوم ، نخستین فانتومی بود که در قالب مرحله یکم پروژه دوران ارتقاء پیدا نمود و قابلیت ضد کشتی را نیز بدست آورد آینده اشباح نهاجا : در حال حاضر ، پایگاه سوم شکاری ، در حدود 30 فروند جنگنده F-4E و تعدادی پرنده شناسایی RF-4E را در سازمان رزم خود ، بکار می گیرد که در قالب اسکادران های شکاری سی و دوم ، اسکادران آموزشی/ رزمی سی و یکم و اسکادران شناسایی سی و یکم سازماندهی شده است . از این تعداد، چهار فروند مورد ارتقاء و بازسازی کامل قرار گرفتند . پنجمین فروند نیز در سالهای 2015 تا 2016 به استاندارد " دوران " ارتقاء پیدا نموده و در اوت سال جاری میلادی ، به این پایگاه تحویل داده شد . علاوه براین ، دو فروند دیگر نیز تحت برنامه بروزرسانی ( فازیکم و دوم پروژه دوران ) در تاسیسات IACI قرار دارند و احتمالاً در مارس 2017 ، ارتقاء این دو نیز به اتمام خواهد رسید . فانتوم همدانی به رجیستر 6598-3 یکی از پرنده های شرکت کننده در رزمایش پایگاه نهم در سال 2013 بدلیل شرایط خاص این پایگاه ، به شکل کاملاً روتین و منظم ، همواره دو فروند فانتوم ، مسلح به به دو تیر اسپارو و دو تیر سایدویندر ، برای واکنش سریع در زمان هشدار رزمی ( QRA) و به فاصله 15 دقیقه پس از اعلام هشدار ، حضور دارند و دو فروند نیز همواره بعنوان پرنده ذخیره در مجموعه آلرت پایگاه مستقر هستند . این پایگاه ، در جریان تنش های بوجود آمده بر سر مساله هسته ای ایران ، مابین سالهای 2003 تا 2007 ، ماموریت حفاظت از تنها راکتور هسته ای ایران را نیز برعهده داشتند و در یک بازه زمانی مشخص ، شیفت آلرت پایگاه هوایی مشهد را نیز عهده دار شده بودند . این فانتوم همدانی ، طبق مستندات موجود ، بیشتر از یک دوجین ماموریت رزمی را برعلیه عراق در طول دفاع مقدس انجام داد و یکی از فانتوم هایی محسوب می شود که در شب 22 سپتامبر 1980 از پایگاه ششم شکاری ، اولین مُشت محکم را بر گونه دیکتاتور بعثی نهاد . آخرین فانتوم بروزرسانی شده در جریان پروژه دوران ( 2016 ) در حال آماده سازی های قبل از پرواز تا سال 2020 ، ( در حدود 4 سال دیگر ) در حدود 12 فروند فانتوم اسکادران سی و دوم تاکتیکی می بایست ارتقاء مرحله یک و دوم پروژه دوران را بخود ببینند . بدین ترتیب ، فانتوم های سالخورده نهاجا ، قابلیت خدمت تا سالهای 2035-2030 بدست خواهند آورد . با این وصف ، اگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بتواند تا سال 2020 ، جنگنده بمب افکن های SU-34 را به سازمان رزم خود اضافه نماید ، احتمالاً اسکادرانهای سی و یکم ، سی و دوم فانتوم های دوست داشتنی خود را تا 2025 بازنشسته خواهند نمود ( حتی اگر این فانتوم ها پروژه دوران را بطور کامل پشت سر گذارند ) در حال حاضر ، فانتوم های پایگاه سوم شکاری ، قابلیتهای بسیار بیشتری را نسبت به جنگنده/ بمب افکن های SU-24MK موجود در نهاجا که ظاهراً تا مارس 2016، به استاندارد SU-24M2 ارتقاء خواهند یافت ، ارائه می نمایند . علیرغم همه حواشی ، فانتوم ها ، همچنان ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می شوند . پایان این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم( با اندکی تلخیص) : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهبا سلام بخش دوم ارتقاء اشباح پارسی پرسنل فنی مجرب و متعهد ، یکی از دارایی های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید که نقش آنها در دوران دفاع مقدس و پس ازآن انکار ناپذیر است پس از شروع جنگ با عراق در سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی ایران بدلیل قطع روابط بسیار نزدیک با شرکتهای سازنده آمریکایی ، بالاجبار ، با ایجاد و تشکیل مجموعه ای تحت عنوان " جهاد خودکفایی " ( SSJ) شروع به اجرای تعمیرات صحرایی و دپویی و همچنین نوسازی فانتوم های نمود که در جریان عملیات رزمی یا سوانح غیر رزمی ، دچار آسیب دیدگی شده و از چرخه عملیاتی خارج شده بودند . با پایان یافتن جنگ با عراق ، این مجموعه مجدداً دچار تغییرات و تجدید ساختار شده و با عنوان معاونت تحقیقات صنعتی نیروی هوایی ، نامگذاری گردید ، اما زیرمجموعه های آن ، همچنان با شناسه جهاد خودکفایی ، در پایگاه های نیروی هوایی ، به کار خود ادامه دادند . از میان پروژه های کلیدی معاونت جدید التاسیس ، شاید ، تولید مهمات هدایت شونده دقیق ، مهمترین برنامه نیرو برای افزایش توانمندی تهاجمی فانتوم ها ، بعنوان ستون فقرات تهاجمی نیروی هوایی ، بشمار می آمدند . در نتیجه ، آماده ترین فانتوم های موجود در سازمان رزم اسکادران ترکیبی سی و یکم و سی و دوم ، برای تست مهمات پروژه های جدیدی نظیر پروژه زوبین ( موشک هوا به سطح هدایت تلویزیونی ) ، پروژه عصر 67 ( مهمات هدایت دقیق لیزری ) ، پروژه ستار ( مهمات هدایت لیزری ) ، غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 ، مهمات هدایت دقیق قاصد یک / دو /سه ، موشک هوا به هوای فاطر ( نسخه بومی موشک AIM-9P سایدویندر ) و در نهایت حامل مهمات خوشه ای ( پروژه کایت -2000) ، مورد استفاده قرار گرفتند . به منظور افزایش توانایی فانتوم های نیروی هوایی در اجرای ماموریتهای محوله ، مابین سالهای 1988 تا 1990 ، سه پروژه تحت عنوان " کوثر یک تا سه " تعریف گردید که به حداقل دو فروند فانتوم ، این اجازه را می داد تا با حمل یک غلاف سوخترسانی و دو مخزن سوخت در مقرهای خارجی خود قادر به سوخت رسانی به یکفروند فتو فانتوم که به یک میله سوختگیری هوایی ثابت مجهز شده بود ، باشد . با این وصف ، نزدیک به تمام این پروژه ها بدلیل شکست های فنی و یا تغییر فرماندهان مسئول پروژه ، لغو گردید. در دهه 90 میلادی و بهبود روابط با کشورهای همسایه ، نهاجا موفق شد با همکاری نیروی هوایی پاکستان ، بیشتر از 100 تیر از موشکهای هوا به هوای AIM-9J خود ، ( شامل 20 تیر از موشکهای فوق در پایگاه سوم ) را اورهال کرده و به چرخه عملیاتی بازگرداند . علیرغم این موفقیت ، تعداد موشکهای فوق با ماموریتهای محوله به این پایگاه ، همخوانی نداشت ، بنابراین ، تصمیم براین شد ، تا موشکهای مادون قرمز چینی PL-7C با فانتوم های نهاجا تطبیق داده شود ، اما این پروژه نیز نتیجه ای جز شکست در برنداشت . پروژه فاطر نهایتاً این مساله باعث شد تا این بار ، موشکهای روسی R-73E با شبح های خسته نیروی هوایی یکپارچه شود و بر خلاف پیش بینی ها ، این یکپارچه سازی ، موفقیت آمیز بود و به سال 2002 میلادی ، یکفروند فانتوم به رجیستر 6556-3 موفق شد تا با استفاده از یک تیر موشک آر-73 ، یکفروند هواپیمای بدون سرنشین را ساقط نماید . موشک هوا به هوای روسی آر-73 روی یک محصول غربی علیرغم تمامی پروژه های بروزرسانی ، نزدیک به 50 سال از ورود فانتوم ها به سازمان رزم نیروی هوایی ایران می گذشت و این جتهای سخت کوش و سخت جان رزمی ، یک جنگ فرساینده شدید را نیز پشت سر گذاشته بودند ، در نتیجه نیاز بود تا یک ارتقاء اساسی روی این پرنده ها به منظور حفظ توان رزمی نیروی هوایی صورت پذیرد . برهمین اساس ، صنایع هوایی ایران (IACI) در سال 2008 ، قراردادی را به امضاء رساند تا یک بروزرسانی و ارتقاء اساسی را طی سه مرحله و تحت عنوان پروژه " دوران" ، برروی 64 فروند جنگنده/ بمب افکن های F-4E و تعداد انگشت شماری از جنگنده/ بمب افکن های F-4D به انجام رساند . به منظور تسریع روند پروژه دوران ، یک مقام مسئول در ستاد نهاجا منصوب گردید تا بر اموری نظیر دسترسی به دپوهای موشکی نیروی هوایی ، انبارهای قطعات و .... نظارت داشته تا فرآیند نوسازی و ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند . با آغاز این روند ، تقریباً همه فانتوم های موجود نیروی هوایی که مراحل ارتقاء آنها در سالهای گذشته ، لغو شده بود ، در قالب این پروژه از سر گرفته شد . غلاف TSL-99 به همراه مهمات هدایت لیزری ( تصویر مربوط به تست های پروازی و رژه نیروهای مسلح ) بر همین اساس ، اسکادران ترکیبی سی و یکم در پایگاه سوم شکاری ، نخستین اسکادران فانتوم نهاجا بشمار می رفت که اف-4 های بهینه سازی شده پروژه دوران را دریافت نمود که در حقیقت ، اولین کاربر آن نیز محسوب می گردید . با توجه به سوابق قبلی آزمایش موشک های روسی آر-73 ، نخستین فانتومی که برای ارتقاء در نظر گرفته شد ، شبح پیر به رجیستر 6556-3 بود که در گذشته با مهمات روسی ، یکپارچه شده بود . پروژه کایت -2000 این فانتوم علاوه بر دریافت سیستم ارتباطی جدید ، سطح کنترل پروازی جدیدی را نیز بخود دید که احتمالاً جزء قطعات تولید شده در داخل ایران بشمار می رفت . این بروزرسانی ، مابین ژانویه 2009 تا 14 اوت 2011 صورت پذیرفت و در همین تاریخ نیز به اسکادران مربوطه تحویل گردید . قاصد -3 دوسال بعد از این تاریخ ، یک فانتوم دیگر از پایگاه سوم ، به یک لوله سوخت گیری جمع شونده مجهز گردید . علاوه برآن ، یکفروند فانتوم از این پایگاه ، به رجیستر 6675-3 برای حمل و شلیک موشکهای ضد کشتی C-801K ، C-802A ، C-803 و در نهایت ، C-704KD ، سیم کشی و به اسکادران تاکتیکی سی و دوم تحویل داده شد . گفته می شود ، فانتوم فوق الذکر اولین آزمون شلیک در شرایط رزمی موشک ضد شناور C-704KD را در سیزدهم ژوییه 2015 میلادی ، انجام داده است . پس از این آزمون های موفقیت آمیز ، نهاجا به سازمان صنایع هوایی ایران ( IAIO) سفارش ساخت 100 تیر نمونه بومی این موشک را اارئه نمود که با شناسه موشک هواپرتاب " نصر" شناخته می شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، نخستین سری از این موشکها در 9 فوریه 2016 میلادی به نیروی هوایی تحویل داده شد . تعمیرات اساسی سنگین فانتوم ها در داخل ایران مابین سالهای 2009 تا 2012 ، صنایع IACI حداکثر قادر بود تا در بازه زمانی یکساله ، حداکثر دو فروند فانتوم را تحت پروژه دوران ارتقاء و بروز رسانی نماید ، اما این فرآیند به هیچ عنوان برای رفع نیازهای نیروی هوایی که روز به روز و ثانیه به ثانیه ، گسترش می یافت ، کافی نبود . به همین دلیل ، با توجهات بسیار ارزشمند معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ، شرایطی فراهم گشت تا تمامی مراحل اورهال سنگین فانتوم های منتخب برای بازگشت به توانایی کامل عملیاتی (FMC) در مرکز تعمیرات اساسی ، واقع در مهرآباد ، صورت پذیرد . بدین ترتین ، به شکل همزمان ، چند فروند از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، پس ازقرار گرفتن در قالب پروژه دوران ، به وضعیت کامل عملیاتی بازگشته و حتی در جریان تعمیرات دپویی برنامه ریزی شده ( PDM) در مهرآباد ، به استاندارد پروژه دوران ارتقاء پیدا کردند . فرآیند ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با ارسال جت F-4E نهاجا به رجیستر 6598-3 که بدنه آن در نتیجه آتش سوزی پیشرانه ، دچار آسیب دیدگی شدید شده بود ، در سال 2009 ، ادامه پیدا نمود . در حالی که مجتمع تعمیراتی اوج ، وابسته به نهاجا ، در حال تولید پنل های جدید بریا بخش انتهایی فانتوم فوق الذکر بود ، معاون وقت عملیات نیروی هوایی از مرکز تعمیرات اساسی مستقر در مهرآباد ، در یک اقدام تعجب برانگیز درخواست نمود تا فانتوم مورد نظر به وضعیت کامل عملیاتی ( FMC) بازگردد . در نتیجه این دستور ، فانتوم مورد نظر به رجیستر6598-3 نخستین چک پروازی خود را پس از انجام تعمیرات سنگین در 18 فوریه 2012 انجام و دوهفته بعد ، به اسکادران اصلی خود ( اسکادران سی و دوم تاکتیکی ) تحویل داده شد . این مساله موجب گردید تا یکی دیگر از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، به رجیستر 6650-3 که به منظور بازگشت به شرایط کامل رزمی ، به مرکز فوق الذکر تحویل داده شده بود ، برای حمل غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 مورد ارتقاء قرار گرفته و سیم کشی های مربوط به آن ، روی این فانتوم صورت پذیرد . این جت نوسازی شده ، پس از طی مراحل مختلف نوسازی ، سرانجام در 15 مارس 2011 به مورد آزمایش های مقدماتی قرار گرفت و در ماه مه 2013 به خانه اصلی اش در پایگاه سوم بازگشتی دوباره داشت . پس از اتمام بروزرسانی این فانتوم ، نوبت به شبح دو موتوره دیگری به رجیستر 6669-3 رسید که بدون هیچ بروزرسانی خاصی ، پس از اورهال معمول ، در یکم مارس 2014 به اسکادارن سی و دوم تحویل گردید . پروژه دوران محدودیتهای بودجه ای که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با آن دست و پنجه نرم می کند ، موجب کند شدن روند بازگردادندن فانتوم ها به وضعیت و شرایط کامل عملیاتی توسط صنایع هوایی ایران ، شده بود . چنانکه در سال 2009 ، این مرکز صرفاً موفق شد تا فرآیند تعمیرات سنگین دو فروند فانتوم پایگاه سوم ( رجیسترهای 6611-3و 6662-3) را به اتمام برساند . اما پس از آن ، فانتوم های بعدی ، به رجیسترهای 6559-3 / 6555-3 و 6684-3 به ترتیب ، در سالهای 2010 ، 2011 و 2013 در فرآیند تعمیرات سنگین قرارگرفتند ، اما در میان آنها ، تنها دو فروند به استاندارد FMC دست پیدا نمودند . شاید ، یکی از نتایج غیر منتظره ، اما مطلوب این روند ، یعنی تعمیرات فانتوم ها و فتو فانتوم های نهاجا در سطح دپویی پایگاه سوم این بود که نیروی هوایی در بازه زمانی 2009 تا 2015 بتدریج از تکنسین های پرتجربه و قدیمی به منظور بازگرداندن فانتوم های آسیب دیده دعوت بعمل آورد . موفقیت این شیوه تا جایی بود که یکفروند فانتوم آسیب دیده به رجیستر 6642-3 پس از طی تعمیرات سنگین ، در رژه نیروهای مسلح به سال 2016 میلادی ، شرکت نمود . ادامه دارد ....................... صرفاً برای میلیتاری
-
-1 پسندیده شدهانصارالله کدوم کشتی نظامی رو زده ؟؟ فقط نفت کش و فله بر میزنه ! اونام پدافند ندارن . هر چی سمت کشتی های نظامی شلیک کرده به راحتی دفاع شده . تازه همون کشتی های تجاری رو هم با موشک بالستیک ضد کشتی میزنه بعضا. در مورد اوکراین هم که فرمودین ، دشمن ما پدافند غربی داره . کشتی های روسی نیستن. عملکرد پدافندهای غربی تا حالا فوق العاده بوده برعکس پدافندهای روسی . با این جور سلاح های ساده نمیشه کاری از پیش برد .