برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 22 اردیبهشت 1404 در همه مناطق
-
6 پسندیده شدهنصب تسلیحات جدید بر ناو سهند توانمندی یا افزایش ریسک در خبر ها نصب ۸ تا ۱۲ موشک ضد کشتی بر روی ناو سهند درج شده بود که نیاز به موشکافی دارد اصل خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1404/02/17/3307519/ناو-سهند-به-12-موشک-کروز-مجهز-خواهد-شد برای بررسی امکان سنجی نصب ۸ تا ۱۲ موشک بر روی ناو سهند ابتدا باید به سابقه این ناو رجوع کرد. شناور سهند سابقه دو بار غرق شدن در داکت کشتیسازی ایزو ایکو در تاریخ ۱۹ تیر تا ۱ مرداد ۱۴۰۳ را دارد این حادثه به دو دلیل میتواند رخ داده باشد اول مشکل در طراحی و دوم در تجهیزات متعادل کننده شناور های کلاس موج مانند جماران، دیلمان و دنا با عرشه آلومینیومی ساخته شده اند که سبب سبک سازی سازه میشود و امکان نصب تجهیزات دیگر را فراهم میکند. موفقیت دنا در سفر به دور دنیا تا حد زیادی مرهون این عرشه سبک بود اما ناو سهند سبلان و الوند دارای عرشه فلزی هستند و محل مرکز جرم آن بالاتر از سایر ناوهای این کلاس است. این مساله میتواند زاویه کژمان را برای شناور کاهش دهد این امر در زمان قرار گرفتن در طوفان با ارتفاع موج زیاد و یا خرابی پمپهای تعادل یا نفوذ آب به داخل ناو سبب غرق سزیع ناو میشود خال با این مقدمه بر روی ناوی که مرکز ثقل آن بالا است ۱۲ فروند موشک ضد کشتی هم نصب میشود که با محاسبه هر فروند ۳۰۰ کیلوگرم برای هر فروند عملا ۳.۶ تن برای ۱۲ موشک به وزن کشتی اضافه شده و مرکز ثقل کشتی را به میزان قابل توجهی بالا میآورد و خطر غرق شدن را افزایش میدهد امید است با توجه به دو بار غرق این ناو امید است از این حوادث درس گرفته و با محاسبه بیشتر فرایند تغییرات را دنبال کنند.
-
5 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهنبرد اخیر بین نیروهای پاکستانی و هندی با پیروزی قطعی پاکستان به پایان رسید. اکنون که به نظر میرسد آخرین جنگ هند و پاکستان در جریان است، نگاهی اجمالی به چگونگی رویارویی ارتشهای دو کشور در مقابل یکدیگر میاندازیم. تاکنون، این درگیری آنطور که بسیاری - از جمله این تحلیلگر - تصور میکردند، پیش نرفته است. در آستانهی خصومتهای آشکار بین دو قدرت متخاصم شبهقارهای، بسیاری از کارشناسان به سادگی فرض میکردند که هندیها با توجه به وسعت، نیروی انسانی و بودجهی نظامی بیشتر، همسایگان پاکستانی خود را شکست خواهند داد. با این حال، در ساعات آغازین درگیری، به نظر میرسد پاکستانیها بر رقبای هندی خود پیروز شدهاند . جزئیات مربوط به این درگیری هنوز تا حدودی کم است، اما در ساعات اولیه چهارشنبه، 7 مه 2025، اسلامآباد مجموعهای از اعلامیههای باورنکردنی در مورد پیروزیهای هوایی بر هند منتشر کرد - که هند، آشکارا، هیچ تلاشی برای رد آن نکرده است. آشنایی با موشک هوا به هوای PL-15 پاکستان به عبارت دیگر، اسلام آباد ادعا کرد که موشکهای هوا به هوای PL-15 ساخت چین - که احتمالاً توسط هواپیماهای جنگی J-10C ساخت چین به پاکستان شلیک شدهاند - سه جت رافال ساخت فرانسه نیروی هوایی هند (IAF) ، یک فروند Su-30MKI ساخت هند و یک فروند MiG-29 ساخت روسیه را سرنگون کردهاند . این هواپیماها - و به ویژه رافالها - از جمله قویترین هواپیماهای جنگی نیروی هوایی هند بودند. خلاصه اینکه، نبرد اخیر بین نیروهای پاکستانی و هندی با پیروزی قطعی پاکستان به پایان رسید. همچنین این هشداری برای غرب است که فناوری نظامی چین، همانطور که در پاکستان دیده میشود، نباید دست کم گرفته شود. موشک PL-15 چین یک موشک هوا به هوای دوربرد با هدایت راداری فعال است که توسط آکادمی موشکهای هوابرد چین (CAMA) مستقر در لویانگ طراحی شده و به عنوان یک سلاح فراتر از دید (BVR) برای نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق (PLAAF)، نیروی هوایی دریایی ارتش آزادیبخش خلق و نیروی هوایی پاکستان عمل میکند. موشک PL-15 چین که اولین بار در سال ۲۰۱۱ آزمایش شد، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در حالی که بر روی یک جنگنده نسل پنجم چنگدو J-20 "اژدهای قدرتمند" نصب شده بود، مشاهده شد. این موشک بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ وارد خدمت شد. در نیروی هوایی پاکستان، PL-15 بر روی جنگندههای JF-17 Block III ساخت چین و همچنین جنگندههای J-10CE - کلاسی از جنگنده که طبق گزارشهای اولیه، تمام آن پرندگان نیروی هوایی هند را سرنگون کرد - نصب شده است. موشک PL-15 برای درگیری با اهداف با ارزش بالا مانند هواپیماهای هشدار اولیه و کنترل هوایی، تانکرها و جنگندهها در بردهای طولانی طراحی شده است و جایگزین موشک قدیمیتر PL-12 به عنوان موشک استاندارد BVR برای نیروهای چینی و پاکستانی شده است. این موشک از یک موتور راکتی سوخت جامد دو منظوره استفاده میکند، اگرچه نوع صادراتی آن، PL-15E - که احتمالاً در نبرد هوایی روز چهارشنبه استفاده شد - از پیشرانه یا موتور کمی متفاوت استفاده میکند. برخی منابع معتقدند که PL-15ها میتوانند به سرعتهایی تا 5 ماخ برسند، اگرچه این موضوع تأیید نشده است. اکثر تحلیلگران معتقدند که مدل داخلی PL-15 چینی معادل موشک انگلیسی-فرانسوی MBDA Meteor است . همچنین قرار است با موشک آمریکایی AIM-120D AMRAAM رقابت کند. در واقع، ساخت PL-15 توسط چین احتمالاً ارتش آمریکا را بر آن داشت تا AIM-260 و AIM-174B را برای مقابله با آن بسازد . این موشکها دارای سیستمهای هدایت هیبریدی، از جمله سیستم ناوبری اینرسی (INS) به همراه یک خط داده دو طرفه در میانه مسیر برای بهروزرسانی از هواپیمای پرتابکننده یا هواپیماهای فرماندهی و کنترل هوابرد هستند. یک جستجوگر راداری آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) با حالتهای فعال و غیرفعال برای هدفیابی نهایی وجود دارد که دقت بالا و مقاومت در برابر اقدامات متقابل را ارائه میدهد. بالههای تاشو که برای حمل داخلی در هواپیماهای رادارگریز مانند J-20 طراحی شدهاند، یکی از ویژگیهای بارز این موشک هستند. گونه PL-15E دارای بالههای عقب تاشو برای افزایش ظرفیت حمل بار داخلی است؛ این امر باعث میشود که برد آن در مقایسه با نمونه چینی PL-15 داخلی کاهش یابد. پاکستان با استفاده از فناوری دفاعی چین پیروز شد با این وجود، پاکستانیها این سیستم را با تأثیر مرگبار در درگیری رو به رشد خود با هند به کار گرفتهاند. سرنگونی موفقیتآمیز پنج هواپیمای جنگی نیروی هوایی هند توسط آنها، ضربهای سهمگین به نیروی هوایی هند و همچنین ارتش هند است. در حالی که هر نظامی که درگیر یک درگیری تقریباً همسطح میشود، میتواند انتظار داشته باشد که تعداد زیادی از هواپیماهایش آسیب ببینند یا نابود شوند، واقعیت این است که قرار نبود پاکستانیها تا این حد مؤثر باشند. این هنوز مرحله اولیه درگیری است و احتمال درگیریهای بیشتر وجود دارد. هند، حداقل روی کاغذ، مزایای زیادی نسبت به همسایگان پاکستانی خود دارد. اما حملات موفقیتآمیز هواپیماهای پاکستانی نشان میدهد که اسلامآباد برای حفظ موقعیت خود تلاش میکند. علاوه بر این، این هشداری برای آمریکاییها است که نباید فناوری موشکی چین را دست کم گرفت - به خصوص که آمریکاییها و چینیها برای نبرد آینده بر سر تایوان در کنار هم قرار گرفتهاند. منبع: https://web.archive.org/web/20250509012255/https://nationalinterest.org/blog/buzz/how-chinese-missiles-routed-indias-air-force-over-pakistan
-
3 پسندیده شدهبسم ا.. إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ امیر سرتیپ دوم خلبان بهرام فیروزی ، جانشین اسبق عملیات پایگاه نهم شکاری بندرعباس و از خلبانان دلاور اسکادران های فانتوم نیروی هوایی در سن 77 سالگی به یاران شهیدش پیوست . وی که تا 65 سالگی بصورت خلبان فعال پرواز می کرد ، 2023 ساعت پرواز را در کارنامه خود دارد که بخش اعظم آن در دفاع مقدس ثبت شده .. یادش گرامی و راه اش پررهرو...
-
2 پسندیده شدهسلام ناو سهند فعلی از کلاس جماران است و نه از کلاس الوند . اون سهند قبلی بود که از کلاس الوند بود . سهند فعلی سازه اش کاملا مانند جماران و دنا است . خبر منتشر شده هم در مورد نصب 12 موشک روی سبلان هم بود که دوستان عکسش را هم گذاشته بودند . ( احتمالا شاید استدلال شما بتواند در مورد سبلان به کار برود و البته ما همچنان مهندسان طراح این موضوع در نیروی دریایی را باید عاقل فرض کنیم که به این موارد هم فکر کرده باشند )
-
2 پسندیده شدهبسم ا... شب بُهت آور در جنوب آسیا با احترامات فائقه از ارتش هندوستان هند/پاکستان یکم ماه می 2025 هند/پاکستان دوم ماه می 2025 هند/پاکستان پنجم ماه می 2025 هند/پاکستان هفتم ماه می 2025 هند/پاکستان هفتم ماه می 2025 اخبار متعدد از نخستین درگیری موشک دوربرد پی ال-15 چینی از روی حامل نامشخص ( جی اف-17 یا جی-10 ) تا ساقط شدن رافال هندی و اخبار ضد و نقیض از سرنگونی جی اف-17 پاکستانی .. بقایای موشک براهموس پس از حمله به پاکستان در هند در هند، ساکنان محلی قطعاتی از موشکی را پیدا کردند که در ابتدا با یک موشک سام پاکستانی اشتباه گرفته شد، اما در میان قطعات، قطعاتی با علامت "P-SK-310" وجود داشت - یک نام روسی مرتبط با موشک براهموس . براهموس محصول مشترک سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند و شرکت روسی NPO Mashinostroyeniye است. این موشک یکی از سریعترین موشکهای کروز جهان است و قادر است به سرعت ۳ ماخ برسد. بقایای رافال هندی به شماره دم BS 001 این هواپیما با شماره سریال DH01، اولین فروند رافال است که از یک دسته ۳۶ فروندی تحت قراردادی که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، به نیروی هوایی هند تحویل داده شده است.
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهپهپاد های انتحاری چینی TS-70 TS-180 در حمله به پورت سودان استفاده شدند منبع
-
1 پسندیده شدهگزارش سرویس اطلاعاتی چین از دلایل سقوط بشار اسد یک گزارش اطلاعاتی منتشرشده توسط سرویس اطلاعاتی چین، جزئیات تکاندهندهای را درباره تغییر قدرت در سوریه و برکناری بشار اسد، رئیسجمهور سابق این کشور، فاش کرده است. این گزارش که هنوز بهطور رسمی تأیید نشده، اما از سوی برخی منابع بهعنوان گزارشی معتبر تلقی شده، ادعا میکند که سقوط اسد نتیجه خیانت داخلی از سوی مقامات ارشد ارتش سوریه و توطئهای پیچیده با مشارکت قدرتهای منطقهای و بینالمللی بوده است. خیانت داخلی و سقوط حلب بر اساس این گزارش، شب سقوط شهر حلب نقطه عطفی در این تحولات بوده است. گروهی از افسران ارشد فرماندهی مرکزی ارتش سوریه، که با پول قطر تطمیع شده بودند، به اتهام خیانت متهم شدهاند. این افسران در اقدامی هماهنگ، فرمانده مشاور ایرانی، کیومرث پور هاشمی (معروف به حاج هاشم)، را در یک اتاق کنفرانس ایزوله کردند و سپس با تماس مستقیم با موساد اسرائیل، راه را برای پیشروی جبهه آزاد شام به رهبری ابومحمد جولانی هموار کردند. این گروه توانست تنها در عرض ۴۵ دقیقه و بدون هیچ مقاومتی، شهر حلب را اشغال کند. گسترش خیانت به دیگر شهرها این گزارش ادعا میکند که خیانت به حلب محدود نشد و شهرهای دیگر سوریه نیز به همین ترتیب تسلیم شدند. مقامات سوری حتی مختصات جعلی به حزبالله لبنان ارسال کردند که منجر به گرفتار شدن این گروه و نابودی یک کاروان ۱۰۰ خودرویی متعلق به حزبالله در حملات اسرائیل شد. همزمان، نیروی هوایی آمریکا مواضع شبهنظامیان مردمی عراق را در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار داد که این اقدام نیز با عملیات اسرائیل هماهنگ بوده است. فریب بشار اسد گزارش اطلاعاتی چین همچنین مدعی است که بشار اسد، علیرغم هشدارهای ایران، از گستردگی خیانت در ارتش خود بیاطلاع بوده است. او گزارشهای جعلی از سوی نزدیکانش دریافت میکرد که او را از وضعیت واقعی میدان نبرد دور نگه داشته بودند. با افزایش تلفات و شکستهای پیاپی، اسد به وفاداری فرماندهان ارشد خود شک کرد. طبق این گزارش، طرح نهایی این بود که او مستقیماً به جبهه النصره (که بهعنوان نهاد آزادسازی جعلی معرفی شده بود) تحویل داده شود. اسد که از خطر قریبالوقوع آگاه شده بود، از ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، درخواست کمک مستقیم کرد و موفق شد در آخرین ساعت ها به مسکو برود. نقش قدرتهای بینالمللی این گزارش ادعا میکند که عملیات سقوط اسد با هماهنگی چندین سرویس اطلاعاتی بینالمللی، از جمله سرویس اطلاعاتی بریتانیا (MI۶)، موساد اسرائیل، و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) برنامهریزی و اجرا شده است. این عملیات تحت نظارت مستقیم رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، انجام شده است. برخی منابع نیز از نقش قطر و امارات متحده عربی در تأمین مالی این عملیات خبر دادهاند، کشورهایی که پیشتر نیز به دخالت در امور داخلی چندین کشور آفریقایی برای تسلط بر منابع نفت، گاز و مواد معدنی متهم شدهاند. واکنشها و تحلیلها این گزارش با واکنشهای متفاوتی در شبکه های اجتماعی روبهرو شده است. برخی منابع داخلی در سوریه بخشهایی از این گزارش را تأیید کردهاند، اما جزئیاتی مانند نابودی کاروان حزبالله را رد کردهاند. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران این گزارش را تلاشی برای تبرئه روسیه از نقش خود در تحولات سوریه میدانند. آنها معتقدند که مسکو نتوانست یا نخواست از نفوذ ترکیه در ادلب جلوگیری کند، که زمینهساز این تحولات شد. آینده سوریه گزارش اطلاعاتی چین پیشبینی میکند که در روزهای آینده جزئیات بیشتری از این روند پیچیده، که ترکیبی از خیانتهای داخلی و توطئههای بینالمللی برای بازسازی چشمانداز سیاسی سوریه مطابق با منافع قدرتهای بزرگ منطقهای است، آشکار خواهد شد. با این حال، آینده سوریه همچنان نامشخص است، در حالی که گزارشهایی از غارت، خشونت و تخریب اماکن تاریخی توسط گروههای تحت فرمان جولانی به گوش میرسد. این تحولات بار دیگر نشاندهنده پیچیدگی بحران سوریه و دخالتهای گسترده خارجی در تعیین سرنوشت این کشور است. جامعه بینالمللی اکنون با این پرسش مواجه است که آیا این تغییرات میتواند به صلح و ثبات در منطقه منجر شود یا تنها مرحله جدیدی از درگیریها را رقم خواهد زد. لینک تکمیلی گزارش : منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهناو محافظ سهند و اعمال تغییرات در محل پد بالگرد در آخرین بروز رسانی ناو سهند با جابجایی سامانه دفاع نزدیک کمند و موشک های کروز و جانمایی آنها در انتهای ناو، پد فرود بالگرد مقداری به جلوتر منتقل شده است. با توجه به مشخص نبودن جزئیات فعلاً نمی شود دقیقاً دلایل این کار و مزیت های آن را بررسی کرد. اما با این اعمال این تغییرات در طراحی ناو میتوان مزایایی احتمالی رو برای آن برشمرد: ۱- با نزدیک شدن پد بالگرد به مرکز ثقل ناو، وجود یا عدم وجود بالگرد بر روی پد، تاثیر کمتری در پایداری ناو خواهد داشت. ۲- امکان استفاده احتمالی از فضای بوجود آمده در زیر پد بالگرد. ۳- مهیا شدن فضای بیشتر در انتهای ناو و احتمالاً افزایش تعداد تسلیحات قابل نصب از جمله موشک های کروز. علی رغم وجود مزیت های احتمالی برای این تغییرات بر روی ناو سهند اما واقعاً این همه تغییرات و تفاوت ها در نمونه های مختلف کلاس موج نشان دهنده نداشتن یک طرح کامل و عدم بهینه سازی اولیه در طراحی ناو های در این کلاس است که از یک سو هزینه های بالایی بر روی دوش نداجا گذاشته و از طرفی ناوهای کلاس موج برای دریافت این بروزرسانی ها زمان های طولانی از مدار عملیاتی خارج خواهند بود!
-
1 پسندیده شدهچند خبر از نیروی هوایی ارتش هواپیمای سایه در سازمان رزم نهاجا دو ارتقای سنگین را دیده است،در یکی توانایی جنگ الکترونیک و دفاعی را دریافت کرد و بیشتر در رزمایش ها شرکت داشت،حال با همکاری صنایع هوایی توانایی شنود و جمع آوری اطلاعات را دارد و در حال آماده شدن برای اولین ماموریت رزمی خود در کنار تامکت ................... همانطور که گفته بودیم با آغاز تنش های ایران و آمریکا،ستاد کل نیروهای مسلح بر مونتاژ سریع تر سوخو 35 فشار خواهد آورد و در نهایت هم این اتفاق افتاد . روس ها آماده تحویل چندین فروند از این شکاری هستند،دیگر همه چیز به ستاد فرماندهی نهاجا بستگی دارد. آخرین گزارش از وضعیت مونتاژ سوپر فلانکر ها در روز عید فطر به شخص امیر هادیان ارائه شد این گزارش کتبی از سوی روس ها آماده و از طریق یکی از فرماندهان نیروی هوایی به تهران برده و و تحویل داده شد پ ن:حداقل سه فروند سوپر فلانکر اماده پرواز در کشور حضور دارند
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ایده تبدیل هرکولس ها به سکوی حمل پهپاد مسلح کرار
-
1 پسندیده شدهبسم ا... فراموش ات نمی کنیم ... سرتیپ خلبان شهید محمدرضا رحمانی ششم دی 1398 ، ششم دی 1403 میگ-29 یو.بی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
-
1 پسندیده شدهبسم ا... در راستای این خبر بزرگترین بالگرد روسی با ظرفیت ۱۲۰ نفر در ایران تصویری از دهه هفتاد شمسی و حضور بالگرد میل-26 روسی در ایران حضور بالگرد میل-26 در فرودگاه جنب مرکز نمایش های هوایی ایران - جاده کرج که برای بازاریابی این نمونه توسط شرکت نوید تک صورت گرفت نکته : بوئینگ 707 که تبدیل به رستوران هوایی شده در پس زمینه تصویر بخوبی مشخص است .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهضربه اول به ژاپن نخستین حمله هوایی به ژاپن در طول جنگ جهانی دوم در ۱۸ آوریل۱۹۴۲ انجام شد که ۱۶ بمب افکن B-25 از ناو هواپیمابر یو اس اس هورنت آمریکا پرواز کرده تا با پرواز تقریباً ۹۶۵کیلومتری به ژاپن برسند و بنوعی مرهمی بر زخم عمیق پرل هاربر بگذارند. این گروه به فرماندهی سرهنگ دوم جیمز اچ. دولیتل، به علت کشف شدن توسط یک ناو محافظ ژاپنی، زودتر از انتظار پرواز میکنند. هر بمب افکن ۵ خدمه داشت بنابراین در عملیات در مجموع ۸۰ آمریکایی حضور داشتند. پس از بمباران ۱۵ فروند از این بمب افکن ها گم شدند و یکی از آنها در ولادی وستوک شوروی فرود آمد. روس ها هم از همه چیز بی خبر این افراد را بازداشت کردند. گروهی موفق شدند به چین پرواز کنند در این بین ۴ بمبافکن سقوط کرده یا در سواحل فرود آمدند و در نتیجه آن ۳ خدمه کشته میشوند. ژاپنی ها ۸ نفر از این افراد را اسیر میکنند که ۳ نفر از آن ها در ماه اکتبر اعدام شدند و یک نفر دیگر هم در اسارت جان باخت. فرماندهی عالی ژاپن که از این حمله خجالت زده بود، حمله به پایگاه نیروی دریایی آمریکا در میدوی را تسریع کرد که به نبرد دریایی میدوی در ژوئن۱۹۴۲ و به شکست تعیین کننده ژاپن منجر شد. فیلم این عملیات: https://aparat.com/v/4O701
-
1 پسندیده شدهاولویت بندی در توسعه دانش ساخت هواپیما - قسمت دوم توسعه بهینه مبتنی بر عملکرد و نیاز میدانی توسعه با کمترین منابع ولی با بیشترین بهره وری و اثرگذاری کاری سخت ولی حیاتی و لذت بخش است. رسیدن به این هدف جز با نگرشی بدون عینک، تفکری باز و عملی راسخ محقق نمی شود. در توسعه یک توانمندی و کارت برنده لازم است چند آیتم مدنظر باشد: 1- شناخت نقاط قوت و ضعف دشمن 2- شناخت نقاط قوت و ضعف خود 3- ارتباط بین نقاط قوت خود و نقاط ضعف دشمن 4- ایجاد خلل در ارتباط نقاط ضعف خود در مقابل نقاط قوت دشمن 5- اولویت بندی روش ها و کارت ها 6- تولید کارت موثر بسیار جالب است که شروع روند از شناخت دشمن آغاز می شود نه خود ما علت این امر ایجاد معیار برای قضاوت در خصوص توانمندی ها بصورت بهینه است. در آخرین گام تولید کارت موثر می باشد که برخلاف انتظار خیلی افراد است علت ساده است اول باید خوب دید و بعد فکر کرد و در انتها دست به عمل زد (تبصره: هرگز نباید در هیچ کدام از این مراحل دچار وسواس بشیم) خوب دیدن ------->>>> ( مراحل 1 و 2 شامل شناخت نقاط) خوب فکر کردن --->>>> ( مراحل 3 و 4 و 5 ایجاد ارتباط بین نقاط و اولویت بندی) خوب عمل کردن -->>>> ( مرحله 6 تولید کارت موثر ) ولی برای تولید کارت خوب باید نیازهای خودمان را بدانیم اولین گام: درک نیازهای ما با شناخت روی دشمن شروع می شود ---------------------------------------------- برگی به نام نیروی هوایی در اینجا مشخصا روی بزرگترین برگ برنده دشمن در یک نبرد مختصر یا تمام عیار دست می گذاریم نیروی هوایی دشمن به دو دسته نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی کشورهای منطقه تقسیم می شود. نیروی هوایی کشورهای همسایه موارد مشابه آمریکا را دارد ولی با کمیت و کیفیت به مراتب پایین تر، از این رو باید این نقاط در دل نقاط قوت نیروی هوایی آمریکا قابل جمع شدن دانست. نقاط قوت نیروی هوایی آمریکا: - تعداد بالا - کیفیت بالا - مهارت خلبانان - لجستیک قوی - اطلاعات و شناسایی خوب - ارتباطات و مدیریت خوب صحنه نبرد تفکر مقابله - کمیت و کیفیت بالای جنگنده ؟؟؟؟ برای کاهش تعداد جنگنده زدن اهداف از مبدا باید صورت بگیرد یعنی شکار در خود پایگاه های نظامی و یا ناوهای هواپیمابر ایجاد اختلال در مسیر لجستیک جنگنده ها شامل سوخت، مهمات و سرویس تعمیراتی ایجاد بعد مسافت برای جنگنده و ایجاد محدودیت زمان عملیات برای خلبان ( شبیه مشکل بعد مسافت برای خلبانان آلمانی در بمباران بریتانیا) ایجاد اخلال های جنگ الکترونیک برای از کار انداختن کیفیت سلاح ها بصورت پسیو تقویت جنگنده های برتری هوایی برای مقابله مستقیم با مهاجمین پدافند غیر عامل - مهارت خلبانان ایجاد شرایط غیر معمول که خلبانان دشمن به آن عادت ندارند برای مثال عدم امکان ارتباط گیری یا موقعیت یابی ترور و شکار خلبانان دشمن ( روش مورد علاقه اسرائیل) ایجاد ترافیک پروازی و افزایش خستگی پرواز - لجستیک قوی انهدام منابع و انبارهای ذخیره شامل مهمات، سوخت، قطعات تعمیراتی قطع خطوط مواصلاتی هوایی و زمینی و دریایی - اطلاعات قوی و شناسایی خوب کور کردن یا انهدام ماهواره ها انهدام رادارهای زمینی و پیش اخطار انهدام یا دور کردن جنگنده و پهن پیکرهای پیش اخطار و شناسایی جمینگ و کور کردن جنگنده ها وارد کردن اطلاعات اشتباه و یا افزایش اهداف کاذب ایجاد عمومی سازی بسیاری از خدمات پایگاه ها که باعث ازدیاد اهداف و سخت شدن نقشه برداری های دشمن (در لیبی اروپا و آمریکا تمام زیرساخت های غیرنظامی را زدند، در حالی که کاربرد دوگانه نداشتند پس اینکه یک محل غیرنظامی یا غیر قابل استفاده برای کار نظامی هست دلیل برای نزدن نیست) - ارتباطات و مدیریت خوب صحنه نبرد ایجاد اخلال در ارتباطات بین نیروها انهدام پایگاه ها یا پهن پیکرهای مدیریت نبرد انهدام گره ها و نقاط ارتباطی اتاق های مدیریت نبرد در ان سوی کره زمین ایجاد هجمه اطلاعاتی با حملات پراکنده و ناشناس شناسایی رفتار دشمن و پیش بینی و اقدام علیه طرح های عملیاتی جمینگ و کور کردن جنگنده ها ------------------------------------------------------------ دومین گام: اولویت بندی نیازها اولویت بندی اهداف موارد بحث شده تعداد بالایی را تشکیل داده و زمان و اعتبار مالی بالایی را برای انجام می طلبد که برای کشورهای ثروت مند هم سخت می باشد. راهکار اولویت بندی اهداف و انتخاب ارزانترین و کاراترین هدف است. برای یک انتخاب خوب باید داشته ها و توانمندی های خود را بشناسیم. معمولا ایده اصلی در اولویت بندی حلقه های واردن است و بعد منابع و توانمندی های موجود در صورت تحقق این اهداف توان دشمن بصورت تصاعدی افول کرده و زمینگیر می شود. موارد مهم و کلیدی: در خصوص جنگنده ها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی و زدن پایگاه ها و جنگنده ها روی زمین با قدرت موشکی لجستیک انبارها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی انهدام رادارهای زمینی >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی ضد رادار انهدام یا کور کردن ماهواره ها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> جمینگ یا اخلال گر ماهواره ای / موشک ضد ماهواره انهدام خطوط مواصلاتی زمینی یا دریایی >>>>>>>>>>>>>> پهپادها / موشک خلیج فارس لجستیک هوایی شامل ترابری .و سوخت رسان >>>>>>>>> جنگنده هایی همچون اف 14 با موشک های دوربرد و هایپرسونیک / استفاده از پهپادها برای شکارهای فرای افق دید راداری پرنده های شناسایی و پیش اخطار پهن پیکر >>>>>>>>>>> جنگنده هایی همچون اف 14 با موشک های دوربرد و هایپرسونیک / استفاده از پهپادها برای شکارهای فرای افق دید راداری شکار پرنده تخصصی جنگ الکترونیک یا سوخت رسان >>>> توسعه و تقویت زیرساخت های جمینگ و ضد جمینگ / ساخت یا تهیه جنگنده برتری هوایی جنگ الکترونیک و جمینگ >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> توسعه و تقویت زیرساخت های جمینگ و ضد جمینگ به هم زدن برنامه دشمن و خلبانانش >>>>>>>>>>>>>>>> استفاده از هوش مصنوعی برای پهپادها و موشک ها ایجاد برتری هوایی >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ساخت یا تهیه جنگنده برتری هوایی / پهپادهای شکارچی با هوش مصنوعی اگر دقت کرده باشید با کمک یک نیاز سنجی و اولویت بندی در مقابل بخش قابل توجهی از توان دشمن با داشته های فعلی توازن ایجاد می شود و با این امکان علاوه بر طرح ریزی یک استراتژی و راهبرد درست در اختصاص منابع برای کسب بهینه ترین جواب می توان اقدام کرد سومین گام: عمل کردن با یک جمع بندی ابتدایی می توان دریافت که اگر سه آیتم زیر بر طرف شد، نیروی عظیم هوایی آمریکا به سرعت از هم فرو خواهد پاشید. مواردی که باید توسعه داده شود: موشک های دوربرد و هایپرسونیک برای شکار پهن پیکرها در فواصل بسیار دور پهپادهایی با هوش مصنوعی و قابلیت داگ فایت توسعه جمینگ یا اخلال گر ماهواره ای موشک ضد ماهواره جنگنده برتری هوایی ( با قابلیت تبدیل به آواکس هوایی یا جمینگ ) ایجاد، پیگیری و حفظ این تفکر ماموریتی غیر ممکن است که جوانان این مرز بوم ان را بارها محقق کرده اند. ---------------------------------------------------------------------------------------- در قسمت قبل سعی شد به نحوه مدیریت تولید کارت موثر (جنگنده هوایی) گریزی زده شود و برای این منظور به دو سوال زیر پاسخ داده شود و روش ایران در مورد ساخت جنگنده درک شود. * اولین سوال کدام جنگنده برای ساخت بهینه تر بود؟ بویژه با نمونه هایی که داشتیم * دومین سوال کدام بخش های جنگنده به ترتیب باید کار می شد؟ و یک نگاه به مسیر رسیدن به خودکفایی و تولید انداخته شد --------------------------------------------------------------------------------------- در مورد مشخصات یک جنگنده خوب هم نکاتی گفته شد. تقدیم به برادر عزیر @MR9 این نوشته عمدا در تاپیک مدیرت منابع لحاظ شد تا نگاه یک مدیریت منابع به درد و نیاز بزرگ در ساختار نظامی ما بیان گردد.
-
1 پسندیده شدهاولویت بندی در توسعه دانش ساخت هواپیما مثالی که اینجا در موردش بحث می شود روش ایران در مورد ساخت جنگنده است * اولین سوال کدام جنگنده برای ساخت بهینه تر بود؟ بویژه با نمونه هایی که داشتیم * دومین سوال کدام بخش های جنگنده به ترتیب باید کار می شد؟ اول باید یک نگاه به مسیر رسیدن به خودکفایی و تولید باید انداخت جنگنده هایی که در اختیار داشتیم ما را به کجا می برد؟ یک سری متعلق به خرید های زمان شاه بود که شامل اف 5 اف4 و اف 14 بودند و شناخت خوبی روی آنها و تعمیرات مربوطه وجود داشت. سری دوم مربوط به جنگنده های روسی بود که یا از شوروی گرفته بودیم و یا از عراق به همراه تعدادی میراژ که در مورد این جنگنده ها شناخت بسیار کم بود. از این بابت انتخاب می بایست از جنگنده هایی صورت می گرفت که در طوفان دفاع مقدس خود را اثبات کرده بودند. انتخاب بین جنگنده ها بسیار سخت بود چون تفاوت ها راهبردی است اف 14 جنگنده برتری هوایی بود بالاترین سطح تکنولوژی ولی گران و پیچیده اف 4 ستون فقرات نیروی هوایی بود و سلاح اصلی در تهاجم و بمباران ها اف 5 جنگنده ای پر تعداد، ساده و دم دست شهید ستاری و تیم همراهان در جمع بندی بر روی اف 5 توافق کرده و کارشان را با ساخت آذرخش اجرا کردند؟ تاپیک کامل تر در مورد این مسیر در جنگنده چند ماموریته بومی سبک شفق ، برهان ، صاعقه ، آذرخش و تاپیک جت آموزشی - رزمی کوثر 88/ یاسین آمده است. و مسیری که طی شد تا اینجا جنگنده کوثر ساخته شد. اما باتوجه به اهمیت نگهداری اف 4، اف 14 قطعه سازی چه در سطح اورهال و چه در سطح ارتقا پیگیری شد و ارتقا پیشرانه ها و دیگر سامانه ها نیز صورت گرفت. محدودیت در خرید و نیاز به پرواز پرندگان آهنین باعث شد تفکر تعمیر و ارتقا سراغ میگ و میراژ هم برود. با این اوصاف و شواهد ایران روی بخش های هواپیما کار کرد و سعی به تولید دانش فنی هر بخش و دانش ماژوال نمود. اما تولید هواپیما در ایران بسیار کند تر از آنچه تصور می شد جلو رفت و ناگاه کشورهایی چون تایوان و ژاپن را می دید که جنگنده می سازند و کشورهایی چون عربستان با پول خود آمار بی شماری جنگنده خریداری می کنند و این اتفاقات افزایش اختلاف سطوح نیروی هوایی ایران با کشورهای اطرافش را نشان می داد که موجب شد عدم توازنی در آسمان بر علیه ایران ایجاد شود. بویژه از سمت ترکیه و از سمت خلیج فارس ابهام بزرگ این تفاوت تکنولوژی ابهامی بزرگ رو بر سر اقدامات نیروی هوایی ایجاد می کند چرا که نیازها در حال سرعت گرفتن است و پاسخ محسوسی هم دیده نمی شود. همه و همه باعث ایجاد نگرانی و غر می شود و این نگرانی پیشرفت های موشکی را می بیند و به آن چشم غره می رود. * ولی کجای کار اشکال دارد؟ آیا بحث فقط بودجه است و یا اینکه مشکل در عدم بکارگیری پتانسیل ها و پروژه های موازی است؟ اما هدف ساخت اف 5 و ارتقا آن چه بود؟ رسیدن به اف 20، اف 18 و یا ... * چرا جنگنده نهایی همچون این جنگنده ها نشد؟ * سوال کاربردی تر : در این مسیر چه اقداماتی انجام شد و چه توانمندی هایی کسب شد؟ - ورود به عرصه جمینگ و جنگ الکترونیک هوایی - ارتقا سیستم رادار در جنگندها و تولید حداقل یک نمونه راداری داخلی (ژن برتر گرومن) - ارتقا سیستم ایونیک و کنترل آتش و نیمه بومی کردن آن برای جنگنده ها - تولید رنج نسبتا خوبی از موشک های هوا پایه - ساخت نمونه های موتور جنگنده اف 5 و اف 14 و مهندسی معکوس انها - توانمندی ساخت بدنه جنگنده های موجود بویژه بال اف 14 - ساخت اجزا جانبی مثل چرخ و متعلقات، چتر نجات، تجهیزات عملیات در شب، تجهیزات سوخت گیری هوایی و ... این همه کار ولی خروجی در جنگنده دیده نمی شود چرا؟ آیا بودجه نداریم؟ آیا مدیریت نداریم؟ آیا بحث حفاظت اطلاعات وجود دارد؟ آیا و آیا .... ماژول برای تایید این صحبت ها موضوعی به نام ماژول را می توان مطرح کرد که یک جنگنده را به اجزای گسسته تبدیل کرده و همچون ابزارهای خانه سازی کنار هم می چسباند این اجزا همگی در نقاطی متفاوت ساخته می شوند ولی در یک ساختار واحد مونتاژ و نهایی می شوند. این تکنیک اگرچه کمی هزینه را بیشتر کرده و طراحی دوباره را طلب می کند ولی سبب ساده سازی در تولید، نگهداری و ارتقا تجهیزات شده و امکان استفاده از یا در دیگر سیستم ها را ممکن می نماید. در حقیقت این روش نوعی استاندارد سازی برای کاهش تنوع بی حاصل است. شبیه به تولید کابل های استاندارد برای لپ تاپ های یک شرکت برای مثال یک سیستم کنترل آتش می تواند در همه جنگنده های ما یکسان باشد تا برای حمل تسلیحات مشکل خاصی وجود نداشته باشد. یا سیستم های رادار بر اساس یک پروتکل و قانون ارتباطی مشخص پیروی کنند تا در همه جنگنده ها قابل استفاده باشند (فارغ از ابعاد و توان مصرفی ) https://www.terma.com/media/433426/2017%20Anders%20Hjermitslev.pdf به نظر می آید ما در چند جبهه دچار ضعف هایی هستیم و ترس از همین ضعف ها سبب شده است که تمام زحمت ها بر روی زمین بماند 1- عدم سرمایه گذاری روی بدنه و طرحی جدید ( امکان الگو گیری از روی جنگنده هایی مثل اف 18 بود پس دلیل قابل قبولی نیست) 2- موتور جنگنده ( امکان خرید از بازارهای جهانی بود و هست حتی بازارهای سیاه و چین که این کار چند بار صورت گرفته است) 3- حمایت مثل موشکی بر نیروی هوایی نبود ( حضور رهبری در تصاویر در کنار شهید ستاری نشان می داد حمایت رهبری بر نیروی هوایی همیشه بوده است) به شخصه فکر می کنم تمام قطعات پازل آماده است ولی نهایی کننده وجود ندارد تا این قطعات را کنار هم بچسباند و خط تولید جنگنده برتری هوایی در کشور بسازد کل این اتفاق می تواند در 2 الی 3 سال نهایی شود ولی چرا نمی شود؟ چگونه شد در ان اوضاع بعد از جنگ سریع آذرخش به پرواز در آمد ولی با گذشت این همه سال و بعد از رفتن شهید ستاری تازه باید شاهد پرنده کوثر باشیم؟ ما سابقه ساخت هلیکوپترهایی رو داریم که با موتورهای بازار سیاه ساخته شدند ولی طرحشان ادامه نیافت اینجاست که وجود شهیدانی چون ستاری، کاظمی، تهرانی مقدم و حسن باقری معنا پیدا می کند، شهیدانی که مجری میدان بودند و از جانه مایه ایثار می کردند تا کارها به ثمر بنشیند. مدیریتی که به جهادی مشهور است ولی درک درستی از آن نداریم. مدیری که سدهای نشد را می شکند و در سیستم تغییر ایجاد می کند. به نظر می آید سیستم ما اجازه رشد و جسارت به اینگونه افراد نمی دهد و تکرار شهیدانی این چنین را سخت می کند. پس سوال نهایی متفاوت از انتظار این است مدیر جهادی کیست؟ و روش رشد و تکرار این مدیران چگونه است؟ * صحبت های یک ضد انقلاب در مورد خصوصیتی از شهید کاظمی که بحث امروز ماست https://www.youtube.com/watch?v=3Uc5RxFbpkA&list=ULlk-z8m-WDs0&index=676 * توضیح عملکرد شهید حسن باقری در ایجاد اطلاعات و عملیات سپاه در مستند اخرین روزهای زمستان، قسمت سوم ( آغاز به کار با ابزارهای ابتدایی و خلق امیدی بر پایه تلاش و خلاقیت) https://www.aparat.com/v/o240k?playlist=563444 لازم است همیشه به یادآوریم که در چالدران ما از تکنولوژی شکست خوردیم و تبریز را از دست دادیم و هرگز نباید گذاشت آن اتفاق دوباره رخ دهد. در خبیر و بدر هم نبود برتری هوایی و پوشش از هوا سبب شد که علارغم تمام مجاهدت ها اهداف میسر نشود. تقدیم به جناب @MR9 که در زمینه رشد تفکر نیروی هوایی پرتلاش و خلاق اند.