برترین های انجمن

  1. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      2,935


  2. iMosi

    iMosi

    Monitored Members


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      1,359


  3. HRA

    HRA

    Editorial Board


    • امتیاز

      4

    • تعداد محتوا

      466


  4. bds110

    bds110

    Editorial Board


    • امتیاز

      4

    • تعداد محتوا

      1,122



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 25 تیر 1398 در همه مناطق

  1. 6 پسندیده شده
    سلام علیکم در این مقاله : http://www.arabnews.com/node/1523806 نویسنده اشاره دارد که روسیه بدون کمک جمهوری اسلامی ایران نمی تواند ادلب را آزاد کند. تحلیل شخصی: مسلحین موجود در درعا و حلب که سالهای گذشته به راحتی از هم فروپاشیدند ، مانند تروریست های تکفیری موجود در ادلب نیستند. بنده هر چقدر فکر می کنم ، در درعا حضور جبهه النصره بسیار اندک بود. در داخل شهر حلب هم حضورشان اندک بود. استان ادلب سوریه ماجرا کاملا متفاوت است. در ادلب و لاذقیه ، تروریستها وحوش وهابی هستند که ایمانشان به باطل بسیار قوی است و اصطلاحا "فصائل دولار" نیستند. (مزدورانی که برای پول بجنگند) به نظرم اگر بهترین و زبده ترین نیروهای جبهه مقاومت وارد جبهه ادلب نشوند ، به راحتی نمی شود این استان را آزاد کرد. اگر دقت کنید ، این تروریستهای تکفیری ، در جنوب حلب و خان طومان خاطرات تلخی برای ایرانی ها آفریدند.
  2. 5 پسندیده شده
    گم شدن نفتکش اماراتی در تنگه هرمز نفتکش از امارات متحده عربی در تنگه هرمز به طور ناگهانی مسیر خود را به سمت ایران تغییر داده و ارسال مختصات خود را متوقف کرد. به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری اسوشیتد پرس اطلاع داد: تانکر ریاح که درامارات متحده عربی ثبت شده است چند روز پیش در زمان عبورش از تنگه هرمز مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود. این خبرگزاری اطلاع می دهد که فعلا مشخص نیست چه اتفاقی برای تانکری که با پرچم پاناما حرکت می کرد، عصر شنبه پس از ساعت 23.00 به وقت محلی افتاده است. براساس اطلاعات این خبرگزاری تانکر ریاح معمولا در مسیر دوبی یا شارجه در سمت ساحل غربی امارات حرکت می کرد و سپس تنگه هرمز را رد کرده و به الفجیره در ساحل شرقی امارات می رفت.
  3. 5 پسندیده شده
    بسم الله........ 24 تیر 1398 حمله موشکی گروه پ ک ک به سایت راداری ارتش ترکیه کلیپ مربوطه https://www.aparat.com/v/QG9bD
  4. 5 پسندیده شده
    بسم الله........ 24 تیر 1398 تصاویری از حملات هوایی به زرهپوشها و ادوات مسلحین در جریان پورش ناکام به تل حمامیات دو یا سه تانک یک نفربر ( در پشت خطوط درگیری ) چندین خودرو و راکت اندازها از جمله اداوتی هستن که منهدم شده اند .بنا بر گفته منابع سوری این دست حملات که توسط شبکه خبری آبخازیا نیوز ANNA به نمایش گذاشته میشود توسط توپخانه و جنگندهای سوری انجام میشود کلیپ مربوطه https://www.aparat.com/v/vysV2 شکار نفربر بی ام پی ارتش از دید دوربین خودی کلیپ مربوطه https://www.aparat.com/v/wohuK ویدئو کامل ابخازیا نیوز https://www.aparat.com/v/tc9eZ تصاویری از حملات ترویستها در یک ماه گذشته لحظه هجوم تروریستها به خطوط ارتش / زرهپوشها در جلو نیروهای خط شکن هم سوار بر خودرو مشغول تیراندازی / داعش این نوع شیوه نبرد رو استفاده میکرد و الان هم یکی دو سالی هستش مسلحین از این نوع تاکتیک استفاده میکنند https://www.aparat.com/v/q8iuT
  5. 3 پسندیده شده
    سخنرانی اوزی رابین اسراییلی در واشنگتن در 9 جولای در Mitchell Institute for Aerospace Studies http://events.r20.constantcontact.com/register/event?oeidk=a07egbv0b9b2f02dd61&llr=y4xgtakab http://www.mitchellaerospacepower.org/strategic-deterrence-breakfast-series این مصاحبه بعد از پایان ارائه اش ضبط شده: (بعضی مطالب گفته شده مورد تایید ما نمی باشد این ویدئو صرفا جهت دانستن تفکر طرف غربی قرار داده شده ) ظاهرا اپارات لینک قبول نکرده تا دوباره دانلود کنم واپلود کنم لینک یتویوب رو قرارم میدم http://youtube.com/watch?v=jh7gu6KOCfU لینک اصلاح شد: https://www.aparat.com/v/oyJSF نکته مهم: اگاهی ایران از سیستم های دفاع موشکی و سرمایه گذاری برای راه های شکست ان استفاده از پهپاد و موشک برای اعمال قدرت توسط ایران و اقتصادی بودن ان برعکس نمودن معادله , توسعه نیروی موشکی متعارف و پهپادی علیه ایران ضمن سرمایه گذاری سیستم دفاع موشکی (بقول معروف taste of your own medicine) مقابله با ایران مثل شوروی تهدیدات سیاسی اقتصادی فرهنگی نظامی جلوگیری از تحصیل متخصصین ایرانی در دانشگاه های غربی مثل زمان شوروی علیه روسها اخر هم بحث سلاح های هایپر سونیک و اشاره به مقاله یک دانشمند المانی به نام یوجین سینکر در 1944 مانورهای هایپر سونیک
  6. 3 پسندیده شده
    پهباد های سامارا تقلید زیستی زمینه ساخت ربات‌هایی با الهام از فرم های حیات ، مخصوصا توجه به نحوه حرکت حیوانات می باشد ، اما پروژه‌ ای توسط محققان دردانشگاه فناوری و طراحی سنگاپوردر حال انجام می باشد که به جای حیوانات ، در آن از گیاهان الهام گرفته شده است . با پنج پهباد بدون سرنشین که با مهار به یکدیگر متصل هستند ، این پروژه می‌تواند به آرامی تعدادی از ربات‌ های کوچک را در یک منطقه توزیع کند ، همان طور که یک درخت ، سلاله های بالقوه را در باد آزاد می نماید . قبل از وارد شدن به جزئیات این تحقیق ، شایان‌ ذکر است که دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا و ناسا در حال حاضر در حال هزینه ، بر روی ربات های کوچکی هستند که به صورت سوارم های بی سرنشین به عنوان یک پلتفرم حسگر حرکت می کنند . با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی ارزان ، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند یک زمین را پوشش دهند و همه چیز را از داده‌های هواشناسی تا شاید حتی تشخیص شیمیایی یا سلاح های زیستی را فراهم نمایند . چیزی که پهباد های سامارا samara-drones را جذاب می سازد ، دینامیک و کنترل جمعی و جداگانه بال های یکتای سامارا در هنگام سقوط می باشد . در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین طرح نیروی دریایی آمریکا و ناسا ، اغلب گلایدرهای پسیو هستند ، با این وجود هنوز از طریق ناوبری اینرسی وار و فلپ های کنترل در هر بال، مانند یک هواپیمای سنتی یا گلایدر به سمت مکان هدایت می‌شوند. اما در اینجا ، بال‌ های خود چرخان سامارا ، تنها یک فلپ به طرح تک بال به آن اضافه می‌ کند تا به وسیله آن فرود نرم حامل را کنترل نماید . در مجموع ، پنج پهباد سامارا به وسیله یک دستگاه لانچر یگانه با یکدیگر لینک شده و به صورت یک واحد یکتا نازل می شوند تا وقتی که زمان مناسب برای جدایی از یکدیگر را یافته و محل مناسب فرود را بیابند . در میان مزایای طراحی ، همانطور که در IEEE Spectrum اشاره شده است ، توانایی پایین رفتن به صورت عمودی ، اجازه ورود به استوانه های عمودی ، قبل از گسترش پهباد ها ، درفضاهای باز پایین ورودی را می دهد . این کار می‌تواند برای برخی محیط‌ های زیرزمینی خاص یا در جنگل‌ ها مناسب باشد ، چرا که پهباد سامارا می تواند به زیر شاخ و برگ درختان رفته و در آن هنگام در بخش هایی که به سختی قابل دسترسی هستند فرود آید . در حال حاضر سامارا می تواند حدود 30 گرم بار را حمل نماید که به احتمال زیاد برای حمل یک سنسور کوچک کافی می باشد . در حالی که محققان بر روی بهبود کنترل و سرعت هواپیماهای بدون سرنشین تمرکز دارند ، برنامه ریزان نظامی و طراحان علاقه‌مند به استفاده از امکانات بالقوه ای که توسط این فرم به آنها می دهد ، می‌توانند به ظرفیت حمل و نقل با استفاده از چرخش دانه وار فکر کنند. یک میکروفن که می تواند صدا ها را از طریق ورودی یک غار مخابره کند ، یک دوربین که حرکات را در زیر چتر های درختان نشان می دهد ، سنسورهای حرارتی که حرکت انسان ها ، حیوانات و وسایل نقلیه را نمایان می کنند و همچنین رادیوهایی که می توانند به استراق سمع پیام های کوتاه محلی بپردازند ، می توانند با استفاده از این تکنولوژی به کار گرفته شوند . سنسورهایی که برای مدت های طولانی توسط وسایل نقلیه به کار گرفته می شدند ، اکنون می توانند به مانند یک دانه که توسط باد پراکنده می شود عمل نمایند . صرفاً برای میلیتاری / بن پایه : C4ISRNET
  7. 3 پسندیده شده
    اقای اسداللهی جز معدود تحلیل گرانی هستش که با توجه به دسترسی به اطلاعات نظامی و سیاسی و حضور چندباره در سوریه سخنانش گزاف نیست و همیشه اطلاعات مناسبی و مستندی در سخنانش ارائه میده این آقا زیاد هم اهل سخنرانی و مصاحبه و تحلیل نیستش اینکه چرا برخی از فرصتها رو روسها بردن برمیگرده به ضعف و کم کاری دستگاه سیاست خارجی و بیشتر همین موارد هم اگر نظامی ها پافشاری نمیکردن نصیبمون نمیشد این دولت و یا دولت قبل هم نداره قبل از تحریم هم برخی از آقایون عشق امتیاز دادن و مذاکره سعی داشتن مسئله سوریه رو بدن بره در سال ۹۳ اگه اشتباه نکنم پیش از کنفرانس ژنو یکی از مسئولین ایرانی در دیدارهای خود موافقت ضمنی ایران رو با برداشتن بشار اسد اعلام کرده بود. بعد از اینکه دبیر کل وقت سازمان ملل این مطلب رو بیان کرد این مقام مسئول حرفش را پس میگیره اروپایی و غربی ها هم سر این کار دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو رو پس گرفتن این مورد مستند هستش همین الان هم خیلی دوست دارن سر سوریه و مقاومت مذاکره کنند ولی خدا رو شکر نمی ذارن
  8. 1 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم از ویکی پدیا : " اراده ، به شوق شدید تحقق فعل اطلاق می‌شود.خواستن و اراده، آن قدر مهم است که گفته شده، خواستن، توانستن است." به طور کلی، «اراده» ، ظرفیت کلی داشتن چنان خواسته‌هایی است که عمل قاطعانه بر مبنای آنها شکل میگیرد. این موضوع به یک کلیشه تبدیل شده‌است که در قرن بیست و یکم هیچ رابطه ای مهمتر از رابطه بین ایالات‌متحده و چین نیست .مانند بسیاری از کلیشه‌های دیگر، این جمله درست است اما خیلی مفید نیست ، چون در مورد ماهیت رابطه ، چیز کمی میگوید و یا بهتر است بگوییم اصلا نمیگوید.در این تاپیک قصد داریم اسناد و تحلیل های مهم این جنگ اراده ها رو خدمت دوستان ترجمه و ارائه بدیم.متن زیر معرفی و بررسی اولبن سند و مهمترین سند در مقابله امریکا با چین هست که به صورت پیش درامد تاپیک اورده شده.ترجمه سند در پست های بعدی خدمت دوستان ارائه میشه. در سال 2015 مرحله تازه ای در محافل سیاست خارجی آمریکا بر سر رسیدن به یک سیاست تهاجمی در قبال چین توسط آخرین گزارش منتشر شده اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا آغاز شد.این گزارش با عنوان " بازبینی استراتژی کلان آمریکا نسبت به چین " ( Revising US Grand Strategy Toward China ), چیزی کم‌تر از یک دستور کار برای جنگ نیست. این گزارش به مبحثی اشاره می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم مطرح شده‌است ، یعنی ،کلان استراتژی (Grand Strategy) .کلان استراتژی درواقع با " یکپارچه کردن سیاست‌ ها (سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و...) و قدرت نظامی یک ملت ، توسل و نیاز به جنگ را [برای تسهیل اهداف] غیر ضرور می نماید و یا شانس پیروزی را افزایش می دهد. موضوع اصلی گزارش این است که سلطه جهانی آمریکا به واسطه رشد مستمر چین مورد تهدید است و این روند باید توسط ابزارهای اقتصادی , دیپلماتیک و نظامی معکوس شود .به طور قابل‌توجهی , در ابتدای گزارش , نویسندگان آن به راهنمای برنامه‌ریزی دفاعی پنتاگون در سال 1992 اشاره کرده اند که در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد و اصرار داشت استراتژی آمریکا باید بر روی ممانعت از ظهور هر رقیب جهانی احتمالی در آینده تمرکز کند . نویسندگان ادعا می‌کنند چین یک " کلان استراتژی " برای سلطه منطقه‌ای و در نهایت سلطه جهانی دارد و روشن می‌کنند که تهدیدی جدی برای آمریکا است که از رشد اقتصادی چین در نظام بین‌المللی کنونی ناشی می‌شود . لحن این گزارش یادآور تحلیلی است که در ابتدای سال ۱۹۰۷ توسط مقام ارشد دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا ، ایر کرو (Eyre Crowe) در مورد تهدیدات روبه رشد آلمان و تاثیر آن بر بریتانیا نگاشته شد. با اینکه چین یک قدرت امپریالیستی مثل آلمان نیست ، اما افزایش قدرت اقتصادی آن موقعیت آمریکا را تضعیف می‌کند .طبق این گزارش : " از آنجا که تلاش آمریکا برای ادغام چین در نظم بین‌المللی لیبرالی ، تهدیدات جدیدی مقابل سلطه آمریکا در آسیا ایجاد کرده‌است و می‌تواند در نهایت منجر به یک چالش مهم در سلطه جهانی آمریکا شود، واشنگتن به یک استراتژی کلان در برابر چین نیاز دارد تا به برقراری سلطه خود کمک کند .تکرار سیاست جنگ سرد مبتنی بر " سد نفوذ " (Containment) دیگر ممکن نیست زیرا بر اساس سیاست های اقتدارگرا و توسعه طلبی اتحاد جماهیر شوروی بود، اما رشد اقتصادی چین با جهانی شدن اقتصاد و ادغام چین در بازارهای جهانی مرتبط است. پوستری از استراتژی سد نفوذ این ادعا تایید مستقیمی از تحلیل مارکسیستی است که ریشه جنگ در شیوه عملکرد خود نظام کاپیتالیسم قرار دارد.چین در چارچوب بازار جهانی فعالیت کرده‌است که حداقل توسط آمریکا تاسیس نشده است.اما این ادغام به خودی خود برتری ایالات‌متحده را تضعیف کرده‌است .در این گزارش گفته شده‌است : حمایت ایالات‌متحده از ورود چین به سیستم تجارت جهانی باعث ایجاد وضعیت ناهنجاری شده‌ که در آن واشنگتن به تسریع رشد اقتصادی پکن کمک کرده‌است و به همین ترتیب موجب ظهور یک رقیب ژئوپولتیک شد.بر این اساس , در پیشبرد عوامل اصلی یک " استراتژی کلان " آمریکایی , نویسندگان تمرکز قابل‌توجهی در مسائل اقتصادی دارند . به عنوان بخشی از طرح احیا اقتصادی , آمریکا باید : مجموعه جدیدی از روابط تجاری در آسیا که چین را نادیده می گیرد ایجاد و ابزارهای موثر برای مقابله با استفاده گسترده چین از ابزارهای ژئواکونومیک در آسیا و در مشارکت با متحدین و شرکای آمریکا و فراتر از آن طراحی کند . ایجاد یک مکانیزم جدید کنترل فن‌آوری در برابر چین . پیمان تجاری اقیانوس آرام یا شراکت ترنس-پسیفیک(TPP) ، که در حال حاضر چین را نادیده می گیرد و پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک (TTIP ) بین اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده امریکا در دوران اوباما مطرح شد و طبق گزارش از الزامات محدود کردن چین است . عدم ارائه آن به شدت استراتژی کلان ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.قرارداد TPP باعث نزدیک شدن کشورهای همسایه چین به آمریکا و کاهش وابستگی آن‌ها به تجارت با چین می‌شود و در نتیجه قدرت چین در روابط تجاری کاهش میابد. تراز تجاری منفی امریکا در مقابل چین و اتحادیه اروپا تمرکز این گزارش در مورد مسائل اقتصادی به هیچ وجه نمایانگر کاهش معیارهای نظامی نیست. برعکس، نویسندگان اقدامات نظامی مفصلی را تعریف می کنند. پیشنهادات این گزارش عبارتند از گسترش روابط امنیتی ایالات متحده و ژاپن برای پوشش همه آسیا، ارتقا ارتش ژاپن, همسو کردن ژاپن با مفاهیمی مانند نبرد هوا - دریایی (Air - Sea battle)، حمله گسترده به امکانات نظامی در سرزمین اصلی چین و افزایش همکاری با ژاپن در مورد دفاع موشکی (BMD) است. سیستم‌های ضد موشکی برای یک استراتژی تهاجم اولیه حیاتی محسوب می‌شوند چون هدف آن این است که هر گونه اقدام تلافی جویانه را خنثی کند.در کره جنوبی، افزایش ظرفیت BMD و همچنین یک استراتژی جامع به همراه ژاپن برای "تغییر رژیم" در کره شمالی، مورد نیاز است. استرالیا به عنوان «لنگر جنوبی» روابط ایالات متحده در اقیانوس آرام توصیف شده است. این گزارش خواستار استفاده از پایگاه نیروی دریایی استرلینگ در غرب استرالیا برای حمایت از "ساختار نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه است." ایالات متحده و استرالیا باید در امر شناسایی ، ناوگان بدون سرنشین را در جزایر کوکوس استرالیا در اقیانوس هند مستقرکنند و "دو کشور باید با هم کار کنند تا سریع تر بتوانند مزیت های بالقوه استرالیا در دفاع موشکی را شناسایی کنند. " تسلیحات هسته ای هند باید به عنوان یک "دارایی" در موازنه قدرت دیده شود، و همکاری نظامی ایالات متحده و هند باید افزایش یابد. نقش اندونزی در تمرینات نظامی مشترک باید گسترش یابد، تمرینات دریایی با ویتنام تقویت شده و فیلیپین باید طیف وسیعی از توانایی های دفاعی را توسعه دهد. در جبهه سیاسی این گزارش ، ایالات متحده باید "دیپلماسی سطح بالا" (high - level diplomacy) را با چین برای کاهش "تنش های شدید ذاتی" شروع کند تا به متحدان و دوستان خود در آسیا و دیگر نقاط اطمینان دهد هدف آن اجتناب از مقابله با چین است. منشا این تناقض آشکار، در بخش مهمی از محرک جنگ آمریکا و تهاجم در جبهه ایدئولوژیک قرار دارد. هدف "دیپلماسی سطح بالا" و حتی سرمایه‌گذاری‌های مشترک احتمالی با چین در برخی موارد، تولید تبلیغات دروغین است که علت جنگ، تقصیر دشمن آمریکا است - در این مورد قاطعیت و پرخاشگری چین. راه اندازی تبلیغات دروغین عنصر اصلی آغاز فعالیت نظامی آمریکا بوده‌است، یعنی از اواخر قرن ۱۹ زمانی که تبدیل به یک قدرت امپریالیستی شد تاکنون . در واقع, این گزارش به طور خاص هر گونه سازش با چین را رد می‌کند. در نتیجه نویسندگان آمده : در اینجا چشم‌انداز واقعی مطلقا ایجاد اعتماد بنیادین, هم‌زیستی مسالمت‌آمیز, " درک متقابل ", " یک شراکت استراتژیک " یا " نوع جدیدی از روابط " بین ایالات‌متحده و چین نیست. " دانلود سند سایت معرفی و شرح سند : https://www.wsws.org/en/articles/2015/05/02/chin-m02.html
  9. 1 پسندیده شده
  10. 1 پسندیده شده
    یک نکته دیگه بحث پروژه های سوریه هست که میگه بعد از تحریم ها دولت شدیدا به سمت انجام پروژه در سوریه متمایل شد و همه انهایی که مخالف بودند می گویند چرا فرصت ها رو روسیه برد
  11. 1 پسندیده شده
    یکی از مهم ترین نکات مطرح شده در این گفتگو تفاوت دیدگاه روسیه و ایران در سوریه بود. و تلاش روسیه برای دور زدن ایران بعد از پاکسازی حلب و در جریان خروج مسلحین بود. که روسها با هماهنگی ترکیه و بدون اطلاع ایران قصد داشتن مسلحین رو بدون دادن هیچ امتیازی از حلب خارج کنند . که بادستور مستقیم سردار سلیمانی نیروهای مقاومت و سوری جلوی کاروانهای مسلحین رو گرفتن مذاکره روسها با طرف ایرانی هیچ نتیجه ایی نداره حتی روسها شروع به تهدید کردن می کنند که باز هم جوابی نمی گیرند سرانجام به تبادل در برابر تبادل تن میدن. روسها هنوز دلخور این قضیه هستن البته به جهنم از خداشون هست ایران از سوریه خارج بشه به همین دلیل به حملات صیهونیستها چراغ سبز نشون دادن هرچند چوب کارشون هم خوردن سوری ها الان دارن تاوان سیاسی کاری روسیه با ترکیه رو میدن شل کن سفت کن چند روز حمله میکنند بعد به سوریها میگن حملات رو متوقف کنند و آتش بس بشه توی این مدت مسلحین خودشون رو باز سازی میکنند و حملات شروع مسلحین یکماه هستش روستای ملاح و جبین رو تصرف کردن چهار حمله بزرگ ارتش با پشتیبانی روسها رو دفع کردن یا توی لاذقیه
  12. 1 پسندیده شده
    تحویل اولین سری بوکسر ها به نیروهای مسلح لیتوانی به شکل رسمی دو دستگاه خودرو رزمی پیاده نظام بوکسر در تاریخ 9 ژوئیه 2019 به نیروهای مسلح لیتوانی تحویل داده شد. در این مراسم وزیر دفاع ملی لیتوانی گفت:" این یکی از پروژهای بلندپروازانه برای ارتقاء نیروهای مسلح لیتوانی در سال های اخیر است، که به تامین امنیت لیتوانی برای چندین دهه آینده کمک خواهد کرد." مدیر اجرایی OCCAR نیز در سخنرانی خود گفت:" تحویل دو دستگاه خودرو رزمی VILKAS ، نقطه عطفی برای نیروهای مسلح لیتوانی و همچنین OCCAR است. که نشان دهنده سطح حمایت این سازمان از کشورهای عضو یا کشورهای مشارکت کننده برنامه OCCAR می باشد. چنین برنامه های به طور مستقیم از چالش های امنیتی و دفاعی لیتوانی و در عین حال اروپا و ناتو حمایت می کند. " OCCAR یا سازمان همکاری های رزمی مشترک یک سازمان بین دولتی های اروپایی است که برنامه های مربوط به تامین تسلیحات مشترک را بین کشورهای اروپایی تسهیل و مدیریت می کند. تحویل اولین سری خودرو های رزمی بوکسر با حضور مسئولین لیتوانی و مدیر اجرایی OCCAR مدل خودرو رزمی بوکسر تحویل به لیتوانی با نام VILKAS شناخته می شود. خودروی رزمی پیاده نظام VILKAS به برجک رزمی بدون سرنشین Samson MK II ساخت صنایع اسرائیلی رافائل مجهز است. این برجک رزمی با توپ 30 میلیمتری MK44S و مسلسل هم محور 7.62 میلی متری مسلح شده است. علاوه بر این برجک رزمی به موشک های ضد زره Spike LR نیز مجهز است. OCCAR وظیفه دارد 88 دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام VILKAS در 4 نسخه مختلف را تا پایان سال 2021 به لیتوانی تحویل دهد. خودورهای رزمی بوکسر لیتوانی به خاطر تغییرات اعمال شده در آنها برای تامین نیاز های لیتوانی به شکل اختصاصی با نام VILKAS شناخته می شوند.
  13. 1 پسندیده شده
  14. 1 پسندیده شده
    واکنش مسولین در مورد حمله به نفتکش ها و ساقط کردن گلوبال هاوک رو با هم مقایسه کنید، در مورد اول کاملا منفعلانه نسبت به ادعاهای آمریکایی ها و مستندات ادعایی ارائه شده از طرف اونها، نه تکذیب مستقیم و صریحی نه توضیحی ... تازه بعد از چند روز یه موضع گیری کلی، مبهم که برعکس سو ظن ها رو بیشتر میکنه، ولی در مورد دوم چون احتمالا حق با اونهاست و دستشون پر هست مواضع فعالانه تری از جمله پیگیری پرونده در سازمان ملل و امثالهم رو دارند. همراه با ارائه اطلاعات و توضیحات جزئی در رابطه با موضوع پیش آمده
  15. 1 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان تصاویر و فیلم رژه ی ارتش را مرور میکردم که به تصاویر بیشتر و همچنین منشأ پایه ی گردان رسیدم . http://s8.picofile.com/file/8358450434/ولادیمیروف_۱.jpg http://s9.picofile.com/file/8358450492/ولادیمیروف_2.jpg http://s8.picofile.com/file/8358450518/پایه_گردان_3.jpg * نکته ی با ارزش نکته ی با ارزشی که در این رژه به چشم آمد ( برخلاف روال رژه های پیشین ) تحرک تعدادی از ادوات ( نفربرها ) با اتکا به توان خودشان بود . این نکته در نظر حقیر نسبت به گذشته " قدم بزرگی " محسوب میشود ، چرا که از جایی که به خاطر دارم همیشه ادوات و تجهیزاتی که میتوانستند و اصولا" باید با توان خودشان در رژه شرکت میکردند ، در عین ناباوری سوار بر " کفی تریلر " از جلوی جایگاه می گذشتند و از این بابت به برگزار کنندگان رژه این " نقد درست " وارد بوده است . البته شاید تعداد این ادوات که با توان خودشان در این رژه حضور یافتند کم باشد ، اما کار درست و قدم برداشته شده عزیزان جای قدر دانی و سپاسگذاری دارد . حقیر به نوبه ی خودم از عزیزان دخیل در این عمل صحیح ، تشکر و قدردانی میکنم . امیدوارم این حرکت درست در مورد تمامی ادوات نظامی که قابلیت تحرک داردارند مانند تانک ها ، نفربر ها ، توپ های خودکششی مختلف ، سامانه های پدافندی برد کوتاه مثل شلیکا الی برد بلند ها مانند s300 و ..... اعمال شود تا علاوه بر ارائه ی یک رژه ی حرفه ای و تاثیرگذار ، در اصطلاح " پیام رژه " نیز درست منتقل شود . *یک نظر کوچک هم حقیر دارم ، اگر امکانش باشد تعداد ادوات ( تانک و... ) شرکت کننده هم درست انتخاب شود ( ۲ یا ۴ عدد خیلی کم هست ) و در دو ستون کنار هم به شکوه و تاثیر گذار ی رژه بیفزایند . فکر میکنم جابه جایی و گردآوری تعداد بیشتری از ادوات برای رژه با توجه به امکانات نیرو هزینه بری چندانی نداشته باشد . *در مورد کشنده ها هم یک فکر عاجل بشود ، چرا که نمونه های تجاری با همان رنگ عادی ( سفید ) در رژه حاضر میشوند ، خب حتی اگر این کشنده ها با همین وضعیت در نیرو خدمت میکند ، میتوان برای رژه آنها را با پوشش استتاری مناسب و موجود در نیرو پوشاند . * نکته فراموش نکنیم رژه ی کشورها نگاه های بسیاری ( داخلی یا خارجی ) را جذب میکند و با اجرای حرفه ای میتواند تاثیر بسزایی بر مخاطب بگذارد . در اصل زحمات کشیده میشود تلاش های بسیاری انجام میشود تنها و تنها با اصلاح و یا بازنگری در برخی " موارد کوچک " میتوان مزد زحمات تمامی عزیزان از پایین ترین رده الی بالاترین رده را گرفت . //s8.picofile.com/file/8358450976/بی_ام_پی_۲_1.jpg http://s8.picofile.com/file/8358451026/بی_ام_پی_۲_2.jpg http://s9.picofile.com/file/8358451034/بی_ام_پی_۲_3.jpg http://s9.picofile.com/file/8358451050/Un_2.jpg در مورد bmp2 های مذکور به نظرم نمونه های بروز رسانی شده در صنایع شهید زهرزن نزاجا هستند که با لانچر دهلاویه ( کورنت ) که پوشش ضد آب دارند مجهز شده و در تصویر مشخص هستند . یک نکته و آن هم اینکه به نظر زره جلوی برجک بعضی از آنها باز شده !!! *سامانه ی جدیدی ، محمول بر کامیونت ایسوزو رونمایی شد که برای ارائه به دوستان هیچ اطلاعاتی در موردش بدست نیاوردم ، اما مشابه این سامانه در نمایشگاه اقتدار ۴۰ و غرفه ی جنگ الکترونیک موجود بود . http://s8.picofile.com/file/8358451284/سامانه_۱.jpg http://s9.picofile.com/file/8358451334/سامانه_۲.jpg یک خواهش کوچک هم از عزیزان دارم و آن اینکه روکش استتاری تانک ذوالفقار ۳ واقعا از بین رفته و مایه ی آبروریزی از نیرو شده ( احتمالا" همانی هست که چند سال قبل در زمان جناب پوردستان از آن رونمایی شد ) لطف بفرمایید در صورت امکان تعویض شود یا اگر امکانش نیست از روی تانک حذف شود که در اصطلاح صورت خوشی ندارد . http://s9.picofile.com/file/8358451684/ذوالفقار.jpg در مورد رسیدگی ظاهری به ادوات هم ، اگر همانطور که در مورد ظاهر یگان های رژه رونده سخت گیری میکنیم ، در مورد ظاهر ادوات یا هواگردها سخت گیری بشود ( حداقل برای رژه ) شاهد رژه تاثیرگذار و بالطبع تبلیغات بهتری برای نیروهای نظامی وطن عزیزمان خواهیم بود . http://s9.picofile.com/file/8358451700/رژه.jpg http://s9.picofile.com/file/8358451726/صاعقه.jpg این تصویر گویا هم برای حسن ختام . http://s9.picofile.com/file/8358451826/پایان.jpg
  16. 1 پسندیده شده
    سلام بلحاظ قدمت باقی مانده منابع فسیلی ، ونزوئلا مقام نخست ، لیبی مقام دوم و جمهوری اسلامی مقام سوم و عربستان مقام چهارم و کویت مقام پنجم را دارد . کشور نخست که درگیر فاجعه اقتصادی بوده و اگر بدبینانه نگاه کنیم ، عنقریب هست که ساختار حاکمیتی اش دچار مشکل بشود و کسانی روی کار بیایند که بسیار به واشنگتن نزدیک هستند . لیبی هم که بعد از سرهنگ معظم ، معمر قذافی شبیه به سومالی شده و کنترل منابع نفتی اش بدون شک در اختیار شرکتهای چند ملیتی هست که برای خودشان ارتش خصوصی دارند . می ماند ما و کشورهای منطقه که خوب ، این ضربه دو طرفه است و اگر اقتصاد غربی ها آسیب بینند ، ما چندین برابر آنها ضربه می خوریم . بستن تنگه هرمز فقط و فقط در شرایط جنگ همه جانبه (total war ) هست که صرفه نظامی دارد و بعید می دانم که حتی در سلسله مراتب ارشد نظامی کشور ، برای یک درگیری منطقه ای ، تهدید مسدود کردن تنگه هرمز در پروتکل های مقابله به مثل جایی داشته باشد . در جنگ هم به نظرم عملکرد ما منطقی بود .یعنی در ابتدای ماجرا به ازای هر کشتی ما ، یک شناور آنها را می زدیم، بعد که اوضاع سختر شد ، به ازای هر کشتی ما ، دو کشتی انها و سرآخر به ازای هر کشتی ، ما سه کشتی انها را می زدیم و صد البته انها هم از خجالت ما در می آمدند ..... به نظرم ماهیت حملات آمریکایی ها به سکوهای نفتی ما در خلیج پارس را یک مروری بفرمایید . تا جایی که یادم هست ، سکّوی سلمان بود که با 1000 تیر مهمات 100 م.م یکی از ناوشکن های آمریکایی از حیز انتفاع ساقط شد ( اگر درست یادم باشد ، شناور فوق ، FFG-56 بود ) بعد عناصر سپاه تفنگداران تشریف آوردند و با تخلیه یک قبضه توپ 23 م.م ، بقیه تاسیسات را با مواد منفجره از بین بردند . سکوی نصر ، سال 1367 بعد از حملات دریایی و هوایی سکوی ساسان شرح ماوقع در یکی از نشریات حالا آمریکایی ها در دهه هشتاد ، مقررات درگیری (ROE ) متفاوتی نسبت به امروز داشتند و سعی می کردند به اصطلاح در ظاهر هم که شده بی طرفی بین ماو عراق رعایت کنند .ضمناً خلیج پارس یک محدوده آبی بسته و محدود هست ولی در دریای آزاد صدها مایل سطح آبی بدون هیچ عوارض وجود دارد و این یعنی افزایش توان مانور و آتش شناورهای متخاصم .
  17. 1 پسندیده شده
    تصاویر جنگنده جی 20 با مخزن سوخت خارجی (2400 لیتری)   http://www.aparat.com/v/YWp9A      
  18. 1 پسندیده شده
    فتح الله گولن در مصاحبه با واشنگتن پست :ترور سفیر روسیه کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا اسرائیل و ترکیه در واکنش به عدم آزاد سازی افسران گرفتار شده در مناطق محاصره شده حلب است       حضور عناصر  سازمان های مختلف اطلاعاتی در این عکس در صحنه ترور سفیر روسیه       «  اللهم ارزقنا زيارة الحجة بن الحسن  »     «   لعنة الله علی عدوک یا علی   »
  19. 1 پسندیده شده
    دوستان عزیز کسی نیست اطلاعاتی در مورد این دستکشها بزاره ممنون میشم
  20. 1 پسندیده شده
          با احترام بی پایان به روح بلند شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس    و    همچنین خلبانان گمنام ، ولی سرافراز گردان های 81 ، 82 و 83 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران    ( رهگیرهای افسانه ای تامکت )  :winking:        "دیزل های لیزری "               بدون شک ، جنگنده / بمب افکن F-4 ، یکی از شاهکارهای خلقت صنعت هوانوردی نظامی بشمار می رود . برای کسانی که از عالم هوانوردی سررشته ای ندارند ، F-4 ، کلمه ای غریب است  ، اما فانتوم را همه می شناسند . شهرت و محبوبیت این واژه ، به حدی است که در گفتگوهای عامیانه و کوچه بازاری ، نیز جایی برای خود ، دست و پا نموده است .  نقش F-4، در وارد نمودن بسیاری از ارتش های دنیا و بخصوص نیروی هوایی این ارتشها ، به عصر جنگ افزار مدرن هوایی بر هیچ کس پوشیده نیست . فانتوم نخستین جنگنده ای بود که بدون دریافت هیچ گونه کمک از رادارهای زمینی ، توانایی  شناسایی و نابود نمودن پرنده های دشمن را داشت و این تازه نیمی از راه  است .  F-4 ، یک بمب افکن تاکتیکی فوق العاده بشمار می رود که  ابهت و عظمت آن را تا هنگامی که تا بن دندان ، به طیف وسیعی از مهمات مسلح است با هیبتی شبیه به بمب افکن راهبردی B-52 مقایسه می کنند .        "صدای غرش مهیب پیشرانه های پرقدرت J-79 فانتوم "، به وجد آورنده دل دوستان و لرزاننده دل دشمنان است .  جدا از تمامی این توصیف ها ، F-4 جنگنده ای بسیار زیباست ، این زیبایی ، هنگامی که فانتوم پرو بال باز نموده و به آسمان می رود ، صد چندان می شود . کمتر کسی است که حساب کار دستش باشد ، فانتوم را در آسمان ببیند و تحت تاثیر ترکیب این جنگنده زیبا قرار نگیرد .  طراحی این پرنده زیبا ، آنچنان براساس استانداردهای مورد نیاز صورت گرفته بود که تقریباً تمامی نقش هایی که یک هواپیما می تواند آن را اجرا نماید ، را می توان در وجود آن مشاهده نمود :   جنگنده-رهگیر ، بمب افکن ، پرنده شناسایی ، هواپیمای ویژه نمایش های هوایی ، پرنده بستر آزمایش و ..... !   توانایی های نسخه اصلی این پرنده دوست داشتنی چنان بود که پس از آنکه عملکردهای بالای آن به طراحانش به اثبات رسید ، آنها بدین فکر افتادند که نسخه عکسبرداری و شناسایی فانتوم را ساخته که بدین ترتیب ، یک پرنده شناسایی با عملکردی فوق العاده ، باشناسه RF-4 متولد گردید و صد البته ، به اندازه خود F-4 ، تاریخ ساز شد .    با این وصف ، این نوشتار  ، نه در مورد گردان همیشه جاودان یازدهم شناسایی تاکتیکی ، بلکه بررسی  و نوشتاری است کوتاه ، در مورد گونه  D این پرنده در نیروی هوایی ایران ، به همراه خاطرات جذاب  یکی از خلبانان شجاع آن ، یعنی ، امیر سرتیپ دوم ، علیرضا نمکی  .   پایان بخش نخست    پی نوشت :    1- این نوشتار ، در صورت استقبال دوستان ادامه خواهد یافت . 2- منابع مورد استفاده در انتها ، تقدیم خواهد شد .  3- هر گونه برداشت ، تنها با ذکر منبع ، MILITARY.IR ، مجاز خواهد بود . 4- این نوشتار به دو دوست بسیار عزیز ، جناب Sorena_Noshad و جناب TRSsquadron  تقدیم و بابت تاخیر حاصله ، عذر خواهی می شود.  5- البته ذکر این نکته جالب خواهد بود که بنده همچنان ، پایبند  صدیق آرمان های گربه افسانه ای نیروی هوایی ( F-14) خواهم بود . :winking:        این مجموعه با صرف زمان ، از منابع گوناگون ، گرد آوری شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود .  در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .   :rose: گرد آورنده: MR9   :rose: 
  21. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان    بخش چهارم :    مقدمه : از این پست ، بتدریج خاطرات " امیر سرتیپ علیرضا نمکی " ، خدمت دوستان ارائه می گردد :     به نظر شما بزرگترین دارایی نیروی هوایی در زمان جنگ چه بود؟   در زمان جنگ نیروی هوایی، دارای هواپیماها و تجهیزات به روز، پیشرفته و با ارزشی بود، همینطور که همین الان هست اما به نظر من بزرگترین دارایی نیروی هوایی ما در زمان جنگ، «بهرام هشیار» بود. جناب هشیار در زمان جنگ فرمانده عملیات نیرو و رییس ستاد قرارگاه ویژه عملیات جنوب بود. وی بدون شک یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ است. عملیات خیبر یکی از شاهکارهای  این انسان در زمان جنگ است که تمام طراحی ها از طرحهای عملیاتهای هوایی گرفته تا پدافندی همگی کار جناب هشیار است. بهرام هشیار به جز تامکت ، خلبان تمامی پرنده های رزمی نیروی هوایی بشمار می آمد .        در زمانی که تیم نمایشگاههای هوایی نیروی هوایی به جنگنده F-86، مجهز شد، هشیار یکی از رهبران این تیم بود. بعد از آن خلبان  و بعد F-5 شد، سپس جزو نخستین معلم خلبانان F-4 به ایالات متحده رفت. به نظر من با توجه به وقایعی که بعد از پیروزی انقلاب در نیروی هوایی اتفاق افتاد، اگر هشیار نبود، به وقایع نیروی هوایی هم نبود. وی کسی بود که قبل از انقلاب دانش رزم را آموخته و با توجه به قابلیت های درونی اش آنرا به تکامل رسانده بود. ناگفته نماند بزرگان دیگری در نیرو داشتیم که شهید فکوری یکی از آنهاست. فرماندهی با معلومات و مقتدر که نیرو را در اوج بحران های پس از انقلاب و سال نخست جنگ رهبری کرد.      به شهید فکوری اشاره کردید؛ دستور این فرمانده، برای تخصیص پروازها، در آغاز جنگ چه بود؟!   با آغاز حمله سراسری عراق در 31 شهریور، به فاصله دو روز یعنی روز 2مهر، شهید فکوری، طی نامه ای فوری به پایگاه بوشهر که من دستخط این شهید بزرگوار را در آن بخشنامه دیدم، دستور داد تا 60 درصد پروازها به زدن پالایشگاه ها و 40درصد دیگر را به پشتیبانی از نیروی زمینی اختصاص دهیم. البته این درصد درباره پایگاه های مختلف تفاوت داشت. به فرض مثال درباره پایگاه دزفول 40درصد برای پالایشگاه ها و60 درصد برای نیروی زمینی بود.     این قضیه برای من سوال بود که چرا تمامی پروازها به انهدام قوای زرهی عراق که با سرعت در حال پیشروی بود تعلق نمی گیرد. پس از مدتی فهمیدم، براساس اطلاعات بدست آمده توسط اداره دوم ستاد ارتش که بلافاصله شهید فکوری و فرماندهان ارشد در جریان آن قرار گرفتند، پالایشگاه های عراق نه تنها سوخت و روغن مورد نیاز جامعه و ارتش بعث را تامین می کند بلکه در این زمینه صادر کننده نیز محسوب می شود. در نتیجه راهبرد به این سمت رفت که پالایشگاه ها باید از چرخه کار خارج شوند تا حرکت نیروی زمینی بعث متوقف شود و مفتخرم که بگویم خلبانان ما این مهم را به بهترین نحو به انجام رساندند. پایگاه تبریز در این میان طوفانی به پا کرد و حماسه های عظیمی در نبرد پالایشگاه ها از خود به جای گذاشت. در کنار آن دیگر پایگاه ها نیز به نوبه خود تلاش موثر و قابل تحسینی از خود به نمایش گذاشتند.   هدف بعدی که همزمان با بمباران پالایشگاه ها دنبال شد، انهدام تلمبه خانه ها و چاه های نفت صدام بود تا به این ترتیب، دلارهای نفتی به سمت عراق کاهش پیدا کند. در این ماموریت نیز نیروی هوایی گل کاشت و شاهکاری ارایه کرد. در آغاز جنگ، عراق روزانه 4میلیون بشکه نفت خام تولید و صادر می کرد. پس از جلب شدن توجه نیروی هوایی ما به سمت تلمبه خانه ها، صدام بزرگترین مصیبت دوران حکومتش را تجربه کرد.   در یکی از شماره های مجله «ژون آفریک» که چند ماه پس از آغاز جنگ به چاپ رسیده بود، وزیر انرژی وقت ترکیه، در مصاحبه ای گفت «350 میلیون تن نفتی که از طریق لوله نفت منطقه «زاخو»به بندر «یوموتالیک» در ساحل مدیترانه برای انتقال به نفتکش ها فرستاده می شد، به صفر رسیده است». در آن برهه تمامی تلمبه خانه های عراق از K1,K2 تا H1,H2 همگی منهدم شدند. تولید نفت عراق از 4 میلیون به 250 هزار بشکه در روز کاهش یافت. تولید مشتقات نفتی که در اوایل جنگ در حد صدور به دیگر کشورها بود، اینک به صفر رسیده بود. در همین مرحله بود که صدام برای تامین سوخت مورد نیاز ارتش، بخصوص، دست به دامن کشورهای همسایه و ابر قدرت ها شد. بنابراین کاروان کامیون های تانکر سوخت از مرز اردن، عربستان و کویت راهی مرز شرقی عراق شدند.   ناگفته نماند، بعثی ها برای وارد کردن فرآورده های نفتی منتظر از کار افتادن تمام پالایشگاه نشدند و از مدتی قبل مشغول این کار شده بودند اما با انهدام تمامی پالایشگاه ها، تنها نقطه اتکای عراق، همین کاروان های سوختی بود. به همین منظور مقابله با این کاروان ها  آغاز شد و شهید اصغر هاشمیان و تعدادی چند از خلبانان ما در همین راه به شهادت رسیدند.کاروان ها با توجه به اینکه در طول روز مورد حمله بمب افکن های ما قرار می گرفتند، حرکت در شب را برگزیدند. شهری بود به نام «ابدالی»که رانندگان کامیون برای تجدید قوا در آنجا اوتراق می کردند، تاکتیک ما در آن مرحله بمباران ابدالی قبل از طلوع آفتاب بود.       موقعیت تقریبی چاه ها و مخازن نفتی عراق    در کنار انهدام پالایشگاه ها، بمباران کاروان های حامل سوخت و زدن پل های راهبردی، به دستور فرماندهی نیرو، همزمان حمله به پادگان های نیروی زمینی ارتش بعث آغاز شد. تحلیل آن هم این بود که نفرات «جیش الشعبی» یا همان «ارتش خلقی» در همین پادگان ها تربیت شده و روانه خط مقدم می شوند. در نتیجه 54 پادگان و مرکز آموزش نیروی زمینی عراق به طور روزانه مورد هجوم سنگین بمب افکن های ما قرار گرفت که از این رهگذر عکس ها و اطلاعات شناسایی قابل توجهی نیز کسب شد.     ادامه دارد ......      پی نوشت :   جناب نمکی ، در فرموده هایشان از بمباران تلمبه خانه های K1 وK2 و همچنین H1و H2 ، نام بردند ، حالا سئوال اینجاست که با توجه به استقرار تلمبه خانه های H1و H2 در عمق خاک عراق ، نیروی هوایی چگونه به این عمق دست پیدا کرد ؟؟؟      چاه ها ، پالایشگاه ها و تلمبه خانه های مرزی عراق و موقعیت تقریبی تلمبه خانه های H1 و H2     2- و توجه به این جمله " تاکتیک ما در آن مرحله بمباران ابدالی قبل از طلوع آفتاب بود."    ظاهراً همان تاکتیکی که IAF ، در جریان جنگ شش روزه 1967 ، علیه فرودگاه های ارتش مصر اجرا نمود . 
  22. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان    ورود شبح سری D :   مرگ نابهنگام "کندی" و آغاز حکومت "لیندون­ جانسون" سرآغاز بهبود روابط ایران و ایالات متحده آمریکا  در تمام زمینه ها ، بخصوص در حوزه مبادلات تجاری  بشمار می رفت . پهلوی دوم  در دوران حکومت "جانسون" دو بار در سال­های 43 و 47 به طور رسمی از ایالات­ متحده آمریکا بازدید نمود و مورد استقبال قرار گرفت. اما به رغم گرمی روابط  مابین "محمدرضا " و "پرزیدنت ­جانسون" ، دو کشور ، بر سر خرید جنگ افزار ، اختلاف نظرهایی زیادی داشتند، چرا که  علاقه  وی برای خرید تسلیحات مدرن ،  تقریباً پایان­  ناپذیر محاسبه شده بود .     به همین دلیل ، نیّات وی در کنگره  ایالات متحده بسیار مورد تردید قرار گرفت و تقریباً مخالفتهای گسترده ای برای فروش تسلیحات بیشتر به ایران ، وجود داشت . با این حال ، در تابستان 1345 ، پهلوی ، به دوست قدیمی خود "روزولت" متوسل شد و در مذاکرات سه ساعته با او از روش آمریکایی­ها در بی­ توجهی به خواسته­ هایش گله کرد و گفت: از این ­که مانند بچه ­های مدرسه با او رفتار می­شود، خسته شده است. "     سرانجام پس از مذاکرات طولانی و به رغم مخالفت­های چند تن از سناتورها که در راس آنها "ویلیام­ فولبرایت" رییس کمیته خارجی سنای آمریکا قرار داشت، دولت "جانسون" با فروش دو اسکادران هواپیمای "اف ـ 4" و جنگ ­افزارهای دیگر تحت شرایطی موافقت کرد.      در نتیجه این موافقت ، قرارداد تحویل نخستین سری 32 فروندی ، از جنگنده- بمب افکن های F-4D در یک بازه زمانی دو ساله، یعنی تا سال 1968 میلادی ،  (1349-1347) با موافقت کنگره  ، میان دولت ایران و شرکت سازنده آن ( مک دانل داگلاس ) منعقد گردید  .  این خبر ، یعنی دریافت فانتوم ها توسط ایران برای نخستین بار در آبان سال 1346 و در  روزنامه های کشور منتشر شد و نخستین دسته 16 فروندی از گونه D در 27 شهریورماه  1347 ، بلافاصله بخدمت IIAF  در آمدند .      پس از آنکه نخستین سری فانتوم ها وارد خاک ایران گردید ، بلافاصله سازماندهی  آنها در پایگاه های مختلف شکاری آغاز گردید و براساس مقررات موجود ، فانتوم های مدل D با شماره سریال های مشخصی به ثبت رسیدند .         براساس مندرجات کتاب " تاریخ نبردهای هوایی " جلد نخست و طبق سند شماره 52-108-02-1401 معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی  ، از 32 فروند فانتوم D خریداری شده ، 5 فروند تا آغاز درگیری ها با عراق در شهریور 1359 ، بدلایل مختلف ، از لیست موجودی نیروی هوایی ارتش حذف شدند .    این سقوط ها ، به شرح ذیل ، به ثبت رسیده است :    نخستین شبح سری D  به هدایت سروان خلبان نیکفرجام و به کمک خلبانی محسن چینی ساز ، به سریال 603-3 ، در 25 سپتامبر 1969 ، بعلت نقص در سیستم هیدرولیک ،دچار سانحه شد و دو خلبان فانتوم فوق الذکر در حوالی منطقه ای موسوم به گچسار -رازان ساقط گردید . سه روز بعد ، یعنی در 28 سپتامبر 1969 ، دومین فانتوم به رجیستر 773-3 ، به دلیل ناشناخته ( احتمالاً  چرخش سریع بسوی زمین ) ساقط گردید . سومین سقوط گونه D ، در تاریخی نامشخص ، به خلبانی ستوان مسعود امیری بوقوع پیوست . چهارمین سانحه فانتوم D نیروی هوایی نیز در 9 فوریه 1971  حادث شد که درجریان آن ،  فانتوم فوق به هدایت یک خلبان ناشناس و کمک خلبانی ستوان محمد ضرابی از مبداء پایگاه هفتم تاکتیکی و در زمان اجرای مانور در ارتفاع پایین ، در نزدیکی دهکده ای به اسم کبودرآهنگ ، در نزدیکی پایگاه  شهید نوژه ( شاهرخی سابق )  مجبور به خروج اضطراری شدند . ظاهراً پنجمین هواپیما نیز در همان روز ساقط شد که اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد .          اما علیرغم این حوادث ، گونه D  فانتوم ، تا سال 1359 ، در قالب گردان های 306 و 308 شکاری ، جمعی تیپ 32 شکاری مستقر در پایگاه سوم تاکتیکی ، سازماندهی شدند .  براساس برنامه توسعه IIAF ، تا سال 1358 ، تمامی F-4D های موجود ، با نصب تجهیزات پیشرفته نظیر علامت گذارهای لیزری AVQ-9 ZOT BOX (برای حمل و پرتاب  مهمات لیزری GBU-10) ، سامانه های هشدار دهنده  و آشیانه یاب راداری ، مهمات خوشه ای BL-755 و در نهایت غلاف جنگ الکترونیک ALQ-71/87 ( نزدیک به 80 فروند از گونه D وE به این تجهیزات و سامانه ها مجهز شده بودند )  ، توانایی تهاجمی فوق العاده ای را پیدا نمودند .      مهمات هدایت لیزری GBU-10       غلاف AN/ALQ-87       غلاف AN/ALQ-71 ( موزه نیروی هوایی ایالات متحده )    در یک نگاه اجمالی ، تا قبل از حمله عراق به ایران ، فانتوم های سری D باقی مانده در پایگاه های ذیل ، مشغول اجرای ماموریت های محوله بودند :   پایگاه سوم تاکتیکی IIAF :   اسکادران ترکیبی 32 ، شامل دو گونه F-4E/D   پایگاه ششم تاکتیکی IIAF:   اسکادران ترکیبی 62 ، شامل دو گونه F-4E/D   اسکادران 101 تاکتیکی ( چابهار) که بطور خاص ، کاربر گونه D فانتوم بشمار می رفت .    براساس اطلاعات منتشر شده ، گونه D  فانتوم  ، حداقل چند تجربه رزمی خارجی را در سالهای قبل از انقلاب اسلامی تجربه نمود . در سال 1970 میلادی ، IIAF ، حداقل 8 فروند از F-4D های خود را در قالب فرماندهی سازمان ملل ، برای اجرای ماموریتهای صلح بانی ، به قبرس اعزام نمود و این پرنده ها ، چند عملیات پشتیبانی نزدیک زمینی را برعلیه ارتش یونان ، به ثبت رساندند .  دومین تجربه رزمی گونه D ، در تابستان 1976 ، رخ داد و این پرنده به همراه تعداد قابل توجهی از جنگنده های سبک F-5 E/F ، پروازهای پشتیبانی متعددی را برای کمک به شاه افغانستان ، اجرا نمودند و در نهایت ، 8 فروند از این پرنده های افسانه ای ، بطور مستقیم ، ماموریت بمباران مواضع شورشیان ظفار را بر عهده گرفتند .      ادامه دارد .............................................     این مجموعه با صرف زمان ، از منابع گوناگون ، گرد آوری شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود .  در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .   :rose: گرد آورنده: MR9    :rose: