امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قاهر ...شفق پروازشون رو دیدی؟

من نمیگم f5 تولید کنیم من میگم از یه پلتفرم ساده استفاده بشه و اونو به بالاترین سطح ارتقاع بدیم

f5 هم برای همین مثال زدم چون روش کار شده...و صاعقه از دلش اومد بیرون (حذاقلش نیاز اموزشی رزمی برطرف میشه)

بعدش به دوز از موازی کاری همه ارگان ها باید روی یه جنگنده ملی کار کنن....نه این که هرکی برای خودش یه سازی بزنه( اونم تازه اگه زیر ساختاش فراهم بود)

با تمام ارتقا ای که روش صورت بگیره میشه یک اف 20 مثل این

f20metal.jpg

 

عزیزم  کاری با پرواز نمونه اصلیش ندارم اما  هم شفق هم قاهر  در تونل باد رفتن و با موفقیت در اومدن پس یعنی توانایی پرواز دارند.

 

پس تغییر روی اف 14 هم ممکنه.

 

اموزشی؟؟پروژه شفق یک جنگنده اموزشیه...نمیشه که هر جنگنده ای رو تبدیل به آموزشی کرد..باید یک سری ویژگی ها داشته باشه...خب این خلبانا به فرض اموزش دیدن نیاز به جنگنده ندارند؟؟خب فرضا آموزششون دادیم...سوار چی بشن؟؟

 

پس  اینجاست که لزوم ارتقا تامکت ها مشخص میشه.

 

تامکت یک ابر جنگندس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ی سوال دارم از اساتید.f14 از f15 برتره؟تاپیکی برای مقایسه این عزیز دلمون با f15 هست؟ icon_cheesygrin icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ی سوال دارم از اساتید.f14 از f15 برتره؟تاپیکی برای مقایسه این عزیز دلمون با f15 هست؟ icon_cheesygrin icon_cheesygrin icon_cheesygrin

وقتی میگیم اف 14  بعد اف22 برترینه پس شامل اف 15 هم میشه...تامکت یه چیز دیگس..البته ببخشید بنده بجای اساتید تظر دادم icon_cheesygrin

  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم 

 

این تصویر ، عزیز دل برادر ، کابین جلوی تامکت نیروی دریایی ایالات متحده است 

 

7-4-2016_7-38-39_PM.jpg

 

این هم تصویری که در پستهای قبلی قرار داده شد 

 

thumb_IMG_20160702_140510.jpg

 

 

حالا سئوال این هست ، دو صفحه پستهای غیر مربوط ارسال شد ، تا چه نتیجه ای گرفته شود ؟؟؟ از روی تصویر مشخص هست که رادار بومی استفاده شده ؟؟ 

 

حداقل قبل از جدالهای بی معنی ، تاپیکهای ارسال شده در انجمن را مطالعه بفرمایید تا مجبور به  برخورد نشویم !!!!

 

وقتی اطلاعات موثقی وجود ندارد ، آن هم در مورد جنگنده ای که  از سال 1974 تا حال حاضر جنگنده خط مقدم  نیروی هوایی است (42سال  icon_eek ) چرا  وقت دیگران تلف می کنید !!!!

 

پی نوشت : مشخصاً هم ، همگی اطلاع دارند که افشاء اطلاعات طبقه بندی شده ، بطور کامل ممنوع هست 

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کشور ما توان مالی این رو نداره که چندین نوع جنگنده رو همزمان تولید کنه. اف 5 به عنوان جنگنده سبک انتخاب شده است. زمانی قرار بود اف 14 به عنوان جنگنده سنگین در کشور مورد مهندسی معکوس و ارتقا قرار بگیرد. اگه قرارداد سوخو با روسیه به نتیجه برسد بعید است ساخت اف 14 پیگیری شود.
اف 14 جنگنده بی نظیری است ولی سوخو 27 نیز که پایه ساخت سوخو 30 و سوخو 35 و غیره بوده نیز به اذعان دانشمندان غربی جزو شاهکارهای طراحی ایرودینامیکی جهان است. زمانی که مهندسی معکوس اف 5 در کشور شروع شد ابتدا ساخت اف 14 مد نظر بود ولی نهایتا به علت پیچیدگی های ان و مشکلات ساخت مواد کامپوزیت ان به اینده موکول شد. اف 14 به علت بال متحرک جنگنده گران قیمتی است. دماغه ان قابلیت جادادن یک رادار بزرگ را دارد. اگر با تکنولوژی روز یک رادار برای ان طراحی شود برد ان بسیار بالا خواهذ بود و واقعا یک مینی اواکس میشود.
در رابطه با تغییرات طراحی ان به منظور کاهش سطح مقطع راداری قطعا برنامه این بوده که تلاش شود ولی کار راحتی نیست و برعکس گفته های دوستان توانایی طراحی کشور ما ضعیف است و معلوم نیست از عهده ان بر بیایم. تجربیات طراحی ما شامل قاهر است که شکست خورد جت شفق بوده که در واقع کار روسها بود و نیمه تمام رها شد. تنها تجربه طراحی واقعی ما دو سکانه کردن اف 5(صاعقه) و دو کابینه کردن ان بوده که تجربه زیادی نیست. خود روس ها با این تجربه های طراحی برای کاهش سطح مقطع راداری سوخو 30 به منظور خلق سوخو 35 و سوخو پکفا سالها کار کردند. پس این کار به این راحتی نیست ویرایش شده در توسط sasasasa
  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 


دوست عزیز تقریبا موافقم...اما تامکت رادار فوق العاده ای داره و بنظرم زیاد نیاز چندانی به  رادار زمینی نداشته باشه.

 

 

 

اف 14 مشخصه اصلی اش حمل راداری با ابعاد و وزنی بیش از حد دیگر جنگنده ها است که باعث افزایش برد این رادار می شود 

علاوه برامکان حمل موشک های سنگین دوربرد را نیز دارد 

 

اما یادمان نرود در سوی دیگر دشمنی داریم که دارد از رادارهای جدیدی استفاده می کند که از همین ساختار راداری الهام گرفته و پیشرفته تر هستند 

از این رو برد بالای رادار این جنگنده به راحتی به چالش کشیده شده می شود 

از این خیلی بهتر است که موشک های برد بلندی مثل فونیکس بتوانند بردی دو برابر حد معمولشان پیدا کنند بویژه برای جنگنده هایی با سطح مقطع راداری کم 

و این بدست نمی آید بدون کمک رادار زمینی و امکان لینک شدن 

 

در سوی دیگر حالت برعکس هم هست 

گاهی بهتر است زمین پایه درگیر شود ولی رادارش نمی تواند هدف را ببیند یا بحث موشک ضد راداری هست 

این جا هست که لینک شدن رادار تامکت به راحتی امکان شلیک به زمین را می دهد 

و زمین می تواند بدون دید شلیک موفقی داشته باشد 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 
شما میگی اف 5 بسازیم با تولید زیاد  بهتره؟؟از شما بعیده همچین حرفی...هدف ساخت جنگنده چیه؟؟ 1- جلوگیری از  ورود جنگنده دشمن به نقطه استراتژیک. 2- هدف  قرار دادن مناطق مهم  دشمن..خب یک اسکادران اف 16 عربستان قصد نفوذ داره..با دو اسکادران اف5  توانایی درگیری داریم؟؟به جرات میگم خیر.
 
سلام
دوست عزيزعربستان جنگنده f16 دراختيارنداره احتمالا منظورشما f15 بايد باشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

ی سوال دارم از اساتید.f14 از f15 برتره؟تاپیکی برای مقایسه این عزیز دلمون با f15 هست؟ icon_cheesygrin icon_cheesygrin icon_cheesygrin

 

اگر دوستان بخودشون زحمت داده و آرشیو غنی میلیتاری را جستجو کنند ، مطالب ارزشمندی از دوستان وجود دارد که  مسائل را تا حد امکان تشریح نموده است و نیازی به تکرار مکررات نیست

 

f-14orf-15 از دوست عزیز جناب آرش

 

تامکت یا ایگل ، مساله این است از دوست عزیز جناب ماوریک

 

پی نوشت :

 

موضوع این تاپیک احتمال نصب رادار ملی روی تامکت هست و نه امکان سنجی ساخت ، در نتیجه مباحث را در چهارچوب موضوع ادامه دهید .

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در ادامه بحث لینک شدن رادار با زمین 

بحث زیاد بود اهداف و پراکندگی آنها در کنار موشک های ضدرادار و محدود بودن موشک های هواپایه ما است 

از این رو اگر بتوان رادار شبه آواکس که نمونه اش رادار ملی اف 14 بتواند با زمین لینک شود 

رادارهای ما مدت زیادی می توانند خاموش باشند در حالیکه موشک های خود را با گرای رادارهای هواپایه شلیک می کنند 

و زمانی که دشمن توانست به عمق نفوذ کند و رادارهای هواپایه ما را از مدار خارج کند یعنی ما بین موج اول و دوم و شاید هم در موج دوم ما رادارهای خود را روشن می کنیم که در این صورت عملا بخش زیادی از سامانه دفاعی خود را در موج اول حفظ کرده ایم 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کشور ما توان مالی این رو نداره که چندین نوع جنگنده رو همزمان تولید کنه. اف 5 به عنوان جنگنده سبک انتخاب شده است. زمانی قرار بود اف 14 به عنوان جنگنده سنگین در کشور مورد مهندسی معکوس و ارتقا قرار بگیرد. اگه قرارداد سوخو با روسیه به نتیجه برسد بعید است ساخت اف 14 پیگیری شود.
اف 14 جنگنده بی نظیری است ولی سوخو 27 نیز که پایه ساخت سوخو 30 و سوخو 35 و غیره بوده نیز به اذعان دانشمندان غربی جزو شاهکارهای طراحی ایرودینامیکی جهان است. زمانی که مهندسی معکوس اف 5 در کشور شروع شد ابتدا ساخت اف 14 مد نظر بود ولی نهایتا به علت پیچیدگی های ان و مشکلات ساخت مواد کامپوزیت ان به اینده موکول شد. اف 14 به علت بال متحرک جنگنده گران قیمتی است. دماغه ان قابلیت جادادن یک رادار بزرگ را دارد. اگر با تکنولوژی روز یک رادار برای ان طراحی شود برد ان بسیار بالا خواهذ بود و واقعا یک مینی اواکس میشود.
در رابطه با تغییرات طراحی ان به منظور کاهش سطح مقطع راداری قطعا برنامه این بوده که تلاش شود ولی کار راحتی نیست و برعکس گفته های دوستان توانایی طراحی کشور ما ضعیف است و معلوم نیست از عهده ان بر بیایم. تجربیات طراحی ما شامل قاهر است که شکست خورد جت شفق بوده که در واقع کار روسها بود و نیمه تمام رها شد. تنها تجربه طراحی واقعی ما دو سکانه کردن اف 5(صاعقه) و دو کابینه کردن ان بوده که تجربه زیادی نیست. خود روس ها با این تجربه های طراحی برای کاهش سطح مقطع راداری سوخو 30 به منظور خلق سوخو 35 و سوخو پکفا سالها کار کردند. پس این کار به این راحتی نیست

توان طراحی هست، اما پول در دست کسی است که نمیفهمد.....

و فهم در دست کسی هست که دستش به پول نمیرسد.....

خائنین دست درازی دارند......

و دست دلسوزان متخصص کوتاه هست....

وگرنه جنابعالی یه ماستم بدون زحمت دستت نمیدن، مشخصه کار و تلاش میخواد، زحمت میخواد و زمان میخواد....

زمانی خاطرم هست، طرحی 5 ساله تعریف شد، گفتن در بالاترین رده که الان تغییر کرده این فرد طی این چند روزه!!!

بزرگترین و آخر طرح تحقیقاتی ما باید یکساله و حداکثر چی باشه بایست دوساله تعریف بشود..........

در غیر اینصورت مهندسی معکوس اگر خرید نمیتوان کرد....

حالا همین طور این یکسال دوسال ها گذشته و جنابعالی نتیجه گرفتی که نمیشود...

در کشوری که مامور شناخته شده و رسمی ام آی سیکس سالها در گلوگاهها بوده و الان هم در .... تشریف دارند حقیقتا جز این انتظار باشه چی هست؟

ویرایش شده در توسط pyaghoubi
  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توان طراحی هست، اما پول در دست کسی است که نمیفهمد.....
و فهم در دست کسی هست که دستش به پول نمیرسد.....
خائنین دست درازی دارند......
و دست دلسوزان متخصص کوتاه هست....
وگرنه جنابعالی یه ماستم بدون زحمت دستت نمیدن، مشخصه کار و تلاش میخواد، زحمت میخواد و زمان میخواد....
زمانی خاطرم هست، طرحی 5 ساله تعریف شد، گفتن در بالاترین رده که الان تغییر کرده این فرد طی این چند روزه!!!
بزرگترین و آخر طرح تحقیقاتی ما باید یکساله و حداکثر چی باشه بایست دوساله تعریف بشود..........
در غیر اینصورت مهندسی معکوس اگر خرید نمیتوان کرد....
حالا همین طور این یکسال دوسال ها گذشته و جنابعالی نتیجه گرفتی که نمیشود...
در کشوری که مامور شناخته شده و رسمی ام آی سیکس سالها در گلوگاهها بوده و الان هم در .... تشریف دارند حقیقتا جز این انتظار باشه چی هست؟

شما بر چه مبنا میگین توان طراحی هست؟ کدوم پروژه موفق طراحی جت جنگنده تاکنون در کشور انجام شده که شما به ان استناد میکنی؟ بهتر است به جای حرف های شعارگونه با مستندات حرف بزنیم. تا حدی که من اطلاع دارم بجز دو مورد که بالاتر گفتم تاکنون پروژه موفق طراحی جت جنگنده ر کشور انجام نشده است ویرایش شده در توسط sasasasa
  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

 

اگر دوستان بخودشون زحمت داده و آرشیو غنی میلیتاری را جستجو کنند ، مطالب ارزشمندی از دوستان وجود دارد که  مسائل را تا حد امکان تشریح نموده است و نیازی به تکرار مکررات نیست

 

f-14orf-15 از دوست عزیز جناب آرش

 

تامکت یا ایگل ، مساله این است از دوست عزیز جناب ماوریک

 

پی نوشت :

 

موضوع این تاپیک احتمال نصب رادار ملی روی تامکت هست و نه امکان سنجی ساخت ، در نتیجه مباحث را در چهارچوب موضوع ادامه دهید .

منظورتون کدوم رادار ملی هست؟از کدوم رادار ملی رونمایی شده که قابلیت نصب روی اف14رو داشته باشه؟هنوز یه رادار ساخت داخل روی صاعقه سوار نکردن اصلا تجربه ساخت رادارهای جنگنده ما کدومه؟

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 
شما میگی اف 5 بسازیم با تولید زیاد  بهتره؟؟از شما بعیده همچین حرفی...هدف ساخت جنگنده چیه؟؟ 1- جلوگیری از  ورود جنگنده دشمن به نقطه استراتژیک. 2- هدف  قرار دادن مناطق مهم  دشمن..خب یک اسکادران اف 16 عربستان قصد نفوذ داره..با دو اسکادران اف5  توانایی درگیری داریم؟؟به جرات میگم خیر.
 
سلام
دوست عزيزعربستان جنگنده f16 دراختيارنداره احتمالا منظورشما f15 بايد باشه .

روبرو تایفون کاری میشه کرد؟؟؟اف 16 هم 72 تا سفارش داده


دوستان لینک شدن روی رادار زمینی زمانی به درد میخوره که کل خاورمیانه و شرق اروپا رو داشته باشیم که این یکم دور از توانه..البته بنده چون اطلاعاتی در مورد  برد رادار های محرمانه ندارم عرض میکنم دور از توان ..اما به نظرم راداری به این وسعت عملیاتی نداریم

ویرایش شده در توسط MA5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منظورتون کدوم رادار ملی هست؟از کدوم رادار ملی رونمایی شده که قابلیت نصب روی اف14رو داشته باشه؟هنوز یه رادار ساخت داخل روی صاعقه سوار نکردن اصلا تجربه ساخت رادارهای جنگنده ما کدومه؟

 

علی الظاهر بنده را با سخنگوی وزارت دفاع یا اداره تبلیغات دفاعی ستاد کل اشتباه گرفتید 

 

جمله را دوباره مرور می کنیم :

 

موضوع این تاپیک احتمال نصب رادار ملی روی تامکت هست و نه امکان سنجی ساخت ، در نتیجه مباحث را در چهارچوب موضوع ادامه دهید .

 

وقتی واژه احتمال را در جمله مطالعه می کنید ، باید متوجه شوید که منظور چه چیزی است . ضمناً تاپیک را از ابتدا مرور کنید تا متوجه شوید که منشاء این خبر چه چیزی بوده  

 

علاوه بر  آن پست های ارزشمند و روشنگر جناب EMP را در همین تاپیک با دقت مرور کنید :

 

http://www.military.ir/forums/topic/29096-نصب-رادار-ملی-بر-روی-f-14/?p=439532

 

http://www.military.ir/forums/topic/29096-نصب-رادار-ملی-بر-روی-f-14/?p=439599

 

http://www.military.ir/forums/topic/29096-نصب-رادار-ملی-بر-روی-f-14/?p=439739

 

http://www.military.ir/forums/topic/29096-نصب-رادار-ملی-بر-روی-f-14/?p=496777

 

ضمناً سالها پیش شایعه نصب رادارهای چینی روی تامکت پخش شد ، یک زمانی هم یک چیزهایی می گفتند و یک تصاویر را بعنوان سند و مدرک پخش کردند که بعداً معلوم شد همه آنها زاییده تخیلات هست . 

 

نتیجتاً به جای اینکه کاربران را بازخواست کنید ، پستها را با دقت بیشتری مطالعه کنید 
 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.