برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 14 بهمن 1397 در پست ها
-
3 پسندیده شدهبنام خداوند بخشنده مهربان پیش گفتار : مدتها بود که گرفتاری های کاری اجازه نمیداد که خدمت دوستان باشم و تاپیک جدید تقدیم کنم. از این فرصت مرخصی یک روزه استفاده کردم و یه مطلب ناقابل برای دوستان و سروران خودم توی میلیتاری آماده کردم. بهرحال ، برگ سبزی هست تحفه درویش ، ان شاء الله که مقبول بیافتد. Harpy & Harop هارپی و هاروپ دو عفریته برفراز کوه صهیون جستارگشایی : شاید به جرات بتوان گفت که صنعت پهپادی رژیم صهیونیستی یکی از سه چهار صنعت برتر جهان در این حوزه است. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا در این تاپیک به دو پهپاد نسبتا متفاوت صهاینه بپردازم . پهپادهایی که بطور تخصصی برای عملیات سرکوب نیروهای پدافندی دشمن طراحی و تولید شده اند. هارپی و هارپی 2 (یا هاروپ) شاید در ابتدا این سوال مطرح شود که معنای واژه هارپی چیست ؟ هارپی: هارپی موجود افسانه ای ترسناکی است که اول بار در اساطیر یونانی و رومی به آن اشاره شده است. این موجود تخیلی به مانند بسیاری دیگر از موجودات اشاره شده در افسانه های یونانی ها ، ترکیبی از انسان و حیوان است. (اصطلاحا انسان – حیوان) موجودی به شکل زنی هراس انگیز (عفریته) که نیمی انسان (زن) و نیمی پرنده (بالها و چنگال هایی شبیه به عقاب) و دارای چهره ای هول انگیز و هراسناک است. طبق افسانه های یونانی ، هارپی ها برای شکار انسانها ، میزی مملو از خوراکی های لذیذ فراهم کرده بودند و هرگاه انسانی به سراغ این سفره گسترده می رفت و یواشکی در حال خوردن از غذای آنان میشد ، بطور ناغافل از بالای سر به او حمله میکردند و او را به قتل می رساندند. * * * اکنون که دانستیم واژه "هارپی" به چه معناست ، به سراغ مبحث مورد بحث خودمان یعنی پهپاد هارپی می رویم. پهپاد هارپی IAI Harpy UCAV پهپاد هارپی ، پاسخ به یک نیازضروری هارپی (زن درنده خوی پرنده) ، نام یک هواپیمای بدون سرنشین (پرنده هدایت پذیر از دور = پهپاد) است که راسا توسط صنایع هوا و فضای اسرائیل (رژیم غاصب قدس) طراحی و تولید شده است. هارپی برای حمله به سیستم های راداری دشمن و انجام عملیات سرکوب پدافندی ( SEAD ) طراحی و در مرحله بعدی مجددا بهینه سازی شده است. هارپی برای انجام این ماموریت به یک کلاهک انفجاری قوی مسلح شده است. صنایع هوا – فضای اسرائیل ( IAI ) تاکنون این پرنده را به کشورهای ترکیه ، چین ، هند ، شیلی و کره جنوبی فروخته است. حاشیه : در سال 2004 ، پهپاد هارپی ، ناگهان شامل قانون محدود کردن انتقال تسلیحات و فروش تکنولوژی نظامی پیشرفته به چین قرار گرفت. تعدادی پهپاد هارپی ؛ در سال 1994 ، طی قراردادی به مبلغ 55 میلیون $ به چین فروخته شده بود. این پهپادها در سال 2004 طبق مفاد قرارداد به اسرائیل بازگردانده شدند تا تحت برنامه بروزرسانی قرار بگیرند. ایالات متحده از ترس اینکه این پهپادها ، در جنگ احتمالی مابین آمریکا و چین ، بعنوانی تهدیدی بر علیه نیروهای تایوانی و آمریکائی مستقر در تایوان و کره جنوبی ، بکار گرفته شوند ؛ از اسرائیل میخواهد که ضمن ابطال این قرارداد ، پهپادها نه تنها بروزرسانی نشوند ، بلکه حتی به چین هم بازگردانده نشوند. این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته بود که پهپاد هارپی تولیدی کاملا بومی بود و هیچگونه دانش فنی و سیستم پایه آمریکایی ، در این پرنده استفاده نشده بود. در سال 2005 این پرنده ها ، بدون هیچگونه بروزرسانی به جمهوری خلق چین ، باز گردانده شدند. این حادثه منجر به بروز برخی تنش ها و سردی روابط مابین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل گردید. تنشی که حتی تا به تعلیق درآمدن عضویت اسرائیل در "برنامه جنگنده مشترک" (پروژه تولید جنگنده عمود پرواز F-35 آمریکا) هم پیش رفت. با این حال اسرائیل اعلام کرده است که از نوامبر 2005 مجددا این طرح را در دستور کار خود قرار داده است. مشخصات هارپی مشخصات عمومی طول پرنده : 2/7 متر ( یا 8 فوت و ده اینچ) طول بال های هواپیما: 2/1 متر (یا 6 فوت و 11 اینچ) تامین انرژی : 1 دستگاه موتور دوار وانکال UEL AR731 ، با توان تولید 28 کیلووات انرژی(38 اسب بخار) عملکرد : حداکثر سرعت : 185 کیلومتر بر ساعت (115 مایل در ساعت ) شعاع عملیاتی : 500 کیلومتر (311 مایل ) جنگ افزار : 1 کلاهک انتحاری 32 کیلوگرمی (70 پوندی) خریداران : ترکیه ( قابل توجه نیروی پدافند جمهوری اسلامی برای اقدامات متقابل و پیشگیرانه) جمهوری خلق چین هندوستان کره جنوبی شیلی و خود رژیم صهیونیستی * * * پهپاد هاروپ IAI Harop UACV پهپاد هاروپ (یا هارپی 2 ) یک وسیله نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین (پهپاد) است که توسط بخش MBT صنایع هوایی-فضایی اسرائیل ( IAI )، توسعه داده شده و ارتقاء یافته است. این پهپاد هم مثل هارپی ، بجای حمل یک کلاهک جنگی جداگانه و جدا شونده (راکت یا موشک) ، مهمات اصلی را ، در خود پیکره پرنده بدون سرنشین جای داده است (در واقع انتحاری است) . این پرنده که برای عملیات سرکوب پدافند ( SEAD ) طراحی شده است ، دارای قابلیت پرسه زنی (گشت زنی) در میدان جنگ و کشف و حمله به اهداف (در واقع کوبیدن خود به اهداف) با نیت نابود کردن آنها بوسیله خود را دارا می باشد. بررسی اجمالی : هاروپ یک نسخه بزرگتر از هارپی می باشد و با قابلیت پرتاب از محفظه (جعبه=باکس) های نصب شده بر روی لانچرهای زمینی و یا دریاپایه طراحی و راه اندازی شده است. اما میتواند بر پایه نسخه هواپرتاب هم ارتقاء بیابد. بر خلاف هارپی ، هاروپ میتواند بطور کاملا مستقل و بدون اپراتور زمینی ، ماموریت خود را انجام دهد. هر چند این پهپاد ، امکان هدایت شدن توسط اپراتور زمینی را نیز دارا می باشد. دو حالت هدایت و کنترل این هواگرد به این معنی است که : هم میتوانید آنرا با سیستم آشیانه یاب راداری برنامه ریزی کنید تا به محض دریافت امواج ارسالی رادارها (امکان تعریف و انتخاب طول موج خاص برای حمله) و تشخیص اهداف دشمن به آنها حمله کند ؛ و یا اینکه اپراتور می تواند اهداف در حال سکون و یا حرکت را که توسط سنسور و دوربین الکترو- اپتیکال شناسایی شده اند را انتخاب کند و بر اساس اولویت رزمی به آنها حمله کند. این حالت دوم ، به هاروپ این امکان را میدهد که نسبت به رادارهایی که در حین ماموریت این پهپاد خاموش شده اند و در نتیجه هیچ امواجی ساطع نمیکنند و یا سیستم هایی که اقدام به انتشار اخلالگرهای رادار میکنند ، نیز حمله نماید. IAI در حال برنامه ریزی برای یک نسخه کوچکتر از هاروپ هم می باشد که برای کاربری در خصوص اهداف کوچکتر می باشد ، طرحی که قرار بود در سال 2015 رونمایی بشود ، اما ظاهرا هنوز یا به نتیجه نرسیده و یا رونمایی نشده است. هاروپ کوچکتر ؛ که ظاهرا قرار است یک پنجم هاروپ فعلی باشد ، به یک کلاهک سبک 3 الی 4 کیلوگرمی مسلح خواهد بود. این کوچک شدن علاوه بر ارزانتر شدن این پرنده باعث مداومت پروازی کمتر (2 الی 3 ساعت) هم خواهد شد که این تغییرات بنا به گفته سازنده ، منجر به استفاده تاکتیکی در این دو حالت می شود : بر علیه اهداف در زمان بحرانی (فکر کنم منظورشون ترور رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان باشه- مترجم ) و یا جستجو برای اهدافی که بطور موقت پنهان شده و دوباره ظاهر می شوند سرگذشت : ترکیه پیشتر گفته بود که در سال 2005 احتمالا اقدام به خرید این پهپاد خواهد نمود.که تصور می کنم با توجه به وقایع پس از روی کار آمدن اردوغان ، منتفی شده است. در اکتبر 2005 ، کمپانی MBDA ، پیشنهاد مشارکت در این پروژه و تولید این پهپاد در انگلستان را با نام تجاری "شاهین سفید" به وزارت دفاع بریتانیا ارائه داد. هدف از این پیشنهاد راه اندازی یک کنسرسیوم مشترک برای پروژه پهپادی هماهنگ با مهمات "بیاب و بکش" در ارتش بریتانیا (قابلیت اجرای ماموریت "آتش سایه") در آن زمان بود . هاروپ بعنوان یکی از فینالیست های این پروژه ، برگزیده شد ؛ اما نهایتا با تصمیم وزارت دفاع بریتانیا ، مبنی بر انعقاد قرارداد با یک شرکت کاملا انگلیسی (بجای یک کنسرسیوم انگلیسی – اسرائیلی) ، این پروژه منتفی گردید. در 7 اوت 2007 ، دولت هند مذاکراتی را برای خرید هشت تا ده سیستم هاروپ را آغاز نمود. نهایتا در سپتامبر 2009 ، نیروی هوایی هند اعلام نمود که خواهان خرید و راه اندازی 10 سیستم هاروپ می باشد که مبلغ این قرارداد 100 میلیون $ اعلام شد. مشخصات عمومی ویژگی های عمومی : خلبان : فاقد خلبان (بدون سرنشین) طول بدنه : 2/5 متر ( 8 فوت و دو اینچ ) طول بال : 3 متر (9 فوت و ده اینچ) عملکرد : شعاع عملیاتی : 1000 کیلومتر استقامت پروازی : 6 ساعت جنگ افزار : کلاهک انتحاری 23 کیلوگرمی (51 پوندی) خریدارن : هندوستان جمهوری آذربایجان و خود رژیم صهیونیستی پایان . ----------------------------- پ.ن : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند :winking: :winking: ----------------------------------------- کپی رایت : با توجه به اینکه ، این مطلب در خصوص این دو هواپیمای بدون سرنشین ، صرفا برای این انجمن تهیه شده است، هرگونه کپی برداری یا ذکر مطالب این تاپیک تنها با ذکر نامmilitary.ir بعنوان منبع مجاز می باشد. مترجم : مهران 55 منبع 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Harpy منبع 2: https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Harpy منبع 3: https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Harop منبع 4: http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1288
-
3 پسندیده شدهاگر این اتفاقات ونزوئلا در دهه 60 یا 70 رخ داده بود، آمریکا ائتلافی تشکیل میداد و ونزوئلا رو به دو قسمت شرقی غربی یا شمالی جنوبی تقسیم میکرد. دخالت ها در ونزوئلا مادورو را وادار به به اعمال خشونت خواهد کرد، بالاخره یک عده در میان این دو گروه دست به ترور و تخریب خواهد زد و مادورو برای تبدیل شدن به یک دیکتاتور تمام عیار (هیولای رسانه پسند) بسیار تحت فشار قرار خواهد گرفت، تا اینکه ارتش یا مستقلا برای آرام کردن اوضاع وارد عمل بشه یا به نفع یک طرف، کدوم طرف؟ بستگی به توافق روسیه و آمریکا دارد، به همین سادگی!...
-
2 پسندیده شدهبی نهایت سپاس از جناب میلاد تصاویری رو که در تلگرام ارسال کردید رو با اجازه اینجا می زارم به صورت فایل فشرده مجموعه 350 تا عکس از نمایشگاه ... 56 مگابایت http://s9.picofile.com/file/8350833684/97.rar.html مجموع 7 کلیپ با حجم 67 مگابایت از نمایشگاه http://s9.picofile.com/file/8350836934/Telegram_Desktop.rar.html در صورت صلاح دید تصاویر با کیفیت رو به صورت فشرده قرار دهید ..
-
2 پسندیده شدهپهپاد صاعقه صاعقه نمونهی 60 درصد پهپاد RQ-170 آمریکایی است. این پهپاد بال پرنده یک نسخه ارزان قیمت با سطح مقطع راداری پایین است که برای عملیات در عمق دشمن کاربرد دارد. پس از ورود نسخه پیستونی صاعقه به آسمان رژیم اسرائیل به دلیل عدم توانایی پاتریوت در رهگیری این پهپاد، نیروی هوایی اسرائیل مجبور شد از یک هلیکوپتر برای هدف قرار دادن این پهپاد استفاده کند. بنابر تصاویر این پهپاد دارای دو دهلیز حمل سلاح است که هر کدام یک بمب هوشمند سدید 342 به وزن 34 کیلوگرم و سرجنگی 20 کیلوگرمی را در خود جای میدهد. دهلیز حمل سلاح صاعقه صاعقه یک پهپاد جت با برد بیش از 700 کیلومتر میباشد- این پهپاد برد متوسط اعلام شده است. سقف پروازی آن 40000 پا است. طبق تصاویر صاعقه ارابه فرود ندارد پس برای پرواز، از کاتاپولت استفاده میشود و برای از چتر برای فرود استفاده میکند. یکی از نکات قابل توجه در صاعقه، به کارگیری رادار سار در این پهپاد است(پیج توییتر فیلدمارشال). به نظر میرسد که صاعقه از رادار سار ابصار استفاده میکند. ابصار در سال 1395 رونمایی شد اما هنوز اطلاعاتی از آن در دست نمیباشد. ابصار خارج از بدنه پهپاد قرار دارد و این باعث افزایش سطح مقطع راداری صاعقه میشود. رادار سار ابصار
-
2 پسندیده شدهنه به سختگیریها و نه به این جا که بچه ها دارند از سر و کول تجهیزات (حالا ماکت و یا نمونه های نمایشی و غیرعملیاتی) بالا میرند. یک لاین زنجیر باعث میشد هم نظم بهتری داشته باشه و هم لااقل به ماکت/تجهیزات آسیب کمتری وارد بشه. هنوز در نیروها باید تکرار کنیم تا دیده بشه اگر خدا بخواد - یک واحد تبلیغات رسانه ای مختص هر نیرو کمبودش به شدت حس میشه. یک بار گفتم که برای مثال هر ناو هواپیمابر آمریکایی هم برای خودش یک واحد رسانه ای داره که در بحث فیلم های سینمایی و تبلیغات و رسانه ها کارهای هماهنگی و پیشبرد امور رسانه ای را انجام میده، چه برسه حالا در واحدهای بزرگتر که تاثیرش را هم در پروپاگاندای هالیوودی ارتش آمریکا به وضوح میبینیم.
-
2 پسندیده شدهقسمت اخر امیدوارم مفید واقع شده باشه.. اسم ماهواره رو نمیدونم اما بنا بر توضیح مسئول اونجا در سال تیر 96 با ماهواره بر "سیمرغ" پرتاب و با موفقیت ماموریت خودش رو به پایان رسوند بنر سامانه یا زهرا 3 تجهیزات بخش عملیاتی خودرو بدونه سرنشین انواع مهمات دوربینهای حرارتی سامانه الکترواپتیکی مراقبتی سامانه دوربین های حرارتی سردشونده انواع سیستم های ارتباطی در باند hf,vhf,uhf اژدر ولفجر ماکت هاورکرافت ایرانی پیشرانه های برای هواپیما های بدونه سرنشین بنر سامانه های حیاتی خلبان و سامانه هیدرولیک هواگرد بنر طراحی حسگر فروصدا و نانو حسگرصوتی و پارسکم وغیره نانو مولد صوتی و تجهیزات عکس بالا میکروروبات سوسک پهپاد تاکتیکی مراقبتی شناسایی پهپاد شناسایی رزمی برد متوسط - 2 بمب در خود جای میدهدهمون مدل 60 درصد -rq170 قسمت زیرین پهپاد پهپاد مهاجر 6 موتور وانکل دورانی تک روتور ساخت داخل همراه با مشخصات مدل 1 به 1 پهپاد rq170 این مدل 4 بمب در خود جای میدهد شاهد 129
-
2 پسندیده شدهبنر سوییچ 24 پورت و 12 پورت بنر و ماکت طرح موقعیت یابی و ناوبری زمین پایه ملی شبیه ساز سخت افزار و نرم افزار بیسم های vhf سلاح اختلال کننده پهپاد های دست پرتاب و انواع مولتی روتور نقشه کامل ایران به صورت پی ادف که تمام محدود های ممنوع پرواز و ارتفاع و..... رو مشخص میکنه سامانه کشف ,هشدار و شناسایی رادارهای دشمن سامانه مقابله با ریز پرنده ها سامانه مقابله با ارتباطات دشمن انواع باتری های صنعتی بنر توضیحات باتری باتری های صنعتی کمک ناوبری زمینی DME سامانه هدایت اتش بنر ماهواره رصد خود ماهوره بنر ساخت قطعات و مجموعه موتور های هوایی کمپرسور F14 بنر جلیغه ضد گلوله رویین 2 بنر انواع جلیغه های ساخته شده با مشخصات پهپائ عمود پرواز اوکتاروتور انواع مین پروژه مرصاد موتور موشک شهاب 3 موشک صیاد 2
-
2 پسندیده شدهورودی نمایشگاه همراه با انواع موشکها رادارها و ادوات ذرهی دوستان عکس ها حجمشون بالاس چیزی حدود 3 مگ متاسفانه فکر میکردم از ذلفقار کامل عکس انداختم اما فقط قسمتی از تانک و بنر اون عکس انداختم ----------------- نمای ورودی اولین چیزی که به چشم میخوره موشک های زمین به زمین انواع رادار ها --- سامانه هشدار و فریب و اختلال موشک های ضد رادار تلاش رعد توپ های 74 و 40 م م دریایی بنر پروژه موج بنر خلیج فارس بنر سینا t72 بغل پشت جلو بنر ذلفقار عکس از خودش فکر میکردم گرفتم که نیست و نمای کلی از تمام تجهیزات سامانه تولید دودهای چند پارامتری تیربار کالیبر 50 شیش لول با نواخت بالا ---------------- ادامه پست جنگ الکترونیک تا چند دقیقه دیگر
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست. نیروی هوائی استخوان بندی و ستون فقرات نیروی هوائی ونزوئلا رو پرنده های آمریکائی و روسی تشکیل میدهند . البته هواپیماهای اروپائی هم در این نیرو خدمت میکنند. هواپیمای آمریکائی F-16A/B هواپیمای روسی Su-30MK2 هواپیمای آمریکائی C-130H Hercules هواپیمای چینی Shaanxi Y-8 هواپیمای آمریکائی بوئینگ 707 تانکر هواپیمای اسرائیلی IAI Arava هواپیما فرانسوی فالکون-20 هواپیمای برزیلی EMB 312 Tucano بالگرد فرانسوی AS532 Cougar پهپاد ایرانی Qods Mohajer ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : ان شاء الله در دو پست بعدی نیروی دریائی و پدافندی ونزوئلا رو هم یک بررسی مختصر خواهیم داشت.
-
2 پسندیده شدهسپاس از زحمات شما برای پرداختن به این پرنده جالب. یه نکته خیلی مهم درباره این پهپاد انتحاری اعلام شده که شاید بسیاری از دنبال کنندگان و علاقه مندان موضوعات نظامی از اون بی خبر باشند. آقای ریچارد ویتِل یکی از معروف ترین تحلیل گران دفاعی و مولّفان مقالات پیرامون پرنده های بی سرنشین نظامی که در مجله الکترونیک بریکینگ دیفنس و بسیاری دیگر از نشریات نظامی سابقه کاری دارد ، در سال 2010 مقاله ای را منتشر کرد که در جریان آن به مشکلات ذاتی هاروپ در بحث پایداری در شرایط بد آب و هوایی اشاره کرده بود. او هیچ توضیحی درباره این که منابع اطلاعاتی خود را از چه طریق به دست آورده نداد ولی بر اساس اسناد ادعایی خود از ناهنجاری های آئرودینامیک و نداشتن تعادل و توازن پروازی این پرنده پرده برداشت. به گفته آقای ویتل با توجه به این که پهپاد هاروپ از سقف پرواز کمی برخوردار است و تقریبا تمامی طول مسیر خود را در ارتفاع پایین و در معرض بیشترین تغییرات و تلاطمات جوّی و آب و هوایی می پیماید و با توجه به میزان کم نیروی پیشران موتور و سرعت کروز آن ، نسبت به بادهای نسبتاً شدید و کاهش و افزایش ناگهانی فشار هوا در زیر توده های هوای گرم بسیار حساس و آسیب پذیر است. بنابر این اظهارات او نتیجه گیری کرده بود که نمیتوان هاروپ را یک پرنده مناسب برای همه شرایط آب و هوایی دانست و تنها قابلیت انجام عملیات و ماموریت خود در شرایط بسیار پایدار و مناسب آب و هوایی را دارد. تمامی اظهارات او در ارتباط با پرنده هاروپ که در مقاله او موجود است از منابع اینترنتی حذف شده و بعد از آن هم صحبتی پیرامون افشاگری آقای ویتِل به میان نیامد. http://richardwhittle.net/#sthash.IKrEdck6.dpu
-
2 پسندیده شدهبا عرض سلام... با تشکر از جناب mehran55... سوالی در اینجا مطرح هستش که چرا پهپادهایی در این وزن و ابعاد به چنین بُردهای بالایی دست پیدا کرده اند؟ جواب این سوال قبل از هر چیزی در طراحی آیرودینامیکی این پهپادها خلاصه شده است. (طراحی بدنه و بال به صورت بهم پیوسته و یکپارچه) ..................................... این تصاویری که مشاهده کردید مربوط به مدل "پهپاد سلیمان" هستش ... کاری از "پارک علم و فناوری استان لرستان" طول بال: 3/25 متر طول بدنه :1/80 متر حداکثر وزن برخاست: 100 کیلوگرم حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت توان موتور: 18 اسب بخار حداکثر ارتفاع پروازی: 4500 متر مداومت پروازی: 8 ساعت شعاع عملیاتی: 200 کیلومتر ... این پهپاد به صورت یکسَره بیش از 1000 کیلومتر را میتواند طی کند با 33 کیلوگرم محموله در داخل بدنه...تاثیر طراحی آیرودینامیکی به وضوح در این پرنده نمایان است و در توضیحات بنر هم آمده است. ..................................... در پایان تشکری ویژه دارم از دوستان خوبم Swat_m2 و MILAD110... همگی در پناه حضرت حق موفق و سر زنده باشید. پی نویس!!! منظور از واژگان "شعاع عملیاتی" در چنین مواردی اون فاصله ای هستش که پهپاد میتواند به صورت مستقیم با ایستگاه کنترلر ارتباط بگیرد! در پهپاد مورد بحث، سرعت کروز حدود 140 کیلومتر بر ساعت هستش...مداومت پروازی هم 8 ساعت عنوان شده...بنابراین پهپاد سلیمان به صورت یکسره میتواند بیش از 1000 کیلومتر مسافت را طی کند...بررسی بفرمایید چه عملیاتهایی براش عنوان شده! تا منظور از شعاع عملیاتی روشن شود!
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم صبح شما بخیر تاریخ هر نیرویی ، هویت آن نیرو هست ، دوستان عزیز ما در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، اگر همت کنند ، می توانند یک موزه هوایی در شان و منزلت تاریخ 94 ساله نیروی هوایی در ایران را ایجاد کنند ، فقط کافی هست یک مقدار بودجه ای که تحت سرفصل "بودجه فرهنگی" به نیرو اختصاص پیدا می کند ، در مسیر خودش مصرف شود . معتقدم هنوز فرصت هست که اسناد و پرنده ها و تصاویر ، تجهیزات ، از گوشه انبارهای ارتش بیرون آمده ، در یک مجموعه متمرکز شود تا برای نسل آینده به یادگار باقی بماند . قاطعانه عرض می کنم که اگر نیروی هوایی این همت را داشته باشد ، حتی می تواند از این راه درآمد زایی برای خودش ایجادکند پی نوشت : فقط کافی هست به ذهن های خلاق ، یک مقدار کوچکی فرصت بدهند . انشا... --- چه عجب ، بالاخره چشم ما به جمال یک عکس درست و حسابی از مهمات هدایت دقیق نیروی هوایی روشن شد !!!
-
1 پسندیده شدهسلام برای مردم گرسنه با تورم میلیون درصدی اصلا اهمیتی نداره که رییس جمهور غرب گرا باشه یا نباشه.فقط خواستار تغیر هستن حتی با انقلاب یا به قول شما کودتا آنهایی که حضور میلیونی در خیابان ها دارن مردم هستن و نه ارتش آمریکا تنها راه واقعی همه پرسیه
-
1 پسندیده شدهبا سلام مجدد خدمت دوستان عزیز میلیتاریست. نیروی دریائی نیروی دریائی ونزوئلا ، عمدتا متکی به تسلیحات اروپائی هست که در این اواخر با خرید چند ناو ساخت کره جنوبی ، این انحصار مطلق اروپائی ها در حوزه دریائی ونزوئلا کمی شکسته شده است. زیر دریائی دیزل الکتریک آلمانی Type 209 فریگیت ایتالیائی Lupo-class کوروت اسپانیائی Guaiquerí-class کشتی گشتی انگلیسی Constitución class لندینگ شیپ تانک بر کره جنوبی Capana class کشتی تدارکاتی کره جنوبی T-81 Ciudad Bolívar هواپیمای گشت دریائی اسپانیائی CASA C-212-200 هلی کوپتر چینی Harbin Z-9 ضد زیر دریائی ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : ان شاء الله در پست بعدی نیروی پدافندی ونزوئلا رو هم یک بررسی مختصر خواهیم داشت.
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست. با توجه به بحث های مطرح شده در خصوص ونزوئلا و شبیه سازی هائی که برخی از دوستان در مورد سوریه و ونزوئلا و احتمال درگیری و جنگ (داخلی / خارجی) انجام دادند ، و همچنین در پاسخ به سوال برادر عزیزمون pckho0r که فرمودند یه رویو مختصر از ارتش ونزوئلا بگذارید ، به اتفاق هم ، در چند پست پیاپی برخی از تسلیحات نیروهای مسلح ونزوئلا رو به اشتراک میگذاریم : نیروی زمینی نیروی زمینی ونزوئلا ، عمدتا متکی به تسلیحات روسی شده است. هر چند تسلیحات کشورهای دیگری نظیر آمریکا ، فرانسه و اسرائیلی هم در ارتش این کشور به چشم میخوردو البته صنایع تسلیحاتی ونزوئلا هم در این زمینه فعالیت هائی را داشته اند و اقدام به تولید برخی از تسلیحات مورد نیاز این کشور نموده اند. مسلسل تهاجمی روسی AK-103 ، اسلحه سازمانی نیروی زمینی ونزوئلا مسلسل سبک اسرائیلی یوزی مسلسل سبک CAVIM Orinoco III ساخت ونزوئلا ( با کمک اسرائیل و بر اساس یوزی اسرائیل) دوش پرتاب ضد هوائی روسی 9K338 Igla-S دوش پرتاب ضد هوائی سوئدی RBS-70 توپ کششی 155 میلی متری آمریکائی M-114 راکت انداز خودکششی روسی BM-30 Smerch تانک روسی T-72B1V ؛ ستون فقرات زرهی ارتش ونزوئلا خودرو تاکتیکی Tiuna UR-53AR50 (نسخه ساخت ونزوئلا Humvee آمریکائی) هلی کوپتر روسی Mil Mi-35M2 Caribe هلی کوپتر آمریکائی بل 205 آ / UH-1H Huey ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : ان شاء الله در سه پست بعدی نیروی دریائی ، هوائی و پدافندی ونزوئلا رو هم یک بررسی مختصر خواهیم داشت.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاین ایده تبدیل کارگو به بمبر و کارپت بمبینگ با بمب 2000 پوندی رو به شدت پسندیدم ولی کاش به جای هرکولس های ارزشمند و غیرقابل جایگزینی مون از انبوه هواپیماهای از رده خارج و زمینگیر باری و مسافری که گوشه و کنار همه فرودگاه ها افتادن و موندن استفاده میشد. برای مثال ما یه ناوگان بزرگ و نسبتا سر حال توپولف-154 داریم که به صرف یکی دو تا سانحه روتینی که خیلی بیشترش رو تو سایر تایپ ها داشتیم با پروپاگاند جماعت غرب زده ای که آخرشم انگشت وسط ایرباس و بویینگ نصیب شون شد زمینگیر شدن. واقعا نمیشد این توپولف ها رو از دپوی ایرلاین ها جمع آوری کرد و تحویل نهاجا داد تا با تغییر کاربری بمبر بشن؟!!
-
1 پسندیده شدهبنام خداوند بخشنده مهربان با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست ، در تاپیک بررسی نیروی هوائی اسرائیل ، به عملیات فوکوس یا تمرکز که منجر به نابودی نیروهای هوائی کشورهای عربی در خلال جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل شد ، اشاره ای گذار داشتیم. با توجه به ضرورت بررسی دقیق تر این عملیات ، تصمیم گرفتم که مطالب گفته شده در اون پست رو تکمیل کنم و در قالب یک تاپیک جدید خدمت دوستان خودم ارائه بدهم. امیدوارم که مورد پسند عزیزان واقع بشه. امیدوارم که سایر دوستان هم ، هرگونه اطلاعات تکمیلی که در خصوص این عملیات دارند رو در ادامه همین مطلب ارائه بدهند که بتونیم نمای جامع تری از این عملیات رو در اختیار داشته باشیم. عملیات تمرکز-1346 (Operation Focus-1967) عملیات تمرکز (به عبری: מבצע מוקד : Mivtza Moked) در واقع به منزله افتتاحیه و سرآغاز حملات هوائی اسرائیل در ابتدای نبرد 6 روزه این رژیم در برابر اعراب در سال 1967 میلادی می باشد. گاهی از اوقات (در برخی از تاریخ نگاری های نظامی) این عملیات "ضربه هوائی سینا" یا "حمله هوائی سینا" (Sinai Air Strike) هم نامیده می شود. در ساعت 7:45 صبح روز 5 ژوئن 1967 ، نیروی هوائی اسرائیل ؛ به رهبری ژنرال "مرخای هود" (Mordechai Hod) ، حمله عظیمی را ترتیب داد که بخش اعظم نیروی هوائی مصر را بر روی زمین نابود کرد. تا ظهر همان روز ،نزدیک به 450 فروند هواپیما ،از نیروهای هوائی "مصر" ، "اردن" و "سوریه" نابود شدند. ژنرال هوائی مرخای هود همچنین نیروی هوائی اسرائیل ، در از کار انداختن و غیرفعال کردن 18 فرودگاه مصر بسیار موفق عمل نمود ، بطوریکه مانع از عملیات نیروی هوائی مصر در خلال این جنگ گردید. این عملیات ، تا به امروز ، همچنان یکی از موفق ترین عملیات های هوائی در تاریخ هوانوردی نظامی محسوب می گردد. میراژ IAF با سابقه شکار 13 هواپیما در جنگ 6 روزه خلاصه عملیات در سه موج اصلی عملیات (و چندین موج کوچکتر در روزهای بعد این عملیات) مجموعا 452 فروند هواپیما (که بیشتر آنها بر روی زمین بودند) نابود شدند. این امر موجب شد تا نیروی هوائی اسرائیل (IAF) تقریبا کنترل کامل آسمانها را داشته باشد و بتواند به طور موثر ، نیروهای زمینی IDF را پشتیبانی کند. در واقع دلیل اصلی که نیروی هوائی اسرائیل این موفقیت خیره کننده را بدست آورد ، تمرکز ویژه بر تخریب اولیه باند ، بوسیله یک نوع سلاح جدید بود. اسرائیل برای این حمله ، از راکت هائی بهره جست که از کلاهک ضد باند (anti-runway warhead) بهره می گرفتند. اسرائیل در این حمله ، از نمونه های نخستین پروژه "سلاح ضد باند" که بطور مشترک توسط فرانسه و اسرائیل در حال اجراء بود ، بهره گرفت. این راکت ها با رها شدن بر روی هدف ، مستقیما به باند فرودگاه ها ضربه زده و حمله میکردند. این راکت ها بجای حفره های معمولی که بمب های عادی ایجاد میکنند ، یک حفره کوچک بر سطح باند ایجاد میکند ، البته در زیر این حفره یک فروچاله بزرگ ایجاد میشود که همین فرو چاله باعث می شود که ترمیم باند به سادگی گذشته (پر کردن حفره با خاک و سیمان و ...) صورت نپذیرد و برای ترمیم حفره ایجاد شده ، نیاز است که ابتدا بخش عمده ای از سطح باند برداشته شود و پس از پر کردن فرو چاله ، مجددا سطح باند ترمیم شود. هنگامی که باند فرودگاه غیر فعال شد ، عملا تمامی هواپیماهای فرودگاه بصورت اهداف قابل دسترسی و سهل الوصول در می آمدند ؛ بدین ترتیب نیروی هوائی اسرائیل توانست در حملات بعدی ، با شکار هواپیماهای زمینگیر شده بر روی باند ، برتری مطلق هوائی را در عملیات خود در جنگ شش روزه بدست بیاورد. گاهشمار عملیات عملیات موکد (Operation Moked) در ساعت 7:45 دقیقه صبح به وقت اسرائیل ( یا 8:45 صبح به وقت مصر ) ، آغاز شد. تقریبا همه هواپیماهای جنگی اسرائیل ( 196 فروند به نقل از ویکی پدیا و 244 فروند به نقل از منابع IAF ) ملزم به حضور در این حمله هوائی شدند. تنها 12 فروند جنگنده اسرائیلی برای گشت زنی و حفاظت هوائی از آسمان اسرائیل ، در خاک این کشور باقی ماندند و در این حمله شرکت نکردند. فهرست هواپیماهای اسرائیل در عملیات تمرکز در زمان این حمله ، زیر ساخت های دفاعی مصر بسیار فقیر بودند و هنوز هیچیک از فرودگاه های این کشور به پناهگاه های مقاوم هواپیما (shelters) مجهز نشده بودند تا در صورت وقوع یک حمله هوائی از جنگنده های مصری حفاظت نمایند. جنگنده های اسرائیلی پس از برخواستن ، ابتدا به سمت مدیترانه پرواز کردند و پس از مدتی پرواز بر فراز مدیترانه ، به سمت مصر چرخش نمودند. در همین حال مصری ها ، با خاموش کردن تمام سیستم های دفاع هوائی خودشان ، مانع از دفاع موثر از آسمان هوائی خود در برابر تهاجم صهیونیست ها شدند. مقامات پدافندی مصری نگران بودند که مبادا برخی از نیروها سهوا ( یا برخی شورشی های درون ارتش بصورت عمدا ) هواپیمای فیلدمارشال عامر ( و ژنرال 3 ستاره سید قویم محمود که همراه او بود ) را بزنند. در واقع ظاهرا مسیر حرکت جنگنده های اسرائیلی با مسیر بازگشت ژنرال عامر از صحرای سینا ، در یک راستا قرار داشته و مصری ها بخاطر پرهیز از شلیک اتفاقی به هواپیمای وزیر دفاع 5 ستاره خود ، تمام سیستم های پدافندی خود را خاموش کرده بودند. ( کاملا شبیه اتفاقی که برای آنتونف روسی در تهاجم چند روز پیش به سوریه اتفاق افتاد) فیلد مارشال عامر اما نکته مهم ماجرا این بود که هواپیماهای اسرائیلی در ارتفاعی بسیار پائین پرواز می کردند . یعنی در واقع بسیار پائینتر از پائین ترین نقطه ای که پدافند SA-2 مصری می توانست هواپیمائی را شناسائی و شکار کند. در موج اول حمله ، اسرائیل به 11 پایگاه هوائی حمله کرد و تعداد زیادی از هواپیماهای نیروی هوائی مصر را بر روی زمین و پیش از آنکه بتوانند از زمین برخیزند ، منهدم نمود. سپس هواپیماهای اسرائیلی ، به اسرائیل بازگشتند و مجددا سوختگیری ، مسلح (quick-turned) و آماده تهاجم شدند. در واقع این فرآیند quick-turned برای تمام هواپیماهای عبری فقط 7 دقیقه و 30 ثانیه بطول انجامید. در موج دوم ، اسرائیلی ها ، به 14 پایگاه هوائی حمله کردند و با تلفات بسیار جزئی (نسبت به حجم هواپیماهای درگیر این حمله) مواجه شدند. آنها پس از بازگشت ، مجددا "سریعا بارگیری و تجهیز ( quick-turned ) شدند و برای موج سوم حمله آماده شدند. در واقع امواج چندگانه "عملیات تمرکز" ، برای نیروی هوائی اسرائیل ؛ یک موفقیت کامل بود. در مدت زمان تقریبا 3 ساعته این عملیات ، نیروی هوائی مصر و نزدیک به 500 هواپیمای رزمی آن نابود شدند . این در حالی بود که تنها تلفات جزئی به نیروی هوائی اسرائیل وارد آمد. پس از حمله هوائی گسترده به مصر ، نیروهای هوائی "اردن" ، "سوریه" و "عراق" ، به تلافی این عملیات به اسرائیل حمله کردند. اما عمده این حملات غیرموثر و گاها به سمت اهداف غیر نظامی بود. در حالی که سایر کشورهای عربی در حال حمله غیرموثر به اسرائیل بودند ، بخشی از نیروی هوائی اسرائیل ، خود را برای موج سوم حمله به مصر آماده می کردند. سایر هواپیماهای IAF هم برای پشتیبانی هوائی از نیروی زمینی این ارتش ، در برابر نیروهای زمینی ارتش های عربی اعزام شدند. تا پایان روز اول جنگ 6 روزه ، صهیونیستها ، در خاک اسرائیل ، بیشتر سرزمین مصر ، ارتفاعات جولان ، کرانه باختری رود اردن و تمامی صحرای سینا ، دارای برتری هوائی بودند. ششم الی دهم ژوئن 1967 در روز دوم جنگ ( 6 ژوئن) هواپیماهای رزمی IAF ، بطور گسترده ، در برابر نیروهای زمینی مصری ، اردنی ، سوریه ای و عراقی مورد استفاده قرار گرفت. در روز سوم جنگ (7 ژوئن) ، IAF ، صدها دستگاه از وسائل نقلیه زرهی و غیر زرهی مصری را در صحرای سینا نابود کردند. این کاروان نظامی قصد داشتند که از طریق باریکه سینا ، به سمت مصر عقب نشینی کنند. همچنین هزاران نفر از سربازان مصری نیز در صحرای سینا و باریکه سینا به دام افتادند و امکان عقب نشینی را از دست دادند. در پایان سومین روز ، نیروی هوائی اردن ،بخش عمده ای از 34 فروند هواپیماهای خود را از دست داد و عملا ارتش اردن دیگر درگیر جنگ نبود (از صحنه جنگ حذف شد) در روز ششم و در واقع آخرین روز (10 ژوئن) ، نیروی هوائی سوریه ، حدود 100 هواپیمای جنگی خود را از دست داد (نابود شده + آسیب دیده ) و جنگ عملا تمام شد. در طی جنگ شش روزه ، نیروی هوائی اسرائیل ، با حدود 200 فروند هواپیمای جنگی که در اختیار داشت ، به مقابله با ائتلافی برخواست که بیش از 600 فروند جنگنده در اختیار داشتند. در خلال این جنگ ، IAF ، قریب به 452 فروند از هواپیماهای ائتلاف عربی را نابود کرد که از این مقدار 79 فروند آن در نبرد هوائی صورت پذیرفت ، در حالی که خود 46 فروند هواپیما را از دست داد. در خلال این جنگ 24 خلبان اسرائیلی و صدها خلبان عرب کشته شدند. تعداد هواپیماهای منهدم شده به تفکیک کشور مصر : 348 فروند سوریه : 61 فروند اردن : 29 فروند عراق : 23 فروند لبنان : 1 فروند اسرائیل : 46 فروند ( 19 فروند در عملیات تمرکز و بقیه در نبرد هوائی و یا حین پشتیبانی زمینی ساقط شدند) تعداد هواپیماهای منهدم شده به تفکیک نوع هواپیما جنگنده ها - MIG-21 Fishbed : مجموعا 148 فروند ( 104 فروند مصر ، 32 فروند سوریه ، 12 فروند عراق ) MIG-19 Farmer : مجموعا 29 فروند ( همگی از مصر ) MIG-17 Fresco : مجموعا 112 فروند ( 94 فروند مصر ، 16 فروند سوریه ، 2 فروند عراق ) Sukhoi Su-7 Fitter : مجموعا 14 فروند ( همگی از مصر ) https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-7 Hawker Hunter : مجموعا 27 فروند ( 21 فروند اردن ، 5 فروند عراق ، 1 فروند لبنان ) https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter بمب افکن ها - Tupolev Tu-16 Badger : مجموعا 31 فروند ( 30 فروند مصر ، 1 فروند عراق ) Ilushin IL-28 Beagle : مجموعا 31 فروند ( 27 فروند مصر ، 2 فروند سوریه ، 2 فروند عراق ) هواپیماهای ترابری - Ilushin-14 Crate : مجموعا 32 فروند ( 30 فروند مصر ، 2 فروند سوریه ) https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-14 Antonov An-12 Cub : مجموعا 8 فروند ( همگی از مصر ) https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-12 هلی کوپترهای ترابری - Mil Mi-6 Hook : مجموعا 10 فروند ( 8 فروند مصر ، 2 فروند سوریه ) Mil Mi-4 Hound : مجموعا 6 فروند ( 2 فروند مصر ، 4 فروند سوریه ) https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-4 "امواج چندگانه حمله" 1. موج اول حمله ( ساعت 7:45 صبح ) : در قالب 101 عملیات هوائی که توسط حدود 200 جنگنده اسرائیلی صورت پذیرفت ، 11 فرودگاه ، 197 هواپیمای مصری و 8 ایستگاه رادار نابود شدند. در مقابل 5 خلبان IAF کشته و 5 خلبان دیگر به اسارت درآمدند. 2. موج دوم حمله ( ساعت 9:30 صبح ) : 164 عملیات پروازی صهاینه ، منجر به نابودی 16 فرودگاه و 107 هواپیمای مصری دیگر گردید. در حین این عملیات دو هواپیمای سوری هم در نبرد هوائی ( داگ فایت) سرنگون شدند. 3. موج سوم حمله ( ساعت 12:15 ظهر ) : 85 پرواز به مصر ، 48 پرواز به اردن ، 67 حمله به سوریه و 1 حمله به پایگاه H3 عراق صورت پذیرفت. 4. امواج بعدی حمله ( بعداز ظهر و عصر ) : دو حمله دیگر به مجموعه H3 عراق و چند حمله تکمیلی هم به فرودگاه های مصری صورت پذیرفت. " پایان " ==================================================================================================================================== مترجم : mehran55 منبع : https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Focus مالکیت معنوی : بازنشر مطالب این تاپیک فقط با ذکر Military.ir به عنوان منبع مجاز است. ====================================================================================================================================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : در ادامه و اگر عمری باقی بود اطلاعات و تصاویر دیگری از این عملیات را در اختیار دوستان قرار خواهیم داد .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهحمله دقیقآ 3 آذر پارسال اتفاق افتاد! پیش دستی ترک ها در اعلام مقصر حادثه نوعی فرافکنی است چون اگه کار روسها باشه که احتمالش هم زیاده قطعآ نمی تونند پاسخ متقابل بدن! اینجاست که شاعر میگه زدی ضربتی، ضربتی نوش کن... حالا واقعآ تلفات 3 نفر بوده؟!
-
1 پسندیده شدهمعرفی پهپاد هارپی نسل بعد از سوی IAI در جریان نمایشگاه هوایی سنگاپور کمپانی اسرائیلی IAI اقدام به رونمایی جدیدترین پهپاد انتحاری خود با نام هارپی NG نمود . این پهپاد از جستجوگر ضد رادار ( غیر فعال ) هارپی به همراه سازه هوایی هاروپ بهره میبره . این جستجوگر که گونه کاملا جدیدی میباشد ، در بازه فرکانسی 2 تا 18 و 0.8 تا گیگاهرتز اقدام به شناسایی امواج رادار میکند و در نتیجه با طیف وسیع تری از رادارهای سامانه های دفاعی در فرکانس پایین میتواند درگیر شود. سرجنگی این گونه نیز همانند مدل پیشین 15 کیلوگرم است و زمان پرسه زنی آن به 6 ساعت افزایش یافته و همچنین از سقف پروازی بالاتری نیز بهره میبرد. بستر طراحی مشترک میان گونه جدید و قدیمی سبب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و آموزش و تمرین این پهپاد میشود . IAI همچنین یک گونه کاملا جدید پهپاد به نام گرین دراگن ( اژدهای سبز ) را به نمایش گذاشت که در واقع گونه سبک وزن هاروپ میباشد و قادر است به مدت 2 ساعت و در بیشینه بُرد 40 کیلومتر به پرواز درآید و سرجنگی 3 کیلوگرمی خود را به هدف برساند. این پهپاد از سامانه هدایت EO/IIR یا تصویری در نور مرئی/فروسرخ استفاده میکند و نابود کردن اهداف با اهمیت ماموریت اصلی آن است. http://defense-update.com/20160215_loitering-weapons.html https://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-iai-reveals-new-family-of-loitering-munit-421989/ https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-02-16/new-loitering-munitions-feature-growing-iai-portfolio
-
1 پسندیده شدهبا تشکر از دوستان عزیز جنابان 7mmt ، Stuka ، Goebbels ، Marine101 و Naserr که با مطالب خوب شون تاپیک رو تکمیل کردند. نه شبرو عزیز هر پهپاد ده میلیون دلار نیست. بلکه هر سیستم هاروپ ده میلیون دلار هست. هر سیستم هاروپ ، شامل : اتاق کنترل و هدایت ، خودرو کِشنده مخصوص برای پرتاب ، شش باکس یا محفظه شلیک پهپاد و دوازده پهپاد اون هست . (شش پهپاد درون باکس و شش پهپاد برای بازگذاری مجزا)
-
1 پسندیده شدهبا تشکر از مهران عزیز این پهپاد های تهاجمی اسرائیلی با وجود ابعادی که دارن از قابلیت های پروازی خیلی خوبی برخوردارن (خصوصا در بحث برد) ما هم پهپاد تهاجمی (از نوع انتحاری) داریم ولی خوب برای ما کجا و اینها کجا ، مثلا طوفان رو داریم یا رعد رو که در نهایت 50 تا 100 کیلومتر برد دارن (جدای از نمونه های انتحاری که از تبدیل مهاجرها ساخته شده) همچنان مقام نخست پهپادی در منطقه رو دارن اسرائیلی ها (با برخی پهپاد هایی که ارائه دادن)
-
1 پسندیده شدهبا تشکر از مهران گرامی بابت تاپیک پر محتوا. پهپاد های زهر داری بنظر میرسن مخصوصا با توجه برد عملیاتی. دو کلیپ از از پهپاد Harop http://www.aparat.com/v/eBTaf [aparat]eBTaf[/aparat] http://www.aparat.com/v/Dla6V [aparat]Dla6V[/aparat]
