برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 12 تیر 1398 در پست ها
-
9 پسندیده شدهقوانین جنگ های هیبریدی بخش اول جنگ های هیبریدی هدف اصلی از هر جنگ هیبریدی ، ایجاد اختلال در پروژه های ارتباطی متشکل از چند قطبی های بین المللی از طریق تحریکات خارجی است که باعث ایجاد درگیریهای هویتی (قومی ، مذهبی ، منطقه ای ، سیاسی و غیره ) در داخل یک کشور هدف مرتبط کننده راه های ترانزیتی می شود . اهداف یکپارچه سازی اورآسیا و پروژه های راه ابریشم چین ، هدف های راهبرد جنگ هیبرید جهانی ایالات متحده می باشند و این امر موجب ایجاد میادین مختلف نبرد در گستره وسیع جغرافیایی می شود . در این مطلب به شناسایی آسیب پذیری هایی که هر یک از کشورهای ترانزیتی مناطق هارتلند بزرگتر ، بالکان ، آ سه آن، مسیر اقیانوسی آفریقا - آسیا و آمریکای لاتین که مربوط به این نوع انقلابی جنگ های نا متقارن هستند را بررسی می کنیم . روش منحصر به فرد این مطلب شامل متغیرهای قومیتی ، مذهبی ، تاریخی ، مرزهای اجرایی ، جغرافیای فیزیکی و تفاوت های اقتصادی و اجتماعی در ایجاد تحلیل های جامع است که نشان دهنده نقاط ضعف هر کدام از کشورها در جنگ های هیبریدی هستند . هدف از انجام این کار نشان دادن ابزارهایی است که ایالات متحده می تواند به طور پیش بینی شده در بی ثبات کردن دولت های کشورهای هدف استفاده کند ، در نتیجه تصمیم گیرندگان و اذهان عمومی می توانند خود را برای مقابله با سناریوهای از پیش برنامه ریزی شده آماده نمایند . قوانین جنگ های هیبریدی جنگ هیبریدی یکی از مهم ترین تحولات استراتژیکی می باشد که آمریکا تا به حال به رهبری خود انجام داده است و انتظار می رود گذر از انقلابهای رنگی به جنگ های غیرمتعارف بر روند بی ثبات سازی کشورها در دهه های آینده مسلط شود . آنهایی که با ژئوپلیتیک نا آشنا هستند ممکن است برای درک هدف های جنگ های هیبریدی به مشکل بر بخورند ، اما در واقع شناسایی مناطق و کشورهای قربانی در معرض خطر این شکل جدید از تهاجم دشوار نیست . کلید پیش بینی این است که بپذیریم که جنگ های هیبریدی به وسیله تحریک منازعات نامتقارن توسط یک نیروی خارجی برای خراب کاری در منافع ژئواکونومیک ایجاد می شود و شروع از این نقطه به طور قابل توجهی می تواند دقیقا مشخص کند که ممکن است در آینده کدام منطقه مورد ضربه واقع می گردد . این مجموعه با توضیح الگوهای پس زمینه جنگ های هیبریدی آغاز گشته و درک خواننده از خطوط راهبردی آن را عمیق تر می سازد . پس از آن، ما ثابت خواهیم کرد که چگونه چارچوب شرح داده شده در گذشته در طول جنگ آمریکا بر علیه سوریه و اوکراین ، اولین دو قربانی جنگ های هیبرید منطبق است . در بخش بعدی ، تمام درس هایی را که تا کنون آموخته ایم بررسی کرده و از آنها برای پیش بینی صحنه های بعدی جنگ های هیبریدی و آسیب پذیرترین عوامل ژئوپلیتیکی مورد استفاده در آنها را بررسی خواهیم نمود . سپس بر آن مناطق تمرکز خواهیم کرد و به این موضوع اشاره می کنیم که چرا آنها به طور استراتژیک و اجتماعی - سیاسی آسیب پذیر هستند تا قربانیان بعدی جنگ های پست مدرن آمریکا شوند. الگوسازی از جنگ های هیبریدی اولین چیزی که باید در مورد جنگ های هیبریدی بدانید این است که آن ها هرگز در کشور متحد آمریکا یا درهر جایی که آمریکا منافع بنیادین دارد توسط آمریکا اجرا نمی شوند . کنترل فرآیندهای هرج و مرج و آشوب که در طول برنامه های تغییر رژیم مدرن اجرا می گردند ، به صورت کامل غیر ممکن است و میتوانند به طور بالقوه یک نوع فراز ژئوپلتیک مشابه در مقابل منافع آمریکا بوجود آورد و به همین دلیل واشنگتن سعی دارد که آنها را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به سوی رقبای چند قطبی خود هدایت کند . به همین دلیل است که ایالات متحده هرگز جنگ هیبریدی را در جایی که منافع بزرگی برای از دست دادن دارد اجرا نمی کند ، هرچند که چنین ارزشیابی به طور همزمان ، نسبی است و می تواند به سرعت با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کند . با این وجود، این یک قاعده کلی است که عمدتا آمریکا منافع خود را خراب نمی کند ، مگر اینکه ایجاد زمین سوخته در طول بازسازی صحنه وسیع بازی برای آنها منفعت داشته باشد و با توجه به این امر اگر آمریکایی ها مجبور به خروج از خاورمیانه شوند بسیار محتمل است که استراتژی زمین سوخته را در عربستان سعودی پیاده کنند . اگر خدا بخواهد (خیلی) ادامه خواهد داشت ... صرفاً برای میلیتاری / بن پایه : Oriental Review
-
9 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهیه نکته در مورد سطح مقطع : سامانه های پدافندی مدرن بر اساس برآمدگی سیگنال(مقایسه ساده بازتاب بیشتر یا همون نسبت سیگنال به نویز) به کشف هدف نمیپردازند، این مربوط به رادارهای دهه 70 و قبلتر بود. روش پردازش سیگنال بصورت قیاسی و کشف بازتاب های تکرار شونده ضعیف از میان انبوه نویزهاست. بعبارتی اگر یک هواگرد در برابر رادار در حال پرواز باشد، و بازتاب راداری بسیار بسیار کمی هم داشته باشد، قابل رهگیریست، چرا که این بازتاب ها از الگوی حرکتی مشخصی (اصطلاح راداری stroke) پیروی میکنند و بصورت نویز پراکنده نیستند، . وقتی واحدپردازش سیگنال با چنین بازتاب هایی روبرو شود، اقدام به تقویت و تمرکز سیگنال در ناحیه و سنجش میزان تغییر در سیگنالهای بازگشتی از آن محدوده میکند. بنابراین قادر خواهد بود اهداف با سطح مقطع بسیار کم را آشکار سازی کند. قبلا این کار به پردازنده های قوی نیاز داشت، بصورت زنده(Realtime) قابل اجرا نبود، اما مدرنیزه سازی رادارها، افزایش رزولوشن رادارهای فازی، این امکان رو فراهم کرده. بخصوص اینکه اگر رادار قادر به کشف گونه پرنده بر اساس الگوهای یادگیرنده(شبیه سازی های قبلی و ...) باشد، یه کره از تمام قدرت مانورپذیری هواگرد محاسبه کرده و موشک را در محدوده فرضی قابل کشف در آن کره قرار میدهد. با تشکر از اسکای هاوک بابت این تصویر: البته صرفا برای آشنایی با سطح تکنولوژی موجود، که برخی مدعی هستند اینا رادارهای قدیمی و تکنولوژی دهه 60 آمریکاست که به ایران داده!
-
2 پسندیده شدهمطابق با این منبع که آرشیوی از اسناد پنتاگون هست: RQ-4B که بلاک 30 باشد از نظر سامانه های حفاظتی در سطح پایین تری نسبت به گونه اولیه خود R4-A بلاک 10 قرار دارد. مطابق با متن، سامانه های خودکار هشیاری وضعیت و اقدام متقابل که در بلاک 10 بوده اند در نمونه بلاک 30 حذف شده اند. Lack of a similar automated situational awareness display in the RQ-4B Global Hawk Block 30 MCE represents a step backward in operational capability versus the RQ-4A Global Hawk Block 10 system. https://archive.org/stream/202566-pentagon-ot-and-e-eval-rq-4b-global-hawk-20110526/202566-pentagon-ot-and-e-eval-rq-4b-global-hawk-20110526_djvu.txt
-
2 پسندیده شدهبروزرسانی ،تجمیع و اصلاح تاپیک سلاح هجومی AK-47 کلاشينکف ( شامل تمامی تاپیک ها ، اخبار ، تحلیل ها ، پستهای بایگانی و قفل شده و ..... ) // دهم تیر سال یکهزار و سیصد و نود هشت خورشیدی.
-
2 پسندیده شدهپی نوشت : لازم به توضیح هست که این نگاره را در اثنای زمزمه های بمباران داعش توسط فانتوم های نیروی هوایی در تاپیک سوریه ارسال کرده بودم که برای ماندگاری بیشتر به این تاپیک منتقل شد
-
2 پسندیده شدهبا سلام بخش دوم ارتقاء اشباح پارسی پرسنل فنی مجرب و متعهد ، یکی از دارایی های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید که نقش آنها در دوران دفاع مقدس و پس ازآن انکار ناپذیر است پس از شروع جنگ با عراق در سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی ایران بدلیل قطع روابط بسیار نزدیک با شرکتهای سازنده آمریکایی ، بالاجبار ، با ایجاد و تشکیل مجموعه ای تحت عنوان " جهاد خودکفایی " ( SSJ) شروع به اجرای تعمیرات صحرایی و دپویی و همچنین نوسازی فانتوم های نمود که در جریان عملیات رزمی یا سوانح غیر رزمی ، دچار آسیب دیدگی شده و از چرخه عملیاتی خارج شده بودند . با پایان یافتن جنگ با عراق ، این مجموعه مجدداً دچار تغییرات و تجدید ساختار شده و با عنوان معاونت تحقیقات صنعتی نیروی هوایی ، نامگذاری گردید ، اما زیرمجموعه های آن ، همچنان با شناسه جهاد خودکفایی ، در پایگاه های نیروی هوایی ، به کار خود ادامه دادند . از میان پروژه های کلیدی معاونت جدید التاسیس ، شاید ، تولید مهمات هدایت شونده دقیق ، مهمترین برنامه نیرو برای افزایش توانمندی تهاجمی فانتوم ها ، بعنوان ستون فقرات تهاجمی نیروی هوایی ، بشمار می آمدند . در نتیجه ، آماده ترین فانتوم های موجود در سازمان رزم اسکادران ترکیبی سی و یکم و سی و دوم ، برای تست مهمات پروژه های جدیدی نظیر پروژه زوبین ( موشک هوا به سطح هدایت تلویزیونی ) ، پروژه عصر 67 ( مهمات هدایت دقیق لیزری ) ، پروژه ستار ( مهمات هدایت لیزری ) ، غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 ، مهمات هدایت دقیق قاصد یک / دو /سه ، موشک هوا به هوای فاطر ( نسخه بومی موشک AIM-9P سایدویندر ) و در نهایت حامل مهمات خوشه ای ( پروژه کایت -2000) ، مورد استفاده قرار گرفتند . به منظور افزایش توانایی فانتوم های نیروی هوایی در اجرای ماموریتهای محوله ، مابین سالهای 1988 تا 1990 ، سه پروژه تحت عنوان " کوثر یک تا سه " تعریف گردید که به حداقل دو فروند فانتوم ، این اجازه را می داد تا با حمل یک غلاف سوخترسانی و دو مخزن سوخت در مقرهای خارجی خود قادر به سوخت رسانی به یکفروند فتو فانتوم که به یک میله سوختگیری هوایی ثابت مجهز شده بود ، باشد . با این وصف ، نزدیک به تمام این پروژه ها بدلیل شکست های فنی و یا تغییر فرماندهان مسئول پروژه ، لغو گردید. در دهه 90 میلادی و بهبود روابط با کشورهای همسایه ، نهاجا موفق شد با همکاری نیروی هوایی پاکستان ، بیشتر از 100 تیر از موشکهای هوا به هوای AIM-9J خود ، ( شامل 20 تیر از موشکهای فوق در پایگاه سوم ) را اورهال کرده و به چرخه عملیاتی بازگرداند . علیرغم این موفقیت ، تعداد موشکهای فوق با ماموریتهای محوله به این پایگاه ، همخوانی نداشت ، بنابراین ، تصمیم براین شد ، تا موشکهای مادون قرمز چینی PL-7C با فانتوم های نهاجا تطبیق داده شود ، اما این پروژه نیز نتیجه ای جز شکست در برنداشت . پروژه فاطر نهایتاً این مساله باعث شد تا این بار ، موشکهای روسی R-73E با شبح های خسته نیروی هوایی یکپارچه شود و بر خلاف پیش بینی ها ، این یکپارچه سازی ، موفقیت آمیز بود و به سال 2002 میلادی ، یکفروند فانتوم به رجیستر 6556-3 موفق شد تا با استفاده از یک تیر موشک آر-73 ، یکفروند هواپیمای بدون سرنشین را ساقط نماید . موشک هوا به هوای روسی آر-73 روی یک محصول غربی علیرغم تمامی پروژه های بروزرسانی ، نزدیک به 50 سال از ورود فانتوم ها به سازمان رزم نیروی هوایی ایران می گذشت و این جتهای سخت کوش و سخت جان رزمی ، یک جنگ فرساینده شدید را نیز پشت سر گذاشته بودند ، در نتیجه نیاز بود تا یک ارتقاء اساسی روی این پرنده ها به منظور حفظ توان رزمی نیروی هوایی صورت پذیرد . برهمین اساس ، صنایع هوایی ایران (IACI) در سال 2008 ، قراردادی را به امضاء رساند تا یک بروزرسانی و ارتقاء اساسی را طی سه مرحله و تحت عنوان پروژه " دوران" ، برروی 64 فروند جنگنده/ بمب افکن های F-4E و تعداد انگشت شماری از جنگنده/ بمب افکن های F-4D به انجام رساند . به منظور تسریع روند پروژه دوران ، یک مقام مسئول در ستاد نهاجا منصوب گردید تا بر اموری نظیر دسترسی به دپوهای موشکی نیروی هوایی ، انبارهای قطعات و .... نظارت داشته تا فرآیند نوسازی و ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند . با آغاز این روند ، تقریباً همه فانتوم های موجود نیروی هوایی که مراحل ارتقاء آنها در سالهای گذشته ، لغو شده بود ، در قالب این پروژه از سر گرفته شد . غلاف TSL-99 به همراه مهمات هدایت لیزری ( تصویر مربوط به تست های پروازی و رژه نیروهای مسلح ) بر همین اساس ، اسکادران ترکیبی سی و یکم در پایگاه سوم شکاری ، نخستین اسکادران فانتوم نهاجا بشمار می رفت که اف-4 های بهینه سازی شده پروژه دوران را دریافت نمود که در حقیقت ، اولین کاربر آن نیز محسوب می گردید . با توجه به سوابق قبلی آزمایش موشک های روسی آر-73 ، نخستین فانتومی که برای ارتقاء در نظر گرفته شد ، شبح پیر به رجیستر 6556-3 بود که در گذشته با مهمات روسی ، یکپارچه شده بود . پروژه کایت -2000 این فانتوم علاوه بر دریافت سیستم ارتباطی جدید ، سطح کنترل پروازی جدیدی را نیز بخود دید که احتمالاً جزء قطعات تولید شده در داخل ایران بشمار می رفت . این بروزرسانی ، مابین ژانویه 2009 تا 14 اوت 2011 صورت پذیرفت و در همین تاریخ نیز به اسکادران مربوطه تحویل گردید . قاصد -3 دوسال بعد از این تاریخ ، یک فانتوم دیگر از پایگاه سوم ، به یک لوله سوخت گیری جمع شونده مجهز گردید . علاوه برآن ، یکفروند فانتوم از این پایگاه ، به رجیستر 6675-3 برای حمل و شلیک موشکهای ضد کشتی C-801K ، C-802A ، C-803 و در نهایت ، C-704KD ، سیم کشی و به اسکادران تاکتیکی سی و دوم تحویل داده شد . گفته می شود ، فانتوم فوق الذکر اولین آزمون شلیک در شرایط رزمی موشک ضد شناور C-704KD را در سیزدهم ژوییه 2015 میلادی ، انجام داده است . پس از این آزمون های موفقیت آمیز ، نهاجا به سازمان صنایع هوایی ایران ( IAIO) سفارش ساخت 100 تیر نمونه بومی این موشک را اارئه نمود که با شناسه موشک هواپرتاب " نصر" شناخته می شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، نخستین سری از این موشکها در 9 فوریه 2016 میلادی به نیروی هوایی تحویل داده شد . تعمیرات اساسی سنگین فانتوم ها در داخل ایران مابین سالهای 2009 تا 2012 ، صنایع IACI حداکثر قادر بود تا در بازه زمانی یکساله ، حداکثر دو فروند فانتوم را تحت پروژه دوران ارتقاء و بروز رسانی نماید ، اما این فرآیند به هیچ عنوان برای رفع نیازهای نیروی هوایی که روز به روز و ثانیه به ثانیه ، گسترش می یافت ، کافی نبود . به همین دلیل ، با توجهات بسیار ارزشمند معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ، شرایطی فراهم گشت تا تمامی مراحل اورهال سنگین فانتوم های منتخب برای بازگشت به توانایی کامل عملیاتی (FMC) در مرکز تعمیرات اساسی ، واقع در مهرآباد ، صورت پذیرد . بدین ترتین ، به شکل همزمان ، چند فروند از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، پس ازقرار گرفتن در قالب پروژه دوران ، به وضعیت کامل عملیاتی بازگشته و حتی در جریان تعمیرات دپویی برنامه ریزی شده ( PDM) در مهرآباد ، به استاندارد پروژه دوران ارتقاء پیدا کردند . فرآیند ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با ارسال جت F-4E نهاجا به رجیستر 6598-3 که بدنه آن در نتیجه آتش سوزی پیشرانه ، دچار آسیب دیدگی شدید شده بود ، در سال 2009 ، ادامه پیدا نمود . در حالی که مجتمع تعمیراتی اوج ، وابسته به نهاجا ، در حال تولید پنل های جدید بریا بخش انتهایی فانتوم فوق الذکر بود ، معاون وقت عملیات نیروی هوایی از مرکز تعمیرات اساسی مستقر در مهرآباد ، در یک اقدام تعجب برانگیز درخواست نمود تا فانتوم مورد نظر به وضعیت کامل عملیاتی ( FMC) بازگردد . در نتیجه این دستور ، فانتوم مورد نظر به رجیستر6598-3 نخستین چک پروازی خود را پس از انجام تعمیرات سنگین در 18 فوریه 2012 انجام و دوهفته بعد ، به اسکادران اصلی خود ( اسکادران سی و دوم تاکتیکی ) تحویل داده شد . این مساله موجب گردید تا یکی دیگر از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، به رجیستر 6650-3 که به منظور بازگشت به شرایط کامل رزمی ، به مرکز فوق الذکر تحویل داده شده بود ، برای حمل غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 مورد ارتقاء قرار گرفته و سیم کشی های مربوط به آن ، روی این فانتوم صورت پذیرد . این جت نوسازی شده ، پس از طی مراحل مختلف نوسازی ، سرانجام در 15 مارس 2011 به مورد آزمایش های مقدماتی قرار گرفت و در ماه مه 2013 به خانه اصلی اش در پایگاه سوم بازگشتی دوباره داشت . پس از اتمام بروزرسانی این فانتوم ، نوبت به شبح دو موتوره دیگری به رجیستر 6669-3 رسید که بدون هیچ بروزرسانی خاصی ، پس از اورهال معمول ، در یکم مارس 2014 به اسکادارن سی و دوم تحویل گردید . پروژه دوران محدودیتهای بودجه ای که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با آن دست و پنجه نرم می کند ، موجب کند شدن روند بازگردادندن فانتوم ها به وضعیت و شرایط کامل عملیاتی توسط صنایع هوایی ایران ، شده بود . چنانکه در سال 2009 ، این مرکز صرفاً موفق شد تا فرآیند تعمیرات سنگین دو فروند فانتوم پایگاه سوم ( رجیسترهای 6611-3و 6662-3) را به اتمام برساند . اما پس از آن ، فانتوم های بعدی ، به رجیسترهای 6559-3 / 6555-3 و 6684-3 به ترتیب ، در سالهای 2010 ، 2011 و 2013 در فرآیند تعمیرات سنگین قرارگرفتند ، اما در میان آنها ، تنها دو فروند به استاندارد FMC دست پیدا نمودند . شاید ، یکی از نتایج غیر منتظره ، اما مطلوب این روند ، یعنی تعمیرات فانتوم ها و فتو فانتوم های نهاجا در سطح دپویی پایگاه سوم این بود که نیروی هوایی در بازه زمانی 2009 تا 2015 بتدریج از تکنسین های پرتجربه و قدیمی به منظور بازگرداندن فانتوم های آسیب دیده دعوت بعمل آورد . موفقیت این شیوه تا جایی بود که یکفروند فانتوم آسیب دیده به رجیستر 6642-3 پس از طی تعمیرات سنگین ، در رژه نیروهای مسلح به سال 2016 میلادی ، شرکت نمود . ادامه دارد ....................... صرفاً برای میلیتاری
-
1 پسندیده شدهاز ماه میلادی آینده ارتش ایلات متحده آمریکا ( گردان یکم لشگر 82ام هوابرد هنگ 508 ام پیاده نظام چترباز ) در افغانستان ، بکارگیری و بررسی پهپادهای کوچک مادون قرمز FLIR را آغاز خواهد کرد تا در عمل به بهترین شیوه ی بکارگیری این پهپاد دست یابد. احتمالا این پهپاد جیبی در نقش ابزار شناسایی به یکی از گجتهای استاندارد سربازان آمریکایی تبدیل خواهد شد . مشخصات پهپاد : وزن: کمتر از 33 گرم طول : 168 میلیمتر سرعت : 21 کیلومتر در ساعت - 6 متر بر ثانیه برد رادیوی کنترل پهپاد : 2 کیلومتر مدت زمان پرواز : 25 دقیقه کیفیت تصویر در روز : برابر با 640 در 480 کیفیت تصویر در مد IR : برابر با 160 در 120 محموله : دو دوربین EO ناوبری : GNSS navigation Vision Base Navigation for GPS-denied and indoor operation - upgrade option Embedded Vector and Raster maps - upgrade option مدت زمان آماده سازی : با توجه به موقعیت بین 30 تا 120 ثانیه https://www.flir.com/products/black-hornet-prs/ https://dronebelow.com/2019/07/02/us-army-testing-flir-infrared-drones-in-afghanistan/
-
1 پسندیده شدهاژدر بنگال ایران منبع: https://twitter.com/MG2000i/status/1143408710049501184
-
1 پسندیده شدهاسیر تبلیغات روس ها نشید،اساتید میدونند ما در چه قسمتی در پدافند کند پیشرفتیم و برای جبران نیاز به واردات یا همت داخلی داریم (مجموعه دفاع کوتاه برد در زمین حداقلش برای دفاع از خود پدافند موجود،مجموعه لانچر عمودی برای دریا و پیش اخطار و رهگیر )
-
1 پسندیده شدهسلام و عرض ادب خدمت دوستان روز گذشته خبری بود مبنی بر رونمایی از " ۶ طرح جدید " که در مجموعه ی " شهید زهرزن نزاجا " برگزار شد . البته به نظر بیش از ۶ طرح بود که شامل طرح های جالبتری میشد اما در مورد آنها توضیحی ارائه نشد . ۱_ سامانه ی هدایت لیزری در خبر به سامانه ی مذکور اشاره ای نشد و به نظر بیشتر به سامانه ی هدایتی موشک ضد زره دهلاویه ( کورنت ) اشاره میشد ، این طرح به احتمالا" زیاد سامانه ی نشانه گیر _ گذار لیزری برای هدایت موشک ها ، گلوله های توپخانه ایی و ... هدایت شونده بر اساس جستجوگر لیزری خود پرتابه یا موشک میباشد . http://s8.picofile.com/file/8359709176/سامانه_ی_هدایت_لیزری.jpg ۲_ سامانه ی شبیه ساز GPS/ GLONASS به این طرح جالب هم اشاره ای نشد و همینطور توضیحی برای آن پیدا نشد . http://s8.picofile.com/file/8359709200/شبیه_ساز_GPS_GLONASS.jpg ۳_ استوانه ی آب بندی لوله ی توپ " تانک چیفتن " http://s8.picofile.com/file/8359709234/استوانه_آب_بندی.jpg ۴ _ وانت تاکتیکال ( حفاظت شده ) ضد زره طرحی که در این رونمایی اصلا به آن اشاره نشد و صرفا" یک ماکت از آن به شکل خودروی رادیو کنترل ( RC ) به نمایش در آمد ، احتمالا" در آینده ی نزدیک و بر اساس وانت های پیک آپ مانند ارس از آن رونمایی میشود . با دقت بیشتر میتوان زره پوش شدن کابین خدمه ، گوی هدایت اپتیکی ( مانند طرح عقاب ) بر روی سقف و لانچر ۴ عددی سامانه ی ضد زره رعد ( مالیوتکا ) را مشاهده کرد . http://s9.picofile.com/file/8359709268/طرح_آفرود_نظامی.jpg ۵_ فیلم فیلم رونمایی و الباقی طرح ها + توضیحات عزیزان https://www.mizanonline.com/fa/news/515538/پهپاد-فراز-۲۲۰-رونمایی-شد ۶ _ توضیحات نوشتاری بیشتر از خبرگذاری مهر https://www.mehrnews.com/news/4609849/دستاوردهای-جدید-نیروی-زمینی-ارتش-رونمایی-شد ================= لینک پایین هم در مورد مراسم رونمایی از دستاوردهای ارتش بود ( ۳۱ فروردین ) که تصاویری جالب از ۳ پیش نمونه ی تانک ذوالفقار و ... داشت که نمیشد یک پست جدا برای آن در نظر گرفت ، بنابر این تا ارسال این پست از ارسال آن صرف نظر شد . http://tabnakbato.ir/fa/news/142498/مراسم-رونمایی-از-دستاوردهای-دفاعی-ارتش-عکس پ ن مطلب ارسالی حقیر کامل و یا خالی از اشکال نیست .
-
1 پسندیده شدهایجاد نیروی واکنش سریع در مرز ایران و پاکستان توافق ایران و پاکستان بر موضوع ایجاد نیروی واکنش سریع برای امنیت مرزهای دو کشور علیه تروریسم که در دیدار امروز روحانی و عمران خان نخست وزیر پاکستان حاصل شد. https://www.mashreghnews.ir/news/952870/فیلم-ایجاد-نیروی-واکنش-سریع-در-مرز-ایران-و-پاکستان
-
1 پسندیده شدهبا سلام قابلیتهای جدید ضد کشتی برای فانتوم های نیروی هوایی ارتش به گزارش ایر فورس مانثلی ، مرکز تعمیرات نیروی هوایی ایران ، مستقر در مهرآباد ، به تازگی یکفروند جنگنده / بمب افکن F-4E فانتوم-2 را که پیش از این ، تحت تعمیرات سنگین قرار گرفته و ارتقاء های گسترده ای را بخود دیده ، به اسکادران 91 تاکتیکی تحویل داد . این جت رزمی ، در تاریخ 24 ژوئیه ، به سازمان رزم پایگاه نهم تاکتیکی بندرعباس اضافه گردید . این فانتوم ارتقاء داده شده به رجیستر 6602-3 برای نخستین بار در 7 اوت 1974 (43 سال پیش ) به پرواز درآمد و در حال حاضر ، نخستین فانتوم نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود که بطور کامل ارتقاء یافته و مدرنیزه شده است . دراواخر دهه 90 میلادی ، نیروی هوایی ایران ، درجریان یک پروژه ویژه ، برنامه ریزی گسترده ای را برای تجهیز فانتوم ها به یک رادار جدید ، جهت نصب و استفاده از موشکهای ضد کشتی C-802.A در دستور کار خود قرار داد . با این وصف ، پس از خروج چینی ها از این پروژه در سال 2006 ، این فرآیند توسط نیروی هوایی ادامه یافت ، با این تفاوت که تمامی تلاش ها برای افزایش قابلیتهای رادار AN-APQ-120 موجود ، در ردگیری اهداف دریایی و هوایی متمرکز گردید . درنهایت ، فانتوم فوق الذکر ( رجیستر 6602-3( به یک رادار پالس –داپلر با قابلیت جستجوی اهداف دریایی در یک برد 124 مایلی ( 200 کیلومتری ) در مقایسه با برد قبلی (30 مایل / 60 کیلومتر ) مجهز گردید . اگر این پروژه طبق ادعای های موجود ، موفقیت آمیز به پایان رسیده باشد ، به احتمال زیاد همه فانتوم های عملیاتی نیروی هوایی در قالب پروژه دوران به سرپرستی صنایع هوایی ایران (IACI) به این استاندارد ارتقاء خواهند یافت . مطالب تکمیلی : " اشباح پارسی ، 46 سال در خط مقدم نبرد" پی نوشت : صرف نظر از ماهیت اصلی و میزان پیشرفت پروژه "دوران" ، وجود پرنده های رزمی با سابقه رزمی بیش از 4 دهه در یک محیط رزمی پرالتهاب که طرفهای درگیر به شکل مرتب در حال افزایش توانمندی های رزم هوایی خود هستند ، مایه تعجب و به شکل همزمان ، تاسف خواهد بود . امیدواریم ، این تلنگرها ، هشداری باشد برای فرماندهان ارشد که درزمان صلح ، بهبود سخت افزاری و نرم افزاری سازمان رزم نیروی هوایی را در دستور کار خود قرار دهند ، چرا که در زمان بحران ، اظهار تاسف و حسرت بر فرصتهای از دست رفته ، فایده ای مترتب نخواهد بود . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبخش سوم تمرین ، تمرین و تمرین برای فانتوم های نهاجا فانتوم های پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان ، در سالهای اخیر ، شرکت نسبتاً فعالی در تمرینات سالانه ارتش داشته و این مساله موجب شده تا برخی قابلیتهای جدید این جتهای کهنسال ، هویدا گردد . بعنوان مثال ، در دسامبر 2013 ، نهاجا یک تمرین از قبل برنامه ریزی شده را با محوریت پایگاه نهم شکاری ( بندر عباس ) در نزدیکی تنگه هرمز برگزار نمود که درجریان آن ، چهار فروند فانتوم جمعی اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجهز به غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 در آن شرکت داشتند . این مساله ، خبر منتشر شده در خصوص استفاده از مهمات هدایت دقیق لیزری ستار -4 توسط فانتوم های نیروی هوایی را تایید می نماید . علاوه براین ، دو فروند دیگر از فانتوم های شرکت کننده ، به چهار تیر موشک میانبرد AIM-7E اسپارو مسلح شده بودند که جدیداً کار بروزرسانی آنها به اتمام رسیده بود ،با این وصف ، براساس خبرهای غیررسمی ، سیستم کنترل آتش AN/APQ-120 فانتوم ها در جریان این رزمایش ، موفق به قفل کردن روی این اهداف نشده ، در نتیجه موشکها بسمت اهداف شلیک نشدند . پس از گذشت چندین ماه از این رزمایش ، در هفته های پایانی سال 2014 ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یک رزمایش در مقیاس نسبتاً وسیع را در محدوده دریای عمان و تنگه هرمز برگزار نمود که در این تمرین ، فانتوم های پایگاه سوم با راهنمایی مرکز هدایت زمینی ( GCI) ، بعنوان هواپیماهای مهاجم ، میزان آمادگی رزمی سایتهای موشکی زمین به هوای مستقر در منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند . در روز دوم رزمایش نیز فانتوم های همدانی با استفاده از موشکهای هوا به سطح AGM-65A به شکل موفقیت آمیزی یک شناور دریایی را در منطقه جاسک هدف قرار داده و غرق نمودند . با بالا رفتن میزان آمادگی رزمی فانتوم ها ، این اشباح پیر نیروی هوایی ایران ، حضور پررنگ تری در رزمایش ها به ثبت می رسانند ، چنانکه در سپتامبر 2015 ، فانتوم های اسکادران ترکیبی سی و یکم ، یک تمرین فشرده 48 ساعته را برای ایجاد آمادگی بیشتر به منظور مقابله با مهاجمان در محیط های متراکم رزم هوا به هوا ، پشت سر گذاشتند ، هر چند روز نخست این تمرین ، به اجرای بمباران تاکتیکی روزانه اختصاص داده شده بود . در روز دوم نیز یکفروند ازاین فانتوم ها مسلح به 18 تیر مهمات 500 پاوندی ساخت داخل MK-82 ، در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت فالکون 2000 نیروی هوایی ، یک محیط آلوده به جنگ الکترونیک شدید را شبیه سازی می نمود ، یک هدف ساختگی را مورد اصابت قرار داد . در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت سوخترسان KC-747 همزمان به سه فروند از فانتوم های اسکادارن سی و دوم که از تمرینات باز می گشتند ، سوخت رسانی نمود . شبح پرتجربه نهاجا در جنگ علیه شورشیان مسلح در نوامبر 2014 ، نیروهای مشترک عراقی با پشتیبانی گروه های مسلح شیعه این کشور ، عملیات نظامی خود را برای تصرف شهرهای " جولا " و " سعدیه" در استان دیالی که مدتی قبل توسط شورشیان مسلح موسوم به داعش ، به اشغال در آمده بودند ، آغاز کرده و در اواخر همان ماه ، تقریباً به اهداف خود دست پیدا نمودند . اما در همین بازه زمانی ، این نهاجا بود که به شکل غیررسمی ، پشتیبانی هوایی مورد نیاز را برای این نیروها ، فراهم نمود و واحدهای ویژه ارتش ایران را بعنوان مشاوران نظامی ، به این مناطق انتقال داد . در جریان این عملیاتها ، چهار خلبان اف-4 جمعی اسکادران سی و دوم ، به همراه جمعی از عناصر یگان هوابرد نیروی زمینی ارتش به خاک عراق منتقل شدند تا بعنوان ناظر مقدم هوایی ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک نهاجا را هدایت نمایند . همزمان ، در پایگاه سوم ، براساس دستوارت صادر شده از سلسله مراتب نظامی ، چهار فروند فانتوم ( سریال های 6662-3/ 6598-3/ 6662-3/ 6682-3) به منظور اجرای حملات بمباران دقیق ، به نشانه گذارهای لیزری ساخت داخل مسلح شدند . این جتهای رزمی ، به صورت میانگین ، روزانه دو سورتی پرواز رزمی را مابین 23 تا 30 نوامبر 2014 در کارنامه رزمی خود ثبت نمودند . به نظر می رسد فانتوم همدانی ( رجیستر6687-3) در آشیانه صنایع هوایی ایران ، درست در کنار یک فتوفانتوم جمعی اسکادران سی و یکم شناسایی ( رجیستر 6502-3 ) درحال طی مراحل نوسازی و ارتقاء است . با کمک اشباح پایگاه سوم شکاری ، این دو شهر از لوث وجود عناصر داعش پاک و امنیت کامل در منطقه مرزی ایران و عراق که تا پیش از این ، با حضور عناصر شورشیان مسلح دچار ناامنی شده بود ، برقرار گردید . فانتوم های اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجدداً در سپتامبر و اکتبر 2015 ، وارد عملیات رزمی شدند ، اما این بار ، ماموریت اسکورت جنگنده/ بمب افکن های نیروی هوایی روسیه که از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران به سمت پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه استفاده می نمودند ، بر عهده آنان گذاشته شد . فانتوم همدانی به رجیستر 6662-3 یکی از کاندیداهای ارتقاء در قالب مرحله یکم و دوم پروژه دوران به شکل معمول ، جتهای روسی پس از ورود به فضای هوایی ایران ، توسط عقابهای بلند پرواز نیروی هوایی ( جنگنده برتری هوایی F-14A تامکت) جمعی پایگاه هشتم شکاری یا در برخی مواقع توسط میگهای -29 پایگاه یکم شکاری همراهی می شدند تا پس از فرود در پایگاه سوم ، برای ادامه ماموریت ، سوختگیری نمایند . اما به محض خروج از پایگاه سوم ، فانتوم های همیشه آماده این پایگاه ، در حالی که هر کدام به یک جفت موشک هوا به هوای AIM-9J و AIM-7E مسلح بودند ، کاروان هوایی روسها را تا زمان حصول اطمینان از خروج آنان از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران ، همراهی می نمودند . فانتوم همدانی به رجیستر 6573-3 که به پخش کننده شراره با هدف اجرای بمباران ها شبانه مجهز شده است به اعتقاد نویسنده ، خلبانان نیروی هوایی ایران همچنان از عینکهای دید در شب متعلق به جنگ ویتنام و تاکتیکهای بمباران شبانه دهه 60 استفاده می کنند در نوامبر سال 2015 میلادی نیز ، نیروی هوایی روسیه ، با هدف اجرای بمباران ، درخواست مجوزی برای عبور بمب افکن های TU-95 MS و TU-160 از فضای هوایی ایران نمود که در نهایت به شلیک موشکهای کروز از فراز آسمان ایران نیز منتهی گردید، اما این باز نیز یک جفت تامکت و یک جفت فانتوم ، این بمب افکن ها را همراهی می نمودند . در نهایت و طبق آخرین خبرها ، نیروی هوایی ارتش روسیه ، به شکل موقت ، هشت فروند جنگنده/ بمب افکن SU-34 را به پایگاه سوم شکاری همدان ارسال نمود و ظاهراً یک پایگاه عملیاتی موقت با امنیت بالا را برای اجرای عملیات رزمی برفراز سوریه ، در اختیار گرفت . علاوه برآن ، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، بعنوان یک پایگاه واسط برای سوختگیری بمب افکن های TU-22 نیز مورد استفاده قرار گرفت که به شکل معمول ، این فانتوم ها بودند که بمب افکن های فوق الذکر را همراهی می نمودند . فانتوم همدانی ( رجیستر 6556-3) مارس 2016 ، خزشراه صنایع هوایی ایران این فانتوم ، نخستین فانتومی بود که در قالب مرحله یکم پروژه دوران ارتقاء پیدا نمود و قابلیت ضد کشتی را نیز بدست آورد آینده اشباح نهاجا : در حال حاضر ، پایگاه سوم شکاری ، در حدود 30 فروند جنگنده F-4E و تعدادی پرنده شناسایی RF-4E را در سازمان رزم خود ، بکار می گیرد که در قالب اسکادران های شکاری سی و دوم ، اسکادران آموزشی/ رزمی سی و یکم و اسکادران شناسایی سی و یکم سازماندهی شده است . از این تعداد، چهار فروند مورد ارتقاء و بازسازی کامل قرار گرفتند . پنجمین فروند نیز در سالهای 2015 تا 2016 به استاندارد " دوران " ارتقاء پیدا نموده و در اوت سال جاری میلادی ، به این پایگاه تحویل داده شد . علاوه براین ، دو فروند دیگر نیز تحت برنامه بروزرسانی ( فازیکم و دوم پروژه دوران ) در تاسیسات IACI قرار دارند و احتمالاً در مارس 2017 ، ارتقاء این دو نیز به اتمام خواهد رسید . فانتوم همدانی به رجیستر 6598-3 یکی از پرنده های شرکت کننده در رزمایش پایگاه نهم در سال 2013 بدلیل شرایط خاص این پایگاه ، به شکل کاملاً روتین و منظم ، همواره دو فروند فانتوم ، مسلح به به دو تیر اسپارو و دو تیر سایدویندر ، برای واکنش سریع در زمان هشدار رزمی ( QRA) و به فاصله 15 دقیقه پس از اعلام هشدار ، حضور دارند و دو فروند نیز همواره بعنوان پرنده ذخیره در مجموعه آلرت پایگاه مستقر هستند . این پایگاه ، در جریان تنش های بوجود آمده بر سر مساله هسته ای ایران ، مابین سالهای 2003 تا 2007 ، ماموریت حفاظت از تنها راکتور هسته ای ایران را نیز برعهده داشتند و در یک بازه زمانی مشخص ، شیفت آلرت پایگاه هوایی مشهد را نیز عهده دار شده بودند . این فانتوم همدانی ، طبق مستندات موجود ، بیشتر از یک دوجین ماموریت رزمی را برعلیه عراق در طول دفاع مقدس انجام داد و یکی از فانتوم هایی محسوب می شود که در شب 22 سپتامبر 1980 از پایگاه ششم شکاری ، اولین مُشت محکم را بر گونه دیکتاتور بعثی نهاد . آخرین فانتوم بروزرسانی شده در جریان پروژه دوران ( 2016 ) در حال آماده سازی های قبل از پرواز تا سال 2020 ، ( در حدود 4 سال دیگر ) در حدود 12 فروند فانتوم اسکادران سی و دوم تاکتیکی می بایست ارتقاء مرحله یک و دوم پروژه دوران را بخود ببینند . بدین ترتیب ، فانتوم های سالخورده نهاجا ، قابلیت خدمت تا سالهای 2035-2030 بدست خواهند آورد . با این وصف ، اگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بتواند تا سال 2020 ، جنگنده بمب افکن های SU-34 را به سازمان رزم خود اضافه نماید ، احتمالاً اسکادرانهای سی و یکم ، سی و دوم فانتوم های دوست داشتنی خود را تا 2025 بازنشسته خواهند نمود ( حتی اگر این فانتوم ها پروژه دوران را بطور کامل پشت سر گذارند ) در حال حاضر ، فانتوم های پایگاه سوم شکاری ، قابلیتهای بسیار بیشتری را نسبت به جنگنده/ بمب افکن های SU-24MK موجود در نهاجا که ظاهراً تا مارس 2016، به استاندارد SU-24M2 ارتقاء خواهند یافت ، ارائه می نمایند . علیرغم همه حواشی ، فانتوم ها ، همچنان ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می شوند . پایان این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم( با اندکی تلخیص) : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهاین 2 تصویر رو یک فرد خارجی گرفته و گذاشته تو اینستاگرام ! طرف رو به خیلی جاهای مهرآباد راه دادن و تونسته عکاسی بکنه ! اونوقت مثلا من روز آمدن ایرباس 350 که فقط رفته بودم تماشا میدان فتح ، ماشین من و خیلی های دیگر به همین دلیل تماشا کردن و طبق دستور بالا جریمه می شود به همین راحتی !
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست 12410 روز و یا بعبارت بهتر 297840 ساعت از شهادت عقاب تیزچنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران ، شهید عباس دوران ، گذشت ، با این حال: پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان، ما را با خود برده است و شهدا مانده اند یادش گرامی و راهش پُررهرو باد
-
1 پسندیده شدهپهپادی که در عکس اول هست از دومی بزرگتر هست! و البته دومی از هر دو پهپادی که شما اوج توانایی ما می دونید پیشرفته تر هست! یک سوال فنی! یک پهپاد با موتور روتاکس 914 , چند دقیقه طول میکشه که به ارتفاع عملیاتیش برسه ؟ آیا قبل از اینکه به ارتفاع بالا برسه ازش عکس گرفته بشه میشه ادعا کرد که این حداکثر ارتفاع پروازی هواپیما هست ؟ شاید دیگه نمی تونن تو دقایقی که پهپاد در حال اوجگیری هست ازش عکس بگیرند! در ضمن... شما گفتید از شاهد 129 فقط دو عدد نمونه اولیه ساخته شده! به نظر شما این حرف تا چه حدی درست هست ؟
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا سلام... بحثی در باب تولید رادار هواپیماهای جنگنده در داخل کشور شد ... این بنده ی حقیر قصدم اینه که زاویه ی دیدم رو با عزیزان سهیم بِشم... سوالی پرسیده شد که چقدر احتمال تولید نمونه داخلی رادارهای جنگنده در کشور وجود داره؟ ... این بنده ی حقیر نمی دونم به چه میزان در این موضوع (خود این حیطه نه ارتقا و اینها) کار شده ، ولی این رو می دونم که به صورت بالقوه امکان طراحی و ساخت و نیز تولید انبوه چنین چیزی در کشور مدت هاست که وجود داره!!! مثل خیلی از کارهای دیگه که ما هنوز سمتش نرفتیم، ولی تمام ملزوماتش رو داریم!!! اگر ما بخواهیم منطقی (دو دو تا چهار تایی) به موضوع نگاه کنیم ، سه مهم برای این قضیه نیازه .. 1-سرمایه مالی 2-محقق کاربلد و تجربه دار 3-زیرساخت تحقیقاتی و تولیدی .. سرمایه مالی رو من کاری ندارم ، اما تضمین می دهم که در بخش زیرساخت پژوهشی-تولیدی و نیروی انسانی برای این مهم ، ما کم و کاست آنچنانی نداریم ، تا اون حد که میتونم ادعا کنم امکان ساخت رادارهایی مشابه نسل جدید رادار F-22 و F-16 و دیگر رادارهای مشابه در کشور موجوده! ما محققان و صنعتگران زیادی رو در کشور داریم که در موضوع الکترونیک و بلاخص بخش رادارهای جنگنده تجربه دارند (تجارب گرانبهایی که از کار به روی نمونه های مختلف شرقی و غربی به دست اومده) ، هم در خود نیروی هوایی ، هم در بخش هایی از سپاه ، هم در زیر مجموعه های وزارت دفاع (و حتی در بخش خصوصی!!!) پس از عزیزان عاجزانه استدعا دارم که نبودن رو به پای نتونستن و یا نشدن نگذارید .. به امید حق که مدیریت صحیحی اعمال بشه و این همه تجربه و محقق و صنعت گر رو یکپارچه کنه برای رسیدن به اونجایی که حق مطلقمونه. در پناه حق..... :rose:
-
1 پسندیده شدهپس میشه در مورد این تصاویر توضیح بدید: http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2014/04/Shahed-129-modified.jpg http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2014/04/Shahed-129.png شما دقیقا به چی میگید عملیاتی کردن!؟ خیلی چیزها هست که شما ندیدید! مثلا شما چیزی در مورد پهپاد هایی که در خدمت سپاه قدس هست می دونید!؟
-
1 پسندیده شدهسلام بله این یکی از نکات ولی نکته اصلی اون امیر سرتیپ دوم عینکی بسیار قدکوتاه هست ..... !( در این عکس آرم درجه هاش نیافتاده ولی یک عکس دیگر تسنیم رو ببینید آرم ش افتاده) چشمک
-
1 پسندیده شدهخیلی ببخشید! ولی قبل از رونمایی شاهد 129 شما نهایت توانایی مارو مهاجر 4 می دانستید و ساخت یک پهپاد مسلح در ابعاد MQ-1 رو هدفی دور از دسترس! در حالی که بنده اطلاع دقیق دارم بخش تحقیق و توسعه سپاه توانایی انجام این کار را دارد... در مورد خود نیروی هوایی ... نه ندارند! چون نیروی هوایی را کسانی اداره می کنند که کوچکترین اعتقادی به توانایی مهندسان داخلی ندارند !
-
1 پسندیده شدهبه نام الله موشک صیاد 3 به دلیل استفاده از بالک های کنترلی به احتمال این قابلیت را ندارد ولی موشک باور(( شاید صیاد 4 )) و شاید انواع موشک های بعدی باور به دلیل استفاده از سیستم تغییر بردار رانش این قابلیت رو داشته باشند با احتمال
-
-1 پسندیده شدههمین الانشم شاهد-129 عملیاتی نشده. فقط دو تا پروتوتایپ ازش دیدیم. چند ساله دارن روش کار می کنن؟ چند تا فیلم از شلیک موشکش دیدیم؟ ساخت یه نمونه ی آزمایشی کار راحتیه. عملیاتی کردنش یه بحث دیگست. ما همین الانش "تواناییمون" در سطح همون مهاجر-4 و AB-3 هست. هر وقت شاهد عملیاتی شد یعنی فناوریمون تثبیت شده. به علاوه، ساخت پهپاد های بزرگتر رو با ساخت رادار AESA برای جنگنده یکی می دونید؟ ساخت پهپاد زیر ساخت آنچنانی نمی خواد. ماهواره و موتورش در دسترس باشه می تونیم به راحتی هر پهپادی رو بسازیم چون تکنولوژی خیلی خاصی نداره. در نهایت باید چند سال ایراداتش گرفته بشه. اما ساخت رادار AESA در این ابعاد؟ یه مثال براتون می زنم. روسیه ای که در زمینه ی رادار های زمینی یک کشور پیشرو هست سال ها طول کشید که اولین رادار AESA ی هواپایه ی خودشو رونمایی کنه. چینی ها به گفته ی خودشون هنوز هم که هنوزه تو این کار مشکل دارن. تازه نمونه هایی که اونا ساختن تو باند L عمل می کنه (چون ساخت رادار تو این باند براشون راحت تر بوده. اما توانایی های چنین راداری کمتر از اونیه که از مثلا باند X استفاده می کنه.). اروپایی ها هم هنوز که هنوزه یوروفایتراشون حتی از PESA هم استفاده نمی کنن. 20 سال هم هست که دارن روی رادار جدید کار می کنن. ما هم به هیچ وجه استثنا نیستیم در این زمینه.