برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      18

    • تعداد محتوا

      9,427


  2. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      12

    • تعداد محتوا

      5,269


  3. hossein9

    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      755


  4. remo

    remo

    Scientific Pal


    • امتیاز

      10

    • تعداد محتوا

      347



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 12 شهریور 1398 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    برجک رزمی جدید برای کاسکاول شرکت برزیلی ARES Aerospace به عنوان نماینده شرکت Engesa در یک بروز رسانی جدید برجک رزمی بدون سرنشین TORC30 را بر روی خودرو شناسایی EE-9 نصب کرده است. برجک رزمی بدون سرنشین TORC30 که محصول شرکت ARES Aerospace می باشد مسلح به یک توپ 30 میلیمتری به همراه یک مسلسل هم محور 7.62 میلی متر است. در پشت این برجک رزمی 8 نارنجک دودزا 76 میلیمتری قرار دارد. برجک TORC30 می تواند به توپ 30 میلیمتری MK30-2 راین متال یا توپ 30 میلیمتری ABM مجهز شود. این برجک رزمی به دو دید مستقل برای فرمانده و توپچی مجهز است. توپچی و فرمانده می تواند به راحتی در شب و روز اهداف رو شناسایی کنند. برجک رزمی TORC30 به راحتی میتواند با سیستم های موشک ضد زره در صورت نیاز مشتری ادغام شود. سطح حفاظتی این برجک استاندارد OTAN STANAG 4569 سطح 2 را دارد و قابلیت ارتقا تا سطح 4 را نیز خواهد داشت. برجک TORC30 به لطف سیستم کنترل آتش و استابلایزر می تواند در طی حرکت خودرو نیز اهداف را شناسایی کند، آنها دنبال کند و با دقت بالا به سمت آنها شلیک کند. زاویه گردش عمودی توپ در برجک TORC30 به همراه سیستم کنترل آتش جدید به EE-9 اجازه خواهد به راحتی با هواگردها دشمن درگیر شود. در صورتی که مشتری از مهمات ترکش زا اسفاده نماید اثر گذاری EE-9 برای مقابله با هواگردها افزایش خواهد یافت. این برجک رزمی به سیستم هشدار قفل لیزری و سیستم شناسایی موقعیت آتش مجهز است. سیستم شناسایی موقعیت آتش این برجک می تواند موقعیت آتش سلاح های سبک، موشک های ضد زره و خمپاره ها را شناسایی کند. همچنین شرکت ARES Aerospace برای این بروز رسانی بر روی برجک TORC30 از جایگاه سلاح کنترل از راه دور ARES REMAX استفاده کرده است. جایگاه سلاح کنترل از راه دور ARES REMAX به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز است. علاوه بر بروز رسانی برجک شرکت ARES در بخش پیشرانه نیز بروز رسانی انجام داده است و پیشرانه EE-9 را تقویت کرده است. برخی منابع گزارش داده اند که عراق و لیبی از دارندگاه خودرو شناسایی EE-9 نسبت به تهیه این بسته بروز رسانی علاقه نشان داده اند. تصاویر منتشر شده از نصب برجک رزمی TORC30 بر روی EE-9 نشان می دهد شرکت ARES Aerospace برای نصب این برجک جدید مجبور شده است تغییراتی بر روی بدنه بخش حلقه برجک اعمال نمایید تا برجک TORC30 بتواند بر روی بدنه کاسکاول سوار شود.
  2. 2 پسندیده شده
    سلام علیکم در پاسخ به نقد مطرح شده در میلیتاری واکنش جالبی بود ایران در «ماکس» به دنبال چیست؟ ============== برشهایی از این مقاله : این دو غرفه اگرچه در فضاهای نسبتا مناسبی قرار گرفته بودند ولی به نظر میرسد نسبت به سال های قبل از غنای کمتری (لااقل در زمینه بصری) برخوردار بودند. برای مثل در ماکس ۲۰۱۷ (دوره قبل) تجهیزات بیشتری در حوزه موشکی، فضایی، تولید لاستیک های هواپیما، انواع دوربین ها و .... نیز در غرفه ایران موجود بود اما امسال شاهد دستاوردهای کمتری در این حوزه ها بودیم. ارائه این توانمندی‌ها در نمایشگاه‌هایی مانند ماکس، علاوه بر نمایش توانایی کشورمان در حوزه های مختلف، قطعا تاثیرات زیادی نیز در حوزه صادرات و فروش دارد. حضور ایران در چنین نمایشگاه هایی بجای اینکه ویترین توانمندی ها و دستاوردهای علمی و فناوری ایران باشد، محدود به چند ماکت و بروشور نباشد. ================ و در نهایت ، چیزی که نویسنده این مقاله به ان اعتراف کرده : یادمان باشد که تا حدود ۱۴ ماه دیگر، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، تحریم های نظامی ایران در سطح جهانی برداشته شده و این موضوع فرصت مغتنمی را پیش روی کشورمان قرار خواهد داد تا هم در حوزه صادرات و هم خریدهای احتمالی به شکل جدیتر وارد شود پی نوشت : 1- باید مطالبه داشت تا در این مملکت یک عده ای پاسخ گویی را یاد بگیرند . 2- بر خلاف سالهای قبل که نقدهای وارده ، در اغلب موارد با ادبیات غیر متعارفی صورت می گرفت ، اما با واکنش هایی که در پی نقدهای مطرح شده مستدل در میلیتاری رصد شد ، میشود چنین تحلیل کرد که مسیر درستی را دنبال می کنیم .
  3. 2 پسندیده شده
    حمله انتقامی و پاسخ نمادین اسرائیل مثل پیش غذا میمونه و منتظر باید بود که آیا غذای اصلی بعد 13 سال دوباره سرو میشه یا درگیری ها در همین حد محدود می مونه. ولی چیزی که به چشم من میاد احتیاط و دوری اسرائیل از جاه طلبی و بلند پروازی دیوانه دار گذشته این رژیمه علی رغم اینکه شخصی مثل نتانیاهو رو به عنوان رئیس جمهور و فرمان دهنده می بینه. اسرائیل سالها قبل بی پروا تر بود و در تجاوز و بلندپروازی های گوناگون حد و مرزی نمی شناخت ولی امروزه بجز دست اندازی گاه و بیگاهش به سوریه که تا حدودی موفق و بدون پاسخ بوده دیگه به سمت گسترش مرزها و تجاوزگری نرفته و طوری محافظه کار شده که بعد اقدامی تجاوزکارانه با واسطه از حزب الله درخواست تخفیف در پاسخ به تجاوز اسرائیل و گسترش نزاع رو داشته!
  4. 2 پسندیده شده
    کنفوسيوس از تسليم و منسيوس از قرباني شدن در راه حق میگه در تسليم شدن در راه حق، ديگه شکست يا پيروزي معنا نداره بلکه بيشتر نوعی پرهيزگاريه اگه يه مرد بزرگ، که کل زندگيش وفادار بوده، در مبارزه با ستمگر و در پيروزي شکست بخوره، پس این سرنوشته اما ، تسليم شدن به ستمگر چه می تونه باشه جز یک شرمساری غیر قابل تحمل؟ ژوگه لیانگ کانگ مینگ، صخره سرخ ( جان وو- 2008)
  5. 1 پسندیده شده
    حزب الله فیلم عملیات خود علیه تجاوزگری رژیم صهیونیستی را منتشر کرد تصاویر جدیدی از عملیات تلافی‌جویانه گروه مقاومت علیه صهیونیست‌ها منتشر شد. شبکه تلویزیونی المنار تصاویری از عملیات روز گذشته نیروهای حزب الله لبنان علیه تجاوز‌های رژیم صهیونیستی در منطقه افیفیم منتشر کرد. https://www.yjc.ir/fa/news/7058184/حزب-الله-فیلم-عملیات-خود-علیه-تجاوزگری-رژیم-صهیونیستی-را-منتشر-کرد
  6. 1 پسندیده شده
    جنگ سرد جدید در آینده ، رقابت برای حضور در قطب شمال جدی تر شده و احتمالا همین امر منجر به ایجاد درگیری هایی برای تصاحب منابع این بخش از کره زمین شود به همین منظور سربازان آمریکایی و کانادایی در مانور هایی مشترک برای عادت به شرایط سخت این مناطق ، نوع تغذیه مناسب در آنجا و چگونگی اجرای عملیات ها در مکان های پر از برف و یخ آن مناطق مشارکت می کنند
  7. 1 پسندیده شده
    آیا این رادار رو میشه معادل ایرانی رادار گرین پاین دانست https://www.armyrecognition.com/images/stories/middle_east/israel/missile/green_pine_elm-2080/Green_Pine_ELM-2080_fire_control_radar_Arrow_anti-ballistic_missile_system_Israel_Israeli_army_defence_force_640_001.jpg  و به عنوان رادار پیش اخطار سامانه ضد موشکی که بعد از رونمایی باور اعلام شد دونست؟
  8. 1 پسندیده شده
    سیستم دیگر دول عرب بخصوص در نبرد 1948، جنگ شش روزه و تا حدودی در یوم کیپور مبتنی بر تبلیغات و احساس گرایی فوق العاده و در نظر گرفتن اهداف بالا با تکیه بر روشی غلط و استفاده نادرست از ابزار و بخصوص طراحی عملیات و بازی خوردن از طرف اسرائیلی در 1967 و 1973 و بعد گرفتار شدن در رعب حاصل از شکست های یکطرفه است. ولی حزب الله یوم بخوبی با پیشرفت ابزارهاش تونسته مراحل شناسایی و تدوین عملیات و استفاده درست از ابزارها برای مقابله با اسرائیل رو انجام بده و از نبردهایی گاها یکطرفه فاصله بگیره و متناسب با ابزارش پاسخ مناسب و جنگ به جنگ دقیق تر و تاثیرگذارتری رو بده. حزب الله و حماس تونستن گام اول در تقابل رو یاد گرفته و پیاده کنند، امیدوارم تونسته باشن علی رغم کمبودهایی که هست با هوشمندی پلن ب و ابزار موجود برای گام های بعدی در صورت گسترش نزاع های آتی رو در آستین داشته باشند.
  9. 1 پسندیده شده
    دوستان سحر خیز تر هستند و فورا" از تجربه های قبلی استفاده می کنند به نظرم حزب ا... با دقت نظر بیشتری نسبت به سایر اعراب که در طول 6 جنگ ، صرفا" شعار دادند ، دارد شطرنج نظامی خودش را جلوی اسراییل جلو میبرد . یعنی اگر روند را از 2006 تا الان بررسی کنیم ، تبدیل عملیات نظامی واکنشی ( هدف محور / نشانه محور ) به طراحی و اجرای عملیات نظامی تلافی جویانه تاثیر محور ( اگر فرض کنیم ادعای کشته شدن افسر ارشد idf تایید شود ) قابل تحلیل هست . حالا برای تحلیل دقیق تر باید منتظر اخبار تکمیلی بود
  10. 1 پسندیده شده
    با فرمایش شما موافقم و به نظر من هم اقدامی سنجیده و نه کور و احساسی و البته بدون در نظر گرفتن زمان و با تاکید بیشتر بر تاثیر گذاری اش بهتره. اسرائیل علی رغم طراحی موفق بعضی عملیات ها شبیه غریقی که داره دست و پا می زنه و شاید ایران و متحدین اون این دست و پا زدن رو درک کردن و با پختگی در بازی اسرائیل گیر نمی افتن. اوضاع منطقه مثل دو نفر می مونه که مشغول بازی 5 دست شطرنج مختلف با هم هستند و نتیجه کلی این بازی ها مهمه برای این دو. الان ایران در سوریه و یمن در حد جدال با دشمنانشه و گسترش احساسی قضیه خواست طرف مقابله. میشه در یمن و بخصوص سوریه موفق بود و آهسته آهسته ریسمان رو به دور گردن اسرائیلی که دچار فترت شده تنگ کرد.
  11. 1 پسندیده شده
    سلام اگر حزب الله لبنان بتواند با این سلسله عملیات ها نتیجه انتخابات رژیم صهیونیستی را تغییر دهد ، فکر کنم یک نمونه از یک عملیات تاثیر محور موفق را شاهد باشیم . البته امیدوارم در شناسایی مفاهیم دچار اشتباهی نشده باشم و اگر اینگونه است جناب @MR9 حتما آن را اصلاح خواهند نمود .
  12. 1 پسندیده شده
    چند روز پیش دوستان یک مقداری عجله داشتند در نشان دادن عکس العمل به تحرکات اسراییل امروز طبق ان چیزی که منتشر شد ، دبیر کل حزب ا... فرمودند که این پاسخ مربوط هست به شهادت عناصر حزب ا... در سوریه ، پاسخ به قضیه پهپادها در ضاحیه در جای خودش محفوظ هست . نکات مورد نظر در پست شما رنگی شد تا دوستان ارتباط بین پست در تاپیک عراق با فرموده های شما را متوجه بشوند
  13. 1 پسندیده شده
    تحلیل و پیگیری تحولات عراق (2) - ( از July 2015 )
  14. 1 پسندیده شده
    برای ساخت یک ماهواره 3 مدل ظاهرا ساخته می شود مدل مهندسیEngineering Model EMمدل کیفی Engineering Qualification Model EQM مدل پروازی Flight Model FMحال اگر 3 تا مدل همزمان نمایش داده شوند ماهواره واقعا تحویل وزارت دفاع نشده هرچند اقای وزیر 9 مرداد اعلام کردند تا 2 هفته دیگه ماهواره رو تحویل وزارت دفاع میدهند یکی از مدل های ناهید در کنار تصویر مشخص می باشد مدل پروازی ناهید
  15. 1 پسندیده شده
    بخش سوم و پایانی خودروی کنترل و فرماندهی (C2) : پست فرماندهی و کنترل بر روی یک کامیون شش در شش قرار گرفته که به نظر میرسد کمی بزرگتر از نمونه های شش در شش معمولی است که ایران در گذشته برای سامانه های تلاش ، پانزده خرداد و رادارهای دفاع هوایی خود از آن استفاده نموده است . در حالی که هنوز نمای مشخصی از بخش داخلی کابین منتشر نشده ، طراحی یک خودروی اختصاصی برای پست فرماندهی و کنترل ( بر خلاف سیستم های میانبردی نظیر 15 خرداد ) نشانه ای از ظرافت ایده طراحان باور -373 است . اما در کمال تعجب ، هیچ آنتنی برروی این خودرو برای ایجاد ارتباط در بردهای بلند وجود ندارد ، هر چند این احتمال ممکن است وجود داشته باشد که ایران بر خلاف روسها که خودروی خود را در محوطه آتشبار مستقر می کند ، پست فرماندهی را در یک منطقه وسیع ، پراکنده نمایند . خودروی TEL باور-373 تصویر نخست ، منتشر شده در سال 2012 تصویر دوم ، منتشر شده در سال 2014 تغییرات در طراحی سازه کابین به وضوح قابل مشاهده است . خودروی ذوالجناح ( ده در ده ) : خودروی TEL ذوالجناح برای اولین بار در سپتامبر 2012 به نمایش گذاشته شد که به یک کابین با زاویه غیر معمول مجهز شده بود . دو سال بعد ( 2014 ) تصاویر منتشر شده از گونه جدید ذوالجناح ، نشان از یک طراحی هوشمندانه تر برای کابین داشت که جلوتر از اکسل خودرو قرار می گرفت ، در حالی که نمونه نخست این کشنده ، کابین درست در بخش فوقانی اکسل قرار داشت . برخی ناظران معتقدند که این تغییر طراحی ، احتمالا برای ایجاد فضای بیشتر برای تجهیزات اضافی ( ژنراتور و محل بار ) صورت پذیرفته است .اما مزیت اصلی این خودرو ، در حالی که محموله 30 تنی خود را بر دوش دارد ، تحرک بالا در مسیرهای خارج جاده ای است . ضمن اینکه طراحی شاسی به گونه ای صورت گرفته که حرکت سلول های پرتاب ( چهارتایی ) با طولی برابر 7.5 متر ، برای پرتاب بصورت عمودی ، براحتی صورت می گیرد . از آنجایی که سیستم پرتاب موشکها ، بصورت پرتاب گرم است ، انفجار ناشی از روشن شدن پیشرانه موشک ، ممکن است گردو غبار زیادی تولید کند ، یک سطح فلزی درست در زیر سلول های پرتاب وجود دارد که با مجهز شدن به جک های هیدرولیکی ، قابلیت باز و بسته شدن را داراست . بخش انتهایی لانچر باور-373 و سطح فلزی تعبیه شده در بخش زیرین خروجی سلول های پرتاب ( سمت راست تصویر ، قسمت تحتانی ) به احتمال بسیار زیاد ، غیر عادی ترین مورد ذوالجناح ، 5 محوره بودن آن ، که در مقایسه با اس-300 که فقط از 4 محوراستفاده می کند ، است که با معرفی اس-400 و استفاده از تریلرهای 5 محوره ، این مورد نیز چندان عجیب به نظر نمی رسد . اما مزیت 5 محوره بودن ذوالجناح در این است که اگر ایران نیاز به موشکهای بزرگتری روی این سامانه داشته باشد ، طراحی ذوالجناح ، به گونه ای است که می تواند بخوبی مورد بهینه سازی قرار گیرد . خودروی هشت در هشت "ظفر" ، سال 2014 خودروی حامل رادار هشت در هشت ظفر: خودروی هشت در هشت ظفر برای اولین بار به سال 2014 به نمایش عمومی گذاشته شد . این خودرو با توان حمل باری برابر 24 تن ، گزینه مناسبی برای تبدیل شدن به TEL بود ، اما ظاهرا تنها بدلیل طول کمتر ، درمقایسه با ذوالجناح ، این امر محقق نشد . بااین وصف ، رادارهای نصب شده روی این خودرو ، قابلیت چرخش 360 درجه را دارا بوده و با مجهز بودن به یک کابین فرماندهی در بخش انتهایی که سامانه های تهویه مطبوع نیز بدان افزوده شده ، محیط مناسبی را برای رصد دشمن فراهم آورده ، هر چند هنوز بخش داخلی آن به نمایش درنیامده است . مقایسه مشخصات باور-373 با سامانه های دفاع هوایی عملیاتی فرآیند توسعه باور-373: در فیلم منتشر شده از تستهای شلیک باور-373 ( که احتمالا جدید نباشد ) تفاوتهای بسیاری با نسخه نهایی به نمایش درآمده را میتوان جستجو نمود .بعنوان مثال ، رادارهای نمایش داده شده ، فاقد sub-arrays ، تجهیزات اضافی ، یا آنتن های IFF هستند و یا احتمالا وجود انها برای تست شلیک چندان ضرورت نداشت . پست فرماندهی ، روی زمین میان دو رادار قرار گرفته بود و خودروی برای حمل آن دیده نمیشد . موشک مورد استفاده ( صیاد -4 ) برای بهتر دیده شدن در دوربینها ، احتمالا به رنگ قرمز درآمده بود . کشنده های ذوالجناح فقط به دو سلول پرتاب مجهز شده بودند وکمی بلحاظ ارتفاع ، کوتاهتر که در جریان لحظات قبل از پرتاب ، قابل مشاهده است ، که این امر ، احتمال استفاده از صیاد-2 یا صیاد-3 را بیشتر می کند . تصویر منتشر شده از TEL ناشناخته ( مشابه نمونه اس-300 روسی ) که سالها پیش رسانه های داخلی از ان بعنوان بخشی از سامانه باور یاد می نمودند باور-373 دربرابر اهداف پنهانکار : درصورتی که فرضیه مطرح شده در خصوص استفاده موشکهای مورد استفاده در باور-373 از روشهای هدایت SAGG/TVM درست باشد ، استفاده از یک رادار کسب هدف جداگانه باند اس ، که با عنوان آرایش Bi-static مورد شناسایی قرار میگیرد برای درگیری با اهداف پنهانکار، ضروری به نظر میرسد . با این حال ، لزوما" رادار باند اس در این فرآیند مداخله نمی کند ، اما بر عملکرد کلی سامانه تاثیر گذار خواهد بود . عملکرد آرایش Bi-static بدین گونه است که گیرنده رادار را در نزدیکترین نقطه به هدف قرار می دهند تا بدان اجازه دهد تا سیگنالهای منتشر شده را بدون بازگشت به ساطع کننده سیگنال دریافت کند ، بدین ترتیب ، زمانی که گیرنده به هدف نزدیکتر میشود ، شانس بیشتری برای دریافت سیگنال ضعیف وجود خواهد داشت . این فرآیند بطور دقیق نقطه ضعف رادارهای باند ایکس است و این درست جایی است که آرایش bi-static وارد عمل میشود . مطلع الفجر -3 به احتمال زیاد ، این ایده برای بهینه کردن عملکرد رادارهای باند اس عمدتا" برای کشف هواگردهای پنهانکار در بردهای طولانی در یک همکاری متقابل با سامانه هایی نظیر معراج-4 و مطلع الفجر-3 در اولویت قرارگرفته است . پس از شلیک موشک از سلول ، مختصات هدف به سامانه INS منتقل و مستمرا" توسط دیتالینک آپدیت میشود . درصورتی که موشک به یک گیرنده SAGG دو بانده ( که توانایی دریافت امواج راداره ای باند ایکس و اس را بطور همزمان داراست ) مجهز شده باشد ، موشک با دقت افزون تری ( با اثر bi-static ) هدایت می گردد ، هرچند این فرآیند ضرورتی ندارد ، اما عملکرد سامانه بهینه تر خواهد شد . در این میان ، به دلیل اینکه رادار های باند اس به اندازه کافی تضمین کننده درصد بالای شکار هدف نیستند ، حضور رادارهای باند ایکس ، ضرورت پیدا می کند ، اما همانطور که بررسی شد ، این رادارها در برابر اهداف پنهانکار چندان کارایی ندارند و در شرایط عادی ، قابلیت شناسایی را داشته ، اما توانایی ردگیری و هدایت موشک بسمت هدف را در اختیار ندارند . بنابراین ، تا قبل از فاز ترمینال ، موشک توسط رادار باند اس هدایت شده و در فاصله 10-15 کیلومتری هدف ، موشک روی هدایت رادار باند ایکس منطبق می شود . در فاصله 5 کیلومتری ، گیرنده رادار هدف را روشن کرده ، بدون آنکه نیازی به دریافت سیگنال توسط رادار باند ایکس باشد . به همین دلیل ، شناسه بامسمای " روشن سازی کور " نیز به جای مفهوم bi-static نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا منظور از " کور" ، رادار باند ایکس خواهد بود . به این ترتیب ، در فاصله 5 کیلومتری ، موشک هدف را شناسایی و ان را به شکل دقیق از میان می برد . نتیجه گیری : باور-373 یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته بشمارمی آید که به نظر میرسد متخصصین ایرانی در تلاش بوده اند تا فناوری بومی مشخصی را برای خنثی نمودن قابلیتهای پنهانکاری دشمن به شکل عملی مورد استفاده قرار دهند . این سیستم ، بلحاظ چیدمانی و نحوه عملکرد ، مشابهت های فراوانی با اس-300 روسی داشته ،اما برای برآورده نمودن نیازهای خاص ایران ، طراحی و نمونه سازی شده است . این مساله به ایرانی ها اجازه می دهد تا براحتی سامانه را براساس تهدیدات موجود ، ارتقاء داده و ان را با کمترین هزینه درشبکه دفاع هوایی موجود ادغام نمایند . با توجه به این مساله ، قدم بعدی برای صنعت دفاعی ایران ، تولید و استقرار انبوه باور-373 خواهد بود . مشخصات فنی : حداکثر برد کشف هدف : 320 کیلومتر حداکثر برد ردیابی هدف : 260 کیلومتر حداکثر برد ردگیری : 200 کیلومتر حداکثر ارتفاع درگیری : 27 کیلومتر حداکثر اهداف قابل شناسایی بطور همزمان : 300 هدف حداکثر اهداف قابل ردگیری بطور همزمان : 60 هدف حداکثر اهداف قابل درگیری بطور همزمان : 6 هدف حداکثر موشکهای قابل هدایت بصورت همزمان : 12 موشک حداکثر تعداد موشکها در هر آتشبار : 24 تیر موشک منابع : 1- منبع شماره یک 2- SEAD .take a look at the past 3- Surface - based air defense system analysis.1992 پی نوشت : 1- بدلیل اینکه این تاپیک دومین تجربه شخصی در برگردان یک متن تخصصی در حوزه پدافند هوایی است ، ممکن است در ترجمه برخی اصطلاحات ، کاستی هایی وجود داشته باشد ، طبیعتا از دوستان فاضل و دانشمند انتظار میرود تا در بهینه شدن متن کمک لازمه را نمایند. 2- تشکر فراوان از دو دوست عزیز جناب amirhosaingh و remo بابت کمک در برگردان واژه های تخصصی متن 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . برگردان به پارسی ، اختصاصی برای بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ( MILITARY.IR) مترجم : MR9
  16. 1 پسندیده شده
    برنامه پنتاگون برای هواگرد های بدون سرنشین خودرو سوار پنتاگون یک قراد داد دو میلیون دلاری با شرکت پلانک آئروسیستم برای تولید هواگردهای بدون سرنشین خودرو سوار بسته است. شرکت آیروسیستم های پلانک در این برنامه قرار است یک سیستم پهپادی با قابلیت پرواز از روی خودرو تاکتیکی را بسازد. دراین سیستم، پهپاد به دستور یک اپراتور در داخل خودرو می توانند با اطمینان بالا از روی یک وسیله نقلیه زمینی در حال حرکت پرواز کند و بدون نیاز به توقف راننده ، مأموریت خود را به شکل کامل انجام دهند. خصوصا این ویژگی برای کاروان های نظامی بسیارمهم خواهدبود که بدون توقف در مسیر های پرخطر به حرکت خود ادامه دهنند و پهپاد تمام تهدیدات در طول مسیر را بررسی می کند. نمونه ای از سیستم پهپادی شرکت پلانک آئروسیستم برروی خودرو غیر نظامی پهپاد به شکل مستقیم و برخط اطلاعات، فیلم های گرفته شده را به صورت شناسایی هدف، طبقه بندی و ردیابی اهداف برای اپراتور پخش می کند.در پایان ماموریت پهپاد بدون توجه به مکانی که خودرو قرار دارد، به سمت آن برمیگردد وحتی در حالت حرکت بر روی خودرو فرود می آید.برای این سیستم پهپادی یک سازوکار ایمنی نیز تعبیه شده است که می تواند به شکل خودکار به سمت خودرو پرواز کند . تست سیستم پهپادی شرکت پلانک آئروسیستم بر روی خودروهای GMV 1.1 سیستم پهپادی پلانک آئروسیستم می تواند به شکل کاملا خودمختار پرواز کند، اهداف را به شکل دقیق شناسایی و ردیابی کند و بر روی وسیله نقلیه فرود آید. در حقیقت برای شناسایی اهداف این سیستم به یک هوش مصنوعی با قابلیت پردازش تصویر قدرتمند مجهز است. ویژگی خود مختاری در این سیستم پهپادی به خدمه اجازه می دهد تمرکز خود را به ماموریت خود بدهند تا اینکه مجبور باشند همیشه به هدایت پهپاد اهمیت دهند. ویژگی های منحصر بفرد این سیستم موجب شده است که بتوان از ان در ماموریت های نجات وجستجو، پشتیبانی از کاروان ها و ماموریت های نیروهای ویژه استفاده شود. علاوه بر وسایل نقلیه زمینی ، وسایل نقلیه دریایی نیز میتواند سیستم پهپادی شرکت پلانک آئروسیستم را دریافت کنند. همچنین به غیر از اهداف نظامی این سیستم می تواند برای ماموریت های غیر نظامی مانند ماموریت های زیست محیطی استفاده شوند.
  17. 1 پسندیده شده
    برای ثبت در حافظه تاریخی میلیتاری امیر بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح - 31 تیر 1396 امیر بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح - 7 شهریور 1398 پی نوشت : خوب هست این وضعیت ، این به اصطلاح مصاحبه ، دقیق 24 ساعت بعد از انتقاد مطرح شده در این لینک توسط حضرات در بخش دفاعی این سایت خبری منتشرشد . همین که وادار میشوندتا پاسخگو باشند ، خودش پیشرفت مهمی هست
  18. 1 پسندیده شده
    غرفه ایران در نمایشگاه ماکس -2019 خوب از سورپرایز مشرق نیوز - بخش مشعشع دفاعی شروع می کنیم کوثر 88 در ماکس 2019 پرواز می کند تاریخ خبر 31 تیر 1396 و محض اطلاع سردبیر این بخش ، امروز ششم شهریور 1398 ( بیشتر از دوسال ) هست تنها چیزی که در غرفه ساده و بی آلایش ایران !!!!!!! در نمایشگاه ماکس 2019 رصد شده ، صرفا" یک صفحه نمایش بزرگ و فیلم تاکسی کوثر-88 هست . ==================== به گفته مقامات مسئول ، صنایع دفاعی ایران بیشتر از 770 محصول دفاعی تولید می کنند ، سئوال این هست ، اگر به دلایل مختلف ، امکان بردن حداقل یک هفتم این محصولات به نمایشگاه نیست ، امکان چاپ بنر ، بروشور ، ماکتهای مقیاس یک -یک و ... که امکان پذیر بود ، مسئولان محترم بخش بازار یابی وزارت دفاع و حوزه تبلیغات دفاعی دقیقا" مشغول چه کاری هستند ؟!!!! ===================== دیروز در این لینک و بروزرسانی بحث تاکتیک های ارائه محصول ، ارائه ماکتهای مناسب و استاندارد مقداری بررسی شد ، الحق و الانصاف ، یک مجموعه عریض و طویل نظیر وزارت دفاع ، توانایی تولید ماکتهای استاندارد از محصولات بومی خودش را برای نمایش در این موقعیتها ندارد ؟؟؟ دقت کنید ، احتمالا پیشرانه های سری طلوع را در نمایشگاه ارائه کردند ، بدون تعارف ، این شکل نمایش دستاوردها ، جز تحقیر صنایع دفاعی ، معنی دیگری ندارد ویدئوی غرفه ایران ، مشاهده و قضاوت کنید برای کشوری که بیشتر از 500 محصول دفاعی دارد ................... https://www.aparat.com/v/jbZl1
  19. 1 پسندیده شده
    نمونه های داخلی .... بسیار با کیفیت ولی وقتی برای تهیه مراجعه می کنید ، با یک جمله عجیب مواجهه می شوید " فقط به سفارش ارگان های نظامی "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! گرفتاری اصلی ما در این هست که حتی در صنعت پول ساز ماکت سازی که سالانه صدها میلیون دلار گردش مالی دارد ، بسته عمل می کنیم ، بعد انتظار این هست که استعداد ها شکوفا شده و صنعت رونق بگیرد پی نوشت : تصور کنید ، اگر چهار نفر را در این حوزه پشتیبانی می کردند ، آیا به صرفه بود که برای تغییر پلتفرم فلان خودرو ، فلان میلیون دلار ، هزینه شود ؟!!!!!!
  20. 1 پسندیده شده
    مشخصات موشک کروز مبین البته شباهتی هم به پهپاد Scarab امریکا دارد تنها کاربر خارجی ان مصر می باشد https://www.thedrive.com/the-war-zone/24966/the-united-states-sold-egypt-this-unique-stealth-recon-drone-called-scarab-in-the-1980s
  21. 1 پسندیده شده
    درکلیپی که به مناسبت روز صنعت دفاعی پخش شد ظاهرا یک عدد موتور J79 در حال تست نشان میداد در حالی که بدنه ان تقریبا نو به نظر می رسید با توجه سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از صنایع هوافضای وزارت دفاع و سخنان وزیر دفاع سابق در هنگام رونمایی موتور توربو جت اوج امکان مهندسی معکوس وجود دارد حال نمی شود گزینه تعمیر اساسی موتور توربو جت J79 هم صرف نظر کرده انتقال موتور تعمیر شده engine test cell وزارت جهت ازمایشات وزیر دفاع با اشاره به طراحی و ساخت موتور ملی اوج گفت: گام بعدی در این زمینه طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن است که انتظار داریم ظرف 2 سال آینده به نتیجه برسد. ویدئو روز صنعت دفاعی https://aparat.com/v/mpNVo نکته دوم ازمایشات پروازی این موتور و موتور توربو جت اوج می باشد بغیر از هواپیما بستر ازمایش ارمیتا که برای تست پرتابگر صندلی پران ساخت داخل بود هواپیما یی در داخل داریم که بتوانیم به عنوان بستر تست برای انجام ازمایشات پروازی این موتور ها استفاده کنیم بستر تست پروازی شرکت هانی ول https://www.aparat.com/v/vlZUK بستر تست شرکت پرت اند ویتنی https://aparat.com/v/lGEPT ایلوشین 76 برای تست موتور توربو پراپ Klimov TV7-117 https://aparat.com/v/MZtvI
  22. 1 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم سخن مهم دریابد آرلی برک درباره انتخاب میدان نبرد و پیشدستی در انجام عملیات تهاجی علیه نیروی متخاصم : " هیچ گاه مکانی که حریف برای جنگیدن اتخاب کرده است مکان مناسبی برای جنگیدن ( برای شما ) نیست !!! با تشکر
  23. 1 پسندیده شده
    نمازهایت را عاشقانه بخوان. حتی اگر خسته ای یا حوصله نداری قبلش فکر کن چرا داری نماز میخوانی و با چه کسی قرار ملاقات داری. آن وقت کم کم لذت میبری از کلماتی که در تمام عمر داری تکرارشان میکنی. تکرار هیچ چیـــــز جز نماز در این دنیا قشنگ نیست.....
  24. 1 پسندیده شده
    تولد دوباره ی کاسکاول پس از گذشت حدود چهل سال خدمت کاسکاول برزیلی و خدمت آن در ارتش های 20 کشور دنیا از آسیا تا آفریقا و امریکا لاتین  بالاخره کمپانیEngesa تصمیم گرفته است تا این خودرو رزمی شناسایی با پیکربندی6x6 را بروز رسانی کند. کمپانی Engesa در نظر دارد با بروز رسانی کاسکاول با توجه هزینه کم و سادگی طراحی آن بتواند بازار فروش مناسبی برای به دست آورد.   البته بخشی از اهداف این پروژه افزایش طول عمر خدمت کاسکاول خصوصا برای ارتش برزیل است.ازجمله تغییرات اعمال شده بر روی کاسکاول  می توان به نصب یک محفظه اضافه ای در پشت بدنه اشاره کرد که محل جدید قرار گیری بسته قدرت کاسکاول می باشد. بسته قدرت جدید این خودرو شناسایی شامل یک پیشرانه  MTU 6R926 با قدرت 320 اسب بخار در کنارگیربکس اتوماتیک ZF  6HP504C  است. تجهزات جدیدی دیگری مانند سیستم های نظارتی وسنسورهای چند طیفی با قابلیت فعالیت در شب و روز ، فاصله یاب لیزری جدید، سیستم آگاهی از موقعیت که شامل 4 دوربین کامپکت، رادیو تاکتیکی هریس فالکون III و آنتن های ارتباطی مرتبط با  آن ، دستگاه مخابراطی داخلی جدید ، سیستم چرخش برجک الکتریکی-هیدرولیکی جدید ، سیستم ترمز و دیسک های جدید و سیستم های کنترل ارتفاع بر روی نسل جدید کاسکاول  نصب شده است. کاسکاول جدید نیز همانند نسل های قبلی خود  از توپ 90 میلیمتری بهره میگیرد.همچنین متخصصین شرکتEngesa به کاسکاول قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده ضد زره MSS-1.2  را داده اند. کاسکاول EE9Uجدید قرار است توسط مرکز ارزیابی ارتش برزیل مورد آزمایش قرار گیرد ، به نظر می رسد وقتی این محصول جدید بتواند آزمایشات پیش رو را به خوبی طی کند توسط ارتش برزیل در تعدادی از یگان های نظامی به خدمت گرفته خواهد شد.     محفظه اضافه شده پشتی در سری جدید کاسکاول که محل قرارگیری بسته قدرت است - علاوه بر پیشرانهMTU  می توان  پیشرانه شرکت مرسدس بنر را بر روی EE9U نصب کرد.    
  25. 1 پسندیده شده
    [center][size=7][color=#000080] بسم الله الرحمن الرحیم[/color][/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/USAF-Boeing-707-AWACS.jpg[/img][/center] [center][size=5]مقدمه[/size][/center] «سیستم کنترل و هشدار هوایی» آواکس ، یک سیستم الکترونیکی رادار محور است که با هدف انجام انجام گشت‌های هوایی و عملیات‌های C2BM (فرمان و کنترل، مدیریت جنگ) طراحی شده‌ است که نیروهای هوایی دفاعی و تاکتیکی از آن استفاده می‌کنند. در این مدل از آواکس که در نیروی هوایی کشورهای همچون ایالات متحده ، انگلستان ،عربستان در حال خدمت هستند از هواپیمای بوئینگ 707 و در نسخه های پیشرفته تر هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ جایگزین مدل قبلی شده که در حال حاضر فقط نیروی هوایی ژاپن از این مدل استفاده می کند. سیستم‌های آواکس می‌توانند با هواپیماهای خودی ارتباط برقرار کنند، میزان حساسیت آنها را افزایش دهند و آنها را از دید بقیه هواپیماها مخفی کنند چرا که در این حالت هواپیمای خودی از سیستم رادار آواکس استفاده می‌کند و نیازی به استفاده از سیستم رادار خود ندارد. با این وجود، هواپیماهای آواکس می‌توانند توسط هواپیماهای دشمن که خارج از محدوده شان قرار دارند ردگیری شوند. دلیل این امر این است که قدرت پالس با دور شدن از منبع کاهش می‌یابد. بنابراین سیگنالی که می‌بایست به هدف برخورد کند و برگردد می‌بایست آنقدر قوی باشد که دو برابر فاصله بین فرستنده و هدف را پوشش دهد.سامانه های الکترونیکی یک آواکس عبارتند از : سامانه جنگ الکترونیکی ECM‌ و ضد آن ECCM ، سامانه های راداری RSIP ، سامانه های اختلال Have Quick II ، سیستم های ناوبری در انواع مختلف و GPS ، رایانه های قدرتمند نظامی ، رادار تجسسی ABCCC ، انواع اسکنر های الکترونیکی ، سامانه های جهت یاب رادیویی و ... . نشان افتخار مدیر جنگ هوایی و نشان افتخار مدیر اسلحه دونشان دفاع هوایی هستند که (به ترتیب) به افسران و پرسنل هوایی E-3 یا عملیات‌های مشابه C3 که در سیستم‌های رادار زمینی اجرا می‌شوند اختصاص یافته‌اند. مدیران جنگ هوایی آواکس نیروهای هوایی ایالات متحده (ABM) نشان‌هایی مشابه نشان‌های خلبانان و دریاداران دریافت می‌کنند. [center][size=5]تاریخچه [/size][/center] آواکس E-3 در مارس سال 1977 به خدمت نیروی هوایی ایالات متحده در آمد که پس از ده سال و از میان 10 طرح پیشنهادی برگزیده شد .نیروی هوایی در خواست خرید 34 فروند از این هواپیما را ارائه کرد که تا سال 1981 ، 24 فروند از 34 فروند تحویل نیروی هوایی و همچنین 18 فروند تحویل ناتو شد .با توسعه و پیشرفت سنتری استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شد که شامل :حالت رادار نظارت دریایی ، JTIDS ( پخش مشترک سیستم اطلاعات تاکتیکی ) وهمچنین برای افزایش ظرفیت و سرعت ، کامپیوتر مرکزی بهبود یافت . سنتری با حضور موفق خود در نبرد هایی همچون طوفان صحرا ، آزادی عراق و ... برتری خود را به اثبات رساند . لازم به ذکر است در صورت تأمین بودجه ، آواکس E-۱۰ MC2A جایگزین E-3 خواهد شد . [center][size=5]بوئینگ 320 - 707 [/size][/center] این مدل که برای آواکس سنتری در نظر گرفته شده است مجهز به چهار موتور توربوفن TF33-PW-100A می باشد که هر کدام از موتور ها نیروی معادل 20,500 پوند تولید می کنند و همچنین این مدل دارای طول و فاصله دو سر بال بیشترنسبت به نمونه های قبلی این هواپیما بود . این مدل دارای حداکثر برد 5000 کیلومتر و حداکثر وزن به هنگام بلند شدن 151454 کیلوگرم می باشد .ظرفیت سوخت در این هواپیما 70 تن است و همچنین قابلیت سوختگیری هوا به هوا را دارد که در نیروی هوایی سلطنتی انگلستان و نیروی هوایی فرانسه از هر دو روش پروب و drogue استفاده می شود ولی هواپیماهای ناتو ، عربستان و امریکا از روش drogue بهره می برند . [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/b707-300-line.gif[/img][/center] [center][size=5]مشخصات [/size][/center] ظرفیت سوخت : 23،000 گالن برد : 5000 کیلومتر ( با ارتفاع بیش از 35000 پا ) [center][size=5]موتور[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/TF_-33~0.jpg[/img][/center] 1- چهار موتور TF-33 با نیروی 20500 پوند ( در مدل های استفاده شده در امریکا و ناتو ) 2- چهار موتور CFM-56 برای عملکرد بهتر در ارتفاعات بالا و گسترش برد عملیات ( به خدمت گرفته شده توسط فرانسه ، عربستان سعودی و انگلستان ) [center][size=5]خدمه [/size][/center] [center]بسته به نوع عملیات ، سنتری دارای 13 الی 19خدمه است که خدمه پروازی آن شامل 4 نفر می باشد .[/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/AIR_E-767_Interior_lg~0.jpg[/img][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-3-Sentry-AWACS-015.jpg[/img][/center] [center][size=5]تجهیزات کلی [/size][/center] ناوبری ارتباطات پردازش داده ها سیستم های رادار تجهیزات شناسایی تجهیزات صفحه نمایش سیستم های جنگ الکترونیک یک نسخه از کامپیوتر چند منظوره پردازنده فرمان و کنترل IBM [center][size=5]نقش ها و وظایف [/size][/center] ECM ELINT COMINT جنگ الکترونیک نظارت هوابرد ، گشت دریایی IFF واقدامات نظارتی و مراقبتی ثانویه تحلیل میدان جنگ ، کنترل موشک و نظارت بر سیستم رادار های زمینی [center][size=5]تجهیزات الکترونیک و رادار [/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Boeing-E-3D.jpg[/img][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-3-Sentry-.jpg[/img][/center] رادار و زیر سیستم های کامپیوتری E-3 توانایی جمع آوری و ارائه اطلاعات گسترده و دقیق می باشند که این اطلاعات شامل موقعیت و ردیابی اطلاعات در هواپیما و کشتی های دشمن و مکان و وضعیت هواپیما و کشتی های خودی است .این اطلاعات را می توان در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار داد و همچنین در پشتیبانی از عملیاتهای هوا به زمین می تواند اطلاعات مورد نیاز برای حمایت از واحد های زمینی را در اختیار واحدهای عمل کننده قرار دهد .از دیگر توانایی های سنتری می توان به کنترل نبردهای هوایی اشاره کرد . اجزای رادار شامل : - سیستم IFF - انتن رادار نگاه به پایین - دیتا لینک کنترل جنگنده ها ( TADIL-C ) [center][size=5]قابلیت های رادار [/size][/center] - مشاهده 360درجه از خط افق - تشخیص و ردیابی هم زمان اهداف هوایی و دریایی - تفکیک سیگنال های برگشتی برای شناسایی اهداف هوایی ، دریایی و زمینی [center][size=5]رادار[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-3B.jpg[/img][/center] رادار سنتری یک نمای 360درجه از منطقه را پوشش می دهد و این رادار در بالای بدنه و در نزدیکی سکان عمودی نصب شده است که بر روی دو پایه که به ارتفاع 3.35 متر می باشد ، قرار دارد که دارای قطر 9.1 متر و ضخامت 1.83 متر است . رادار این آواکس از نوع AN/APY-1 و AN/APY-2 ساخت شرکت نورث روپ گرومن ( قبلا وستینگهاوس ) می باشد . این رادار توانایی پوشش مسافت 250 مایل ( 400 کیلومتر ) را دارد . [center][size=5]AN/APY -1[/size][/center] نوع رادار پالس داپلر در باند S و فرکانس 2 تا 4 گیگا هرتز رادار APY-1 از نوع پالس داپلر ساخت شرکت گرومن می باشد که به عنوان هسته ی اصلی رادار در آواکس های E-3 و E-767 به کار رفته است . APY-1 مسئولیت نظارت بر روی اهداف زمینی و اخطار در مورد آنها را دارد و رادار C ( در نیروی هوایی ایالات متحده در حال خدمت است ) وظفیه نظارت بر روی سطح آب را دارا می باشد اما APY- 2 دارای هر دو ویژگی می باشد که توانایی نظارت بر روی زمین و سطح آب را دارد. APY-1 توانایی شناسایی 400 هدف را دارد . [center][size=5]AN/APY - 2[/size][/center] [size=4]نوع[/size] [size=4]رادار پالس داپلر در باند E و F با فرکانس 10 گیگاهرتز[/size] [size=4]در طرح " RSIP " ( برنامه بهبود سیستم رادار آواکس ) که مشترک بین آمریکا و ناتو و شامل یک سخت افزار و نرم افزار فشرده بود که منجربه ارتقا این رادار ( APY- 2 ) و شامل توانایی شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین وهواپیماها با سطح مقطع راداری پایین و موشک های کروز بود ، گردید . اما هدف اصلی این ارتقا این بود که رادار آواکس بتواند اهدافی را که با سطح مقطع راداری کم در ارتفاع پایین پرواز می کنند بهتر و دقیق تر شناسایی کند . این رادار که نسل دوم رادار سنتری می باشد هنوز هم از اسکن مکانیکی استفاده می کند اما با این وجود این مدل نسبت به نسل سوم رادار سنتری که آرایه فازی است ، انعطاف پذیر تر و قابل اعتماد تر است . [/size] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-3.jpg[/img][/center] [center][size=4][size=5]سیستم [/size][/size][size=4][size=5]ID /IFF[/size][/size][/center] [center][size=4]سیستم ID /IFF شامل : APX-103B بلوک 30/35 ، پردازش اسکن در اسکن برای بهبود ضایعات زدایی و کامل کد ، بدست آوردن اطلاعات و ارتفاع هواپیما از طریق GINS می باشد . فرستنده IFF های کنونی با یک فرستنده حالت جامد تعویض شده اند. [/size][/center] [center][size=4][size=5]AN/APX-103[/size][/size][/center] [center][size=4]نوع [/size] [size=4]شناسایی دوست یا دشمن هوابرد[/size] [size=4]این سیستم که در رادارهای 1/2 - APY به کار رفته است وظیفه کنترل ترافیک هوایی نظامی را بر عهده دارد که متشکل از دو قست می باشد که یک قسمت گیرنده سیگنالهای فرستاده شده و دیگری وظیفه پردازش سیگنال های دریافتی را دارد . این سیستم به اپراتور این اجازه را می دهد تا محدوده ، زاویه ، ارتفاع ، شناسایی کد دوست یا دشمن و وضعیت تمام اهداف را نظارت کند .[/size][/center] [center][size=4][size=5]ارتباطات [/size][/size][/center] E - 3 به عنوان یک ایستگاه رادیویی در ارتفاع بالا محسوب می شود که می تواند با هواپیماهای دیگر مانند (RC-135 ) ارتباط اطلاعاتی داشته باشد و این ارتباطات در فرکانس های فوق العاده بالای ( UHF ) یا محدوده فرکانس بالاتر انجام می پذیرد .همچنین با استفاده از ارتباطاتی همچون HAVE QUICK II می تواند هواپیما ها را برای حمله به اهداف هدایت کند .از دیگر ارتباطات سنتری می توان به تبادل اطلاعات با ماهواره های ارتباطی اشاره کرد .از دیگر ارتباطات مهم سنتری " TADIL " ( تاکتیک پیوند داده اطلاعات ) و " JTIDS "( تاکتیک مشترک توزیع سیستم اطلاعات ) می باشد .همچنین سنتری دارای TADIL-A ( Link 11A ) می باشد که برای تبادل اطلاعات تاکتیکی E - 3 با هوا ، دریا و زمین مورد استفاده قرار می گیرد . [center][size=5]اقدامات برای پشتیبانی الکترونیکی[/size][/center] نیروی هوایی ایالات متحده و ناتو سیستم AN/AYR-1 که دارای سنسور پسیو می باشد را بر روی آواکس های خود نصب کردند که می توانست محل جنگنده ها را با استفاده از رادار آن ها تعیین کند .این سیستم در دو طرف بدنه هواپیما نصب و اولین هواپیمای ناتو با این سیستم به شماره سریال LX-N90442 ، در اکتبر سال 1991 در گایلن کیرشن مستقر شد . این سیستم در اکتبر سال 1995 بر روی آواکس های نیروی هوایی امریکا به عنوان بخشی از ارتقاء بلوک 30/35 نصب گردید . [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/awacs_E-3~0.jpg[/img][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/ESM.jpg[/img][/center] [center]سیستم AN/AYR-1[/center] [center][size=5]پردازش داده ها[/size][/center] هسته اصلی پردازش در سیستم E -3 " DPFG " ( گروه پردازش داده های کاربردی ) می باشد که وظیفه آن اجرای برنامه های کامپیوتر و چک کردن برنامه های تعمیر و نگهداری است .در سال 1981 در " DPFG " از کامپیوتر IBM 4Pi CC-1 که قادر به پیکر بندی مجدد نیمه اتوماتیک و سرعت پردازش 740K در ثانیه بود ، استفاده شد . درارتقاء بلوک 30/35 نیروی هوایی ایالات متحده از کامپیوتر مرکزی CC-2E استفاده شد و سنتری های ناتو از این سیستم استفاده می کنند .بر اساس برنامه نوسازی ناتو برای ارتقاء ناوگان سنتری ، محیطی شبیه به ویندوز برای سیستم های آن در نظر گرفته شد و این سیستم یک سیستم باز است . [center][size=6]انواع مدل ها [/size][/center] [center][color=#000080][size=5]E-3A[/size][/color][/center] [center]اولین مدل تولید شده از E-3 بود که از کامپیوتر CC-1 و از 9 وضعیت صفحه نمایش کنسول ( SDC ) استفاده می کرد .در مجموع 24 فروند از این مدل تولید شد که شامل 23 فروند E-3 A بلوک 10، مجهز به رادار APY-1 و یک مدل E-3 A بلوک 15، مجهز به رادار APY-2 و کامپیوتر CC-2 می باشد .[/center] [center][color=#000080][size=5]KE-3A[/size][/color][/center] [center]این مدل که برای عربستان سعودی ساخته شده است دارای ویژگی های E-3 A می باشد اما این مدل بر خلاف E-3 A فاقد رادار هشدار دهنده زود هنگام و سیستم های C2 است . این مدل دارای 4 موتور TF-33 و توانایی سوخت گیری هوایی می باشد . [color=#000080][size=5]RE-3A[/size][/color] این مدل برای عربستان در نظر گرفته شده است که از 4 موتور CFM-56 سود می برد و نقش آن سیستم نظارت تاکتیکی هوابرد است .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3S[/size][/color][/center] [center]این مدل استاندارد نیروی هوایی ایالات متحده و ناتو می باشد که شامل رادار APY-2 ، کامپیوتر مرکزی IBM CC-2 (که پس از مدتی در ناتو به CC-2E ارتقا یافت ) ، رادیوی HF ( 3 تا 30 گیگاهرتز ) ، ارتباطات صوتی امن و مقاوم در مقابل جم های رادیویی می باشد .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3B[/size][/color][/center] [center]این مدل تحت بروز رسانی E-3 ها به بلوک 20 ساخته شد که شامل اضافه شدن 5 وضعیت صفحه نمایش کنسول ( SDC ) جدید ، یک کامپیوتر جدید ، رادیو تله تایپ و توانایی نظارت دریایی هست .در مجموع 24 فروند از E-3 B بلوک 20 ساخته شد و دارای رادار APY-1 است .[/center] [center][color=#000080][size=5]RE-3B[/size][/color][/center] [center]این مدل برای بهبود سیستم نظارت تاکتیکی هوابرد و برای عربستان ساخته شد .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3C[/size][/color][/center] [center]این مدل تحت برنامه بروز رسانی بلوک 15 و ارتقا آن به بلوک 25 ساخته شد که دارای 5 وضعیت صفحه نمایش کنسول و سیستم ضد جمینگ Have Quick است .در مجموع 10 فروند از بلوک 15 به همراه 9 فروند از E-3 A استاندارد امریکا / ناتو به این سطح ارتقا پیدا کردند .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3D[/size][/color][/center] [center]این مدل که در اختیار انگلستان می باشد مجهز به موتور های CFM-56 و رادار APY-2 و سیستم ( ESM ( Loral EW-1017 است . در مجموع 7 فروند تحویل نیروی هوایی سلطنتی انگلستان شد که اولین آن در ماه مارس 1991 و هفتمین فروند در ماه مه سال 1992 در اختیار آن قرار گرفت . ارتقاهایی بر روی مدل های انگلیسی صورت گرفته که از جمله می توان به نصب سیستم موقعیت یاب جهانی و IFF پیشرفته اشاره کرد .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3F [/size][/color][/center] [center]این مدل دارای موتورهای CMF56 است و مجهز به رادار APY-2 می باشد که به تعداد 4 فروند برای نیروی هوایی فرانسه ساخته شد .در سال 1997فرانسه در خواست خرید سیستم های " ESM " را برای نصب بر روی سنتری های خود ارائه کرد که این به همراه آموزش پرسنل ، دریافت انتشارات و داده های فنی ، تجهیزات پشتیبانی ، قطعات یدکی و دیگر پشتیبانی ها هزینه ای حدود 85 میلیون دلار را برای فرانسه در پی داشت .[/center] [center][color=#000080][size=5]E-3G[/size][/color] این مدل تحت برنامه ارتقا به بلوک 40/45 ساخته شد که از تغییرات انجام گرفته می توان به تغییر در سیستم کامپیوتر ، افزایش ادغام داده ها و افزایش قابلیت شبکه محوری اشاره کرد . کار ساخت اولین نمونه از این مدل در سال 2009 پایان یافت[/center] [center][size=6]حوادث [/size][/center] [center]یک فروند آواکس سنتری متعلق به نیروی هوایی آمریکا با شماره دم ۳۵۴ در هنگام برخاستن از پایگاه هوایی المن دورف در آلاسکا و در تاریخ 22 سپتامبر 1995 سقوط کرد که علت آن ورود چندین غاز به درون موتورهای هواپیما بود و یکی دیگر از آواکس ها در طی عملیات ELF-1 و در حال سوخت گیری هوایی در حریم هوایی عربستان دچار سانحه شد و به شدت آسیب دید .همچنین یک E-3 متعلق به ناتو هنگام برخاست دچار سانحه شد و سقوط کرد که علت این حادثه ورود یک مرغ دریایی به درون موتور هواپیما بود .[/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/e-3-accident.jpg[/img][/center] [center]E-3 متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده[/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/e-3_3.jpg[/img][/center] [center]E-3 متعلق به ناتو[/center] [center][size=6]کاربران[/size][/center] [center][size=5]ایالات متحده آمریکا [/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Boeing_E-3_Sentry.jpg[/img][/center] [center][size=5]انگلستان[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/e3awacs6.jpg[/img][/center] [center][size=5]ژاپن ( E - 767 )[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/1.jpg[/img][/center] [center][size=5]عربستان[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-3_A.jpg[/img][/center] [center][size=5]ناتو[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E-E.jpg[/img][/center] [center][size=5]فرانسه[/size][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/E_-3_F.jpg[/img][/center] [color=#4b0082][size=5]----------------------------------------------------------------------------[/size][/color] [color=#4B0082][size=5]ترجمه و گردآوری : F14AA و [/size][/color][size=5][color=#4b0082]rezatizitizi[/color][/size] [color=#b22222][size=5]هرگونه برداشت از این مطلب منوط به ذکر نام مترجمان و منبع ( میلیتاری ) می باشد [/size][/color] [color=#ff0000]( به دلیل کثرت منابع ، آن ها را ذکر نکردم )[/color]