برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 19 آبان 1399 در پست ها
-
4 پسندیده شدهسلام قاعده کلی این است که در منازعاتی که شکل می گیرد هیچ گاه یک عامل دخیل نمی باشد و بلکه مجموعه ای از عوامل مختلف با درصد تاثیر گذاری های متفاوت آن منازعه را شکل می دهند . اما درباره سوال شما می شود گفت که یکی از عوامل در منازعات منطقه ای می تواند خطوط انتقال گاز باشد . تصویر زیر خط لوله مورد نظر ترکیه را نشان می دهد . ترک ها بر این نظر هستند که خطوط انتقال گاز از آسیای میانه و منطقه قفقاز و ایران و قطر به داخل کشور ترکیه رفته و از آنجا به مرکز و جنوب اروپا رود . به این صورت ترک ها امنیت سرزمینی خودشان و وابستگی دیگر کشور ها به سرزمینشان را افزایش می دهند و می توانند از این اهرم در دیگر منازعات منطقه ای و بین المللی بهره برند . البته اکنون بخشی از گاز ایران به ترکیه می رود اما خط لوله مورد نظر ایران به صورت تصویر زیر است . می بینید که طرح در ایران به شکل دیگری است . یعنی خطوط اصلی از عراق به سوریه رفته و در آنجا به دو مسیر جنوب اروپا و آفریقا منشعب گردد . خط مسیر اروپا به سمت قبرس و یونان می رود و البته بخشی از گاز هم از مسیر ترکیه عبور می کند . به این شکل ایران می تواند تاثیرگذاری ترکیه را کمتر کرده و همزمان از درگیری های ترک ها و یونانی ها در مواقع لزوم بهره ببرد و البته امنیت و تاثیر گذاری شرکای منطقه ای خودش را هم افزایش دهد . با این توضیحاتی که خدمت شما ارائه دادم شاید بتوان گفت یکی از دلایل ترکیه در شیوه عملشان در سوریه می تواند مسئله خطوط گاز باشد (البته یکی از دلایل و با درجه تاثیر خودش) . این مسئله برای روس ها هم می تواند حائز اهمیت باشد و به نسبت به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای دیگر کشور ها هم به همین گونه است . امیدوارم تا حدودی متوجه پیچیدگی های نحوه تصمیم گیری در عرصه سیاست و مباحث امنیتی شده باشید . خوب خدا را شکر که بحث به چارچوب های استاندارد نزدیک شده است . تعریفی که ارائه کردید به صورت کلی می تواند مفهوم عمق استراتژیک در عرصه نظامی گری را برساند و جالب است که شما هم مفهوم آقایان را کم و بیش قبول دارید (پس یکبار دیگر پست خودتان که مورد بحث واقع شده است را مطالعه کنید) . ادامه جمله تان هم هیچ کدام منافاتی با بحث اصلی ندارد . همانگونه که در پست قبل گفتم آفت بحث مورد نظر بنده جزئی نگری می باشد . نکته مهم اینجاست که این ما هستیم که باید وابستگی های دیگران را به خودمان افزایش دهیم تا بتوانیم بهره های بیشتری ببریم (برای فهم منظور بنده موضوع مفهوم شناسی قدرت را که در انجمن قرار داده ام را نگاهی بیندازید) . در ضمن فکر نمی کنم محدودیت های ما در هر صورتی بیشتر ازمحدودیت دسترسی ما به غزه بشود . موفق باشید
-
2 پسندیده شدهشیوه کار این رگبار موشکی به این ترتیب است که حامل متحرک (واگن) رو به روی یک سالن توقف کرده به طوری که اولین جایگاه خالی موشک در مقابل سامانه عمود کننده موشک قرار بگیرد. در کنار این سامانه عمود کننده، فضای خالی قرار دارد که موشک ها از روی پایه ها یا استند نگهدارنده به روی سامانه عمود کننده منتقل می شوند. پس از بارگذاری اولین موشک روی حامل متحرک، حامل به اندازه یک موشک به سمت جلو رفته و کار بارگذاری موشک دوم شروع می شود. عملاً این ابتکار جدید سپاه سبب ایجاد رگبار موشکی شده و سرعت عمل در اجرای عملیاتی موشکی گسترده علیه اهداف را به طور جهشی افزایش می دهد. هر موشک می تواند علیه هدف متفاوتی اقدام کند ولی همه موشک ها از یک پایگاه و یک سیلو پرتاب می شوند. سایر سیلوهای آن پایگاه نیز هر یک تیربار موشکی مختص خود را آماده شلیک دارد.
-
2 پسندیده شدهاگر به ویدئویی که کانال سردار حاجی زاده منتشر کرد دقت کنید میبینید که روی ۳ موشک نوشته شده EMA-UAE و قسمت بعدی سریال نامبر پوشانده شده. به نظر میاد EMA مخفف عماد باشه، البته میتونه مخفف Electro Magnetic Attack هم باشه ولی بسیار بعید هست و بالا ترین احتمال برای همان عماد هست. قسمت دوم UAE هم بعید میدونم مربوط به امارات باشه که دلیلش رو در ادامه خواهم گفت. اما دو موشک دیگر چی؟ بر روی یکی دیگر از موشک ها عبارت EMA-MRE حک شده و بروی دیگری هم EMA-ZNE حک شده. اگر UAE مخفف امارات متحده عربی بود باید دو موشک دیگر هم مخفف نام کشور های منطقه باشند، که نیستند. مورد دیگر اینکه مختصات مکانی که به عنوان هدف موشک تعیین می شود در لحظات قبل از پرتاب به موشک داده می شود نه هنگام تولید آن. پس فرضیه نام امارات بر روی موشک ها به طور کامل مردود می باشد. تنها نکته ای که در قسمت دوم شماره سریال موشک ها به نظر می آید این است که هر سه به E ختم می شوند و احتمالا مربوط به عبارت Engine به معنای موتور است.
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهنقشه مناطق پرواز ممنوع جمهوری اسلامی ایران دانلود فایل با کیفت بالا هر خلبان باید قبل از پرواز در مورد شرایط منطقه پرواز و موقیعتی که در آن قرار دارد و همچنین وضعیت جوی اطلاع کامل داشته باشد. خلبان های پهپاد نیز به ماننده خلبان های هواپیما باید اطلاعات کافی قبل از پرواز بدست آورند. منطقه (PAPA (P : که در نقشه بالا با OIP نمایش داده شده و حریم ها به رنگ زرشکی هستند، پرواز بکلی ممنوع (Prohibited) می باشد. این مناطق دائما توسط پایگاههای پدافند هوایی پایش و محافظت می شوند. منطقه (ROMEO (R: که در نقشه بالا با OIR نمایش داده شده و حریم ها به رنگ آبی هستند ، پرواز محدود (Restricted) و با مجوز قبلی می باشد. این مناطق معمولا توسط یگانهای پدافندی محافظت می شوند و در آنها مناطق حساس یا حیاتی وجود دارد. منطقه (DELTA (D: که در نقشه بالا با OID نمایش داده شده و حریم ها به رنگ نارنجی هستند، پرواز خطرناک (Danger) میباشد. این مناطق عموما مناطق برگزاری رزمایش ها، میدانهای تیر، مناطق تست توپخانه و امثال آن هستند. پرواز در این مناطق بدون هماهنگی با ارگانی که مالکیت حریم هوایی با وی میباشد مخاطره آمیز است. منطقه (CHARLIE (C: که در نقشه بالا باOIC نمایش داده شده و حریم ها به رنگ سبز و هشدار پرواز احتمالی (Caution) هستند. در هنگام پرواز در این مناطق مراقب سایر پروازها باشید و ترجیحا زیر ارتفاع 100 متر با پهپاد پرواز نمایید. منطقه فرودگاه AIR PORT یا Aerodrome: که در نقشه به صورت دایره قرمز نمایش داده شده و حریم فرودگاه هستند، پرواز بدون هماهنگی برج مراقبت در این مناطق ممنوع است. علامت دو دایره درون هم، فرودگاه نظامی و یک دایره با چهار گوشه شبیه ساعت، فرودگاه غیر نظامی است. از دیوار فرودگاه بیش 2.5 کیلومتر فاصله و در جهت طول باند(مسیر تقرب یا فاینال باند) بیش از 8 کیلومتر فاصله بگیرید. همچنین هر چه به فرودگاه نزدیک تر شوید باید ارتفاع کمتری بگیرید. منبع
-
2 پسندیده شدههجمه رسانه ای و استیصال روانی همه چیز آرام هست ولی یک خبر این آرامش را می شکند و ناگهان طوفانی از حرف و همهمه می آید که هر منطقی را به استیصال می رساند این حادثه ممکن هست خوب باشد و یا بد، یک شکار موفق باشد مثل آرکیو یا ترور شهید غریبی به نام حاج قاسم سلیمانی فرقی نمی کند امواج اطلاعات بدون تفکیک و دسته بندی بدتر از کاری را می کند که نبود اطلاعات می کند با این فرق که پردازش گر به جای تحلیل تنها به دنبال نجات خود از غرق و تنفس در این موج هست در این بین رسانه های رسمی و مقامات تجربه بدی را به نمایش گذاشته اند که بیشتر به جای آرام کردن اوضاع ریختن نفت بر آتش است، نمونه آن انکار های مقامات در مورد هواپیمای اکراینی و اصرار شبکه های معاند و آمریکا بر شلیک پدافند و پس چند روز ، نامه ستاد کل فرماندهی و بیان حقیقت بود که نشان داد یک جنگ رسانه ای را به راحتی به دشمن واگذار می کنیم و اعتماد عمومی را از دست می دهیم و این تنها نبود بلکه اطلاعاتی که از سمت مقامات اکراینی و ... یا اطلاعاتی که از سمت برجام از سمت اروپایی ها آمد این تصور را ایجاد کرد که بیگانه می تواند اخبار و اسناد را ببیند ولی مردم نه، و این تکرار اتفاق و تشدید از سوی رسانه های معاند باعث شده است در این نبرد رسانه ای بازنده باشیم این قضیه شاید در دیگر کشورها بیفتد و دروغ را شاهد باشیم، ولی عدم فشار رسانه های معاند و استعفا مقامات اشتباه کننده جلوی اتفاقات بعدی را می گیرد در حالیکه ما با عدم قبول مسئولیت خود، نظام حاکم را سیبل اشتباهات خود می کنیم. طی چند روز گذشته، چند اتفاق افتاد،آتش سوزی های گسترده و عمدی، انفجار در مخازن گاز پارچین، انفجار ساختمان پزشکی سینا در تهران، انفجار در ساختمانی در غنی سازی نطنز و انفجار در ترانس نیروگاه زرگان و اوج پریشانی و آشفتگی در این جهل رسانه ای بود که به جای تحلیل احساساتی بیان میشد که تنها و تنها باعث ضدتحلیل می شد. البته سابقه هواپیمای اوکراین هم جرئت بحث رو از خیلی ها ربوده بود وهم سانسور رو به ابزاری تشدید گر احساسات تبدیل کرده است قصدم از این نوشتار پاسخ به تنش های ایجاد شده و سرگشتگی ها در چنین شرایطی هست اول: تحلیل زبان شناسی از صحبت های احساسی دوم: تفکیک لایه های دردها و احساسات و تفکیک ریشه های هر مشکل سوم: ارائه راه حل برای عدم تکرار در چنین شرایطی قسمت اول: تحلیل زبان شناسی از جملات احساسی با دیدن تکه جملاتی یاد یک تحقیق زبان شناسی افتادم که بسیار نزدیک به این بحث بود و میخوام به عنوان روش کار ازش استفاده کنم یک سخنرانی تحلیلی که از حیث نحوه برخورد بسیار جالب و نوآورانه بود بررسی تورهای ذهنی که در هنگام صحبت علیه جمهوری اسلامی گفته میشه و راه هرگونه امید و تلاش رو می بنده حالا جملاتی رو که در استاتوس خودمان را به عنوان منبع مطالعه معرفی میکنم در شروع یا میانه صحبت چند نفر شروع به تخلیه احساسات می کنند و با ترکیبی از احساس، توهم و واقعیت جو را در دست می گیرند نظر های تنش زا کاملا با اطمینان بیان می شود و نظرات تحلیل با تحلیل و احتمال خطا این پدیده بسیار بدیهی هست و در فیلم مه این اتفاق در فروشگاه شکل گرفت، انسان های در اوج فروپاشی امیدشان دست به دامن هر چیزی می شوند و هر فرمانی را اجرا می کنند وبه هر موجی می پیوندند ( یک باب روان شناسی مهم دارد) https://www.aparat.com/v/mMRhJ/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%D9%85%D9%87 جملاتی از جنس "من می دونم کارمون تمومه" جملاتی از جنس "همه مسئولان بی عرضه هستن" جملاتی از جنس "ابزارهای ما بی فایده هستن" جملاتی مبنی بر عدم تمایل به اظهار نظر جملاتی در مورد واکنش های انفعالی و بدون برنامه جملاتی تیکه وار جملاتی شامل مبنا بودن رسانه های خارجی عدم اطمینان به صحبت های رسمی جملاتی پراکنده البته چندتا جمله خوب هم داریم اگر به نرخ و پراکندگی جملات نگاهی بیندازیم، می بینیم تمرکز جملات احساسی روی "من می دونم کارمون تمومه" "همه مسئولان بی عرضه هستن" "واکنش های انفعالی و بدون برنامه" "مبنا بودن رسانه های خارجی" هست و این دقیقا نشون میده که نویسنده پیام کاملا به استیصال رسیده و تنها میخواد واکنش انفعالی از خودش بروز بده مثال ساده روانشناسی بزنم روی صندلی می نشینید و صندلی از زیرپایتان در می رود و زمین می خورید ، همه می خندند 1- شما به صندلی و سازنده اش و ... بد و بی راه میگید، 2- بعد که کمی بر خودتان تسلط پیدا کردید وضعیت را بررسی کرده و ایراد و مشکل را شناسایی و رفع می کنید 3- در نهایت خودتان را تکان می دهید و 4- فراموش می کنید همه این جملات که بخشی هم درست و بخشی نادرست هست از قسمت اول و ناسزا به صندلی و حادثه می آید فرق بین نظر درست و منطقی با نظرات آشفته چیست ؟؟ با دعوت از دوستانی چون @worior @MR9 @HRA @ahmad1361 @alala @bds110 @shirazz و دیگر دوستان برای تبادل نظر روی این موضوع
-
1 پسندیده شدهسلام واکنش تعدادی از شاعران به وقایع دردناک حادثه تروریستی دانشگاه کابل بار دیگر همبستگی فرهنگی دو سرزمین و بایسته های به کارگیری ابزار های قدرت نرم کشور (آنهم از نوع بومی و سنتی اش) را نشان داد . امیدوارم دیگر ابزارهای این مدل از قدرت در وقایع گوناگون تلخ و شیرین در راستای نزدیک تر کردن دو کشور که در یک حوزه تمدنی می باشند هم به صحنه بیایند . جان پدر! کجاستی؟! جرم تو چیست نازنین؟ صدق و صفا و راستی ای که تو از خدای خود غیر خدا نخواستی ای به فدای خنده زخمی و دلشکستهات شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی کابل زخم خوردهام! وقت برای گریه نیست گریه با تبسمی، گم شده در خداستی کابل جان خستهام! شانه ما پناه تو چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی کابل جان چه میکشی؟ از دست حرامیان کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی! دختر شعر فارسی! کابل من ! چه میکنی؟ حرف بزن! عزیز من! «جان پدر! کجاستی؟!» علیرضا قزوه زمزمهها شنیدهام، جان پدر کجاستی؟ از همه دل بریدهام، جان پدر کجاستی؟ زنگ زدم فزون ز صد به گوشیات جوابگو پای بنه به دیدهام، جان پدر کجاستی؟ پیر شدم، جوان شدی، وای به من خزان شدی زحمت تو کشیدهام، جان پدر کجاستی؟ دلهره میکشد مرا، رحم نما عزیز من به این دل رمیدهام، جان پدر کجاستی؟ در غم جانگداز تو، ای مه جانفزای من حنجرهها دریدهام، جان پدر کجاستی قاسم ساکنی زنگ زدم هزار بار، جان پدر کجاستی؟ باشه عزیز! برندار، جان پدر کجاستی؟ جان به لبم رسیده و بغض امان نمیدهد حرمت من نگاه دار، جان پدر کجاستی؟ گفت کسی: شنیدهای این خبر شگفت را؟ با خبرش مرا چه کار؟ جان پدر کجاستی؟ خبر رسیده لشگری به دشت غنچه تاخته تو را چه کار با سوار؟! جان پدر کجاستی؟ در دل این خاک غریب داغ هزار لاله است بخوان، بخوان، بخوان هَزار! جان پدر کجاستی؟ محمدرضا وحیدزاده
-
1 پسندیده شدهاصلاح خبر:تصویری که تحت عنوان نوشته جالب روی سامانه موشکی جدید سپاه UAE (مخفف امارات متحده عربی) هیچ ارتباطی به امارات ندارد و مربوط به دستهبندی موشکها میباشد و این موضوع در موشکهای دیگر مشخص است و نوشته تفاوت دارد، امارات در اندازهای نیست که نام آن بر روی موشکهای ایران نوشته شود
-
1 پسندیده شدهبا سلام وزارت دفاع در اواخر دهه هفتاد از طریق منبعی نامشخص توانسته بود محموله بسیار بزرگی از موتورهای بالگرد کبرا را به کشور وارد کنه ! این محموله توسط گمرک بندر شهید باهنر بندر عباس کشف و ضبط شد و اگر دخالت ستاد کل نیروهای مسلح در ترخیص فوری و بی سر و صدای این محموله نبود کم کم داشت به رسوایی بزرگی تبدیل میشد ، چون محموله تحت عنوانی غیر از موتور بالگرد و بعنوان محموله غیر نظامی به کشور وارد شده بود . جالبتر اینکه تعداد این موتور ها به حدی زیاد بود که سنخیتی با نیاز تعمیراتی این تعداد از بالگرد های کبرای عملیاتی در ایران نداشت . با تولید انبوه بالگردهای طوفان و 212 مشخص شد که این موتورها برای چه هدف بزرگی به کشور وارد شده بود . به هر حال دمشون گرم
-
1 پسندیده شدهمن زمانی در صنعت موتورهای توربینی به عنوان کاراموز کار میکردم. مشکلی که هلیکوپتر کبری و یا طوفان با ان مواجه است ضعف موتور است. تهدیدات امروزی علیه هلیکوپترها بسیار زیاد شده و با زمان جنگ تحمیلی متفاوت است. نیاز است که هلیکوپتر موشک هایی با برد بیشتر حمل کند تا از فاصله دورتری به هدف شلیک کند تا مورد تهدید قرار نگیرد. موشک های با برد بیشتر وزن بیشتر دارند و تعداد کمی از انها را میشود بر روی کبری لود کرد. نیاز است که بدنه هلیکوپتر کمی ضخیم تر ساخته شود تا حداقل با توپ های 24 میلی متری راحت ساقط نشوند. نیاز به تجهیزات منحرف کننده موشک های دوش پرتاب است و..... همه این کارها وزن هلیکوپتر را بالا میبرد و نیاز به موتور قوی تر است. تا مناسب جنگ های امروزی باشد. ان زمان صحبت انطباق موتور tv3 بر روی کبری بود که در ابتدا مشخص شد ممکن نیست. احتمالا از منابع شرقی موتوری مناسب را پیدا کرده اند که از موتور کبری حداقل 30تا 50 درصد قوی تر است و تعدادی را سفارش داده بر مبنای ان دارند طوفان را تولید میکنند. اگر بخواهند انرا مهندسی معکوس کنند چند مشکل است. اولا شاید شرکت اصلی اعتراض کند ممکن است تعهد داده باشند این کار را نکنند. ممکن است به تعداد محدود نیاز دارند و صرف نکند چند سال برای مهندسی معکوس ان صرف کنند. علاوه بر این یک صنعت موتورهای توربینی وزارت دفاع دارد که موتور اوج و موتور rq170 را ساخته. شاید موتورهایی با اولویت بالاتر دارند و توان مهندسی انها بر ان موتورها متمرکز است. و موتور طوفان در اولویت نیست. ولی کلا به نظر من اگر لازم باشد احتمالا دانش مهندسی معکوس این نوع موتورها در کشور هست. اگر با موتور جدید حداقل 8 موشک با برد حدود 10 کیلومتر قابل لود بر طوفان باشد و بدنه کمی تقویت شده و تجهیزات انحراف موشک های دوش پرتاب در طوفان نصب شده باشد و سقف پرواز هم بالاتر رفته باشد با توجه به اینکه اویونیک هلیکوپتر هم سال های اخیر ارتقا یافته میتوان گفت هلیکوپتری مناسب جنگ های امروزی ساخته اند.
-
1 پسندیده شدهسلام... اگر از اوضاع خبر داشتی که اصلا این سوال رو نمی پرسیدی و چرا چرا نمی کردی؟ کاملا مشخصه که توی این سیستم یه سری آدمهایی هستن که قصد دارن سیستم را با سر بزنن زمین هم توی دولت و هم توی نیروهای نظامی... این افراد یه سری اولویتهای غلط رو به عنوان اهداف استراتژیک نظام معرفی و تبلیغ کردن وجا انداختن و همین اهداف غلط سبب شده که سیستم با فرمون این آقایون به سمت سراشیبی بره... این دیگه پرسیدن داره؟
-
1 پسندیده شدهبستر سازی برای شکار پهپادهای رادارگریز ایرانی تسلیح هواگرد رزمی سوپر هورنت مستقر در خاورمیانه به حسگرهای جدید مادون قرمز براساس تصاویر ارائه شده دریکی از وبسایتهای وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده ، نیروی دریایی این کشور جتهای دوموتوره رزمی F/A-18E/F خود را به یک غلاف جدید جستجو و ردیابی مادون قرمز (IRST) به منظور استفاده در زمان اجرای عملیات گشت رزمی در خلیج فارس مجهز نموده است که این حسگر کوچک بصورت یک شکل هندسی دایره ای در بخش جلویی مخزن سوخت خارجی ، درست زیر بدنه این جنگنده نصب میشود . در حال حاضر ، نیروی دریایی این کشور ، چیزی در حدود 11 فروند ابرحاملهای هواپیمابر کلاس نیمیتز و جرالد فورد که منحصرا" به جتهای رزمی سوپرهورنت وابسته هستند را در اختیار دارد و این جنگنده ها گرچه فاقد قابلیتهای پنهانکاری هستند ، اما بتدریج به سلاح ها و حسگرهای ویژه ای برای مقابله با هواگردهای سرنشین دار وبدون سرنشین با قابلیت پنهانکاری مسلح میشوند . به همین سبب ،نیروی دریایی ارتش ایالات متحده انتظار دارد تا نخستین مدلهای سوپرهورنت بلاک3 را در آینده نزدیک بخدمت گیرد . در واقع ، روند رو به رشد استفاده از حسگرهای جستجو و ردیابی مادون قرمز درهواگردهای رزمی ، ناشی از نقطه ضعف کاربرد رادار و همچنین اخلالگرهای قدرتمندی است که در سالهای اخیر برای از کارانداختن توانایی خلبان در حوزه آگاهی موقعیتی خود عرضه شده و به همین دلیل ، تمرکز بر شناسایی امضاء حرارتی اهداف پنهانکار به منظور افزایش قابلیت قفل و شلیک بر انها از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است . بلحاظ تاریخی ، کاربرد IRST ها در شکل استاندارد امروزی از دهه هشتاد میلادی بعنوان یک جزء ثابت در تمامی طرح های روسی از جمله جنگنده های میگ-29 که امروز در نیروی هوایی ایران نیز وجود دارد رواج پیدا نمود و بعدها شرکتهای اروپایی و امریکایی نیز به استفاده از این حسگرها روی آوردند . بدین ترتیب ، به غیراز سوپر هورنت بلاک 3 ، نسخه های جدید ایگل نظیر گونه QA و EX ، جتهای جدیدتری نظیر اف-35نیز به این قابلیت مجهز شده اند . با این حال ، استقرار سوپرهورنت مجهز به حسگرهای جدید مادون قرمز در خلیج فارس ، در حالی صورت می گیرد که نیروهای مسلح ایران در چند سال اخیر توانایی ها و قابلیتهای خود را در حوزه هواگردهای پیشرفته بدون سرنشین پنهانکار ضربتی و شناسایی در این منطقه تقویت نموده و با اجرای ماموریتهای متعدد بر روی حریم هوایی عراق ، سوریه و اسراییل ، چالشی جدی را برای شبکه پدافند هوایی اسراییل و همچنین واحدهای رزمی ارتش ایالات متحده در سوریه بوجود آورده است . این مساله که با نزدیک شدن تاریخ لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و احتمال فروش جتهای رزمی سرنشین دار به تهران ، بخصوص شایعات مربوط به خرید گونه های J-10C و یا سوخو-57 ، همراه شده و این امر ممکن است برخی جنبه های پنهانکاری پیشرفته را نیز با خود به نیروهای مسلح ایران منتقل کند ، در مجموع نگرانی های قابل توجهی را پدید می آورد . پی نوشت : 1-بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی پس از سالها امکان خرید سیستم های هوایی برای ما ممکن میشود و به احتمال پرنده هایی با قابلیت های چندمنظوره با سطح بالا نسبت به بهترین موجودی در سرویسIRIAF به بدنه این نیرو اضافه خواهدشد. چیزی که مشخص نیست کمیت خرید های احتمالی است که قطعا در کوتاه مدت خرید بزرگی انجام نخواهد شدولی درصورت وجود شرایط مناسب در بلند مدت امکان نوسازی و تغییر استانداردها و پتانسیل های این نیرو وجودخواهدداشت . حال سوال ما سرنوشت پیش روی تامکتهای افسانهای پس از این خرید ها است آیا پس از خرید ها نیرو بهدنبال ریسک پذیری لازم برا تغییرات سنگین در این پلتفرمبرای حفظ نقش برتری هوایی خواهد بود؟ یا در نقش یک بمبکت و یا رهگیر سطح پایین ادامه فعالیت خواهد داد!! دو عیب بزرگ و اساسی اینپرنده که باعث گرند بودن درصد بالایی از آن شده استشامل: _موتور پردردسر و دارای اطمینان پذیری پایین آن _سیستم هیدرولیک پیچیده و پراستهلاکآن آیا ساختار بدنه وعمر آن صرفه تعویض موتور با نمونه های روسیهمخوان را فراهم میکند؟ آیا سیستم هیدرولیک پراستهلاکش قابلیت ارتقا و بهینه سازی را دارد و آیا با توجه بهعدمنیاز ما به عملیات از روی ناو و مطرح نبودن طول باند تیکآف قابلیت تغییر بالها به نوع ثابت دلتا شکسته و حذف متعلقات هیدرلیک وجکهای اصلی برای کاهش وزن و هزینه های نگهداری امکان پذیر است!! باید دید نیروی هوایی پساز خریدها قدرت ریسک پذیری برای ایجاد ارتقا های سنگین بر روی موجودی فعلی جهت افزایش کارایی بیشتر و حفظ در خدمت بیشتر آنها رادارد؟؟
-
1 پسندیده شدهبودجه و صرف وقت و هزینه البته چندسال پیش مشرق خبر از در حال ساخت بودنش داد بستگی داره چه کیفیت زاویه پوشش و سرعت عمل بارگزاری مجددی داره مثلا در حد تروفی که نه ولی شاید در حد یک واکنش ممکن باشه به نظرم قسمت سختش الکترونیک هست اون شاتگان زیاد پیچیده نیست! البته با این وضعیت زرهی بیشتر تمرکز ما گویا برای درگیری های شهری و تروریستی هست که باید با پوشش هر تانک تعداد زیادی پیاده نظام بفرستیم وسط میدان نبرد که فکنم داشتن این سامانه دفاع فعال خیلی خطرناک باشه (البته مناستراتژی داخلی را عرض کردم). این بروزرسانی را نمیدونم به فال نیک بگیریم که ادامه داره یا یه نمایش برا رفع مسئولیت !! تانک کرار (ارتقا t72) مشکلات وحشت ناکی داره که هنوز رفع نشده _سیستم بارگزار چرخفلی که تمام گلوله های دقیقا اطراف درز اتصال برجک به شاسی ردیفه که همگی توی جنگ های امروزی دیدید چه بلایی سرش میاد! _ و لوله توپ و گلوله های ناکار امدش که شاید حداقل دورانش برای نصب روی یکmbt تمام شده! پیشنهاد شخصی من همکاری و یا جاسوسی از اوکراینبرای رسیدن به بارگزار زنجیرهای تانک اپلوت ام اونهاست که چون مکانیکیه واقعا شدنیه و گلوگاهی نداره! و دومی تولید زره و گلوله اورانیومی با همکاری سازمان انرژی اتمی!!
-
1 پسندیده شدهیک خبر مهم دیگه این روزها ایجاد پایگاه دریایی جدید در سیریک بود که کمی با اسکله خود سیریک فاصله داره و موقعیت استراتژیکی در تنگه هرمز داره. سردار تنگسیری هم به پایگاه پنجم پهپادی در منطقه سوم دریایی اشاره کردند که با تحویل پهپادهای جدید شکل گرفته. فقط نکته اینجاست که در ماجرای گلوبال هاوک طبق اخبار قرار بود چند پایگاه سپاه به نظر در حاشیه خلیج فارس هدف قرار گرفته بشه. یعنی جزء اهداف اولیه دشمن هستند در هرگونه درگیری. سپاه باید علاوه بر رعایت پدافند عامل، تا میتونه از عوارض زمینی و حتی المقدور تونلها برای کاستن از شدت حملات دورایستای کروزها و پرتابه ها استفاده کنه. خصوصا در زمینه استقرار پهپادها و حتی شناورها و پرسنل.
-
1 پسندیده شدهپدر کومنیستها را درآوردند سکوت کردیم چون یهودی نبودند پدر سوسیالیتها را در آوردند از تاریخ پاک کردیم چون یهودی نبودند سراغ ما یهودیان که آمدند گفتیم ای بابا! این همه سکوت کردیم، جایزه اش؟! پس هولوکاست را آفریدیم و پدر نازی ها بدجوری درآمد ما شدیم تنها مظلومان بازمانده و گور پدر سوسیالیسم و کمونیسم و درسدنی ها! البته این شعر بالا را به برشت هم نسبت میدند ولی همسر سوم شاعر گفته خودش شنیده با اینکه در هیچکدوم از کتابهای بیوگرافی و شرح حال خود شاعر ذکر نشده ولی چون به هر حال به هولوکاست اشاره داره بسیار فراگیر هست و البته موزه هولوکاست با انتقال بیت «سراغ ما یهودیان که آمدند» به اول شعر و حذف مابقیش اون را بر سر در موزه درج کرده تا درس عبرتی باشه برای کسانی که زیر یوغ دیکتاتورها (غیرگاوی) زندگی میکنند.
-
1 پسندیده شدهمصاحبه: گفتگویی با رزمنده برجستهی انصارالله “علی عبدالسلام العجری” پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹ - ۱۹:۱۳ گفتگویی با “علی عبدالسلام العجری” از رزمندگان برجستهی انصارالله در خصوص آخرین تحولات جنگ و وضعیت مردم یمن “علی عبدالسلام العجری” یکی از مجاهدین یمنی جنبش انصارالله است که علاوه بر شرکت در میادین نبرد علیه ائتلاف سعودی، بواسطه آشنایی با زبان فارسی در فضای مجازی نیز فعالیت ویژهای دارد. او ۳۳ سال سن دارد و اهل منطقه تاریخی ضحیان در استان صعده است. منطقه ضحیان در شمال غربی شهر صعده واقع شده و زادگاه بسیاری از علما و بزرگان یمنی است. این گفتگو به جهت بررسی آخرین تحولات یمن و اطلاع یافتن از وضعیت مردم یمن پس از ۶ سال جنگ و محاصره انجام گرفته است. ۱- وضعیت مردم در مناطق مختلف یمن چگونه است؟ پاسخ: اولا از شما عزیزان به دلیل میزبانی این مصاحبه تشکر میکنم و این افتخاری برای من است. در خصوص وضعیت یمن، متأسفانه شاهد یک وضعیت غم انگیز، دردناک، همراه با محاصره شدید و اوضاع معیشتی سختی هستیم که با بمباران سنگین تسلیحات پیشرفته و ممنوعه دشمن همراه شده است. البته اوضاع در استانهای صعده، حجه، الحدیده و الجوف تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته و متحمل ضررهای بسیار بیشتری شدهاند. سایر استانها نیز وضعیت زندگی آنها مشکل خاصی ندارد و با استانهای ذکر شده متفاوت هستند، البته آنها هم از مشکلات معیشتی رنج میبرند و گاهی اوقات با بمباران دشمن، عدم پرداخت حقوق و دستمزد، و همچنین کمبود مواد بهداشتی و مشکلات اجتماعی مواجه میشوند. _بمبارانها و جنایات ائتلاف سعودی چه تاثیری بر مردم گذاشته است؟ پاسخ: تأثیر بمبارانها را نمیتوان توضیح داد و یا حتی تصور کرد. هزاران کودک وجود دارند که با از دست دادن پدر و مادر خود یتیم شده اند، هزاران پدر وجود دارد که تمام اعضای خانواده خود را از دست داده اند. هزاران نفر هستند که مجروح و معلول شده و دست و یا پای خود را از دست دادهاند و یا خانه و محل کارشان ویران شده است. متاسفانه جنگ تاثیری شدیدی داشته است… _آیا مردم از فشار اقتصادی و حملات دشمن خسته شده اند یا بر مقاومت آنها افزوده شده است؟ پاسخ: الحمدلله رب العالمین، مردم با شرایط محاصره، گرسنگی و جنگ سازگار شدهاند و به پرورش گندم، ذرت و سبزیجات پرداختهاند. مردم ما همچنین به تولید تجهیزات نظامی، مهمات، پهپادها و موشک های بالستیک و صنایع دیگری مانند (مواد بهداشتی، لباس و بسیاری از اشیای ساده) در جهت صحیحی با اعتماد به خدا و خودشان پرداخته اند و این گویای نتایج مثبت مقاومت است که باعث افزایش روحیه، اشتیاق و اطمینان مردم یمن به خودشان نیز شده است. ۲- شما در عملیات آزادسازی الجوف تحت عنوان عملیات “فأمکن منهم” حضور داشتید. میتوانید از آن عملیات و جنبه های ناگفته آن برای ما بگویید؟ پاسخ: شرکت ما در این عملیات لطف خدا بود و در برابر لطف او چیز قابل ذکری نیست. این عملیات حدود سه ماه پیش با تقسیم خطوط نبرد میان حلقه های ارتش و کمیته های مردمی، به شکلی مخفیانه که هیچ کس تصور نمیکرد، آماده سازی و اجرا شد. جالب است بدانید بیشتر مجاهدین در آن مناطق از این عملیات آگاهی نداشتند و این عملیات به لطف خدا موفقیت آمیز واقع شد و ما چنین انتظاری را نداشتیم. ما به پشتوانه خدا و یاری او، پیروزیای را کسب کردیم که گستردگی آن و غنائم آن، جهان را متحیر کرد. ما میدانستیم که خدا پیروز است و در برابر اراده او هیچ قدرتی توان ایستادگی را ندارد. ما از این پیروزی آموختیم که مسئولیت ما در برابر ملتهای مستضعف جهان، نجات آنها و دفع ظلم نسبت به آنهاست که در رأس این قضیه مردم فلسطین قرار دارند. ما این نبردها را که امروز درگیر آنها هستیم چیزی جز تمرین و آزمون نمیدانیم و خود را برای نبرد بزرگ بعدی یعنی ریشهکن کردن اسرائیل از هستی آماده میکنیم، به اذن خداوند متعال. تصاویری از عملیات فأمکن منهم در استان الجوف ۳- در خصوص نبردهای مأرب هر آنچه که قابل گفتن است، برای ما بگویید. اهمیت مأرب از نظر شما چیست؟ پاسخ: نبرد مأرب یک نبرد محوری است و در حال حاضر به عنوان پایتخت اداری مزدوران سعودی در نظر گرفته شده است و با آزادسازی آن ضربه ای روانی و نظامی به آنها وارد میشود. مأرب به منزلهی یک بندر بزرگیست که چاههای نفت و گاز یمن در آن قرار گرفته است و همچنین پایتخت تاریخ یمن محسوب میشود. از طرفی دیگر آزادسازی آن یک ضربه روانی به آمریکا نیز خواهد بود. در مأرب قبایل یمنی با اصالتی هستند که ریشه در شبه جزیره عربی دارند، مانند قبیله مراد، قبیله عبیده، دهم، جهم و غیره. این قبایل شناخت دشمن واقعی این ملت را آغاز کردهاند و مردان این قبایل عقب نشینی از صفوف دولت قانونی مورد ادعای نیروهای ائتلاف شیطانی را آغاز کردهاند که منجر به تضعیف و تحقیر آنها (ائتلاف) شده است؛ و امروز میبینیم که سعودیها شروع به عقب نشینی و خروج تجهیزات سنگین خود از مأرب کردهاند، زیرا ترس آن را دارند که هر لحظه ممکن است مأرب توسط انصارالله آزاد شود. ۴- آیا در نبرد با داعش و القاعده حضور داشتید؟ پاسخ: بله؛ در نبردهای چندین محور و جبهه دیگر از جمله جبهه نِهم (شمال شرق استان صنعاء)، مجزر (غرب مأرب) و باقم (شمال صعده) شرکت کردهام که از خدا میخواهم اعمال مرا قبول کند و به من شهادت در راهش را عطا کند. _هدف داعش و القاعده از نبرد با انصارالله چه بود؟ پاسخ: هدف آنها سیطره بر جغرافیای این خاک، اشغال ثروتها، تواناییها و منابع آن، و سیطره بر همه منافذ و ورودیها، کنترل وزارتخانه های مختلف از آموزش و پرورش تا وزارت دفاع، تجارت و صنعت است. آنها همچنین به دنبال کنترل افکار و فرهنگ مردم هستند و تحریف هویت اسلامی و عقاید ما هدف اول آنهاست. آنها میخواهند پرستش ما نسبت به خدا را به غیر از او تغییر دهند. در واقع میخواهند تفکر اسلام اصیل محمدی (ص) را به ایدئولوژی وهابی داعشی صهیونیستی خود تغییر دهند. _طرفداران القاعده و داعش در یمن چه کسانی و چه قبایلی بودند؟ پاسخ: یاران القاعده و داعش عمدتا از افراد خارج از یمن هستند که به طور منظم و آموزش دیده توسط اطلاعات آمریکا و اسرائیل وارد یمن میشوند و متأسفانه آنها حامیان مردمی در قبایل چند استان دارند. استانهایی که موج وهابیت در چهار دهه گذشته توانسته است آنها را تحت تأثیر قرار دهد و فرهنگ آنها را تغییر دهد. این قبایل در مأرب، الجوف، البیضاء، الضالع و تعدادی دیگر از استانهای یمن قرار دارند و برای تعداد آنها نمیتوان مقدار معینی را ذکر کرد، اما کمتر از یک درصد جمعیت این استانها هستند. _در ویدیو ها و تصاویر حمایت ائتلاف سعودی از آنها مشهود بود، علل این حمایت را در چه چیز میبینید؟ پاسخ: دلایل این حمایت، مقدمه چینی برای اشغالگری آمریکا و گسترش نفوذ آنها بر ما در همه زمینه هاست و آنها با حمایت سخاوتمندانه از داعش میخواهند کلام شیطانی را بالا ببرند، که البته اراده خدا بالاتر از همه اراده هاست و هیچ کلمهای بالاتر از کلام خدا نیست. (و کلمه الله هی العلیا) تا زمانی که مردم ما مبارزه کرده و هزاران شهید در این راه بدهند، و همچنین ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) را بپذیرند، این کشور غیر ممکن است شکست بخورد. زیرا این وعده خداست و امکان ندارد خلاف وعده او یعنی اشغال و تسلیم شدن ما انجام بگیرد. و همان طور که رهبر ما سید عبدالملک بدرالدین حفظ الله گفت: اینگونه نبوده و نیست و نخواهد شد به اذن خدا. ۵- آیا شما با فرماندهان و مقامات انصارالله ارتباط دارید؟ پاسخ: بله، از کوچک و بزرگ تا هر کسی که فعالیت دارد. _نگاه رزمندگان یمنی به فرماندهان انصارالله نظیر ابوعلی الحاکم، محمد علی الحوثی، محمد البخیتی و… چگونه است؟ از رفتار و عملکرد فرماندهان نظامی خود بیشتر برایمان بگویید. پاسخ: رزمندگان یمنی فرماندهان انصارالله را صادق ترین، پاک ترین و با شرف ترین فرماندهانی میدانند که بر یمن حاکم بوده اند. ابوعلی الحاکم در گفتار، کردار، قاطعیت و عزم شخصی شبیه به مختار (ثقفی) است. و محمد علی الحوثی فردی شریف، پاک، آگاه و متواضع است. محمد البخیتی مردی است که بطور کلی مورد تایید و توجه عامهی مردم یمن با هر عقیده و هر جهت گیری سیاسی است. آقای العجری در کنار محمد علی الحوثی (رئیس کمیته عالی انقلاب یمن) _نگاه رزمندگان جنبش انصارالله به ایرانیها و گروههای مقاومت نظیر حزب الله و… چگونه است؟ پاسخ: سید حسین بدر الدین الحوثی (رضوان الله علیه) همیشه ما را به سمت انقلاب اسلامی ایران سوق می داد که به رهبری امام خمینی (ره) علیه استکبار جهانی انجام شد. او همچنین ما را به مقاومت اسلامی در لبنان فرا میخواند و در یکی از سخنرانی هایش گفت حزب الله بخاطر سابقه نبرد با اسرائیل، استاد مجاهدین هستند. ما نسبت به برادران خود در ایران و لبنان و همچنین تمام آزادگان عالم احساس دوستی و برادری داریم. هدف ما یکی است، مسئله همهی ما مسئله فلسطین است که با توافقنامهها و توطئهها عادیسازی و تضعیف نمیشود. البته تا زمانی که مردم به هدایت خدا و پرچم اهل بیت (ع) تمسک بجویند و سلاح خود را در برابر استکبار، استبداد و ستم به کار گیرند. ۶- انصارالله و شما بعنوان یک رزمنده یمنی چه برنامه ای برای نسل آینده یمن دارید؟ فرزندان خود را چگونه تربیت میکنید؟ پاسخ: طرح و چشم انداز ما در دولت مستقل اسلامی یمن، یک ملت اسلامی یکپارچه و پیشرفته است که با ساختن انسان های پاک و مسلمان که فرهنگ آنها از قرآن و سیره اهل بیت (ع) و اعتماد به خدا نشأت گرفته و به ثروتها و مردم کشورمان اتکا کنند، آغاز شده و تا همه مسائل بزرگ و کوچک و بزرگ ادامه دارد. این شروع اصلاح این ملت است. ما فرزندان خود را با عزت، کرامت و آزادگی آموزش خواهیم داد و آنچه را که خداوند به ما آموخته است به آنها می آموزیم. دشمن واقعی ما فقط یهودیان هستند و ما نسبت به فریب یهودیان و تلاش آنها برای گمراه کردن و به فساد کشیدن مسلمانان هشدار میدهیم و این را به فرزندانمان نیز یاد میدهیم. ۷- افرادی را که نام میبریم میتوانید در یک جمله یا یک کلمه تعریف کنید؟ آیت الله سید علی خامنه ای (حفظه الله): رهبر آزادگان در این جهان سید حسن نصرالله (حفظه الله): وعده راستین (الوعد الصادق) و سید مجاهدین سید عبدالملک بدرالدین الحوثی (حفظه الله): واژه های عزت، شجاعت و مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی: حسین زمانه محمد بن سلمان: خرس سرگردان دونالد ترامپ: شیطان احمق علی عبدالله صالح: واژه های خیانت و زحمت. شهید صالح الصماد: رئیس شهدا عبدربه منصور هادی: احمق ترین رئیس جمهور مردم با ایمان و حکمت یمن. _بعنوان سخن آخر، اگر مطلب یا صحبتی دارید، عنوان بفرمایید؟ پاسخ: همهی نیروهای مقاومت و آزادگان جهان را به برگزاری تظاهراتی تحت عنوان “جنگ علیه یمن را متوقف کنید” دعوت میکنم. از کشورهای محور مقاومت و در رأس آنها از ایران میخواهم که به هر طریقی که ممکن است به کمک مردم مظلوم یمن شتافته و برای رفع محاصره ظالمانه بر ما اقدام کنند و مسئولیت خود را انجام دهند. همان طور که خداوند متعال، به حضرت موسی (ع) فرمود که به نزد فرعون (طاغوت آن دوران) برود و در برابر او بایستد، حتی اگر فقط برادرش هارون در کنار او باشد، او از این مسئولیت معاف نبود و بیکار و بی تفاوت هم نماند. از شما میخواهم برای پیروزی و خیر ما و همه مستضعفین جهان و همچنین برقراری صلح دعا کنید. از برادران “تحولات جهان اسلام” هم برای اینکه شب و روز در جهت رساندن مظلومیت ما به دنیا تلاش میکنند و تشکر میکنم و این موقعیت برای من افتخاری بود. والسلام علیکم و رحمه الله برکاته منبع : https://iswnews.com/36946/مصاحبه-گفتگویی-با-رزمنده-برجستهی-ان/
-
1 پسندیده شدههدف : امپراتوری !!! اردوغان تلاش فرانسه برای فروش با تخفیف فوق العاده 18 فروند جنگنده رافال به نیروی هوایی یونان آتن : براساس اطلاعات منتشره شده ازسوی منابع مختلف ، فرانسه درصدد است تا 18 فروند جنگنده دو موتوره رافال را با هدف تقویت نیروی هوایی ارتش یونان ، همزمان با افزایش تنش ها میان این کشور و ترکیه تحویل دهد . در حال حاضر سازمان رزم نیروی هوایی ارتش یونان شامل جتهای نسل سوم اف-4 و جنگنده های نسل چهارم سبک اف-16 ومیراژ 2000 است ، هر چند علاقه مندی های این نیرو برای خرید جتهای نسل پنجم خط مقدم نظیر اف-35 و بروزرسانی اسکادران های اف-16 موجود به استاندارد v نیز از گذشته اعلام شده است . با این وجود ، ارزش رزمی رافالهای فرانسوی ، بدلیل قابلیت تحویل سریعتر از سایر گزینه های در دسترس و همچنین علاقه نیروی هوایی فرانسه برای افزایش کمی ناوگان عملیاتی خود قابل توجه به نظر می رسد . با این حال هنوز این مساله که جنگنده های تحویلی به یونان به رادارهای پیشرفته تر AESA یا نمونه قدیمیتر با قابلیت محدود مجهز خواهند شد یا خیر ، مشخص نیست . اما نکته مهم در این پیشنهاد ، وجود خبرهایی مبنی بر ارائه این جنگنده ها از سوی کشور تولید کننده با تخفیف های قابل توجه بصورت 10 فروند فروش کامل و هشت فروند بعنوان کمک نظامی است . با این وصف ، شرکت فرانسوی سازنده این جنگنده از ابتدای حضور در بازارهای فروش هواگردهای نظامی سخت براین تلاش قرار داشته که سهم بیشتری را در اختیار گیرد و با توجه به انگیزه های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی که پس از هر فروش خارجی نصیب شرکت سازنده میشود ، مقرون به صرفه نبودن خرید احتمالی رافال از سوی یونان با توجه به حضور رقبای چینی ، روسی و آمریکایی قابل توجیه به نظر می رسد . با توجه به این مساله و ناکامی فرانسوی ها در مناقصات فروش رافال به کشورهایی نظیر امارات ، مراکش ، سنگاپور و کره جنوبی و لغو بیش از دو سوم سفارشات ( بیشتر از 36 فروند ) به نظر می رسد انگیزه فرانسه از این پیشنهاد بسیار بالا باشد . علاوه براین سفارش نیروی هوایی هند که براساس خبرهایی موجود با فساد نیز آمیخته شده ، رقم هر فروند رافال را به حدود 240 میلیون دلار رسانده و بلژیک نیز علیرغم ارائه گزینه های فوق العاده از سوی فرانسوی ها و همچنین فشارهای سیاسی ، به جتهای مقرون به صرفه تر اف-35 رضایت داد . راست : میکا چپ : میتیور بنابراین جای تعجبی نخواهد داشت که فرانسه انگیزه های زیادی برای ارائه رافال به نیروی هوایی یونان داشته باشد که 8 فروند جت رزمی رایگان وتحویل فوری از موجودی نیروی هوایی فرانسه از جمله آن است .در حوزه رزمی ، نیروی هوایی یونان پس از خرید جنگنده های میراژ-2000 که درواقع سلف مستقیم رافال بشمارمیرود ، از زیرساختهای فنی لازم برای دریافت رافال برخوردار بوده و این بدان معناست که ادغام رافالهای جدید در سازمان رزم نیروی هوایی سرعت بیشتری را خواهد داشت . در آنسوی جبهه ، نیروی هوای ترکیه با ناوگانی ترکیبی از جنگنده های سبک اف-16 و جتهای قدیمی تری اف-5 و اف-4 دربرابر یونان صف آرایی نموده و اگر چه ترکها پس از ایالات متحده یکی از کاربران بزرگ جتهای اف-16 بشمارمی رود ، اما گونه های عملیاتی در این کشور شامل نسخه های پیشرفته تر E یا V نمیشود ،ضمن اینکه تنها مهمات قابل توجه نسخه C فالکون های ترک ، موشکهای AIM-120B با برد 80 کیلومتری است و این می تواند در زمان بحران موجبات فاجعه را فراهم کند . با این وصف ، رافالهای تحویلی به یونان نیز احتمالا به موشکهای قدیمی "میکا" مسلح خواهد شد ، هر چند درصورتی که رافالهای مجهز به رادارAESA تحویل شود ، احتمالا مهمات پیشرفته میتیور نیز همراه با آن در اختیار نیروی هوایی یونان قرارمیگیرد . این درحالی است که پیش ازاین ،نیروی هوایی ترکیه قراربود با دریافت جنگنده های اف-35 به بزرگترین مشتری گونه صادراتی لایتینیگ تبدیل گردد که در ردیف بالاتری از رافال قرار می گرفت ، اما با تصمیم ترکیه به خرید اس-400 ، خرید این نمونه به تقریب منتفی گردید . هر چند ترکیه در حال حاضر مشغول مذاکره برای خرید جتهای سنگین وزن روسی نظیرسوخو-35 و سوخو-57 بود که در مجموع کارایی بالاتری نسبت به اف-16 و رافال را خواهد داشت . با این حال ، تاآن زمان ، خرید رافال این گزینه را برای نیروی هوایی یونان فراهم می آورد که مزیت کیفی مشخصی را نسبت به ترکیه بدست آورد . پی نوشت : 1- بن پایه 3- نکته جالب در مورد رافالهای احتمالی تحویلی ، نوع رادار مورد استفاده و تاثیر ان بر کیفیت رزم هوایی خریدار است. نکته ای که در خرید احتمالی از سوی ایران نیز می بایست در صدر توجهات قرار گیرد. 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9
-
1 پسندیده شدهبسم الله........ 31 مرداد 1399 برخورد از نوع ترکیه ایی ده روز پیش ناو گان نیرویی دریایی ترکیه درحالی که کشتی اکتشافی نفت گاز عروج ریس را در حوالی ابهای مورد مناقشه در حد فاصل جزیره قبرس تا کرت اسکورت میکردند . توسط یک کشتی نظامی یونانی به نام لیمنوس مورد تعقیب قرار میگیرد . در حین این اسکورت وتعقیب بین دو ناو ترکیه ایی ویونانی تصادفی رخ داده وصدماتی به هر دو کشتی وارد میشود . به نظر میرسد یکی از ناوهای ارتش ترکیه با نزدیک شدن به ناو یونانی و به قصد منحرف کردن مسیر و یا ترساندن این ناو به سمت ان گردش کرده اما ناو لیمنوس به مسیر خود ادامه داده و در این بین برخورد هم صورت گرفته است . ناو یونانی دچار خسارتهای جزیی در قسمت سینه ناو شده اما ناو کلاس بارباروس با شماره F247 در قسمت پهلو خود نزدیک پاشنه ناو خساراتهای جدی تری متحمل شده است . اردوغان بعد از این حادثه در سخنانی کوتاه اعلام کرد حمله ایی به کشتی عروج ریس ( اوروج رئیس) انجام شده و ترکیه به ان پاسخ داده است . حتی برخی منابع به نقل از اردوغان اعلام کردن ترکیه درسی فراموش نکردنی به یونان داده است !!!!!!!!!!!! ناوگان اکتشافی ترکیه + کشتی عروج . ناو اسیب دیده ترکیه تصاویر گرافیکی حادثه ناو یونانی لیمونس
-
1 پسندیده شدهبسم الله........ 9تیر 1399 انصارالله یمن موفق شد بعد از ده روز درگیری مدیریت ردمان در شمال استان بیضا و جنوب استان مارب را به کنترل خود دربیاورد در این درگیری 400 کیلومترمربع پاکسازی شده همچنین 350 تن از نیروهای ائتلاف کشته زخمی واسیر شدن . این پیشروی هرچه بیشتر شهر مارب مرکز این استان در تحت فشار قرار میدهد این در حالیست که در یکماه گذشته انصارالله موفق شد مناطقی که مجبور شد در اطراف پادگان ماس در مدیریت صراوح تخلیه کند تقریبا باز پس گرفته و هم اکنون نیروهای ائتلاف مجبور هستن در دو محور جنوبی وغربی مارب مشغول نبرد بشوند وضعیت محور غربی مارب
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتامکت های پارسی ..... بدون توقف .... بسوی آینده !!! تهران : نیروی هوایی ایران ( IIAF و IRIAF) در کنار نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ، تنها کاربر جنگنده سنگین وزن اف-14 تامکت بشمار می رود که در اوایل دهه هفتاد میلادی ، نزدیک به 80 فروند ( 79 فروند تحویلی ) از این ابر رهگیر افسانه ای را به سازمان رزم خود اضافه نمود تا براساس روایتی که حداقل در میان عموم رایج است ، پدافند هوایی مستحکمی را در برابر جتهای بلند پرواز و سریع السیر میگ-25 فاکس بت فراهم آورد . ازیک نظر ، تامکت در میان جتهای رهگیرغربی ، یک استثناء محسوب میشود ، چرا که در مقایسه با همتایان خود در دهه هفتاد ، سنگین ترین جنگنده ای بود که به بازار صادرات تسلیحات رزم هوایی معرفی گردید ، در حالی که بطور همزمان ،نیروی هوایی ارتش ایالات متحده جتهای ارزان تر و سبک تر اف-15 را بخدمت گرفت و بصورت نسبتا" گسترده ای به سایر ارتشها از جمله نیروی هوایی سعودی و اسراییل نیزصادر شد. تامکت در زمان خود ،بدلیل مسلح شدن به مجموعه ای از حسگرهای قدرتمند و دسترسی به مهمات برد بلند ، یک رهگیر متمایز بحساب می آمد و اگر چه بر اساس ادعای یکسری منابع ، تامکت ها و فینیکس های تحویلی به ایران ، نسبت به همتایان خود در نیروی دریایی ایالات متحده ، در جایگاه پایین تری قرار می گرفتند ( تفاوت ها شامل سرعت پایین تر پردازش کننده رایانه تامکت و همچنین مجموعه صندلی پران . م ) اما نیروی هوایی ایران ، هنوز هم رکورد طولانی ترین شکار تاریخ هوانوردی را در اختیار دارد ( و ظاهرا هم قصدی برای شکستن آن وجود ندارد . م ) براساس اطلاعات مندرج در منابع هوانوردی غربی ، تامکت های نیروی هوایی ایران ، علیرغم محدود بودن دسترسی به قطعات حیاتی و مهمات کافی ، یک تنه ، نزدیک به 150 فروند از هواگردهای بال ثابت ، بالگرد وحتی موشکهای کروز ضد کشتی (شامل نمونه های ساخت اتحاد شوروی سابق و فرانسه ) را پایین کشیده و مزیت پراهمیت و قاطع وجود پتانسیل درگیری فامد ( فراتر از میدان دید ) را بخوبی به نمایش گذاشتند ، در حالی که بطور همزمان ، نیروی هوایی اتحاد شوروی نیز با الگوگیری از این قابلیت ، مشغول توسعه نسل جدیدی از رهگیرهای فراصوت خود بود که بعدها با شناسه MIG-31 فاکس هاوند معرفی گردید . در واقع ، تامکت، نخستین جنگنده نسل چهارمی بشمار می رفت که به یک درگیری تمام عیار وارد گردید وهنوز نیز در خدمت قرار دارد . در حالی که پیش بینی ها ، حاکی از آن است که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) احتمالا" از اکتبر 2020 بتدریج هواگردهای رزمی چینی یا روسی را وارد خدمت فعال خود خواهد کرد ، تحلیلگران معتقدند که تامکتهای ایرانی همچنان ، در کنار جتهای جدید ، بخدمت خود ادامه دهند . این دسته از ناظران نظامی براین اعتقاد هستند که کمیت ناوگان تامکت های ایرانی در سالهای اخیر گسترش قابل توجهی داشته ، چرا که نیروی هوایی ایران ، در کنار شرکتهای خصوصی همکار با مجموعه وزارت دفاع این کشور ، با استفاده از فناوریهای جدید در دسترس ،با سهولت بیشتری قطعات مورد نیاز خود را برای عملیاتی نگاه داشتن ناوگان تولید کرده و این مساله به اسکادرانهای ایرانی اجازه داده تا تعداد بیشتری از جنگنده های موجود را از انبارها بیرون کشیده و بخدمت فعال وارد کنند . یک افسر سابق نیروی هوایی ایران ( ظاهرا با اسم مستعار " فرهاد " ) در مصاحبه ای با نشریات غربی اذعان داشته که نگاهی دقیق به پتانسیل رزمی اف-14 های نیروی هوایی ایران نشان میدهد که فرماندهان این نیرو توجه خاصی به توسعه توانایی های تامکت ، بخصوص در تسلیح آن به مهمات دوربرد و کوتاهبرد دارند . به گفته این افسر سابق نیروی هوایی ، خدمه تامکتهای ایرانی اکنون پتانسیل کاملی برای کشف اهداف متخاصم از فاصله 100 مایلی و انهدام آن برخوردارند و این به معنای آن است که سامانه رادار و کنترل آتش ( AWG-9) همچنان قابلیتهای خود را حفظ نموده ( با تشکر فراوان از پرسنل جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع . م ) ، در حالی که شایعاتی ( در خصوص بهبود توانایی کشف این رادار برضد اهداف پنهانکار .م ) در سالهای اخیر منتشر شده است . این خلبان سابق معتقد است که کیفیت آموزش در اسکادران های اف-14 به اندازه ای است که یک ستوان تازه کار تنها پس از 100 ساعت پرواز ، قابلیت ورود به یک داگفایت نفسگیر را داشته ، بطوریکه با بالا دادن دماغه تامکت با زاویه 75 درجه ، بنک زده ( چرخش حول محور طولی ) و حریف را با مهمات کوتاه برد سایدویندر منهدم کند . بااین وصف ، تامکتهایی که در دهه هفتاد به ایران تحویل شده اند ، از گونه A بوده وقابل مقایسه با تامکتهای سری D که درسال 1991 در عملیات طوفان صحرا وارد عمل شدند ، نیستند . تامکتهای سری D را برخی ناظران حوزه هوانوردی ، حتی از جدیدترین جنگنده هایی که هم اکنون در خدمت قرار دارند ، توانمندتر ارزیابی می کنند ،اما هزینه بالای نگهداری و قابلیتهای به نسبت محدود هوا به زمین ( و ایضا" دستهای پشت پرده کارتل های اسلحه سازی .م ) با عث شد تا این پرنده در سال 2006 از خدمت نیروی دریایی خارج گردد . در این میان ، برخی از افسران ارتش ایالات متحده معتقدند که بازنشستگی اف-14 ها ، قابلیت ناوگروه های هواپیما بر را در دفاع از خود ، بطور کامل بخطر انداخته است . اما در این سوی جبهه ، نیروی هوایی ایران بدلیل ارزان بودن نیروی کار و هزینه پایین تولید قطعات ، بخوبی بر مشکلات ناشی از پیچیده گی خارج از تصور عملیاتی نگاه داشتن ناوگان تامکت ، برآمده ، هر چند این تحلیل نیز وجود دارد که تامکتهای ایرانی ، به اندازه همتایان سری D خود توانمند نیستند ، اما نیروی هوایی ایران ، بنا برنیازهای روز افزون خود برای پاسداری از مرزهای هوایی اش ، تمامی جتهای موجود خود را ارتقاء داده و این توانایی های قابل توجهی را به باقی مانده جنگنده های موجود اعطاء نموده است . ناظران نظامی معتقدند که باقی مانده موشکهای فینیکس موجود ، بتدرج از خدمت خارج شده و به جای آن ، مهمات فکور-90 با برد ادعایی 300 کیلومتر به مهمات استاندارد تامکت تبدیل شده است . این مساله در کنار تجهیزاین هواگردها به حسگرهای جدید و سامانه های جنگ الکترونیک بومی ، نیروی هوایی ایران را قادر می سازد تا با اطمینان خاطر بیشتری از آسمان ایران دفاع کند . پی نوشت : بن پایه صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهعقب نشینی ارتش ایالات متحده از سوریه دگرگونی در استراتژی یا زمینه سازی برای دخالت افزون تر !!!! رییس جمهور دونالد ترامپ به شکل رسمی از تصمیم کشورش برای خروج واحدهای رزمی از خاک سوریه خبرداد و اعلام نمود که اجرای کامل این برنامه تا ابتدای سال 2019 بتدریج تکمیل خواهد شد . از یک نظر ، مهمترین دستاویز دولت آمریکا برای اعزام واحدهای رزمی به سوریه ، ازمیان بردن سیطره شبه نظامیان داعش ( یا بنابر ادبیات مورداستفاده تحلیگران غربی ، دولت اسلامی . م ) محسوب می شد ، اما مقامات تصمیم گیر در واشنگتن ، از همکاری با سایر طرفهای درگیر در سوریه نظیر روسیه باهدف ازمیان بردن شبه نظامیان شورشی خودداری کرده و به شکلهای مختلف ، عناصر منتسب به روسیه ، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را متهم به زمینه سازی و تقویت این گروه ها می نمودند . بدین سان ، تا حال حاضر نزدیک به 2000 نفر از نظامیان آمریکایی (برخی این ارقام را بالاتر از برآوردهای فعلی محاسبه می کنند .م ) به این کشور اعزام شده اند و به اعتقاد برخی ناظران ، حضور این نیروها به مانعی برای اقدام دولت سوریه و متحدانش برای اقدام برعلیه توانمندی های رزمی داعش محسوب میشد . این مساله ، بعنوان پیش فرض کلیدی برای منتقدین حضور ایالات متحده در سوریه مورد استفاده قرار میگرفت و این ادعا مطرح میشد که ارتش ایالات متحده ، بصورت علنی ،از شبه نظامیان شورشی سوریه حمایت میکند . علاوه براین ، شدت گرفتن حملات داعش از مناطق تحت کنترل ایالات متحده بر علیه مواضع ارتش روسیه ، سوریه و متحدین شان باعث شد تا سیل اتهامات بسوی واشنگتن روانه شود. با این حال ، اگر چه حضور مستقیم ارتش ایالات متحده ، مانع اصلی اتحاد بخش های مختلف تحت کنترل دولت دمشق بشمارمی آید ، اما این مساله نتیجه نامطلوب مشخصی را برای طرفهای غربی نیز به بار آورده و آن نزدیکتر شدن همکاری های نظامی ، امنیتی روسیه ، کره شمالی و ایران با هدف مقابله با استراتژی " تغییر رژیم " کشورهای غربی و همچنین افزایش آسیب پذیری نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه های ثابت در درون خاک سوریه بود . به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، بدلیل وجود تنش های پنهان میان ایالات متحده و ایران و همچنین پشتیبانی پنهان و پیدا جمهوری اسلامی و حتی روسیه از این نیروها ( حزب ا... . م ) ، باعث شده تا ارتش ایالات متحده ، بصورت فزاینده ای نسبت به حملات واحدهای منتسب به حزب ا.. لبنان آسیب پذیر گردد . اما برخی نیز معتقدند که ماهیت حضور این نیروها در سوریه و پشتیبانی همه جانبه از سوی عناصر تهاجمی نیروی دریایی و همچنین سنجشگرهای اطلاعاتی مستقر در فضا ، نقطه قوتی برای ارتش محسوب می شود و درصورت هر گونه اقدام به حمله ، بطور قطع ، پاسخی همه جانبه را از سوی آمریکایی ها در پی خواهد داشت . A "...... اما تحلیگران دسته نخست براین عقیده اند که آسیب پذیری دارایی های ارتش آمریکا در سوریه ، در اکتبر 2018 به عینه به نمایش گذاشته شد ، چرا که دراین دوره زمانی ، پرنده های بدون سرنشین ایرانی که گونه ای برگرفته از RQ-170 محسوب میشدند ، به حملات تهاجمی دقیقی ، بر علیه مواضع شبه نظامیان شورشی داعش ، درست در نزدیکی پایگاه های نظامی ایالات متحده دست زدند . گفته میشود ، این حملات که در غافلگیری کامل طرف آمریکایی صورت پذیرفت ، تنها زمانی این امر برای فرماندهان آنها در منطقه روشن شد که ایرانی ها حملات دقیقی را با استفاده از موشکهای بالستیک از مبداء خاک خود به اجرا گذاشتند ...... A " این درحال است که واحدهای رزمی ارتش ایالات متحده ، زیرساختهای متعددی را در مناطق تحت کنترل خود ایجادنموده و برای پشتیبانی آتشبارهای سنگین توپخانه را در اختیار دارند که قدرت آتش قابل توجهی را در اختیار آنان می گذارد ، اما وقوع این رویداد در آینده ، درصورتی که با شدت و پراکندگی بیشتری برخوردار باشد ، موجبات آسیب شدید را برای این موقعیتها فراهم می کند . اما خروج دارایی ها و پرسنل ارتش آمریکا از سوریه ، ازیک نظر می تواند منجربه افزایش تنش ها میان ایالات متحده با ایران وحتی ایجاد جرقه جنگ میان حزب ا... و اسراییل گردد واین به نوبه خود ، به معنای مقدمه چینی برای سخت تر شدن موضع ایالا متحده نسبت به این دو باشد . از سویی دیگر ، مقابله مستقیم ، فرصت قابل توجهی برای تسویه حسابهای قدیمی میان طرفین خواهد بود . چنانکه در صورت وقوع این شرایط ، شکل چینش عناصر تهاجمی ایالات متحده در منطقه به گونه ای است که اجرای حملات هوایی وموشکی برعلیه سایتهای ثابت دشمن در سراسر منطقه فراهم است ، در حالی که پس از اتمام برنامه عقب نشینی ، عملا" تهدیدی متوجه واحدهای آمریکایی ( حداقل در ظاهر . م ) وجود نخواهد داشت . با این حال ، واحدهای عملیات ویژه ارتش ایالات متحده ، بدلیل برخورداری از تحرک بسیار بالا ، همچنان حضور نامحسوس خود را در خاک سوریه حفظ خواهند نمود و این دقیقا" همان شرایطی است که برای واحدهای عملیات ویژه سایر کشورها درگیر در سوریه نظیر ترکیه ، ایران ، کره!!!!!!!!!!!!!! ، اسراییل و بریتانیا مصداق خواهد داشت . پی نوشت : به پارگرافی که با حرف A مشخص شده ، با دقت بیشتری ملاحضه بفرمایید . وجود دو بازوی هوایی و موشکی در کنار هم ، تا چه اندازه خواهد توانست توان تهاجمی را به دشمن اثبات کند .... ، این تحلیلی است که در چند سال اخیر بارها و به شکلهای مختلف در میلیتاری بیان شد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 بن پایه
-
1 پسندیده شدهبسم الله.............. تصاویری از حملات داعش به مناطق اطراف شهرک هجین در شرق فرات این گروه ترویستی موفق شد برای ساعاتی شهرک بحره در حومه هجین را تصرف کند که با ضد حملات اکراد مجبور به عقب نشینی شدن / در حملات داعش دهها تن از نیروهای سوریه دمکراتیک به اسارت گرفته شده یا مفقود شدن شهرک هجین از دید اکراد + حضور نظامیان امریکایی در نزدیکی خطوط درگیری
-
1 پسندیده شدهبازگشت جامبو به یاری خداوند متعال و با تلاش متخصصین نیروی هوایی ارتش ایران، هواپیمای 113 به وطن بازگشت. چندی پیش در رسانه های عبری خبری مبنی بر زمینگیری این هواپیما در فرودگاه دمشق بدلیل حملات جنگنده های اسرائیلی و بمباران این فرودگاه منتشر شد و برخی بازگشت این هواپیما را به کشور محال میدانستند! این هواپیما که به سفارش نیروی هوایی متولد شد، نخستین پرواز خود را 41 سال پیش و به عنوان 315مین از اولین 747 تولید شده، انجام داد. بازگشت این پرنده گواهیست بر توانمندی بی نظیر متخصصان در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که با این قدمت و شرایط تحریم، تماشای آنها در آسمان غیرممکن به نظر میرسد. پی نوشت : باید یک خسته نباشید جانانه به بچه های فنی نیروی هوایی گفت که این چنین ناوگان را سرپا نگه داشتند 2- به منافذ روی بدنه دقت کنید ، علی الظاهر انفجار در فاصله مشخصی صورت گرفته که این تعداد ترکش نصیب این جامبو 40 ساله شده !!!
