برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 5 بهمن 1399 در همه مناطق
-
5 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهتولید انبوه شکوفه هندی امضاء قرارداد 6.5 میلیارد دلاری برای تولید 83 فروند جنگنده سبک وزن بومی تجاس پس از مدتها کش و قوس ، دولت هند معامله 6/5 میلیارد دلاری برای خرید 83 فروند جنگنده سبک وزن تجاس مارک –یک ای را مورد تایید قرار داد که با تصویب این قرارداد ، بزرگترین قرارداد بومی خرید سلاح در تاریخ هند رقم زده شد . در این خصوص ، روزنامه تایمز هند چنین نوشته است که : جنگنده تجاس بعنوان یک هواگرد رزمی بسیار سبک ، در حوزه قدرت پیشرانش ، در رتبه پایین تری نسبت به جنگنده هایی نظیر اف-16 و جی -10 قرار می گیرد و آن را بلحاظ ابعاد و عملکرد می توان با جنگنده هایی نظیر گریپن سوئدی ، جی اف- 17 چینی /پاکستانی و اف-20 آمریکایی مقایسه نمود . این جنگنده ها ، بدلیل اولویت دادن به هزینه پایین تعمیر و نگهداری در سطح مطلوبی قرار دارند ، اما در حوزه هایی نظیر مانورپذیری و برد رزمی عملکرد محدودی خواهند داشت . با این وصف ، گرچه تجاس یک جنگنده بومی شناخته میشود ، اما سهم طرف هندی در تولید این جنگنده تنها 50 درصد است و پیچیده ترین بخشهای این جنگنده شامل سامانه های الکترونیک و پیشرانه از ایالات متحده و اسراییل تامین شده است . از سویی دیگر ، خط تولید به نسبت ناکارآمد این جنگنده در هند ، در مقایسه با همتایان غربی و شرقی خود موجب گردید تا برنامه تجاس با تاخیرهای پی درپی مواجه گردد . به ویژه اینکه امضاء این قرار داد پس از پایان مناقصه MMRCA برای خرید یک جنگنده چند منظوره با شرکت رقبای شرقی و غربی ( میگ-35 ، اف-16 ، گریپن و..) صورت پذیرفت . با این وصف ، طراحی جنگنده تجاس مارک –یک ای ، را میتوان یک سرو گردن از نسخه اولیه آن بالاتر دانست به همین دلیل انتظار می رود تا بتدریج این نمونه بومی جایگزین تمامی جتهای روسی میگ-21 و میگ-27 گردد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1- بن پایه
-
2 پسندیده شدهمن در پرانتز یک چیز بگم! یکی از تحلیلگران صهیونیست در مقاله اخیرش تعداد موشکهای ایران را 1100 اعلام کرده بود. قاعدتا منظورش موشکهای بالستیک در رنج سرزمین های اشغالی است یعنی بالای 1800 تا 2000 . و بر این مبنا البته نقد کرده بود به وزارت جنگشون که بیش از حد روی نیروی هوایی تکیه کردیم و باید در کنارش به سمت توسعه نیروی موشکی زمین به زمین بریم. پ ن: اون ها هم انگار این بحث ما را اونجا دارند ولی بالعکس. هرچند شرایط ما با شرایط دست و دلبازانه اونها در هر زمینه ای که عشقشون بکشه تقریبا، مشابه نیست. اونها کافیه اراده کنند: پول و بستر و فناوری و حتی طرح آماده براشون ریخته!
-
2 پسندیده شدهاکنون و آینده .. یک دهه پس از نخستین پرواز جی-20 در یازده سالگی یازدهم ژانویه سال 2021 ، به تقریب یک دهه از نخستین پرواز اولین جنگنده سنگین وزن نیروی هوایی ارتش چین ، چنگدو جی -20 که چهارمین جنگنده نسل پنجم عملیاتی دنیا لقب گرفته ( درست یکسال پس از نخستین پرواز سوخو-57 ) می گذرد . اگر چه منبع چینی ، در همان سالها ، در مقیاس گسترده ای اعلام نموده بودند که این کشور پیشرفت قابل توجهی را در توسعه جنگنده نسل پنجم ، به خود می بیند ، اما این گزارشها در آن زمان ، نزد منابع غربی با بی توجهی غیر معمولی روبرو گردید ، چرا که تصور می شد فناوری طراحی چنین جنگنده ای از حدود توانایی های چین ، خارج است . در عوض ، تحلیلگران نظامی غرب ، براین اعتقاد قرار داشتند که جنگنده جدید چینی ، بیشتر یک هواگرد رزمی نسل +4 با فناوری شبیه به یوروفایتر اروپایی یا رافال فرانسوی است که بلحاظ پیچیدگی فناوری مورد استفاده ، از کاراکترهای استاندارد نسل پنجم بسیار عقب تر است . اما رونمایی از جنگنده جی-20 و نخستین پرواز رسمی آن که در جریان سفر وزیر دفاع وقت ایالات متحده ( رابرت گیتس ) به چین صورت پذیرفت ، به نوعی نمایش قدرت و پاسخ به استراتژی دولت اوباما ( چرخش قدرت به آسیا ) تلقی گردید ، ولی موضع رسمی چین در این زمینه بسیار متفاوت بود ، چرا که نقل قولی از گیتس صورت گرفته که در سئوالی از رییس جمهوری وقت چین ، این آزمایش را بی ارتباط با سفر وزیر دفاع آمریکا و براساس برنامه ریزی قبلی دانسته بود . با این حال ، گیتس ، همچنان توانایی چین در توسعه یا عملیاتی نمودن یک جنگنده نسل پنجم را نادیده گرفت و معتقد بود که این رونمایی ، تنها یک نمایش فناوری از سوی چین می بایست تلقی گردد . در همان زمان نیز مشاوران گیتس با نقل قول از وزیر دفاع ، جی-20 را فاقد قابلیتهای رزمی واقعی دانسته و براین اعتقاد قرار داشتند که این جنگنده ، حتی در صورت واقعی بودن ، تا قبل از یک درگیری بزرگ در شرق آسیا ، آماده ماموریت نخواهد شد . اما روند توسعه این جنگنده تا سال 2020 ، بار دیگر ، نشان داد که انتظارات غرب از برنامه توسعه رزمی و فناوری چین ، با یک شکاف اطلاعاتی قابل توجهی روبروست . از یک نظر ، نیروی هوایی چین از سال 1992 با خرید جنگنده های سوخو-27 از روسیه ، ضمن آغاز بازسازی سخت افزاری سازمان رزم خود ، قابلیتهای محدودی را برای مقابله با جنگنده های اف-15 نیروی هوایی ایالات متحده فراهم مینمود و پس از آن ، با دریافت امتیاز تولید این جنگنده از روسیه ، تلاش نمود تا کمیت ناوگان را خود بهبود بخشد . اما معرفی اف-22 و متعاقب آن ، تحویل رپتور به نیروی هوایی ایالات متحده ، باعث شد تا نیروی هوایی چین برای پاسخ به شکاف بزرگ ایجاد شده ، تلاش گسترده ای را برای بخدمت گیری یک جنگنده جدید بومی و همتراز با اف-22 در دستور کار خود قرار دهد . بدین ترتیب ، روند توسعه جی-20 آغاز و درنهایت بعنوان دومین جنگنده سنگین وزن نسل پنجمی درمارس 2017 به نیروی هوایی ارتش چین ملحق گردد . درمیان برجسته ترین قابلیتهای جی-20 ، قابلیتهای رادار گریزی این جنگنده است که پس از اف-22 ، مقام دوم را در اختیار دارد و هدف قرار دادن آن را در فواصل طولانی بسیار مشکل می نماید . علاوه براین ، یک سامانه اختصاصی آگاهی محیطی که بر روی کلاه پروازی خدمه نصب شده ، می تواند به خلبان در هدفیابی و شلیک موشکهای کوتاه برد ، کمک زیادی نماید ، در حالی که رپتور فاقد چنین امتیازی است . علاوه براین ، توسعه مستمر موشکهای پی ال -15 و منطبق کردن آن با رادار AESA جنگنده باعث شده تا یک حریف بسیار خطرناک برای موشکهای آمرام ( سری سی و دی ) متولد شود . اما بر خلاف اف-22 که بدلیل هزینه های عملیاتی بسیار زیاد ، تنها 4 سال پس از ورود به خط تولید ، تحویل آن به نیروی هوایی کاربر ، متوقف شد ، انتظار می رود که جی-20 برای مدت زمان قابل توجهی ، در خط تولید قرار داشته باشد . گمانه زنی هایی هم کنون وجود دارد که یک نسخه دو سرنشینه مجهز به سامانه های راداری بسیار قوی تر به منظور ایفای یک جنگنده هشدار اولیه در حال توسعه است و همزمان با آن، پیشرانه های جدیدتر WS-10C با بازدهی مشابه اف-119 آمریکایی نیز به این هواگرد اضافه گردد . حتی شایعاتی نیز وجود دارد که امکان تغییر پیشرانه ها و جایگزین شدن موتور WS-15 به نسخه J-20B نیز امکان پذیر شده است . براساس اطلاعات طرف چینی ، این جنگنده باسرعت 50 فروند در سال ، در خط تولید قرار داشته و چیزی در حدود 150 فروند آن نیز در مراحل مختلف آزمایش قرار دارد . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1- بن پایه
-
2 پسندیده شدهالبته این برد 5500 کیلومتری یه برد استراتژیک هست و اهداف بازدارندگی بخصوص روانی داره تا تاکتیکی. و در برابر دشمنی در سطح ناتو با غیر از بالستیک محقق نمیشه. مگر اینکه به یه توان هوایی در سطح ناتو برسیم! که حتی روسیه و چین هم دست و پا بزنن بهش نمیرسن. - هر حمله ای با نیروی هوایی ساعتها طول میکشه، و حمله لو میره، - شبکه راداری عظیم ناتو رو باید دفع کنید و با حجم وسیعی پدافند روبرو هستید. - بنابراین حمله باید ترکیبی باشه مثلا با کروز و بمب افکن و با جنگنده اسکورت بشه - خیلی پیچیده و پرهزینه خواهد بود و در طول مسیر ممکنه حمله بسادگی دفع بشه و یا حتی کروز ها رو رهگیری و منهدم کنند این موارد رو در مورد خوب و بد نیروی هوایی نگفتم. در مورد اینکه هر حمله عمقی در این سطح در اقدام اول و حتی پاسخ دوم لاجرم موشکی هست. بنابراین بازدارندگی متعارف برای ما واجبه! حتی اگر سرجنگی اتمی نداشته باشیم. اما چقدر بازدارندگی متعارف؟! با چقدر هزینه؟ مثلا چندتا به اروپا بزنیم! بازدارنده هستیم؟ - از جنبه روانی یکی هم موثره حتی متعارف باشه و از جنبه اتمی بازهم یکی موثره حتی اگر 2 کیلوتن باشه! - ولی از جنبه تاکتیکی برای حمله هسته ای به اروپا بالای 200 کلاهک نیازه، و اونم در مقادیر بالا. که هزینه اش خیلی زیاد هست! خیلی خیلی زیاد. و البته چون هیچ وقت جراتی برای استفاده از سلاح هسته ای نیست! بکار نمیاد. - موشک متعارف رو میشه زد و عواقبی در همون سطح دریافت کرد. بنابراین موشک متعارف از دید بنده چون قابلیت استفاده داره اونم بدون نگرانی، بازدارنده تر هست. روشهای مختلفی هم وجود داره، تعداد بر اساس اهداف نظامی راهبردی، تعداد بر اساس پایتخت ها و شهرها، تعداد بر اساس متوقف کردن متقابل موشک های هسته ایشون، تعداد بر اساس ضربت متقابل انتقامی به یکی دو کشور مهم و ... قیمت ماهواره بر سیمرغ که از نظر فنی مشابه همین UNHA2 و یا تایپودونگ 2 هست و مورد بحث این تاپیک، حدود 3.5 میلیون دلار اعلام کردن: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/01/03/2228364/گزارش-تسنیم-ــ-1-سیمرغ-چگونه-متولد-شد-ماهواره-بر-3-5میلیون-دلاری-با-آرمان-های-بزرگ البته سیمرغ مراحل دوم و سوم به مراتب پیچیده ای داره، و موتور سلمان بسیار هزینه ها رو کم میکنه. اما اگر بخواهیم هزینه مرحله اول رو تخمین بزنیم کمتر از نیمی از قیمت کل موشک باید باشه. مثلا حدود 40 تا 60 درصد که میشه حدود 1.4 تا 2.1 میلیون دلار و این به تخمین قیمتی قبلی من در حدود 700 هزار دلار بودن یه شهاب 3 نزدیک هست. و قیمت 2.5 میلیون دلار برای حدود 4000 تا 5500 کیلومتر خودش یه موفقیت اقتصادی-نظامی بسیار قابل توجه محسوب میشه. اما اگر بخواهیم دست آمریکا در اروپا رو ببندیم، به حدود 10 پایگاه اصلی که در حمله سوریه شرکت داشتن پاسخ بدیم میتونه یه مبنای طراحی عددی باشه؛ 10 پایگاه، هر پایگاه هوایی دست کم 60 اصابت میشه 600 موشک که بقول دوستان 60 درصد خطا و گذر از پدافند رو هم حساب کنیم، میشه حدود 960 موشک، سرجمع 1000 فروند. و قیمتی میشه حدود 2.5 تا نهایتا 3 میلیارد دلار معادل قیمت حدود 40 فروند جنگنده. اما با یه قابلیت بسیار جالب! اونم اینه که هر موقع به پرتاب فضایی نیاز داشتید میتونه مرحله اول هر پرتابی باشه. این مقدار قطعا بازدارندگی تاکتیکی رو هم ایجاد میکنه، ولی دشواری های بسیاری برای شلیک وجود داره، چون موشک بزرگی از نظر ابعاد هست و عمدتا باید از لانچرهای ثابت شلیک بشه، زمان سوختگیری بسیار بیشتری داره. بنابراین لازم هست که درصدی رو هم به سوخت جامد اختصاص بدید.
-
2 پسندیده شده15 سال با رپتور نخستین جنگنده نسل پنجم عملیاتی ، یک و نیم دهه پس از ورود به خدمت رزمی دسامبر سال 2020 میلادی ، پانزدهمین سالگرد شروع بخدمت خدمت رزمی جنگنده اف-22 رپتور ، بعنوان نخستین هواگرد نسل پنجمی دنیای هوانوردی نظامی است که با قرارگرفتن در رده جت سنگین برتری هوایی ، جانشین مستقیمی برای جنگنده های نسل سوم و چهارم اف-4 فانتوم و اف-15 سی ایگل محسوب میشود . این جنگنده پس از سالها قرارگرفتن بر روی میز طراحی شرکت سازنده و ایجاد تردید های جدی در خصوص قابلیتهای رزمی جنگنده اف-15 برای مقابله با نسل جدید فناوری های هوای روسی شامل سوخو-30 ، سوخو-27 و میگ-31 به مرحله تولید رسید . راست : نمونه اولیه سوخو-27 چپ : اف-15 سی پس از فروپاشی اتحاد شوروی و تسهیل دسترسی به فناوری های نظامی معرفی شده توسط این کشور در دهه نود میلادی ، آزمایشهای فراوانی میان جنگنده اف-15 و سوخو-27 توسط کارشناسان نظامی آمریکایی صورت پذیرفت که همگی نشان میداد که درنای خاکستری روسها ، در جنبه های مهمی ، قابلیتهای ایگل را پشت سر گذاشته و پیش بینی تکثیر احتمالی این فناوری و فروش آن به کشورهای متخاصم ، نگرانی های جدی را برای به چالش کشیده شدن برتری هوایی ارتش ایالات متحده را پدید آورد . درواقع ، مراحل اولیه توسعه مفهومی اف-22 در دهه هفتاد میلادی و به تقریب همزمان با نخستین پروازهای آزمایشی سوخو-27 در روسیه ، صورت پذیرفت و به نوعی می توان اف-22 را واکنشی به جت جدید روسی ( بر خلاف روند گذشته که این روسها بودند که در پاسخ به هواگردهای جدید غربی ، دست به طراحی هواگرد میزدند . م ) نیزدانست . راست : D-30F6 پیشرانه میگ-31 چپ : پیشرانه AL-31 سوخو-27 اما فروپاشی اتحاد شوروی و توقف بروزرسانی گونه های اولیه سوخو-27 و لغو کامل برنامه های بلند پروازانه تر نیروی هوایی روسیه برای بخدمت گیری جنگنده های سوخو-47 ، میگ-31 ام و میگ 44/1 بعنوان رقبای اصلی رپتور ، این اطمینان را در محافل نظامی آمریکا بوجود آمد که اف-22 پس از ورود بخدمت ، درصدرگونه خود قرار خواهد گرفت . علیرغم تمامی این موارد ، اف-22 با در اختیار گرفتن قابلیتهای پیشرفته پنهانکاری و پایین بودن قابل توجه سطح مقطع راداری ، به نظر می رسد تا امروز ( ژانویه 2021) ، ناپیدا ترین هواگرد رزمی در صحنه درگیری های هوایی محسوب می گردد . پیشرانه های اف-119 این جنگنده که بطور خاص برای درگیری های هوا به هوا طراحی شده ، قدرتمندترین پیشرانه هوایی عملیاتی دنیا لقب گرفته ، جایی که در گذشته پیشرانه های D-30F6 فاکس هاوند و سپس AL-31 فلانکر به ترتیب مقام های اول و دوم را در اختیار داشتند . YF-23 از سویی دیگر ، رپتور ، دومین جنگنده رزمی دنیای هوانوردی نظامی بود که از خروجی های بُردار رانش 2 بُعدی پس از سوخو-30 روسی ، استفاده می نمود و این ویژگی در میان جتهای غربی ، تا حال حاضر همچنان بی رقیب مانده است . علاوه براین ، رپتور دومین جنگنده رزمی پس از جنگنده ژاپنی/آمریکایی میتسوبیشی اف-2 (از سال 2002) بشمار می رفت که از رادار آرایه فازی استفاده مینمود . این قابلیت ، انقلابی در حوزه مفهومی "آگاهی محیطی" برای خدمه هوایی ایجاد نمود و مهار آن را برای دشمن دشوارتر مینمود . گونه های تهاجمی و ناونشین رپتور که همگی بدلیل هزینه های سنگین لغو شدند با تمامی کاراکترهای مثبت و انقلابی بکار رفته در اف-22 ، به نظر میرسد نکات منفی قابل توجهی را میتوان در این سخت افزار رزمی مشاهده نمود . از یکسو ، برنامه طراحی و تولید پرهزینه این جنگنده سنگین ، بشدت تحت تاثیر وقایع دهه نود میلادی و فروپاشی اتحاد شوروی قرار گرفت و جزییات مهمی نظیر توسعه رادار عقب نگر و سامانه های جستجو و ردیابی مادون قرمز آن بسرعت از چرخه تولید کنار گذاشته شد. علاوه براین ، یکی از دلایل برتری اف-22 بر نمونه اف-23 که طراحی پنهانکارتر و جاه طلبانه تری داشت ، هزینه کمتر آن بود ولی درنهایت نتوانست ایده اولیه آن را در تولید یک جنگنده نسل پنجمی با هزینه تعمیرو نگهداری و همچنین مخارجی عملیاتی پایین تر از اف-15 را برآورده نماید ، چرا که هم اکنون تصور میشود ، امروزه اف-22 بالاترین هزینه های عملیاتی (شامل تعمیرو نگهداری تا هر سورتی پرواز) را در جهان بخود اختصاص داده و این به نوبه خود موجب میشود تا نیروی هوایی ایالات متحده در مقایسه با اسکادران های اف-15 ، کمتر به تعداد مورد نیاز عملیاتی دسترسی داشته باشد . این مساله در نهایت موجب گردید تا 75 درصد سفارش های نیروی هوایی برای خرید رپتور لغو شده و تمامی برنامه های آینده از جمله توسعه نسخه ضربتی یا ناونشین آن ، کمتر از 4 سال پس از ورود بخدمت لغو گردد . این روند ، بطور کامل در تضاد با فلسفه طراحی اف-15 و آغاز خدمت رزمی آن از سال 1976 و تولید آن تا به امروز بود . این بدان معنی است که رپتور هرگز نخواهد توانست بعنوان یک جانشین کامل برای ایگلهای نیروی هوایی بشمار آید . پی نوشت : 1- بن پایه مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری
-
2 پسندیده شدهغرور آفرین و اطمینان بخش نامی که تا ابد میدرخشد تامکت 6025-3 در گذر زمان ایستاده از چپ : اسدالله عادلی - جلیل زندی - غلام هاشم پور - عباس بابائی - ایرج سیروس - محمد رستم پور. نشسته از چپ : صدیقیان - احمد مرادی طالبی - غلامرضا نظام آبادی پی نوشت : 1- به "جی سوتهای" نو و یکدست خدمه دقت کنید . 2- شاید تلخ ترین فصل حضور تامکت در نیروی هوایی ایران ، ماجرای فرار یکی از گربه های دو دُم نیروی هوایی ، به عراق باشد ( نشسته ، نفر وسط ، احمد مرادی )
-
1 پسندیده شدهدرست میفرمایید، ولی هنر این هست که هرچیزی را به عکس خودش تبدیل کنی، فکر کنم این جمله مال سان تزو یا یکی دیگه از استراتژیستهای بزرگ نظامی دنیا باشه که میگه شما باید بتونید نقطه قوت دشمنتون رو به نقطه ضعفش تبدیل کنید. این سیستمها سنسورهای بسیار گرانقیمت و حساسی دارند، چون باید بتونن یک انتشار ضعیف را از فاصلهی بسیار دور ببینن و درست هم تشخیص بدهند. همین موضوع نقطه ضعف اونها هم هست؛ چرا؟ چون همیشه که فضای عراق و افغانستان و سودان رو پایش نمیکنن، باید سراغ چین و ایران و روسیه هم بروند، و در سالهای اخیر مکرر شکایت آمریکاییها رو شنیدیم که میگن چینیها با لیزر برای ماهوارههاشون ایجاد مزاحمت میکنن و به سنسورهای اونها آسیب زدند. ایران هم که اخیراً یکی از مقامات دفاعی دستیابی به لیزر پدافندی رو اعلام کرد، خب کشوری که لیزر پدافندی کوتاه برد بسازه، می تونه لیزر اذیت کنندهی ماهواره (و حتی کور کننده هم) بسازه. و اینطوری میشه که این ماهواره ها در زمان عبور از فضای برخی کشورها باید دریچهی لنزهاشون رو ببندند. اتفاقاً لیزرهای پدافندی معمولاً در طیف مادون قرمز هم فعال هستند.
-
1 پسندیده شدهو در تکمیل فرمایش شما، حتی همون بکارگیری پهپادهای شناسایی رزمی مجهز به بمب در موقعیتهای زیاد هم باید در جایی باشه که مطلقاً پدافند مدیوم رنج نداشته باشه (چه شبکه و چه سینگل) و میدونیم چنین چیزی در مورد ایران یک جوک محض هست، چون حتی اگه تمام شبکه تبادل اطلاعات پدافند ایران هم از کار بیفته، از روز اول تمامی سیستمهای پدافندی ایرانی طوری طراحی میشن که بصورت سینگل بتونن کارشونو انجام بدن.... و حتی خیلیهاشون بصورت سینگل و غیرفعال، که این آخری ترکیب مرگباری برای گشتهای CAP (چه سرنشیندار و چه UAV) هست. و نمونه کوچکش رو در یمن دیدیم که مرتب پهپادهای مسلح سعودی و اماراتی را با موشکهای زمین به هوای غیرفعال و غیرمتصل به یک شبکهی اطلاعرسانیِ یکپارچه، میکشن پایین. و بردن پهپادهای رزمی ارتفاع متوسط به جایی که سوم خرداد و 15 خرداد و انواع موشک صیاد و حتی تور ام یکهای بهینه شده (در خصوص ارتفاع دسترسی) داره، خودکشی محض هست.
-
1 پسندیده شدهتحلیلی بر فرعیات رزمایش تهاجمی موشکی و پهپادی پیامبراعظم-۱۵ نیروی هوافضا سپاه خب رزمایش برگزار شد و مثل همیشه واکنش های مختلفی در پی داشت. این تحلیل یک تحلیل بر مبنای فرضیات و برخی حدسیات هست برای یک دید گسترده تر. هرچند ممکنه در استاتوس بحث شده باشه موارد که خب من اطلاعی ندارم ازشون. اگر نکته تکمیلی یا اصلاحی وجود داشت دوستان میتونند اضافه کنند و البته حب و بغضهای برخی افراد به اصطلاح کارشناس اونور آبی هم واقعا نوبر هست در برخورد با کشوری که با دستان خالی و تقریبا هیچ داره از صفر همه چیز را پیش میبره. خب در رزمایش پیامبر اعظم-15 و مرحله اولش ما شاهد تصاویری از 8 موشک بودیم به همراه لانچر. به نظر با توجه به تفاوت لانچرها 4 موشک دزفول و 4 موشک ذوالفقار. (اینطور در نظر میگیریم) ولی در ادامه تصاویر میبینیم که شلیک ها 13 موشک بود. که با کمی دقت متوجه میشیم احتمالا لانچرها و محل شلیک زلزالها نمایش داده نشد در حالیکه در همون نزدیکی و پشت یک تپه تقریبا همزمان با شلیک موشکهای هشت گانه با کلاهک جداشونده اونها هم شلیک میشند. پایین سمت چپ مشخص هست محل شلیکها، هر چند تصویر دیگه ای هم هست که واضح نشون میده از یک زاویه دیگه ولی خب به نظرم مشخص هست این موضوع و نیاز به جستجوی بیشتر نیست. خب اثر شلیک 13 موشک را هم ببینیم: ولی نکته مهم مقصد این موشکها هست. به نظرم واضح هست که یک مقصد برای زلزالها بود. ولی این حدس من هست که برای 4 موشک دزفول و 4 موشک ذوالفقار دو مقصد را شاهد بودیم. خط سیر موشکها را ببینیم. دو مقصد که واضح هست. سمت راست زلزالها ولی سمت چپ دو مقصد برای دو برد 1000 و 700 کم خانواده فاتح با کلاهک جداشونده به نظر میشه در نظر گرفت. حالا اهمیتش کجاست؟ ما تصاویر برخورد دو مقصد را شاهد بودیم. یک مقصد مثل یک مبدا که نمایش داده نشد (یعنی مبدا شلیک زلزالها) در تصاویر تلویزیونی نبود. میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. از عشقشون کشیدن! تا نرسیدن تصاویر به تدوین یا همانطور که بارها گفته شده که بخشی از رزمایشها (پول مفت نداریم که رزمایشهامون فقط برای نمایش باشند) هیچوقت برای عموم نمایش داده نمیشند چون محل تمرین تاکتیکها یا ابزارهای خاصی هستند، به همین سبب مبدا زلزالها و مقصد احتمالا ذوالفقارها (چرا دزفول نه؟ چون مقصد دزفول با خطای بیشتری همراه بود که برای برد بیشتر قابل قبولتر هست) نمایش داده نشد تعمدا. نگاهی به مقصد زلزالها که اصابت دقیقی داشت و البته مشخص بود موشکها کامل بودند و نه سر جدا شونده بندازیم حالا مقصد احتمالا دزفولها که چهار برخورد داشتیم و البته شده بود محل تئوریهای امثال اون کارشناسان بیبیسی و بزم و شادیشون که چرا سانتی مترها را رعایت نکردند (اگر پس فردا سانتی متر رعایت بشه به نانومتر میرسند و نهایتا میگن چرا موشک قبل از رسیدن به محل اصابت هدف را نابود نکرد!!! ) که کنار مقصد پهپادهای انتحاری بود. و این تصویر مایه خوشحالی کارشناسان به اصطلاح نظامی ملکه! پیر. با این که اهداف فقط چند متر در چند متر بودند اون دو موشک برای هدف که اتفاقا بغل هم فرود اومدند فقط شاید خطایی بیش از ده متر داشتند ولی به هر حال درون مقصد فرود اومدند منتها نه دقیقا روی سیبل که اون هم در یک رزمایش تمرینی وقتی تصاویر با این کیفیت منتشر میشه حتما هدفی مهمتر از سیبل زنی مدنظر بوده از اونجا که اهداف هم نه مثل اهداف پهپادها از شکل سخت که از شکل نرم انتخاب شده بودند شاید برای بررسی ده ها فاکتور دیگه. در مورد مرحله دوم و وجود چند فروند موشک اماده شلیک از جمله سجیلها که شلیکهاشون را ندیدیم و نمایش داده نشد برای عموم و تاکید بر "تمرین" هم مشخصا روالی طی شده که جزء قسمت های مکتوم رزمایش باقی خواهد موند تا به وقتش. در نهایت حتما که یک دست مریزاد به متخصصان دست تنهای مظلوم ولی پرتلاش و جسور صنعت دفاعی ایران وجود داره که از همون ابتدا زیر تمسخر و توهین و تحقیر قدم به قدم پیش میرند. زیر ترور و بدون پول و امکانات و با خرابکاریهای صنعتی و قطعه ای و محروم از تجربه جهانی و حتی مغزهای پرورش یافته در این سرزمین و حتی هجمه های داخلیون متوهم از "موشک اخه!" که هر طور که میتونند تو کارشون میزارند و دریغ از اینکه حتی یک روایت رسانه ای در معرفیشون وجود داشته باشه و درا وج گمنامی تازه درشت گویی های این اقایون سیاسی و رسانه هاشون را هم باید تحمل کنند. و اینکه فراموشت نمی کنیم سردار - نه خودت را و نه قاتلت را ... برای شادی روح همه شهدای این مسیر الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
-
1 پسندیده شدهاین سوال شما رو با یه سوال متقابل میشه جواب داد: یه هواپیما میخواد بلند شه و بره 2000 کیلومتر اونطرفتر رو با 20 تا اس دی بی 2 با برد به قول شما 150 تا بزنه و بیاد، این کار چه هزینههایی داره؟ اولاً شما باید چنین هواپیمایی داشته باشید، برای این کار باید بتونید اونو بخرید، طبعاً یه دونه هم به شما نمیفروشن، حداقل باید برای 10 تا 15 تا بسُلفید. (البته اگر اساساً از نظر سیاسی «بتونید» چنین خریدی انجام بدید و مثل ایران و کوبا و کره شمالی و .... نباشید) ثانیاً باید تعدادی خلبان برای اونها تربیت کنید، برای این پرنده ها به حداقل 3 برابر خلبان نیاز دارید. ثالثاً برای این خلبانها باید تعهد خدمت ایجاد بشه و متقابلا بکارگیری بشن و برای 30 سال بهشون حقوق بدید (به اضافه بیمه و بازنشستگی و ....) اگر هم مردند یا کشته شدند باید تا آخر عمر بازماندگان به اونها حقوق و سوریس و خدمات بدید. رابعاً خب این خلبانها «آدم» هستند و نیارهای تفریحی و رفاهی و .... دارند، پس نیاز به خدمات جنبی (مثل باشگاه افسران) دارید. خامساً این هواپیماها حداقل 30 سال عمر دارند، برای تمام طول عمرشون باید هزینههای نگهداری و تعمیر را تقبل کنید (که کارشناسان میگن هر رقمی که پول خرید هواپیماست، اونو ضرب در 5 کنید تا هزینههای نگهداری و تعمیر پرنده در طول عمرش بدست بیاد). سادساً برای هر ساعت پرواز هزینهی دهها هزار دلاری را متقبل بشید. سابعاً برای این پرندهها نیاز به فرودگاه، تاسیسات زمینی، سوخت و پرسنل زمینی و حقوق و بیمه و بازنشستگی و..... دارید، هزینهی هریک را حساب کنید. و احتمالا یه سری هزینه دیگه که الان به ذهنم نمیرسه. اما جواب قسمتی که با رنگ نارنجی مشخص کردم: برای اینکار یه موشک خرمشهر با یک عدد لانچر و 5-7 نفر نیروی پشتیبانی لازم دارید.
-
1 پسندیده شدههمین الان همهی این وظایف (وفراتر از آن را) پهپادها با دقت بسیار بالا و هزینهبسیار پایین انجام میدهند؛ همهکار را قرار نیست با موشک انجام داد، یا حتی با هواپیما، باید از هر المانی در جای خودش استفاده بشه.
-
1 پسندیده شدهممنون از شما، نکتهی خوشمزه تر اینکه علیرغم همه ی برتری هوایی و ماهواره ای و شناسایی ای که برخی دوستان برای ائتلاف غربی مدعیش هستند، حتی اونها از انهدامِ کامل این 28 لانچر هم ناتوان موندن و تا روزی که صدام ارادهی شلیک موشک به عربستان و اسراییل داشت، این کار رو انجام داد!
-
1 پسندیده شدهمدیریت میدانی شهید کاظمی به روایت شهید طهرانی مقدم یک ویدیو پر از نکات مدیریتی از کسی که در عمل ثابت کرد مدیریت واقعی به مسئولیت پذیری و دلسوزی است. https://www.aparat.com/v/6maox نکات مهم در صحبت های شهید: - در صحنه عملیات علیه منافقین جز به جز نظارت می کرد و اشراف داشت و با حضور بر ارتفاعات مشرف و دید بر صحنه فرمان می داد و منتظر نبود که مقدم بهش بگه چی شده - در عملیات مقابله به مثل در عراق آقایان را خیلی ما ندیدیم، دستور و دریافت گزارش (بیان یک نکته منفی از مدیریت مسئولان) - حاجی خیلی برای کار وقت می گذاشت و پای کار بود و در صحنه بود و عزم قوی داشت - در زمانی که سردار کاظمی نیروی هوایی اومد، سردار کاظمی در یک سال 11 بار فقط به یک واحد سر زد در حالی که فرمانده بالایی به آن واحد بهش سر نمی زد - کسی که مسئولیت قبول میکنه آنچه که در صحنه می گذارد باید به جزئیات اطلاع داشته باشد تا بتونه بگه انجام بده یا نده تا فرمان بده و هدایت کنه - کنترل از راه دور و خواندن گزارش و ... روش غلطی هست - این اولین و اخرین فرمانده ای هست که میاد و جز به جز بر کارتون نظارت میکنه - آیا زیر سیستم می تواند برای کسی که راس سیستم است صحنه آرایی کند و صحنه هایی رو ایجاد کنه که بر خلاف واقعیت درونی سیستم باشد؟؟ مدیری که آگاهی وشناخت از پارامتر و معادلات دارد بازی نمی خورد و فریب سیستم رو نمیخوره - چون مدیریت علمی و سیستمی می کرد، اول خوب از ما می پرسید و مطالب رو خوب می فهمید، اطلاعاتش رو کامل می کرد و بعد با سعی و خطا خودش رو کالیبره می کرد - وقتی حاجی اومد نیروی هوایی، یه عده گفتن احمد کاظمی داره میاد، یک با یه قطار دوم اصلا تخصصی نیست، این توپ تانک و زرهی رو میشناسه، نیروی هوایی تخصصی هست، علمی و فنی هست این که بچه رزمنده است و در زمان حضور سردار کاظمی نیروی هوایی حدود 300 تا 500 درصد رشد تخصصی در نیروی هوایی داشت و روزی که حاجی رفت گفتیم خوش به حال نیروی زمینی که حاجی متحولش میکنه - یاد بگیریم ما، مدیریت یاد بگیریم ما، اینکه منتظر بشیم که کی عمر خدمتی ما تمام میشه و چجور جواب بدیم و حالا فردا اگر از ما جواب خواستن چجور بنویسیم و ... باعث میشه دور خودمون بچرخیم - حاجی متناسب با شرایط زمانی و مکانی ، میشد آدم متناسب با آن ظرف که گویی سالیان سال اون ادم تربیت شده برای اون مجموعه امکان نداره استراتژیک باشید و همزمان تاکتیکی باشید، تاکتیکی عمل کنید و استراتژیک فکر کنید - عموما مدیران ما یا کاربردی هستن یا تئوریسین یا خوب عمل می کنن ولی نمی تونن جامع فکر کنن، یا کسانی که جامع فکر می کنن و مبانی تئوری پردازن در صحنه های کاربردی و جز به جز ناتوان اند تمامی این اضلاع در شهید کاظمی بود و علتش این بود که از کف کار بالا اومد، از کف ایستگاه 11 اومد بالا - وقتی میخواست وارد خرمشهر شود، بلدچی اورد که تو خیابان های خرمشهر گم نشه ( آوردن مشاور درست در کار) در تکمیل وقتی شهید کاظمی همراه شهید مقدم به روسیه میرن برای خرید موشک و سامانه ( یعنی سال 84 که شهاب 3 هم رونمایی شده بود) روس ها بعد از کلی برنامه های ضد جاسوسی و کلی وقت کشی به شهید کاظمی میگن، اینجا سیستم جاسوسی نداره ولی شما نمیرید به آمریکایی ها متن جلسه رو بگید؟ شهید کاظمی میزنه رو دست مقدم و میگه بریم و سفیر ایران هم نتونست متقاعدش کنه که بمونه تو هواپیما گریه اش میگیره و به مقدم میگه آقای مقدم ما باید این رو بسازیم تو نیروی هوایی هم بسازیم شروع کردیم ساختیم و اردیبهشت ماه تست کردیم بهترین عملکرد و چیزی که فوق عملکرد ابرقدرت هاست اتم نیست ولی موشکه ولی موشکی هست که حسرتش رو روس ها و آمریکایی ها بخورن (روی این حرف باید تامل کرد چه چیزی ساختیم که آمریکایی ها و روس ها ندارن) ساخته شده بدست بچه های سپاه ، فوق تکنولوژِی (احتمال زیاد همون بحث موشک های نقطه زن هست و به نظر میاد سیستم نقطه زنی ما بدون سامانه های ماهواره ای بوده است که مزیت بر امریکایی هاست) ولی اراده و خواستن از صحبت های شهید کاظمی بیرون میاد: مدیری که انقدر مسئولیت پذیر هست که هیچ سدی رو جلوش نمیپذیره و روی دریایی از مشکلات پل میزنه و عبور میکنه همانطور که بر روی کارون و اروند خروشان پل پیروزی را زدند >>>>>>>>>>>>>>>> تقدیم به روح بزرگ تمامی شهیدان بویژه شهید احمد کاظمی باشد که ادامه دهنده راه انها باشیم و در برکت حضورشان در کارهایمان را تجربه کنیم.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دستخط و امضای فرمانده نیروی قدس در دسترس همه !!!!!! سئوال این هست ، نیاز بود دستخط و امضاء یک فرمانده ارشد نظامی در زمان تصدی یک مسئولیت مهم ، منتشر بشود ؟؟؟!!!!!! دوستانی که چنین پیشنهادهایی را ارائه می کنند ، احیاناً خبر ندارند که طرف مقابل ، با انالیز دستخط ، تلاش می کند خصوصیات و جنبه های روانی صاحب دستخط را بررسی کنند و این وقتی درقالب یک پازل ، کنار سایر اطلاعات دیگر قرار بگیرد ، یک تصویر شفاف تر از خصوصیات نویسنده را برای کارشناس های اطلاعاتی دشمن فراهم می کند !!!!
-
1 پسندیده شدهصبحت های پدر موشکی ایران در ۱۴ سال قبل برای کسانی که باور ندارن تمام خاک امریکا در تیررس موشکهای ماست / تمام https://www.youtube.com/watch?v=6MEelcPFL6c&pbjreload=101
-
1 پسندیده شدهسایت تسنیم گزارش خوبی درباره رزمایش اخیر پهپادی ارتش منتشر کرده اولینهای رزمایش پهپادی ارتش با تنوع ۳۰ مدل و برد ۲۰ تا ۲هزار کیلومتر بخشی از گزارش که توجه منو جلب کرد، این دو تصویر خاص بود اصابت موشک به هدف از دید دوربین روی پهپاد شلیککننده و پهپاد هدف در رزمایش اخیر موشک جدیدتر آذرخش که از پیکربندی موشک مشهور هوا به هوای AIM-9 سایدویندر استفاده میکند و قابلیت استفاده دوگانه هوا به هوا و هوا به زمین دارد در مأموریت رهگیری هدف هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. هدف پرنده با سطح مقطع راداری بسیار پایین که یک پهپاد با جنس کامپوزیت است از دید جستوجوگر موشک آذرخش با توجه به ماهیت رزمی این موشک در نقش هوا به هوا، قابلیت درگیری با انواع پرندههای دشمن را دارد درحالی که بهواسطه نصب روی پهپاد، قابلیت شروع مأموریت از هر نقطهای بهصورت غافلگیرانه را نیز خواهد داشتدر مجموع قابلیت اجرای عملیات رهگیری علیه اهداف پروازی دشمن خصوصاً پهپادها با در نظر داشتن میزان تأثیر عملیاتی این وسائل که در جنگ اخیر قرهباغ هم مشاهده شد، قابلیتی راهبردی است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را یک گام جلوتر از دشمنان قرار میدهد و حالا با دقت در تصاویر زیر که مربوط به انهدام پهپادهای ائتلاف سعودی توی یمن هست میشه شباهت هایی رو مشاهده تصاویری از لحظه ساقط کردن پهپاد جاسوسی کارایل ائتلاف سعودی در آسمان منطقه الصلیف شهر الحدیده توسط موشک زمین به هوای انصارالله به نظر میاد که یمنی ها هم از نوع زمینی این سامانه برای انهدام پهپادها استفاده میکنن یا حداقل زیر سامانه هدف گیری یکسانی استفاده میکنن! منبع و لینک گزارش کامل سایت تسنیم : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/20/2428623/گزارش-تسنیم-اولین-های-رزمایش-پهپادی-ارتش-با-تنوع-30-مدل-و-برد-20-تا-2هزار-کیلومتر
-
1 پسندیده شدهاین مطلب رو مطمئن نیستم ولی فکر می کنم در موشک های بالستیک با افزایش برد ارتفاع هم زیاد می شود. یعنی موشک در ارتفاعات بالاتری پرواز می کند که بالک های موشک به علت رقیق بودن هوا درست عمل نمی کنند و کنترل موشک سخت می شود. بنابراین دقت موشک پایین می اید و نمی تواند نقطه زن باشد. برای همین یاید از روش thrust vectoring استفاده نمود. موتور سلمان می تواند در این نقش استفاده شود. طبیعتا شاید این دانش در کشور هنوز به تکامل نرسیده باشد. شاید هم به صورت چراغ خاموش نمونه های بالستیک دوربرد با این موتور که نقطه زن هم باشد ساخته باشند. ولی خوب احتمالا هزینه های تمام شده ان بالا است و ساخت تعداد زیاد ان برای موشک باران دیگوگارسیا بالا باشد
-
1 پسندیده شدهفکر میکنم تا غرب تحریم های مارا لغو نکنه و به برجام نپیونده شرق ریسک فروش جنگنده به مارا نمیکنه و اون ریسک بعد از این رفع کدورت ما با غرب همبرای اینه که ما به سراغ رقیب نریم چون در استراتژی شرق هم وجود یک ایران ضعیف گویا اولویت داره!! دقیقا مثل اس300 که حین توافق و قطعی شدن و همزمانبا شکایت ما از طرف روسی تحویل انجام گرفت در حالی که یک سامانه دفاعی بود و ناقض تحریم ها نبود چه بسی که اگر حتی سلاح تهاجمی هم بود قبل از وضع تحریم قرارداد فروش انجامشده بود و طرف متعهد به تحویل بوده است! ممکنه همشون با هم اصلا به یک توافق نا محسوسی رسیده باشنتا با برگه فروش سلاح به ما یک امتیاز بزرگ تر کسب کنند!! امیدوارم در این زمینه بتونیم با تکیه بر داخل و توجه به زیرساخت ، دانش و استعداد های عالی توسعه مناسب را بدست بیاریم.
-
1 پسندیده شدهحتی آمریکایی ها هم چنین ادعایی ندارن. اگر در این حمله که من نیروی هوایی مدافع، پدافندش و اقدامات غیر عاملش رو مغلوب در نظر گرفتم، تا تهاجم خودم رو هزینه یابی کنم. میخواستم درصدی شانس به این موارد بدم اصلا نمیتونستم عملیات کنم. البته الان با 1991 فرق داره ولی در اون زمان 78 فروند اف 16 نتونستن پایگاه هسته ای عراق و یه نیروگاه رو بزنن! با اینکه کاملا بر آسمان عراق برای ساعاتی مسلط شدن و دقیقا هم بالای سر اهداف قرار گرفتن اف 15 رو برای دفاع هوایی داشتن و اف 111 رو برای اخلال سنگین. عملا تونستن آسمان رو دست بگیرن ولی نتونستن بمب ریزی کنن. علتش هم این بود که عراقی ها پرده دودی عظیم ایجاد کردن، جی پی اس رو اخلال کردن و حجم زیادی سام شلیک کردن. در صورتی که ما تونسته بودیم عملیاتی بسیار عمقی تر با پیچیدگی بیشتر و حجم کمتری هواپیماهای ضعیفتر و پرمصرفتر در H3 و آسمان سه کشور انجام بدیم. درصد خطا رو من حذف کردم. در عربستان مقداری از کروز ها به هدف نخوردن اما هدف کاملا محقق شد. چون اینجا تعداد هدف مشخص نشده بود، خود ارسال حجم مهمات رو ملاک بگذارید. ممکنه این حجم از مهمات صرفا برای دو هدف یا حتی یکی بکار بره. و اگر موشک به همون هدف اصابت کنه یک موشک با کلاهک 750 کیلویی نزدیک به دو بمب 1000 پوندی عمل کنه. این رو در خود متن توضیح دادم و بیشتر اینجا ادامه میدم: اگر تو این سناریوی شما، همه 16 موشک مورد اصابت قرار داده بشن. حدود 13 یا 14 میلیون دلار هزینه شده که از قبل هم محاسبه ای روی بازگرداندنشون نشده بوده. ولی اگر یک جنگنده اصابت کنه چند اتفاق میفته؛ - نمیشه جنگنده رو مثل موشک جایگزین کرد، اگر از دست رفت برای کشوری مثل ما بازگشت پذیر نیست. - بین 35 تا 120 میلیون دلار و معادل 3 تا 10 برابر حمله موشکی هزینه میگذاره بدون دستیابی به هدف. - زدن جنگنده که عملیات رو متوقف کنه یه پیروزی کامل به دشمن هم تقدیم میکنه در حالی که زدن موشک یه رفع نگرانی موقتی ایجاد کرده و ممکنه دقایقی بعد دوباره تکرار بشه، بار روانی حملات موشکی بسیار زیاد هست. - اگر جنگنده در خاک دشمن منهدم بشه و خلبان اسیر بشه! فاجعه است - اگر جنگنده در مرز دو کشور منهدم بشه، یه پلن عملیاتی امداد و نجات میخواد که بسیار هزینه بردار هست و ممکنه درگیری های بدتری رخ بده. - اگر خلبان درست روی هدف دچار نقص فنی و فرود اجباری در منطقه دشمن بشه - و بدترین سناریو این هست که یک اف 22 یا اف 35 یا یک بی 2 که لبه تکنولوژی شما برای کل نبرد هستن بدست دشمن بیفته و دشمن یادبگیره باهاش چکار کنه! - و نکته آخر اینکه در عملیات عمقی ممکنه مجبور به عبور از آسمان چند کشور باشید. - ... مهمترین بخش این داستان دفاع هوایی هست. که البته در برابر نیروی موشکی دشمن کاری از پیش نمیبره. صرفا در برابر نیروی هوایی دشمن اونم از نوع سرنشین دار میتونه موفقیت های محدودی در دفاع داشته باشه. جنگنده در حمله موفق تر از دفاع هست. متن رو خوب بخون، هزینه سالانه آموزش ها و آماده نگاه داشتن خلبانها برای ایران 700 میلیون دلار بوده. سوای این موضوع در مورد جنگنده شما باید هزینه پایگاه های هوایی و سامانه های راداری و پشتیبانی و ... رو هم حساب کنید. ایضا هزینه 20 سال نگهداری جنگنده. یه مورد اف 35 حدود 780 میلیون دلار از این بابت برای خرید امروز و نگهداری تا 2035 هزینه داره. هزینه نیروی موشکی در برابر این موارد تقریبا هیچ هست! بستگی داره. آمریکا اجازه نمیده روی جنگنده هاش تجهیزات ساخت خودتون رو نصب کنید، مگر با اخذ مجوز، که شاید اصلا نده و در زمان رژیم سابق هم نمیداد، یعنی اگر مهمات ساخت خودتون یا ساخت مثلا روسیه! رو روی تجهیزات ساخت آمریکا نصب کردید کل خدمات رو از اون تجهیزات حذف میکنند. مثل گارانتی وسایل برقی! و ای دلیلی بود که میگفتن زمان شاه اصلا نیروهای ایرانی اجازه نزدیک شدن به تسلیحات غربی رو نداشتن. JDAM ساخت ایران یا همان بمب یاسین بسیار بسیار ارزانتر هست. یه گزینه برای نیروی موشکی هست که میتونه بسیار مفید باشه، اون هم ارسال کردن چندکلاهک با یک موشک هست. مثلا موشک خرمشهر، عماد یا حاج قاسم بتونند هر کدوم با 3 کلاهک دشمن رو مورد عنایت قرار بدن. اینطوری میشه در یک حمله 20 فروندی 60 هدف رو زدن. یا 60 هدف در مقابل رادار دشمن پدید آورد.
-
1 پسندیده شدهتصاویری از خودرو شهید ابومهدی و سردار سلیمانی که امروز در مسیر فرودگاه بغداد در دید عموم گذاشته شد منبع : از روی تصویر مشخص هست
-
1 پسندیده شدهبسم ا... به نظرم باید منطقی تر به موضوع نگاه کرد . اگر دوستان شیوه اختفاء و استتار را درمقایسه با سال 1991 خیلی جلوتر می دونند ، حداقل برای دشمن مقداری منطق و شعور نظامی قائل باشیم و به همون نسبت ، قابلیتهای کشف انها را افزون تر بدونیم پی نوشت : در جنگ خلیج فارس ، ماهواره های اسپات فرانسوی ، برای پیدا کردن سکوهای متحرک اسکاد عراق به مشکل برخورد کردند ( این جدای سکوهای ثابت بود که قبل از جنگ شناسایی و بلافاصله بعد از شروع عملیات با آتش دقیق نیروی هوایی از بین رفتند ) ولی فاصله زمانی بین 1991 تا 2021 ، یک بازه 30 ساله است و توان کشف به مراتب از زمان جنگ با ارتش صدام به جلو حرکت کرده .... برای عبرت گیری .. سکوهای اسکاد ارمنی .... همین دوماه پیش پی نوشت : یک نکته ظریف در خصوص این ادعای شما ، وقتی عوامل اطلاعاتی دشمن ، در زمان صلح ، در وسط تهران ، جانشین وزارت دفاع را ترور می کنند ، آن هم با ادعای استفاده از ماهوار ه و ... ( ویدئوی جناب شمخانی در خصوص امنیت مملکت هنوز در اذهان وجود دارد ) ، به نظر شما توان اطلاعاتی آنها در زمان جنگ برای مکان یابی و زدن سکوهای ثابت و متحرک شما چقدرهست ؟؟؟ یک مقداری به این هم فکر کنید
-
1 پسندیده شدهسلام از بابت مقاله خوبی که ترجمه کردید و اتفاقا مورد لازمی هم بود تشکر میکنم. عذرخواهی می کنم از اینکه میام وسط بحث! ولی برای اینکه برآورد بهتری از توانایی ارتش عراق داشته باشید این آمار رو کپی پیست میکنم! به نقل از میلیتاری بالانس 1990 نیروی هوایی عراق بدین صورت بود: پرسنل 40 هزار نفر شامل 10 هزار نفر پدافند هوایی ، 689 هواپیمای جنگی بمب افکن 2 اسکادران 1 اسکادران توپولف22 با 8 فروند و 1 اسکادران ترکیبی 4 فروند توپولف16 و 4 فروند اچ6دی جنگنده بمب افکن 22 اسکادران 2 اسکادران با 30 فروند جی6 5 اسکادران با 90 فروند میگ23 4 اسکادران با 64 فروند میراژ اف1 ئی کیو5 2 اسکادران با 30 فروند سوخو7 4 اسکادران با 70 فروند سوخو20 1 اسکادران با 16 فروند سوخو24 4 اسکادران با 60 فروند سوخو25 جنگنده شکاری 17 اسکادران 40 فروند جی7 150 فروند میگ21 25 فروند میگ25 30 فروند میراژ اف1 ئی کیو 30 فروند میگ29 شناسایی 1 اسکادران شامل 5 فروند میگ21 و 7 فروند میگ25 آواکس 2 فروند ایلیوشن76 عدنان تانکر 1 فروند ایلیوشن76 ترابری 2 اسکادران شامل 10 فروند آنتونف2 ، 10 فروند آنتونف12 ، 6 فروند آنتونف24 ، 2 فروند آنتونف26 ، 19 فروند ایلیوشن76 تمرینی 35 فروند آ اس202 ، 88 فروند ئی ام بی312 ، 50 فروند ال29 ، 40 فروند ال39 ، 16 فروند ام بی233 ، 16 فروند میراژ اف1بی کیو ، 50 فروند پی سی7 ، 30 فروند پی سی9 ، 2 فروند توپولف22 ، 10 فروند یاک11 و تعدادی سوخو7 موشک هوا به سطح ای ام39 ، ای اس4 ، ای اس5 ، ای اس11 ، ای اس12 ، ای اس30 ال ، سی601 موشک هوا به هوا ای ای2 ، ای ای6 ، ای ای7 ، ای ای8 ، آر530 و آر550 نیروی موشکی 50 پرتابگر فراگ7 و سجیل ، 36 پرتابگر اسکاد بی ، العباس و الحسین نیروی پدافند 160 پرتابگر سام2 ، 140 پرتابگر سام3 ، در حدود 300 پرتابگر سام6و7و8و9و14 و 100 پرتابگر رولند 4 هزار توپ ضدهوایی شامل 23 م.م. ، 37 م.م. ، 57 م.م. ، 85 م.م. ، 100 م.م. و 130 م.م.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش شاهین-9 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی پاکستان / نیروی هوایی ارتش خلق چین دو تا از قدرت های هسته ای ( تسلیحات نامتعارف ) و موشکی ( بالستیک-کروز) جنوب و شرق آسیا رزمایش هوایی برگزار کردند و جدا از قابلیتهای رزمی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، به ارتشهای موج دومی و متعلق به جنگ دوم جهانی همسایه خودشون ثابت کردند که نیروی هوایی همچنان در نوک پیکان قدرت آفندی سازمان های مسلح در قرن بیست و یکم قرار دارد https://www.aparat.com/v/4JLA7
-
1 پسندیده شدهششمین شماره از مجله الکترونیکی نآورد لینک دانلود مجله الکترونیکی بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی پی نوشت : 1- لازم به تذکر است که این شماره بدلایلی از جمله تراکم کاری ، با مقداری تاخیر و چند اشتباه بسیار جزیی در متون ارائه شده تقدیم دوستان شد . با این حال انشا... سعی می شود که بسرعت ایرادات رفع و نسخه تصحیح شده در اختیار مخاطبان محترم قرار گیرد . 2- با تشکر ویژه از برادر ارجمند @HRA که بار اصلی زحمات بردوش ایشان قرار دارد و همچنین برادران عزیز @warjo و @eshqali که بعنوان مُصحح به مجله میلیتاری محبت دارند