برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      71

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      27

    • تعداد محتوا

      5,269


  3. arminheidari

    • امتیاز

      25

    • تعداد محتوا

      7,136


  4. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      375



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 27 مهر 1400 در همه مناطق

  1. 12 پسندیده شده
    تصاویر منتخب از دیدار وابستگان نظامی مستقر در ایران با فرمانده نیروی هوافضای سپاه
  2. 11 پسندیده شده
    به نام خدا چکمیت، جت جنگنده سبک روسی، به نمایشگاه های خارجی فرستاده می شود روسیه در نظر دارد تا هواپیمای جنگنده جدید خود، Checkmate را با نمایش در نمایشگاه های دفاعی خارجی تبلیغ کند. Yuri Slyusar، رئیس شرکت دولتی United Aircraft (UAC)، در مصاحبه ای با روزنامه Vedomosti گفت: "براساس بازدید های از غرفه در نمایشگاه هوایی ماکس (ما می‌دانیم که) علاقه (به چکمیت) زیاد است. و قطعا اگر آنها به حالت معمول آفلاین خود بازگردند، ما این هواپیما را به نمایشگاه های مختلف می بریم." روسیه کشور هایی مانند آفریقا، هندوستان و ویتنام را برای صادرات خود هدف قرار داده است. Slyusar تائید کرد که اولین پرواز هواپیمای جدید در سال 2023 انجام خواهد شد. ارسال انبوه از سال 2026 آغاز خواهد گشت. وقتی که درباره ی احتمال به کار گرفته شدن این هواپیما توسط وزارت دفاع روسیه سؤال شد، وی جواب داد: "این هواپیما نسخه 2 سرنشینه و همچنین نسخه های سرنشین دار و بدون سرنشین احتمالی هم دارد. ما امیدواریم که این روش ها و تغییرات باب طبع مشتریانمان باشد" این مقام بلندپایه اضافه کرد، ممکن است Checkmate به استیج دوم موتور Izdeliye 30 (محصول 30) مجهز شود که به زودی در تمام جت های پنهانکار Su-57 نصب خواهد شد. طبق نظر توسعه دهندگان، Checkmate قادر به طی مسافت 3،000 کیلومتر، رسیدن به سرعت 2 ماخ و حمل محموله های رزمی تا وزن 7400 کیلوگرم است. این هواپیما قادر خواهد بود تا به طور همزمان با 6 هدف هوایی، دریایی و زمینی شامل پهپاد های تهاجمی و هواپیما های نسل 5 خارجی مقابله کند. Sergei Chemezov، رئیس Rostec، تخمین زده که هر جت Checkmate حدود 25 تا 35 میلیون دلار قیمت داشته باشد. برای کاهش هزینه ها، این جت با جنگنده های Su-35 و Su-57 قطعات مشترکی خواهد داشت. میران تولید این جنگنده برای 15 سال آینده حدود 300 هواپیما پیش بینی می شود. این هواپیما با F-35 Lightning II آمریکایی و JAS-39 Gripen سوئدی رقابت خواهد کرد. منبع
  3. 9 پسندیده شده
    بسم ا... یا ا.... احتمالا بالاخره بعد از 42 سال نیروی هوایی ارتش یک تکانی بخودش دارد می دهد امیدواریم راست : سال 1400 چپ : سال 1394 جنگنده‌‌های سوخو 30 در راه ایران پی نوشت : البته باز هم بخش دفاعی مشرق نیوز اینقدر حرفه ای نبود که یک تصویر درست بگذارد ، به جای آن رفته سوخو-24 را گذاشته وسط خبر
  4. 7 پسندیده شده
    فارغ از اینکه تو این چند دهه ارزوی نوسازی ناوگان رزم هوایی رو داشتیم شایعاتی خوشایند ولی غیر واقعی زیاد بود از خرید میراژ تا میگ 35 و فانتوم های یخ زده این بار هم که خبر خرید میاد به تجربه زیاد نمیتونیم خودمون رو دلخوش کنیم و فقط سعی میکنیم امیدوار باشیم و از ذوق دوستان لذت ببریم با فرض صدق قول روس ها در معامله گفته شده خرید سوخو 30 از روسیه یا جی 10 از چین این سوال را مطرح میکند که با جنگنده های فعلی چه باید کرد؟ اف 14 اف 4 اف 5 سوخو 22 میگ 29 سوخو 24 میراژها چرا که بحث اموزش ، هزینه نگهداری و موارد مشابه مطرح است. در نگاه کلی ایران نیاز به 300 الی 500 فروند جنگنده نیاز هست که بعید است محقق شود در صورت چنین اتفاقی می توان به کنار گذاشتن جنگنده های دیگر فکر کرد در غیر اینصورت جنگنده های فعلی تنها به نقاطی با سطح ماموریت پایین تر ارجاع می شوند اوج تهدیدهای ما در مرز ترکیه و سواحل خیلج فارس خودنمایی می کند و مناطق حساس ما هم شامل پایگاه های تهران و اصفهان هست در شرق کشور از چابهار تا بیرجند که سطح تهدید ها کمتر هست ولی حضور لازم و ضروری است از لحاظ دسته بندی جنگنده ها بر حسب هزینه نگهداری و اموزش دست اول : اف 14 دست دوم : اف 4، اف 5، میگ 29 دست سوم: سوخو 24 و سوخو 22 دست چهارم: میراژها نکته ای که بسیار مهم هست و دوستان به اون اذعان دارند یکنواختی جنگنده ها جهت کاهش هزینه اموزش و تعمیرات هست پس نکته اول بهتر هست که جنگنده ها تقریبا یک دست باشند و سوخو 30 و جی 10 گزینه های مطلوب تری هستند نکته دوم، تخصیص جنگنده های پیرتر به مناطق غیرحساس هست که سبب میشه ناوگان های اف 5 و اف 4 نیازهای ان مناطق را به طور کامل مرتفع کنند نکته سوم، هزینه اورهال جنگنده های تعداد محدود بالا و شاید غیر صرفه باشد در صورت تصمیم برای کنار گذاشتن جنگنده های دست پایین تر بهتر است با یک بروزرسانی به بخش اموزش سپرده شده یا به کشور دوست اهدا شود برای این منظور تجربه سپاه و ارتش در اورهال سوخو 22 بسیار مهم است اینکه جنگنده هایی مثل میراژ را با یک بروزرسانی مشابه سوخ 22 ها برای نیروهای متحد مقاومت اماده کنیم و در محل هایی مثل سوریه استفاده کنیم اینکار علاوه بر کمک به نیروهای متحد سبب افزایش دانش بر سیستم های کلیدی جنگنده و ساخت بسته های ارتقایی برای بقیه جنگنده ها خواهد شد به هر حال باید توجه داشت که ارتقا این جنگنده ها در 10 سال اینده از سمت سازنده انجام نخواهد شد و خود ما باید این کار را انجام بدهیم
  5. 5 پسندیده شده
    بسم ا... خطاب به جناب خلیلی (مصاحبه شونده در ویدئو ) ما ده سال حقوق گرفتیم که امروز پرواز کنیم ، اگر قرار باشد امروز با اولین موشکی سمت من شلیک می شود ، بپرم بیرون ، هیچ فرقی با آن خلبان عراقی ندارم .... https://www.aparat.com/v/F3Q5g/سرلشکر_خلبان_شهید_اسدا..._بربری https://www.aparat.com/v/VFjIa/سرلشکر_خلبان_شهید_اسدا..._بربری
  6. 4 پسندیده شده
    تایید خبر مرگ «ملاهبت الله آخوندزاده» پس از یک سال روزنامه صبح کابل به نقل از یکی از اعضای ارشد گروه طالبان مرگ ملاهبت الله آخوندزاده سرکرده این گروه را تایید کرد. روزنامه صبح کابل نوشت یک عضو ارشد گروه طالبان، به سی ان ان گفته است که ملاهبت الله سال گذشته در حمله انتحاری در پاکستان کشته شده است. ملاهبت الله سومین سرکرده طالبان بود که پس از تأسیس این گروه در سال ۱۹۹۴ سکان ریاست را به دست گرفت.
  7. 4 پسندیده شده
    در بعضی منابع غیر رسمی حرف از خرید سوخو 35 و میل 28 و تولید مشترک سوخو 30 هم شده. باید دید چقدر درست در می آید و مهم تر از آن روسیه این سفارشات را به درستی انجام میدهد یا نه
  8. 4 پسندیده شده
    بسم ا... سامانه‌های پدافند هوایی نیروی هوافضا، انهدام اهداف متخاصم https://www.aparat.com/v/uy5Vr
  9. 3 پسندیده شده
    سیدحسن نصرالله: 100 هزار نیروی آموزش دیده داریم سیدحسن نصرالله که پس از جنایت هفته گذشته مزدوران وابسته به سمیر جعجع (حقوق بگیران سفارت عربستان و پادگان سفارت امریکا در بیروت) سخنرانی می‌کرد، در یکی از بی‌سابقه‌ترین سخنرانی‌های خود بسیار محکم جدی خطاب به مزدور خودفروخته سازمان‌های جنایتکار موساد و سیا از او خواست تا آدم باشد و سر جایش بنشیند. القوات درباره قدرت حزب‌الله سخت در اشتباه است؛ حزب‌الله اشاره کند، ۱۰۰ هزار نیروی رزمنده آماده دارد؛ [سر جایت] بنشین و مؤدب باش! این حرف رئیس حزب القوات که حزب الله الان از سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم ضعیف‌تر است، «خطای بزرگی» است حزب‌الله در طول تاریخ خود هیچ گاه مثل امروز قدرتمند نبوده است. تو اشتباه می‌کنی [آقای جعجع]. حزب القوات سخت در اشتباه است. فقط درباره تعداد نیروهای حزب‌الله بخواهم بگویم، می‌گویم، فقط کافی است اشاره شود تا ۱۰۰ هزار نیروی رزمنده را ببینی ما حساب و کتابمان درست است. اشتباه نکنید و عاقلانه سر جایتان بنشینید و مؤدب باشید و عبرت بگیرید حکومت لبنان باید مقابل این جنایتکار خونریز را بگیرد تا جنگ داخلی در لبنان راه نیندازد ما برای نخستین بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی
  10. 2 پسندیده شده
  11. 2 پسندیده شده
    یک بار هم که مدیر میلیتاری به مشرق استناد کرد نتونستن حفظ آبرو کنند
  12. 2 پسندیده شده
    یعنی رویاهمون به واقعیت تبدیل میشه؟ خرید جت اموزشی هم در دستور کار هست؟ ----
  13. 2 پسندیده شده
    خب، باید مراقب باشیم. به هر حال یکطرف هم اذربایجان هست. میدونه هزینه/فایده یک کریدور چقدر هست و مثلا تا یک جنگ با ایران میرزه یا خیر. درسته داره تحریک میشه ولی خب از طرفی ما هم باید هنر اداره این مناقشه را داشته باشیم. درگیری ما با باکو شاید خوشایند روسها باشه ولی خب به همون اندازه موجب نفوذ هرچه بیشتر ناتو و ترکیه و حتی صهیونیستها به این بهانه در این منطقه به بهانه حمایت از باکو میشه. دوران نبود و محو کشورها گذشته طبیعتا. جنگها و تغییر مرزها فقط توسط چند ابرقدرت امکان دارند که از لحاظ سیاسی و پشتوانه وتو بتونند بعدش را کنترل کنند.
  14. 2 پسندیده شده
    سرتیپ دوم شهرام حسن‌نژاد: قرار نیست پهپاد جای جنگنده را بگیرد سرتیپ دوم شهرام حسن‌نژاد با اشاره به اینکه شرایط منطقه عملیاتی یک نوع برداشت و عملکرد را به ما دیکته می‌کند گفت: پرنده‌های بدون سرنشین چه از نظر ساخت و نگهداری و چه از نظر آموزش خلبانان‌ تفاوت‌های زیادی با هواپیماهای باسرنشین دارد اما نباید فراموش کرد که قرار نیست چیزی جای چیز دیگری را بگیرد.+ فیلم صحبت ها. منبع خبرگزاری جمهوری اسلامی ۲۴ مهر ۱۴۰۰
  15. 2 پسندیده شده
    https://www.mashreghnews.ir/news/1287466/قراردادهای-خرید-تجهیزات-دفاعی-از-روسیه-پیگیری-می-شود رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه گفت: این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره خواهیم کرد.
  16. 2 پسندیده شده
    شاید بعد از بیست و اندی سال جزء اولین دفعاتی است که ارتش در آسمان افغانستان سفر داشته مربوط به کمکهای ایران به شیعیان قندوز در فرودگاه قندوز پ ن: نیروی هوایی ارتش این بار در قندهار ارسال کمکهای فوری در دو محموله به قندهار برای کمک به حادثه دیدگان انفجار اخیر و اعزام تیم پزشکی برای انتقال مجروحان بدحال به ایران
  17. 2 پسندیده شده
    برای ثبت در حافظه تاپیک حالا اگر فردا روزی یکهو امثال بابک تقوایی ها روشن شدند! و شروع کردند به نقل از منابعشون مقاله سرایی و مصاحبه گرایی به یاد داشته باشیم که مصاحبه هایی که در چند وقت اخیر کار شد حتما یکی از منابعشون هست ولی صداش را در نخواهند اورد و با ترکیب اطلاعات این مصاحبه ها با اطلاعات مغشوش و غلط و دروغ و برخی منابع دیگه برای خودشون منبع اطلاعاتی و خبر محرمانه جور خواهند کرد. اگر اطلاعات در داخل کشور به شکل درستش و به وقتش و گسترده خودمون روش کار کنیم و به نظر و سمع! مخاطبان برسونیم هم از جذابیت های فوق العادش استفاده کردیم، هم خودمون صحیح و شجاعانه تاریخ را مرور کردیم، هم فرماندهان و سیستم ضعف ها را بدون واسطه خواهند دید و بازتابشون را و هم دست امثال این سوء استفاده گران را خواهیم بست با رسانه های اونوری.
  18. 2 پسندیده شده
    به نام خدا روسیه هزینه توسعه جت چکمیت را خود بر عهده می گیرد روسیه هزینه توسعه جدیدترین هواپیمای جنگنده روسی خود به نام "چکمیت" را بدون سرمایه گذاری خارجی تامین خواهد کرد. Denis Manturov، وزیر صنعت و تجارت، امروز در مجمع اقتصادی شرقی در ولادیوستوک گفت: "ما بودجه ای برای این کار داریم که کاملاً مشخص شده است. این برنامه به هیچ وجه به مشتریان خارجی وابستگی ندارد." RIA Novosti به نقل از Manturov گفت: "در مورد مشارکت خارجی، همکاران خارجی اغلب درخواست مدل های دونفره می کنند." Manturov خاطرنشان کرد که مشتریان خارجی می توانند هزینه ایجاد نسخه دو نفره هواپیما را تأمین کنند؛ تعداد زیادی درخواست برای این موضوع از خارج دریافت می شود. نمونه اولیه (برخی گزارش ها می گویند ماکت) این هواپیمای جنگنده نسل پنجم در جولای گذشته در نمایشگاه هوایی MAKS-2021 رونمایی شد. تصویر شبیه سازی شده از تک موتور جت چکمیت به نظر می رسد اظهارات مانتوروف با سرگئی چمازوف، مدیر اجرایی روستک که در گفتگو با خبرنگاران هنگام رونمایی رسمی از چکمیت در اولین روز نمایشگاه ماکس 2021 گفته بود "هواپیمای چکمیت بر اساس مشخصات مشتری خارجی ساخته شده است" مغایرت داشته باشد. چمازوف توضیح نداد که آیا مشتریانی که جت برای آنها ساخته شده هزینه آن را پرداخته یا قبول کرده اند. وی همچنین مشخص نکرد که چه تعداد هواپیما توسط مشتری ناشناس سفارش داده می شود. چکمیت به عنوان پاسخ روسیه به هواپیمای F-35 آمریکایی، یک هواپیمای جنگنده تک موتوره با قابلیت پنهان کاری، است که دفترچه سفارشات آن از قرارداد با نیروهای هوایی آمریکا و متحدانش پر شده است. منبع
  19. 2 پسندیده شده
    این سلاح به کمک دوربین خودش می تونه سلاح هایی که پردازش تصویر دارند را هدایت بکنه ( البته به نظر من) ـصویر این پاد در کنار موشک خا 29 روسیه البته یک غلاف هدف گیری هم در کنار هست احتمالا برا موشک های هدایت لیزری هست نیروی هوایی آمریکا هم به کمک یک غلاف مادون قرمز موشک امرام را از یک اف 15 شلیک کرده USAF test fires tracking-system-assisted missile from F-15C aircraft (airforce-technology.com) هر چند نوشته شده که این غلاف موشک kh31 را هم می تونه شلیک کنه احتمالا اول به کمک دوربین محل رادار را پیدا میکنه بعد موشک را به سمت محل حدودی رادار شلیک می کنه که خود سیکر موشک بتونه محل رادار را پیدا کنه »نبع والله اعلم
  20. 2 پسندیده شده
    معامله سرخ آیا قرارداد 400 میلیارد دلاری ایران و چین می تواند زمینه ساز فروش جتهای جی-10سی شود ؟!!! سوم آوریل 2021 به تقریب ، پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، یک نقطه عطف قابل تامل بشمار می رود ، چرا که با قطع تمامی ارتباطات با غرب ، وقوع جنگ باعراق و پس از آن ایجاد شبکه ای درهم تنیده از تحریم های هوشمند بخصوص در حوزه تسلیحاتی و ایجاد ارتباطات نیم بند با اتحاد شوروی و سپس روسیه فدرال ، جمهوری اسلامی اینک در آستانه یک چرخش سیاسی در تاریخ خود قرار دارد ، چرا که در این تاریخ ، قراردادی به ارزش 400 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری گسترده چینی ها در ایران در ازای فروش سوخت های فسیلی میان طرفین به امضاء رسید . در واقع ، این روند از چند ماه پیش یعنی در ژوئیه 2020 با امضاء پیش نویس قرارداد اقتصادی / نظامی میان دو کشور همزمان با تحریم های گسترده ایالات متحده علیه منافع تجاری تهران آغاز گردید ، در حالی که براساس توافق موسوم به "برجام" تحریم های تسلیحاتی علیه این کشور در اکتبر 2020 منقضی شد و انتظارمی رفت که خریدهای نظامی ایران 4 دهه پس از سقوط رژیم گذشته ، صورت تازه ای به خود بگیرد . مقایسه ابعاد جی-10 با جتهای هم رده به ترتیب از راست : گریپن (سوئد ) ، یوروفایتر ، رافال ( فرانسه ) ، جی-10 (چین ) و برنامه لغو شده لاوی ( اسراییل ) اگر چه در طول این 4 دهه ، صنعت دفاعی ایران به نسبت از یک خوداتکایی قابل ملاحضه برخوردار شده ، اما ضعف شدید در حوزه پشتیبانی از ناوگان نیروی هوایی و کاهش کمّی سازمان رزم شاخه هوایی بدلیل جنگ با عراق و افزایش سوانح هوایی در سالهای پس از آن باعث شد تا پاشنه آشیل این کشور به مرور به یک شکاف بزرگ در مقایسه به تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل گردد . درواقع نیروی هوایی ایران ، یقیناً متکی به جتهای منسوخ نسل سوم آمریکایی است که در دهه هفتاد میلادی از همپیمان غربی اش خریداری شده بود ، در حالی که تنها پس از اتمام جنگ با عراق ، تعداد محدودی از هواگردهای رزمی سوخو-24 و میگ-29 در کنار برنامه ریزی برای نوسازی جنگنده هایی نظیر اف-14 و اف-4 بصورت عملیاتی در اختیار دارد . بطور طبیعی با توجه به گستره تهدید ، در کوتاه مدت نیروی هوایی ارتش این کشور نیازمند یک جنگنده سبک نسل ++4 در کلاس جی-10سی است که می تواند بعنوان یک کاندیدی بالقوه برای نوسازی نیروی هوایی ایران تا رسیدن به یک وضعیت باثبات در نظر گرفته شود . در این میان ، گرچه تهران در یک مقطع نظامی ارتباطات نظامی به نسبت گسترده ای را با روسیه برای نوسازی سازمان مسلح خود برقرار نمود ، اما برخی ناظران معتقدند که علیرغم پیشینه نامطلوب روابط نظامی میان ایران و چین در حوزه سخت افزاری ، تهران در درازمدت برای خرید نظامی متوجه چین شود . دراین زمینه کارشناسان نظامی براین اعتقاد قرار دارند که این امر تا حدودی دلایل سیاسی را در بطن خودمی پرورد ، چرا که روسها براساس زمینه تاریخی ، بطور معمول در ازای عدم فروش سلاح یا ایجاد تاخیر در آن از غرب و اسراییل درخواست امتیاز می نمود . بدین ترتیب ، لغو فروش بیشتری از جنگنده های میگ-29 و احتمالا میگ-31 در اوایل دهه نود میلادی تحت فشار غرب و همچنین ایجاد تاخیر در تحویل سامانه های اس-300 را می توان در این زمینه مورد بررسی قرار داد . علاوه براین ، در بازه زمانی پس از تحویل سامانه های اس-300 در داخل ایران شایعات گسترده ای در خصوص انتقال اطلاعات این سامانه به اسراییل برای سرکوب ان ، رواج پیدا کرد که هرگز تایید نشد ، بااین حال ، در صورتی که این ادعاها صحت داشته باشد ، جذابیت دسترسی به تسلیحات روسی تا حدودی کاهش پیدا می کند . اما جدای از ملاحضات سیاسی برخی معتقدند که جی-10سی می تواند گزینه جذاب تری نسبت به سخت افزارهای روسی باشد . این جنگنده تک موتوره ، هزینه عملیاتی کمتری را در مقایسه با جتهای سنگین تری نظیر سوخو-35 یا سوخو-34 به نمایش می گذارد ، ضمن اینکه گفته میشود از موشکهای هوابه هوا و الکترونیک پیشرفته ای نیز بهره می برد . علاوه براین ، تعداد تولید شده جی-10 سی ( تا 200 فروند ) در مقایسه با 12 فروند عملیاتی میگ-35 نیز عامل موثری نیز بشمارمی رود . به همین دلیل کارشناسان معتقدند که جی-10سی گزینه توانمند تری بدلیل برخورداری از رادار AESA و زیرسیستم های جنگ شبکه محور ، موشک های پی ال-15 ( که در مقایسه با AIM-120 و R-77 برد بلندی را در اختیار کاربر قرار میدهد ) خواهد بود . در کنار این فاکتورها ، جی-10 سی علیرغم تک موتوره بودن ، ارتفاع عملیاتی ، پایایی و سرعت قابل توجهی را در عین ارزان بود در اختیار دارد که می تواند جایگزین جنگنده های قدیمی تر اف-4 نیروی هوایی ایران و به تبع آن ، کاهش هزینه های عملیاتی نیروی هوایی گردد ، ضمن اینکه گسترش روابط اقتصادی میان ایران و چین ، تامین مالی این پروژه را تسهیل خواهد نمود . این روند ، نه تنها جای پای صنعت هوایی چین را در خاورمیانه محکم تر خواهد کرد ، بلکه فرصتی را فراهم می کند تا داده های ارزشمندی از رقابت رزمی محصولات چینی در برابر جتهای غربی بدست آید . از سویی دیگر ، ناظران نظامی براین باورند که خرید جی-10 سی می تواند دستیابی ایران به جتهای سبک تر جی اف-17 بلاک3 را سریع تر نماید ، اما مهم ترین عیب جی-10 سی ، برد رزمی کم آن است که این مساله خرید نسخه های جی-16 یا سوخو34/35/30 را برای ایران مطلوب تر می کند ، هر چند جهت گیری صنعت دفاعی ایران و سرمایه گذاری بر روی بدون سرنشین های تهاجمی برد بلند ، این نقص را تا حدودی ناموجه می سازد . پی نوشت : 1-بن پایه 2- یکی از نواقص مهم چنین تحلیل هایی ، پیش بینی نسخه یک جنگنده رزمی، صرفاً براساس هزینه های عملیاتی است ، در حالی که استاندارد موجود برای انتخاب یک هواگرد رزمی ، علاوه بر هزینه های عملیاتی ، می بایست براساس ماهیت و گستره تهدید ، وجود زیرساختهای فنی برای تعمیر و نگهداری و عملیاتی نگاه داشتن این هواگردها ، مبحث بسیار پراهمیت آموزش ، سازه های نگهداری ( فرودگاه های نظامی ) و ده ها عامل دیگر ( که از حوصله این نوشتار خارج است ) می بایست صورت گیرد . 3- تحلیل موجود در متن بطور کامل قابل تایید نیست و صرفاً برای آگاهی مخاطب برگردان شده ... 4- صرفاً برای میلیتاری MR9
  21. 2 پسندیده شده
    یک بررسی واژگان خبری/رسانه ای شاید جالب باشه: حتما سخنان چند سال پیش سرگئي ريابكوف با سی ان ان که جنجال زیادی هم در ایران کرد را یادتون هست. که ما متحد ایران نیستیم در سوریه و امنیت (ر.صهیونیستی) برای ما اولویت هست و قصد داشتیم از نفوذ سیاسی نظامی ایران در سوریه بکاهیم و ... همون موقع یکسری اخبار و مصاحبه های دیگه هم منتشر شد که البته نمیشه نتیجه ای ازشون گرفت قطعا ولی شاید سیالیت ماجرا و اینکه شاید ما هم بتونیم خریدی داشته باشیم را روشن تر کنه. خاصه اینکه قانون کاتسا هم محدود میکنه روسها را تا حدی. این هم هرچند به نقل از مقاله ای در ایرناست ولی به شخصه منبعی معتبر و مستقیم ندیدم از این نقل قول که چند جایی تکرار شده و پس نمیشه روی صحتش چندان حساب کرد.
  22. 2 پسندیده شده
    بسم ا.... موشک شاهین 333 برای اولین بار در سال 1982 روی یک فروند جنگنده اف-4 به رجیستر 6681-3 در پایگاه یکم و سپس پایگاه ششم شکاری تست شد ، نخستین کاربرد عملیاتی آن هم بر ضد زیرساختهای نفتی کرکوک صورت گرفت ، توسط یک فروند اف-4 (کابین جلو شهید عباس دوران و کابین عقب جناب تورج دهقانی ) . این موشکها با زاویه 35 درجه و در ارتفاع 2000 پایی بصورت دوتایی ، بسمت هدف شلیک شد که پس از اصابت ، یک گوی آتشین بزرگ را روی هدف ایجاد نمود
  23. 2 پسندیده شده
    سوخو در برابر میگ رقابت نسل 4++ شوالیه های روسی برای استقرار در خط مقدم ناوگان نیروی هوایی  بخش دوم و پایانی این دوجنگنده ، گرچه قابلیت رسیدن به سرعت مشابه 2.2 ماخ هستند ، اما محصول سوخو بلحاظ ارتفاع عملیاتی و برد رزمی از برتری قابل ملاحضه ای نسبت به جنگنده میگ برخوردار است و این مزیت به خدمه امکان میدهد تا در عمق قلمرو هوایی دشمن نفوذ نموده و با ظرفیت کامل حمل سلاح در شعاع بیشتری اقدام به اجرای گشت هوایی رزمی نماید . از سویی دیگر حداکثر ارتفاع رزمی میگ-35 چیزی در حدود 20درصد نسبت به سوخو-35 کمتر است و این مساله آسیب پذیری محصول میگ را در برابر شبکه دفاع هوایی به نسبت بیشر خواهد کرد . راست : کابین میگ-35 چپ : کابین سوخو-35 در حوزه تعداد جایگاه های حمل مهمات ، سوخو-27 و میگ-29 به ترتیب 8 و 6 ریل برای حمل مهمات استاندارد را در اختیار داشتند که این تعداد در سوخو-35 و میگ-35 به 12 و 8 جایگاه افزایش پیدا نموده است که با توجه به افزایش پایایی رزمی این دوجنگنده پس از ارتقاء ، بدان معناست که هواگردهای فوق الذکر بدون محدود شدن در زمینه برد رزمی میتوانند ترکیبی از تسلیحات موجود را برای حمله به هدفهای مورد نظر با خود حمل نمایند . راست : مقایسه رادار سوخو-35 با رادارهای مشابه در حوزه برد چپ : مقایسه ابعاد میگ-35 و میگ- 29 مقایسه پتانسیلهای رزمی در بدو امر نشان می دهد که سوخو-35 ، جنگنده به نسبت قدرتمندتری است ، اما میگ-35 چند مزیت قابل توجه را بعنوان مکمل سوخو-35 به نمایش می گذارد . براساس گزارشهای موجود ، هزینه عملیاتی میگ-35 چیزی در حدود 20 درصد کمتراز گونه های اولیه میگ-29 بوده ، که این مساله با توجه به وزن بالاتر نسبت به فالکروم های عملیاتی فعلی و پایایی رزمی افزون تر ، فالکروم –اف را به ارزان ترین جنگنده تبدیل نموده است . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، پایین تر بودن هزینه عملیاتی میگ-35 به کاربران این جنگنده اجازه میدهد تا در مقایسه با سوخو-35 ، تعداد بیشتری را بخدمت گرفته و با کمترین هزینه ممکن ، خلبانان را آموزش دهند . علاوه براین ، معقول بودن هزینه به کاربر اجازه می دهد تا در هر دوره زمانی مشخص ، تعداد بیشتری از هواگردهای رزمی را برای پوشش فضای هوایی در آسمان نگه داشته و آسیب پذیری نیروی هوایی را با کاهش تعداد هواگردهای رزمی مستقر در زمین به حداقل ممکن کاهش دهد . این روند برای ناوگان سوخو-35 از هزینه های بالاتری برخوردار بوده و بطور طبیعی آسیب پذیری را افزایش خواهد داد . گرچه این هواگرد رزمی ، جنبه های شباهت و تفاوت مختلفی را به نمایش می گذارند ، اما نقش های تعریف شده برای هرکدام ، مزیتهای منعکس شده در ماهیت طراحی این جنگنده ها را بخوبی عیان مینماید . سوخو-35 یک پیکربندی رزمی هوایی است که با مسلح شدن به مهمات مناسب میتوان از آن برای مقابله با ناوگان رپتورهای نیروی هوایی ایالات متحده استفاده نمود ، اما میگ-35 علیرغم قرار گرفتن در مقام دوم ، با توجه به موارد ذکر شده ، همچنان می تواند جایگاه مهمی برای رویارویی با حریفان غربی خود ، شامل F-16V ، Gripen-E ، F-18E و در نهایت رافال فرانسوی داشته باشد . نیروی هوایی ایران بعنوان یکی از کاربران میگ-29 میتواند درصورت رفع تحریم ها ، در شمار یکی از جدی ترین مشتریان میگ-35 قرار گیرد ، اما با توجه به نیاز شدید این کشور برای تقویت ناوگان تامکت ، سوخو-35 نیز یکی از جدی ترین نیازمندی های این نیرو به نظر می رسد . با این حال، تمرکز روسها بر روی جنگنده های سنگین تر بدان معناست که سوخو-35 در نهایت به تعداد بیشتری تولید خواهد شد ( به مانند تمرکز بر روی سوخو-27 و سوخو -30 ) . اما هزینه های عملیاتی بالاتر برای این هواگردها ، بدان معناست که نیروی هوایی روسیه احتمالا اسکادرانهای کمتری را بخدمت می گیرد . به اعتقاد ناظران نظامی ، نیروی هوایی روسیه در آینده نزدیک ، خرید میگ-35 را محدود نماید ، و درنهایت ،تنها 150 فروند از محصول شرکت میگ را تحویل خواهد گرفت ، اما تلاش شرکت سازنده ، بیشتر برروی جلب توجه مشتریان خارجی که بدنبال گسترش کمّی ناوگان خود با کمترین هزینه ممکن هستند ، متمرکز میگردد . پی نوشت : 1- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 
  24. 2 پسندیده شده
    ادامه تست مهمات هایپرسونیک کینژال برروی سگ شکاری روسی تصاویر ماهواره ای موجود در مرکز تست پروازی دولتی شماره 929 منطقه آستاراخان ( پایگاه آختوبینسک ) نشاندهنده ادامه تست های موشک هایپرسونیک Kh-47 کینژال در کنار جنگنده های MiG-31K نیروی هوا- فضایی روسیه (RuAF) است . این تصاویر که به ترتیب در تاریخ های سوم ، ششم ، بیست و دوم سپتامبر ، 16 اکتبر و یکم نوامبر 2018 برداشته شده ، در فوریه 2019 توسط یکی از کاربران توییتر به نمایش گذاشته شد .ناظران نظامی معتقدند که مهمات کینژال ، یک نسخه اصلاح شده از موشک بالستیک زمین به زمین 9K720 اسکندر ( کد ناتو SS-26) بشمارمیرود که برای نصب بر روی فاکس هاوندهای نیروی هوایی روسیه بهسازی های متفاوتی را بخود دیده است . این موشک بابرد ادعایی 2000 کیلومتر و سرعتی بیشینه ای برابر 10 ماخ ، میتواند بر ضد اهداف زمین پایه و دریاپایه ،بدون وارد شدن به فضای حفاظت شده هوایی دشمن ، مورد استفاده قرار گیرد . با این وجود ، اطلاعات در دسترس نشان می دهد که تا حال حاضر ، تنها رهگیر بلندپرواز میگ-31 گونه K برای نصب و شلیک این موشک مورد ارتقاء قرار گرفته ، اما تعداد این هواگردها ، (16-10 فروند ) بسیار محدود بوده و هنوز در شمار تاثیر گذار وارد خدمت نشده است . روسها مدعی اند که این موشک به همراه هواپیمای حامل چندین بار تست شده و از آنجا که ماموریت مواجهه با عناصر متخاصم از دسامبر 2017 در منطقه نظامی جنوب روسیه بر عهده یک اسکادران از این جتهای رزمی نهاده شوده بود ، ظاهرا در آوریل 2018 توان رزمی کاملی را در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار داده است ، ضمن اینکه روسیه برنامه مدرنیزه سازی بمب افکن های Tu-22M3M را نیز در دستور کار خود قرار داده که برد موثر این موشک را به 3000 کیلومتر می رساند . اظهارات رسمی مقامات ارشد نیروی هوایی روسیه حاکی از آن است که فاکس هاوندهای مسلح به کینژال تا کنون بیشتر از 89 سورتی ( پرانه) را بر فراز دریای کاسپین و سیاه به انجام رسانده که تحلیلگران معتقدند که مبداء همه این پرواز ها از مرکز تست پروازی آختوبینسک می باشد . با این حال ، تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد که MIG-31K مسلح به کینژال ، هنوز در وضعیت تست های رزمی قرار دارند ( نزدیک به یکسال پس از ادعای نیروی هوایی روسیه) و این اثبات می کند که سرعت توسعه تسلیحات هایپرسونیک روسیه ، از آنچه که مسکو مدعی است ، با سرعت آهسته تری در حال انجام است . پی نوشت : 1- تمامی تاپیکهای متفرقه با محوریت میگ-31 در انجمن میلیتاری ، در قالب یک تاپیک جمع آوری و مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  25. 2 پسندیده شده
    با سلام      نکته نخست ، هشدار به تمای دوستان ، از ارائه اطلاعات محرمانه به هرشکلی ( مستقیم یا غیر مستقیم ) بشدت خودداری کنید و مراقب تخلیه اطلاعاتی باشید . در صورت برخورد با کوچکترین مورد ، بلافاصله اقدامات لازم انجام خواهد شد .      این دقیقاً همان اشتباهی هست که سر ماجرای میگ-29 رخ داد . خرید به تعداد محدود ، بدون اینکه به سایر نیازها توجه شود .   حالا اگر خرید فالکروم را ناشی  از وضعیت نامناسب بعد از جنگ حساب کنیم ، این خرید ( تعداد محدود ) نه تنها هیچ دردی را درمان نمی کند ، بلکه برمشکلات خواهد افزود    حالا چرا ؟؟   تجربه دردناک نیروی هوایی عراق ، پیش روی ماست . عراق در طول جنگ با ایران ، طیف متنوعی از هواگردهای شرقی و غربی را خریداری کرد و این تنوع ناوگان ، درست بعد از پایان جنگ (1988) گریبانش را گرفت .    نیروی هوایی عراق می بایست ناوگانی را اداره می کرد که  دستورالعمل های نگهداری و تعمیراتی متفاوت ، تسلیحات متفاوت و ... را داشت و این برای یک نیروی هوایی پیشرفته یک کابوس غیر قابل تصور هست . (بلحاظ هزینه ، ایجاد زیرساختها و ... )    حالا وضعیت ما :   طیف متنوع ناوگان :   شامل پرنده های غربی : تامکت / فانتوم / تایگر /  در بخش بالگردی : شینوک ، 205 ، 212 ، 214 ،  سوپر استالیون  ( در بخش غیر نظامی بالگردهای فرانسوی )     شامل پرنده های شرقی : فالکروم / سوخو-24 / اف-7 / سوخو-22 ( در صورت وجود )  / فراگفوت  ( در صورت وجود )  در بخش بالگردی ( خانواده بالگردهای میل )   این وضعیت تا ابد دوام نخواهد داشت و بالاخره یکجایی ما را دچار خسران خواهد نمود .       برای دمیدن یک روح تازه به کالبد نیروی هوایی ، حداقل سرمایه گذاری باید برای خرید دو اسکادران ( حالا هر پرنده ای ، احتمالا" سوخو-30) به همراه آموزش خدمه هوایی و زمینی ، زیرساختهای تعمیر و نگهداری و اورهال سنگین ( پیشرانه و اویونیک ، رادار و... )  انجام بگیرد . شرایط به گونه ای هست که کار را از ضرورت گذرانده  و به شکل یک مساله فوری در آورده است .    هر خریدی کمتر از این تعداد ، هدر دادن و حیف و میل بی انصافانه  بیت المال هست . بدلیل اینکه نیازهای فوری ، نیازهای میان مدت و  نیازهای بلند مدت را ما را برطرف نمی کند و اتکاء بیش از اندازه روی طرح های داخلی که بعضاً از روی نقشه روی میز طراحی فراتر نرفتند ، جز پشیمانی در زمان بحران ، نتیجه دیگری ندارد .    این مساله جدا از خرید مهمات پیشرفته ( هوا به هوا و هوا به زمین هست ) خواهد بود که خودش 50 درصد ماجراست . چون قرار نیست تا ابد از ذخیره موشکهای سایدویندر، اسپارو ، فونیکس ، پی ال-7 ، سجیل ، آر-60 ، و.... که دهه ها پیش خریداری یا ارتقاء  پیدا کرده استفاده کنیم .    حالا تا فردا صبح هم از جتهای رزمی ساخت داخلی که معلوم نیست چه زمانی وارد خدمت می شود ، صحبت کنیم ، وضعیت نیرو تغییری نخواهد کرد و صرفاً آرزوهایی است که کشورهایی نظیر .... و.... بدنبال آن بودند و محصولات آنها کمک چندانی به ساختار دفاعی آنها نکرد .    تجربیات تلخی پشت سر گذاشته شده و بهای آن را با از دست دادن انسان های شریفی پرداختیم و انسان عاقل ، تجربه تلخ را دوبار تکرار نمی کند .    مگر اینکه با اتخاذ یک استراتژی دو مسیری درست ( خرید خارجی ، انتقال فناوری  و در نهایت پیش بردن طرح های داخلی بدون پروپاگاندا و تبلیغات ضعیف و بعضاً غیر حرفه ای ) بتوانیم نیروی هوایی را از وضعیت کنونی نجات دهیم و این نیازمند دیپلماسی دفاعی فعالانه ای است که باید به شکل هماهنگ ( مثل یک  کنسرت با هارمونی درست ) اجرا گردد .