برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 11 خرداد 1401 در پست ها
-
2 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز . با سلام و تشکر به روی چشم. فصل نخست بخش ششم: قلمروئی برای جهادگرائی مرکز الکفا بهزودی شاخههای محلی خود را در «آتلانتا»، «بوستون»، «شیکاگو» و «توسان» ایجاد کرد. این نهاد حتا یک خط تلفن ملی داشت که از شیکاگو کنترل میشد و مردم میتوانستند برای شنیدن خبرنامههای صوتی دربارهی جهاد افغانستان با آن تماس بگیرند. این تلاشها نتیجه داد: صدها مسلمان از سراسر آمریکا به جهاد افغانستان پیوستند و برخی حتی به چهرههای برجستهی این جنبش جهادی نوپا تبدیل شدند. مسلمانان آمریکایی در جامعه عرب-افغانها اقلیت بودند، اما مهارتهای زبانی و سطح بالای تحصیلاتشان، آنها را نزد جهادیهای خارجی مستقر در افغانستان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار کرده بود اما چگونه امکان داشت که امریکا به حوزهی سربازگیری عزام تبدیل شود؟ دلیل اصلی آن آزادیهای سیاسی برای تبلیغ جهادگرائی در ایالات متحده بود که نظیرش در جهان وجود نداشت. عزام و دستیارانش بهعنوان فعالان دینی-مذهبی شناخته میشدند و این آنها را در جایگاهی قرار داده بود که نسبت به آن، سطح بالایی از مدارا در جامعه و دولت ایالات متحده وجود داشت. در عینحال، دولت ایالات متحده عزام و همراهانش را تهدید امنیتی نمیدانست، زیرا در آنزمان، اسلامگرایان اهل سنت تقریبا هرگز مرتکب حملات تروریستی در غرب نشده بودند. 6-9 : جذابیت آمریکا دهه 80 برای جهادگرایان (بخش دوم و پایانی) خارج از پاکستان، ایالات متحده تنها کشوری بود که در آن عزام میتوانست شاخه رسمی مکتب الخدمات خود را تأسیس کند. نکته جالب اینجا است ؛ عربستان سعودی که «در کُل» تلاشهای عزام را تأیید میکرد، هرگز به او اجازه نداد دفترش را در خاک سعودی باز کند. حتی مقامات سعودی گاهی اوقات سخنرانیهای او را لغو میکردند. سایر کشورهای خاورمیانه که رویکرد خصمانهتری هم داشتند. عزام در دهه 1980 تنها میتوانست به عربستان، امارت متحده عربی، کویت، بحرین و اردن سفر کند. سایر کشورها به او اجازهی ورود نمیدادند و اردن نیز پس از 1984 دروازهی خود را به روی او بست. برای عزام، آمریکا همچنان یک کشور دمِدست بود. در آنزمان شما میتوانستید با یک ویزا به جامعهی بزرگ، ثروتمند و یکزبانه دسترسی داشته باشید. اروپا اما دستوپاگیرتر بود؛ جدا از چندزبانهبودن کشورهای اروپایی، شما باید برای سفر به هر کشور ویزای جداگانه دریافت میکردید. عزام به چندین کشور اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا سفر کرد، اما هرگز تلاش نکرد زیرساختی برای استخدام و سربازگیری در اروپا، مانند آنچه در آمریکا داشت، ایجاد کند. فعالیتهای عزام کمک کرد که اخوانالمسلمین حضور قدرتمندی در ایالات متحده بهویژه در جوامع دانشجویی مسلمان داشته باشد. برای مثال، مهمانان «نشست ایندیاناپولیس در سال 1978» [که در پست قبلی به اون اشاره شد] ، اعضای اخوانالمسلمین بودند. در دهه 1980 میلادی ، اخوانالمسلمین به یک جنبش خشونتپرهیز تکامل یافته بود اما صلحجو نبود و عمیقا به مبارزات آزادیخواهانه مانند مقاومت فلسطین و جهاد افغانستان اهمیت میداد. سابقهی عزام در اخوانالمسلمین به وی امکان داد تا طی دهه 1980 به راحتی با فعالان سراسر آمریکا ارتباط برقرار کند. چک 2000 دلاری در وجه موسسه الکفاه (Al Kifah Refugee Center) در نوامبر 1990، یک افراطگرای اسلامی مصریتبار، «مئیر کاهان» [یک خاخام راستگرای افراطی اسرائیلی-امریکایی] را به قتل رساند. در اوایل سال 1993، ستیزهجویان خودروئی را در زیر «مرکز تجارت جهانی نیویورک» منفجر کردند که شش کشته و بیش از هزار زخمی برجای گذاشت. در اواسط سال 1993، نیروهای F.B.I نقشهی حملات احتمالا مرگبارتر در نقاط دیدنی نیویورک را خنثی کردند که در نتیجه در سال 1995 تعدادی از اسلامگرایان مستقر در امریکا محکوم شدند. با این حوادث، شبکههای جهادی بیشتر زیر ذرهبین ایالات متحده قرار گرفت و تازه پس از حملات یازدهم سپتامبر بود که این نظارت به سرکوب تبدیل شد. یکی از مهترین دلائل اینکه در دهه 1980 امریکا مناسبترین مکان برای جهادگرایان بود، این است که همه ، جهادی که در افغانستان جریان داشت را برحق میدیدند و هیچکس از اعراب مستقر در افغانستان و امریکاییهایی که به آنها ملحق میشدند، احساس خطر نمیکردند. بعدا وقتی کشورهای اروپایی دیدند که هزاران نفر از شهروندانشان به دولت اسلامی و سایر گروههای اسلامگرا میپیوندند و خطر حمله به خانه را به عنوان سوغات این سفر با خود حمل میکنند، اقدامات سختگیرانهتری علیه جنگجویان خارجی روی دست گرفتند. او در اواخر سال 1989 توسط عاملان ناشناس در پیشاور پاکستان ترور شد. دیری نگذشت که اختلافات در مرکز الکفا آغاز شد و در سال 1991 به قتل رهبر آن، «مصطفی شلبی»، انجامید. این مرکز در سال 1993 تعطیل و مکتب الخدمات هم در سال 1995 منحل شد. او القاعده را تاسیس کرد و جنگ تمامعیار علیه ایالات متحده را اعلام کرد. حملات یازدهم سپتامبر را برنامهریزی و باعث آغاز جنگ علیه تروریسم، «با همهی پیامدهای غمانگیز آن» شد. ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
2 پسندیده شدهموشک قائم 9 (نمونه ی ایرانی هل فایر) موشک کروز 200 کیلومتری حیدر
-
2 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز . کاملا درسته علاوه بر ایجاد شک و شبهه شدید در مورد وفاداری "امین" به بلوک شرق (به عنوان دلیل مداخله شوروی در افغانستان) ؛ موارد متعدد دیگری هم ذکر شده ، مثل اختلافات داخلی دفتر K.G.B و G.R.U در کابل و حمایت هر کدام از این دفاتر از یکی از دو جناح حزب کمونیست حاکم در افغانستان. اما چون موضوع اون دو پست بیشتر حول نقش آمریکا در کشانیدن شوروی به باتلاق افغانستان بود ؛ به سایر گزینه ها پرداخته نشد. فصل نخست بخش ششم: قلمروئی برای جهادگرائی نخستین روز سال نو 1978 سرمای سوزناکی در «ایندیاناپولیس» حاکم بود و باد شدیدی میوزید. درحالیکه احتمالا بیشتر اهالی شهر با گیجی بهجامانده از مشروبِ شبِ سال نو میلادی از خواب بیدار میشدند، «مرکز آموزش اسلامی» این شهر میزبان مبلغان و واعظان برجستهی خاورمیانه بود. در میان آنها عبدالله عزام، ستاره 36 ساله روبهاوجِ «اخوانالمسلین اردن» نیز دیده میشد. در آنروز عزام با یک طالب جوان سعودی بهنام «اسامه بن لادن» ملاقات میکند. بن لادن جوان در آن روزها اما ، به اندازهی امروز معروف نبود. اینکه عزام و بن لادن در امریکا با یکدیگر ملاقات کردند، تصادفی نبود. آنها در امریکا ملاقات کردند چون برخلاف سایر کشورها [و حتی کشورهای خاورمیانه] ، ایالات متحده به آنها و سایر اسلامگرایان اجازه داده بود تا بدون مداخله دولت ، تبلیغ کنند ؛ کمکهای مالی جمعآوری و پیرو جذب کنند. 6-8 : جذابیت آمریکا دهه 80 برای جهادگرایان (بخش اول) در خلال این تحقیق با این پرسش اساسی مواجه شدم که براستی چرا جهادی ها در دهه 80 میلادی آمریکا را دوست داشتند؟ تحقیقات نشان میدهد که در دهه 1980، اسلامگرایان تندرو از خاک ایالات متحده در حدی سود بردند که قبلا نظیرش دیده نشده بود. در واقع، امریکا برای بیش از یک دهه جز مهماننوازترین خاکهای جهان برای جذب و استخدام جهادیها بود. برای دانستن چرایی این مسأله به جنگ افغانستان باید نگاه کرد. عزام و بن لادن چند سال پس از ملاقات در ایندیاناپولیس، «مكتب الخدمات» را تأسیس کردند، نهادی مستقر در پیشاورِ پاکستان که تلاش میکرد جنگجویان مسلمان را برای «جهاد» به افغانستان بیاورد. عزام بهعنوان رییس این نهاد، پیشگام یک تلاش جهانی برای جمعآوری کمک مالی و سربازگیری، بهخصوص از کشورهای حوزه خلیج فارس و ایالات متحده بود. تصویری منحصر به فرد یکی از اولین دوره های آموزشی عرب افغان ها - کمپ سیا در پاکستان اگرچه عزام از سال 1981 بهبعد در پاکستان مستقر شد، اما دستکم سالی یکبار به آنسوی اقیانوس اطلس سفر میکرد. او تا پایان دهه 1980 از نیویورک، تگزاس، کالیفرنیا، سیاتل و چند ایالت دیگر امریکا بازدید کرده بود. او نه مخفیانه و در زیرزمین خانهها ؛ بلکه در رویدادهای بزرگی چون گردهمایی سالانه «انجمن جوانان مسلمان عرب» که معمولا صدها نفر در آن شرکت میکردند، سخنرانی میکرد. عزام در آپارتمانهای هواداران محلی جوان خود اقامت میکرد و آنها را با کاریزما و سبک زندگی فروتنانه خود تحت تاثیر قرار میداد. مقامات امریکا در اواخر دهه 1980 از این فعالیتها آگاه شدند، اما عزام را تهدید نمیدانستند. این مجله طی هشت ماه ناشر امریکایی پیدا کرد و تا اواخر دهه 1980 شبکهی سرتاسری از توزیعکنندگان را داشت که هر ماه هزاران نسخه از این مجله را به فروش میرساندند. تا اواخر این دهه امریکا به یکی از مهمترین بازارهای فروش مجله الجهاد تبدیل شد. فعالیتهای عزام اما به اینجا ختم نشد. عزام از این پیشنهاد خوشحال شد و بعدا در «مجله الجهاد» نوشت که: ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ویدئوی اعلام اولیه تست باور373 در برد 300 کیلومتری https://www.aparat.com/v/FO9Xk
-
1 پسندیده شدهسلام به نظر میرسه همون پهپاد فطروس سال1392 باشه(تصویر برای سال1392 است)با وجود کمان22 یا غزه (اگر تولید انبوه بشن)احتیاجی به فطروس هم نیست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهرئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه سری پهپادی ارتش بازدید کرد در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندیها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دور برد ارتش قرار گرفت با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شده است رونمایی از موشک کروز 200 کیلومتری حیدر بر روی پهپاد کمان 22 فیلم رونمایی: https://www.aparat.com/v/AH8k9
-
1 پسندیده شدهبسم ا.... رژه ارتش شیلی با استایل و موسیقی نظامی ارتش آلمان حرکات هماهنگ دست و پا با موسیقی در حال نواخته شدن ، یونیفرم ها و صورت های اصلاح شده یکسان ، یک رنگ بودن یونیفرمها ، علائم و درجات سرجای خودش ، رژه با گام کوتاه ( که نظم بیشتری را به نمایش می گذارد ) دقت کنید https://www.aparat.com/v/nMtO5
-
1 پسندیده شدهپروازها همچنان ادامه داره. در حالیکه مثلا در رادار عنوان شده مبدا فرودگاه عقبه و مقصد کویت هست ولی در میانه راه و در اسمان عراق هواپیمای ترابری در پایگاه (گاهی هم) عین الاسد فرود میاد. جالبه همزمان با قانون جرم انگاری در پارلمان عراق ایالات متحده به راحتی داره به نظر از سرزمین های اشغالی برخی ادوات و محموله ها و شاید افراد را وارد عراق میکنه غیرمستقیم. حتما حجم بیش از این هست و این فقط مربوط به ترابری عمومی است که در حال انجام هست و قابل رصد. گسترش فعالیت های امنیتی رژیم صهیونیستی و همچنین امکان به سرانجام نرسیدن برجام و برخی حوادث امنیتی در ایران که از پایگاه های هسته ای شروع شد و به پایگاه های نظامی ادامه پیدا کرده باید با هدف تضعیف از درون باید حواس ها را جمع کنه که اگر حادثه ای! رخ داد ایران بتونه پذیرایی خوبی کنه در این شام آخر! از مدت ها پیش باید آمده بوده باشیم برای این میهمانی!
-
1 پسندیده شدهالبته باید همیشه آمار را با جزییات دید. ترکیه معمولا در صنایع خودرو و قطعات فرضا اگر چیزی در حدود 20 میلیارد دلار صادرات داشته باشه در مقابل 17 میلیارد دلار هم واردات داره در همین بخش که به بحث مونتاژ و همکاری های بین المللیش خصوصا با انگلستان برمیگرده در بخش خودرو. به هر حال وضعیت ترکیه با وضعیت ما ابدا قابل مقایسه نیست. ترکیه سالهاست بواسطه ده ها مورد سیاسی از جمله یک قلم تضمین ناتو به عنوان اطمینان سرمایه گذاری فرضا ( اینکه تحریم بشه که حتی یک شرکت تولید ابنبات هم باهاش همکاری نکنه بماند!) و روابط مستمرش و از همه مهمتر اولین کشور مسلمانی که صهیونیستها را به رسمیت شناخت (پاداش این خیانت را هم قطعا اینطور گرفته و میگیره - همین حالا هم صهیونیستها چهارمین یا پنجمین رژیم مبدا واردات کشور ترکیه هستند) روابط بسیار گسترده ای با انواع و اقسام شرکتهای بزرگ صنعتی دنیا داره که از مونتاژ تا تولیدش را باعث پیشرفت شدند در یک فرایند تدریجی ولی ممتد و ادامه دار. اگر از جوگیری منظورتون برخی گفتارهای افراطی فضای مجازی است هیچ، ولی طبیعتا یک دهم شرایط ما را اگر ترکیه تجربه میکرد الان مشخص نبود وضعیتش چه بود، بماند که از 2010 تا حالا ارزش پولش تقریبا در برابر دلار تباه شده. بدون هیچ تحریم و اتفاقا با گشایش های فوق العاده به خاطر اتفاقات منطقه و تهاجمات نظامی خود ترکیه به اطراف و انواع و اقسام دزدی ها (نفت و ماشین الات و منابع کشاورزی و زمین ها و ...) و سواستفاده از همسایگان جنگ و تحریم زده و موقیعت ژئوپلوتیکی فوق العاده و باجگیریش از همه طرف ها. میشه قضاوت کرد ترکیه خوب عمل کرده یا خیر ولی قطعا وقتی شرایط ترکیه با ما یکی نبوده نمیشه در همه ابعاد و به شکل کلی ایران را با ترکیه مقایسه کرد در پیشرفت ها.
-
1 پسندیده شدههند به عنوان دومین صادرکننده بزرگ شکر در جهان، تصمیم گرفته است تا صادرات خود را در سطح 10 میلیون تن محدود کند. این یکی دیگر از محدودیتهای بازار جهانی مواد غذایی طی ماه گذشته است. پیش از این، مالزی صادرات مرغ را متوقف کرد، همان هند محدودیت هایی را برای صادرات غلات اعمال کرد، اندونزی صادرات روغن پالم را به طور موقت تحریم کرد، صربستان و قزاقستان برای صادرات غلات سهمیه بندی کردند.
-
1 پسندیده شدهامروز خبر تلاش برای رسیدن به برد 300 کیلومتر هم بود. این برد در سواحل خلیج فارس و دریای عمان برای مقابله با آواکس ها و سوخترسان ها بسیار مفید هست.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهچقدر استفاده از ظرفیت ها حتی در حد یک پرنده و رویکرد خلاقانه میتونه در تقویت همکاری های منطقه ای مفید باشه. فقط کافی است که برنامه داشت و عمل کرد و انگیزه ها را حفظ کرد. کافیه بعد از پرداختن به نیازهای کشور ( و حتی موازی گونه) نیازهای کشورهای منطقه و اطراف را هم استخراج کرد و براشون برنامه داشت تا با همکاری های دو جانبه هر دو طرف سود ببرند. حتما اگر هوشمندانه انجام بشه همکاری ها نهیاتا تعمیق پیدا میکنه.
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. کاندید نیروی هوایی ایران ( احتمالا منظور نیروی هوایی سپاه ) رجیستر 2283-15 ماه می 2022 پایگاه هوایی نورخان ( چاکللا / راولپندی ) شرکت در عملیات اطفاء حریق جنگل های کاج / شرانی / بلوچستان )
-
1 پسندیده شدهاینفوگرافی:سیستم سلاحهای تولیدی یا در دست تحقیق و توسعه هایپرسونیک (ابرفراصوت) در دنیا
-
1 پسندیده شدهسرنگون شدن سه پهپاد عربستانی در چند هفته گذشته ساعاتی پیش هم انصارالله از سرنگون کردن یک پهپاد عربستانی در نوار مرزی با نجران خبر داده دو پهپاد چینی CH4 وپهپاد ترکیه ایی کارایل/ یکی از پهپادی CH4 در مرکز شهر صنعا پایتخت یمن سقوط کرده است ارسال آذوغه به وسیله راکت به محاصره شدگان شهر الدریهمی هم اکنون با عقب نشینی نیروهای ائتلاف محاصره این شهرک بر طرف شده است .فیلم کامل بزودی منتشر خواهد شد بالگرد میل 17 انصارالله در حدیده
-
1 پسندیده شدهاینفوگرافیک موتورهای طراحی و ساخته شده برای پهپادها در کشور
-
1 پسندیده شدهسلام -البته بیش از همه این موارد نقش "امین " رهبر وقت افغانستان را نباید نادیده گرفت که قصد چرخش به سمت غرب و تکرار رفتار سادات با عوامل شوروی را داشت که باعث تحریک بیش از پیش شوروی شد {کتاب اسناد میتروخین نکات جالبی اشاره کرده است }
-
1 پسندیده شدهآیا «سیمرغ» همان ایران-۱۴۰ است؟ بررسی تصویری دو هواپیمای ایران 140 و سیمرغ لینک خبر از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1120342/آیا-سیمرغ-همان-ایران-۱۴۰-است
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم سرگرد جان اسپنسر رییس مرکز اموزش جنگ شهری در کالیفرینا هست . تجریه اون شامل 23 سال خدت در ارتش و دو بار اعزام به عراق به عنوان نیروی پیاده نظام را دارد. همچنین در عراق مدتها به عنوان مربی و برنامه ریز امور استراتژیک کار کرده. و مولف چندین کتاب است در توصیف جنگ شهری گفته: "دفاع قوی ترین شکل جنگ است و شهرها اسفنج هایی هستند که نیروها و منابع را جذب می کنند." اهمیت بتن در جنگهای مدرن اهمیت بتن در جنگ های شهری را می توان از خاطرات و سخنان سربازان امریکایی اعزام شده به عراق می توان فهمید. بسیاری از این سربازان اعتقاد دارند هیچ سلاحی به اندازه بتن برای کمک به انها جهت تامین اهدافشون کمک نکرده. تامین امنیت، حفاظت از نیروها و برقراری امنیت و از بین بردن تهدیدات در محیط های شهری وظایفی بودند که سازه های بتنی به خوبی توانسته بودند انجام بدن . هیچ فردی نباید درسی که در مورد استفاده از سازه های بتنی در جنگ عراق وجود دارد فراموش شود. وقتی در سال 2008 به عنوان یک سرباز پیاده نظام به عراق اعزام شدم فکر نمی کردم که به یک متخصص بتن تبدیل شوم. از موانع کوچک بتنی برای کنترل ترافیک استفاده می شد همچنین از سازه های بزرگ بتنی برای حفاظت در برابر بمب های کنار جاده ای و شلیک راکت ها و خمپاره ها به طور گسترده در عراق استفاده می شد. در پایان ماموریت من در عراق ، می توان به شما بگویم که وزن هم مانع بتنی چقدر است ، هزینه ساخت انها چقدر است و همچنین چه نوع جرثقیلی برای جابه جا کردن ان مورد نیاز است . چند نفر می توانند پشت هر مانع بتنی پناه بگیرن یا چه تعداد از موانع بتنی را قبل از خراب شدن هر وسیله نقلیه با ان میشود جا به جا کرد. بغداد با موانع ، دیوارها و برج های نگهبانی پر شده بود. هر کدام نام و وزن خودشان را داشتند . موانع کوچک مانند جرسی ( با ارتفاع 3 فوت و وزن 2 تن) موانع متوسط مانند کلرادو ( با ارتفاع 6 فوت و وزن سه و نیم تن) و تگزاس ( با ارتفاع 6 فوت و 8 اینج و وزن 6 تن) موانع بزرگ ماننده آلاسکا ( با ارتفاع 12 فوت و وزن 7تن ) و پناهگاهها ( با قد 6 فوت و وزن 8 تن) و برجکهای نگهبانی با ارتفاع 15 تا 28 فوت وجو داشتند. اولین کاربردهای موانع بتنی در عراق مربوط به سال 2004 بود . با توجه به گسترش استفاده از بمب های کنار جاده ای یک از اصلی ترین تاکتیک های برای مبارزه با این تهدیدات این بود که در ابتدای بزرگ راه ها دیواره های بتنی به ارتفاع 12 فوت قرار بگیرد. سربازان روزها و ماهها تلاش کردند که ابتدای بزرگ راهها و سپس جاده های کوچک را با موانع بتنی پوشش دهند. هرینه این کار برای هر مانع بتنی به طور متوسط 600 دلار بود در طی 8 سال میلیاردها دلار برای این کار هزینه شد. مطمئنا دیواره های بتنی تهدیدات IED را از بین نمیبردن ، انها باید همواره تحت نظر می بودند که امکان پذیر نبود. در نتیجه دشمن با قرار دادن بمب ها در داخل یا بالای موانع بتنی خود را با این مسئله تطبیق دادند. همچین آنها با کمک منابع خارجی ( که به اعتقاد امریکایی ها ایرانی ها بودند) بمب های ساختند که می توانستند به دیواره های بتنی نفوذ کنند. در عین حال وجود دیواره های بتنی باعث شد دشمن نتوند به راحتی از بمب ها استفاده کرد میزان کشندگی آنها را کم کرد. همچنی این مواقع باعث شده بر رفت و امد ها نظارت بیشتری صورت بگیرد و کنترل بر وسایل نقلیه بیشتر شود. بمب های دست ساز تنها تهدید بزرگ ارتش امریکا در عراق نبودند. بعد از تهاجم ایالات متحده به عراق نیروی این کشور در پایگاه های خورد مورد حملات موشکی و خمپاره ای قرار می گرفتند. این حملات زمانی مخرب تر می شد که نیروها در پایپاه های کوچک استقرار پیدا می کردند. استفاده از سازه های بتنی در دیواره ها و سنگرهای و پناهگاه های بتنی در پایگاه باعث شده بود تاثیر این حملات کاهش قابل توجهی داشته باشد. بتن می تواند فضای مناسب برای سربازان جهت زندگی را فراهم کند . در سالهای اولیه جنگ فرماندهان به دنبال کارحانه های متروکه ، ساختمان های دولتی و مدارس برای اسکان نیروهای و بودند. استفاده از کیسه های شن یا تولید موانع خاکی نمی توانستند حفاظت کافی را برای این امکان فراهم کنند. با گسترش استفاده از بتن سربازان می توانستند در هر زمینی به راحتی مستقر بشن و موانع مورد نیاز جهت حفاظت از انرا فراهم کنند. تقاضا برای بتن به شدت افزایش پیدا کرد و تهیه بتن به یک ماموریت مهم تبدیل شده بود. با افزایش خشونت های فرقه ای در عراق اهمیت بتن به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های تامین امنیت بیشتر شد. نیروهای ایالات متحده از بتن جهت کم کردن پیچیدگی محیط استفاده می کردند. به وسیله بتن محیط های مختلف شهری را محدود می کردند و در ابتدای ورودی ها نیروی های داوطلب را قرار می دادند. به این صورت قابلیت مانور و حرکت نیروهای شوروشی را محدود می کردند. در ماه مارس 2008 نیروهای ائتلاف به طور گسترده در نیرد شهر صدر از موانع بتنی استفاده کردند. مقتدی صدر روحانی شیعه در پاسخ به حمله دولت عراق به جنوب بصره که شیعه نشین بود به آتس بس پایان داد و حملات گسترده به پست های بازرسی ارتش عراق و نیروهای ائتلاف ، نیروهایی که در جاده ها حرکت می کردند و پایگاه های نظامی و منطقه سبز انجام دادند. اصلی ترین منبع پشتبانی جیش المهدی منطقه شهرک صدر بود این منطقه با مساحتی در حدود 13 مایل مربع دو میلیون نفر سکنه داشت. نیروهای ائتلاف قبلا چند مورد حمله به اهدافی در شهرک صدر داشته اند. در شهرک صدر نیرو زمانی کمی برای ورود و خروج داشت به محض ورود نیروها به شهرک صدر تعداد زیادی از افراد مسلح به سمت مهاجمان حمله می کردند. برای درگیری در این منطقه نیروهای امریکایی به جای اینکه خودشان وارد محاصره شوند سعی کردند با کمک دیواره های بتنی به ارتفاع 12 فوت افراد مسلح را در نواحی مختلف محاصره کنند در شب ها نیروهای امریکایی به کمک جرثقیل ها و کامیون های عظیم دیواره های بتنی را حمل و نصب می کردند در یک شب خود میشد تا 122 مانع را میشد نصب کرد. نیروهای داخل شهرک به شدت به نیروی های نصب کننده تجهیزات جمله می کردند و ارتش ایالات متحده هم توسط بالگردها ، تانک ها و نفربرهای مسلح از نیروهای نصب کننده حمایت می کردند. در مدت 30 روز سربازن بیشتر از 3000 دیواره بتنی T شکل نصب کردند و یک دیوار به طول سه مایل احداث کردند . این دیوار با موفقیت توانایی جیش المهدی را برای انتقال نیرو و تدارکات و انجام حملات به خارج ار منطقه محصور کم کرد و توانست جلو دید این نیروهای جهت انجام حملات موشکی و خمپاره ای به مناطق بین المللی گرفت. این دیوار مجهز به پست های بازرسی بودند که کمک زیادی به ارتش ایالات متحده و عراقی ها برای پاکسازی شهر کردند. نیروهای ارتش به درگیری در شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ده میلیون نفر فکر می کنند . بتن می توان به کاهش پیچیدگی محیط شهری کمک کند و باعث ثبات شود همچنین می تواند پناهگاههای امن برای نیروها در داخل شهرها ایجاد کند. آیا ارتش باید جرثقیلها با کیفیت بالا در اختیار داشته باشد؟ ایا قبل از عملیات باید تجهیزات بتنی را مستقر کرد ؟ آیا نیازی هست قبل از هر عملیاتی ارتش به فکر تامین بتن باشد؟ ایا نیاز هست تجهیزات هیدرولیکی با قابلیت حمل و نصب سازه های بتنی 6 تنی در ارتش وجود داشته باشد؟به نظر من جواب تمام این سوالات بله است بتن نقش مهمی در جنگ های مدرن خواهد داشت منیع این مطلب اهمیت مهندسی در جنگ را نشون میده در ابتدا می خواستم یک تاپیک تازه برای این مطلب بزنم اما مطلب خیلی طولانی بود و متاسفانه هنوز فرصت نشده همه را بزارم ان شالله اگر عمری بود ادامه می دم
-
1 پسندیده شدهچگونه سیستمهای حفاظت فعال ، تهدیدهای ضد زره را هم در مورد خودروهای موجود و هم آینده به زانو در می آورند . قسمت دوم و پایانی مقابله سخت در برابر مقابله نرم ( Hard Kill vs. Soft Kill ) سیستم دفاع فعال معمولا به دو گونه تقسیم می شود : مقابله سخت و مقابله نرم که تروفی از نوع اول است . یک سیستم دفاع فعال مقابله سخت که به صورت فعال تهدید نزدیک شونده را قبل از این که به وسیله نقلیه محافظت شده آسیب بزند ، شناسایی می کند ، با آن درگیر می شود و در نهایت با شلیک تعدادی پرتابه برای رهگیری آن را نابود یا بی اثر می کند . در مورد تروفی ، سیستم یک رادار اسکن فعال را به کار می گیرد تا حفاظت مداوم و 360 درجه از وسیله نقلیه را فراهم کند . نیازهای نظامی حکم می کند که یک سیستم حفاظت فعال باید بتواند از وسیله نقلیه در تمام شرایط محافظت کند و رادار در شرایط نامساعد جنگی مانند دود ، شن ، غبار ، تشعشع و انفجار عملکرد موثری داشته باشد. وقتی تهدید شناسایی شد کامپیوتر مستقر در وسیله نقلیه تهدید را طبقه بندی می کند ، اگر احتمال برخورد باشد ، پرتابگر اقدام متقابل ، در موقعیت مورد نظر تنظیم می شود و الگوی حداقلی از پرتابه های انفجاری نافذ را پرتاب می کند تا سر جنگی قبل از برخورد یا انفجار ، بی اثر شود . کل فرآیند تشخیص هدف ، پردازش اطلاعات و کنترل آتش فقط در حد چند میلی ثانیه زمان می برد . همان سنسورهایی که شلیکهای در حال آمدن را رهگیری می کنند ، با یک نقطه بر روی نقشه محل احتمالی تیرانداز را هم مشخص می کنند که باعث پاسخ متقابل سریع خدمه می شود . آنها می توانند اقدام به آتش متقابل کنند ، به خارج از دسترس حرکت کنند ، اقدام به فعال کردن سامانه های یکپارچه حسگر و سلاح برای تشخیص هدف بکنند یا پشتیبانی آتش درخواست کنند . در همان زمان به صورت اتوماتیک تروفی اطلاعات درگیری را برای شبکه مدیریت نبرد ارسال می کند تا نیروهای دوست به سرعت به اطلاعات دشمن دسترسی داشته باشند . روش دومی هم برای مقابله سخت وجود دارد که تعدادی از سیستمهای کاربر از آن استفاده می کنند . در این مورد یک تشخیص گر تهدید را مشخص می کند و بعد از آن یک خمپاره فیوز مجاورتی به سمت هدف شلیک می شود . انفجار خمپاره توسط خود انفجار یا موج انفجار ایجاد شده ، تهدید را از بین می برد و یا آن را از مسیر منحرف می کند . سیستمهای دفاع فعال نرم هم بدون هدف قرار دادن تهدید را خنثی می کنند . کارهای مقابله ای شامل جمرهای ماورای بنفش ، مقلد های نقطه ای لیزر و جمرهای راداری هستند . آنها ممکن است از ادامه قفل ماندن سیستم هدایت موشک مهاجم بر روی وسیله نقلیه جلوگیری کنند که باعث می شود موشک هدف را گم کند یا اینکه با ایجاد اختلال از انفجار آن جلوگیری کنند . سیستم دفاع فعال و NCGV اگر خودروی زرهی از ابتدا طراحی شود ، ادغام سیستم دفاع فعال در آن چالش کمتری خواهد داشت . این طرح دستور آینده فرماندهی نظامی است که شامل طراحی و توسعه دو تانک ، یک خودرو رزمی و یک نفر بر زرهی ( همین طور خودروهای روبوتیکی که ممکن است به دفاع فعال نیاز داشته باشند یا نداشته باشند ) تحت برنامه NCGV است . حفاظت از خودرو ها یکی از تکنولوژی های توانا کننده این برنامه است و این برنامه ها شامل تحرک روبوتیک و سیستم های خودکار ، سلاحهای انرژی مستقیم ، همراه با تولید و مدیریت نیرو هستند. به کار بردن معماری سیستمهای باز با توانایی کاربرد به محض اتصال ( Plug and Play ) در مرکز خواسته های این فرماندهی برای آینده قرار دارد تا برنامه توسعه خودروهای رزمی با موفقیت به پیش برود . برای رسیدن به این هدف ، تلاش برای دستیابی به سیستم حفاظت فعال مدولار (MAPS) ضروری است . این سیستم دقیقا یک سیستم حفاظت فعال کامل نیست بلکه یک چهارچوب مدولار و کنترل کننده است تا زیر سیستم های دفاع فعال مانند حسگرها و مقابله گرهای دفاع سخت یا دفاع نرم با آن یکپارچه شوند . انتظار می رود که سیستم حفاظت فعال مدولار کمک کند تا نیروی نظامی به سرعت در مقابل تهدید های فوری نظامی با ایجاد تکنولوژی های جدیدی که به سیستم اختصاصی فروشنده سیستم گره نخورده است ، پاسخ بدهد . با رو کردن و تحول دادن تکنولوژی های ثابت شده در محدوده هایی مانند دفاع فعال و قابلیتهای الکترونیکی – سایبرنیتیکی همراه با تکنولوژی های نسل بعد در روبوتیکس ، انرژی های مستقیم و هوش مصنوعی ریسک برنامه NCGV می تواند کمتر شود . سیستم تروفی دقیقا با این فلسفه هماهنگ است . اولری می گوید : تروفی در میدان درگیری موفق بوده است ، از نظر تکنولوژی بهینه شده است و به خوبی توسعه یافته است , ولی به تدریج تغییرات جزئی وجود خواهند داشت . همچنین با گذشت زمان ، تغییرات در حوزه هایی از سیستم نیاز خواهد بود . اینها منجر به تغییرات دائمی و دستیابی به توانایی های جدیدی خواهد شد . برای سازه خودروهای زمینی آینده که هنوز بر روی مبنای تکنیکی بلوغ سیستم تروفی بنا می شود ، ما ارتقاهای پیشرویی را در نظر می گیریم که می دانیم با الگوی ریسک پایین به سیستم و کلیت سازه خودرو سود خواهد رساند . منبع
-
1 پسندیده شدهسلام . چگونه سیستمهای حفاظت فعال ، تهدیدهای ضد زره را هم در مورد خودروهای موجود و هم آینده به زانو در می آورند . قسمت اول اگر تنها یک چیز باشد که فرماندهان نظامی در مورد آن موافق باشند ، نیاز برای افزایش بقاپذیری سربازان و ماشینها در برابر تهدیدات است . تهدید سلاحهای مدرن موشکی هدایت پذیر ضد تانک مانند کورنت روسی و HJ-8 چینی و همین طور سر جنگی راکت دو مرحله ای پرتابه انفجاری RPG-29 که می تواند با جت مذاب فلز ، سوراخی روی تانک ایجاد کند . این اسلحه ها در حال حاضر در دسترس ، ارزان و به سادگی قابل استفاده هستند . همین موضوع باعث افزایش نقاط درگیری در عراق ، سوریه لیبی لبنان و غزه و سرتاسر آفریقا و آسیا شده است . این تسلیحات باعث تهدیدات جدی بر علیه خودروهای زرهی آمریکایی شده اند . سیستم دفاع غیر فعال معمولا از صفحات فولاد و سرامیک ، که خودروهای زرهی را پوشش می دهند ، تشکیل شده است که در اکثر اوقات بر علیه گلوله ها ، ترکشهای توپخانه ای و مینهای زمینی موثر است . برای مقابله با تسلیحات جدید تلاشها به فراسوی سیستم دفاعی غیر فعال ، یعنی سیستم حفاظت فعال ، گسترش پیدا کرده است . این کار زره غیر فعال را تکمیل می کند و RPG ها و موشکهایی که در حال پرواز هستند را قبل از رسیدن به هدفشان نابود می کند . این ابتکارها به علت نیازهای افزوده شده ضروری و جدید ، با اضافه کردن سیستم دفاع فعال (APS) به خودروهای موجود مثل تانکهای آبرامز توسعه پیدا می کنند تا در مراحل بعدی برنامه های مدرنیزه کردن با دفاع فعال برای تمام خودروهای رزمی معمولی تحت عنوان برنامه نسل بعد خودروهای زمینی (NGCV) انجام گیرد . مایک اولری مدیر ارشد بخش ارتقای کاری در سیستمهای زمینی DRS می گوید : در طی سالها ، هر قدر که تهدیدات کشنده تر شده اند ، برای جلوگیری از نفوذ به وسیله نقلیه ، پاسخ معمولا اضافه کردن زره بیشتر و بیشتر ، مخصوصا زره فولادی بوده است . ما الان به نقطه عطفی رسیده ایم که خودروهای جنگی دیگر به سادگی قادر به تحمل وزن بیشتر نیستند ، هر گونه افزایش وزن بیشتر باعث سلب قدرت مانور آنها یا امکان عبور آنها از پلها می شود و همچنین مشکلاتی نیز در انتقال آنها به وجود می آورد. همانطور که در عراق و افغانستان دیدیم وزن بعضی از این خودروها باعث شد که بعضی جاده ها برای استفاده نیاز به بازسازی داشته باشند . با داشتن سیستم دفاع فعال ، شما نیاز ضروری به افزودن صفحات زرهی بیشتر به خودروهای موجود نخواهید داشت . با داشتن این سیستم ، وقتی که وسیله نقلیه جدیدی طراحی می کنید ، می توانید حجم زره مورد نیاز را بسته به نوع تهدید ، کاهش دهید . با توجه به این که شما در مقابل اضافه کردن سیستم فعال ، مقداری از سیستم زره غیر فعال کم کرده اید ، در مقابل یک خودرو سبک تر با تحرک و چالاکی بالا خواهید داشت . ارتش اسرائیل نخستین نیرویی بود که افزایش مرگ آوری سلاحهای ضد زره مدرن را در طی جنگ 2006 خود با لبنان تجربه کرد . این اتفاق طوری بود که به وسیله چند تیم دارای موشکهای ضد تانک که در صخره های دره لبنانی بکا مخفی شده بودند ، تحرک زرهی اش به طور اساسی متوقف شد . این ارتش دوباره در درگیری 2014 غزه با ضد زره های پیشرفته روبرو شد . در پاسخ به این موضوع شرکت لئوناردو دی آر اس همراه با شرکت شریک خود ، سیستمهای پیشرفته دفاعی رافائل اسرائیل ، سیستمی را توسعه داد که تروفی نام گرفت . این سیستم با بیش از 1500 سیستم نصب شده بر روی تانکهای اصلی میدان نبرد ، مرکاوا مارک 4 و بیشتر پلتفرمهای نظامی زمینی اصلی اسرائیلی ، بلاشک تنها سیستم دفاع فعال با بیشترین تست در حالت عملیات جنگی در دنیا بوده است . در سال 2018 آمریکا با شرکت لئوناردو دی آر اس تماس گرفت تا با توجه به نیاز ضروری ، همان سیستم را بر روی تانکهای اصلی میدان نبرد ، ام 1 آبرامز نصب کند . در سال 2019 لئوناردو دی آر اس در قرارداد دیگری هم برنده شد تا برای ارتش و تفنگداران آمریکا تعداد دیگری سیستم دفاع فعال تهیه کند که با این کار ارزش کل قرارداد به بیش از 200 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . در طی ماه اول لئوناردو دی آر اس و رافائل اولین محموله دفاع فعال تروفی را به ارتش آمریکا تحویل دادند تا اولین تحویل از دفعات متعددی که در نهایت قرار بود چهار واحد تانک آمریکا را تجهیز کند ، اتفاق بیفتد . برای این کار لئوناردو دی آر اس و رافائل و شرکت آمریکایی طرف قرارداد که تانک را می سازد ، با این موضوع سر و کار دارند تا سیستم دفاع فعال را بر روی وسیله ای فعال کنند که در حال حاضر به شرایط استفاده از نهایت فضای داخلی و توان رسیده است . مساله اصلی این نیست که تروفی شرایط بلوغ لازم برای بهبود امکان بقای وسیله در محیط کشنده را دارد ، بلکه مشکلی که باید حل شود نصب و خوراندن آن روی یک سازه با امکان مشخص و محدودی از نظر اندازه ، وزن ، نیرو و خنک کنندگی است . این یک موضوع آشکار است که تانک آبرامز و سایر خودروها مثل برادلی در طی دهه های گذشته به دفعات زیادی با انجام تغییرات فنی زیاد ، تکمیل شده اند . آنها الان به جایی رسیده اند که دیگر امکان وزنی یا نیروی مناسب برای افزایش یک زیر سیستم عمده را ندارند . با توجه به تجربه ابرامز ، چالش یکپارچه سازی موضوعی قابل توجه است و انجام آن زمان می برد . باید به این توجه شود که این چالش در محدود بودن توانایی سازه حامل است و ارتباطی به توانایی تروفی ندارد . چالش در یکپارچه سازی صحیح آن است به طوری که خدمه هنوز قادر به جنگ باشند ، امکان انتقال وجود داشته باشد و کارها به روال معمول ادامه یابند . به طور همزمان لئوناردو دی آر اس و رافائل در حال ساخت یک سیستم دفاع فعال خودرویی تروفی (VPS) با وزن پایین هستند که قرار است در خودورهای رزمی با سازه های سبکتر و کوچکتر مانند استرایکر به کار برود . با بهینه سازی مواد و ارتقای سیستمها ، سیستم VPS همزمان با حفظ توانایی برای حفاظت در برابر گستره کاملی از آتش مستقیم ، راکتهای ضد زره و تهدیدات موشکی ، حدود 40 درصد کاهش وزن داشته است همچنین بهبود مدیریت نیرو نیز داشته است . ادامه دارد .... منبع
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: موشک هسیونگ فنگ (Hsiung Feng به فارسی باد شجاع) یک موشک ضد کشتی ساخته شده توسط انستیتو علوم و تکنولوژی چانگ شان در تایوان می باشد که نمونه اولیه آن در بین سال های 1975 تا 1978 از روی موشک اسرائیلی گابریل ساخته شد. سیر تکاملی این موشک آن را از یک موشک مادون صوت با سرعت کم در نمونه اولیه به موشک مافوق صوت نسبتا پیشرفته در نمونه FH-3 مبدل ساخت. جداشدن بوستر و شروع مرحله دوم از پرواز موشک HF-2 نمونه HF-1 نمونه اولیه هسیونگ فنگ که در واقع یک تولید تحت امتیاز نمونه اصلی گابریل مارک 2 بود می توانست با یک پیشرانه راکتی سوخت جامد تک مرحله ای به برد بیشینه 40 کیلومتر و حداکثر سرعت 0.65 ماخ برسد. این نمونه حاوی یک کلاهک با 150 کیلوگرم مواد منفجره بود. سیستم هدایت این موشک در مراحل اولیه مبتنی بر هدایت با رادار مادر و در مرحله ترمینال استفاده از رادار آشیانه یاب نیمه فعال بود. در مدت فعالیت عملیاتی، این موشک بر روی کشتی های کوچک و گشتی های نیروی دریایی تایوان و برخی از تاسیسات ساحلی این کشور نصب شده بود. نمونه اولیه موشک ضد کشتی HF-1 بر پایه گابریل نمونه HF-2 به دنبال برخی از تغییرات و ارتقاها بر روی نمونه های اولیه این موشک، نمونه HF-2 از سال های ابتدایی دهه 1990 پا به عرصه وجود نهاد. این نمونه از یک پیشرانه بوستر راکتی سوخت جامد برای مراحل اولیه و یک پیشرانه توربو جت در طول پرواز استفاده می کند. این موشک از بردی در حدود 160 کیلومتر و حداکثر سرعت 0.85 ماخ سود می برد. سیستم هدایتی آن نیز از هدایت داخلی در طول پرواز و رادار آشیانه یاب فعال و آشیانه یاب مادون قرمز در مرحله نهایی استفاده می کند. یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده در این نمونه ایجاد قابلیت های اقدام ضد اخلال الکترونیکی ECCM بر روی این موشک ها و همچنین ساخت نمونه هواپرتاب برای شلیک از روی هواپیماهای نیروی هوایی تایوان من جمله جنگنده های F-CK بود. علاوه بر تاسیسات ساحلی این موشک بر روی فریگیت های کلاس لافایت و چنگ کونگ نیروی دریایی تایوان قرار گرفت. در حالی که در سال 2000 طرحی برای بکارگیری موشک های RGM-84 Harpoon بر روی فریگیت های کلاس چنگ کونگ وجود داشت ولی به دلیل تصویب نشدن بودجه آن، موشک هسیونگ فنگ همچنان بر روی این شناورها به عملیات پرداخت. موشک HF-2 سه نمونه اصلی از گونه HF-2 وجود دارد که تا حال حاضر عملیاتی شده است. نمونه اول که کشتی پایه می باشد در ابتدا از دو پرتابگر جعبه ای دوقلو بر روی ناوشکن DD-915 شلیک می شد. بعدها همه کشتی های رزمی اصلی بجز ناکس به پرتابگرهای چهارتایی مجهز شدند. نمونه هواپرتاب این موشک در اوایل دهه 1990 ظهور یافت. این قابلیت در هواپیماهای AT-3B و همچنین نمونه های F-CK-1C/D ایجاد شد تا بتوانند نمونه هواپرتاب این موشک را شلیک کنند. این امر منجر به افزایش قابل ملاحظه توانایی هوا به سطح در نیروی هوایی تایوان شد. البته نمونه های پرتاب شونده از AT-3 با نمونه پرتاب شونده از F-CK-1 های اولیه تفاوت هایی داشتند. هواپیمای AT-3 به همراه موشک HF-2 به دلیل نزدیکی ویژگی ها و ساختارهای نمونه پرتاب شونده از سطح موشک HF-2 با نمونه موشک کروز سطح به سطح HF-2E این بخش جزء محرمانه ترین بخش های این موشک ها است. پایگاه های ساحلی و جزایر تایوان به نمونه های زمین پرتاب این موشک به همراه پایگاه های پرتاب مستحکم مجهز شده اند. طرح نمونه زمین پایه با پرتابگر متحرک زمینی نیز در سال 2005 مورد موافقت قرار گرفت و در سال 2006 تولید انبوه آن آغاز شد. همه پرتابگرهای متحرک همراه با واحدهای فرماندهی و واحدهای راداری جستجوی سطح متحرک همراه شده اند. تست پرتاب HF-2 از سکوهای ثابت و متحرک زمینی نمونه HF-3 سومین نمونه از سری موشک های هسیونگ فنگ (HF-3) نسبت به اسلاف خود از توانمندی ها و تغییرات بیشتری برخوردار است. با آنکه اطلاعات منتشر شده از این نمونه بسیار کم است ولی با اطلاعات بیرون داده شده مشخص شده است که این نمونه از ترکیبی از پیشرانه های راکتی و رمجت استفاده می کند که بر طبق برنامه ریزی ها در نهایت باید بتواند آن را به حداکثر سرعتی بالغ بر 6 ماخ در نزدیکی محدوده هایپرسونیک برساند. موشک سوپرسونیک HF-3 در رژه نظامی انستیتو چانگ شان کار خود را بر روی موتورهای رمجت از دهه 1990 شروع نمود و این پروژه بعدها با پروژه موشک هسیونگ فنگ ترکیب شد. تست های پروازی نمونه های اولیه HF-3 در سال 2001 آغاز شد. تست های عملیاتی و ارزیابی موشک نیز از اواخر سال 2004 آغاز گشت و در سال 2005 تکمیل شد. بنابر اظهارنظر وزارت دفاع تایوان سرعت بالای این موشک، به شدت زمان واکنش هدف را کاهش خواهد داد. به طور طبیعی زمان واکنش در برابر یک موشک ضد کشتی مادون صوت مانند هارپون و HF-2 (0.85 ماخ) در حدود دو دقیقه خواهد بود که این زمان برای موشک HF-3 با سرعتی در حدود 2 ماخ کمتر از 35 ثانیه خواهد بود. این موشک برای مراحل ابتدایی پرتاب از دو بوستر راکتی کنار هم استفاده می کند تا موشک به شتاب نسبی برای روشن شدن موتور رمجت برساند. در مرحله دوم، موتور رمجت که احتمالا از سوخت JP-10 استفاده می کند روشن می شود و باقی مسیر را می پیماید. این موشک قابلیت پیمایش مسیر لحظه ای را دارد و می تواند برنامه ریزی شود تا بتواند در محیط اشباع شده از سیستم های دفاع ضد موشکی با انحراف مسیر از سد دفاعی دشمن بگریزد. همچنین موشک می تواند با تحمل شتاب های بالا و با استفاده از چرخش تصادفی در فاز ترمینال از سیستم های دفاع نزدیک رد شود. تا ماه می سال 2005 فازهای تحقیق و توسعه این موشک تکمیل شده بود و سیستم قبل از ورود به خدمت تحت تست اقدامات متقابل قرار داشت. مهمترین مشکلی که از سر راه برداشته شد خسارت ناشی از لرزش در حالت ورود به محدود سوپرسونیک به قطعات بود. پیشرفت های بدست آمده در علم مواد و تکنیک های جوشکاری چرخشی باعث کاهش چشمگیر وزن موشک HF-3 شد. این موشک بر روی ناوهای کلاس لافایت/ کانگ دینگ و فریگیت های کلاس پری / چنگ کونگ و احتمالا قایق های موشک افکن کلاس هوانگ هوا نصب شد. موشک در نهایت به صورت رسمی در 10 اکتبر 2007 در یک رژه نظامی به نمایش درآمد. دو نمونه کشتی پرتاب و زمین پرتاب از این موشک تاکنون ساخته شده است که گمان می رود گونه کشتی پرتاب آن به همان چیدمان نمونه HF-2 بر روی ناوها و قایق های نیروی دریایی تایوان قرار گرفته باشد. قابلیت پرتاب دو نوع موشک HF-2 و HF-3 از روی تاسیسات پرتاب در کشتی باعث شده است که بتوان همزمان از قابلیت های ردیابی پایین و پرواز سینه مال موشک HF-2 در کنار قابلیت نفوذ با سرعت بالای موشک HF-3 بهره برد. چندین شناور نیروی دریایی تایوان از آن تاریخ تاکنون با موشک های HF-2/3 دیده شده اند که به جای لانچرهای قدیمی هارپون مستقر شده بودند. موشک HF-3 هم اکنون در تیراژ بالایی در خط تولید قرار دارد تا نیاز تایوان را تامین کند. بیشینه برد این موشک بیش از 150کیلومتر حدس زده می شود هرچند برد نهایی آن اعلام نشده است. سیستم هدایتی آن نیز از هدایت داخلی به همراه رادار فعال آشیانه یاب باند ایکس تشکیل شده است. تست شلیک و اصابت موشک ضد کشتی HF-3 در اول جولای 2016 بر اثر شلیک اشتباهی موشک HF-3 از روی یک شناور گشتی تایوانی، یک کشتی ماهیگیری در فاصله 50 ناتیکال مایلی آن هدف قرار گرفت. در این حادثه که بدون انفجار کلاهک اصلی موشک اتفاق افتاد کاپیتان کشتی ماهیگیری کشته شد و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند. در بررسی ها مشخص شد که تکنسین های موشک با سهل انگاری از قرار دادن آن بر روی حالت شبیه سازی خودداری کردند و در طی یک تمرین دوره ای موشک به اشتباه شلیک شد. موشک کروز HF-2E محرمانه ترین بخش پروژه هسیونگ فنگ نمونه HF-2E با قابلیت حمله به اهداف زمینی است که قادر به هدف قرار دادن خاک اصلی دشمن اصلی تایوان یعنی جمهوری خلق چین می باشد. بنابر اظهارنظر موسسه مطالعات دفاعی تایوان موشک کروز حمله زمینی HF-2E برخلاف آنچه که به اشتباه مشهور شده است از محصولات جانبی نمونه ضد کشتی HF-2 نیست و یک طرح جداگانه می باشد که با کاربری مشابه نمونه آمریکایی تاماهاوک ساخته شده است. این موشک برای استفاده بر ضد اهداف نظامی تاکتیکی مخصوصا واحدهای دفاع هوایی و تاسیسات فرماندهی و کنترل ساخته شده است. تصویر احتمالی از نمونه HF-2E پروژه این موشک از سال 2001 آغاز شد. تست های شلیک در سال 2004 و 2005 ادامه یافت و تکمیل شد. نمونه بهبود یافته آن نیز در سال 2007 توسط انستیتوی چانگ شان تست شد. موتور این موشک بر اساس نمونه بهبود یافته موتور HF-2 ساخته شد که تراستی برابر 3.6kN ایجاد می کند. این موشک با کلاهک 450 کیلوگرمی قادر به رسیدن به برد 700 کیلومتری می باشد که با کاهش وزن کلاهک و افزایش سوخت این میزان به 2000 کیلومتر برای 200 کیلوگرم می رسد. در برنامه آتی برای این موشک قصد بر رسیدن به برد 5000 کیلومتر با موتور جدید توربوفن تایوانی می باشد. نمونه موتور موشک کروز HF-2E نمونه بلوک اولیه HF-2E برای هدایت خود نیازمند استفاده از سیستم هدایت داخلی به همراه GPS و همچنین هدایت بر اساس عوارض سطحی زمین (TERCOM) می باشد. برای فاز ترمینال هدایت بر اساس آشیانه یابی با تصویر ساز حرارتی می باشد. برای این منظور جستجوگر تصویرساز حرارتی با استفاده از تصویر حرارتی هدف و مقایسه آن با فایل های دیجیتالی موجود در حافظه موشک اقدام به اکتساب هدف می کند. موشک بعد از ورود به مرزهای دشمن اقدام به کم کردن ارتفاع خود تا حدود 20 متر کرده و به مسیر خود ادامه می دهد تا به محدوده هدف برسد. در محدوده هدف با اوج گرفتن دوباره از موانع پیش رو عبور می کند و نیز به جستجوگر موشک اجازه تصویر سازی برای پیدا کردن هدف می دهد. این موشک در گام اول بر روی پرتابگرهای متحرک زمینی مستقر شده است. لانچرها می توانند چندین موشک را در محفظه های مکعبی آلومینیومی خود نگه دارند و موشک ها با بال و بخش های هدایت کننده بسته در درون آنها قرار می گیرند. همچنین سری دیگری از موشک ها نیز در پناهگاه های مستحکم و واحد های موشکی ساحلی استقرار یافته اند. تولید این موشک با تیراژ پایین ادامه دارد و قیمت هر موشک نیز در حدود 3 میلیون دلار تخمین زده شده است. بنابر گزارشی قرار بود که بین 500 تا 1000 موشک تحویل شود که این مقدار احتمالا با دستور ریاست جمهوری تا سال 2011 تحویل شده است. محدوده های برد HF-2E و فاصله تا خاک اصلی چین برای مقایسه این نمونه با موشک کروز هیونموی 3 ساخت کره جنوبی باید گفت که با آنکه این موشک زودتر از نمونه کره ای ساخته شده است ولی نواقصی نیز برای آن در مقایسه با نمونه کره ای وجود دارد: دایره احتمال خطای (CEP) این موشک کمتر از 10 متر است در حالی که در نمونه کره ای 3 متر می باشد. برد تایید شده این موشک 700 کیلومتر می باشد در حالی که در نمونه کره ای این عدد به 1500 کیلومتر می رسد. تایوان برخلاف کره امکان دست یابی به تکنولوژی های کامپیوتری پیچیده برای موشک را نداشته است. کره جنوبی با کمک رژیم صهیونیستی توانسته است موتور جت مناسبی را برای موشک های خود بسازد ولی تایوان در این زمینه نیز در ابتدای راه قرار دارد منابع: https://en.wikipedia.org/wiki/Hsiung_Feng_III http://defense-update.com/20141218_hsiung-feng-iii.html https://en.wikipedia.org/wiki/Hsiung_Feng_IIE https://en.wikipedia.org/wiki/Hsiung_Feng_II http://www.armyrecognition.com/march_2013_news_defence_army_military_industry_uk/taiwan_has_deployed_its_new_secret_surface-to-surface_cruise_missile_hsiung_feng_iie_hd-2e_0403131.html تقدیم به همه شهدای اسلام با تشکر از جناب projectile بابت پیشنهاد این موضوع تمامی حقوق متعلق به نویسنده و مترجم و وبسایت میلیتاری می باشد
