برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      26

    • تعداد محتوا

      3,146


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      9,418


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. scorpion57

    scorpion57

    Editorial Board


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      1,108



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 9 فروردین 1402 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    اولین عکس از شاهد 131 و شاهد 136 در کنار هم: با این تصاویر مشخص هست که شاهد 131 نسخه ی کوچکتر شاهد 136 نیست و تفاوت هایی در طراحی هم علاوه بر اندازه ی کوچکتر دارد.
  2. 2 پسندیده شده
    نسل جدید سرجنگی شاهد 131 خب به شکل واضحی این سرجنگی جدید به منظور بهبود توانایی مقابله با انواع اهداف سخت و نرم طراحی شده. خرج های گود جلویی و نمیه گود کناری در نفوذ و ایجاد خسارت تاثیر زیادی دارند، ترکش های مکعبی هم در برابر اهداف نرم اثر گذاری بالایی دارند. پوسته نسبتا سخت فلزی دماغه هم بخوبی میتونه در بدنه ساختمان های معمولی نفوذ کنه تا انفجار درون (با فیوز تاخیری) درون هدف رخ بده منبع توییتری
  3. 1 پسندیده شده
    بنظرم این جنگنده با هدف فروش به نیروی هوایی به عنوان جایگزین یاک ۱۳۰ در نظر گرفته شده است باید دید می تواند استاندارد های سخت گیرانه بازرسی نهاجا را پاس کند یا مثل جنگنده کوثر خط تولید ان بسته می شود کاکپیت جنگنده دو تکه شده و کابین به نظر دچار تغییر نسبت به نمونه اول شده است در خصوص ورودی هوا و خروجی دوستان توضیح دادند مهمترین اصل برای جلوگیری از ( stall ) یا واماندگی موتور حفظ توازن نسبت هوا و سوخت در موتور است همچنین سرعت هوای ورودی باید زیر سرعت صوت باشد در این تصویر به خوبی تغییرات گسترده ورودی هوا و موتور نسبت به نمونه اول مشخص است در نمونه اولیه این جت سه جایگاه حمل سلاح داشت که امیدوارم در نمونه رونمایی شده و پس بهینه سازی به تعداد جایگاه یاک ۱۳۰ برسد یاسین از صندلی اجکت K36 روسی درواقع نمونه ساخت داخل آن با نام سریر استفاده میکند این صندلی ها در چند حادثه اف ۵ و کوثر مورد ایراد واقع شدند امیدوارم این ایراد ها احصا و رفع شده باشند با توجه به تعبیه مخازن سوخت در بال های جنگنده این هواپیما می تواند بر خلاف اف ۵ با سوخت داخلی مناسب و بدون نیاز به مخزن سوخت خارجی پرواز اموزشی انجام دهد با توجه به خبر ایسنا در خصوص ثبت داده و تحلیل سه بعدی داده های پرواز جهت آموزش و عکس های رو نمایی به نظر می رسد کامپیوتر پرواز مناسبی در خصوص هواپیما در نظر گرفته شده است برون سپاری ساخت قطعات هر سازمان در هر زمینه تخصص دارد ساخت قطعه جهت جلوگیری از هزینه کرد بالا به آن سپرده شود نمایشگرهای کاکپیت توسط "صاایران"(صنایع الکترونیک ایران) ؛ شیشه/درب کانوپی ، صندلی پران و ارابه های فرود توسط "هسا" (هواپیماسازی ایران) ؛ بالها ، سکان افقی و عمودی توسط "پنها" (پشتیبانی نوسازی هلیکوپتری ایران) و قسمت دماغه و کاکپیت خلبان توسط صنایع هوایی "اوج" ساخته می شود موتور J85-GE-21 با پس سوز ۵ هزار پاند و بدون پس سوز ۳۶۰۰ پاند رانش تولید میکند نسخه بدون پس سوز یک نمونه غیر نظامی است که تغییرات بسیار از جمله حذف پس سوز نسبت به نسخه نظامی دارد یاسین پرنده سبک و مادون صوت است از این رو این موتور مناسب می‌باشد ( که نصب شده ) اما بزرگترین مشکل آن توربوجت بودن است که علارغم شتاب زیاد مصرف سوخت بسیاری نیز دارد ( گرچه نمونه توربوفن جی ۸۵ در ایران در دست توسعه است که امیداواریم ساخت ان و اجرای ان در اف ۵ و یاسین اجرا شود) نوع دقیق آلیاژ مورد استفاده در یاسین مشخص نیست با توجه به نمونه اول و هارد پوینت های در نطر گرفته شده در نمونه اولیه چنین به نطر می رسد یاسین توانایی حمل بمب و راکت برای عملیات پشتیبانی نزدیک هوایی دارد اما در این نقش در صورت بکارگیری مهمات در حد یاک ۱۳۰ حتما متحمل آسیب های بسیاری از جمله در سازه و موتور میشود باید دید سازه در نطر گرفته در این جنگنده از چه آلیاژی با چه قدرتی است و آیا توانایی به روز رسانی و افزایش مقاومت در آینده را دارد
  4. 1 پسندیده شده
    همون طور که دوستان فرمودند تغییر ورودی موتور و تا حدی کوچکتر شدنش البته بیشتر کردن فاصله دهانه ورودی نسبت به کنار بدنه که در نمونه اولیه تقریبا چسبیده بود احتمالا دلیل آئرودینامیکی داره و شاید بحث فراصوت باشه خروجی موتور هم تغییر کرده و قطعه ایی به انتهای موتور افزوده شده (به نظر نمیرسه پس سوز باشه .شاید موتور دیگری در نظر گرفته شده) جای آنتن عوض شده و به سمت کانوپی رفته در قسمت بالای سکان عمودی یک قطعه اضافه شده و در قسمت پایین منتهی به دم هواپیما با یک شیب به سمت بالا رفته که در نمونه اولیه کاملا صاف بود.
  5. 1 پسندیده شده
    سلام واقعا باید یک خسته نباشید و خدا قوت بگیم به متخصصین حوزه دفاعی. با دستان خالی و وضع بودجه و انواع تهدیدها و خطرات و بدون داشتن همکاری بین المللی و در محدودیت کامل تکنولوژیکی و ابزاری و در اوج نمی توانیم و نمی توانیم و ناامید سازی و هر روز توطئه ای جدید رقم زدن برای مایوس کردن مردم و متخصصین و بعضا متخصصان حوزه های مختلف که فقط زبان درازی دارند برای ناله کردن و گله کردن و زمین و زمان را بهم دوختن که نمیشه و نمیزارند و نمیتونیم و تا فلان شخص و فلان کشور دست نوازش! مقدس!! متمدنش!!! را بر سرمون نکشه ما هیچ نیستیم و ... این ها در سکوت دارند همه آرزوهایی که از بیش از 20 سال پیش ما در این تاپیک گاهی حتی با توپ و تشر و گله و عصبانیت و ( گاهی با توهین و تحقیر و ریشخند) مطرح میکردیم را قد به قدم پیش میبرند اون هم نه در شرایط عادی که زیر تهدید مدام ( خرابکاری صنعتی و ترور و در سال های اخیر جانی و مالی و تجاری و لحظه ای به کنار) و داشتن اولویت های به مراتب مهمتر و ثانیه ای و ... و خیلی آرام سعی میکنند کشور را یک قدم به پیش ببرند اون هم در منطقه ای که قبلا دشمن فرامنطقه ای بود و منطقه ای و حالا یک مشت خائن، وطن فروش و دندان تیز کرده برای تکه پاره کردن کشور هم سوار بر جهل و حماقت عده ای بهشون اضافه شده. هم باید با دشمن خارجی بجنگند و هم با جهل داخلی در این مسیر پیشرفت که هر روز یک جای کشور را به خودشون مشغول میکنند.
  6. 1 پسندیده شده
  7. 1 پسندیده شده
    بهش میگن قابلیت سنسور به شوتر S2S پهپادهای انتحاری هرچه باشند از نظر ISR محدود هستن و اگر امکانات کشف و شناسایی که لازمه اش مخابرات برد بلند و ماهواره ای و همچنین سنسورهای پیشرفته و گرانقیمت هست رو ببریم روی تک تک این پهپادها هزینه هاش سر به فلک میگذاره. برای نمونه هارپی از 1.5 تا 6 میلیون دلار قیمت گذاری شده.
  8. 1 پسندیده شده
  9. 1 پسندیده شده
  10. 1 پسندیده شده
    بوستر جهت استارت موتور نیست جهت لانچ هست چون پهپاد هیچ ارابه ایی جهت تیک آف روی باند نداره و البته قرار هم نیست داشته باشه.پهپاد با موتور روشن توسط بوستر لانچ میشه نحوه استارت موتور شاهد فقط کشیدن ساسات و چرخاندن ملخش هست .ولی موتورهای توربینی یه چیزی شبیه به استابلایزر احتیاج دارند
  11. 1 پسندیده شده
    ولی اینکه این ایده کارآمد باشه نظری ندارم
  12. 1 پسندیده شده
    صحبت ما درباره پهپاد انتحاریه و بحث قیمتی یک مقوله بسیار مهمه. قیمت چند برابری با یک موتور پیستونی (که برای پهپاد انتحاری موتوریکی از قطعات گران اون محسوب میشه)یک مانع برای بکار گیریش ست ولی این نوع موتور برای پهپادهایی که طبق وظیفه محوله نیاز به مداومت پروازی بالا دارند و مثل جنگتده ها عمر عملیاتی طولانی دارند مثل کمان۲۲ یا حتی مهاجر۶گزینه مناسبتری ست .موتورهای توربینی موتورهای بی صدایی نیستند و اثر حرارتی زیادی هم به جا می گذارند برای این منظور موتورهای الکتریکی براش لس گزینه مناسبتری هستند که هم سایلنت و ارزان و بدون حرارت هستند و هم بکار گیریشون بسیار ساده ست (حتی از موتورهای پیستونی)..موتورهای توربینی تانک با نوع هوایی اش تفاوتهای زیادی دارند الخصوص حساسیت به نوع سوخت البته استارت زدن برای روشن شدن که تجهیزات خاصی لازم داره.بحث تعمیر در پهپادهای انتحاری بی معنا ست ولی اگر در هنگام استفاده عملیاتی در میدان جنگ یک اشکال در کارکرد موتور بوجود آمده باشد تعمیر و راه اندازیش توسط هرمکانیک یا یک فرد آشنا به موتور امکان پذیرست
  13. 1 پسندیده شده
    یک نکته خیلی مهم در پهپادهای انتحاری :آیا ارزانی و اطمینان اون موتور پیستونی رو داره؟استفاده ازش(مثلا روشن کردن )در هر شرایط و امکانات محیطی و رزمی آسونه؟سوختش تقریبا همه جا در دسترس هست؟(سوخت شاهد بنزینه حتی از باک اتومبیلها هم میشه برداشت کرد)تعمیرش در صورت خرابی احتمالی در هنگام استفاده راحته و کار هر مکانیکی هست؟....
  14. 1 پسندیده شده
    نظر بعضی دوستان بود که این همان موتور فولکس بیتله . تصور بنده اینه که نیست .موتورهای دو زمانه ساده تر سبکتر و با حجم مساوی قدرت بیشتری تولید می کنند دورهای بالاتری رو تحمل می کنند کوچکتر هستند و ارزانتر البته مصرف سوخت بیشتری دارند در کل خوبه خیلی هم خوبه
  15. 1 پسندیده شده
    اولین بار که صدای شاهد136 رو شنیدم متوجه شدم موتور در دور بسیار بالایی کار می کنه که در موتورهای 4زمانه این دور اصلا چیز معمولی نیست اون هم برای زمان نسبتا طولانی. "تصویر بالایی شاهد در اون ارتفاع با دود پشت سرش" (مشخصه موتورهای دوزمانه ست به علت اینکه سوختش مخلوط روغن و بنزینه) در این موتور شاهد که 4سیلندر به شکل باکسر هست اثری از کارتل روغن نیست و از همه مهمتر شمع در نوک سر سیلندر واقع شده و جایی برای قرار گیری سوپاپها و میل سوپاپ وجود نداره !این یک موتور دو زمانه ست و موتور فولکس بیتل نیست.موتور فولکس بیتل یک موتور 4سیلندر باکسر 4 زمانه ست (شمع در بغل سیلندر و بالاترین جای کورس پیستون واقع شده و بالاش سوپاپها واقع شده) https://www.aparat.com/v/LlBUf/بازسازی_فولکس_قورباغه_ای
  16. 1 پسندیده شده
    این عکس رو با دقت ببینید (یکی از نمونه کارهای شاهد 136) : این عکسی از حمله پهپادهای شاهد 136 به مخازن سوخت کیف هست و پهپاد دقیقا پایین ترین حد ممکن از مخزن رو هدف داره تا در صورت آتش سوزی و با فرض موفقیت آتش نشان ها در خاموش کردن آتش سوراخ حاصله باعث نشت گسترده و هدررفت کامل سوخت بشه چون اگه از بالا مورد هدف قرار میداد تنها بخش بالای مخزن دچار آتش سوزی میشد که اون هم به سرعت با کف های سرد کننده میتونستن خاموشش کنن و از سوختن کامل مخزن پیشگیری کنن نهایتا درصد ناچیزی از مخزن میسوخت ولی در اقدامی هوشمندانه مخزن رو از پایین ترین نقطه زدن و با اینکه اوکراینی ها موفق شدن اتش سوزی رو مهار کنن سوخت به طور کامل نشت کرده و بخش اعظمیش به هدر رفته. مشابه همین دقت رو در حمله به مخازن ارامکو دیده بودیم. نکته وحشتناکی که تو این عکس نهفته است دقت خیره کننده این پهپاد در هدفگیری نیست بلکه مکانیزم ناشناخته این پهپاد در هدف گیری با دقت سانتی متر هست!!! ببینید شما با GPS میتونید مختصات هدف رو به پهپاد بدید و اونم بره خودشو بکوبونه به هدف البته همین جا هم کلی بحث وجود داره چون شما به GPS نظامی با دقت 30 سانتی متر دسترسی نداری و مجبوری از GPS تجاری استفاده کنی که حداقل 10 متر خطا داره اینش به کنار ولی چطور به پهپادی که هیچگونه مکانیزم هدفگیری ای (حرارتی - نشانه گذاری لیزری - تصویرساز - رادار موج میلیمتری و ...) نداره و هیچگونه هدایت اپراتوری هم نداره حالی میکنی که دقیقا به کجای مخزن بخوره؟!!!!!! برای این پهپاد همه چیز بر مبنای محاسبات پیچیده ریاضی و هندسی هست و سیستم ناوبری اون به قدری دقیقه که موقعیت لحظه ای پهپاد - زاویه و زمان دقیق شیرجه و نقطه ای که کلاهک باید در اون نقطه منفجر بشه رو با دقت سانتی متر محاسبه میکنه و ابدا خطا نمیزنه (به قولی یکی در میون نمیزنه) به نظر این حقیر که سواد ناچیزی از الکترونیک و کامپیوتر دارم مکانیزم ناوبری و هدفگیری این پهپاد یک شاهکار مهندسیه و نابغه های ریاضیدان و هندسه دان اونو طراحی کردند و حداقل تا به امروز نظیرش مشاهده نشده حتی نزدیک ترین پهپاد به شاهد 136 ما که هاروپ اسقاطیلی هست از یک دوربین انلاین بهره میبره و اپراتور در مرحله آخر هدایتش میکنه تا دقیقا به هدف بخوره و همین موضوع هم باعث بالا رفتن هزینه ساخت میشه و هم سنگین تر شدن و کاهش برد و کلاهک و ... هم اینکه به خاطر همین ارتباط انلاین به راحتی قابلیت اخلال و ... داره.
  17. 1 پسندیده شده
    پرواز شاهد 136 در وسط شهر کیف یعنی همه ی سامانه های پدافندی را رد کرده https://www.aparat.com/v/N6MLj حمله به مخزن سوخت با همکاری پهپاد شناسایی https://www.aparat.com/v/5xjWR عکس از پهپاد نازمون در حال گردش در کیف
  18. 1 پسندیده شده
    با توجه به این شایعه ای که زلینسکی در مورد فروش 2400 فروند شاهد به روسیه درست کرده، و اینکه روسیه 100 فروند هم قبلش دریافت و استفاده کرده بودن، جمعا 2500 فروند: آیا این شایعه ای که من مدتی پیش در مورد دارایی 5000 فروندی فقط شاهد و همین مقدار برای سری های دیگه درست کرده بودم دور از انتظاره؟! اگر این ادعا درست باشه، ایران نیمی از داراییش رو به روسیه واگذار کرده و بر اساس این ادعا، این مقادیر دست یافتنی هست. تصورم اینه که در ایران غریب به 15000 فروند از انواع انتحاری ساخته شده باشه، یا بصورت تدارک مواد و قطعات مورد استفاده و خطوطبا ظرفیت محدود سالانه اما کلی مورد بحث ایجاد شده. به نحوی که برای این مقدار همه قطعات منفصل تهیه شده هست، اما بخاطر کاهش هزینه و احتمال صرف نظر از ادامه(بدلیل مثلا ناکارآمدی یا پیشرفت تکنولوژی) فقط برای سر هم بندی و ساخت و نگهداری محصول نهایی(مثلا در حد 1000 فروند برای هر نمونه) هزینه میشه. یه مورد مشابه موشک کروز AGM158 هست که برای 10 هزار فروند تدارک دیده , 7250 فروند تحویل شده.
  19. 1 پسندیده شده
    همین الانش هم با موشکهای راداری و حرارتی البته با پرواز جنگنده چند میلیون دلاری میشه اونها رو زد.اما صحبت ما سر یک موشک ضد پهپادی بود که نصف قیمت شاهد باشه و به نظرم امکان پذیر نیست
  20. 1 پسندیده شده
    قرار شد یک موشک ارزان به نصف قیمت شاهد داشته باشیم سیستم هدایت رادیویی که می فرمایید احتمالا نیمه فعاله یعنی در مراحل آخر دوباره به هدایت اوپراتور نیاز داره .پهپاد در ارتفاع۴کیلومتری چطوری توسط این موشک رهگیری بشه؟سایر هدایتها بعید بدونم ارزانتر از منپدها در بیاد
  21. 1 پسندیده شده
    این هم هدایتش سیمی هست؟هدایت سیمی محدودیت بزرگی به نام برد داره دستکم به برد10کیلومتری نیاز داریم حالا اگر پهپاد در ارتفاع بالا باشه اصلا قابل رویت نیست که بشه هدایتش کرد
  22. 1 پسندیده شده
    دوشپرتاب چند صدهزار دلار هست و البته ممکنه موثر هم نباشه. توپ ضد هوایی هم باید با حجم گلوله و تعداد بر تعداد هدفی که میزنه تقسیم بشه که بازم ارزون قطعی در نمیاد. 2t5 نسخه صربستانی با 5 کیلومتر برد که میتونه هم کواد بزنه و هم امثال شاهد. البته من منظورم خود موشک نیست بلکه همون سیستم هدایت و قیمت هست.
  23. 1 پسندیده شده
    عمده ترین چیزی که باعث بشه یک موشک ضد پهپاد انتحاری از خود پهپاد ارزانتر در بیاد نوع هدایتشه.اگر منظور از معماری مالیوتکا هدایت سیمی در خط دید افقش هست !(حتی هدایت نیمه خودکارش برای هدفی به این کوچکی و پرسرعتی نسبت به تانک هم دردی دوا نمی کنه) فکر نکنم برای پهپاد کوچکی که در ارتفاع 60تا4000متری با سرعت180تا200کیلومتر در حرکته موثر باشه.منپدها و توپخانه های ضد هوایی گزینه بهتری هستند
  24. 1 پسندیده شده
  25. 1 پسندیده شده