برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 5 آبان 1403 در همه مناطق
-
5 پسندیده شدهبسم ا... جنگ در اوکراین روز نهصد وپنجاه و هفت الی نهصد و شصت و سوم هفدهم الی بیست و سوم اکتبر2024 سرخط اصلی خبرهای این هفته ... اعزام واحدهای عملیات ویژه ارتش کره شمالی به روسیه ...!!!! جنگ در اوکراین – شانزدهم اکتبر 2024 1- میل بلاگرهای روسی مدعی اند که عناصر ناشناسی ، نیکیتا کلنکوف ، جانشین فرماندهای مرکز آموزشی نیروهای عملیات ویژه ارتش روسیه را در حومه مسکو ترور کرده اند . منابع اوکراینی فرانسه قصد دارد تا با یک برداشت 300 میلیون یورویی 12 دستگاه هویتزر جدید سزار به اوکراین تحویل دهد درگیری مستقیم لئوپارد-2 اوکراینی و نفربر ارتش روسیه - اکتبر 2024 https://aparat.com/v/dtv4215 2- ارتش اوکراین همچنان در محورهای خاصی از تورتسک و پوکروفسک در حال پیشروی است . صندوق بین المللی پول پیش بینی پایه خود را به روز نمود جنگ در سه ماهه آخر سال 2025 به پایان می رسد در سناریوی به روز شده، جنگ در سه ماهه آخر سال 2025 فروکش می کند که اثر کاهنده قوی خواهد داشت، اما اوکراین می تواند رشد متوسط (اقتصادی) را حفظ کند 3- ارتش روسیه همچنان در استان کورسک ، چاسیویار- پوکروفسک و کوراخف پیشروی می کند. نبرد در جبهه کورسک ارتش روسیه در حال پیشروی است، عملا لیوبیموفکا را تصرف شده ، زلنی شلیاخ، مالایا لوکنیا و پلخوو نیز در معرض حملات روسها هستند عملیات واحدهای روسوگاردیا ارتش روسیه در محور کورسک- اکتبر 2024 https://aparat.com/v/xga752f 4- منابع غربی مدعی اند که برخی از شرکت های دفاعی روسیه به دلیل تحریم های غرب با مسائل کنترل کیفیت دست و پنجه نرم می کنند. دیمیتری روگوزین، رئیس سابق آژانس فضایی روسیه در 17 اکتبر شکایت کرد که کارخانه اتومبیل اولیانوفسک (UAZ) دارای مشکلات کنترل کیفیت است روگوزین قبلاً از کیفیت موتورهای کامیونهای UAZ Patriot که نیروهای روسی برای حمل و نقل در اوکراین استفاده میکنند، شکایت کرده بود. فالکروم های اوکرینی درگیری مستقیم آبرامز و برادلی اوکراینی وپیاده نظام ارتش روسیه-کورسک-اکتبر2024 https://aparat.com/v/yxtpv59 5- منابع اوکراینی معتقدند که کارخانه هوانوردی چکالوف روسیه 9 فروند جت ضربتی سوخو-34 را در سال 2024 تولید نموده که آخرین دسته سه فروندی آن را در سپتامبر 2024 به نیروی هوایی این کشور تحویل داد. برهمین اساس گفته می شود که صنعتی دفاعی روسیه از زمان شروع تولید انبوه این هواپیما در اواخر دهه 2000 یا اوایل دهه 2010 بین 170 تا 172 فروند پرنده را تولید کرده است. انهدام یک پل روسی در محور کونکا/ کورسک 18 اکتبر 2024 عملیات بالگردهای میل-27 ان ام ارتش روسیه - اکتبر 2024 https://aparat.com/v/gqy1ch7 6- میل بلاگرهای اوکراینی اعلام کرده اند که فرماندهی نظامی بلاروس به تقویت دفاع هوایی و قابلیت های نیروی هوایی خود ادامه می دهد. روهای بلاروس در حال تشکیل 62 هنگ موشکی ضد هوایی در گرودنو (نزدیک مرز بلاروس با لیتوانی) هستند که مجهز به سامانههای دفاع هوایی TOR-M1/M2 توسط روسیه است. فرماندهی نظامی روسیه یک گروه عملیاتی از واحدهای پدافند هوایی ارتش یازدهم و پدافند هوایی نیروهای هوافضا متشکل از عناصر هنگ موشکی ضد هوایی 1533 (لشکر 93 دفاع هوایی) و هنگ 1530 موشکی ضد هوایی (لشکر 25 پدافند هوایی) را به فرودگاه های بارانویچی، مازیر و زیابروکا بلاروس منتقل کرده اند. حملات موشکی ارتش اوکراین به شبه جزیره کریمه 17 اکتبر 2024 عملیات جستجو ونجات رزمی بالگردهای میل-8 ارتش روسیه - اکتبر 2024 https://aparat.com/v/ypv08fk اوکراین / باخموت - 26 سپتامبر- 17 اکتبر 2024 روسیه /کورسک - 17 اکتبر 2024 انهدام سامانه جنگ الکترونیک R-934B ارتش روسی- اکتبر 2024 https://aparat.com/v/hlb3qmy جنگ در اوکراین – هفدهم و هجدهم اکتبر 2024 1- سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی (NIS) گزارش داده که تقریباً 1500 نیروی ویژه کره شمالی به شرق روسیه منتقل شده است، جایی که قبل از اعزام به صحنه جنگ اوکراین باید آموزش های ویژه ای را پشت سر بگذارند . این منبع مدعی شده که هفت کشتی ناوگان اقیانوس آرام روسیه تقریباً 1500 نیروی ویژه کره شمالی را از Chongjin، Hamhung و Musudan در کره شمالی به ولادیووستوک روسیه بین 8 تا 13 اکتبر منتقل کردند و کره شمالی دومین دسته از پرسنل نظامی خود را به زودی به روسیه اعزام خواهد کرد. این نیروها اکنون در ولادی وستوک، اوسوریسک، خاباروفسک و بلاگووشچنسک در شرق روسیه مستقر هستند. ادعاهایی وجود دارد مبنی براینکه ارتش روسیه برای پرسنل کره شمالی لباس، سلاح و کارت شناسایی جعلی روسی صادر کرده است که ادعا می کند کره شمالی ساکنان جمهوری های سخا و بوریاتیا هستند. به احتمال بسیار کره شمالی حدود 12 هزار سرباز را برای جنگ دراوکراین اعزام خواهد کرد . اوکراین پیامدهای انتقال نیروهای کره شمالی برای جنگ علیه اوکراین را تحلیل می کند. سازمان اطلاعات کره جنوبی گزارش مفصلی از انتقال نیروهای کره شمالی به روسیه منتشر کرده است. با تمام داده ها و عکس ها به گفته آنها، این کار از اوایل اکتبر آغاز شد و 1500 سرباز کره شمالی در حال حاضر در آن شرکت داشته اند. در اوایل ماه اوت، معاون اول وزیر صنایع نظامی ، کیم جونگ سیک از فدراسیون روسیه بازدید کرد، چندین بار از سکوی پرتاب موشک KN-23 کره شمالی با ده ها افسر کره شمالی بازدید و بر پرتاب ها در محل نظارت کرد. انتقال نیروها از ۸ تا ۱۳ اکتبر بر روی ناوهای جنگی نیروی دریایی روسیه آغاز شد. 4 فروند کشتی و 3 ناوچه بین فدراسیون روسیه و کره شمالی رفت و آمد کردند و پرسنل و تجهیزات نظامی را منتقل کردند. این اولین بار از سال 1990 است که ناوگان روسیه وارد کره شمالی می شود. بدترین گزینه برای کیف این است که نیروهای کره شمالی جایگزین روس ها در عقبه و مناطق لجستیکی شوند. این امر هزاران نیروی روسی را آزاد می کند که می تواند فوراً مورد استفاده قرار گیرد. نشریه کره تایمز حدود 1500 سرباز قبلاً از کره شمالی به روسیه منتقل شده اند این نیروها با استفاده از چهار فروند کشتی و سه شناور اسکورت متعلق به روسیه شهرهای چونجین، همهونگ و موسودان به ولادی وستوک منتقل شدند. سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی اعلام کرد که انتظار دارد مرحله دوم این انتقال به زودی انجام شود. در مجموع، طبق داده های وی، قرار است 12 هزار پرسنل نظامی از کره شمالی به روسیه اعزام شوند. نیروهای کره شمالی مستقر در روسیه در نقاط مختلف خاور دور از جمله ولادیووستوک، اوسوریسک، خاباروفسک و بلاگوشچنسک مستقر هستند. آنها در واحدهای نظامی روسیه در آنجا ادغام شدند و لباس نظامی و سلاح روسی دریافت کردند. عکس ماهوارهای ظاهراً یک کشتی نظامی روسیه را نشان میدهد که بندر ناجین کره شمالی را ترک میکند. با این حال، مشخص نیست که چه چیزی را حمل می کند، سرباز یا سلاح؟!! ویدئویی ادعایی ورود نیروهای عملیات ویژه کره شمالی به روسیه - اکتبر 2024 با این حال میل بلاگرهای روسی مدعی هستند که این نیروها همگی روسی بوده و برای شرق روسیه هستند. https://aparat.com/v/zgk887r اکونومیست: ارتش روسیه 50 درصد از قلمروهای منطقه کورسک را بازپس گرفته است و ممکن است به زاپروژیه حمله کند. یک مقام ارشد اوکراینی می گوید هدف بعدی روسیه می تواند حمله به شهر زاپوروژیه، یک مرکز صنعتی بزرگ در جنوب اوکراین باشد. روسیه نیمی از خاکی را که اوکراین قبلاً در منطقه کورسک تصرف کرده بود، پس گرفته است. محورهای زاپوروژنیه و دنیروپتروفسک برای توانایی دفاعی اوکراین اهمیت استراتژیک دارند، بسیار بیشتر از دونباس که در حال حاضر عملیات نظامی اصلی در آن انجام می شود. عملیات جتهای ضربتی سوخو-25 - کورسک - اکتبر 2024 به نحوه پُر کردن پخش کننده های شراره سوخو-25 دقت کنید تعداد پخش کننده های روسی فراگفوت بطور مستقیم نتیجه حداقل 7 سال عملیات این جنگنده ضربتی در افغانستان است https://aparat.com/v/vjwnh3r 2- ادعاهایی مستند به ویدئوهای نامشخصی وجود دارد که با گزارش های اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه مطابقت می کند ، اما به طور مستقل گزارش های اطلاعاتی را تاکنون تایید نکرده است. تلگراف اوکراین در حال ساخت پهپادی است که قادر به رهگیری پهپادهای کامیکازه طراحی ایران و روسیه است. پهپاد اول شخص موسوم به Sting اکنون می تواند با سرعتی بیش از 100 مایل در ساعت و در ارتفاعات نزدیک به 10000 فوت پرواز کند. 3- ارتش روسیه در بحبوحه گزارش های اولیه از شروع شرایط زمین گل آلود پاییزی، فعالیت های سوار-زرهی خود را در غرب استان دونتسک تشدید کرده است. روسلان موزیچوک، سخنگوی گارد ملی اوکراین در 18 اکتبر مدعی شد که نیروهای روسی به طور فزاینده ای حملات سوار-زرهی خود را قبل از شروع شرایط زمینی گل آلود در اوکراین در پاییز 2024 گسترش داده اند . موزیچوک اظهار داشت که نیروهای روسی اخیراً استفاده از نفربرهای زرهی و تانک ها را در حملات در مسیرهای پوکروفسک و کوراخوف افزایش داده اند، اما خاطرنشان کرد که نیروهای اوکراینی به طور مؤثر خودروهای زرهی روسی را در این محور ها منهدم می کنند. در روزهای اخیر ، منابع روسی و اوکراینی بدتر شدن شرایط زمینی در سراسر خط مقدم در اوکراین را گزارش کردهاند، و بروز شرایط زمینی گل آلود احتمالاً فرماندهی نظامی روسیه را به تشدید عملیات تهاجمی سوار-زرهی در غرب استان دونتسک وادار خواهد کرد. درگیری های ارتش روسیه و اوکراین در محور خرسون اوکراین / دونتسک - 9 الی 18 اکتبر 2024 4- کشورهای غربی همچنان در حال اعلام کمکهای خود به اوکراین هستند . آلمان در 17 اکتبر یک بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین را اعلام کرد که شامل 8 تانک لئوپارد ،20 خودروی جنگی پیاده نظام ماردر ; دو سیستم راداری ،4000 فروند پهپاد تهاجمی نامشخص؛ 42000 گلوله 40 میلی متری توپخانه یک سیستم دفاع هوایی IRIS-T SLM است. مارک روته، دبیرکل ناتو در 17 اکتبر اعلام کرد که این پیمان در تلاش است تا باقیمانده 40 میلیارد یورو (حدود 43 میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین را تا نشست بعدی ناتو در ژوئن 2025 ارائه کند . به غنمیت گرفته شدن یک دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام برادلی - کورسک - اکتبر 2024 عملیات سامانه دفاع هوایی پانسیر -کورسک - اکتبر 2024 https://aparat.com/v/xwo23l8 پیش ازاین ، ناتو 20.9 میلیارد یورو (حدود 31 میلیارد دلار) به اوکراین کمک کرده بود. بیل بلر وزیر دفاع کانادا در 18 اکتبر اعلام کرد که کانادا 64.8 میلیون دلار کانادا (حدود 47 میلیون دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل سلاح های سبک، مهمات، تجهیزات حفاظتی و بودجه برای آموزش نیروهای اوکراینی می شود. نخست وزیر هلند دیک شوف در 17 اکتبر اعلام کرد که هلند 271 میلیون یورو (حدود 294 میلیون دلار) برای خرید گلوله های توپخانه برای اوکراین اختصاص خواهد داد. وزیر دفاع لتونی، آندریس اسپرادز و وزیر دفاع لیتوانی، لوریناس کاسیوناس در 18 اکتبر اعلام کردند که لتونی، لیتوانی و استونی 0.25 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حمایت از اوکراین اختصاص خواهند داد. دانمارک در 17 اکتبر اعلام کرد که 2.4 میلیارد کرون دانمارک (حدود 348 میلیون دلار) به اوکراین برای خرید تجهیزات نظامی جدید اختصاص خواهد داد و با شرکای بینالمللی قراردادهایی برای اهدای مواد برای حمایت از تجهیزات اوکراین برای تیپهای جدیدش امضا کرده است. گل شمعدانی در حال اجرای عملیات کریستوفر کاولی، فرمانده ناتو در اروپا روسیه متحمل خسارات زیادی در اوکراین شد، اما تجارب بدست آمده از جنگ را مطالعه کرده ، بهبود داده و اجرا می کنند. پایان جنگ در اوکراین، مهم نیست که چگونه به نظر می رسد، ولی ارتش روسیه از امروز قوی تر خواهد بود. این نیروها در مرزهای اتحاد ما قرار خواهند گرفت حریفی با مهارت های واقعی، انبوهی از نیروها و نیات روشن." 5- برنامه پاداش برای عدالت وزارت امور خارجه ایالات متحده (DoS) تا 10 میلیون دلار برای اطلاعاتی که به شناسایی یا محل استقرار عناصر خارجی که قصد دارند در انتخابات ایالات متحده دخالت از جمله اعضای وبلاگ نظامی Rybar، جایزه تعیین کرد. 6- ارتش روسیه همچنان در محورهای استان کورسک ، کوپیانسک، کرمینا، کوراخوف و ولیکا نووسیلکا در حال پیشروی است. اوکراین / کوپیانسک - سواتوو - 10 الی 19 اکتبر 2024 روسیه /کورسک - 18 اکتبر 2024 روسیه / کورسک - 19 اکتبر 2024 جنگ در اوکراین – نوزدهم اکتبر 2024 1- به گفته میل بلاگرهای اوکراینی ، پهپادهای این کشور در شب 18 تا 19 اکتبر به کارخانه تولید تجهیزات میکروالکترونیک "Kremniy El" در شهر بریانسک حمله کردند. شبیه سازی رایانه ای حمله ارتش روسیه به ناتو ائتلاف برای اعمال ماده 5 پیمان به 10 روز زمان نیاز دارد و سربازان آلمانی نقش کلیدی در دفاع از کشورهای بالتیک دارند. این شبیه سازی توسط مرکز جنگ نسل جدید انجام شده است. این سناریو شامل "حمله روسیه به جناح شرقی ناتو در سال 2027" است. هدف از شبیه سازی، شبیه سازی و تحلیل پاسخ ناتو به حمله روسیه و تدوین استراتژی برای دفاع از کشورهای بالتیک است. در عین حال، نیروهای مسلح آلمان و واحدهای کشورهای ناتو نقش اساسی در دفاع از کشورهای بالتیک خواهند داشت. در حال حاضر حدود 800 سرباز آلمانی در لیتوانی خدمت می کنند که مجهز به "تعداد قابل توجهی از وسایل نقلیه و سیستم های تسلیحاتی" هستند، از جمله چندین تانک لئوپارد 2 تا پایان سال 2027، گروه آلمانی باید به یک تیپ (4800 سرباز و 200 غیرنظامی) افزایش یابد و 44 تانک لئوپارد 2 مجهز گردد. در بدترین سناریو، ده روز میگذشت که کشورهای ناتو به ماده 5 (دفاع جمعی از اتحاد) استناد کرده و نیروهای کمکی را اعزام میکردند. بر اساس ایده توسعه دهندگان غربی این طرح، روسیه از لتونی و همچنین از بلاروس و کالینینگراد حمله می کند. لیتوانی و متحدانش مجبور به عقب نشینی می شوند و یک گردان تانک آلمانی مستقر در این کشور یک مانور درخشان (نقل قول) انجام می دهد که روند نبرد را در شمال کشور تغییر می دهد. علاوه بر این، در عرض 7-10 روز، بوندسوهر ارتش روسیه را از نظر عددی برتر شکست داده و پیشروی آنها را در شمال متوقف می کند. تا پایان نبرد ده روزه، نیروهای لیتوانی 17 تانک، 145 خودروی زرهی و 3650 سرباز را در رویدادهای شبیه سازی شده از دست دادند. "تلفات" روسیه به طور قابل توجهی بیشتر بود: 411 تانک، 1019 خودروی زرهی و 11420 کشته. به گفته نویسندگان این مطالعه، با این حال، لیتوانی در کمتر از دو هفته درگیری شدید "ویران شده و تا حدی اشغال می شد". میگ-29 نیروی هوایی اوکراین و مهمات AASM-250 هامر - اکتبر 2029 https://aparat.com/v/rrf92p2 2- ارتش روسیه همچنان در محورهای استان کورسک ، تورتسک، پوکروفسک و شهر دونتسک در حال پیشروی است. حملات انبوه پهپادی اوکراین / 20 اکتبر 2024 روسیه /کورسک - 20 اکتبر 2024 جنگ در اوکراین – بیستم اکتبر 2024 1- ارتش اوکراین در شب 19 تا 20 اکتبر حملات پهپادی جدیدی را علیه پایگاه هوایی لیپتسک-2 در نزدیکی شهر لیپتسک و شرکت دفاعی دولتی روسیه Sverdlov در دزرژینسک، استان نیژنی نووگورود انجام داد. کاربرد مهمات حاوی گاز کلر توسط ارتش اوکراین در محور کورسک یک ریزمهمات منفجر نشده DM1216 از یک گلوله دود 155 میلی متری آلمان را نشان می دهد. ماموریت اصلی این مهمات ایجاد پرده دود بود ولی ظاهرا محتوای درونی آن در آلمان یا اوکراین تغییر داده شده.. 2- ارتش اوکراین در شمال سودژا و ارتش روسیه در محورهای تورتسک و سلیدوف پیشروی جدیدی را ثبت کرده اند. اوکراین / دونتسک - 19 الی 21 اکتبر 2024 روسیه /کورسک - 21 اکتبر 2024 جنگ در اوکراین – بیست و یکم اکتبر 2024 1- لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در 21 اکتبر به کیف سفر کرد و از بسته کمک نظامی جدید 400 میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.این بسته کمک شامل مهمات اضافی برای هیمارس ، مهمات توپخانه 155 میلی متری و 105 میلی متری؛ گلوله های خمپاره 60، 81 و 120 میلی متری؛ موشک های ضد زره تاو ، جاولین ، نفربرهای زرهی ام-113 ; تجهیزات ارتباطی ماهواره ای؛ و سلاح های سبک و مهمات است. بلومبرگ کشورهای غربی هنوز نتوانستهاند در مورد استفاده اوکراین از سلاحهای دوربرد برای حمله به خاک روسیه به اجماع برسند 2- ارتش اوکراین در بخش غربی منطقه برجسته کورسک پیشروی های جدیدی را ثبت کرده است. بلومبرگ رئیس جمهور کره جنوبی نشست اضطراری درباره انتقال نیروهای کره شمالی به روسیه برگزار کرد یون سئوک یول، رئیسجمهور، روز جمعه یک نشست امنیتی اضطراری برای گفتگو درباره آخرین تحولات برگزار نمود و بیانیهای از دفتر وی آنها را «تهدیدی جدی امنیتی» برای کره جنوبی و جامعه بینالمللی خواند. 3- ارتش روسیه همچنان در غرب کرمینا، جنوب شرق پوکروفسک و جنوب شرق کوراخوف در حال پیشروی است . اوکراین / جنوب دونتسک - 13 الی 22 اکتبر 2024 روسیه /کورسک - 22 اکتبر 2024 جنگ در اوکراین – بیست و دوم اکتبر 2024 1- نیروهای اوکراینی در شب 21 تا 22 اکتبر مجموعهای از حملات پهپادی را علیه کارخانههای تقطیر در روسیه که محصولاتی را برای ارتش روسیه تولید میکنند، انجام دادند . IRIS-T های اوکراینی 2- کره جنوبی ممکن است در پاسخ به گزارش استقرار نیروهای کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ روسیه در اوکراین، ارسال مستقیم تسلیحات و پرسنل اطلاعاتی به اوکراین را بررسی کند. خمپاره سبک 120 میلی متری خودکششی آلاکران ، بریتانیایی-اسپانیایی Milanion NTGS سوار بر شاسی تویوتا لندکروزر / ارتش اوکراین 3- نظرسنجی اخیر روسیه نشان میدهد که ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه از حمایت گسترده در میان شهروندان روسیه برخوردار است، حتی اگر بسیاری با برخی از سیاستهای کرملین، از جمله در مورد جنگ، موافق نباشند. 4- ارتش روسیه همچنان در محورهای استان کورسک و در نزدیکی کوراخوو و وولدار پیشروی می کنند. خط تولید تانک / اورال واگن زاو.ود - روسیه ، اکتبر 2024 5- نیروهای روسی تمرینات نظامی چند جانبه را با شرکای بین المللی از جمله ایران در چارچوب رزمایش دریایی «IMEX 2024» که از 19 تا 20 اکتبر در اقیانوس هند برگزار شد، انجام دادند . روسیه / کورسک - 23 اکتبر 2024 اوکراین / پوکروفسک 7 الی 23 اکتبر 2024 جنگ در اوکراین – بیست و سوم اکتبر 2024 1- ارتش روسیه پیشرفتهای تاکتیکی قابل توجهی را در داخل و اطراف سلیدوو صورت داده ، اما تمرکز آشکار فرماندهی ارتش روسیه بر ایمنسازی سلیدوف به ضرر توانایی نیروهای روسی برای تداوم یک عملیات تهاجمی در محور پوکروفسک تمام شده است. منابع اوکراینی ارتش روسیه یک واحد نظامی به استعداد 200 هزار نفر را در محور زاپوروژنیه و خرسون متمرکز کرده است تلگراف یکی از ناشناس ترین واحدهای رزمی جهان احتمالاً به اوکراین منتقل شده است - نیروهای عملیات ویژه کره شمالی نیروهای ویژه 200 هزار نفری کره شمالی دارای 12 تیپ پیاده سبک، سه لشکر شناسایی، سه لشکر هوابرد و سه لشکر تک تیرانداز هستند. SSO کره شمالی «نیروهای بسیار واجد شرایط مجهز به بهترین تجهیزات موجود برای مأموریتهای خطرناک اما مهم» محسوب می شوند در عین حال، کارشناسان نظامی معتقدند که نیروهای ویژه کره شمالی از نظر تجهیزات رمز کننده و هدایت آتش عقب هستند و همچنین مواد منفجره پیشرفته ندارند. 2- مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه در 23 اکتبر بر قصد ایران برای افزایش روابط با روسیه و جمهوری خلق چین تاکید کرد. چهره واقعی جنگ // سرباز اوکراینی در کورسک 3- پنتاگون و کاخ سفید استقرار نیروهای کره شمالی در روسیه را تایید کردند. گودال ناشی از برخورد یک تیر مهمات سری کاب ( هدایت شونده ) روسی برادلی به غنیمت گرفته شده در کورسک / اکتبر 2024 4- ارتش اوکراین و روسیه همچنان در استان کورسک پیشروی می کنند ولی واحدهای روسی پیشروی های جدیدی را در محورهای کوپیانسک ، پوکروفسک و ووهلدار ثبت کرده اند . پی نوشت : منبع 1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5 منبع6 منبع7 8- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. سوپرتکنیکال / احتمالا در آفریقا ... ترکیب عجیبی هست ادعاهایی وجود دارد که ارتش عبری این خودروی مسلح به راکت انداز 107 م.م را در جنوب لبنان از حزب ا...به غنمیت گرفته است .
-
2 پسندیده شدهخنک کاری قطعات توربین پوشش دهی فلزات از دیرباز برای مقاومت در برابر انتقال حرارت و زنگ زدگی(اکسید شدن مورد استفاده بود نیاز روز افزون به انرژی الکتریکی درخواستها برای افزایش تولید برق توسط توربینها را افزایش داد برای این کار چهار راه وجود دارد. افزایش دما، افزایش سرعت، افزایش ابعاد، افزایش فشار کاری. افزایش ابعاد تا حد امکان انجام یافته بود، افزایش دما سبب افزایش اتلاف میشود راه باقیمانده افزایش فشار و سرعت دوران بود که به صورت ناگزیر افزایش دما و استهلاک را در پی دارد. و عمر قطعات را به شدت کاهش میدهد. افزایش فشار سبب افزایش خزش هوا بر روی پرهها و گرمتر شدنآنها شده و عمر آنها را به شدت کاهش میدهد. در دهه ۸۰ به صورت جدی بر روی این مساله کار شد اولین راهکار ایجاد انتقال دهندههای حرارتی بر روی نقاط گرم توربین است. اجرای پروژه هواپیمای SR71 با موتور پرات ویتنیj58 با استفاده از این تکنیک اجرا شد به گونهای که سامانه خنک کاری نازل امکان استفاده از پس سوز را در سرعتهای بیش از سه ماخ به صورت پیوسته مقدور کرد کاری که تا آن زمان مقدور نبود. لولههای خنک کاری را در نازل موتور مشاهده میکنید. این اقدام گرچه راهگشا بود اما مشکل خزش هوا بر روی پرهها و ساییدگی شدید قعات را حل نمیکرد. قدم بعد در این زمینه پوشش دهی قطعات با اکسید آلومینیوم بود اکسید آلومینیوم مادهای سخت است که عملا بر روی قطعات بالاخص پرهها فرایند اکسید شدن را متوقف و با خاصیت سرامیکی خود خزش را کاهش میدهد نکته دیگر سهولت ایجاد این پوشش است با روشهایی چون آبکاری، پوشش دهی با بخار حرارتی، پوشش دهی با بخار الکترونی یا پوشش دهی با بخار لیزری آلومینیوم خالص این روش مقدور است در اثر حرارت توربین آلومینیوم به سرعت اکسید شده و پوشش کریستالی را ایجاد میکند. در سال ۱۹۵۸ نیروی هوایی درخواست پرندهای با سریعترین سرعت و بالاترین ارتفاع ممکن را داد که به پروژه X15 معروف شد این هواپیما باید در لبه فضا و با بیشترین سرعت پرواز می کرد به همین منظور پیشران این هواپیما از نوع راکت تعریف گردید و نمونه اولیه آن در ۱۹۶۳ پرواز کرد و به ارتفاع پروازی ۸۰ کیلومتر رسید اما در سال ۱۹۶۷ پرواز این نمونه در ارتفاع ۱۸ کیلومتری سبب سقوط آن گردید هنگامی که خلبان در سرعت بالای صوت مانور چرخش (Spin) را انجام داد پرنده فشار ۱۵ جی را متحمل و خزش شدید هوا سبب نوسان در قطعات بدنه گردید صفحات کنترلی و هیدرولیک نتوانستند بر این نوسانات غلبه کنند و پرنده از کنترل خارج شد و پس از طی مسیر ۱۸۰ کیلومتری به زمین خورد. نسخه بعدی مورد بازبینی قرارگرفت و مسیرهای مایع خنک کننده آمونیاک در نازلها و پوشش دهی بدنه و موتور با استفاده از اکسید زیرکونیوم بود بخشی از خروجی نازل را در شکل پایین چپ مشاهده میکنید برش انتهای نازل لولهها و مسیرهای خنک کننده آمونیاک را نشان میدهد کل بدنه داخلی نازل با اکسید زیرکونیوم پوشش داده شد. ( این هواپیما در سال ۱۹۶۴ به سرعت ۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت ۶.۷ ماخ دست یافت که تاکنون پرندهای به آن دست نیافته است) پروژه X15 تحولی در ساخت توربینها ایجاد کرد چرا که ناسا به عنوان مجری پروژه و با هزینه پنتاگون به عنوان کارفرما هر چهار توربینساز آمریکایی (پرات ویتنی، جنرال الکتریک، گرت توربیین و موسسه تحقیقات جنوب شرق) را به کار گرفت و در تعامل با آنها نمونهها را ارتقا داد. این مساله در Frame 6B جنرال الکتریک وهمچنین Frame7B به وضوح قابل مشاهده است. نمونهای از تحقیقات و خوردگی ناشی از خزش بر روی لایههای مختلف پوشش دهی را مشاهده میکنید رویه خروجی نازل با ۴ لایه مختلف پوشش داده شده است. این تحقیقات به سرعت اثر خود را در توربینها نشان داد در تصویر زیر عملکرد دو پره یکی با پوشش و دیگری بدون پوشش مشاهده میکنید میزان کارکرد هر دو پره ۱۵۰۰۰ ساعت و قطعه موتور بویینگ ۷۴۷ است به وضوح عدم پوشش دهی سبب اکسید شدن( به عبارتی سوختن) قطعه شده است. نکته دیگر در پوشش دهی قطعات روش پوشش دهی است در شکل زیر دو قطعه با عمر ۴۲۲۳ ساعت و پوشش زیرکونیوم رامشاهده میکنید.قطعه سمت چپ با روش بخار پلاسما و سمت راست با روش بخار الکترونی پوشش دهی شد. به وضوح اثر بهتر پوشش دهی با روش بخار الکترونی را مشاهده میکنید. روش پوشش دهی بخار الکترونی، تبخیر فلز پوشش به وسیله توپ الکترونی انجام شده و با اعمال ولتاژ مثبت لایه زیرین بخار بر روی قطعه مینشیند این فرایند در خلا اتفاق میافتد تا غلظت اکسیژن تاثیری بر آلیاژ یا ضخامت پوشش نداشته باشد. تاثیر اضافه کردن اکسید ایتریوم بر اکسید زیرکونیوم را در دیاگرام فاز مشاهده مینمایید فازهای T,Cو Mهرکدام ساختار یک نوع کریستال را نشان میدهند به عنوان مثال غلظت ۱۰ درصد اکسید ایتریوم در زیر دمای ۲۰۰۰ درجه ترکیب کریستال سه وجهی و مکعبی را دارد و در بالای ۲۰۰۰ درجه ساختار مکعبی خالص میشود این ساختارها مقاومت فلز در برابر تنش و رسانایی حرارتی فلز را افزایش میدهد اما برای استفاده به عنوان عایق حرارتی و برای مقاومت در برابر ترک خوردگی اصلا مناسب نیستند فاز L آلیاژ مایع و بدون ساختار است که بیشترین مقاومت حرارتی و بیشترین مقاومت در برابر شکست را دارد. با استفاده از سرد کردن سریع ساختار مایع را در فلز حفظ میکنند و آن ساختار را در دمای پایین ایجاد میکنند. حفظ این ساختار عمر قطعه را مشخص میکند. شکل زیر محاسبه زمان عمر عایق حرارتی را مشخص می کند. نوع آلیاژ نیز بر فرایند تخریب قطعه تاثیر گذار است شکل زیر میزان مقاومت آلومینیوم، پلاتین و آلیاژ نیکل-کروم-آلومینیوم- ایتریوم را نشان میدهد. به صورت مشخص کار بر روی آلیاژهای تخصصی نیازمند تجربه و آزمایشهای متعدد است و هزینه بالای قطعه مربوط به خود فلز نیست بلکه هزینه آزمایشات ناموفق برای رسیدن به قطعه مناسب است. نمودار فوق میزان مقاومت آلیاژهای مختلف در برابر سوختگی(اکسید شدن) را نشان میدهد این نمودار مربوط به سندی با قدمت بیش از ۴۰ سال است و در آن تاریخ استفاده آلیاژ تیتانیوم برای توربینها منسوخ شده بود. نمودار فوق نتیجه تست برروی یک قطعه با روش پوشش دهی پلاسما و پوشش دهی بخار الکترونی است که به ۴ تولید کننده سفارش داده شده بود تولید کنندگان شامل جنرال الکتریک-پرات ویتنی- گریت توربین و دفتر تحقیقات جنوب شرق است. نکتهای که در کشور ما مغفول مانده و از ترس شکست آزمایش و هزینه آن به جای هزینه بر روی تحقیق، تمام تلاش خود را معطوف به مهندسی معکوس میکنیم. منبع https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20090018047/downloads/20090018047.pdf استفاده از این مقاله با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز است.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دومین ویدئو از شکار الماس حزب ا.. علیه ارتش عبری آبان 1403 https://www.aparat.com/v/jbnvgx7
-
1 پسندیده شدهتدارک کشتیها برای اعزام یک لشکر از ایران به غزه ! حسین الله کرم از فرماندهان دفاع مقدس در تلویزیون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «از هر استانی یک گروهان آماده کردهایم و لشکر یکم تشکیل شده و آمادهایم تا یک کشتی به سمت غزه بفرستیم.» روایت الله کرمی از کشتیهایی که تدارک دیده شده را میبینید و میشنوید. لینک ویدئو : منبع پی نوشت : ازین دست از حرکات رسانه ای برای القای امکان واکنش های عجیب و غریب از طرف ما در برابر صهاینه ، به این جنایتکاران ، به شدت نیازمندیم .
-
1 پسندیده شدهتوربینهای سیکل ساده و سیکل ترکیبی توربینهای گازی بخشی از انرژی سوخت را به کار قابل استفاده تیدیل میکنند و مابقی را به صورت حرارت از خروجی توربین به صورت حرارت خارج میکنند این فرایند به چرخه برایتون معروف است دمای گاز خروجی از توربین بین ۴۸۰ تا ۵۶۰ درجه است از طرفی نیروگاههای حرارتی زغال سنگی یا مازوت سوز آب را با صرف سوخت زیاد به دمای ۴۵۰ درجه میرساندند تا با تولید بخار خشک توربین بخار را به حرکت درآورده و نیروی برق تولید کنند. با توجه به اینکه گاز خروکی یک توربین گازی دمایی بالاتر از نیاز یک نیروگاه حرارتی دارد میتوان از گرمای توربین گازی برای گرم کردن آب در یک نیروگاه حرارتی استفاده کرد. به همین جهت طراحی نیروگاههای گازی به سمت سیکل ترکیبی توسعه پیدا کرد در این نوع نیروگاهها ابتدا توربین گازی از سوخت کار و گرما تولید میکند و سپس گرما برای تولید بخار خشک استفاده میشود فرایند تولید برق در نیروگاههای حرارتی یعنی تولید کار از بخار آب داغ به سیکل رانکین معروف است در شکل زیر مقایسه این دو سیکل را مشاهده میکنید. در چرخه برایتون در مسیر یک تا دو هوا در کمپرسور فشرده میشود دو تا سه سوخت ترکیب شده دما و فشار را افزایش میدهد سه تا چهار هوای فشرده توربین را به چرخش در آورده و کار تولید میکند و مسیر چهار تا یک، گرما از خروجی خارج شده در جو خنک میشود و دوباره به چرخه بر میگردد. در سیکل رانکین در میسر a-b آب گرم شده به دمای جوش میرسد. در مسیر b-c آب با دریافت گرما به جوش میآید. در c-d بخار گرم میشود فشار آنن افزایش و به دمای ۴۵۰ میرسد. در مسیر d-e بخار توربین را به چرخش در میآورد و در e-f بخار سرد شده و آب به مسیر باز میگردد. (نمودار فوق نمودار دما- آنتروپی است و مساحت زیر نمودار برابر کار یا گرمای دریافتی/خروجی است) اگر بتوانیم گرمای حاصل از مسیر ۴ به یک سیکل برایتون را به گرمای مورد نیاز مسیر aتا f چرخه رایکین منطبق کنیم میتوانیم فقط با مصرف سوخت چرخه برایتون به اندازه مساحت هر دو چرخه کار تولید کنیم و این به معنی افزایش بازده ۱۵ تا ۲۵ درصدی توربین است. نمودار بالا مراحل استفاده از گرمای چرخه برایتون در چرخه رایکین در مراحل گرم کردن آب، تولید بخار، و گرم کردن بخار را مشاهده میکنید. در تصویر چپ نمای فعالیت یک نیروگاه سیکل ترکیبی را مشاهده میکنید. بازده توربینهای گازی بین ۳۰تا ۴۵ درصداست اما با همان میزان مصرف سوخت میتوان در نیروگاههای سیکل ترکیبی به راندمان ۴۵ تا ۶۲ درصد رسید. استفاده از دادههای این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
-
1 پسندیده شدهسلام به نظرم مشابه کاری که کانال اخ فی الله با نام عنوان «اسقاطیل» میکنه و کرده. بهش زیاد خورده میگیرند که در شان کانالت نیست و اون مرجعیت و تخصصی بودن خودت را در خبررسانی دچار آسیب میکنی ( و ایشون همچنان اصرار دارند که هدفشون عمدا انتخاب شده و کار درستی است از نظر ایشون ) ولی طوری الان شده که بعضا کسانی که این کانال را زیاد دنبال میکنند هم ناخودگاه از واژه اسقاطیل استفاده میکنند. به نظرم این از جهاتی بسیار خوب و مفید هست در رسانه. پ ن: ( حالا به عنوان یه خاطره ) من مدتها پیش در انجمن اکراه داشتم از درج مدام نام جایی که این رژیم بهش میگه کشور! یعنی همون اسقاطیل اخ فی الله و در انجمن مینوشتم ( حالا کلمش یادم نیست ) فرضا ازرائیل یا اصراعیل یا همچین چیزی بیشتر برای برجسته نشدن واژه کلیدی در صفحات مجازی. برادر @oldmagina یک بار اشاره کردند که برای یک انجمن تخصصی مناسب نیست که از اسامی غیررسمی یا ساختگی استفاده کنیم و نمیدونم پیشنهاد خودشون بود یا نه ولی من سعی کردم بعد از اون از واژه های جایگزین ( مثل صهیونیستها ) و ... استفاده کنم که البته همه جا نمیشد. ولی به نظرم الان واژه اسقاطیل در پست های غیررسمی و معمولی ( نه صفحات اختصاصی و مثلا نشریه ) اگر قرارداد بشه بد نباشه استفاده ازش توسط کسانیکه مایل هستند. منظورم اینه لاقل بقیه اطلاع داشته باشند منظور تمسخر و اشتباه لحظه ای نیست و یک قرارداد هست که ممکنه در یک مطلب کاملا جدی باشه ولی اشارش به این شکل قرارداد شده باشه.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... شاهین های تایوانی در اوکراین سامانه های دفاع هوایی از خدمت کنارگذاشته شده هاوک ارتش تایوان به اوکراین ارسال می شود به گزارش رسانه های تایوانی ، دولت ایالات متحده ، قرار است تا سامانه های دفاع هوایی هاوک را که پیش از این از رده خدمت کنارگذاشته شده اند را از تایوان بازخرید کرده و سپس به ارتش اوکراین تحویل دهد . پیش از این تحلیلگران غربی براین اعتقاد قرار داشتند که برای تقویت شبکه دفاع هوایی اوکراین ، تحویل سامانه های فوق ، منطقی به نظر می رسد . علاوه براین ، خبرهایی دردست بود که نشان می داد ، ارتش اسپانیا قراراست تا تمامی موجودی موشکهای هاوک و سامانه های دفاع هوایی خود را به اوکراین ارسال نماید . AN/MPQ-50 براساس داده های موجود ، اولین خبر در این زمینه از سوی روزنامه چایناتایمز منتشره در تایوان ، در اختیار رسانه ها قرار گرفت که این امر نیز ازسوی منابع ناشناس بیان شده بود . به گفته این منبع ، تایوان و ایالات متحده درسال 2022 به یک توافق اولیه دست یافته بودند که علاوه برکمک های بشردوستانه و ارسال پهپادهای تایوانی ، یکسری تجهیزات خاص نیز به تایوان ارسال گردد که درآن زمان ، نامی ازآن برده نشد ولی اکنون مشخص شده که این تجهیزات ، همان سامانه های هاوک است . در همین راستا ، ارتش ایالات متحده در نوامبر سال 2022 بودجه ویژه ای را در قالب کمک های اضطراری به اوکراین اختصاص داده بود که بحث های زیادی در خصوص منبع این کمک ها درگرفت تا جایی که برخی از ارائه این کمک ها از موجودی ارتش ، بشدت مخالفت نمودند ، با این حال ، سپاه تفنگداران ایالات متحده بعنوان آخرین کاربر در چهارچوب ارتش این کشور ، آخرین سامانه های خود را در اوایل دهه نخست قرن بیست و یکم بازنشست نموده بود . ولی در فوریه 2023 اولین خبرها در خصوص خرید دو آتشبار کامل از این سامانه دفاع هوایی منتشر گردید ولی پس از آن داده های جدیدی از آن دراختیار رسانه ها قرار نگرفت . درمقابل ، ارتش تایوان ، به شکل رسمی ، آخرین سامانه های هاوک خود را در 29 ژوئن 2023 از خدمت خارج نمود تا سامانه های جدیدتر تین کونگ-3 را تحویل بگیرد . سامانه هاوک ، برای اولین بار درسال 1960 تحویل ارتش تایوان شد و ده سال بعد ، یک برنامه کامل ارتقاء برای این سامانه ها در دستور کار قرار گرفت . با این حال ، بدلیل نیازهای روزافزون تایپه ، درد هه هشتاد میلادی ، تمامی سامانه های موجود در قالب فاز سوم بروزرسانی هاوک ، به نسخه I-HAWK ارتقاء پیدا کردند که پیشرفته ترین سامانه هاوک محسوب می شد . https://www.aparat.com/v/aNw5X براساس داده های موجود ، سامانه هاوک ، قبل از ورود به فاز سوم بروزرسانی ، از چند بخش ، شامل رادار کسب هدف پالسی (PAR) ، رادار موج پیوسته (CWAR) ، رادار روشن کننده هدف (HIPR) و رادار بردیاب (ROR) و چند لانچر سه تایی و مرکز هدایت آتش ، تشکیل می شد ( در واقع ، نمونه های هاوک ، آی-هاوک و آی-هاوک فازیک و دو به نسبت شباهتهای زیادی با هم داشتند) ، بدین ترتیب ، رادارهای PAR و CWAR به ترتیب وظیفه شناسایی هدف در ارتفاع بالا و پائین را برعهده می گرفتند و سپس از رادار HIPR برای ردیابی هدف و روشن کردن آن به منظور هدایت موشک بسمت آن ، استفاده می شد ، در حالی که رادار ROR بصورت یک سامانه پشتیبان مقاوم دربرابر اختلال الکترونیک عمل می نمود . اما در نسخه های جدید تر ، یعنی آی-هاوک فازسه ، با معرفی رادار AN/APQ-62 و سپس AN/MPQ-50 ، رادار ROR بطور کامل حذف شد . با کلید خوردن فازسوم ارتقاءآی- هاوک ، قابلیتهای جدیدی نظیر ردگیری همزمان چند هدف در ارتفاع پائین ( LASHE) بدان اضافه گردید به سامانه اجازه می داد تا چند تهدید را بطور همزمان در ارتفاع پائین ردگیری نماید . رادار پشتیبانی ROR سامانه هاوک که گفته می شود در محیط های آلوده به اخلال ، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش می گذاشت با این حال ، ارتش ایالات متحده می تواند سامانه های هاوک تایوانی را پیش از تحویل به اوکراین ، مورد بهینه سازی قرار دهد . در همین راستا گفته می شود ، پس از بازنشسته شدن این سیستم در آمریکا ، برخی کشورهای کاربر ، دست به بروزرسانی این سامان زدند که با شناسه هاوک-21 شناخته می شود . هاوک-21 بعنوان مثال ، ارتش اسپانیا ، با مجهز کردن این سامانه به رادار AN/MPQ-64 مدعی معرفی نسخه جدیدی از هاوک شد ،درحالی که برخی مدعی هستند که هاوک های اسپانیایی ، امکان استفاده از رادارهای سامانه دفاع هوایی NASAMS را نیز دارند . این درحالی است که ناظران نظامی معتقدند که ارتش اوکراین ، قابلیتهایی را در اختیار داشته باشند که بدانها اجازه میدهد تا هاوک های تحویلی را به سامانه های دیگر عملیاتی خود متصل کنند . (اوکراین پیش از این سامانه NASAMS را دریافت و عملیاتی نموده بود ) اما پنتاگون در چند هفته اخیر ، مدعی شده که حداقل یک مرکز عملیات درگیری (EOC) مرتبط با سامانه کنترل- فرماندهی دفاع هوایی وموشکی یکپارچه (IBCS) را به اوکراین تحویل داده است . این سامانه جدید ، به نوعی یک سیستم با معماری جدید است که میتواند داده های مختلف از حسگرهای مستقر در صحنه عملیات ، رهگیرها و سایر سیستم ها را دریافت کرده و براساس آن ، واکنش نشان دهد . نمای کلی سامانه کنترل- فرماندهی دفاع هوایی وموشکی یکپارچه (IBCS) بدین ترتیب ، زمانی که صحبت از ارسال هاوک های بازنشسته تایوانی به اوکراین می شود ، میتوان حدس زد که برنامه به چه شکل در حال توسعه است . با این حال ، این موضوع که چه نوع موشکی قرار است به همراه این سامانه ها ارسال شود ، مشخص نیست ولی ارتش تایوان ، پس از تبدیل کردن سامانه های خود در قالب فاز سوم آی- هاوک ، احتمالا موشکهای خود را نیز بهبود داده است . نمونه های مختلف موشک MIM-23 بلحاظ تاریخی ، نسل اول سامانه های آی-هاوک ، به همراه موشکهای MIM-23B تحویل شدند که سرجنگی بزرگتر ، موتور جدیدتر وسامانه های هدایت به روز شده ای داشتند ،. متعاقب این امر ، موشکهای MIM-23C و سپس MIM-23D در دهه هشتاد میلادی معرفی شدند ، هر چند هنوز تفاوتهای این دو مدل مشخص نشده ولی برخی معتقدند که قابلیت های ضد ضد الکترونیک (ECCM) آنها بهبود یافته بود . درادامه ، نمونه های F و E نیز در اختیار کاربران قرار گرفت که بطور خاص ، میتوانستند در محیط های آلوده به اخلال و در ارتفاع پائین ، اهداف خود را شناسایی و منهدم کنند . AN/MPQ-64 پس از آن ، نسخه G و H وارد بازار شدند که به دماغه جدیدی مجهز بوده که به ادعای شرکت سازنده ، میزان مرگ آوری آنها افزایش پیدا نموده بود . این روند با ارائه نمونه های KوJ ادامه پیدا نمود که علاوه برسرجنگی ، ماسوره های جدید تری را دراختیار داشت که امکان استفاده برعلیه سامانه های بالستیک را بصورت محدود بدانها می بخشید . آخرین نمونه های معرفی شده با شناسه L/M نیز ماسوره های جدیدی را دریافت کردند ولی بدون نصب کلاهک های جدید . ساختار یک سامانه دفاع هوایی هاوک در هرصورت ، ورود هاوک به صحنه رزم اوکراین ، می تواند ظرفیت دفاع هوایی ارتفاع پائین و متوسط / میان برد ارتش این کشور را افزایش دهد . علاوه براین ، بروزرسانی آی-هاوک در قالب فاز سوم ، به شکل خاص امکان مقابله با حملات با حجم بالا را نیز داشته که به نظر می رسد برای اوکراین بسیار مناسب خواهد بود ( احتمالا یکی از راه های خنثی سازی تاثیر شاهد-136 ) بدین ترتیب ، اگر موشک MIM-23J/K به اوکراین تحویل شود ، احتمال دارد بعنوان ابزاری برای مقابله با موشکهای اسکندر روسی استفاده شود. رادارهای مورد استفاده در سامانه هاوک /آی-هاوک از نمونه پایه تا هاوک-21 مضاف براین ، سامانه هاوک یک مجموعه دفاع هوایی به نسبت متحرک بوده و مجموعه پرتابگرها ، رادارها و مرکز هدایت آتش آن را می توان روی کامیون نصب نمود . با توجه به اینکه ارتش اوکراین اکنون در حال پیشروی است ، وجود توانایی بسیار مهم تحرک در سامانه های دفاع هوایی می تواند پاسخگوی نیازهای آنان باشد . منابع غربی معتقدند که ذخیره موشکهای بوک روسی ارتش اوکراین بشدت تحلیل رفته همین امر لازمه ارسال سامانه هاوک به این کشور می باشد از سویی دیگر ، هاوک با قرار گرفتن در رده سامانه های دفاع هوایی برد متوسط ( یعنی قابلیتی که هم اکنون در ارتش آمریکا وجود ندارد ) به نوعی جبران کننده روند بسیار خطرناک کمبود ذخیره سامانه های بوک روسی در ارتش اوکراین خواهد بود . در مجموع ، هنوز مشخص نیست که این سامانه ها در چه زمانی به کیف تحویل داده می شوند ولی با وجود قدیمی بودن ، هنوز در صحنه نبرد از کارایی به نسبت مناسبی برخوردار بوده و به کیف کمک می کند تا بخشی از نیازهای خود را برآورده نماید . پی نوشت : بن پایه 1 بن پایه 2 بن پایه 3 4-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
1 پسندیده شدهمقدمه : قابلیت اطمینان (Reliability) به خاصیتی از سیستم اشاره دارد که زمان دادن سرویس مناسب را تضمین می کند. دسترس پذیری (Availability) قابلیت دیگری است که نشان می دهد در صورت بروز فالت سامانه بعد از چه زمانی خود را بازیابی کرده و قادر به دادن سرویس مناسب می شود. availability در واقع خاصیتی است در دل Reliability. بدون محاسبه قابلیت اطمینان، عملا تولید سخت افزار و نرم افزار برای صنایع بی معنی است. (یکی از موارد بازی که ما معمولا با وجود دانش کافی بلد نیستیم و باعث زمین خوردن محصولات هست). در ساخت سخت افزار این قابلیت اطمینان با روشهایی مانند Worst case circuit Analysis به صورت ریاضی بر اساس داده های موجود در اسناد معتبر قطعات محاسبه می گردد و در نرم افزار با استفاده از روشهای خیلی پیچیده تر که لبه تکنولوژی هستند مثلا از روی فواصل فالتهای کشف شده و یک سری روشهای ریاضی نشان می دهند که باگ بعدی در چه زمانی رخ خواهد داد و این فاصله زمانی باید قبل از عرضه نرم افزار یک تصاعد حسابی یا هندسی داشته باشد تا اینکه بشود فاصله مناسبی را برای قابلیت اطمینان سیستم تضمین کرد. به عبارتی فاصله بین باگ جدید و باگ قدیم در یک نرم افزار تولید شده با معیار های مهندسی همواره طولانی تر می شود و اگر خلاف این باشد در اصطلاح گفته می شود که نرم افزار واگرا شده و باید دوباره از ابتدا ساخته بشود. امروزه قابلیت اطمینان مهمترین چالش صنایعی مانند خودرو سازی، هوا-فضا، نظامی، مهندسی پزشکی، راه آهن و نیروگاهی است. (م) متن زیر خلاصه ای از گزارش 112 صفحه ای سال 2012 کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا است که ممکن است برای اعضای سایت و خوانندگان عبوری ولی مرتبط جالب باشد. اصل گزارش را هم می توانید از آدرسی که در انتهای این متن ارائه شده است دانلود بفرمایید. پاتریک اورایلی در 8 نوامبر 2011 گفت: ما نمی خواهیم که قابلیت اطمینان یک موشک 12 میلیون دلاری رهگیر(اشاره به موشک سامانه تاد) با یک تراشه دو دلاری جعلی به خطر بیافتد. او فقط یک ژنرال ساده ایرلندی تبار نیست. اورایلی مدیر آژانسدفاع موشکی یا همان MDA است. در نبردهای نوین جان پرسنل و موفقیت عملیات آنها در گرو تراشه های بسیار کوچک و نسبتا ارزان قیمت است. تحقیق ماه مارس سال 2011 سنا در مورد نفوذ تراشه های جعلی به تسلیحات DoD نشان داد که سیل بنیان کن این قطعات آنچنان نیرومند بوده که روشهای جلوگیری از آن نتوانسته مانع نفوذ این تراشه ها که اکثرا در چین ساخته می شوند به سامانه های دفاعی در یک اقتصاد سود محور بشود. تنها در یک بازه دو ساله بین 2009 الی 2010 بیش از 1800 مورد صادرات قطعات مشکوک شامل بیش از یک میلیون قطعه ردیابی شد که بیش از 70 درصد آنها از منابع چینی صادر شده بودند. ده ها مورد از این صادرات به هدف نصب در سامانه های نظامی آمریکا بوده از جمله سایت های حرارتی تحویلی به ارتش، کامپیوترهای پرواز و عملیات موشک دفاع هوایی "تاد" و هواگرد های نظامی از جمله SH-60B، AH-64، CH-46، C17، C-130J، C-27J و P-8 پوزئیدون. بقیه موارد صادرات قطعات جعلی به ترتیب ازانگلستان و کانادا بوده که به ادعای سنا تحقیقات بعدی نشان داده که این کشورها هم باز به نحوی واسطه فروش قطعات جعلی ساخت چین قرار گرفته بوده اند. همه راه ها به چین ختم می شود! (م.) قطعه جعلی در بالگرد SH-60B: این بالگرد نیروی دریایی دارای قابلیت ضد سطحی و زیر سطحی و نجات دارای سامانه مادون قرمز نگاه به جلو Forward Looking InfraRed یا FLIR برای دید شب است. این سامانه دارای یک هدف گذار لیزری برای هدایت موشکهای هلفایر است. در 8 سپتامبر 2011، شرکت ریتیون به فرماندهی آماد نیروی دریایی هشدار داد که ترانزیستورهای جعلی در 3 فیلتر اکتیو حفاظت سامانه FLIR از تداخل الکترومغناطیس (که می تواند ناشی از رادار های زمینی و دریایی و یا رادیوها و دیگر تولید کنندگان RF باشد) نصب شده اند. با اینکه این نقص از طرف ریتیون نقص ایمنی محسوب نشد اما نیروی دریایی معتقد بود که چنین نقصی مستقیم روی ناوبری و درگیری بالگرد موثر است به ویژه در ماموریت های شبانه و ریتیون مطابق قرار داد باید فورا کارفرما را مطلع می کرده است. با اینکه این فیلترها را ریتیون از یک پیمانکار در تکزاس (Texas-Spectrum) خریده بود اما پیگیری ها نشان داد که انتهای یک شبکه پیچیده توزیع و تامین قطعات به شرکت Huajie در شنزن چین می رسد. قطعه جعلی در C-27J و C-130J: این هواگرد های ترابری سنگین بهینه سازی شده از صفخات نمایشگر مشابهی استفاده می کردند که توسط شرکت L-3 DisplaySystems ساخته شده بود که انشعابی از شرکت L-3 Communication هست. دو شرکت لاکهید (پیمانکار C-130J) و Alenia (پیمان کار اصلی C-27J) صفحات نمایش را از شرکت L-3 DisplaySystems گرفته بودند که این شرکت در نوامبر 2010 متوجه جعلی بودن تراشه حافظه در بیش از 500 مورد نصب صفحات نمایشگرش شد. اما نه پیمانکار اصلی و نه سازنده نمایشگرها، تا 19 سپتامبر 2011 نیروی هوایی را از این موضوع مطلع نکردند! این تراشه ها از یک توزیع کننده در کالیفرنیا خریداری شده بود که خودش از شرکت چینی Hong-Dark-Electronic-Trade خرید نموده بود. بررسی ها نشان داد تنها از همین کمپانی 84000 تراشه خریداری شده و در هواگرد های نیروی هوایی نصب شده است! این تراشه خراب باعث نمایش غلط داده ها و گاها قطع تصویر می شده است. البته هواگردهای دیگری نظیر EA-6B نیز از این صفحات نمایش با تراشه جعلی شرکت L-3 بی نصیب نماندند. نفوذ تراشه های جعلی به L-3 به این صورت بوده که ابتدا شرکت توزیع کننده در آمریکا 18 نمونه از تراشه را برای اینها فرستاده و اینها تست و تایید کرده اند و بعد از تایید بیش از 10000 قطعه فرستاده شده که دیگر توسط شرکت تست های کاملی روی آنها صورت نگرفته است. بعدها معلوم شد که قطعات جعلی شرکت Hong-Darkدر سامانه TCAS (جلوگیری کننده از برخورد هواگردهای هم ارتفاع) شرکت L3 نیز نفوذ کرده و روی C-5AMP، C-12 و Global-Hawk هم نصب شده است و معلوم نیست که این شرکت به چند پیمان کار دیگر قطعه فروخته باشد. قطعه جعلی در P-8 Poseidon: این هواگرد در اصل یک بوئینگ 737 هست که دارای توانایی ضد زیردریایی و ضد سطحی است.در سال 2011 نیروی دریایی 117 فروند از این نوع را سپارش داد. در 17 آگوست 2011 بوئینگ یک پیام با مهر Critical برای نیروی دریایی فرستاد و اعلام کرد که در ماجول تشخیص یخزدگی بدنه بیرونی این هواپیما یک قطعه مستعمل کشف شده که باید فوری جایگزین گردد. سامانه تشخیص یخزدگی حیاتی هست (Safety-Critical) و نشانگر آن در Deck نصب شده. این سامانه از دو کارت مشابه با افزونگی سرد مجهز به تراشه FPGA نظامی (سری مخصوص نظامی و هوا فضا) ساخته شده که ساخت شرکت Xilinx بوده است. نخستین بار بوئینگ در سال 2009 متوجه کارکرد بد سیستم تشخیص یخ شد و بعد از عیب یابی معلوم شد که قطعه مفروض از مدار چاپی جدا شده و کف جعبه افتاده است !!! استعلام بوئینگ از شرکت انگلیسی BAE-systems و تحقیقات BAE در 2010 نشان داد که قطعه یک قطعه مستعمل بوده که ظاهرش را به صورت قطعه نو باز سازی کرده بودند. اما برای بوئینگ یک سال طول کشید تا نیروی دریای را با خبر بکند. در سال 2003 Xilinx اعلام کرد که دیگر تراشه های FPGA استفاده شده در سیستم تشخیص یخ زدگی بوئینگ 737 را تولید نمی کند. در نوامبر سال 2008 شرکت BAE شروع به جستجو برای قطعات از رده خارج نمود تا از قرار داد جدید بوئینگ برای ساخت 737 و تبدیل آنها به P-8 برای نیروی دریایی پشتیبانی بکند. اینگونه بود که شرکت انگلیسی این قطعه را از شرکت Tandex-Test-Lab در کالیفرنیا خریداری کرد. شرکت Tandex-test-Lab مسئولیت تامین قطعه و تست آنها را به عهده داشت. این شرکت هم از یک توزیع کننده به نام Abacus در فلوریدا (که تصور می شد یک شرکت المانی است خریدهایش را انجام داد که آن کمپانی هم تراشه ها را از A-Access-Electronics شعبه ژاپن خریداری کرده بود و ... ) و در انتهای خط تامین دفتر اصلی شرکت A-Access-Electronics در شنزن چین قرار داشت. به جای اینکه طراحی مجدد صورت بگیرد سعی کردند با خرید قطعات از رده خارج سیستم قدیمی را دوباره تولید بکنند.(م) داستان از این قرار بود که در نوامبر 2009 تکنسین های بوئینگ متوجه یک صدای اضافی از سمت سامانه تشخیص یخ شدند و وقتی که آن را از هواپیما جدا کردند متوجه شدند که تراشه FPGA از برد جدا شده است . بررسی های BAE نشان داد که زیر میکروسکوپ قطعات دارای سایز مشابه نیستند، دارای رنگهای متفاوت هستند ، فونت نوشته های روی تراشه ها متفاوت است و در مواردی در وسط تراشه نگارش نشده اند، دارای خراشهای ناشی از دستگاههای ساینده هستند، پایه های مشابه ندارند، تراشه های نصب شده از یک محموله خرید دارای تاریخ تولید های متفاوت هستند و ..... که نشانه کلاسیک تراشه های باز سازی شده اند. در نهایت Tandex اعتراف کرد که تمام تراشه ها را به جز 50 تای اول بطور کامل تست نکرده است زیرا تصور می شده که مطابق قرار داد این وظیفه BAE-systems است! تراشه FPGA دیگری باز هم از شرکت Xilinx در سامانه اندازه گیری فاصله DME یا Distance-Measurement-Equipment نصب شده بود که اینبار توسط Honeywell به بوئینگ فروخته شده بود که جعلی از آب درآمد. مصیبت های P-8A برای بوئینگ به همین جا ختم نشد شرکت Rockwell-Collins هم قطعاتی به بوئینگ فروخته بود که جعلی از آب درآمدند!!!! سامانه DME در P-8A وظیفه اندازه گیری پیوسته فاصله از نقطه زمینی مشخص شده را به عهده دارد. در سال 2008 Honeywell هزاران تراشه Xilinx را برای تولید این سامانه به بوئینگ فروخت که از دو توزیع کننده مختلف تهیه کرده بود.(شرکت Security-electronic و شرکت Zelcon) بعدها Honeywell دریافت که آثاری از لایه برداری، باز شدن پکیج تراشه و تعویض آن و بازنویسی شماره و .... روی تراشه ها دیده می شود که کیفیت آنها را مشکوک می کند. این تراشه ها در C-17A نصب شده بودند و در دسامبر 2010 زمانی که تقاضای صرف نظر کردن نیروی هوایی از نصب تراشه جعلی روی C-17 ها را داشتند متوجه شدند که این تراشه ها روی سامانه های DMA هواپیماهای P-8A هم نصب شده است. در 7 ژولای 2010 شرکت Rockwell-Callins بوئینگ را آگاه کرد که از دو توزیع کننده به نامهای Labra-electronics و MVP-Micro خریداری شده اند نیز جعلی هستند. که در 27 ژولای بوئینگ به نوبه خود نیروی دریایی را آگاه کرد. در چهارم آوریل 2012 هم بوئینگ به نیروی دریایی خبر داد که سامانه ضبط دیجیتال تصاویر که ساخت شرکت L-3-Communication هست دچار تراشه های جعلی Xilinx شده است!!! اما به دلیل اینکه خطر ایمنی فوری ندارند مهلت 90 روزه تعویض را برایش صادر کردند. اما این 2 سال بعد از زمانی بود که بوئینگ متوجه ایراد شده بود. کندی ارتباط بین بخشی بوئینگ باعث این تاخیر بود در حالی که نیروی دریایی با بوئینگ قرار داد داشت نه با بخش های داخلی او و این تاخیرات به کارفرما مربوط نمی شد. قطعه جعلی در سامانه THAAD: در سپتامبر 2010 آژانس دفاع موشکی متوجه قطعه جعلی حافظه در کامپیوتر ماموریت موشکهای سامانه تاد شد که کارکرد غلط این حافظه می توانست کارکرد موشک را مختل بکند. قطعه مفروض توسط Honeywell از یک توزیع کننده مستقل خریداری شده بود و بعد از نصب آنها در "کامپیوتر ماموریت" به شرکت لاکهید-مارتین فروخته شده بود و لاکهید-مارتین هم به MDA فروخته بود. اگرچه این دو شرکت MDA را از این مسئله مطلع کردند اما هزینه یافتن این مشکل برای آنها 2.7 میلیون دلار بود و پاداش حسن انجام کار پرداختی به آنها هم 2.1 میلیون دلار کاهش یافت. (در ایران این حسن انجام کار به صورت پاداش نیست و 7 درصد قرار داد یا بیشتر به عنوان حسن انجام کار قفل می شود تا اینکه اگر کارفرمای دولتی دوست داشت پرداخت بکند) البته این جریمه ها و هزینه ها باعث کاهش انگیزه شرکتها در گزارش موارد یافتن قطعات جعلی دیگر هم شده است و تنها برخی از شرکتها داوطلبانه گزارش این قطعات را می دهند. جزئیات داستان از این قرار بود که در سپتامبر 2006شرکت Honeywell هزار و هفتصد عدد تراشه حافظه Flash ساخت شرکت اینتل را از یک توزیع کننده در فلوریدا به نام Hyper-Technology خریداری کرده بود. این تراشه ها دیگر در خط تولید نبوده و از کمپانی سازنده قابل دریافت نبودند. هر کارت کامپیوتر ماموریت دارای دو پردازنده و 16 تراشه Flash (یک طراحی خیلی قدیمی (م)) بودند که نگاهدارنده نرم افزار اصلی کامپیوتر ماموریت بودند. بدیهی است که هر گونه خرابی این تراشه ها یا کندی بیش از حد آنها هنگام خواندن از آنها منجر به مشکل Data-Integrity شده و کل کارکرد موشک را مختل می کند (م.) بررسی ها نشان داد که کد تاریخ روی قطعات با آنچه درون آنها نوشته شده است تطبیق نمی کند و در نهایت نتیجه تست یک آزمایشگاه تخصصی در سال 2010 نشان داد که این تراشه ها مستعمل هستند. در نهایت شرکت لاکهید-مارتین را مطلع کردند و آنها هم به اطلاع MDA رساندند اما 50 موشک تولید و به مشتری داده شده بود و یکی از آنها حتی پرتاب هم شده بود. در نتیجه 49 موشک باقیمانده را پس گرفته و با هزینه ای برابر 1.94 میلیون دلار برای Honeywell و 675000 دلار برای لاکهید-مارتین تراشه ها تعویض گردید. اما قطعات جعلی چگونه ساخته می شوند؟ تحقیقات نشان داده که این قطعات معمولا از روی زباله های الکترونیک جدا شده، شسته شده و خشک می گردند و سپس مرتب شده و به واحدهای بسته بندی و نوسازی داده می شوند که آنها هم به نوبه خود چهره قطعه را با ماشینهای پیشرفته باز سازی و با بسته بندی های شکیل عرضه می کنند. در جایی که یک لمس ساده یک کارت خودرو در خط تولید منجر به این می شود که رئیس خط کارت را دور بیاندازد، تصور کنید که چنین حجم عظیمی از دست کاری آن هم روی تراشه کهنه چه بلایی بر سر کیفیت و قابلیت اطمینان آن می آورد و چگونه می شود قابلیت اطمینان سیستمی را که با این قطعه جعلی ساخته شده بدست آورد؟ در این زنجیره تامین که معمولا در چین قرار دارد بیش از 10000 نفر مشغول به کار هستند که دولت چین نتوانسته مانع کار آنها بشود. 5 بازار از 15 بازار فیزیکی قطعات جعلی نیز در چین قرار دارد. روش دیگر بوجود آمدن این قطعات باز تولید آنها از طریق نقض حق مالکیت معنوی سازندگان اصلی است. در این بازار نیز چین نقش 80 درصدی دارد و در رده دوم ترکیه با نقش 5 درصدی و در رده سوم هند با نقش 3 درصدی در تولید همراه با نقض مالکیت معنوی قرار دارند. درست مانند اسکناس های جعلی پیشرفت تکنولوژی باعث شده که تشخیص قطعات جعلی روز به روی مشکل تر بشود بویژه برای تولید کننده انبوه. روش دیگر تغییر شماره قطعات اصلی و افزودن شماره های جدید به آنها است برای مثال شرکت آنالوگ دیوایس یک مبدل آنالوگ به دیجیتال دارد با شماره AD536AJD اما پسوند /883B که به معنی رعایت استاندارد Mil_STD_883B هست برای تراشه اصلی اساسا وجود ندارد و هر تراشه ای با این پسوند قطعا جعلی است. چگونگی نفوذ قطعات جعلی: در دهه 70 میلادی اکثر قطعات دارای منابع اصلی بودند اما برای سامانه هایی مانند F-15 که در این دههه به خدمت گرفته شد و سپس عمر افزایی شد تا فراسوی 2015 این مشکل پیش آمد که بسیاری از قطعه سازان دیگر وجود نداشتند و با توجه به نبردهای سنگین عراق و افغانستان و نیاز به تعویض قطعات و به روز رسانی که بسیار بیشتر از تحمل انبارهای آماد نیروی هوایی بود، لاجرم نیروی هوایی ایالات متحده رو به قطعه سازان نوین آورد که اینها به اندازه قطعه سازان اصلی قابل اعتماد نبوده و از کاربران تراشه های وارد شده از چین بودند. همچنین برای تعمیر برخی قطعات قدیمی نیاز به تراشه هایی داشتند که دیگر اساسا تولید نمی شدند در نتیجه تنها منبع این قطعات در چین بود ! ارتش آمریکا قطعات جعلی را به سه دسته تقسیم می کند. دسته اول قطعات با شماره اصلی اما از رده خارج هستند که تنها منبع تامین آنها بعد از انبارهای ارتش، چین است. این قطعات در شکاری F-15، بمب افکن B-52، بالگرد CH-46، C-130 Hercules، Global Hawk، جنگنده A-10، موشک ماوریک AGM-65A ، هواگرد E-C2 Hawkeye، هواگرد Osprey V-22، راکتور های اتمی و زیر دریایی های اتمی کلاس لس انجلس SSN-688 و ... استفاده شده اند. یکی از این قطعات تراشه حافظه ای هست که در 41 محصول دفاعی مورد استفاده DoD نصب شده است. گفته شده که حداقل 176 محصول دفاعی دچار نفوذ تراشه های جعلی هستند. این قطعات مناسب خطوط تولید جدید (Lead Free process) به دلیل حرارت زیاد فرایند نبوده و افزون بر آن به دلیل عبور از عمر انبار داری هم حتی برای نصب با روش های قدیمی SN-PB خط تولید خودکار هم مناسب نیستند.(م) دسته دوم شامل قطعاتی است که شماره آنها اصلی است اما تاریخ تولید آنها دست کاری شده است. دسته سوم شامل قطعاتی است که شماره روی آنها نیز جعلی است. چیز دیگری است و شماره دیگری دارد . دسته چهارمی هم هست که در دسته بندی ارتش آمریکا نیامده به دلایلی. وقتی در دانشگاه و مقالات علمی به جلوگیری از Counterfeiting اشاره می شود منظور آنها همانا قرار دادن تروجان های سخت افزاری در تراشه های اصلی توسط سازندگان متفرقه ای در مالزی و تایوان و چین و .... است که با کمپانی های اصلی قرار داد دارند و یا توسط خود کمپانی ها (مثل time-out-counter شرکت Xilinx که این تروجان یک سخت افزار اضافی و موازی است که اگر فعال بشود کل خروجی های تراشه غیر فعال می گردد (high-Z می شود) و Xilinx رسما وجود آن را اعلام کرده است). برخی از تروجان هایی هم که کمپانی ها می گذارند وجودشان اعلام نمی شود تا مقاصد خاصشان را بتوانند تامین بکنند (م.) استاندارد جلوگیری از نفوذ تراشه های جعلی به محصولات: استاندارد AeroSpace5553 که در سال 2016 به AS5553B تکمیل شده است به سیاست های جلوگیری و تشخیص و تعریف قطعات جعلی می پردازد که برای صنایع خودرو سازی، هوا فضا و دیگر صنایع با ایمنی بالا ذیل قرار داد با پیمان کاران به امضاء می رسد تا رعایت گردد. این استاندارد اولین بار در سال 2009 ارائه شد. با سپاس فراوان از جناب MR9 که ویرایش زیبایی انجام دادند و عکسهای مرتبط را هم افزودند. بن مایه: Inquiry into counterfeit electronic parts in the Department of Defense supply chain https://archive.org/details/800449-counterfeit-electronic-parts-report http://standards.sae.org/as5553/ http://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/the-hidden-dangers-of-chopshop-electronics