امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اولین جنگنده ای که در لیست بازنشستگی قرار دارد ، میگ 29 هست !

 

تعمیر و نگه داری میگ 29 نیروی هوایی رو رسما اسفالت کرده ، به حدی که نیروی هوایی اگر امکان خرید پیدا کند ( و دستش برای خرید باز باشد ) سراغ ایل و تبار فالکروم نخواهد رفت !

 

از قراری بعد میگ 29 ، نوبت سوخو 24 خواهد بود !

فنسر بازنشست بشه با چی میخوان برن بمباران کنند ، تایگر!؟

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سوال رو امروز یکی از دوستام ازم پرسید که مثل یک هفته پیش من به عنوان مهمان از مطالب و نظرات سایت استفاده می کنه:
در برخی تاپیک ها افرادی بودند که ادعا می کردند که قاهر فلان است و بهمان و مشکل موتور جت هم حل شده و جنگنده نیمه سنگین و... در راهه پس چی شدن؟؟ اگه حقیقت بود و نه خیال پس این داستان خرید چیه؟؟؟
جواب اینه به احتمال زیاد بخشی از اون حرف ها حقیقته ولی شوربختانه سستی و دست دراز کردن جلو خارجی از زمان شاهک های نالایق قاجار بخشی از dna برخی از تصمیم گیرهای ما شده و صد البته بحث های مثل دلالی و...
شاید بخاطر این حرف از من برخی دلخور بشن ولی به اعتقاد من خرید اشتباه محضه، چند میلیارد(معادل هزینه خرید) دلار رو صرف تولید زیرساخت های دفاعی از جمله بخش هوانوردی در داخل کنند تا برای یه عمر و به درازای تاریخ یک مملکت از نیازمندی به غرب و شرق رها بشیم،تا کی دستمون به همه طرف دراز باشه؟؟
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این سوال رو امروز یکی از دوستام ازم پرسید که مثل یک هفته پیش من به عنوان مهمان از مطالب و نظرات سایت استفاده می کنه:
در برخی تاپیک ها افرادی بودند که ادعا می کردند که قاهر فلان است و بهمان و مشکل موتور جت هم حل شده و جنگنده نیمه سنگین و... در راهه پس چی شدن؟؟ اگه حقیقت بود و نه خیال پس این داستان خرید چیه؟؟؟
جواب اینه به احتمال زیاد بخشی از اون حرف ها حقیقته ولی شوربختانه سستی و دست دراز کردن جلو خارجی از زمان شاهک های نالایق قاجار بخشی از dna برخی از تصمیم گیرهای ما شده و صد البته بحث های مثل دلالی و...
شاید بخاطر این حرف از من برخی دلخور بشن ولی به اعتقاد من خرید اشتباه محضه، چند میلیارد(معادل هزینه خرید) دلار رو صرف تولید زیرساخت های دفاعی از جمله بخش هوانوردی در داخل کنند تا برای یه عمر و به درازای تاریخ یک مملکت از نیازمندی به غرب و شرق رها بشیم،تا کی دستمون به همه طرف دراز باشه؟؟

داداش فرمایش شما متینه. متاسفانه سو مدیریت، اختلاس، کم کاری، موازی کاری بیخود، عدم برنامه ریزی بلند مدت و خلاصه هزار مدل فساد و نارسایی دیگه اجازه انجام پژوهش سنگین و زماندار(تاکید می کنم این کلمه رو) در زمینه صنعت هوایی نداده ونمیده. هر چی هم بوده به دلایل که عرض کردم انچنان که باید به نتیجه نرسیده. 

وقتی میگم زماندار به این خاطر هست که این دولت های دوست و برادر! غرب و شرق حدود 100 سال هست دارن رو صنعت هوایی کار می کنن و انصافا خیلی تلاش می کنن و از لحاظ مالی کم نمیزارن. با  وجود اینکه در این سطح از تکنولوژی هستن هنوزم مثل حیوون! دارن کار میکنن. اینکه ما به این سادگی ها تو این زمینه مستقل بشیم از غرب و شرق، ازاین خبرا نیست. اگر هم کسی بگه هست بلاشک دروغ بزرگی گفته.

البته بنده منکر زحمات یه عده خاص! نمیشم ولی با این اوصاف حالا حالا کار داره صنعت هوایی.

یه نکته ای که باید مد نظر داشت اینه که کشور های دوست و برادر! مسلمان ما از جمله عربستان، امارات و ایضا ترکیه  به مدد خرید از غرب، نیروی هوایی قدرتمندی برای خودشون دست و پا کردن به طوری که با این وضع نیروی هوایی ما شانسی در برابر اونا نخواهد داشت بدون شک.

بنابراین تو این برهه شاید بشه گفت ما ناچار به خرید ازبیرون هستیم فعلا البته. مگر اینکه یه پروژه ملی راه بیفته وهمه دس به دست هم بدن و بدون موازی کاری کار کنن.

افسوس! ما باید الان 30 سال مطالعه قوی روی تمامی جنگنده ها ی غرب و شرق می داشتیم و یک دیتا بیس عظیم برای خودون دست پا می کردیم و بعد براساس اون  به یک طرح خوب مناسب برای خودمون می رسیدیم که نرسیدیم (به این زودی ها هم نمیرسیم). نه اینکه یه ماکت بسازیم به اسم قاهر و به جهت مقاصد سیاسی یه عده رونمایی کنیم. 

متاسفانه  برنامه ریزی بلند مدت برای ما محلی از اعراب  نداره!

ویرایش شده در توسط vahidg
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این سوال رو امروز یکی از دوستام ازم پرسید که مثل یک هفته پیش من به عنوان مهمان از مطالب و نظرات سایت استفاده می کنه:
در برخی تاپیک ها افرادی بودند که ادعا می کردند که قاهر فلان است و بهمان و مشکل موتور جت هم حل شده و جنگنده نیمه سنگین و... در راهه پس چی شدن؟؟ اگه حقیقت بود و نه خیال پس این داستان خرید چیه؟؟؟
جواب اینه به احتمال زیاد بخشی از اون حرف ها حقیقته ولی شوربختانه سستی و دست دراز کردن جلو خارجی از زمان شاهک های نالایق قاجار بخشی از dna برخی از تصمیم گیرهای ما شده و صد البته بحث های مثل دلالی و...
شاید بخاطر این حرف از من برخی دلخور بشن ولی به اعتقاد من خرید اشتباه محضه، چند میلیارد(معادل هزینه خرید) دلار رو صرف تولید زیرساخت های دفاعی از جمله بخش هوانوردی در داخل کنند تا برای یه عمر و به درازای تاریخ یک مملکت از نیازمندی به غرب و شرق رها بشیم،تا کی دستمون به همه طرف دراز باشه؟؟

 

با توجه به اطلاعاتی که هست مشکل موتور قاهر حل شده است ولی یک داستان هایی است که حداقل من در این کشور نمی فهمم 

شاید مثال مشابه بحث تانک ذوالفقار که حتی نمونه محدود برای تست و بهبود تولید نمی شود و به یگان ها سپرده نمی شود 

یا بحث صاعقه که با دانستن توانایی ساخت تولید زیادی از آن نمی بینیم 

یا توانایی بهبود کبری ها برای شلیک موشک تاو و دیگر قابلیت ها که صورت نمی گیرد 

 

از این مسائل زیاد است ولی درکش کمی سخت است چون بعید است در مسائل این چنین فقط پول یا راهبرد مطرح باشد 

بلکه باید دنبال دلیل دیگری مثل داستان های ایران خودرو و سایپا گشت

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در گزارش مشرق از تمایل ایران به خرید هواپیمای آموزشی صحبت شده در حالی که حداقل 2 مورد هواپیمای آموزشی تولید شده (صاعقه 2 و کوثر 88) و طرح برهان به عنوان هواپیمای آموزشی فوق سبک هم موجوده! بنابراین چه نیازی هست که چنین اقدامی صورت بگیره؟ خصوصا اینکه تعداد هواپیماهای آموزشی مورد نیاز چندان بالا نیست و میشه از داخل تامینش کرد!

در گزارش فارس و سایت وزارت دفاع اثری از این ادعا دیده نمیشه! کسی گزارشش رو از صداسیما دیده؟

 

دهقان افزود: با روس ها مذاکراتی داشته ایم که در بخش صنایع هوایی که در بحث جنگنده ها و آموزشی از روسیه خرید خواهیم کرد و امروز ما می توانیم در سطح طراحی و تولید با طرف روسی همکاری کنیم و آنها هم این را پذیرفته اند.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/454774/چهار-گردان-s300-به‌روز-شده-را-تحویل-می‌گیریم-برنامه-تامین-جنگنده-از-روسیه-هیچ-رزمایشی-به-تاخیر-نمی‌افتد

 

 

 

 

من هر چی فکر میکنم میبینم واقعا تو روز صنایع دفاعی صحبت از خرید یکم زشت بودا

نکته زیبایی بود!

یکی از ایرادات وزارت دفاع اینه که در زمینه رسانه ای ارتباط و رسانه بسیار ضعیف عمل میکنه! اگر مثلا هر سه ماه یک بار یک نشست خبری ترتیب میدادن و از برنامه ها و جزئیات پروژه ها صحبت میکردن این مشکلات دیده نمیشدن! به عنوان مثال  حدود یک و نیم ساله که قاهر رونمایی شده و تکلیفش مشخص نیست الا اون گفته وزیر که به ادامه داشتن پروژه اشاره داشت! در حالی که این موارد رو میشه حداقل در سایت وزارت دفاع تحت پوشش قرار داد و اطلاع رسانی کرد.

 

این سوال رو امروز یکی از دوستام ازم پرسید که مثل یک هفته پیش من به عنوان مهمان از مطالب و نظرات سایت استفاده می کنه:
در برخی تاپیک ها افرادی بودند که ادعا می کردند که قاهر فلان است و بهمان و مشکل موتور جت هم حل شده و جنگنده نیمه سنگین و... در راهه پس چی شدن؟؟ اگه حقیقت بود و نه خیال پس این داستان خرید چیه؟؟؟
جواب اینه به احتمال زیاد بخشی از اون حرف ها حقیقته ولی شوربختانه سستی و دست دراز کردن جلو خارجی از زمان شاهک های نالایق قاجار بخشی از dna برخی از تصمیم گیرهای ما شده و صد البته بحث های مثل دلالی و...
شاید بخاطر این حرف از من برخی دلخور بشن ولی به اعتقاد من خرید اشتباه محضه، چند میلیارد(معادل هزینه خرید) دلار رو صرف تولید زیرساخت های دفاعی از جمله بخش هوانوردی در داخل کنند تا برای یه عمر و به درازای تاریخ یک مملکت از نیازمندی به غرب و شرق رها بشیم،تا کی دستمون به همه طرف دراز باشه؟؟

 

قاهر در کلاس جنگنده های سبک وزن قرار میگیره (حتی اگر نمونه نهایی 30 درصد بزرگتر بشه) و جنگنده نیمه سنگین هم اگر کنسل نشده باشه احتمالا یه چیزی مثل اف 16 و میگ 29 خواهد بود در حالی که ما میدونیم اگر راه خرید جنگنده باز بشه انتخاب ایران از بین خانواده فلانکر (سوخو 30 یا 35) خواهد بود! بنابراین خریدش ایرادی نداره و حتی الزامی هست در این شرایط! 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قاهر در کلاس جنگنده های سبک وزن قرار میگیره (حتی اگر نمونه نهایی 30 درصد بزرگتر بشه) و جنگنده نیمه سنگین هم اگر کنسل نشده باشه احتمالا یه چیزی مثل اف 16 و میگ 29 خواهد بود در حالی که ما میدونیم اگر راه خرید جنگنده باز بشه انتخاب ایران از بین خانواده فلانکر (سوخو 30 یا 35) خواهد بود! بنابراین خریدش ایرادی نداره و حتی الزامی هست در این شرایط!

 

 

موقعی که جماران می شه ناوشکن سنگین ، پس قاهر هم می شه جنگنده ی فوق سنگین .... کجای کاری برادر !؟

  • Upvote 7
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دلیل اینه که نمونه صادراتی با نمونه مورد استفاده روسیه زمین تا آسمون تفاوت دارن در همه موارد تو خرید میگ 29 خودمون اینو کاملن تجربه کردیم

 

 

بحث دانگرید محصولات نبود

 

بحث فروش اطلاعاتی بود که بشه باهاش جنگنده های مذکور یا سامانه های مذکور رو منهدم کرد که چنین چیزی محاله مگر اینکه ازخیر امنیت ملی خودشون گذشته باشن

 

در ضمن در دانگرید یکسری امکانات رو بر میدارن بالاخره منتها امکاناتی که موجود هست با نمونه های روسی یکسان هست

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت اساتید
شخصاً بعید میدونم روس ها محصولات درجه یکشون رو به ما بدن!
اما به نظرم بهترین گزینه برای ایران از بین محصولات روس چیزی نیست بجز Su.37 Terminator یک جنگنده مولتی رول نیاز داریم اونم به شدت! تا هم هزینه های نگهداری و تعمیرات پایین بمونه و هم خیالمون یه جورایی از بابت کشور های همسایه اسوده بشه! حتی میتونیم خودمون اپگرید هایی روشون انجام بدیم که صد البته کاریست زمان بر!
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت اساتید
شخصاً بعید میدونم روس ها محصولات درجه یکشون رو به ما بدن!
اما به نظرم بهترین گزینه برای ایران از بین محصولات روس چیزی نیست بجز Su.37 Terminator یک جنگنده مولتی رول نیاز داریم اونم به شدت! تا هم هزینه های نگهداری و تعمیرات پایین بمونه و هم خیالمون یه جورایی از بابت کشور های همسایه اسوده بشه! حتی میتونیم خودمون اپگرید هایی روشون انجام بدیم که صد البته کاریست زمان بر!

 

su-37 همانند su-47 یه اثبات گر تکنولوژی بود که هیچ وقت عملیاتی و تولید انبوه نشد !  اخرین عضوی از خانواده ی فلنکر ها که اماده تولید انبوه و عملیاتی شده su-35 هست . 

 

 

حتی اگه روس ها مشارکت در ساخت رو در پرنده ای مثل سوخو-30 ام کا یا تو حالت بهترش سوخو-35 یا تو ورژن خیلی هالیودیش پکفا پذیرفته باشند و همه چی , ابر و باد و مه خورشید و فلک دست به دست هم بدند , بازم با توجه به زمان بر بودن اجرایی شدن چنین توافقی (تا زیر ساخت ها و تاسیسات و صنایع مرتبط اماده بشه) به دست کم 2-3 اسکادران خرید فوری احتیاج داریم 

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دو سه اسکادران میگ 31بگیریم برای حفاظت از آسمان خودمون.باقی این پولو بزاریم واسه طرح های داخلی
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هرچند شاید خرید تسلیحات خارجی در نهایت محقق نشه ولی اگر امکانش باشه یکی از گزینه های ما باید خرید رادار جدید برای تامکت ها باشه! رادار Irbis-E در صورت امکان قرار گیری در دماغه تامکت گزینه مناسبی هست برای ارتقای اف 14 های نهاجا.

 

138740115614875_692px-Electronically_Sca

maks2007d3p194.jpg

 

radar5B15D.jpg

 

 

و همچنین سیستمی مثل OLS :

 

573px-OLS-for-Su-aircrafts.jpg

thumb_OLS-35.jpgthumb_Su-35S-OLS-VVK-1S.jpg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک بار فرمانده سپاه بود فکر کنم حرفی زد که خیلی جالب بود 

گفت ما دیگر در سطحی نیستیم که برویم هواپیما و یا موشک و یا کشتی ببینیم و بگیم می خواهیم و می خریم مثل کشورهای همسایه 

بلکه ما یک استراتژی دفاعی داریم و مطابق آن نیازهای خود را می بینیم و درصدد رفع آنها بر می آییم مطمنا داخل اولویت ماست ولی بعضی گره ها را با توجه به نیاز می خریم برای مثال اس 300 یک گره برای دفاع هوایی ما بود و ما باتوجه به نیاز خودمان خریدیم و نه بر حسب اسم و توانش 

 

این حرف اگر در راستای نیروهای ما باشد خیلی خوب است

دوستان همه از خرید می گویند ولی قبلش نیاز را معرفی نمی کنند و این نیاز را اولویت بندی نمی کنند 

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک بار فرمانده سپاه بود فکر کنم حرفی زد که خیلی جالب بود 

گفت ما دیگر در سطحی نیستیم که برویم هواپیما و یا موشک و یا کشتی ببینیم و بگیم می خواهیم و می خریم مثل کشورهای همسایه 

بلکه ما یک استراتژی دفاعی داریم و مطابق آن نیازهای خود را می بینیم و درصدد رفع آنها بر می آییم مطمنا داخل اولویت ماست ولی بعضی گره ها را با توجه به نیاز می خریم برای مثال اس 300 یک گره برای دفاع هوایی ما بود و ما باتوجه به نیاز خودمان خریدیم و نه بر حسب اسم و توانش 

 

این حرف اگر در راستای نیروهای ما باشد خیلی خوب است

دوستان همه از خرید می گویند ولی قبلش نیاز را معرفی نمی کنند و این نیاز را اولویت بندی نمی کنند 

 

این چیزی که ایشون گفتن مطابق با سیاست های دفاعی کشور هست و البته خرید اس 300 هم حتی اگر باور 373 دقیقا مطابق و حتی برتر از این سیستم هم باشه ناقض این تصمیمات نیست! حقیقت اینه که پوشش پدافندی ما در برد بلند با مشکل مواجه هست و حتی در برد متوسط سیستم های تلاش 2 و 3 جدیدا معرفی شدن و احتمالا بخش زیادی از توان صنایع دفاعی در زمینه تولید سیستم های پدافندی به این تولید این سیستم ها  (در کنار سیستم های کوتاه بردی مثل حرزنهم) باید معطوف باشه! بنابراین بین تکمیل شدن تست ها و آماده شدن باور373 و تولید انبوه و بکارگیری یک وقفه ای وجود داره که متاسفانه این وقفه در یک برهه زمانی بسیار حساس ایجاد شده!

 

در زمینه هوایی ما در تمام کلاس ها یا تایپ ها باید نوسازی داشته باشیم! در زمینه آموزشی و پشتیبانی نزدیک و حتی جنگنده های چند منظوره متوسطی مثل اف 16  اگر اراده اش وجود داشته باشه میشه نیاز رو از داخل تامین کرد (حداکثر موتور و برخی قسمت ها رو میشه وارد کرد) اما در زمینه جنگنده های سنگین تر فعلا باید به خرید خارجی فکر کرد و اصلی ترین اولویت  و نیاز ما یک رهگیر هست که توان مقابله با جنگنده های جدید اعراب (رافال و تایفون) رو داشته باشه! حالا اگر خرید جنگنده های مولتی رولی مثل سوخو 30 و 35 مقدور باشه که چه بهتر! اما اگر گزارش مشرق از نشست خبری وزیر دفاع  و گفته ایشون در مورد خرید هواپیمای آموزشی صحت داشته باشه باید تاسف خورد!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اول اعلام تاکتیک مورد استفاده بعدش اعلام نیاز برای وسایل مورد نیاز برای اجرای اون استراتژی 

 

بعد از این نیازها به اولویت های فوری و غیر فوری تقسیم میشن و به صورت موازی توان تولید داخلی کنارش مورد توجه قرا میگیره  fi_lone_ranger

 

البته نظرمو گفتما آکادمیکشو از جناب MR9  باید بپرسید.  :thinking:

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.