برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 1 شهریور 1397 در همه مناطق
-
8 پسندیده شدهدرود به دوستان گرامی در مورد مدار داخلی رادار حرفی نمی توان زد چون ما اطلاعاتی از آن دریافت نکرده ایم و فقط این را می گویم که توان یک رادار بیشتر مرتبط با نرم افزاری است که روی آن اجرا می شود و فیلترهای دیجیتالی است که روی تراشه های FPGAآن پیاده شده است نه اندازه آن و اینکه این رادار کپی چه مدلی است از نظر شکلی. اما در مورد سیستمهای الکترونیکی این هواپیما که در این تصویر و یک تصویر دیگر دیده می شود می توان حرفهایی زد. نکته کلی در مورد هواپیما ها این است که همه مدارها و سیم بندی ها باید برای برخورد صاعقه با هواپیما رویشان فکر شده باشد. استاندارد فرض می کند که در چنین حالتی 5000 آمپر قرار است از بدنه هواگرد عبور بکند و در چنین حالتی ماکزیمم اختلاف پتانسیلی که مجاز است به ورودی مدارها برسد 85 ولت است و همه ورودی ها و خروجی ها باید برای این ولتاژ حفاظت شده باشند حداقل. در تصویر زیر شما ظاهرا کارتهای باس داده مالتی پلکس فرمان/پاسخ دیجیتال تقسیم زمانی MIL_STD_1553B را دارید مشاهده می کنید بعلاوه کامپیوتر پرواز. از آنجایی که اتصال نقطه به نقطه تجهیزات درون یک خودرو/هواپیما نیازمند حجم عظیمی از دسته سیم بود که علاوه بر گرانی و وزن زیاد و مشکلاتی که برای تعمیر و نگهداری تحمیل می کرد تشعشع نا خواسته ناقض استاندارد MIL_STD_461 و نفوذ پذیری غیر قابل قبولی را هم به هواگرد در مقابل برخورد صاعقه و در معرض تشعشع رادارها قرار گرفتن و ... تحمیل می کرد انجمن الکترونیک خودرو (Automotive) آمریکا SAE برای صنایع هوایی در سال 1968 اقدام به توسعه یک گذرگاه سریال استاندارد داده مالتی پلکس کرد. در حالیکه برای خود خودرو استاندارد آلمانی CAN (شرکت رابرت بوش) و نسلهای بعد از آن توسعه داده شد. همانطوری که قبلا در پستی در مورد اویونیک نوشته بودم اینجا نیز صنعت خودرو است که صنعت اویونیک را جلو برده است برعکس آن هم وجود داشته. باس داده 1553 یک باس داده با افزونگی دوگانه و کودینگ منجستر 2 است که قابلیت اطمینان بالایی در انتقال داده دارد. از نظر نحوه کارکرد این باس شباهت زیادی به باس CAN دارد و رفتاری شبهه آسنکرون مانند آن دارد که همه فرامین به صورت متمرکز از کنترلر باس صادر می شود و نود های روی باس بگوش هستند تا فرامین صادر شده را اجرا بکنند و یا پاسخ بدهند. استفاده از این باس از 1978 با نصب بر روی اف-16 و بالگردهای آپاچی شروع شد و امروز یک باس استاندارد بین المللی برای شبکه کردن سامانه های اویونیک است. به دلیل سرعت یک مگابیت در ثانیه و خطای ارسال پیام اشتباه به میزان یک word در 10 میلیون word ارسالی(در معماری با افزونگی دوگانه)، این باس در زیر دریایی ها، تانکها، پهپادهای هدف، موشکها، خودروهای نظامی، شاتل های فضایی و ... استفاده شده است. صنعت دفاعی ایران هم مانند بقیه سالها است که از این باس استفاده می کند. در واقع عنصر اصلی که می تواند باعث پیاده سازی موفق معماری استاندارد MIL_STD_1760 باشد همین باس 1553 و انعطاف پذیری های آن است. https://www.aim-online.com/wp-content/uploads/2017/06/OVW1553.pdf در شکل زیر که بردها واضح تر دیده می شوند برد بالایی از راست به نظر یک کارت rack mount منبع تغذیه سوئیچینگ است که توان زیاد مورد نیاز کارتهای دیگر در rack را تامین می کند و ظاهرا از خازنهایی شبیه خازنها نظامی through hole خانواده sprague برای فیلتر ورودی و خروجی استفاده کرده است. لبه های گارد با پوشش متالیک هم برای اتصال به بدنه rack و خنک سازی سیستم و حفاظتهای EMC مورد نیاز در استاندارد MIL_STD_461 بکار گرفته شده است. خود ماژول تغذیه سوئیچینگ هم قبلا در کشور به اشکال مختلف تولید شده ولی این ماژول ممکن است از بازار خریداری شده باشد. کارت آبی رنگ سمت چپ بالا هم قاعدتا متعلق به یکی از نودهایی است که نیاز به استفاده از یک میکروکنترلر دارد. کارت سمت چپ پایین هم مشابه کارت بالایی خود است و تراشه های حافظه بیرونی تراشه اصلی به خوبی مشخص هستند در حالیکه تراشه اصلی بسیار نزدیک به یک استندفلزی است که می تواند برای پاس کردن دست کم استانداردهای الکترو استاتیک مشکلات جدی ایجاد بکند. کارت اصلی که دارای گارد رینگ طلایی است هم به نظر پردازنده اصلی می آید که حافظه های بیرونی آن به همراه بسیاری دیگر از قطعات مونتاژ نشده است. در کل کارتها مشخص است که کار مجموعه های مختلف در زمانهای دور و مختلف است و سطح پیاده سازی آنها پایین تر از متوسط کارهایی است که در صنایع دفاع و شرکتهای خصوصی داخلی انجام می شود. برای مثال جا پیچ ها در برخی نقاط به تراشه های حساس بسیار نزدیک هستند و یا برخی قطعات به لبه برد بسیار نزدیک هستند. برای یک کارت اویونیک / خودرویی نزدیک بودن به جا پیچ یعنی انتقال تنش به پایه های حساس تراشه که می تواند باعث جدا شدن آنها از کارت بشود و منجر به فاجعه بشود. همچنین در یک کارت اویونیک سطح بالا وجود حفره و جای کانکتور اضافی و تراشه مونتاژ نشده و .... بسیار عجیب و منفی است و این هرگز قابل قبول نیست که برای یک کاربرد خودرویی یا اویونیک یک کارت بسازیم که برای چند کاربرد مختلف با تغییر مونتاژ قطعات بتوانیم از آن بهره ببریم. چنین کارتی بعید است که بتواند استاندارد های EMC را پاس بکند. دو جای اسیلاتور/کریستال دیده اند که یکی مونتاژ شده است. مشخص است که کارتهای به نمایش درآمده کارتهای نهایی نیست و مربوط به مراحل توسعه است. برای تراشه طلایی رنگ کارت اصلی هیچ خازن bypass مشاهده نمی شود که البته به خودی خود به معنی کیفیت بد نیست و این احتمال وجود دارد که خازن های های bypass به دلیل اطمینان پایین در کاربرد اویونیک حذف شده باشند و از یک یا چند جفت ساندوئیچ دو لایه پاور/گراند در لایه های میانی مدار چاپی برای ایجاد اثر خازنی با پاسخ فرکانسی بسیار عالی استفاده شده باشد که روش گرانی است اما نه برای کاربردهای اویونیک. در شکل زیر هم FDR به نمایش درآمده (جعبه نارنجی) که صنایع دفاع سالها پیش نمونه های بی نظیری از آن را ساخته و روی شکاریها و بالگردها نصب کرده است که ویژگی های منحصر بفردی نسبت به نمونه های خارجی دارد. البته این FDR هم مانند همه FDR ها باید بتواند شتاب لحظه ای 6400 جی و دمای 1100 درجه سانتیگراد را به مدت یک ساعت و عبور صاعقه را تحمل بکند و حافظه های آن از دست نرود. قانون کلی تجارت اروپایی ها این هست که اگر شما یک محصول مشابه نداشته باشید خارجی ها نمونه هم سطح آن را به شما نمی فروشند. اما اگر خودت ساختی خارجی ها یک درجه بالاترش را به شما می فروشند با قیمت ناچیز تا ساخت داخل شما تعطیل شود.
-
3 پسندیده شدهدرود به دوستان گرامی امیر بنی طرف: "این هواپیما می تواند به سقف 45000 پا برسد و در این ارتفاع با سرعت 1.2 ماخ پرواز بکند" به عبارت دیگر این هواپیما از صاعقه که می توانست به سرعت 1.6 برسد کندتر و پر مصرف تر است. همچنین 7000 پا سقف پروازی کمتر از اف-5 قدیمی را دارد. اگر ادعای بنی طرف درست باشد کماکان وزن سازه هواپیما نسبت به نمونه 50 سال پیش سبکتر نشده است که هیچ سنگینتر هم هست! سامانه تولید توان کماکان همان سامانه سنگین بی مورد حجیم و با اعوجاج زیاد است که به آن یک رادار هواپایه با باز کردن یکی از توپها اضافه شده است که قاعدتا برای تامین انرژی زیاد مورد نیاز آن از مولدهای قویتر و سنگینتری استفاده شده که به نوبه خود روی بدنه شکاری باعث ایجاد ولتاژهای بالا می شود که همه کارتهای موجود در شکاری را ملزم به رعایت حفاظتهای شدید در مقابل این ولتاژهای روی گراند می کند که البته در کارتهای با استاندارد نظامی هزینه را چندان بالا نمی برد اما باید امید داشت که طراحان سخت افزار این موارد را دیده باشند در غیر این صورت وسط عملیات ممکن است کارتها یکباره آتش بگیرند. تنها موردی که پیشرفت محسوب می شود ادعای استفاده از معماری یکپارچه و چیزی احتمالا نزدیک به استاندارد Mil_STD_1760 است که باعث می شود اتصال این شکاری به انواع تسلیحات مختلف بدون نیاز به مدارهای واسط و پر دردسر انجام بشود و مشکلاتی که در هماهنگ شدن ایگلها و فالکونها با آمرام بوجود آمد در این شکاری تکرار نگردد. نصب رادار در کنار توپ مشکلات حرارتی خاص خودش را نیز تولید می کند. در واقع اگر در داگ فایت از توپ استفاده بشود احتمالا رادار را باید برای مدتی خاموش کرد تا سیستم خنک سازی اگر داشته باشد دما را تنظیم بکند. در رادار هواپایه نویز حرارتی کاملا قابل مقایسه با سیگنال دریافتی از اهداف است و برای تمییز دادن این دو از یکدیگر شما نیازمند پردازش سنگین دیجیتال هستید که خودش منجر به تولید دما می شود و در یک پرنده داشتن توان پردازشی بالا ارزان بدست نمی آید. در واقع کار بزرگی در به روز رسانی اف-5 و شکستن مقاومت کاربر ها در مقابل نصب تجهیزات دیجیتال انجام شده. کشوری که قادر است هواپیمای سقوط کرده را اورهال بکند، با همان زیر ساخت می تواند دست کم همان مدل هواپیما را تولید هم بکند. بنایراین ما نیازی به زیر ساخت تولید نداریم زیرا از قبل موجود است اما صنعت دولتی هر کاری را حداقل با 3 برابر قیمت انجام می دهد به دلیل اورهد های بی مورد و اگر شرکتهای قطعه ساز خصوصی قطعات این جنگنده را ساخته باشند و در وزارت دفاع فقط مونتاژ انجام بشود کار به درستی پیش رفته اما اگر خود وزارت تولید کننده هم باشد مصداق خود گویی و خود خندی می شود که روحانی هم به آن اشاره کرد. گفته شده که هر فروند حدود 16.5 میلیون دلار صرفه جویی داشته یعنی به پول الان چیزی حدود 180 میلیارد تومان اما هزینه تمام شده نا مشخص است. از اسم این جنگنده شروع می کنم. با چه منطقی نام یک چشمه بهشتی و لقب مادر امام ها را که قبلا چند بار استفاده کرده اید دوباره روی یک جنگنده می گذارید؟؟!؟! چه مشکلی برای آقایان درست می شد اگر ماکت یک تیر فکور روی این هواپیما لود بکنند تا حداقل این حس را بدهند که این جنگنده با موشکهای راداری که وزیر دفاع چند روز پیش اعلام کرد روی همه جنگنده ها قابل نصب است هماهنگ است و رادار هم دارد؟ چه مشکلی برای آقایان درست می شد اگر اسم این رونمایی را می گذاشتند بازآمد هواپیما های اف-5 و ارتقاء آنها به نسل4؟ از ایجاد مشکل حقوقی برای ملت چه سودی می برند؟ چه مشکلی پیش می آمد اگر یک تکه آنتن رادارش را نشان می دادند؟ چه می شد اگر چند تا از پتنتهای ایرانی ها در زمینه استفاده از نانو ذرات مغناطیسی روی بستر کربنی برای تضعیف بازتاب راداری به میزان 11dB را روی این شکاری به نحوی استفاده و نمایش می دادند؟ چه می شد اگر یک سامانه ردیابی اپتیکی مشابه آنچه در بابکت هست ولی با کیفیت خیلی کمتر روی این هم نصب می کردند؟ رونمایی که می توانست با انجام چند تا کار ظریف و دقیق بسیار غرور آفرین باشد با بی سلیقگی مطلق تبدیل شد به یک حرکت بسیار مایوس کننده حداقل در بعد داخلی. پروژه کرار هم یک پروژه موازی بود که به صورت یک بسته به روز رسانی برای بدنه های موجود تی-72 انجام شد و رونمایی به شکل قابل قبول و راضی کننده ای انجام شد به همراه فیلم های عملیات و تست های تانک به شکل تقریبا آبرومند. همین وزارت دفاع که تانک کرار را رونمایی کرد به آن شکل و حتی رونمایی فکور هم خوب بود حالا یک مرتبه چنین رونمایی عجیبی می کند. رئیس جمهور دستور می دهد هواپیما که موتور روشن منتظر است ترمز را رها کرده و با موتور خودش به سمت باند تاکسی می کند در حالیکه دو نفر هم در فاصله چند متری آن در حال دویدن هستند!!! استانداردهای ایمنی و تاکسی شکاری قبل از این رونمایی همگی توهم بودند. اگر کلاه یکی از اینها به درون موتور مکیده می شد چه کسی جوابگو بود؟ ادامه پرواز جنگنده را هم که اصلا نشان ندادند. یعنی نفهمیدیم که چقدر طول باند را رفت تا بلند بشود. الان چطور می شود ثابت کرد که آنچه در هوا نشان دادند همین شکاری بود که تاکسی می کرد؟ معلوم نیست یک سری از بردن آبروی صنعت دفاعی کشور چه هدفی دارند. شکاری ساخت داخل تا وقتی ارزش دارد که وجود اجزای داخلی با کیفیت در آن به دشمن اثبات شده باشد و دشمن از توانایی های ویژه آن بی خبر باشد. اگر قرار باشد که با پاکستان و ترکیه و ... مشترک دست به تولید شکاری بزنیم که محصول حاصل هیچ گونه بازدارندگی ندارد. اینجا اروپا نیست که ما با کشورهای اطرافمان بیاییم تولید مشترک انجام بدهیم یا اینکه از آنها زیر سیستم بخریم.
-
2 پسندیده شدهویدیویی از تاکسی سرعت بالای جت کوثر-۸۸ https://www.instagram.com/p/Bmx1Bz1hBJn/ توضیحات امیر حاتمی درباره کوثر-1 و کوثر-۸۸ https://www.instagram.com/p/Bhgwc8uBm8F/
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهاین عکس مشخص میکنه رادار گریفو اف هست یا یک کپی از آن با مقایسه با عکس هایی که در دزفول گرفتم از اجزای این رادار مشخصا پایه اتصال آنتن و برخی از موارد مثل اطلاعات درج شده بر روی بخش موتور پویش مکانیکی آنتن با موارد رویت شده در رونمایی کوثر مطابقت داره (البته جهت عکسی که من گرفتم از پایه و دیش رادار با آنچه که در رونمایی دید شد متفاوت هست و به نوعی برعکس)
-
2 پسندیده شدهاگر هدف این پروژه و پروژه های قبلیش مثل آذرخش و صاعقه رسیدن به توان ساخت 100 درصد یک F-5 و تولید اون باشه غلطه ، اما اگر هدف بالابردن سطح دانش باشه و این چیزایی هم که نمایش داده میشه صرفاً در حد یکی دو نمونه آزمایشی باقی بمونن و چیزایی هم که نوشتن در مورد تولید بدنه، موتور و.. درست باشه میشه گفت در صورت این که بودجه قابل قبولی صرف کرده باشن میشه توجیحش کرد.با توجه به محدودیت های کشوری مثل ایران بهترین کار اینه که تمامی پروژه های موازی تعطیل بشن و روی یک پروژه به صورت متمرکز کار بشه و پس از کسب تجربه ، مجموعه دانش به دست اومده صرف توسعه یک پلفت فرم جدید در حد و اندازه Yak-130 یا T-50 (از لحاظ کاربری و وزن) بشه که خب اینم بدون وجود یک یا چند شریک خارجی تقریباً غیر ممکنه.اما اتفاقی که امروز افتاد بدون شک یه شوآف بیشتر نبود و این که رئیس جمهور یک کشور بره و از یک همچین چیزی رونمایی کنه خودش گویای همه چیز هست.آقا هیچ ایرادی نداره اگر وزیردفاع بیاد از یک اف-5 به روز رسانی شده رونمایی کنه و اعلام کنه بقیه رو هم به این استاندارد میرسونیم یا حتی تولیدش میکنیم. در خصوص اون چیزی هم که رونمایی کردن ؛ اولاً ساخت یک همچین HUD جداً جای تقدیر داره و هم از لحاظ به روز بودن (با توجه به کنترل پنل) مشابه هیچ کدوم از نمونه های موجود در کشور نیست.هر چند بهتر بود که نمایشگر DED رو در اندازه کوچک تر و در نقطه دیگه ای نصب میکردن تا مشکلی برای دید خلبان به وجود نیاد.تغییر دیگه ای که صورت گرفته نصب سه نمایشگر MFD هستش که باعث میشه نشه کاکپیت تایگر نهاجا رو با هیچکدوم از تایگرهای ارتقاء پیدا کرده مقایسه کرد.روند کار کاملاً مشخصه ، یک مدل نمایشگر داشتن و علاوه بر این که تجربه طراحی چینیش داخلی کاکپیت رو نداشتن قصد شوآف دیجیتال شدن کاکپیت رو هم اجرا کنن.اولاً که همون دو نمایشگر MFD در همین سایز هم برای تایگرهای ما که تغییر خاصی نداشتن کفایت میکنه ، دوماً اصولاً فلفسه MFD اینه که به وسیله پنل شما اطلاعات مختلفی رو توی یک صفحه نمایشگر ببینی و اینجوری کابین رو خلوت کنه نه این که برای هر دسته اطلاعاتی بیای یه نمایشگر جدا بزاری.نمایشگرهای دور موتور هم از لحاظ کیفیت چندان جالب به نظر نمیرسن. حالا از همه اینها گذشته ، حتی در صورت قبول بومی سازی بخش اعظمی از اف-5 ، رونمایی از یک هواپیمایی که تنها نکتش چند تا MFD باشه هیچ توجیحی نداره.
-
2 پسندیده شدهارتقاء خرس اوکراینی رونمایی از نسخه بروز شده تانک اصلی میدان نبرد T-64 BV مجهز به سامانه تصویرسازحرارتی کیف : سخنگوی نیروی مسلح ارتش اوکراین به رسانه های داخلی این کشور اعلام نموده است که رژه نظامی سالانه اوکراین ، در سال جاری میلادی ، شاهد رونمایی رسمی از نسخه بروزرسانی شده تانک اصلی میدان نبرد T-64BV مجهز به سامانه های تصویر ساز حرارتی جدی خواهند بود . به گفته این مقام نظامی ، تانک اصلی میدان نبرد T-64BV بروزرسانی شده ، روز 24 اوت در رژه روز استقلال این کشور در کیف به نمایش در خواهد آمد . سامانه تصویر ساز حرارتی جدیدی که بر روی این تانک نصب شده ، این امکان را در اختیار خدمه قرار میدهد تا اهداف را با دقت بیشتری در فواصل بیشتر ، شب یا محیطهایی با نور مرئی ضعیف رصد نماید . ارتقاء صورت گرفته روی این تانک به وضوح با مشاهده جایگاه حذف شده نورافکن فروسرخ در سمت چپ این تانک قابل مشاهده است . به گفته تحلیلگران نظامی ، سامانه های تصویر ساز حرارتی مورد استفاده در T-64BV بدون نیاز به ایجاد تغییرات گسترده در برجک ، بکار گرفته شده و مستقیم به سامانه الکتریکی این تانک متصل خواهد شد . این سامانه ، بدلیل استفاده از اجزاء با کیفیت بالا ، ، مقاومت قابل توجهی را در برابر مشکلاتی نظیر پدیده اخلال نور دارد و به همین دلیل عملکرد بهینه تری را در محیطهای دشوار رزمی خواهد داشت . این مساله بویژه در زمانی که دشمن از اخلاگرهای ویژه فروسرخ استفاده می کند ، نمود بیشتری خواهد داشت . بدین ترتیب ، ترکیب این توانایی با سایر سامانه های این تانک نظیر سامانه مدیریت آتش ، به کشف و انهدام هدف کمک خواهد نمود. این سامانه فروسرخ جدید از یک کانال حرارتی ویژه ای بهره می برد که میتواند هدف متخاصم را در طول روز یا در شب ، در یک برد 5000 متری شناسایی نموده و قابلیت انهدام هدف در یک برد 1500 متری را در اختیار خدمه قرار دهد . این تانک ارتقاء یافته از یک سامانه ناوبری جدید ، محصول SE “Orizon-Navigation” نیز بهره می برد . این سامانه ناوبری که به شکل خودکار عمل می کند ، از قابلیت تبادل آنلاین داده های رمز گذاری شده میان عناصر یک واحد زرهی نیز برخوردار است . اطلاعات مربوط به هر تانک در اختیار فرماندهان میدانی در تمامی رده های رزمی قرار گیرد که این خود ، مدیریت عملیات رزمی را بهبود می بخشد . قابل توجه است که در27 سالگرد روز استقلال اوکراین ، قرار است تا 4500 نفر از پرسنل ارتش و 250 یگان از واحدهای نمونه ارتش این کشور شرکت نمایند . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
2 پسندیده شدهمحرمانه به شیوه اتحاد جماهیر شوروی مکان یابی مجموعه محرمانه آزمایشات تسلیحات لیزری در روسیه مسکو : براساس رصد تصاویر ماهواره های تجاری که در آوریل 2018 ثبت شده بود ، تحلیلگران نظامی به این نتیجه رسیده اند که ارتش روسیه ، مشغول توسعه نسل جدیدی از سامانه رزمی لیزری Peresvet در ناحیه نظامی "ایوانو" نزدیک پایگاه موشکهای قاره پیمای تیکووو (Teykovo ) است . به گفته کارشناسان وب سایت militaryrussia.ru ، زیرساختهای تست این سامانه جدید در مختصات (عرض جغرافیایی 56.898855 و طول جغرافیایی 40.578283 ) که ناحیه ای همجوار ایوانو ، نزدیک پایگاه موشکی شماره 2426 جمعی لشکر 54 موشکهای استراتژیک گارد ارتش فدرال روسیه ، مشاهده شده ، در حالی که این پایگاه موشکی پیش از این به لانچرهای جاده ای موشکهای بالستیکی قاره پیمای توپول مسلح گردیده بود . سامانه لیزری Peresvet یکی از پیشرفته ترین و در عین حال ، محرمانه ترین سامانه های رزمی ارتش روسیه بشمار میرود و طبق اخبار منتشر شده در رسانه های داخلی این کشور ، دو ماموریت اصلی دفاع هوایی و دفاع موشکی را برعهده خواهد گرفت . رییس جمهور روسیه در جریان سخنرانی خود در یکم مارس سال جاری میلادی خاطر نشان نموده بود که روسیه پیشرفتهای قابل توجهی در فناوری تسلیحات لیزری را بخود می بیند و هم اکنون این سامانه ها در حال تحویل به واحدهای نظامی است . این اظهارات ، همزمان با انتشار یک فایل ویدئویی که در آن به نظر می رسد یک پیکربندی سنگین سوار بر یک کِشنده که بخش اصلی این سلاح جدید را تشکیل میدهد ، صورت پذیرفت . پوتین در ادامه این سخنرانی چنین ادامه داد که" من قصد ندارم تا جزییات بیشتری را بیان کنم ، اما کارشناسان اطمینان دارند که با ورود این جنگ افزارها به سازمان رزم ارتش ، ظرفیت دفاعی روسیه افزایش خواهد یافت " در 19 ژوییه 2018 ، وزارت دفاع روسیه ، با انتشار یک ویدئوی جدید ، به شکل محدود ، برخی از تجهیزات و سخت افزارهای این سلاح را در اختیار عموم قرار داد .این ویدئو ، یک واحد نظامی ارتش روسیه را به نمایش گذاشته بود که به حداقل دو دستگاه سامانه لیزری Peresvet و خودروهای فرماندهی و پشتیبانی مجهز بودند . با این حال ، ماموریت اصلی این جنگ افزار هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد ، اما گفته میشود که در ابتدا ، نقش این سامانه ، بیشتر "کورنمودن" تجهیزات اپتیکی مهاجمان است که در گذشته گونه هایی متنوعی از آن توسط اتحاد شوروی توسعه پیدا نموده بود . پی نوشت : تفکیک شده از تاپیک اخبار نظامی / صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهتسلیحات هایپرسونیک ، حوزه جدید برای رقابت اعطاء قرارداد توسعه جنگ افزارهای هواپایه فراصوت به لاکهید – مارتین واشنگتن : وزارت دفاع ایالات متحده در 13 اوت 2018 اعلام نمود که مناقصه طراحی و توسعه دومین نمونه از تسلیحات فراصوت مورد نیاز ارتش این کشور را به ارزش 480 میلون دلار به دپارتمان موشک و سامانه های کنترل شرکت لاکهید- مارتین اعطاء نموده است . خبر امضاء این قرارداد در حالی منتشر گردید که پیش از این گمانه زنی هایی در خصوص نیازمندی فوری ارتش این کشور برای طراحی و و تولید تسلیحات هوا- پایه واکنش سریع وجود داشت و گفته شده بود که پشتیبانی های لازم از برنده مناقصه نیز بخوبی انجام خواهد شد این قرارداد ، در واقع ، ایجاد بستر مناسب برای طراحی ، تست و آمادگی برای تولید مهمات واکنش سریع هواپایه (ARRW) بشمار می آید . وزیر نیروی هوایی ، هدر . ای . ویلسون در این زمینه می گوید :" ما قصد داریم تا بسرعت و با بهره گیری از بهترین فناوری در دسترس ، در کوتاه ترن بازه زمانی ممکن ، قابلیت رزم هایپرسونیک را در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم " پروژه ARRW ، یکی از دو تلاش ارتش ایالات متحده برای نمونه سازی تسلیحات ماوراء صوت است که به نیروی هوایی در توسعه قابلیتهای رزمی کمک می کند . نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، با استفاده از دسترسی های داده شده بخش 804 از اجازه نامه FY16 قانون دفاع ملی ، مجاز است تا سرمایه گذاری لازم برای توسعه این تسلیحات تا سال 2021 را داشته باشد . این پروژه قرار است تا در شعبه اورلاندو (فلوریدا ) شرکت لاکهید- مارتین اجرا گردد و انتظار می رود تا اواخر نوامبر 2021 به نتیجه قطعی برسد . از سویی دیگر ، مدیران ارشد وزارت دفاع ، آژانش دفاع موشکی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، و ارتش روز 28 ژوئن سال جاری توافقنامه ای را بصورت مشترک به امضاء رساندند که در آن بر همکاری و توسعه فناوری مهمات هایپرسونیک سُرشی ، تاکید وجود داشت . ژنرال دیوید . ال . گلدفین ، رییس ستاد نیروی هوایی ، در این زمینه می گوید : " این تیم مشترک برای رقابت نیازمند ایجاد چابک سازی سازمانی خواهد داشت ، مرزهای فناوری در این برنامه بطور قطع جابه جا میشود و ما می بایست سهم خود را از این رقابت جدید ، داشته باشیم " انعقاد این قرار داد ، به دولت اجازه می دهد تا به نیاز فوری نیروهای مسلح ، پاسخ مناسب دهد ، به همین دلیل شروع به کار این پروژه ، به فاصله 180 روز پس از امضاء تعیین شده است . برنامه دوم نیروی هوایی برای طراحی تسلیحات هواپایه فراصوت ، سرمایه گذاری برروی پروژه جنگ افزار ضربتی متعارف فراصوت (HCSW) نام دارد . در مجموع ، این دو برنامه ، قابلیتهای منحصربفردی را برای ارتش فراهم می کند ، گرچه هرکدام ازاین دو طرح ، رویکردهای فنی متفاوتی را دنبال می کنند . چنانکه برنامه ARRW تلاشی است میان نیروی هوایی و دارپا برای توسعه فناوری که امکان ارتقاء آن وجود دارد ، در حالی که برنامه HCSW ، بیشتر بر روی استفاده از فناوری هایی که وارد دوره بلوغ خود شده ، متمرکز شده است . پی نوشت : 1- در یک دهه اخیر ، مفهوم جدیدی واردسازمانهای مسلح شده و آن ، " چابک سازی " سازمان است ، طبیعتا" سازمان های به اصطلاح " تنبل" در چنین وضعیتی ، محلی از اِعراب ، نخواهند داشت . 2- نکته جالب اینجاست که مدیریت حاضر نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ( بعنوان متولی این دوبرنامه ) ، آنچنان به این فناوری علاقه مند شده که روی دو برنامه مشابه ، همزمان سرمایه گذاری می کند ، طبیعتا" در اینجا ( و نه الزاما"در یک سازمان قرن بیست و یکمی نظیر پنتاگون ) پول به هیچ عنوان مطرح نیست ، بلکه ، پیش فرضها ، عملکرد و آینده نگری مدیریت سازمان ، تاثیر گذار خواهد بود . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهمن متاسفانه فیلم رونمایی رو ندیدم دوستانی که دیدند آیا لااقل هواپیماها به نظر نو می رسیدند؟منظورم صفر کیلومتر
-
1 پسندیده شدهظاهرا همینه . قطعات نمایش داده شده مدتهاست برای اورهال اف 5 ها طی پروژه های خودکفایی در پروسه ی تحقیق و تولید هستند . تنها نکته رونمایی این بود که این اف 5 بازسازی شده هم بستری شده برای تست Integrated modular avionics که باشتباه در اخبار معماری یکپارچه گفته شد .... اگر جواب بده گام بلندی هست برای اون جنگنده ی نهایی مون که قراره به حول و قوه ی الهی در سال 1400000 از Starscream هم خفن تر بشه و کل جنگنده های ناتو رو با به حرکت null-ray نابود کنه .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهعلیک سلام و رحمته الله اف 5 یک زمانی عملیات CAS در آسمان فاو انجام میداد الانم میتونه انجام بده، نبرد هوایی هم حتی براش دور از انتظار نیست ولی خوب مشکل از همون بخش "مثل آدم بنی بشر" شروع میشه انتظار ما مثل آدم بنی بشر هست آن چیزی که در عمل هست غیر آدم بنی بشر هست واقعا از یک اف 5 با یک راداری مثل گریفو اف یا معادلش که در نهایت دو تا موشک هوا به هوای از رده خارج حمل بکنه چه انتظاری میشه داشت؟ بد نیست مرور کنیم پروژه SRII نهاجا براساس الزامات چه دوره زمانی بود حالا انتظار بمب هدایت لیزری رو هم نداریم ولی یک اپتیک و چند تیر موشک ماوریک کفایت میکرد که ........ ---------------- این عکس رو هم به طنز داشته باشیم
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم انتظار شخصی بنده از این همه خرج برای ارتقاء یک جت رزمی دهه شصت این بود مثل آدم بنی بشر ، یک پاد اخلاگر ، نشانه گذار لیزری و مهمات هدایت دقیق و دو تیر سایدویندر یا ماژیک این همه حرص خوردن هم نداشت !!!!!! صرفا" برای میلیتاری / اگر کپی می کنید ، حداقل میلیتاری را بعنوان منبع ذکر کنید عزیزان دل برادر در شبکه های اجتماعی
-
1 پسندیده شدهبا سلام حالا که جمهوری اسلامی ایران ، ایالات متحده نیست و وزارت دفاع را نمیشود با لاکهید یا نورثروپ -گرومن مقایسه کرد ، ببینیم ، دیگران این ببر پیر را چه شکلی ارتقاء دادند که تبدیل به یک جت واقعی نسل ++3 شده رادار APQ-159 که جایگزین رادار APQ-153 شده ، برد دوبرابر در حالت هوا به هوا ، مجهز به سیستم قفل خودکار روی هدف که به خلبان برای شلیک سایدویندر کمک می کند . ( ارتقاء مربوط به تایگرهای نیروی هوایی سنگاپور هست ) کابین ارتقاء یافته تایگرهای نیروی هوایی برزیل ( به قرار گیری نمایشگرها دقت کنید ) تا بهترین تسلط را برای خلبان ایجاد کند . نمایشگر سربالای محصول مارکنی ، برای تایگرهای سنگاپوری دیسپنسرهای AN/ALE-40 برای تایگرهای سنگاپوری هلمت خلبان ، محصول البیت سیستمز با قابلیت هماهنگ شدن با رادار APQ-159 و شلیک موشکهای هوابه هوای پایتون -4 ، قابلیت اتصال به جوی استیک هوتاس رادار ELM-2032 برای تایگرهای تایلندی پاد شبانه / روزانه لایتینینگ-3 ، محصول رافائل برای تایگرهای تایلندی پاد اخلالگر اسکای شیلد و صدها ارتقاء دیگر که توسط شرکت سازنده ( نورثروپ ) صورت نگرفته است ، فقط باید یک مقدار گستره دید را افزایش داد که ببینیم دیگران چه کار کردند و می کنند ،بعد ان را با عملکرد خودمان مقایسه کنیم !
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهنمیدونم به چه دلیل بعضی دوستان اینقدر توقعشون بالاس البته شاید قاهر ده سال زود رونمایی شده توقع ها رو بالا برده ولی ما داریم تلاش میکنیم به حداقل های یک جنگنده نسل چهار با ارتقاع روی اف پنج برسیم و چون میدونیم تا یه جنگنده نسبتا کامل نسازیم تولید انبوه اون فقط پول هدر دادنه اینکار رو نمیکنن بنظر میرسه آروم ولی داریم رو به جلو میریم ولی تا یه جنگنده قابل قبول نسل چهار یا چهار و نیم راه زیاده توقعمون از خودمون بنظرم باید معقول تر باشه
-
1 پسندیده شدهبا سلام نمیشد بجای اینکه ریش آبی مردم رو سرکار بذاره و وزیر دفاعش با اعتماد بنفس رونمایی از جنگنده رو اعلام کنه میگفتن بروز رسانی آف ۵؟اگر اینطور میگفتن نمیشد علی برکت الله رو گفت؟ سوال بنده اینه مگر سر برنامه آذرخش آمریکا از ایران شکایت نکرده بود ،باز این چه فیلمیه بازی کردن؟یا برای کج دهنی به آمریکا قصدا و عمدا دوباره اومدن یه آف ۵جدید نشون دادن به اسم جدید؟یا شیخ حسن اومده بگه کد خدا خیالت راحت همه برنامه های تولید جنگنده جدید رو برات علی برکت الله کردم و فقط بسنده میکنم به اف ۵ ارتقا داده شده اونم یک فروند. بازم جای شکرش باقیه دم ودستگاههاش از حالت آنالوگ درآمده . بعد از شش سال هورا ریش آبی متشکریم
-
1 پسندیده شدهجت رزمی کوثر نمای جانبی جت F-5F ، که در دهه شصت میلادی از ایالات متحده خریداری شد و قرار بود تا با ورود اف-16 از رده خدمتی خارج شود . پی نوشت : برنامه بروزرسانی تایگرهای نیروی هوایی برزیل (خبر مربوط به سال 2012 هست ) البته کار هوشمندانه ای بود ، رجیستر روی هواپیما را پاک کردند یا روی ان استنسیل نکردند که تحلیل گران با مراجعه به رجیسترهای موجود نیروی هوایی ، اصل ماجرا را متوجه نشوند !! برای رعایت انصاف کابین کوثر
-
1 پسندیده شدهرونمایی از اذرخش با نام کوثر http://www.tabnak.ir/fa/news/827135/نخستین-هواپیمای-جنگنده-ایرانی-کوثر-به-پرواز-درآمد.
-
1 پسندیده شدهچشمان جدید برای عقاب اعطاء قرار داد توسعه نسل جدیدی از ماهواره های هشداردهنده موشکی به لاکهید – مارتین واشنگتن : نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، در حال برنامه ریزی برای شروع یک پروژه جدید جهت خرید نسل بعدی ماهواره های هشدار دهنده موشکی است که قرارداد اولیه آن در14 اوت 2018 به امضاء رسد و طی آن ، لاکهید- مارتی ماموریت پیدا کرد تا در بخش اول ، سه ماهواره نسل جدید مادون قرمز را برای این نیرو تولید کند . این قرارداد ، که ارزشی درحدود 2.9 میلیارد دلار را به ثبت رسانده ، این امکان را برای لاکیهد- مارتین فراهم می آورد تا فرآیندهای مربوط به طراحی ، تولید سخت افزار پرواز ، تولید اولیه ماهواره ها و اجرای راهبردهای کاهش ریسک پرتاب را بطور کامل در دستور کار خود قرار دهد . به گفته سخنگوی این شرکت ، این سه ماهواره می بایست در مدار ژئوسنکرون مستقر گردند . هدر ویسلون ، وزیر نیروی هوایی در این خصوص معتقد است: " همزمان با بررسی فرآیندهای توسعه این سامانه جدید ، سرعت انجام کار نیز در دستور کار نیروی هوای قرار خواهد داشت ، چرا که ارتش قصد دارد تا سال 2020 قابلیتهای خود را در حوزه هشدار موشکی به سطحی که هم اکنون بلحاظ کمیت ، محرمانه است ، برساند " به شکل خاص ، نیروی هوایی در گذشته ، اعلام نموده بود که قصد دارد تا نخستین ماهواره از سری OPIR را در سال 2023 ، یعنی دوسال قبل از اتمام طراحی نسل جدیدی از سامانه های شناسایی مادون قرمز که قرار است در سال 2025 وارد خدمت شود را از خدمت خارج کند . ژنرال جان .هیتون ، فرمانده یگان استراتژیک ارتش ،یکی از بزرگترین منتقدان راهبرد نیروی هوایی در ایجاد و پشتیبانی از برنامه SBIRS بشمار می آید . وی دردسامبر سال گذشته (2017) ، اعلام نمود که سرعت توسعه این برنامه ،غیر قابل قبول است و به اعتقاد او ، این روند باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند . در آوریل 2018 ، ویلسون در جریان یک سمپوزیوم فضایی اعلام نمود که برنامه ریزی های لازم برای تولید سریعتر اولین نمونه از ماهواره های جدید در دست اقدام است ،اما وی خاطرنشان نمود که فناوری حسگرهای مورد استفاده در این برنامه می بایست پس از بلوغ کامل ، وارد چرخه نصب و بکارگیری شوند . به نظر می رسد که استراتژی جدید نیروی هوایی ، افزودن یک شریک دیگر (نورثروپ گرومن ) به این برنامه خواهد بود تا ماهواره های فروسرخ مورد نظر ، سریعتر در مدار قرار گیرند . به اعتقاد کارشناسان نظامی ، ماهواره های جدید در دست تولید ، قابلیت تشخیص تهدیدات موشکی بالقوه را در مقایسه با نسل گذشته ، در سطح بالاتری ارائه خواهند داد . ژنرال دیوید گلدفین ، فرمانده نیروی هوایی دراین زمینه معتقد است " تیم مشــترک از این دوشرکت ، نیازمند ایجاد ساختاری با معماری قابل انعطاف دارند ، چرا که انچه که در این میان اهمیت خواهد داشت ، پدید آمدن یک توانایی یکپارچه و چابک است " پی نوشت : دشمنان ما ، دیگر به چه زبانی به ما اعلام کنند که به شکل جدی قصد داریم توانایی های دفاعی شما را محدود کنیم !!!!!!! صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهکلا این پروژه ی فطرس با وجود شاهد 129 یک پروژه ی غیر منطقی و موازی هست .... ارتش آمریکا با بودجه ی 700 میلیارد دلاریش هم از این کلاس پهپاد فقط یک نمونه ی عملیاتی داره ولی نیروهای نظامی ایران ، 2 تا !!!!
-
1 پسندیده شده