برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 9 آبان 1398 در همه مناطق
-
16 پسندیده شدهبعضی وقت ها با سر زدن به سایت نظراتی رو میبینم که با خودم میگم همین که مثل قبل هر روز به سایت سر نمیزنم کار درستی بوده! تا کی قراره از هر چیزی رو که رونمایی میشه انتظار قابلیت رزم اف 22 رو داشته باشید؟! یکی از اصلی ترین مشکلات نهاجا البته در کنار هزاران مشکل دیگه این بود که بعد از بونانزا و پی سی 7، جت آموزشی اختصاصی برای پر کردن خلا بین هواپیمای ملخی و جنگنده نبود. بالاجبار نهاجا مجبور شد تعدادی از اف 5 های b رو عملیاتی نگه داره و نقشی مشابه نقشی که تی 38 در آموزش خلبان های نیروی هوایی امریکا ایفا میکنه رو به اف 5 B بسپره. و البته تعداد این فریدوم فایترها به هیچ وجه در حد کافی نبود که نهاجا رو مجبور کرد تعداد انگشت شمار موجود از اف 5 های A خودش رو تحت پروژه ی سیمرغ دو کابین و تبدیل به مدل B کنه. باز هم تعداد کافی نبود لذا نهاجا مجبور شد که تعدادی از خلبان ها رو برای اموزش به کشورهای دیگه مثل پاکستان و... بفرسته. این خلبان ها در کشورهای میزبان تاکتیک های نبرد اون کشورهارو یاد نمیگیرن و فقط با پرواز با جت هایی مثل k-8 مرحله upt رو طی میکنن و به کشور برمیگشتن. لذا پول زیادی صرف میشد در عین حال که تاکتیک های رزمی هم اموزش داده نمیشد. اولین تلاش برای رفع این مشکل با شفق به نتیجه نرسید و به دلیل نبودن موتور و ... عملا پروژه شفق در اون زمان تموم شده به حساب میومد. تلاش ها برای خرید جنگنده خارجی مثل یاک 130 هم به هیچ جایی نمیرسید که نهاجا دست به طراحی کوثر 88 زد. این جت تو مرحله اول که فقط اموزشی بود بر مبنای قطعات موجود اف 5 A و B تعریف شد. موتور، ارابه فرود، اویونیک، کاکپیت، قطعات بسیاری از سیستم ها مثل هیدرولیک و ... مستقیما از قطعات جنگنده مذکور تامین میشد. هیچ ایرادی هم به قضیه نیست چون در صورت موفقیت طرح قطعات به خط تولید داخل میرفت و در صورت عدم موفقیت (که احتمالش هم کم نبود) هزینه و زمان اضافی صرف ساخت سیستم های جدید انجام نگرفته بود. شکر خدا که پروژه به نتیجه رسید و در ادامه خوشبختانه یا متاسفانه برای تولید انبوه و ساخت نمونه پروازی همکاری با وزارت دفاع شروع شد. تا زمانی هم که خرید جنگنده جدید انجام بشه (که هیچوقت نمیشه) و یا پروژه هایی که برای ارتقای اویونیک جنگنده های موجود در دست انجامه به نتیجه برسه، یاسین با کاکپیت انالوگ و بدون hud و ... تولید میشه. موتور جی 85 - 13 به تعداد مناسب در داخل باید موجود باشه و بعیده برای نمونه اموزشی سراغ جی 85 - 21 یا همون اوج برن. این نمونه اولی هم که پروازش رو نمایش دادن ساده ترین نمونه پروازی بود که حتی قابلیت جمع شدن ارابه فرود نداشت و ... تنها مورد نگرانی وزن خالی این جت بود که بر اساس اطلاعات منتشر شده در ماکس 2017 چندصد کیلو نسبت به جت های مشابه مثل میگ at یا casa 101 بیشتر بود. که به حمدلله طبق اطلاعات منتشره در ماکس 2019 در نمونه دوم با وجود کامل شدن زیرسیستم ها وزن 700 کیلو کاهش داشته نسبت به نمونه اول. اگر قرار بر توسعه نمونه رزمی باشه تفاوت هایی با این نمونه خواهد داشت. اینکه توپ به دماغه اضافه خواهد شد، دو سر بال ریل پرتاب سایدوایندر و زیر هر بال دو هاردپوینت وجود خواهد داشت (این الزامات به اصلاح و تقویت سازه بال منجر خواهد شد و بال فعلی رو نمیشه استفاده کرد) و از موتور اوج بدون قسمت پس سوز استفاده خواهد کرد و ... برای رسیدن به یاسین زحمت زیادی کشیده شده و حتی خون داده شده. خاطره شکستن بال تذرو و شهادت خلبانش از هیچکس پوشیده نیست. یاسین اولین جت طراحی ایران هست که فعلا تمام تست های پروازی خودش رو به سلامت انجام داده و ان شاالله با تولیدش یکی از بزرگترین مشکلات نیروی هوایی مملکت رو کاملا رفع میکنه. اولین گام بعد از سال ها با موفقیت برداشته شده و ایراداتی هم که وجود داره مثل عدم وجود fbw و ... هم قابل برطرف شدنه. جدای از عملیاتی شدن یا نشدن قاهر، ان شاالله پرواز اون رو هم که قبلا انجام شده نشون بدن تا شیرینی این موفقیت دوچندان بشه
-
7 پسندیده شدهنيروهاي دموكراتيك سوريه يا همون كردها موافقت اوليه خود رو براي پيوست به ارتش و حمله به نيروهاي ترك و حفاظت از مرزهاي سوريه اعلام كردن ولي شرط گذاشتن كه قبلش مذاكرات بايد صورت بگيره و نيروهاي ما نبايد مستقل به ارتش بپيوندن بلكه بايد نيروي دموكراتيك بصورت كلي پذيرفته بشه و عملا امتيازات و اختياراتي داشته باشه كه همه رو منوط به مذاكره كرده از اون سمت ترك دارن فشار ميارن تا مناطق بيشتري بگيرن نيروهاي دموكراتيك هنوز تو جو حمايت امريكا هستن و معلوم نيست اين موافقت هست يا پيشنهاد مذاكره ولي در كل پذيرش اين نيروها بصورت جمعي منطقي هست ولي بايد شرايط محكمي گذاشته بشه براي مثال ١- نيروي نظامي از سياسي جدا بشه و نيروهاي نظامي كرد حق دخالت در سياست رو نداشته باشن ٢- بيشتر نيروها به بخش هاي انتظامي منتقل بشن و امنيت داخلي رو برقرار كنن جايي كه با مردم در ارتباط هستن و سلاح هاي سنگين رو به ارتش بدن ٣- نيروهايي كه براي نبرد با تروريست ها و ترك ها داوطلب هستن تحت فرماندهي ارتش باشن ٤- تمامي ارضي سوريه به رسميت شناخته بشه ٥- ليست پول ها واريزي و افراد رو شفاف كنن و بدون هماهنگى با دولت مركزي كمك مالي از خارجي ها نگيرن
-
6 پسندیده شدهموضوع هسته ای برای ج.ا شد مثل شتری که توی گل گیر کرده ولی نه جرات پس رفتن داره ، نه ارادهای برای پیش رفتن .... اگه همون ده سال پیش بمب اتم رو می ساختند تا حالا به نتیجه رسیده بودیم ، نهایتش جنگ می شد .... الآن در حالی که غرب و اعراب هیچ هزینه ای نمی دهند ، ما اقتصادمون نابود شده ولی پیرمردهای تصمیم گیر عملا براشون این فاجعه اقتصادی مهم نیست در نهایت هم این فاجعه اقتصادی منجر به آشوب می شه و بعد قضیه می ره ذیل اصل « حفظ نظام » و نه تنها هسته ای بلکه در سایر زمینه ها هم امتیاز می دهند در حالیکه دشمن راه رو فهمیده و به فشارش ادامه می ده ... ج.ا از درون فاسد شده و این سیستم با این حجم بالای فساد نه جرات پیش رفتن داره و نه جرات پا پس کشیدن .... نتیجه سکون معلومه ... فروپاشی ...
-
6 پسندیده شدهبا سلام بعد از مدت ها بحث سر احتمالات ساخت و ساز تسلیحات داره شروع میشه و بنده هم بسیار علاقمند هستم این بحث ادامه پیدا کنه . دوست عزیزمون در مورد ساخت یک جنگنده سنگین بر اساس تامکت صحبت کردند که بنده حدود دو سال پیش بهش اشاره کردم . باید قبول کنیم با توجه به قدرت موشکی ما و متحدانمون و پراکندگی شبه نظامیان ما در سرتا سر خاورمیانه، ما میتوانیم نیاز های خود در جهت بمباران اهداف را براورده کنیم پس در این جهت فشاری بر ما وارد نیست اما در بحث تصاحب آسمان ما حرفی برای گفتن نداریم ، لذا داشتن یک رهگیر از واجبات است بنابر این اصلاح و تقویت کامل تامکت ها میتواند جان تازه ای به نیروی هوایی بدهد. سبک طراحی جنگنده در جهان در حال حاضر تقریبا ۳ گانه هست ، دسته اول سبک شرقی مانند روسیه دسته دوم سبک غربی مانند آمریکا و دسته اخر جنگنده های اروپایی مانند رافائل و یورو تایفون و ساب. پلتفرم جنگنده های شرقی متاسفانه چندان مناسب برای ارتقا به یک جنگنده رادار گریز نیستند و اگر به نوع دماغه و انحلال بدنه توجه کنید متوجه این امر می شوید ، با علم بر همین موضوع روس ها و چینی ها در پلتفرم جنگنده های نسل پنج خود از سبک طراحی آمریکایی استفاده کرده اند. بنابر این با توجه به اینکه ما مدت طولانیی بر روی تامکت ها تعمیرات سنگین انجام داده ایم و به تمام نقص ها و نقات قوت آن آشنا هستیم می توانیم با بهبود طراحی آن و بهبود پیشران ها و سطح مقطع آن و همچنین رادار آن به یک رهگیر فوق العاده دست پیدا کنیم ، هرچند اگر سن بالای تامکت ها و نبود تجهیزات را چشم پوشی کنیم تامکت در حال حاضر بر بسیاری از جنگنده ها برتری دارد . نسل تامکت نباید منقرض شود و بهترین کار، اصلاح آن و بهبود شرایطش و ساخت یک رهگیر همه فن حریف هست.
-
5 پسندیده شدهبوکسر در الجزایر اولین بوکسر ارتش الجزایر با استتار بیابانی به گفته شاهدان عینی در هفته اول اوت سال 2019 یک کشتی باری دو دستگاه خودرو رزمی پیاده نظام بوکسر به همراه 30 عدد کانتینر را در شهر کنستانتین ( قسطنطنیه ) کشور الجزایر تخلیه کرده است. گفته می شود بعد از چلاش های گذشته بالاخره کشور آلمان راضی شده است تا الجزایر روند تولید خودروهای رزمی پیاده نظام بوکسر تحت لیسانس را در داخل خاک خود انجام دهد. کشور الجزایر در گذشته با کمک آلمان توانسته بود خودروهای زرهی Fuchs را در داخل خاک خود تولید کند. در حقیقت بعد از پایان یافتن تولید خودرو های Fuchs ارتش الجزایر علاقه مند بود تا خودروهای زرهی بوکسر را نیز به کارگیرد. به همین خاطر در سال 2018 الجزایر یک نمونه آزمایشی از خودرو رزمی بوکسر را تحویل گرفت اما به نظر می رسید آلمان به خاطر فشار سیاسی داخلی و خارجی نمی توانست اجازه تولید خودروهای رزمی بوکسر را به الجزایر بدهد. اما با ورود تجهیزات جدید به همراه خودروهای رزمی پیاده بوکسر به نظر می رسد موانع پیشرو برای تولید خودورهای رزمی بوکسر در الجزایر رفع شده است. پیش بینی می شود با ورود تجهیزات جدید الجزایر تا پایان سال 2020 تولید تحت لیسانس خودروهای نظامی بوکسر را آغاز کند. اولین نمونه آزمایش بوکسر در الجزایر که در طول یک رژه نظامی در سال 2018 در تلویزیون این کشور نمایش داده شد. خودرو های بوکسر ارتش الجزایر در نقش رزمی مجهز به برجک رزمی Lance ساخت راین متال مسلح به توپ 30 میلیمتری MK 30-2 هستند. خودروهای زرهی بوکسر می توانند نقش های مختلفی را در ارتش الجزایر مانند آمبولانس، خودرو رزمی پیاده نظام، نفربر زرهی، فرماندهی و ... را بر عهده بگیرند. با ورود خودروهای رزمی بوکسر به ارتش الجزایر نفربرهای زرهی بی تی ار -60 و 80 فعلی ارتش الجزایر از خدمت کنار گذاشته می شوند.( البته احتمال دارد نفربرهای قدیمی بی تی ار -60 و 80 با مجهز شدن به برجک های رزمی جدید دارای موشک های ضد زره کورنت به عنوان خودروهای ضد زره در ارتش الجزایر خدمت کنند.) به گفته منابع خبری، الجرایر قرار است 150 الی 200 دستگاه خودرو رزمی بوکسر را در داخل خاک خود تولید کند.
-
4 پسندیده شدهاولا ما موتور RD33 رو داریم. موتور AL31 رو رسما نداریم ولی من فکر نکنم تهیه یک موتور AL31 البته تو مدل های قدیمی تر کار سختی باشه چون خیلی از کشورها سوخو 30 یا 27 دارند. در مورد مپنا این شرکت احتمالا به علت ترس از تحریم تا الان وارد این کار نشده ولی الان که تا بیخ تحریم هستند شاید میخواهند کاری کنند. البته مدیر عاملش دکتر علی ابادی خودش سپاهی است.
-
3 پسندیده شدهاین هم یکی از اسناد صریح. در ادامه جزییات این تخصیص بودجه را هم گفته که یک بخشیش اختصاص به اقلیتهایی است که تحت آزار و اذیت (!) ایران هستند. تصور میکنید از جندالله به اصطلاح سنی گرفته تا گروه هایی که بلوچ خودش را معرفی میکنند و بهاییان حالا وارد سیاست شده و کردهای شمال غرب پژاک و الاحوازیه و شاید پان ترکیستها همه را با شعبده بازی میتونه در این بازه قرار بده. جالبه یک نفوذ طبیعی (نفوذ ایران در عراق و لبنان و یمن ) را با بودجه و پول به صورت آشوب کنترل شده به قول خودشون و آسیب به مردمان عراق و لبنان و حتی با تهدید جنگ داخلی و در یمن توسط بمب! می خوان از بین ببرند. حالا نتیجه اگر کشتار بود و جنگ و اغتشاش به اونها چه 11 هزار کیلومتر اونورتر.
-
2 پسندیده شدهاگر منظورتون من هستم من نگفتم تولید تحت لیسانس. من منظورم این بود که این موتورها را مهندسی معکوس کنند. شرکت توگا مپنا سازنده توربین گاز است. و تکنولوژی تولید را به بهترین وجهی دارد. تکنولوژی موتور هواپیما نیز به توربین گاز خیلی نزدیک است. من زمانی در دوره دانشجویی تو صنعت موتورهای توربینی وزارت دفاع کار میکردم. اونحا موتور طلوع و موتور هواپیمای اف 5 را میسازند. از توگا مپنا هم بازدید کردم. واقعا فاصله زمین تا اسمان است. منظورم امکانات توگا و دانش توگا بسیار بالاتر است. به نظر من اگر توگا مپنا کمک کند امکان ساخت یک موتور توربو فن در کشور است ولی خود شرکت مپنا بعدا دچار مشکل میشود. چون دچار تحریم میشود. کافی است برید یک نیروگاه سیکل ترکیبی مثل پرند کنار توربین گازهای ساخت توگا بایستید. بالاای صد مگاوات توان دارد ولی کاملا بی صدا کار میکند. اصلا انگار خاموش است. به نظر من توگا توان این کار را دارد
-
2 پسندیده شدهبوکسر در استرالیا لیندا رینولدز وزیر دفاع استرالیا در مراسم تحویل نخستین خودرو رزمی شناسایی بوکسر شرکت آلمانی راین متال نخستین خودرو زرهی بوکسر را به دولت استرالیا تحویل داد. ارتش استرالیا قرار است 211 دستگاه خودرو بوکسر مدل رزمی شناسایی را تحویل بگیرد. وزارت دفاع استرالیا در طی برنامه LAND 400 Phase 2 به ارزش 3.38 میلیارد دلار آمریکا (5 میلیارد دلار استرالیا) برنامه ی نوسازی خودروهای زرمی شناسایی را پیش می برد که برای این منظور خودرو رزمی شناسایی بوکسر را انتخاب کرده است. بوکسر 8x8 مدل رزمی شناسایی پس از 12 ماه آزمایش در استرالیا درسال 2017 انتخاب شد. مراحل مونثاز و تحویل خودروهای رزمی شناسایی بوکسر از سال 2019 تا 2026 صورت می گیرد. انتظار می رود پروژه ساخت 211 وسیله نقلیه حدود 1450 شغل در سراسر استرالیا ایجاد کند. همچنین تخمین زده می شود بیش از 40 شرکت استرالیایی در این برنامه مشارکت خواهند داشت. وزیر صنعت دفاع استرالیا ، ملیسا پرایس گفت: "این پروژه فرصتی هیجان انگیز برای صنعت استرالیا فراهم می کند تا نقشی اساسی در ارائه فناوری و توانایی های پیشرو به ارتش استرالیا داشته باشد. این برنامه همچنین امکاناتی را برای صنعت استرالیا فراهم می کند تا در طول چرخه عملیاتی خودروهای بوکسر عملیات پشتیبانی از آنها را فراهم کند. طبق توافق بین راین متال و دولت استرالیا 25خودرو اول بوکسر در آلمان منتاژ و به استرالیا تحویل داده می شود تا امکان انتقال فناوری به استرالیا فراهم شود. به این شکل کارگران و تهیه کنندگان استرالیایی با تکنیک های خاص تولید بوکسر آشنا می شوند. سپس 186 بوکسر باقی مانده در مرکز تجهیزات عالی نظامی راین متال در خاک استرالیا تولید خواهند شد. وزیر دفاع استرالیا، لیندا رینولدز گفت: این خودرو رزمی جدید بخشی از سرمایه گذاری 135.43 میلیارد دلاری دولت ملی برای پیشرفت دفاعی و اطمینان از اینکه نیروهای دفاعی استرالیا در موقعیت های استراتژیک چالش برانگیز مجهز هستند می باشد. وسایل نقلیه جدید با برخورداری از سطح بالای محافظت ، قدرت شلیک و تحرک یک قابلیت در سطح جهانی را برای ارتش استرالیا فراهم می کند. خودرو های رزمی شناسایی بوکسر در استرالیا به برجک رزمی Lance ساخت راین متال مسلح به توپ 30 میلیمتری مجهز خواهند شد. اما برخی از دیگر از آنها فقط به یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مسلح به مسلسل 7.62 یا 12.7 مجهز هستند.
-
1 پسندیده شدهمقدمه مترجم : در فضای وب پارسی ، بخصوص ان دسته از کاربرانی که در حوزه دفاعی قلم می زنند ، رویکردی مشخص با تمرکز خاص بر روی سخت افزار رزمی وجود دارد ، در حالی که گستره دانش نظامی ، فراتر از آنچه که مطلوب ذائقه مخاطبان است به نظرمی رسد ، با این وصف ، در زمان بررسی مراجع معتبر نظامی ، با مقاله ای روبرو شدم که عملکرد ارتش سرخ در افغانستان را از دید یک نظامی متخصص آمریکایی مورد بررسی قرار داده بود . این مقاله با ادبیات رسمی و بدون زوائد ژورنالیستی به رشته تحریر درآمده و تحلیل کاملا نظامی را در اختیار مخاطب قرار می دهد . منظره عمومی دره پنج شیر در افغانستان وجود ارتفاعات سر به فلک کشیده در افغانستان ، چالشی جدی برای جتهای پشتیبانی نزدیک و بالگردهای توپدار روسی بشمار می آمد مقدمه به نقل از نویسنده مقاله : در اوایل سال 1990 میلادی ، دانشکده توپخانه دفاع هوایی ارتش ایالات متحده ، فرصت مطالعاتی منحصر به فردی را در اختیار من نهاد تا درسهای برگرفته از کاربرد سامانه دفاع هوایی دوش پرتاب استینگر ( FIM-92) را براساس حقایق میدان نبرد مورد بررسی قرار دهم . در ان زمان ، بعنوان سرگرد نیروی زمینی ، عضو گروهی از مربیان ارتش بودم که برای مصاحبه در خصوص ثبت تجربیات رزمی این سیستم دفاع هوایی دوش پرتاب که در دهه هشتاد میلادی توسط مجاهدین افغان بر علیه نیروی هوایی و هوانیروز ارتش سرخ شوروی به کار رفت ، به ارتفاعات سر به فلک کشیده هندوکش در افغانستان اعزام شدم . با این وصف ، سطور پیش رو ، روایت دست اولی از نقش سامانه های دفاع هوایی دوش پرتاب در ایجاد فضای لازم برای فرمانده میدان نبرد با هدف افزایش آزادی عمل و همچنین دستیابی و حفظ ابتکار عمل تاکتیکی در مواجهه با نیروی مهاجمی که به نسبت از برتری هوایی کامل برخوردار است ، را ارائه می نماید . مروری کوتاه بر تاریخچه رزمی در افغانستان : هنگامی که ارتش سرخ در سال 1979 میلادی وارد افغانستان شدند ، اولویت شماره یک آنها ، تثبیت جمهوری کمونیستی افغانستان بود تا حکومت مرکزی کابل با آسودگی خیال ، ارتش افغانستان را رودرروی مجاهدین افغان قرار دهد . بدین ترتیب ، اجرای یک یک سلسله عملیات نظامی کلاسیک از سوی روسها که به اشغال مراکز شهری و نقاط کلیدی ارتباطی این کشور منتهی شد ، موجب گردید تا عکس العمل مجاهدین افغان از اجرای عملیات منظم شهری ، به ایجاد کمین در امتداد شبکه اصلی جاده ای این کشور کوهستانی محدود گردد . اما با معرفی سامانه دفاع هوایی استینگر ، پتانسیل ایجاد چالش برای برتری هوایی روسها در اختیار افغان ها قرار گرفت و به انها امکان داد تا تسلیحات آفندی شلیک مستقیم و غیر مستقیم را بر علیه روسها ، بدون نگرانی عمده از حملات هوایی ارتش سرخ ، بکار گیرند . بدین ترتیب ، مجاهدین مسلح به تسلیحات مناسب ، با اجرای مستمر و متناوب حملات ایذایی ابتدا مراکز نظامی ارتش دولتی و سپس پایگاه های نظامی ارتش شوروی را منزوی نموده و سپس با تحمیل شرایط جنگ به شکل نظام مند ، موجبات کاهش کمّی این مراکز را که تعداد آنها تا آن زمان روبه افزایش بود ، فراهم نمودند . افغانستان ، کشوری با جغرافیای کوهستانی و خشن که در طول تاریخ برای هر مهاجمی به یک چالش مبدل گردید شرایط اقلیمی و جغرافیایی : افغانستان بلحاظ جغرافیایی ، یک کشور کوهستانی محصور در خشکی است که بلحاظ مساحت با ایالت تکزاس ایالات متحده ، قابل مقایسه خواهد بود . این کشور از شمال با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ( در زمان نگارش متن ، اتحاد شوروی هنوز دچار فروپاشی نشده بود ) ، در شرق با ایران ، از جنوب و جنوب غرب با پاکستان و در شمال شرقی نیز با جمهوری خلق چین همسایه است . بیشتر از 80 درصد از اراضی این کشور را اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل میدهد و به همین علت ، تنها 20 درصد از مساحت آن قابل کشت و زرع است . به همین دلیل ، افغانستان همواره تابستان های گرم و خشک و زمستانهای بسیار سردی را تجربه می نماید ، در حالی که رشته کوه های پامیر و هندوکش بعنوان "بام" افغانستان ، برآن مسلط هستند . اما این وضعیت در همه جای این کشور یکسان نیست ، چرا که جغرافیای افغانستان به شکل خاص متشکل از تعداد بیشماری از ارتفاعات و استپ هایی است که در برخی نقاط ارتفاع آنها به 5000 متر نیز میرسد . در مجموع ، طبیعت خشن افغانستان در طول تاریخ ، همواره مهاجمان خارجی را با چالش های بسیاری مواجه ساخته است . حفیظ ا... امین ( سمت راست ) و ببرک کارمل ( سمت چپ ) وضعیت میدان نبرد در دهه هشتاد میلادی : در دسامبر 1979 اوضاع سیاسی افغانستان ، از دید پولیت بورو بسیار ناامید کننده بشمارمی رفت ، چرا که دولت مارکسیستی جمهوری دموکراتیک افغاستان به مرز فروپاشی کامل نزدیک می شد . مقاومت مجاهدین در حومه پایتخت این کشور بتدریج نمودهای بیشتری پیدا می نمود و مسلحین ، کنترل 18 استان ( ولایت ) از 27 استان افغانستان را در دست داشتند . میزان ناامیدی روسها از حکومت کابل تا بدانجا بود که حتی رییس دولت وقت ( حفیظ ا... امین ) نیز بعنوان مهره ای موثر در سپهر سیاسی افغانستان بحساب نمی آمد ، هر چند این وضعیت یک طرف بود ، چرا که "امین" اعتقاد راسخی به پشتیبانی روسها برای حفظ قدرت داشت . وضعیت آنچنان نابهنجار تحلیل میشد که به تعبیر یک مقام ارشد وقت کرملین ، " دولت افغاستان در آستانه تجزیه کامل قرار داشت و نابودی انقلاب سوسیالیستی افغانستان بدون کمک و پشتیبانی بین المللی اجتناب ناپذیر مینمود " بااین وصف ، پس از آنکه " امین " از سه برنامه ترور ، جان سالم به در برد ، اتحاد جماهیر شوروی به این نتیجه رسید که زمان دفاع از علائق روسها در افغانستان ، فرا رسیده است . حمله ارتش سرخ به افغانستان ، دسامبر 1979 میلادی آغاز ماجرا : خرس روسی در کوهستان سرانجام در شب کریسمس 1979 ، همزمان با افزایش تب انقلابی در همسایه شرقی ( ایران ) ، ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله برد . در ابتدای امر ، عناصری از واحدهای 103 و 105 هوابرد ، جمعی لشکر گارد ( اسپتسناز ) در فرودگاه کابل فرود آمدند و همزمان ، یگانهایی از همین لشکر تاسیسات پایگاه هوایی بگرام ( در نزدیکی کابل ) ، در حالی که یگانهای نیروی زمینی بسرعت مشغول تصرف پایگاه هوایی شیندند و قندهار ( غرب و جنوب افغانستان ) را به اشغال خود در آوردند . بعد از تثبیت موقت شرایط ، عناصر ترابری هوایی 5000 سرباز روسی را به فرودگاه کابل منتقل نموده و و تنها 24 ساعت پس از این رویدادها ، نخستین لشکر پیاده/ مکانیزه ارتش سرخ وارد افغانستان شد . در مجموع تا نخستین روزهای ژانویه 1979 ، 50 هزار سرباز ارتش سرخ ، خود را آماده می کردند تا بر این کشور کوهستانی با طبیعتی خشن ، مسلط شوند و این گام مهمی برای نزدیک شدن شوروی به ابهای گرم اقیانوس هند بشمارمی رفت . در این میان ، رییس جمهور " امین" با یک شبه کودتا از کار برکنار و ببرک کارمل جایگزین وی گردید و این بدان معنا بود مخالفت کمتری از سوی دولت کابل در خصوص حضور نظامی ارتش سرخ صورت می گرفت و علاوه برآن ، به نظر می رسید که اتحاد شوروی ، علیرغم انتقادات بین المللی کنترل شده ، به اهداف خود دست یافته است . چالش جدید برای ارتش سرخ : مجاهدین افغان " مجاهدین " اصطلاحی که در اسلام از کلمه " جهاد" بر گرفته شده و به معنای " جنگجویان مقدس" است ، در واقع یک سنت بسیاری قدیمی در میان بافت قبیله نشین افغانستان محسوب میشود . از یک نظر ، زمین خشن و بافت ناهموار و کوهستانی افغانستان ، قرن هاست که ساکنان این حوزه جغرافیایی را بصورت گروه های جدا افتاده کوچک تبدیل نموده و به همین دلیل ، محافظت از قبیله ، و زمین های متعلق به آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است . علاوه براین ، افغان ها تیراندازان بسیار ماهری بوده و مهارت در استفاده از سلاح ، بخشی از میراث اجتماعی – فرهنگی آنها بشمار می رود . نکته جالب اینجاست که این جامعه مسلح ، علاقه مندی بسیاری زیادی به سلاح های مستقیم زن (DIRECT- FIRE) داشته و کمتر راغب به نگهداری و کاربرد تسلیحات منحنی زنی نظیر خمپاره اندازها که تاثیر آن بخوبی قابل مشاهده نیست ، هستند . با این وصف ، تا قبل از ورود استینگر به صحنه عملیات رزمی ، نیروی هوایی شوروی و افغانستان بدون هیچ مزاحمتی وارد صحنه نبرد شده و با آزادی عمل دست به اجرای حملات هوا به زمین و پیاده نمودن واحدهای هوابرد می نمودند . اهمیت این مساله در اینجا بود که با در اختیار داشتن مزیت شناسایی هوایی و کاربرد جتهای بال ثابت توسط نیروهای دولتی ، سازمان رزم مجاهدین افغان برای اجرای حملات ایذایی بسیار محدود ( حداکثر 70 تا 75 نیرو ) می شد . علاوه براین ، افغان ها بالاجبار می بایست پایگاه های تدارکاتی خود را در فواصل بسیاری دورتری از مراکز شهری و روستایی و در میان کوه ها و غارهای عمیق با هدف حفظ توان رزم ایجاد نمایند و حملات از پیش برنامه ریزی شده آنها نیز تنها به شبیخون های متناوب و کمین های جاده ای که اثرات محدودی را برجای می گذاشت ، منحصر می گشت . از سویی دیگر ، با منظم شدن توالی حملات مجاهدین ، اجرای حملات هوایی از سوی روسها نیز کُشنده تر میشد ، تا جایی که حملات ایذایی و حتی شبانه مجاهدین بدلیل ترس از عکس العمل جتهای پشتیبانی نزدیک نیروی هوایی ارتش سرخ ، همواره با احتیاط صورت می پذیرفت . این مساله برای افغان ها بتدریج به یک چالش غیر قابل دفاع تبدیل شد ، تا جایی که یکی از فرماندهان ارشد این نیروها ، حملات نیروی هوایی ارتش سرخ در قالب عملیات پشتیبانی نزدیک را " پاسخی کاملا اتوماتیک " به هر حمله نیروهایش ارزیابی می نمود . اما برنامه ریزان نظامی افغان یا بعبارت بهتر ، مستشاران نظامی مستقر در پاکستان برای محدود کردن آسیب پذیری واحدهای زمینی مجاهدین در برابر حملات هوایی روسها ، به این نتیجه رسیدند که بهترین شیوه موجود ، تدوین تاکتیکهای "آتش متقابل " خواهد بود ، اما تا قبل از سپتامبر 1986 محدوده برد آتش افغان ها با کاربرد تسلیحاتی نظیر تیربارهای سنگین 12.7 م.م و 14.5 م.م ، RPG-2 و RPG-7 و تسلیحات کوچک به 300 تا 400 متر محدود میشد و بدلیل برتری ارتش سرخ در حوزه "آتش " به تقریب تمامی حملات مجاهدین منجر به تلفات زیاد می گردید . علاوه براین ، حمله د ر فواصل بیشتر از 500 متر نیز خطرات مضاعفی را بدنبال داشت ، بدین معنی که اگر عناصر مسلح افغان وارد رزم نزدیک با روسها می شدند ، بالگردهای روسی با آتش تیربار و راکتهای 57 م.م بشدت پاسخ میدادند ولی درصورت ورود به فضای باز ، جتهای بال ثابت نیروی هوایی شوروی ، با کاربرد مهمات ناپالم و مهمات آهنی متعارف که تاثیر تاکتیکی افزون تری برجای می نهاد ، تلفات زیادی بر مجاهدین وارد مینمودند . پی نوشت : 1- ادامه دارد ............. 2- منابع در انتهای مطلب معرفی خواهد شد ... 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . برگردان به پارسی ، اختصاصی برای بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ( MILITARY.IR) مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهداداش شکر میون کلام جفتتون ولی نه کاری به فروش تسلیحات به ایران دارم و نه اینکه توجه داشته باشیم هممون ما خیلی از مواد اولیه رو چه به صورت خام و یا محصول نداریم ولی یکم امیدوار تر به قضیه ها نگاه کنید دوست عزیز اولین تانک شووروی اگه اشتباه نکنم با استفاده از خربد طرح های میلیون دلاری از طراح های اوروپایی بود .... انسان به امید زنده است .... یا علی
-
1 پسندیده شدهبوي عمليات در أدلب مياد بمباران هاي اخير شكل اتش قبل از حمله هست
-
1 پسندیده شدهطرف ( مسول نظامی ما ) می گه ما یرای یاسین می خواستیم موتور بخریم ، بهمون نفروختن .... بعد دوستان گمانه زنی در مورد تولید تحت لیسانس یا انتقال فناوری موتور توربوفن میگ ۲۹ و سوخو ۳۵ می کنند ؟! فازتون چیه ؟!
-
1 پسندیده شدهنمی خوام بحث را جنسیت زده! کنم یا نگاه و استدلال محدودی داشته باشم از ظاهر قضایا ولی به هر حال به عنوان یک رویه پرتکرار لازم هست اشاره بشه که بخشی الاقل از اتفاقات و حوادث حول زن ها میگرده هم تحولات عراق و هم لبنان. در عراق چند دختر که در برنامه های خاص سفارت آمریکا که تحت عناوین خاصی برگزار میشند شرکت داشتند قبلا و سفرهای متعددی هم به امریکا داشتند حالا لیدری بخشی از تجمعات را بر عهده دارند و در لبنان هم بسیاری از حرکات ضد حزب الله را زنان و دختران راهبری میکنند. اتمسفر! قشر جوان طوری است که هم برای مد معاصر حمایت از زنان و جنبش برابری و فمنیسیم، این پیروی از چنین لیدری هایی را میپسنده و ترویج میکنه و هم طوری هست که به این شکل براش جذاب تر هم هست چون قشر دختران بیشتری هم جذب تجمعات میکنه. از طرفی برای رسانه ها هم جذاب تر هست همونطور که خانم ها در اگهی های بازرگانی براشون جذاب هست و سریالها و از طرفی از لحاظ سیاسی و امنیتی هم برخورد پلیس سخت تر هست با تجمعات چون کوچکترین برخورد بازتاب بزرگ داره در حالیکه وقتی برخوردهای شدیدتر با گروه های مردانه حتی خشن تر وجود داره معمول تر هست قاعدتا تصویرش.* * حالا بحث این نیست که حتما یک پروژه است ( که میشه البته براش دلایل زیادی اورد ) ممکنه استدلال این باشه حضور بیشتر زنان در جامعه و تغییر نقشها ضرورتا و طبیعتا اینطور اقتضا کرده ولی خب این دلیل بر این نیست گروه های سیاسی از این فرصت با منافع و فوایدی که بالا بهش اشاره شد استفاده نمیکنند. خصوصا اینکه در اونجا حضور زنان به هر شکل ( رقصان! بی حجاب و آوازخوان ) واجد نشانه خاصی نیست در حالیکه در ایران خودش نوعی برچسب محسوب میشه که بله متعلق به اردوگاه خاصی هستند.
-
1 پسندیده شدهدر سیزدهمین روز ناآرامیهای گسترده در لبنان ، سعد حریری اعلام استعفا کرده و استعفای خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهور خواهد کرد با این اقدام سرعت اتفاقات در لبنان شتاب میگیره اعتراضات بر مبنای مشکلات اقتصادی هست ولی طرف حریری دنبال استفاده از اعتراضات برای ضربه به حزب الله هست با این شرایط باید حواس ها رو جمع کرد و توکل به خدا کرد که مکرشون به خودشون برگرده
-
1 پسندیده شدهدونالد ترامپ یک کتاب داره به نام « هرگز تسلیم نشو » داره که به صورت صوتی در « نوار » منتشر شده ... لطفا بهش گوش بدهید .... این آقا در سال ۱۹۹۰ کامل ورشکست شد یکی از دلایلش هم ورشکستگی خط هوایی شاتل ترامپ بود و حالا یکی از دلایل ورشکستگی این خط هوایی ، حمله عراق به کویت و افزایش قیمت نفت بود .... پس این آقا علاوه بر سیاست های کلان ایالات متحده آمریکا ، یک تجربه شخصی و پس زمینه فکری داره که دلش می خواذ نفت رو کنترل کنه .... علاوه بر این ، اعتقاد داره وقتی می تونی همزمان چند کار رو با هم پیش ببری ، چرا فقط یک کار رو کنی ؟!
-
1 پسندیده شدهخب که چی !؟ برای همه ی کشورها ، گروهک ها و سرانشون چیزی جزء مهره های بازی نیستند که در نهایت باید برای منافع کشور هدف ، فدا بشوند .... البته به جزء یک کشور خاص ...
-
1 پسندیده شدهمیشه ۵.۶ میلیون دلار برای طراحی و تولید یک هواپیما با موتور جت .... بی ربطه ولی جا داره به ایران خودرو تبریک بگیم که در اواسط دهه ی ۸۰ ، مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار ناقابل صرف صندوق دار کردن ۲۰۶ کرد.
-
1 پسندیده شدهبه شخصه جناب روحانی من! را که خسته کرده از نقد به تکرار همون اشتباهات قبلی ( قاعدتا با تصور و تحلیل و زاویه نگاه امثال من از اشتباه )، با همون تاکتیک و با همون اهداف ( سیاسی و نه منافع ملی ( نظر شخصی )) و در یک موقعیت بسیار پیچیده و تنها با یک ادبیات عوام پسندانه. تاختن به نقدهای اصولی منتقدین به تصویب FATF و پالرمو با ادبیات سیاسی متهم فرضی! و پرخاشگرانه و حواله به جهنمانه که شما میخواید مردم بدبخت بشند، به مردم میگم یک روزی چه کسانی خواهان بدبختیشون هستند، شما خواستار تقابل صرف با دنیا هستید، شما دشمن تعامل با دنیا هستید و اگر امضا نکنیم متهم(!) به پولشویی میشیم و ... و گویا مثلا حالا که سراغ مذاکره موشکی نمیریم متهم به یاغی گری نمیشیم، یا مذاکره سر موجودیت حزب الله را نمیپذیریم متهم به حمایت از تروریسیم نمیشیم یا چه و چه و گویا متهم نشدن توسط دشمن دلیل قانع کننده ای است در برابر صدها مقاله و نقدی که ( با وضعیت سیاسی کارگروه تامین مالی تروریسم و فشارهای سیاست زده و غیر فنیشون ) وارد میشه به اینکه پذیرفتن این موضوع با وضعیت فعلی اعضا و درخواستها و تحریم ها ضد کشور چیزی جز هزینه نداره برای کشور. دیروز ارشیوی بررسی میشد که جناب ظریف در جلسه ای با منتقدین برجام ( قبل از تصویب کامل ) در مقابل نقدهای فنی که اعلام میکردند با توجه به ادبیات و بندهای فرضی اگر آمریکا در دوره فعلی یا بعدی از برجام خارج شد ما چی در دست داریم و اصلا چه کار میتونیم بکنیم و هیچ چیزی در دست نخواهیم داشت جناب ظریف به صراحت و با قطعیت اعلام می کنند (خیالتون راحت ): " اولا تحریم های قبلی حاصل ده سال کار بود و وقتی برجام منعقد بشه ( به قول خودشون ساختار تحریم ها فرو بپاشه ) دوباره زمان زیادی نیاز هست تا برقرار بشه ( چیزی که منتقدین میگفتند اینطور نیست و اونها با یک چرخش قلم دوباره همه تحریم ها را باز میگردونند اتفاقا به این خاطر که امریکا ساختار تحریم ها را حفظ میکنه و کرده ) و بعد با اطمینان دوباره کری و قطعنامه سازمان ملل با یک قطعیت جدی تر که، چی فکر کردید، آمریکا و رییس جمهور بعدش کل تحریم ها را برگردونه، تو دنیا کی هست که اجراشون کنه" بدبختی ماجرای برجام ( نه ماهیت و اصل توافق با طرف مقابل بلکه ادبیات فنی و تخصصی و پیش بینی ها و ایرادات و گافها و کمبودهای برجام ( خسته شدیم از بس این مغالطه جناب سیاسیون را مجبور شدیم تفکیک کنیم) این بود که این اشتباهات ( این مورد مثلا در ساده ترین شکلش یک خطای فاحش و مرگبار در تحلیل و پیش بینی دستگاه سیاسی و وزارت امور خارجه کشور هست در مورد اینده که خب قاعدتا وقتی پیش بینی این بوده و تحلیل این بوده هیچ راهکاری در نظر گرفته نشده در برجام طبیعتا ) به جای ثبت و درس گیری با قدرت رسانه ای و هیاهوی سیاست زده طرف مسئول به جای عبرت همچنان معجزه ی کاملا بی نقص که فقط کج بودن زمین و شانس بد و توطئه مخالفان ( تاسف اور هست که جناب رییس جمهور همچنان فروپاشی برجام را نه از مشکلات توافق و ایرادات و اطمینان بیش از حد به طرف مقابل و صدها عامل و اشتباه فنی که موردی موهوم مثل نزاشتند از مزایای برجام استفاده کنیم میدونند و من همچنان منتظر مقاله ای هستم که با ذکر مصادیق و با سند روشن کنه دقیقا کجای برجام موردی مخالفان انجام دادند که باعث شد ترامپ ازش خارج بشه یا ما نتونیم از مزایای برجام استفاده کنیم؟!) غالب شده و میشه به افکار عمومی و همین هست که دوباره داریم همون مسیر را به شکلی دیگه طی میکنیم. پ ن: متاسفم حتی چنین ذهنیتی دارم ( ولی شواهد و قرائن و پیشینه و تجربیات گذشته این حس را تقویت میکنه ) ولی با مطالعه مجموعه نقدها به پالرمو و ... و توضحیات موافقین و برداشت این نکته که واقعا در وضعیت فعلی و با توجه به شروط جدی غرب برای تحمیل پالرمو و تلاش امریکا و از همه مهمتر به قول خود موافقین بدون هیچگونه تضمینی از نتیجه کار و این نکته که به قول خودشون نهایتا باعث میشه اوضاع بدتر نشه ( و این را هم دقیق توضیح نمیدند که بدتر از وضعیت فعلی دقیقا چه هست و لااقل چند استدلال بیارن که اتفاقا تصویب پالرمو و ارائه اطلاعات مالی کشور در وضعیت فعلی ( تحریم و نه شرایط عادی ) بیشتر باعث ضرر کشور نمیشه* ) احتمالا حاکمیت موافقت نخواهد کرد این درخواست دولت را پس میشه نتیجه گرفت این فضاسازی متاسفانه با علم به نتیجه تصمیم مجموعه کارشناسی حاکمیت بیشتر برای این هست از فردای وارد شدن ایران به لیست سیاه این نهاد، بهانه های بسیار واضح و دم دستی و آسان وجود خواهد داشت که هر نقد به روند اجرایی کشور، کاستی ها، سوء مدیریت ها، وادادگی های سیاسی در مسائل دیگری چون موشکی و منطقه ای و رها کردن اقتصاد کشور و بدتر شدن اوضاع معیشتی بسیار راحت حواله بشه به : « اگر گذاشته بودید پالرمو را تصویب کنیم و شرایطش را اجرا حتما وضعیت بهتر بود و تمام مشکلات برجام و تحریم ها و توطئه دشمن و کاستی های مدیریتی و حتی موارد ماقبل پالرمو ( حافظ افکار عمومی کوتاه هست و فضاسازی هم آسان ) همه و همه فقط به این مورد مربوط میشه و پس اصلا به ما ربطی نداره مشکلات و تازه بهترین ترفند برای بهره برداری در انتخابات* هم هست چون نقدهای بسیاری که در مورد برجام و شیوه مدیریت ارزی و بانکی کشور و مقابله با تحریم ها و چه و چه وجود داره و طرف مقابل باید پاسخگو باشه همه حواله داده میشه به گزاره مشهور : " اگر گذاشته بودید همه کار را درست میکردیم" * بحث اصلا انتخابات نیست و طرفهای درگیرش، بلکه بحث قربانی کردن منافع ملی به پای سیاست و قدرت هست. ( در مورد طرف مقابل هم صادق هست، خوب هست هر موردی که دیده میشه و بشه که طرفی با خیانت به منافع ملی درصدد هست مثلا با ضربه به دولت یا فعالیتهای اقتصادی و تمهیدات ضدتحریمی و تصمیمات صحیح مدیریتی اش باعث بشه دولت شکست بخوره تا فردا روزی در انتخابات سرکوفتش بزنه که موفق نبودی یا نقدی کنه که صحیح نباشه و دقیق همینجا عنوان بشه تا لااقل شناختها دقیق بشند برای افراد این انجمن ) پ ن 2: همونطور که حدس زده میشد آمریکا هم وارد قضیه لوایح پالرمو و FATF شد تلویحا به نوعی. قبلا ما تنها تمایل و فشار پمپئو را شاهد بودیم برای تصویب این لوایح توسط ایران و حالا آمریکا ( احتمالا با شنیدن زمزمه های اختلاف در ایران ) وزرات خزانه داری را مکلف کرده با تهدید، یک نهاد جدید ایجاد کنه برای رصد پولشویی در ایران و توصیه به شرکتهای آمریکایی برای مبادله با ایران ( گویا قبلا اصلا مبادله ای وجود داشته ) - به نظر بیشتر یک حرکت برای جریان داخلی است تا با اسناد به این قبیل فشارها کشور را در معرض یک تهدید موهوم ( وقتی تا این حد تحریم هستیم چرا باید ترسی از عدم مبادله به خاطر پولشویی داشته باشیم، توجه داشته باشیم عمده مبادلات ما الان پنهان (برای دور زدن تحریمها) و طبق قوانین خارجی غیرقانونی است ) معرفی کنند . در شرایط عادی کمتر نگرانی برای تصویب این لوایح شاید وجود داشت ولی در حال حاضر چرا باید یک تحمیل جدید اون هم دقیقا در راستای سد کردن همین مبادلات پنهان فعلی را (تقریبا) بپذیریم اون هم بدون هیچ امتیازی ( فرض بگیریم این شرط اروپا بوده در برجام حتی )
-
1 پسندیده شدهسلاح جدید برای راجه های هندی فلانکرهای نیروی هوایی هند آماده برای کاربرد موشکهای کروز هواپایه براهموس دهلی نو : پس از مدتها کش و قوس برنامه مشترک هند و روسیه برای اضافه نمودن قابلیت شلیک موشک کروز براهموس به فلانکرهای نیروی هوایی هند ، سرانجام دسته نخست از این موشکها به صورت عملیاتی ، وارد سازمان رزم IAF گردید . این در حالی است که ارتش هند با توجه به ماهیت راهبردی این سلاح ، ازسالهای گذشته گسترش رزمی براهموس را در قالب پیکربندی های زمین پایه و دریاپایه در دستور کار خود قرار داده بود ، اما نقش بی بدیل نیروی هوایی در برنامه جامع نظامی ارتش این کشور باعث شد تا برنامه ریزان نظامی هندی بدنبال توسعه سریع براهموس هواپایه و تسلیح تمامی جتهای روسی su-30mki نیروی هوایی به این سلاح استراتژیک باشند. بر همین اساس ، برنامه اصلی نیروی هوایی هند برای مسلح نمودن تمامی 40 فروند جتهای su-30mki به نمونه هواپایه براهموس باعث خواهد شد تا نقش نیروی هوایی این کشور در عرصه وسیعی از اقیانوس هند در رقابت با قابلیتهای رو به گسترش ارتش چین و همچنین قدرت سنتی این منطقه یعنی نیروی دریایی ایالات متحده پررنگ تر از گذشته گردد . به اعتقاد ناظران نظامی ، ورود بخدمت رسمی براهموس هواپایه بدلایل مختلفی به تعویق افتاد اما بروز درگیری محدود ارتش هند با ارتش پاکستان در ماه می 2019 بر سر کشمیر باعث گردید تا عملیاتی شدن این نمونه به اولویت نخست تبدیل گردد . این موشک که پس ازشلیک پتانسیل دستیابی به سرعت 3 ماخ را دارد با مجهز بودن به یک سامانه هدایت دقیق پیشرفته ، قابلیت مورد اصابت قراردادن اهداف متحرک را نیز دارد . این ویژگی بدان معناست که نیروی هوایی هند در کنار نیروی دریایی ، اینک خواهد توانست تا به یک تهدید جدی برای شناورهای رزمی متخاصم تبدیل گردد . برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که براهموس با توجه به سرعت شلیک و قدرت مانور مطلوب خود ، می تواند به یک کابوس مستمر برای سامانه های دفاع هوایی پیشرفته ای نظیر سامانه "ایجس" ( AEGIS) و گونه های جدید چینی hhq-16 ( که شناورهای رزمی کلاس 054AP نیروی دریایی پاکستان بدان مسلح هستند ) مبدل شود . در مقایسه ، براهموس پتانسیل تهاجمی به مراتب افزون تری نسبت به موشکهای کروز اسکالپ فرانسوی که قرار است به همراه جتهای رافال به این کشور (هند) تحویل داده شود را به نیروی هوایی اعطاء خواهد نمود . بن پایه صرفا" برای میلیتاری / مترجم : MR9
-
1 پسندیده شدهمدل ماهواره بر سیمرغ رو قبل ساخته بودم .. این بار یکم جزئیات بهش اضافه کردم .. مدل سازی با استفاده از نرم افزار راینو Simorgh Missile 3d Model
-
1 پسندیده شدهمدل سازی موشک بالستیک سوخت مایع قیام 1 ، مدل شده توسط نرم افزار راینو ، متریال و رندر با نرم افزار کی شات QIAM 1 BALLISTIC MISSILE 3D MODEL
-
1 پسندیده شدهنکته درستی گفتید ولی باز بر می گردیم به داستان سوریه که کم کم باید حملات خود رو سازماندهی کنیم و پیام های قاطع برای اسرائیل بفرستیم البته می شود اینطور هم دید که هر حمله ای به ایران جواب بیشتری دریافت می کند هم یک پیام اخطار جدی خواهد بود روحانی میگفت باید با کدخدا صحبت کرد ولی من میگم اسرائیل رو توجیه کرد -------------- گفتن این نکته شاید بد نباشد که شرایط ما دقیقا حکم جنگ صفین رو دارد و مالک به خیمه های معاویه رسیده است و این خطر که فتنه داخلی موجب تکرار عاقبت صفین میشود جدی است
-
1 پسندیده شدهعمردهی LSP نیز یکی از روشها با فناوری بالا و در لبه فناوری علوم و تکنولوژی لیزر است که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از شرکتهای دانش بنیان به این فناوری دست پیدا کرده است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به افتتاح اولین مرکز عمردهی سازه های هوایی با فناوری لیزری LSP، گفت: اغلب قطعات و سازهها در تمامی حوزههای علوم و مهندسی دارای عمر استانداردها قانونی است که پس از طی شدن این دوره زمانی لازم است تا تعویض شود که البته هزینههای زیادی هم دارد. وی افزود: از آنجا که در حوزه علوم هوافضا تعویض سازهها عمدتاً هزینه بر و بعضاً غیرقابل تعویض است، باید با روشهایی که از نظر علمی اثبات شده است عمر آنها افزایش یابد تا علاوه بر کاهش هزینهها عملکرد سامانهها نیز از دست خارج نشود. امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز در این مراسم اظهار داشت: مهمترین دستاوردهای این فناوری ارتقاء توان رزم - صرفه جوییهای اقتصادی و قطع وابستگی ارزی به خارج است. وی درباره مزایای عمردهی سازههای هوایی به روش LSP هم گفت: این روش و فناوری، مقاومت به خستگی را تا چندین برابر افزایش میدهد و به کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری کمک میکند. فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه این دستاوردها در شرایط تحریم حاصل شده است،گفت: کاربردهای دیگر این روش و فناوری در حوزه صنعت پزشکی - صنعت انرژی (توربینهای گازی) و صنایع خودروسازی است. بنابراین گزارش سورنا ستاری همچنین از مراحل نهایی طراحی و ساخت شبیه ساز هواپیمای پهن پیکر ایلیوشین بازدید کرد. https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_peening
-
-1 پسندیده شدهشما می خوای ما موتورهایی رو مهندسی معکوس کنیم که خودمون نداریمیشون ..... مپنا هم اگه اینکاره بچد ، نا حالا کاری می کرد