برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      56

    • تعداد محتوا

      9,427


  2. aminf14

    aminf14

    Editorial Board


    • امتیاز

      31

    • تعداد محتوا

      1,400


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      25

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      8,706



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 25 بهمن 1398 در پست ها

  1. 13 پسندیده شده
    آمریکا گویا فیلم توقیف لنجی که این موشک به همراه تعدادی موشکهای زرهی کورنت توش بوده را منتشر کرده ولی اصل ماجرا اینجاست که: 5 سال به مشتی انسان شریف و شجاع پابرهنه که البته مرد میدان اصلی نبرد بودند قطعا ( حالا دیگه مشخصه منظور از این صفت چیست چون مبارزان یمنی به معنای واقعی کلمه هیچ ندارند از امکانات و شاید حتی در مقایسه گفت که مسلحین سوریه ده ها برابر امکانات حتی شخصیشون بیش از یمنی هاست چه برسه به امکانات دیگرشون و بارها گفته شده اون هم با مرزهای سخاوتمند ترکیه ) در یک جغرافیای 360 درجه محاصره به سختی و ده ها ده ها و لنج لنج از وسعتی به اندازه چند دریا و اقیانوس که وجب به وجبش توسط ده ها کشور و ابرقدرت با صدها فروند کشتی و پهپاد و ماهواره و جاسوس و مزدور و سیستم های اطلاعاتی و امکانات فوق مدرن مراقبت میشه سلاح های ابتدایی برسونی و 5 سال مقاومت کنند در برابر به قول خودشون ائتلاف جهانی و حمایت و دخالت مستقیم چند ده کشور و حتی حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم ابرقدرت و چند قدرت جهانی فرامنطقه ای و اون هم در شرایطی که به نظر سیستم اطلاعاتی کشوری نیست که نرم و سخت بر علیهت فعالیت نکنه و وضعیتی که برات ایجاد کردند از اقتصادی گرفته تا نظامی و تکنولوژیکی و حتی اجتماعی و سیاسی هم باز به قول خودشون تا به حال علیه هیچ کشوری پیاده نشده باشه و بعد مظلوم هم واقع بشی و مدام هم تحقیر و توهین بشنوی. نیروهای نظامی ما اشکلات زیادی دارند؛ ریز و درشت و ما هم هیچوقت دست از سرشون برنمیداریم چون حتما امید و آرزو داریم این اشکالات را روزی برطرف کنند ولی این دلیل نمیشه که نبینیم عملیات آراموکو را، نبینیم عملیات هایی را که در جنگ های نابرابر با شرایط کاملا نابرابر مدیریت کردند البته حتما با میدان داری اصلی مومنینی که سلاح ایمانشون غلبه داشته بر همکاریها و نبینیم ده ها عملیات های آشکار شده و نشده را پس به افتخارشون به نظرم در این نبرد نابرابر باید ایستاد و حتما براشون دعا کرد.
  2. 6 پسندیده شده
    میگ 35 یا ICBM یا 120 فروند کوثر مسئله این است: worior : سوال؛ اگر دو انتخاب داشته باشیم، 60 فروند میگ 35 و 180 فروند ICBM کدوم رو انتخاب می کنید؟ ST4LKER: icbm SardarJangal : بستگی داره کلاهک icbm ها چی باشه. ST4LKER: مشخصا بازدارندگی که ۱۸۰ تا قاره پیما ایجاد میکنن خیلی بیشتر از ۶۰ تا میگ ۳۵ هست البته من منکر اهمیت نیروی هوایی نیستم worior بازدارندگی کلان میتونند ایجاد کنند اما اعمال قدرت نه، مثلا نمی تونیم سوریه رو جمع کنیم، یا اینکه اگر مسئله کوچک مثل تروریسم و ... پیش بیاد نمی تونیم ICBM شلیک کنیم. GAHERRRR : میگ 31، 50 تا با ۱۰ تا قاره پیما woriorا: ترکیبی نمیشه، حدس من این هست که مجدد نتونیم جنگنده بخریم و مجبور شیم روی برنامه موشکی متمرکز بشیم،... ST4LKER: هر کدوم در شرایط خاصی میتونن گره گشا باشن در نبرد گسترده اگر ما به ازای از دست دادن یک میگ۳۵ پنج فروند جنگنده ی دشمن رو سرنگون کنیم باز طولی نمی کشه که برتری هوایی رو از دست می دیم ولی مثلا اگر از هر ۵ موشک یکیش به خاک طرف مقابل برسه اوضاع فرق می کنه. GAHERRRR: خب پس جنگنده بخریم حد اقل میشه با ادامه برنامه فضایی قاره پیما رو داخل ساخت worior:منم همین نظر رو دارم، حالا اگر بخواهیم جنگنده بخریم، بجای 60 فروند میگ 35 و 120 فروند کوثر!! کدوم رو انتخاب می کنید. GAHERRRR: چرا حالا میگ ۳۵ خانواده سوخو هم هستن worior: روسها به ایران به دلایلی نمیفروشند و ایران هم به دلایلی نمی خره، مهمترین خوابیده بودن خط تولید میگ و وجود اموزش ها و تجربه های میگ در ایران هست. ST4LKER: نمیشه کنار ۶۰ تا میگ ۳۵ یه ده تا هم میگ ۳۱ بخریم دلیل خاصی نداره فقط من علاقه ی زیادی به میگ ۳۱ دارم Yavantgarde: موتور بخریم (فناوریشو ، به ویژه فناوری های پایه‌شو) یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم برای دزدیدن و‌ توسعه فناوری موتورهای مختلف مورد نیاز ما در رده هوایی.. یه سرمایه گذاری خوب و مفید GAHERRRR: میگ ۳۱ چی ؟؟ worior: میگ 31 منجلاب هزینه است و بعیده روسها به ما بفروشند مگر اینکه عذر میخوام متسعمره اشون باشیم... ST4LKER: ده تا میگ ۳۱ با ۱۸۰ تا کینژال ST4LKER: قشنگ از اقیانوس هند گرفته تا مدیترانه و دریای سرخ هر چی ناو هست میکشیم به سیخ HAMAD2012: مسئله سر توان استفاده از این آپشن ها ست. worior: برای یه جنگنده اصل اینه که در طول دوره عملیاتیش که هیچ وقت ممکنه وارد هیچ جنگ واقعی نشه، کمتر خراب بشه، جنگنده رو میخریم 60 میلیون دلار، ولی وقتی خراب شد روسها 2 سال وقت برای تامین قطعات طلب میکنند! هندی و چینی ها تجربه بسیار بدی از روسها در دریافت قطعات موتور دارن! ظاهرا وقتی موتور خرابی ساده پیدا میکنه روسها تعمیر نمیکنند و موتور جدید میدن و همین کار هم مدت بسیار زیادی طول میکشه!. هدفشون هم این هست که کسی دست تو موتور نبره و با فناوریشون آشنایی پیدا نکنه، مورد دیگه سر میگ 29 این بود که روی کابلها و اتصالات تجهیزات کد گذاری نمیکردند و .. eshqali: هر کدوم از این سناریوها هزینه کلان می خواد ST4LKER: سوخو ۳۰ رو چون کشورای زیادی دارنش شاید بشه تو تامین قطعات در مواقعی که حمایت روسها قطع بشه روشون حساب کرد worior: شما صبح به احتمال اینکه شب موقع برگشتن به خونه هوا سرده اورکت باخود میبری ولی نمیپوشی!، سرما یه تهدید احتمالی برای سلامتی شماست نه یک مسئله عقیدتی و فلسفی. اصل داستان اینه که کسی جایی که ناامنی باشه و یا تو نوبت اشغال توسط غرب باشه سرمایه گذاری که هیچ زندگی هم نمیکنه!، بنابراین لازمه برای بمباران وسیع اروپا و آمریکا و هر کی چنین برنامه ای داشته باشه تجهیزات لازم را فراهم کنیم، و اگرنکنیم مسلمانییتمون! ایرانیتمون!! بماند، عاقل بودنمون هم زیر سوال هست Yavantgardeا: کلا جنگنده‌های روسی زمان رسیدن به تعمیراتیشون کوتاهه... همین سوخو 30 پدر بلاروس رو درآورده از بس هزینه جانبیش زیاده، درحالیکه اف۱۶ نصف این هزینه تحمیل نمیکنه... بهرحال غرب در صنعت هوانوردی بسیار جلوتر از بقیه‌س GAHERRRR: تا میگ ۳۵ با ۴۰ تا میگ ۲۹ و خط تولید آر ۷۷ درسته ما وضعمون خرابه اما چین هم هست worior: چین به خاطر مشکل با موتورهای روسی خودش رفت سراغ توسعه موتورهای جدید، اما ظاهرا توانش اونقدری بالا نیست که بتونه صادرات داشته باشه. فکر کن وارد درگیری با ائتلاف شدی و هواپیما موقع برگشت ارابه فرودش میشکنه و روسها پول جنگنده رو بابت ارابه فرود طلب کنن! GAHERRRR: میگ ۳۵ تعمیراتش برامون راحت تره اما باید با تسلیحات بومی قابلیت هماهنگی داشته باشه که بیشتر برای آمریکاییا توسعه دادیم HAMAD2012: دقیقا بهمین دلیل میگم که اعتبار خود رو با تهدید کردن های که با توجه با شرایط امکان عملی کردن ندارد از دست ندیم woriorا: اون تهدیدات بیخود هم همچین بیخود نیست روی یه سری دریافت های اطلاعاتی گفته میشه و کدبندی شده است. Navard: میگ۳۵ رو بلد نکنید یک بنده خدایی میاد میخونه مارو بیچاره میکنه. میگ ۳۵ پر از ایراد. نه یک جنگنده مناسب برای نیروی هوایی ایران. ما به یک جنگنده با یک رادار بزرگ و مخزن سوخت بزرگ و در نتیجه برد بسیار زیاد هستیم. مثل نسل فلانکر. کشور ها بی علت این انتخاب رو نکردن. شما گول یک رادار ارایه فازی فعال میگ ۳۵ نخورید. اونو سوخو۳۰ هم میتونه داشته باشه. aminf14: میگ 35 برای امروز خوبه نه فردا، ICBM هم به نوعی سلاحی یکبار مصرفه در حالی که سوخو 30 اینطور نیست، هم برد خوبی داره هم با طیف گسترده ای از سلاح ها مچ میشه، قیمت خوبی داره و ظرفیت بالایی برای توسعه. GAHERRRR: الان اونا هرچی بفروشن ما میخریم منم سوخو ۳۰ و ۳۴ رو گفتم که گفتن بنا به دلیلی نمیفروشن arminheidari: اگر قرار است هواپیمایی بخریم اول نگاه کنیم کدام هواپیما بدرد می خورد، الان تو آسمان ما جنگنده ای مثل میگ 31 شدیدا نیاز هست که بتونه هم بار و فشار کاری رو از روی اف 14 ها بردارد، نزدیک به 80 فروند نیاز هست، بعد از اون جنگنده ای نیاز هست که بتونه ستون فقرات ما یعنی اف 4 ها رو کاور کنه، چیزی شبیه سوخو 27 یا سوخو 30 (البته به شرط تولید در داخل یا حداقل امتیاز ساخت موتور ) الان ما به شدت به جنگنده ای ساخت داخل که بتونه شبیه میگ 25 نقش آفرینی کنه نیاز داریم، بویژه که بتونیم رادار و موشکی شبیه اف 14 روش نصب کنیم، اون وقت میشه قاتل آواکس.
  3. 6 پسندیده شده
    اردوغان که حتی افتخار! همکاری صمیمی و آشکار نظامی/اقتصادی/اجتماعی/فرهنگی! با داعش را داره ولی وزیر دفاع و ارتش ترکیه میتونند این افتخار را داشته باشند و براشون طی تاریخ ثبت بشه که فراوان خصوصا در این چند روزه دوشادوش تکفیریهای القاعده و تروریستهای نشاندار عکس های دو نفره و چند نفره ازشون ثبت شده. ارتش سوریه هم انصافا جدا از برخی اشتباهات خوب مقاومت و پیشروی کرد در این مدت هرچند با تحمل تلفات بالا احتمالا و از همه مهمتر در چند مورد قلدربازی اردوغان کوتاه نیومد. بهترین کار ممکن بود خصوصا اون بار دوم (بعد از کشته شدن سربازان ترک) که ترکها و اردوغان بعد از کلی رجز به خیال خودشون حالا دیگه هیچ کس جلودارشون نیست، از پایگاه تفتاز یک گلوله باران ضد مواضع ارتش سوریه داشتند به خیال اینکه ارتش سوریه جرات پاسخ نداره ولی بلافاصله پاسخ گرفت و دوباره چندین سربازش کشته شدند. از توس های ارتش سوریه هم خبری نیست، یک بار دیگه که از این غلطهای گرادپراکنی کردند یک یا دو واحد توس یک عملیات هماهنگ نزدیک مواضعشون بکنند و جهنمش را درک کنند شاید دست از این مسخره بازیها! بردارند که ارتشی که سربازانش را مثل گوشت قربونی وسط مناطق تحت تسلط ارتش دشمن ول کرده دیگه نباید غلط زیادی بکنه با غرور و تکبری که بله من عضو ناتو هستم، ارتشم فلان قدره و بهمان قدرم امکانات دارم و حرفم هم میره چون الان شرایطی هست که میتونم زور بگم.
  4. 4 پسندیده شده
    متن کامل وصیت نامه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به کاربران میلیتاری شناخت به موقع از دشمن و اخذ تصمیم و عمل به موقع داشته باشید لینک دانلود
  5. 3 پسندیده شده
    البته در تاپیک جی 10 همین عرایض رو گفتم ولی به خاطر دوست گرامی Navard دوباره مرورش میکنم: 1) سابقه بد از همکاری با چین: ما در مورد چنگدو جی 7 یک بار تجربه همکاری مصیبت باری رو داشتیم یعنی جنگنده ای رو خریدیم که کاربرد خاصی برای ما نداشت، نه به روز بود، نه امکان ارتقای خاصی داشت ، نه رهگیر قدری بود و نه بمب افکن پر قدرتی. فقط دور ریز پول 2) جنگنده های چینی در مقابل جنگنده های روسی از نظر رزومه عملیاتی فعلا حرف خاصی برای گفتن ندارند. روی کاغذ میشه این ادعارو کرد که فلان جنگنده چینی از اف 22 هم برتره ولی تا کارنامه عملیاتی نداشته باشن و در عمل امتحان نشن مثل هندونه در بسته اند چه جی 31 و جی 20 و چه جی 10. 3) جی 10 جنگنده چندان به روزی نیست و مقابل سوخو 35، رافال، تایفون، اف 35 حرف خاصی برای گفتن نداره. جنگنده ای که همین الان چندان در حد رقبای خارجی که دور تادور ایرانو گرفتند نیست 10 سال اینده چه وضعیتی می خواد داشته باشه؟ 4) نیروی هوایی ایران سالها با جنگنده هایی با دو پیشرانه کار کرده حال شیفت به سمت جنگنده ای تک پیشرانه چندان منطقی نیست. 5) اگر روسیه در ارائه سرویس و تعمیر و نگه داری بعد از فروش بخیل و خسیسه ولی چین از نظر پیشرانه و بعضی آپشن های مورد نیاز در حدی نیست که بشه روش حساب کرد. در صورتی روسیه با اندکی سیاست هم تجربه خوبی داره و هم در صورت بی وفایی روسیه محصولی مثل سوخو 30 رو انواع کشورها دارن و با کمی رایزنی میشه در مورد قطعات یا تعمیرشون از کمک اون کشورها بهره گرفت.
  6. 3 پسندیده شده
    این موشک خیلی ویژگی های جذابی داره و میتونه انقلابی ایجاد کنه در سایر حوضه ها مثل موشک های پدافندی. اگر بشه لانچر های چهارتایی و همچنین عمود پرواز داشته باشه ایده ال میشه
  7. 2 پسندیده شده
    در سال 2017 شیخ میثم الزیدی سرپرست گردان العباس(ع) از زیر شاخه های نیروهای حشد الشعبی اعلام کرد در حال کار بر روی ساخت یک تانک جدید است و نمونه اولیه ان در سال 2018 ساخته خواهد شد. نمونه اولیه این تانک ذر 12ژوئن سال2019 با همراهی بخشی از مسئولان عراقی و مقامات حشدالشعبی رونمایی شد. تانک مذکور الکفیل -1 نامگذاری شده بود. با توجه به بحث های حاشیه ای مربوط به ساخت یک تانک توسط گروهای شیعی در عراق شیخ میثم الزیدی عنوان کرده بود این برنامه با هماهنگی فرمانده رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و زیر نظر وزارت دفاع انجام شده و نمونه نهایی به وزارت دفاع تحویل داده میشود. رونمایی از تانک الکفیل-1 تانک الکفیل-1 براساس تانک تی-55/54 ساخت شوروی و یا تانک های منشا گرفته از آن مانند تایپ-69 چینی ساخته شده است. این طرح برای علیماتی کردن و عمر دهی تانک های از دره خارج برنامه ریزی شده است تا انها دوباره به میدان نبرد بازگردند. نیروهای حشدالشعبی با کمک تجربیاتی که از جنگ با تروریستهای داعش وبررسی تانک مدرن ابرامز کسب کرده اندM1A1 توانسته اند این تانک را بسازند. در عراق گورستان های بزرگ اداوت زرهی به خاطر چندین جنگ ایجاد شده است. در نتیجه نیروهای حشدالشعبی در نظر داشتن با استفاده از قطعات سالم خودروهای زرهی از رده خارج و ابتکار خود یک تانک بسازند. در حقیقت برنامه تانک الکفیل-1 برنامه ای برای استفاده از ظرفیت تانکهای از رده خارج است که در گورستانهای زرهی این کشور بلااستفاده افتاده اند. نیروهای حشد الشعبی در طول نبرد با داعش از چنین ظرفیتی برای تقویت قدرت رزمی خود استفاده کرده بودند به عنوان مثال انها چند دستگاه تانک چیفیتن ،تی-72 و تی-55 را با کمک قطعات سالم بازیابی کردند. گردان العباس (ع) اطلاعات فنی زیادی از تانک جدید خود منتشر نکرده اند در نتیجه متن پیشروی با بررسی منایع مختلف، تصاویر گرفته شده از تانک الکفیل تنظیم شده است. بخش اول تغییرات که در تانک الکفیل-1 بسیار به چشم می اید تغییر در ساختار برجک تانک است. تصاویر تانک الکفیل-1 نشان میدهد فرم و اندازه برجک بسیار متفاوت از برجک تانک تی-55/54 است در نتیجه برای این تانک یک برجک جدید ساخته و طراحی شده است. احتمالا الگو ساختاری برجک جدید از روی برجک تانک اسرائیلی مرکاوا مارک 1 الگو برداری شده است. طراحان الکفیل با الگو برداری از تانک های مدرن جهانی همانند تانک های ابرامز عراقی در بخش پشت برجک یک مخزن ذخیره امن مهمات تعبیه کرده اند تا در صورت حمله به تانک، مهمات در یک بخش امن قرار داشته باشند درنتجه شانس زنده مانی خدمه در میدان نبرد افزایش یابد. وزن، سرعت گردش و میزان حفاظت این برجک جدید مشخص نیست. گفته می شود این برجک به شکل کاملا برقی ساخته شده است. نمونه گرافیکی تانک الکفیل-1 فرم برجک در تانک الکفیل در مقایسه با تانک تی-55/54 بسیار متفاوت است دریچه های که در بخش عقبی برجک تانک الکفیل-1 که محل قرارگیری امن مهمات است شکل بدنه تانک نیز در مقایسه با تانک تی-55/54 با تغییراتی همراه است.علت تغییرات در بدنه ، افزایش حفاظت تانک به شکل سرتاسری است در تمامی بخش های بدنه از صفخات زره های جدید استفاده شده است. بخش های سیستم تعلیق و تحرک تانک الکفیل-1 همان اجزای تانک تی-55/54 می باشد. علاوه بر افزودن صفحات زره های غیر واکنشی به بدنه و برجک ، در بخش کناره بدنه و برجک به نظر میرسد بلوک های شبیه زره های واکنشی نصب شده است. با توجه به شکل طراحی برجک برای حفاظت از حلقه برجک در بخش عقبی برجک از زره های گوی و زنجیر استفاده شده است. طراحان تانک الکفیل به درستی متوجه اهمیت حفاظت از حلقه برجک تانک شده اند اما فراموش کرده اند حلقه برجک در بخش کناری وبخش جلویی تانک به شدت در معرض خطر قرار دارد. صفحات زره این تانک به شکل جوشکاری کارگاهی به یکدگیر متصل شده اند در نتیحه درمیزان مقاومت مناسب آن می توان تردید داشت. بلوکهای شبیه بلوک های زره های واکنشی در بخش کناری بدنه و برجک نصب شده است زره واکنشی کناره شاسی بر روی یک صفحه قرار دارند. این صحفات کناره شاسی مجهز به لولا هست تا در صورت نیاز به بررسی شاسی و اجزای حرکتی این صفحات رو به بالا باز شوند. در بخش جلوی بدنه یک پله برای سوار شدن راحتر خدمه تعبیه شده است حفاظت بخش پشتی برجک با زره های گوی و زنجیر با تغییر برجک، سیستم های نظارتی استاندار تانک تی-54/55 نیز حذف شده است. سایت نطارتی جدید توپچی در بخش جلویی برجک در بالایی لوله توپ تانک قرار دارد. این سیستم نظارتی در یک محفظه زرهی نصب شده است تا از ترکش ها و سلاح های باکالیبر پایین در امان باشد. البته این سیستم نظارتی یک سیستم الکتروالپتیک نامتعارف برای خودروهای رزمی است. برخی منابع این سیستم الکترواپتیک تجاری را ساخت شرکت فلر آمریکا با برد 14 کیلومتر می دانند. در زیر این سیستم نظارتی نیز یک سامانه دیگر قرار دارد این بخش احتمالا یک مسافت‌یاب لیزری تجاری ساخت فلر است. فرمانده تانک فاقد یک دید مستقل و برای بررسی محیط وشناسایی اهداف است. فرمانده تانک باید از سایت نطارتی جایگاه سلاح کنترل از راه دور استفاده کند. تانک الکفیل-1 دارای یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مسلح به مسلسل12/7 میلیمتری ام-2 کالیبر-50 است. این جایگاه سلاح کنترل از راه دور دارای یک سایت نطارتی است که احتمالا فرمانده تانک با کمک آن به بررسی محیط میپرازد. این احتمال وجود دارد که فرمانده علاوه بر استفاده از سایت نظارتی سلاح کنترل از راه دور بتواند از دید نظارتی توپچی تیز برای بررسی اهداف استفاده کند.برای حفاطت هرچه بیشتر از سلاح کنترل از راه دور در اطراف آن صفحات زره ای ضخیم نصب شده است تا در برابر حملات دشمن آسیب نبیند. نکته منفی تانک الکفیل-1 نبود پریسکوپ و یا سیستم های نظارتی غیرالکتریکی برای توپچی و فرمانده تانک است(الیته بر روی دهلیز فرمانده می تواند یک پریسکوپ ساده را دید اما ان هم دید 360 ندارد و دید بسیار محدودی دارد) در صورت بروز مشکلات برقی و یا فنی دیده خدمه به راحتی کور می شود پس لازم است خدمه به سیستم های نظارتی غیرالکتریکی ثانویه مجهز شوند. سیستم نطارتی توپچی و بخش مسافت یاب لیزری که در بالای توپ نصب شده است- در این تصویر مخشص است که حفاظ سیستم نطارتی توپچی بسیار ضعیف است. جایگاه سلاح کنترل از راه دور راننده تانک علاوه بر دید الکترواپتیک که در بخش جلویی سینه تانک قرار دارد به پریسکوپ جهت هدایت تانک نیز مجهز است. سیستم الکترواپتیک راننده تانک به ان اجازه می دهد در شب و روز و تمامی شرایط محیطی وظیفه هدایت تانک را برعهده داشته باشد. علاوه بر سیستم نظارتی راننده که در جلوی تانک قرار دارد 3 دوربین دیگر در بخش های کناری و عقبی تانک نصب شده است. این دوربین ها به خدمه اجازه میدهد یک دید 360 درجه از محیط اطراف تانک داشته باشند و در محیط های شهری که خدمه دید محدود دارند این دید 360 انها را جهت هدایت بهتر تانک یاری میکند. خصوصا در هنگامی که پیاده نظام در پشت سر تانک در حال حرکت هست چنین دیدی به خدمه اجازه میدهد در هنگام حرکت رو به عفب به نیروهای خودی اسیب نزنند. برای بخش روشنایی تانک مجهز به لامپ های ال ای دی در جلو تانک است. در بخش سینه تانک دو دریچه ی مثلثی شکل قرار دارد که مشخص نیست برای چه منظور در ان قسمت نصب شده است. تعداد خدمه تانک همانند نمونه تانک های تی-55/54 همان 4 نفر (راننده، توپچی، فرماننده و لودر) است. بخش جلویی تانک - بر روی سینه تانک می تواند بخش الکترواپتیک راننده را مشاهده کرد سلاح اصلی تانک الکیفل-1 همان توپ 100 میلیمتری استاندارد تانک های تی-55/54 مدل D-10T است. این مدل توپ در میدان نبرد کنونی برای مقابله با تانک های اصلی میدان نبرد بسیار ضعیف است اما برای مقابله با تروریست ها و یا جهت اجرای اتش پشتیبانی می تواند مناسب باشد. به غیر از جایگاه سلاح کنترل از راه دور، در بخش دهلیز توپچی نیز محل نصب مسلسل وجود دارد که می توان مسلسل های سنگین 12/7 میلیمتری را بر روی ان نصب کرد. برخی منایع ادعا می کنند این تانک مجهز به مسلسل هم محور 7/62 میلیمتری نیز هست ( البته در تصاویری مشخص نیست). با توجه به سیستم های نظارتی تجاری که برای این تانک انتخاب شده است و وجود نداشتن هیچ گونه سنسوری خارجی به احتمال زیاد این تانک فاقد یک سیستم کنترل اتش و کامپیوتر بالستیک باشد پس احتمال میزان دقت شلیک ها در این تانک تفاوتی با نمونه استاندارد تی-54/55 نداشته باشد. البته منایع نزدیک به گردان العباس(ع) ادعا دارند این تانک مجهز به سیستم کنتزل اتش پیشرفته است و دقت شلیک های ان نیز بهبود یافته است. در بخش عقبی برجک می توان یک انتن مخابراتی را مشاهده کرده که نشان دهنده میدهد این تانک به یک سیستم مخابراتی جدید مجهز شده است. تانک الکفیل-1 مجهز به 6 نارنجک انداز دودزا است که در هر طرف برجک 3 نارنجک انداز قرار دارد. . نیروهای گردان العباس(ع) ادعا می کنند برای تانک الکفیل-1 از یک پیشرانه جدید دیزلی 12 سیلندری با قدرت 580 اسب بخار استفاده کرده اند. اما در حقیقیت این پیشرانه جدید نیست پیشرانه های 580 اسب بخار متعلق به تانک های تایپ 69 هستند. تنها نکته که در بخش پیشرانه تغییر کرده است مربوط به بخش اگزوز است.. برخلاف اگزوز تانک تی-55/54 و تایپ 69 که در بخش کناری بدنه سمت چپ قرار دارد سیستم اگزوز الکفیل-1 به بخش عقبی بدنه منتقل شده است. بخش کناری تانک که می توان دروبین کناری ان را مشاهده کرد نمای عقبی تانک الکفیل-1- در این تصویر می توان سیستم اگزوز (گوشه سمت چپ) و دوربین عقب نگر تانک را مشاهده کرد در این تصویر مشخص است که صفحات زره های دور تا دور پیشرانه گرفته اند کارگاهی کوچکی که در آن تانک الکفیل-1 ساخته شده است در کل تانک الکفیل-1 را شاید اولین گام نیروهای عراقی بعد از صدام حسین برای داشتن تجهیزات بومی دانست. با توجه به مجهول بودن بسیاری از بخش ها مثل مقدار مقاومت زره های بدنه وبرجک، سیستم کنترل اتش، شکل و چیدمان تجهیزات داخلی تانک و ... نمی تواند گفت این تانک تا چه اندازه مناسب نبرد های کنونی است. برخی اخبار در عراق می گوید وزارت دفاع طرح الکفیل-1 را نپذیرفته است. می توان مناسب نبودن و ضعیف بودن طرح را از جمله دلایل رد شدن الکفیل-1 به شمار آورد زیرا این طرح در یک کارگاه کوچک و با تجهیزات ساده ساخته شده است در نتیجه احتمال ضعیف بودن طرح به علت دردسترس نبودن تجهیزات مناسب بسیار بالاست. با توجه به اینکه ارتش عراق در برنامه ریزیهای خود درحال نوسازی بخش زرهی با خرید تانک تی-90 اس و خودرو رزمی بی ام پی -3 روسی است هزینه کردن برای تانک های نظیر الکفیل-1 شاید مقرون به صرفه نباشد و اولیت های بخش دفاعی عراق به سمت خرید و نوسازی تجهیزات متمرکز شده باشد. در کل به نظر می رسد به خاطر تفاوت در برنامه ریزی ها بخش دفاعی و فضای خاص سیاسی در عراق طراح های این چنینی که خارج از وزارت دفاع در جریان است به نتیجه ای نرسد. اگر مسئولان لشکری و کشوری عراقی راه حلی برای این موارد در نظر نگیرند نه تنها به مشکل رونمایی های نمایشی دچار می شوند بلکه طرح های موازی در این کشور اغاز می شود . ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است
  8. 2 پسندیده شده
    arminheidariامروز 10:07 AM الان ما به شدت به جنگنده ای ساخت داخل که بتونه شبیه میگ 25 نقش آفرینی کنه نیاز داریم، بویژه که بتونیم رادار و موشکی شبیه اف 14 روش نصب کنیم، اون وقت میشه قاتل آواکس Navardامروز 10:35 AM @GAHERRRR ما قرار یک هزینه کلان کنیم تا نیروی هواییمون رو نوسازی کنیم. بیایم دوباره یک جنگنده بخریم که تک منظور و صعیف هست پیشرفت نیست بلکه حرگت بسمت عقبت. اینکه روس ها موافق نیستن سوخو۳۰ بفروشند اصلا عجیب و معلوم نیست منبعش کجاست. سوخو۳۰ حتی کشورهایی که به آمریکا نزدیکند هم دارند. ایران میتونه با ایجاد رقابت بین چین و روسیه و اوردن اعداد و ارقام بزرگ(مثل کاری که هند کرد) هر دو این کشور ها رو تحریک به فروش کرد. اکه قصد فروش باشه اتفاقا انفعال از جانب ما عین سم. یا زنگی زنگ یا رومی روم. وگرنه خرید بی خرید. چینی ها هم که همه مدله چراغ سبز نشون دادن. MR9امروز 10:30 AM @arminheidari سلام علیکم ، برای ایفای نقش ای وکس کیلر ، نیاز به چنین ترکیبی هست ( در غیاب تسلیحات غربی ) در مجموع ، بدلایل مختلف از جمله حوزه تعمیر و نگهداری ، پشتیبانی مستمر ، مباحث حاشیه ای سیاسی مربوط به خرید سلاح ، و.... نیروی هوایی نیازمند فقط " یک گونه " جنگنده است تا میزان آمادگی رزمی همواره در درصد قابل قبولی قرار بگیرد . تنوع گونه های هواگردهای رزمی حتی برای یک نیروی هوایی غربی ( در اینجا ایالات متحده ) یک کابوس هست و ما هر قدر سعی کنیم تنوع را کمتر کنیم ولی به جای آن کیفیت و تنوع تسلیحاتی و ارتقاء مداوم انها را در نظر داشته باشیم ، منطقی تر به نطر می رسد
  9. 2 پسندیده شده
    سلام عقب جلو نیست . شما از نرم افزاری استفاده می کنید که برای زبان هایی که از راست به چپ هستند بهینه نشده و ترتیب صفحات را به صورت زبان های از چپ به راست نشان می دهد .
  10. 2 پسندیده شده
    عتبه ی حضرت عباس علیه السلام با دیگر عتبات فرق هایی داره . از جمله اینکه تنها عتبه ای هست که کار اقتصادی میکنه . اسپانسر این داستان هم همونا بوده ان .
  11. 2 پسندیده شده
    بزرگترین تهدید برای قایق های تندرو سپاه و تاکتیک سوارم دریایی وجود هواگرد های دشمن در منطقه درگیری است. علی الخصوص بالگرد های رزمی که حتی اگر به یک توپ سنگین با مهمات خاص هم مجهز شوند توان آسیب جدی زدن به قایق ها را خواهند داشت. موشکی که دیروز ائتلاف سعودی گرفته و احتمالا ریشه در ایران داره. میتواند بعنوان موشک پدافندی یا بعنوان یک موشک چند منظوره یک خلع بزرگ عملیاتی در قایق های تندرو را تحت الشعاع قرار دهد و تا حدودی یک تهدید بزرگ برای بالگرد ها و بعضی از پهپاد ها و حتی جنگنده ها ایجاد کند. اما همچنان خطر موشکهایی مثل بریمستون و بمب های کم قطر؛ قایق های تندرو مارو تهدید میکنه که باید فکر جدی تری کرد
  12. 2 پسندیده شده
    در مورد اجزای surface to air cruise missile یا SACM موتور میکروجت و ورودی هوا و نازل همگرا سیکر مادون قرمز - ( استفاده از فیلتر کاهنده ی نور مرئی ) دستگاه فشار سنج - ارتفاع سنج ژیرسکوپ عمودی احتمالا فیوز مجاورتی لیزری مثه این ماژول احتمالا سیستم تزریق سوخت و کنترل سوخت و اشتعال احتمالا مخزن سوخت به همراه درایور ها و اسپید کنترلر های موتور میکروجت
  13. 2 پسندیده شده
    اینا یه موشک ساختن با این تعریف: کروز باشه، سبک باشه، قابل حمل توسط نفر باشه(کروز دوشپرتاب!)، سر راه که داشت میرفت هدف رو بزنه اگر تونست جنگنده های تو راه رو هم بزنه!! انگلیسیش میشه این: surface to air cruise missile یا SACM
  14. 2 پسندیده شده
    در مورد رعد 500 - نوشته فیلدمارشال الگو بدنه کامپوزیتی کاملا در رعد۵۰۰ دیده میشه نکته جالبی که سردار حاجی زاده گفتن ساخت این بدنه نیاز به زیرساخت گسترده ایی نداره و در یک کارگاه ساده که مجهز به تکنولوژی فیلامنت وایندینگ باشه قابل انجامه. متحرک کردن نازل موتور سوخت جامد که دمای آن چند هزار درجه سانتی گراد و فشار قبل از نازل چند برابر فشار اتمسفر است نیاز مند تکنولوژی بسیار پیشرفته و خاصی است که بتواند آب بندی نازل را حین حرکت حفظ کند. مقایسه موتور سوخت جامد نازل متحرک «سامان» با موتور MK-136 مرحله سوم موشک استاندارد-۳ هردو موتور قابلیت تغییر بردار رانش را دارند. دقت اعلام شده برای موشک رعد-۵۰۰ کمتر از ۳۰ متر که احتمالا به معنی استفاده از یک سیستم هدایت ارزان تر در این موشک است. استفاده از روش Filament winding در ساخت بدنه موشک رعد 500 گفته شده که بدنه موشک(سرجنگی) قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد را داراست ، احتمالا این به معنی سرعت بسیار بالای re-entry سرجتگی موشک است شاید بیش تر از ۷-۸ ماخ! این ارتباطی به سرعت ورود سرجنگی نداره و به قابلیت تحمل فشار و دمای حاصل از احتراق موتور اشاره داره. با مبنی قرار دادن جسمی که روی میز تکنسین ها قرار داره و بررسی ابعادش بنظر میرسه قوطی اسپری هاردنر چسپ ۱۲۳ ، ۴۰۰میلی لیتر باشه و در نهایت قطر موشک رعد-۵۰۰ حدود نیم متر یا ۵۰۰میلی متر تخمین زده شد! طول موشک هم 7 متر است . حل CFD کلاهک رعد-۵۰۰ در نرم افزار FloEFD سرعت ورودی ۷ ماخ و دما و فشار استاندارد. تصویر که میبینید کانتور عدد ماخ است و شوک کمانی کمانی نوک موشک قابل مشاهده است. *نتایج این تحلیل به هیچ عنوان قابل استناد نیست چون حل کاملا همگرا نشد و grid dependence و... رعایت نشده. مش نمای XY محل هایی که شبکه ریز تر شده به دلیل استفاده از مش تطبیقی است و محل هایی که تغییرات فشار و... شدید است مانند شوک ها مش در آن ریز تر میشود. این تحلیل ۳.۳ میلیون المان داشت و اگر میزاشتم کامل انجام بشه احتمالا سیستمم میسوخت! این تصویر کانتور دما است و دما در نوک موشک حدود ۲۳۰۰ درجه است! این دما تقریبا برابر دمای Stagnation برای ماخ۷ است. البته میگم تقریبی برابر دمای Stagnation شما ۳۰۰-۴۰۰ درجه اختلاف در نظر بگیرید! چون سیال در نوک موشک سرعتش صفر نمیشه. دما سکون حدود۲۸۰۰درجه سانتی گراد میشه این سپر حرارتی نوک موشک قرار میگیره و از جنس گرافیته که بتونه این دما رو تحمل کنه. نکته دیگه این عکس اینکه از فایبرگلس هم در ساخت این موشک استفاده میشه. twitter.com/FieldMarshalPSO
  15. 2 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم بخش سوم : پروژه هاي وزارت دفاع (شفق زادگان) در نيمه اول دهه هشتاد و در شرايطي كه نهاجا مشغول كار بر روي پروژه صاعقه هست ، طرف ديگر ماجرا يعني ودجا، پروژه شفق را با همكاري روس ها جلو ميبرد ابتدا نمونه هايي با موتور rd33 بدون پس سوز ساخته ميشود كه البته بواسطه سرعت پايين صرفا قابليت اموزشي داشتند. تصميم گرفته ميشود براي نمونه هايي رزمي از موتور rd-33 پس سوزدار استفاده شود كه در تستها و سرعت بالا مشكلاتي در كنترل پرنده ايجاد و طرح نياز به تغييرات اساسي پيدا ميكند روسها تغييرات روي پرنده را اغاز و كار را تا جايي جلو میبرند. همانطور كه در بخش اول اشاره كرديم قرار بود تعداد زيادي موتور rd-33 نيز برای نسل چهارم صاعقه و شفق از روسها خريداري شود  در همين شرايط با اغاز سال ٨٧ از طرفي دميتري مدودف در روسيه روي كار مي ايد و از طرف ديگر تحريمهاي سازمان ملل به بهانه فعاليتهاي هسته ايي شدت ميگيرد و به اين موارد فشار امريكا و اسرائيل به روسيه براي پايان دادن به همكاري نظامي را هم اضافه كنيد. خب نتيجه مشخص است  همكاري در پروژه شفق و خريد موتورهاي روسي هوا ميشود و سنگ اندازي ها در تحويل اس ٣٠٠ اغاز. (بزرگترین خدمت روسیه به ایران در همه ی تاریخ) سال 87 یعنی سال اخر وزارت سردار نجار و دوسه سال اول دوره سردار وحیدی را باید دوران طراحی و برنامه ریزی نامید در همین دوران يك حركت جدي در حوزه ي پدافندي اغاز میشود که ما امروز بعد از ده سال نتیجه مثبت و تاثیر گزار ان را میبینیم هر چند پروژه هاي مختلفي مثل سامانه دريا پايه و همچنين اين دو عزيز هنوز رونمايي نشده اند  يك حركت جدي هم به سمت توسعه پيشران هاي سبك و سنگين در سالهاي ٨٨ ، ٨٩ و ٩٠ اغاز شد كه در بخش اول توضيح داديم اما بخش ديگر ، ورود به عرصه طراحي جت هاي اموزشي و رزمي است كه به مواردي اشاره خواهيم كرد  قاهر ٣١٣  اين اولين پروژه ي وزارت دفاع بعد از لغو پروژه شفق در سال ٨٧ بود كه طراحي ان از اواخر ٨٧ و يا به احتمال بيشتر اوايل ٨٨ اغاز ميشود اگر خاطر دوستان باشد سال ٩١ و پس از رونمايي ، برخي مقامات اشاره كردند كه سه سال از شروع پروژه قاهر ميگذرد كه باز مارا به سال ٨٨ ميرساند همانطور كه ملاحظه ميكنيد رگه هايي از طرح شفق در طراحي قاهر هم ديده ميشود بعد از اماده شدن موتور اوج و نصب موتور روي قاهر از اوايل سال ٩٦ تستهاي تاكسي اين جنگنده اغاز شد. طي چندماه گذشته از دوستاني مطلع و مطمئن خبرهايي ميرسيد مبني بر پرواز قاهر٣١٣ كه قطعا شما عزيزان نيز شايعاتي در اين مورد شنيده ايد اما ايا صحت دارد؟؟؟ سردار قريشي معاون وزير دفاع قبل از روز صنعت دفاعي طي يك مصاحبه راديويي مسئله را روشن ميكند خلاصه سخنان سردار قريشي اواخر مرداد ٩٨ :  جنگنده قاهر ٣١٣ اولين طراحي از نقطه صفر ما براي اثبات توانايي توليد جنگنده سبك بود . دانشمندان جوانِ بخش دفاعي به كمك شركتهاي دانش بنيان ، جنگنده قاهر ٣١٣ را طراحي كرده و به عرصه پروازي رسانده اند.  بعد از طراحي قاهر ٣١٣ به ترتيب كوثر ١ و كوثر ٨٨ در دستور كار قرار گرفتند  كوثر ١ چند ماه پيش پروازي شد.(سال ٩٧) كوثر ٨٨ اولين پروازش را چند هفته پيش انجام داد. ظرف چند سال اينده ميتوانيم ادعا بكنيم در زمينه توليد جنگنده هاي سبك و سنگين روي پاي خود ايستاده ايم. لينك فيلتر است ،،از دقيقه ١٩ گوش كنيد ——— اولا با توجه به طراحي قاهر ٣١٣ و كوثر ٨٨ در سال ٨٨ پروژه مياني يعني كوثر ١ نيز قائدتا مربوط به همين سال هست، در واقع دو پروژه اموزشي احتمالا همزمان يا خيلي نزديك به هم طرحشان اغاز ميشود كه در بخش قبلي به این مورد اشاره كرديم (البته اموزشي ها با همكاري نهاجا اما قاهر مستقل از نهاجا) ————- ثانيا تا به امروز سبک ترین و ساده ترین پروژه های ما که مربوط به سال ٨٨ ميشوند يعني ده سال پيش و از ساده ترین موتور ما استفاده میکنند(اوج) به نتیجه رسیده اند . دوستان بدبين عزيز ايا واقعا همه داستان همین است؟ ———— ثالثا مشخص شد اولین پرواز كوثر ٨٨ برميگردد به اواسط تابستان ،پس كوثر٨٨ دو سه ماه مشغول تست های پروازی بوده و با موفقیت امیز بودن این تستها در نهایت در اواخر مهر ماه تصاویری از پرواز ان منتشر ميشود ———— رابعا سردار قريشي به نوعي اشاره به وجود جنگنده هاي سبك و سنگين ميكند كه براي ادامه بحث لازم است اين را در ذهن داشته باشيم ——— خامسا هيچ ترديدي روي پرواز قاهر ٣١٣ نداشته باشيد. —————— اما چرا مثل پرواز كوثر ٨٨ پرواز قاهر رسانه ايي نميشود ؟؟؟ اصل مطلب اين هست كه در حال ارتقاي پيشراني اويونيكي قاهر ٣١٣ هستند كه تا پايان همين دولت (١٥ ماه اينده)پرواز نمونه نهايي را شاهد باشيم اما حتي اگر اين تلاش ها نتيجه بخش نبود دوستان اطمينان داشته باشيد كه پرواز قاهر ٣١٣ را با همان موتورهاي اوج(بدون تصاوير داخل كابين و ... ) به دستور رياست جمهوري شاهد خواهيد بود اين قول بنده به دوستان اما فرضيات در مورد موتور قاهر همونطور كه قبلا اشاره كردم اولا نیروی دو موتور اوج متناسب با نياز قاهر نيست ثانيا از طراحي قاهر مشخص است كه موتور ديگري براي ان در نظر گرفته شده است شروع پروژه قاهر >> سال ٨٨ شروع پروژه موتور j90 >> سال ٩٠ رونمايي از مدل تك موتوره قاهر >>سال ٩١ بررسي قطر محفظه موتور قاهر>> ٥٥الي٦٠ سانت قطر موتور اوج حدودا ٤٥ سانت است و ما موتوري با اين قطر(٥٥ الي ٦٠سانت) در اختيار نداريم اما قطر يك موتور توربوفن سبك حدودا همين مقدار است(j90) رونمايي نمونه دو موتوره >> سال ٩٦ بررسي قطر محفظه موتور >> باز هم ٥٥ الي ٦٠ سانت پس مطمئنا از ابتداي طراحي موتوري بزرگتر و قوي تر براي قاهر در نظر گرفته شده كه در موازات قاهر در حال توسعه است و با تكميل پروژه روي قاهر نصب خواهد شد اگر برخي دوستان همچنان در وجود موتوري توربوفن بر مبناي موتور اوج ترديد دارند،به اين بخش از صحبتهاي سردار دهقان توجه كنند. مرداد ٩٥ ، سردار دهقان: موتور توربو جت اوج به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند. لينك در كنار اين جمله سردار ، مهندسي معكوس j79 را هم در نظر بگيريد كاملا مشخص است كه در اينده توربوفنهايي بر مبناي همين موتورهاي جنرال الكتريك خواهيم داشت ——— از قاهر و كوثر ٨٨ كه بگذريم يك سري فرضيات در مورد ادامه پروژه شفق و همچنين M-ATF 89 و طرح اموزشي رزمي برهان ٩٢ (كه شباهت به ياك ١٣٠ دارد) را در نظر داشتم بيان كنم اما به طور کامل مطلب را حذف کردم با توجه به رونمايي دو پروژه پدافندي مهم (پانزده خرداد و باور) به فاصله سه ماه از هم و همچنين پرواز كوثر ٨٨ حدس اين است كه سال اينده برنامه ايي مفصل بخصوص در حوزه هوايي تدارك ديده شده باشد و احتمالا رونمايي از يك موتور جزو برنامه ها باشد اجازه بدهيد ببينيم كدام موتور رونمايي خواهد شد بعد در خدمت دوستان خواهيم بود اما مهمترين پروژه وزارت دفاع  بهمن ٩٤ سردار دهقان : پروژه قاهر فعلا متوقف شده و در حال حاضر کوثر ۸۸ که یک هواپیمای آموزشی در حد صوت است را در دستور کار داريم تا نیاز آموزشی نهاجا برطرف شود و بعد به سمت قاهر که یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک است، برویم و در ورژن‌های بعدی هم آن را رهگیر و بمب افکن کنیم. لينك ———— اشاره به ورژنهاي رهگير و بمب افكن قاهر كه قائدتا بايد بزرگتر از اين نمونه پشتيباني نزديك باشند ———— سردار دهقان فروردين ٩٦: توليد جتهاي كوثر ٨٨ و قاهر مقدمه ايي براي توليد جنگنده هاي سنگين است لينك ——— براي اولين بار اشاره به جنگنده سنگين ———— سال ٩٦ و انتخاب امير حاتمي به عنوان وزير دفاع جديد در همين ابتداي كار سه مصاحبه بسيار مهم از ايشان منتشر ميشود ——— امير حاتمي شهريور ٩٦: در این دوره ان‌شاءالله به‌سمت هواپیمای سنگین خواهیم رفت که موجب تقویت قدرت راهبردی هوایی ما خواهد شد، زمینه‌های این کار فراهم شده و طرح‌ریزی‌ها در حال انجام است و ان‌شاءالله پایه‌های محکمی برای این کار گذاشته خواهد شد. لينك —————- جنگنده سنگين قدرت راهبردي هوايي ————-  امير حاتمي شهريور ٩٦: قرار است در حوزه‌های اولویت دار دفاعی از قبیل هوایی، فضایی، زیستی و شناختی محصولات برجسته‌ ای طراحی شود که بتواند برای بخش دفاع برتری ایجاد کند. لينك ————— طراحي محصولات برجسته در حوزه هوايي —————- امير حاتمي ابان٩٦ : ان‌شاالله در این دوره برای دستیابی به قدرت هوایی راهبردی اقدامات خوبی را انجام خواهیم داد. محور اصلی این برنامه‌ها نیز طراحی و ساخت جنگنده های سنگین است که کارهایش در دست انجام است. لينك ———- قدرت راهبردي هوايي طراحي و ساخت جنگنده هاي سنگين ——- امير هاديان فرماندهي دانشگاه ستاري بهمن ٩٦ : نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری علاوه بر مشارکت در ساخت «صاعقه»، در ساخت انواع پرنده‌های دیگر نیز مشارکت داشته و دارند. الحمدلله امروز موردی را سراغ نداریم که حرفی از صنعت هوانوردی به ویژه در حوزه ساخت هواپيماهاي سنگین یا نیمه سنگین یا پهباد باشد و نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری در آن حضور نداشته باشد لينك —————- همكاري دانشگاه شهيد ستاري در پروژه جنگنده ي سنگين وزارت دفاع ————— خب دوستان با توجه به اشاره امير حاتمي كه اين پروژه موجب قدرت راهبردي هوايي ما ميشود و همچنين مشاركت دانشگاه شهيد ستاري كه بسيار مسئله اميدوار كننده ايي است با اطمينان ميتوان گفت ما با يك جنگنده سنگين با قابليت رادارگريزي روبرو هستيم و از طرفي با توجه به صحبتهاي گذشته سردار دهقان در مورد نمونه هاي رهگير و بمب افكن قاهر ٣١٣(كه جنگنده ايي رادارگريز است) تا اين جا و تا اين لحظه فرض بر اين است كه جنگنده سنگين ودجا نمونه بسيار بزرگتر قاهر ٣١٣ است (اين پروژه اي بود كه در بخش اول اشاره كرديم براي ان به موتور ٦٥ يا ٧٥ كيلونيوتني نياز داريم) پس پروژه هاي راهبردي و مهم ما نه يك مورد بلكه دو مورد هستند اولي جنگنده نيمه سنگين شكاري نهاجا بر مبناي پهباد سايه كه از سال ٩٣ در حال ساخت ميباشد و شباهتهايي به نمونه هاي امريكايي دارد و دومي جنگنده سنگين ودجا بر مبناي قاهر ٣١٣ كه از سال ٩٦ مراحل طراحي مقدماتي را طي ميكند و احتمالا شباهتهايي به نمونه هاي چيني پيدا بكند البته منظور فقط شباهت از لحاظ ظاهري است در دهه اينده ان شاالله خواهيم ديد كه اين دو پروژه در چه سطحي هستند و چه سيستمها و چه قابليتهايي خواهند داشت ————- سردار قريشي معاون وزير دفاع مرداد ٩٨:ظرف چند سال اينده ميتوانيم ادعا بكنيم در زمينه توليد جنگنده هاي سبك و سنگين روي پاي خود ايستاده ايم لينك فيلتر است ،،از دقيقه ١٩ گوش كنيد ————- اشاره به جنگنده هاي سبك و سنگين ———- امير شعبانيان رئيس سازمان بازرسي وزارت دفاع مرداد ٩٨: در اينده ايي نزديك اخبار بسيار خوبي در حوزه هاي هوايي در ساخت هواپيماهاي سنگين به اطلاع مردم ايران خواهد رسيد لینک ————— اشاره به جنگنده سنگين ودجا —————— بنظرم حالا معني اين جمله وزير دفاع براي همه مشخص باشد امير حاتمي مهر ٩٨ :در اينده در حوزه ي هوايي دستاوردهايي خواهيم داشت كه باعث بهت دشمنان خواهد شد. لينك ———- در كنار اين موارد اشاره ايي هم به پروژه هاي بدون سرنشين داشته باشيم نمايشگاه دستاوردهاي وزارت دفاع در سال ٩٣ ، نمايشگاهِ بسيار مهمي بود كه اطلاعات زيادي از پروژه هاي اينده به ما ميداد موتور j90 و موتور rd33 بخشي از اين موارد بودند كه در بخش اول به انها اشاره كرديم اما در همين نمايشگاه در بخش پهبادها به پروژه هاي اينده در اين حوزه اشاره شده است به بنر توجه كنيد "توسعه ي فناوري هاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و سامانه هاي مرتبط با ماموريتهاي استراتژيك و اثرگذار در توان بازدارندگي كشور" همين متن مشخص ميكند با پروژه هاي بسيار مهمي روبرو هستيم چشم انداز ٩٠ الي ٩٥ : فطرس و احتمالا حماسه چشم انداز ٩٥ الي ١٤٠٠ : سجيل و غدير چشم انداز ١٤٠٠ : نامشخص خب اما سه مورد اخر كه مورد نظر ماهستن با اولين پهباد كه براي نيروي دريايي توسعه داده شده كمي اشنا شديم پهباد سجيل با قابليت رادارگريزي و حمل سلاح در داخل بدنه كه فعلا يكي از اين تسليحات يعني بمب بالابان مشخص شده است اين پهباد شباهتهايي هم به پهباد اونجر امريكا دارد اما دو مورد ديگر يعني غدير و پروژه ١٤٠٠  همانگونه كه ماكت بالگردهاي سبك و سنگين اينده همه در اين بخش كنار هم قرار دارند پهبادهاي اينده نيز همه كنار هم روي يك ميز قرار داشتند كه قبلا تصوير انها را ديده ايد  ماكت مشكي سمت چپ كه شبيه به پهباد X47B هست مشخص ميكند جداي از هوافضاي سپاه خود وزارت دفاع نيز به شكل جدي روي بال پرنده ها كار ميكند كه خوشحال كننده است ماكت مشكي سمت راست كه نوعي بال پرنده و Y شكل هست سومين پهباد مد نظر ماست كه مشابهي براي ان نميتوانم مثال بزنم احتمال دارد پروژه ١٤٠٠ باشد پهباد وسطي هم مقداري به سجيل شبيه است اما به احتمال بيشتر پهباد مشكي سجيل طرف ديگر مونيتور قرار داشته و در ديد ما نيست پس پهبادهاي اينده وزارت دفاع اين سه پهباد مشكي هستند كه شاخص هاي رادارگريزي در هر سه مورد لحاظ شده است نامگذاري ممكن است بر عكس باشد مطلب اخر اينكه از سال ٩٥ به بعد يك روند مثبتي در حوزه هوايي مشاهده شده كه اميدواريم سرعت بيشتري پيدا بكند ان شاالله سازمان صنايع هوايي هم هر چه زودتر زمينه و شرايط لازم را براي توليد انبوه كوثر ١ و كوثر ٨٨ را مهيا و كار را در اينده گسترش بدهد واقعيت را نميتوان انكار كرد ناوگان ما به طور كامل فرسوده است و در صورت عدم جايگزيني اينها با نمونه هايي به روز ما همچنان در اينده شاهد حوادثي خواهيم بود و البته شهدايي خريد از خارج مورد رضايت ما هم هست اما اگر امكان پذير نيست ، حداقل از همين پروژه هاي داخلي حمايت بيشتري شود بلكه پروژه ها زودتر به نتيجه برسد ان شاالله يا حق
  16. 2 پسندیده شده
    نمایش دندانهای جدید J-20 مقایسه میان نمای بیرونی جت جنگنده جی-20 نیروی هوایی خلق چین که در نمایشگاه هوایی 2016 به نمایش درآمده با نمونه ای که در نمایشگاه هوایی نوامبر 2018 توسط ناظران نظامی رصد شد ، تفاوتهای قابل توجهی را نشان می دهد . دو سال پیش و قبل از ورود جی-20 به خدمت عملیاتی ، حداقل دو نمونه از این جنگنده برای مدت کوتاه و بدون زرق و برق های معمول رونمایی از یک محصول فناورانه نظامی در مراسم افتتاحیه سالانه این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت . اما در نمایشگاه امسال جی-20 در هر 4 روز برگزاری نمایشگاه ، ابتدا با یک صورتبندی 3 فروندی و در روز آخر با فرمیشن 4 فروندی نمایشهای هوایی تعجب آوری را در برابر حاضران به اجرا گذاشت . این جتها که متعلق به تیپ تست پروازی یکصد و هفتاد و دوم ، جمعی پایگاه هوایی آموزشی Foshan مستقر در منطقه ژوهای بشمارمی آمدند در نمایشگاه 2018 در صورتبندی های نزدیک به هم ، دست به اجرای مانورهای هوایی پیچیده از جمله گردش های تنگ و سریع و همچنین مانورهای موسوم به sharp climb زدند . با این حال ،برجسته ترین رویداد امسال در روز آخر رقم خورد که دو فروند جت چینی دریچه دهلیز حمل سلاح را خود را درجریان عبور بر فراز نمایشگاه باز نموده و پس از مدتها گمانه زنی ، ترکیب چینش استاندارد محمول تسلیحاتی خود را به نمایش گذاشتند که درنهایت حدس و گمان ها در خصوص ترکیب تسلیحاتی جی-20 تایید شد که قابلیت حمل حداقل 4 تا 6 تیر موشک هوا به هوا در دهلیز اصلی برای آن وجود دارد ، هرچند در گذشته چینی ها مدعی بودند که دهلیز اصلی جی-20 حداکثر 4 تیر موشک PL-15 رادر خود جای میدهد . شاید علت مطرح شدن این ادعا از سوی نیروی هوایی چین ، خاستگاه اصلی موشک PL-15 باشد که گفته میشود یک نمونه پیشرفته تر از گونه PL-12 بوده و مضاف براینکه برخی تحلیلگران معتقدند که نمونه چینی از موشک AIM-120 AMRAAM ( که اف-22 شش تیر از آن را درجایگاه های داخلی خود حمل می کند ) بزرگتر و سنگین محسوب می گردد . بنابراین ، با توجه به پیکربندی و بخصوص اندازه بالکهای موشک ، نظرها براین استوار بود که جی-20 نمی تواند 6 تیر PL-15 را در جایگاه های داخی خود حمل کند . اما تصاویر نمایشگاه ژوهای 2018 نشان داد که حداقل یک ریل (لبه ) سخت سازی شده (hard point) اضافی در دهلیز جی-20 اضافه شده که نشاندهنده قابلیت حمل موشکهای اضافی است . براساس شایعات موجود ، چینی ها یک موشک جدید با قطر کوچکتر و احتمالا" درازای کوتاه تر را در دست توسعه دارند که ظرفیت حمل مهمات بیشتری را در اختیار جی-20 قرار می دهد ، هرچند طبق اطلاعات موجود ، PL-15 آخرین موشک آشیانه یاب راداری فعال موجود در زرادخانه نیروی هوایی چین بحساب می آید و گفته میشود که احتمالا" بلحاظ کاراکترهای پروازی و برد رزمی با مهمات آمریکایی AIM-120D قابل مقایسه خواهد بود ، اما کمی بزرگتر و سنگین تر به نظر می رسد و پیشرانه آن نیز یک موتور پالس جت است که به آن بردی فراتر از 125 مایل ( 200 کیلومتر ) خواهد داد ، ضمن آنکه خط ارتباط داده ای دو تایی و جستجوگر آرایه فازی فعال آن، مقاومت بالایی در برابر اخلال های احتمالی دارد . علاوه برای قابلیت حمل 4 تیر PL-15 ، جی-20 می تواند حداقل 1 تیر موشک PL-10 را نیز در دو دهلیز جانبی خود حمل کند . این موشک چینی که در کلاس موشکهای کوتاه برد تصویرساز فروسرخ قرار دارد ، بلحاظ برد و عملکرد ، مشابه نمونه های غربی (IRIS-T ) آلمانی و حتی نمونه ژاپنی AAM-5 بوده و برای جایگزینی موشک PL-8 در جتهای عملیاتی این نیرو شامل جی-10 ، جی-16 و در نهایت جی-20 توسعه یافته است . پی ال -10 با توجه برخورداری فیوز مجاورتی لیزری و همچنین خروجی بردار رانش ، میتواند در یک محدوده 90 درجه ای با هدف درگیر شود که با اضافه شدن امکان پایش و قفل موشک از روی کلاه خلبان ، درصد مرگ آوری بیشتری را به نمایش می گذارد . سمت راست پیشرانه روسی و سمت چپ پیشرانه چینی اما نکته هوشمندانه طراحی PL-10 در این است که بر خلاف اف-22 ، خلبان میتواند قبل از بازشدن دریچه دهلیز سلاح ، مهمات انتخابی را مسلح و فعال کرده و بلافاصله پس از خروج موشک از دهلیز ، دریچه ها را برای افزایش پنهانکاری به حالت نخست برگرداند . اما نکته قابل ذکر در خصوص جی-20 ( حداقل تا حال حاضر ) این است که فاقد توپ هوا به هوا بوده ، هر چند گفته میشود که قرار است این قابلیت نیز بدان اضافه شود . علاوه براین ، برخی اخبار نیز نشان میدهد که جی-20 پس از ورود بخدمت رزمی ،به یک پیشرانه جدید ( احتمالا یک گونه ارتقاء یافته از پیشرانه روسیAL-31) مجهز میگردد ، هر چند برخی شایعات نیز در خصوص نصب پیشرانه بومی WS-10B3 روی این جت چینی خبرمی دهد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 بن پایه : COMBAT AIRCRAFT نوامبر 2018 پی نوشت : با تشکر فراوان از برادر عزیز جناب remo بابت تلاش پیگیرانه و مستمر برای تسهیل دسترسی به منابع به روز نظامی
  17. 1 پسندیده شده
    بله که داره و بله که مال ما نداره. تو همین سایت چندین مورد از تجربیاتشون و درس ها موجوده. همین هم البته تجربه خوبی براشون میشه. منم گفتم که برخی هاش تا مدتها طول میکشه تا سنجیده بشه و تشخیص داده بشه. ارایه اطلاعات گام به گام به نظر میاد چون گام به گام به دست میاد بخاطر همینه رقم بالا میره کم میشه و... ویزیت سرماخوردگی که نیست! یا بهشون بگیم دو دوتا بگن چارتا پس سالم فرض بشن و مریض بعدی بره داخل! داریم درمورد پیچیده ترین بعد ادمی حرف میزنیم
  18. 1 پسندیده شده
    گمان میکنم طول موشک نسبت به هم مدل های پیشین از خانواده فاتح 313 کمتر شده یکی دیگه از چیز هایی که هیچ اشاره ای بهش نشد جرم سر جنگی موشک رعد و کمتر یا بیشتر شدنش در برابر دیگر اعضای خانواده است
  19. 1 پسندیده شده
    بدنیست کمی اگاهی در خصوص فناوری فضایی پیدا کنیم به دوستان توصیه میشه افرادی مثل Tim Dodd ویا Scott Manleyرو دنبال کنند البته بخش فضایی سایت هم اطلاعات خوبی دارد این چندتا ویدئو بد نیست ببینید در خصوص مقایسه نازل بل و ائرو اسپایک نحو ه ی طراحی موتور در سطح زمین سی لول و فضا https://www.youtube.com/watch?v=D4SaofKCYwo در خصوص چرخه های سوخت مایع و موتور رپتور https://www.youtube.com/watch?v=LbH1ZDImaI8 نحوهی روشن کردن موتور موشک https://www.youtube.com/watch?v=capiUBVd7EU تعمیر وسوخت رسانی ماهواره با استفاده از ماهواره دیگر https://www.youtube.com/watch?v=XBOQSRZSFgs
  20. 1 پسندیده شده
    واقعا از نظر گرافیک عالی هست از نظر علمی که قبلا تو بحث و نظرها بهش پرداخته شده است کسانی که پای کار بودن هم از دل مایه گذاشتن و هم از خلاقیت اگر بشه این مجله رو برای سطوح فرماندهی فرستاد، حتما شاهد تغییراتی هرچند اندک در ساختار دفاعی کشور باشیم
  21. 1 پسندیده شده
    سلام من فکر می کنم برای مرحله دوم و خارج از جو باید از موتورهای سوخت مایع استفاده بشه تا بتونن در زمان لازم نسبت به خاموش کردن موتور اقدام کنن تا موشک (ماهواره) فرار نکنه . معمولا موتورهای سوخت مایعی که در داخل جو خوب کار می کنن در ارتفاع بالا به خاطر عدم وجود فشار جو بد کار می کنن و خیلی دود می کنن ! (احتراق ناقص و تولید تراست کمتر ) برای مرحله دوم تست های بیشتر لازم داریم که باید شبیه سازی بشه تا این مشکلات پیش نیاد . ********************** اطلاع رسانی در خصوص پرتاب و نتایجش خیلی بهتر بود ، اما می تونست بهتر هم باشه ، اگه با یه مستند ساز صحبت می شد تا یک فیلم از تلاش پرسنل ، حجم کار ، غمها و شادیها تهیه بکنه و مخاطب را با زحمات نیروها آشنا کنه ، همنوایی و همسویی بیشتری می داشتیم . دو تا تیم فوتبال که بازی می کنن و یک تیم شکست می خوره غم و اندوه بازیکننان با غم و اندوه طرفدارارها و هوادارهای تیم یکی هست . خب اگه نمی شه بازیکنان اصلی را نشان داد می شه یک تعداد هوادار را در جریان کار و عملیات پرتاب گذاشت و احساسات اونها را به مخاطب منتقل کرد.
  22. 1 پسندیده شده
    پیشاپیش افکار عمومی رو باختیم، وقتی در کشور خودمون اغلب نسبت به این رویه ماست مالیزاسیون و ان شالله گربه است اعتراض دارند نتیجه مشخصه، اون زمانی که صدا و سیما میره بین مردم و ازشون مصاحبه می گیره که مواقع بحرانی این مسائل پیش میاد و اونام که معلوم نیست از بین چند ده نفر گلچین شدند میگن پیش میاد باید منتظر این وضع بود. عاقبت دوری از تخصص گرایی، لزوم بازآموزی های مستمر و آمادگی کامل و هماهنگی بین دستگاه ها همینه. اینقدر مورد داخلی پیش اومد و انداختیم گردن خطای فنی خلبان مرحوم و آب و مه و خورشید و فلک تا این بار فرصت جستن نبود و حسابی گیر افتادیم. بقول شاعر لطف حق با تو مداراها کند، چون که از حد گذشت، رسوا کند. جون یه عده انسان بی گناه که فدا شد هیچ فعلا باید 1.5 میلیارد پیشکش کانادا کنیم و باید دید فی اوکراین چقدره. البته ما که مثل جناب آقوی همساده در قضیه 11 سپتامبر نه سر پیاز بودیم و نه پیاز این بلا سرمون اومد خدا به قضیه جاری رحم کنه.این بار هم کتک رو خوردیم، هم پیاز رو و هم پول رو دادیم!
  23. 1 پسندیده شده
    حقیقت باید این بحث تموم بشه اما داخل لینکی که گذاشتی خودت جواب خودت دادی تصاویر اگوست 2016 هستن نه الان تصاویر برخوردها دقیقا چند ساعت بعد حملس و هیچ چیزی درش نیست من اصراری به این که من درست میگم ندارم فقط دنبال دلیل هستم که قانع بشم ... اگر تصاویر قرار بود دستکاری بشه همون تصاویر برخورد میشد ... شما فکر می کنید کشور ما که بعد 10 سال هنوز داره از ماجرای ار کیو 170 ماهی میگیره هنوز تبلیغ ام کیو 4 می کنیم . اگر یک سامانه پاتریوت بود همون سایتا داخلی . یا فرمانده سپاه نمی گفت ؟؟ میدونی چه تبلیغاتی ؟؟ ...... این که تلاش کنیم چیزی که وجود نداره قرار بدیم بی معنی .... پایگاهای آمریکایی تو خیلی از نقاط دنیا پدافند ندارن یکی از معرفترین گوام که تا سال ها هیچی نداشت و فقط چند مدتی موقتی بخاطر کره شمالی در صورتی که اگر فردا جنگ بشه اولین جایی که میخوره گوام بود (جنگ با چین ).... پس این بحث تموم بشه بهتره هر وقت تصویری بود من با واقعیت ها بحث می کنم ...... از امروز هر هواگردی از آمریکا هر جا سقوط کنه دوستان در این سایت میندازن کار سپاه و یه عکس فرمانده جدید میزارن و جمله چطوری آمریکایی !! و هر اتفاقی بیوفته حتی شایعات طالبان برای دوستان مستند کامله در چنین وضعیتی من بدون مدرک هیچی باور نمی کنم
  24. 1 پسندیده شده
    این هم نظر یک کاربر علاقه مند (و البته صاحب دانش) در توییتر هست. این تصویر رو نه برای تایید این حرف، که برای بحث حول این گفته منتشر می کنم!
  25. 1 پسندیده شده
    نفس های آتشین اژدهای چینی پیشرفت در توربوفن های چینی ، کاهش وابستگی به پیشرانه های روسی باورود بخدمت جت پنهانکار چینی جی-20 در بهار 2017 ، نیروی هوایی این کشور ازهواگرد سرنشین دار برتری هوایی نسل پنجم محصول شرکت چنگدو رونمایی نمود که از یک نظر تنها جت رزمی نسل پنجم با قابلیت پنهانکاری خارج از ایالات متحده بشمار می آمد که درواقع به سمبلی برجسته از تولید هواگرد های نظامی در شرق آسیا تبدیل گردید .این جت رزمی که در حقیقت امر یک جنگنده برتری هوایی سنگین وزن محسوب میشود ، بنا بر برخی تحلیل ها قرار بود تا جانشین جت J-11B شود که در دهه گذشته ، استخوان بندی اصلی ناوگان نیروی هوایی چین را تشکیل میداد و بعنوان گونه آنالوگ از جنگنده اف-22 نیروی هوایی آمریکا با همان نقش محوله به رپتور نیزمحسوب میشد ، گردد . با این وجود و علیرغم اینکه طراحان جی-20 در تلاش بودند تا آخرین فناوری های توسعه یافته یا مکتسبه از حسگرها تا تسلیحات را بااین طرح تطبیق دهند و در کنارآن از همه تجارب موجود برای طراحی پیکربندی هوایی ( AIR-FRAME) با هدف کاهش سطح مقطع راداری استفاده نمایند ، اما یک کمبود قابل توجه همواره تولید این گونه جدید را با دشواری روبرو نموده بود و آن اتکاء غیر قابل اجتناب جی-20 به پیشرانه های روسی AL-31FM2 بود . راست : AL-31FM2 .... چپ : WS-10A این پیشرانه ها برای نخستین بار درسال 2014 به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شدند تا بر روی جت ضربتی نسل ++4 سوخو-34 مورد استفاده قرار گیرند . این پیشرانه که درواقع مشابهت بسیار زیادی با پیشرانه AL-41F-1 جت سوخو-35 داشت ، به چین صادر شد ، در حالی که با تغییر در یکسری از مشخصات ، قدرت رانش بیشتری را در اختیار نیروی هوایی این کشور می گذاشت . با توجه به این محدودیت، شرکتهای چینی از همان زمان تلاشهای گسترده ای برای توسعه موتور بومی به منظور استفاده در جی-20 را در دستور کار خود قرار دادند که درنهایت به دو محصول WS-10 و WS-15 منتهی گردید . راست : WS-15 ..... چپ : ساترن AL-41F1A در واقع ، فلسفه توسعه پیشرانه WS-10 را میتوان در هدف چینی ها برای تولید انبوه جتهای نسل چهار برای نیروی هوایی بخصوص جتهای تک موتوره سبک J-10B و همچنین جنگنده های چند ماموریته سنگین تر دو موتوره J-15 جستجونمود . در این فرآیند ، پیشرانه WS-10B تولید شد که نسبت به گونه های اولیه ، پیشرفت قابل ملاحضه ای را بخود میدید و به همین دلیل در سال 2019 تصمیم براین شد تا این موتور به برنامه جی-20 اضافه گردد . به اعتقاد ناظران نظامی ، این پیشرانه چینی ، قابیلتهای مشابهی را در مقایسه با پیشرانه های روسی AL-31FM2 از خود نشان می دهند و همین امر نیز باعث میشود تا این تحلیل بوجود آید که بتدریج تمامی اسکادرانهایی که قرار است به جی-20 مجهز گردد ، از پیشرانه های بومی استفاده نمایند . نسل بعدی این موتورها ، یعنی WS-10G براساس گزارشهای موجود 9درصد قدرت رانش بیشتری را در کنار وجود قابلیت بُردار رانش در اختیار کاربر می گذارند . به اعتقاد تحلیلگران حوزه هوایی ، عملیاتی شدن این پیشرانه قدرتمند ، گامی قابل ملاحضه برای ارتش چین در میدانی که برای مدتهای طولانی درآن دچار عقب ماندگی شده بود ، محسوب می شود ، جایی که درآن روسیه و ایالات متحده ، به بازیگران یکه تاز تبدیل شده اند . سمت راست : اف-135 .. سمت چپ : اف-119 در کنار گونه های متنوع از پیشرانه WS-10 ، چینی ها در حال حاضر یک موتور به مراتب پیشرفته تر را تحت شناسه WS-15 در دست توسعه قرار داده اند . به گفته منابع اطلاعاتی ، این پیشرانه جدید احتمالا ازفناوری هایی فراتر از طرح های گذشته چینی و فعلی روسی قرار داشته و بنابر برخی گزارشها ، شباهت بسیار زیادی به پیشرانه های F-119 و F135 که به ترتیب متعلق به جتهای اف-22 و اف35 هستند را خواهند داشت و حتی به اعتقاد برخی تحلیلگران ، کارآمد تر از این دو موتور می باشند . اخبار موجود نشاندهنده آن است که این موتور وارد مراحل تست نهایی شده ولی هنوز از اطمینان پذیری کافی برای استقرار در خط مقدم برخوردار نیست . بااین وصف ، انتظارمی رود که ادغام این پیشرانه با جتهای جی-20 در اوایل سال 2020 صورت گیرد و این به معنای ورود جی-20 به یک سطح رزمی بالاتر به منظور ایفای نقش برتری هوایی است . این در حالی است که چینی ها درصدد هستند تا فناوریهای جدید تری نظیر موشکهای هوابه هوای فراصوت و سامانه های ارتباط داده ای امن تر را در آینده بهاین جت نسل پنج اضافه نمایند . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9 پی نوشت : چین بنا بر تحلیل این متن ، برای پوشش ضعف خود در حوزه پیشرانه های هوایی ، بسمت روسیه حرکت کرد تا درمیان مدت ، دچار ضعف در حوزه قدرت هوایی نگردد و همزمان با سرمایه گذاری ، توسعه پیشرانه های بومی را در دستور کار خودش قرار داد . به شکل قطع ، اگر چینی ها لجوجانه سعی می کردند تا قدرت هوایی را فدای توسعه موتور بصورت بومی در درازمدت کنند ، در حال حاضر حرفی برای گفتن در حوزه هوایی نداشتند ولی تصمیم گیری منطقی در کنار نگاه درست به قدرت هوایی باعث شد تا در عین کمک گرفتن از روسها ، توان بومی خودشان را در حوزه گلوگاهی موتور ، متحول کنند .