برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      9,427


  2. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      3,109


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      12

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. warjo

    warjo

    Members


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      1,849



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 18 اسفند 1398 در همه مناطق

  1. 2 پسندیده شده
    چند شب پیش حمله ای از آسمان لبنان توسط اسرائیل صورت گرفت و پایگاه هوایی الشیرات هدف قرار گرفت به نقل از تویترهای رژیم اشغالگر قدس همون پایگاهی که امریکا به اون حمله داشت در اوایل دوره ترامپ طرفدارهای اسرائیلی میگن یک ژنرال ایرانی هم کشته شده ولی باتوجه به اتفاقات رویداده بعید است اسرائیل ریسک چنین اتفاقاتی رو بخره تصویر پایگاه فیلم دفاع هوایی سوریه که موفق به زدن موشک اسرائیلی شد https://twitter.com/i/status/1235363089979265030 بعد از درگیری های شدید بطور ناگهانی توافقی امضا شدکه بسیار عجیب بود متن توافق بسیار عجیب هست و شبیه ترکمن چای هست و این برخلاف تمام سروصداهای اردوغان هست متن توافق ولی نقشه های ارائه شده نشون میده تصور ها از این توافق بسیار متفاوت بوده و این تفاوت رو در نقشه های می شود دید این نقشه ای هست که ترک ها روش مانور دادن گشت های مشترک روسیه با ترک ها هم شروع شده به نقل از تحولات جهان اسلام: یک تیم گشتی روسی به همراه خبرنگاران در بزرگراه حلب_دمشق M5 حاضر بودند که با حملات پهپادی تروریست ها چندین بمب کنار آنها انداخته می شود که یک ترکش به کلاه ضد گلوله این خبرنگار اصابت کرده است. شهید فرهاد دبیریان شهید شد، و انگار ترور شده است شهید دبیریان از سالهای گذشته در سوریه مجاهدت میکردند،ایشان زمانی فرمانده محور تدمر بودند،و در بسیاری از عملیات های مقاومت در سوریه نقش فعالی داشتند. باتوجه به شهادت شید پاشاپور و اکنون شهید دبیریان باید این ترورها رو هدفمند دونست و در ادامه شهادت سردار سلیمانی و به شخصه فکر می کنم برنامه ریزی ها از سوی موساد است با هدف ترور فرماندهان و ضربه به نیروی قدس در سوریه ( حلقه اول واردن بصورت خاموش ) و تصویر شهید ایرانی حزب الله سید علی زنجانی تصاویر از سراقب و جوانان ترک اعزامی به سوریه و کشته شده بی آنکه بدانند کشته می شوند و خونشان تنها به سود رفتار غیرانسانی هست اینها رو میذارم تا یادمون باشه هدف از جنگ ما آدم کشی نیست و اگر جایی دنبال انتقام و کشتن طرف مقابل نیستیم از سر نتوانستن نیست بلکه از سر درک انسانیت هست در جبهه ما اخلاق اصل است و آدم کشی بین ما جایی ندارد و اگر شلیکی میکنیم برای نجات جان هست نه گرفتن جان و این هم تروریست هایی که بسته به شرایط به هر رنگی در می آیند و ترکیه بدون در نظر گرفتن مقصود آنها ازشان حمایت می کند این کلاه سفیدهایی که خود را مدافع مردم می نامند ولی در عمل ظاهر زیبایی بر جنایات هستن
  2. 2 پسندیده شده
    منبع: تحولات جهان اسلام به نظر برنامه ها برای کشورها از مدتها پیش چیده میشه. حتی اگر هدف به روشنی هم ترسیم نشده باشه ( از اونجا که عربستان متحد امریکاست و همیشه هم نگرانی داره از یمن، طی توافقی هر کدوم تقسیم کار میکنند، یکی طبق یک برنامه بلندمدت و به بهانه هایی کشور هدف را خیلی نامحسوس از توانش تهی میکنه حالا با تحریم، با وعده، با تهدید، از در دوستی و ... ( در حالیکه داره در راستای توافق کشور متحدش (اینجا عربستان) خلع سلاح تدریجی میکنه تا در آینده امکان حمله را فراهم کنه حتی اگر حمله قطعی هم نشده باشه شرایطش را مهیا کنه که هر وقت خواستند اقدام کنند، شاید بن سلمان با داشتن همین اطلاعات خبر از فتح چند روزه صنعا میداد با اعتماد به نفس ) و دیگری هم (عربستان) سعی میکنه از طریق پول و سیاسی ببینه میتونه تحت سلطه بگیره حاکیت را یا خیر؟ و اگر نشد که متحدش براش شرایط هجوم را اماده کرده در صورت لزوم. حالا این وسط نقش افراد و شاه مهره های دشمن را در اون کشور نباید فراموش کرد. به نقش “عمار محمد عبدالله صالح” (برادرزاده علی عبدالله صالح) در این خیانت بزرگ به کشورش دقت کنید به عنوان یک نفوذی. علی عبدالله صالح هرچند در ابتدا مخالفت میکنه ولی از طریق عمار محمد عبدالله صالح مجابش میکنند که تن به این خفت و خیانت بده به کشور خودش. هرچند معلوم شد درس نگرفته بوده و هرچند در ابتدا شورید بر این دست خیانت ولی باز هم از همین طریق در دامی افتاد که پایانش مرگ بود.
  3. 2 پسندیده شده
  4. 1 پسندیده شده
    موشکDelilah یک موشک الکترو اپتیکال می باشد که در اسرائیل و توسط صنایع نظامی این رژیم (IMI) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک و غیر متحرک ساخته شده است.موشک Delilah نام سری موشک های گوناگون اسرائیل می باشد که توسط IMI ساخته شده اند.این موشک در اصل به عنوان یک تله هوایی ساخته شده بود، اما در دهه 1990 نوع تهاجمی و ضربتی از این موشک عرضه شد که توسط F-16 ها و F-4E های آپگرید شده ، که نقش جنگنده های هجومی را ایفا می کردند ، استفاده می شد.نوع ضد رادار این موشک از نوع هواپرتاب می باشد. این گونه از نیمه دهه 60 میلادی وارد خدمت شد. وظیفه این نمونه یافتن سایت های راداری در هنگامی بود که این رادار ها در حال کار بودند و با این کار آنها را یافته و نابود می کرد. Delilah-1 این گونه از نوع هواپرتاب می باشد و در رده موشک های کروز قرار می گیرد . این موشک دارای یک موتور توربو جت بود و این موتور توربوجت به آن این امکان را می داد تا با درنگ کردن درست به خوبی هدف قرار دادن اهداف متحرک ، اهداف با استتار بسیار خوب را نیز مورد هدف قرار دهد.که این ویژگی این موشک را به یک موشک ایده آل برای نابودی سایت های سام تبدیل کرده است.این موشک دارای بردی برابر 150 کیلومتر است و توانایی نابود اهداف ، چه دریایی و چه زمینی را دارد.هدایت خودکار به کار رفته درآن به خوبی سیستم های هدایتی INS/GPS می باشد که به موشک امکان انجام ماموریت های خود اتکا را می دهد.این موشک توانایی تطبیق با سرهای جنگی گوناگون را دارد و نیز می تواند توسط بسیاری از هواگرد ها حمل شود.این موشک توانایی شلیک از هواگردها ، بالگردها یا لانچر های زمینی را دارد. اندازه جمع و جور این موشک به آن این امکان را می دهد که توسط بالگردهای سیکورسکی UH-60A و SH-60B حمل شود.این موشک سر جنگی کوچک ولی موثر حمل می کند که به آن امکان هدف قرار دادن و نابودی اهداف با کمترین خطر را می دهد.این موشک نخستین بار توسط اسرائیل در جولای و آگوست 2006 ، یعنی درجنگ با لبنان، استفاده شد.این موشک در این جنگ توسط F-16D پرتاب می شد. Delilah-2 این موشک با سرمایه گزاری چین درحال توسعه و ساخت توسط اسرائیل می باشد .این موشک از موتور Bet Shemesh Sorek 4 استفاده می کند که تراستی معادل 800 پوند ایجاد می کند. این ویژگی به موشک این امکان را می دهد که برد بیشتر و سر جنگی بزرگتری داشته باشد. Delilah-GL این موشک یک موشک زمین پرتاب می باشد که در اصل نوع تغییر یافته موشک کروز Delilah است و بردی معادل 250 کیلومتر دارد که ممکن است برد واقعی آن نباشد ، یعنی امکان دارد این موشک بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشد . این موشک با سر انفجاری متعارف 30 کیلوگرمی مسلح می شود اما توانایی حمل انواع دیگری را نیز دارد. این موشک توسط GPS هدایت می شود و توانایی گشت در منطقه جنگی را قبل از تایید هدف دارد. مترجم :Phantom3 استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
  5. 1 پسندیده شده
    حالا که بحث ماسک زدن داغ هست دیدن چند تصویر تاریخی خالی از لطف نیست! یک نیروی روس FSB در حال تیراندازی با نارنجک انداز GM-94 و پوشش فرد زخمی در درگیری یا شبه نظامیان در نالشیک روسیه در سال 2005 دو سرباز امریکایی درحال تعمیر خطوط تلفن در یک تمرین شبیه سازی شده در زیر حمله شیمیایی ( اون زمان هم دست از تمرین بر نمیداشتن !) 1919 المان یک سرباز المانی که با برف یک تخم مرغ مخصوص عید پاک درست کرده است جنگ جهانی اول 1917 جنگ خلیج فارس وعملیات طوفان صحرا 1991 یک بومی استرالیایی در حال امتحان کردن یک ماسک..استرالیا جنگ جهانی دوم یک سرباز المانی که ماسک دست ساز تولید کرده است (وضعیت الان خیلی از ایرانی ها) یک سرباز امریکایی در حال پیاز پوست کردن ..جنگ جهانی اول یک خلبان المانی مجهز به ماسک و پوتین گرمکن برقی برای شرایط پروازی با باز بودن کاکپیت ( یک شبه تبدیل به ابرقدرت صنعتی نشدن ) جنگ جهانی اول یک سرباز المانی در حال مطالعه جنگ جهانی اول.. پس از جمله ژاپنی ها به پرل هاربر ارتش امریکا مردم هاوایی را از ترس حمله شیمیایی به ماسک مجهز کرد راهبان بودایی ژاپنی در حال تمرین حملات شیمیایی در عبادتگاه Sensō ... ج ج2 سربازان فنلاندی در نبرد سوموسالمی با ارتش شوروی بر سر منطقه ای به همین نام در سوئد که با شکست شوروی پایان یافت.1939 سربازان المانی و تیرباز ضد هوایی Maxim Flak M14 ج ج1
  6. 1 پسندیده شده
    بسم ا... بدون خرید و سرمایه گذاری گسترده ( شامل بکارگیری درست توان دیپلماسی ) عملا" تغییر فاز از پدافندی به آفندی ، غیر ممکن هست ، مگر اینکه قصد داشته باشیم ، صرفا" افکار عمومی داخلی را قانع کنیم که نیروی هوایی هم داریم !!!
  7. 1 پسندیده شده
    طرح جدید بالگرد بویینگ ! شرکت بویینگ با نمایش تصویر گرافیکی از نمونه اولیه بالگرد خود ورود به رقابت هواگرد شناسایی/ تهاجمی آینده ارتش امریکا را رسمی کرد. به نظر میرسد این بالگرد جدید طرح نهایی شرکت بویینگ برای این رقابت باشد. بالگرد شرکت بویینگ برای پاسخگویی به الزامات ارتش طراحی شده است در حالی که با تغییر فناوری ها و مأموریت ها، قابلیت پیشرفت نیز خواهد داشت. این بالگرد جدید دارای دو کابین ماژولار است که اجزای داخلی آن مانند نمایشگرها و تجهیزات مورد نیاز میتواند بسته به نیاز ارتش امریکا تغییر کند. این بالگرد دارای یک موتور (نامشخص) و روتور اصلی تکی شش پره است. شین اوپنشو مدیر برنامه هواگرد شناسایی/ تهاجمی آینده بویینگ گفت : "ما به ارتش گوش داده ایم، تمام گزینه های مختلف را ارزیابی و طراحی خود را بهینه کرده ایم تا هواگرد مناسب برای تحقق نیازهای ارتش فراهم کنیم. ما در حال ارائه هواگرد بسیار معتبر ، پایدار و انعطاف پذیر با تمرکز بر ایمنی و جنگ آینده هستیم. " شرکت بویینگ مشخصات فنی درباره این بالگرد جدید را هنوز منتشر نکرده است.ی کی از رقبای اصلی شرکت بویینگ در رقابت هواگرد شناسایی/ تهاجمی آینده ارتش امریکا شرکت بل با هواگرد بل 360 است.
  8. 1 پسندیده شده
    سلام ورود روسیه به سوریه فقط به خاطر پشتیبانی هوایی نبود ، داستان های اتفاق افتاده در شورای امنیت و احتمال دخالت رسمی و آشکار آمریکاییها بود که مجبورمون کرد پای روسها رو بکشیم وسط و البته نتایج خوبی هم داشت . با توجه به تکیه چین روی ساخت داخلی خودش و تغییر روش هندی ها در خرید ، روسها جنگنده هاشون رو به ما نفروشن ، دیگه کسی ازشون نمیخره ! فعلا مجبورند رو تنها مشتری نقدشون حساب کنند .
  9. 1 پسندیده شده
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/32352/photos-surface-of-the-armys-crazy-1000-mile-range-supergun-concept-heres-what-we-know
  10. 1 پسندیده شده
    با این حساب ، تمامی 100 تیر موشک آر-27 و آر-77 تحویلی به نیروی هوایی یمن ( مجموعا 200 تیر ) را باید تبدیل شده به نمونه زمین به هوا حساب کنیم
  11. 1 پسندیده شده
    پدافند جدید یمنی ها رونمایی شد موشک ها R-27 وR-73 وR-77 زمین پایه
  12. 1 پسندیده شده
    سامانه توپخانه ای فوق برد بلند ارتش امریکا جدولی از برنامه بلند مدت آمریکا برای توسعه سامانه های برد بلند که در سال 2018منتشر شد. در این جدول زمانی برای به خدمت گرفتن سامانه توپخانه ای فوق برد بلند در نظر گرفته نشده است. در جدیدترین اخبار از امریکا تصاویر گرافیکی از سامانه توپخانه ای فوق برد بلند (SLRC- Strategic Long-Range Cannon ) ارتش امریکا منتشر شد. در سال 2018 ارتش آمریکا عنوان کرده بود که به دنبال ساخت سامانه ای توپخانه ای فوق برد بلند با برد 1000 مایل ( برد حدود 1609 کیلومتر ) است. اطلاعات در مورد این توپخانه هنوز ناشناخته است . اما در این پوستر جدید نوشته شده است که این سامانه توپخانه ای 8 خدمه خواهد داشت .هر آتشبار این سامانه توپخانه ای فوق برد بلند شامل 4 توپ به همراه تجیهیزات حمل و نقل است. این سامانه توپخانه ای قابلیت جابه جایی بوسیله تجهیزات هوایی و دریایی را نیز خواهد داشت. یکی از افسران ارتش امریکا در گذشته عنوان کرده بود این سامانه "بسیار بزرگ" اما متحرک خواهد بود. البته به نظر میرسد با توجه به اندازه بزرگ این توپ تحرک ان با محدودیت روبه رو باشد. با گسترش تهدیدات برد بلند مانند موشک های بالستیک و کروز علیه منافع امریکا اکنون ارتش امریکا به دنبال آن است با افزایش برد سامانه های توپخانه ای، راکتی و موشکی قدرت آفندی و پدافندی خود را در سطح بالایی نگه دارد. پوستری که جدیدا از سامانه برد بلند ارتش امریکا SLRC منتشر شئده است سامانه فوق برد بلند ارتش امریکا یادآور تسلیحاتی مانند توپخانه ریلی Schwerer Gustav المان نازی و توپ بابل صدام حسین است.
  13. 1 پسندیده شده
    بسم الله................ 3 اسفند 1398 حمله راکتی به بندر طرابلس لیبی در این حملات دو کشتی دچار آتش سوزی و خسارتی های شده اند / گفته شده این کشتی ها متعلق به ترکیه بوده که تجهیزات وسلاح را به لیبی منتقل میکردن ساعاتی پیش هم منابع خبری از کشته شدن سه نظامی ارتش ترکیه در حملات هوایی نیروهای خلیفه حفتر خبر دادن تاکنون کشته شدن یک نظامی ترک تایید شده است
  14. 1 پسندیده شده
  15. 1 پسندیده شده
    سلام وقت شما بخیر - حقیقتش اعتقاد دارم که انشا... فرموده های جناب منطقی ، حقیقت داشته باشد و فرموده های ایشان در سالهای گذشته در خصوص برنامه ایران-140 مجدد تکرار نشود ( مستندات فرموده های ایشان موجود هست ) وصد البته امیدوارم که حدس بنده در خصوص فرموده های ایشان کامل غلط و اشتباه باشد برای مقایسه بین وضعیت ما و نیروی هوایی ترکیه سمت راست ، خط تولید گونه برگرفته از اف-5 ، سمت چپ و پایین تولید/ مونتاژ اف-16 های نیروی هوایی ترکیه در سالهای نه چندان دور
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
  18. 1 پسندیده شده
    تصویر جالبی است ، فقط به کشورهایی که در تولید زیر سیستم های گریپن مشارکت داشتند ، دقت کنید ، حتی کشوری نظیر سوئد با بیشتر از 6 دهه سابقه در تولید هواگردهای رزمی و غیر رزمی ، برای تولید یک محصول با ارزش رزمی که وارد خط تولید شده و الان در خط پرواز ، حضور دارد ، به این تشخیص رسید که در زمانه فعلی ، تولید همه اجزاء ( یک جنگنده بومی ) بیشتر در حد ادعا هست و برای تولید یک محصول که ارزش رزمی داشته باشد ، شما نیازمند تعامل با دیگران هستید . البته این مدل ظاهرا گونه FX-2 گریپن هست که برزیل قصد دارد آن را تولید کند . یک نگاه به ماوقع خیلی چیزها را برای ما روشن می کند ، به شرطی که قصد داشته باشیم حقیقت امر را تشخیص بدیم پادشاه سوئدی دربرابر درنای خاکستری روسی
  19. 1 پسندیده شده
    بعضی وقت ها با سر زدن به سایت نظراتی رو میبینم که با خودم میگم همین که مثل قبل هر روز به سایت سر نمیزنم کار درستی بوده! تا کی قراره از هر چیزی رو که رونمایی میشه انتظار قابلیت رزم اف 22 رو داشته باشید؟! یکی از اصلی ترین مشکلات نهاجا البته در کنار هزاران مشکل دیگه این بود که بعد از بونانزا و پی سی 7، جت آموزشی اختصاصی برای پر کردن خلا بین هواپیمای ملخی و جنگنده نبود. بالاجبار نهاجا مجبور شد تعدادی از اف 5 های b رو عملیاتی نگه داره و نقشی مشابه نقشی که تی 38 در آموزش خلبان های نیروی هوایی امریکا ایفا میکنه رو به اف 5 B بسپره. و البته تعداد این فریدوم فایترها به هیچ وجه در حد کافی نبود که نهاجا رو مجبور کرد تعداد انگشت شمار موجود از اف 5 های A خودش رو تحت پروژه ی سیمرغ دو کابین و تبدیل به مدل B کنه. باز هم تعداد کافی نبود لذا نهاجا مجبور شد که تعدادی از خلبان ها رو برای اموزش به کشورهای دیگه مثل پاکستان و... بفرسته. این خلبان ها در کشورهای میزبان تاکتیک های نبرد اون کشورهارو یاد نمیگیرن و فقط با پرواز با جت هایی مثل k-8 مرحله upt رو طی میکنن و به کشور برمیگشتن. لذا پول زیادی صرف میشد در عین حال که تاکتیک های رزمی هم اموزش داده نمیشد. اولین تلاش برای رفع این مشکل با شفق به نتیجه نرسید و به دلیل نبودن موتور و ... عملا پروژه شفق در اون زمان تموم شده به حساب میومد. تلاش ها برای خرید جنگنده خارجی مثل یاک 130 هم به هیچ جایی نمیرسید که نهاجا دست به طراحی کوثر 88 زد. این جت تو مرحله اول که فقط اموزشی بود بر مبنای قطعات موجود اف 5 A و B تعریف شد. موتور، ارابه فرود، اویونیک، کاکپیت، قطعات بسیاری از سیستم ها مثل هیدرولیک و ... مستقیما از قطعات جنگنده مذکور تامین میشد. هیچ ایرادی هم به قضیه نیست چون در صورت موفقیت طرح قطعات به خط تولید داخل میرفت و در صورت عدم موفقیت (که احتمالش هم کم نبود) هزینه و زمان اضافی صرف ساخت سیستم های جدید انجام نگرفته بود. شکر خدا که پروژه به نتیجه رسید و در ادامه خوشبختانه یا متاسفانه برای تولید انبوه و ساخت نمونه پروازی همکاری با وزارت دفاع شروع شد. تا زمانی هم که خرید جنگنده جدید انجام بشه (که هیچوقت نمیشه) و یا پروژه هایی که برای ارتقای اویونیک جنگنده های موجود در دست انجامه به نتیجه برسه، یاسین با کاکپیت انالوگ و بدون hud و ... تولید میشه. موتور جی 85 - 13 به تعداد مناسب در داخل باید موجود باشه و بعیده برای نمونه اموزشی سراغ جی 85 - 21 یا همون اوج برن. این نمونه اولی هم که پروازش رو نمایش دادن ساده ترین نمونه پروازی بود که حتی قابلیت جمع شدن ارابه فرود نداشت و ... تنها مورد نگرانی وزن خالی این جت بود که بر اساس اطلاعات منتشر شده در ماکس 2017 چندصد کیلو نسبت به جت های مشابه مثل میگ at یا casa 101 بیشتر بود. که به حمدلله طبق اطلاعات منتشره در ماکس 2019 در نمونه دوم با وجود کامل شدن زیرسیستم ها وزن 700 کیلو کاهش داشته نسبت به نمونه اول. اگر قرار بر توسعه نمونه رزمی باشه تفاوت هایی با این نمونه خواهد داشت. اینکه توپ به دماغه اضافه خواهد شد، دو سر بال ریل پرتاب سایدوایندر و زیر هر بال دو هاردپوینت وجود خواهد داشت (این الزامات به اصلاح و تقویت سازه بال منجر خواهد شد و بال فعلی رو نمیشه استفاده کرد) و از موتور اوج بدون قسمت پس سوز استفاده خواهد کرد و ... برای رسیدن به یاسین زحمت زیادی کشیده شده و حتی خون داده شده. خاطره شکستن بال تذرو و شهادت خلبانش از هیچکس پوشیده نیست. یاسین اولین جت طراحی ایران هست که فعلا تمام تست های پروازی خودش رو به سلامت انجام داده و ان شاالله با تولیدش یکی از بزرگترین مشکلات نیروی هوایی مملکت رو کاملا رفع میکنه. اولین گام بعد از سال ها با موفقیت برداشته شده و ایراداتی هم که وجود داره مثل عدم وجود fbw و ... هم قابل برطرف شدنه. جدای از عملیاتی شدن یا نشدن قاهر، ان شاالله پرواز اون رو هم که قبلا انجام شده نشون بدن تا شیرینی این موفقیت دوچندان بشه
  20. 1 پسندیده شده
    میشه ۵.۶ میلیون دلار برای طراحی و تولید یک هواپیما با موتور جت .... بی ربطه ولی جا داره به ایران خودرو تبریک بگیم که در اواسط دهه ی ۸۰ ، مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار ناقابل صرف صندوق دار کردن ۲۰۶ کرد.
  21. 1 پسندیده شده
    بسم ا... نباید بی انصاف بود ، گرچه در میلیتاری نقدهای بسیار جدی و بعضا" تلخی از وضعیت بروزرسانی سخت افزاری نیروی هوایی بیان شد ، اما الحق و الانصاف ، حفظ استانداردهای خدمه هوایی ( هم بلحاظ بدنی و هم بلحاظ یونیفرم وعلائم و درجات ) جای تشکر و تقدیر دارد سرهنگ خلبان حمید گرجی خلبان آزمایشگر جت آموزشی یاسین
  22. 1 پسندیده شده
    وقتی از رونمایی ، تست آبرومندانه صحبت می کنیم ، دقیقا منظور ما چه ماهیتی دارد ؟؟ بازگشت عقاب شجاع تایوانی به خط تولید تصاویر رسمی ثبت شده از تست جت اموزشی- رزمی یاک-130 دوستان ما در بخش دفاعی وبسایتهای رسمی مملکت و ابواب جمعی انها در توییتر و ... هر قدر هم تلاش کنند ، نمی توانند کج سلیقگی در نمایش دستاوردهای دفاعی ارزشمند ما را انکار بفرمایند به این دوستان باید توصیه کرد یک مقداری تجارب دیگران را بررسی کنند
  23. 1 پسندیده شده
    چرا جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین» رنگ آمیزی یک دست و تمیزی نداشت؟ جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگهای خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگهای روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و...) را بهتر نشان می‌دهد. جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد. اما رنگ این جت با حاشیه و سوالاتی در فضای مجازی روبرو شد. گفته شد که چرا جت رنگ آمیزی یک دست و خوبی ندارد؟ مهدی بختیاری در این خصوص در فضای مجازی نوشت: قبل از رونمایی جت ایرانی یاسین پیش بینی می‌شد که بعد از نمایش هواپیما، بسیاری از سوالات و شبهات در فجازی، درمورد رنگ بدنه آن باشد. سعی کردم مختصر و مفید توضیحاتی بدهم. جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگهای خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگهای روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و...) را بهتر نشان می‌دهد. این نوع رنگ به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد، همچنین تا حدی موجب افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل بیرونی مثل شرایط آب و هوایی، نور، باد و.... می شود. چون هواپیما در مرحله تست است و معلوم نیست تنش‌های وارده چه آثاری روی سازه خواهد داشت از طرف دیگر، درهواپیما قسمتهای مختلف با جنس و آلیاژ متفاوت وجود دارد،بکارگیری این رنگ،امکان استفاده از رنگ اصلی(که درنمونه‌های بعدی خواهیم دید) رافراهم می‌کند. در واقع نوعی رنگ آستر است تابعدا برای رنگ اصلی در قسمتهایی که ممکن است توان جذب رنگ کمتری داشته باشند، مشکل درست نشود. این هم نمونه هایی از رنگ آمیزی هواپیماهای اف35 آمریکایی، سوخو57 روس و جی20 چینی در زمان تست است. ناگفته نماند که این سوالات و شبهات معمولا بعد از بسیاری از رونمایی‌ها درست می‌شود که اگر روند مراسم‌های رونمایی (اعم از اجرا و اطلاع‌رسانی) درست و اصولی باش (اصلا هم سخت نیست) بسیاری از شبهات حل شده و زمینه برای شیطنت برخی خود تحقیرپندارها نیز از بین می‌رود.
  24. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست پیش از هر چیز اعلام کنم که این پست صرفا حاصل یک رویاپردازی هست . پس دوستان در قالب یک سناریو پیشنهادی برای بروز رسانی تایگر به اون نگاه کنند و نه یک خبر رسمی و موثق مقدمه - چند روزی هست که ذهنم درگیر پروژه های بروز رسانی برای " F-5 " تایگرهای نهاجا هست. واقعا برای تبدیل کردن یک جت نسل سوم ، به پرنده ای که بتونه بخش محدودی از نیازهای هوائی نهاجا رو بر طرف کنه ، راه درازی در پیش داریم. "مقایسه تطبیقی" بروز رسانی های فانتوم ( پروژه دوران ) و بروز رسانی تایگر ( آذرخش ، صاعقه ، صاعقه 2 ، کوثر و ... ) هم میتونه نکات جالبی رو در بر داشته باشه. در حالیکه فانتوم ها در قالب یک پروژه (که رسما هم بعنوان یک بروز رسانی اعلام شده و نه ساخت یک هواپیمای جدید ) ، آهسته و پیوسته در حال روزآمد شدن هستند ، تایگر سرنوشت متفاوتی رو دنبال میکند و مرتب از این شاخه به اون شاخه میپرد: یکبار دم هواپیما دو قلو میشود و بار دیگه دوبار دم قدیمی بر میگردد و .... اما به اعتقاد من و با توجه به بروز رسانی های تایگر در سایر کشورها ، برای تبدیل تایگر به پرنده ای که بتواند بخشی ( هر چند محدود ) از نیازمندی های نهاجا رو پوشش بدهد نیاز به یکسری تغییرات و بروز رسانی ها دارد که به ترتیب اونها رو بیان میکنم. ( با این امید که شاید در گوشه ای و در جائی گوشی برای شنیدن این حرف ها وجود داشته باشد) : * * * * * اول از همه نامگذاری این پروژه بروز رسانی هست . بهتر هست که بجای نام های متعدد برای بروز رسانی اف - 5 ( کوثر ، آذرخش ، صاعقه و ... ) مثل پروژه فانتوم ( پروژه دوران - به یاد شهید دلاور عباس دوران ) این بروز رسانی رو متبرک کرد به نام یکی از شهدای نامدار جنگنده اف - 5 در خلال دفاع مقدس . مثلا پروژه اقبالی ( شهید علی اقبالی دوگاهه ) حتی میتوان به سبک برخی کشورها که برای تایگرهای خودشون نام های جالبی استفاده میکنند ( مثل شیلی و نامگذاری تایگر - 3 ) ما هم یک اسم با مسما برای تایگرهای بروز رسانی شده خودمون انتخاب کنیم : مثلا Persian Tiger. اینجوری دیگه مسئولین محترم هم ناچار نیستند که با هر تغییر جزئی یک مراسم رونمائی برگزار کنند و اعلام کنند که در تولید هواپیمای جدید به خودکفائی لازم رسیده ایم ( واقعا مسیر بروز رسانی فانتوم ها چه اشکالی داره که برای تایگرهامون اینقدر ناچاریم که مسیر متفاوتی رو طی کنیم ؟ ) پس از اونجائی که آرزو بر جوانان عیب نیست ، بنده هم بسته پیشنهادی خودمون رو برای تایگرها رسما رونمائی میکنم (IRIAF F-5 E/F (Persian Tiger ( پروژه اقبالی) بخش اول - پیکربندی سازه : از آنجائی که دهه ها از پرواز مستمر و پر تنش تایگرها میگذرد ، شاید مهمترین ضرورت برای این پرنده های پیر ، بازسازی بدنه و رفع خستگی سازه باشد. به احتمال زیاد در این زمینه توانمندی های داخلی کفایت میکند ، اما در صورت نیاز به کمک گرفتن از کشورهای دیگه ، طیف متنوعی از کشورهای سازنده هواپیما هستند که میتونند در این زمینه کمک حال ما باشند (بطور غیر رسمی البته). کشورهائی نظیر روسیه ، چین ، اوکراین ، برزیل ، اندونزی ، آفریقای جنوبی ، حتی ترکیه !! و ... پوشش بدنه : بارها توسط مقامات دفاعی ما اعلام شده که ما توان تولید مواد جاذب رادار رو داریم. پس چه بهتر هست که بدنه تایگرهای بازسازی شده رو با مواد جاذب رادار پوشش بدیم تا توان ماندگاری اون ها رو در میدان نبرد افزایش بدیم. اما اگر خودمون توان تولید این مواد رو نداریم ، بهتر هست که بیخیال این بخش بشیم. چون هم کشورهای کمی از این دانش برخوردار هستند ، هم این اندک کشورها چنین چیزی رو در اختیار ما قرار نمیدهند و اگر هم قرار بدهند پول خون اجدادشون رو طلب خواهند کرد. مخازن سوخت : یکی از عمده ترین مشکلات تایگرها ، برد نه چندان زیاد عملیاتی و مداومت پروازی نه چندان زیاد اونها هست. میشود با مخازن سوخت خارجی این مشکل رو حل کرد. اما بخاطر محدودیت تعداد پایلون های حمل سلاح توسط این پرنده رزمی ، اینکار مقرون به صرفه نیست. پس بهتر است که از مخازن سوخت تطبیقی استفاده کنیم. ( تجربه ای که برزیل با تایگرهاش با موفقیت پشت سر گذاشت ) . در این حوزه هم علاوه بر توانمندی داخلی ( که احتمالا موجود هست و قادر به ساخت این مخازن هستیم ) در صورت نیاز میتونیم از کمک غیر رسمی شرکت ها و کشورهای خارجی هم استفاده کنیم. لوله سوخت گیری هوائی : طبیعتا دارا بودن این مزیت برای یک پرنده رزمی نیاز به توضیح چندانی ندارد و قبلا هم در یکی دو پرنده موجود نهاجا این تجربه به ثمر نشسته است و توان داخلی کافی برای آن وجود دارد. بخش دوم - تجهیزات الکترونیک ( اویونیک ) نصب نمایشگر بالاسری : داشتن هود یا همان نمایشگر بالاسری (HUD) امروزه جزء لاینفکی از جنگنده های رزمی می باشد و ظاهرا در پروژه کوثر هم نشان داده شده که تایگرها توان تجهیز به این قابلیت را دارند. ( توان بومی برای این کار وجود دارد.) نمایشگر چندگانه رنگی درون کابین (MFD) : وجود حجم بالائی از عقربه ها و نمایشگرهای آنالوگ ، حجم بالائی از توجه خلبانان تایگر را به خود معطوف میدارد که با نصب یکی الی دو نمایشگر دیجیتال ، فضای کابین برای مدیریت پرواز توسط خلبان بسیار بهینه خواهد شد. این اتفاق هم ظاهرا در قالب پروژه کوثر اتفاق افتاده ( هر چند واقعا نیاز نیست که هر عقربه را با یک صفحه نمایشگر جایگزین نمود و نهایتا 1 الی 2 صفحه نمایش کافی است ) رادار هوا به هوا : تجهیز اف- 5 های نهاجا به راداری نسبتا قدرتمند ، ضرورتی است که شاید به سختی بشود دلیلی برای رد این نیاز آورد. در صورت عدم توانمندی صنایع داخلی ، شاید بتوان از چین ، روسیه و برخی کشوهای دیگر در این زمینه طلب کمک نمود. سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین : یکی دیگر از ضرورتهای استفاده از تایگر در قرن جدید ، وجود سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین است. تجربه ای در بروز رسانی تایگرهای سنگاپوری هم دیده شد. شاید در این حوزه تکنولوژی کافی در کشور وجود نداشته باشد ، اما شاید بتوان از طریق دیگر کشورها به راحتی به چنین سامانه ای دست پیدا کرد. سامانه ناوبری و هدایت : برای این منظور میتوان تایگرها را به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS / گلوناس ) مجهز نمود. سامانه تشخیص عوارض زمین : هم اکنون سوخو 24 های نهاجا مجهز به سامانه تشخیص عوارض زمین هستند. این قابلیت به خلبان کمک میکند تا در شب یا شرایط بد آب و هوائی پرواز ایمن تری را پشت سر بگذارد و در تعیین مسیر هم دچار خطا نشود. کابین هماهنگ با دوربین دید در شب : در ارتقاء های F-5 با چنین قابلیتی مواجه نشدم اما سوخو 25 ام اس در بروز رسانی خودش از چنین قابلیت توانمندی برخوردار است که میتواند قابلیت پرواز در شب تایگر را بسیار ارتقاء دهد. سامانه شناسائی دوست از دشمن :پیش از این F-5-2000 های ترکیه به این سامانه مجهز شده اند. تایگرهای ما هم میتوانند با تکنولوژی بومی و در صورت عدم وجود دانش این کار در کشور با کمک چین و یا روسیه به این قابلیت مجهز بشوند. بخش سوم - تسلیحات و توان رزمی پوشاله / شراره : تایگرهائی که ایران خریداری نموده بود فاقد امکان استفاده از چف و فلیر ( پوشاله / شراره ) برای بقاء پذیری بیشتر در میدان نبرد بودند. اما امروزه این ابزارهای دفاعی به جزء لاینفکی در پرنده های رزمی مبدل شده اند و ضروری است که تمامی تایگرهای نهاجا به این ابزارها مجهز بشوند. هر چند ظاهرا در سال های پس از جنگ برخی از تایگرها به این امکان مجهز شده اند. هشدار قفل لیزری و راداری : ضروری است که تایگرهای ما به سامانه هشدا دهنده قفل لیزری و قفل راداری مجهز بگردند تا در برابر موشک های شلیک شده به این پرنده ها ، امکان بقاپذیری بیشتری در میدان نبرد داشته باشند. نرم افزار پرتاب بمب های سقوط آزاد : سوخو 24 در ارتقاء به مدل M2 از یک نرم افزار بهینه شده بهره گرفته است که باعث میشود تا خلبان در مناسب ترین زمان اقدام به رها سازی بمب های خود نماید. میتوان این نرم افزار را از طریق روسیه تهیه نمود و تایگرها را به این نرم افزار مسلح کرد. سامانه هدف گذاری لیزری : با توجه به توان مناسب پهپادی ایران ، امکان عملیات مشترک تایگرها با همراهی پهپادهای رزمی ، خارج از تصور نیست. حال اگر تایگر ها مجهز به سامانه هدف گذاری لیزری بشوند ، میتوانند بزرگترین نقیصه خود ( یعنی توان کم حمل تسلیحات ) را با هدایت پهپادهای رزمی ایرانی به سمت هدف بصورت قابل قبولی ارتقاء ببخشند. جنگ افزار : در این زمینه طیف متنوعی از تسلیحات هواپایه در ایران ساخته شده است که امکان نصب بر روی تایگرهای آپگرید شده پارسی را دارند. ============== به اعتقاد بنده با این ارتقاء ها و رسیدن به استاندارد جنگنده های نسل 3.5 تایگرهای ایرانی میتوانند در دوران معاصر هم ، همچنان بازو و کمک حال موثر نهاجا باقی بمانند. البته ممکن است که برخی از این بروزرسانی ها بر روی برخی از تایگرها انجام پذیرفته باشد ، اما ارتقاء کامل این گزینه هابر روی عمده تایگرها است که میتواند یک تایگر متناسب با صحنه نبرد امروزی را تحویل نهاجا بدهد و نه برخی ارتقاء های ناقص پ.ن 1 : ممکن است که برخی از این ارتقاء ها بر روی تایگر امکان پذیر نباشند. پس دوستان به بزرگی خودشان ببخشند پ.ن 2 : ممکن است برخی دوستان هم پیشنهادات دیگری برای ارتقاء تایگرها داشته باشند که خوشحال میشوم که با این پیشنهادات دوستان هم آشنا بشویم. پ.ن 3 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  25. 1 پسندیده شده
    مشکل شکار سایت های موشک بالستیک با لانچر متحرک ... همیشه شناسایی اون بوده ! نه زدنش ! یعنی اگه بتونن شناسایی کنن و در زمان مناسب در جای مناسب (نزدیک هدف) باشند ... صدها موشک بهتر و دقیقتر و قوی تر در اختیار دارند ... اونم آمریکاییه امتحان شده ! احتیاجی به این جک و جونورا ندارن ! ولی مشکلشون اینجاست که نمیشه ÷یداش کرد ! اگرم بر فرض که بشه ... تا برسن بالا سرش یا از اون مکان خارج شده ... یا توی تونلی چیزی مخفی شده یا استتار میشه ! البته اگه برتریه هوایی رو به دست بگیرن و آسمان امن ایجاد کنن یه مقدار کار مشکل میشه ... که البته با توجه به وصعت ایران ... زیاد مشکل جدی نخواهد بود !