برترین های انجمن

  1. arminheidari

    • امتیاز

      53

    • تعداد محتوا

      7,136


  2. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      8,704


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. 7mmt

    7mmt

    Editorial Board


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      1,321



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 30 خرداد 1399 در پست ها

  1. 5 پسندیده شده
    رونمایی از زیردریایی ها یکی از تبلیغات در حوزه دفاعی رونمایی و به آب انداختن زیردریایی ها هست زیردریایی ها به عنوان مرموز ترین بخش دفاعی شناخته شده و همچون اشباحی در تاریکی در میدان نبرد ظاهر شده و اقدام به تغییر موازنه می کنند برای همین اطلاعات و تصاویر در مورد رونمایی و به آب انداختن زیردریایی ها کاملا محدود و نیمه محرمانه است داستانی وجود دارد که صحت آن قابل تایید یا رد نیست ولی پر نکته است در زمان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا، طرح ساخت زیردریایی اتمی آمریکا به عنوان اولین زیردریایی با راکتور اتمی بصورت عمومی رونمایی می شود در همان حال جاسوسان شوروی خبر رو به مسکو مخابره می کنند و مسکو سریعا دستور ساخت زیردریایی اتمی روسیه را می دهد شبانه مهندسان شوروی فراخوانده شده و شبانه طراحی و ساخت زیردریایی اتمی شروع می شود با گذر زمان آمریکا اعلام می کند که زیردریایی اتمی اش را به آب خواهد انداخت و این درحالی بود که روس ها تست های دریایی اشان را تمام کرده و وارد خدمت کرده بودند. این داستان فارغ از صحت یا نادرست بودن پر از نکات حفاظت اطلاعات است رونمایی ها در آن سوی آب در مورد رونمایی از زیردریایی های هوشمند در مورد زیردریایی ها در رژه زوایای و تعداد تصاویر محدود است برای همین از تصاویر گرافیکی استفاده می شود هدف از این تصویر توانایی و قدرت هست هدف از این تصویر فروش و بازاریابی هست تصاویر رونمایی در ایران 4 تصویر از یک رونمایی در ایران که دقیقا تو این عکس ها تاثیر عکاس واضح و مشخص هست زیردریایی تر در روی تریلر در رژه سراسری ( این زیردریایی بیشتر نیاز به اینفوگرافی یا عکاسی حرفه ای دارد، چون بدنه آن فارغ از بحث فنی تو ذوق بیننده می زند) این زیردریایی بی سرنشین ایران هست که طوری رونمایی شد که هنوز که هنوزه گیجیم و دیگران در خارج در حال معرفی اون به ماهستن ، شکست کامل تبلیغات و اما اشتباهی نابخشودنی نشان دادن تصویر پروانه زیردریایی اما چه باید می کردیم؟ وقتی دیگران هم اشتباه می کنند، جالب است که یکی از تصاویر مربوط به زیردریایی دولفین رژیم اشغالگر قدس است نشان دادن پروانه زیردریایی زمانی اهمیت دارد که بفهمیم طرف مقابل با شبیه سازی و مدل سازی می توان رفتار پره را درک کرده و فرکانس صوتی تولیدی آن را استخراج کند و عملا شکار زیردریایی رو بر اساس سونار راحت تر کند تصویری از مدل با ابعاد کوچک در استخر تصاویری از شبیه سازی با تشکر از دوست خوبمون جناب @bds110 بابت یادآوری پروانه های زیردریایی و بحث جاسوسی تصویر
  2. 4 پسندیده شده
    تصاویر سامانه سوم خرداد (شلیک از روی عرشه) نکته جالب شباهت چنین کاری با شلیک آزمایشی موشک بالستیک توسط اسرائیل هست و سالگرد زدن گلوبال هاوک توسط سوم خرداد و سوم خرداد با پارتی می رود فیلم تبلیغاتی سپاه در سالگرد زدن گلوبال هاوک https://www.youtube.com/watch?v=R5-cZOd6SCc&feature=youtu.be بدون ف ی ل تر در سایت داخلی https://www.tabnak.ir/fa/news/985369/%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87
  3. 3 پسندیده شده
    پرش از آسمان - عملیات نیروهای ویژه دریایی اسمشان نیروی دریایی هست ولی به عنوان بازوی اجرای سیاست های آمریکا در تمامی مناطق دست به عملیات می زنند اگرچه که نیروی دلتا به عنوان نیروی مخصوص شناخته می شود ولی نیروهای ویژه دریایی بیشتر از دیگر نیروها با مناطق درگیری در ارتباط هستند شروع عملیات با پرش از آسمان، غواصی، هلی برد و ... شروع می شود و به انهدام هدف، ازادی گروگان یا ربودن هدف منتهی می شود شاید بد نباشد نیم نگاهی به تفاوت نیروهای دلتا و ویژه دریایی بیندازیم ولی اکنون وقت پریدن هست
  4. 2 پسندیده شده
    سلام یک مبحثی که در ترکیب بندی وجود دارد مبحث توازن و تناسب است که البته گسترده می باشد . اما به عنوان یک نکته مبحث قرینگی را در بعضی از تصاویر می توان مشاهده کرد . مثلا در تصویر زیر عکاس سعی کرده به وسیله خط وسط باند قرینگی را ایجاد کند (البته اگر محیط طبیعی دو طرف را یکسان بگیریم) . توجه کنید که پهباد و نفر وسط به وسیله خط به دو قسمت تقسیم شده اند و در هر کدام از دو طرف تصویر 13 نفر ایستاده اند . اما نوع دیگری از این مدل ترکیب بندی قرینگی در بی قرینگی است . یعنی بخش هایی از تصویر قرینه باشند و المان هایی از بی قرینگی وجود داشته باشد . مثلا در تصویر زیر خود هواپیما به عنوان المان اصلی تصویر قرینه می باشد اما بقیه اجزا اینگونه نیستند . حالا این قرینه در بی قرینگی می تواند متعادل باشد یعنی اجزا قرینه و بی قرینه با هم نسبت مشخصی داشته باشند و یا مانند تصویر زیر نامتعادل باشد یعنی یک المان اصلی (در اینجا خود جنگنده) برجسته تر است و تاکید بر بقیه موارد کمتر . همچنین تصویر زیر هم قرینگی در بی قرینگی است . اما مساله مهم در این تصویر این است که در پس زمینه یک طرف تصویر به هواپیما ها پر شده اما در سمت دیگر چیز خاصی وجود ندارد و یک پس زمینه نامتوازن ایجاد شده است که از نظر بصری جذاب نمی باشد . حالا تصویر زیر را مشاهده کنید که در آن کاملا مشخص است که مکان ایستادن افراد یا زاویه دوربین به گونه ای است که با وجود اینکه می شد قرینگی زیبایی در تصویر (مابین جنگنده ، نفرات و کلاه ها) ایجاد کرد اما این مساله به وجود نیامده است .
  5. 2 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم لورا ، نشان شرارت اخیرا در یک آزمایش نظامی که توجهات زیادی را در جامعه نظامی دنیا متوجه خود ساخت رژیم اسرائیل دست به آزمایش موشک بالستیک لورا زد. در این آزمایش لورا از یک شناور شلیک شد و در فاصله 400 کیلومتری هدفی را با دقت چند متر با موفقیت مورد اصابت قرار داد. اما آنچه در مورد این موشک از اهمیت ویژه ای بر خوردار است نه برد آن است و نه دقت قابل توجه آن، و نه حتی انجام این آزمایش در بستر دریا! مساله اصلی در این آزمایش بستر لانچ این موشک بود که نه از یک شناور نظامی که از یک کشتی تجاری کانتینر بر و در کنار تعدادی کانتینر شلیک شد. نحوه این آزمایش به گونه ای بود یک کشتی با ماهیت کاملا تجاری و غیر نظامی بر خلاف قوانین بین المللی که استفاده جنگ افزاری از شناور های غیر نظامی را نمی دهد نقش واحد شلیک کننده موشک را بر عهده گرفت. آخرین سابقه استفاده جنگ افزاری تحت استتار شناور های غیر نظامی به جنگ جزایر مالویناس توسط نیروی دریایی انگلیس بر می گردد. در جریان جنگ جزایر مالویناس در 1982 نیروی دریایی انگلیس علاوه بر کریر های HMS Invincible و HMS Hermes که تنها کریرهای نیروی دریایی سلطنتی بودند از کشتی های SS Atlantic Conveyor و SS Atlantic Causeway که در اصل کشتی های تجاری کانتینر بر بودند نیز بدین منظور استفاده کرد. این کشتی ها به درخواست وزارت دفاع انگلیس از تجاری به نظامی تغییر وضعیت داده و بهینه سازی هایی روی آنها جهت پذیرش بالگرد های نظامی و هواپیماهای عمود پرواز هریر صورت گرفت که با قرار دادن ردیفی از کانتینر ها در اطراف عرشه جهت استتار تکمیل شد. چنین اعمالی به وضوح این کار علاوه بر نقض قوانین بین المللی امنیت کشتی رانی تجاری را در سراسر دنیا به خطر می اندازد. کاری که البته به نظر می رسد اسرائیل خود قصد انجامش را نخواهد داشت. اتهام استفاده از پوشش غیر نظامی برای اجرای عملیات های نظامی را می توان علیه ایران نیز وارد آورد که از خودرو ها و کشنده های با پوشش تجاری به منظور مقاصد نظامی استفاده می کند. اما در اینجا 2 نکته مطرح است: اول آنکه ایران این کار را درون خاک خودش و در راستای جنگ نامتقارن انجام می دهد و نه در مناطق و آب های بین المللی. دوم آنکه ایران با این کار امنیت سایر کشور های دنیا و کشتیرانی بین المللی را به مخاطره نمی اندازد. از طرف دیگر از انجایی که اسرائیل دولتی نظامی ست و نیاز دارد تا هیمنه نظامی خود را حفظ کند لذا به نظر نمی رسد این چنین آشکار به نقض قوانین بین المللی دست زده و امنیت کشتی رانی بین المللی را بر هم زند، در واقع اسرائیل این سلاح را در شرایطی تست کرد که برای آن رژیم صرفا استفاده صادراتی دارد. این مساله انجا حساس تر می شود که بدانیم اسرائیل این موشک را قبلا در لیست محصولات صادراتی خود قرار داده است و جمهوری آذربایجان خریدار رسمی آن بوده است. همچنین به دلیل ماهیت این آزمایش، چنین سلاحی می تواند بسیار مورد توجه و علاقه بازیگران غیر دولتی و گروه های تروریستی قرار بگیرد. استفاده از چنین سلاحی با چنین روشی نه در جهت دفاع نظامی مشروع بلکه قطعا در جهت ترویج تروریسم، افزایش قدرت آتش گروه های تروریستی و بر هم زننده ی امنیت کشتی رانی تجاری جهانی و نا امن کننده ی شاه راه های تجاری دنیا خواهد بود. مصرف دیگر چنین سلاحی در چنین روشی تروریسم دولتی، انجام عملیات های سیاه (Black operetions) و عملیات های فالز فلگ و نا امن سازی و بر افروختن آتش جنگ در مناطق کم ثبات است. در تضادی کاملا آشکار، بر خلاف رونمایی های نظامی ایران که در جهت افزایش بازدارندگی و ثبات منطقه ای صورت می پذیرد، انجام این تست جنگ افزاری نویدی جز افزایش تروریسم و سلب امنیت از شاه راه های دریایی جهان نخواهد داشت.
  6. 2 پسندیده شده
    عکس از خبرگزاری فارس: مردی چنین میانه ی میدانم آرزوست ... زورخانه مرحوم «عطایی»- کرمان- دهه۵۰- سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، نفر وسط ++++++++++ امیرآبادی نماینده قم در مجلس در توییتر خود نوشت که این روزها برخی ها طرحهایی را منتشر می کنند که هدف تخریب مجلسی که مردم به آن امیدوارند. مسئول طرحها در هیئت رئیسه بنده هستم طرحهایی مثل تغییر نام فرودگاه مهرآباد [به شهید قاسم سلیمانی] تحویل نگردیده. ضمن این که مسئول نام گذاری فرودگاهها وزارت راه است. ++++ [هم اینک فرودگاه اهواز نیز به نام شهید قاسم سلیمانی است]
  7. 1 پسندیده شده
    وقتی چشم ها محصور جادو می شود فرق بین واقعیت و فریب غیر ممکن است در بازار شعار معرفی وجود دارد که می گوید " تبلیغات همه چیز هست و همه چیز تبلیغات" پیرو صحبت ها و پیشرفت های ترکیه نکته ای به نام تبلیغات و ارائه محتوا وجود دارد که خیلی از بحث ها رو تحت تاثیر قرار می دهد یک ارائه خوب می توان یک جنس بد را چند برابر قیمت ارزش گذاری کند و یا یک جنس خوب را نابود کند در مورد ترکیه تبلیغات به عنوان یک ابزار مهم به خوبی استفاده شده است بازوی اصلی تبلیغات بروشور و تصاویر و کارهای گرافیکی است که تنها در نمایشگاه نفت و گاز تهران بصورت محدود این گونه ارائه را مشاهده کردم و این جای تاسف دارد که چرا ما در بحث ارائه محصولات اینگونه ضعیف عمل می کنیم کیفیت تصاویری گرفته شده از محصولات کاملا حرفه ای و در سطح بسیار بالایی قرار دارد کار گرفیکی و تصحیح در تصاویر مشهود بوده و پای کارها و محتواهای بعدی است فایل بروشورهای تولید با کیفیت بالا در اینترنت و منابع ترکی یافت می شود و مشخصا کار گرافیکی خوبی روی انها صورت گرفته است از نظر روانشناسی هم روی بروشورها کار شده است و کاری جذاب تولید شده است. اما اگر کمی دقت کنیم شیوه تولید گرافیک بهتر درک می شود مثال 1 بمب های مارک که هوشمند و هدایت لیزری شده اند تصویر اصلی تصویر بروشور شده مثال 2 بمب های مارک که هدایت لیزری شده اند از نوع دیگر تصویر اصلی از یک بمب در نمایشگاه گرفته شده و بعد از کارهای گرافیکی در قالب بروشور استفاده شده است. بروشور http://firatcams.com/portfolio/roketsan/ https://www.roketsan.com.tr/wp-content/uploads/2019/07/july2016.pdf تصویر های بروشوری از یک حالت بمب، در هر دو تصویر هواپیماها متفاوت ولی بمب ها یکسان هستند مثال 3 پهباد ساخت ترکیه AKSUNGUR تصویر اصلی ابتدا حذف پس زمینه و بعد تصاویر گرافیکی که از این تصویر بیرون آمده است مثال 4 پهباد دیگر ترکی AKINIC اصل تصویر که کمی کار گرافیکی برای نشان دادن اجزا به آن اضافه شده است ولی اصل عکس پهباد و پس زمینه ثابت مانده است بعد از حذف پس زمینه پوستر ها ایجاد شد حالا برای من یک کار این شکلی از محصولات ایرانی بیاورید؟ در حوزه های دیگر و غیر نظامی آیا کار گرافیکی خوبی پیدا می کنید؟ در اروپا وآمریکا بیش از 50 سال هست که کار گرافیکی و تغییر در عکس انجام می شود و این موضوع در مجلات نظامی و غیرنظامی و... مشهود دیده می شود کار گرافیکی افراد ناآشنا و عادی را به راحتی فریب می دهد و تنها کسانی که اصالت کار را بشناسند می توانند تشخیص دهند چه میزان حقیقت پشت تصویر وجود دارد اما سوال دوم چرا در کشوری مثل ترکیه و اروپا و امریکا اینطور بر تبلیغات کار شده و سواد تبلیغاتی خود را بالا برده اند ؟ ولی در ایران و روسیه چنین چیزی به هیچ عنوان رشد نکرده است؟ سواد تبلیغاتی را که جستجو می کند؟ آیا بازار انحصاری و عدم رقابت سبب آن است؟ باتشکر از زحمات جناب @MR9 پیشنهاد می کنم تاپیکی با مضمون "ارائه محتوا و کار گرافیکی در صنایع نظامی" ایجاد بشه تا بشه بصورت یکپارچه کارهای انجام شده و اصول و مثال های کار تبلیغاتی در اون بحث بشه
  8. 1 پسندیده شده
    تصاویر مربوط به اورهال یک فروند سی 130 ارتش ونزوئلا توسط ایران
  9. 1 پسندیده شده
    اگه اشتباه نکنم ، وزن یاسین با بدنه کوچکتر و مشخصات پروازی ضعیف تر ، سنگین تر از اف ۵ هست .... اف ۵ هم هیچ مواد کامپوزیتی درش به کار نرفته
  10. 1 پسندیده شده
    هلیکوپتر تهاجمی کاموف - کا 52 ملقب به الیگیتور مدل 50 ملقب به کوسه سیاه و مدل 52 ملقب به الیگیتور به معنای تمساح است مدلی هم به نام Kamov Ka-50-2 وجود دارد که لقبش اردوغان هست و برای ترکیه توسعه داده شده با همکاری هوا و فضای اسرائیل (هنوز که هنوزه کبری بل بهترین پلتفرم هلیکوپتر تهاجمی رو داره، کمر باریک و چابک )
  11. 1 پسندیده شده
    در مورد عکاسی مطلب خیلی زیاده و من هم خیلی حرفه ای نیستم شاید بشه و شاید هم نشه سرفصلهایی که همین الان یهویی! به ذهنم میرسه، برای شروع از صفر: مثل هر نبرد دیگه اینجا هم به سه لایه «تکنیک- تاکتیک - و استراتژی» نیازمندیم. مرحله اول : شناخت نحوه کار عکاسی و گرفتن عکسهای خوب - تکنیک نور، ترکیب بندی، رنگ، ورک فلو، و ... مرحله دوم : روانشناسی تبلیغاتی - تاکتیک برای اینکه بفهمیم چه نوع عکسی چه اثراتی بر مخاطب میگذارد. سواد بصری اینجا مطرح میشه. مرحله سوم : استراتژی تبلیغاتی فرضا فهمیدیم که چطور می توان کدام اثر را بر مخاطب گذاشت. حالا کدام اثر را برای مخاطب مدنظر انتخاب کنیم؟ در مورد مرحله اول منابع زیاد است. من کتابهای : رنگ ایتن و ترکیب بندی هارالد مانته را پیشنهاد می کنم. البته الان حتما ویدیو های آموزشی خوبی هم هست که چون من کلا با ویدیو میانه ای ندارم نمیشناسم. شرکتهای تبلیغاتی و استودیو ها هم در این رقابت کانتنت مارکتینگ امروز مقالات خوبی می گذارند، مثلا این و این و این در مورد مراحل دوم و سوم دوستان باید کمک کنند، خصوصا استاد وریور اجمالا کتاب مبادی سواد بصری اثر دونیس ا.داندیس رو معرفی می کنم.
  12. 1 پسندیده شده
    بسم ا... یک ویدئو به مناسب سومین سالگرد عملیات "ليلة القدر" ... ( خرداد 1399 ) https://www.aparat.com/v/kovpl
  13. 1 پسندیده شده
    تبلیغات در خصوص اورهال و تعمیرات نیروی هوایی در مورد تعمیرات نیروی هوایی بخش زیاد اشتراکات با تصاویر تبلیغی نیروی هوایی وجود دارد ولی خود مساله تعمیرات و ارتقاها و نوع عملیاتی که انجام می دهد مهم هستند بویژه که نگهداری و سرویس هواپیما ها عملا ستون فقرات این نیرو محسوب می شود اقداماتی در این خصوص به دسته های زیر تقسیم می شود - چک و بررسی ها - سرویس های دوره ای - اورهال ها و تعمیرات اساسی - ارتقاها فیلم های تبلیغاتی به سه دسته تقسیم می شوند، آموزشی : هدف ثبت تجربیات بصورت مدون و پایه دستور العمل های تعمیراتی و آموزشی مستند سازی : ثبت کلیه تجربیات با ریز اطلاعات و تصاویر جهت تولید مستندات مکتوب و رسانه ای و تولید محتواهای آموزشی، بازرسی و تبلیغاتی تبلیغاتی : هدف تاثیر بر بازار فروش و مردم عام تصاویر تبلیغاتی تنها اجازه انتشار عمومی دارند و تصاویر آموزشی در محدوده افراد درون مجموعه تعمیرات یا دوره ها و تصاویر مستندسازی کاملا برای انتشار عموم ممنوع است - فیلم تبلیغاتی اورهال هواپیمای سی 130 https://www.aparat.com/v/lm1ER/%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%84_%D9%88_%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%DB%8C-130_%D9%87%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B3_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 https://www.iribnews.ir/fa/news/2344404/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2 - فیلم اورهال ایلوشین https://www.cannews.aero/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-176/17938-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%A7 - اُوِرهال و شناخت جنگنده های ایرانی در سه قسمت https://www.aparat.com/v/r27du https://www.aparat.com/v/2Wau9 https://www.aparat.com/v/BLtuS - فیلم های دیگر از تعمیرات هواپیمای جنگنده در ایران ( 5 مین فایل 24 دقیقه است) https://www.aparat.com/v/Gs86i https://www.aparat.com/v/0FSGT https://www.aparat.com/v/BsNUK https://www.aparat.com/v/UpInq https://www.aparat.com/v/mYprL - افتتاح مرکز آموزش عالی هوانوردی، تعمیرات تخصصی بالگرد و تحقیقات و پژوهش هوانیروز سپاه ( کیفیت بد) https://www.airlinepress.ir/53906/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C/ کلیپی که بیشتر داخلش وقت گذاشته شده است - مراحل اورهال هواپیماهای نیروی هوایی ارتش https://www.airlinepress.ir/279280/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81/ تعمیرات هوانیروز https://www.aparat.com/v/azy3N/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2_%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2_%DB%8C%D8%A7_%D8%B9%D9%84%DB%8C%28%D8%B9%29_www.skyhunter.ir فیلم های تبلیغاتی تعمیرات در آن سوی آب ها اکثر این فیلم ها تبلیغاتی هستن - U.S. Air Force: Tactical Aircraft Maintenance https://www.youtube.com/watch?v=z2WB95NudsA - AFR Maintenance Air Force Reserve Recruiting https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Bd3207efspE&feature=emb_logo https://afreserve.com/tactical-aircraft-maintenance F-22 Jet Fighter Maintenance on the Flightline https://www.youtube.com/watch?v=uFAyc1SHOGg 010 - Aircraft Maintenance این فیلم شبه آموزشی هم هست ولی تبلیغات توش جلوه می کند 54 دقیقه https://www.youtube.com/watch?v=siEvF5cGfTY تعمیرات اف 15 F-15 Under Maintenance at Robins Air Force Base https://www.youtube.com/watch?v=OxC7Ppqidfw این پادکست آموزشی در خصوص جنگ الکترونیک هست ، مستندسازی و آموزشی محسوب میشه https://www.youtube.com/watch?v=63TZZpXw54w این فیلم تبلیغاتی در خصوص پرواز اف 18 F/A-18 Flight over the Mountains https://www.youtube.com/watch?v=PGbkXWmRqTQ تصاویر عکاسی تصاویر در خصوص تعمیرات هوایی داخل کشور عکس های از شهید ستاری ، (محل عکس رو نمی دونم کجاست آیا ایران است یا خیر) در این تصاویر چهره افراد مشخص است ( اگرچه که در تصاویر خارجی هم مشخص است ولی اصول میگه باید چهره تار میشد) نکته دیگر این تصاویر نشون میده مستندسازی قوی و انتقال دانش به جوان ها بصورت استاندارد ضعیف بوده و باید کار بشه (مستندسازی و دوره های فوق تخصصی و تخصصی) دست همه این عزیزان رو می بوسیم تصویری خوب از تعمیرات این تصاویر ذوق بد عکاس رو نشون میده، البته به نظر غیر حرفه ای میاد عکس های قابل قبول تر ولی با اشکالاتی که در قالب مستندسازی می گنجند نه تبلیغات و در دسترس همه یک تصویر از بخش آموزش کیفیت و تصویربرداری همه می تونن معیاری برای تصویربرداری باشن چه معیار خوب و چه معیار بد در مقایسه تصاویر تعمیرات در آن سوی آب ها برای دیدن نگاه آنها نسبت به تبلیغات تعمیراتی تصاویر روس ها از تعمیرات تصویر قدیم تعمیرات در نیروی هوای آلمان تعمیرات در نیروی هوایی آلمان تصاویر بروز تر تمیزی در تعمیرات نشانه ظرافت و دقیق بودن کارهست که بخشی مربوط به آماده سازی برای تبلیغات و تصویربرداری و بخشی مربوط به دستورالعمل های ایزو مبنی بر نظافت محل کار هست تصاویر خاص تبلیغاتی و تصاویر متوسط و ضعیف - مشکل اصلی همه تصاویر افشای چهره هایی است که نباید دیده شوند آدم های بی نام ولی تاثیر گذار
  14. 1 پسندیده شده
    آموزش نیروهای ویژه دریایی آمریکا ملقب به سیلز United States Navy SEAL selection and training معرفی دوره بصورت عمومی مشخصا دوره های دریایی و غواصی اش بصورت آزاد آموزش داده می شود، ولی به عنوان بهترین دوره غواصی شناخته نمی شود تنها هدف آزار فرد و افزایش استقامت ذهنی در برابر مشکلات است در مورد تسلیحات و به کارگیری بحث تمرین و استاد راهنما حین کار بسیار موثر است بویژه در افزایش مهارت و دقت در مورد تاکتیک تمرین تیمی، یک مهارت بسیار مهم است که جز با تکرار و تمرین و شناخت ذهنی افراد بدست نمی آید و با تمرین ذهن ها به یک استاندارد نزدیک می شود ولی چیزی که در این میان جا ماند روحیه هست و هدف، برای چه می جنگیم؟؟؟ تقدیم به دوست و برادر عزیز جناب @MR9 به امید تولید، بهبود و تکمیل جزوات آموزشی نظامی و افزایش سواد نظامی بصورت عمومی و تخصصی و فوق تخصصی
  15. 1 پسندیده شده
    رژه نیروهای پیاده یکی از وجه های تبلیغات در نیروهای مسلح بحث رژه است چیزی که در کشورهای آسیایی زیاد دیده می شود و در کشور فرانسه به یاد جنگ جهانی دوم اجرا می شود و در آمریکا بصورت فستیوال و حرکات نمایشی دیده می شود هدف از رژه عبارت است از: - برزگداشت روز و یا اتفاقی خاص مثل شروع یا پایان جنگ - نشان دادن نظم و انسجام یک کشور یک تعریف بزرگ از رژه که در دو مورد قبل صدق می کند با هر تعریف رژه یک نمایش است نمایشی که علاوه بر توان جسمانی و زیبایی صحنه به اجرای هماهنگ افراد نیازمند است همچون یک ارکست در نتیجه نگاه نسبت به رژه را اصلاح و از حالت خشک و کند گذشته به سیستم آگاه و با برنامه تبدیل نمود (تفکراتی مثل پای 180 درجه بدون ورزش و زمان تمرین و رژه بدون آموزش خطوط فرضی و علائم هماهنگی نیروها) چه از نظر ورزشی و آماده سازی بدن نیروهای رژه رونده چه از نظر آشنایی با صدای طبل و موسیقی و اجرای رژه بر اساس یک ریتم آموخته شده نه یک ریتم حسی و تجربی رژه نیروهای کره شمالی، چین و روسیه به عنوان بالاترین کیفیت رژه مطرح می شود و برای تحقق آن وقت و انرژی بالایی گذاشته می شود و اجرای منظم آن برای هر بیننده ای چشم نواز است. فیلمی از رژه ارتش روسیه در میدان سرخ به مناسبت سالگرد پیروزی بر فاشیسم 2019 https://www.youtube.com/watch?v=YG7g_Q9dYIo مراسم ویژه صد و پنجاهمین سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی دقایقی پیش با رژه نیروهای مسلح این کشور در میدان مرکزی شهر پیونگ2018 https://www.youtube.com/watch?v=e8BAvERyOsU رژه ارتش چین https://www.youtube.com/watch?v=7395qcF2MGA https://www.youtube.com/watch?v=Uxu_aUrenU4 رژه نیروهای فرانسه به یاد پایان جنگ جهانی دوم نمایش نیروهای پیاده آمریکا با اسلحه رژه در آمریکا بصورت کشورهای شرقی و آنطور که ما می شناسیم معمول نیست بلکه رژه فستیوالی معمول هست به علاوه حرکات نمایشی با اسلحه که بسیار جالب و جذاب است رژه در ایران متاسفانه رژه در ایران نه حذف می شود و نه جدی گرفته می شود، وضعیتی که بدترین شکل را گرفته است در حال حاضر بهترین رژه مربوط به رژه دانش آموختگان دانشگاه افسری هست (تا جایی که تصاویر نشون میدن) که در مورد اون هم تصاویر کاملا بی کیفیت و بدون زاویه دید درست گرفته شده است و این شکست کیفیت یک کار نمایشی است. در مورد دیگر رژه ها مثل رژه سراسری بی نظمی و ناهماهنگی نکته دیگری هست که اضافه می شود و زاویه دید به مراتب بدتر می شود. یعنی کلی هزینه زمانی و مالی بدون حصول نتیجه مورد نظر رهبر انقلاب هنگام سان دید عصایش را هماهنگ با طبل به زمین می زند https://www.aparat.com/v/qtSPH/%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%DB%8C%DB%8C_%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D9%87_%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%DA%98%D9%87_%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4_%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8_%21 http://roshangari.ir/video/25663 https://www.aparat.com/v/q1yaV عذر بابت کیفیت بد فیلم و تصاویر که خود تایید بی اهمیتی به رژه است، یعنی علاوه بر مجریان رژه، عکاسان و تصویربرداران رژه سلیقه و دقت لازم را برای تهیه یک عکس یا تصویر باکیفیت که باعث افزایش غرور ملی شود دریغ میدارند بی نظمی که در رژه ها شاهد هستیم نیروهای نظامی بدون نظم و هماهنگی نیروهای مردمی با کمترین سطح تمرین رژه هند نیز شبیه ما هست و نمای آنچنانی ارائه نمی دهند در انتها باید این نکته را نوشت که آیا دستور العملی برای رژه و اجرای رژه داریم؟ و اگر نداریم نمی خواهیم بنویسیم و اجرا کنیم؟ ادامه دارد...
  16. 1 پسندیده شده
    بسمه تعالی 182 باشگاه زیر دریایی های خودکار؛ ورود عضو جدید . اشاره : در نوشته ی زیر آنهپاد به عنوان سرواژه " آب نورد هدایت پذیر از دور " ( اعم از سطحی و زیر سطحی ) و زهپاد به عنوان سرواژه ی زیردریایی هدایت پذیر از دور به کار میرود . غوص ترمیناتور : پی گیری روند توسعه ی تسلیحات در سال های اخیر نشان داده بود که ، پس از پهپاد ها، تسلیحات رباتیک پرنده، خودرو های زرهی بی سرنشین، تسلیحات رباتیک زرهی، و نیز شناور های بی سرنشین، دیر یا زود نوبت به زیر سطحی های بی سرنشین یا زهپاد ها نیز می رسید. در سال های گذشته ساخت زهپاد های کوچک، معمولا در ابعاد یک اژدر یا کوچکتر توسط کشور هایی چون آمریکا، انگلستان و سپس چین پیگیری شده بود. وظیفه این دسته از زهپاد ها معمولا جمع آوری اطلاعات اقیانوس شناسی که مورد استفاده زیر دریایی های سرنشین دار است و نیز اجرای عملیات های نظارتی بود. اما در سال های اخیر با داغ شدن عرصه عملیاتی زهپاد ها و به خصوص پس از پروژه بلند پروازانه پوزایدون که توسط روسیه پیگیری می شود، لیگ زهپاد های بسیار بزرگ (XLUUV) نیز در حال شکل گیری است. از جمله شواهد و اخبار مربوط به جدی شدن رقابت تسلیحاتی در حوزه زهپاد ها می توان به، به دام انداختن زیردریایی بی سرنشین آمریکایی توسط چین در سال 2016 اشاره کرد. در سال 2016 خبری منتشر شد که یک کشتی نظامی چینی موفق شده است یک زیردریایی بی سرنشین (UUV) کوچک متعلق به نیروی دریایی آمریکا را در آب های غرب فیلیپین رهگیری و توقیف کند. این نوع زیردریایی بی سرنشین امکان تجهیز به طیف وسیعی از سنسور ها جهت پایش محیط، جریان های آبی و دیگر شرایط اقیانوسی را داراست. این شناور دارای سیستم پیشران نبود اما دارای باله های متحرک بزرگی بود که به آرامی جهت و شناوری آن را در طی زمان تغییر می داد و در عمل مانند نوعی گلایدر زیر آبی عمل می کرد. پس از این واقعه مقامات آمریکایی مدعی شدند که این زیردریایی در حال انجام ماموریت های روتین نظارت نظامی در آب های آزاد بوده است. این شناور غیر طبقه بندی شده بوده و ماموریت آن گردآوری اطلاعاتی بوده که در زمینه اقیانوس شناسی کاربرد دارد. پس از این مورد نیز اخبار مختلفی پیرامون این دسته از جنگ افزار ها و فعالیت هایشان منتشر شده که از آن جمله می توان به خبری که در سال 2020 از سوی نیروی دریایی هند منتشر شد اشاره کرد: نیروی دریایی هند کشتی های نظامی چینی را که دهها زهپاد را در آب های منطقه مستقر کردند زیر نظر گرفته است . بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه ها اطلاعات اقیانوس شناسی در حال انتقال توسط این زهپاد ها بوده است. چنین اطلاعاتی معمولا برای رزم زیردریایی بکار می رود که توسط عملیات های اطلاعاتی دریایی کسب می شوند. بر اساس گزارش ها، چین در حال مستقر ساختن ناوگانی از زهپاد ها در منطقه اقیانوس هند است تا تحرکات در این منطقه را زیر نظر بگیرد. به گزارش تامیز هند، هندنیز متقابلا شروع به عملیات های نظارتی و مراقبتی شدید در این منطقه کرده است. پس از این بود که به مرور شاهد شکل گیری کلاس های توان مند تر و بزرگتری از زهپاد ها بودیم که به عنوان جدیدترین ترند در حوزه زیر سطحی ها در کشور های صاحب سبک و فناوری این حوزه در حال پیگیری هستند، کشور هایی که تعداد آنها از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. یکی از مهمترین پروژه ها در این بخش پروژه اورکا از کمپانی بوئینگ می باشد که با طول حدود 15 متر در کلاس زهپاد های بسیار بزرگ قرار می گیرد.قبلا اطلاعاتی از این وسیله در تاپیک از پوسایدون تانهنگ قاتل ؛ رده ی جدید سلاح های راهبردی منتشر شده است. پس از آن، مهترین پروژه ای که اطلاعاتی از آن منتشر شد، پروژه بلند پروازانه مانتا انگلستان بود که با حدود 30 متر طول عنوان بزرگترین زهپاد در حال توسعه دنیا را از آن خود ساخت. علت این رقابت داغ ،البته بین تعداد محدودی از کشور ها، آن است که به رغم چالش ها و پیچیدگی های بیشتر ساخت زهپاد های کلاس بسیار بزرگ نسبت به پهپاد ها، واقعیت غیر قابل انکار آن است که با توسعه ی روز به روز هوش مصنوعی ، زیردریایی های رباتیک مسلح در حال ورود به میدان رزم هستند، همچنین محیط زیر سطح امکان اختفای بسار بیشتری نسبت به آسمان و یا سطح دریا فراهم میکند .منظور از چالش و پیچیدگی نیز عدم امکان ارتباطات بی سیم در زیر دریا به گستردگی این امکان در آسمان است . دلیل هم یک محدودیت فیزیکی ساده است ؛ امواج در آب دمپ میشوند . انگلستان با بستن قراردادی برای ساخت یک زیردریایی بی سرنشین کلاس بسیار بزرگ (extra-large uncrewed underwater vehicle) نشان داد که قصد ندارد از قافله عقب بماند. پس از روسیه با زیردریایی بی سرنشین اتمی پوسایدون و آمریکا با زیردریایی ارکا بوئینگ، انگلستان سومین کشوری بود که با مانتا (Manta) وارد لیگ زیردریایی های بی سرنشین بزرگ مقیاس شد، زیر دریایی که توان حمل و بکار گیری تسلیحاتی مانند اژدر را نیز داراست. در اختیار داشتن یک XLUUV قابلیت مهمی را در اختیار نیروی دریایی انگلیس قرار می دهد، کشوری که دارای تسلیحات به خصوصی باشد شروع به تدوین انواع دکترین ها ، راهبردها و تاکتیک های مبتنی بر آن سلاح میکند . یعنی با ورود حتی یک فروند ازین وسیله به ناوگان زیر سطحی انگلستان ، ادبیات دفاعی این کشور دستخوش تغییرات و بهبودهای مهمی خواهد شد. همانگونه که پس از ساخت این وسیله ، مالکیت آن به آنها امکان می دهد بیاموزند که چگونه از آن استفاده کنند؛خود پروسه ساختن چنین زیرسطحی هایی نیز دستاوردهای عظیمی در برارد. زیرا ساخت چنین وسیله ای یک یک چالش است که نیاز به غلبه بر موانع فنی بسیاری دارد . آینده این حوزه می تواند به نفع پیشروان آن باشد که زودتر آموخته اند چگونه به طور موثر از این ابزار ها استفاده کنند. گذشته از چالش های فنی ساخت ، استیو هال[1] مدیر اجرایی Society for Underwater Technology [2] معتقد است که چالش های دیگری نیز وجود دارد که این پروژه به نیروی دریایی انگلیس کمک خواهد کرد که بر آنها فائق آید: XLUUV ها به نوعی قوانین بین المللی عبور و مرور را خواهند پذیرفت. توضیح آنکه قوانین دریانوردی بین المللی تنظیم شده اند تا در آب های آزاد از برخورد شناور ها جلوگیری کنند و اضافه کردن تسلیحات خودکار این قوانین را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد. این وضعیت مشابه زمانی ست که ربات های مسلح پرنده (پهپاد ها) برای اولین بار شروع به پرواز در آسمان کردند. در چرخه فرماندهی پهپاد ها معولا انسانی حضور دارد که مجوز شلیک را صادر می کند، اما این مساله ممکن است برای یک زیردریایی کاملا خودکار کاربردی نباشد. زیر سطحی S201 ساخت MSubs پایه ای برای توسعه ی XLUUV جدید نیروی دریایی انگلیس خواهد بود. این قرار داد به کمپانی انگلیسی MSubs Ltd که بخشی از گروه صنعتی Submergence Group می باشد اعطا شده است. این کمپانی دارای سوابقی در ساخت زیردریایی های سرنشین دار در کلاس میدجت و همچنین زهپاد های[3] بزرگ می باشد. از جمله مشتریان این کمپانی نیوی سیلز نیروی دریایی آمریکا می باشد، که شناور غوص گر [4]DCS جدیدشان در حال ورود به خدمت است. البته چنانچه گفته آمد ، زهپاد بزرگ خود نیروی دریایی آمریکا نیز با نام اورکا توسط بوئینگ در حال ساخت است. یکی از بلند پروازانه ترین ویژگی های این زهپاد انگیسی این است که دارای برد بیش از 5500 کیلومتری خواهد بود. این مساله این نکته را متبادر می کند که این زیردریایی از پیشران الکترو دیزل یا مستقل از هوا[5] استفاده خواهد کرد، چرا که به نظر نمی رسد برای رسیدن به چنین بردی استفاده از باتری به تنهایی کافی باشد. اولین نمونه بر اساس افزایش مقیاس و خودکار سازی زیر سطحی سرنشین دار S201 ساخته شده توسط MSubs توسعه پیدا خواهد کرد. اما کمپانی ، پیشنهاد طراحی زهپاد های بسیار بزرگ کاملا جدید را نیز ارائه کرده است که شامل ساخت نسخه بزرگتری از Moray ، دیگر زهپاد بزرگ این کمپانی، می باشد. Moray در نسخه فعلی دارای 25 متر طول، 70 تن وزن، و 100 متر قابلیت غوص روی ست. این زهپاد می تواند مانند یک زیردریایی معمول دریا نوردی کند و می تواند طیف وسیعی از ماموریت ها را از جمله، رزم ضد زیردریایی، مین ریزی و مقابله با مین، و حمله به شناور های سطحی را بر عهده بگیرد. همچنین قادر به اجرا ماموریت های نظارتی و جمع آوری اطلاعات است، و می تواند از عملیات نیرو های ویژه پشتیبانی کند. نقش مسلح به خصوصی که نیروی دریایی انگلیس در ذهن دارد هنوز به درستی روشن نیست، اما Moray دارای رویکردی در همان جهت مورد نظر نیروی دریایی برای زهپاد کلاس بسیار بزرگ آینده خود است. Moray کشور های چین، کره جنوبی و ژاپن نیز برنامه هایی برای توسعه زهپاد های بزرگ دارند، باید دید تا روسیه علاوه بر پوزایدون مهره دیگری را نیز وارد این عرصه خواهد کرد یا خیر. اما آنچه در این روند غافل گیر کننده بود، نه ورود یک عضو جدید غربی به این لیگ کوچک، بلکه ورود عضو جدیدی بود که کسی انتظارش را نمی کشید. این عضو جدید نه چین بود، نه فرانسه، نه ژاپن، نه سوئد ... در حاشیه مراسم الحاق 100 فروند قایق تندروی راکت انداز، این نیروی دریایی سپاه بود که برای اولین بار تصاویری از پروتوتایپی در حال تست از یک زهپاد کلاس بسیار بزرگ رونمایی کرد. اگر چه این تصاویر بسیار محدود بود و اطلاعات رسمی خاصی در مورد آن منتشر نشد، ولی این پروژه بازتاب قابل توجهی در میان کارشناسان و رسانه های حوزه نظامی داخلی و خارجی داشت. در میان کارشناسان خارجی کامل ترین گزارش را H I Sutton که تخصصا حوزه زیردریایی ها را پیگیری می کنند و خصوصا اشراف کاملی بر پرونده زیردریایی های ایرانی دارد منتشر کرد؛ همین گزارش توسط بخش دفاع و امنیت مشرق ترجمه شده وبدون اشاره به نام نویسنده اصلی آن با اضافاتی در سایت مشرق منتشرشده است . متن ساتن به نقل از فوربس به شرح ذیل است : زیر دریایی مرموزی که می تواند قابلیت های جدید مهمی را به توان نظامی ایران اضافه کند در جریان مراسم الحاق 100 فروند قایق تندرو به نیروی دریایی سپاه تصاویری از نسخه در حال توسعه یک زهپاد منتشر شد که به نظر می رسد یک زهپاد در کلاس بسیار بزرگ باشد. این شناور می تواند قابلیت های جدیدی به توان رزم نا متقارن ایران اضافه کند. این همچنین بدین معنی ست که ایران به گروه ویژه با اعضای انگشت شماری خواهد پیوست که در آن تنها آمریکا و انگلستان زهپاد هایی در این کلاس دارند. این زهپاد با زهپاد کلاس بسیار بزرگ اورکا ساخت بوئیگ، که برای نیروی دریایی آمریکا در حال توسعه است، از نظر کلاس ابعادی، و به ویژه پیشرانش الکترو دیزلی به سختی کاملا قابل مقایسه خواهد بود. البته همتای ایرانی ارکا قطعا بسیار ارزانتر خواهد بود. اضافه شدن زهپاد های بزرگ می تواند جنبه ی جدیدی به توان اعمال قدرت نیروی دریایی سپاه اضافه کند و پرستیژ این نیرو را در سطح منطقه ارتقا بخشد. همچنین پیشران الکترودیزل موجب خواهد شد این شناور بتواند به برد قابل توجهی برسد. همچنین ابعاد بزرگ آن موجب می شود بکار بردن تسلیحات توسط آن امکان پذیر تر شود؛ از آن جمله می توان به توان مین ریزی اشاره کرد. با توجه به شرایطی که این زهپاد در آن دیده شد و نحوه هدایت آن توسط افرادی که بر روی آن نشسته بودند این شناور در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد. ایران سابقه قابل توجهی در ساخت زیردریایی های سرنشین دار کلاس میدجت و سبک دارد، ولی در مورد این زهپاد آنچه بیشتر چالش بر انگیز است، کنترل و اتوماسیون آن است. البته ایران تجربه هایی برای هدایت قایق های بی سرنشین مانند قایق راکت انداز (یا مهدی) را داراست، اما البته هدایت در زیر آب با توجه به عدم امکان ارتباط الکترومغناطیس در زمان غوص، هدایت و اتوماسیون در زیر آب دارای چالش های ویژه خاص خود است. البته خود آقای ساتن پیش ازین در جایی گمانه زنی کرده بود که زیر دریایی بی سرنشین ایرانی در مبنای غدیر خواهد بود ولی در مقاله ی اخیر از قول خود عدول نموده و آنرا یک سازه ی دیگر میداند . مشرق پس از ترجمه مقاله ی ساتن ، این زیردریایی را سازه ای جدید و کاملا کوچکتر از زیردریایی های کلاس غدیر می داندو نسبت به سامانه پیشرانش آن نیزادعایی را مطرح نمی سازد. همچنین کاملا اشتباه آن را مرتبط با سخنان سردار سلامی در همایش قایق های تندرو می داند که گفته بود: باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم. در پایان نیز در باب اهداف احتمالی از توسعه چنین زهپادی می افزاید: "طبیعتا در این مرحله نمی توان ماموریت خاصی را برای این شناور تعریف کرد و مشخصا نیاز به اطلاعات و تصاویر بیشتر از آن است اما با توجه به ماهیت وضعیت خلیج فارس و سابقه سپاه در این بخش می توان گزینه هایی مثل حمل اژدر یا حتی استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم انتحاری سنگین برای حمله از پایین و ایجاد انفجار در حجم بالا و غرق کردن شناورهای سنگین را در خصوص آن پیش بینی کرد." لکن لازم به ذکر است که اولا سخنان سردار سلامی مرتبط با پهپاد ها و قایق های تندروی بی سرنشین و رزم مشترک این دو در قالب رزم شبکه محور بودهو ربطی به پروژه ی فوق الذکر ندارد . عبارت " استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم انتحاری سنگین " نیز با توجه به هزینه ی ساخت چنین پروژه ای در صورت عدم حمل کلاهک اتمی ، قطعا توجیه ندارد . در بحث کنترل نیز مساله دیگری که وجود دارد آنکه، کنترل و هدایت این زهپاد مشابه آنهپاد های دیگر چون قایق راکت انداز بی سرنشین یا مهدی نمی تواند باشد و مقوله هدایت و کنترل در زیر آب کاملا مقوله دیگری ست. به دلیل عدم امکان انتشار امواج الکترومغناطیس در زیر آب، در زیر دریایی ها در زمان غوص امکان استفاده از سامانه های موقعیت یابی جهانی چون جی پی اس یا بیدو وجود ندارد، همین امر برای سامانه های موقعیت یابی محلی (LPS) نیز صادق است. لذا برای هدایت و ناوبری در زیردریایی ها از سامانه ای هدایت اینرسیایی، قطب نماهای گردش سنج[6]، اطلاعات آبنگاری و اسکن توپوگرافی بستر دریا استفاده می شود. همچنین از آنجا که امکان ارتباط ان لاین در فواصل دور در هنگام غوص وجود ندارد، این زیردریایی های بدون خدمه یا زهپاد باید دارای سطح بسیار بالایی از اتوماسیون و هوشمندی باشند. درواقع آنها نه عناصر زیر آبی هدایت پذیر از دور که بلکه زیردریایی های رباتیک هستند. به همین جهت در تصاویر منتشره نیز شاهد تست باسیم زیر سیستم ها ( احتمالا فرامین کنترلی زیر دریایی ) هستیم . در واقع ریشه های این پروژه را می توان در گفته های سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در اسفند 97 یافت: دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره ورود این نیرو به حوزه ساخت و بکارگیری شناورهای زیرسطحی گفت: زیردریایی که ما دنبال آن هستیم، کلاس میدجت است که پیشرفته‌تر از زیردریایی غدیر باشد، مانند زیرسطحی فاتح و یا خلیج فارس که هم‌اکنون در وزارت دفاع در حال ساخت است را مدنظر داریم؛ البته یکی از در خواست‌های ما زیردریایی های فاتح و خلیج فارس است. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره تسلیحاتی که در زیردیایی‌های سپاه بکارگیری می‌شوند، گفت: این زیردریایی‌های علاوه بر مجهز بودن به اژدر باید به موشک‌های کروز زیر سطح به سطح هم مجهز باشند، ضمن اینکه اولین بکار گیرنده موشک‌های کروز نصر (زیردریایی پرتاب) هم نیروی دریایی سپاه بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی درباره موشک زیر سطح به سطحی که چندسال پیش سپاه در یکی از رزمایش هایش از آن استفاده کرد، گفت: بنا داریم این موشک را در زیردریایی‌های خود بکار بگیریم اما فعلاً نمی‌توانم جزئیاتی از آن بیان کنم. طبق آنچه در این مصاحبه آمده است، نیروی دریایی سپاه به دنبال زیردریایی در کلاس غدیر و لی پیشرفته تر می باشد، البته در خواست هایی برای زیردریایی های بزرگتری در کلاس فاتح را نیز برای آینده خود داشته است. اما در مورد این زهپاد کلاس بسیار بزرگ بر اساس براورد ها و بررسی های صورت گرفته، این زهپاد نه یک سازه جدید با ابعاد تخمینی طول 10 متر و قطر بدنه 1.5 متر، که در واقع همان زیردریایی کلاس غدیر پیشرفته تری ست که سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از آن سخن گفته بود. این زیر سطحی حاصل اعمال تغییراتی بر روی سازه زیردریایی غدیر است، از جمله حذف سازه بالایی و بخش برجک. بخش حذف شده مذکور جزء بدنه و سازه اصلی زیردریایی نمی باشد، و صرفا بخشی الحاقی ست که از کاربرد های آن فراهم آوردن بستری جهت استقرار و سوار و پیاده شدن خدمه در مواقع لازم است. نشانه دیگری که ما را به غدیر می رساند اثر توربولانس پروانه زیردریایی در نزدیکی سطح آب در پشت زیر دریایی ست. این اثر و حجم آن کاملا با اثر پروانه اصلی زیردریایی که بزرگتر است و نیروی رانش بیشتری تولید می کند و ضمنا در عمق بیشتری قرار می گیرد متفاوت است. نمای دیگری از پروانه کوچک مذکور و بخش فوقانی سازه زیردریایی به رنگ سبز روشن که در زهپاد حذف شده است. دلایل این انتخاب نیز واضح است. در ایران بیش از 20 فروند زیردریایی میدجت غدیر ساخته شده است که همگی عملیاتی ست، خطوط تولید، قطعات یدکی، و تجهیزات تعمیر و نگه داری آن کاملا در دسترس است. و برای تولید آن نیاز به هزینه طراحی و توسعه برای ساخت یک سازه جدید نیست، بخش های سازه ای و پیشران آن نیاز به فرایند تست و توسعه جدید ندارد، مساله تبطیق سلاح آن از پیش حل شده است. علاوه بر این پلتفرم جواب پس داده ای را در اختیار قرار می دهد که پتانسیل فوق العاده ای جهت تبدیل شدن به یک زهپاد کلاس بسیار بزرگ دارد. در مقام مقایسه مورای انگیسی مشابه غدیر دارای طولی حدود 30 متر است ولی قطر بدنه آن کمتر است، 2.2 متر در برابر 3 متر؛ در برابر وزن 70 تنی مورای زیردریایی کلاس غدیر می تواند تا حداکثر حدود 150 تن وزن داشته باشد. به ویژه با در دسترس قرار گرفتن فضای عرشه فرماندهی، فضاهای خالی مورد نیاز خدمه و حتی فضای مربوط به تدارکات مورد نیاز خدمه در غدیر، از این ظرفیت وزنی و فضای موجود در غدیر می توان جهت حمل سوخت و باتری بیشتر جهت افزایش برد عملیاتی و دوره غوص روی استفاده کرد، یا حتی سنسور ها و تجهیزات شناسایی و نظارتی بیشتری را در آن حمل کرد. در بخش تسلیحات نیز، کار انطباق انواع اژدر ها و حتی موشک کروز زیردریایی پرتاب (پروژه جاسک) پیش از این انجام شده است و نیاز به صرف زمان و هزینه های تحقیق و توسعه و تست های طولانی مدت و هزینه بر برای آن وجود ندارد. این میدجت توان حمل 2 اژدر 535 میلیمتری را داراست که با توجه به ابعاد و قابلیت های کف خوابی و پنهان کاری آن توان کشندگی قابل توجهی به آن می دهد. شلیک موشک های کروز زیر آبی پرتاب نیز علاوه بر قابلیت هدف قرار دادن اهداف سطحی، امکان حمله به اهداف ساحلی و زمینی را نیز در اختیار آن قرار می دهد. نمای برش خورده میدجت غدیر فضاهایی که با توجه به بی سرنشین شدن زیردریایی برای حمل باتری، سوخت و تجهیزات دیگر در دسترس قرار می گیرند تست موشک کروز زیردریایی پرتاب نصر از زیردریایی غدیر در پروژه جاسک همانگونه که گفته شد ساخت چنین پلتفرم پیچیده و گران قیمتی جهت استفاده انتحاری نه تنها به صرفه نیست که اثری از عقلانیت نیز در آن وجود ندارد. هدف از تولید چنین زهپادی که با توجه به ابعاد آن بزرگترین و سنگین ترین زهپاد جهان خواهد شد، در 2 بعد تدافعی و تهاجمی قابل بررسی ست. در بحث ماموریت های تدافعی این زهپاد با توجه به عدم نیاز به تامین تدارکات برای خدمه، و نیز فضای قابل توجهی که جهت حمل باتری و سوخت در اختیار خواهد داشت، می تواند دوره های طولانی کف خوابی و غوص داشته باشد. این قابلیت ویژه منجر به عدم توانایی شبکه ISR دشمن در شناسایی و رهگیری آن می شود که از آن می تواند جهت ماموریت های شناسایی، نظارتی و جمع آوری اطلاعات و نیز در مواقع لزوم اجرای کمین بر ضد شناور ها و زیر سطحی های دشمن اقدام کند. در بحث ماموریت های تهاجمی، مشابه پروژه زهپاد جدید انگلیس طیف وسیعی از ماموریت ها را می توان برای آن متصور بود، از رزم ضد زیردریایی گرفته تا حمله به تاسیسات ساحلی و زمینی دشمن - که با توجه به برد عملیاتی بسیار زیاد آن می تواند تبدیل به دست بلند نیروی دریایی سپاه شود – و حتی پشتیبانی از عملیاتی نیرو های ویژه. اما یکی دیگر از شاخص ترین ویژگی های این زهپاد در بحث تهاجمی و قدرت آتش، به بخش دیگری از سخنان سردار تنگسیری باز می گردد: وی در پاسخ به سوالی مبنی درباره موشک زیر سطح به سطحی که چندسال پیش سپاه در یکی از رزمایش هایش از آن استفاده کرد، گفت: بنا داریم این موشک را در زیردریایی‌های خود بکار بگیریم اما فعلاً نمی‌توانم جزئیاتی از آن بیان کنم. این صحبت اشاره ای دارد به تست یک موشک خاص در نیروی دریایی سپاه، موشکی که تشابه قابل توجهی با پروژه ss-n-16 شوروی سابق دارا بود. این موشک سلاحی چند مرحله ای بود که می توانست ترکیب بالستیک زیردریایی پرتاب و اژدر یا کروز باشد. که در تاپیک سلاح های میان رده بدان پرداخته شده است. ss-n-16 تصاویری از اولین تست این موشک توسط سپاه موشک ss-n-16 در نسخه ای که استیت آخر آن اژدر بود می توانست به برد 100 کیلومتر برسد. علاوه بر برد بسیار بیشتر نسبت به اژدر های معمول، سرعت بسیار بالایی که این موشک اژدر را به شعاع 100 کیلومتری می رساند موجب می شد که فرصت فرار یا عکس العمل از دشمن سلب شود. در بعد تهاجمی اما ، علاوه بر بکار گیری به عنوان یک سلاح میان رده با مرحله آخر اژدر، با استفاده از این سلاح سپاه می تواند بر یک چالش دیگر نیز غلبه کند. بر کسی پوشیده نیست که یکی از ارکان قدرت سپاه توانایی آن در حوزه موشک های بالستیک است، و البته چه چیز وسوسه کننده تر از آنکه این توان را در عرصه زیر سطحی ها بتوان بکار گرفت. اما چالش عمده در این بخش برای سپاه در اختیار داشتن زیر سطحی است که توان پذیرش چنین موشک هایی را داشته باشند. در دنیا زیر دریایی هایی که توان پرتاب موشک های بالستیک را دارند زیردریایی های اتمی بسیار بزرگی هستند که وزن آنها حتی به ده ها هزار تن می رسد. دلیل این امر نیز 2 نکته است، اول آنکه این زیردریایی ها برای حمل و شلیک موشک های اتمی قاره پیما که ابعاد بزرگی دارند، در کاربرد استراتژیک و در جهت استراتژی تضمین ضربه دوم بکار می روند. دوم آنکه این موشک ها لازم است به صورت عمودی در زیردریایی حمل و لانچ شوند، لذا با توجه به ارتفاع این موشک ها، زیردریایی مذکور لازم است ابعاد بزرگی، خصوصا از جهت ارتفاع داشته باشد. در روش های پرتاب افقی در دریچه اژدر البته قبلا کارهایی در حوزه موشک های کروز شده بود که معروف ترین نمونه آن موشک های کروز روسی زیردریایی پرتاب کالیبر می باشد که از زیردریایی های کلاس کیلو نیروی دریایی ارتش نیز قابلیت بکار گیری دارند. اما روش لانچ افقی از دریچه اژدر و تراجکتوری بالستیک موشک موشک ss-n-16 این امکان را می دهد که سپاه بتواند از این زیردریایی ها اقدام به شلیک موشک بالستیک کوتاه برد ( با حذف استیت آخر و یا جایگزینی آن با یک سر جنگی بزرگتر ) نماید . چیزی که البته در دنیا سابقه نداشته است و نیروی دریایی سپاه می تواند اولین یگان نظامی بکارگیرنده چنین سلاحی در دنیا باشد. حاصل آن سلاحی خواهد بود که از تحرک و پنهان کاری زیردریایی ها استفاده می کند، از سوی دیگر اما پدافند ضد آن بسیار دشوار تر از پدافند ضد موشک های کروز مادون صوت همچون کالیبر است. ابتکار فوق یعنی : " استفاده از از شناور های مید جت برای حمل موشک های بالستیک به صورت افقی " ابتکاری درخشان و در صورت عملیاتی شدن یک سلاح تراز در راهبرد نبرد نامتقارن سپاه خواهد بود . همچنین با توجه به برد عملیاتی بسیار زیاد، که نسخه انگیسی در حال توسعه آن با ابعاد نسباتا مشابه دارای بیش از 5500 کیلومتر برد است، از یک سو و عدم نیاز به خدمه، موجب خواهد شد بدون فشار به منابع نیروی انسانی با تخصص بالا که توان کاربری یک جنگ افزار پیچیده همچون زیردریایی را داشته باشند، بتوان تعداد به نسبت زیادی از این زیردریایی را در برد های طولانی در انواع عملیات های نظارتی، ضد زیردریایی، ضد اهداف ساحلی توسط موشک های کروز و بالستیک بکار بست و آن را تبدیل به دست بلند نیروی دریایی در آب های بلند ساخت. یک توان کاملا استراتژیک در راستای تبدیل نیروی دریایی ایران به یک نیروی دریایی راهبردی. منابع: https://www.forbes.com/sites/hisutton/2020/03/05/royal-navy-to-get-first-large-autonomous-submarine/#445bd14e1f0b https://www.newsweek.com/uk-navy-world-biggest-underwater-drone-1490759 https://www.defensenews.com/naval/2016/12/16/china-grabs-underwater-drone-operated-by-us-navy-in-south-china-sea https://msubs.com/unmanned-submersibles/moray/ https://www.forbes.com/sites/hisutton/2020/05/29/mystery-submarine-may-reveal-a-major-new-capability-for-iran/#62193def1a80 [1] Steve Hall [2] https://www.sut.org/ [3] آب نورد هدایت پذیر از دور [4] Dry Combat Submersible [5] AIP [6] قطب‌نمای گردش‌سنج (: Gyrocompass‎) یا قطب‌نمای غیرمغناطیسی قطب‌نمایی است که دارای گردش‌سنجی است. این وسیله قطب جغرافیایی و نه قطب مغناطیسی زمین را نشان می‌دهد. .................................................................................................................................................... هرگونه کپی برداری قانونا آزاد و شرعا حلال است . اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و غیبة ولینا و قلة عددنا و کثرة عدونا و تظاهر الزمان علینا .
  17. 1 پسندیده شده
    نکته اینجاست در کل جهان گروه های مختلفی هستند که دست به این اقدامات میزنند خصوصا در این ایام. ولی مورد مورد توجه اینه که این رژیم اخیرا این موارد همیشه برقرار را بهانه ای کرده به نظر برای حملات سایبری به ایران. یعنی با توجه به پیش بینیها و تابستان پیش رو یک قصد تهاجمی برای حملات سایبری داره ضد تاسیسات حیاتی ایران (برق - پتروشیمی و ...) و حالا این موارد کم اهمیت و روتین را کرده پیرهن عثمان تا حملاتش را توجیه کنه. سابقه این رژیم مملو از این دروغ ها و فریب ها و خصوصا مظلوم نمایی ها برای توجیه توحشش هست. برای همین ایران باید مراقب باشه و اگر حمله ای دید اینبار به شدت مقابله تهاجمی کنه. اصولا بازدارندگی در این حوزه هم وقتی حاصل میشه که بدونه درسته شاید بتونه با مظلوم نمایی و دروغ برای خودش بستر حملات را فراهم کنه ولی در مقابل باید منتظر پاسخ قاطع هم باشه. اونوقت اون پاسخ را میتونه حمله ایران قلمداد کنه.
  18. 1 پسندیده شده
    تمام ایتالیایی کوچک اما توانا! تصویری از کوروت 600 تنی کلاس Laksamana نیروی دریایی ارتش مالزی که با وجود طراحی نسبتا قدیمی خود اما از توان اتش بسیار خوبی برخوردار است این کلاس در اصل سفارش 4 فروندی ارتش بعثی عراق به ایتالیا در سال 1981 بود که با وجود تکمیل به دلیل اشغال کویت توسط عراق و تحریم جهانی این کشور هرگز به این کشور تحویل داده نشد و در نهایت سال ها بعد هر چهار فروند به مالزی فروخته شدند.عراقی ها این شناور را اسد نامیده بودند . با وجود تناژ نسبی پایین این شناورها اما تجهیزات خوبی چه از لحاظ کمی وکیفی بر روی انها نصب شده بود این کوروت ها به 12 موشک پدافند هوایی نیمه فعال ایتالیایی Aspide با برد 25 کیلومتر و همچنین 6 موشک ضد کشتی ایتالیایی اتومات با حداکثر برد 180 کیلومتر و یک توپ 76 ملم اوتو ملارا و یک توپ 40 ملم تجهیز شده بودندو همچنین دو تیوپ اژدر برای شلیک اژدر ایتالیایی A244-S بر روی انها نصب شده است.
  19. 1 پسندیده شده
    عرض کردم در صورت اعمال جنگ الکترونیک سنگین برد رادار آواکس تقریبا این مقدار میشه خیر این مسافت بسیار کمتر از این حرفها خواهد بود . حالا شاید هواپیما های الینت و جاسوسی الکترونیک در زمان صلح بتوانند از این فواصل کارشان را انجام بدهند ولی حتی با وجود سیستم پلنا 1 هم که ایران سالهاست به تجهیزات بهتری دست یافته آواکس و ... نمیتوانند چنین بردی داشته باشند . تا زمانی که میراژ و سیستم جنگ الکترونیک آنها در میان نبود امکان شلیک ار فواصل دور برای فینیکس مهیا بود ولی با ورود میراژ ها این فاصله به 50 کیلومتری کاهش پیدا کرد حتی این فاصله برای فانتوم ها به 5 یا 8 کیلومتری هم کاهش پیدا کرد . نکته دیگه رادار تامکت پالس داپلر هست و کلاترهای زمین تاثیری روی آن ندارد بنابراین هیچ جنگنده ای با کاهش ارتفاع توانایی فرار از دست تامکت را ندارد . در دنیای واقعی فعلی اگر جنگنده ای دارای سیستم جنگ الکترونیک مطلوب باشد به شما تضمین میدهم از فواصا دور هدف قرار نخواهد گرفت حتی اف 22 هم قادر به انهدام تایگر از فواصل بالای 50 یا 60کیلومتری نیست در صورت داشتن سیستم جنگال مناسب دوست عزیز یک مقدار در رابطه با رادارهای LPIمطالعه کن . که ایران خوشبختانه در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده . با توجه به داشته هامون در حال حاضر اگر به سمت جنگنده ای شلیک کنیم ( با سیستمهای خاص نه همه ) هواگرد نگون بخت متوجه قفل راداری نخواهد شد ( هر چند بدون قفل راداری هم امکان شلیک داریم ) .. حتی گراولر ها هم نمیتونن سیگنال رادار را کشف کنن و روش اخلال کنن و این امر منجر شده که امریکا موشکهای ضد رادار را کم کنه و به سمتاستفاده از ابزارهایی چون  Joint STAR و بمبهای دور ایستای برای عملیاتهای اینده سرکوب دفاعی حرکت کند . این موضوع باعث میشه عملیات سرکوب پدافند بسیار گران دربیاد و ... ( جدال میگ 21 هند مجهز به پاد اخلالگر و اف 16 پاکستان مسلح به آمرام جلوی چشم شماست ) سیستمهای پسیو حداقل 3 عددبه فاصله مثلا 100 کیلومتری از هم قرار میگیرن و با دریافت امواج رادار جنگنده و شناسایی تبادلاتشون با لینک 16 میان از طریق حل مثلثات محلش را پیدا میکنن و برای رادار های فرا افق نگر هم همین هست درست هست یک رادار شاید دقت کافی را نداشته باشد ولی وقتی امواج به 3 رادار برسد دقت بسیار بالا خواهد رفت و با توجه به لینک شدن رادارها با هم این اتفاق خواهد افتاد . بنابراین شلیک کوری در کار نیست و کم کردن ارتفاع هم هیچ دردی را از جنگنده دشمن دوا نخواهد کرد . ( البته در جایی که ابزارش وجود داشته باشه )
  20. 1 پسندیده شده
     دوست عزیز سلام   سگ زرد برادر شغاله البته در مورد این  دو دسته حیف از سگ و شغال حرومزاده هایی هستن مثه همون پژاک مشتی تروریست  کثیف آشغال از یه قماش خوکهای کثیفی که فکر میکنن ایران هم عراقه
  21. 1 پسندیده شده
    داعشى جلوى ماشین یک مسیحى و همسرش را گرفت و پرسید: مسلمان هستى یا مسیحى؟ مسیحى جواب داد: مسلمانم.. داعشى گفت اگر مسلمانى آیه اى از قرآن برایم بیاور.. مسیحى سطرى از انجیل برایش خواند.. داعشى گفت: درست است مى توانى بروى.. بعد از دورشدن همسرش به او گفت: چرا ریسک کردى و به او گفتى مسلمانى شاید ما را مى کشت.. مسیحى گفت: انها اگر قرآن را بلد بودند آدم نمى کشتند!
  22. -1 پسندیده شده
    اطلاعات غلط نده جناب پژاک نبوده Y.R.K بوده و دو نفر هم نبوده 11 تاش صحیح هست
  23. -1 پسندیده شده
    قرار نیست برای دشمنی با آمریکا ، قراردادهای نفتی و غارت منابع به سبک قاجاریه امضاء کنیم که البته ج.ا در فقره ی صید شیلات و دریای کاسپین ثابت کرده در خیلی از موارد شبیه اوایل قاجاریه تا زمان محمد شاه قاجار عمل می کنه .
  24. -1 پسندیده شده
    عزیز دلم ، وقتی فرزندان سران مملکت در کشورهای آمریکا ، انگلیس ، کانادا ، دول اروپایی کارمند دولت های این می شوند ، یعنی یک سرویسی داده اند که بهشون این اجازه رو دادند ... مثلا روس ها قانون دارند که کسی که در کشور هدف به دنیا اومده ، هیچ وقت نمی تونه سفیر روسیه در اون کشور بشه ... حالا شما از ناعادل و زمخت و برادران دالتون بگیر بیا تا پائین ، می بین که بچه ها و نوه هاشون تبعه های آمریکا و انگلیس و کانادا و دول اروپایی هستند ...
  25. -1 پسندیده شده
    با این روندی که دولت ملکه ی انگلیس و دستگاه های دولتی آمریکا فرزندان مسئولین رو جدب می کنند و با این انتقال سرمایه ای که از ایران در قالب اختلاس و ... به این کشورها شده و با این سودی که ج.ا بهشون رسونده و با این ضربه ای که ج.ا به تشیع در ایران زده و کار رو به جایی رسونده که جوانان ایرانی حتی توان ازدواج هم ندارند ، من دارم شک می کنم که وجود خود ج.ا یک انتقام از ملت ایران بوده ... شما بخوای داخل یک اداره ی دولتی ج.ا به عنوان آبدارچی قراردادی کار کنی ، حراست تا فیها خالدونت رو بررسی می کنه ولی ...