برترین های انجمن

  1. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      63

    • تعداد محتوا

      2,182


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      38

    • تعداد محتوا

      9,419


  3. arminheidari

    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      7,136


  4. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      8,704



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 3 بهمن 1399 در همه مناطق

  1. 4 پسندیده شده
  2. 3 پسندیده شده
    اولویت بندی در توسعه دانش ساخت هواپیما - قسمت دوم توسعه بهینه مبتنی بر عملکرد و نیاز میدانی توسعه با کمترین منابع ولی با بیشترین بهره وری و اثرگذاری کاری سخت ولی حیاتی و لذت بخش است. رسیدن به این هدف جز با نگرشی بدون عینک، تفکری باز و عملی راسخ محقق نمی شود. در توسعه یک توانمندی و کارت برنده لازم است چند آیتم مدنظر باشد: 1- شناخت نقاط قوت و ضعف دشمن 2- شناخت نقاط قوت و ضعف خود 3- ارتباط بین نقاط قوت خود و نقاط ضعف دشمن 4- ایجاد خلل در ارتباط نقاط ضعف خود در مقابل نقاط قوت دشمن 5- اولویت بندی روش ها و کارت ها 6- تولید کارت موثر بسیار جالب است که شروع روند از شناخت دشمن آغاز می شود نه خود ما علت این امر ایجاد معیار برای قضاوت در خصوص توانمندی ها بصورت بهینه است. در آخرین گام تولید کارت موثر می باشد که برخلاف انتظار خیلی افراد است علت ساده است اول باید خوب دید و بعد فکر کرد و در انتها دست به عمل زد (تبصره: هرگز نباید در هیچ کدام از این مراحل دچار وسواس بشیم) خوب دیدن ------->>>> ( مراحل 1 و 2 شامل شناخت نقاط) خوب فکر کردن --->>>> ( مراحل 3 و 4 و 5 ایجاد ارتباط بین نقاط و اولویت بندی) خوب عمل کردن -->>>> ( مرحله 6 تولید کارت موثر ) ولی برای تولید کارت خوب باید نیازهای خودمان را بدانیم اولین گام: درک نیازهای ما با شناخت روی دشمن شروع می شود ---------------------------------------------- برگی به نام نیروی هوایی در اینجا مشخصا روی بزرگترین برگ برنده دشمن در یک نبرد مختصر یا تمام عیار دست می گذاریم نیروی هوایی دشمن به دو دسته نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی کشورهای منطقه تقسیم می شود. نیروی هوایی کشورهای همسایه موارد مشابه آمریکا را دارد ولی با کمیت و کیفیت به مراتب پایین تر، از این رو باید این نقاط در دل نقاط قوت نیروی هوایی آمریکا قابل جمع شدن دانست. نقاط قوت نیروی هوایی آمریکا: - تعداد بالا - کیفیت بالا - مهارت خلبانان - لجستیک قوی - اطلاعات و شناسایی خوب - ارتباطات و مدیریت خوب صحنه نبرد تفکر مقابله - کمیت و کیفیت بالای جنگنده ؟؟؟؟ برای کاهش تعداد جنگنده زدن اهداف از مبدا باید صورت بگیرد یعنی شکار در خود پایگاه های نظامی و یا ناوهای هواپیمابر ایجاد اختلال در مسیر لجستیک جنگنده ها شامل سوخت، مهمات و سرویس تعمیراتی ایجاد بعد مسافت برای جنگنده و ایجاد محدودیت زمان عملیات برای خلبان ( شبیه مشکل بعد مسافت برای خلبانان آلمانی در بمباران بریتانیا) ایجاد اخلال های جنگ الکترونیک برای از کار انداختن کیفیت سلاح ها بصورت پسیو تقویت جنگنده های برتری هوایی برای مقابله مستقیم با مهاجمین پدافند غیر عامل - مهارت خلبانان ایجاد شرایط غیر معمول که خلبانان دشمن به آن عادت ندارند برای مثال عدم امکان ارتباط گیری یا موقعیت یابی ترور و شکار خلبانان دشمن ( روش مورد علاقه اسرائیل) ایجاد ترافیک پروازی و افزایش خستگی پرواز - لجستیک قوی انهدام منابع و انبارهای ذخیره شامل مهمات، سوخت، قطعات تعمیراتی قطع خطوط مواصلاتی هوایی و زمینی و دریایی - اطلاعات قوی و شناسایی خوب کور کردن یا انهدام ماهواره ها انهدام رادارهای زمینی و پیش اخطار انهدام یا دور کردن جنگنده و پهن پیکرهای پیش اخطار و شناسایی جمینگ و کور کردن جنگنده ها وارد کردن اطلاعات اشتباه و یا افزایش اهداف کاذب ایجاد عمومی سازی بسیاری از خدمات پایگاه ها که باعث ازدیاد اهداف و سخت شدن نقشه برداری های دشمن (در لیبی اروپا و آمریکا تمام زیرساخت های غیرنظامی را زدند، در حالی که کاربرد دوگانه نداشتند پس اینکه یک محل غیرنظامی یا غیر قابل استفاده برای کار نظامی هست دلیل برای نزدن نیست) - ارتباطات و مدیریت خوب صحنه نبرد ایجاد اخلال در ارتباطات بین نیروها انهدام پایگاه ها یا پهن پیکرهای مدیریت نبرد انهدام گره ها و نقاط ارتباطی اتاق های مدیریت نبرد در ان سوی کره زمین ایجاد هجمه اطلاعاتی با حملات پراکنده و ناشناس شناسایی رفتار دشمن و پیش بینی و اقدام علیه طرح های عملیاتی جمینگ و کور کردن جنگنده ها ------------------------------------------------------------ دومین گام: اولویت بندی نیازها اولویت بندی اهداف موارد بحث شده تعداد بالایی را تشکیل داده و زمان و اعتبار مالی بالایی را برای انجام می طلبد که برای کشورهای ثروت مند هم سخت می باشد. راهکار اولویت بندی اهداف و انتخاب ارزانترین و کاراترین هدف است. برای یک انتخاب خوب باید داشته ها و توانمندی های خود را بشناسیم. معمولا ایده اصلی در اولویت بندی حلقه های واردن است و بعد منابع و توانمندی های موجود در صورت تحقق این اهداف توان دشمن بصورت تصاعدی افول کرده و زمینگیر می شود. موارد مهم و کلیدی: در خصوص جنگنده ها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی و زدن پایگاه ها و جنگنده ها روی زمین با قدرت موشکی لجستیک انبارها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی انهدام رادارهای زمینی >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> حملات موشکی ضد رادار انهدام یا کور کردن ماهواره ها >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> جمینگ یا اخلال گر ماهواره ای / موشک ضد ماهواره انهدام خطوط مواصلاتی زمینی یا دریایی >>>>>>>>>>>>>> پهپادها / موشک خلیج فارس لجستیک هوایی شامل ترابری .و سوخت رسان >>>>>>>>> جنگنده هایی همچون اف 14 با موشک های دوربرد و هایپرسونیک / استفاده از پهپادها برای شکارهای فرای افق دید راداری پرنده های شناسایی و پیش اخطار پهن پیکر >>>>>>>>>>> جنگنده هایی همچون اف 14 با موشک های دوربرد و هایپرسونیک / استفاده از پهپادها برای شکارهای فرای افق دید راداری شکار پرنده تخصصی جنگ الکترونیک یا سوخت رسان >>>> توسعه و تقویت زیرساخت های جمینگ و ضد جمینگ / ساخت یا تهیه جنگنده برتری هوایی جنگ الکترونیک و جمینگ >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> توسعه و تقویت زیرساخت های جمینگ و ضد جمینگ به هم زدن برنامه دشمن و خلبانانش >>>>>>>>>>>>>>>> استفاده از هوش مصنوعی برای پهپادها و موشک ها ایجاد برتری هوایی >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ساخت یا تهیه جنگنده برتری هوایی / پهپادهای شکارچی با هوش مصنوعی اگر دقت کرده باشید با کمک یک نیاز سنجی و اولویت بندی در مقابل بخش قابل توجهی از توان دشمن با داشته های فعلی توازن ایجاد می شود و با این امکان علاوه بر طرح ریزی یک استراتژی و راهبرد درست در اختصاص منابع برای کسب بهینه ترین جواب می توان اقدام کرد سومین گام: عمل کردن با یک جمع بندی ابتدایی می توان دریافت که اگر سه آیتم زیر بر طرف شد، نیروی عظیم هوایی آمریکا به سرعت از هم فرو خواهد پاشید. مواردی که باید توسعه داده شود: موشک های دوربرد و هایپرسونیک برای شکار پهن پیکرها در فواصل بسیار دور پهپادهایی با هوش مصنوعی و قابلیت داگ فایت توسعه جمینگ یا اخلال گر ماهواره ای موشک ضد ماهواره جنگنده برتری هوایی ( با قابلیت تبدیل به آواکس هوایی یا جمینگ ) ایجاد، پیگیری و حفظ این تفکر ماموریتی غیر ممکن است که جوانان این مرز بوم ان را بارها محقق کرده اند. ---------------------------------------------------------------------------------------- در قسمت قبل سعی شد به نحوه مدیریت تولید کارت موثر (جنگنده هوایی) گریزی زده شود و برای این منظور به دو سوال زیر پاسخ داده شود و روش ایران در مورد ساخت جنگنده درک شود. * اولین سوال کدام جنگنده برای ساخت بهینه تر بود؟ بویژه با نمونه هایی که داشتیم * دومین سوال کدام بخش های جنگنده به ترتیب باید کار می شد؟ و یک نگاه به مسیر رسیدن به خودکفایی و تولید انداخته شد --------------------------------------------------------------------------------------- در مورد مشخصات یک جنگنده خوب هم نکاتی گفته شد. تقدیم به برادر عزیر @MR9 این نوشته عمدا در تاپیک مدیرت منابع لحاظ شد تا نگاه یک مدیریت منابع به درد و نیاز بزرگ در ساختار نظامی ما بیان گردد.
  3. 2 پسندیده شده
    تحلیلی بر فرعیات رزمایش تهاجمی موشکی و پهپادی پیامبراعظم-۱۵ نیروی هوافضا سپاه خب رزمایش برگزار شد و مثل همیشه واکنش های مختلفی در پی داشت. این تحلیل یک تحلیل بر مبنای فرضیات و برخی حدسیات هست برای یک دید گسترده تر. هرچند ممکنه در استاتوس بحث شده باشه موارد که خب من اطلاعی ندارم ازشون. اگر نکته تکمیلی یا اصلاحی وجود داشت دوستان میتونند اضافه کنند و البته حب و بغضهای برخی افراد به اصطلاح کارشناس اونور آبی هم واقعا نوبر هست در برخورد با کشوری که با دستان خالی و تقریبا هیچ داره از صفر همه چیز را پیش میبره. خب در رزمایش پیامبر اعظم-15 و مرحله اولش ما شاهد تصاویری از 8 موشک بودیم به همراه لانچر. به نظر با توجه به تفاوت لانچرها 4 موشک دزفول و 4 موشک ذوالفقار. (اینطور در نظر میگیریم) ولی در ادامه تصاویر میبینیم که شلیک ها 13 موشک بود. که با کمی دقت متوجه میشیم احتمالا لانچرها و محل شلیک زلزالها نمایش داده نشد در حالیکه در همون نزدیکی و پشت یک تپه تقریبا همزمان با شلیک موشکهای هشت گانه با کلاهک جداشونده اونها هم شلیک میشند. پایین سمت چپ مشخص هست محل شلیکها، هر چند تصویر دیگه ای هم هست که واضح نشون میده از یک زاویه دیگه ولی خب به نظرم مشخص هست این موضوع و نیاز به جستجوی بیشتر نیست. خب اثر شلیک 13 موشک را هم ببینیم: ولی نکته مهم مقصد این موشکها هست. به نظرم واضح هست که یک مقصد برای زلزالها بود. ولی این حدس من هست که برای 4 موشک دزفول و 4 موشک ذوالفقار دو مقصد را شاهد بودیم. خط سیر موشکها را ببینیم. دو مقصد که واضح هست. سمت راست زلزالها ولی سمت چپ دو مقصد برای دو برد 1000 و 700 کم خانواده فاتح با کلاهک جداشونده به نظر میشه در نظر گرفت. حالا اهمیتش کجاست؟ ما تصاویر برخورد دو مقصد را شاهد بودیم. یک مقصد مثل یک مبدا که نمایش داده نشد (یعنی مبدا شلیک زلزالها) در تصاویر تلویزیونی نبود. میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. از عشقشون کشیدن! تا نرسیدن تصاویر به تدوین یا همانطور که بارها گفته شده که بخشی از رزمایشها (پول مفت نداریم که رزمایشهامون فقط برای نمایش باشند) هیچوقت برای عموم نمایش داده نمیشند چون محل تمرین تاکتیکها یا ابزارهای خاصی هستند، به همین سبب مبدا زلزالها و مقصد احتمالا ذوالفقارها (چرا دزفول نه؟ چون مقصد دزفول با خطای بیشتری همراه بود که برای برد بیشتر قابل قبولتر هست) نمایش داده نشد تعمدا. نگاهی به مقصد زلزالها که اصابت دقیقی داشت و البته مشخص بود موشکها کامل بودند و نه سر جدا شونده بندازیم حالا مقصد احتمالا دزفولها که چهار برخورد داشتیم و البته شده بود محل تئوریهای امثال اون کارشناسان بیبیسی و بزم و شادیشون که چرا سانتی مترها را رعایت نکردند (اگر پس فردا سانتی متر رعایت بشه به نانومتر میرسند و نهایتا میگن چرا موشک قبل از رسیدن به محل اصابت هدف را نابود نکرد!!! ) که کنار مقصد پهپادهای انتحاری بود. و این تصویر مایه خوشحالی کارشناسان به اصطلاح نظامی ملکه! پیر. با این که اهداف فقط چند متر در چند متر بودند اون دو موشک برای هدف که اتفاقا بغل هم فرود اومدند فقط شاید خطایی بیش از ده متر داشتند ولی به هر حال درون مقصد فرود اومدند منتها نه دقیقا روی سیبل که اون هم در یک رزمایش تمرینی وقتی تصاویر با این کیفیت منتشر میشه حتما هدفی مهمتر از سیبل زنی مدنظر بوده از اونجا که اهداف هم نه مثل اهداف پهپادها از شکل سخت که از شکل نرم انتخاب شده بودند شاید برای بررسی ده ها فاکتور دیگه. در مورد مرحله دوم و وجود چند فروند موشک اماده شلیک از جمله سجیلها که شلیکهاشون را ندیدیم و نمایش داده نشد برای عموم و تاکید بر "تمرین" هم مشخصا روالی طی شده که جزء قسمت های مکتوم رزمایش باقی خواهد موند تا به وقتش. در نهایت حتما که یک دست مریزاد به متخصصان دست تنهای مظلوم ولی پرتلاش و جسور صنعت دفاعی ایران وجود داره که از همون ابتدا زیر تمسخر و توهین و تحقیر قدم به قدم پیش میرند. زیر ترور و بدون پول و امکانات و با خرابکاریهای صنعتی و قطعه ای و محروم از تجربه جهانی و حتی مغزهای پرورش یافته در این سرزمین و حتی هجمه های داخلیون متوهم از "موشک اخه!" که هر طور که میتونند تو کارشون میزارند و دریغ از اینکه حتی یک روایت رسانه ای در معرفیشون وجود داشته باشه و درا وج گمنامی تازه درشت گویی های این اقایون سیاسی و رسانه هاشون را هم باید تحمل کنند. و اینکه فراموشت نمی کنیم سردار - نه خودت را و نه قاتلت را ... برای شادی روح همه شهدای این مسیر الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
  4. 2 پسندیده شده
    تجربیات شنیداری از یک مدیر - قسمت سوم روزی که مدافع تولید بومی، خرید خارج کرد همیشه در شرکت به دنبال بهینه کردن هزینه ها بودم، و در این راه استفاده از منابع و ظرفیت های شرکت برایم اولویت بود بارها شده بود که با اصرار جلوی بعضی خرید ها رو می گرفتم و با سختی به خودم کار را در شرکت جمع می کردم بحث اقتصادی نبود دنبال بومی سازی دانش ها در خود شرکت بودم با کار نیرو همیشه کنار می آمدم و اجازه خطا کردن را به آنها می دادم چون معتقد بودم تا زمانی که اشتباه نکند یاد نمی گیرد و اگر اشتباه کوچک نکند اشتباه بزرگ را راحت انجام می دهد و واقعا هم همینطور بود در هر کاری تجربه کسب می کردیم و با سعی و خطا بر آن توانمندی مسلط می شدیم ، اینگونه سبد خدمات و محصولات شرکت غنی تر می شد اما روزی اتفاقی افتاد که برای خود من عجیب بود من که مدافع همیشگی تولید بودم بر خلاف نظر همه رای به خرید خارج دادم و پای این خرید ایستادم، به حدی که رئیس مهندسی به قهر از شرکت خارج شد اما چرا؟؟؟؟ داستان آن از آنجا شروع شد که مطابق با برنامه ریزی توسعه شرکت ، می بایست دستگاه هایی را برای سال بعدی فراهم می کردیم ترجیح اول ساخت در داخل شرکت بود ، رئیس مهندسی مسئولیت تولید در داخل را برعهده گرفت اولین گام تهیه نقشه ها و برآوردهای مالی بود ولی بعد از 4 ماه خروجی مشخصی به بخش توسعه داده نشد به واحد مهندسی اعلام شد که تا دو هفته دیگر جلسه تعیین تکلیف برگزار خواهد شد و باید به سوالات زیر پاسخ دهند باتوجه به اهمیت دستگاه و فرصت باقی مانده تا سال جدید اقدام به استعلام از خارج شرکت و قیمت گیری کردیم - برآورد مالی انها از ساخت دستگاه چقدر خواهد بود؟ - برنامه زمان بندی و زمان ساخت دستگاه چقدر خواهد بود؟ - گام های ساخت دستگاه چگونه خواهد بود؟ در روز جلسه بخش مهندسی به سوالات بالا پاسخ داد - در مورد مالی قیمت آنها 50 هزار دلار کمتر از نمونه خارجی بود - از نظر زمانی گفتند در همان زمان ادعایی سازنده خارجی خواهند ساخت - گام های ساخت را مبهم توضیح دادند. - مزایای دستگاه خود را توضیح دادند جلسه تقریبا به نفع بخش مهندسی پیش می رفت که برخلاف انتظار همه گفتم من مخالف انجام کار توسط بخش مهندسی هستم و باید کار به سازنده بیرونی واگذار شود. خودم هم کمی گیج بودم ولی مطمئن بودم که برون سپاری دستگاه کار درستی هست در جلسه همهمه شد که چرا ؟ رئیس مهندسی که بهت زده بود گفت این همه ما زحمت کشیده ایم و تو میگویی بدهیم بیرون بسازند با قیمت گرانتر به او جواب دادم بله، چون شل و ول کار می کنید در تصمیم گیری ها تردید می کنید و عملا زمان بندی رعایت نخواهد شد زمان را که از دست دهید قیمت سربار شما زیاد خواهد شد و از قیمت خارجی بالاتر خواهد رفت چون کار خود را روی دوش نیروهای دیگر می اندازید و می خواهید با تلفن کردن کار را انجام دهید شما هم قیمت نیروی مهندسی رو در محاسباتتون لحاظ نکردید و مطمئن هستم که با درگیر کردن بخش تولید درآمد شرکت رو متوقف میکنید. چون وسط کار که گیر کنید، کار را رها می کنید و ما مجبور خواهیم شد کار نصفه کاره شما را تمام کنیم و بخش من وقت اضافه برای انجام کار شما ندارد برای خودم این حرف ها عجیب بود، رئیس مهندسی از عصبانیت رو به مدیر شرکت کرد و گفت می خواهی جنس گرانتر بخری او هم به تردید افتاده بود ، نگاهی به من کرد و گفت مسئولیت توسعه شرکت با مهندس است و باتوجه به راهبردی بودن دستگاه برای تولید سال اینده، اگر مسئولیت این کار را می پذیرد دستگاه برون سپاری شود، این حرف تیری بود بر پیکر رئیس مهندسی با عصبانیت از صندلی بلند شد و جلسه را به نشانه قهر ترک کرد و من هم دستور خرید را امضا کردم وقتی از جلسه بیرون می آمدم از خودم پرسیدم چرا چنین حرفی زدم ؟ چرا حس من این گونه مرا هدایت کرد؟ با خودم گفتم تو همیشه از تولید داخل حمایت کردی و به مدیران کشوری میتاختی و الان میگی نه ، آخر چرا؟؟ ولی یادم آمد یادم آمد که در پروژه ای قبل تر کار نیمه کار رها کرده بودند و مجبور شده بودیم با قیمت بیشتر و نزدیک به آبروریزی کار را جمع کردیم یادم آمد که چندین بار کارهایی را به نیروهایش می سپردم و هر بار با بهانه ای از زیر انجام آن شانه خالی می کردن یادم آمد که در هر پروژه ای که کار کرده بودم گره های کوری ایجاد می شد که ما را مجبور می کرد که شب در شرکت بمانیم و پا به پای نیروهای کارگر کار کنیم یادم آمد که در گره ها بخش مهندسی میگفت چرا من از جیبم هزینه کنم، یا اینکه من تا ساعت 3 بیشتر تایم کاری ندارم، یا .... همه اینها یادم آمد و فهمیدم که چرا نباید این کار را به بخش مهندسی واگذار می کردم چون بخش مهندسی نشان داده بود که به کارش تعهد ندارد و تا آخر پای کارش نمی ایستد و من در این دستگاه جای ریسک و خطر نداشتم و هرگونه بی تعهدی به کار ، کل تولید را در خطر قرار می داد اینجا بود که فهمیدم چرا در کشور ما به بخش های دانشگاهی و تولید داخل بها داده نمی شود، فارغ از بحث های رانتی در کشور ما مشکل خرید خارج ناشی از بحث بر سر توانمندی نیروهای داخلی نیست بلکه بحث بر سر اطمینان پذیری هست اطمینان پذیری نکته ای هست که نیروی داخلی باید ایجاد کند و نشان دهد که ابتدا از پس کار بر می آید و دوم نسبت به کار خود متعهد است و دست مدیر را در پوست گردو نمی گذارد. در چنین شرایطی لازم هست که نیروی داخلی اطمینان سازی انجام دهد 1- اطمینان سازی با تولید محتوا و مستندات فنی ایجاد می شود 2- اطمینان سازی با نمونه سازی ایجاد می شود 3- اطمینان سازی با بیلان کاری بدست می آید کارهایی که در کشور ما به عنوان مجانی کار کردن شناخته می شود ولی در اصول بازار و مدیریت به عنوان نفوذ در بازار معرفی می گردد. شاید در دوران دانشجویی خود به بخش های صنعتی سر زده باشید معمولا با روی گشاده برخورد نمی کنند و همانند یک کارآموز که امده یک نمره ای بگیرد و برود برخورد می کنند ، شاید شنیده باشید گفته باشند که "اومدید چهار تا کتاب بنوسید و بروید، ما همین کتاب ها رو داریم " "حالا این دستگاه چی داره که شما اومدید روش کار کنید" "این چیزهای تئوری که شما میگید بدرد ما نمیخوره" " معمولا پیشنهاد های شما فضایی هست و عملی نیست" و .... بطور خلاصه فکر می کردند آمده ایم یک گزارش بنویسیم و بعد برویم خیلی ها سرخورده می شوند و سریع از صنعت خارج می شوند و به محیط امن خود باز می گردند ولی بعضی صحبت های بخش های بهره برداری و تعمیرات را یادداشت می کنند و بعد از تحقیق و مطالعه پاسخ هایی ساده ولی دقیق به دغدغه های انها می دهند و این آغاز اعتماد سازی است فقط به یک دلیل چون خروجی توانسته بود باری از روی دوش آنها بر دارد و آنها حس کرده بودند که می توانند از طریق این افراد مشکلات خود را حل کنند
  5. 1 پسندیده شده
    سلام قصدم مقایسه این دو هواپیما نیست ، اهدافی که در آنزمان برای هواپیمای ایران 140 در نظر گرفته شده بود ، با نگاه به پروژه CN 235 بود که متاسفانه در هیچ کدام از اهداف محقق نشد . در مناقصه حتی از شرکت کاسا هم برای شرکت در این پروژه دعوت شده بود که مثل شرکت ساب و بامباردیه ، شرکت نکرد .
  6. 1 پسندیده شده
    عملا به برد بیش از 5.5 تا 6هزار نیازی نیست. ما هدفی نداریم که بخواهیم در 7هزار بهش حمله کنیم،تقریبا همه اروپا با 5.5 بخصوص استعمار پیر با 5.5 در دسترس هست. اما موضوع تاپیک مقایسه امکان پذیری جایگزینی بین جنگنده و موشک هست. تقریبا هیچ کسی نمیتونه در این شک داشته باشه که برای ایران در برد 5.5هزار ابدا نمیشه از جنگنده استفاده کرد. این ماموریت بمب افکن های دوربرد هست و برای ما در هیچ سطحی در حال حاضر قابل برنامه ریزی نیست. و یک علت مهم هم اینه که به 10 تا 12 هزار کیلومتر پرواز و عملیات پروازی حجیم نیازه. و حملات در عمق از جنس جستجو و انهدام نیستن بلکه بمباران استراتژیک محسوب میشن. بمباران استراتژیک در عمق هم نیازمند بمب افکن رادار گریز یا پاکسازی هوایی و پدافندی هست. پس در نتیجه همون گزینه تهاجم موشکی متعارف حتی بسیار ارزانتر، سریعتر و بازدارنده تر خواهد بود.
  7. 1 پسندیده شده
    خیر، ما در اون زمان حتی در زمانی که اف 14 ها (بهترین رهگیر هوایی آن زمان دنیا) در بهترین شرایط بودند و حریفشان هم میگ 21 و 23 بود نتوانستیم برتری مطلق، یا کامل، یا حتی شبه کامل هوایی را بدست بیاوریم. بماند که اواخر جنگ مسیر بغداد تهران، شعیبیه تهران و .... اتوبان شیش بانده بود برای توپولف(!) های عراقی..... میاره، زمانی که دشمنت بدونه که اگه بیاد روی فضای کشور شما، دیگه باندی (و نه ناوی) برای نشستن نخواهد داشت، این خودش صیانت (بازدارندگی) میاره.
  8. 1 پسندیده شده
    این فرض غلطه (شما فرض گرفتید که در برابر افغانستان یا سودان می‌جنگید)، شما وجود عنصری به نام اخلال از سوی طرف مقابل را کاملاً فراموش کرده‌اید؛ نه اکنون که حتی کشوری مانند ترکیه می‌اید و اخلالگرهای بسیار قوی می‌سازد، بلکه حتی در دهه 80 روسها اخلالگری به نام پلنا ساخته بودند که اساساً برای اخلال در کار آواکسهای آمریکایی طراحی شده بود، و اتفاقاً موفق هم بود، به طوری که تا یک فاصله‌ای در کار طرف مقابل اخلال و از یک فاصله به بعد دید آن را کاملاً کور می‌کرد. حالا کراسوخا 4 بماند؛ و حتی قوی تر از اون که ساخته شده.
  9. 1 پسندیده شده
    این سوال شما رو با یه سوال متقابل میشه جواب داد: یه هواپیما می‌خواد بلند شه و بره 2000 کیلومتر اونطرفتر رو با 20 تا اس دی بی 2 با برد به قول شما 150 تا بزنه و بیاد، این کار چه هزینه‌هایی داره؟ اولاً شما باید چنین هواپیمایی داشته باشید، برای این کار باید بتونید اونو بخرید، طبعاً یه دونه هم به شما نمیفروشن، حداقل باید برای 10 تا 15 تا بسُلفید. (البته اگر اساساً از نظر سیاسی «بتونید» چنین خریدی انجام بدید و مثل ایران و کوبا و کره شمالی و .... نباشید) ثانیاً باید تعدادی خلبان برای اونها تربیت کنید، برای این پرنده ها به حداقل 3 برابر خلبان نیاز دارید. ثالثاً برای این خلبانها باید تعهد خدمت ایجاد بشه و متقابلا بکارگیری بشن و برای 30 سال بهشون حقوق بدید (به اضافه بیمه و بازنشستگی و ....) اگر هم مردند یا کشته شدند باید تا آخر عمر بازماندگان به اونها حقوق و سوریس و خدمات بدید. رابعاً خب این خلبانها «آدم» هستند و نیارهای تفریحی و رفاهی و .... دارند، پس نیاز به خدمات جنبی (مثل باشگاه افسران) دارید. خامساً این هواپیماها حداقل 30 سال عمر دارند، برای تمام طول عمرشون باید هزینه‌های نگهداری و تعمیر را تقبل کنید (که کارشناسان میگن هر رقمی که پول خرید هواپیماست، اونو ضرب در 5 کنید تا هزینه‌های نگهداری و تعمیر پرنده در طول عمرش بدست بیاد). سادساً برای هر ساعت پرواز هزینه‌ی دهها هزار دلاری را متقبل بشید. سابعاً برای این پرنده‌ها نیاز به فرودگاه، تاسیسات زمینی، سوخت و پرسنل زمینی و حقوق و بیمه و بازنشستگی و..... دارید، هزینه‌ی هریک را حساب کنید. و احتمالا یه سری هزینه دیگه که الان به ذهنم نمیرسه. اما جواب قسمتی که با رنگ نارنجی مشخص کردم: برای اینکار یه موشک خرمشهر با یک عدد لانچر و 5-7 نفر نیروی پشتیبانی لازم دارید.
  10. 1 پسندیده شده
    سلام در همین جنگ قره باغ طرف مقابل با پهباد ریشه دشمنو زد حالاشاید دوستان بگن که طرف مقابل ما ارمنستان نیس ما هم در عوض میگیم پهبادهای ما پهباد ترکی نیس اینجا دو نکته هست یکی اینکه پهباد کارایی بالای داره دو اینکه ما در مقابل دشمن اولمون یعنی امریکا واسرائیل تا چه حد میتونیم از پهبادا استفاده کنیم اینو در نظر بگیریم که ما از جنگنده خودمون برا پدافند با شبکه شدن به پدافند زمینی استفاده کنیم موشک تاکتیکی و کروز برا موج اول و مایع هم برا موج دوم در صورتی موشک میتونه برگ برنده ما باشه که بتونیم توان هوایی دشمنو کاهش بدیم که راه برای نیرو زمینی باز شه از نیرو هم با پهبادی مث شاهد ومهاجر پشتیبانی کنیم به نظر دشمن هم اینو فهمیده که در منطقه توان انچنای برا مقابله نداره دوتا کار انجام میده یکی پرواز یه سره از خاک امریکا یکی هم تانکر های رو اسمون
  11. 1 پسندیده شده
    همین الان همه‌ی این وظایف (وفراتر از آن را) پهپادها با دقت بسیار بالا و هزینه‌بسیار پایین انجام می‌دهند؛ همه‌کار را قرار نیست با موشک انجام داد، یا حتی با هواپیما، باید از هر المانی در جای خودش استفاده بشه.
  12. 1 پسندیده شده
    ممنون از شما، نکته‌ی خوشمزه تر اینکه علی‌رغم همه ی برتری هوایی و ماهواره ای و شناسایی ای که برخی دوستان برای ائتلاف غربی مدعیش هستند، حتی اونها از انهدامِ کامل این 28 لانچر هم ناتوان موندن و تا روزی که صدام اراده‌ی شلیک موشک به عربستان و اسراییل داشت، این کار رو انجام داد!
  13. 1 پسندیده شده
    بسم ا... بخش دوم این تاپیک را در مقاله ای که قرار هست در ناورد 8 منتشر بشود، از زبان یک مقام ارشد عبری مطالعه می کنید .... ایران – رژیم عبری ، هماوردی استراتژیک در آسیای جنوب غربی پی نوشت : ترجیح بنده این هست که این سئوالات را از دریچه دید طرف مقابل بررسی کنم ... این هم برای خودش شیوه ای است در تحلیل وقایع ...
  14. 1 پسندیده شده
    https://s16.picofile.com/file/8421174418/6048708352555354710.mp4.html موشک‌های زمین به زمین ایران در برد هیچ محدودیتی ندارد ۱۵ سال پیش این مصاحبه را پدر موشکی ایران انجام داد و البته هیچ گاه منتشر نشد. گفتگویی که در آن شهید حسن طهرانی مقدم تاکید می‌کند موشک‌های زمین به زمین هیچ محدودیتی در برد ندارند و این مسئله را آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند. پانزده سال از آن روز گذشته است و امروز که داریم حرف می‌زنیم، اتفاقات بسیاری روی داده و ایرانی که در سال ۱۳۸۵ محدودیتی برای برد موشک‌هایش نداشته، امروز در چه مرحله‌ای به سر می برد؟ این ویدئو پیامیست به آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی که دنبال محدودیت برای موشک‌های ایران می‌گردند. ۱۵ سال پیش شهید حسن طهرانی مقدمآنچه این شهید گفته موشک های ایران می‌تواند هر نقطه از کره زمین را درهم بکوبد.
  15. 1 پسندیده شده
  16. 1 پسندیده شده
    مهندسی طراحی یا مهندسی فروش برخلاف انتظار مهمترین پارامتر در مدیریت پول نیست بلکه زمان است زمان تصمیم گیری، زمان پاسخگویی، زمان تولید، زمان تحویل و ... مرکز اصلی یک پروژه هستند و از دل این واژه ها موضوعاتی چون هزینه ، صرفه اقتصادی و ... بیرون می آید. اما برای تولید و انجام کار خوب همیشه زمان نیاز هست در حالی که انسان ها در رقابت با زمان هستند پارادوکسی بین خدمات خوب در کمترین زمان اما بشر دوپا برای این خواست راهکاری پیدا کرده است، غذای سریع برای درک بهتر شاید دو مثال راهگشا باشد در خانه از مادر درخواست غذای خاصی مثل کباب کوبیده می کنید، از زمان درخواست تا اماده شدن حداقل 4 ساعت طول میکشه ، غذای تمیز و باکیفیت است. به سراغ یک کترینگ غذا می روید در کمتر از 10 دقیقه یک چلو کباب به شما می دهد، کیفیت قابل قبول است. چرا مادری که هنر اشپزی اش یکی از تخصص های او است از کترینگ کندتر غذا را می پزد؟ مشکل کجاست؟ جواب نکته ای راهبردی است. در کترینگ نحوه طبخ غذا از پیش مشخص بوده و روش ماشینی است. در کترینگ مشتری عام است و ذائقه خاص وجود ندارد. در کترینگ مواد غذایی پیش آماده است. در کترینگ تنوع غذا محدود است. این مواد در یک خانه معمولا رعایت نمی شود و برقرار نیست. ولی نکات مطرح شده نه فقط در تولید غذا که در تولیدات صنعتی هم مطرح می شود. خانه های پیش ساخته، کانکس ها یا سناریوهای از پیش تایید شده از این دست موارد هستند. مدیریت بحران 2 - نوشتن سناریو در امور مهندسی و بازاریابی از این اصول برای تفکیک مابین طراحی پایه و فروش استفاده می شود و دو عنوان مهندسی طراحی و مهندسی فروش تعریف می گردد. مهندسی طراحی: به عنوان طراحی دقیق همراه با محاسبات و تحلیل های دقیق مهندسی فروش: استفاده از جداول از پیش اماده برای پیشنهاد فنی و مالی در کمتر از 1 دقیقه تا 1 ساعت حلقه ارتباطی مابین بخش مهندسی طراحی و مهندسی فروش ، جداول و محاسبات تقریبی است که از طرف بخش مهندسی طراحی برای بخش مهندسی فروش تهیه می شود. بخش مهندسی فروش بدون نیاز به فکر از روی جداول و محاسبات تقریبی پیشنهاد خوبی را در کمترین زمان به مشتری می دهد و با بالاترین سطح انعطاف پذیری فروش را به سرانجام می رساند. در صورتی که درخواست خاص و خارج از حالت عمومی باشد درخواست به بخش طراحی ارسال می شود تا با بررسی دقیق تر جواب بهینه آماده شود. در این حالت نیز بخش طراحی دسترسی به مدارک نیمه اماده داشته تا در این حالت نیز زمان صرفه جویی شود و در نهایت به سبد جواب های از پیش آماده اضافه گردد. مهندسی طراحی _____>>>>> جداول پیش آماده و تقریبی ---------->>>>>> مهندسی فروش _____>>>>> پیشنهاد و فروش در کمترین زمان نکته اصلی در مدارک و اطلاعات پیش آماده و تقریبی: هر چیزی که باعث شود محاسبات پیچیده و زمان گیر به انتخاب هایی ساده و سریع تبدیل شود نمونه هایی از مدارک پیش آماده: - لیست قیمت کالا ها - لیست تلفن های ضروری - لیست محصولات یا خدمات شرکت - زمان تحویل خدمات کالا - دستور العمل های بازرسی - محاسبات تقریبی - دستور العمل در خط مونتاژ - و .... برای مثال در خط تولید مهندسی فروش در صنایع نظامی: - پوسترهای نظامی جهت بازآموزی ها - پوسترهای نظامی در خصوص قابلیت های تسلیحات و فروش - محاسبات تقریبی موقعیت یابی و هدایت و هدف گیری - سناریو، چک لیست و دستورالعمل اوضاع عمومی و بحرانی - تجهیزات پیش ساخته همچون خانه، دیوار و پل و ... وجود این موارد یعنی در کمترین زمان و با کمترین مشغولیت ذهنی یک نیاز و درخواست به بهترین نحوه پاسخ داده می شود. تقدیم به جناب @Overdose که دنبال جواب های سریع در کمترین زمان است.
  17. 1 پسندیده شده
    انتقال فناوری ممکن است یا باید تمام خودمان چرخ را بسازیم؟ اول باید به یک سوال مهم جواب دهیم، سوال مهمی که همه از خود می پرسند ولی جواب درستی داده نمی شود. چرا می توانیم موشک تولید کنیم ولی خودرو سازی ما منجر به پراید می شود؟ با تفکیک بخش های علمی، فناوری و تولید صنعتی بهتر می توان مشکلات را متوجه شد. واحد علمی در شرکت بصورت مشخص روی اطلاعات پایه علمی مثل ضریب درگ، آیرودینامیک و ... کار می کند و بیشتر با همکاری با دانشگاه ها و موسسات علمی اقدام به مستند سازی و تولید مدارک علمی فنی می کند. این مدارک با واحد فناوری تبادل شده و سعی در تامین نیازها و ایجاد افق علمی برای تولید و طراحی فناوری دارد. کار مشترک مابین خودروسازی و دانشگاه های ما در ایران بسیار محدود و فاقد برنامه جامع بوده و در عمل بخش فناوری را مجبور به طراحی و مهندسی تقریبی می نماید که پرهزینه و پرخطا است. ذکر این نکته ضروری است که واحد علمی به سوالات واحد فناوری پاسخ می دهد و درصدد است با بسط این سوالات چشم انداز بزرگتر از جواب آری یا خیر ایجاد کند. در یک شرکت با توجه به هزینه و راهبرد خدمات بخشی از کارها بصورت درون سازمانی و بخشی بصورت برون سپاری انجام می شود. گاهی یک فناوری از یک شرکت یا مخترع خریده و توسعه داده می شود. تبدیل علم به فناوری واحد فناوری و طراحی در خودروسازی قوه محرکه محسوب می شود. این واحد هر خودرو را بر بخش های کوچک و مختلف تقسیم کرده و هر بخش را در واحد مستقل خود طراحی و بهینه می کند. بخش ها معمولا شامل بدنه، سیستم محرکه، انتقال قدرت، سیستم تعلیق، برق و سیستم جانبی بوده که بر روی بهبود آن ها و فناوری های نوین مربوط کار میشود. بهبود فناوری باعث کاهش مشکلات خودرو در طول عمر کاری می شود و خط تولید را ارتقا می بخشد. همچنین با توسعه فناوری در ایده ها و طرح های جدید پیش نمونه هایی ساخته می شود که در خودروهای نسل بعد قابل استفاده خواهد بود. مواردی که در فناوری و طراحی مدنظر قرار می گیرد شامل کوچکی، سادگی ،ارزانی، کارایی، مصرف کم، بقا و ماندگاری، ایمنی و قابلیت حل یک مشکل است. در خودرو سازی ایران واحد فناوری بها داده نشده و در عمل خروجی مناسبی از آن دیده نمی شود. خلا واحد فناوری می بایست سبب بررسی نقاط ضعف و حل مشکل تولید فناوری شود ولی در عمل بدلیل وجود منبعی به نام تولید تحت لیسانس و درآمد زایی بدون زحمت، این بخش بدون برنامه و بدون بودجه هدفمند رها می شود و به طور قطع هیچ پرسشی از واحد علمی نخواهد داشت. همین مساله سبب می شود تمامی تغییر آپشن ها در ماشین های ایرانی شامل بدنه، چراغ و استفاده از موتور دیگر وسیله باشد. در حقیقت شرکت های خودروسازی معتاد و وابسته به شرکت های خارجی شده و واحد فناوری را به عنوان قوه محرکه خود رها کرده اند. در مورد خط تولید باید دانست که این بخش در حقیقت یک خط مونتاژ کار است که بدون فکر باید از بخش فناوری و طراحی تغذیه شود تا یک کار سری و ثابت را انجام دهد و تولید کند. در حقیقت چابکی کلید موفقیت خط تولید است در حالی که خط تولید خودرو در ایران بسیار سنگین و پر هزینه است. نیروی مازاد در خط تولید باعث ایجاد هزینه اضافه و کاهش سود دهی می شود. بویژه که این نیروها بیشتر سفارشی و فاقد انگیزه، خروجی و مهارت کافی هستند. تلفات بالا قطعات در خط تولید از دیگر عوامل افزایش هزینه خط بوده که ناشی از کیفیت نامناسب قطعات مصرفی است. لازمه رفع این معضل ردیابی مشکل توسط بخش کنترل کیفی است که باید آمار درستی از مشکلات ارائه داده و راهکار حل آن را ارائه دهد. البته مدیریت شرکت نیز پیگیری کرده و منابع نامناسب را اصلاح یا تغییر دهد. متاسفانه در این بخش شاهد کاهش عمدی کیفیت و افزایش تلفات را شاهد هستیم. عدم وجود منابع متنوع و مطمئن باعث می شود که به خاطر تنها یک قطعه به راحتی خط تولید دچار توقف و ضرر شود که در این شرایط انبارداری مواد مصرفی و داشتن چند منبع متفاوت بسیار مهم است. نکته دیگری که در صنایع خودروسازی ما مشهود است، بحث خدمات پس از فروش و فروش قطعات یدکی است که به عنوان یک بازار سودآور شناخته می شود در حالیکه در خودروسازی های خارجی تلاش برای کاهش نیاز خودرو به خدمات تعمیراتی به عنوان یک نکته سودآور در فروش شناخته می شود و خودروها پس از طی یک عمر ده ساله اوراق و جایگزین می شوند و قطعات یدکی برای حوادث جاده ای بیشتر مطرح می گردد تا فرسودگی خودرو در حالیکه در ایران فرآیند تعویض قطعات از ماه اول تولید شروع می شود. تمامی موارد بالا در صنایع موشکی ما بدلیل تحریم، فشار حملات اسرائیل و بازرسی های خارجی و تلاش برا حفظ و تداوم خط تولید به سطوح قابل قبول رسیده اند. صنایع موشکی ما هیچ راه حل ساده ای برای فرار از تلاش ندارند و مجبورند که بخش فناوری خود را تقویت کنند و در غیر این صورت شکست هایشان سبب زیرسوال رفتن صندلیشان می شود. باید مطمئن بود که اگر فروش موشک به ایران مجاز بود هرگز شاهد پیشرفت موشکی نبودیم. چیزی که سردار حاجی زاده در یک مصاحبه تلویزیونی در مورد خرید موشک های اسکاد بلوک شرق به آن اشاره کرد. مخالفت رهبر انقلاب با خرید موشک به روایت فرمانده هوافضای سپاه این تصویر ساخت چرخ از نو نیست، بلکه مهندسی معکوس و تلاش برای کسب دانشی است که نمی دهند و جز با خواستن بدست نمی آید این موضوع بیان متفاوت از جمله معروف "نیاز مادر اختراع است" می باشد که در نبرد ها به شکل افزایش میزان تلاش برای پیروزی با قطع امید نیروها از کمک و عدم امکان تسلیم و عقب نشینی دیده می شود. این موضوع در عرصه موشکی بواسطه تحریم ها ایجاد شده است. نکته: در مورد قیمت و عدم رقابت قیمتی باید گفت که این صحبت ما تا زمانی که هزینه تحقیقات رو از هزینه تولید جدا نکنیم قابل انجام نیست چون بعد از تثبیت تکنولوژی ما در غزه لبنان و یمن با حداقل وسایل موشک های موفقی ساختیم و نشون دادیم که تونستیم هزینه ها رو کاهش بدیم
  18. 1 پسندیده شده
      نبرد خلیج لیته ( Battle Of Leyte Gulf )   نبرد خلیج لیته یک نبرد قاطع هوایی و دریایی بین قوای متحد ایالات متحده و استرالیا در مقابل نیروی دریایی امپراتوری ژاپن در طی جنگ جهانی دوم بود که به مدت 4 روز ( 23 تا 26 اکتبر 1944 ) به طول انجامید . این جنگ در سطح های مختلفی نظیر : نبرد رادیویی ، سطحی ، زیرسطحی و علمیات آبی خاکی انجام گرفت.   نقشه ی خلیج لیته   نبرد زمانی شروع شد که نیروهای آمریکایی به جزیره ی فیلیپینی لیته در 20 اکتبر 1944 حمله کردند . نبرد شامل چهار زد و خورد اصلی میشد به نام های : نبرد دریایی Sibuyan ، نبرد تنگه ی Surigao ، نبرد دماغه ی Engaño و نبرد off Samar میشد . نیروی دریایی امپراتوری ژاپن تلفات سنگینی مانند غرق شدن کشتی سرفرماندهی خود را متحمل شد .   آتش گرفتن ناو هواپیمابر سبک آمریکا USS Princeton   ژاپن چهار ناو هواپیما بر ، سه نبردناو ، شش رزمناو سنگین ، چهار رزمناو سبک ، یازده ناوشکن و همچنین 300 هواپیما و بالای 10.500 سرباز را از دست داد . تلفات نیروی های متحدین ( آمریکا ، استرالیا ) بالغ بر یک رزمناو سبک ، دو اسکورت رزمناو ، دو ناوشکن و یک اسکورت ناوشکن میشد .   نتیجه ی این نبرد تحقیر ناوگان سطحی ژاپن و تسلط نیرو های متحدین بر اقیانوس بود .   عکس هایی ناب و زیبا از این نبرد :   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/h63439.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g287972.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g287970.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g287969.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g287962.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g281663.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g281662.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g281660.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270553.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270546.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270542.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270453.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270437.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270431.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270430.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270398.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270395.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270375.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270359.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g270357.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g47305.jpg][/url]   نبرد یوتلند ( Battle Of Jutland )   نقشه ی نبرد یوتلند   نبرد یوتلند که توسط آلمانی ها Battle of the Skagerrak خوانده می شود در مورد درگیری حدود 100.000 مرد و 250 شناور به مدت سه روز ( از 31 ماه می تا 1 ژوئن 1916 ) است . آغاز این جنگ زمانی بود که نیروی دریایی بریتانیا با یک اسکادران کشتی آلمانی در دریای شمال نزدیکی یوتلند دانمارک مواجه شد . این جنگ تنها رویارویی نبردناو بریتانیایی 'dreadnought' با شناور های آلمانی در جنگ جهانی اول بود .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/423px-Scheer.JPG][/url] دریابان Reinhard Scheer   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Nw_beatty_01.png][/url] ادمیرال Sir David Beatty   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/John_Jellicoe2C_Admiral_of_the_Fleet.jpg][/url] ادمیرال Sir John Jellicoe   فرمانده ناوگان دریاهای آزاد آلمان دریابان " Reinhard Scheer " قصد حمله به ناوگان تجاری دریایی انگلستان در دریای شمال را داشت. که انجام این امر با فریب خوردن ناوگان Admiral Beatty پیش بینی میشد . چون ناوگان Admiral Jellicoe در فاصله ای بسیار دور در بندر Scapa Flow اسکاتلند لنگر انداخته بود ، قصد آلمانی ها نابودی ناوگان Admiral Beatty قبل رسیدن بقیه ناوگان انگلستان از Scapa Flow بود زیرا ناوگان آلمان از قدرت لازم برای درگیری با مجموع این دو ناوگان انگلستان برخوردار نبود .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/800px-HMS_Warspite_and_HMS_Malaya_during_the_battle_of_Jutland.jpg][/url] HMS Warspite و HMS Malaya دیده شده در حوالی ساعت 2 بعد از ظهر از ناو HMS Valiant   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/HMS_Lion_28191029.jpg][/url] HMS Lion ناو سرفرماندهی ناوگان Beatty درحال سوختن بعد از شلیک توپ ناو آلمانی Lützow   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/SMS_Seydlitz_damage.jpg][/url]  SMS Seydlitz صدمه دیده   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/800px-InvincibleBlowingUpJutland1916.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/HMS_Indefatigable_sinking.jpg][/url] غرق شدن HMS Indefatigable    به هر حال ، نیروی دریایی آلمان بعد از این که رمزهای مخابراطی اش توسط کدشکن های انگلیسی کشف رمز شد ، با دو قوای انگلیسی رو در رو شد . نیروی دریایی آلمان 11 شناور و 2.500 ملوان را از دست داد این درحالی است که نیروی دریایی بریتانیا تلفات شدید تری را متحمل شد که شامل : 3 رزمناو ، 3 رزمناو زره پوش ، 8 ناوشکن و بالای 6000 مرد می شد . آلمانی ها معتقدند که پیروزی این نبرد برای آنها بوده است هرچند که بعد از آن رویارویی جدی با نیروی دریایی بریتانیا در دریای شمال نداشتند .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/443px-Seeschlacht_Vergleich.jpg][/url] پروپاگاندای آلمان ها     نبرد میدوی ( Battle Of Midway )   نقشه ی منطقه   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Battle_of_midway-deployment_map_svg.png][/url] استقرار نیرو ها بنا بر گفته ی William Koenig   نبرد میدوی ( 4-7 ژوئن 1942 ) بین نیروی دریایی امپراتوری ژاپن و ایالات متحده درگرفت . این نبرد یکی از تعیین کننده ترین نبرد های دریایی جنگ جهانی دوم در منطقه ی اقیانوس آرام به حساب می آید . جنگ به برتری نیروی دریایی امپراتوی ژاپن بر آمریکا پایان داد و به آمریکا و متحدانش اجازه داد حالتی آفندی به خود بگیرند .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/415px-Isoroku_Yamamoto.jpg][/url] ادمیرال ایزوروکیو یاماموتو   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/399px-Fleet_Admiral_Chester_W__Nimitz_portrait.jpg][/url] ادمیرال چستر نیمیتز   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/637px-Midway_Atoll.jpg][/url] جزایر میدوی چند ماه قبل از جنگ   برنامه ی فرمانده ی ناوگان ژاپن ادمیرال ایزوروکیو یاماموتو این بود که با گرفتن جزایر میدوی ، ناوگان هواپیمابر آمریکا در اقیانوس را از پایگاه خود یعنی پرل هاربر بیرون بکشد و سپس آن ها را نابود کند . برنامه ی ژاپنی ها تاسیس یک پایگاه هوایی در جزایر میدوی بود . اما کد های ارتباطی ژاپنی ها توسط ماموران آمریکایی شکسته شد و ادمیرال چستر نیمیتز برای آنها در جزیره کمین گذاشت .   http://gallery.military.ir/displayimage.php?album=lastupby&cat=0&pid=150964&uid=270#top_display_media هواپیمای آمریکایی در حال حمله به رزمناو ژاپنی Mikuma   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/G13065_USS_Yorktown_Pearl_Harbor_May_1942.jpg][/url] ناو هواپیما بر USS Yorktown در پرل هاربر چند روز قبل از نبرد   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/547px-AkagiDeckApril42.jpg][/url] کشتی سرفرماندهی ژاپن Akagi   در این نبرد تلفات ژاپن 4 ناوهواپیمابر ، یک رزمناو سنگین ، تقریبا 250 هواپیما و حدود 3000 مرد بود در مقابل تلفات آمریکایی ها یک ناو هواپیمابر ، یک ناوشکن و حدود 150 هواپیما و 300 مرد جنگی بود .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Sinking_of_japanese_cruiser_Mikuma_6_june_1942.jpg][/url] رزمناو Mikuma لحظاتی قبل از غرق شدن   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/USS_Yorktown_hit-740px.jpg][/url] لحظه ی برخورد اژدر شلیک شده از هواپیمای Nakajima به ناو Yorktown   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Hiryu_f075712.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/800px-TBDs_on_USS_Enterprise_28CV-629_during_Battle_of_Midway.jpg][/url] USS Enteprise در طول جنگ   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/800px-Hiryu_burning.jpg][/url] The Hiryū لحظاتی قبل از غرق شدن   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/800px-Starr_080604-6331_Unknown_orchidaceae.jpg][/url] بنای یادبود میدوی   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g312018.jpg][/url] منظره ای از عرشه ی Yorktown   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g17056.jpg][/url] انفجار انبار نفت در میدوی پس از حمله ی ژاپن   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/g32320.jpg][/url] غرق شدن USS Hammann   نبرد دریای فیلیپین ( Battle Of The Philippine Sea )   نقشه ی نبرد   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Ray_Spruance.jpg][/url] ادمیرال Raymond Spruance یکی از فرماندهان آمریکا در این جنگ   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/450px-Admiral_Raymond_A__Spruance_bust_01.jpg][/url] مجسمه ی ادمیرال Raymond Spruance در سرسرایی به نام خود وی در کالج جنگ دریایی آمریکا   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/481px-Marc_Mitscher.jpg][/url] ادمیرال Marc Mitscher یکی دیگر از ادمیرال های آمریکا در این جنگ   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Ozawa11.jpg][/url] ادمیرال Jasiburo Ozawa یکی از فرماندهان ژاپن در این جنگ   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/465px-KakujiKakuta.jpg][/url] ادمیرال Kakuji Kakuta یکی دیگر از فرماندهان ژاپن در این نبرد   جنگ دریایی فیلیپین ( 19-20 ژوئن 1944 ) یک نبرد دریایی شدید بین نیروی دریایی امپراتوری ژاپن و ایالات متحده بود که این نبرد مانع سنگین شدن کفه ی ترازوی در فعل و انفعالات حمل و نقل دریایی به نفع ژاپنی ها شد .   این نبرد هنگام عملیات آبی-خاکی جزایر ماریانا در طی جنگ های اقیانوس اتفاق افتاد . این نبرد آخرین درگیری عظیم ناوهای هواپیمابر بین آمریکا و ژاپن بود . در این نبرد پنجاه شناور آمریکایی و ناوگان متحرک ژاپنی درگیر بودند .   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Japanese_aircraft_carrier_Zuikaku_and_two_destroyers_under_attack.jpg][/url] یک ناو هواپیمابر ژاپنی و دو ناوشکن زیر آتش آمریکایی ها   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Bomb_hits_near_USS_Bunker_Hill.jpg][/url] فرود بمب در نزدیکی USS Bunker Hill   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Battle_of_the_Philippine_Sea.jpg][/url] نمایی از این جنگ USS Albacore   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10270/Vraciu_June_19_1944_downed_six.jpg][/url] خلبان ستون Alexander Vraciu شش هواگرد را در یک عملیات شکار کرد   یک F6F-3 در حال فرود بر روی USS Lexington   مهارت و آموز برتر خلبان های آمریکایی و فناوری رادار به آمریکا این اجازه را داد تا 3 ناو بزرگ هواپیمابر ژاپن و بیش از 480 هواپیما را در نبردی دو روزه که توسط ژاپنی ها به دلیل تلفات نامتناسب با نام مستعار Marianas Turkey Shoot خوانده میشد ، داد . علاوه بر پیروزی در این نبرد از دست دادن 130 هواپیما و آسیب های جزئی وارده به ناوشکن ها از دیگر نتایج این جنگ برای ایالات متحده بود .     نبرد آتلانتیک ( Battle Of The Atlantic )   نبرد آتلانتیک که از 3 سپتامبر 1939 تا 8 می 1945 به طول انجامید یکی از طولانی ترین و پر اهمیت ترین درگیری دریایی در جنگ جهانی دوم بود . شش سال جنگ طولانی گواه چندین زد و خورد بین زیردریایی ها و ناوشکن های آلمان نازی و کاروان های متفقین است .   نیرو های متفقین در طی جنگ جهانی دوم برای داشتن کشتی های بازرگانی در تعداد بالا همراه با کشتی های اسکورت در تعداد محدود یک سیستم کاروانی را به کار گرفته بودند . کنترل بر ترابری موجود در اقیانوس آنتلاتیک برای کشوری همانند بریتانیا که کشوری جزیره ای است و از لحاظ غذا ، مواد خام ، نیرو و تجهیزات وابسته به آمریکای شمالی امری بسیار حیاتی و ضروری بود .   نیروی دریایی آلمان برای مقابله با نظام کاروانی متحدین گروه های چندگانه ی آفندی زیردریایی تشکیل داد که با نام " گله ی گرگ ها " شناخته میشود . اما متحدین برای محافظت از کاروان ها با استفاده از تکنیک های ضد زیردریایی و ساخت هواپیما با برد بلند و همچنین ناوهواپیما بر توانستند برتری بیشتری نسبت به آلمان پیدا کنند .  نتیجه ی این نبرد ها به نفع متفقین بود . آنها توانستند بر خطوط ترابری دریایی تسلط پیدا کنند و همچنین موفق به غرق کردن 780 زیردریایی در ازای 3500 شناور تجاری و 175 کشتی جنگی شدند .   مترجم : علی جعفری   :rose: شادی روح شهیدان 8 سال دفاع مقدس صلواتی عنایت فرمایید :rose: مخصوصا شهید اکبر مختاری   تمام حقوق این نوشته متعلق به military.ir میباشد و کپی از آن تنها با ذکر نام military.ir درج لینک صفحه بلامانع است. لازم به ذکر است کپی بدون ذکر منبع مخالف شرع و مرام پژوهشگری است .
  19. 1 پسندیده شده
    چند عکس دیگر از نبرد میدوی :   USS Albacore   یک F6F-3 در حال فرود بر روی USS Lexington               عکس های نبرد های آتلانتیک به اضافه ی چندین عکس از U-Boat های دوست داشتنی که به علت محدودیت نتونستم توی تاپیک بزارم !!! :   دریاسالار دوینتز ، فرمانده ی نیروی دریایی آلمان نازی                                                                
  20. -1 پسندیده شده
    درباره دوگانه “موشک - نیروی هوایی”، در ظاهر همه چیز به همان داستان “هزینه - فایده” یعنی همان اصل مهم حاکم بر تمام تصمیم گیریهای جوامع انسانی بر می گردد. اکنون پهپادها با هزینه های تولید، نگهداری، آموزش، و جایگزینی بسیار پایین تر نسبت به هواپیماهای جنگی بسیاری از مأموریت های آنها را انجام می دهند. ترکیب ماهواره ها، رادارها، آواکسها، و پهپادها توانایی بی مانندی را در اختیار نیروهای بکارگیرنده آنها قرار داده است به گونه ای که حتی دقت واحدهای دیگر عملیاتی مانند توپخانه معمولی و موشکی را نیز افزایش چشمگیری داده اند. از سوی دیگر کشوری مانند ایران ادعا کرده است که هزینه تولید موشکهای نقطه زن و زمین به زمین را به یک دهم عُرف جهانی کاهش داده است. این ادعا اگر برای کشوری همانند ایران درست باشد، قطعا” برای کشورهای غربی که خداوندگار صنعت و روش‌های مؤثر تولید صنعتی هستند آسان‌تر هم خواهد بود، پس چرا آنها همچنان بر توسعه قدرت هوایی تأکید می کنند؟ نکته بسیار مهم اینجا است که پرتاب کننده های موشکهای زمین به زمین، زمین به هوا، رادارها، و همچنین یگانهای پهپادی زمانی توانایی انجام عملیات دارند که امکان انجام چنین عملیاتی را داشته باشند!!! نه اینکه به محض خروج از آشیانه های نگهداری خود هدف حملات هوایی دشمن (پهپادی یا جنگنده) قرار گرفته و نابود شوند!!! در هیچ جنگی نیروهای مستقر در روی زمین قادر به جایگزینی و برتری بر نیروهای روی هوا نبوده و نخواهند بود. برای اثبات این امر نیازی به داشتن تحصیلات و تجربه و پول و ... نیست. کافیست بار دیگر که با هواپیما سفر کردید در کنار پنجره نشسته و به ویژه در زمان برخاست هواپیما به زمین نگاه کنید. یک خودرو در حال حرکت را نشان کرده و خود را به جای راننده آن بگذارید. آن راننده چه دیدی بر هواپیمایی که شما در آن نشسته اید دارد؟ آن راننده چه دیدی از خیابان های اطراف و خودروهایی که در چند صد متری وی در حال حرکت هستند دارد؟ شما چه دیدی بر آنها دارید؟ شما از آسمان نه تنها بر هدف خود یعنی آن خودرو بلکه بر تمامی خودروها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، ... اطراف آن هدف هم تسلط دارید. از آسمان به زمین نگاه کردن با از زمین به آسمان نگاه کردن اصلا” قابل مقایسه نیست. از آسمان به زمین نگاه کردن همانگونه که شهید ستاری در آن سخنرانی معروف اشاره کرد با زندگی معمولی تفاوت دارد. حفظ برتری هوایی، پایش هوایی، و توان رهگیری مؤثر چیزهایی نیستند که نیرو های موشکی حتی گونه نقطه زن آنها بتوانند جانشین آن شوند.
  21. -1 پسندیده شده
    هیچکدام از این مواردی که گفتید نه تنها ناقض اصل هزینه - فایده نبود، بلکه تأییدی بر آن بود. فقط نکته اینجا است که آنچه برای من و شما ممکن است هزینه (یا فایده) باشد،‌ لزوما” برای دیگران صادق نیست. ممکن است در راهبرد بنده، استقراض از بانک مرکزی برای ساخت یک آزادراه یک هزینه با تبعات دهشتناک اقتصادی باشد ولی برای شما یک فایده چرا که از دیدگاه شما اشتغال‌زایی زیادی به دنبال داشته باشد. مثال واضحتر همین جنگ هشت ساله خودمان با عراق است که از دید حکومت یک پیروزی بود چرا که به ثبات آنها انجامید و این فرصت را به آنها داد تا مخالفان خود را در سایه جنگ و شرایط اضطرار سرکوب کنند، ولی عده ای آن را یک فاجعه اقتصادی برای کشور می دانند که برنامه های توسعه کشور را دهه ها عقب انداخت. در پایان هم برنده یک راهبرد نظامی یا جنگ گروهی است که این هزینه - فایده را دقیق تر و برپایه های داده های راستی آزمون شده انجام داده باشد.
  22. -1 پسندیده شده
    فکر نکنم با تمام بحث هایی که در این تاپیک و چند تاپیک دیگر در طول سالیان گذشته شده است دیگر کسی تردیدی داشته باشد که یگانهای موشکی به هیچ عنوان نمی توانند و نخواهند توانست جایگزین یک نیروی هوایی پویا و کاربردی شوند. از سوی دیگر واقعیت این است که با وجود همه ادعاها، راهبرد موشکی جناب شمخانی و دوستان هرچه بوده تاکنون امتحان خود را پس نداده است و البته شاید یک دلیل آن این باشد که خود این راهبرد مانع از آزمایش شدن خودش شده است. به بیان دیگر دشمنان از ترس موشک باران شدن زیرساخت‌های صنعتی و نظامی خود جرأت تازش به ایران را نداشته اند که نشان از موفقیت این راهبرد دارد. دلیل دیگر هم می تواند این باشد که برخلاف شانتاژ رسانه ها، شاید اصولا” کشورهای دیگر قصد جدی و برنامه ریزی شده برای تازش به ایران نداشته اند. به هرحال هرچه بوده است، دو سه دهه گذشته را بدون جنگ و خونریزی در مرزها و درون کشور پشت سر گذاشتیم. از سوی دیگر مشخصا” نمی توان به کمبود بودجه یا فناوری به عنوان بهانه ای برای وضعیت اسفبار کنونی نیروی هوایی استناد کرد: - هزینه های طراحی، ساخت، و نگهداری یک شهر موشکی اگر از هزینه های مشابه برای یک پایگاه هوایی بیشتر نباشد، قطعا” کمتر نیست. - درباره نیروی هوایی، برخلاف صنعت موشکی، نیازی نبود از صفر شروع کنیم و بسیاری از زیر ساخت‌ها در کشور وجود داشت. صنایع هوایی ایران از اوایل دهه پنجاه خورشیدی تعمیرات اساسی بسیاری از پرنده های نیروی هوایی را انجام می دادند و کارشناسان زیادی در این زمینه در داخل و خارج از کشور آموزش دیده بودند. فناوری ساخت جنگنده ای مانند اف -۵ دستیافتنی تر از موشک هایی مانند موشک خرمشهر بود. - در طول سه دهه گذشته تنها بخش بسیار کوچکی از نوسان گیری های سالیانه ای که حکومتیان از نرخ دلار، طلا، خودرو، تعرفه ها و مالیات ها، تفاوت بهای نفت در بودجه با بهای واقعی، ... به جیب زده اند کافی بود تا اکنون نیرویی هوایی حتی به مراتب قدرتمند تر از نیروی هوایی شاهنشاهی داشته باشیم. - با مشاهده گفتگوهای اخیر سرهنگ حمزه ای با خلبانان نیروی هوایی کاملا” متوجه می شوید که عزیزان خلبان که در درون نیرو هستند و قطعا” از ما و شما بهتر می دانند که آنجا چه خبر است، چه دل پُری دارند. به ویژه گفتگوی ایشان با سرهنگ اصغر شفیعی به مناسبت سالروز شهادت جناب ابوعطا را تماشا کنید. هر دوی این بزرگواران خلبانان پس از جنگ هستند و در درون خود این سیستم پرورش یافته اند. - توسعه نیروی هوایی فقط توسعه سخت افزاری در زمینه خود هواپیماها نیست. آیا شما دوستان توسعه زیر ساختی، نرم افزاری، آموزشی هم در نیروی هوایی مشاهده کرده اید؟ چند پایگاه جدید هوایی در کشور در چهار دهه گذشته درست شده است؟ کدام یک از پایگاههای قدیمی به درستی و راستی بازسازی شده اند؟ چند رزمایش مشترک با کشورهای دیگر انجام شده است؟ چرا بوی گند دستشویی های مهم‌ترین پایگاه هوایی کشور از چند ده متری قابل استشمام است؟ چرا خلبانان گرامی فیزیک بدنی درستی نداشته و بسیاری از آنها شکم به هم زده اند؟ اگر جملات بالا را چند بار با دقت و بدون تعصب بخوانید متوجه می شوید که اصلا” و ابدا” اراده و خواستی برای کمک به نیروی هوایی وجود نداشته است. خواستن، توانستن است و نتوانستن ناشی از نخواستن! حال دلیل این امر چیست، بحث جداگانه ای است. به عنوان نمونه دکتر سورنا ستاری سه سال پیش گفت موتور اوج قرار بود بیست سال پیش از آن به تولید انبوه برسد. چه شد که گروه شهید ستاری از رهبری نیروی هوایی حذف و تمامی برنامه های توسعه نیروی هوایی برای چند دهه متوقف شد؟ چرا خبر شهادت این گروه با تأخیر به عموم اعلام شد؟ چرا ابتدا اعلام شد هواپیمای ایشان در کیش، سپس در بندرعباس، و در نهایت در اصفهان سقوط کرده است؟ چرا بلافاصله پس از شهادت این بزرگوار، خانواده ایشان را از خانه های سازمانی ارتش بیرون انداختند؟ موضوع خیلی پیچیده تر از این حرف ها است. ولی هرچه بود و هست حداقل ما اکنون دارای یک نیروی موشکی پویا و کاربردی هستیم که در جای خود جای سپاس دارد. به بیان دیگر، سرکوب نیروی هوایی مانع از توسعه نیروی موشکی نشد. در بسیاری موارد دیگر، سرکوب یک راهبرد در کشور به پیشرفت راهبرد دیگر نیانجامید. برای نمونه، سرکوب واردات خودرو با وضع تعرفه های وحشتناک و یا سنگ اندازی در تولید مشترک خودرو با خودروسازان خارجی به پیشرفت و بالندگی خودروسازان داخلی نیانجامید. حذف یارانه سوخت به کاهش مصرف آن کمکی نکرد، ...
  23. -1 پسندیده شده
    پهپاد و موشک هیچکدام صیانت هوایی نمیاره و زمانی که آسمان نا امن باشه توان بخش های دیگه به زودی کاهش پیدا میکنه
  24. -1 پسندیده شده
    دوره جنگ الکترونیک گذشته خیلی وقته از جنگ ویتنام و جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی گذشته پدافند حتی زمین پایه ها هم مثل آنتن مخابراتی نیست که از خودش امواج به در کنه جنگ الکترونیک هر دو طرف جنگ بسیار پیشرفت کرده و باید به فکر چیز دیگری بود فکر می کنید چرا نیروهای نظامی در همه ابعاد به دفاع نزدیک رو آوردند؟!
  25. -1 پسندیده شده
    شما به جای منفی دادنها بچه گانه، نخست پست بنده را درست بخوان و پس از آن هم در مورد اخلالگر بیشتر مطالعه کن. گم نکردن هدف توسط جنگنده ها چه ربطی به اخلالگر دارد؟ در ضمن بحث کلی درباره جایگزینی موشک و جنگنده است و افغانستان و سودان هم جزئی از کشورهای جهان هستند. خدا پدر و مادر MR9 را برایش حفظ کند.