برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 2 شهریور 1400 در همه مناطق
-
3 پسندیده شدهبه نام خدا مشکل در جایگذاری موتور باعث تاخیر در برنامه توسعه Su-30SM2 روسی شد موتور سوخو-35 برای سوخو-30 اس ام استفاده خواهد شد مشکل به وجود آمده هنگام نصب موتور AL-41F-1S جنگنده سوخو-35 در هواپیمای محبوب تر سوخو-30 اس ام می تواند باعث به تاخیر افتادن برنامه توسعه Su-30SM2 یا همان Super Sukhoi شود. وزارت دفاع روسیه در حال حاضر قراردادی برای ساخت 24 سوخو-30 از نسخه SM2 امضا کرده است. این خبر سال گذشته توسط سرگئی شویگو (Sergei Shoigu)، وزیر دفاع ، بیان شده بود که اولین پرواز سوخو-30 اس ام 2 در اواخر سال 2020 انجام خواهد شد. با این حال ، تا امروز ، هیچ صحبتی از مونتاژ شدن نسخه آماده تست پرواز Su-30SM2 نشده است. روزنامه Isvestia در آخر هفته گزارش داد که در راستای مدرن سازی، توسعه دهندگان در حال حل مشکل نصب موتور AL-41F-1S ، که در حال حاضر جنگنده فوق مانور پذیر Su-35S به آن مجهز شده ، روی Su-30SM2 هستند. پروژه ارتقا سوخو-30 اس ام به اس ام 2 از سال 2015 که مهندسان روسی کار روی افزایش قابلیت های رزمی Su-30SM را شروع کردند، در حال پیگیری است. مدتی بعد رئیس جمهور، پوتین، دستور یکپارچه سازی Su-30SM و Su-35S تا حد ممکن را صادر کرد. روزنامه Izvestia ، به نقل از منابعش در وزارت دفاع ، بیان کرد که تصمیم اساسی برای مدرن سازی ناوگان Su-30SM به سطح SM2 گرفته شده است. طبق برنامه قرار است کار در سال 2027 به اتمام برسد. با این حال، گزارش قبلی همین نشریه گفته بود که تعدادی از هواپیماهای به روز شده برای هواپیمایی دریایی ارتش روسیه، در سال 2022 آماده خواهند شد. موتور AL-41F-1S برای Su-30SM2 از آنجایی که موتور AL-41F-1S یکی از عناصر مدرن سازی این جنگنده است، نصب موفق آن درهای نصب رادار Irbis (که Su-35 نیز به آن مجهز است) و سلاح های هایپرسونیک هوا به زمین در حال توسعه تحت پروژه تطبیق سوخو (Adapation-Su)، که هدف آن توسعه سلاح های جدید مشترک برای هواپیماهای جنگی کلاس سوخو است، را خواهد گشود. در مقایسه با AL-31FP فعلی که نیروی Su-30SM را تامین می کند، نیروی رانش موتور AL-41F-1S ، شانزده درصد و تا 14،500kgf افزایش یافته است. عمر عملیاتی موتور هواپیما هم، بدون اینکه افزایشی در وزن و ابعاد آن روی دهد ، 2 برابر خواهد شد و به 4،000 ساعت خواهد رسید. علت ارتقای سوخو-30 اس ام به سطح سوخو-35 می تواند ناشی از به روز رسانی تعداد بالایی از Su-30 های در حال سرویس در روسیه و همچنین مشتریان صادراتی آن باشد. در حالی که سوخو-35 مشتریان زیادی ندارد (چین و مصر تنها مشتریان شناخته شده هستند)، سوخو-30 چندین متقاضی از جمله بزرگترین آنها، هند، به همراه مالزی، الجزایر و چین دارد. روسیه برای جلب نظر هند به نسخه SM2 ، که به روز رسانی گستره هواپیمای Su-30MKI است، تلاش کرده است. اما سطح علاقه مندی طرف هندی نامشخص است. هند هنوز قرار داد خرید 12 فروند هواپیمای Su-30MKI ، که مجوز خریدش توسط شورای خرید دفاعی این کشور در سال 2020 صادر شد، را امضا نکرده است. رادار Irbis-E منبع: https://www.defenseworld.net/news/29485/Engine_Transplant_Problems_Delaying_Russian_Su_30SM2_Aircraft_Development
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم پس از دستگیریهای سال ۱۳۶۲ و در جریان بازجویی ها از اعضای حزب توده، محمد مهدی پرتوی (۱۳۲۶–۱۳۹۸) معروف به مهدی حقیقتخواه که با نام سازمانی ‘خسرو’ ریاست سازمان مخفی حزب توده در ایران را بر عهده داشت و همزمان رابط سازمان مخفی حزب توده با نظامیان متقاضی ارتباط با حزب نیز بود، به نکاتی اشاره کرد که علاقمندی و تلاش بیش از اندازه شوروی و عوامل آن در ایران برای دستیابی به اطلاعات جنگ افزارهای پیشرفته آمریکایی در خدمت ارتش ایران - از جمله جنگنده اف ۱۴ - را آشکار می سازد. پرتوی خود با ۴ نفر از افسران ارشد نظامی یعنی ناخدا بهرام افضلی (فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش)، سرهنگ بیژن کبیری (فرمانده یگانهای کماندویی ویژه)، سرهنگ هوشنگ عطاریان (فرمانده جبهه غرب و دستیار ویژه وزیر دفاع) و سرهنگ شمس ارتباط انفرادی برقرار کرده و با سایر نظامیان نیز از طریق شاهرخ جهانگیری و امیر معزز (مسئولین دو سر شاخه) مرتبط شده بود. جالب اینجاست که بیشتر متهمان این پرونده از جمله ناخدا بهرام افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش ایران اعدام ولی این شخص تنها به زندان درازمدت محکوم شد (حکم اولیه اعدام شکسته شد) که احتمالا” دلیلی همانند دلیل نجات مسعود رجوی از اعدام در زمان دستگیری توسط ساواک در زمان شاه، یعنی همکاری اطلاعاتی با دستگیر کنندگان، را دارد. به هر روی بد نیست که چکیده اعترافات ایشان درباره تلاشهای شوروی/حزب توده پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی برای دستیابی به اطلاعاتی از جنگنده اف ۱۴ را برای ثبت در انجمن یادآوری کنیم: - در سال ۱۳۵۸، کیانوری (نورالدین کیانوری دبیر اول حزب توده در ایران) چندین بار روی تهیه اطلاعات و اسناد فنی مربوط به ساختمان سلاحهای آمریکایی اف ۱۴، موشک فینیکس و موشک هارپن به من تاکید کرد و گفت که به دست آوردن این اطلاعات اهمیت جهانی دارد و در مبارزه تسلیحاتی بین دو سیستم (امپریالیسم و سوسیالیسم) فوقالعاده تاثیر خواهد داشت و خلاصه با کلی از این استدلالات، بر لزوم تلاش در این زمینه تاکید بسیار کرد. - من مسأله را با «بهرام، احمد و هوشنگ» که در آن موقع مسئولین تشکیلات مخفی بودند و زیر مسئولیت من کار میکردند و هر کدام چند ارتشی را زیر مسئولیت مستقیم خویش داشتند، در میان گذاشتم. از این میان، بهرام توانست از طریق کامران (برادر افشاری که توسط افشاری معرفی شده بود و با بهرام تماس داشت) که هُمافر بود و در پایگاه هوایی اصفهان کار میکرد و به دفاتر فنی اف ۱۴ و موشک فینیکس دسترسی داشت، مقادیری از کتابهای فنی مذکور را تهیه و برای من بیاورد که اینها نزد من ماند تا اینکه یک روز «جوانشیر »با من قرار خیابانی گذاشت (در خیابان وزرای سابق) و بسته حاوی کتابهای مذکور را از من گرفت و برد. - در آغاز سال ۱۳۵۹، یک روز کیانوری طی یک قرار خیابانی به من گفت که ارتباط با یک نفر «نماینده حزب برادر بزرگتر، همسایه شمالی» را به من خواهد داد و تاکید کرد که او در مورد تهیه بقیه اسناد و دفاتر مربوط به همان سلاحهای آمریکایی با تو صحبت خواهد کرد و تو آنچه را که میخواهد برایش تهیه کن و باز هم همان سفارشات و توجیهات قبلی را تکرار کرد. من سر قرار رفتم. با علامتِ یک کتاب در دست چپ که روزنامه تا شدهای لای کتاب قرار داشت و فرد شوروی با من تماس گرفت و جمله قرار رد و بدل شد (جملات را فراموش کردم) به هر حال او خود را «آران» معرفی کرد. در جلسه اول که ۷ یا ۸ دقیقه بیشتر طول نکشید، او قرار دفعه بعد و قرار علامتی را به من گفت و شماره تلفن مرا گرفت که اگر کاری داشت، با تلفن مرا به سر قرار احضار کند و رفت. پس از دیدار اول یا دوم بود که روزی «جوانشیر» با من قرار گذاشت و در خیابان مرا سوار ماشین خود کرد و بعد، سر راه «آران» را هم سوار کرد و به اتفاق به ساختمان مطب دکتر دانش واقع در خیابان مهناز عباسآباد رفتیم. کسی در مطب نبود و جوانشیر کلید آنجا را داشت. در آنجا، جوانشیر با آران مقداری روسی صحبت کردند و بعد جوانشیر مطالب «آران» را که فکر میکرد من خوب متوجه نشدهام، در مورد نحوه قرارگزاری و محل علامت و... به من به اصطلاح تفهیم کرد و باز هم روی تهیه کتابهای فنی که« آران» میخواست تکیه کرد. بعد من از آنها جدا شده و بیرون آمدم. - پس از آن هم چند نوبت دیگر آران را دیدم. او یکی دوبار مشخصات تایپشده کتابهای فنی را که میخواست (به زبان انگلیسی) به من داد و من هم آنها را به هوشنگ، احمد، و افضلی میدادم که هر کدام میتوانند تهیه کنند. مقداری را هوشنگ تهیه کرد که به «آران» دادم. - فرد دوم را پس از دو سه هفته دیدم. او اهل آذربایجان شوروی بود و «حسین» نام داشت (کیانوری از او به نام «مهندس» یاد میکرد). ارتباط من با حسین تا زمان نخستین بازداشت من در مرداد ماه سال ۱۳۵۹ ادامه داشت. حسین نیز در دیدارهایش با من فقط روی تهیه کتابهای فنی اف ۱۴، موشک فینیکس، هارپن و رادار اف ۱۴ تکیه میکرد و دو، سه بار هم او مشخصات تایپشده کتابهایی را که میخواست (به زبان انگلیسی) به من داد که من مثل سابق به هوشنگ و احمد دادم. مقداری از این کتابها نیز در طی آن مدت توسط هوشنگ و کامران (در ارتباط با بهرام) تهیه شد که من اصل یا کپی آنها (در صورتی که اصل را باید پس میفرستادم) به حسین دادم. «حسین »یک بار یک چمدان کوچک به من داد که حاوی یک دستگاه عکسبرداری از روی کتاب یا اوراق بود و گفت برای کم شدن حجم تجهیزات از روی کتابهای فنی مذکور عکس گرفته و فیلم آن را به او بدهیم (چند حلقه فیلم هم داد و گفت این فیلمها را در ایران نمیتوانند ظاهر کنند). - یکبار که افضلی با فرمانده نیروی هوایی سرهنگ معینپور ملاقاتی داشت او گفته بود که از نیروی هوایی چیز زیادی باقی نمانده است. یکبار هم افضلی (مدتها پیش) در مورد تعداد محدود باقی مانده از هواپیماهای اف ۱۴ که برای کنترل هوایی ایران به ویژه منطقه جنوب اهمیت زیادی داشت صحبت میکرد و اینکه عراقیها با ایجاد نقاط کاذب باعث به هدر رفتن موشکهای فنیکس این هواپیماها میشوند و به این ترتیب تعداد این موشکها به زودی تمام خواهد شد و اف ۱۴ بدون موشک فینیکس هم اثری نخواهد داشت. در مقابل او از قدرت نیروی هوایی عراق و اینکه عراق توانسته است تقریبا تمام هواپیماهای از دست داده در طول جنگ را جبران کند و از کشورهای مختلف به ویژه فرانسه هواپیما دریافت دارد، صحبت میکرد.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاین باور که فقط سامانه های کلد لانچ توانایی درگیری در تمام جهات رو دارند در کجا ریشه داره رو نمیدونم ولی اگر سامانه های هات لانچ این توانایی رو نداشتند چرا سامانه AEGIS که سال هاست عملیاتی هستش و عملا توان اتش نیروی دریایی امریکا است از لانچر MK-41 که هات لانچ هست استفاده میکنه؟
-
1 پسندیده شدهرمپ پایگاه یکم شکاری - اردیبهشت 1358 حک حروف IR ، قبل از حروف IAF روی بدنه فانتوم ها قابل مشاهده است. https://www.aparat.com/v/p4kLK
-
1 پسندیده شدهپس از فروپاشی شوروی اقمار ان وارث تسلیحات مختلفی شدند از جمله مولداوی که تعدادی میگ 29 را به ارث برده بود این کشور به دنبال بحران مالی 17 فروند از این جنگنده را برای فروش گذاشت.در این بین امریکایی ها هم برای جلوگیری از خرید انها توسط ایران و هم برای تحقیقات برروی ان تمامی انها را خریداری و به امریکا منتقل کردند.اولین دیدار پرنده شرقی مرموز و محققان امریکایی در پایگاه هوایی Wright-Patterson اوهایو اتفاق افتاد جاییکه یک فروند میگ 29 را به طور کامل از هم جدا کردند و بررسی ان را اغاز کردند.البته اولین اطلاعات از فالکروم در نوامبر 1977 توسط عکس های ماهواره ای به دست امریکایی ها رسیده بود به طوریکه بنجامین لامبرت نویسنده کتاب بحران درنیروی هوایی روسیه مینویسد با دیدن اولین تصویر از میگ 29 امریکا به این نتیجه رسیدکه شوروی موفق به ساخت رقیبی برای اف 16 و اف 18 شده است جالبتر انکه یک تحلیلگر ارشد دفاعی موسسه RAND بعدها اعلام میکند امریکا در اوخر همان دهه و درست در سال 1981 دستور ساخت نسلی جدید از جنگنده با قابلیت های تکنولوژی بالا را میدهد پروژه ای که بعد هابه تولید اف 22 ختم شد.البته امریکا نتایج بررسی خود بروری میگ 29 را به دلیل گمراهی دشمنان از از میزان اگاهی امریکا ازتوان ونقاط ضعف میگ 29 منتشر نکرد. البته بعدها نتایجی از نبرد هوایی میان میگ 29 ها و جنگندهای امریکایی چون اف 16 واف 14 و یا اف 15 اعلام شد که اغلب انها نبردهایی خونین و نزدیک را گزارش میکرد.به طوریکه در اولین تجربه پرواز با فالکروم ان را جنگنده ای که قابلیت تحمیل شکست به حریف به دلیل قدرت مانور بالا توصیف کردند.حتی Steiniger در توصیف این جنگنده گفته بود طراجی بدنه مناسب همراه با تسلیحات مناسب ان را قاتلی بیرحم کرده است و همچنین اضافه کرده بود موشک Archer AA-11 در مقایسه با رقیب امریکایی خود یعنیSidewinder از برد بیشتر و سیکر حرارتی قدرت مندتری برخوردار بود.Steiniger حتی افزوده بود قرار گرفتن یک لنز ساده یک طرفه من را قادر ساخته بود که موشک را در زاویه بالاتری نسبت به هدف شلیک کنم.البته همانطور که میگ 29 نکات قوت خوبی داشت دارای ضف هایی نیز بود به طور مثال خلبان سابق اف شانزده Mike Jaensch که در سال 1989 با یک میگ 29 پرواز کرده بود از قدرت و همچنین مانورپذیری ان به شدت تعریف کرده بود اما از رادار و قابلیت ارتباط بین جنگنده و خلبان وهمچنین مقدار ونحوه ارائه اطلاعات و وابسته بودن ان به ایستگاه های زمینی به عنوان نقطه ضعف یاد کرده بود.( در تصویر انتقال فالکروم ها توسط یک فروند سی 17 از مولداوی به امریکا دیده میشود) پ.ن 1: در سال 1989 یک فروند میگ 29 شوروی به خلبانی الکساندر میخائیلوف با فرار از اسمان شوروی و فرود در ترابوزان ترکیه به این کشور پناهنده شد البته ترکها به امید بهبود رابطه با شوروی با برگردادن این چنگنده به شوروی موافقت کردند و روز بعد کادر پروازی جدید از شوروی امده هواپیما را به شوروی برگرداندند.
-
1 پسندیده شدهسامانه های پرواز (1) فناوری پرواز کور نشانگر افق مصنوعی به سال 1929 ، توسط المر اسپری به دنیای هوانوردی معرفی شد . این نشانگر ، زاویه حرکت هواگرد در زمان گردش و همچنین زوایای بالا یا پایین آمدن دماغه هواپیما را در مقیاس درجه نشان می دهد. نخستین پرواز کور انجام شده در این سال (1929) یک هواگرد دوباله به هدایت خلبان آزمایشگر ، جیمز دولیتل ، مجهز به ارتفاع سنجی بود که چیزی در حدود 20بار از نمونه های موجود در آن زمان دقیق تر عمل می نمود . برای جایگزینی نشانگر گردش عمودی یا افقی ، وی "افق نمای مصنوعی " را ابداع نمود که وقتی هواگرد به طرفین گردش می نمود ، یا به بالا یا پایین میرفت ، وضعیت هواپیما را برای خلبان به نمایش در می آورد .
-
1 پسندیده شدهحمله به دومر موقعیت مکانی پل دومر در چند کیلومتری هانوی ( پایتخت ویتنام شمالی ) یکی از کلیدی ترین مسیرهای ارتباطی این کشور برای دریافت ملزومات و عبور کاروان های پشتیبانی از چین و هایفونگ ( تنها بندر فعال ویتنام شمالی ) محسوب می شد و به همین دلیل ، در جریان جنگ ، بارها هدف حملات سنگین هوایی ، بویژه در طول عملیات موسوم به Rolling Thunder ( تندر غلتان ) قرار گرفت . بااین وصف ، این پل ، به اولین هدف برای مهمات هدایت دقیق نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ( 11 ماه مه 1972 ) تبدیل گردید . علیرغم برنامه ریزی های دقیق و همچنین استفاده از مهمات غیر هدایت شونده ، حملات هوایی 10 ماه مه چندان موفقیت آمیز ارزیابی نگردید ، در نتیجه ، نیروی هوایی تصمیم گرفت تا یک حمله مجدد را به فاصله 24 ساعت ، در دستور کار خود قراردهد . برنامه ریزان نظامی آمریکایی برای افزایش درصد موفقیت ، تصمیم گرفتند تا در این تهاجم هوایی ، از چهار فروند جنگنده- بمب افکن F-4D جمعی وینگ هشتم تاکتیکی مستقر در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی تایلند که برای این حمله ، به شکل خاص ، به غلاف لیزری AN/AVQ-10 پیونایف مسلح شده بودند ، استفاده نماید . در این حمله ، سه فروند از چهارفروند جنگنده شرکت کننده ، به دو تیر مهمات هدایت دقیق 2000 پاوندی GBU-10 و چهارمی به دو تیر مهمات هدایت لیزری 3000 پاوندی GBU-11 ( ملقب به Fat Albert ) که پس از اصابت می توانست یک گودال به شعاع 41 فوت و عمق 13 فوت ایجاد کند ، مجهز می گردید ، ضمن اینکه این دسته چهارفروندی می بایست توسط یک دسته پروازی مشابه ، اسکورت می شد . با این حال ، بدلیل تراکم آتشبارهای دفاع هوایی مستقر در منطقه ، آرایش تهاجمی نیروی هوایی شامل بمب افکن ها ، اسکورت هوایی و جتهای حامل چف برهم خورد و در زمان حمله ، بمب افکن ها بالاجبار به تنهایی وارد عمل شدند . اما از بخت خوشایند نیروی هوایی ، شبکه دفاع هوایی ویتنام شمالی ، این دسته پروازی را ( بدلیل تعداد اندک هواگردها در مقایسه با حملات قبلی ) با دسته پروازی شناسایی اشتباه گرفت و به همین دلیل خدمه خوش شانس فانتوم های دی با یک آرایش فشرده وارد برد شلیک شده و بدون آنکه با واکنش شدید ویتنامی ها روبرو شوند ، با 8 تیر مهمات سنگین هدایت لیزری ، دو دهانه پل را هدف قرارداده و منهدم نمودند. شدت این حمله تا اندازه ای بود که پل فوق الذکر ، برای یکسال ، بلااستفاده ماند . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهضد چرخش مارپیچی ( spin) !!!!!!!! کاناردهای باز و بسته شونده 2در6 پایی نصب شده روی بخش دماغه تامکت وظیفه دارند تا در جریان آزمون های زاویه حمله زیاد هواپیما ، به خارج شدن آن از حالت سقوط مارپیچی (spin) کمک کنند . نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه تفنگداران ، نزدیک به 200 فروند فانتوم و در حدود 100 خدمه را بدلیل قرار گرفتن این جتها در چنین حالتی از دست دادند . در نتیجه هدف اصلی گرومن ، تولید یک هواگرد ضداسپین بود . سامانه رابط شهپر - سکان عمودی متحرک (ARI) به خلبان اف-14 کمک می نمود تا در هر زاویه حمله ای ، جت خوش دست خود را همچنان مانور پذیر نگاه دارد . این اولویتی مهم برای نیروی دریایی ارتش ایالات متحده بشمار می آمد . پی نوشت : محل استقرار این کاناردها ، درست بالای محل جایگیری توپ و بخش تحتانی آسمانه خلبان هست که در این تصویر در حالت باز قرار دارد صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم گربه سوار هفده روز از دی ماه سال 1360 گذشته بود که نیروی هوایی ارتش بعث عراق ، سیلی بسیار جانانه ای از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود . در این روز تاریخی ، سروان اسدا... عادلی به همراهی RIO ( کابین عقب) تامکت ، محمد مسبوق ، ۳ فروند میگ ۲۳ که در فرمیشن بسیار نزدیک به هم پرواز میکردند را با شلیک یک موشک فونیکس در حوالی جزیره خارک سرنگون کردند که از این لحاظ دارای رکورد سرنگونی سه جنگنده با یک موشک فینیکس میباشند . بعد از 3 دهه از این واقعه ، در چند روز اخیر ، مراسم تجلیلی از تکخالهای جت افسانه ای تامکت در موزه پرواز سیاتل برگزار گردید که سرهنگ اسدا... عادلی ، هرمن کوک و لری موزینسکی ( شکارچی فیترهای لیبیایی در خلیج سیدرا ) در آن حضور داشتند .در این مراسم هر سه خلبان سخنرانی کردند و بخش مهمی از این مراسم به بررسی پیروزیهای هوایی شگفت انگیز سرهنگ اسد ا... عادلی با هواپیمای F-14 اختصاص یافت . پی نوشت : ظاهراً پس از گذشت سه دهه از اتمام جنگ ، هنوز سلسله مراتب نیروی هوایی ارتش ، در بازگویی نبردهای هوایی ، همچنان در تردید به سر می برد . امیدواریم این وضعیت سریعتر بهبود پیدا کند .
-
1 پسندیده شدهبا سلام عقابهای پرو بال شکسته پیرو هدف قرار گرفتن ایگل های سعودی برفراز آسمان یمن ، جالب دیده شد که مروری بر تلفات رزمی ایگل های نیروی هوایی ارتش ایالات متحده از بدو شروع ورود بخدمت این پرنده رزمی به سازمان رزم ارتش این کشور گردد . جنگنده / بمب افکن اف-15 ایگل ، برای نخستین بار در 27 ژوییه 1972 به پرواز در آمد و از همان آغاز بعنوان رقیب سرسخت تامکتهای نیروی دریایی معرفی گردید.مشهور است که فشار "جی" وارد بر خلبان این جت رزمی ، آن چنان است که "جوراب" خلبان این جنگنده بعلت فشار بیش از حد وارده ، از ساق پای خلبان به پایین کشیده میشود . علاوه براین ، کرُی خوانی میان خدمه این جت در نیروی هوایی با خدمه زبده تامکت در نیروی دریایی ، باعث تولد جمله مشهوری شد که در تاریخ هوانوردی به یادگار ماند (ANY TIME BABY)!!! با این حال این جت محصول مک دانل داگلاس به مانند سلفش ، "فانتوم" ، جنگنده ای چِغِر و زمخت در آمد که بلحاظ زیبایی شناختی ، دست کمی از جنگنده ای که جانشینش شد ، نداشت . این پرنده نسبتاً بزرگ ، جنگهایی متعددی بخود دید که تنها دریکی از آنها ( عملیات طوفان صحرا ) تلفات رزمی در کارنامه آن به ثبت رسید . اولین سقوط : 17 ژانویه 1991 ( به روایتی دیگر 18 ژانویه ) ، یکفروند ایگل به رجیستر بدنه 1689-88 ، جمعی اسکادران تاکتیکی 336 ، به خلبانی سرگرد توماس کوریتز و افسر جنگ افزار ، سرهنگ دوم دانی هالند ، در حالی که مشغول اجرای ماموریت حمله به ستون های تانک ارتش عراق در نزدیکی بصره بودند ، هدف آتش توپخانه ضدهوایی حریف قرار گرفته و ساقط شدند . طبق اطلاعات موجود ، هردوخدمه کشته شدند . دومین سقوط : ایگل به رجیستر 1692-88 به ترتیب از راست به چپ : سرگرد توماس گریفیث و سرهنگ دیوید ابرلی به فاصله 24 ساعت پس ازاین حادثه ، ایگل دوم ، به رجیستر 1692-88 ، جمعی وینگ چهارم ، اسکادران تاکتیکی 335 ، به خلبانی سرهنگ دیوید ابرلی و افسر جنگ افزار سرگرد توماس گریفیث ، در جریان ماموریت شکار اسکاد ( نزدیک موقعیت "القیام " ) ، هدف موشک سام-2 عراقی واقع شد که براثر اصابت موشک ، خلبان بلافاصله کشته شد و کمک خلبان بدلیل اجکت در شرایط نامناسب ، بشدت مجروح گردید . اگر چه عملیات جستجو ونجات بلافاصله اجرا شد ، اما وی به اسارت درآمد . پی نوشت : از ایگل به رجیستر 1689-88 هیچ تصویری پیدا نشد !!!!!!
-
1 پسندیده شده182 تنها عکس به جا مانده از هواپیمای بال تلسکوپیک (خارج شونده ) NIAI RK-I . این طراحی از 1930 در شوروی سابق و در مرکز تحقیقات مهندسی هوا فضای لنین گراد شروع شد . ایده ی اصلی ساخت یک هواپیمای بال متغیر بود و یکی از راه های نامعمول ولی ساده ، برای رسیدن به این هدف استفاده از بال تلسکوپیک بود . در مدل اولیه NIAI RK یک پوشش پرده مانند از آلومینوم از کناره ی بدنه خارج شده و روی نیمی از بال را میپوشاند . در مدل بعدی که NIAI RK-I بود و به عنوان یک جنگنده طراحی میشد ، طراح پروژه Grigorii Ivanovich Bakshayev به سراغ پیکر بندی تاندم وینگ رفت و در این طراحی ، پوشش بال بین دو بال قرار میگرفت . تنها بال عقب دارای فلپ و ایلرون ( باله) بود . دم معمولی و بدنه به صورت یکپارچه و از آلومینوم سبک درست شده بود . قسمت تلسکوپیک به کنار بدنه متصل میشد و حالت آیرو دینامیک داشت . همچنین اسکلت هواپیما از چوب به آلیاژ سبک فولادی تغییر کرد . شخص ژوزف استالین پروژه را بسیار پسندید و اصرار داشت که قویترین موتور موجود در آن برهه که همانا مدل M-106 بود بر روی این هواپیما نصب شود . این نظر حضرت استالین به مانند دیگر دخالت های سیاسیون در امور غیر سیاسی به منزله ی ناقوس مرگ پروژه بود و باعث شد که هواپیما هیچگاه به مرحله ی تاکسی هم نرسد . زیرا خود موتور مشار الیه یک فاجعه ی به تمام معنا بود و هیچ گاه از شکست خارج نشد . طول هواپیما 8.8 m ، گستره ی بالها 8.2 m ، وزن با محموله 3,100 kg و بیشینه ی سرعت 150 km/h بود . همچنین دو توپ 20 میلی متری و دو تیربار 7.62 هم در دماغه ی هواپیما جانمایی شده بود . مدل اولیه NIAI RK :
-
1 پسندیده شدهبا سلام TIGER IN ACTION جنگ ، از یک نظر ، پدیده ای مذموم بشمار میرود ، اما زمانی که این پدیده زشت ، تبدیل به مفهوم ارزشمندی به نام دفاع می گردد ، صحنه های بدیع و خوشایندی را بوجود می آورد که سازنده صحنه های مُهیّجی از تاریخ یک ملت خواهد شد . کوتاه سخن ، اسکادران های تایگر نیروی هوایی ارتش ، بیشتر بعنوان یک راه حل موقت برای ورود جتهای جدیدتر اف-16 خریداری و به سازمان رزم این نیرو ، اضافه شدند ،اما پس از انقلاب اسلامی ، در کنار فانتوم ها ، تبدیل به ستون فقرات نیرو شده ودر دفاع مقدس نقش ارزنده ای را ایفا نمودند . در این میان ، گونه شناسایی تایگر با شناسه RF-5 هر چند در سایه فانتوم های شناسایی قرار گرفته بودند ، اما بدلیل اندازه بسیار کوچک ، برای اجرای عملیات های شناسایی تاکتیکی ، بویژه عکسبرداری پس از اجرای حمله فانتوم ها به یک هدف ، مناسب تر به نظر می رسیدند . تصویر فوق الذکر ، دقایقی پس از حمله IRIAF به تاریخ 23 سپتامبر 1980گرفته شده که جریان آن ، پس ازآنکه نیروی هوایی موفق شد خون یک فروند MIG-21MF و یک فروند AN-24TV مفلوک عراقی را در پایگاه هوایی کرکوک بر زمین بریزد ، یک فروند RF-5 به هدایت ستوان یکم خلبان ، مهدی بخشنده ، این صحنه را برای همیشه تاریخ به ثبت رساند .
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا نخستین پرواز پرنده ی سیاه 22 دسامبر 1964، پالمدل، کالیفرنیا. اولین پرواز کروز پرنده ی افسانه ای لاکهید با شماره بدنه ی 61-7590 توسط خلبان ارشد آزمایش، باب گیلی لند و در پشت آن یک اف-104 استار فایر با شماره بنده ی 60790 به خلبانی فیم ایستام. [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/SR-71-42.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/5.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/Bob-in-front-SR71.jpg][/url] باب گیلی لند
-
1 پسندیده شدهبا سلام داکوتای شرکت کننده در عملیات D-DAY تا جایی که در خاطرم هست ، این هواپیما بعد از خریداری ، تحت تعمیرات سنگین قرار گرفت ، دماغه آن تغییر کرد و به یک رادار هواشناسی مجهز شد وپس از آن به سازمان آب تحویل گردید . بعد از انقلاب ، رادار از این هواپیما جدا شد و این پرنده کهنسال و ارزشمند به نمایشگاه دائمی هوایی تهران منقل شد . این تصویر مربوط به چند سال پیش است و از وضعیت فعلی آن اطلاعی در دست نیست . پی نوشت : 1- این هواپیما اگر در آمریکا بود ، توسط موزه اسمیت سونیان خریداری و بازسازی می شد و مردم برای دیدن آن از نزدیک حاضر بودند ، پول هم پرداخت کنند . برعکس ، متاسفانه ما در نابود کردن میراث تاریخی خودمان ( در اینجا پرنده های قدیمی ) استاد و با مهارت هستیم .
-
1 پسندیده شدهبا سلام چه زود دیر می شود .....................!!!!!! پایگاه هوایی " شاو" کارولینای جنوبی ، ایالات متحده ، بهار 1354 دوره تخصصی جت شناسایی RF-4E نشسته از راست : مهرداد بیضایی / فرامرز ترابی / حسین مددی / صف شکن ، فریدون ذوالفقاری 20 خرداد 1365( سی سال قبل از امروز ) ماجرا از زبان امیر سرتیپ دوم خلبان ، فرج ا... فرسیابی ظهر 20 خرداد 1365 ، پس از پایان کلاس زمینی ، وارد ساختمان گردان شدم .از وضعیت پرسنل متوجه شدم ، اتفاقی افتاده !!! انگار بمب در داخل ساختمان منفجر شده بود !!!! تعداد زیادی بصورت انفرادی در گوشه ای خزیده و سر به زانو گذاشته و صورتشان را گرفته بودند . خلبانان و پرسنل شعبه تفسیر عکس گردان شناسایی به مانند افراد موجی ، شوک زده به این طرف و آن طرف می رفتند . صدای هق هق گریه چند نفر را بوضوح می شنیدم . جناب ملک محمدی را در یک گوشه پیدا کردم ، شانه هایش را گرفتم و بالا آوردم و پرسیدم : ملک ، چه شده ؟؟؟؟ صورتش از اشک خیس شده بود ، با همان صورت خیس و با بغض و گریه گفت : فریدون را زدند ...... انگار ساختمان 3 طبقه گردان شناسایی که هیچ ، کل دنیا به سرم کوبیده شد .!! حقیقتاً گردان شناسایی به معنای واقعی کلمه عزادار و یتیم شده بود . فریدون ذوالفقاری ، علیرغم بیماری فشار خون ، که او را از پرواز منع می کرد ، تا آخرین لحظات ، دست از اجرای سخت ترین ماموریتها برنداشت ، و به همراه محمود اسکندری ، یکی از متهورترین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد و در حقیقت نماد نیروی هوایی و ارتش بشمار می آمد و گزاف نیست که گفته شود ، 20 خرداد 1365 ، یکی از شوم ترین روزهای تاریخ ارتش ایران است . یادش گرامی و راهش پُر رهرو ........ پی نوشت : 1- یادمان باشد ، با چه کسانی هموطن هستیم ، یادمان باشد که برای حفظ این کشور از طمع دشمنان ، چه خونهایی بر زمین ریخت ، یادمان باشد ، امنیت فعلی ، ساده و ارزان بدست نیامده و یادمان باشد .................... 2- شهید سرلشکرخلبان ، فریدون ذوالفقاری
-
1 پسندیده شدهبا سلام مدال افتخار برای راسوی وحشی(1) جنگ ویتنام ، فارغ از بیلان نهایی آن ، موجب یک تغییر نگرش جدی به ماموریتهای نیروی هوایی در ارتش ایالات متحده شد . تا آن زمان و براساس ذهنیت ناشی از جنگ سرد ، نیروی هوایی استراتژیک که براساس طراحی و تولید بمب افکن های حامل مهمات هسته ای ایجاد شده بود ، در راس قدرت هوایی قرار داشت ، اما جنگ ویتنام و روبرو شدن با یک دشمن جدید ،تمامی پیش فرضهای قبلی را از میان برد و مفاهیم جدیدی را پدید آورد که یکی از این مفاهیم ، ظهور ماموریتهای ضد تشعشع بشمار میرود. جنگنده / بمب افکن F-105F سروان ( سرهنگ بعدی ) مرلین هانس دسلفسن (کابین جلو) با این وصف، در جریان جنگ ویتنام ، دو خلبان از اسکادران های وایلد ویزل نیروی هوایی ، مفتخر به دریافت نشان افتخار شدند که یکی از این دو ، سروان خلبان مرلین هانس دسلفسن محسوب می شد . این خدمه هوایی ارتش ایالات متحده بعنوان پرنده شماره 2 یک گروه تهاجمی در 10 مارس 1967 از مبداء پایگاه هوایی " تخلی" ( تایلند) ماموریت یافت تا یک گروه رزمی بمب افکن را برای اجرای یک ماموریت بمباران در شمال هانوی اسکورت نماید ، اما در جریان این ماموریت ، ابتدا رهبر دسته پروازی هدف قرار گرفت و ساقط گردید و پرنده وی نیز برای چندین مرتبه هدف آتش توپخانه ضد هوایی ویتنام شمالی قرار گرفت و حداقل از 7 نقطه دچار آسیب جدی شد ، اما وی با سرسختی هر چه تماتر ، نه تنها ماموریت را رها نکرد ، بلکه طبق برنامه تعیین شده ، علاوه بر اجرای ماموریت ضد تشعشع ، با شلیک موشک شرایک ، یک پرتابگر موشک سام -2 ویتنام شمالی را هدف قرار داده و منهدم نمود . نکته جالب ماجرا اینجاست که بر خلاف همه دستورالعمل های تاکتیکی ، برای محافظت از گروه پروازی ، 10 دقیقه در منطقه ای متراکم از آتش پدافند باقی ماند تا ماموریت بخوبی اجرا گردد .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم AVPRO یک شرکت انگلیسیست که در زمینه طراحی مفهومی هواپیما فعالیت دارد در اواخر دهه 1990 چندین کتاب و دیسکت در مورد چشم اندازهای این شرکت برای توسعه هوانوردی در آینده نزدیک منتشر شد. یکی از پروژه های شناخته شده و واقعی تر این شرکت پاد کپسول های معلق برای حمل نقل نیروها موسوم به EXINT-POD است که برای حمل و نقل نیروهای ویژه ، تخلیه خلبانان هواگردهای سقوط کرده و همچنین تخلیه زخمی ها از میدان نبرد طراحی گردیده است. این پاد تقریبا برای تمام هواپیماها و هلی کوپترهای مسلح و غیر مسلح ارائه گردیده و به نوبه خود طرحی امیدوار کننده است. این پروژه به طور جدی در نشریات این شرکت پوشش داده شده است. منیع: https://defence.ru/article/7097/
-
1 پسندیده شدهبا سلام: در این پست شما را با نام خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا چارلز یگر آشنا می کنم، امید است مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد. تا قبل از جنگ جهانی دوم اکثر هواپیما ها از نوع موتور پیستونی و نیروی جلو برنده آن ها (TRUST) فقط ملخ بود. در زمان جنگ جهانی دوم هر روز برای ساخت هواپیمایی که بتواند با سرعت بیش تر حرکت کند، روز شماری می کردنند. اما با هواپیمای ملخ دار، رسیدن به سرعت صوت سبب کنده شدن ملخ و سرنگونی هواپیما می شد و در این زمان راه حلی که بتواند به سرعت بالا دست یافت تلاش می کردند. درآزمایش با هواپیما های زیادی در هنگام رسیدن به سرعت صوت ملخ از جا کنده، یا ذوب می شد و هواپیما سرنگون می شد. بعدا برای رسیدن به سرعت صوت، از موتور جت که فاقد ملخ بود استفاده شد. اما چه کسی این شجاعت را داشت با هواپیمایی که فراتر از صوت حرکت کند، پرواز کند. چون همه خلبانان یک مرگ صدرصد را در پیش روی خود مجسم می کردند. از بین خلبانان آمریکایی چالرژ یگر داوطلب این کار می شود، مردی که بیش از 70 هواپیمای نیروهای دشمن را سرنگون کرده و در صد ها عملیات موفق ضربه سنگینی به دشمن می زند. بخاطر پرواز های بی شمارش و مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمایش توسط دیگر هواپیما ها و پدافند دشمن هفت بار از هواپیما به بیرون می پرد.( جت سون). وقتی که او برای اولین بار می خواست جت مافوق صوت را پرواز دهد همه می گفتند او دیوانه است و مرگش حتمی است. اما او با رشادت تمام هواپیمای جت مافوق صوت را به سمت آسمان هدایت و با بیسم تماس زمینی داشت که سرعتم دارد به صوت نزدیک می شود. هواپیما، کم کم به سرعت صوت نزدیک شد و هواپیما تکان بسیار شدیدی خورد و از مرز صوت گذشت و دیوار صوتی را با موفقیت از این آزمایش مرگ آفرین نام خود را، در فهرست اولین خلبان سوپرسونیک دنیا به ثبت رساند. بعد ها به افتخار این موفقیت نیروی هوایی آمریکا وی را از درجه سرهنگی به درجه سرتیپی مفتخر و وی را فرمانده تیپ و بلافاصله بازنشته کرد، چون فرمانده هان بالادست می گفتند کسی که این همه افتخارت را در کارنامه خود دارد لیاقت بیش تر از یک فرمانده تیپ را ندارد و بلافاصله باید بازنشسته گردد. !!!!
-
1 پسندیده شدهتوانایی های رزمی پهپاد چینی Wing Loong [aparat]meaVD[/aparat] عظمت تکرار نشدنی هوانوردی در دهه 60 میلادی [aparat]0qYxI[/aparat] رهگیری بمب افکن چینی H-6 توسط جنگنده های اف-15 [aparat]zSIuW[/aparat]
-
1 پسندیده شدهبا سلام بمباران استراتژیک ژنرال نیروی هوایی هنری . اچ . آرنولد ( 1950-1886) در حال پیاده شدن از پرنده ترابری تاکتیکی C-47 به سال 1944 در فرانسه ژنرال هنری آرنولد در ارتش آمریکا عمدتاً بدلیل خلق و خوی گرم خود مشهور شده بود و به همین دلیل در میان افسران زیردستش به HAP شهرت پیدا نمود . یکی از مهمترین وقایع دوران شغلی وی ، حضور موثر در دادگاه نظامی سرهنگ ویلیام میچل ( بانی و پدر ایجاد نیروی هوایی و تفکیک آن از نیروی زمینی ) بعنوان حامی و شاهد بشمار می آمد . وی پس از بررسی نظرات سرهنگ میچل ، بصورت طرفدار پرشور بمباران استراتژیک در آمد ، هرچند تعصبی روی این موضوع نداشت ، با این حال ، وی بعنوان پدر معنوی تاسیس مدرسه تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، نقش بسیار موثری در تقویت توان رزمی این کشور پس از جنگ دوم جهانی داشت . نکته بسیار مهم در خصوص این افسر ارشد ، هماهنگی نظرات وی با ژنرال کارل اسپاتز (بعنوان افسر ارشد وی ) بود که موجب گردید نیروی هوایی ، هویت مستقلی در ارتش بدست آورد .ژنرال هنری آرنولد با کمک دو نفر از زیردستانش و در یک بازه زمانی 9 ساله و براساس نظریات سرهنگ ویلیام میچل ، پایه گذار فرماندهی بمباران استراتژیک در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بودند .
-
1 پسندیده شدهاصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی با سلام: در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد. دوره : CYCLE از زمان شروع تا خاتمه انجام سوخت گیری هوایی از هواپیمای تانکر به هواپیمای سوخت گیرنده را ،یک دوره کامل سوخت گیری می نامند. علامت های هشدار دهنده : علامت های هشدار دهنده وجودشرایط خطر،احتیاط، و توجه را به گروه پروازی اعلام می کند. اعلام کننده : وسیله اعلام کننده،در زمان خطر،احتیاط، فعال می شود. همچنین این وسیله شرایط خطر و اعلام وضع عادی را بصورت مکانیکی، الکترونیکی،یا الکتریکی با صدایی شبیه سایر هشدار دهنده ها اعلام می کند. علامت شنوایی : علامت شنوایی،علامتی است که که قابل شنیدن به وسیله گوش انسان باشد علامت شنوایی / علامت اخطار: یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر را سریعا اعلام می کند،و باید به سرعت عکس العمل نشان داده شود. علامت شنوایی / حالت احتیاط: یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر احتمالی را نشان میدهد. اما ضروری نیست که سریعا عکس العمل نشان داده شود. نوع صدا : نوع صدا به صدایی گفته می شودکه،با نوسان،یا بدون نوسان شنیده می شود. پیغام صدا : یک جمله گفتاری،که به صورت مستقیم به گوش می رسد.
-
1 پسندیده شدهجروزالمپست: پرتاب موشکپدافندی شکست خورد روزنامه صهیونیستی جروزالمپست با اشاره به سومین شکست در پرتاب آزمایشی سامانه پدافندی «پیکان» نوشت که نظامیان همه حقیقت را در خصوص علت این شکست به عموم نمیگویند. به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالمپست یک روز پس از اعلام شکست پرتاب آزمایشی موشک پدافندی «پیکان» مقالهای تحلیلی منتشر کرد و نوشت که سران نظامی این رژیم، برای سرپوش گذاشتن بر شکست «شرمآور» این پروژه پدافندی، همه حقایق را به عموم نمیگویند. دیروز خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، از سومین شکست در آزمایش موشک پیکان خبر داد و نوشت که یک فروند موشک برای هدف قرار گرفتن شلیک میشود ولی پس از آنکه مشخص میشود موشک پدافندی توانایی هدف قرار دادن آن را ندارد، برای صرفهجویی، شلیکی انجام نمیشود. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اما ساعتی بعد بیانیهای منتشر کرد و مدعی شد که پرتاب این موشک هدف، به منظور ایجاد آمادگی برای آزمایشهای بعدی بوده است و در حقیقت قرار نبوده شلیکی به سمت این موشک هدف، صورت بگیرد. روزنامه جروزالم پست امروز، بیانیه وزارت جنگ و گزارش رویترز را در کنار هم گذاشت و بر اساس اطلاعات خودش نوشت که مقامات صهیونیست و نماینده پنتاگون برای مشاهده آزمایش موفقیتآمیز در سواحل «پالماهیم» گرد هم آمدند ولی دست آخر این شلیک آزمایشی، شکست خورد. جروزالمپست به جزئیات این شکست هم پرداخته و نوشته که یک فروند جنگنده متعلق به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، از صدها کیلومتر دورتر یک موشک به سمت ساحل شلیک میکند تا موقعیت هجوم موشکهای شهاب 3 به سمت اراضی اشغالی را شبیه سازی کند؛ سامانههای راداری و کنترل آتش نیز موشک را شناسایی میکنند و برای هدف قرار دادن آن آماده میشوند ولی در لحظه آخر که قرار میشود این موشک به سمت هدف پرتاب شود، مشخص میشود که «سامانه نتوانسته بر روی موشک مهاجم قفل کند.» سامانه پیکان (با نام عبری «ختص») پروژه مشترک شرکت «صنایع هوافضای اسرائیل» (IAI) و «بوئینگ» آمریکا است. این سامانه جزئی از یک سیستم دفاع موشکی چند لایه موسوم به «گیجکننده» (Stunner) است. «گنبد آهنین»، «فلاخن داود»، «پیکان 1» و «پیکان 2» دیگر لایههایی هستند که اسرائیل مدعی است میتوانند از راکتهای کوچک تا موشکهای بالستیک را هدف قرار دهند. تاکنون از این مجموعه تنها گنبد آهنین و تا حدی هم پیکان 2 عملیاتی شدهاند. http://www.tabnak.ir/fa/news/459274/%D8%AC%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF
-
1 پسندیده شدهhttp://gallery.milit.../1_28129~38.jpg http://gallery.milit.../1_28229~41.jpg http://gallery.milit.../1_28329~35.jpg http://gallery.milit...tul6denz58b.jpg http://gallery.milit.../180432_628.jpg http://gallery.milit...243/1532661.jpg آخ با پست محمد عزیز هم زمان شد ببخشید !
-
1 پسندیده شده