برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      64

    • تعداد محتوا

      9,527


  2. majid363

    • امتیاز

      37

    • تعداد محتوا

      958


  3. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      375


  4. Amirali123

    Amirali123

    Members


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      122



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 2 شهریور 1400 در همه مناطق

  1. 1 پسندیده شده
    چیزی که داریم آدم های پر پشتکار و دلسوز هست که با همه خارهای مسیر پای برهنه در این مسیر گام بر می دارن و از جونشون و از زندگیشون مایه میذارن و همین یک مورد باعث شده فعلا دوام بیاوریم امیدوارم ما قدر این ادم ها رو بدونیم
  2. 1 پسندیده شده
    همانطور که ما در زمینه پدافند کار کردیم، اسرائیل هم کار کرد دید ما تهاجم هواپیماها بود و دید انها موشک مسلما این سیستم ها شبیه هر سیستمی ضعف هایی دارند ولی قوت شان درس های خوبی برای ما دارد نکاتی که طرح گنبد آهنین، آرو و فلاخن رو خاص میکند عبارت اند - تولید بر اساس نیاز و ضعف در جنگ - تست در میدان نبرد - مستند سازی و تدوین دانش فنی بگونه ای که شرکت های دفاعی اسرائیلی طراح شدند - زیرسیستم ها به کل از شرکت های آمریکایی و کمی دیگر جاها تهیه شد که مدیریت پروژه کامل بود - تبلیغات بسیار هدفمند و خوب در نتیجه این راهبرد اسرائیل از مصرف کننده سیستم های پدافندی آمریکا مثل هاوک و پاتریوت به سازنده این سیستم ها و فروشنده تبدیل شد
  3. 1 پسندیده شده
    نگاهی به برنامه پدافند ضد بالستیک عراق ارتش عراق دردهه 80 میلادی در نمایشگاه بغداد از اولین موشک پدافند هوایی خود که برای انهدام موشکهای بالستیک طراحی شده بود رونمایی کرد و ادعای طراحی و تولید کاملا بومی ان را نیز کرد.البته طراحی این موشک بی دلیل هم نبود در هر صورت کشورهایی نظیر ایران و اسرائیل و سوریه و حتی عربستان تهدید کاملا موثر برعلیه عراق بودند. این موشک که FAW-1 نام داشت برای اولین بار در سال 1989 و طی برگزاری نمایشگاه دفاعی بغداد نمایش داده شده بود. البته باید از شباهت این پروژه با موشک چینی HQ-61 نیز گفت که پروژه ای مشترک میان چین ومصر بود و قطعا باید کمک های چین در انجام این پروژه در ثمر رسیدن ان به عراق نقش بزرگی را ایفا کرده باشد.این موشک بردی برابر با 10 مایل داشت و سرانفجاری نسبتا بزرگی نیز داشت و از هدایت نیم فعال راداری نیز بهره میبرد و بر اساس گزارشاتی در تست هایی بر علیه موشک اسکاد نیز شرکت کرده بود البته از موفقیت ان هیچگاه خبری منتشر نشد.از این پروژه بعد از جنگ سال 1991 اخباری به به بیرون درز نکرد.و به نظر این پروژه به دلایل مالی ویا حتی قطع انتقال فناوری های لازم برای تولید انبوه از جانب شرکت های خارجی کنسل شد. این کنیستر هم به احتمال زیاد برای همین پروژه بوده است
  4. 1 پسندیده شده
    قطعا بسیاری از ما عملیات تاریخی بلک بالک در خلال جنگ فالکلند میان ارتش بریتانیا و ارژانتین و طی مسافت 6500 کیلومتری توسط بمب افکن های ولکان بریتانیایی و سوختگیرهای متعدد برای رسیدن به این جزایر و انجام عملیات بر فراز ان را به خاطر داریم جالب است بدانید این گونه از این عملیات به هیچ عنوان مختص ان زمان نبوده است و دستکم بارها توسط ارتش های مختلف تمرین شده است. در اینجا به انجام این دست از تمرینات توسط ارتش فرانسه میپردازیم. عکس اول پروازی به مسافت 10000 کیلومتر توسط رافال های ارتش فرانسه از جزیره Réunion واقع در اقیانوس هند را نشان میدهد این جزیره از سال 1946 تحت حاکمیت فرانسه میباشد در این تمرین رافال ها با 5 مرتبه سوختگیری از تانکرهای A330 MRTT Phenixو عبور از کشورهای عربی به فرانسه میرسند. خوب در دو عکس زیر سفر سوخت رسانها از فرانسه به جزیره Réunion برای سوخت رسانی به جنگنده برای سفرشان به فرانسه را میبینیم .پرواز تانکر A330 MRTT Phenix از مبدا فرانسه به جزیره Réunion در این پرواز 11 ساعته خلبانان به استرحت و خواب هم پرداخته اند. در این عکس هم یکی از رافال ها مجهز به موشک کروز ASMP-A در یکی از ان 5 سوختگیری ها در راه بازگشت مشاهده میشود.
  5. 1 پسندیده شده
    Peacekeeper Rail Garrison در اواخر دهه 1980، مقامات نظامی ایالات متحده نگران این بودند که سیلوهای موشکی ثابت ایالات متحده، در صورت وقوع جنگ هسته ای با شوروی ، اهداف آسانی خواهند بود و به راحتی از بین خواهند رفت . به همین دلیل یک سیستم موشکی سیار توسط نیروی هوایی آمریکا طراحی گشت . Peacekeeper Rail Garrison ، یک زرادخانه هسته‌ای سیار متشکل از ۵۰ موشک MX بود که در واگن‌های قطار ویژه ای که توسط نیروی هوایی طراحی شده بود نگهداری می شدند . در این طرح از قطارها خواسته شده بود تا بیشتر زمان خود را در ساختمان‌های تقویت‌شده در اطراف کشور صرف کنند، اما در طول دوره‌های آماده‌باش کامل، آن‌ها می‌توانستند در حدود ۱۲۰۰۰۰ مایل از مسیر خط ‌آهن تجاری ، پراکنده شوند و تلاش شوروی برای نابود کردن آن‌ها را خنثی کنند. هر یک از ۲۵ قطار دو واگن باری حامل موشک‌های هسته‌ای را حمل می‌کردند. با باز کردن سقف واگن و بالا بردن یک پد مخصوص پرتاب، آنها حتی می توانستند سلاح های خود را در حال حرکت شلیک کنند. رونالد ریگان در سال ۱۹۸۶ در میان انتقادها مبنی بر غیر ضروری بودن و بیش از حد گران بودن این طرح ، برنامه‌هایی این طرح را تایید کرد. این پروژه تنها پنج سال بعد، یعنی زمانی که پایان جنگ سرد ، نیاز به دفاع هسته ای را کاهش داد ، ملغی گشت . یکی از ماشین‌های نمونه اولیه این طرح در حال حاضر در موزه نیروی هوایی آمریکا در دیتون اوهایو قرار داده شده‌ است. صرفاً برای میلیتاری / بن پایه ها : History - Wikipedia - NATIONAL MUSEUM OF THE US AIR FORCE
  6. 1 پسندیده شده
    حامل های هواپیمابر پرنده هوابرد های هواپیمابر ممکن است شبیه کاره‌ای علمی‌تخیلی باشند، اما نیروی دریایی آمریکا در واقع یک جفت از کشتی های هوایی مادر را در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم تجربه کرده است . U.S.S. Akron و U.S.S. Macon هر دو کشتی هوایی بودند که از هلیم برای شناور شدن در آسمان استفاده می‌کردند. برخلاف اکثر کشتی های هوایی ، این سازه های عظیم الجثه ۸۰۰ فوتی دارای آشیانه های هواپیما توکاری بودند که به آن‌ها اجازه پرتاب، بازیابی و ذخیره تعداد پنج هواپیمای دوباله Curtiss Sparrowhawk را می داد . این هواپیماها از یک دهانه T شکل در پایین بدنه پرتاب می شدند و در وسط هوا با پایین آوردن یک بازوی دیگر که به شکل طناب بندبازی بود و با استفاده از چنگک های هوایی که به بال های آنها متصل می شد در میان آسمان هواپیماها را بازپس می گرفت . نیروی دریایی امید زیادی به استفاده از Akron و Macon برای شناسایی داشت، اما هر دو کشتی هوایی حامل هواپیما در نهایت سقوط کردند. Akron در آوریل 1933 در سواحل نیوجرسی سقوط کرد و Macon در فوریه 1935 در نزدیکی کالیفرنیا قربانی یک طوفان گشت و دچار آسیب شد . نیروی دریایی آمریکا در مواجهه با مرگ حدود 75 خدمه این حامل ها ، برنامه های پروازی آنها را رها کرد. فیلم حادثه برای Akron در سال 1932 و آسیب رسیدن به باله حامل پی نوشت - همانگونه که می توان از موفقیت های دیگران درس گرفت و بهره برد از شکست هایشان هم می توان استفاده کرد . نگاه کامل و جامع به دیگران و نه بخشی نگری می تواند ما را سریعتر به جلو پیش برده و به اهدافمان نزدیک کند . صرفاً برای میلیتاری / بن پایه ها : History - Military History Now - AIRSHIPS
  7. 1 پسندیده شده
    تفاوت معنادار در تغییر استراتژی نیروی هوایی و دریایی ارتش ایالات متحده ، در اوایل جنگ ویتنام براین تصور قرار داشت که درهم کوبیدن عقبه دشمن ، با تکرار استراتژی جنگ دوم جهانی ( اعزام بمب افکن های سنگین و اجرای بمباران انبوه ، ) می تواند گِرِه گُشای بن بست این جنگ باشد ، اما در عمل این مساله بطور کامل محقق نگردید ، چنانکه در اثنای این این جنگ ، توان هوایی ارتش آمریکا برای انهدام پل راهبردی "تان هوا" متمرکز گردید تا کریدور اصلی ارتش ویتنام را بطور کامل قطع کند ، اما استفاده از مهمات غیر هوشمند 3000 پاوندی M-118 هرگز مثمرثمر واقع نگردید . براساس آنچه که در تاریخ نبردهای هوایی این جنگ به ثبت رسیده ، نخستین بمباران این پل در جریان عملیات رولینگ تاندر در تاریخ 28 ژوییه 1965 با استفاده از 8 تیر مهمات ام-118 توسط اسکادران تاکتیکی دوازدهم نیروی هوایی صورت پذیرفت . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  8. 1 پسندیده شده
    اسپارو AIM-7 E.2 در ایران در اوایل دهه 40 شمسی ، با عملیاتی شده فانتوم ها در نیروی هوایی ایران و افزایش تهدیدها از سوی عراق و اتحاد شوروی ، ارتش ایران بر این تصمیم قرار گرفت تا توانمندی های خود را در حوزه رزم هوایی با خرید موشکهای میان برد AIM-7 اسپارو ، افزایش دهد . به همین علت ، پس از مطالعات و بررسی های صورت گرفته و بر اساس تجربه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در ویتنام ، نیروی هوایی برای خرید اسپارو اعلام آمادگی نمود . با امضاء قرار داد میان ایران و شرکت سازنده ( ریتئون ) به سال 1968 ( 1345 شمسی ) نخست در حدود 300 تیر موشک برای جتهای فانتوم سری دی که به تازگی نیز تحویل داده شده بودند ، به قیمت هر تیر 57000 دلار خریداری شد . سه سال بعد ، یعنی در سال 1971 ( 1350 شمسی ) ، چیزی درحدود 400 تیر موشک AIM-7.E.2 مجددا برای نیروی هوایی سفارش داده شد که قیمت هر تیر موشک با کمی افزایش به 68000 دلار رسیده بود . دو سال بعد ، ( 1973 / 1352 شمسی ) ایران سفارشی بزرگتر ، در حدود 500 تیر موشک AIM-7 E.3 و پس از یکسال ( 1974/ 1353 ) ، سفارشی برای 60 تیر موشک ( به قیمت هر تیر 75000 دلار ) را به ریتئون ارائه نمود . باورود تامکتها در میانه های دهه 50 شمسی ، اینبار یک سفارش بسیار بزرگ ، چیزی در حدود 800 تیر موشک AIM-7 E.4 در بازه زمانی سال 1354 تا 1356 به نیروی هوایی با قیمت هر تیر 86000 دلار تحویل شد . علیرغم این تعداد انبوه ، برنامه ریزان نظامی ارتش به این نتیجه رسیده بودند که موشکهای تحویلی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند ، درنتیجه طبق یک برنامه از پیش تعیین شده ، چیزی در حدود 250 تیر موشک اسپارو از مدلهای تحویلی اولیه به ایالات متحده ارسال شد تا به استاندارد AIM-7 E.3 ارتقاء یابند که هزینه این ارتقاء برای هر تیر 23000 دلار تعیین شده بود . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  9. 1 پسندیده شده
    طومار صلح برای سرزمین پارس پنجاه سال با اشباح نیروی هوایی از یک نظر ، دهه چهل و پنجاه شمسی را میتوان دوران طلایی نیروی هوایی ایران بشمار آورد . در این دو دهه ، نیروی هوایی از یک شاخه ابتدایی و عقب مانده به یک نیروی پیشرفته و مدرن تبدیل شد که تا نزدیک به انتهای دهه نود شمسی ( 1397 ) ، همچنان قابلیتهای خود را ، گرچه با فراز و نشیب فراوان ، حفظ نموده است . با این وصف ، سال جاری شمسی ، پنجاهمین سالگرد ورود جنگنده - بمب افکن F-4 به سازمان رزم نیروی هوایی است که مرور فرآیند ورود این جت رزمی جالب به نظر خواهد رسید . در دهه هفتاد میلادی ، روابط میان اعراب و اتحاد شوروی با تحویل محموله های بزرگی از تسلیحات ، بخصوص جنگنده های رزمی از سوی این کشور ، به اوج خود رسیده بود و این مساله ، ایالات متحده را برآن داشت تا با تمام قدرت و در چهارچوب دکترین ریملند ( اسپایکمن ) ، از ایران حمایت کند، بویژه اینکه ، پهلوی دوم در اظهار نظری ، بیان نمود که قدرت گیری اعراب را به هیچ عنوان تحمل نخواهد کرد . در نتیجه ، برنامه ای که از انتهای دهه شصت میلادی با تحویل 16 فروند جنگنده اف-4 دی آغاز شده بود ، با قدرت ادامه پیدا کرد و به همین ترتیب ، سیل ویرانگر سفارشهای نیروی هوایی به شرکت مک دانل سرازیر شد . این سفارشها که در قالب پروژه "طومار صلح" تعریف شده بود ، در سال 1971 با تحویل 4 فروند RF-4E ، سال 1972 با تحویل 36 فروند F-4E ، دوازده فروند RF-4E در سال 1973 ، سی و شش فروند F-4E به سال 1974 ادامه یافت . بدین ترتیب ،درنهایت ماجرا ، 32 فروند F-4D، یکصد و هفتاد و هفت فروند F-4E و 16 فروند RF-4E ( بعلاوه حداقل 6 فروند فتوفانتوم های دُم سفید ) به نیروی هوایی ایران تحویل شد ، چنانکه IIAF بعد از نیروی هوایی آلمان ، به دومین کاربرفانتوم تبدیل گردید . این درحالی بود که فانتوم های ایرانی به شکلی خاص ، به تجهیزات پیشرفته APX-80 ( سامانه درخت جنگی ) ، کابین بهبود یافته ( طرح MOD.556) ، رایانه های دیجیتال کنترل آتش برای مهمات هدایت شونده اسپارو و همچنین سامانه ناوبری دیجیتال ARN-101 مجهز شده بودند . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  10. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم گربه سوار هفده روز از دی ماه سال 1360 گذشته بود که نیروی هوایی ارتش بعث عراق ، سیلی بسیار جانانه ای از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود . در این روز تاریخی ، سروان اسدا... عادلی به همراهی RIO ( کابین عقب) تامکت ، محمد مسبوق ، ۳ فروند میگ ۲۳ که در فرمیشن بسیار نزدیک به هم پرواز می‌کردند را با شلیک یک موشک فونیکس در حوالی جزیره خارک سرنگون کردند که از این لحاظ دارای رکورد سرنگونی سه جنگنده با یک موشک فینیکس می‌باشند . بعد از 3 دهه از این واقعه ، در چند روز اخیر ، مراسم تجلیلی از تکخالهای جت افسانه ای تامکت در موزه پرواز سیاتل برگزار گردید که سرهنگ اسدا... عادلی ، هرمن کوک و لری موزینسکی ( شکارچی فیترهای لیبیایی در خلیج سیدرا ) در آن حضور داشتند .در این مراسم هر سه خلبان سخنرانی کردند و بخش مهمی از این مراسم به بررسی پیروزیهای هوایی شگفت انگیز سرهنگ اسد ا... عادلی با هواپیمای F-14 اختصاص یافت . پی نوشت : ظاهراً پس از گذشت سه دهه از اتمام جنگ ، هنوز سلسله مراتب نیروی هوایی ارتش ، در بازگویی نبردهای هوایی ، همچنان در تردید به سر می برد . امیدواریم این وضعیت سریعتر بهبود پیدا کند .
  11. 1 پسندیده شده
    هوانیروز در عمل با آغاز تهاجم ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران ، شاخه هوایی نیروی زمینی ارتش (ISLAMIC REPUBLIC IRAN ARMY AVIATION )، با در اختیار داشتن نزدیک به 700 فروند بالگرد هجومی ،ترابری و شناسایی ، به تقریب یکی از قدرتمند ترین ناوگان هوانیروز را در آسیای جنوب غربی در اختیار داشت . مضاف براین ، نزدیک به 3000 خلبان و کمک خلبان و چیزی در حدود 9000 خدمه فنی در این نیرو مشغول بخدمت بودند که در نوع خود ، بی همتا بشمار میرفت . این نیرو در بازه زمانی 31 شهریور سال 1359 تا تیرماه سال 1367 بیشتر از 300000 پرواز عملیاتی انجام داد و موفق شد بیش از 10000 تن آذوقه ، مهمات و سلاح های مورد نیاز ، 260000 مجروح و 296000 رزمنده را جابه جا نماید . بالگردهای رزمی این نیرو نیز در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی ، 8000 تن مواد منفجره شامل مهمات 20 م.م ، راکتهای 2.75 اینچی هیدرا و موشکهای ضد زره BGM-71 تاو و در مواردی موشک AGM-65 ماوریک ( تصویر فوق ) را مورد استفاده قرار دادند . بدین ترتیب و به شکل خلاصه ، هر بالگرد عملیاتی در سالهای دفاع مقدس ، نزدیک به 500 ساعت پرواز رزمی را در کارنامه خود به ثبت رسانده که در نوع خود ، عملکردی جالب توجه و بی نظیر به نظر می رسد . صرفا" برای میلیتاری / MR9
  12. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم اسناد طراحی گربه دو دُم در حقیقت می توان چنین تحلیل کرد که تاریخ هوانوردی نظامی دو نقطه عطف را تا کنون تجربه نموده . نخستین نقطه ، ورود تاریخ هوانوردی به عصر جت با پرنده رزمی مسراشمیت ME-262 و دومین نقطه ، اتمام طراحی گربه افسانه ای گرومن بشمار می آید . در نتیجه به جرات می توان گفت که طراحی جتهای رزمی را می توان به دو دوره قبل و بعد از "تامکت" تقسیم نمود . سرطراحان شرکت گرومن با 54 فایل اسناد طراحی F-14 تامکت در جلوی محصول طراحی شده
  13. 1 پسندیده شده
    با سلام موشکهای هوا به هوای مادون قرمز جنگ افزاری برای تمام دوران باورود پیشرانه های جت به عرصه رزم هوایی از اواخر جنگ دوم جهانی ، تقریباً تمامی کارشناسان این حوزه بدنبال طراحی و تولید جنگ افزاری بودند تا تاخت و تاز جتهای رزمی در پهنه آسمان را تا حد قابل قبولی محدود نمایند . از یک نظر ظهور توپهای با نواخت تیر بالا ، یک راه حل موقت بشمار می آمد ، با این حال جنگ کره نشان داد که دوران استفاده از چنین تسلیحاتی در رزم هوایی ( البته به تنهایی ) بسرآمده و باید در جستجوی راه حل جدیدی بود . به شکل خلاصه ، این نیازمندی ، موجب ظهور مهمات جدیدی شد که اکنون موشکهای هوا به هوای مادون قرمز نامیده میشود. با این وصف ، بخش جستجوگر موشکهای مادون قرمز ، برای عملکرد بهینه ، نیازمند به استفاده از مواد شیمیایی خاصی داشت که قادر باشد تا نسبت به تشعشع حرارتی خروجی پیشرانه های جت ، واکنش مناسبی داشته باشد . تا حال حاضر ، در تولید بخش جستجوگر موشکهای مادون قرمز بطور معمول از دو ماده شیمیایی سولفید سرب و ایندیوم آنتی مونید استفاده می گردد که عملکرد آن در طول موجی در حدود 3 میکرومتر ( در صورت استفاده از سولفید سرب ) و 6 میکرومتر ( درصورت کاربرد ایندیوم آنتی مونید ) صورت می پذیرد . بدین ترتیب ، طبق یک قاعده کلی ، درجریان وقوع یک رزم هوایی نزدیک ، هر چه هدف ، سرعت بیشتری داشته باشد ، ردیابی و انهدام آن ، آسان تر خواهد بود . صرفا" برای میلیتاری / MR9
  14. 1 پسندیده شده
    با سلام: آموزش پرسنل نیروی هوایی ارتش قبل و بعد انقلاب در ایران و آمریکا ( قسمت سوم) ارتش ایلات متحده آمریکا از چهار 4 نیروی هوایی, نیروی زمینی, نیروی دریایی و تفنگ دار دریایی تشکیل شده است. خدمت سربازی در ارتش ایالات متحده آمریکا در زمان صلح اختیاری و در زمان جنگ اجباری می شود. اما بخاطر نبودن شغل در این کشور, اکثر جوانان از پسر و دختر خدمت سربازی را بعنوان یک شغل برای کسب درآمد انتخاب می کنند. مدت زمان خدمت سربازی بسته به سختی و راحتی خدمت به 4 گروه تقسیم می شود. 1- خدمت در نیروی هوایی 4 سال است. ( AIR FORCE) 2- خدمت در نیروی دریایی 3 سال است. (NAVY) 3- خدمت در نیروی زمینی 2 سال است.(ARMY) 4- خدمت در تفنگدار دریایی 1 سال است.(MARINE) راحت ترین خدمت در نیروی هوایی با 4 سال و سخت ترین در تفنگ دار دریایی با یک سال خدمت می باشد. سربازان در طی خدمت درست مثل یک پرسنل کادر کلیه آموزش های تخصصی و غیره را اموزش می بینند و درست حقوق مشابه پرسنل کادر اما کم تر از آن حقوق می گیرند. پس از اتمام دوره سربازی بعنوان پرسنل کادر ادامه خدمت می دهند. من از یک سرباز تفنگدار دریایی راجع به آموزش آن ها سوال کردم, وی گفت ما در زمستان باید با پوتین یخ آب یک رود خانه را بشکنیم و ارتفاع آب تا حدود گردن را از میان ان عبور کنیم چه کسی جرعت دارد نرود.!!! یا در هنگام آموزش نقشه خوانی جیره غذای ما را در یک ظرف در بسته در گوشه ای زمین یا جنگل پنهان می کنند و با دادن گرای قطب نما باید غذا را پیدا کنیم یا اگر نتوانیم از گرسنگی هلاک شویم. شکار درندگان و خزندگان ماننده مار و کباب کردن آن در بیابان و جنگل از دیگر آموزش های زنده ماندن می باشد. تفنگ داران دریایی به خاطر آموزش هایسفت و سختی که دیده اند, شروع کننده حمله در وحله اول به دشمن می باشند. تفنگ داران دریایی دارای ناو ناوچه, هواپیما هلی کوپتر و سایر ادوات جنگی زمینی می باشند.شما درخلیج فارس مشاهده می کنید که همیشه ناو جنگی تفنگ داران دریایی آمریکا منتظر حمله هستند نه نیروی دریایی امریکا. رنگ لباس تفنگ داران دریایی پلنگی خاکی با لکه هایی از رنگ سبز بود. آن ها سخت ترین مانور ها رابرای شکست دشمن انجام می دهند. در خدمت سربازی فرقی بین یک پسر و دختر نیست همه بصورت مخلوط به نسبت قد در صف اول الی آخر قرار می گیرند و سینه خیز رفتن و کلاغ پر ساده ترین آموزش های آنان است.در همه جا دختران و پسران سرباز در کلاس درس, نهارخوری باشگاه های شبانه ( دانسینگ) باهم هستند و فقط خوابگاه آن ها جداست. در خواب گاه دختران روزانه نگهبانی بصورت اجبار از کلیه دختران انتخاب می شود که در راس ساعت خاص نگبانی آن ها شروع می شود و محل استقرار آن ها ابتدای پلکان ورودی خواب گاه می شود. در ایران قبل از انقلاب هم دختران هم ماننده پسران برای شغل نظامی استخدام می شدند, اما آموزش نظامی آن ها سوا و کلاس درس آن ها هم سوا بود. و در سر صبحگاه بصورت صف مجزا می ایستادند. یک از دختران کلاس می گفت فرمانده ما به ما گفت با ایرانی و عرب زیاد صحبت نکنید چون آن ها فرهنگ ما را نمی فهمند و اگر یک دختر با آن ها صحبت کند فکر بد می کنند. در فرهنگ امریکا اگر دو پسر ایرانی که پس ازمدتی هم دیگر ندیده اند بهم برسند طبق معمول به هم دست میدهند و همدیگر را می بوسند چیزیکهبطور معمول در بین تمام ایرانیان حتی در کشور خودمان هم معمول است. اما در آنجا بوسیدن دو پسر یا مرد را بد می دانستند و فکر می کردند این ها همجنس گرا هستند!!! اما اگر در آنجا یک پسر و دختر هم دیگر را ببوسند خیلی خیلی عادی است.!!! ( البته فقط گونه ها را نه لب ها را). در کلاس درس ما در آمریکا دختر و پسر بصورت مخلوط در کلاس و میز بود. در هنگام ترک کلاس شاگردان آمریکایی اعم از پسر و دختر می بایست کلاس را تمیز می کردند و طی می زدند, ولی ما ایرانی ها از این کار مستسنی بودیم و از ما نمی خواستند. انشا ا... در قسمت چهارم مطالب دیگری عنوان می شود.
  15. 1 پسندیده شده
    با سلام ترکیب آموزش / سخت افزار ، تعیین کننده برتری هوایی به سختی می توان تاثیر قاطع برتری هوایی را در نبردهای صورت گرفته در قرن گذشته میلادی، انکار نمود . این مساله بخصوص در جریان مراحل نخست جنگ فرسایشی ایران- عراق (1988-1980) بوضوح قابل مشاهده است ، در حالی که نیروی هوایی ایران بشدت از تصفیه های بعد از انقلاب ، تضعیف شده بود ، اما با بازگشت پرسنل آموزش دیده که بعضاً بدون علت خاصی ، بازداشت شده بودند ، نفس نیروی هوایی عراق از همان ابتدا گرفته شد . بعنوان مثال ، در تاریخ 1359/7/8 ، در حالی که فقط هشت روز از شروع رسمی تجاوز عراق به حریم جمهوری اسلامی ایران می گذشت ، دو فروند جنگنده/ بمب افکن F-4E نیروی هوایی مسلح به 6 تیر مهمات مارک -82 ، یک زاغه مهمات عراقی را در فاصله 11 مایلی (20 کیلومتری اهواز) هدف قرار داده و منهدم نمودند . اما نکته جالب این ماجرا در انهدام این هدف نبود ، چرا که به شکل تصادفی ، یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که با تاکسی در امتداد بخش غربی اروند رود در حال حرکت بود ، بوضوح متوجه یک فروند فانتوم ایرانی شد که در ارتفاع 30 متری سطح زمین پرواز می کرد . هواپیما دور زد و به شکل روشن تلاش کرد تا تاکسی را در راید دوم ، از هستی ساقط کند، اگر چه این داستان عجیب به نظر می رسد ، اما در عین حال آزادی عمل فانتوم های ایرانی را بر فراز جبهه های نبرد بخوبی اثبات می نمود .
  16. 1 پسندیده شده
    با سلام سیبرهای ایرانی در پاکستان در اوج روابط ایران و پاکستان ، نیروی هوایی ارتش پاکستان که در جنگ 1965 بخش قابل توجهی از سازمان رزم خود را از دست داده بود ، در قالب اسکادران هفدم ، نمایش هوایی قابل تحسینی را به مناسبت روز نیروی هوایی در برابر دیده گان پهلوی دوم برگزار نمود ( اکتبر 1966 / مهر 1345) نمود . این نمایش نه تنها ، تشکر کوچکی از ایران برای پشتیبانی های پیدا و نهان از این کشور در برابر هند بود ، بلکه بیشتر بدان خاطرصورت گرفت که دست و دلبازی قابل توجه پهلوی به نحوی جبران شود . نیروی هوایی پاکستان بدلیل ضربات قابل توجهی که در برابر هند متحمل شده بود ، برای بازسازی نیروی هوایی خود دست به دامان ایران شد و بدلیل حضور در پیمان سنتو ، از شانس خود بخوبی بهره برداری نمود . در این زمان نیروی هوایی ایران درصدد بود تا تمامی سیبرها و تاندرجتهای خود را بازنشست نموده تا شرایط برای جذب تعداد بیشتری از جتهای جدید F-5A فراهم گردد . به همین بهانه ، ایران به شکل صوری ، به سال 1966 تعداد 90 فروند جت کاناداایر F-86 MK.6 را بواسطه یک شرکت سویسی خریداری نمود و به بهانه کمبود تاسیسات فنی جهت بازبینی و ارتقاء این جتها ، همه آنها را به پاکستان ارسال نمود . با این خرید غیر قابل باور ، نیروی هوایی پاکستان موفق شد در اوج تحریم ها ، سه اسکادران هفدهم ، هیجدهم و نوزدهم خود را بازسازی نماید و این هواپیماها در جنگ بعدی با هند ( 1971) نقش غیر قابل تصوری را ایفا نمودند .
  17. 1 پسندیده شده
    به نام خدا   نخستین پرواز پرنده ی سیاه     22 دسامبر 1964، پالمدل، کالیفرنیا. اولین پرواز کروز پرنده ی افسانه ای لاکهید با شماره بدنه ی 61-7590 توسط خلبان ارشد آزمایش، باب گیلی لند و در پشت آن یک اف-104 استار فایر با شماره بنده ی 60790 به خلبانی فیم ایستام.   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/SR-71-42.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/5.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10338/Bob-in-front-SR71.jpg][/url] باب گیلی لند  
  18. 1 پسندیده شده
    با سلام    داکوتای شرکت کننده در عملیات D-DAY              تا جایی که در خاطرم هست ، این هواپیما بعد از خریداری ، تحت تعمیرات سنگین قرار گرفت ، دماغه آن تغییر کرد و به یک رادار هواشناسی مجهز شد وپس از آن به سازمان آب تحویل گردید . بعد از انقلاب ، رادار از این هواپیما جدا شد و این پرنده  کهنسال و ارزشمند به نمایشگاه دائمی هوایی تهران منقل شد .  این تصویر مربوط به چند سال پیش است و از وضعیت فعلی آن اطلاعی در دست نیست .    پی نوشت :   1- این هواپیما اگر در آمریکا بود ، توسط موزه اسمیت سونیان خریداری و بازسازی می شد و مردم برای دیدن آن از نزدیک حاضر بودند ، پول هم پرداخت کنند . برعکس ، متاسفانه ما در نابود کردن میراث تاریخی خودمان ( در اینجا پرنده های قدیمی ) استاد و با مهارت هستیم .
  19. 1 پسندیده شده
    با سلام    مدال افتخار برای راسوی وحشی(1)         جنگ ویتنام ، فارغ از بیلان نهایی آن ، موجب یک تغییر نگرش جدی به ماموریتهای نیروی هوایی در ارتش  ایالات متحده شد . تا آن زمان و براساس ذهنیت ناشی از جنگ سرد ، نیروی هوایی استراتژیک که براساس طراحی و تولید بمب افکن های  حامل مهمات هسته ای ایجاد شده بود  ، در راس قدرت هوایی  قرار داشت ، اما جنگ ویتنام و روبرو شدن با یک دشمن جدید ،تمامی پیش فرضهای قبلی را از میان برد و مفاهیم جدیدی را پدید آورد که یکی از این مفاهیم ، ظهور ماموریتهای ضد تشعشع بشمار میرود.       جنگنده / بمب افکن F-105F  سروان  ( سرهنگ بعدی ) مرلین هانس دسلفسن   (کابین جلو)      با این وصف، در جریان جنگ  ویتنام ، دو خلبان از اسکادران های وایلد ویزل نیروی هوایی ، مفتخر به دریافت  نشان افتخار  شدند که یکی از این دو ، سروان خلبان   مرلین هانس دسلفسن  محسوب می شد .   این خدمه هوایی ارتش ایالات متحده  بعنوان پرنده شماره 2  یک گروه تهاجمی  در 10 مارس 1967 از مبداء پایگاه هوایی " تخلی" ( تایلند) ماموریت یافت تا یک گروه رزمی بمب افکن را برای اجرای یک ماموریت بمباران در شمال هانوی اسکورت نماید ، اما در جریان این ماموریت ، ابتدا رهبر دسته پروازی هدف قرار گرفت و ساقط گردید و پرنده وی نیز برای چندین مرتبه  هدف آتش توپخانه ضد هوایی ویتنام شمالی قرار گرفت و حداقل از 7 نقطه  دچار آسیب جدی شد ، اما وی با سرسختی هر چه تماتر ، نه تنها ماموریت را رها نکرد ، بلکه  طبق برنامه تعیین شده ، علاوه بر اجرای  ماموریت ضد تشعشع  ، با شلیک موشک شرایک ، یک پرتابگر موشک سام -2 ویتنام شمالی را هدف قرار داده و منهدم نمود . نکته جالب ماجرا اینجاست  که بر خلاف همه دستورالعمل های تاکتیکی ، برای محافظت از گروه پروازی ، 10 دقیقه در منطقه ای متراکم از آتش پدافند  باقی ماند تا ماموریت بخوبی اجرا گردد . 
  20. 1 پسندیده شده
            2FL  هواپیمایی تک نفره برای پرواز های تفریحی ست که از طراحی به شدت غیر معمولی برخودار است و در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی در سویس به طراحی و تولید رسید . این پرنده با عباراتی همچون "هواسر بدون نشیمن سخت بال " یا گلایدر پا برخاستی توصیف شده است . Canard 2FL  زاییده ذهن خلاق هانس فارنر مهندس ایرودینامیک سوئیسی ، بود . این پرنده دارای یک بدنه ی باریک که فقط به قدر بزرگ بود که بتواند صرفا خلبان را در حالت نشسته در خود جای دهد ، درب هایی در زیر بدنه که خلبان پاهای خود را از ان بتواند خارج کند تا نقش پیشران جهت برخاستن از زمین و نیز ارابه ی فرود را ایفا کند . پیش بال (کانارد) نسباتا بزرگی در نوک دماغه این پرنده قرار دارد ، و همان طور که از نام آن بر می آید از ویژگی های شاخص طراحی ان است . بخش اصلی تامین کننده ی برا ، بالی ست که در پیکره بندی خاص این پرنده در بالای دم V شکل آن قرار گرفته است . ایرفیول (سطح مقطع) بکار رفته در کانارد دارای طراحی " Wortmann FX-67-170 " می باشد .از توسعه بیشتر این کانسپ طرح Canard Aviation Canard SC پدید آمد که به تولید انبوه رسید .           مشخصات عمومی ·         Crew: 1 ·         Length: 4.5 m (14 ft 9 in) ·         Wingspan: 13.5 m (44 ft 3 in) ·         Wing area: 13 m2 (140 sq ft) ·         Airfoil: Wortmann FX-67-170 ·         Empty weight: 50 kg (110 lb) Performance ·         Never exceed speed: 100 km/h (62 mph; 54 kn) ·         Maximum glide ratio: 31 ·         Rate of sink: 0.6 m/s (120 ft/min)   ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////   با تشکر از sedmammad
  21. 1 پسندیده شده
      Aeroprogress T-720  پروتوتایپ یا صرفا کانسپتی ، روسی و ظاهرا متعلق به دهه 90 میلادی ست که ناکام مونده و اطلاعات بسیار ناچیزی از این پروژه در سطح نت وجود داره که در حد همین چند خطی ست که خدمت شما ارائه میشه : Aeroprogress T-720 هواپیمایی 2 سرنشینه و سبک وزن  بود که به منظور انجام  ماموریت های آموزشی و پشتیبانی نزدیک هوایی طراحی شد . این پرنده دارای 8 جایگاه حمل سلاح در زیر بال ها و یک پاد حمل توپ در زیر بدنه بود . حداکثر وزن برخاست آن 4500 کیلوگرم ، حداکثر سرعت آن 750 کیلومتر بر ساعت ، و برد آن معادل 1400 کیلومتر عنوان شده است و نیروی پیشران آن را یک دستگاه موتور توربوپراپ RKBM TVD-1500  با توان  970 کیلو وات که مجهز به ملخی با 6 تیغه بود تامین می کرد . 
  22. 1 پسندیده شده
    با سلام      بمباران استراتژیک      ژنرال نیروی  هوایی هنری . اچ . آرنولد ( 1950-1886) در حال پیاده شدن از پرنده ترابری تاکتیکی C-47 به سال 1944 در فرانسه     ژنرال هنری آرنولد در ارتش آمریکا عمدتاً بدلیل خلق و خوی گرم خود مشهور شده بود و به همین دلیل در میان افسران زیردستش به HAP  شهرت پیدا نمود . یکی از مهمترین وقایع دوران شغلی وی ، حضور موثر در دادگاه نظامی  سرهنگ ویلیام میچل ( بانی و پدر ایجاد نیروی هوایی و تفکیک آن از نیروی زمینی ) بعنوان حامی و شاهد بشمار می آمد . وی پس از بررسی نظرات سرهنگ میچل ، بصورت طرفدار پرشور بمباران استراتژیک در آمد ، هرچند تعصبی روی  این موضوع نداشت ، با این حال ، وی بعنوان پدر معنوی تاسیس مدرسه تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، نقش بسیار موثری در تقویت توان رزمی این کشور پس از جنگ دوم جهانی داشت .   نکته بسیار مهم در خصوص این افسر ارشد ، هماهنگی نظرات وی با ژنرال کارل اسپاتز (بعنوان افسر ارشد وی ) بود که موجب گردید نیروی هوایی ، هویت مستقلی در ارتش بدست آورد .ژنرال هنری آرنولد با کمک دو نفر از زیردستانش و در یک بازه زمانی 9 ساله و براساس نظریات سرهنگ ویلیام میچل ، پایه گذار فرماندهی بمباران استراتژیک در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده  بودند .
  23. 1 پسندیده شده
    فراتر از میدان دید        در پایان جنگ سرد ، نیروهای هوایی طرفهای متخاصم بلوک شرق و بلوک غرب ، به جنگنده / رهگیرهایی مجهز شدند که قادر بودند رادارهای نسبتاً کار آمد پالس/ داپلر را حمل و استفاده کنند . این رادارها ، بدلیل قابلیتهای تا آن زمان  اعجاب آور خود ، می توانستند اهداف متحرک هوایی را از فاصله 40 ناتیکال مایلی  ، حتی در صورت اجرای تاکتیکهای پرواز سینه مال (  پرواز در نزدیکی سطح زمین برای در امان ماندن از تشعشعات رادارهای دفاع هوایی ) ، کشف و روی آن قفل نمایند .   این قابلیت که عمدتاً با عنوان " قابلیت  نگاه به پایین / شلیک به پایین " از آن نام برده می شود ، یک جهش بسیار قابل توجه  نسبت به رادارهای کنترل آتش جنگنده های رزمی در دهه 60  و 70 میلادی بشمار می رفت و این ، بدان معنی بود که  این رادار ها با حذف کلاترهای ناشی از برخورد امواج به سطح زمین  می توانند هدف را سریعتر کشف نموده و  موشکهای هوا به هوای فامد ( فراتر از میدان دید ) را با دقت بیشتری بسمت اهداف هدایت نمایند .
  24. 1 پسندیده شده
     اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی با سلام: در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.  دوره : CYCLE         از زمان  شروع تا خاتمه انجام سوخت گیری هوایی از هواپیمای تانکر به هواپیمای سوخت گیرنده را ،یک دوره کامل سوخت گیری می نامند.                                                                                            علامت های هشدار دهنده :         علامت های هشدار دهنده وجودشرایط خطر،احتیاط، و توجه را به گروه پروازی اعلام می کند.                                                                                                                           اعلام کننده :         وسیله اعلام کننده،در زمان خطر،احتیاط، فعال می شود. همچنین این وسیله  شرایط خطر و اعلام وضع عادی را بصورت مکانیکی، الکترونیکی،یا الکتریکی با صدایی شبیه سایر هشدار دهنده ها  اعلام  می کند.   علامت شنوایی :         علامت شنوایی،علامتی است که که قابل شنیدن به وسیله گوش انسان باشد                       علامت شنوایی / علامت اخطار:   یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر را سریعا اعلام می کند،و باید به سرعت          عکس العمل نشان داده شود.   علامت شنوایی / حالت احتیاط:         یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر احتمالی را نشان میدهد. اما ضروری نیست که سریعا عکس العمل نشان داده شود.    نوع صدا :         نوع صدا به صدایی گفته می شودکه،با نوسان،یا بدون نوسان شنیده می شود.   پیغام صدا :         یک جمله گفتاری،که به صورت مستقیم به گوش می رسد.
  25. 1 پسندیده شده
    تصاویری از توکانو های سپاه