برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 4 شهریور 1400 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهبا سلام البته خارج از موضوع هست ، ولی در مورد کمربند بحران برژینسکی یا بعبارت بهتر کمربند جنوبی بحران برژینسکی ، یک نکته جالب وجود دارد در این کمربند که از جنوب شرق آسیا تا جنوب اروپا کشیده شده ، بیشتر از 90 ناحیه بحرانی شناسایی شده که بخش اعظمی از درگیری های خونین پس از دومین جنگ جهانی ، در این کمربند رخ داده است که همانطور که مشاهده می کنید ، جمهوری اسلامی ایران هم در این کمربند قرار دارد . این کمربند در چارچوب Greater Middle East project توسط گروهی از اندیشکده های غربی ، مورد بررسی قرار گرفته که توضیخ و تشریح آن ، باید به زمانی دیگر موکول شود . پی نوشت : در حال حاضر ، همین را خدمت دوستان عرض کنم که خوابهای بسیار بدی برای ما دیده شده ، که امیدوارم ، تعبیر نشود.
-
1 پسندیده شدهاین بخش پایانی فرمایشات شما اهمیت بسیار زیادی دارد. پختگی بیشتر و بکارگیری کارشناسان در تهیه این گونه از گزارشها و همچنین مرور بازخوردهای مردم در بخش نظرات (کامنتها) به افزایش تأثیرگذاری چنین گزارش هایی در آینده کمک خواهد کرد. در برخی از موارد (نه همه) مقایسه ها به اندازه ای کورکورانه، خام، و یکجانبه انجام شده اند که با حجم بسیار زیادی از نظرات منفی خوانندگان مواجه می شوند. خوانندگانی که در شرایط کنونی منابع بیشماری برای دستیابی به اخبار و تحلیل ها در دست دارند. مثلا” گزارش خبری همین امروز با عنوان “ پماد خارش شاه از سوییس آمد، واکسن رهبر از ایران“ بازخورد بسیار عجیبی از مردم داشته است. https://www.farsnews.ir/news/14000404000339/پماد-خارش-شاه-از-سوییس-آمد-واکسن-رهبر-از-ایران شمار این نظرات مخالف و انتقادی نشان از اثرگذاری معکوس این مقاله داشته است به ویژه این که قطعا” بخش چشمگیری از کامنتهای مخالف قابل چاپ نبوده اند و سایت خبرگزاری فارس در خارج از ایران مسدود است: * ما ميدونيم دانشگاههاى بزرگ و موسساتى مانند پاستور و رازى و ساير نهادهاى ادارى مدرن كى بنا نهاده شده، ميشه لطفا پيشرفتهايى كه از ناحيه سازمانهايى مانند تعزيرات حكومتى يا وزارت تعاون نصيب كشور شده رو تشريح كنيد. * قبل انقلاب کره ای ها میومدن ایران کارگری حالا اینجا مهندس هم بفرستید کره راه نمیدن البته منظور کره جنوبیه نه کشور دوست و برادر کره شمالی * ساسانيان هم پانصد سال حكومت كردن ولى يك متر جاده آسفالته يا راه آهن نساختن. بيا ببين حالا چه خبره! * یعنی یک هواپیمای اختصاصی از سوییس رفته لندن فقط برای اینکه برای شاه ایران یک پماد تهیه کند؟ * شاه، چهل ساله مرده دست از سرش بردارید بعد این همه سال اون رو مقابل خودتون میبینید؟ همیشه کشور رو با ۴۰ سال قبل و مسولین رو با شاه مقایسه میکنید بس کنید * بنیان گذار صنایع دارویی ایران خود شاه بود. * کلا به مفهوم گذر زمان اعتقاد ندارید ؟ دانشگاه های علوم پرشکی کی راه اندازی شد ؟ بگید در این 43 سال با درآمد سرشار نفت و مالیات و عوارض شما کجایید و ترکیه و امارات و سایر کشورهای هم تراز شما کجا ؟ * سلام، هر چند مقایسه حضرت آقا با آن فرد، کراهت دارد، اما از جهتی مقایسه کارگزاران نظام در آن زمان، و تعهد و تلاششان برای آنکه حرف پادشاه روی زمین نماند، با کارگزاران در این روزگار راهگشاست... کاش ما هم به اندازه نصف آن سفیر بخت برگشته، برای آنکه سخن آقا روی زمین نماند تلاش می کردیم... * این ......چیه اون خودرو شخصیش پیکان داخلی بود با جیپ داخلی میون مردم میرفت تا کی میخواین ازین دروغا سر هم کنید خوبه فضای مجازی و اینستاگرام همه چیز رو به عیان نشون میده * ظاهرا از ديد برخى قرار بوده ايران تو شرايط ٤٢ سال قبل فريز بشه. * آره هر سال هم دهه فجر آمار میدن الان انقدر فیبر نوری داریم که زمان قبل انقلاب نداشتیم ! * نه لطفا شما به من بگيد پيش از دوران پهلوى چه دانشگاههايى تو اين كشور وجود داشته. و شما بگيد سازمان هاى مدرنى مانند ثبت احوال، و شهرداريها و دادگسترى و شهربانى و … در چه زمانى تاسيس شده و قوانين مدرنى مانند قانون تجارت در چه زمانى تهيه شده. * ببخشيد، روستاها در كره و تركيه و مالزى هم با جهاد سازندگى به آب و برق و گاز رسيدن؟ اين پيشرفتها تو نيم قرن گذشته تو همه كشورهاى مطرح شده و دستگاههاى دولتيشون نامهاى جهادى هم نداشتن. شما فرضت اينه كه قرار بوده ايران تو شرايط ٤٢ سال قبل فريز بشه و در هيچ زمينه اى پيشرفتى صورت نگيره؟ …..
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهخانواده سامانه دفاع هوایی اس 300 اس 300 یک سامانه موشکی سطحبههوای دوربرد با قابلیت خودکششی و استفاده در تمامی ارتفاعهاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در شرکت صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. این پدافند تا به امروز ارتقاهای متفاوتی پیدا کرده است و بسته به نیاز و شرایط اصلاح شده است. این اصلاحات شامل رادار، کشنده و یا حجم و جانمایی برای دریا بوده است که در نهایت به سامانه اس 400 ختم شد که آخرین فروش آن به ترکیه بوده است. این سیستم علارغم کاستی ها و قوت هایش بیانگر یک سلسله اصلاحات و کسب دانش بوده است که هر بار به صورت مدلی خاص ارائه شده و در نهایت سامانه جدیدی را شکل داده است که جایگزین این سامانه شده است. و این قسمت بسیار مهم است که یک سیستم به مرور زمان و با تجربه و تحقیق یک سیستم قابل می شود و حفظ این روند مهمترین رکن پیشرفت یک تکنولوژی در کشور یا شرکت است. نکته دیگر در این تصویر اینفوگرافی بومی بودن طرح کلی آن است و تنها با ایده گرفتن از چارت سازمانی و طرح های درون اینترنت تهیه شده است و بهانه و شروعی برای عبور از ترجمه و آغاز تولید اینفوگرافی بومی در سایت خواهد بود که انشاالله مراحل و طرح آن را در بصورت مقاله ای در نبرد رسانه و تبلیغات قرار داده می شود تا فرهنگ و ابزار اینفوگرافی برای بیان مطالب باب شده و ارتقا یابد مطمئنا اگر روند ادامه یابد همچون روند اس 300 ما شاهد اینفوگرافی های با کیفیت در سطح سایت خواهیم بود و این دانش بومی خواهد شد.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموسسه تحقیقات نیروی هوایی فیلمی رو منتشر کرده است که نیم نگاهی گذرا به آینده نسل ششم جنگنده ها است The Air Force Research Lab https://www.military.com/defensetech/2018/03/26/air-force-offers-glimpse-6th-gen-fighters-future-flight-suits.html در این ویدیو توانمندی های نیروی هوایی 2030 پیش بینی شده است با این جملات: تحقیقات امروز فناوری نیروی هوایی فردا است. نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال ایده تحقیق در مورد آینده ای بزرگ است که توانایی های بزرگی برای نیروی هوایی به همراه خواهد داشت. The U.S. Air Force is seeking the next great research idea that will yield the next great Air Force capability. این فیلم پنج دقیقه ای به این ایده وابسته است که این تحولات نوادگان برنامه های قبلی مانند هواپیماهای X هستند که در اواخر دهه 1940 شروع و منجر به اولین تکرار پرواز مافوق صوت شد. برخی از نکات برجسته از ویدیو: Loyal Wingman - مبارزین وفادار یا همان مبارزین بدون سرنشین ، این مبارزین با جنگنده های اف22 و اف 35 بصورت مشترک به عملیات خواهند پرداخت. (اولین رونمایی 2022) Next-gen flight suits - لباسهای پرواز بعدی فشار خون ، تنفس ، ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند. Gremlins - پهبادهای قابل کنترل در ابعاد کوچک که از هواپیماهای باری تخلیه شده و پیش از ورود جنگنده های اصلی آرایش و مواضع دشمن را نابود می کنند. (توسعه توسط دارپا DARPA) (اولین رونمایی 2019) CHAMP - موشکی که مایکروویوهایی با قدرت بالا ساطع می کند تا شبکه های برق و سیستم های الکتریکی را بدون از بین بردن زیرساخت ها خارج کند. (توسعه توسط Boeing Co. and Raytheon اولین تست موفق 2012) Laser weapons - سلاح های لیزری برای هواپیماهای مختلفی مانند اسلحه های AC-130J و F-15 Eagle در حال تولید یا نمونه سازی هستند. نکته جالب شرکت های متفاوت در این طرح هست بحث های زمان بندی است، یعنی امروز آینده رو بسازیم همچنین این سرویس قصد دارد سرمایه گذاری زیادی را در تحقیقات سریع و آزمایش هواپیماهای پیشرفته و سلاح ها انجام دهد. درخواست بودجه نیروی هوایی برای مالی سال 2019 نشان می دهد که سال آینده 504 میلیون دلار برای برنامه تحقیق ، توسعه ، آزمایش و ارزیابی تسلط بر هوای نسل بعدی خود درخواست می کند. این برنامه همچنین با توجه به برنامه دفاعی سالهای آینده خود ، در مدت 5 سال ، تقریبا 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری برنامه ریزی شده برای RDT & E در تسلط هوایی نسل بعدی داشته است. این سرویس در سال 2016 نقشه راه هوایی Air Superiority 2030 خود را معرفی کرد ، که شامل پایداری جنگنده های قدیمی و جت های جدید مانند F-22 و F-35 است ، اما همچنین تسلط هوایی نسل بعدی را بیان می کند ، تعریف شده به عنوان هواپیماهای جنگنده پیشرفته ، سنسورها یا سلاح. - یا همه موارد فوق - در یک محیط تهدید رو به رشد و غیرقابل پیش بینی. نقشه راه بصورت پی دی اف https://www.af.mil/Portals/1/documents/airpower/Air%20Superiority%202030%20Flight%20Plan.pdf https://www.af.mil/Portals/1/documents/2019%20SAF%20story%20attachments/Air%20Force%20Science%20and%20Technology%20Strategy.pdf این جمله رو ترجمه نکردم چون بار معنایی سنگین دارد باتشکر از جناب @MR9 بابت ایجاد خط فکری برای نگاه به آینده
-
1 پسندیده شدهشبیه سازی داگفایت میان Mig-23 و F-15A اسرائیلی در سال 1989 خلبان خائن سوری بسام عدل در همکاری با سازمان اطلاعاتی اسرائیل یک فروند MiG-23 MLD سوری را به اسرائیل فراری داد.اسرائیل تا یک سال بعد از این حادثه با انجام ازمایش های گوناگون درپی شناخت کافی از قابلیت های این جنگنده غنیمتی بود.در سال 1993 تصاویری از داگفایت این جنگنده سوری با یک F-15A نیروی هوایی اسرائیل منتشر شد برحسب گفته ها جنگنده سوری از قابلیت مناسبی برای انجام مانورها خصوصا در ارتفاع پائین برخوردار بود و تا حدودی از این جهت برتری نسبی به جنگنده اسرائیلی داشت...
-
1 پسندیده شده19 آوریل 1972 .... نخستین حمله !!!! به جرات می توان گفت که شروع جنگ سرد و بویژه سه دهه نخست پس ازپایان جنگ جهانی دوم (1980-1950) پرتنش ترین سالهای درگیری میان دو بلوک شرق و غربی بشمار می آمد. در این بازه زمانی ، دوطرف ، بارها بواسطه کشورهای همپیمان خود ، با یکدیگر وارد نبرد شدند که یکی از مهمترین عرصه های درگیری ، حوزه ژئوپلیتیکی شرق آسیا و علی الخصوص ویتنام محسوب می شد . نگوین ون بای ، تکخال خلبان نیروی هوایی ویتنام شمالی با 7 پیروزی هوایی راست : جنگنده MIG-17 F ، رجیستر 2047 ، پرنده ویژه نگوین ون بای که اینک در "موزه نیروی هوایی ویتنام" نگهداری می شود. چپ : جنگنده / بمب افکن MIG-17 F ، رجیستر 2019 در جریان درگیری های هوایی بر فراز اسمان ویتنام ، نیروی هوایی ویتنام شمالی ، تعدادی از جنگنده های MIG-17 F خود را به مهمات 250 کیلوگرمی PROSAB مجهز نمود تا از این پرنده در نقش جنگنده/ بمب افکن استفاده نماید . با این وصف ، نیروی هوایی ویتنام شمالی ، در 19 آوریل 1972 ، یک صورتبندی دو فروندی که به مهمات سقوط آزاد هوا به زمین مسلح بود را برای حمله به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در خلیج تونکین اعزام نمود . این دو پرنده اسکورت به هدایت تکخال خلبان " نگوین ون بای " و خلبان " لی ژان دی" ماموریت پیدا کردند تا به شناورهای USS Higbee و USS Oklahoma City مستقردر دهانه خلیج تونکین حمله کنند . این حمله ، نخستین حمله هوایی به ناوگروه هفتم نیروی دریایی ایالات متحده ، پس از پایان جنگ جهانی دوم بشمار می رفت . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدههویتزر آسمان از جمله برنامه های نظامی جاه طلبانه ارتش امریکا در طول جنگ سرد برنامه نصب سامانه های توپخانه ای مانند هویتزر های 105 میلیمتری بر روی بالگرد ها بود. با توجه به قابلیت ثابت مانند بالگردها در آسمان، انها میتوانستند با اتش توپخانه ، نیروهای زمینی را پشتیبانی کنند و از خطر گلوله باران توپخانه ای دشمن که خطر اصلی سامانه های توپخانه ای روی زمین است در امان باشند. البته این طرح ها بر روی کاغذ ماند و حتی به مرحله تست نرسید.
-
1 پسندیده شدهبه بهانه ساقط شدن تورنادوی سعودی ، بررسی مختصر کیت بقاء خدمه هوایی (بی ارتباط با جنگنده تورنادوی اروپایی ولی دارای مشابهت های ساختاری ) صندلی پرتاب شونده GRU-7 A رهگیر تامکت بقای هواگرد های رزمی بطور معمول و غالبا" در مناطقی که با آتش پرحجم پدافند هوایی مواجه می شوند ، مورد چالش قرار می گیرد ، بنابراین از ابتدای ظهور این سخت افزارهای نظامی ، خدمه هوایی برای تضمین حیات پس از اجرای خروج اضطراری از هواگرد خود ، می بایست از تجهیزانت مناسبی بهره گیرند که امروزه چنین تجهیزاتی در قالب بسته بقاء ( Survival Kits) و بصورت ضمیمه شده به صندلی پرتاب شونده ( ejection seat) مورد استفاده گسترده قراردارند . این کیتها در حالت معمول ، عمدتا" شامل سامانه های مخابراتی ، تجهیزات سبک شناوری ( در زمان پرواز روی مناطق آبی ) و ... است که بقای خدمه ، در سخت ترین شرایط اقلیمی بدان وابسته خواهد بود . بااین وصف ، در حال حاضر سه گونه اصلی و چند گونه فرعی از این بسته های بقاء مورد شناسایی قرار گرفته ، اما سه گونه اصلی آن شامل کیتهای بقاء نرم ، کیتهای بقاء سخت و کیتهای بقاء سخت همراه با سامانه اکسیژن مورد استفاده قرار میگیرد. اما نوعی فراگیری از این کیتها با شناسه کیتهای Hit and Run ، وجود دارند که بطور معمول شامل یک جعبه کوچک و سبک بوده و بواسطه یکسری تسمه های ایمنی به صندلی پرتاب شونده خدمه متصل هستند . جعبه کیت بقاء که در این تصویر به نمایش درآمده ، کیت بقاء SKU-2/A است که به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر GRU-7 متصل بوده و عمدتا" روی هواگردهای رزمی نظیر A-6 اینترودر ، نسخه A از صندلی پرتاب شونده GRU-7 بر روی جنگنده اف-14 و در نهایت نسخه EAGRU-7 بر روی هواگرد جنگ الکترونیک EA-6B پراولر نصب شده بود . کیت اخیر (Hit and Run ) به گونه ای طراحی شده که خدمه ، در شرایط خاص جدا شدن از صندلی پرتاب شونده (در ارتفاعات زیاد ) و قطع شدن جریان اکسیژن ، بتوانند بدون خطر پذیری زیاد ، بر روی زمین فرود آیند . این کیت از دو قطعه اصلی فایبر گلاس با اتصالات آلومینیومی ساخته شده و وزن آن به 22 پاوند با کپسولهای اکسیژن می رسد . طراحی مدولار این کیت به گونه ای است که پس از خروج صندلی از هواپیما و جدا سازی خدمه از صندلی ، بواسطه تسمه هایی به بخش میانی کالبد خلبان متصل بوده و به فاصله 20 فوتی از خدمه در هوا معلق شود . علاوه براین ، یک سامانه شناوری نیز به این کیت اضافه میشود که بواسطه کشیدن طناب مخصوص آن ، فعال شده و در صورت فرود روی آب ، قبل از برخورد میبایست بازشود . محتوای کیت بقاء خلبان نیز در فصول مختلف سال و در شرایط آب و هوایی مختلف ، متفاوت است ولی در حالت استاندارد شامل موارد ذیل است : 1- جیره جنگی متناسب با محل ماموریت 2- آب و قرص های تصفیه آب در شرایط اضطراری 3- سلاح سبک برای دفاع از خود ( معمولا" سلاح کمری ) 4- کارد ویژه 5- چراغ قوه ( ویژه ارسال سیگنال مخابراتی ) 6- راهنمای حیات در شرایط سخت 7- پوشش حرارتی (پتو) 8- رادیو مخابراتی کیت فوق الذکر که به شکل مشترک در نیروی دریایی ، نیروی هوایی وسپاه تفنگداران مورد استفاده قرارمی گیرد ، به یک رادیوی استاندارد AN/URT-33 مجهز است که سیگنال درخواست کمک را در فرکانس اضطراری عمومی ( Guard Channel) پخش می کند . این هم جدیدترین عضو بسته بقاء نیروی هوایی ایالات متحده ، یک قبضه کارابین GAU-5/A ( مشتق شده از کارابین ام-4) پی نوشت : این متن ، بطور قطع ناقص هست ، انشا.. عمری باشد ، همین متن مبنای یک مطلب کاملتر خواهد شد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهگردان یازدهم شناسایی تاکتیکی گر چه فانتوم های شناسایی نیروی هوایی ایران ، بطور رسمی با شناسه RF-4E شناخته می شوند ، اما این پرنده ها رزمی باایجاد یکسری تغییرات جزئی فنی ، تحویل کشور خریدار شدند . اما نگاه دقیق تر به تصاویر منتشر شده از فتوفانتوم های ایرانی ، اثبات می کند که این پرنده های شناسایی در حقیقت نمونه استاندارد موجود در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا ، یعنی نمونه RF-4C محسوب می شوند . این مساله را وجود شایعاتی مبنی بر تحویل تعدادی از نسخه C فتو فانتوم ، از سوی نیروی هوایی ایالات متحده به ایران در قالب برنامه ای که باشناسه " دم سفیدها " شناخته می شود تقویت می کند . در جهت عقربه های ساعت : AN/ALQ-87 ، AN/ALQ-101 و AN/ ALQ-119 علت اصلی ارسال این نمونه فانتوم ، تلفاتی بود که نیروی هوایی ارتش ایران در میانه های دهه 70 میلادی ، در نتیجه انجام پروازهای شناسایی محرمانه بر فراز نیمه جنوبی اتحاد جماهیر شوروی ، متحمل شده بود .با این حال ، نمونه های فتوفانتوم های تحویلی به ایران ، فاقد توانایی حمل و شلیک تسلیحات هوا به هوا بودند ، اما این پرنده های شناسایی از همان بدو ورود به نیروی هوایی ایران ، به غلاف های جنگ الکترونیک AN/ALQ-87 و بعدها ،نمونه های پیشرفته تری نظیر غلاف AN/ALQ-101 همچنین غلاف AN/ ALQ-119 ( که در این تصویر به نمایش گذاشته شده است ) مجهز شدند . پی نوشت : در مورد ورود نمونه RF-4C به نیروی هوایی ایران ، ابهامات فراوانی وجود دارد ، اما برای رعایت امانت ، نظر نویسنده ، لحاظ شده است . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهتایگر لیزری جنگنده - بمب افکن سبک F-5F تایگر IIAF ، رجیستر 7154-3 سال 1976 در سالهای انتهایی دهه هفتاد میلادی ( 1976) و در اثنای مذاکرات مربوط به خرید جتهای سنگین تر اف-16 از ایالات متحده ، شرکت نورثروپ آزمایشاتی را برای اثر بخش تر کردن کارایی رزمی تایگرهای تحویلی به نیروی هوایی ایران در دستور کار خود قرار داد . براساس برنامه ریزی های انجام شده ، قرار بود تا در مرحله نخست ، حداقل 28 فروند تایگر دوکابینه به سامانه های ZOT-BOX ( مشابه سیستم نصب شده در اف-4 دی ) مجهز شود . با نصب این تجهیزات تایگرهای نیروی هوایی قابلیت حمل مهمات هدایت لیزری را همانند همتایان خود در اسکادران های اف-4 بدست می آورند . بر همین اساس ، پیش بینی شد که هر اسکادران اف-5 ، به سه فروند از تایگر ارتقاء یافته مسلح شود تا توانایی ضربتی این واحدها ، افزون تر گردد . علاوه براین ، برنامه مشابهی برای تقویت قابلیت دفاع از خود با نصب غلاف جنگ الکترونیک AN/ALQ-101 نیز برای این جتها پیش بینی گردید . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهحمله به ریسمان های خورشید در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ عراق یک راکتور هسته ای کلاس اوسیریس را از فرانسه خریداری کردو بلافاصله پس از آن ، واحد اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی دریافت که هدف اصلی از خرید این راکتور ، تولید پلوتونیوم برای پیشبرد برنامهٔ هسته ای نظامی عراق بوده و علاوه برآن ، براساس محاسبات صورت گرفته ، کارشناسان نظامی بدین باور رسیده بودند که ، تابستان سال ۱۹۸۱ ، آخرین فرصت برای نابودی راکتور ، پیش از بارگیری سوخت هستهای خواهد بود . بنابراین ، برنامه ریزی های لازم برای حمله به این هدف محافظت شده در قلب عراق ، برعهده ژنرال ابیعام صلع گذاشته شد . با این حال ، آنچه که در اینجا مورد توجه قرار خواهد بود ،خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی است که در عملیات اپرا شرکت داشتند . پس از گذشت دو دهه از انجام این عملیات ، تصاویر برخی از خلبانان و طراحان آن منتشر گردید که از آنجمله میتوان به ژنرال دان حالوتس و ایلان رامون نخستین فضانورد اسرائیلی که در حادثه انفجار فضا پیمای کلمبیا کشته شد، اشاره کرد. تصویر فوق ، برای نخستین بار پس از گذشت بیش از 20 سال از اجرای این عملیات غافلگیرانه در سال 2004 منتشر گردید . این تصویر لحظاتی قبل از پرواز فالکون ها و ایگل های اسراییلی به قلب خاک عراق گرفته شده است : از راست به چپ ردیف جلو : زیو راز ، آموس یالدین ردیف دوم : دوبی یافی ، هاگای کاتز ردیف سوم : امیر ناچومی ، ایفتاچ اسپکتور ردیف چهارم : ریلیک شافیر ، ایلان رامون پی نوشت : واژه " ریسمان های خورشید " از سخرانی صدام حسین ، رییس جمهور معدوم عراق ، در برابر نظامیان این کشور قبل از حمله به کویت برگرفته شده است .
-
1 پسندیده شدهAzovets هیولای جنگ شهری یا سطل زباله متحرک ؟! به تازگی ارتش اوکراین از محصول جدید خود که یک خودرو پشتیبانی آتش می باشد را رونمایی کرده است . این خودرو زرهی جدید بر پایه شاسی تانک تی-64 ساخته شده است . سازندگان این خودرو زرهی نام آن را Azovets گذاشته اند. این مدل، نمونه اولیه و پایه است و قرار است در صورت پذیرفته شدن طرح، مدل های مختلفی براساس این خودرو زرهی ساخته می شود. Azovets در مدل اولیه مجهز به دو برجک رزمی است هر برجک رزمی قابلت گردش 360 درجه به صورت جداگانه دارد. البته با توجه به نوع محل قرارگیری این برجک های رزمی قطعا در گردش با محدودیت های رو به رواست. هر برجک رزمی مجهز به یک توپ ( احتمالا یک توپ 30 میلیمتری ) ، یک مسلسل 7.62 و پرتابگر نارنجک دودزا است. با توجه به تعداد برجک های رزمی تعداد خدمه این خودرو زرهی 4 نفر شامل راننده فرمانده و 2 توپچی است. سازندگان Azovets ادعا می کند که این خودرو پشتیبانی آتش قابلیت شلیک موشک های ضد زره را در صورت نصب لانچرهای این موشک ها به دست می آورد. علاوه بر این، آنها مدعی هستند که این خودرو زرهی با توجه به نصب زره های ماژولار توانایی مقاومت در برابر طیف گسترده ای از تسلیحات ضد زره را دارد. براساس همین ویژگی ها گفته می شود Azovets قابلیت استفاده در جنگ شهری را به شکل موثر وکارآمد را دارد و به شکل مخصوص برای نبرد در چنین شرایطی طراحی شده است. بعد از رونمایی این خودرو زرهی در اوکراین دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در اظهار نظری عجیب در توییتر گفته است این خودروی زرهی اوکراین از سطل زباله ساخته شده است !!! این نمونه عضو دیگری از خانواده خودرو زرهی Azovets با برجک رزمی متفاوت است.
-
1 پسندیده شدهبا سلام زوج تایگر/ پانتر در برابر چرچیل دررسای برتری تانک اصلی میدان نبرد ارتشهای متفقین بر تانک های یگان های پانزر ورماخت در جنگ دوم جهانی ، کتابها ، رساله ها ، مستندها و فیلم های داستانی بسیاری تولید و یا به رشته تحریر در آمده است ، با این وصف ، مطالعه نظرات بسیارجالب یک فرمانده تانک بریتانیایی از برخورد با تانکهای آلمانی بسیار جالب توجه به نظر می رسد در جریان یک گفتگوی رسمی ، پس از تهاجم متفقین به نرماندی ، با ستوان یکم زرهی ، اندرو ویلسون ، وی ، ماهیت برخورد با یگان های رزمی ورماخت ( در اینجا لشکرهای زرهی اس اس ) را چنین تشریح می کند : سئوال : واحدهای پانزر ورماخت بیشتر از چه تانکی استفاده می کنند ؟؟ ویلسون : پانتر ، تانک پانتر براحتی از فاصله یک مایلی می تواند تانک چرچیل مارک-3 را از وسط به دو نیم کند سئوال : چرچیل چگونه می تواند به پانتر آسیب بزند ؟؟ ویلسون : تنها راه ممکن این هست که چرچیل به آرامی به پانتر نزدیک شود . وقتی به نزدیکی پانتر رسید ، تیرانداز می بایست تلاش کند تا بخش محافظ توپ را هدف قرار دهد . اگر تیرانداز خوش شانس باشد ، مهمات شلیک شده از نازک ترین قسمت زره ( بخش بالایی محل استقرار راننده ) به دورن تانک نفوذ می کند . سئوال : آیا تا به حال کسی این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟ ویلسون : بله ، گروهبان دیویس از اسکادران C ، اما وی بلافاصله بعد از این حادثه ، تعادل روانی اش را از دست داد ، در نتیجه به سرفرماندهی فراخوانده شد تا بلحاظ روانی بهبود پیدا کند . سئوال : تانک بعدی در لیست شما ، کدام تانک است ؟؟ ویلسون : تایگر . تانک تایگر به راحتی از فاصله 1.5 مایلی ، تانک چرچیل را از وسط به دو نیم می کند . سئوال : چگونه تانک چرچیل قادر است تایگر را هدف قرار دهد ؟؟ ویلسون : فرض براین گذاشته شده که ما در 200 یاردی ، تانک دشمن را شناسایی کرده و به پریسکوپ آن شلیک می کنیم . سئوال : آیا کسی تا کنون این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟ ویلسون : خیر پی نوشت : 1- منبع : رزم زرهی ، دکترین ، استراتژی ، تاکتیک و تاریخچه ( در حال تدوین / منتشر نشده) 2- در این وضعیت ، باید با کارگردان نسبتاً محترم فیلم " FURY" باید چه کار کرد ؟؟؟
-
1 پسندیده شدهTopfblende در سال 1942 ارتش آلمان نازی نسل جدیدی از توپ های هجومی StuG III را با نام StuG III Ausf.F تولید و راهی میادین نبرد کرد. اولین بخش متمایز این سری ، مجهز بودن این خودروهای زرهی به توپ های 7.5 سانتی متری KwK-40 بود. طراحان این توپ های هجومی برای اتصال توپ های 7.5 سانتی متری به برجک از یک پوشش زرهی ساده استفاده کردند. علاوه بر اینکه این پوشش زرهی ساده توپ را به خوبی برجک متصل می کرد و اجازه حرکت محدودی به آن می داد، نقش حفاظتی نیز برای StuG III ایفا می کرد. اما با روند توسعه تسلیحات در جنگ جهانی دوم این پوشش زرهی دیگر عملکرد مناسبی نداشت. به علت اینکه این بخش زره ای مقاومت بالایی نداشته بود و همچنین هیچگونه زاویه ای برای دفع گلوله هایی که از روبه رو به سمت StuG III شلیک می شود وجود نداشت، این توپ های هجومی به مرور زمان بسیار آسیب پذیر شده بودند .حتی StuG III های جدید مانند سری G نیز با مشکل حفاظت در این بخش مواجه بودند .اما با توسعه صنعت ریخته گری در آلمان برای رفع این مشکل راه حلی طراحی شد. این طرح با نام Topfblende یک پوشش زرهی بود که سلاح اصلی وسایل نقلیه زرهی را به بدنه وصل می کرد تفاوت این طرح با طرح های قبلی مقاومت و ضخامت بالای آن بود که حدود 45 الی 50 میلیمتر ضخامت داشت. به علاوه به مدد طراحی فوق العاده Topfblende ، این طرح انحنا و زاویه ی مناسبی داشت که در صورت برخورد گلوله به این بخش امکان دفع آن بسیار بالا بود. با تصویب شدن طرح Topfblende در سال 1943 بر روی StuG III سری G نصب شد. اما با ورود توپ های هجومی StuG III سری G مجهز به Topfblende مشخص شد که خدمه ی انها برای مبارزه با پیاده نظام مشکلات اساسی دارند. برهمین اساس یکی از راه حل ها در سال 1944 با بازنگری در طرح Topfblende یک حفره برای نصب مسلسل هم محور ایجاد شد. با توجه به عملکرد موفق این طرح آن را بر روی بسیاری از خودرو های زرهی آلمان از جمله Jagdpanther ، StuG IV، Jagdpanzer-IV و Jagdpanzer 38 نصب شد. توپ های هجومی StuG III سری F و G مجهز به پوشش زرهی ساده برای اتصال توپ به برجک توپ های هجومی StuG III مجهز به Topfblende Topfblende فاقد مسلسل هم محور Topfblende دارای حفره مخصوص مسلسل هم محور پ .ن : البته این طرح به خاطر ظاهرش با نام Saukopf ( صورت خوک) نیز شناخته می شود. که بسیاری از منابع این نامگذاری را غلط عنوان می کنند.
-
1 پسندیده شدهلکلر T40 استفاده از شاسی تانک های اصلی میدان نبرد برای ساخت انواع مختلف خودرو های زرهی نظیر نفربر ها و یا خودرو های رزمی پیاده نظام در سراسر دنیا متداول است. روسیه ، اوکراین و اسرائیل از جمله ارتش های هستند که به طور گسترده از شاسی تانک های خود برای ساخت خودرو های زرهی جدید استفاده کرده اند. در فرانسه نیز طرحی برای ساخت یک خودروی پشتیبانی زرهی به وسیله شاسی تانک لکلر AZUR ( این سری از تانک های لکلرکه برای نبرد شهری بروز رسانی شده اند) معرفی شد. اسم این طرح لکلر T40 نام دارد. حفاظت لکلر T40 به خاطر استفاده از شاسی لکلر AZUR که مجهز به زره های ماژولار کامپوزیتی در کنار زره های قفسی است در سطح بالایی قرار دارد. برجک رزمی این خودرو زرهی مسلح به یک توپ اتوماتیک 40 میلیمتری است. برای سلاح ثانویه یک ایستگاه مسلسل کنترل از راه دور بروی برجک نصب شده است. همچنین می توان بروی این برجک رزمی موشک های ضد زره هدایت شونده مانند میلان و ERYX را نصب کرد. این برجک رزمی مجهز به دو سری نارنجک اندازهای دودزا 4 گانه برای افزایش بقا در میدان نبرد است. با توجه به اینکه برجک اصلی تانک لکلر در این مدل با یک برجک رزمی سبک تر تعویض شده است به نظر میرسد در بحث تحرک لکلر T40 قابلیت های بالایی به دست می آورد. تعداد خدمه ی این خودروی پشتیبانی زرهی 3 نفر شامل راننده ، فرمانده و توچی است. در حال حاضر با توجه به بررسی های صورت گرفته بروی طرح لکلر T40 ، این خودروی پشتیبانی زرهی مورد نیاز ارتش فرانسه نیست و برنامه ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.
-
1 پسندیده شدهبا سلام ستاره سرخ در بین النهرین ارتش عراق ، مابین سالهای 1958 تا 1965 ، بیشتر از 175 دستگاه تانک T-34/85 را از اتحاد جماهیر شوروی سابق تحویل گرفت که در سازمان رزم لشکرهای زرهی ارتش این کشور ، جنگهای متعددی را تجربه نمود که نبردهای اعراب و رژیم صهیونیستی ، بخش عمده ای از سابقه رزمی آن را تشکیل می دهد . با این وصف ، این تانک روسی ، به شکل غیر منتظره ای ، جنگ ایران و عراق (1988-1980 ) را هم تجربه نمود . تصویر فوق ، یکدستگاه تانک T-34/85 نیروی زمینی ارتش عراق را به نمایش گذاشته است . این تصویر که به سال 1982 و در نزدیکی بغداد ، گرفته شده است ، سری تولیدی 1969 !!!!! محسوب می شود که گونه ارتقاء یافته نسخه اصلی تولیدی سال 1944 است ( با توجه به دریچه محل قرارگیری فرمانده تانک در بخش فوقانی برجک ) . این نسخه ، به شنی های بهبود یافته مجهز بود ، اما مخازن سوخت ذخیره 200 لیتری در بخش انتهایی تانک های عراقی هرگز دیده نشد . این تانکها عمدتاً با استتارخاکی ( صحرایی ) در خدمت لشکرهای زرهی این کشور قرار داشتند .
-
1 پسندیده شدهبا سلام از مونزمگ تا تزار پوشکا ساخت توپهای بزرگ وغول آسا ، حدوداً از سالهای ابتدایی قرن 14 میلادی متداول گردید و به شکل معمول ، ابعاد ، دفعات شلیک و قدرت آتش این توپها ، تعبیر سهمناکی در ذهن دشمن ایجاد می نمود . بعنوان مثال ، توپ مونز مگ ( MONS MEG) که به سال 1470 میلادی در فلاندرز ریخته گری شد ، 4 متر طول و 5 تن وزن داشت و قطر دهانه ( کالیبر ) آن به نیم متر ( 500 م.م ) می رسید و قادر بود تا مهمات سنگی به وزن 6 کیلوگرم را پرتاب نماید و اگر این مهمات در زاویه مناسب شلیک می گردید ، برد آن به 2500 متر نیز می رسید و چنانچه مهمات آهنی به کار می رفت، برد آن به 1250 متر کاهش می یافت . نمونه ای از این توپ ، اکنون در ادینبورگ اسکاتلند موجود است . روسها نیز که ید طولانی در ساخت تسلیحات سنگین و حجیم و غول آسا دارند ( نمونه های معاصر آن شامل خرس های پرنده سری H ) موفق شده بودند در اواخر قرن 16 میلادی ، یکی از بزرگترین توپهای تاریخ را تولید کنند . این توپ عظیم الجثه که نام " سلطان توپها " ( THE KING OF CANNON) را یدک می کشد ، لوله ای به طول 5 متر و 17 سانتی متر داشت و کالیبرش به 900 م.م ، میرسید . این توپ در روسیه با شناسه "تزار پوشکا ( TSAR PUSHKA) شناخته می شد و قادر بود تا گلوله ای به وزن 1000 کیلوگرم را بسوی هدف شلیک نماید . البته توپهای بزرگ دیگری نیز موجود بودند ، ازجمله توپ " مارگریت دیوانه " ( MAD MARGARET) در بلژیک به سال 1410 ، توپ موسوم به " ماهومت " در کنستانتینوس ( 1453) و کریمهیلد در نورنبرگ ( 1380 )
-
1 پسندیده شدهتانک ضد هوایی (فلک پانزر) Coelian در اوایل جنگ جهانی دوم کشورهای درگیر جنگ علاقه ی چندانی به متحرک سازی توپ های ضد هوایی نداشتند. اما با پیشرفت جنگ در جبهه ها و گسترش استفاده از بمب افکن ها و جنگنده ها لزوم ساخت چنین جنگ افزار های احساس می شد. به خصوص با شکست های پی در پی آلمان نازی در اواخر جنگ و از دست دادن برتری هوایی لوفت وافه در مقابل نیروی هوایی متفقین ، مهندسین و ژنرال های آلمانی به فکر متحرک سازی ضد هوایی خود افتادند. در این بین ورماخت از شاسی های خودرو های نظامی مختلفی برای این کار استفاده کرد و مدل های مختلفی از خانواده ی فلک پانزر ها را ساخت. مانند مدل مشهور و موفق فلک پانزر IV که بروی شاسی تانک متوسط پانزر IV توپ های ضد هوایی نصب شده بود. یکی از طرح های که ورماخت به دنبال ساخت و طراحی آن بود نصب دو توپ 3/7 سانتی متر یا یک توپ 5/5 سانتی متری ضد هوایی بر روی شاسی تانک متوسط پنتر بود. البته آلمان دیر به فکر ساختن چنین توپ ضد هوایی خودکششی ای افتاد زیرا متفقین در نرماندی نیرو های خود را مستقر کرده بودند و بمباران مراکز استراتژیک آلمان این کشور را با کمبود مواد اولیه مواجه کرده بود در نتیجه ساخت چنین تجهیزات در اولیت های ارتش نازی آلمان نبود پس در اخر تنها یک مدل اولیه با برجک چوبی ساخته شد.
-
1 پسندیده شدهتله های کار گذاشته شده در مسیر نیروی پیاده نظام یکی از بی رحم ترین دشمنان او می باشد. این ابزار که قیمتی بسیار ارزان و تکنولوژی ساده ای دارند به راحتی در اختیار بسیاری از گروه های مسلح قرار دارند. کشف آنها در بسیاری از موارد بسیار سخت می باشد و حتی با ابزارهای شناسایی امروزی نیز بعضی از آنها قابل کشف نیستند. یکی از بزرگترین عرصه های کاربرد تله ها اعم از انفجاری و غیر انفجاری در جنگ ویتنام بود. در این نبرد نیروهای ویت کنگ با استفاده از محیط طبیعی خود به ساخت و بکار گیری و پنهان کردن انواع این تله ها اقدام کردند که در نهایت تلفات و زخمی های بسیاری به نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی وارد نمود. آمریکایی ها خاطرات بسیار تلخی از این تله ها که ممکن بود در هر جایی وجود داشته باشند داشتند. ویتنامی ها با استفاده از چوب، سیم، سیخ، نارنجک های آماده و دست ساز و گلوله های توپ و غیره تله های بسیار کاربردی و ساده ای می ساختند تا سرعت حرکت دشمن را کند کرده و ضمن وارد آوردن تلفات به آن روحیه دشمن را نیز نابود کنند. در مقابل هیچ نیروی خودی هدف دشمن قرار نمی گرفت. اما مشکلی هم وجود داشت و آن این بود که این تله ها بارها افراد غیر نظامی و نیروهای خودی نا آشنا با محیط را با خطر مواجه می کردند.
-
1 پسندیده شدهشناسایی و موقعیت یابی صوتی استفاده از دستگاه های پسیو صوتی در کنار نور افکن ها برای روشن کردن اسمان در شب تعیین مکان و موقعیت دشمن پیش از حمله و یا تعیین موقعیت اتشبارهای دشمن در گذشته و با نبود فناوری هایی مانند رادار شکلی متفاوت با امروز داشته و یکی از روش های شناسایی و تخمین مکان دشمن استفاده از صوت بوده است . تا پیش از ورود هواپیما به صحنه نبرد از از این روش در شناسایی موقعیت کشتی ها در مه استفاده میشد که به دلیل خاصیت و تاثیر گذاری مه روی صوت ممکن بود گمراه کننده باشد . در جنگ جهانی اول و دوم و تا پیش از ظهور رادار ها از موقعیت یابی صوتی پسیو برای شناسایی و تعیین موقعیت هواپیماهای دشمن و نیز تعیین موقعیت محل اتشبارهای توپخانه ای استفاده می شد و برای این کار دستگاه های متنوع و کاملا متفاوتی هم ساخه شده بود ! . پیش از این تعدادی از تصاویر این دستگاه ها را در کانال تلگرام میلیتاری برای دوستان عزیز قرار داده بودیم. ( البته تعداد تصاویر مربوط به این سیستم ها زیاد هست ) نمونه های متنوع و متفاوت دیگر از این نوع دستگاه های شناسایی
-
1 پسندیده شدهموانع ضد تانک اوکراین مرز بین اوکراین و روسیه در منطقه Novoazovsk یکی از مشکلاتی که اوکراینی ها در درگیری ها با طرفدارن روس با آن مواجه بودند استفاده گسترده روسها وطرفدارانشان از تانک ها بود. جدای طلبان روس با تانک های خود می توانست به سرعت جابه جا شوند و به شهر ها و مراکز دولتی حمله کنند. جدای طلبان به راحتی و بدون کمتر مشکلی از جاده ها و اتوبان ها برای جا به جایی تانک ها و خودروهای زرهی استفاده می کردند. برای همین اوکراینی ها برای کند کردن و یا توقف حرکت نیروهای دشمن در جاده ها و اطراف ایست های بازرسی مرزی از موانع ضد تانک استفاده کردند. یکی از انواع موانع ضد تانک بتونی که اوکراینی ها از آن استفاده می کردند Tetrapod نام داشت. به طور معمول از این نوع سازه به عنوان موج شکن در سواحل استفاده می شود که اوکراینی ها از آن به عنوان موانع ضد تانک بهره گرفتند. جا به جایی و نصب موانع ضد تانک Tetrapod با کمک چرثقیل برخورد یک تانک تی -64 بی وی به موانع و توقف آن
