برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 19 دی 1400 در پست ها
-
1 پسندیده شدهبازسازی صخره بلند مزیتهای نهفته در ارتقاء سامانه دفاع هوایی تور در میانه دهه هشتاد میلادی ( 1986) ارتش شوروی سابق بدنبال سامانه جدیدی در برد کوتاه به منظور جایگزینی سیستم های قدیمی تر خود بود که با معرفی سامانه "تور" این مساله به ثمر رسید و دنبال شد . با ورود بخدمت این سیستم جدید و براساس نیازمندهایی جدید ارتش شوروی و سپس روسیه ، این سیستم بارها مورد بروزرسانی قرار گرفت که نتیجه این بهسازی ها ، افزایش تدریجی قابلیتهای سامانه تور بود . با این حال ، برخی ناظران نظامی براین عقیده اند که پتانسیل رزمی تور هنوز به پایان نرسیده ، به همین دلیل ، پروژه های بهینه سازی این سیستم در حال برنامه ریزی است تا پارامترهای رزمی آن در مقایسه با نمونه های قدیمی تر ، افزایش پیدا نماید . روند توسعه با توجه به این مساله ، در نمایشگاه آرمیا 2021 صنعت دفاعی روسیه مبادرت به انتشار اسناد مرتبط به مراحل توسعه و بهینه سازی جدید سیستم تور نموده که در این میان تولید کننده اصلی ، یعنی شرکت Izhevsk electromechanical plant ، چند برنامه را که براساس شاسی های مختلف و با قابلیتهای رزمی متفاوت پایه گذاری شده بود ، برای صادرات به نمایش گذاشت . فانیل زیاتدینوف بر همین اساس ، به گفته مدیر شرکت روسی ، فانیل زیاتدینوف ، برنامه ریزی برای ارتقاء سامانه تور ، عملا از لحظه تحویل آن به مشتری اولیه ( ارتش شوروی ) آغاز شد ،اما روند اصلی این برنامه ها از سال 2013 شکل عملی بخود گرفت و بر خلاف گذشته ، شرکت روسی از همکاری نهادها و مجموعه های فناورانه مختلفی برای حداکثررسانی قابلیتهای رزمی تور بهره می گیرد . به گفته این مقام ارشد ، کاری که در حال انجام است ، بهبود اساسی تمامی ویژگی های اصلی این محصول خواهد بود ، هر چند جزییات همچنان طبقه بندی محسوب می گردد .درصورتی که گفته های زیاتدینوف مبناء تحلیل قرار گیرد ، احتمالا برنامه بهینه سازی تور هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و بر همین اساس ، فناوری مورد استفاده می بایست با تهدیدهای موجود و آینده منطبق شده و سپس برای آزمایش عرضه شود . در این ارتباط هنوز برنامه وزارت دفاع و این شرکت روسی مشخص نیست ، اما موفقیتهای اخیر در بهینه سازی سامانه های مشابه ، می تواند به بستری برای گمانی زنی ها تبدیل گردد . سامانه دفاع هوایی Tor-M2KM مزیتهای اصلی بروزرسانی سامانه تور به شکل ذاتی ، سامانه دفاع هوایی کوتاه برد تور برای محافظت از واحدهای نیروی زمینی در برابر طیف متنوعی از تهدیدات هوایی طراحی شده که بر همین اساس ، یک سامانه رزمی نصب شده بر روی شاسی با تحرک بالاست که میتواند تمامی زیرسامانه های اصلی برای ایفای ماموریت را با خود حمل کند . در همین راستا ، رادار و سیستم های مرتبط برای شناسایی و کشف اهداف ، یک ماژول با قابلیت حمل چند موشک بر روی یک شاسی شنی دار نصب شده که میتواند بصورت مستقل و در حین حرکت یا ایستا مبادرت به درگیری با اهداف نماید . سامانه دفاع هوایی تور بر روی شاسی 4 محوره BAZ بدین ترتیب ، آخرین گونه بروزرسانی شده این سیستم یعنی تورام-2 ضمن حفظ معماری نسخه اولیه ، به تجهیزات پیشرفته تری مجهزشده که از مهمترین آنها ، موشک جدید 9M338 است که ضمن برخورداری از ابعاد کوچکتر ، ویژگیهای پروازی به مراتب بهتری را به نمایش می گذارد که حامل آن قابلیت حمل تا 16 تیر موشک را بدست می آورد . از سویی دیگر ، تغییراتی در شاسی حامل نیز بوجود آمده که مهمترین آن ، اضافه شده قابلیت حضوردر اقلیم قطبی است ( گونه TOR-M2DT) ،در حالی که در جدیدترین نمایشگاه نظامی روسیه ، گونه TOR-M2K بر روی یک شاسی چرخدار سه محوره و درنهایت گونه TOR-M2KM با قابلیت حمل بر روی پیکربندهای خودرویی متفاوت است که انعطاف پذیری بسیار جذابی را به نمایش می گذارد . سامانه بهینه سازی شده تور ام-2 در حوزه پتانسیل رزمی نیز تغییرات قابل توجهی را بخود می بیند ، چنانکه برد کشف این سیستم برای جتهای رزمی مهاجم به 32-30 کیلومتر ، برای پهپادها به 10-5 کیلومتر رسیده ،در حالی که بطور همزمان می تواند 10 هدف را ردیابی و با 4 هدف براساس اولویت تهدید ، درگیر شود . سرعت موشک جدید (9M338) بارسیدن به عدد 1000 متر بر ثانیه ، قابلیت انهدام اهداف در بردی برابر 16 کیلومتر و ارتفاع 10 کیلومتری را داراست که براساس ادعای روسها فشاری تا 30 برابر نیروی گرانش را میتواند تحمل کند . با توجه به این داده ها ، موشکهای استاندارد تور ام-2 کارایی نسخه بروزرسانی شده را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است . زمینه های نوسازی از یک نظر ، می توان چنین تحلیل نمود به مانند همه برنامه های بهینه سازی سامانه های رزمی ، نوسازی سامانه تور به سه روش انجام گرفته و خواهد گرفت . نخست ، توسعه نظام مند سامانه های الکترونیک که وظیفه جستجو و نابودی اهداف ، مخابرات و کنترل آتش را بر عهده دارند ، است . دومین مرحله ، بهبود توانایی های موشک مورد استفاده در این سیستم و در نهایت ، سومین مرحله ، بهینه سازی حامل موشک /رادار با هدف افزایش تحرک مجموعه سیستم دفاع هوایی خواهد بود . سامانه دفاع هوایی تور ام-2 با توجه به روند فوق ، به نظر می رسد که مشکل تحرک پذیری این سامانه بطور کامل حل شده ، بطوریکه ارتش روسیه و مشتریان اصلی ، شاسی های استاندارد را در اختیار دارند ، در حالی که بطور اختصاصی ، گونه ای شنی دار برای عملیات در قطب نیز در دسترس قرار دارد . با این حال اگر مشتری درخواست متفاوتی داشته باشد ، سازنده می تواند براساس نیاز مشتری ، مبادرت به تامین آن نماید.از سویی دیگر ، نیاز به ارتقاء بخش الکترونیک سیستم دفاع هوایی فوق الذکر ، در اولویت نخست قرار دارد . با توجه به اهمیت این مرحله ، سامانه تور ام-2 اگر چه ویژگی های بهبود یافته ای را هم اکنون در اختیار دارد ، اما این ویژگی های می بایست مجدداً بهینه سازی شوند . علاوه براین ، پتانسیل درگیری با پهپادها و اهداف پنهانکار نیز باید در نسخه های جدیدتر تور بطور آشکار ، اضافه شود ،در حالی که بهبود سامانه های مخابراتی و کنترل- فرماندهی نیز موجبات افزایش کارایی کل مجموعه خواهد شد . سامانه دفاع هوایی کوتاهبرد ویژه مناطق قطبی Tor-M2DT در این میان ، گرچه سطح عملکرد سیستم تور به مرحله قابل توجهی رسیده ، اما این مساله ، مانع از بهینه سازی های بیشتر نمی بایست باشد . در این مورد ، اولویت اصلی برای آینده ، نوسازی سامانه های الکترونیکی وپیشرانه موشک خواهد بود که این امر ، سیستم تور را از رده سامانه های دفاع هوایی کوتاهبرد خارج کرده و توانمندی های جدیدی بدان خواهد بخشید . در این حوزه ، رسانه های روسی در اکتبر 2020 با انتشار اخباری مدعی شدند که قراراست موشک جدیدی برای سیستم تور ام-1 طراحی شود که در مقایسه با موشک استاندارد این گونه ، کوچکتر ، سبکتر و ارزان تر خواهد بود ، هرچند جزییات جدیدتری گزارش نگردید ،اما نفس این خبر ، نشاندهنده هدف گذاری روسها برای مشتریان قدیمی این سامانه است . سامانه دفاع هوایی کوتاهبرد Tor-M2KM بر روی عرشه اصلی شناور رزمی قابلیت بالقوه برای ارتقاء توسعه سامانه دفاع هوایی برای چند دهه است که همچنان ادامه دارد و بطور منظم ، نتایج جدیدی را با خود همراه نموده است . با این حال ، حتی جدیدترین نسخه سامانه تور ( TOR –M2 ) که درسال 2016 وارد خدمت شد ، نیزدر حال حاضر قدیمی است . بدیهی است که این گونه نیز به بهینه سازی بیشتری نیاز دارد که این مساله در گفتگو با مدیر شرکت سازنده این سیستم ، مشخص است ، اما اینکه بهینه سازی در دست توسعه ، چه ماهیتی دارد ، همچنان در ابهام قرار گرفته است . پی نوشت : 1- بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهگزارش سانحه هوایی رو خوندم یک نکته ایی که خیلی مهمه و به صورت عمد ازش گذشتند عدم توانایی ارتباط اپراتور تور با مرکز بوده با اینکه تو گزارش این نقص قید شده ولی دلیلش رو هیچ وقت نگفتند .زنجیره ایی که باعث شده این اتفاق بیفته 1- خطای انسانی در تنظیم سیستم تور 2- ناتوانی در ارتباط بر قرار کردن با مرکز 3- طبقه بندی اشتباه هدف 4- شلیک سر خود اپراتور بر خلاف قوانین حالا هیچکس نگفته چرا اپراتور نمی تونسته با مرکز تماس بگیره اونم بدون وجود هیچ دشمنی این بود شبکه پدافند یکپارچه ؟ اینو میگم چون احتمالا نقص عدم توانایی تماس از سامانه تور نبوده و از مرکز بوده تو گزارش نوشته شده مرکز اصلا پیام اپراتور رو ثبت نکرده و جوابی هم نداده از 4 عاملی که زنجیره اتفاق رو تشکیل دادند 3 تاش عینا تو حادثه تامکت 6062 شهید کریمیایی صد در صد اتفاق افتاده اپراتور تور ام 1 به دلیل خطی انسانی و عدم اموزش صحیح هواپیمای اسکرمبل رو به عنوان مهاجم تشخیص داده و سر خود براش شلیک کرده ولی خوب گردن که نگرفتند هیچ وقت . فقط اون بی چشم رویه بی حیایی که گفت شخصا تو دل شب با فاصله چند کیلومتر دیده نوک بال تامکت خورده به اب . عدم تخصص و برخورد قانونی که نتیجش میشد رفع عیب برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی نتیجش شد زدن هواپیما مسافربری وسط کشور با همون سامانه و با همون خطی
-
1 پسندیده شدهگزارش بررسی سانحه هواپيمای اکراينی منتشر شد (۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸) سازمان هواپیمایی کشوری ضمن ادای احترام به شهدای سانحه هواپیمایی اکراین و ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانوادههای داغدار این عزیزان، گزارش بررسی سانحه هواپیمای اکراینی را برابر استاندارهای بین المللی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرد. این گزارش که با اهداف پیشگیرانه تهیه شده است، مشتمل بر تشریح تمامی اطلاعات، یافته ها، تحلیل و نتیجه گیری تخصصی ۱۲ گروه کارشناسی بوده و اقدامات اصلاحی را در ابعاد بین المللی درخواست کرده است. این هواپیما در ۱۸ دیماه سال ۱۳۹۸ با ۱۷۶ مسافر و خدمه در مسیر تهران به کیف مورد هدف یکی از سامانه های دفاع هوایی کشور قرار گرفت و دچار سانحه شد. فایل pdf حجم 2.2 مگابایت https://s16.picofile.com/file/8428269934/139912271732197622244374.pdf.html یا https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Document/1399/12/27/139912271732197622244374.pdf https://www.cao.ir/news/organizatioal/detail?public_content=32153&title=گزارش-بررسي-سانحه-هواپيماي-اکرايني-منتشر-شد =================== با توجه به گزارش و اجرا شدن نوتام در غرب کشور مشخص هست تمهیدات لازم اتخاذ شده بوده. حتی طبق این گزارش هواپیمای اوکراینی پیش از روشن کردن موتور، اجازه گرفته بوده! (هماهنگی بخش مراقبت پرواز با بخش دفاع هوایی)
-
1 پسندیده شدهنکته ای به رو بحث دوستان اضافه کنم. خود المانیها و فرانسوی ها در پروژه MGCS ایده ها گسترده ای دارند تا نسل جدید خودروهای زرهی را معرفی کنند. پروژه MGCS فراتر از نصب یک توپ کالیبر 130 یا 140 میلیمتری بر روی تانک های اصلی میدان نبرد است. برای روشن شدن بحث توجه شما به لوگو طرح MGCS جلب میکنم : در تصویر بالا مشاهد میکنید شرکت های المانی و فرانسوی حاضر در پروژه درنظر دارند 3 نوع خودرو زرهی در بحث پروژه MGCS را معرفی کنند. که نشان دهنده این است که پروژه MGCS فراتر از نصب توپ با کالییر 130 میلیمتری بر روی خودرو زرهی است. نوع اول خودرو زرهی در این لوگو از سمت راست یک خودرو زرهی همانند تانک های اصلی میدان نبرد است که مجهز توپ کالیبر بالا است که احتمال این توپ کالیبر 130 یا 140 میلیمتری خواهد بود. همین طور که در این طرح مشخص است این خودرو زرهی قابلیت لینک شدن با پهپادها و ریز پهپادها را دارد. نوع دوم خودرو زرهی فاقد سلاح سنگین است و فقط مجهز به تعداد زیادی موشکهای هدایت شوند و قابلیت لینک شدن به پهپادها را دارد احتمالا این نوع خودرو نوعی از خودروهای فرماندهی و یا پشیبانی آتش باشد. نوع سوم از خودروهای زرهی همانند نفربرها و با خودروهای رزمی پیاده نظام کنونی است که قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده را دارد. پس نصب توپ کالیبیر بالاتر از 120 میلیمتری بر روی نسل جدید خودروهای زرهی خصوصا پروژه MGCS فقط بخشی از تحویل ساختاری خودروهای زرهی نسل آینده است. که هدف اصلی این جایگزینی افزایش قدرت اتش مستقیم هست. احتمالا در اینده برای قدرتمند شدن آتش غیر مسقیم نیروهای زرهی از موشک ها و پهپادها کمک گرفته خواهد شد. پیشگامان طراحی خودروهای زرهی در سراسر دنیا همانند رژیم صهیونیستی، آلمان/فرانسه و آمریکا در نظر دراند تا خودروهای زرهی را به موشکهای هدایت شونده هوشمندتر و سریعتر در کنار پهپادها و ریز پهپادها مجهز کنند. همچنین قابلیت های جنگهای شبکه محور نوین به همراه هوش مصنوعی بخشی دیگر از قابلیتهای خودروهای زرهی آینده خواهد بود تا عملکرد خدمه در میدان نبرد بهبود یابد. در پروژه MGCS بخش های دفاعی المان و فرانسه در نظر دارند تا در طرح های خودروهای زرهی نسل جدید ویژگیهای ماژولار بودن را نیز به شکل ویژه ای به طرح خود اضافه نمایند. یک طرح اولیه از پروژه MGCS که توسط فرانسویها ارائه شده است. نقش موثر پهپادها و ریز پهپادها در پروژه MGCS و نسل آینده خودروهای زرهی غیر قابل انکار است.
-
1 پسندیده شدهراستی از کیل مارک روی بدنه اون سیستم تور چه خبر؟ یه 737 روش قشنگ میشه
-
1 پسندیده شدهمتاسفانه فایل صوتی منتشر شده که دروغ مسئولین هواپیمایی را روشن میکنه را در کنار برخورد مسئولین مربوطه با انتشارش خیلی خیلی توهین امیزه "ایران انتشار این فایل صوتی را محکوم و تاکید کرد که این اقدامی غیر حرفهای بوده چراکه فایل منتشر شده بخشی از یک گزارش محرمانه بوده است." با توجه به این همه حرفهای دروغ و ضد و نقیض باز ایران الان ناراحت از انتشار فایل و در دسترس عموم قرار گرفتن فایله ...............
-
1 پسندیده شدهسپاه اعلام کرد به سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شلیک کردن موشک خبر نداده. برای همین این تصور به وجود آمده بود که کلا خبر نداشتند. الان با این فایل صوتی کاملا مشخص هست که اونها هم خبر داشتند و از قصد دروغ میگفتند. شلیک موشک حادثه ای نیست که بشه تا ابد پنهانش کرد هر آدم با حداقل عقلی این را می فهمه چه برسه به کارشناس های هواپیمایی و نظامی. اصلا منطقی نیست کسانی امید داشتند که این مسئله را برای همیشه پنهان کنند. قطعا مسئولان هواپیمایی کشوری یک ریگی به کفش هاشون هست اول پرواز هواپیما ها را لغو نکردند و بعد می آمدند جلوی دوربین و جلوی رسانه ها به قصد دروغ میگفتند. باید مشخص بشه دستور دروغگویی از کجا صادر شده. این شاید مسائل پشت پرده سرنگونی هواپیما را هم مشخص بکنه
-
1 پسندیده شدهمدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد. به گزارش مهر، یک خبرگزاری اوکراینی در اقدامی غیر حرفهای، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرد. در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت میگوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس ۹ بار تلاش میکند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد ولی پاسخی دریافت نمیکند. البته این فایل صوتی چند ساعت گذشته در شبکههای اجتماعی بعنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در حال بازنشر است. در همین ارتباط، حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. وی افزود: این اقدام اوکراینیها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم. رضایی فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) میتوانند همزمان در حین بررسیهای کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند. گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمیتواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند. __________________________ یعنی برج مراقبت مطلع بوده که هواپیمای اوکراینی دچار سانحه شده. اظهارات مسئولین سازمان هواپیمایی کشور هم در طی 2 روز اول هم زیر سوال میرود.
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم اختیار دارید ، خبرگزاری ایتارتاس ( به اختصار تاس ) بعنوان بلندگوی اتحاد شوروی سابقه بیشتر از 100 ساله ( تاسیس 1902 ) دارد . مشکل پرواز 007 کره جنوبی ، حضور یک عامل سوم در دالان پروازی پرواز خط هوایی کره جنوبی بود . به نقل از نیویورک پست صفحه دوم مورخ ( 83/6/9 میلادی ) و نیویورک تایمز ، صفحه 15 ( تاریخ قبلی ) حضور RC-135 ( کدوم نسخه اش ، هنوز معلوم نیست ) نیروی هوایی آمریکا در این دالان تایید شده هست ، نکته اینجاست که آلرت سوخو-15 روسی را اینها بسمت خودشون دیدند (رصد کردند ) وبسرعت خودشون را کنار کشیدند ، سوخوها که رسیدند ، فقط 747 کره ای حضور داشته و بعد ادامه ماجرا که همه اطلاع دارند ...
-
1 پسندیده شدهتحلیل بسیار خوبی بود چند نکته هم بنده اضافه کنم ۱ - سامانه تور ام ۱ اپتیک فروسرخ نداره (در حال تجهیز هستند) و اپتیک تلویزیونی اش هم بسیار ضعیفه به طوری که جز در نور کامل روز به درد نمیخوره چه رسد به تاریکی ۲ - ترانسپوندر را همه هواپیماهای مسافری قاعدتا دارند و نباید خاموش کنند. حتی این هواپیما هم اگر اشتباه نکنم در flightradar24 دیده میشد. شنیده شده ترنسپوندرش خاموش شده ۳ - باید دید آیا رادار سامانه موقع قفل کردن روی هواپیما اخطار ترنسپوندر میده یا خیر به نظر بنده یک تیم خائن از منافقین کافی است تا یک جمر سبک را ببرند نزدیک فرودگاه باید دید که اوپراتور در اسکوپ چی دیده . چرا این پرواز با بقیه متفاوت به نظر رسیده
-
1 پسندیده شدهاون خیلی تقصیر خود شوروی از اون جهت نیست تقصیرشون این بود که رسانه قوی در سطح جهان نداشتند مثل خود ما وقتی رسانه دست طرفه کاری میکنه تعدادی دانشجو در داخل کشور ما در جهت کثافتی مثل ترامپ حرکت کنند
-
1 پسندیده شدهتایمینگ فیلم با گزارش اون ویدئوی نیویورک تایمز کاملا می خونه . اونجا هم گفته می شه 30 ثانیه بعد از عدم ارسال سیگنال به دلایل نامعلوم، هواپیما مورد اصابت قرار می گیره . در نتیجه می شه گفت از کار افتادن سیستم های راداری هواپیما بر اثر انفجار موشک اول هست. اگر این فرضیه مورد تایید باشه باید دید چطور وقتی هنوز هواپیما در حال ارسال سیگنال بوده مورد اصابت قرار می گیره ! عدم همخونی تاریخ نمی تونه دلیل قابل قبولی برای رد کردن این فیلم باشه. چون اشتباه تنظیم کردن تاریخ اتفاق عجیبی نیست . فیلم با گزارش های مبنی بر شلیک دو موشک کاملا هماهنگ هست
-
1 پسندیده شدهنکته دقیقا همینجاست که از بین این همه ابزار خنثی در حالت پایه، چرا تور باید قاتل خودی ها باشه مدام؟ و چرا از بار اول و دوم درس گرفته نشد و در آخر فاجعه ای به این بزرگی راه انداخت؟ این برای کشوری که روی پدافند هوایی شاید بیشتر از همه کشورها حساب باز کرده و تبلیغشو کرده یک نقطه تاریکه...
-
1 پسندیده شدهاولین بار منتشر شد: فیلم شلیک دو موشک تور ام1 به سمت هواپیمای اکراینی http://s7.picofile.com/file/8384875376/4_5832489352298497802.mp4.html
-
1 پسندیده شدهیک موضوع جانبی و جالب اینکه ما حدود 700 میلیون دادیم سامانه تور و تا به امروز یه تامکت یه فانتوم و 737-800 رو با موفقیت سرنگون کرده که اگه دیه غرامت هرچی که اسمشو بذاریم مسافران 737 و هزینه های انجام شده برای آموزش خلبانان رو حساب کنیم شاید بشه گفت حدود 1.3 میلیارد دلار از جیب رفته و عملا هیچی به دست نیومده شکست ... دوستان کسی لیستی از ناموفق ترین خرید های تاریخ میلیتاریسم داره؟ درس گرفتن هم که کلا توی کار ایرانی جماعت نیست نمیدونم این همه کتاب تاریخ رو برای کی مینویسن؟
-
1 پسندیده شدهبرای اسکی رفتن یه کمی دیر اومدی برادر! بنده در پاسخ به دوستمون Dolphin عرض کردم که نقل قول ایشون از صحبت های سردار رو قبول کردم! حرفای سردار رو ما از تلوزیون شنیدیم و برداشت من اونی بود که نوشتم اما دوستمون تذکر داد که این برداشت نادرست بود. نمیخواستم این بحث رو ادامه بدم اما تو همون لینک ایرنا که برای وزارت ارشاد دولت متبوع شما هست اگر جعل خبر نشده باشه, حداقلش اینه که سانسور حقیقت انجام شده! در کجای اون لینک ایرنا به حرف حاجی زاده اشاره شده که ما درخواست پرواز ممنوع دادیم اما قبول نکردند؟ بر اساس قانون ایجاد پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی کشور به مصوبه هیات دولت نیاز داره! اینو نمیشه رد کرد! حتی اگر حاجی زاده برعکسش رو بگه! یعنی از پیش باید برای پرواز ممنوع مصوبه درخواست بشه! اما یک مسئله ای هست و اون اینکه اگر فرض کنیم زمان عملیات دقیقا مشخص نیست و اینکه قصد مخفی کاری وجود داره و یهو ساعت 1 یا 2 شب عملیات انجام میشه در این موقعیت که هیات دولت در دسترس نیست که مصوبه اخذ بشه! بنابراین احتمالا ماده تبصره ای وجود داشته باشه که در چنین مواردی ستادکل یا قرارگاه پدافند هوایی بتونه نوتام موقت ایجاد کنه! حالا صبر میکنیم تا با گذشت زمان اصل قضیه روشن بشه.
-
1 پسندیده شدهما هرچقدر انتظار داریم دوستان میلیتاری ذره ای فقط سرچ کردن رو در دستور کار قرار بدن، باز شاهد چنین اظهار نظرات عجیبی هستیم. گویی یکی از افعال حرام در ایران، بررسی کردن یک ادعاست! قبل از بافتن فرضیه های توطئه!!! دو فیلم از منابع خودی برای دوستان : اول مشرق که فیلم کامل سخنرانی سردار رو گذاشته! https://www.mashreghnews.ir/news/1030084/فیلم-کامل-نشست-خبری-سردار-حاجی-زاده-درباره-سقوط-هواپیمای-مسافربری به دقیقه 12:50 مراجعه بفرمایند دوستان تا ببینند جعل توسط دولتی ها صورت پذیرفته یا کسانی که جز خواندن فارس و کیهان و حفظ کردن توجیهات ایشان و بافتن فرضیه های توطئه، امری دیگری بلد نیستند. لینک دوم رو از شبکه خبر می ذارم خدمت دوستان : https://www.irinn.ir/fa/news/760304/سردار-حاجی-زاده-همه-مسئولیت-حادثه-را-می-پذیریم-ویدئو-کامل عین متن مندرج : ان شاءالله مشرق نیوز و شبکه خبر و ایضاً شخص سردار حاجی زاده هم جزو تحریف کنندگان دولت نباشن!!!! ---------------------------------------------------------------- باشد که دوستان، اگر قصد و غرضی دارن، توجیه کردن و فرضیه توطئه بافتن رو به صورت اصولی تری یاد بگیرن و چیزی که هست رو حداقل تکذیب نفرماین و اگر هم به اشتباه چنین می کنن، سرچ کردن و بررسی کردن رو قبل از تهمت زدن یاد بگیرن. اینطور باعث انحراف فکری دوستانی نظیر @bidar هم نمی شن که به اعتبار شناخت شون از دوستان میلیتاری، به قضاوت غلط بیافتن. ============================================ ان شاءالله روزی شاهد باشیم که این بازی های سیاسی خاتمه پیدا کرده و دوستان قدری براساس واقعیات گام بردارن.
-
1 پسندیده شدهدر طول این چند روز برخی ها مدعی شدن که موازی کاری پدافند سپاه و عدم اتصالش به شبکه یکپارچه پدافند هوایی (قرارگاه خاتم الانبیاء) یکی از دلایل اشتباه اپراتور سیستم تور ام1 بود! حالا برگردیم به قضیه رهگیری و انهدام پهپاد گلوبال هاوک و ببینیم که امیر سرتیپ محمد خوش قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در مورد ارتباط پدافند ارتش و سپاه چی گفته بود! *همانطور که گفتید شبکه پدافند هوایی متشکل از نیروها و سازمانهای مختلفی است. همکاری و ارتباط شما با سایر دستگاهها و نیروها از جمله نیروی هوا فضای سپاه چگونه است؟ روند این مأموریت و تقسیم کار از زمان کشف، شناسایی و رهگیری تا زمان هدف قرار دادن اهداف چگونه است و چگونه تقسیم کار میشود؟ فرمانده معظم کل قوا در اوامر و فرامینشان، راهبرد اصلی حوزههای دفاع هوایی را کاملاً به صورت واضح و روشن و آشکار برای نیروهای مسلح، خصوصاً در حوزه پدافند هوایی تعریف کردهاند. ما نیز با تأثی از این راهبرد ایشان در حال حاضر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی در حال انجام همافزایی، کار و اقدامات مشترک هستیم و همه اینها در قالب شبکه فرماندهی کنترل و تحت فرمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم است. الحمدالله با تعداد زیادی از عزیزانمان در نیروی هوا فضای سپاه، در اتاقهای فرماندهی کنترل مشترک، در سایتها و مواضع موشکی و سامانههای راداری مشترک در حال انجام مأموریت هستیم و با ایجاد وحدت فرماندهی، اشتراکگذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیلهای مشترک و بسیاری از اقدامات مشترک مأموریتهای خود را پیش می بریم. اقدامات ما در شبکه یکپارچه پدافند هوایی، در حال حاضر با همافزایی و ایجاد اتاقهای فکر مشترک و تصمیمات تاکتیکی مشترک در حال انجام است و این خود نقطه قوتی در پدافند هوایی است که فکر میکنم به عنوان یک الگو میتوان در همه سازمانها از آن استفاده کرد. *چندی پیش شاهد یک اقدام بسیار خاص و ویژه و بی سابقه در سطح جهان از سوی شبکه پدافند هوایی کشور بودیم که در این عملیات ویژه یک پهپاد پیشرفته آمریکایی منهدم شد. در اخبار داشتیم که قبل از اینکه سپاه آن را به وسیله سامانه سوم خرداد منهدم کند نیروی پدافند هوایی ارتش چند بار به آن پهباد اخطار داده بود، یعنی کشف، شناسایی و اخطار داده بود و حالا در مرحله نهایی نیروی هوا فضای سپاه آن را منهدم کرد. در مورد این اقدام و این عملیات توضیح دهید و بفرمائید چگونه این تقسیم کار بین شما انجام میشود؟ ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید کاملاً رصد و رفتارشناسی میکردیم که به دنبال چه چیزی است، شاید در همان مراحل اولیه کار میتوانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم اما اجازه دادیم که کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار میدادیم که رفتارت را تصحیح کن و رفتارت را در قالب رفتارهای بین المللی قرار بده اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد، در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در یک اقدام بسیار سریع، به موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاقهای عملیات مشترک داریم، با تصمیم گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک در کوتاهترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانههای نیروی پدافندی هوافضا (نیروی هوافضای سپاه) در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود که نتیجه اش هم برای مردم عزیز بسیار خوشحال کننده بود. https://www.farsnews.com/news/13980616000694/جزئیات-منتشر-نشده-از-ساقط-کردن-گلوبال-باور۳۷۳پاسخگوی-هرتهدیدی-است
-
1 پسندیده شدهاین تحریف آشکار واقعیته! حاجی زاده داشت در مورد رد فرضیه انهدام هواپیما توسط موشک حرف میزد و گفت که سازمان هواپیمایی بی تقصیره چون نظامی نیستن این چیزا حالیشون نیست! (قریب به مضمون) این متنی رو که قرار دادید من سرچ کردم به خبرگذاری دولتی ایرنا رسیدم! https://www.irna.ir/news/83629483/سردار-حاجی-زاده-نیروهای-مسلح-و-سپاه-نمی-خواستند-این-ماجرا-را صد رحمت به بی بی سی فارسی که اینطور نقل کرده: آقای حاجیزاده در سخنانش چندبار تاکید کرد که "هر چه تقصیر هست بر عهده ماست. همه درست عمل کردهاند و اگر خطایی بوده یکی از عناصر ما خطا کرده است". وی در این نشست خبری که به صورت ضبط شده از شبکه خبر تلویزیون ایران پخش شد، درباره موضعگیری سازمان هواپیمایی کشور پس از این حادثه گفت که آنها "تجربهای که داشتند این بوده که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند، باید منهدم شود. این موشک کوتاه برد بوده و مجاورتی عمل کرده است. بنابراین هواپیما پس از خوردن به زمین متلاشی میشود". آقای حاجیزاده گفت که از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور "دفاع" میکند. با این همه او افزود "ما چند بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی و به اصطلاح کلیر شود. درخواستها انجام شد ولی بنا بر ملاحظه برخی مسائل" پذیرفته نشد. پ.ن: وقتی بنابر تهدید ترامپ قرار بود آمریکا به 52 نقطه ایران حمله کنه باید نوتام (یا پرواز ممنوع) اعلام میشد! نه به خاطر اینکه ممکن بود فرندلی فایر صورت بگیره! بلکه به خاطر اینکه بار کاری پدافند هوایی کم بشه و وسط حمله سیستم های راداری و اپراتورها مشغول تفکیک اهداف نشن و ظرفیت رادارها پر نشه!
-
1 پسندیده شدهپرده ی اول : اصلا چرا تو اون وضعیت اجازه ی پرواز هواپیماهای مسافربری داده شده بوده ؟!!!! چه کسی مسئول این حماقت محض هست ؟ همزمان با شلیک اولین موشک باید پرواز تمام هواپیماهای مسافربری ممنوع می شد . اینکه آمریکا دستور عدم عبور از آسمان ایران رو صادر می کنه چیزی جز عقلانیت نیست . حالا چون اینکار اینجا انجام نشده و به عقل ما نرسیده می شه استدلالیه که باهاش بخواهیم حقیقت رو کتمان کنیم ؟!! پرده ی دوم : این مورد هم اصلا اتفاق عجیبی نیست طبیعی بوده که آسمان ایران در اون روزها و شب ها مخصوصا بعد از حمله ی موشکی مورد رصد بسیار قوی قرار بگیره. پس این استدلال هم هیچ ارزشی نداره. در مورد فیلم برداری اون شخص هم با توجه به اینکه گفته می شه دو موشک به سمت هواپیما شلیک شده و ما در این فیلم تنها شاهد یک انفجار هستیم می تونه یک حرکت نرمال باشه . بدین صورت که ابتدا موشک اول به سمت هدف میاد و بعد از انفجار توجه اون فرد رو جلب می کنه سپس اون فرد اقدام به فیلم گرفتن از اون منطقه می کنه که شامل حرکت موشک دوم و انفجارش در کنار هواپیما و آتش گرفتن اون می شه. در مورد چرایی خونسردی فرد فیلم بردار هم می تونه بی اطلاعی از ماهیت پرنده ی مورد هدف قرار گرفته باشه ( هواپیمای مسافربری)
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهقطعا همچین گزارشی نمیتونه گزارش خروجی از یک مرکز پژوهشی اون هم در سطح دانشگاه تهران باشه، اگه باشه هم که باید به حال مملکت گریست که این خروجی یک مرکز پژوهشیشه. آخه این چه مقاله پژوهشیه؟ چه استدلالی؟ چه استنتاجی؟ نتیجه گیری بر چه مبنایی؟ این مقاله بیشتر به یه مطلب در سطح چند تا نوجوون میخوره تا مرکز پژوهشی؟!!!
-
1 پسندیده شدهاگه درست متوجه شده باشم منظور شما رو ابراهیم جان، قاعدتا خدمه تور اشتباه رو مرتکب شدن و عدم یکپارچگی سیستم فرماندهی ما. ولی خوب با تور زدن ، ... یادمه دوران سربازی برای اولین بار رفته بودم میدان تیر، اسلحه رو که دستم گرفتم ناخودآگاه دچار استرس شدم، نفر کناریم که از استرس بالا تیرهای قلقش رو همرو زد تو سیبل من، البته من نهایتا بالاترین امتیاز تیراندازی رو کسب کردم و در آخر دوره هم سرباز نمونه شدم. قطعا اپراتور سامانه تور اشتباه خیلی فاحشی رو مرتکب شده و عملکرد ضعیفی داشته، ولی خوب طبیعی اپراتوریکه یک شب تا صبح رو تحت یک فشار مسولیتی بالا و با استرس بالا طی کرده و احتمالا خستگی جسمانی هم بر او غلبه شده قدرت تصمیم گیریش رو تنزل داده و باید در یک تایم کوتاه تصمیم بزرگی میگرفته، رو باید آخرین مقصر دونست. ولی همه اینها قابل پیش بینی هست و وظیفه اینه که سیستم به صورتی طراحی بشه که هم آمادگی پرسنل به بالاترین حد ارتقا پیدا کنه و هم لود کاری و تصمیم گیری پرسنل به حداقل برسه که خطای انسانی به حد اقل برسه و هم اینکه اقداماتی دیده بشه که حتی درش خطای انسانی دیده شده باشه و با وجود خطای انسانی خطری کسی رو تهدید نکنه. وقتی یک اشتباه بسیار بزرگ، در این سطح امنیتی، سه بار تکرار میشه، یعنی سیستم مدیریت و فرماندهیمون فوق العاده ضعف داره. ما در صنعت نفت می خوایم به فرض واحدی رو طراحی کنیم در مرحله طراحی مطالعات ارزیابی مخاطرات و ریسک انجام میشه و در اون تمامی احتمالات دیده میشه حتی خطای انسانی، خطای تجهیزات و حتی عوامل محیطی و پدیده های طبیعی و غیر مترقبه، و برای هر کدام یک یا چند لایه حفاظتی مختلف اعم از دستور العملی، مهندسی/کنترلی، مدیریتی و ... دیده میشه که حتی اگه هر کدام هم رخ داد باز هم ریسک به کمترین سطح و سطح قابل تحمل کاهش پیدا کنه. با این حال با همه این تدابیر برنامه دیگری لحاظ می کنیم به عنوان erp و در اون فرض می کنیم تمام لایه های حفاظتی چه تدابیر مدیریتی، چه تجهیزات کنترلی و پایشی ، فیل کرده و خطای انسانی رو هم مرتکب شدیم و بدترین سناریو رخ بده، حالا برای مقابله با بدترین سناریوی پیش آمده برنامه ریزی می کنیم تا کنترلش کنیم. برای یه همچین موردی کسی که با مایند ایمنی به قضیه نگاه کنه اولین چیزی که در مواجهه با استقرار یک سامانه پدافندی در مجاورت فرودگاه تجاری با علم به اینکه احتمال درگیری هست، به ذهنش میرسه احتمال هدف قراردادن اشتباهی هواپیماهای تجاری هست و اینکه برای این موضوع باید فکری بشه، ... ولی خوب مثل همیشه ما بعد از واقعه به فکر میافتیم.
-
1 پسندیده شدهبا تشکر فراوان در تکمیل صحبت های جناب الکترو باید عرض کنم که علاوه بر 9m330 ، موشک های پیشرفته تری از جمله 9m331 ، 9m332 ، 9m333 برای این سامانه طراحی و ساخته شده و جدیدترین موشک این سامانه با کد 9m334 نیز ساخته شده است. ویژگی جالب موشک های سیستم پدافندی تور ، استفاده از سیستم کنترل بردار رانش تعبیه شده روی دماغه (Nose mounted) است که قابلیت تغییر درجه ی سریع pitch موشک پس از لانچ سرد از لانچر سامانه رو به موشک میده . همانطور که از تصاویر موشکها میتوان دید ، این سری موشک ها بوسیله ی بالچه هایی در دماغه ی موشک (Canard) کنترل میشوند که این استراتژی کنترلی معمولا در موشک های هوا به هوای کوتاه برد مانند ساید وایندر استفاده میشود و مشخصه ی اصلی آن مانورپذیری بالا در زوایای حمله ی کوچک (angle of attack) است . همچنین بعلت اثر ناپایدار کننده ی این سطوح ، معمولا در دم موشک بالچه های نسبتا بزرگی قرار میگیرد.
-
1 پسندیده شدهسامانه پدافند هوایی تور ام-2 گونه ای از پدافندهای ضدهوایی موشکی سام متحرک بوده و در واقع نوع ارتقا یافته تور ام-1 محسوب میشود. این سامانه توسط شرکت پرآوازهی Almaz-Antey طراحی و ساخته شده است و در زمره بهترین سامانههای موشکی دفاع نقطهای روسیه قرار دارد. سامانه برای نخستین بار در نمایشگاه سالانه مکس و در سال 2007 به نمایش عمومی گذاشته شد. این سامانه دارای یک رادار جستوجوی بهبودیافته و چهار کانال هدایتی است که هدایت همزمان چهار موشک به سمت هدف را میسر میسازد. این سامانه بر روی یک شاسی چرخدار نصب شده و قادر است در هر وضعیت آبوهوایی به عملیات بپردازد. تور ام-2 قادر است با بازهی وسیعی از اهداف همچون پهبادها، بالگردها، موشکها کروز و هواپیماها درگیر شده و به رهگیری هواگردهای ارتفاع پست بپردازد و در محیطهای آلوده به سیگنالهای اخلال نیز به خوبی عمل کند. خانواده سامانههای تور در حال حاضر در نیروهای نظامی کشورهای اوکراین، روسیه، چین، قبرس، مصر، یونان ایران و ونزوئلا به کار گرفته شده است. در این بین کشور بلاروس تنها کاربر خارجی تور ام-2 محسوب میشود. این کشور تا دسامبر 2013 سه سامانه تور ام-2 را از روسیه خریداری کرده است. گونهها سامانه تور ام-2 در سه گونه طراحی و ساخته شده است. گونهی تور ام-2 ای که گونهی صادراتی بوده و بر روی شاسی شنیدار نصب شده است قابلیتهای این سامانه در نمایشگاه مکس 2007 مسکو به نمایش عمومی گذاشته شد. همچنین در مکس 2011 این سامانه در حالی که به سسیتم پرتاب 9A331MK مجهز بود به نمایش گذاشته شد. گونهی دیگر این سامانه تور ام-2کا نام دارد که بر روی یک شاسی چرخدار 6در6 نصب شده است. گونهی سوم تور ام-2 کاام نام دارد و قابلیت نصب بر روی شاسی چرخدار یا شنیدار را داراست. این گونه قادر است همزمان با چهار هدف درگیر شود. در نمایشگاه مکس 2013 نوع سوار بر شاسی 6در6 TATA 2036C این سامانه به نمایش در آمد. این سامانه همچنین در نمایشگاه DEFEXPO هند و در سال 2014 به نمایش در آمد. موشک ها موشک مورد استفاده 9M330 نام دارد. این موشک 3.5 متری 167 کیلوگرم وزن دارد و دارای سر جنگی 15 کیلوگرمی است و میتواند تا 2.8 ماخ سرعت بگیرد. این موشک هدایت شونده بوده و دارای فیوز مجاورتی است و قادر است مانورهایی با شتاب 30 جی انجام دهد و با اهداف دارای سرعت 2 ماخ درگیر شود. پرتاب موشک به صورت سرد است که پس ایجاد فاصله کافی با پرتابگر راکت سوخت جامد به کمک سیستم مانور دینامیک گازی موشک را ه سمت هدف هدایت میکند. برد موشک حداکثر 12 کیلومتر و حداقل 100 تا 6000 متر است که با توجه به ارتفاع هدف متغیر است. احتمال اصابت موشک برای اهداف مختلف به شرح ذیل است: هواپیما: 0.92-0.95 بالگرد: 0.80- 0.96 موشک کروز: 0.60-0.90 تسلیحات پردقت هدایتشونده: 0.70-0.90 پهباد: 0.90 ویژگیهای سامانهی موشکی تور ام-2 سامانهی تور ام-2 قادر است در 24 ساعت شبانه روز، در هر وضعیت آب و هوایی و در محیطهای آلوده به سیگنالهای اخلال به عملیات بپردازد. این سامانه مجهز به دو ماژول 9M334 است که هریک چهار موشک آماده شلیک را حمل میکنند. ماژول یادشده جهت حمل، نگهداری و شلیک موشکها مورد استفاده قرار میگیرد. هر باتری پدافندی شامل یک خودروی فرماندهی، چهار خودرو درگیری9A331ME یا 9A331M، دو لودر 9T224، یک سیستم موشکی(؟) و یک خودروی تعمیرات 9B887M2E / 9B887M2K است. خودرو فرماندهی خودرو بارگذاری عملکرد سامانه تور ام-2 خودروی درگیری سامانه سه خدمه شامل راننده را داراست و میتواند طی سه دقیقه از حالت معمولی به حالت درگیری تغییر وضعیت دهد. تورام 2 قادر است 48 هدف را آشکار سازی کرده و همزمان تعداد ده هدف را رهگیری کند. اطلاعات یک واحد را میتوان به کمک لینک داده با دیگر واحدها به اشتراک گذاشت. برد درگیری سامانه حداکثر 12 کیلومتر و در ارتفاع 10 الی 1000 متر است. وزن خودرو یاد شده در صورت استفاده از شاسی شنیدار حداکثر 37 تن است و سرعت آن در جاده آسفالته حداکثر 65 کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار 35 کیلومتر در ساعت است. در صورت استفاده از خودرو چرخدار وزن خودرو حداکثر 30 تن خواهد بود. بارگذاری موشک در این خودرو 18 دقیقه به طول میانجامد، حداکثر سرعت آن در جاده آسفالته 80 کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار 30 کیلومتر در ساعت است. این خودرو دارای برد حداکثری 500 کیلوکتری است. نمایی از تور ام-2 ای و رادار اکتساب آن رادار درگیری آرایه فازی غیرفعال سامانه رهگیری الکترونوری در کنار رادار درگیری آرایه فازی غیرفعال سامانه را در برابر اخلال مقاوم میسازد. در سامانه تور ام-2 یک آنتن آرایه سطحی با آنتن رفلکتوری سهموی که سابقا در تور ام-1 بکار رفته بود تعویض شده است. این آنتن در رادار جستوجو بکار گرفته شده است. <
