برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 18 اسفند 1401 در همه مناطق
-
4 پسندیده شدهسلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری . اف ۳۵ بی ( + تصاویر نزدیک از ... ) هواگرد سوار شده بر استند تست هواگرد روی استند تست رانش _ لیفت ( البته به احتمال زیاد ! ) ورودی فن رانشگر خروجی نازل غلت زدن ( رول نازل ) در ریشه ی بال _ ها خروجی فن رانشگر (لیفت فن ) + تجهیزات کنترل خروجی اون در قسمت پشت خلبان http://www.codeonemagazine.com/gallery_slideshow.html?item_id=57 http://www.codeonemagazine.com/gallery_slideshow.html?item_id=57
-
4 پسندیده شدهموتور رمجت ایرانی RJ-HP1 در سال ۹۸ بازدید رهبر انقلاب از موتور رمجت ایرانی که توسط یک شرکت دانشبنیان ایرانی ساخته شده بود منتشر شد. با موتور های رم جت میتوان موشک های کروز فراصوت و پهپادهای با سرعت فراصوت ساخت. این موتور از توان تولید بیش از ۳۵۰۰ پوند تراست (قدرت رانش) معادل ۱۵ هزار نیوتن برخوردار است و توانایی رسیدن به سرعت ۲ برابر صوت در سطح دریا و ۲.۷ برابر سرعت صوت در ارتفاعات بالاتر را دارد. مشخصات کلی:
-
3 پسندیده شدهبسم ا... حالا شاید یک مقداری نامتعارف باشد این نظر ، ولی تئوری نوعثمانی گری ، فقط بحث رویه ماجراست ، این دو تا نقشه را با هم مقایسه کنید ، سمت چپ ، گسترش ناتو هست از 1949 تا 1990 بعد یک دفعه از 1999 تا 2009 حالا این نقشه را به ذهن بسپارید و ان را با نقشه سمت راست مقایسه کنید ، محدوده ضد دسترسی / تحدید منطقه ای روسها از دریای شمال تا مدیترانه کاملا یک صحنه نبرد را می بینید که چنگال ناتو از سه محور دارد روسها را در برمی گیرد ، از شمال ، مرکز و جنوب درشمال جمهوری های سابق بالتیک ، در غرب ، اوکراین و بلاروس و لهستان و در جنوب هم که مشخص هست ، آذربایجان و گرجستان در این موقعیت خاص در محور جنوبی روسیه متمرکز شده ، ( قبل از این در محور غربی ، اوکراین و در همین هفته های اخیر در بلاروس داشته جلو می رفته ) حالا یک ناظر از بالا وقتی به صحنه نگاه می کند ، صحنه دراماتیک پیشروی ناتو به سمت شرق را می تواند ببیند ترکیه در اینجا نقش تسهیل کننده روند را بدون اینکه نیازی به مداخله مستقیم کشورهای اصلی ناتو ( ایالات متحده ، آلمان ، بریتانیا ، فرانسه و ... ) باشد ، ایفا می کند
-
2 پسندیده شدهرضوان نام قایق موشک انداز فوق سریع سپاه اعلام شده نام قایق موشک انداز جدید سپاه پاسداران با سرعت 95 گره دریایی (175 کیلومتر بر ساعت) رضوان میباشد. با توجه به اینکه گفته شده موشک های برد ۱۵۰ الی ۱۸۰ کیلومتر با سرجنگی 130 کیلوگرمی را حمل میکند، حمله ی گروهی این قایق ها در خلیج فارس یکی از بزرگترین توانایی دریایی ایران در هر گونه درگیری و جنگ خواهند بود. عرض متوسط خلیج فارس ۲۵۰ کیلومتر است پس به طور مثال این قایق های تندرو راحت میتوانند از نزدیکی جزیره های ایرانی در خلیج فارس به کشتی های جنگی یا تجاری کشور متخاصم در نزدیکی ساحل امارات حمله کنند.
-
2 پسندیده شدهبرد رسمی زوبین ؟!!!! 30 کیلومتر برد کشف و 20 کیلومتر برد درگیری
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام طبق معمول ، تاپیک مستقلی برای بالگردهای 214 هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت ، در نتیجه و با توجه بحضور یکفروند بالگرد کبرا در تصویر ، این عکس در این تاپیک ارسال شد در بازه زمانی 1975 تا 1976 ، چیزی در حدود 235 فروند بالگرد 214 به ارتش ایران تحویل داده شد که این بالگرد سخت کوش تبدیل به اسب کاری هوانیروز گردید . نقش بی بدیل این بالگرد در پشتیبانی از واحدهای عمل کننده ارتش و سپاه ، غیر قابل انکار بشمار می رود .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی به گرمی تابستان امسال آیا کشوری که سانتریفیوژ های نسل جدید می سازد که جزو پیشرفته ترین تکنولوژیهای قرن می باشد نمی تواند موتور جنگنده های 30-40 سال پیش را بسازد؟ بنده برای نظریه خود چند دلیل دارم 1-ساخت مینی موتور جت در چند سال پیش توسط ارتش که نشان از کارهایی پنهانی در این حوضه میدهد 2-نیاز شدید به موتور جت برای استفاده در طراحیهای داخلی با توجه به بازی زشت روسهای مکار حیله گر بی صفت......................evil: 3-بدست فن آوری موتور جت و ساخت هواپیماهای مسافربری و..... کسانی که خودشان را باور ندارند همیشه نمی دانند و نمی توانند و همیشه به دیگری می خندنند
-
1 پسندیده شدهایران محموله ی بزرگی از گلوله،گلوله ی توپخانه و خمپاره و... برای روسیه فرستاده است منبع آگاه در گفت و گو با اسکای نیوز مدعی شده است که دو کشتی باری با پرچم روسیه در ماه ژانویه از بندر امیر آباد ایران به سمت آستاراخان روسیه حرکت کردند. دو کشتی حامل حدود 200 کانتینر پر از سلاح بودند.این منبع گفت که مسکو هزینه مهمات را به صورت نقدی پرداخت کرده است. این منبع محموله ادعایی را شامل تقریباً 100 میلیون گلوله در اندازه های مختلف - 5.56 میلی متر، 7.62 میلی متر، 9 میلی متر، 12.7 میلی متر و 14.5 میلی متر - برای استفاده در سلاح هایی مانند تپانچه، تفنگ تهاجمی و مسلسل ذکر کرد. این منبع سپس گفت که کشتی ها همچنین طیف وسیعی از مهمات دیگر را حمل می کردند، از جمله حدود 300000 گلوله، مانند نارنجک های 40 میلی متری برای نارنجک انداز، راکت های 107 میلی متری ضد تانک، و گلوله های خمپاره در اندازه های مختلف - 60 میلی متر، 81 میلی متر و 120 میلی متر - و همچنین راکت های توپخانه (130 میلی متر، 122 میلی متر و 152 میلی متر) و گلوله های زرهی (115 میلی متر و 125 میلی متر). علاوه بر این، این منبع گفت که نزدیک به 10000 جلیقه و کلاهخود جنگی در محموله وجود داشته است.
-
1 پسندیده شدههواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس طرح جنجالی تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس قسمت دوم و پایانی : ورود بوئینگ به ماجرا : در ادامه جستجو برای سرمایه گذار ، مدیریت شرکت اسکای فاکس با چندین اسپانسر احتمالی مذاکره کرد . مذاکرات منجر به عقد قرارداد با شرکت هواپیمای نظامی بوئینگ شد که در آن زمان به بازار هواپیماهای نظامی علاقه مند شده بود . اولین تماس بین بوئینگ و اسکای فاکس در ژانویه 1985 انجام شد . پس از یک سری جلسات توجیهی و ارزیابی فشرده از پتانسیل بازار هواپیما ، قرارداد در اواسط سال 1985 امضا شد . این قرارداد که اساساً یک قرارداد مجوز ساخت و بهره برداری بود ، به بوئینگ حقوق کامل و نامحدود برای توسعه ، ساخت و فروش هواپیمای آموزشی Skyfox داد . هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس در مقابل تاسیسات شرکت بوئینگ عبارت : مربی Skyfox در بروشور منتشر شده توسط بوئینگ منعکس کننده بسیاری از مفاهیم اصلی راسل اوکوئین است . در این بروشور آمده بود که تبدیل لاکهید T-33 به Skyfox یک هواپیمای : · تاکتیکی چند منظوره ، · با کارایی بالا ، · ایده آل برای آموزش و نگهداری خلبانان جنگنده ، · آموزش جنگ الکترونیک ، · شناسایی ، · گشت های دریایی نزدیک ، · یدک کشی هدف هوایی ، ارائه می دهد . این جزوه همچنین ادعا می کرد که Skyfox می تواند کاربردهای تاکتیکی دیگری مانند حملات زمینی و هدایت هوایی پیشرفته را انجام دهد. نماهای مختلف از هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس ، برگرفته شده از سایت اینترنتی بوئینگ تبدیل کامل هواپیمای لاکهید T-33 به Skyfox بین 3 تا 3.5 میلیون دلار هزینه داشت . این مبلغ شامل همه چیز از جمله کمک های فنی ، تجهیزات فنی و آموزش بوئینگ می شد . فرض بر این بود که خریداران می توانند خودشان این تبدیل را انجام دهند ، اما در صورت لزوم ، تمام کارها را می توان در کارخانه کنسرت در ویچیتا نیز انجام داد . تصویر مقایسه ای از تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به اسکای فاکس طراحی : تغییرات در طراحی بدنه این هواپیما بسیار قابل توجه است و در واقع با یک هواپیمای جدید روبه رو ایم . قابل توجه ترین تفاوت خارجی جایگزینی موتور رانش اصلی پرت اند ویتنی J33 با وزن 4600 پوند (2090 کیلوگرم) با دو موتور توربوفن Garrett TFE731-3A است که بر پایه های افقی روی بدنه نصب شده اند و در مجموع نیروی رانش 740 پوندی را ارائه می دهند . پایه های خالی محل نصب موتور در هواپیمای اسکای فاکس هنگام برخاستن ، وزن دو موتور جدید 17 درصد کمتر از یک موتور J33 است و افزایش 60 درصدی رانش با کاهش 45 درصدی مصرف سوخت ، بطور خاص همراه بوده است . بوئینگ مدعی است که در نتیجه تعویض موتورها ، برد و مدت پرواز به طرز محسوسی بهبود یافته ، وزن محموله افزایش یافته و به دلیل دوموتوره بودن ، ایمنی پرواز نیز ، افزایش یافته است. تصویر مقایسه ای از تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به اسکای فاکس مزیت بزرگ ترکیب جدید موتورها و نازل های موتور این است که در حال حاضر در جت های تجاری BAe 125 و Cessna Citation III استفاده می شود . تا آنزمان تقریباً پنج هزار موتور TFE731 در سراسر جهان فروخته شده بود که در مجموع بیش از نه میلیون ساعت پرواز داشتند. بوئینگ می گوید استفاده از یک موتور از پیش مهندسی شده به معنای دسترسی فوری به شبکه تعمیر و نگهداری جهانی Garrett ( هانیول ، فعلی ) است . British Aerospace 125 Cessna Citation III با نصب موتورهای جدید زمان صعود به 30000 پا (9144 متر) در مقایسه با لاکهید T-33 از 14.8 دقیقه به 8 دقیقه کاهش یافت و برد با استفاده از سوخت داخلی از 1120 به 1960 مایل دریایی (از 2074 به 3630 کیلومتر) افزایش یافت . با مخازن سوخت نصب شده بر روی بال، برد Skyfox به نزدیک به 3000 مایل دریایی (5556 کیلومتر) افزایش یافته است . مصرف سوخت ویژه کمتر ، همچنین مدت پرواز در منطقه گشت را افزایش می دهد که با شعاع نبرد 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) به 5 ساعت و نزدیک به دو برابر می شود. تصویر سه نمای هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس حذف موتور J33 به این معنی است که ورودیهای هوای جانبی هواپیمای اصلی را میتوان برای قرار دادن سوختی که قبلاً در مخازن نوک بالها بود ، استفاده کرد و این تصمیم در نمای روبه رو به اسکایفاکس ظاهری غیرعادی میدهد . نمای روبروی غیر عادی هواپیمای اسکای فاکس تغییرات بیشتر در شکل آشنای T-33 شامل یک دم کاملا جدید و بزرگتر، بدنه کامپوزیت جدید و فیرینگ های ریشه بال است . شیشه جلوی بازطراحی شده همانند سایبان Northrop F-20 Tigershark است و همچنین برای بهبود دید تنظیم شده است. ساختار سکان عمودی و ریشه سکان افقی دم در هواپیمای اسکای فاکس ساختار بال و بدنه بین خروجی و دماغه عملاً بدون تغییر باقی مانده است ، به استثنای مقداری تقویت در نقاط اتصال موتور، شاسی لاکهید T-33 نیز حفظ شد . برای بهبود پایداری طولی و قرار دادن موتورهای جدید به پره های جدید نیاز بود . بالههای شکمی کوچک نیز اضافه شدند ، اما سکانها و ترمزهای بادی حفظ گردید . نمای کاکپیت و موقعیت قرارگیری موتورهای در هواپیمای اسکای فاکس دماغه "اسکای فاکس" از نظر طول و شکل با لاکهید تی-33 متفاوت است و از فایبرگلاس ساخته شده است . دماغه جدید به گونه ای طراحی شده بود که به سرعت برچیده شود و امکان نصب واحدهایی با تجهیزات تخصصی برای ماموریت های رزمی خاص را فراهم کند . به گفته بوئینگ ، این واحدهای دماغه ماجولار، همراه با تغییر سریع محموله های زیر بال و فضای دم ، هواپیما را قادر به انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها می کند . بنابراین ، بطور مثال ، دماغه را می توان به سیستم های جنگ الکترونیک SUU-44 یا با تجهیزات الکترونیک اضافی در فضای آزاد شده از موتور J33 مجهز کرد . سایر واحدهای دماغه ممکن است حاوی یک مسلسل 0.5 اینچی (12.7 میلی متر) ، دوربین های شناسایی و حتی یک رادار کوچک باشند . گزینه دوم به تجهیزات اویونیک پیچیده تری نسبت به نصب فعلی نیاز دارد ، اما ممکن بود خریداران بالقوه Skyfox به یک هواپیمای اختصاصی با تجهیزات راداری علاقه مند شوند . هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس به نمایش در آمده در یک نمایشگاه هوایی Skyfox با شش نقطه سخت زیر بال در مقایسه با چهار نقطه درلاکهید T-33( دو نگهدارنده نوک بال برای سوخت استفاده می شود ) ، Skyfox می تواند تا 6000 پوند (2720 کیلوگرم) بار حمل کند . اسکای فاکس به عنوان یک هواپیمای تهاجمی می تواند به بمب های زیر بال ، یک جفت موشک هوا به هوا AIM-9L Sidewinder که روی نوک آن قرار می گیرد مجهز شود . توپی که در دماغه قرار دارد نیز در هر ماموریت جنگی قابل استفاده است. نمای فوقانی و در حال پرواز هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس اویونیک نصب شده در Skyfox برای نمایش از یک سیستم دیجیتال Collins ProLine II تشکیل شده است که در حال حاضر از یک صفحه نمایش CRT چند رنگ استفاده می کند و در کابین جلو قرار دارد و مابقی تجهیزات استاندارد لاکهید T-33 را حفظ می کند . در نهایت در برنامه توسعه قرار بود که دو صفحه نمایش تمام رنگی CRT در دو کابین این هواپیما نصب شوند . نمای کاکپیت جلو و تجهیزات اویونیک در هواپیمای اسکای فاکس هواپیمای اثباتگر فناوری از سادهترین نسخه اویونیک استفاده میکند ، زیرا بوئینگ معتقد بود که مشتریان احتمالاً میخواهند تجهیزاتی را مشخص و احتمالاً انتخاب کنند که با تواناییهای مالی و الزامات مأموریتهای رزمی آنها مطابقت داشته باشد . برای برخی از مأموریتهای فقط ناوبری ، مانند شناسایی یا آموزش خلبانی، سیستم Pro-Line II به تنهایی کافی است ، زیرا فقط برای ناوبری مورد نیاز است . سرانجام پروژه : اولین پرواز نمونه اولیه هواپیما در 23 آگوست 1983 انجام شد . این هواپیما تمام آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشت ، اما با وجود داده های پرواز خوب و هزینه نسبتا پایین، خریداران بالقوه علاقه ای به هواپیما نداشتند . فاز دوم این پروژه در سال 1986 اتفاق افتاد ، زمانی که شرکت بوئینگ پتانسیل هواپیمای جدید را دید . در ابتدا همه چیز به سرعت و منظم پیش رفت ، تقریباً بلافاصله قرارداد اولیه برای 20 هواپیمای آموزشی برای نیروی هوایی پرتغال امضا شد . با این حال، مشتریان به زودی نظر خود را تغییر دادند و بوئینگ مجبور شد پروژه را محدود کند. تنها نسخه از این هواپیما نیز در فوریه 2007 در Rogue Valley International (MFR) در Madford قرار گرفت . تصاویر دیگری از هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس مترجم : 951 فقط برای میلیتاری ، کپی با ذکر منبع آزاد میباشد . منبع اصلی : http://www.airwar.ru/enc/other/skyfox.html
-
1 پسندیده شدهانقلاب یک شام اجتماعی نیست، رویدادی ادبی، طراحی یا گلدوزی نیست. نمیتوان آنرا با حسن نیت یا ظرافت رفتار و کلام بدست آورد. انقلاب فرزند خشونت است که با آن یک طبقه، طبقه دیگری را سرنگون میکند. مائو تسه تونگ
-
1 پسندیده شدهاز باب نام گذاری این تصویرسازی خالی از لطف نیست زوبین ایرانی در مقابل فلاخن رژیم حرامی صهیونیستی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام : هواپیمای F35 در 3 نوع A و B و C ساخته شده است. F35A در خدمت نیروی هوایی آمریکا می باشد، این نوع هواپیما بصورت معمولی از باند بلند ( TAKE OFF) و بصورت معمولی بر روی باند می نشیند. ( LANDING). F35B در خدمت تفنگ داران ارتش آمریکا می باشد، این نوع هواپیما در یک باند کوتاه باند بلند ( TAKE OFF) و بصورت عمودی بر روی باند می نشیند. ( LANDING). F35C در خدمت نیروی دریایی آمریکا می باشد، این نوع هواپیما بصورت کششی از روی ناو بلند ( TAKE OFF) و بصورت تمااس با سیم بکسل ( BARRER) روی ناو بر روی باند می نشیند. ( LANDING). لازم به ذکر است ارتش آمریکا از 4 نیرو تشکیل شده است 1- نیروی زمینی یا ARMY 2- نیروی هوایی یا AIR FORCE 3- نیروی دریایی یا NAVY 4- تفنگ دار دریایی یا MARIN
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم عنصر اغراق همیشه در زمان مقایسه میان محصولات غربی و شرقی وجود دارد ، با این وصف در مقایسه با
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم بله ، الان متن را مرور کردم ، ظاهراً SU-30SM صحیح هست ادعای نویسنده متن هست و اظهار نظر خاصی نمی شود کرد ، شاید یک ارتباطی با اورهال فیترهای نیروی هوایی سپاه داشته باشد ( یک معامله پایاپای ) فانتوم همدانی ، جمعی پایگاه سوم ( رجیستر 6598-3) مسلح به غلاف SUU-20
-
1 پسندیده شدهبخش سوم تمرین ، تمرین و تمرین برای فانتوم های نهاجا فانتوم های پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان ، در سالهای اخیر ، شرکت نسبتاً فعالی در تمرینات سالانه ارتش داشته و این مساله موجب شده تا برخی قابلیتهای جدید این جتهای کهنسال ، هویدا گردد . بعنوان مثال ، در دسامبر 2013 ، نهاجا یک تمرین از قبل برنامه ریزی شده را با محوریت پایگاه نهم شکاری ( بندر عباس ) در نزدیکی تنگه هرمز برگزار نمود که درجریان آن ، چهار فروند فانتوم جمعی اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجهز به غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 در آن شرکت داشتند . این مساله ، خبر منتشر شده در خصوص استفاده از مهمات هدایت دقیق لیزری ستار -4 توسط فانتوم های نیروی هوایی را تایید می نماید . علاوه براین ، دو فروند دیگر از فانتوم های شرکت کننده ، به چهار تیر موشک میانبرد AIM-7E اسپارو مسلح شده بودند که جدیداً کار بروزرسانی آنها به اتمام رسیده بود ،با این وصف ، براساس خبرهای غیررسمی ، سیستم کنترل آتش AN/APQ-120 فانتوم ها در جریان این رزمایش ، موفق به قفل کردن روی این اهداف نشده ، در نتیجه موشکها بسمت اهداف شلیک نشدند . پس از گذشت چندین ماه از این رزمایش ، در هفته های پایانی سال 2014 ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یک رزمایش در مقیاس نسبتاً وسیع را در محدوده دریای عمان و تنگه هرمز برگزار نمود که در این تمرین ، فانتوم های پایگاه سوم با راهنمایی مرکز هدایت زمینی ( GCI) ، بعنوان هواپیماهای مهاجم ، میزان آمادگی رزمی سایتهای موشکی زمین به هوای مستقر در منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند . در روز دوم رزمایش نیز فانتوم های همدانی با استفاده از موشکهای هوا به سطح AGM-65A به شکل موفقیت آمیزی یک شناور دریایی را در منطقه جاسک هدف قرار داده و غرق نمودند . با بالا رفتن میزان آمادگی رزمی فانتوم ها ، این اشباح پیر نیروی هوایی ایران ، حضور پررنگ تری در رزمایش ها به ثبت می رسانند ، چنانکه در سپتامبر 2015 ، فانتوم های اسکادران ترکیبی سی و یکم ، یک تمرین فشرده 48 ساعته را برای ایجاد آمادگی بیشتر به منظور مقابله با مهاجمان در محیط های متراکم رزم هوا به هوا ، پشت سر گذاشتند ، هر چند روز نخست این تمرین ، به اجرای بمباران تاکتیکی روزانه اختصاص داده شده بود . در روز دوم نیز یکفروند ازاین فانتوم ها مسلح به 18 تیر مهمات 500 پاوندی ساخت داخل MK-82 ، در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت فالکون 2000 نیروی هوایی ، یک محیط آلوده به جنگ الکترونیک شدید را شبیه سازی می نمود ، یک هدف ساختگی را مورد اصابت قرار داد . در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت سوخترسان KC-747 همزمان به سه فروند از فانتوم های اسکادارن سی و دوم که از تمرینات باز می گشتند ، سوخت رسانی نمود . شبح پرتجربه نهاجا در جنگ علیه شورشیان مسلح در نوامبر 2014 ، نیروهای مشترک عراقی با پشتیبانی گروه های مسلح شیعه این کشور ، عملیات نظامی خود را برای تصرف شهرهای " جولا " و " سعدیه" در استان دیالی که مدتی قبل توسط شورشیان مسلح موسوم به داعش ، به اشغال در آمده بودند ، آغاز کرده و در اواخر همان ماه ، تقریباً به اهداف خود دست پیدا نمودند . اما در همین بازه زمانی ، این نهاجا بود که به شکل غیررسمی ، پشتیبانی هوایی مورد نیاز را برای این نیروها ، فراهم نمود و واحدهای ویژه ارتش ایران را بعنوان مشاوران نظامی ، به این مناطق انتقال داد . در جریان این عملیاتها ، چهار خلبان اف-4 جمعی اسکادران سی و دوم ، به همراه جمعی از عناصر یگان هوابرد نیروی زمینی ارتش به خاک عراق منتقل شدند تا بعنوان ناظر مقدم هوایی ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک نهاجا را هدایت نمایند . همزمان ، در پایگاه سوم ، براساس دستوارت صادر شده از سلسله مراتب نظامی ، چهار فروند فانتوم ( سریال های 6662-3/ 6598-3/ 6662-3/ 6682-3) به منظور اجرای حملات بمباران دقیق ، به نشانه گذارهای لیزری ساخت داخل مسلح شدند . این جتهای رزمی ، به صورت میانگین ، روزانه دو سورتی پرواز رزمی را مابین 23 تا 30 نوامبر 2014 در کارنامه رزمی خود ثبت نمودند . به نظر می رسد فانتوم همدانی ( رجیستر6687-3) در آشیانه صنایع هوایی ایران ، درست در کنار یک فتوفانتوم جمعی اسکادران سی و یکم شناسایی ( رجیستر 6502-3 ) درحال طی مراحل نوسازی و ارتقاء است . با کمک اشباح پایگاه سوم شکاری ، این دو شهر از لوث وجود عناصر داعش پاک و امنیت کامل در منطقه مرزی ایران و عراق که تا پیش از این ، با حضور عناصر شورشیان مسلح دچار ناامنی شده بود ، برقرار گردید . فانتوم های اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجدداً در سپتامبر و اکتبر 2015 ، وارد عملیات رزمی شدند ، اما این بار ، ماموریت اسکورت جنگنده/ بمب افکن های نیروی هوایی روسیه که از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران به سمت پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه استفاده می نمودند ، بر عهده آنان گذاشته شد . فانتوم همدانی به رجیستر 6662-3 یکی از کاندیداهای ارتقاء در قالب مرحله یکم و دوم پروژه دوران به شکل معمول ، جتهای روسی پس از ورود به فضای هوایی ایران ، توسط عقابهای بلند پرواز نیروی هوایی ( جنگنده برتری هوایی F-14A تامکت) جمعی پایگاه هشتم شکاری یا در برخی مواقع توسط میگهای -29 پایگاه یکم شکاری همراهی می شدند تا پس از فرود در پایگاه سوم ، برای ادامه ماموریت ، سوختگیری نمایند . اما به محض خروج از پایگاه سوم ، فانتوم های همیشه آماده این پایگاه ، در حالی که هر کدام به یک جفت موشک هوا به هوای AIM-9J و AIM-7E مسلح بودند ، کاروان هوایی روسها را تا زمان حصول اطمینان از خروج آنان از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران ، همراهی می نمودند . فانتوم همدانی به رجیستر 6573-3 که به پخش کننده شراره با هدف اجرای بمباران ها شبانه مجهز شده است به اعتقاد نویسنده ، خلبانان نیروی هوایی ایران همچنان از عینکهای دید در شب متعلق به جنگ ویتنام و تاکتیکهای بمباران شبانه دهه 60 استفاده می کنند در نوامبر سال 2015 میلادی نیز ، نیروی هوایی روسیه ، با هدف اجرای بمباران ، درخواست مجوزی برای عبور بمب افکن های TU-95 MS و TU-160 از فضای هوایی ایران نمود که در نهایت به شلیک موشکهای کروز از فراز آسمان ایران نیز منتهی گردید، اما این باز نیز یک جفت تامکت و یک جفت فانتوم ، این بمب افکن ها را همراهی می نمودند . در نهایت و طبق آخرین خبرها ، نیروی هوایی ارتش روسیه ، به شکل موقت ، هشت فروند جنگنده/ بمب افکن SU-34 را به پایگاه سوم شکاری همدان ارسال نمود و ظاهراً یک پایگاه عملیاتی موقت با امنیت بالا را برای اجرای عملیات رزمی برفراز سوریه ، در اختیار گرفت . علاوه برآن ، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، بعنوان یک پایگاه واسط برای سوختگیری بمب افکن های TU-22 نیز مورد استفاده قرار گرفت که به شکل معمول ، این فانتوم ها بودند که بمب افکن های فوق الذکر را همراهی می نمودند . فانتوم همدانی ( رجیستر 6556-3) مارس 2016 ، خزشراه صنایع هوایی ایران این فانتوم ، نخستین فانتومی بود که در قالب مرحله یکم پروژه دوران ارتقاء پیدا نمود و قابلیت ضد کشتی را نیز بدست آورد آینده اشباح نهاجا : در حال حاضر ، پایگاه سوم شکاری ، در حدود 30 فروند جنگنده F-4E و تعدادی پرنده شناسایی RF-4E را در سازمان رزم خود ، بکار می گیرد که در قالب اسکادران های شکاری سی و دوم ، اسکادران آموزشی/ رزمی سی و یکم و اسکادران شناسایی سی و یکم سازماندهی شده است . از این تعداد، چهار فروند مورد ارتقاء و بازسازی کامل قرار گرفتند . پنجمین فروند نیز در سالهای 2015 تا 2016 به استاندارد " دوران " ارتقاء پیدا نموده و در اوت سال جاری میلادی ، به این پایگاه تحویل داده شد . علاوه براین ، دو فروند دیگر نیز تحت برنامه بروزرسانی ( فازیکم و دوم پروژه دوران ) در تاسیسات IACI قرار دارند و احتمالاً در مارس 2017 ، ارتقاء این دو نیز به اتمام خواهد رسید . فانتوم همدانی به رجیستر 6598-3 یکی از پرنده های شرکت کننده در رزمایش پایگاه نهم در سال 2013 بدلیل شرایط خاص این پایگاه ، به شکل کاملاً روتین و منظم ، همواره دو فروند فانتوم ، مسلح به به دو تیر اسپارو و دو تیر سایدویندر ، برای واکنش سریع در زمان هشدار رزمی ( QRA) و به فاصله 15 دقیقه پس از اعلام هشدار ، حضور دارند و دو فروند نیز همواره بعنوان پرنده ذخیره در مجموعه آلرت پایگاه مستقر هستند . این پایگاه ، در جریان تنش های بوجود آمده بر سر مساله هسته ای ایران ، مابین سالهای 2003 تا 2007 ، ماموریت حفاظت از تنها راکتور هسته ای ایران را نیز برعهده داشتند و در یک بازه زمانی مشخص ، شیفت آلرت پایگاه هوایی مشهد را نیز عهده دار شده بودند . این فانتوم همدانی ، طبق مستندات موجود ، بیشتر از یک دوجین ماموریت رزمی را برعلیه عراق در طول دفاع مقدس انجام داد و یکی از فانتوم هایی محسوب می شود که در شب 22 سپتامبر 1980 از پایگاه ششم شکاری ، اولین مُشت محکم را بر گونه دیکتاتور بعثی نهاد . آخرین فانتوم بروزرسانی شده در جریان پروژه دوران ( 2016 ) در حال آماده سازی های قبل از پرواز تا سال 2020 ، ( در حدود 4 سال دیگر ) در حدود 12 فروند فانتوم اسکادران سی و دوم تاکتیکی می بایست ارتقاء مرحله یک و دوم پروژه دوران را بخود ببینند . بدین ترتیب ، فانتوم های سالخورده نهاجا ، قابلیت خدمت تا سالهای 2035-2030 بدست خواهند آورد . با این وصف ، اگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بتواند تا سال 2020 ، جنگنده بمب افکن های SU-34 را به سازمان رزم خود اضافه نماید ، احتمالاً اسکادرانهای سی و یکم ، سی و دوم فانتوم های دوست داشتنی خود را تا 2025 بازنشسته خواهند نمود ( حتی اگر این فانتوم ها پروژه دوران را بطور کامل پشت سر گذارند ) در حال حاضر ، فانتوم های پایگاه سوم شکاری ، قابلیتهای بسیار بیشتری را نسبت به جنگنده/ بمب افکن های SU-24MK موجود در نهاجا که ظاهراً تا مارس 2016، به استاندارد SU-24M2 ارتقاء خواهند یافت ، ارائه می نمایند . علیرغم همه حواشی ، فانتوم ها ، همچنان ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می شوند . پایان این مجموعه با صرف زمان ترجمه شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . در غیر اینصورت ، برداشت کننده ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود . :rose: مترجم( با اندکی تلخیص) : MR9 :rose:
-
1 پسندیده شدهعلیکم سلام و بسیار عالی! یک مثال بسیار عالی در این زمینه نیروی هوایی پاکستان که از نظر سخت افزار ضعیف و از جنگنده های مثل میراژ5 و 3 و F-7 تشکیل شده ( البته در حال جایگذینی با JF-17 هستن) اما برخلاف ما بسیار سرحال هستن . اورهال این جنگنده ها بومی و در خود پاکستان انجام میشه . جنگنده ها تعداد سورتی های پروازی بالا دارن و مهارت خلبان های پاکستانی در دنیا معروفه که به دلیل تمرین زیاد . در واقع پاکی ها از نظر توان لجستیکی . تعمیر و نگه داری و خدمه اموزش دیده و فرماندهی وضعیت بسیار مناسبی دارن و در حال حاضر هم با جایگزینی جنگنده هتی قدیمی با JF-17 و F-16 ( حرفایی از خرید فلانکر هست توسط پاکستان) به سطح مطلوبی میرسن! توجه بشود که پاکستان هم مثل ما قدرت موشکیه و تازه بمب اتم هم داره با وجودی که بودجه دفاعیش هم کمتر از ماست البته دست پاکستان در خرید بازتر بوده از ما . کمک های مالی امریکا و عربستان هم هست ولی در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه!!! ممکن نیست پهباد ها هنوز خیلی راه دارن برای ایفای نقش جنگنده
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم یک بنده خدایی معتقد بود که " آینده متعلق به فرمانده ای است که در مورد آن فکر کرده باشد " حالا سئوال این هست ، برنامه مجموعه نیروی های مسلح برای بازسازی نیروی هوایی چه چیزی است ؟؟؟ آیا قرار هست همچنان روی پرنده های رزمی دهه 60 و 70 میلادی ، سرمایه گذاری کنیم ؟؟؟ آیا قرار هست پرنده های جدید رزمی خریداری شود ؟؟؟ آیا قرار هست نیروی هوایی مبتنی بر ساخت و تولید پرنده های بدون سرنشین رزمی ایجاد گردد ؟؟؟ دقت بفرمایید ، وقتی از نیروی هوایی صحبت می کنیم ، صرفاً منظور سخت افزار نیست ، مجموعه ای از 5 عامل در هم تنیده است که در هماهنگی با هم و به شکل یکپارچه می بایست در نظر گرفته شوند تا بیلان مورد نظر و مطلوب عیان شود . مساله یک : آیا در مجموعه نیروهای مسلح ، اعتقادی به نیروی هوایی به عنوان رکن اصلی قدرت رزمی در قرن 21 ، وجود دارد یا خیر ؟؟ اگر جواب مثبت هست ( که احتمالاً هم هست ) با توجه به تجارب ذیقیمت گذشته وحال ، چه کار موثری صورت گرفته ؟؟ (با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ، استراتژی تاثیر محور و به تبع آن عملیات تاثیر محور EFFECTS-BASED OPERATION بعنوان رکن پیروزی و موفقیت در نظر گرفته شده ) مساله 2 : تا چه اندازه اعتقاد به توان داخلی اعتقاد وجود دارد ؟؟ ( صرف نظر از پروژه هایی که تا مرحله طراحی پیش رفته و یا حداکثر در حد تولید پیش نمونه قرار دارد ) مساله 3 : تا چه اندازه روی خرید از منابع خارجی سرمایه گذاری شده ( حالا چه به صورت قطعات CKD با مونتاژ داخلی ، خرید کامل ، انتقال فناوری و .... ) مساله 4 : تا چه اندازه روی مفهوم " دیپلماسی دفاعی " کار و سرمایه گذاری شده ؟؟؟ این ها سئوالات بسیار جدی تر از تاکید روی سخت افزار هستند که باید بدانها درست و به دور از حواشی ، پاسخ داد
-
1 پسندیده شدهبا سلام بخش دوم ارتقاء اشباح پارسی پرسنل فنی مجرب و متعهد ، یکی از دارایی های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید که نقش آنها در دوران دفاع مقدس و پس ازآن انکار ناپذیر است پس از شروع جنگ با عراق در سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی ایران بدلیل قطع روابط بسیار نزدیک با شرکتهای سازنده آمریکایی ، بالاجبار ، با ایجاد و تشکیل مجموعه ای تحت عنوان " جهاد خودکفایی " ( SSJ) شروع به اجرای تعمیرات صحرایی و دپویی و همچنین نوسازی فانتوم های نمود که در جریان عملیات رزمی یا سوانح غیر رزمی ، دچار آسیب دیدگی شده و از چرخه عملیاتی خارج شده بودند . با پایان یافتن جنگ با عراق ، این مجموعه مجدداً دچار تغییرات و تجدید ساختار شده و با عنوان معاونت تحقیقات صنعتی نیروی هوایی ، نامگذاری گردید ، اما زیرمجموعه های آن ، همچنان با شناسه جهاد خودکفایی ، در پایگاه های نیروی هوایی ، به کار خود ادامه دادند . از میان پروژه های کلیدی معاونت جدید التاسیس ، شاید ، تولید مهمات هدایت شونده دقیق ، مهمترین برنامه نیرو برای افزایش توانمندی تهاجمی فانتوم ها ، بعنوان ستون فقرات تهاجمی نیروی هوایی ، بشمار می آمدند . در نتیجه ، آماده ترین فانتوم های موجود در سازمان رزم اسکادران ترکیبی سی و یکم و سی و دوم ، برای تست مهمات پروژه های جدیدی نظیر پروژه زوبین ( موشک هوا به سطح هدایت تلویزیونی ) ، پروژه عصر 67 ( مهمات هدایت دقیق لیزری ) ، پروژه ستار ( مهمات هدایت لیزری ) ، غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 ، مهمات هدایت دقیق قاصد یک / دو /سه ، موشک هوا به هوای فاطر ( نسخه بومی موشک AIM-9P سایدویندر ) و در نهایت حامل مهمات خوشه ای ( پروژه کایت -2000) ، مورد استفاده قرار گرفتند . به منظور افزایش توانایی فانتوم های نیروی هوایی در اجرای ماموریتهای محوله ، مابین سالهای 1988 تا 1990 ، سه پروژه تحت عنوان " کوثر یک تا سه " تعریف گردید که به حداقل دو فروند فانتوم ، این اجازه را می داد تا با حمل یک غلاف سوخترسانی و دو مخزن سوخت در مقرهای خارجی خود قادر به سوخت رسانی به یکفروند فتو فانتوم که به یک میله سوختگیری هوایی ثابت مجهز شده بود ، باشد . با این وصف ، نزدیک به تمام این پروژه ها بدلیل شکست های فنی و یا تغییر فرماندهان مسئول پروژه ، لغو گردید. در دهه 90 میلادی و بهبود روابط با کشورهای همسایه ، نهاجا موفق شد با همکاری نیروی هوایی پاکستان ، بیشتر از 100 تیر از موشکهای هوا به هوای AIM-9J خود ، ( شامل 20 تیر از موشکهای فوق در پایگاه سوم ) را اورهال کرده و به چرخه عملیاتی بازگرداند . علیرغم این موفقیت ، تعداد موشکهای فوق با ماموریتهای محوله به این پایگاه ، همخوانی نداشت ، بنابراین ، تصمیم براین شد ، تا موشکهای مادون قرمز چینی PL-7C با فانتوم های نهاجا تطبیق داده شود ، اما این پروژه نیز نتیجه ای جز شکست در برنداشت . پروژه فاطر نهایتاً این مساله باعث شد تا این بار ، موشکهای روسی R-73E با شبح های خسته نیروی هوایی یکپارچه شود و بر خلاف پیش بینی ها ، این یکپارچه سازی ، موفقیت آمیز بود و به سال 2002 میلادی ، یکفروند فانتوم به رجیستر 6556-3 موفق شد تا با استفاده از یک تیر موشک آر-73 ، یکفروند هواپیمای بدون سرنشین را ساقط نماید . موشک هوا به هوای روسی آر-73 روی یک محصول غربی علیرغم تمامی پروژه های بروزرسانی ، نزدیک به 50 سال از ورود فانتوم ها به سازمان رزم نیروی هوایی ایران می گذشت و این جتهای سخت کوش و سخت جان رزمی ، یک جنگ فرساینده شدید را نیز پشت سر گذاشته بودند ، در نتیجه نیاز بود تا یک ارتقاء اساسی روی این پرنده ها به منظور حفظ توان رزمی نیروی هوایی صورت پذیرد . برهمین اساس ، صنایع هوایی ایران (IACI) در سال 2008 ، قراردادی را به امضاء رساند تا یک بروزرسانی و ارتقاء اساسی را طی سه مرحله و تحت عنوان پروژه " دوران" ، برروی 64 فروند جنگنده/ بمب افکن های F-4E و تعداد انگشت شماری از جنگنده/ بمب افکن های F-4D به انجام رساند . به منظور تسریع روند پروژه دوران ، یک مقام مسئول در ستاد نهاجا منصوب گردید تا بر اموری نظیر دسترسی به دپوهای موشکی نیروی هوایی ، انبارهای قطعات و .... نظارت داشته تا فرآیند نوسازی و ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند . با آغاز این روند ، تقریباً همه فانتوم های موجود نیروی هوایی که مراحل ارتقاء آنها در سالهای گذشته ، لغو شده بود ، در قالب این پروژه از سر گرفته شد . غلاف TSL-99 به همراه مهمات هدایت لیزری ( تصویر مربوط به تست های پروازی و رژه نیروهای مسلح ) بر همین اساس ، اسکادران ترکیبی سی و یکم در پایگاه سوم شکاری ، نخستین اسکادران فانتوم نهاجا بشمار می رفت که اف-4 های بهینه سازی شده پروژه دوران را دریافت نمود که در حقیقت ، اولین کاربر آن نیز محسوب می گردید . با توجه به سوابق قبلی آزمایش موشک های روسی آر-73 ، نخستین فانتومی که برای ارتقاء در نظر گرفته شد ، شبح پیر به رجیستر 6556-3 بود که در گذشته با مهمات روسی ، یکپارچه شده بود . پروژه کایت -2000 این فانتوم علاوه بر دریافت سیستم ارتباطی جدید ، سطح کنترل پروازی جدیدی را نیز بخود دید که احتمالاً جزء قطعات تولید شده در داخل ایران بشمار می رفت . این بروزرسانی ، مابین ژانویه 2009 تا 14 اوت 2011 صورت پذیرفت و در همین تاریخ نیز به اسکادران مربوطه تحویل گردید . قاصد -3 دوسال بعد از این تاریخ ، یک فانتوم دیگر از پایگاه سوم ، به یک لوله سوخت گیری جمع شونده مجهز گردید . علاوه برآن ، یکفروند فانتوم از این پایگاه ، به رجیستر 6675-3 برای حمل و شلیک موشکهای ضد کشتی C-801K ، C-802A ، C-803 و در نهایت ، C-704KD ، سیم کشی و به اسکادران تاکتیکی سی و دوم تحویل داده شد . گفته می شود ، فانتوم فوق الذکر اولین آزمون شلیک در شرایط رزمی موشک ضد شناور C-704KD را در سیزدهم ژوییه 2015 میلادی ، انجام داده است . پس از این آزمون های موفقیت آمیز ، نهاجا به سازمان صنایع هوایی ایران ( IAIO) سفارش ساخت 100 تیر نمونه بومی این موشک را اارئه نمود که با شناسه موشک هواپرتاب " نصر" شناخته می شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، نخستین سری از این موشکها در 9 فوریه 2016 میلادی به نیروی هوایی تحویل داده شد . تعمیرات اساسی سنگین فانتوم ها در داخل ایران مابین سالهای 2009 تا 2012 ، صنایع IACI حداکثر قادر بود تا در بازه زمانی یکساله ، حداکثر دو فروند فانتوم را تحت پروژه دوران ارتقاء و بروز رسانی نماید ، اما این فرآیند به هیچ عنوان برای رفع نیازهای نیروی هوایی که روز به روز و ثانیه به ثانیه ، گسترش می یافت ، کافی نبود . به همین دلیل ، با توجهات بسیار ارزشمند معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ، شرایطی فراهم گشت تا تمامی مراحل اورهال سنگین فانتوم های منتخب برای بازگشت به توانایی کامل عملیاتی (FMC) در مرکز تعمیرات اساسی ، واقع در مهرآباد ، صورت پذیرد . بدین ترتین ، به شکل همزمان ، چند فروند از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، پس ازقرار گرفتن در قالب پروژه دوران ، به وضعیت کامل عملیاتی بازگشته و حتی در جریان تعمیرات دپویی برنامه ریزی شده ( PDM) در مهرآباد ، به استاندارد پروژه دوران ارتقاء پیدا کردند . فرآیند ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با ارسال جت F-4E نهاجا به رجیستر 6598-3 که بدنه آن در نتیجه آتش سوزی پیشرانه ، دچار آسیب دیدگی شدید شده بود ، در سال 2009 ، ادامه پیدا نمود . در حالی که مجتمع تعمیراتی اوج ، وابسته به نهاجا ، در حال تولید پنل های جدید بریا بخش انتهایی فانتوم فوق الذکر بود ، معاون وقت عملیات نیروی هوایی از مرکز تعمیرات اساسی مستقر در مهرآباد ، در یک اقدام تعجب برانگیز درخواست نمود تا فانتوم مورد نظر به وضعیت کامل عملیاتی ( FMC) بازگردد . در نتیجه این دستور ، فانتوم مورد نظر به رجیستر6598-3 نخستین چک پروازی خود را پس از انجام تعمیرات سنگین در 18 فوریه 2012 انجام و دوهفته بعد ، به اسکادران اصلی خود ( اسکادران سی و دوم تاکتیکی ) تحویل داده شد . این مساله موجب گردید تا یکی دیگر از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، به رجیستر 6650-3 که به منظور بازگشت به شرایط کامل رزمی ، به مرکز فوق الذکر تحویل داده شده بود ، برای حمل غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 مورد ارتقاء قرار گرفته و سیم کشی های مربوط به آن ، روی این فانتوم صورت پذیرد . این جت نوسازی شده ، پس از طی مراحل مختلف نوسازی ، سرانجام در 15 مارس 2011 به مورد آزمایش های مقدماتی قرار گرفت و در ماه مه 2013 به خانه اصلی اش در پایگاه سوم بازگشتی دوباره داشت . پس از اتمام بروزرسانی این فانتوم ، نوبت به شبح دو موتوره دیگری به رجیستر 6669-3 رسید که بدون هیچ بروزرسانی خاصی ، پس از اورهال معمول ، در یکم مارس 2014 به اسکادارن سی و دوم تحویل گردید . پروژه دوران محدودیتهای بودجه ای که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با آن دست و پنجه نرم می کند ، موجب کند شدن روند بازگردادندن فانتوم ها به وضعیت و شرایط کامل عملیاتی توسط صنایع هوایی ایران ، شده بود . چنانکه در سال 2009 ، این مرکز صرفاً موفق شد تا فرآیند تعمیرات سنگین دو فروند فانتوم پایگاه سوم ( رجیسترهای 6611-3و 6662-3) را به اتمام برساند . اما پس از آن ، فانتوم های بعدی ، به رجیسترهای 6559-3 / 6555-3 و 6684-3 به ترتیب ، در سالهای 2010 ، 2011 و 2013 در فرآیند تعمیرات سنگین قرارگرفتند ، اما در میان آنها ، تنها دو فروند به استاندارد FMC دست پیدا نمودند . شاید ، یکی از نتایج غیر منتظره ، اما مطلوب این روند ، یعنی تعمیرات فانتوم ها و فتو فانتوم های نهاجا در سطح دپویی پایگاه سوم این بود که نیروی هوایی در بازه زمانی 2009 تا 2015 بتدریج از تکنسین های پرتجربه و قدیمی به منظور بازگرداندن فانتوم های آسیب دیده دعوت بعمل آورد . موفقیت این شیوه تا جایی بود که یکفروند فانتوم آسیب دیده به رجیستر 6642-3 پس از طی تعمیرات سنگین ، در رژه نیروهای مسلح به سال 2016 میلادی ، شرکت نمود . ادامه دارد ....................... صرفاً برای میلیتاری
-
1 پسندیده شدهتا حالا عکس ماهواره ای از جزیره فارسی ندیده بودم https://maps.here.com/?map=27.99318,50.1721,16,satellite&x=ep 2014 سال سال2016
-
1 پسندیده شده