برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 20 اردیبهشت 1402 در همه مناطق
-
3 پسندیده شدهانهدام نخستین سامانه پدافندی اونجر توسط روسها https://www.aparat.com/v/iIGLc شکار پدافند انگلیسی استاراستریک https://www.aparat.com/v/G54Cc انهدام توپ خودکششی ام 109 آمریکایی در هنگام اجرای اتش بروی مواضع روسها https://www.aparat.com/v/vLgrB انهدام سامانه پدافندی سام 13 اکراینی https://www.aparat.com/v/5Gx2f نبرد تانک ها انهدام تانک تی 64 اکراینی توسط تانک تی80 روسی پهپادهای روسی یک تانک اکراینی را شناسایی کرده و یک تانک روسی را به سمت آن هدایت کرده تانک روسی که در کمین تی64 بوده بعد از بیرون آمدن تی64 از میان درختان با دو شلیک آن را نابود میکند. این ویدئو از بعد از شلیک اول ضبط شده است https://www.aparat.com/v/N3szK دو حمله لانستی به رادار برد بلند اکراینی 36d6 روسها در ابتدا کشنده رادار را مورد هدف قرار داده بعد از خارج کردن کشنده توسط یک کامیون دیگر اکراینی خود رادار هم منهدم میشود تمرینات عملیات آبی خاکی توسط اکراینی ها انهدام توپ خودکشی کراب لهستانی توسط لانست انهدام سامانه جنگال روسها توسط راکت های هیمارس موشک کورنت و پهپاد رزمی اوریون روسها پهپاد اورلان نسخه جنگال انهدام توپ خودکششی 152 م م احتمالا آکاتسیا اکراینی شکار یکی دیگر سام 13 های اکراینی راکت انداز گراد نفربر بی تی ار4 اکراینی انهدام مواضع پدافندی اس 300 های اکراینی در حملات ضد راداری و موشکی روسها
-
2 پسندیده شدهتبلیغات میدانی ارتش روسیه برای مردم روسیه https://www.aparat.com/v/ySHqK پاکسازی سنگرهای روسیه توسط سربازان اوکراینی https://www.aparat.com/v/xPhEw انهدام بفربر روسیه با پهپاد انتحاری FVP اوکراینی https://www.aparat.com/v/4kbRd
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. براساس برآوردهای اولیه ای که وجود دارد ، روسها در شرق و جنوب اوکراین ، به فاصله هر 5 کیلومتر در یک عمق 20 کیلومتری ، ( یعنی 4 رده خط دفاعی ) یک شبکه دفاعی را احداث کردند ( خندق ، دندان اژدها ، سیم خاردار ، میدان مین و ... ) و چون احتمال می دهند که موج اول حملات اوکراین به شکل سوار-زرهی صورت بگیرد و مجددا براساس احتمالا ، خط تماس اولی در ضربه اول ، شکسته میشود ، زیاد روی دفاع در خط تماس اصرار نمی کنند . به محض کوچکترین فشار غیرعادی ، خط را تخلیه می کنند و مجددا در خط دوم آرایش دفاعی می گیرند . پی نوشت : 1- اگر درست بخاطر بیارم ، عراق زمانی که در خاک خودش با ما می جنگید ، یک سیستم مشابه درعمق دفاع خودش ایجاد کرده بود به این صورت که در خط تماس ، واحدهای جیش الشعبی مستقر می شدند ، در خط دوم واحدهای گارد یا یگانهای حرفه ای ارتش و پشت سر آنها هم واحدهای زرهی .. به محض اینکه حملات ما منجر به شکسته شدن خط اول می شد ، نیروهایی که عقب نشینی کرده بودند ، پشت خط دوم دوباره سازماندهی می شدند برای پدافند و درعوض ، واحدهای نخبه ( گارد ) با پشتیبانی زرهی و توپخانه ضدحمله می زدند . عمق دفاع عراقی ها هم حدود 52 کیلومتر می شد برای هر یگان گارد در مقیاس لشکر ( در قالب واحد سوار -زرهی ) 2- ولی یک نکته ای هست که تا الان درمورد آن به نتیجه ای نرسیدم ... که اگر کیف بخواهد در یک محور ( ترجیحاً جنوب و در راستای ماریوپل/ملیتوپل ) به عمق شبکه دفاعی روسها بزند و بعد یک دفعه مسیر خودش را تغییر بدهد تا یگانهای روسی را در خرسون جنوبی دور بزند ، روسها دقیق چه کاری می تونند انجام بدند ؟
-
2 پسندیده شدهبخش سوم و پایانی آیا " آرماتا" در صحنه نبرد آینده ، تنها خواهد بود ؟! تجربه تقریبا سه ماهه نبرد در اوکراین ( در زمان برگردان این مطلب و البته اکنون تجربه بیشتر از یک سال نبرد میان واحدهای زرهی ارتش های روسیه و اوکراین) نشان داد که همه تصمیم ها و ایده های عملی شده در دانشکده های مهندسی زرهی ارتش ، الزاما موفقیت آمیز نیست و نخواهد بود . به عبارت دقیق تر ، این احتمال که یک درگیری محدود بسرعت به یک نبرد همه جانبه منطقه ای تبدیل شود ، همواره وجود دارد در نتیجه ، بعنوان مثال ، تمایل به اضافه نمودن قابلیت عبور از رودخانه در خودروهای زرهی روسی تقریبا بیش از حد لازم ، مورد توجه قرار گرفته و این در صحنه نبرد اوکراین به عینه ثابت شد که در چند موقعیت ، نیروی زمینی نیاز پیدا نمود که از چنین موانعی عبور نماید ، بنابراین ، مسئولیت دفاتر طراحی و مهندسی زرهی در این زمینه بسیار پراهمیت به نظر می رسد . در این زمینه ، ورود خودروهای زرهی به درون آب و تلاش برای حفاظت از خدمه در زمان عبوراز چنین موانعی ، باعث شده تا سایر حوزه ها بلحاظ طراحی دچار آسیب شوند . بدین معنی که سامانه های مربوط به چنین توانایی منحصربفردی می بایست دائم در بهترین شرایط فنی نگهداری شده و همزمان با آن ، سطح کیفی آموزش پرسنل نیز مرتباً مورد آزمایش قرار گیرد . بعنوان مثال ، اگر دریچه های پمپ آب خودروهای زرهی BMP-3 در زمان عبور از رودخانه ، باز شود ، میزان آب ورودی به اندازه ای است که بسرعت خودرو را به قعر آب روانه می کند و این یک موقعیت بسیار اضطراب آور برای خدمه خواهد بود . https://www.aparat.com/v/SRmT1 مورد بعدی ، اصرار بر وجود سامانه های فرود با چتر برای عملیات هوابرد است . این ویژگی در اوکراین کاملا بلااستفاده بود و محدودیتهای ایجاد شده برای خودروهای زرهی BMD به منظور در اختیار داشتن چنین قابلیتی ، باعث شد تا تلفات این تجهیزات در ابعاد بالا ثبت شود . با این حال ، خودروی بعدی ( فرضا نسخه BMD-5) با توجه به تجربه جنگ در اوکراین احتمالا نمی بایست قابلیتهای شناوری و فرود با چتر را داشته باشد و در عوض با مبناء قراردادن نمونه BMD-2D که شرح آن رفت ، میتوان به یک راه حل بهینه رسید . در این زمینه ، اضافه شدن صفحات زرهی اضافی به بخش پیشرانه میتواند تا حدودی از تلفات احتمالی در جریان یک نبرد شدید بکاهد . BMD-5 با توجه به این موارد ، می توان چنین تحلیل نمود که تمامی نکات فوق الذکر برای نفربرهای زرهی و خودروهای رزمی پیاده نظام ارتش صادق است . علاوه براین ، در شیوه رزم نیز می بایست تغییراتی رخ دهد ، بعنوان مثال ، نفربرهای زرهی در اوکراین ، به جای ایفای نقش اصلی یعنی رساندن پیاده نظام به محل درگیری ، وظیفه سرکوب آتش پیاده نظامی اوکراینی را برعهده گرفته بودند و براساس شواهد موجود برگرفته شده از ویدئوهای صحنه نبرد ، درزمان پیشروی ، به ندرت تانک های اصلی میدان نبرد توسط خودروهای رزمی پیاده نظام همراهی می شدند . با توجه به این موارد ، طرح اصلی نمونه T-15 که قرار است در آینده عملیاتی شود ، باید بتدریج به یک خودروی رزمی پیاده نظام سنگین تبدیل شده تا جایگزین تمامی نمونه های موجود شود که البته بسیار گران تمام خواهد شد . در حوزه تانک های اصلی میدان نبرد ، بعنوان بازیگر ااصلی صحنه جنگ ، تجربه حمله ارتش روسیه به ماریوپل نشان داد که کالیبر توپ اصلی تانک چقدر ممکن است در سرنوشت یک جنگ یا نبرد تاثیر گذار باشد . در این ارتباط ، به واقع امر ، به هیچ عنوان مهم نیست که کارشناسان نظامی تا چه اندازه در مورد میزان تخریب یک توپ با کالیبر 152 م.م نسبت به توپ 125 م.م ، افسانه سرایی کنند ، اما در جایی که یک تانک مجبور باشد تا به ساختمانی که شبه نظامیان دشمن درآن پناه گرفته اند ، 2 تا 3 گلوله شلیک کند ، تنها یک گلوله در رده مهمات مورد استفاده هویتزرها ، کافی به نظر می رسد ، در حالی که ناگفته پیداست که خروج سریع تانک از منطقه آتش تا اندازه می تواند اهمیت داشته باشد. در دهه های هشتاد و نود میلادی ، نمونه اولیه توپ کالیبر 152 م.م برای ارتش روسیه ، به دلایلی از جمله کاهش شدید مهمات قابل حمل ، مسائل مربوط به حجم مهمات کالیبر 125 م.م تولید شده و موجود در انبارها ، و همچنین خطر ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی زرهی با شرکتهای غربی ، پذیرفته نشد . با این حال ، ظهور یک توپ با کالیبر 152 م.م می تواند بصورت خودکار ، تمامی مزیتهای موجود در تجهیزات زرهی غربی را در حوزه های زره و قدرت آتش به یکباره خنثی کند که این امر باعث میشود تا طرف مقابل بسرعت برای یافتن پاسخ ، سرمایه گذاری سنگینی نموده و دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی را کلید بزند . در واقع ، عملیات نظامی ارتش روسیه در ماریوپل نشان داد که تانک اصلی میدان نبرد به مانند آنچه که در جنگ دوم جهانی تجربه گردید ، می تواند گزینه ای مطلوب برای شبه نظامیانی باشد که در ساختمان ها مستقر می شوند ، با این تفاوت که نصب دوربین های حرارتی به منظور عملیات در مناطق شهری امکان تخریب دقیق تر و با تلفات کمتر را برای خدمه زرهی به ارمغان می آورد . با این حال ، چنین تجهیزاتی در تمامی خودروهای زرهی روسی نصب نشده در حالی که عدم وجود سامانه های حفاظت فعال نیز مزید برعلت شده تا ضرورت این سیستم ها حس شود ، ولی برخی معتقدند که چنین سامانه هایی در برابر آتش تسلیحات با کالیبر کوچک در یک جنگ شهری آسیب پذیر هستند ولی در خارج از مناطق شهری ، این خودروها باید در برابر طیف متنوعی از موشک های ضد زره هدایت شونده از خود دفاع کنند و تجربه غم انگیز اوکراین نیز گواهی براین موضوع است . در مجموع ، بحث در خصوص نقاط ضعف وقدرت زرهی روسیه در جنگ اوکراین بسیار است ، ولی آنچه که مهم به نظر می رسد ، این خواهد بود که تجارب بدست آمده ناشی از ریخته شدن خون و عرق بررسی شده و از آنها برای تولید نسل جدیدی از سامانه های تسلیحاتی استفاده گردد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. بن پایه 1 بن پایه 2 بن پایه 3
-
2 پسندیده شدهمشخصات کامل موتور توربوفن جهش 700 اولین موتور توربوفن بومی ایران در کلاس نسل چهارم مشخصات: _وزن : حدود 140 کیلوگرم _توانایی ایجاد 700 کیلوگرم تراست _قابل نصب بر روی پرنده های تا وزن 4000 کیلوگرم _امکان تأمین رانش وسائل پروازی برای عملکرد در ارتفاع حدود 60000 پا یا 18300 متر _دارای دو محور _دارای پره های توربین تک بلوری _دارای زمان بین دو تعمیر اساسی و قابلیت اطمینان بسیار بالا _مصرف سوخت در حدود 13.77 گرم بر هر ثانیه
-
2 پسندیده شدهسوخو 27 سومین قربانی هوایی شاهد 136 منابع روسی از سقوط یک سوخو ۲۷ اوکراینی هنگام رهگیری شاهد ۱۳۶ خبر میدهند. این سومین جنگنده ای است که هنگام رهگیری و انهدام شاهد ۱۳۶ به علت برخورد ترکش های انفجار شاهد 136 سقوط میکند.
-
2 پسندیده شدهنسل جدید سرجنگی شاهد 131 خب به شکل واضحی این سرجنگی جدید به منظور بهبود توانایی مقابله با انواع اهداف سخت و نرم طراحی شده. خرج های گود جلویی و نمیه گود کناری در نفوذ و ایجاد خسارت تاثیر زیادی دارند، ترکش های مکعبی هم در برابر اهداف نرم اثر گذاری بالایی دارند. پوسته نسبتا سخت فلزی دماغه هم بخوبی میتونه در بدنه ساختمان های معمولی نفوذ کنه تا انفجار درون (با فیوز تاخیری) درون هدف رخ بده منبع توییتری
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. مرد صلح ساز !!!!!سوئدی در کیف داستان تحویل خودروی رزمی پیاده نظام STRF-90 به ارتش اوکراین پس از مدتها کش و قوس در خصوص الحاق سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) اینک کشور مزبور از بسته کمک نظامی خود به اوکراین رونمایی نمود و گفته می شود که قرار است تا حجم مشخصی از کمک های سخت افزاری به کیف تحویل داده شود . برهمین اساس ، خبرهای منتشر شده نشان میدهد در این بسته ، 50 دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام STRF-90 از سازمان رزمی ارتش سوئد ، جداو به صحنه نبرد اوکراین ارسال گردد و فرض اولیه براین است که این تعداد برای جبران خسارتهای وارده به نیروی زمینی اوکراین ، تصویب شده ولی حجم کمک های زرهی به کیف در یکماه اخیر ، ممکن است با هدف دیگری صورت گرفته باشد . عکس خانوادگی ... اعلام آمادگی برای پشتیبانی از اوکراین سوئد علیرغم اعلام بی طرفی در ابتدای درگیری ها ، بتدریج از اواخر فوریه 2022 از نیات خودبرای ارسال کمک به اوکراین رونمایی نمود و طی چندماه ، بسته های کمک متعددی در نظر گرفته شد که شامل تسلیحات سبک برای پیاده نظام ، تجهیزات بقاء و کمک های پزشکی می گردید . اما این روند به موارد فوق محدود نگردید و از ابتدای پائیز 2022 بحث های قابل تاملی در سپهر سیاسی این کشور برای تامین تسلیحات سنگین تر به منظور تقویت ارتش اوکراین درگرفت و در انتهای اکتبر 2022 مطبوعات سوئدی گزارش دادند که وزارت دفاع این کشور برآورد اولیه ای را در خصوص تجهیزات سنگین زرهی ارتش سوئد به دولت ارائه داده است . در همین زمینه ، دپارتمان مربوطه نیز با بررسی فهرست مورد نظر ، تصمیم گرفت که چه تعداد خودروهای زرهی و کدام یک از آنها بدون به خطر انداختن توانایی رزمی سوئد ، امکان تحویل به کیف را دارد که در ابتدا هویتزرهای آرچر برای این کار در نظر گرفته شد . این روند تا ژانویه 2023 ادامه پیدا نمود تا اینکه در میانه ماه نخست میلادی ، وزیرامورخارجه سوئد اعلام نمود که ارتش این کشور برای تحویل تعداد مشخصی خودروهای زرهی به اوکراین آماده شده و درکنار آن نیز هویتزرهای آرچر نیز ممکن است به کیف ارسال شوند . آرایش قرار گیری خدمه در سی وی-90 سرانجام در 19 ژانویه وزارت دفاع سود بطور رسمی بسته کمک جدید خود را اعلام نمود که شامل تعداد نامعینی هویتزر آرچر ، 50 دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام STRF-90 و محصولات دیگر بود که در مجموع ارزشی در حدود 300 میلیون یورو را نشان میداد که بزرگترین کمک نظامی سوئد به اوکراین محسوب می شود . با این حال هنوز تاریخ تحویل این خودروها مشخص نیست ولی بر روی کاغذ امکان ارسال این تجهیزات در چد هفته آینده وجود دارد ، هر چند بحث آموزش خدمه به چالش اصلی ارتش اوکراین تبدیل خواهد شد به همین دلیل زمان عملیاتی شدن این تجهیزات را نمیتوان مشخص نمود . یک پیکربندی یکپارچه : بطور دقیق ، در حدود 40 سال پیش ، یعنی به سال 1983 میلادی ، نیروی زمینی ارتش سوئد ، سفارش یک محصول جدید در رده خودروهای رزمی پیاده نظام (IFV) را که می بایست عملکرد بهتری نسبت به نمونه های مشابه خود می داشت ، به شرکتهای طراحی سفارش داد که پس از دوسال ، یعنی به سال 1985 ، شرکت سوئدی Hägglunds ( در حال حاضر شعبه سوئدی شرکت BAE سیستمز ) با مشارکت شرکت بوفورز ، برنامه ساخت یک محصول زرهی جدید با عنوان Stridsfordon 90 ( خودروی رزمی دهه 90 ) را به ارتش این کشور ارائه نمود که بعدها با شناسه صادراتی CV90 نامگذاری گردید . نمونه های مختلفی که در اوایل دهه هشتادمیلادی از سوی شرکت سازنده برای نیازمندی جدید ارتش سوئد ارائه شده بود با آغاز برنامه در نیمه دوم دهه هشتاد میلادی ، چند نمونه اولیه بر روی یک شاسی یکپارچه و با مسلح شدن به سامانه های تسلیحاتی متفاوت معرفی و آزمایشات مربوط به آنها نیز تا ابتدای دهه نود میلادی بطول انجامید ودرنهایت از سال 1993 ( حدود 30 سال پیش ) وارد خدمت عملیاتی شد . ارتش سوئد با توجه به شرایط اقلیمی و نظامی خود ، تولید چند نمونه از این خودرو را در دستور کار خود قرار داد که بخش عمده ای از نمونه های تولید شده در قالب خودروی رزمی پیاده نظام قرار داشت و با شناسه STRF-9040 در سه مدل A وB وC شناسایی می شد . نسخه بازیابی زرهی سی وی -90 گفته می شود از این نسخه 26 دستگاه تولید شد ... نسخه های متفاوتی نیز این نمونه در نظر گرفته شد ولی از مرحله آزمایش فراتر نرفت ولی براساس اطلاعات موجود ، نیروی زمینی ارتش سوئد ، نسخه های جدید با ماموریت دفاع هوایی ( نصب توپ ضد هوایی بر روی خودروی شنی دار ) ، خمپاره انداز خودکششی ، خودروی فرماندهی و کنترل ، خودروی دیده بانی توپخانه و یک خودروی بازیابی و تعمیرات در خط تولید انبوه قرار گرفت . جدول مربوط به عملکرد مهمات استاندارد سی وی-90 در حوزه صادراتی ، این پیکربندی متناسب با نیازمندی های کشورهای درخواست کننده نیز توسعه یافت که مهمترین آن ، خودروی زرهی CV9030 و CV9035 در کنار نسخه های ارتقاء یافته آن بود که با تفاوت های مشخصی تولید گردید . در همین راستا ، براساس داده های موجود ، از ابتدای دهه نود میلادی ، دو شرکت Hägglunds و بی آی ئی سیستمز در حدود 1200 دستگاه از خانواده خودروی زرهی STRF-90/CV را با تغییرات مختلف به مشتریان خود تحویل داده اند ولی نیروی زمینی این کشور حدود 550 دستگاه از نمونه IFV را دراختیار دارد . جدول مربوط به مقایسه ابعاد / تسلیحات نمونه های مختلف سی وی-90 اگر اخبار موجود در خصوص تحویل 50 دستگاه از این خودروها به کیف صحت داشته باشد ، میتوان گفت که چیزی در حدود 9 درصد از ناوگان عملیاتی این خودرو از سازمان رزم ارتش سوئد کسر خواهد شد که می بایست تاثیر آن را بر صحنه نبرد اوکراین بررسی نمود . با این حال هنوز مشخص نیست که سوئد قرار است بر تعداد نمونه های تحویلی از این سامانه زرهی به کیف بیافزاید یا نه ، ولی با توجه به این که پس از آغاز تنش با روسیه ، استکهلم در حال برنامه ریزی برای تقویت دفاعی خود است ، باید دید که این تحویل یا ارسال نمونه های بیشتر چه تاثیری بر توان دفاعی این کشور از خود باقی خواهد گذاشت . مهمات استاندارد سی وی-90 مشخصات فنی : خودروی رزمی پیاده نظام STRF-90 یک خودروی شنی دار است که با وزن رزمی 25 تا 35 تن امکان حمل 8 سرباز کاملا مسلح را داشته و با استفاده از تسلیحات محمول خود ، از آنها پشتیبانی نماید . بدنه و برجک این خودرو از صفحات زرهی جوشکاری شده ساخته شده و می تواند در برابر پرتابه هایی تا کالیبر 14.5 م.م از خدمه خود حفاظت نماید . بخش جلویی بدنه این خودرو نیز در برابر پرتابه هایی با کالیبر سبک تر مقاوم است در حالی که امکان نصب ماژول های زرهی اضافی نیز بر روی این نمونه وجود دارد که با نصب این ماژول ها سطح حفاظت ارتقاء پیدا کرده و در برابر پرتابه های 30 م.م نیز می تواند مقاومت نماید . در ابتدای قرن جاری ( سال 2000 ) بسته حفاظتی جدیدی برای سی وی-90 ها ارائه شد که بقاء خدمه را دربرابر مین های ضدتانک و تا حد معینی از پرتابه های انرژی جنبشی افزایش می داد علاوه براین ، برنامه هایی برای نصب سامانه های تهویه مطبوع جدید نیز وجود داشت که همه این ارتقاء ها تا سال 2003 بر روی بخشی از نمونه های عملیاتی اجرایی گردید نیروی پیشران این خودروی زرهی از یک دستگاه موتور دیزلی اسکانیا DSI14 بقدرت 550 اسب بخار در نمونه های اولیه بهره می برد که در نسخه های بعدی ، با نصب پیشرانه های جدید بر تحرک این خودرو افزوده شد . سامانه تعلیق این خودرو از نوع میله ای-پیچشی بوده و میتواند کل سامانه را بر روی زمین های جاده ای با سرعت 70 کیلومتر درساعت به جلو براند ، هر چند بدلیل وزن بالا ، عملکرد آن در زمینه عبور از موانع آبی تا حدی ضعیف به نظر می رسد . بسته قدرت سی وی -90 جنگ افزار اصلی این خودرو در نمونه STRF-9040 یک قبضه توپ 40 م.م بوفورس L/70 خودکار است که یک خشاب با ظرفیت 24 گلوله آماده شلیک مجهز بوده که باید بصورت دستی بارگذاری شود . با این حال ، محصول سوئدی به مجموعه ای از سامانه های کنترل آتش پیشرفته که امکان عملیات درشب و روز را با دقت بالا دارد ، مجهز می شود و بعدها مهمات با ماسوره قابل برنامه ریزی نیز به توانمندی های آن افزوده شد . سامانه های تسلیحاتی ثانویه آن نیز شامل یک قبضه تیربار 7.62 م.م محور محور با توپ اصلی و شش پرتابگر نارنجک دودزا با کالیبر 76 م.م است .با وجود تمامی تغییرات اعمال شده در نمونه های مختلف این محصول ، خودروی رزمی پیاده نظام STRF-90 سه خدمه دارد که راننده در بدنه اصلی و ترکیب دونفره فرمانده و تیرانداز نیز در برجک مستقر می شوند . پرسنل مسلح نیز از درب عقب این خودرو قابلیت پیاده یا سوار شدن را دارند . پتانسیل رزمی : این محصول سوئدی ، از حدود 30 سال پیش در خدمت ارتش سوئد قرار دارد و اگر چه نمی توان آن را یک محصول جدید نامید ولی بدلیل اعمال ارتقاءهای متعدد ، توان رزمی این پیکربندی تا حدود حفظ شده و می توان چنین تحلیل کرد که هنوز یک سامانه پیشرفته محسوب می شود . درواقع ، شرکت سازنده ، با پیش بینی تهدیدات ، برنامه ریزی جالبی را برای در خدمت نگاه داشتن این فناوری اجرا نمود که یکی از این برنامه ها ، نصب یک سلاح جدید با کالیبر بزرگتر و بهبود قابلیتهای سامانه کنترل آتش و ... است که توانمندی های آن در رزمایش ها بارها اثبات گردید . نسخه CV-90120 با مجهز شدن به سامانه های حفاظت فعال به گفته تحلیل گران این نمونه ، قدرت آتش و تحرک بیشتر با نصف وزن پیش بینی شده را به نمایش می گذارد با این وجود ، STRF-90 نقاط ضعفی را نیز بخود می بیند . درواقع ، وزن رزمی بالای این پیکربندی ، تحرک آن را درمیدان نبرد محدود می کند . سطح حفاظت آن نیز گرچه در برابر ترکش ها و پرتابه های کالیبر کوچک و متوسط مقاومت دارد ولی در برابر مهمات ضد زره ، خدمه بطور قطع دچار چالش اساسی خواهند شد در حالی که با نصب توپ جدید ، تحرک آن الزاما کمتر نیز خواهد شد ، در حالی که توپ بوفورز 40 م.م عملکرد به نسبت بهتری را به نمایش می گذاشت . علاوه براین ، سرعت شلیک با خشاب 24 تایی نیز مقداری کُند بوده و نیاز به بارگذاری مجدد که مهارت خدمه را می طلبد ، تاثیر گذاری آن را در میدان نبرد تا حدی ابهام برانگیز می نماید . برخی ناظران نظامی نیز معتقدند که مهمات 40 م.م توپ بوفورز پیش از این در ارتش اوکراین سابقه استفاده نداشته و در کنار بحث تامین مهمات ، بحث تعمیر و نگهداری ناشی از فرسایش توپ نیز احتمالا خدمه اوکراینی را دچار مشکل خواهد نمود . علیرغم تمامی این مسائل ، عملیاتی شده این محصول در اوکراین مزیتهایی را نیز خواهد داشت ، چنانکه اگر محصول فوق وارد نبرد شود ، در مقایسه با نمونه های مشابهی که هم اکنون عملیاتی هستند ، بلحاظ حفاظت و قدرت آتش ، برتری قابل ملاحضه ای را به ارتش اوکراین خواهند داد ،اما خنثی کردن تاثیر حضور این خودروها نباید چالش مهمی برای ارتش روسیه باشد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع منبع2 منبع3 منبع4 منبع5
-
1 پسندیده شدهسفیر۷۴ ویا تی۷۲ زد بیشتر تایپ۵۹ هستن تا تی۵۵! که با توپ ۱۰۵مم و سامانه های آتش جدیدتر بروزرسانی شدن! یسری بلوک زره واکنشی نامنظم همروشون گذاشتن....
-
1 پسندیده شدهولی هر چی فکر میکنم تعداد سامانه های پدافندی اکراین اگه غلو نباشه از کل سامانه های کشورهای اتحادیه اروپا شاید گفت بیشتره حقیقتا اکراین میراث دار شورویه
-
1 پسندیده شدهروسها از توچکا استفاده نکردن. چند تصویر بود از حمل کشنده توچکا توسط روسگراها . روسهابخشی از موشکهای خودشون رو به سوریه ویا بلاروس دادن وقتی موشکی مثل اسکندر هست چرا توچکا ویا اسکاد که معلوم نیست روسها هنوز استفاده عملیاتی ازشون میکنند ویا خیر کلا روسها در استفاده از موشکهای بالستیک بخصوص بر علیه اهداف در مناطق شهری احتیاط بیشتری می کنند مثل اینکه یک توافق نانوشته بین ناتو و روسیه وجود داره که طرفین چندان از موشک بالستیک استفاده نکنند. هر چند اکراینی ها تولید محدود گروم 2 رو شروع کردن شاید روسها استفاده گسترده نکردن از موشک بالستیک رو به عنوان اهرم فشار دارن به کار میبرند روسها مثل ما نیستن که برای زدن وانت هم از موشک بالستیک استفاده کنیم
-
1 پسندیده شدهخیلی های توسط اکراین شلیک شدن ودرصد بالای حدود ۸۰ درصد توسط روسها سرنگون شدن البته توچکا دو ضربه بزرگ به روسها زد یکی حمله به بندر بردینانسک بود و یکی هم فرودگاه خرسون
-
1 پسندیده شدهچند نمونه از تجهیزات انفرادی ایرانی برای صادرات پوشاک برای هوای بسیار سرد برای محدوده دمایی 33- تا 7+ درجه سانتی گراد کفش ضد مین عنکبوتی مقاومت در برابر 100 گرم تی ان تی کلاهخود جنگی و سنگر انفرادی حفاظت فردی در برابر گلوله جلیقه ضد گلوله تیشرت ضد گلوله و جلیقه ضد گلوله VIP
-
1 پسندیده شدهاز زمان شلیک موشک صیاد 4بی تا لحظه اصابت پهپاد کرار.این پهپاد چند کیلومتر رو طی کرده که مورد اصابت قرار گرفته توی این 5 دقیقه که میگن پهپاد چندکیلومترو طی کرده و این 5 دقیقه زمان رهگیری کامل و هدف قرار گرفتن پهپاده یا این 5 دقیقه موشک این مسیر304 کیلومترو طی کرده سرعت
-
1 پسندیده شدهبعید که این رادار اصلی ناو باشه. چون اگر فرضا این همان رادار سامانه نواب باشه دارای برد و تواناییهای خیلی محدود هستش. . عملا این رادار وجود صیاد۳ رو توجیه نمیکنه.احتمالا تاخیر در ساخت رادار دریاپایه مانع تکمیل شناور ها در ارتش و سپاه شده راداری مثل چشم عقاب میتونه ارزش صبر کردن داشته باشه. ولی اینکه طی این مدت بی رادار باشه چندان درست نیست.
-
1 پسندیده شدهخوب بابد طراحی بهتر انجام میشد الان با این طراحی عملا بالگرد غیر قابل استفاده هست! چون ممکنه در لحظه موشک شلیک بشه و بالگرد و پد آسیب ببینه! واقعا وجود بالگرد در این کلاس آنقدر ضروری هست که طراحی رو مفلوک کنیم؟
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتصاویر جدید از ناو شهید مهدوی و قایق های تندروی جدید: تصاویر از چند قایق خاص و دیده نشده:
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهرضوان نام قایق موشک انداز فوق سریع سپاه اعلام شده نام قایق موشک انداز جدید سپاه پاسداران با سرعت 95 گره دریایی (175 کیلومتر بر ساعت) رضوان میباشد. با توجه به اینکه گفته شده موشک های برد ۱۵۰ الی ۱۸۰ کیلومتر با سرجنگی 130 کیلوگرمی را حمل میکند، حمله ی گروهی این قایق ها در خلیج فارس یکی از بزرگترین توانایی دریایی ایران در هر گونه درگیری و جنگ خواهند بود. عرض متوسط خلیج فارس ۲۵۰ کیلومتر است پس به طور مثال این قایق های تندرو راحت میتوانند از نزدیکی جزیره های ایرانی در خلیج فارس به کشتی های جنگی یا تجاری کشور متخاصم در نزدیکی ساحل امارات حمله کنند.
-
1 پسندیده شدهمطلب مربوط به یک کانال تلگرامی درمورد فیلم بالاست از نوع طنز و دقت گفته هاش خوشماومد و ارزش داشت دوستانم بخونن نظرش تو این زمینه به نظرم نزدیک بود تلاش ناموفق پدافند کییف برای انهدام پهپاد های انتحاری شاهد ویدئو ترکیبی از شلیک توپ های ضد هوایی و گاهی گپارد های آلمانی می باشد، همان شلیک های چندتایی که پس از طی مسافتی در آسمان منفجر می شوند، این نوع شلیک های گپاردهای اوکراینی قبلا در اودسا دیده شده بود. اما چرا پدافند ناموفق است، در ویدئو فقط انفجار گلوله های پدافندی 35 م.م گپارد موجود است و از این حالت نمیتوان نتیجه گرفت که پهپادی در آسمان مورد هدف قرار گرفته و در نتیجه منفجر شده است، شاید فرض کنید که ممکن است ترکش ها به پهپاد آسیب برساند و با این حال منفجر نشده و به هرشکلی سقوط بکند که در این صورت باید عکس لاشه نسبت سالم آن منتشر شود مخصوصا که در منطقه شهری سقوط میکند و فاصله سقوط لاشه پهپاد تا انتشار عکس آن توسط اوکراین کمتر از چند دقیقه خواهد بود(مانند تنها نمونه از شاهد 136 که در جنگ فیل شد و در دریا افتاد)اما خب تا الان لاشه هایی که از شاهد ها در کییف منتشر شده فقط تکه های کوچکی از انتهای بال آن ها می باشد، در آخر هم تلاش پدافند ناموفق است و پهپادی به پست برق منطقه اصابت میکند و برق منطقه قطع می شود. در حالی که اکنون خود شهر کیف و مسیر های منتهی به کیف تحت پوشش کامل مدرن ترین سیستم های پدافندی غربی نظیر IRIS-T و NASAMS است و انواع اقسام سیستم های توپخانه ای نظیر گپارد و دوش پرتاب ها دست اکراینی هاست و همه این ها توسط آواکس های ناتو پشتیبانی می شوند ، در معدود ویدیوهایی که اکنون از دست اکراینی ها در می رود و منتشر می شود به وضوح مشاهده می کنیم شلیک ممتد سیستم های گپارد و حتی شلیک سامانه پدافندی در ثانیه 0:20 (NASAMS یا IRIS-T) ناموفق است و پهپاد با موفقیت به هدف خود که یک پست برق است اصابت می کند و کار تمام می شود. نهایتا هم یک گزارش از جانب اکراینی ها منتشر خواهد شد که ۶۰ فروند پهپاد شاهد ۱۳۶ بود و ما ۵۸ تا را زدیم و دوتای دیگر هم فیل شد، در حالی که در عمل این پهپاد ها تک فروندی یا نهایت در دسته دو فروندی و آن هم با فاصله زمانی از هم به سمت هدف خود حرکت میکنند و هر عکسی هم که از لاشه این پهپاد ها می آید یک حالت دارد! انتهای بال ها و نهایتا موتور که هر موقع پهپاد اصابت کرده ما آن ها را می بینیم! البته وقتی تصاویری منتشر می شود که هنوز هم اکراینی ها با پروژکتور های قدرتمند و دوشکا به دنبال رهگیری و انهدام این پهپاد ها هستند، قضیه کاملا مشخص می شود که سیستم های پدافندی مدرن اهدایی غرب به اکراین و همچنین آواکس های ناتو به شدت در کشف و انهدام این پهپاد ها مشکل دارند.
-
1 پسندیده شدهبه احتمال بسیار زیاد ، منظور نویسنده متن ، کمیت و کیفیت سامانه های تصویربرداری مستقر در فضا باشد به شکل توامان ، به این دلیل که برنامه فضایی نظامی روسها، پس از فروپاشی با افت قابل ملاحضه ای روبرو شد و بخش قابل ملاحضه ای از سیستم های محصول شوروی در حال حاضر از رده خارج شدند و بدلیل محدودیتهای بودجه ای ، امکان جایگزینی آنها به روال شوروی سابق وجود ندارد تا جایی که یادم هست ، این ماجرا را مجله دانشمند در اواخر دهه پنجاه یا اوایل شصت شمسی به تفصیل توضیح داده بود ، ماجرا از خرابی یک چیپ در رایانه کنترل مرکز هشدار دفاع هوایی آمریکایی شمالی و کانادا ( نوراد ) شروع شد و خوشبختانه به خیر گذشت و ارتباطی به بحث ماهواره های هشدار اولیه نداشت .
-
1 پسندیده شدهبرجک رزمی جدید برای پلتفرم CV90 در نمایشگاه DSEI 2021 لندن شرکت BAE Systems در نمایشگاه DSEI 2021 لندن جدیدترین نسخه رزمی پلتفرم شنی دار CV90 را به نمایش گذاشت. این نسخه مجهز به برجک رزمی جدید که به نام برجک سری D شناخته می شوند بود. این برجک دیجیتالی ارتقا یافته یک جهش در طراحی و عملکرد خودروهای رزمی پیاده نظام محسوب میشود. برجک رزمی سری D به ارتش سلطنتی هلند برای پروژه CV9035NL و به جمهوری چک برای برنامه خرید CV90 MkIV پیشنهاد شده است. برجک نمایش داده شده در DSEI مجهز به توپ اتوماتیک 50 میلی متری ساخت BAE Systems و مسلسل هم محور 7.62 میلی متر است. در پروژه CV9035NL ارتش سلطنتی هلند برجک رزمی سری D به جای توپ اتوماتیک 50 م.م به توپ اتوماتیک 35 میلیمتری Bushmaster III مجهز است. در حقیقت این برجک رزمی می تواند طیف وسیعی از توپ های کالیبر متوسط را با توجه به نیازهای عملیاتی خاص کاربر نهایی در خود جای دهد. در مقایسه با برجک های رزمی قبلی CV90 ، سری D (ساخته شده از زره فولادی تمام جوش داده شده با زره های اضافه شونده ماژولار ) دارای فضای داخلی بیشتری برای بهبود ارگونومی خدمه می باشد. توپچی دارای جدیدترین سیستم نظارتی روز/حرارتی Saab UTAAS هماهنگ شده با فاصله یاب لیزری است. فرمانده دارای یک سیستم نظارتی مستقل الکترواپتیکال ساخت Elbit Systems است که بر روی پایه تلکسوپی سوار است که میتواند دید همه جانبه را ارتقا دهد و همچنین قابلیت hunter/killer را به خدمه بدهد. از دیگر قابلیت های این برجک هماهنگی با سیستم دفاع فعال مشت آهنین Elbit Systems و در سمت راست برجک لانچر دوتایی موشک های هدایت شونده ضد زره SPIKE-LR ساخت شرکت رافائل اشاره کرد. آخرین نسل سنسورها ، هوش مصنوعی و نرم افزار واقعیت افزوده سایر پیشرفتهای قابل توجه برای افزایش قابلیتهای چند دامنه CV90 پلتفرم در میدان نبرد است. شاسی و برجک سری D این نسخه جدید CV90 دارای معماری دیجیتالی است. بسته قدرت دارای سیستم خنک کننده ارتقا یافته و مجهز به جدیدترین گیربکس اتوماتیک آلیسون مدل 3040MX است. برای پیشرانه نیز از موتور دیزلی اسکانیا V8 با 860 اسب بخار استفاده شده است که میتواند با تقویت آن 1000 اسب بخار قدرت داشت باشد. از دیگر گزینه های انتخابی مشتریان میتوان به زنجیرهای حرکتی تمام لاستیکی اشاره کرد که در کاهش لرزش بدنه و کاهش سر و صدا خودرو موثر باشد. منبع
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان شکست فرانسه -1940 گی لاشامبر ، وزیر هواپیمایی فرانسه (1940-1938) ستاد ارتش فرانسه در سال 1914 برای جنگ 1870 و در سال 1940 برای جنگ 1914 آماده بود .
-
1 پسندیده شدهخواهشاْ دوباره بحث مسخرهي نازيپرستي رو تو سايت باب نكنين! نميدونم يعني نسل بشر اينقدر وحشي شده كه از كشتار همديگه لذت ميبره؟ همه لذت ميبرن كه به اصطلاح پيشوا٬ چقدر جالب ميليونها انسان بيگناه رو به كام مرگ فرستاد و اين رو جزو هوش ايشون قلمداد ميكنن! بعد هم بگيم واسه چي دارين از اينا حمايت ميكنين ميگن معلومه ديگه! آرياييان! نژاد برتر! ما آرياييها اول بوديم٬ بعد خدا بوجود اومد :| :| ! خواهشاْ اينقدر بحثهاي بيپايه و اساس براه نندازين! اگه خيلي ايران دوستين٬ بچسبين به روزگار فعلي ايران كه معاون اول امريكا مياد روبروي خليج فارس ميايسته و ايران رو به حمله و اشغال تهديد ميكنه! اگه خيلي ايراني هستين٬ مرگ و درودتون رو هم درست نشونه بگيرين!