برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 26 اسفند 1397 در همه مناطق
-
20 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهمیت روز افزون جنگ افزارهای بدون سرنشین در میدان رزم ، در این تاپیک قصد داریم به بررسی هواپیماهای بدون سرنشین کشور چین و همچنین دکترین حاکم بر آنها بپردازیم.پست اول به عنوان پیش درآمد تاپیک ، ترجمه خبر مربوط به نمایشگاه هوایی چین ( Zhuhai Airshow ) در سال 2018 هست ، که به گفته صاحب نظران درآن ارتش آزادی بخش خلق چین برتری خود را در امر طراحی و تکنولوژی به رخ رقبای خود کشید .در این نمایشگاه چینی ها علاوه بر اعلام دستیابی به رادار کوانتومی وآکروجت جنگنده نسل پنجم و چهارم ارتقا یافته خود در امر هواپیماهای بدون سرنشین بسیار قوی ظاهر شدند. سبقت چینی WJ-700 شرکت China Aerospace Science & Industry (CASIC) در نمایشگاه بین المللی Airshow China 2018 چین یک هواپیمای بدون سرنشین جدید با نام WJ-700 معرفی کرد. این هواپیماهای بدون سرنشین برای ماموریت های شناسایی و تهاجمی در زمین و دریا طراحی شده است. WJ-700 دارای 20 ساعت مداومت پروازی و بیشینه وزن برخاست(MTOW) تا 3500 کیلوگرم و4 جایگاه حمل مهمات می باشد. بر خلاف دیگر هواپیماهای بدون سرنشین از کلاس MALE (ارتفاع متوسط ، برد بلند _ medium altitude/ long endurance) که به مهمات نسبتا سبک مسلح هستند، این هواپیماهای بدون سرنشین قادر به حمل مهمات استاندارد هوا به سطح مانند موشک های ضد رادار CM-102، موشک های ضد کشتی C-701 و C-705KD تجهیزات هشدار زودهنگام و جنگ الکترونیک است. هواپیمای بدون سرنشین WJ-700 در کنار موشک های ضد رادار CM-102 Rainbow CH-7 هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی (UCAV) به نمایش درآمده دیگر ، Rainbow CH-7 است که بسیار به طرح های آمریکایی مانند X-47 و X-45 شبیه است. با وجود اندازه بزرگ آن و عرض بال 22 متری و طول 10 متر و بیشینه وزن برخاست 13 تن، CH-7 با استفاده از سطوح منحنی شکل و به کارگیری مواد جاذب راداری یک پنهانکار محسوب می شود. CH-7 برای عملیات در سرعت پایین و ارتفاع بالا طراحی شده است و دارای حداکثر سرعت 0.75 ماخ ارتفاع پروازی 30،000 تا 43،000 فوت است. با توجه به ماموریت ، سرعت کروز آن کمتر از 0.5-0.6 ماخ است و موتور توربوفن آن از نوع ناشناخته ای است. Rainbow CH-7 دارای 2 جایگاه داخلی مهمات می باشد که این خاصیت در امر پنهانکاری حائز اهمیت است. CH-7 مانند دیگر اعضای خانواده Rainbow اجرای عملیات را کاملا خودکار انجام می دهد و کنترل ماموریت توسط ایستگاه زمینی فراهم می شود. پنهانکار بودن آن را قادر می سازد اجرای عملیات را در فضای هوایی تحت کنترل دشمن حفظ کند. CH-7 می تواند با ماموریت های شناسایی به عمق نفوذ کند و رادار ها ،کشتی ها، سایت های موشکی ، مراکز فرماندهی و دیگر مراکز کلیدی را مورد حمله قرار دهد. پهپاد CH-7 نیروی دریایی چینی به شدت به هواپیمای بدون سرنشین برای ناوگان ناو هواپیمابر جدید خود علاقه مند است. چین در حال حاضر دارای یک هواپیما بر عملیاتی ، یکی تحت آزمایشات دریایی ، و سومی در حال ساخت است. پهپاد ها در هواپیمابرها، محدوده نظارتی و تهاجمی را در سطح ناوگان افزایش داده و توانایی آن را برای حفظ نظارت مداوم و انجام ماموریت های شناسایی و تهاجمی بدون نیاز به سوخت گیری هوایی بهبود می دهد.چینی ها از چنین هواپیماهای بدون سرنشین به طور مستقل یا در هماهنگی با هواپیماهای جنگی نسل چهارم استفاده می کنند. CH-7 کنونی با بال های ثابت برای اجرای عملیات از یک باند طراحی شده است، اما توسعه دهندگان در حال حاضر برای استفاده از آنها در ناو هواپیمابر ، بالهای تاشو (folding wings) را پیگیری می کنند. HK-5000G هواپیماهای بدون سرنشین دیگر HK-5000G است طراحی شده با بالهای تاشو توسط شرکت Aeromarine Intelligent Equipment ، که یک شرکت تابعه از شرکت کشتی سازی چین هست.این پهپاد با بیشینه وزن برخاست 5 تن و مداومت پروازی 12 ساعته ، قابلیت برخاست به صورت پرتاب ریلی (catapult) و همچنین برخاست از باند را دارد . HK-5000G مجهز به سنسور EO/IR هست و توانایی حمل 2 محموله در زیر بال را دارد و برای ماموریت های شناسایی و تهاجمی از ناوهای هواپیمابر استفاده خواهد شد. پهپاد HK-5000G JY-300 هواپیماهای بدون سرنشین بعدی ، JY-300 یا Tian Shao نام دارد ، یک پهپاد نظارتی و هشدار زودهنگام هوابرد (AEW&S) است که مجهز به یک رادار آرایه فازی جدید به عنوان اثباتگر تکنولوژی ، ساخته شرکت CETC است. از مشخصات عملکردی هواپیمای بدون سرنشین JY-300 میتوان به مداومت پروازی 15 ساعته و سرعت کروز 200 کیلومتر در ساعت، ارتفاع پروازی 25،000 فوت و بیشینه وزن برخاست 1300 کیلوگرم ،قادر به حمل محموله به وزن 400 کیلوگرم اشاره کرد. JY-300 با چندین رادار آرایه فازی فعال AESA ، در دو طرف بدنه و لبه های جلویی بالها ( leading edges ) پیکربندی شده است. پهپاد JY-300 Rainbow CH-10 یک طرح دریایی دیگر نیز برای خانواده Rainbow در نظر گرفته شده است. CH-10 هواپیمای بدون سرنشین عمود پرواز (VTOL) با قابلیت تیلت روتور (Tiltrotor) با کاربری رزمی و غیر رزمی . پهپاد CH-10 FL-71 پلت فرم FL-71 یک هواپیمای بدون سرنشین با سرعت بالا ، برای بیشینه وزن برخاست 3 تن ، ارتفاع پروازی 50،000 فوت ، حداکثر سرعت 2،200 km/h (1.8 ماخ) و پرواز کروز 850 km/h (0.71 ماخ) در 30،000 فوت طراحی شده است. . این پارامترهای عملکردی FL-71 را قادر میسازد در ماموریتی که حدود یک ساعت طول می کشد محموله ای 100 کیلوگرمی را تا مسافت 800کیلومتر حمل کند ، یک پلتفرم ایده آل برای یک ماموریت کوتاه و سریع. پهپاد FL-71 FL-2 اما FL-2 نام یکی دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین رونمایی شده است که برای حمل محموله های سنگین در سرعت بالا طراحی شده است. پهپاد FL-2 با بیشنه وزن برخاست 22 تن می تواند با سرعت 900 km/h (0.73 ماخ) مسافتی در حدود 7300 کیلومتر را به طور مستقل (autonomously) پرواز کند. پهپاد FL-2 TW-765 , TW-356 هواپیمای بدون سرنشین بعدی از شرکت Tengden یک پهپاد دوموتوره با نام TW-356 ، طراحی شده برای حمل محموله های فوق سنگین است. TW-356 با قابلیت 4 جایگاه حمل محموله ، برای بارریزی و بکارگیری غلاف سنجش از دور و یا جنگ الکترونیک بسیار موثر است. این شرکت همچنین یک نوع هواپیمای بدون سرنشین بزرگتر دیگر با نام TW-765 را برای عملیات در ارتفاع بسیار بالا طراحی کرده است.TW-765 قادر به حمل 22 تن بار تامسافت 7500 کیلومتر است. پهپاد TW-356 پهپاد TW-765 XY-280 درمورد پهپاد XY-280 ادعا می شود برای انجام مانور تا 6g طراحی شده است و تا حدودی شبیه سازی شده از روی جنگنده های F-22 / F-35 است. این پهپاد به نحوی برنامه ریزی شده است تا پروازی کاملا مستقل (fully autonomous) انجام دهد و مانورپذیری و ویژگی های پروازی هواپیماهای دشمن را تقلید کند. این پهپاد این ظرفیت را داراست که در مانور ها ، آموزشهای واقع بینانه برای نیروی دریایی و واحدهای موشکی دفاع هوایی ارائه دهد . برای حفظ ویژگی های پنهانکاری (سطح مقطع راداری m2 0.05 - 0.1 )،پلتفرم XY-280 دارای دو جایگاه داخلی حمل مهمات است که انجام حملات تهاجمی ضربتی را برای آن میسر میکند . نحوه ی برخاست XY-20 با استفاده از بوستر صورت میذیرد و موتور توربوجت آن تا سرعت 860 (0.72 ماخ) است. دارای طول 4.33 متر ، عرض بال 6 و بیشینه وزن برخاست 650 کیلوگرم است .همچنین قادر است تا 150 کیلوگرم محموله شامل انواع سنسورها و تسلیحات را برای ماموریت هایی تا 2 ساعت حمل کند. XY-280 برای تحمل حداکثر 25 سورتی پرواز طراحی شده است. پهپاد XY-280 در پست های بعدی اطلاعات جامع تر در مورد خانواده های این پهپاد ها ارائه میشود . صرفا برای میلیتاری / بن پایه
-
13 پسندیده شدهدرود به دوست گرامی چیزی که هزینه ساخت ناوشکن های پنهان کار مانند زوموالت را بسیار بالا برد پاس کردن استانداردها بود. در واقع شرکت بوئینگ هم در 737 مکس خود به دلیل اینکه زیر سامانه های جدیدی را از قطعه سازان دریافت نکرد و زیر سامانه های قدیمی هم با قطعات بازیافتی از زباله های الکترونیک در چین مونتاژ شدند (قبلا در این سایت به این مقوله پرداخته شده است) این آبرو ریزی جدید برایش بوجود آمد. این آبرو ریزی هم نتیجه دوری از طراحی دوباره با تراشه های روز و پاس کردن مجدد استانداردها بود. کاربرد آزمایشگاه های سازگاری الکترومغناطیس در اصل برای پاس کردن استاندارد های اجباری که زیر سامانه ها و کل سیستم باید پاس بکنند هست و سطح مقطع راداری را می توان با استفاده از نرم افزارهایی مثل CST بدست آورد و چندان نیازی به اتاق آنتن نیست. هر چند بقیه آزمونها هم در CST ممکن است اما شما برای اینکه یک قطعه را به خودرو ساز تحویل بدهی یا اینکه یک زیر سامانه را در هواپیما نصب بکنی و خیالت راحت باشد که روی دیگر تجهیزات اثر مخرب ندارد باید گواهی پاس کردن استاندارد آزمایشگاه مجاز را داشته باشید. گاهی اتفاق می افتد که پاس کردن یک تست conducted-Emission ساده دو سال طول می کشد. معمولا اگر سیستم خیلی بزرگ باشد نمونه های میدانی چنین آزمایشگاه هایی هم وجود دارد https://theaviationgeekclub.com/wp-content/uploads/2018/02/B-52-Trestle.jpg آزمایشگاه های EMC برای پاس کردن استانداردهای نظامی سری Mil-std-461 و تجاری مانند CISPR یا VCCI یا FCC و ... بسیار ضروری هستند و در واقع بخش بزرگی از هزینه-زمان محصولات بر می گردد به هزینه ای که این آزمایشگاه ها روی دست شما می گذارند به همین دلیل برخی سازمانها اقدام به تاسیس آزمایشگاه برای خودشان می کنند تا هزینه ها را پایین بیاورند. در استاندارد 461 کارت یا سیستم شما تستهای Conducted-Emission یعنی اینکه آیا اثر مخرب کارکرد سیستم شما روی ریل منبع تغذیه زیر سطح استاندارد هست یا خیر Radiated-Emission یعنی اینکه کارکرد سیستم شما چه میزان تشعشع نا خواسته بر روی باندهای فرکانسی مختلف ایجاد می کند و آیا این تشعش زیر حد استاندارد هست یا خیر Conducted susceptibility یعنی اینکه آیا در صورت تزریق میدان پر قدرت الکترومغناطیس روی دسته سیم سامانه شما کارکرد سامانه شما مختل می شود یا خیر Radiated susceptibility یعنی اینکه در صورت تابش موج الکترومغناطیس در قدرت و فرکانسهای مختلف روی سامانه شما کارکرد آن مختل می شود یا خیر را معمولا باید پاس بکند تا معلوم بشود که سامانه شما برای دیگر سامانه ها خطری نیست و دیگر سامانه ها هم برای شما نمی توانند خطری باشند. ناوشکن شیفیلد در نبرد بر سر جزایر مالویناس به این دلیل موشک کروز خورد و غرق شد که برای اینکه افسر فایتر کنترل آن بتواند با جنگنده های اسکورت تماس بگیرد و آنها را فرماندهی بکند مجبور بود سامانه دفاع نقطه ای خود را خاموش بکند تا از شر تداخلات آن رها بشود. اگر این اختلال را رفع کرده بودند هرگز چنین آبرو ریزی رخ نمی داد و موشک اگزوست فرانسوی معروف نمی شد. در تهران چند تا آزمایشگاه فعال داشتیم قبلا صنایع دفاع هم که سالها است که آزمایشگاه دارد. البته زیاد شدن این تیپ آزمایشگاه ها مستقیم در تسریع اتمام پروژه ها نقش دارد زیرا ما در صنعت مجبوریم در صف منتظر نوبت دهی اینها باشیم. با این آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی هم ما هر چی تماس گرفتیم کسی پاسخ گو نبود. البته تازه افتتاح شده اند و احتمالا یک سالی طول بکشد که راه اندازی جدی بشوند.
-
9 پسندیده شدهچگونه جوامع میتوانند با تهدیدات هیبریدی مقابله کنند؟ بخش چهارم برای مقابله با تهدید، جوامع مدرن بیشتر و بیشتر به خدمات دیجیتال و زیرساختهای حیاتی آن وابسته می گردند که هم زمان در برابر سوء استفاده های سایبری نیز آسیب پذیر می شوند . وابستگیهای متقابل بین این توابع کلیدی جامعه راه های جالبی را برای عملیاتهای هیبریدی تهاجمی ارایه میدهد . یک نمونه از این راه ها ، رسانه های اجتماعی است ، در جایی که تولید کننده های ترول (troll factory) به طور مداوم روایت ها در رسانه های ملی و جهانی را به چالش می کشند . در این بین ما شاهد بهبود کیفیت و کمیت اطلاعات دروغ بوده ایم که متاسفانه این اطلاعات دروغ موفق به تاثیرگذاری هم برشهروندان عادی و هم بر تصمیم گیرندگان شده است . به همین علت ، توان سایبری و رسانه ای را می توان به عنوان پیشگام عملیات های هیبریدی و یک چالش حیاتی برای دفاع هیبریدی در نظر گرفت . لازم به ذکر است که تلاش های دفاعی می تواند یک مولفه قوی بین المللی داشته باشد . همکاری بین المللی ، پشتیبانی مستقیم سیاسی ، اقتصادی و نظامی را ارائه می دهد و همزمان به پوشش برخی از قابلیت های ملی از دست رفته و حمایت از توسعه ظرفیت ها ، در حوزه هایی که سقوط کرده اند کمک می کند . در اینجا همانند بسیج موثرمنابع ملی ، همکاری های بین المللی اجازه می دهد تا وحدت منابع ملی پراکنده ، درزیرچتر گسترده تر بین المللی یک برنامه سیاسی قرار گرفته و منجر به بهبود وضعیت دفاعی گروه های شامل آن گردد . همچنین اقدامات دفاعی فعال تر و تهاجمی تری وجود دارند که میتوانند علیه مهاجم بکار گرفته شوند . این اقدامات، مانند تغییرات در محل قرار گرفتن نیروهای نظامی ، اعمال ابزار فشار اقتصادی، ارتباطات استراتژیک هدفمند وعملیاتهای سیاسی هم باعث ارسال سیگنال هایی به متجاوز شده و هم به دشمن اجازه بهره مندی از توانایی هایش برای استفاده از ابزارهای موجود درعملیاتهای هیبریدی را نمی دهد . برای جمع بندی ، پرسشهای کلیدی که باید در هنگام ایجاد دفاع ملی در برابر تهدیدات هیبریدی در نظر گرفته شوند عبارتند از: آسیب پذیری های ملی کلیدی که باید به آن ها توجه ویژه کرد کدامند ؟ چگونه یک دشمن می تواند از این آسیب پذیری ها استفاده کند ؟ و به عبارت دیگر سناریو های تهدیدات مرتبط کدامند ؟ آیا تمام بخش های ضروری جامعه در تلاش های دفاعی مشارکت دارند و آیا آنها به اندازه کافی آمادگی لازم را در بخش های مرتبط با این تهدیدات در نظر گرفته اند ؟ آیا درک مشترکی از وضعیت در زمان های صلح و بحران وجود دارد که بتواند برای رهبری فعالیت ها در بخشهای مختلف جامعه مورد استفاده قرار گیرد ؟ آیا فعالیت های اطلاعاتی - امنیتی که باعث ایجاد هشدار های زود هنگام ، آگاهی از وضعیت و تحلیل آن وضعیت ، در حال انجام می باشد؟ آیا فعالیت های اصلی به طور فعال در مقابل نفوذ خارجی و فعالیت های مخرب آن دفاع می کنند؟ چه نوع حمایتی را می توان از جامعه بینالمللی برای پشتیبانی از تلاشهای دفاعی خود دریافت کرد ؟ چه توانایی ها میتوانند برای پشتیبانی ازدیگران در مقابله با تهدیدات مشابه ارائه شوند ؟ 6 - نکات پایانی در حالی که بخش هایی از جنگ های هیبریدی می تواند به عنوان تحولات جدید بر مفاهیم پیشین شناخته شده جنگ معرفی شوند، اما همزمان تا حدودی می توانیم بازگشت جنگ سنتی و همه جانبه را ببینیم . اگر بخواهیم بپذیریم که جنگ دائما ادامه دارد و خطوط مقدم ممکن است کل جامعه را پوشش دهند ، مدافع باید بتواند یک راه حل دفاعی جامع ارائه کند . این امر باید اجازه به وجود آمدن واکنش های سریع و توزیع شده به تهدیدهای هیبریدی چند وجهی را دهد . در این نوع رویکرد امنیتی جامع ، مدافع میتواند جامعه انعطاف پذیرتری را ایجاد کرده تا بتواند با تهدیدات مواجه شود . ایجاد پایداری و انعطاف پذیری اجتماعی تنها راه مطمئن برای حفظ حداقل برخی از مزیت های میدان های خانگی (home-field) است، زیرا مهاجم سعی می کند تا از اثر غافلگیری استفاده کند . با این حال این امر کار آسانی نیست . این کار نیاز به یک برنامه دراز مدت و تعهد به پیاده سازی آن دارد: اول اینکه ، اختیارات سیاسی قوی و مفاهیم امنیتی مورد نیاز باید ایجاد شوند . دوم ، برنامه ریزی ، ایجاد آگاهی وآموزش ، مورد نیاز است . سوم ، گروه های درگیر کلیدی در بخشهای مختلف جامعه باید آگاهی وضعیتی مشترک ، ارزیابی تهدید و ریسک ، برنامه ریزی و فرآیندهای آموزشی را به اشتراک بگذارند . ایجاد یک جامعه انعطاف پذیر نباید صرفا به عنوان یک بار اضافی برای جوامع که از نظر اقتصادی در حال مبارزه هستند، دیده شود . این امر یک فرصت عالی است . ساختارهایی ، که به یک جامعه اجازه میدهند به صورت چابکانه به تهدیدات هیبریدی پاسخ دهند ، همچنین از درک بهتر و مقابله با روابط پیچیده پایه ای که جوامع مدرن ما را شکننده می سازند، حمایت می کنند. این ساختارهای دفاعی همچنین کمک می کنند تا جوامع ما کارآمدتر شوند، زیرا فرایندهای تصمیم گیری شفاف تر و فراگیرتر می گردند . پی نوشت : troll factory چیست ؟ سازمانی که برای انتشار تعداد زیادی از پیام ها و پست ها در اینترنت تشکیل شده است ، که اغلب از افرادی است که واقعا وجود ندارند و هدف آن ایجاد مشکل ، تاثیر بر دیدگاههای سیاسی و غیره است . ادامه دارد ...
-
9 پسندیده شدهنگاهی به برنامه پدافند ضد بالستیک عراق ارتش عراق دردهه 80 میلادی در نمایشگاه بغداد از اولین موشک پدافند هوایی خود که برای انهدام موشکهای بالستیک طراحی شده بود رونمایی کرد و ادعای طراحی و تولید کاملا بومی ان را نیز کرد.البته طراحی این موشک بی دلیل هم نبود در هر صورت کشورهایی نظیر ایران و اسرائیل و سوریه و حتی عربستان تهدید کاملا موثر برعلیه عراق بودند. این موشک که FAW-1 نام داشت برای اولین بار در سال 1989 و طی برگزاری نمایشگاه دفاعی بغداد نمایش داده شده بود. البته باید از شباهت این پروژه با موشک چینی HQ-61 نیز گفت که پروژه ای مشترک میان چین ومصر بود و قطعا باید کمک های چین در انجام این پروژه در ثمر رسیدن ان به عراق نقش بزرگی را ایفا کرده باشد.این موشک بردی برابر با 10 مایل داشت و سرانفجاری نسبتا بزرگی نیز داشت و از هدایت نیم فعال راداری نیز بهره میبرد و بر اساس گزارشاتی در تست هایی بر علیه موشک اسکاد نیز شرکت کرده بود البته از موفقیت ان هیچگاه خبری منتشر نشد.از این پروژه بعد از جنگ سال 1991 اخباری به به بیرون درز نکرد.و به نظر این پروژه به دلایل مالی ویا حتی قطع انتقال فناوری های لازم برای تولید انبوه از جانب شرکت های خارجی کنسل شد. این کنیستر هم به احتمال زیاد برای همین پروژه بوده است
-
5 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهبا سلام رزمایش بی نظیر و غرور آفرین پهبادی هوافضای سپاه پاسداران که نمونه ایرانی mq1 نیز رونمایی رسمی شد، تمرین مناسب در این حجم از نظر تعداد پهباد شرکت کننده و عملیاتی شدن چهار پایگاه جنوبی کشور قلمداد میشود.که برای اولین بار با این اقتدار انجام شد. بنده معتقدم به حول قوه الهی و آمادگی مثال زدنی که یگان پهبادی سپاه به نمایش گذاشتند، انشالله انتقام خون پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی اخیر، از طریق حمله پر حجم پهبادی دور از ذهن نخواهد بود. ان حرب الله هم الغالبون
-
3 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم قسمت پنجم مقدمه : با عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوستان امروز هم به معرفی یکی از افسران بلند پایه نیرو های مسلح آمریکا می پردازیم دریابد جان سی. آکوایلینیو بیوگرافی : پس از فارغ التحصیلی از آکادمی نیروی دریایی آمریکا در آناپولیس در سال 1984 و دریافت مدرک پروازی اجازه پرواز برای نیرو دریایی ایالات متحده را یافت قابل به ذکر است که او از فارغ التحصیلان مدرسه تسلیحات نیروی دریایی آمریکا یا همان تاپ گان نیز هست . وی تجربه خلبانی جنگنده هایی همچون F-14 A/B و F-18 C/E/F را دارد و در کارنامه خود فرماندهی اسکادران معروف VF-11 یا همان RED RIPPERS می بیند . وی همچنین فرماندهی تیپ دوم هوایی و گروه ضربتی ناو هواپیمابر جورج بوش را بر عهده داشته است . او تجربه فرماندهی نیرو های و عملیات های متعددی در آمریکا و خاورمیانه دارد که به : فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده و فرمانده نیروی دریایی فرماندهی مرکزی ایالات متحده و آجودان ارشد معاون فرمانده عملیات دریایی نیروی دریایی آمریکا مربی پروازی ارشد هواپیما های F16/n - f5 -a-4 برای نیروی دریایی آمریکا فرمانده استراتژی و سیاست گذاری ستاد مشترک نیرو های مسلح آمریکا j5 و .... اشاره کرد . مسئولیت : وی از سال 2018 فرماندهی ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا را عهده دار شده است و فرماندهی 200 کشتی و دویست هزار ملوان و تفنگدار دریایی را بر عهده دارد . پ.ن : 1. امیدوارم که لذت برده باشید مثبت فراموش نشه 2. ادامه دارد ...... 3. به احتمال زیاد بعد از اتمام معرفی افسران بلند پایه نیرو های مسلح آمریکا در همین تاپیک به سراغ معرفی افسران بلند پایه سایر کشور ها بپردازیم تصاویر : با تشکر صرفا برای میلیتاری مترجم : amirhosaingh
-
3 پسندیده شدهسربازان ارتش آمریکا مهارت های لازم برای کار با JLTV را یادمی گیرند . سربازان تیپ یکم زرهی از لشکر سوم پیاده نظام ارتش ایالات متحده آموزش ها و تکنیک های لازم برای کار با خودروهای سبک وزن مشترک(JLTV) در مرکز فورت استوارت را یادمی گیرند. در آینده قرار است 49000دستگاه JLTV برای ارتش امریکا و حدود 9000دستگاه برای سپاه تفنگداران دریایی ارتش امریکا تا اواسط سال های 2030 تهیه شود. JLTV مجهز به یک نمایشگر هوشمند بر روی کنسول مرکزی هستند که مانند یک کامپیوتر صفحه لمسی عمل می کند که خدمه می تواند اطلاعاتی همچون مایعات داخل خودرو، فیلترها، فشار هوا تایرها و حتی دوربین دید عقب را کنترل کنند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد JLTV سیستم تعلیق هوشمند TAK-4 با قابلیت تنطیم ارتفاع است. سربازان در حال آموزش و آشنایی با بخش های مختلف از جمله JLTV سیستم تعلیق سربازان در حال یادگیری عملکرد کامپیوتر صفحه لمسی - این صفحه نمایش به سربازان کمک می کند عملکرد خودرو را به راحتی بازرسی نمایند
-
3 پسندیده شدهنیازی به این میزان تسلیحات نیست در ثانی در حالت عمومی پهباد به دو موشک هوا به هوا یا هوا به زمین بیشتر نیاز نداره چون یا هدف از پیش براش تعیین شده و براش بار لود شده یا بصورت شناسایی استفاده میشن تنها زمانی که نیاز به برتری هوایی مطرح میشه جنگنده سنگین مطرح میشه که نیاز هست به موشک های میانبرد و کوتاه برد داشته باشه و در این شرایط بهتر هم هست که سرنشین دار باشه در حملات نیز چون پهبادها تیمی و دقیق عمل می کنن نیازی به لود سنگین ندارند اگر سناریویی هم بخواهیم صحبت کنیم بهتر است پهباد رزرو و آماده پرتاب داشته باشیم که در صورت نیاز سریع وارد صحنه نبرد بکنیم بویژه در پهبادهای حاوی موشک های کروز دقیقا آینده بر مبنای هوش مصنوعی داره جلو میره و خوشبختانه در مسیر آسمان ما جز اول ها هستیم ولی رقابت فشرده است و کوچکترین تعلل یعنی عقب افتادن دربحث هوش مصنوعی نویسنده و طراح کد و برنامه بشدت تاثیر گذار است در حدی که خریدارهای تسلیحاتی مثل عربستان نمی توانند انبارهای خود را با پول پر کنند چون در صورت هر گونه اشکال سلاح بر علیه دارنده میشود
-
2 پسندیده شدهادامه تست مهمات هایپرسونیک کینژال برروی سگ شکاری روسی تصاویر ماهواره ای موجود در مرکز تست پروازی دولتی شماره 929 منطقه آستاراخان ( پایگاه آختوبینسک ) نشاندهنده ادامه تست های موشک هایپرسونیک Kh-47 کینژال در کنار جنگنده های MiG-31K نیروی هوا- فضایی روسیه (RuAF) است . این تصاویر که به ترتیب در تاریخ های سوم ، ششم ، بیست و دوم سپتامبر ، 16 اکتبر و یکم نوامبر 2018 برداشته شده ، در فوریه 2019 توسط یکی از کاربران توییتر به نمایش گذاشته شد .ناظران نظامی معتقدند که مهمات کینژال ، یک نسخه اصلاح شده از موشک بالستیک زمین به زمین 9K720 اسکندر ( کد ناتو SS-26) بشمارمیرود که برای نصب بر روی فاکس هاوندهای نیروی هوایی روسیه بهسازی های متفاوتی را بخود دیده است . این موشک بابرد ادعایی 2000 کیلومتر و سرعتی بیشینه ای برابر 10 ماخ ، میتواند بر ضد اهداف زمین پایه و دریاپایه ،بدون وارد شدن به فضای حفاظت شده هوایی دشمن ، مورد استفاده قرار گیرد . با این وجود ، اطلاعات در دسترس نشان می دهد که تا حال حاضر ، تنها رهگیر بلندپرواز میگ-31 گونه K برای نصب و شلیک این موشک مورد ارتقاء قرار گرفته ، اما تعداد این هواگردها ، (16-10 فروند ) بسیار محدود بوده و هنوز در شمار تاثیر گذار وارد خدمت نشده است . روسها مدعی اند که این موشک به همراه هواپیمای حامل چندین بار تست شده و از آنجا که ماموریت مواجهه با عناصر متخاصم از دسامبر 2017 در منطقه نظامی جنوب روسیه بر عهده یک اسکادران از این جتهای رزمی نهاده شوده بود ، ظاهرا در آوریل 2018 توان رزمی کاملی را در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار داده است ، ضمن اینکه روسیه برنامه مدرنیزه سازی بمب افکن های Tu-22M3M را نیز در دستور کار خود قرار داده که برد موثر این موشک را به 3000 کیلومتر می رساند . اظهارات رسمی مقامات ارشد نیروی هوایی روسیه حاکی از آن است که فاکس هاوندهای مسلح به کینژال تا کنون بیشتر از 89 سورتی ( پرانه) را بر فراز دریای کاسپین و سیاه به انجام رسانده که تحلیلگران معتقدند که مبداء همه این پرواز ها از مرکز تست پروازی آختوبینسک می باشد . با این حال ، تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد که MIG-31K مسلح به کینژال ، هنوز در وضعیت تست های رزمی قرار دارند ( نزدیک به یکسال پس از ادعای نیروی هوایی روسیه) و این اثبات می کند که سرعت توسعه تسلیحات هایپرسونیک روسیه ، از آنچه که مسکو مدعی است ، با سرعت آهسته تری در حال انجام است . پی نوشت : 1- تمامی تاپیکهای متفرقه با محوریت میگ-31 در انجمن میلیتاری ، در قالب یک تاپیک جمع آوری و مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهسامانه درخت جنگی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، در پاسخ به استفاده روسها از سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) با شناسه SRO-2 که پیش از این در جریان جنگ 1967 توسط نیروی هوایی اسراییل از روی میگهای ساقط شده عربی به غنیمت گرفته شده بود ، یک جستجوگر و یابنده IFF را توسعه دادند که بعدها در جنگ ویتنام و همچنین جنگ ایران و عراق ، با موفقیت درخشانی مورد استفاده قرار گرفت . این سامانه جدید با شناسه AN/APX-80 یا به اصطلاح فنی "سامانه درخت جنگی" می توانست سیگنالهای ترانسپاندرهای IFF روسی را خوانده و سمت و جهت آن را بادقت وصف ناپذیری مشخص نماید . از آنجایی که سامانه های دفاع هوایی روسی فروخته شده به کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا از فرستنده های یکسانی استفاده می کردند ، کاربران این فناوری ( ایالات متحده در دهه 70 و در خاورمیانه،نخست IAF و سپس IRIAF ) برتری اطلاعاتی بسیار باورنکردنی را در اختیار داشتند . این مساله بخصوص ، برای نیروی هوایی ایران ، ارزش بسیار زیادی دربرداشت . کار اصلی این سیستم در ترکیب با رادار جنگنده- بمب افکن اف-4 این بودکه به خدمه اثبات کند که هدف راداری روی اسکوپ ، قطعا" جت حریف ( میگ یا سوخو) است . بدین ترتیب ، خلبان فانتوم می توانست بدون تشخیص چشمی و با اطمینان کامل از اسپاروها استفاده کند . این سیستم در دو حالت فعال و غیرفعال ، قابل استفاده بود ، بدین معنی که با خوانش سیگنالهای فرستنده های فعال IFF دشمن و ارسال یک سیگنال شناسایی ، فرستنده IFF دشمن را بحالت غیر فعال درآورد . فانتوم های مجهز به این سیستم ، نه تنها توانایی تشخیص سیگنالهای IFF دشمن را داشتند ، بلکه قابلیت شناسایی رهگیرهای دشمن را حتی درصورت دیده نشدن در رادار در اختیار می گرفتند . این امر به ویژه در زمان اجرای عملیات در عمق خاک دشمن از اهمیت بسیارزیادی برخوردار بود ، چرا که توانایی دوری از مسیرهای عبور رهگیرهای دشمن برای خدمه فانتوم های مهاجم فراهم می گردید . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدر تائید فرمایشات جنابعالی ، با یه نیم نگاه به چشم انداز نیروی هوایی آمریکا در سال 2030 میشه فهمید این مسیر برای ما دور از دسترس نیست ، حداقل چیزی که ما در ویدئو میبینم Lead شدن UAV ها به واسطه یک Multi-Role که بسته به نوع ماموریت این Role میتونه تغییر کنه ، با این حال این پتانسیل اینجا وجود داره برای ما و احتمال Integrate شدن تامکت های هوا نیروز با UAV ها دور از ذهن نیست ، با توجه به اینکه قابلیت درگیری با AWACS ها و تانکر ها و کارگو ها برای ما وجود داره البته به شرط اینکه AAM برد بلندمون عملیاتی شده باشه با این حال با مسلح شدن UAV ها بومی به موشک های AAM برد کوتاه IR/Laser چیزی در حد Sidewinder در ضمن حفظ قابلیت تهاجمی میتوان برای ایجاد یه شبکه یکپارچه دفاعی هواپایه و به شرط ایجاد Secure and encrypted communication lines هم حساب باز کرد https://www.youtube.com/watch?v=HPZpp_Y6Er8 در مورد Tanker UAV هم آمریکایی ها خیلی وقته پروژه MQ-25 استارت زدن و به نظرم پتانسیل تولید نمونه مشابهش برا ما وجود داره https://www.youtube.com/watch?v=T1F8GoVnonU
-
1 پسندیده شدهاین جنگنده ی بی سرنشین حداقل باید بتونه 2 تیر موشک هوا به هوای میان برد و یک موشک کروز با حداقل 150 کیلومتر برد و 50 کیلو سر جنگی رو در بدنه ی خودش رو داشته باشه !!! حداقل هم باید 3 تا 4 ساعت قابلیت گشت زنی داشته باشه !!! مگه قراره بره چهارتا عکس بگیره و برگرده !؟
-
1 پسندیده شدهابعاد هواپیما یا پهباد متناسب با ماموریت و اهدافش تعیین میشه وقتی به سراغ جنگنده بی سرنشین میریم نیازی به ابعادی در حد قاهر نیست اون هم کنار مرزهای خودمان
-
1 پسندیده شدهوقتی ایده پهبادهای هوشمند مطرح میشه - انجام ماموریت های تخصصی، - مداومت پرواز - بقا در فواصل دور از مرزهای سرزمینی برای موارد بالا چند توانمندی مطرح میشه برنامه نویسی هوشمند خطوط ارتباطی رمزگذاری شده ولی سریع امکان درگیری هوا به هوا ( حداقل برای زدن پهن پیکرها مثل سوخت رسان ها و آواکس ها که به معنای قطع خطوط تدارکاتی است) امکان سوخت گیری هوا به هوا ( بین دو پهباد) امکان لینک سازی و امکان کار با دیگر پهبادها https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/150422171833-drone-refuels-in-flight-for-first-time-exlarge-169.jpg https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--BFRoRkaz--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/1239164511644725542.png https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--aVhq6m0i--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/1222870007252433443.jpg بیشترین خطر شکست کد ارتباطی و پیدا شدن در آسمان است ولی به نسبت هزینه و امنیتش نسبت به جنگنده های سرنشین دار بیشتر است بویژه اگر پهبادهای سوخت رسان داشته باشیم مزیت بزرگ این مساله برای ایران در اقیانوس هند، مرزها و حمله هوایی به اسرائیل است بویژه در شناسایی زیردریایی های دشمن که ردیابیشان بسیار سخت است
-
1 پسندیده شدهاین رزمایش در نوع خود بسیار مهم و گشایش یک در بسوی آینده هست چون تعداد زیادی پهباد در کنار هم به ماوریت پرداختند و این تا حدی شکل گیری نسل ششم جنگنده ها است یادمون باشه نسل ششم جنگنده ها بر مبنای بی سرنشین و هوشمند بودن هست خب می دونیم که در بحث هوشمند سازی پهباد ها کارهایی در کشور شده است ولی اگر این هوشمند سازی بصورت لینک و تبادل اطلاعات بین پهبادها صورت بگیرد باید بگیم که ما در آستانه رسیدن به نسل هفتم جنگنده ها هستیم فضایی که در آن جنگنده های بی سرنشین مرزهای هوایی را طی کرده و در سکوت کامل به هدف حمله کرده و بر می گردند آنهم با یک کار تیمی چیزی شبیه حملات زیردریایی های آلمانی در دریای بالتیک از نظر من باید منتظر طرح گله گرگ ها برای حمله تیمی پهبادها باشیم چیزی که اوج شکار و حملات به اهداف حفاظت شده است
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم قسمت دوم با عرض سلام بعد از مقدمه ارائه شده بریم سراغ اولین و مهمترین افسر چهار ستاره نیرو های مسلح آمریکا ارتشبد جوزف دانفورد ارتشبد جوزف دانفورد متولد هشتم دسامبر 1955 در شهر بوستون است. ولی پس از فارغ التحصیلی از کالج سنت میش در ماه ژوئن سال 1977 به سپاه تفنگداران ایالات متحده امریکا پیوست. او در سال 1978 به عنوان یک ستوان دوم در گردان سوم لشکر یکم تفنگداران دریایی خدمت می کرد وی تا سال 1981 به عنوان فرمانده گروهان در گردان یکم هنگ نهم سپاه تفنگداران دریایی خدمت کرد . سپس او در طی مدت یک سال به عنوان دستیار فرمانده نیروی اعزامی سوم سپاه تفنگداران دریایی حرفه نظامی خود را ادامه داد سپس او به شاخه تخصیص افسران در مقر سپاه تفنگداران دریایی انتقال داده شد او در سال 1985 خود را به لشکر دوم تفنگداران دریایی معرفی کرد و فرماندهی گروهان L گردان سوم هنگ ششم تفنگداران دریایی را به عهده گرفت دانفورد سال های بعد حرفه نظامی خود را در پست های مختلفی همچون : (افسر فرمانده هنگ پنجم تفنگداران دریایی افسر فرماده فرماندهی مرکزی سپاه تفنگداران دریایی فرمانده نیروی یکم اعزامی سپاه تفنگداران دریایی و... ) گذراند در نهایت او در سال 2010 به درجه ارتشبدی سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده ترفیع درجه داده شد به عنوان دستیار فرمانده سپاه تفنگداران دریایی وی در یکم اکتبر سال 2015 به عنوان ریاست ستاد مشترک نیرو های مسلح ایالات متحده امریکا برگزیده و رای اعتماد سنا را به عنوان بلند پایه ترین افسر یرو های مسلح امریکا به دست آورد. با تشکر پ.ن : دوستان طبق قولی که دادم فردا یک ژنرال دیگه رو هم معرفی میکنم 2. مثبت فراموش نشه صرفا برای میلیتاری مترجم : amirhosaingh تصاویر:
-
1 پسندیده شدهمسئله خیلی عجیبه!! اول یه نکته ی بگم! سیستم های موقعیت یابی (گلوناس وGPS و...) صرفا مشخصات مکانی و زمانی گیرنده رو مشخص می کنن!نمیتونن داده رو انتقال بدن ماهواره های انتقال داده عموما برای تلویزیون های ماهواره ای، ارتباطات اینترنتی و در کاربرد دقیقی ک اینجا مد نظر ماست داده های ویدیویی و داده های کنترلی برای موارد نظامی رو انجام میدن... اینجا یه مسئله ای پیش میاد ک داده های مورد استفاده قابل اشتراک نیستن!کاربر و پهپاد(تو کاربری این مورد) ارتباط یکتایی دارن...مثل کاربری سیستم ناوبری امثال GPS نیس مسئله حساسیت ماهواره های مخابراتی و ماهواره مصباح هم ک به خاطر میارید!(البته گمونم پس دادن!) فرض کنیم(تاکید روی فرض!) بتونیم از ماهواره های مخابراتی و داده ای سیویل استفاده کنیم و یه خط داده اختصاصی برای این کار اختصاص بدیم؛(البته سری بدر برای اینترنت و تلویزیون ماهواره ایه ولی در هر حال!!) برای این کار ماهواره های بدر 5 و بدر7 (این دو ماهواره تحت قرار داد ایرانه البته نه 100%) تا حدود زیادی فضای غربی ایران و بخش بزرگی از خاور میانه رو پوشش میدن محدوده ی سرویس دهی ماهواره های شرکت عرب ست(بدر) مشکل اصلی مالکیت بالای 30 درصدی عربستان و به عبارت دیگر بزرگترین سهامدار شرکت عرب ست هستش! بازم خودمونو به کوچه علی چپ میزنیم ک ممکنه شرکت در بخش داده ی فروخته شده دخالتی نکنه! ولی قطع مکرر شبکه العالم توی مقاطع مختلف جای شکب نمیذاره....البته این فرض خیلی بعیده همه ی اینا رو در کنار این بزارین ک آیا چین یا روسیه یه ماهواره رو به این شکل در اختیار ایران قرار میده در حالی ک ایران هنوز درگیره خرید یه ماهواره کامل برای امور مخابراتیه!!! https://www.mehrnews.com/news/3904817/نیاز-ایران-به-محموله-های-مخابراتی-ماهواره-ای-تا-سال-۲۰۳۱-تضمین ================================================================= در مورد بمب یاسین، میشه به سیستم مکان یاب زمینی هم تکیه کرد هر چند شواهدی قطعی مبنی بر تکیه نیروها بر GPS وجود نداره!
-
1 پسندیده شدههدایت ماهوارهای شاهد 129 لینک دانلود: http://1.irartesh.ir/dl/uploads/irartesh/154981975698981.mp4
-
1 پسندیده شدههدایت ماهوارهای شاهد 129 درنمایشگاه "اقتدار 40" نسخهای از پهپاد شاهد 129 به نمایش گذاشته شد که در این نسخه یک برآمدگی در پیشانی شاهد 129 مشاهده میشد. این برآمدگی ظن هدایت ماهوارهای شاهد را تقویت کرد.بعدا با انتشار یک کیلیپ ویدیوئی از این پهپاد این ظن به یقین تبدیل شد. احتمال زیاد این نسخه از شاهد 129 طبق اعلام قبلی 3000 کیلومتر برد داشته باشد. اما سوال این است برای هدایت شاهد 129 از چه سامانه ماهوارهای استفاده میشود؟ چند سال پیش مشرق نیوز اعلام شد که ایران برای استفاده از خدمات سیستم "بیدو" قراردادی را با چین امضا کرده است که طبق این قرارداد، کشور چین یک ایستگاه زمینی برای استفاده از این سامانه در ایران تاسیس کند. و اخیرا بنا به گفته منابع غیر رسمی، ایران از گلوناس روسی برای هدایت بمبهای هواسر "یاسین" استفاده میکند. در نتیجه امکان استفاده از هر دو سامانه روسی و چینی را برای هدایت شاهد129 میتوان پیشبینی کرد. منبع تصاویر: سهیل اسماعیلی
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست عفریته ای در آسمان شام اسرائیل با انتشار یک فیلم ، از حمله به سیستم دفاعی پانتسیر سوریه ، قصد داشت توانمندی پهپاد انتحاری خود را به رخ بکشد. اما همین فیلم حقایق جالبی را روشن کرد که برای آنها خوشایند نخواهد بود. معروف است که این پهپاد ، با کمک رهگیری منبع منتشر کننده امواج رادار می تواند روی آن قفل شود و تا لحظه برخورد ، این ویژگی را حفظ کند. در یک حمله تیمی . استفاده گسترده از این نوع پهپاد می توان انتظار داشت که سیستم دفاع راداری دشمن زمینگیر شود.در عین حال نوع پیشرفته این پهپاد با کمک سامانه اپتیکی می تواند روی اهداف مختلف متحرک و ثابت عملیات یورش و انهدام را انجام دهد. روند توسعه این پهپاد انتحاری که توسط چند کشور نیز خریداری شده است ؛ بسیار مورد توجه رژیم اسرائیل است. حتی هنگامیکه ارتش آذربایجان ، از این پهپاد برای انهدام یک اتوبوس حامل چند نظامی ارتش ارمنستان استفاده کرد ، با اینکه دولت اسرائیل مورد اعتراض دولت ارمنستان قرار گرفت ، باز هم میشد احساس رضایت در مورد کارایی و دقت این پهپاد را در چهره دولتمردان صهیونیبست دید. حال که این پهپاد با یک دستگاه پانسیر اس - 1 حمله کرده و آنرا منهدم کرده است ؛ می توان رزومه بهتری برای این پهپاد انتحاری در نظر گرفت. چرا که سامانه روسی پانتسیر اس - 1 ، مجهز به موشک زمین به هوا میان برد و توپ ضد هوائی است که با حمایت رادار آرایه فازی خود می تواند که اهداف پرنده را کشف و رهگیری کند. مطابق با گفته کارشناسان سوری ، سیستم دفاع هوائی پانسیر در زمان حمله ، اصلا فعال نبوده است که با بررسی دقیق تر فیلم منتشر شده می توان به صحت این ادعای سوری ها پی برد. در واقع بخش رادار روی سیستم ؛ که در پشت سیستم پرتاب قرار گرفته ، باید به سمت بالا باز شده باشد تا بصورت فعال عمل کند. ولی همانطور که در فیلم مشهود است ، این رادار فعال نیست و سیستم قادر به دفع حملات نبوده است. در عین حال در سمت راست تصویر این فیلم می توان دید که یک وسیله نقلیه ( احتمالا باربری) پارک شده است. این وضعیت نیز می تواند نشان دهد که پانتسیر سوریه ای ، در حال بارگیری مهمات بوده و باز هم تأکید مجددی بر غیر فعال بودن سیستم دفاعی است. در این صورت می توان نتیجه گرفت که این شکار پهپاد انتحاری اسرائیل هم ، چندان تفاوتی با انهدام همان اتوبوس سربازان ارمنی نداشته است. منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند
-
1 پسندیده شدهچین پس از حل مشکل موتور جنگنده های رادارگریز جی 20، برای تولید انبوه این هواپیماها آماده شده است. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست نوشت: با رفع معضل موتورهای مدل 'دبلیو اس 15 تک کریستالی' فوق سرعت این جنگنده ها، تولید انبوه آنها در سال جاری میلادی شروع خواهد شد. متخصصان چینی سال ها بود که روی این موتورها و برطرف کردن نقایص فنی آن کار می کردند و با رفع این نقایص، موفقیت های شایانی کسب کرده اند. نیروی هوایی چین پس از مدت ها آزمایش های صورت گرفته روی جنگنده رادارگریز جی ـ 20 ماه مارس سال 2017 آنها را رسما به خدمت گرفت. تحلیلگران بر این باورند که به خدمت گرفتن این جنگنده، یک نوع رقابت میان چین با کره جنوبی و ژاپن است که درصدد خرید جنگنده های اف 35 رادارگریز آمریکا هستند هنوز مشخص نیست که چند فروند از این جنگنده ها به ارتش تحویل شده است اما مشخصا این هشداری به دو کشور است که با آمریکا اتحاد نظامی دارند. تلویزیون مرکزی چین تصاویری منتشر کرده است که نشان می دهد این جنگنده ها در کنار هواپیماهای ترابری 'وای ـ 20 ' و بمب افکن های 'اچ ـ 6 ' چین در حال پرواز هستند گزارش حاکی است که این جنگنده ها همچنین تمریناتی را به صورت مشترک با نیروهای نظامی ارتش و واحدهای موشکی انجام داده اند. نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ هم از قول منابع نظامی در همان زمان نوشت که این جنگنده ها به موتورهای 'دبلیو اس ـ 15' ساخت چین مجهز است ولی چون موتورها به تولید انبوه نرسیده، چین فعلا تعداد کمی از این هواپیماها را ساخته است. در حالی که اسکادرانی از جنگنده های رادارگریز اف 35 آمریکا در ژاپن آرایش داده شده است قرار است در سال 2018 میلادی هم 40 فروند از این هواپیما در اختیار کره جنوبی قرار گیرد به نظر می رسد که همین تحولات و تقویت روز افزون روابط نظامی آمریکا با این دو کشور، چین را بر آن داشته است تا بسرعت نیروی هوایی خود را تقویت کرده و به این شکل به این کشورها هشدار بدهد. چین برای دو دقیقه این جنگنده را در نمایشگاه هوایی جوهای در نوامبر گذشته در جنوب این کشور به نمایش گذاشت و تارنمای ارتش هم تصاویری از این جنگنده را در ماه دسامبر سال قبل منتشر کرد. این هواپیما به دلیل برد بالایی که دارد و همچنین امکان حمل تسلیحات بزرگتر و با ظرفیت بالاتر از جنگنده های اف 22 و اف 35 ، قدرت فراوانی به ارتش چین داده است. غربی ها می گویند چین طرح این جنگنده را از روی اف 22 نمونه برداری کرده است اما در مورد جزییات ساخت آن، اطلاعی در دست نیست و همه چیز برای آنان رازآلود است. لینک : https://www.scmp.com/news/china/military/article/2162765/china-nearing-mass-production-j-20-stealth-fighter-after-engine
-
1 پسندیده شدهکلیپی از عملیاتهای پهپاد شاهد-129 در سوریه، منتشر شده در همایش "مانور قدرت" http://www.aparat.com/v/dgSYX
-
1 پسندیده شدهداسو رافال هواپیمای جنگنده دوموتورهٔ چندمنظوره فرانسوی است که توسط شرکت هوانوردی داسو طراحی شده و ساخته میشود. داسو این هواپیما را جنگندهای همهمنظوره با قابلیت پنهان کاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریتهای بازدارندگی اتمی را ایفا کند. این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داده و از سال ۲۰۰۱ وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضاء کردهاند و چندین کشور هم در حال بررسی رافال برای انتخاب جنگنده جدید خود هستند. طراحی این هواپیما به طرح مشترک نیروی هوایی و دریایی فرانسه در اواخر دهه ۱۹۷۰ به همراه چهار کشور دیگر اروپایی بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان برای ساخت یک جنگنده چابک باز میگردد. اختلافات در مورد تقسیم کار و قابلیتهای این هواپیما موجب شد تا فرانسویها از این طرح جدا شده و طراحی هواپیمای جداگانهای را بر اساس دستاوردهای این طرح آغاز کنند. نخستین پیشنمونه رافال در سال ۱۹۸۶ پرواز کرد اما کاهش بودجه پروژه در پایان جنگ سرد به تأخیر زیاد در اتمام این پروژه منجر شد و نهایتاً این جنگنده در سال ۲۰۰۱ در نیروی هوایی و نیروی دریایی فرانسه عملیاتی شد. طرح چهار کشور دیگر نیز به ساخت یوروفایترتایفون انجامید که شباهت ظاهری قابل توجهی با رافال دارد. رافال جنگندهای کاملاً ملی است که از یک بدنهٔ پروازی کاملاً جدید با طراحی فرانسوی و نیروی محرکه،اویونیک و سلاحهای فرانسوی استفاده میکند. با توجه به اندازه نه چندان بزرگ نیرو های مسلح فرانسه تنها راه برای اقتصادی کردن این پروژه این بود که جایگزینی برای تمام جنگندههای موجود این ارتش باشد؛ یعنی از جنگندههای باستانی ووت اف -8 کروسادر نیروی دریایی گرفته تا هواپیما تجسسی استراتژیک میراژ آیویپی و همینطور جنگندههای چندمنظورهٔ میراژ2000و میراژ اف-1و جنگنده ضربتی سپکت جگوار همگی در نهایت با رافال جایگزین شوند. در نتیجه این برنامه به یک پروژه بسیار پرخرج تبدیل شد که مجبور بود با پروژههای بزرگ دیگر ارتش فرانسه مثل ناو هواپیمابر اتمی شارل دوگل ِ نیروی دریایی و هلی کوپتر تایگر ِ نیروی زمینی برای تخصیص بودجه مناسب رقابت کند و تکمیل آن با تأخیر فراوانی همراه بود. داسو رافال در سه مدل تولید میشود: مدل B که ۲ کابین است و مخصوص نیروی هوایی، مدل C که تک کابین و باز مخصوص نیروی هوایی است و مدل M که تک کابین و مخصوص نیروی دریایی و ناوهواپیمابر است. رافال مثل نزدیکترین همتای خود یوروفایتر تایفون، جت جنگندهای با بال دلتا، کانارد و بدون دم است اما از یوروفایتر کوچکتر و سبکتر و چابک تر است. این جنگنده با توجه به اندازه کوچکش قادر است بدون داشتن بال تاشو بر روی ناوهواپیمابر حمل شود. رافال با وجود اندازه کوچک توانایی حمل میزان سنگینی مهمات را دارد. وزن خالی مدل C آن ۹٬۵۰۰ کیلوگرم و وزن مدل M که ناونشین ۱۰٬۱۹۶ کیلوگرم است اما قادر است با حداکثر ۲۲٬۲۰۰ کیلوگرم وزن از زمین برخیزد. ضمن اینکه شرکت داسو امیدوار است این میزان را تا حدود ۲۵ تن ارتقاء دهد. در واقع رافال بدون مهمات و سوخت حدود ۱٫۵ تن ازاف-16 سی سبکتر است اما میتواند با ۴٫۵ تن وزن بیشتر از زمین برخیزد. این توانایی باعث میشود تا رافال بتواند ۹٫۵ تن انواع بمب و موشک یا سوخت خارجی و ۴٬۷۰۰ کیلوگرم سوخت داخلی را حمل کند. این جت جنگنده بالمثلثی با دو مخزن سوخت خارجی رهاشونده قادر است عملیاتهای ضربتی در عمق ۱۸۵۲ کیلومتری خاک دشمن را حتی با داشتن موشکهای سنگین هوابهسطح و موشکهای هوابههوا به انجام رساند. رافال به نسل ++4 جنگندهها تعلق دارد یعنی جتی است که بر اساس اصول جنگندههای نسل چهارم طراحی شده اما برخی مشخصات جنگندههای نسل پنجم را (که تنها نمونه فعال آن اف 22 است) در خود دارد. این جت فرانسوی از دو موتور توربوفن Snecma M88-2 استفاده میکند که هر یک بدون استفاده ازپس سوز ۵۰٫۴۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری و با روشن کردن پسسوز موتور ۷۵٫۶۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری دارند. حداکثر سرعت آن ۲ ماخ است و توانایی ابرپیمایش (حرکت با سرعت مافوق صوت بدون پسسوز) را دارد. مساحت بال هواپیما ۴۶٫۵ متر، بارگیری بال آن ۳۰۶ کیلوگرم بر متر مربع، و طول آن ۱۵٫۳ متر است و به یک توپ مسلسل ۳۰ میلیمتری جیات 30/719B با ۱۲۵ گلوله مجهز است. نسبت قدرت به وزن هواپیما در مدل M با سوخت داخلی کامل و چهار موشک هوابههوای MBDA MICA به رقم ۰٫۹۸۸ میرسد. سقف پروازی این هواپیما ۱۸٬۲۹۰ متر است و فشار جی بین ۹ تا -۳٫۲ را تحمل میکند. رافال میتواند در یک ثانیه تا ۳۰ درجه چرخش ناگهانی داشته باشد و سرعت غلت زدن آن ۲۷۰ درجه در یک ثانیه است. اویونیک هواپیما ساخت شرکت تالس است و از یک رادار آرایه فازی غیرفعال، سیستم جنگ الکترونیک SPECTRA و یک سیستم جستجو و پیگیری امواج فروسرخ تشکیل میشود. کشور های بکار گیرنده فرانسه: نیروی هوایی فرانسه و نیروی دریایی فرانسه کاربران اصلی این جنگنده هستند و طبق برنامه آنها قصد دارند رافال را جایگزین تمام جنگنده های قبلی خود در نیروی هوایی و نیروی دریایی خود کنند و از آن درجنگ افغانستان و طرح پرواز ممنوع لیبی استفاده کردهاست. هند : نیروی هوایی هند در ژانویه سال ۲۰۱۲ قرارداد خرید ۱۲۶ فروند داسو رافال را به ارزش ۱۰٬۴ میلیارد دلار نهایی کرده که ۱۸ فروند آن در سال ۲۰۱۵ به این کشور تحویل داده خواهد شد و بقیه در این کشور تحت لیسانس تولید میشوند. رقبای این جنگنده در رقابت تعیین جنگنده چندمنظوره جدید نیروی هوایی هند اف-16 وبوئینگ اف/ای-18 سوپر هورنت آمریکایی،میگ 35روسی، یاس-39 گریپن سوئدی ویورو تایفون از کنسرسیوم اروپایی بودند که در نهایت رافال بالاتر از نزدیکترین رقیب خود یوروفایتر تایفون به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد. اختلاف در مورد شیوه تولید تحت لیسانس هواپیما در داخل هند باعث تأخیر در اجرای این قرارداد شدهاست. شرکت داسو حاضر نشد مسئولیت هواپیماهایی که در هند تولید میشوند را بپذیرد و خواستار آن است که دو قرارداد جداگانه برای هواپیماهایی که در فرانسه و هند ساخته میشوند، بسته شود. در سال ۲۰۱۵ هند درخواست کرده که ۳۶ فروند رافال توسط داسو در فرانسه ساخته شود و تا دو سال دیگر به این کشور تحویل داده شود. مصر : مصر دومین کشوری است که این جنگنده را خریداری کردهاست. در فوریه ۲۰۱۵ مصریها ۲۴ فروند رافال را به عنوان بخشی از یک قرارداد بزرگ سفارش دادند که شامل یک ناوچه چندمنظوره FREMM و تعدادی از انواع موشکها میشد به ارزش کلی ۵٫۹ میلیارد دلار سفارش دادند. قطر : قطر در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ سفارش خرید ۲۴ فروند جنگنده رافال را به همراه تعدادی موشک ام بی دی ای در قراردادی به ارزش ۶٫۳ میلیارد یورو با فرانسه امضا کرد. نیروی هوایی قطر این هواپیما را برای جایگزینی جنگندههای میراژ2000-۵ خود انتخاب کرده که از پیشرفتهترین مدلهای میراژ است و به تازگی هم خریداری کرده بود. آنها رافال را پس از مقایسه با اف 35. بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت، اف -15 ایگل و یوروفایتر تایفون انتخاب کردند. امارات : امارات نیز به خرید نوع ارتقایافتهای از رافال با رادار و موتور قدرتمندتر و موشکهای هوابههوای پیشرفتهتر علاقمندی نشان دادهاست و در حال بررسی این هواپیما و مقایسه آن با یوروفایتر و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت است. کانادا، لیبی، برزیل . ایران و کویت هم از دیگر کشورهایی هستند که احتمال خرید رافال توسط آنها مطرح شده است. نیروی هوایی کره جنوبی، سنگاپور و سوئیس نیز به بررسی این جنگنده پرداختند اما در نهایت کره و سنگاپوراف-15 ایگل و سوئیس جنگنده سوئدی یاس-۳۹ گریپن را به جای آن انتخاب کردند. خرید توسط ایران: خبر ها از این حاکی است که فرانسه بعد از رفع تحریم ها به ایران پیشنهاد خرید این جنگنده ها را کرده و دو کشور در حال مذاکره درمورد خرید این جنگنده از سوی ایران هستند این خبر مورد تایید منابع داخلی قرار نگرفته.