برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on جمعه, 7 اردیبهشت 1403 در همه مناطق
-
1 پسندیده شدهبسم ا... آذرخش پی نوشت : 1- مشخص نیست که برنامه دفاع هوایی کوتاهبرد آذرخش از چه زمانی شروع شده ولی شواهدی که تحلیلگران اطلاعاتی غربی از عملکرد دفاع هوایی کوتاهبرد ارتش اوکراین در جنگ با روسیه منتشر کردند احتمالا باعث تسریع پروژه شده باشد . 2- تحلیل هایی وجود دارد میان کارشناسان اطلاعاتی ناتو که خنثی کردن توان نیروی هوایی روسیه در ارتفاع متوسط و پائین می تواند بر روند پیشروی زمینی روسها اثرات جدی را از خود برجای گذارد .
-
1 پسندیده شدهگزارش تلویزیون اسرائیل از صادرات سلاحهای ایران تلویزیون اسرائیل با طرح ادعاهایی درباره سلاحهایی که ایران به ونزوئلا داده، گزارشی درباره صادرات تسلیحات ایران را منتشر کرد. این گزارش را با زیرنویس فارسی میبینید. لینک ویدئو : https://www.tabnak.ir/fa/news/1226404/گزارش-تلویزیون-اسرائیل-از-صادرات-سلاحهای-ایران
-
1 پسندیده شدهنخستین شکار سوخو 30 های ونزوئلایی در پی ورود غیر قانونی یک هواپیمایی تجاری شخصی گرومن گلف استریم2 به حریم هوایی ونزوئلا نیرویی هوایی این کشور دو فروند جنگنده سوخو 30 را برای رهگیری آن به پرواز در اورد. این هواپیما از جزیره کوزومل مکزیک به پرواز درامده و با خاموش کردن فرستنده هاو رادار خود وارد حریم هوایی ونزوئلا شده و در یک باند مخفی در شهر کاتاتومبو در ایالت زولیا ونزوئلا به زمین نشسته . با توجه به فرود این هوایپما یک جنگنده سوخو 30 با توپ خود به سمت این هواپیما بروی باند غیرمجاز شلیک کرده و آن را منهدم ساخت. مقامات امنیتی و ارتش ونزوئلا اعلام کردن این هواپیما حامل مواد مخدر بوده و متعلق به کارتل های بزرگ است
-
1 پسندیده شدهبسم ا... سامانه برد بلند تاکتیکی ضد بالستیک آرمان- بهمن 1402 https://www.aparat.com/v/VWZ5y
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتصاویر شلیک سامانه ی پدافندی آذرخش تصاویر شلیک سامانه ی شهید آرمان
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رهگیری پهپادکرار توسط سامانه ضدبالستیک آرمان - بهمن 1402 https://www.aparat.com/v/HFXgL
-
1 پسندیده شدهسامانه ی ضد بالستیک شهید آرمان (صیاد تاکتیکی) : در دو نسخه با رادارهای اکتیو و پسیو موشک های صیاد 2 و 3 عمود پرتاب برد از 75 تا 120 کیلومتر ارتفاع 27 کیلومتر رادار نجم 804 برد کشف هدف 180 کیلومتر امکان درگیری از 6 تا 12 هدف آماده ی عملیات در کمتر از 3 دقیقه مجهز به موشک های برد کوتاه برای حفاظت از سامانه سامانه پدافندهوایی ارتفاع پست آذرخش : مجهز به رادار و سامانه ی الکترو اپتیکی موشک دارای سیکر حرارتی برد کشف رادار 50 کیلومتر برد کشف ردیاب اپتیکی 25 کیلومتر
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. سامانه دفاع هوایی کوتاهبرد خودکششی آذرخش 4 تیر موشک آماده شلیک / قابلیت درگیری با چند هدف برد کشف : 50 کیلومتر / برد کشف با سامانه الکترواپتیکی : حدود 25 کیلومتر https://www.aparat.com/v/7J4If
-
1 پسندیده شدهبسم ا... بازآماد سه فروند هواگرد ترابری تاکتیکی سی-130 هرکولس نیروی هوایی در پایگاه هوایی شهید دوران ارتش جمهوری اسلامی ایران بهمن 1402 خورشیدی
-
1 پسندیده شدههر پهپاد ایرانی با چه قیمتی به روسیه فروخته شد؟ ویدئو با زیر نویس فارسی شبکه سعودی الحدث با استناد به اسنادی یک گروه هکری ادعا کرده به آنها دست یافته، مدعی شده است که ایران پیش از شروع جنگ اوکراین هزاران پهپاد را به ارزش هرکدام بین 193 تا 290 هزار دلار به روسیه فروخته و در عوض آن، معادل یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار از روسیه طلا دریافت کرده است. ادعاهای این شبکه را با زیرنویس فارسی با این توضیح میبینید که ایران همواره ارسال و فروش پهپاد تهاجمی به روسیه را رد کرده است. لینک ویدئو : https://www.tabnak.ir/fa/news/1221063/هر-پهپاد-ایرانی-با-چه-قیمتی-به-روسیه-فروخته-شد
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. این هم چند تصویر زیبا و اصطلاحا کارت پستالی از اسب بارکش نیروی هوائی ایران ، تقدیم به عزیزان علاقمند سی-130 نیروی هوائی شاهنشاهی در فرودگاه لندن هرکولس با شناسه 553 در حال اورهال پرواز 553 پس از رفع خستگی یک استتار متفاوت همه آماده برای اجرای فرامین و دستورات هرکوس های نهاجا در حال Elephant walk راهپیمائی فیلها (Elephants walk) یک اصطلاح برای تاکسی کردن هواپیماهای نظامی پیش از تیک آف پیاپی و پشت سر هم (با فواصل زمانی بسیار نزدیک به یکدیگر) است. اصطلاح پیاده روی فیل به جنگ جهانی دوم برمی گردد، زمانی که ناوگان بزرگ بمب افکن های متحدین در ماموریت هایی شامل 1000 هواپیما حملاتی را انجام می دادند. کسانی که این را مشاهده کردند گفتند که تاکسی «این تعداد زیادی هواپیما» برای برخاستن به صورت تک فایل (به ستون یک) «در ساختارهای دماغه به دم» میگویند که آنها شبیه فیلهایی هستند که به سمت آبخوری بعدی میروند. این اصطلاح با گذشت زمان، برای شناسایی "حداکثر موج سورتی پرواز" در واژگان نیروی هوایی ایالات متحده گنجانده شد پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Lockheed TR-X طرح پیشنهادی هواپیمای پنهانکار بدون سرنشین [2025] نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) به دنبال بازنشسته کردن خط هواپیما های سالخورده جاسوسی U-2 خود است اما این موضوع شکافی قابل توجه در بخش شناسایی تاکتیکی ارتفاع بالای این سرویس ایجاد می کند. تنها جایگزین اجرایی، سری گران قیمت RQ-4 "Global Hawk" نورثروپ گرومن است. در پاسخ به این مشکل، لاکهید برنامه هایی برای ساخت هواپیمایی پنهانکار و بدون سرنشین به نام TR-X دارد تا جای U-2 را در انبار های USAF بگیرد. این هواپیمای جدید با ماموریت های مشابه U-2، یعنی جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) توسعه داده خواهد شد و در ارتفاعی حدود 21000 متری فعالیت می کند تا از بیشتر پدافند های هوایی و رهگیر ها در امان باشد. انتظار می رود این طرح از همان موتور U-2 (یا مشابه آن) استفاده کند که سرعتی مادون صوت دارد و توانایی های پنهانکاری محصولات اثبات شده لاکهید (شامل هواپیما های F-22 و F-35) تاثیر زیادی روی طراحی کلی این هواپیما خواهند داشت. طراحی مفهومی فعلی نشان دهنده یک طراحی مشکی با بال های اصلی متمایل به عقب، باله های دمی رو به بیرون و یک ورودی پشتی در انتهای دماغه است. تمام تجهیزات ماموریتی در داخل نگهداری خواهند شد و توانایی حمل محموله ماژولار هم برای آن وجود دارد. پشتیبانی از تجهیزات موجود برای U-2 و RQ-4 نیز در این طرح جدید در نظر گرفته شده است. تا جایی که مشخص است، لاکهید 30 هواپیمای پنهانکار TR-X اولیه را پیش بینی کرده تا جایگزین U-2 ها در USAF شوند (این محصول جدید همچنین رقیب خود، RQ-4، را نیز تهدید می کند که طراحی متعارفی (غیر پنهانکار) دارد). TR-X اولین ورود لاکهید به حوزه هواپیما های پنهانکار بدون سرنشین از زمان پروژه کنسل شده RQ-3 "Darkstar"است. تخمین های خوشبینانه اولیه حاکی از 3.8 میلیارد دلار بودجه برای TR-X است. مشخصات گفته شده تماما تخمینی و براساس توانایی های U-2 است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2025 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 0 - سازنده: Lockheed Martin – ایالات متحده - کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده (تخمینی) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 16 متر - طول بال ها: 21 متر - ارتفاع: 4.5 متر - وزن: 5500 کیلوگرم - قوای محرکه: 1 موتور توربوفن General Electric F118 (یا مشابه) با تولید حدود 89 کیلونیوتن رانش - حداکثر سرعت: 800 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 21300 متر - برد: 10300 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. تجهیزات ماموریتی مشابه تجهیزاتی که روی پلتفرم های U-2 و RQ-4 یافت می شود، بیشتر شامل حسگر ها و دیگر اجزای رهگیری/داده - نسخه ها: TR-X (نام اولیه پروژه)، UQ-2 (نام دیگر)، RQ-X (نام دیگر) منبع
-
1 پسندیده شدههندی ها در حال تجهیز تانک های تی 72 خود را به زره کنتاکنت 5 هستند این زره کنتاکنت و نوع چینش آن شبیه به تانک های تی 90 ارتش هند است تانکهای تی 90 ارتش هند
-
1 پسندیده شدهدیده شدن مهاجر 6 در سودان گزارش شده است که جنگنده های شبه نظامی سودانی وابسته به نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) یک پهپاد مسلح مهاجر-6 متعلق به نیروهای دولتی را سرنگون کرده اند. به گفته منابع محلی، گروه شورشی شبهنظامی RSF از سیستمهای دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان (MANPADS) برای رهگیری و سرنگونی یک هواپیمای مهاجر-6 نیروی هوایی سودان بر فراز خارطوم استفاده کرد. مهاجر -6 ، ساخت ایران، به عنوان یک پهپاد چند منظوره تک موتوره است که قادر به حمل محموله نظارتی چندطیفی و/یا حداکثر چهار مهمات هدایت شونده دقیق است.
-
1 پسندیده شدهجنگنده چندمنظوره گریپن E ساب به برخی نقاط عطف دست یافته است جالب اینجاست که برای یکی از جتها شروع به طراحی پلان بال اصلاحشدهای کرده اند که به طور ناگهانی اضافاتی در لبه انتهایی بال یکی از نمونههای اولیه ظاهر میشود که منجر به بال با ابعاد مساحت کلی بزرگتر میشود. نمونه بال اصلاح شده Gripen E به طور رسمی توسط این شرکت اعلام و معرفی نشده است ( حداقل تاکنون). با این حال، در عکسهای رسمی اخیر منتشر شده از Saab E serial 6002، کاملاً واضح است که سطح اضافی به بال اضافه شده است و در نتیجه ظاهر ذوزنقهایتری به جای دلتای ساده برش خورده قبلی ایجاد میکند. برخی از ناظران حتی ظاهر جدید را با جنگنده کلاسیک ویگن دوران جنگ سرد ساب با پیکربندی کانارد/دو دلتای بزرگ مقایسه کرده اند. به نظر میرسد که طرح اصلاحشده با جایگزینی ایلوونهای داخلی و بیرونی اصلی * ( سطوح کنترلی لبههای انتهایی که عملکرد الواتور(آسانسور_فلپ انتهای دم)و ایلرون(وینگ فلپ در پیکربندی مرسوم بال و دم) را ترکیب میکنند ) با نسخههای بزرگتر به دست آمده است. این ممکن است راهی سریع برای افزایش مساحت بال به نظر برسد، اما به آزمایش و اصلاحات گسترده در سیستم کنترل پرواز وبخصوص نرم افزار پرواز نیز نیاز دارد. یوهان سگرتفت، رئیس واحد تجاری بازاریابی گریپن، ساب، دقیقاً دلیل ایجاد این تغییرات را توضیح داد: "در مراحل اولیه فرآیند توسعه، فرصتی برای بهبود قابلیتهای حمل بار سنگین Gripen شناسایی شد، به عنوان یک مزیت واضح برای عملیاتهای آینده. تصمیم برای اجرای این بهبود در سریعترین زمان ممکن گرفته شد. ما بهروزرسانیهایی را در نرم افزار پرواز و برخی تغییراتی که بر سطوح کانارد و الوان تأثیر می گذارندانجام دادهام. این تغییرات فوایدی را به همراه دارد، توانایی ما در ارائه رشد قابل اعتماد را اثبات می کند و پتانسیل هواپیما را به طور مداوم بهبود می بخشد. کرت راسنر رئیس سیستمهای هواپیمای رزمی ایرباس، گفت: در تغییراتی مشابه این در مورد ایجاد پایداری طولی حتی بالاتر از آیرودینامیک هواپیما به ادغام سلاحهای بالقوه جدید است برای یک تایفون، این بدان معناست که حتی یک جت با بار سنگین از افزایش سرعت چرخش، شعاع چرخش باریکتر و بهبود توانایی اشاره دماغه در سرعت کم برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر، برای Gripen E، پلان بال جدید اکنون قرار است به عنوان استاندارد برای این پرنده نصب شود. مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم چگونه اپراتورهای آن - در حال حاضر، سوئد و برزیل - از قابلیتهای پیشرفتهای که این اصلاح وعده داده است بهره مند شوند! قابل تصور است که قابلیت حمل بار سنگینتر میتواند باعث شود که Gripen E برای استفاده از انواع مختلف پایلونها تطبیق داده شود و امکان نصب همزمان تعداد بیشتری سلاح را فراهم کند. با مجموع 10 آویزگاه سخت (هارد پوینت)در حال حاضر، مطمئناً به نظر می رسد گزینه هایی در این زمینه وجود داشته باشد. گسترش پتانسیل جنگی گریپن E نیز با سیاست دفاعی اخیر سوئد مطابقت دارد، که تاکید مجدد بر ناوگان جنگنده خود را در حالی که این کشور با وخامت بیشتر در سیاست امنیتی منطقهای از جمله افزایش خصومت روسیه دست و پنجه نرم میکند افزایش یافته است. به عنوان بخشی از این امر و همچنین پیوستن به ناتو سوئد تصمیم گرفته است ناوگان قدیمی گریپن C/D خود را برای مدت طولانیتری حفظ کند و همچنین 60 دستگاه نسل جدید Gripen Es را تهیه کند. در عین حال نباید تاثیری که بال جدید بر قدرت مانور گریپن E می گذارد را نادیده گرفت. بال با مساحت بزرگتر مطمئناً به بهبود عملکرد پرواز در سرعت های پایین کمک کند.باز هم، باید توجه داشت که هندلینگ و مانورپذیری با سرعت پایین، محرک اصلی طرح اصلاح شده Gripen E نیست، اما مطمئناً بیش از یک محصول جانبی مفید به نظر می رسد. - به ویژه برای نبردهای درون برد بصری مفید است. به طور کلی، elevonهای (وینگ فلپ انتهای بال پرندههای دلتا) بزرگتر به این معنی است که Gripen E کنترل زمین و کنترل چرخش را بهبود بخشیده است که برای بهینه سازی چابکی اساسی است. این تغییر همچنین احتمالاً مزایایی برای هندلینگ عمومی در انتهای طیف سرعت پایین از جمله برخاستن و فرود، به ویژه با بارهای سنگینتر خواهد داشت. امکانسنجی این بهبود در مراحل اولیه توسعه Gripen E با استفاده از تکنیکهای طراحی مبتنی بر مدل سازی ساب شناسایی شد. اکتشافات بیشتر در برنامه تخصصی آزمایشهای اولیه بر مزایای عملیاتهای آتی تأکید کرد و در سال 2021 تصمیم گرفته شد که این پیشرفتها در طراحی خط پایه انجام شود. امروز ۱۶ جنگنده گریپن E در سوئد و برزیل پرواز می کنند .(*مطلب برای سال۲۰۲۱ هست و این تعداد تغییر کرده است) کشور برزیل از آمریکای لاتین اولین و تاکنون تنها مشتری صادراتی از این وارتیه جت هست و همچنین خط تولید داخلی را افتتاح کرده است که 15 فروند از 36 هواپیمای قراردادی فعلی را می سازد نیروی هوایی برزیل. در مورد مزایایی که بال جدید به همراه خواهد داشت با توجه به نیاز به حمل تسلیحات سنگینتر بسیار علاقه مند است! ساب تاکید کرده است که توانایی گریپن E را برای حمل بارهای سنگین تر، به شکل تسلیحات خارجی، مخازن سوخت و سایر انبارها، افزایش می دهد. برای جنگنده کوچکتری مانند گریپن این به وضوح یک امتیاز قابل توجه است، اگرچه در حال حاضر مشخص نیست که چگونه انواع بارهایی را که می تواند حمل کند تغییر می دهد. همچنین شایان ذکر است که Gripen E در حال حاضر میتواند بارهای نسبتاً سنگینی را حمل کند، از جمله تا چهار موشک ضد کشتی بزرگ ساب RBS 15، اگرچه این پیکربندی تاکنون در هوا دیده نشده است. سایر بارهای سنگین شامل حداکثر 9 موشک هوا به هوا یا 16 بمب sdbبا قطر کوچک است، البته به قیمت حذف مخازن سوخت خارجی. همچنین لازم به یادآوری است که Eurofighter هم چنین بسته ای را برای بهبود قابلیت های حمل بار سنگین جنگنده تایفون خود ارائه می دهد. کیت اصلاح آئرودینامیک (AMK) شامل اضافه کردن خطوط بدنه، امتداد ریشههای لبهای و elevons افزایشیافته است که حداکثر برآمدگی ایجاد شده توسط بال را تا ۲۵ درصد افزایش میدهد. با این حال، تاکنون هیچ مشتری Typhoon که اصلاحات AMK را انتخاب کرده باشد، شناخته نشده است. تصویرخطوط بدنه و پسوندهای ریشه پیشرو موجود در کیت اصلاح آیرودینامیک برای Typhoon را نشان می دهد. _منبع _*تغییر و اصلاح یه پرنده در دست ساخت بسیار جذاب میاد امیدوارم برای طرح های داخلی پهپادی و با سرنشین شاهد بهبود روزافزون باشیم.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ذوالفقار کلاس نیروی دریایی ونزوئلا
-
1 پسندیده شدهارباس اعلام کرد! سفارش قطعی c295 جهت جانشینی با P3 Orion هایی که پیش از موعد در saf بدون دریافت جانشین کنار گذاشته شده بودن!! نیروی هوایی اسپانیا آخرین پرنده گشت دریایی p3خود را که از آخرین ویرایش ارتقا یافته خود در این کشور بود در ۱۷ دسامبر۲۰۲۲ بدون دریافت جانشین از خدمت خارج نمود! این پرنده که ازوینگ۱۱ اسکادران ۲۲ در پایگاه هوایی مورونا دلا فرونتا شهر سویل در خدمت بود که یکی از چهار پرنده دریافت کننده آخرین ارتقا بود که به امید جانشینی در آینده بازنشست شد. ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد که اسپانیا 16 هواپیمای ایرباس C295 در پیکربندی های گشت دریایی و نظارت دریایی به قیمت 1.7 میلیارد یورو (1.9 میلیارد دلار) سفارش داده است. به گفته ایرباس، شش فرونداز این سفارش از نوع گشت دریایی برای ماموریت های ضد زیردریایی و جنگ های ضد شناورهای سطحی مجهز خواهند شد و جایگزین ناوگان P-3 Orion اسپانیایی خواهند شد که در پایان سال 2022 بازنشسته شدند. تجهیزات هر یک از این هواپیماها شامل یک آشکارساز ناهنجاری مغناطیسی و شناورهای صوتی(سونو بو) برای تشخیص زیردریایی است. یک رادار چند حالته برای شناسایی اهداف دوربرد؛ و فناوری ارتباط ولینک ماهواره ای! به گفته این شرکت فرانسوی، این هواپیماها همچنین تسلیحاتی از جمله اژدر را حمل خواهند کرد و "به شدت شبکه محور" خواهند بود تا بتوانند به عنوان مراکز فرماندهی و کنترل پرواز عمل کنند. به گفته نیروی هوایی، 10 هواپیمای C295 باقیمانده در پیکربندی نظارت دریایی قرار است جایگزین ناوگان قدیمی CN-235 اسپانیا شود که در سال 1988 وارد عملیات شد. این شرکت اعلام نمود که ایرباس هواپیماهای جدید را برای عملیات مبارزه با قاچاق انسان، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین ماموریت های جستجو و نجات تجهیز خواهد کرد. سازنده گفت که اسپانیا در حال حاضر ناوگانی متشکل از 13 هواپیمای C295 را در پیکربندی ترابری در خدمت دارد که با نسخه دریایی از هم افزایی بالایی برخوردار خواهند بود. و در هزینه های آموزش و نگهداری صرفه جویی بسزایی خواهد شد! مونتاژ در تاسیسات نظامی ایرباس در سویا، اسپانیا انجام خواهد شد. این کشور انتظار دارد اولین C295 را در پیکربندی گشت دریایی در سال 2027 دریافت کند. اولین پیکربندی نظارتی در سال بعد؛ و تحویل آخرین هواپیما در سال 2031. CASA، یک شرکت سلف ایرباس، C295 را طراحی و تولید کرد. ایرباس گفت که این قرارداد شامل سیستم های آموزشی مانند شبیه ساز پرواز کامل و همچنین بسته پشتیبانی لجستیکی اولیه است. دولت بودجه خرید هواپیمای C295 را در ماه ژوئن تصویب کرد و در ماه سپتامبر قرارداد را امضا کرد. هواپیمای C295 یک موفقیت صادراتی برای ایرباس در اسپانیا بوده است و تا پایان نوامبر 283 فروند هواپیما سفارش داده شده که 216 فروند آن تاکنون تحویل شده است. این شرکت در ماه سپتامبر اولین هواپیما از 56 هواپیمای C295 را که توسط نیروی هوایی هند سفارش داده شده بود، تحویل داد. این هواپیما از دو موتور توربوپراپ پرت اند ویتنی نیرو می گیرد و حداکثر وزن برخاست آن 23 تن است. به گفته ایرباس، نسخه گشت دریایی مسلح می تواند دو ونیم ساعت و در فاصله 800 مایل دریایی اقدام به گشت و نظارت دریایی را انجام دهد و 6 ونیم ساعت و در فاصله 400 مایل دریایی این کار کند. _منبع _(اسپانیا بخاطر حمایت از اشتغال داخلی و توسعه صنایع اروپایی این زیبا را انتخاب کرده! چون منابع لازم برای خرید پوزایدون را هم دارن ! رشد اقتصادی خوبی دارن تجربه میکنند ؛البته تهدید جدی هم متوجه اسپانیا نیست! اگه نه از ۲۰۲۲تا۲۰۲۷ بخش جستجو و گشت ضد زیر سطحی و سطحی هواپایه خودش را خالی نمیگزاشت! از طرفی c295بشدت کمهزینه هم هست! و البته پی۳ ها هم بیشتر در فعالیت های ضد تروریستی و دزدان دریایی و مهاجران و...بکار میرفت؛البته یه برتری دیگه پراپ قابلیت پرواز ارتفاع پایینتر با سرعت کروز و استال کمتر برای اسکن دقیقتر الکترومغناطیسی)
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. نحوه بسته بندی و جاگذاری چتر ترمز (Drogue parachute) جنگنده -بمب افکن اف-4 فانتوم-2
-
1 پسندیده شدهطبق گفته های قبلی مقامات نیروی هوایی که متاسفانه رفرنس درستی براش پیدا کردم میراژها با موشک های سایدویندر و ماوریک تطبیق داده شدن که مهمترین اون لود 6 موشک ماوریک بود ( این موضوع بصورت نمایشی در اخبار ساعت 2 صدا و سیما نشون داده شد) ولی باز تصاویری که تا الان اومدن همیشه میراژهای خالی رو نشون دادن
-
1 پسندیده شدهمشخصات ماهوارهبر سوخت جامد قائم-105 این ماهوارهبر که تاکنون بهطور رسمی رونمایی نشده، دارای وزن 23.5 تن و طول 18 متر است که در دو نسخه سه و چهار مرحلهای توسعه یافته است. نسخه سه مرحلهای قائم-105 برای پرتاب محمولهای به جرم 120 کیلوگرم به مدار دایروی 400 و نسخه چهار مرحلهای برای پرتاب محمولهای به جرم 200 کیلوگرم به مدار دایروی 400 کیلومتری توسعه یافته است. طول مدت زمان فعالیت این ماهوارهبر برای تزریق ماهواره به مدار 500 کیلومتری، حدود 565 ثانیه است که درنهایت برای تزریق موفق، محموله باید به سرعت 7612 متر بر ثانیه رسیده باشد. ماهوارهبر قائم-105 برای مرحله اول از موتور رافع، مرحله دوم از موتور نافع و برای موتور مرحله سوم از موتور سلمان بهره میبرد. رونمایی این ماهوارهبر برای سال 1403 پیشبینی شده است/ مشکات
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسقوط یک فروند هواپیمای سوخو-22 در نزدیکی دریاچه پریشان کازرون شفیعی مسئول روابط عمومی سپاه کازرون : لحظاتی پیش، یک جنگنده سوخو-22 در اطراف پل آبگینه شهرستان کازرون سقوط کرد. خلبان این هواپیما اجکت کرده و مصدوم شده است. علت حادثه در دست بررسی است/وستانیوز
-
1 پسندیده شدهنگاه به شرق و تله بدهی به چین این اصطلاح نخستین مرتبه توسط براهما چلانی برای تعریف وامهایی استفاده شد که چین به کشورهای فقیر میدهد. شرایط بازپرداخت این وامها بسیار سخت هستند و پس از ناتوانی کشورهای وام گیرنده در بازپرداخت وامها چین این کشورها را مجبور میکند که داراییها و امتیازات استراتژیکشان را به پکن واگذار کنند .این اصطلاح نخستین بار در ۲۰۱۷ استفاده شد و پس از آن بهسرعت در میان رسانهها، حلقههای اطلاعاتی و دولتهای غربی مورد استفاده قرار گرفت چین در اواخر ۲۰۱۳ چین پروژه یک کمربند یک راه را راهاندازی کرد. این کشور در راستای این طرح در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به کشورهای خواهان توسعه زیرساختهایشان در مجموع ۱۲۰ میلیارد دلار وام داد. بر اساس بخشهایی از قراردادهای چین با این کشورها این زیرساختها به وسیله خود شرکتهای چینی ساخته میشوند. بیشتر این کشورها پیش از این رابطه اقتصادی خاصی با چین نداشتند و این وامها موقعیتهای کاری فراوانی برای شرکتهای چینی فراهم کرد. معمولاً شرایط این وامها مبهم و نامشخص هستند و نحوه بازپرداخت آنها به گونهای است که نارضایتی کشور وام گیرنده را به همراه دارد و در دراز مدت برای کشور وامگیرنده تنها بدهی به همراه میآورد. سریلانکا منتقدان وامهایی که توسط بانک اکزیم چین به دولت سریلانکا برای ساخت بندر ماگامپورا ماهیندا راجاپاکسا اعطا شده را نمونه موردی دیپلماسی وام تله نامیدهاند. ارزش این قرارداد ۳۶۱ میلیون دلار بود که ۸۵٪ آن توسط بانک اکزیم چین با نرخ سود سالیانه ۶٫۳٪ تأمین شد. شرکتهای دولتی چینی سینوهایدرو و شرکت مهندسی بندر چین به وسیله دولت سریلانکا به کار گرفته شدند تا بندر ماگامپورا را بسازند. دولت سریلانکا در بازپرداخت این وام ناموفق بود و به همین دلیل طی یک قرارداد اجاره ۹۹ ساله این بندر به شرکت دولتی چینی چاینا مرچنس واگذار شد جیبوتی جیبوتی از چین وام گرفت تا بنادر استراتژیک خود را توسعه دهد.[ بدهیهای جیبوتی به چین در مجموع ۷۷٪ از کل بدهی خارجی این کشور را شامل میشود که خود معادل ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جیبوتی است. در ۲۰۱۷ نخستین پایگاه نظامی چین در خارج از مرزهای این کشور در جیبوتی به راه افتاد. کنیا در فاصله ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ کنیا از چین در مجموع ۹٫۸ میلیارد دلار وام گرفت.[ بدهی به چین در مجموع ۷۲٪ از کل بدهی خارجی کنیا را شامل میشود. چین تا ۲۰۲۰ بودجه گستردهای معادل ۶٫۵ میلیارد دلار در اختیار کنیا گذاشت تا ریل استاندارد مومباسا–نایروبی را تکمیل کند.[۳] در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ دادگاه استیناف در کنیا یک وام ۳٫۲ میلیارد دلاری از چین برای ساخت خطهای راهآهن در کنیا توسط شرکتهای چینی را غیرقانونی اعلام کرد.[ در دسامبر ۲۰۱۸ دولت کنیا تا آستانه اعلام ناتوانی در بازپرداخت اقساط وامهای چین برای ساخت بندر مومباسا پیش رفت. این عمل میتوانست باعث شود تا کنیا کنترل این بندر را به چین واگذار کند. به دنبال این اتفاق در رسانههای کنیایی این سؤال مطرح شد که آیا وام گرفتن از چین در ازای از دست رفتن حاکمیت ملی کنیا بر سرزمینش ارزشش را دارد و آیا کنیا به موردی دیگر همچون سریلانکا تبدیل میشود یا نه؟ زامبیا از مجموع ۸٫۷ میلیون دلار بدهی خارجی زامبیا ۷٫۴ میلیون دلار آن به چین است که با در نظر گرفتن اقتصاد کوچک این کشور آفریقایی این بدهی مبلغ بسیار بالاییست. در ۲۰۱۸ بحثی در میان قانونگذاران زامبیایی مطرح شد مبنی بر اینکه وامهای چینی با شرایط بازپرداخت سخت و بیملاحظه حاکمیت ملی این کشور را به خطر میاندازد و در سپتامبر همان سال مذاکراتی بین چین و زامبیا انجام شد تا دولت زامبیا کنترل زسکو، شرکت برق دولتی زامبیا، را تماماً به چین واگذار کند وقتی کشورها خود را در تنگنای مالی میبینند، چین به آرامی دام خود را برای گرفتارسازی آنها پهن میکند. دام بدهی چین اینگونه عمل میکند که پکن در راستای توسعه نفوذ خود در جهان بهویژه در چارچوب ابتکار کمربند- جاده، از طریق مؤسسات مالی خود وامهایی را برای بهبود زیرساخت کشورهای در حال توسعه بهویژه کشورهایی که به دلیل فقدان شرایط لازم توان دریافت وام از سایر نهادهای مالی جهانی را ندارند، در اختیار این کشورها قرار میدهد. آنگاه به دلیل دیربازده بودن طرحهای زیربنایی، حیف و میلشدن وامها توسط دولتمردان، غیرشفافبودن وامها، بالابودن بهره وامها، بالابودن غیرمعقول هزینه پروژهها و...، کشورهای دریافتکننده با انباشتی از بدهی مواجه میشوند بدون آنکه بتوانند آن را بازپرداخت کنند. تحت چنین شرایطی کشور دریافتکننده ناچار است بابت بازپرداخت اصل و سود وام، بخشی از دارایی استراتژیک خود را به چین واگذار کند. واگذاری بندر هامانتوتا در سریلانکا، مومباسا در کنیا و.... جلوهای از این مسئله قلمداد میشوند. به لحاظ پیشینه، دیپلماسی دام بدهی را برای نخستین بار براهما چیلانی نویسنده هندی به کار برد. تصمیم بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای پذیرش وامهای چینی از بسیاری جهات قابل درک است؛ تقاضای آنها از نهادهای مالی بینالمللی برای توسعه زیرساختهایشان با پاسخ منفی مواجه میشود بنابراین وقتی چین وعده میدهد وامهایی با شرایط آسان و با قصد خیرخواهانه در اختیار آنها قرار میدهد همه از آن استقبال میکنند. بعدا مشخص میشود که اهداف واقعی چین نفوذ تجاری و استراتژیک است. در آن زمان، دیگر خیلی دیر شده و کشورها در دور باطل بدهی گرفتار میشوند. منابع : https://www.project-syndicate.org/ https://web.archive.org/ https://www.spectator.co.uk/ https://www.rfi.fr/ https://www.etemadonline.com/ روزنامه آرمان ملی: چين ايران را مشتری می داند؛ نه متحد (pishkhan.com)
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا امضای قرارداد 555 میلیون دلاری تایوان با آمریکا برای خرید چهار پهپاد Sea Guardian وانگ تینگ یو، نماینده پارلمان در یک پست فیس بوکی فاش کرد تایوان برای خرید چهار پهپاد MQ-9B SeaGuardian به ارزش 16.88 میلیارد دلار جدید تایوان (555 میلیون دلار) با ایالات متحده قراردادی امضا کرده است. تایوان نیوز در این مورد نوشت انتظار می رود اولین پهپاد جنرال اتمیکس در سال 2025 و آخرین آن تا سال 2029 تحویل داده شود. این رسانه همچنین افزود که این قرارداد شامل تجهیزات و سامانه های پشتیبانی مربوط به ایستگاه کنترل زمینی است. به گفته این رسانه، انتظار میرود هزینه این معامله به دلیل زیرساختهای اضافی و هزینههای آموزشی به 700 میلیون دلار افزایش یابد. پهپادهای شناسایی SeaGuardian در سواحل شرقی تایوان در شهرستان Hualien مستقر خواهند شد. این پیشرفت دو سال پس از آن صورت می گیرد که وزارت امور خارجه ایالات متحده این فروش احتمالی به تایوان را در سال 2020 تایید کرد. با اعلام این تصمیم، آژانس همکاری امنیتی دفاعی ایالات متحده اعلام کرد که فروش پیشنهادی با ارائه به موقع جاسوسی، مراقبت و شناسایی، دستیابی به هدف، و توانایی های ضد خشکی، ضد دریا، و ضد حمله زیردریایی برای امنیت و دفاع از خود، توانایی خریدار را برای رویارویی با تهدیدات فعلی و آتی بهبود می بخشد. این قابلیت یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه ای است و توانایی دفاع از خود خریدار را تقویت می کند. خریدار هیچ مشکلی در جذب این سیستم ها در نیروهای مسلح خود نخواهد داشت. منبع
