برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 24 دی 1398 در همه مناطق
-
5 پسندیده شدهاین تحریف آشکار واقعیته! حاجی زاده داشت در مورد رد فرضیه انهدام هواپیما توسط موشک حرف میزد و گفت که سازمان هواپیمایی بی تقصیره چون نظامی نیستن این چیزا حالیشون نیست! (قریب به مضمون) این متنی رو که قرار دادید من سرچ کردم به خبرگذاری دولتی ایرنا رسیدم! https://www.irna.ir/news/83629483/سردار-حاجی-زاده-نیروهای-مسلح-و-سپاه-نمی-خواستند-این-ماجرا-را صد رحمت به بی بی سی فارسی که اینطور نقل کرده: آقای حاجیزاده در سخنانش چندبار تاکید کرد که "هر چه تقصیر هست بر عهده ماست. همه درست عمل کردهاند و اگر خطایی بوده یکی از عناصر ما خطا کرده است". وی در این نشست خبری که به صورت ضبط شده از شبکه خبر تلویزیون ایران پخش شد، درباره موضعگیری سازمان هواپیمایی کشور پس از این حادثه گفت که آنها "تجربهای که داشتند این بوده که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند، باید منهدم شود. این موشک کوتاه برد بوده و مجاورتی عمل کرده است. بنابراین هواپیما پس از خوردن به زمین متلاشی میشود". آقای حاجیزاده گفت که از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور "دفاع" میکند. با این همه او افزود "ما چند بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی و به اصطلاح کلیر شود. درخواستها انجام شد ولی بنا بر ملاحظه برخی مسائل" پذیرفته نشد. پ.ن: وقتی بنابر تهدید ترامپ قرار بود آمریکا به 52 نقطه ایران حمله کنه باید نوتام (یا پرواز ممنوع) اعلام میشد! نه به خاطر اینکه ممکن بود فرندلی فایر صورت بگیره! بلکه به خاطر اینکه بار کاری پدافند هوایی کم بشه و وسط حمله سیستم های راداری و اپراتورها مشغول تفکیک اهداف نشن و ظرفیت رادارها پر نشه!
-
4 پسندیده شدهدر طول این چند روز برخی ها مدعی شدن که موازی کاری پدافند سپاه و عدم اتصالش به شبکه یکپارچه پدافند هوایی (قرارگاه خاتم الانبیاء) یکی از دلایل اشتباه اپراتور سیستم تور ام1 بود! حالا برگردیم به قضیه رهگیری و انهدام پهپاد گلوبال هاوک و ببینیم که امیر سرتیپ محمد خوش قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در مورد ارتباط پدافند ارتش و سپاه چی گفته بود! *همانطور که گفتید شبکه پدافند هوایی متشکل از نیروها و سازمانهای مختلفی است. همکاری و ارتباط شما با سایر دستگاهها و نیروها از جمله نیروی هوا فضای سپاه چگونه است؟ روند این مأموریت و تقسیم کار از زمان کشف، شناسایی و رهگیری تا زمان هدف قرار دادن اهداف چگونه است و چگونه تقسیم کار میشود؟ فرمانده معظم کل قوا در اوامر و فرامینشان، راهبرد اصلی حوزههای دفاع هوایی را کاملاً به صورت واضح و روشن و آشکار برای نیروهای مسلح، خصوصاً در حوزه پدافند هوایی تعریف کردهاند. ما نیز با تأثی از این راهبرد ایشان در حال حاضر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی در حال انجام همافزایی، کار و اقدامات مشترک هستیم و همه اینها در قالب شبکه فرماندهی کنترل و تحت فرمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم است. الحمدالله با تعداد زیادی از عزیزانمان در نیروی هوا فضای سپاه، در اتاقهای فرماندهی کنترل مشترک، در سایتها و مواضع موشکی و سامانههای راداری مشترک در حال انجام مأموریت هستیم و با ایجاد وحدت فرماندهی، اشتراکگذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیلهای مشترک و بسیاری از اقدامات مشترک مأموریتهای خود را پیش می بریم. اقدامات ما در شبکه یکپارچه پدافند هوایی، در حال حاضر با همافزایی و ایجاد اتاقهای فکر مشترک و تصمیمات تاکتیکی مشترک در حال انجام است و این خود نقطه قوتی در پدافند هوایی است که فکر میکنم به عنوان یک الگو میتوان در همه سازمانها از آن استفاده کرد. *چندی پیش شاهد یک اقدام بسیار خاص و ویژه و بی سابقه در سطح جهان از سوی شبکه پدافند هوایی کشور بودیم که در این عملیات ویژه یک پهپاد پیشرفته آمریکایی منهدم شد. در اخبار داشتیم که قبل از اینکه سپاه آن را به وسیله سامانه سوم خرداد منهدم کند نیروی پدافند هوایی ارتش چند بار به آن پهباد اخطار داده بود، یعنی کشف، شناسایی و اخطار داده بود و حالا در مرحله نهایی نیروی هوا فضای سپاه آن را منهدم کرد. در مورد این اقدام و این عملیات توضیح دهید و بفرمائید چگونه این تقسیم کار بین شما انجام میشود؟ ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید کاملاً رصد و رفتارشناسی میکردیم که به دنبال چه چیزی است، شاید در همان مراحل اولیه کار میتوانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم اما اجازه دادیم که کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار میدادیم که رفتارت را تصحیح کن و رفتارت را در قالب رفتارهای بین المللی قرار بده اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد، در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در یک اقدام بسیار سریع، به موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاقهای عملیات مشترک داریم، با تصمیم گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک در کوتاهترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانههای نیروی پدافندی هوافضا (نیروی هوافضای سپاه) در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود که نتیجه اش هم برای مردم عزیز بسیار خوشحال کننده بود. https://www.farsnews.com/news/13980616000694/جزئیات-منتشر-نشده-از-ساقط-کردن-گلوبال-باور۳۷۳پاسخگوی-هرتهدیدی-است
-
3 پسندیده شدهچند تصویر از برخورد موشک بالستیک اسکندر روسی...........
-
3 پسندیده شده(( احد الناس )) رو خوب اومدی . من از سپاه دفاع نمیکنم . میگم انصاف در نقد کردن ، بحث رو مثمر ثمر میکنه . اگر تا حالا از جلو درب پادگان سپاه رد نشدید ، راجب توش نظر ندید . مملکت بی در و پیکر نوتامش کیلو چنده . خیلی جاهای دیگه مملکت قانون منده ، اینجاشم همون جوریه . اینکه پدآفند ما خائن بوده ، نفوذی بوده ، ساشکول بوده ، مست بوده ، یه حرفیه ، اینکه کلا یه ارگان نظامی با این سابقه خدمتی همشون مست هستند یه بحث دیگس .
-
3 پسندیده شدهنه پس ! بیاد کل کسایی که مقصر هستن رو لو بده که دوباره آشوب درست بشه . یارو داره میگه آبروم رو با خدا معامله کردم . معنیش رو می فهمی ؟ شما رو نمی دونم . ولی من با مارمولک ها کار کردم . معمولا اول قضیه منم منم زیاد دارن . مشکلی که پیش میاد دنبال سوراخ موش می گردن . بگذریم .
-
3 پسندیده شدهاگه درست متوجه شده باشم منظور شما رو ابراهیم جان، قاعدتا خدمه تور اشتباه رو مرتکب شدن و عدم یکپارچگی سیستم فرماندهی ما. ولی خوب با تور زدن ، ... یادمه دوران سربازی برای اولین بار رفته بودم میدان تیر، اسلحه رو که دستم گرفتم ناخودآگاه دچار استرس شدم، نفر کناریم که از استرس بالا تیرهای قلقش رو همرو زد تو سیبل من، البته من نهایتا بالاترین امتیاز تیراندازی رو کسب کردم و در آخر دوره هم سرباز نمونه شدم. قطعا اپراتور سامانه تور اشتباه خیلی فاحشی رو مرتکب شده و عملکرد ضعیفی داشته، ولی خوب طبیعی اپراتوریکه یک شب تا صبح رو تحت یک فشار مسولیتی بالا و با استرس بالا طی کرده و احتمالا خستگی جسمانی هم بر او غلبه شده قدرت تصمیم گیریش رو تنزل داده و باید در یک تایم کوتاه تصمیم بزرگی میگرفته، رو باید آخرین مقصر دونست. ولی همه اینها قابل پیش بینی هست و وظیفه اینه که سیستم به صورتی طراحی بشه که هم آمادگی پرسنل به بالاترین حد ارتقا پیدا کنه و هم لود کاری و تصمیم گیری پرسنل به حداقل برسه که خطای انسانی به حد اقل برسه و هم اینکه اقداماتی دیده بشه که حتی درش خطای انسانی دیده شده باشه و با وجود خطای انسانی خطری کسی رو تهدید نکنه. وقتی یک اشتباه بسیار بزرگ، در این سطح امنیتی، سه بار تکرار میشه، یعنی سیستم مدیریت و فرماندهیمون فوق العاده ضعف داره. ما در صنعت نفت می خوایم به فرض واحدی رو طراحی کنیم در مرحله طراحی مطالعات ارزیابی مخاطرات و ریسک انجام میشه و در اون تمامی احتمالات دیده میشه حتی خطای انسانی، خطای تجهیزات و حتی عوامل محیطی و پدیده های طبیعی و غیر مترقبه، و برای هر کدام یک یا چند لایه حفاظتی مختلف اعم از دستور العملی، مهندسی/کنترلی، مدیریتی و ... دیده میشه که حتی اگه هر کدام هم رخ داد باز هم ریسک به کمترین سطح و سطح قابل تحمل کاهش پیدا کنه. با این حال با همه این تدابیر برنامه دیگری لحاظ می کنیم به عنوان erp و در اون فرض می کنیم تمام لایه های حفاظتی چه تدابیر مدیریتی، چه تجهیزات کنترلی و پایشی ، فیل کرده و خطای انسانی رو هم مرتکب شدیم و بدترین سناریو رخ بده، حالا برای مقابله با بدترین سناریوی پیش آمده برنامه ریزی می کنیم تا کنترلش کنیم. برای یه همچین موردی کسی که با مایند ایمنی به قضیه نگاه کنه اولین چیزی که در مواجهه با استقرار یک سامانه پدافندی در مجاورت فرودگاه تجاری با علم به اینکه احتمال درگیری هست، به ذهنش میرسه احتمال هدف قراردادن اشتباهی هواپیماهای تجاری هست و اینکه برای این موضوع باید فکری بشه، ... ولی خوب مثل همیشه ما بعد از واقعه به فکر میافتیم.
-
3 پسندیده شده* تشکر از مدیریت برای اصلاح دسترسی به تاپیک. مجددا این مصیبت و فاجعه بزرگ رو خدمت خانواده قربانیان و تمام هموطنان تسلیت عرض می کنم. اول این نکته رو بگم که این اتفاق جزو بدترین اتفاقات ممکن بود و متاسفانه دلیل این فاجعه هر چه باشد نباید فراموش کرد باعث کشته شدن انسانهای بیگناه و آسیب شدید روحی به خانواده ایشان و هموطنان گردید. باید کمک حال این عزیزان بود و تنها راه اون مسئولیت پذیری و صداقت و شفافیت است وگرنه با هیچ کاری ، نمی توان این اشتباه را جبران و یا توجیه کرد. تنها می توان به آینده امید داشت و از بروز فجایع مشابه پیشگیری نمود. دومین نکته هم این است که بعد از تمام حرفها و اقدامات لازم و فاصله گرفتن از تئوری های توطئه و انداختن تقصیر گردن دیگران ، باید یک مساله رو بصورت کامل بررسی کرد و آن این که علت این اتفاق چه بود؟ به قول بعضی دوستان خطای انسانی یا سیستمی یا هر چیز دیگر؟ چرا که اگر این مساله به درستی حل نشود متاسفانه باید گفت امکان تکرار چنین اشتباهی وجود دارد. درباره خطای سیستمی که در پست زیر بخوبی توضیح داده شد. مشخصا عامل اول در این مساله عدم درک از شرایط موجود و ناهماهنگی بین بخشهای مختلف کشوری است که باعث شد بجای پرواز ممنوع ، در شرایط جنگی به هواپیماهای مسافری اجازه پرواز داده شود. حال آنکه اگر پرواز ممنوع اعلام میشد با هر فرضی ، منجر به چنین فاجعه ای نمی گردید چرا که هواپیمایی در آسمان نبود. ولی سعی من بیشتر بررسی بر روی عامل این اتفاق (نه اپراتور بلکه خود سامانه تور به عنوان یک سیستم) هست چرا که این اولین اشتباه نبود و قبلا در شرایط مشابه اشتباه مشابهی صورت گرفته است. دلیل تاکید بر روی این سامانه هم این است که برخلاف تصور بعضی دوستان ، تنها سامانه مستقل در شبکه پدافندی کشور نمی باشد. هواپیمای مسافری اکراینی در اون مختصات در پوشش پدافندی تعداد زیادی از سامانه های دیگر از برد متوسط تا بلند قرار داشت که هر کدام از آنها می توانند بصورت مستقل نیز عمل کنند اما می بینیم که تشخیص اشتباهی از طرف آنها رخ نداده. یکپارچه بودن اجزای پدافندی در تور ام1 الزاما به این معنا نیست که مستقل از شبکه پدافندی عمل کند. اگر درباره سامانه تور ام1 کسی اطلاعات کاملی از سیستم مخابراتی و نحوه تشخیص دوست از دشمن داره لطفا ارسال کنه؟ دفعات قبل هم جنگنده های نیروی هوایی زمانی که برای رهگیری هواپیماهای آمریکایی پرواز کردند به اشتباه توسط این سامانه هدف گرفته شدند. احتمال وجود بک دور در سامانه و فروش آن (توسط شرکت سازنده روسی) یا لو رفتن اون (با جاسوسی از شرکت سازنده) و یا یک ضعف شدید امنیتی در سیستمهاش باعث میشه در محیط جنگال نتونه هدفهای خودی رو از غیر خودی تشخیص بده و این بدترین حالت برای یک سامانه پدافندی حساب میشه یعنی کلا داون و از مدار عملیات خارج بشه بهتر هست. در رابطه با سیستم اپتیک هم احتمالا برای وقتی هست که رادار از کار افتاده باشه و یعنی در اون شب با توجه به صفحه رادار تصمیم گیری شده و سراغ دید بصری نرفتند! برای رسیدن به پاسخ فعلا این سوالات به ذهنم میرسه. 1- سامانه تور از چه نوع سیستم IFF یا همان تشخیص دوست از دشمن استفاده می کند؟ سیستم روسی است یا با نمونه داخلی جایگزین شده؟ 2- پروتکل تشخیص دوست از دشمن و نوع و میزان تهدید در این سامانه چگونه است؟ طبق کاتالوگ شرکت روسی یا نسخه تغییر یافته در داخل؟ 3- آیا هماهنگی سیستم IFF این سامانه با سایر سامانه های موجود در کشور و نیز با پرنده های غیرنظامی وجود دارد؟ 4- نرم افزار مورد استفاده نسخه روسی است یا ایرانی؟ چرا که در صورت روسی بودن احتمال وجود بک دور و باگ امنیتی وجود دارد. 5- لینک ارتباطی سامانه با شبکه یکپارچه پدافندی چگونه است؟ بی سیم یا فیبر نوری؟ 6- علت اختلال در لینک ارتباطی با فرماندهی شبکه پدافند چه بود؟ مشکل نرم افزاری است یا مخابراتی یا جنگ الکترونیک؟ اگر فرض کنیم این سامانه دو لینک ارتباطی دارد ، به نظر میرسد لینک اشتراک یک طرفه اطلاعات توسط سامانه های فرماندهی که اعلام شلیک کروز کردن به این سامانه نیز ابلاغ شده و مشکل کارکرد نداشته ولی لینک ارتباطی دو طرفه دارای اشکال بود و اپراتور نتوانسته برای کسب تکلیف با واحد فرماندهی تماس بگیرد. پاورقی 1 : به جای اینکه تقصیر را گردن دیگران بیندازیم یا در ناجوانمردانه ترین حالت فقط بر روی پایین ترین عضو سیستم یعنی اپراتور سامانه ، بهتر است مساله رو از بعد فنی بررسی کنیم و اگر مشکل نرم افزاری و مربوط به پروتکل ها باشد باید گفت اگر فرد دیگری نیز در سامانه حضور داشت احتمالا این تصمیم اشتباه رو می گرفت چون بر اساس داده های نشان داده شده بر روی صفحه رادار و سایر نشانگرهای موجود تصمیم گیری میکند و هدف را بصورت چشمی نمی تواند مشاهده کند. البته این جمله به معنای توجیه تصمیم اشتباه و احساسی نمی باشد و منظور جلوگیری از انداختن اشتباه روی چند نفر و پاک کردن صورت مساله می باشد. پاورقی 2 : در نهایت پیشنهادی باید ارایه بشه که تا اطلاع ثانوی تمام سامانه های تور ام1 در صورت امکان از چرخه عملیات یا خارج شوند و مورد بازبینی نرم افزاری قرار گیرند یا حداقل از مناطق غیرنظامی فاصله گرفته و بدون هماهنگی با مرکز فرماندهی وارد درگیری نشوند. پاورقی 3 : از مسئولان محترم تقاضا می شود ، مساله را با جدیت بررسی و نتایج حاصل و واقعیت را به جامعه اعلام کنند. پنهانکاری در این شرایط بدترین کار ممکن و عامل از بین رفتن اعتماد عمومی است و صداقت و شفافیت باعث التیام و ترمیم نسبی این درد عمیق خواهد شد. با تشکر از دوستان و عزیزانی که به روشن شدن سوالات و دلایل مساله کمک می کنند.
-
3 پسندیده شدهتحلیل فوربس از علت سقوط هواپیمای اوکراینی نشریه انگلیسی زبان فوربس پس از گفتوگو با چند کارشناس مسایل نظامی، از امکان پیشگیری از وقوع اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین گزارش داده است.کارلو کوپ، یکی از بنیانگذاران اندیشکده قدرت هوایی استرالیا به فوربس گفته: "حداکثر برد موشکهای این سیستم پدافندی ۷ و نیم مایل است و اگر هواپیما در رادار آن دیده شده باشد، اپراتورها یک دقیقه و ۵۳ ثانیه فرصت تصمیمگیری داشتهاند. در صورتی که از روی سامانه پدافندی عبور کرده باشد، سربازان باید ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه فرصت میداشتند". کارلو کوپ توضیح داده که "اگر آنان عجلهای نداشتند باید برای تصمیمی با تامل برای منحرف کردنش (بواسطه به پرواز درآوردن یک رهگیر) زمان کافی میداشتند". مشخص نیست که ایران سیستم پدافندهوایی اسای-۱۵ خود را به شبکه رادار دفاع هوایی مجهز کرده باشد. اگر یگان پدافندی اسای-۱۵ به طور مستقل عمل میکرده، میدان دید اپراتورها متمرکز بر رادار کوتاه برد ۱۱ تا ۱۳ و نیم مایلی بوده است.وی میگوید "با توجه به وجود ابزار متعدد شناسایی مشخصات پرواز هیچ عذری برای خطایی مرگبار وجود ندارد. تنها توضیح معتبر، بیکفایتی است".این کارشناس مسایل نظامی همچنین گفته: "ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۹ سیستم پدافند هوایی اسای-۱۵ از روسیه خرید. روسها مربیهای ایران را آموزش داد و آنان هم نیروهای اپراتور را آموزش دادند". فوربس بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا که به دست نیویورکتایمز رسیده، همچنین گفته است که یگانهای دفاع هوایی ایران در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به اشتباه به سوی دو هواپیما شلیک کردند. ایران گمان کرده بود که اسرائیل به تاسیسات اتمی حمله کرده است. دفاع هوایی ایران باور داشته که هواپیمای دشمن احتمالا از مشخصات یک هواپیمای مسافربری استفاده کرده است. سرعت، ارتفاع و مسیر پرواز در نظر گرفته نشد. دیوید دیپتولا، ژانرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا و رئیس موسسه مطالعات هوا فضای میچل به فوربس گفته که این سیستم پدافندی که با نام اسای-۱۵ هم شناخته میشود ابزارهای متفاوتی برای شناسایی هواپیمای خطوط بین المللی اوکراینی داشته است؛ "رادار باید بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را در مسیر پروازی معمول، از فرودگاه به سوی شمال غرب نشان میداده است. در صورتی که این هواپیما به کشور وارد شده بود، توضیح اشتباه گرفته شدن آن، آسانتر بود". دستگاههای امنیتی - اطلاعاتی غربی باور دارند که این هواپیما به دلیل شلیک دو موشک از سوی پدافند تور ام-۱ سرنگون شده است. این سیستم پدافندی قابل جابهجایی، کوتاهبرد و ساخت روسیه است.موشکهای این سیستم مجهز به کلاهکهای کوچکی با بیش از ۱۴ کیلوگرم (معادل ۳۲ پوند) مواد منفجره است که قادر است تا هدف را متلاشی و به قطعات کوچک فلزی بدل کند.بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ یک کد شناسایی ویژه انتقال داده است و اگر سیستم پدافند هوایی که آن را دریافت میکرده، با اختلال "بازرسی IFF" مواجه بوده بایست قاعدتا به برنامه ترافیک خطوط هوایی در آن منطقه مراجعه میکرده است. پرواز پیاس ۷۵۲ تقریبا یکساعت تاخیر داشته و در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه بامداد فرودگاه را ترک کرده است.همچنین اپراتور اسای-۱۵ باید مسیر و سرعت هواپیما را روی رادار در نظر میگرفت. باید در نظر گرفته میشد که آیا این هواپیما در ارتفاعی کم، با سرعتی بالا و به سوی منطقهای حساس در حرکت بوده است؟ بر اساس گزارش فوربس، پرواز پیاس ۷۵۲ در حال اوج گرفتن به ارتفاع ۸ هزار پا و با سرعتی نسبتا کم ۲۷۵ گره بوده است. این هواپیما در حال ترک منطقه و صعود به ارتفاع متوسط بوده و تلاش نمی کرده که ردی از خود گم کند و این درست مطابق یک عملیات معمول است. تصمیمگیری پیچیده برای سربازانی که اپراتوری ضدهوایی را برعهده داشتند احتمالا در پی اعلام آماده باش فوق العاده بوده است. چرا که ایران ساعاتی پیش از آن دو پایگاه آمریکا را در عین الاسد و اربیل عراق هدف حملات موشکهای بالیستیک قرار داده بود. فشار روانی و خستگی ناشی از آماده باش به مدت ۵ روز پس از کشتهشدن (شهادت) ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه احتمالا میتواند اثرگذار بوده باشد. https://www.forbes.com/sites/jeremybogaisky/2020/01/09/how-iranian-air-defense-forces-could-have-mistaken-a-737-for-a-military-threat/#171fdb7f22e3 منبع برگردان به فارسی نامشخص
-
2 پسندیده شدهبا توجه به اینکه موشک ها با لانچر شلیک شده اند و از سیلو نبوده و همچنین پایگاهی که استفاده شده همان پایگاهی بوده که قبلا هم چند بار عملیات انجام شده اگر آمریکا آنجا را تحت رصد داشته باشه میتونسته به وقوع حمله موشکی از ساعت ها قبل پی ببره (بگذریم از نفوذی ها و عوامل ، شب عملیات خیلی ها از ماهیت عملیات خبر داشتند و حتی توی توییتر چند نفری به صورت غیر مستقیم اعلام کرده بودند) در صورتی که این فرضیه رو در نظر بگیریم اعلام نوتام توسط آمریکا طبیعی و معقولانه بوده است و ربطی به این نمیتونه داشته باشه که آمریکا قصد حمله جنگالی داشته ،
-
2 پسندیده شدهانتظارفرج فقط انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست، مطلق فرج است. نفْس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک شدتی قرارداردانتظار داشته باشدکه آن شدت برطرف بشود. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما امید را از دست ندهید. فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. یعنی خدای متعال ممکن است یک تفضلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود. درهیچشرایطی انسان نباید احساس بن بست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید. در مورد این انتظار فرج میفرمایند:عبادت است. رهبرانقلاب امروز (۲۳ دی) درابتدای درس خارج خود، روایت «انتظار الفرج عبادة» را تفسیر کردند
-
2 پسندیده شدهعزیز اعلام نوتام دست نیرو های مسلحه چون اونا از زمان و خطر جنگ اطلاع دارن و زمانی که دستور بدن احد الناسی نمیتونه اطلاعت نکنه ...حالا شما چون تو ذهنت قدیسه ساختی چشماتون کور شده خود خدا هم بیاد پایین توضیح بده پذیرش نمیکنید چه رسد به سردار مملکت..بگذریم که اصلا شناسایی بویینگ مسافربری که اطلاعاتش تو سایت های عمومی هم هست و رو رادار سایت هایی مثل فلایت ۲۴ هم مشخصه و تفاوتش با کروز نیازی به نوتام نداره
-
2 پسندیده شدهادعای سوءاستفاده مقامات از پرواز هواپیماهای سیویل و عدم اعلام نوتام برای ممانعت از حمله آمریکا خیلی مسخره هست! آمریکا حملاتش رو با موشک های کروز انجام میده که در ارتفاع پائین و از مسیر از قبل تعیین شده پرواز میکنن و اصولا وارد کریدور هواپیماهای مسافربری نمیشن! هواپیماهای رزمی آمریکا هم دیتا لینک دارن و توسط رادار پرنده و رادارهای سطحی هدایت میشن و اعلام نکردن نوتام در ایران در عملیاتشون تاثیری نداره! این تهمت احمقانه ای هست که اپوزیسیون و براندازها دارن به نیروهای مسلح وارد میکنن! از زمان ترور سردار سلیمانی تا عملیات موشکی سپاه همه مقامات بر عملیات نظامی تاکید کرده بودن و حتی مردم عادی هم میدونستند که قراره اتفاقی بیفته. بنابراین باید هنگام عملیات موشکی سپاه یا بلافاصله بعد از اون پرواز ممنوع اعلام میکردند! فرضا که سپاه خبر هم نداده بود! آیا از ساعت عملیات تا ساعت سقوط هواپیمای مسافربری آقایان سازمان هواپیمایی خبر حملات رو دریافت نکرده بودن؟ آیا ترامپ اعلام نکرده بود که اگر حمله کنید ما هم به 52 نقطه ایران حمله می کنیم؟ تنها توجیه ضعیفی که به ذهنم میرسه اینه که نخواستن باعث وحشت ایرلاین های خارجی بشن و منافع اقتصادی حاصل از عبور هواپیماهای خارجی رو از دست بدن! از چند سال پیش مدام شنیدیم که ادعا کردن ایکائو گفته آسمان ایران امن ترین آسمانه. حالا اگر نوتام صادر میشد شاید تا مدتی عبور و مرور قطع میشد اما الان بدترش اتفاق افتاد! در نهایت به نظر بنده (با توجه به خبر داشتن از حمله موشکی سپاه و احتمال پاسخ متقابل آمریکا) هیچ توجیهی برای عدم اعلام پرواز ممنوع در داخل کشور منطقی و پذیرفتنی نیست!حداکثرش بعد از حمله سپاه باید سریعا نوتام اعمال میشد! --------- --------- اینم فراموش کردم که بگم هیچ سندی برای ادعای شلیک دو موشک وجود نداره! حداقل بنده که در هیچکدوم از فیلم ها اینو ندیدم. نه شعله موشک دوم دیده میشه و نه اینکه هواپیما مشتعله که بگیم قبلش مورد هدف قرار گرفته! در اون فیلمه که صحنه اصابت رو نشون میده اگر بعدش اصابت دیگری هم بود باید ثبت میشد! چون فاصله رهگیری تا سقوط بسیار کمه!
-
2 پسندیده شدهدوستان تو استاتوس دارن سپاه رو می کوبن . خیلی بی انصافیه و نامردی . من با سپاه کار کردم . سپاه از اون زاویه ای که شماها میگید بد نیست . شما میگید سپاه سرکش است و غیر قابل مهار . اتفاقا برعکس . زیادی حرف گوش کنه . خیلی از سوتی هایی که در میاد و می بندن به سپاه به دلیل اینه که سپاه زیادی به حرف برخی مسئولین بی تدبیر گوش میکنه و جلوشون وا نمیسته . من تو پروژه سد گتوند و خط 2 مترو مشهد اینو به عینه دیدم . عزیزان مراقب حرفاشون باشن . این مدل تهمت زدن فردای قیامت جواب داره . با اطمینان نسبت به چیزی که ازش آگاهی کامل ندارید نظر قطعی ندید .
-
2 پسندیده شدهبا تشکر از جناب @Killuminati سی ان ان داره مرتبا از پایگاه خبر منتشر می کنه. گزارش جدید اون ها هم منتشر شده: https://www.aparat.com/v/TejO9 توی این ویدئو عکس های جالبی بود. بالون مذکور از دید دیگه لحظه اصابت موشک از دید ناظر در پناهگاه: عکس از پناهگاه ها که توسط صدام ساخته شده تصویری از آتش سوزی بعد از حمله تصویر دیگه ای از پناهگاه های انفرادی تصویری از یکی از محل های اصابت (نتونستم روی نقشه شناسایی کنم) آسیب به ساختمان های دورتر از محل اصابت یکی دیگه از محل های اصابت (واضحه که روی نقشه کدومه) باز هم محل اصابت (شاید جنوب غربی ترین سازه هدف قرار گرفته، پایین محل های تعمیر نگهداری، مشخص شده با عدد یک روی نقشه منتشره اولیه)
-
2 پسندیده شدهسلام و عرض ادب به نظر بالن نظارتی ، دیده بانی ثابت هست . ( البته ثابت در زمان عملیاتی بودن ، واگرنه کل مجموعه و بالن پارچه ایی که به صورت خالی و جمع شده هست ، روی مجموعه ی خودرویی مثل کفی تریلی که برای این کار آماده و ساخته شده قرار داره و برای عملیات به راحتی قابل جابه جایی هست ) به احتمال زیاد ، این بالن با پر شدن و شکل گرفتن توسط گاز هلیوم قابلیت بالاروندگی پیدا میکنه و با کمک مجموعه ی وینچ ( مجموعه ی الکتروموتور برقی + سیم بکسل + قرقره + قلاب ) تحت کنترل کاربر ، تا ارتفاع مورد نظر ( عموما" چند صدمتری ) بالا میره ، ثابت میشه و محیط اطراف رو ( عموما اپتیکی و دید روزانه ، شبانه ) از بالا پوشش میده و خطراتی احتمالی رو قبل از رسیدن به محیط تحت حفاظت آشکار میکنه تا از غافلگیری و آسیب به محیط جلوگیری کنه .
-
2 پسندیده شدهبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تلویزیون دانمارک با یک افسر دانمارکی که در زمره نیروهای مستقر در کنار نیروهای آمریکایی پایگاه عین الاسد بود درباره انتقام موشکی ایران گفتوگو کرد. نیروهای دانمارکی به همراه سایر نیروهای اروپایی روز بعد از حمله ایران مستقیما به سمت کویت عقب نشینی کردند. افسر دانمارکی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه اتفاقی افتاد، جواب داد: به دنبال حمله، ما فورا به پناهگاههای امن و مستحکم زیرزمینی پناه بردیم و با ترس و وحشت منتظر بودیم تا این که صاعقهای از آسمان نازل شد و خاک زیادی داخل پناهگاه ما ریخت تا جایی که نزدیک بود خفه شویم. همان موقع آژیرهای خطر به صدا درآمدند. او در ادامه درباره این که چرا آژیرهای هشدار قبل از رسیدن موشک نخست به صدا درنیامدند، گفت: به نظر میرسد موشکها به دستگاههای رادارگریز بسیار دقیقی مجهز بودند. بعد از آن حملات موشکی پیاپی ادامه یافت و تقریبا 13 موشک شلیک شد. این نظامی دانمارکی گفت پناهگاهها هرگز هدف حمله قرار نگرفتند و افزود: اگر چنین میشد فاجعه تمام عیار قرن رخ میداد، زیرا هزاران سرباز و افسر از تابعیتهای مختلف در آنها بودند. به نظر میرسد ایران به دنبال حملات کیفی و دارای مضمون و معناست نه حملاتی کمی که حاصل آن کشته شدن سربازان باشد. ضمنا به نظرم این پیامی به دنیاست با این محتوا که ایران میخواهد به جهان بگوید برخلاف آنچه که آمریکا به شما القا میکند ما مسلمان هستیم نه قاتل و اگر این طور بودیم هزاران سرباز و افسر را زیر خاک دفن میکردیم. وی تاکید کرد: موشکها بسیار دقیق بودند و اهداف مورد نظرشان را با دقتی عالی نشانه رفتند؛ بدون آن که حتی یک موشک سقوط کند یا از هدف منحرف شود. از اینجا میتوان فهمید ایرانیها نقشههای دقیقی از پایگاه هاه، مقرهای مدیریتی، پناهگاهها و آشیانه هواپیماها داشتند و میتوانستند پناهگاهها را هم در حالی که در اوج آرامش و تسلط بودند بزنند. این نظامی در ادامه به توضیح وقایع بعد از حمله پرداخت و گفت: آمریکاییها بعد از پایان هشدار یعنی حدود یک ساعت بعد از حمله خارج شدند. آمبولانسها و ماشینهای آتش نشانی به محل آمدند و وقتی ما در پناهگاه بودیم صدای بالگردهای نظامی و فریاد سربازان را میشنیدیم، ولی به دستور فرماندهان خود و از ترس حملات بیشتر خارج نشدیم. صبح که بیرون آمدیم دیدیم آتش بیش از هفت نقطه مهم را سوزانده و خودروها سوخته و ساختمانها ویرانه شده اند. وی افزود: ما از مقرهای آمریکایی اطلاعات کمی داریم و بعضی از آنها مقرهای مشترک هستند. اما نقاطی هم هستند که ما نمیشناسیم و به عنوان نیروهای دانمارک وابسته به ائتلاف بین المللی اجازه ورود به آنها را نداریم. اما آنچه قطعا میدانم این است که دستگاههای کنترل رادارهای غول پیکر با همه تجهیزاتشان به علاوه مقر اطلاعات نظامی آمریکا به صورت کامل منهدم شدند. انبارهای اسلحه نیز تخریب شدند و تا نیم ساعت بعد از حمله در آنها انفجار رخ میداد. باند پروازی جنگندهها و سکوهای دیده بانی هوایی و پایگاههای شلیک موشک زمین به هوا به طور کامل تخریب شدند و دستگاههای حسگر هوایی و حرارتی هم از بین رفتند. او درباره ادعای آمریکا مبنی بر اصابت موشکها به مواضع نیروهای عراقی گفت: باید این را اضافه کنم که ایران جناح عراقی یا پناهگاهها و مراکز درمانی و خدماتی را نشانه نرفت و فقط به جناح آمریکایی و اهداف منتخب تمرکز کرد که این نشان میدهد ایرانیها نقشههایی دقیق از همه پایگاههای نظامی و خارجی در عراق و کل منطقه خاورمیانه دارند. در نهایت خبرنگار از وی پرسید: پس چرا آمریکاییها به حجم خسارتها اعتراف نمیکنند؟ او پاسخ داد: این مسئله به سیاستها و شرایط آنها مربوط است و من نمیدانم چه فکری میکنند. شاید نمیخواهند مردمشان نگران شوند و این از تصمیم آنها برای جلوگیری از ورود خبرنگاران به پایگاه تا به این لحظه روشن است.
-
2 پسندیده شدهلاشه بازسازی شده بقایای هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در آشیانهای در تهران. 45 کارشناس اوکراینی 3 ساعت پس از شروع تحقیق اصابت موشک را تایید و نوع موشک را حدس زدند. موشک کنار کابین خلبان منفجر شده؛ بدنه کابین با ترکش سوراخ سوراخ شده ( عکس بالا) و کادر پرواز در جا کشته شدهاند. دوستانی که از روی عرق ملی هنوز سعی در توجیه دارند را میخوام بگم خودتون را جای پدری بذارید که عکس زیر را میبینه ............ توجیه نکنید سعی در بررسی واقعی علل حادثه کنید و تاکید بر عدم دروغگویی دروغگویی و گمراه کردن افکار عمومی از روی خطا باعث بوجود آمدن مجدد همان خطا میشه حالا که برای نظام در هر صورت ایجاد هزینه شده و مردم ناراحت و .................... حالا با قبول اشتباه استعفاء و نوشتن قوانین و جایگزینی با افراد جوان ، متعهد و با افکار بروز باعث بشیم تا دراینده قوتی تر بشیم پی نوشت : نمیدونستم عکس را چجوری در گالری انجمن بارگذاری کنم اگر خطایی کردم عذرخواهی میکنم
-
2 پسندیده شدهیک سری تصاویر از حمله ایران به الاسد آوردم، نمی دونم البته به درد کسی بخوره یا نه این تصویر تطابق منطقه ای که ازش فیلم برداری شده با تصاویر ماهواره ای هست. دقت کنید که فیلم ها دو تا هستند. تصویری که از فیلم سرباز پورتوریکویی درز کرد و بعد سی ان ان هم تصویری ازش منتشر کرد. تصویر اول رو سرباز در حال فرار گرفته. یکی از تصاویر هم آرشیوی هست. تصویری از نقشه توجیهی که سردار ارائه دادند. تصویر واضح تر نتونستم پیدا کنم. در این تصویر جایی که بالاتر مشخص کردم به عنوان مقر فرماندهی عنوان شده (البته سی ان ان گفته خوابگاه بوده). مناطق مسکونی که ایران می تونسته به اونا حمله کنه و نکرده هم در این تصویر هست. دروشون خط قرمز کشیده شده. ماطق مسکونی مشخص شده در تصویر بالا. به دلیل پایین بودن کیفیت تصویر احتمال خطا بالاست و این نقشه دقیق نیست. تعدادی تصویر که اون سرباز در شب از محل انفجار و در حال فرار گرفته. احتمالا همین محلی هست که در بالا اشاره کردیم (مقر فرماندهی یا خوابگاه) و این نشون می ده پناهگاه ها در همون نزدیکی این ساختمونن. به دلایلی که در پست قبلی هم گفتم احتمال اینکه تلفات بالای داشته باشن کم هست. چون تمامی مراکز مورد اصابت قرار گرفته به جز یکی، مراکز تعمیر و نگهداری تجهیزات بوده و سربازها هم اغلبشون توی پناهگاه بودن. این رو البته توی گزارش سی ان ان عنوان کردن به علاوه اینکه تعدادی سرباز برای پست هاشون مجبور بودن که بیرون باشن. یک گزارش هم از یک افسر دانمارکی منتشر شده. متاسفانه تایید شده نیست و طرف هم انگلیسی حرف نمی زنه که بفهمیم چی می گه!
-
2 پسندیده شدهشلیک به قلب شیطان یک تحلیل نظامی برای حمله موشکی به پایگاه نظامی عین الاسد پس از ترور فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه بغداد ، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام ( شرارت.م ) ، اقدام به شلیک موشک به دوپایگاه نظامی ارتش ایالات متحده در غرب پایتخت این کشور ( عین الاسد ) و دیگری پست شنود ( بنا برخی از احتمالات . م ) نمود . متن پیش رو ، نیم نگاهی به موشکهای مورد استفاده در این عملیات و شرایط پیرامون آن خواهد داشت . بنابر اعتقاد برخی ناظران نظامی ، حمله موشکی مستقیم ایران به پایگاه های نظامی ایالات متحده در عراق ، درواقع پاسخی تلافی جویانه به حمله هواگردهای بدون سرنشین آمریکایی به یک کاروان خودرویی غیر نظامی بود که منجر به کشته شدن ( شهادت . م ) فرمانده سپاه قدس ، سپهبد قاسم سلیمانی گردید ، بحساب می آمد ، نقطه عطفی در واکنش ایران قابل تحلیل است ، چرا که پیش از این ، عکس العمل نسبت به چنین حملاتی معمولا بواسطه نیروهای نیابتی صورت می پذیرفت . پایگاهی که در غرب بغداد ( عین الاسد ) هدف حملات موشکی ایران قرار گرفت ، درواقع محل استقرار واحدهای رزمی چند ملیتی از جمله ارتش بریتانیا بشمارمی آمد ، هر چند تاکنون مشخص نشده که آیا پرسنل آمریکایی در این حمله کشته یا زخمی شده اند یا خیر ولی وزارت دفاع مدعی است که در حال ارزیابی خسارات است . از سویی دیگر ، وزارت دفاع بریتانیا نیز مدعی است هیچکدام از نیروهای تحت امر ارتش این کشور درجریان این حمله موشکی کشته نشده اند . پیش از این ، ارتش بریتانیا تمامی کارمندان و پرسنل غیر ضروری خود را از بغداد فراخوانده بود ، ضمن اینکه گروه حقیقت یابی برای این حمله ایجاد خواهد کرد ، در حالی که بطور همزمان ، نیروی دریایی سلطنتی ماموریت پیداکرده بود تا با اعزام بالگردها ، شناورهای رزمی و تجاری را در محدوده تنگه هرمز اسکوت نماید و در صورت لزوم به تهدیدات پاسخ دهد . با این وصف ، ایران ، براساس یکی از آخرین گزارشهای آژانس اطلاعات دفاعی ارتش ایالات متحده (DIA) یکی از بزرگترین و متنوعترین زاردخانه های موشکی خاورمیانه را در اختیار داشته و براساس اطلاعات منتشر شده در منابع مختلف از جمله کانال تلگرامی نیروی قدس ، ظاهرا سپاه پاسداران از خانواده موشکهای فاتح -110 و همچنین "قیام" استفاده نموده است. دو نوع موشک برای دو پایگاه متفاوت : گزارش آژانس اطلاعات دفاعی با این پاراگراف آغاز میشود که برنامه موشکی ایران علیرغم چندین دهه اعمال تحریم های مبتنی بر پیمان عدم اشاعه در دو حوزه کمیت و کیفیت ، بشکل گسترده ای در حال توسعه است و این تمرکز بر روی صنعت موشکی به ایران ، توانایی داده تا حدودی خلاء ناشی از عدم وجود یک نیروی هوایی پیشرفته را جبران نماید . اما در مورد این عملیات که با عنوان عملیات "شهید سلیمانی " انجام گردید ، اعتقاد براین است که از موشکهایی با برد 300 تا 750 کیلومتر که قابلیت هدف قرار دادن اهداف در محدوده خاک عراق ، بخش هایی از عربستان سعودی و افغانستان را دارد ، استفاده شده است . ناظران براین باورند که سامانه موشکی بالستیک کوتاهبرد فاتح -110 ( یا یک نمونه هم خانواده ) بعنوان یکی از دقیقترین سامانه های موشکی متحرک جاده ای ، نخستین سلاحی بشمارمی رود که در این حمله بسوی اهداف آمریکایی شلیک گردید . این موشک در واقع یکی از سامانه های صادراتی ایران به ارتش سوریه و همچنین گروه هایی نظیر حزب ا.. لبنان که در سال 2014 تحویل آن عینیت پیدا نمود ، بوده که بدانها قابلیت بیشتری برای حمله به اهداف در عمق خاک اسراییل را میدهد . دومین سامانه مورد استفاده در این حمله ، سامانه متحرک جاده ای "قیام " بوده که همزمان می تواند از درون سیلوهای ثابت نیز شلیک شود . بنا بر اطلاعات داخلی در ایران ، این موشک ، بردی 800 کیلومتری را به نمایش می گذارد ، در حالی که آژانس اطلاعات دفاعی برد موثر این موشک را 750 کیلومتر ذکر نموده است . تحلیلگران این آژانس معتقدند که نمونه خاصی از قیام توسط ایرانی ها به شبه نظامیان حوثی در یمن تحویل شده که به احتمال بسیار زیاد ، هم نمونه عملیاتی در ایران و هم نمونه تحویلی به یمن ، با طراحی خاص ، سطح مقطع راداری کمتری را در اختیار دارد که این مساله با توجه به متحرک بودن لانچر ، درصد مرگ آوری افزون تری را به کاربر خواهد داد . بررسی های نخستین بواسطه تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که ممکن است برخی موشکها اهداف خود را بطور کامل مورد اصابت قرار ندادند و بنابرخی اخبار ، یکی از آنها توسط سامانه های پدافندی حاضر در صحنه رهگیری شده است ، ضمن اینکه بخش هایی از مخزن سوخت موشک قیام نیز در موقعیتی نزدیک اربیل در شمال عراق مورد شناسایی قرار گرفت . اکنون چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ در حالی که بطور همزمان ارتش آمریکا در حال ارزیابی خسارات وارده است ، همچنان این سئوال نزد تحلیگران نظامی موجود است کهپاسخ متقابل به حملات موشکی ایران به چه صورتی خواهد بود ؟ دکتر آنیس وانگلند درپاسخ به این ابهام ، دکتر آنیس وانگلند ، دبیر ارشد دانشگاه کرانفیلد در خصوص حمله موشکی ایران ، چنین تحلیل می کند که سئوال یا مساله اصلی قانونی بودن این حمله نیست ، چون این مورد جنبه سیاسی این رویداد را پوشش میدهد ، اما تحلیل ها روی این مساله می بایست روی این سئوال متمرکز شود که آیا اقدام تلافی جویانه ایران ، متناسب با اقدام ایالات متحده در ترور فرمانده ارشد ایرانی بوده است یا خیر ؟ وی دراین زمینه توضیح میدهد که بسیاری از مردم در جامعه امروز ایران ، بایک دوگانگی سخت مواجه شده اند ، از یکسو خشم بسیاری از دخالت ایالات متحده در امور داخلی و همچنین ترور فرمانده ارشد خود احساس می کنند و از سویی دیگر نگران پیامدهای یک جنگ عمیق هستند . ون انگلند براین اعتقاد قرار دارد که پاسخ مقدماتی ایران ، درواقع زیرپا گذاشتن خط فرضی میان یک واکنش مناسب و عمل تشدید کننده درگیری مستقیم است . در آن سوی خط درگیری ، دونالد ترامپ در اولین واکنش توییتری خود ، از عبارت " همه چیز خوب است "استفاده نمود و مدعی است که ارتش این کشور هیچ تلفات انسانی را متحمل نشده است و بر قدرتمند بودن ارتش آمریکا تاکید نمود . اما ون انگلند در ادامه تحلیل خود معتقد است که این سئوال همچنان ذهن ناظران منطقه ای را بخود مشغول نموده که آیا پاسخی از سوی گروه های نیابتی ایران که دولت این کشور ، کنترل کمتری بر آنها دارد ، صورت خواهد گرفت یا خیر ،ولی منطق حکم می کند که این احتمال می بایست واقعی در نظر گرفته شود . وی عقیده دارد که حمله موشکی ایران ،پایان ماجرا نیست ، چرا که ایران بطور علنی اعلام نموده که برای خروج نظامیان آمریکایی از منطقه در ماهها و سالهای آینده مشغول برنامه ریزی است . پی نوشت : 1- انتخاب تیتر از مترجم 2- منبع 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . برگردان به پارسی ، اختصاصی برای بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ( MILITARY.IR) تلخیص و ترجمه : MR9
-
2 پسندیده شدهثمره نهایی شکوفه هندی رسیدن تجاس به قابلیت کامل عملیاتی (FOC) پس از 40 سال توسعه شرکت هوا-فضای هندوستان (HAL) و وزارت دفاع این کشور ، نزدیک به 40 سال پس از مطرح شده ایده اولیه جت رزمی LCA در اوایل دهه هشتاد میلادی ، سرانجام در بیستم فوریه 2019 ، موفق شد تا تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری هند را برای جنگنده تک سرنشینه و تک موتوره تجاس را دریافت کند و این بدان معناست که اینک ، تجاس قابلیت کامل عملیاتی را برای ورود بخدمت رزمی ، بدست آورده است . با توجه به این امر ، برنامه تجاس به یکی از طولانی ترین برنامه های در حوزه توسعه پبکربندی های نظامی برای یک نیروی هوایی در میان کشورهای جهان ، قبل از ورود بخدمت کامل رزمی تبدیل گردید . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، تاییده سازمان هواپیمایی کشوری هند برای تجاس ، بطور طبیعی ، نشان دهنده این است که این جنگنده بومی ، توسط خلبانان این کشور تستهای مختلف پروازی را پشت سر گذاشته و اینک آماده است تا در قالب اسکادرانهای عملیاتی ، سازمان رزم نیروی هوایی هند را تقویت نماید . بدین ترتیب ، ، طبق اخبار منتشرشده ، HAL قصد دارد تا حداقل 4 فروند جت تک سرنشینه / تک موتوره تا مارس 2019 را به نیروی هوایی هند تحویل دهد و این روند تا تشکیل یک اسکادران کامل ( 16 فروند ) ادامه پیدا خواهد نمود. علیرغم اینکه تجاس در ردیف پیکربندی هوایی نسل چهارم بومی قابل طبقه بندی است ، اما در واقع ، یک مکمل سبک بسیار پیشرفته برای جنگنده های میگ-29 و سوخو-30 روسی که سالها پس از شروع برنامه جت بومی در هند ، سفارش داده شد ، بشمار می آید ، مضاف براینکه بخش مهمی از زیرسامانه های اصلی تجاس ، غیر بومی بوده و این نیز ناشی از محدودیتهای شرکتهای هوایی هندی برای توسعه فناوری پیشرفته به نظر می رسد . قلب تپنده این جت بومی ، یک دستگاه پیشرانه F404 محصول شرکت جنرال الکتریک است که برای اولین بار ، در حدود 40 سال پیش (1978) به دنیای پیشرانه های هوایی معرفی شد ودر مقایسه با پیشرانه F-110 جنگنده اف-16 و یا پیشرانه AL-31 جت سوخو ،توان کمتری را تولید می کند ، ضمن اینکه ،تراست تولید شده توسط آن در کمال شگفتی ، چیزی کمتر از 40 درصد پیشرانه R-29 روسی است که از دهه هفتاد میلادی ، بر روی پیکربندهای هوایی نسل سوم هندی در خدمت رزمی قرار دارد . از سویی دیگر ، تجاس به یک رادار چند حالته محصول شرکت اسراییلی التا EL/M-2032 مجهز شده که میتواند با پاد جنگ الکترونیک محصول همین شرکت (EL/L-8222) بصورت یکپارچه ، بکار گرفته شود . در حوزه تسلیحات محمول ، تجاس بطور کامل به مهمات روسی R-77 مسلح خواهد شد نیروی هوایی هند سابقه قابل توجه در استفاده از این موشک در اختیار دارد. علیرغم امیدواری های بسیار زیاد محافل نظامی هندی در ادامه حیات پروژه تجاس ، این برنامه همچنان بامشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن است ، ضمن اینکه نیروی هوایی هند درصدد است تا نسخه بروزرسانی شده و بسیار پیشرفته اف-16 ( F-21) را نیز بدلیل مشابهت وزن و ماموریتهای محوله به آن ، بخدمت بگیرد. این مشکلات در حال شکل فزاینده ای بخود گرفته که پیکربندی اف-16 نزدیک به 40 سال است که بصورت کاملا عملیاتی در خدمت ارتشهای مختلفی قرار گرفته و حتی زمزمه هایی مبنی بر خارج کردن گونه های از آن به گوش میرسد ، در حالی که تجاس همچنان در مراحل تست و ارزیابی قرار دارد و این در نوع خود ، یک رکورد محسوب می شود . در مقایسه ، نیروی هوایی پاکستان ، از سال 2007 ، جت رزمی JF-17 را وارد سازمان رزم خود نمود که یک جنگنده نیمه بومی با وزن مشابه محسوب میشود و به شکل موثری ، در همان نقش مد نظر هندی ها ، مشغول خدمت است . به همین دلیل ، برنامه تجاس ، ازیک برنامه فناور محور ، به یک برنامه برای اثبات برتری هند تبدیل شده و درصورت عدم موفقیت ، مایه شرمساری شدیدی برای این کشور خواهد بود . با توجه به این مساله ، این پرسش که آیا برنامه تجاس در خط تولید انبوه قرار خواهد گفت یا اینکه گونه های مشتق شده از آن (شامل Tejas Mk 2 و STOBAR ) نیز به این مرحله نزدیک می شوند یا خیر ، باید به انتظار نشست و مشاهده نمود . پی نوشت : 1- بن پایه 2- به ثواب نزدیکتر هست که سرنوشت یک برنامه ساخت جت بومی نسل چهار ، با وجود کمکهای خارجی با چندین برنامه های موازی موجود در کشور بدون کمک خارجی و تبدیل شدن یک برنامه فناور محور که می بایست تقویت کننده نیروی هوایی یک کشور باشد به یک برنامه با هدف رقابت تبلیغاتی ، مورد بررسی بیشتر قرار گیرد . 3- در این میان شاید نیروی هوایی پاکستان ، هوشمندانه ترین مسیر را برای تقویت توان رزم خود انتخاب نموده و با پیگیری دیپلماسی فعال دفاعی ، ضمن بهره گیری از کمکهای مالی سعودی ، در کنار کمکهای فنی چینی ها ، عملا یک گام جلوتر از نیروی هوایی هند در بومی سازی توان هوایی قرار دارد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهویدئویی در نیویورک تایمز دیدم که در اون گفته می شه 30 ثانیه قبل از اصابت به دلایل نامعلوم دیگه سیگنالی از هواپیما ارسال نمی شده و پس از طی 10 مایل از زمان ارسال آخرین سیگنال سقوط می کنه (مجموعا هفت دقیقه از شروع پرواز)
-
1 پسندیده شدهتو ایران چنین بیانیه ها یا تحقیقاتی به این صورت هست که نتیجه ی مورد نظر رو داریم بعد باید با توجه به اون سناریوی مورد نیاز رو طراحی کنیم
-
1 پسندیده شده182 خب به نظرم وقتشه چند خطی درباره مرحوم سلیمانی بنویسم . اول از همه باید بدونید که لازمه شخصیت سردار از کارنامه ی ایشون تفکیک بشه . مرحوم سلیمانی به دلیل صفات خاصی مثه تواضع و مردم داری و مهربانی به لحاظ شخصیتی ویژه بود . توی تمام نیروهای مسلح سالها قبل از مشهور شدن هم به خوش اخلاقی شهره بود ایشون . بسیار ساده زیست بود و به لحاظ سیاسی با تمام احزاب داخل ایران ارتباط داشت . همه ایشون رو به عنوان یک سرباز مخلص میدیدن و برای حل اختلافات روی ایشون حساب میکردن . ( در سه حوزه ی قدرت - رهبری ، هاشمی، خاتمی ) ایشون جزو معدود کسانی بود که معتمد و محبوب هر سه حوزه و افراد وابسته بود . چیزی که خیلی ها نمیدانند این است که ایشون پیشنهاد شخص خاتمی در دوره ی اصلاحات بود برای جانشینی وحیدی به خاطر رابطه ی بسیار خوبی که با اصلاح طلبان داشت . فی الواقع یکی از مهم ترین کانال های ارتباطی اصلاح طلبان با مقامات عالی نظام که حتی در اوج جریانات 88 هم بسته نشد ایشون بود . به لحاظ معنوی هم که نحوه ی شهادت و یادداشت قبل از شهادتش نشون میداد که اهل سیرو سلوک الی الله بوده است . اون یادداشت قبل از شهادت که درخواست مقام توحید ذاتی و فناء فی الله رو از پروردگار کرده بود بنده رو به یاد مرحوم دستغیب انداخت . مرحوم علامه طهرانی تعریف میکرد که " مرحوم دستغیب پیوسته به نزد عارف بالله مرحوم انصاری همدانی رفت وآمد میکرد ودرخواست وصول به نهایت توحید و فنا را داشت و جناب انصاری به من میگفت که این آقای دستغیب برای رسیدن به فنا باید شهید شود " ( نقل به مضمون ) . به لحاظ کاریزما و نفوذ بر نیروهای تحت امرش که هم بی نظیر بود در این جهت . نتیجه ی این کاریزما از سمت خودش و البته تبلیغات رسمی نظام برای ایشون نهایتا محبوبیتی " فراتر از محبوبیت یک فرمانده نظامی " برای ایشون ایجاد کرده بود که صد البته تا لحظه ی آخر ایشون نه فریفته ی این محبوبیت شد و نه فریفته ی دیگر جلوات دنیا .( رحمة الله علیه رحمة واسعة ) اما در مورد کارنامه عملیاتی ایشون چند نکته قابل توجه است : نیروی قدس از ابتدای تشکیل ، به نوعی بازوی " نهضتی " سپاه بنا بود باشد . در عرف کسانی که کار امنیتی میکنند در ایران " نهضتی " به کسانی که گفته میشود که با گروه های اسلام گرای دیگر در منطقه ارتباط داشتند و کار میکردند . مرحوم سلیمانی وجهه شیعی این نیرو رو بسیار تقویت کرد و تا حدود زیادی از کار نهضتی فاصله گرفت . راهبرد ایشون ایجاد و تقویت گروه های شیعی به جای سرمایه گذاری بر روی گروههای جهادی و نهضتی سنی بود . کارهای نهضتی البته هنوز با قوت سابق در ارگان های دیگر دنبال میشود . دکترین نیروی قدس در زمان سردار وحیدی ، اطلاعاتی و امنیتی بود و انصافا هم که بسیار در این زمینه عالی عمل می شد . نمونه اش پرونده ی انفجار ... که هنوز که هنوز است هیچ مدرکی بر علیه ما به دست نیامده و رژیم مادر به خطا تا الان دوتا قاضی رو که میخواستن بی گناهی ما رو اعلام کنن کشته ...( البته مدرکی وجود نداره چون ما انجامش ندادیم . ) اما مرحوم سلیمانی تفکر نیرو زمینی داشت و فی الواقع نیروی قدس رو به شاخه عملیات خارجی نزسا تبدیل کرد . شاهد این مطلب توسعه ی مبتنی بر عملیات زمینی در خود نیرو و نوع عملیات و کارهای انجام شده درسالهای اخیر هست . به لحاظ مدیریت و فرماندهی در دوره ی ایشون تفکر " زیاد انجام شدن کار " تاحدودی جایگزین تفکر " تمیز انجام شدن کار " که دوره ی وحیدی حاکم بود شد . ایشون جزو معدود فرماندهانی که بود که در عمل قائل به جوانگرایی بود و بسیار به جوانان میدان میداد . نمونه ی این مطلب در هیچ جای دیگه ای از نیروهای مسلح دیده نمیشه . نکته ی آخر اینکه بنا بر شنیده ها سردار وحیدی به شدت به کار سیستماتیک اعتقاد داشت و بسیاری از معاونین ایشون اختیاراتی در حد خود فرماندهی در حوزه های معاونت تحت امرشون داشتند اما مرحوم سلیمانی کار رو حتی الامکان خودش مدیریت میکرد . نمونه بارزش اینکه بسیاری از جاهایی که باید یکی از زیر رده های معاونینش حضور پیدا میکرد شخصا میرفت و بر عملیات نظارت میکرد و یا طرح عملیات میریخت . حشره الله مع علی ابن ابیطالب و الحقنا بهم . آمین رب العالمین
-
1 پسندیده شده1940 - ساقط شدن هواگرد ju-52 فنلاندی توسط بمب افکن روسی db-3 ( جنگ زمستانی فنلاند- روسیه ) 1940 - ساقط شدن هواگرد dc-2 چینی توسط جنگنده های ژاپنی ( نوع جنگنده شناخته نشده ) 1942 - ساقط شدن هواگرد dc-3 توسط جنگنده های ژاپنی ( جنگنده های زیرو A6-M 1943- ساقط شدن هواگرد dc-3 توسط بمب افکن ju-88 لوفت وافه 1954- ساقط شدن هواگرد dc-4 توسط جنگنده های لاوچکین - 11 نیروی هوایی چین 1955- ساقط شدن هواگرد لاکهید ال-149 خطوط هوایی اسراییل توط جنگند های میگ-15 نیروی هوایی بلغارستان 1962 - ساقط شدن هواگرد ( مشخص نشده ) خطوط هوایی داخلی شوروی توسط دفاع هوایی شوروی ( نزدیک خاباروفسک ) 1973 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 737 توسط جنگنده های اف-4 نیروی هوایی اسراییل 1978- ساقط شدن هواگرد بویینگ 707کره جنوبی توسط جنگنده سوخو-15 نیروی هوایی شوروی 1979- ساقط شدن هواگرد ویکرز وایکانت توسط دو تیر موشک استرلا (سام 7) - رودزیا 1980- ساقط شدن هواگرد dc-9 توسط نیروی هوایی ایتالیا ( به گمان تروریستی بودن / بمب گذاری تروریستی ) 1980- ساقط شدن هواگرد yak-40 توسط جنگنده های j-6 نیروی هوایی زیمباوه 1983- ساقط شدن هواگرد بویینگ 747کره جنوبی توسط جنگنده سوخو-15 نیروی هوایی شوروی 1985- ساقط شدن هواگرد دورنیر do-228 توسط شبه نظامیان صحرای غربی 1985- ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 توسط موشک زمین به هوا ( عامل این حادثه پیدا نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 توسط موشک زمین به هوا( عامل این حادثه پیدا نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد لاکهید ال-100 ( نمونه غیر نظامی هرکولس ) ( نوع موشک در جریان جنگ داخلی آنگولا مشخص نشد ) 1987- ساقط شدن هواگرد شورت اسکای ون ( نوع موشک در جریان جنگ داخلی موزامبیک مشخص نشد ) 1988- ساقط شدن هواگرد ایرباس آ-600 سری 600 آر خطوط هوایی ایران ، توسط نیروی دریایی ایالات متحده ( موشک استاندارد ) 1992- ساقط شدن هواگرد یاک-40 توسط سوخو-25 های نیروی هوایی آذربایجان 1993- ساقط شدن هواگرد توپولف -134 ( نوع موشک مشخص نشد - ساقط شده در سوخومی ) 1993- ساقط شدن هواگردتوپولف-154 ( اطلاعات کاملی پیدا نشد ) 1994- ساقط شدن هواگرد فالکون-50 ( جنگ داخلی رواندا / نوع موشک مشخص نشد ) 1998- ساقط شدن هواگرد an-24 rv ( بنگلادش / نوع موشک مشخص نشد ولی توسط سامانه های دوش پرتاب ) 2001- ساقط شدن هواگرد سسنا 185 توسط هواگردهای A-37B نیروی هوایی پرو 2001- ساقط شدن هواگرد توپولف-154 توسط سامانه اس-200 ارتش اوکراین 2003- ساقط شدن هواگرد کارگو A300-200F توسط موشکهای دوش پرتاب ( فرودگاه بغداد ) 2007 - ساقط شدن هواگرد آنتونوف-26 (فرودگاه بغداد / به روایتی ، توسط عناصر داعش ) 2007- ساقط شدن هواگرد ایلوشین-76 (فرودگاه موگادیشو ) / ( عامل و موشک مشخص نشد ) 2014 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی ( عامل شلیک روسیه / اوکراین محتمل دانسته شد ) 2020 - ساقط شدن هواگرد بویینگ 737 خطوط هوایی اوکراین ( عامل شلیک شبکه دفاع هوایی نیروهای مسلح ایران / تا روز ترجمه این متن ( 21 دی 1398 ، سامانه تور ام-یک ) ================================================================================================================= صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهبچه ها اگر شهر سقوط کرد آن را دوباره فتح می کنیم مواظب باشید ایمانتان سقوط نکند. شهید محمد جهان آرا