برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 20 مرداد 1399 در همه مناطق
-
3 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم مقدمه : ایا قایق های موشک انداز مناسب جنگهای مدرن امروزی هستند ؟ قایقهای موشک انداز در نیمه دوم قرن بیستم به واسطه موفقیتهای عظیم خود در جنگ مصر و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و جنگ هند و پاکستان از سال ۱۹۷۱ به شهرت رسید. در اینجا به اثبات رسید که یک قایق ۲۰۰ تنی کوچک مجهز به موشکهای کروز میتواند به کشتیهای جنگی بزرگتر و اهداف زمینی خسارت وارد کند. بعد از آن، سیر تحول و پیشرفت قایق های موشک اندازآغاز شد و همه کشورها در سراسر دنیا تلاش کردند که در تکنولوژی ساخت ان یکه تاز شوند سلاحی که کوچک، اما بسیار قدرتمند بود این یک سناریوی واقعی دیوید در برابر سناریوی (داوود)با بودجههای کوچکتر بود که با ساخت دهها قایق از این قایقها به منظور بدست آوردن برتری بر دشمنان خود با بودجههای بزرگتر و کشتی های جنگی بزرگتر تلاش میکرد. قایقهای موشک انداز حتی برای نیروهای نظامی قدرتمند نیز محبوب بودند وبخشی از سازمان رزم انها بودند، زیرا آنها را به عنوان وسیلهای برای افزایش تعداد ناوگان خود بدون اینکه برای قدرت هجومی بیشتر بر روی کشتی های بزرگتر خرج کنند، در نظر گرفتند. اتحاد جماهیر شوروی، که پیشرو وکامل کننده قایق های موشک انداز بود، آنها را در سراسر جهان به فروش رساند و در نتیجه بسیاری از کشورها قایق های موشک انداز خود را توسعه دادند و جنگ در سطح دریا شکل دیگری پیدا کرد قایق های موشک انداز دقیقا چه هستند ؟ تعریف خاصی برای قایق موشک انداز وجود ندارد و شباهت زیادی به کوروت دارد اما به طور کلی یک کشتی کمتر از ۱۰۰۰ تن وزن و با داشتن سرعت بالا ، و مجهز به ۴ تا ۱۶ موشک کروز برای حمله به اهداف سطح دریا و خشکی باشد معمولا ً این قایقها کمتر از ۹۰ متر طول دارند ، دارای یک توپ اصلی کالیبر متوسط و یک توپ کالیبر کوچکتر به عنوان سلاح ثانویه که تکمیل کننده تسلیحات اصلی انها برای موشکهای کروز می باشند . آنها الکترونیک پیچیده ندارند و رادار جستجوگر اهداف و رادار هدایت کننده موشک ها یکی میباشد. قایقهای موشکی میتوانند به عنوان یک شکارچی در نظر گرفته شوند انها می توانند بجنگند و بدون اسیبب دیدن بازگردند و در عین کوچک بودن کشتی های با وزن ده برابر خود را غرق کنند اما بیاید به ان روی سکه نگاهی بیاندازیم: قایق های موشکی به خاطر ضعف در دفاع هوایی در صورت استفاده نکردن از یک تاکتیک مناسب به سرعت شکار میشوند و میدان نبرد به سرعت تبدیل به یک کشتار گاه می شود نقش اصلی قایق های موشک انداز کوچک : نقش اصلی قایق های موشک انداز کوچک ای است که به عنوان یک سکوی کوچک پرتاب موشک های کروز باشند و همچنین انها طوری طراحی می شوند که قیمت زیادی نداشته باشند در نتیجه انها معمولا به سنسور ها یا سیستم های دفاعی پیشرفته مجهز نیستند. بزرگترین امتیاز این قایق ها اندازه کوچک انها و سرعت زیاد انهاست که به انها اجازه می دهد به سرعت به محل درگیری برسند ، موشک های خود را شلیک کنند و قبل شناخته شدن در رادار دشمن از منطقه درگیری بگریزند در عصری که امریکا به سرعت ناو های هواپیمابر خود را گسترش میداد اتخاد جماهیر شوروی صدها عدد قایق موشک انداز ساخت و انها را در دسته هایی سازماندهی میکرد و وظیفه دفاع ساحلی را به انها محول کرده بود به این صورت که در یک لحضه صدها موشک کروز به سمت دشمن متخاصم شلیک میکردند.چنان خجم اتشی با توجه به پیشرو بودن فن اوری موشک کروز ان زمان شوروی هر نیروی مهاجمی را میتوانست نابود کند امروزه نیروهای دریایی قایق های موشک انداز را به عنوان تکمیل کننده قدرت اتش کشتی های بزرگتر میدانند و با ظهور موشک های کروز، قایق هایی که در ابتدا برای اتش به هدف در فاصله ۵۰ کیلومتری طراحی شده بودند در صورت تجهیز به موشک مناسب قابلیت حمله به اهداف در فاصله ۲۵۰۰ کیلومتری میباشند مزایا: ۱-سهولت عملیات هر نیروی دریایی میتواند انها را پشتیبانی و راه اندازی کند و با یک نیروی با اموزش متوسط در یک کرانه ساحلی اسیب های قابل توجهی را در صورتی که به موشک مناسب مجهز شده باشند وارد کند و با نسل جدید موشکهای شلیک کن و فراموش کن این کار ساده تر نیز می شود همچنین به خاطر اندازه کوچک این قایق های موشک انداز به سرعت می توانند بین بنادر و جزایر کوچک پهلو گیری و جابحا شوند ۲-افزایش قدرت اتش یک ناوچه گران قیمت مجهز به ۸ موشک کروز را در نظر بگیرید که در نقش دفاع ساحلی عمل میکند با افزودن ۴ قایق موشک انداز که هرکدام مجهز به هشت موشک کروز باشند تحت لوای یک رادار پشتیبانی (ناوچه یا رادار ساحلی ) شما قدرت اتش ۴ ناوچه اضافه را خواهید داشت بدون این که هزینه زیادی کرده باشید ۳- مقرون به صرفه بودن چینیها با هزینه ساخت یک ناوشکن مدرن که ۱۶ موشک کروز حمل کند می توانند ۲۵ عدد قایق موشک انداز که هر کدام مجهز به ۸ موشک کروز باشند بسازد که در مجموع ۲۰۰ موشک کروز در اختیار شما قرار می دهند. قایق موشک انداز واقعا سکوهای مناسبی برای موشک کروز می باشد که به راحتی می توان انها را پشتیبانی و مدیریت کرد ۴-اندازه کوچک و سرعت بالا یک اندازه کوچک به قایق موشک انداز اجازه می دهد که در صفحه رادار دشمن در میان انبوه قایق های ماهیگیری گم شود و با محیط ترکیب شود و همچنین به خاطر اندازه کوچک به سادگی در محیط های کم عمق و جزایر که کشتی های بزرگ قدرت مانور کمتری داند به سادگی تحرک بالایی داشته باشد در عصر حاضرممکن است ما کشتی های بزرگ را به خاطر رادار های قدرتمند و موشکهای مافوق صوت سرعت پایین کشتی را امر مهمی تلقی نکنیم اما سرعت بالا به قایق های موشک انداز اجازه می دهد که به سرعت از محل درگیری بگریزند و با سرعت 40/45 نات از برابر اژدر یا زیر دریایی بگریزد به شرطی که هشدار به موقع دریافت کند به هر حال این مانور سریع باعث می شود که به عنوان یک هدف توسط کشتی های جنگی شناخته شده وتوسط موشک های ضد کشتی هدف قرار گیرند و سرعت بالا یک شمشیر دولبه است ۵-ریسک و قابلیت توسعه اگرچه هیچ ارتشی این را به طور رسمی بیان نکرده اما به صورت کلی قایق های موشک انداز به عنوان یک پلتفرم که قابلیت توسعه و تغییر دارند،قیمت کمی دارند،نفرات کمی حمل میکنند شناخته شده اند و همچنین ماموریت های محوله به این قایقها عموما دارای حداقل یا عدم حفاظت هستند و همین امر به فرماندهان اجازه می دهد ماموریتهایی که ریسک از دست دادن قایق یا کشتی جنگی گران قیمت در انها وجود دارد را به این قایقها محول کنند محدودیتها ۱-اسیب پذیری در مقابل زیردریایی ها معمولا همه قایق های موشک انداز فاقد نیروی دفاعی در برابر زیر دریایی هستند و در برابر یک حمله از زیر اب بسیار اسیب پذیر هستند و یک زیر دریایی به سادگی قایق زیر هزار تن تنها با چند اژدر را از بین میبرد از این رو قایق های موشک انداز همیشه به یک اسکورت که توانایی دفاع در مقابل زیر دریایی که شامل ناوشکن ،زیر دریایی یا یک هلیکوپتر مجهز به سونار و تسلیحات ضد زیر دریایی نیاز مندند ۲-حداقل یا فاقد دفاع هوایی جنگنده های مجهز به موشک ضد کشتی یا حتی هواپیماهای ساده مجهز به موشک سطح به زمین کابوس هر کاپیتان قایق موشک انداز خواهد بود در هر حال بعضی از این قایق ها مجهز به توپ ضد هوایی و موشک های دوش پرتاب ضد هوایی هستند که پدافند متوسط در برابر هواپیمای متخاصم هستند.با این حال قایق های جدیدتر دارای دفاع بهتری برای نجات در برابر یک حمله از طرف دشمن هستند و شانس نجات بیشتری دارند ۳-برد کم از انجا که قایق های موشکی برای عملیات در اب های ساحلی طراحی شده اند و اکثر انها بدلیل محدودیت حمل سوخت نمی تواندد بیش از چند صد کیلومتر از پایگاه مادر خود دور شوند و این یکی از عوامل اصلی در طراحی قایق های موشک انداز بزرگتر در دسته ۷۰۰-۱۰۰۰ تن می باشد و به این قایق های بزرگتر اجازه می دهد در آبهای نیمه عمیق و با فاصله بیشتری از پایگاه مادر به عملیات بپردازند ۴-قدرت راداری کم یک قایق موشک انداز ممکن است موشک ضد کشتی با برد ۲۰۰ کیلومتر حمل کند و دارای رادار جستجوی هدفی با برد ۱۰۰ کیلومتر باشد در این صورت پتانسیل موشک برای برد بیشتر هدر میرود ،راه حل این مشکل استفاده از یک هلیکوپتر با رادار قویتر یا هواپیما گشتی یا پهپاد می باشد. اما برای حمله به اهداف زمینی با توجه به مختصات ثابت و از قبل تعیین شده انها مشکلی نخواهد بود. سناریوی حمله: ۱-یک بحران بزرگ در یک کشور خاورمیانه ای بوجود می اید و روسیه تصمیم میگیرد با یک کاروان از قایق های کلاس buyan-m خود به تاسیسات ان کشور حمله کند این قایق ها می تواندد با ۸ عدد از موشک های سری کالیبر با برد ۲۵۰۰ کیلومترو دقت مناسب اهداف فوق را مورد حمله قرار دهند در حالی که هنوز اب های سرزمینی خود را ترک نکرده اند ۲- دشمن شما کشوری همسایه است که خط ساحلی آن نزدیکی شما است . شما ناوگانی از قایقهای موشکانداز را با ماموریت هدف قرار دادن سیلوهای موشکی و بندرگاه هایی که محل پهلوگیری کشتی های دشمن هست میفرستید. کارخانههای ساحلی ، پالایشگاهها و سکوهای نفتی ساحلی در یک حمله موشکی هماهنگ هدف قرار گرفتهاند . چنین حملهای معمولا ً همراه با نیروی هوایی و اسکورت زیردریایی برای محافظت ، هدفگیری و تاثیر بیشتر همراه است. سناریوی دفاع : ۱-چین در یک بنبست دریایی در دریای جنوب چین با نیروی دریایی ایالاتمتحده قرار دارد . نناوهای هواپیمابر آمریکایی به همراه نبرد گروهی متشکل از دوازده ناوشکن، به تایوان نزدیک میشوند . چین تصمیم میگیرد که این پیشروی را متوقف کند ، اما قدرت برتری هوایی ایالاتمتحده بسیار قدرتمند است و آنها نمیتوانند ریسک از دست دادن ناوگان هوایی خود را بکنند. ناوگانی متشکل از ۲۴ قایق موشک انداز تایپ۲۲ در یک ماموریت با سرعت بالا و با ۴ ناوچه تایپA ۵۴ و۲ عدد ناوشکن تایپC ۵۲ به عنوان اسکورت ارسال میشود . این ناوگان ۲۴*۸=۱۹۲ موشک کروز را به کشتیهای جنگی آمریکا شلیک کند و برگردد . با این حال ، اگر چین زیردریاییهای خود و هواپیما جنگنده خود را به عنوان اسکورت ناوگان دریایی نداشته باشند ، قایقهای موشکی توسط زیردریاییهای دشمن نابود خواهند شد . چنین ماموریتهایی معمولا ً به یک سفر یک طرفه ختم میشوند . این یک سناریوی حمله معمولی است که نیروی دریایی امریکا از زمان جنگ سرد در حال آماده شدن برای آن است . ۲- شما کشوری هستید که صدها جزیره به عنوان بخشی از قلمرو خود دارید . یک دشمن متخاصم نیز وجود دارد که بر روی جزایر شما ادعای مالکیت میکند و سعی در تصرف آنها دارد . اگر آنها تلاش کنند یک ناوگان دریایی را که شامل کشتیهای جنگی ، کشتی و قایق های نیروبر برای تصرف جزایر شما بفرستند ، قایقهای موشکی شما در میان جزایر پراکنده میشوند و میتوانند یک حمله غافلگیرانه و هماهنگ به نیروهای آبیخاکی دشمن انجام دهند . این منجر به تلفات عظیمی خواهد شد و دشمن متخاصم سعی نخواهد کرد که دوباره ماجراجویی داشته باشد . با این حال این طرح تنها در صورتی موفق خواهد بود که برتری هوایی در منطقه داشته باشید . در غیر این صورت ، ناوگان قایق موشک انداز شما به هدفی اسان برای نیروی هوایی دشمن خواهد بود نگاهی به کوروت های بزرگتر: قایقهای موشکی کوچک و مجهز به سلاحهای سنگین در نیمه دوم قرن بیستم و پایان جنگ سرد و افزایش تهدیدات نامتقارن در دریاهای دور منجر به تغییر سیاست و توجه به قایقهای کوچک موشکی شدند . کشورهایی که قایقهای کوچک و بسیار مسلح داشتند ، اکنون قایقهای موشکی بزرگتر را با سلاحهای مشابه ترجیح میدادند ، که دارای دامنه عملیاتی طولانیتر و قابلیتهای عملیات در ابهای عمیق تر دریاها را ترجیح میدهند . این امر ظهور قایقهای موشکی در رده ۸۰۰ - ۱۵۰۰ تنی را با تجهیزات الکترونیکی و و دفاعی بهتر مشاهده کرد . کلمه " قایق موشک انداز " برای کشتیهای جنگی بزرگ مناسب نیست و عموما ً به عنوان کوروت( corvettes) موشک انداز یاد میشوند . این کشتیها در حال حاضر به همراه قایقهای کوچک موشک انداز به خدمت میپردازند چرا که بسیاری از کشورها دفاع را در ابهای عمیق تر ابی و دریا ها را به جای دفاع در ابهای سبز ساحلی ترجیح می دهند کشورهایی مانند چین , هند و روسیه کوروت های موشک اندازبزرگتری را همراه با ناوگان قایقهای موشک انداز کوچکتر خود به کار میبرند . بگذارید چین را به عنوان مثال در نظر بگیریم . آنها از کوروت تایپ ۵۶ با وزن ۱۵۰۰تن استفاده میکنند که برای انجام وظایف برد طولانیتر همراه با قایق موشک انداز تایپ۲۲ استفاده میشود که برای نقشهای دفاعی برد کوتاه طراحی شدهاست . روسیه با قایق های موشک انداز buyan - M با تناژ ۸۰۰ تن را همراه با کوروت های +۲۰۰۰ تن به عملیات می فرستد. هند کوروت کلاس Kora را با تناژ ۱۲۰۰ تن همراه با قایق های موشک انداز کلاس veer با تناژ ۴۵۰ تن در عملیاتهای دریایی همراهی میکند این مهم نشان میدهد که با وجود اینکه ممکن است کشورها به سمت کشتیهای بزرگتر حرکت کنند , اما کوروت های موشک انداز کوچک به همان اندازه مهم هستند و بخشی از استراتژیهای نیروی دریایی آنها باقی مانده است . چکیده : واژه " قایق های موشک انداز " ممکن است در حال مرگ باشد ، اما خود قایق موشک آینده درخشانی دارد .بسیاری از کشورها در سراسر جهان به دنبال طرحهای قدرتمند و مدرن هستند و آنها را به جای قایقهای موشک انداز به عنوان " corvettes " می نامند. این کوروت ها دارای قدرت آتش فراوانی نسبت به اندازه خود هستند و مقرون به صرفه هستند .استفاده از کوروت های موشک انداز در سراسر جهان شاهد روندی رو به بالا است و انتظار میرود که در آینده افزایش یابد . با ظهور موشکهای کوچکتر ، برد بیشتر و قدرت تخریب بیشتر باعث میشود نیاز به کوروتهای موشک اندازبیشتر شود و نیروهای دریایی بیشتری خواستار آن می شوند.این کوروت ها با تناژ بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ تنی در آبهای آزاد به اوج قدرت خود میرسد ، جایی که آنها میتوانند خسارات زیادی علیه دشمنان به بارآورندکوروتهای موشک انداز به آرامی نقش ناوچه های سبک را میگیرد و آنها به زودی یکه تاز میادین نبرد ساحلی و آب های نیمه عمیق خواهند شد منبع : https://defencyclopedia.com/2016/11/17/analysis-are-missile-boats-still-relevant-in-modern-warfare/
-
2 پسندیده شدهباز خوبه یه کیبرد هست ... دم اذان اینو مینویسم... خدایا همه ی بیماران به خصوص بیماران سرطانی و صعب العلاج رو شفا عاجل قرار بده. قیمت داروهاشون خیلی بالاست بازار آزاد وحشتناک..
-
2 پسندیده شدهچیزی در دنیا وجود نداره که نشه در ایران تولیدش کرد، موتور پراید از سانتریفیوژ پیچیده تر نیست. منتهی ما حواسمون نیست که بازار و مصرف کننده است که تولید میکنه! نه کارخونه،... واسه مدیر شرکت داخلی وقتی میتونه سفارش قطعه رو بده به هند و چین و با وجود ارز 20 تومنی با یک سوم قیمت تحویل بگیره! اجباری نداره در داخل تولیدی انجام بشه. وگرنه چیزهای خیلی خیلی ساده تری هستند که باید تولید بشن، مثل همین خودکار رو مداد و جوهر پرینتر و ... امروز با مکافات یه کیبرد ایرانی پیدا کردم. ولی نزدیک به قیمت کیبرد های خارجی، در حالی که میدونیم در ایران از دستمزد کارگر تا پلاستیک و رنگی که تو کیبرد میریزن بسیار بسیار ارزانتر از هرجای دیگه دنیاست. چه ترمالی تو اقتصادمون هست نمیدونم...
-
1 پسندیده شدهhttp://blogs.interlink.gov/blogs/persiangulfwatch/?p=3421 لینک اشتباهه یا از دسترسی خارج شده، امکان لاگین هم وجود نداره ولی این قطعا ضعف امنیتی محسوب میشه و با Brute Force میشه با احتمال زیاد وارد شد.
-
1 پسندیده شدهورود به اینتل لینک نام کاربری و پسورد میخواد که از طریق کد ملی آمریکایی و یا پاسپورت و طی مراحل مختلف تشخیص هویت داده میشه،.. تقریبا همه نظامی های آمریکایی، بسیاری از خبرنگاران و افراد عادی و پیمانکاران خصوصی که به جامعه اطلاعاتی آمریکا وابسته هستن بهش دسترسی دارند.
-
1 پسندیده شدهلینک 1 طرفه هست. از این ور نمیشه وارد شد البته شبکه همون طور که در متن ذکر شده چند سطح داره از حساس ولی غیر طبقه بندی شده تا فوق سری حداکثر اطلاعاتی که میشه متوجه شد همینه
-
1 پسندیده شدهاین یعنی که از داخل شبکه اینتلینک یک نفر لینک داده و از بیرون قابل مشاهده هست که از کجا لینک داده؟ این که خیلی امنیت داغونی محسوب میشه! یعنی یک پست بلاگ با عنوان Persiangulfwatch در قسمت بلاگ این شبکه وجود داره.
-
1 پسندیده شدهبازگشت پچورا بخدمت !!! کارآمدی اس-125 در درگیری های قرن بیست و یکم !!! کیف : همزمان با درگیری های مستمر ارتش اوکراین با گروه های شبه نظامی جدایی طلب در بخش های شرقی این کشور وافزایش تنش با روسیه ، ارتش اوکراین درصدد است تا با جمع آوری و بروزرسانی تمامی دارایی های خود ، توان رزمی موجود را تا حد امکان ارتقاء دهد ، به همین دلیل در حوزه پدافند هوایی ، واحدهای پدافندی ارتش این کشور درصدند تا مجددا" سامانه های میانبرد بازنشست شده اس-125 را بخدمت فعال بازگردانند . این سیستم دفاع هوایی ، به تقریب 60 سال در خدمت فعال قرارداشت و از سال 1961 به ارتش اتحاد شوروی سابق تحویل داده شد و در همان ابتدا ، بعنوان یک سیستم مکمل برای سامانه های برد بلند اس-75 و با هدف درگیری با اهداف متخاصم در ارتفاع کم و متوسط شناخته می شد . نخستین حضور این محصول روسی در عملیات رزمی ، با آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسراییل به ثبت رسید ، جایی که اعتبار حداقل ساقط کردن 5تا9 فروند جنگنده –بمب افکن اف-4 نیروی هوایی اسراییل و متعاقب آن به زیرکشیدن چند فروند جنگنده میراژ اف-یک نیروی هوایی آفریقای جنوبی در کارنامه آن به ثبت رسیده است . علاوه براین ، ناظران بر این باورند که مسئولیت ساقط نمودن حداقل یکفروند بمب افکن سنگین بی-52 در جریان جنگ دوم خلیج فارس ( 1991 ) و چند سال بعد انهدام یکفروند جنگنده اف-117 و همچنین یکفروند جت رزمی اف16 برفراز آسمان یوگسلاوی را می توان به این سامانه روسی نسبت داد . در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم نیز ، شبکه دفاع هوایی سوریه ، مدعی ساقط نمودن حداقل یک فروند پهپاد MQ-1 ( 17 مارس 2015 ) و حداقل 5 تیر موشک کروز ناتو در آوریل 2018 با استفاده از این سیستم دفاع هوایی شده است .با این وصف ، علیرغم سن و قابلیتهای محدود، اس-125 به شکل گسترده ای در روسیه ، کره شمالی واوکراین وارد خدمت گردید و براساس اخبار منتشر شده ، هر سه کشور ، بسته های بروزرسانی شده ای را به منظور ارتقاء سیستم های در حال خدمتی که هم اکنون ارتشهای مصر و ونزوئلا بصورت عملیاتی از آن استفاده می کنند ، ارائه نموده اند . در این میان ، گونه بروزرسانی شده اوکراینی با شناسه S-125.2D ، یکی از جالب توجه ترین نمونه ارتقاء یافته بشمارمی رود که با برد 40 کیلومتری و اضافه شدن مجموعه های اقدامات متقابل الکترونیکی ، عمر افزون تری را به این سیستم قدیمی داده است . اما علیرغم صادراتی بودن این بروزرسانی ، تصور نمیشود که کشوری غیر از اوکراین ، قصد بروز نمودن آتشبارهای خود را داشته باشد . اما در شرایط فعلی و قرار گرفتن شبکه پدافند هوایی اوکراین در وضعیت نامطلوب ، ورود مجدد اس -125 بخدمت می تواند پیشرفت قابل ملاحضه ای را در این حوزه به ارتش اوکراین ارائه نماید ، بدین معنی که بدلیل بومی بودن بروزرسانی این سیستم ، جتهای رزمی مهاجم ،کار بسیار سخت تری را در پیش خواهند داشت .در آنسوی جبهه ، ارتش روسیه که به نوبه خود ، مدتها قبل اس-125 را از رده خدمت خارج نموده ، با طراحی و تولید سامانه های جدیدتری نظیر اس-350 ، بوک- ام 3 و پانسیر اس ام ، ماموریت پدافند هوایی در ارتفاع کم و متوسط را بدانها سپرده است . اما بدلیل محدودیتهای ارتش اوکراین ، شبکه پدافندی این کشور درنظر دارد تا با بازگرداندن سیستم های بروزشده سام-3 بخدمت ، از آنها برای محافظت از مراکز سیاسی- اداری و اماکن نظامی راهبردی استفاده نماید ، گرچه عدم تحرک آنها!! ، نقاط استقرار این سیستم را بشدت محدود می نماید .از آنجایی که ارتش اوکراین بخصوص از زمان فروپاشی اتحاد شوروی ، سیستم دفاع هوایی جدیدی را بخدمت نگرفته ، استخوان بندی ساختار دفاع هوایی این کشور همچنان بر سامانه های S-300PT بجامانده از دهه هشتاد میلادی قرار دارد که در مقایسه با سیستم های جدیدتر از همین مدل ، قابلیتهای محدودی را در اختیار یگان بکارگیرنده قرار می دهد . وضعیت برای اوکراین تاآنجا غیرقابل توصیف است که اخبار موجود نشان می دهد ، این کشور در میانه بحران اقتصادی ، بخشی از سیستم های اس -300 موجود خود را به ایالات متحده ، جایی که گفته میشود از نمونه های اوکراینی به منظور آزمایش و توسعه سامانه های دفاع هوا-فضایی جدیدتر استفاده می گردد ، فروخته است . پی نوشت : 1- بن پایه 2- بروزرسانی تاپیک ، نوزدهم مرداد سال یکهزارو سیصد و نود و نه خورشیدی 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9
-
1 پسندیده شدهسوال فرانس 24 از استاندار بیروت: حزب الله کار بسیار سختی پیش رو داره. از یک طرف مسیحیان صهیونیست لبنانی هستند که با اینکه مناطق شیعه و سنی متعددی هم آسیب دیدند ولی با نمایش مکرون و بازدید از منطقه مسیحی نشین لوکس بیروت که آسیب بیشتری دیده فعلا سوار ماجرا هستند و افکار عمومی جریحه دار شده را گروگان گرفتند تا برنامه های خودشون و البته اربابان شادمان پشت پرشون را اجرا کنند ( جالبه که میشه مطمئن گفت مسببش خودش و همپیمانانشون هستند ولی از استعفای پارلمان گرفته تا فضاسازی و هوچی گری را اینها به دست گرفتند ( عذر میخوام، این واژه را به عنوان ناسزا به کار نمیبرم و معنای لغتنامه ای دقیقا مدنظر هست ولی در تمام این سالها مصداق سلیطه گری دشمنان مقابل مقاومت همیشه زبانزد بوده و در تقریبا تمام قضایا از این صفتشون به خوبی استفاده میکنند خصوصا در فرهنگ شرقی منازعه مقاومت با جریان های مقابلش ) و از طرف دیگه هم غرب که به شدت فضا را مناسب میبینه برای حالا پیش بردن برخی اهداف صهیونیستها از جمله سلاح مقاومت در شکل کلی و همین قسم اقدامات ( بازرسی اماکن به بهانه کشف مواد منفجره و محدود کردن مقاومت به قصد بازرسی ها و تحقیق و ... ) خلاصه علاوه بر شوک ایجاد شده و بسته شدن دست مقاومت در آزادی عملش این مشکلات هم اضافه شده به مشکلات حزب الله که در لبنان هزار رنگ کار سخت و مشکلی همیشه داشته میان هزارن کینه توز و جاسوس و مزدور و حالا با هم پیمانی جمعی جهان به تلاش ترامپ و حوادث اینچنینی کارش سخت تر هم شده. باید براشون دعا کرد و سعی بشه راه هایی برای کمک به حزب الله طراحی بشه. ( در برنامه ریزی و گشایش و ... ) حالا شاید نقش سوریه و فضایی که میتونه برای حزب الله ایجاد کنه به منظور تنفس بیشتر درک میشه. جنوب سوریه و دمشق با تمام خطرات و تهدیدات مستقیم نظامی اسراییل و تکفیریها باز از جهنم مزدوران همیشگی بیروت ( 14 مارس گرفته تا هم پیمانان مسیحی و نفوذیهای حتی شیعش ) لااقل به خاطر وسعتش شاید جای نفس بیشتری داشته باشه. پ ن: جریان پشت پرده که خودش حادثه را رقم زده جالبه خودش هم به وسط صحنه اومده و امروز با تجمع مقابل پارلمان استارت آشوب ها در لبنان که نوک پیکانش سلاح مقاومت هست را هم زد. دیروز برادر حریری در دروغی شاخدار و واضح و بدون هیچ سندی انبار 12 را متعلق به حزب الله دونسته بود و جریان 14 مارس هم با توسل به سفر ماکرون و اینکه مکرون شرط خلع سلاح حزب الله لبنان را گذاشته برای کمک به شدت داره به مقاومت میتازه. اقدامات ایذایی برای شلوغ کردن فضا با استعفای نمایندگان و جریان سنگین رسانه ای و ... هم ادامه داره. بد هم نیست براشون، هم اوضاع را آشفته میکنند چون خودشون خوب میدونند تحقیقات به ثمر برسه بیشترین نقش را هم در فرع حادثه (توقیف و انبار مواد) و هم در اصلش احتمالا(توطئه خرابکاری) دارند و براشون بد تموم میشه و هم با تحریک خارجی و نقش مستقیم ایالات متحده برنامه های اونها ضد مقاومت را با تضمین هایی که دریافت کردند پی میگیرند. برنامه آمریکا و صهیونیستها یک پکیج کامل بوده تا حالا ضد مقاومت. شاید بشه گفت عظیم ترین و شاید در قبل و بعد تاریخ معاصر قویترین برنامه پیش بینی شده.
-
1 پسندیده شدهظاهرا اقای حسین پورفرزانه مدیر عامل سابق شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی(داما) ایران که موسس شرکت خصوصی دفتر طراحی قوای محرکه فرزانگان هم هست کاتالوگ محصولات جدیدشو رو سایت شرکتش گذاشته موتور توربوجت TJ- HP1 موتور رمجت RJ-HP1 محصولات جدیدشون موتورتوربوجتTJ-HP4 موتور پیستونیRC- HP1 موتور پیستونیRC-HP2 https://farzaneganpb.com/products/
-
1 پسندیده شدهبسم ا... برای اینکه انصاف رعایت بشود ... تشریح نشان فداکاری دانشگاه افسری امام علی(ع) منبع : ایسنا و سایت ارتش پی نوشت : هر چند به نظر شخصی هنوز بد سلیقگی در طراحی موج می زند ولی مطالبه گری که باعث شد دوستان به حرف آمده و وضعیت را توضیح بدند و خودشون را موظف به پاسخگویی بدانند ، خودش باعث امیدواری است
-
1 پسندیده شدهوالله حزب الله رو به عنوان بازوی امنیتی ج.ا می خواهند بزنند ... مسئولین ج.ا هم به امید انتخابات آمریکا نشستند ... پس تا انتخابات آمریکا تمامی سناریوها چیده می شه و هر کی رئیس جمهوری آمریکا بشه با خیال راحت این پلن رو ادامه می ده تا به پیروزی برسه و یک افتخار راحت به نام خودش ثبت کنه ... پس غرب با برنامه باید بنا به جبر و حکمت الهی در این فقره پیروز بشه چون تلاش کردند ، برنامه ریختن و اقدام کردند . پشتوانه وضع فعلیشون هم اون وزیر یا سیاستمدارشون هست که باید بابت هر سنت یا یورو داراییش جوابگو باشه ...
-
1 پسندیده شدهبهترین حالت تحلیل اینه که ببینیم از این داستان چه کسایی سود میکنن و چه کسایی متضرر میشن . اولین نکته اینه که اقتصاد لبنان داره نابود میشه ولی دلایلش رو نمیدونم و به نفع کیه این اقتصاد ضعیف؟ جواب : ( اسراییل) چرا اسرائیل ؟ چون میخواد به اون سرزمینی که در برنامه ریزی بلند مدتشون هست برسن . حالا چرا جنگ نه ؟ چون لبنان یک کشور قانونی هست و نمیشه اشغالش کرد . حالا راهکار چیه ؟ جواب : از داخل منفجر بشه و اقتصادش ورشکسته بشه . چجوری به این هدف دست پیدا میکنه ؟ جواب : من نمیدون یعنی اطلاعاتم ناقص و کمه . اما مشخص ترین راه تحمیل هزینه مازاد و بستن گلوگاه های اقتصادیشه و این انفجار هر دو رو در بر میگیره و بعلاوه اینکه بازوی سومی هم داره و اون ضربه به حزب الله و بی اعتبار کردنش در لبنان از طریق بمباران اطلاعاتی مردمه اوونم زمانی که همه تو شک هستن . ( وجود یکی مثل علی تجزیه همیشه کمک میکنه سریع سمت توپخانه دشمن رو پیدا کنیم )
-
1 پسندیده شدهدستیار بازرس: ویادوکسیک و سینتمری در عرض یک هفته! تصادفیه؟ سربازرس فینچ: وقتی به اندازه همه مدتی که من بازپرس بودم توی این شغل باشی، دیگه به تصادف اعتقاد نخواهی داشت. سربازرس فینچ، وی برای انتقام
-
1 پسندیده شدهارتش نیوزیلند و اغاز تست و ارزیابی موتور سیکلت برقی شرکت UBCO نیروهای ارتش دفاعی نیوزیلند NZDF رسما با تحویل تعدادی موتور سیکلت خارج از جاده برقی 2x2 تولید شرکت UBCO ارزیابی گسترده این وسیله را اغاز نمودند.به گفته مقامات این کشور استفاده از این وسیله علاوه بر رفع نیاز های معمول برا پی گشت زنی در محیط غیر شهری این کشور همچنین راهی برای درک و استفاده هر چه بیشتر از فناوری های نوظهور میباشد.البته بخش بزرگی از این ارزیابی برای اهداف غیر نظامی در راستای استفاده از 64 هزار وسیله نقلیه برقی در این کشور میباشد. از مزایا این موتور سیکلت در مقایسه با موتورهای سوخت فسیلی فعالیت انها بدون ایجاد صدا تولید کمترین مقدار گرما نگه داری ساده و غیر قابل اشتعال بودن انها میباشد همچنین سیستم کامپیوتری ان قادر به ارائه طیف متنوعی از داده ها به کاربر میباشد. در هر صورت این شرکت نیوزیلندی با ارائه محصولات شهری خود در بخش نظامی به امید یافتن بازارهای جدیدی میباشد. این محصول شهری فروش مناسبی در بازار جهانی این گونه از وسایل نقلیه خصوصا در امریکا شمالی داشته است این محصول قیمتی در حدود 6-7 هزار دلار دارد از خصوصیات ان زمان شارژ کامل ان به مدت 6 ساعت برای طی مسافتی در حدود 121 کیلومتر میباشد .این وسیله با داشتن 65 کیلوگرم وزن قابلیت پیمایش مسیر با حداکثر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت در جاده میباشد. این هم نمونه تریل با قیمت 9 هزار دلار
-
1 پسندیده شدهالبته همیشه هم اینطور نیست ، ممکن هست نقص فنی و بازنشدن ارابه فرود باشد که این هم صدها مورد در تاریخ هوانوردی رخ داده و چیز تازه ای نیست که موجب تعجب بشود در سوانح هوایی معمولا" چند عامل دست به دست هم میدهد تا یک سانحه رخ بدهد ، از اشتباه خدمه تا نقص فنی پرنده تا جریانات هوایی روی باند ( از جمله پدیده قیچی باد ) و.... که در اینجا یا نقص فنی و باز نشدن ارابه فرود هست یا فراموشی خدمه و یا هر دو با توجه به اینکه علت این حوادث هیچ وقت منتشر نمی شود ، باید همه اینها را باهم دید
-
1 پسندیده شدهفرود به اشتباه با چرخهای بسته در پروازهای آموزشی زیاد رخ می دهد که دلیل اصلی آن نخست بی تجربگی کارآموز و دیگری حواس پرتی استاد خلبان و مراقبت برج برای یادآوری این موضوع به شاگرد خلبان است. البته با توجه به این که تی-۹۰ گرامی ما روی بخش خاکی سینه به زمین زده است نشان می دهد هواپیما احتمالا” دارای نقص فنی بوده و حتی قادر به فرود هواپیما روی جاده آسفالت مجاور خود هم نبوده است، البته گویا تلاشی هم در این راه نشان داده چرا که هواپیما به موازات جاده است. راستی اون دوستمان دارد با موبایلش از چه چیزی درون کاکپیت فیلم برداری می کند؟؟؟
-
1 پسندیده شدهنگاهی تصویری به رزمایش دریایی الحسم 2020 مصر سامانه دفاع هوایی اونجر امریکایی ..مصری ها از این سامانه برای دفاع از دو ناو بالگرد برد کلاس میسترال خود استفاده میکنند ناوچه تحیه مصر از کلاس فریم ساخت فرانسه مصر یک فروند از این ناوچه را در اختیار دارد با قابلیت شلیک 16 موشک پدافند هوایی استر 15 و 8 موشک ضد کشتی اگزوست بالگرد میل 24 زیردریایی المانی تایپ 209 4 فروند در خدمت دارند 4 زیردریایی چینی قدیمی رمیو هم دارند در این رزمایش سعی بر شلیک یک فروند موشک ضد کشتی هارپون از یکی از انها شد که با شکست روبرو بود بالگرد هجومی کاموف 52 مستقر بر ناو بالگرد بر میسترال ناوچه شرم الشیخ از کلاس پری ساخت امریکا چهار فروند در خدمت مصر هستند سربازان مصری و ناو بالگرد بر میسترال و هاموی ها...مصر فاقد نفربر اب خاکی تخصصی هست که برای این نیروی دریایی بزرگ ضعفی بارز هست لندینگ کرافت EDA مصر ..مصر 18 لندینگ کرافت دارد... مصر تعداد زیادی قایق موشک انداز و کورت هم در اختیار دارد .......
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهمتوجه پست بنده نشدید ، بحث بر سر خوبی یا بدی دیوار کشی نیست ، بیشتر تمرکز شما روی هزینه کرد ترکیه بود ، پاسخ داده شد که به توپوگرافی زمین دقت بفرمایید . ضمن اینکه مقایسه وضعیت سوریه و افغانستان هم از اساس اشتباه هست ، همسایه شرقی ما بزرگترین تولید کننده مواد مخدر هست ، از 1979 به این طرف روی آرامش را بخودش ندیده ، جنگ سالارهای محلی ، قدرت اصلی را دارند ، از 2001 در اشغال خارجی هست والی ماشا... موارد دیگر ، در حالی که متقابلا سوریه یک کشور مستقل هست که نزدیک به یک دهه گرفتار جنگ داخلی شده با تمام کیفیات موجود ولی هنوز ساختار حکومتی خودش را حفظ کرده و تحلیل هایی شبیه به این ... فرض بر صحت تحلیل شما در پسندیده بودن دیوار کشی بین ایران و افغانستان ، هزینه های آن اصولا قابل مقایسه با مرز بین ترکیه و سوریه نیست که محور اصلی آن هم ، شکل زمین هست. پی نوشت : اصولا یکی از گرفتاری های فضای مجازی این هست که در تحلیل ها ، "محاسبه " وجود ندارد ، شکل کامنتها و ... صرفا" روی جوگیری رسانه ای جلو می رود ، در حالی که در دنیای واقعی ، این "محاسبه " هست که تعیین کننده روند جاری خواهد بود
-
1 پسندیده شدهیکی از مهمترین مشکلات ما بودجه است. خصوصا چنین پروژه هایی که نیاز داره همون ابتدا مبلغ قابل توجهی از کل بودجه تخصیص داده بشه و البته دولتی که اعتقاد داشته باشه به پروژه ( از اونجا که چنین پروژه هایی بلند مدت هستند متاسافانه دولتهای مختلف با تغییر دیدگاه هاشون پروژه ها را هم دستخوش تغییرات و حتی توقف میکنند ) از این نظر خصوصا با وضعیت فعلی که هنوز هم متاسفانه با روشن بودن قطعی آینده حتی ( حتی اومدن بایدن ) سیگنال مذاکره و آرزو برای خرید شاید اروپایی به چشم میخوره مشخصا دست و دل به تخصیص بودجه نمیره و از طرفی گروه های تشکیل شده علمی برای پروژه ها هم یا از هم میپاشند ( چند نفر خارج از کشور، چند نفر مشغول به یک کار دیگه، چند نفر حیران! ) یا دلسرد میشند. این وضعیت میان زمین و آسمان بودن همه پروژه های مهم ( که باید تصمیم قطعی گرفته بشه براشون ) را هم میان زمین و آسمان معلق کرده که شاید گوشه چشم و مرحمتی کنند و ما بتونیم به طور عادی تجارت کنیم ( قطعا هیچ کس نمیگه چیز بدیه ولی وقتی به شروط 12 گانه نگاهی میکنیم و از طرفی زیر پا گذاشتن هر قانون ممکنی در جهان برای به دست آوردن دل صهیونیسم! (معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختریو .... ) شکی باقی نمیمونه که تا وقتی منافع صهیونیستها تامین نشه هیچ اتفاق خارق العاده ای رخ نمیده و منافع صهیونیستها هم مشخص هست که با حتی چهار پنج برجام هم راضی نمیشند و امریکا اگر فرضا برجامی هم ببنده و در راستای منافعشون اونها تشخیصش ندند به سرنوشت برجام قبلی دچارش میکنند )
-
1 پسندیده شدهشما با دولتی طرفی که مشاور ارشد رئیس جمهورش به صورت علنی می گه تنها تولید ملی ما « آبگوشت بز باش » هست . دیگه در مورد اراده برای سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه حرفی برای گفتن نمی مونه ، فقط باید صبر کرد تا این خسارت محض دورانش تمام بشه . نهایت هنرشون هم گران کردن پراید به 100 میلیون با حمایت قاطع بالاترین مقام کشور از خودروسازها بود که بعد بیاند با شارلاتان بازی سر 80 میلیون تثبیتش کنند که ج.ا هر سال این روش رو روی تمامی موارد تکرار می کنه ... این گرگ سالهاست که با گله آشناست .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم سامانه ی موشکی SA.3 (روسها آن را S.125 می نامند) در اواخر دهمه ی ۵۰ در حدود سال ۱۹۵۶ طراحی گردید این سامانه یک سامانه ی پدافند برای رهگیری اهداف در ارتفاع پایین و میانی است موشک sa.3 یک موشک دومرحله ای با سوخت جامد است که موتور کمکی آن ارتفاع اولیه را به موشک می بخشد و سپس موشک مسیر خود را با موتور خود ادامه می دهد . این سامانه از یک مجموعه ی راداری شامل رادار مراقبت باند c از نوع P.15 فلت فیس با بردی در حدود ۲۵۰ کیلومتر و رادار ارتفاع یاب PRV.11 سایدنت با بردی در حدود ۱۸۰ کیلومتر باند (E) و درنهایت رادار درگیری لوبلو فعال در باند I با برد درگیری ۸۰ کیلومتر بسیاری این سامانه را رقیب سامانه ی آمریکایی هاوک میدانند. این سامانه در جریان جنگ ویتنام هم ضرات سنگینی به جنگنده های آمریکایی وارد نمود سرجنگی ترکش شونده ی شدید آن هرگونه تحرک را از هدف خود می گیرد و برای جنگنده های که در ارتفاع پایین پرواز میکنند رهگیری توسط این موشک هولناک خواهد بود .این موشک در جنگ تحمیلی ایران نیز توسط عراق بکار گرفته شد و شعاع مخرب آن بسیاری از فانتوم های ما را در بر گرفت در جنگ اعراب و اسرائپل هم در عرض چهار روز سه جنگنده ی اسرائیلی را هدف قرار داد اصولا این موشک برای دفاع از رزم ناوها و فرودگاه ها بصورت دفاع مکمل بکار میرود. نحوه قرار گیری سامانه سام 3 به صورت ستاره ایی است ..... در مرکز رادار پیش اخطار P-15 قرار دارد و کنار آن رادار رهگیر SNR 125 low below engagement و در هر سمت جغرافیایی یک لانچر ثابت 4تایی وجود دارد یعنی در سمت شمال یک چهارتایی و در سمت شرق یک چهارتایی و در سمت غرب یک چهارتایی و در جنوب هم یک چهارتایی دیگر که سامانه ایی 4 لانچر با 4 موشک را تشکیل میدهدکه جمعا میشود 16 موشک. کاربرد این سامانه یک سامانه کوتاه برد هست که برای مقابله با اهداف با سطح پروازی زیر 20 متر و باسرعت حدودا 2 ماخ طراحی شده قدرت مانور این سامانه از سام 2 بسیار بیشتر است چراکه سامانه سام 3 دارای promoxy fuse زیر 20 متر است همچنین موشکی که از سامانه سام 3 شلیک میشود 4 متر کوچک تر از موشک سامانه سام 2 است. سامانه سام 3 نبرد های موفقی را در کارنامه خود به ثیت رسانده است که عبارت است : جنگ بین اعراب و اسراییل : در این نبرد فانتوم های اسراییلی با سطح پروازی زیر 30 متر از زمین در دفعات متعدد مورد هدف موشک های سام 3 قرار میگرفتند همچنین در 8 ساله ایران : به نام 8 سال دفاع مقدس , این سامانه که به تعداد زیاد از از طرف عراق از روسیه خریداری شده بود بر علیه فانتوم های ایرانی قرار میگرفت . متاسفانه 80 درصد جنگنده های ساقط شده ایرانی که در مقطع سطح پروازی پایین مورد هدف موشک قرار میگرفتند تماما کار سامانه سام 3 بود. رادار سامانه سام 3 متشکل از 3 سیستم راداری می باشد. (رادار سرچ) (P-15 (flat face (رادار کنترل آتش) (SNR-125M1T ( Low Blow (رادار ارتفاع یاب) PRV-10 Konus / PRV-11 Vershina معرفی رادار پیش اختار P-15 : این رادار یک رادار پیش اخطار است ... راداریست قدرت کشف اهداف پروازی در زیر 20 متر ارتفاع را دارد .... برد این رادار 150 کیلومتر است. معرفی رادار : SNR-125m1 رادار اس ان آر یکی از ظریف ترین رادار های خانواده سام هست ..... این رادار قادر هست اهداف رو از 80 کیلومتری کشف و روی آنها قفل کند این رادار حساسیت بسیار بالایی نسبت به سطح زمین دارد... حتی تردد خودرو و وسایل نقلیه از طریق این رادار قابل مشاهده است. به همین دلیل پرواز یک جنگنده در برابر رادار SNR سام 3 در ارتفاع پایین بسیار کار بیهوده ایی خواهد بود این رادار دارای promoxi fuse ارتقا یافته است تا بتواند موشک شلیک شده را در زیر ارتفاع 20 متر پروازی هدایت کند تا به هدف برساند. داخل کابین کنترل اتش SNR- 125 رادار ارتفاع یاب PRV-11 موشک سامانه سام 3 دارای 2 نمونه موشک به شرح ذیل می باشد. موشک V-600p 5V24 طول : 6 متر وزن : 915 کیلوگرم مرحله اول رانش: موتور PRD_36 5s45 سوخت جامد متشکل از 14 قطعه تویوب نیتروسلولوز به وزن 280 کیلوگرم مدت زمان سوزش 4 ثانیه مرحله دوم رانش: موتور solid fuel sustainer باز هم سوخت جامد NM-4sh نیتروسلولوز به وزن 125 کیلو گرم مدت سوزش 20 ثانیه برد : بین 6 کیلومتر تا 12 کیلمتر ارتفاع : بیشترین ارتفاع 10 هزار متری یا 30 هزار پا کلاهک انفجاری : به وزن 52 کیلوگرم , کلاهک انفجاری 33 کیلوگرم , کلاهک ترکشی 3 هزار و 570 تکه ترکش 4.5 گرمی proximity fuse تا 100 متر موشک V-601p 5V27 مرحله اول رانش : موتور PRD_36 5s45 سوخت جامد متشکل از 14 قطعه تویوب NMF- 3K نیتروسلولوز به وزن 280 کیلوگرم مدت زمان سوزش 4 ثانیه مرحله دوم رانش: موتور solid fuel sustainer باز هم سوخت جامد K نیتروسلولوز به وزن 301 کیلو گرم مدت سوزش 22 ثانیه برد : بین 3.5 کیلومتر تا 25 کیلمتر با سرعت 3.5 ماخ بیشترین ارتفاع 18 هزار متری کلاهک انفجاری : به وزن 72 کیلوگرم , کلاهک انفجاری 51 کیلوگرم , کلاهک ترکشی 4 هزار و 500 تکه ترکش 4.75 گرمی proximity fuse ارتقا یافته تا زیر ارتفاع پروازی 20 متر نویسنده : فرخ سیف کاربران فعلی الجزایر آنگولا ارمنستان آذربایجان بلغارستان برمه کامرون کوبا مصر اتیوپی گرجستان لیبی مولدووا مغولستان موزامبیک کره شمالی پرو لهستان صربستان سوریه تانزانیا ترکمنستان ونزوئلا < > ویتنام یمن اوگاندا زامبیا کاربران پیشین کامبوج چکسلواکی آلمان شرقی فنلاند مجارستان هندوستان عراق
-
0 پسندیده شدهپول مفت خرج نکنید ... والله قیمت فراسو به عنوان یک نشان ایرانی ، تنه به تنه می زنه با شرکت های بزرگ خارجی ... بنده 2 سال پیش یک موس بی سیم ایکس پی پروداکت 15 تومن خریدم ، کیبوردم هم 11 تومن خریدم ، هنوز هم کار می کنه و اگه خراب بشوند باز می روم سراغ استوک های خارجی ... شکر خدا اهواز استوک فروشی زیاد داره ... ماوس و کیبورد رو هم می تونی به صورت استوک از کانالهای تلگرامی سفارش بدی ... موسم هم خراب شده بود ، رفتم با لحیم سیم هاش رو درست کردم ... از شرکتهای ایرانی و کارفرماهای ایرانی پفیوز تر ، فقط خود زیرمجموعه ها و بچه هاشون هستند ...
-
-1 پسندیده شده