برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      32

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. karmania20152015

    karmania20152015

    Editorial Board


    • امتیاز

      12

    • تعداد محتوا

      413


  3. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      8,704


  4. Ghalam

    Ghalam

    Monitored Members


    • امتیاز

      8

    • تعداد محتوا

      1,470



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 2 شهریور 1399 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    این تصویر را کاربر میلتاری Rezamad در توییتر گذاشته بودند که پهپاد کرار را همراه با تسلیحات قابل حمل خود نشان می‌دهد. موشک سایدویندر با رنگ سفید مشخص است بمب بالابان- بمب خوشه‌ای سیمرغ- بمب معرفی نشده شبیه به اس دی بی 1- بمب هدایت لیزری از خانواده ستار و موشک سایدویندر. مهمترین نکته‌ی این تصویر اضافه شدن موشک هوا به هوای سایدویندر است. در گذشته نمونه‌ی هوا به زمین شفق بر روی این پهپاد بارگذاری شد که احتمال استفاده نسخه هوا به هوای شفق هم بود اما اکنون سایدویندر به کار گرفته شده است. چندی پیش اعلام شد ایران برد موشک سایدویندر را به 18 کیلومتر افزایش داده است. کرار می‌تواند حداقل دو فروند از این موشک 85 کیلوگرمی را حمل کند. دو نسخه از کرار توسعه داده شده، یکی با جستوگر راداری و دیگر با جستجوگر تصویرساز حرارتی. جستجوگر حرارتی کرار قادر است هدفی به اندازه خودش را در فاصله 30 کیلومتری رهگیری و از 3 کیلومتری روی آن قفل کند. رادار و رادوم احتمالی پهپاد کرار رهگیری هدف از فاصله 30 کیلومتری این برد برای هدفی در اندازه یک آواکس یا تانکر سوخترسان که چند برابر بزرگتر از کرار هستند افزایش پیدا می‌کند (به دلیل سرعت پایین کرار : با توجه به فیلم رهگیری کرار، سرعت کمتر از 600 کیلومتر در ساعت می باشد ) نسبت به اینگونه هواگردها امکان انهدام آنها ضعیف است). بنابراین کرار می‌تواند با استفاده از موشک سایدویندر بدون نیاز به کاربرد انتحاری، پرنده‌های دشمن را منهدم کند. هرچند بزرگترین کاربرد کرار بر ضد پهپادهای دشمن مانند MQ-4C ، MQ9 و بالگردهای دشمن است. مشخصات پهپاد کرار 3
  2. 3 پسندیده شده
    سرعت خروج از جو موشک رو هم دادن پس ارتفاع کم خبری نیست. این بالک ها به یک علت طراحی شده و اونم بعلت حذف نازل های خروجی این موشک که در قیام و ذوالفقار و ... وجود داشت.(TVC) در واقع اینا میخوان یک موشک خیلی ارزون سوخت جامد کنار باقی موشک ها در این برد داشته باشند. حتی بی خیال بدنه کامپوزیت شدن. احتمالا موشک دیگه ای در کنار موشک حاج قاسم وجود داره. که نقش موشک گرون تر و بهتر بازی کنه(یا موشک جدید مزرعه موشکی یا ...)
  3. 3 پسندیده شده
    امیر سرتیپ امیر حاتمی در گفتگویی از مرحله آزمایشی موشک‌های کروز هوایی خبر داد و گفت: یک موشک کروز برد بلند هم برای هواپیماها داریم که امیدواریم بتوانیم آن را به موقع به اتمام برسانیم. _____________ موشک «حاج قاسم» سرعت هایپرسونیک 5 ماخ در لحظه اصابت داره که شانس سامانه های دفاع موشکی دشمن را برای رهگیری و انهدام خیلی کم میکنه. طول موشک هم 70 سانتی متر بیشتر از ذوالفقار هست ولی برد اون دو برابر ذوالفقار شده که میشه با افزایش طول به برد های خیلی بالاتری هم رسید. طبق اخبار ویژگی‌های سرعتی این موشک در محدوده خارج از جو، می توانه این موشک را برای ایفای نقش ضد ماهواره تا ارتفاع مداری زیر 600 کیلومتر گزینه ی خوبی بکنه و احتمالا به زودی موشک ضد ماهواره ی ایرانی را خواهیم دید.
  4. 2 پسندیده شده
    چیزی که میشه در مورد خانواده فاتح پیش بینی کرد، سرانجام همه ختم به رعد 500 هست. بعبارتی، این موشک هم مثل فاتح که با برد 300 کیلومتر شد رعد در همون ابعاد با نصف وزن، ممکن است این قابلیت رو داشته باشه که با استفاده از مواد ترکیبی 40 درصد افزایش برد پیدا کنه. و برسه به 2000 کیلومتر... و نکته جالبتر اینه که مثل سجیل مرحله میانی نداره، یعنی این قابلیت رو داره که چنین مرحله ای بهش اضافه بشه. شاید بهتره بگیم آینده موشک و حتی ماهواره برها در ایران وابسته به رعد 500 هست؛ نکته دیگه اینکه، حفاظت زرهی با هزینه بسیار زیاد از یک تانک با گلوله 10 کیلویی مهمتره یا از 4 تا موشک کروز دوربرد؛
  5. 1 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم نگاهی به موزه های نظامی برتر جهان موزه های نظامی گنجینه ای بزرگ از دستاوردهای بشر در عرصه توسعه فناوری ها میباشند.توسعه این گونه از فناوری ها علاوه بر تاثیر مستقیم در بخش های غیر نظامی سیر تحولات بشر در جهان بی پایان علم را نشان میدهد.بخش بزرگی از این موزه ها وابسته به نهاد های نظامی کشورهای مختلف میباشند وبخش کوچکتری نیز به صورت خصوصی برپا شده اند. این موزه ها عموما به دلیل استقبال گسترده علاقه مندان به این دسته از موضوعات از سرتاسر جهان از درامدزایی بالایی نیز برخوردار هستند. در این نوشته سعی به بررسی موزه های مختلف نظامی در جهان و دارایی های با ارزش انها خواهیم کرد. موزه WHITE SANDS MISSILE RANGE در این موزه زیبا و بزرگ میتوانید فعالیت های موشکی وفضایی امریکا در طول تاریخ معاصر رادنبال کنید. میتوانید از روند اغاز عصر رقابت تسلیحات اتمی اگاه شویدو یا درباره دستاوردهای دانشمندان بزرگی چون ورنر برون و کلاید تالباگ اظلاعات مفیدی کسب نمایید.علاوه بر این در این نمایشگاه مختصری نیز درباره فرهنگ جنوب نیومکزیکو توضیحاتی ارائه شده است.همچنین در خارج از ساختمان های موزه پارکی بزرگ برای ارائه ونمایش انواع راکت ها و موشکهای نظامی وغیر نظامی ایجاد شده است .این موزه به صورت رایگان و از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر به روی عموم باز میباشد اما متاسفانه به دلیل گسترش بیماری کرونا مدتی تعطیل میباشد. این موزه در جنوب نیومکزیکو و در کنار تاسیسات White Sands Missile Range قرار دارد .در اصل این تاسیسات بزرگترین تاسیاست ازمایش وتست فناوری های نظامی ارتش امریکا میباشد که در سال 1945 بنیان گذاری شده است. این تاسیسات در اصل در یک پارک بزرگ طبیعی و به مساحت 3800 کیلومتر مربع ایجاد شده است.علاوه بر ان این مجموعه شاهد ساخت و تست وهمچنین وقوع حوادث مختلفی در طول دوران حیات خود بوده است. برای مثال اولین ازمایش بمب اتمی امریکا در همین محیط و با رمز ترینیتی در سال 1945 انجام شد.ازمایشی که تا هم اکنون نیز شایعاتی درباره رادیواکتیو بودن محل به همراه خود داشته است.همچنین جالب است بدانید پس از جنگ جهانی دوم 100 فروند موشک المانی وی-2 برای تحقیق وتوسعه به این مکان منتقل شد و جالبتر انکه در پرتاب و تست انها نیز حوادثی در همین تاسیسات به وقوع پیوست و به جزئی از تاریخ ان تبدیل شد. ناسا نیز از این تاسیسات برای نصب تلسکوپ و انجام ازمایش های الکترومغانطیسی استفاده مینماید .در این تاسیسات تست سامانه هایی پدافند معروفی چون نایک هرکولس ونایک زئوس انجام شد و حتی تا هم اکنون نیز موشکهای پدافندی سامانه پاتریوت در کنار صدها برنامه دیگر نظامی در این تاسیسات تست میشوند.موزه این تاسیسات نیز در سال 2004 و پس از تجهیز و چیدمان تجهیزات به روی عموم باز شد.(بررسی این مجموعه و تاریخش تاپیک جداگانه میطلبد اما خلاصه توضیحاتی داده شد) موتور موشک وی-2 مخزن هیدروژن پراکسید موشک وی-2 ماکت بمب اتمی ترینیتی پارک موشکی موزه موشک تحقیقاتی Aerobee170 برای بررسی فضای بیرون از جو قادر به حمل 113 کیلوگرم محموله تا ارتفاع 265 کیلومتری وتوانایی انجام شش ازمایش ...سال 1947 اولین پرتاب موشک تک مرحله ای Aerobee 170 وانجام تحقیقات برای ارسال اولین ماهواره امریکا...اولین پرتاب 1957 سامانه موشکی تاکتیکی سوخت جامد با سر جنگی ریزمهمات با برد 97 کیلومتر ...اولین پرتاب 1988 پهباد Firebee یکی از محبوب ترین پهبادهای هدف تاریخ..سرعت 1 ماخ و 115 دقیقه پرواز اولین پرواز 1958 موشک ضد زره دارت در زمان خودش کوچکترین موشک ارتش امریکا هدایت سیمی وقابل پرتاب از بالگرد و نفربر ...اولین پرتاب 1954 موشک فالکون اولین موشک هوا به هوا هدایت شونده ...اولین پرتاب 1952 سامانه پاتریوت پهباد QH-50 DASH نیروی دریایی امریکا اولین پرواز 1965 موشک بالستیک پرشینگ-2 پهباد فراصوت هدف هواپرتاپ XQ-4 برای انجام تست های نیروی هوایی ..اولین پرواز 1957 موشک پدافندی نایک هرکولس موشک پدافندی نایک زئوس موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی Lance اولین موشک سوخت مایع با قابلیت نگه داری امریکا برد 120 کیلومتر...1965 موشک هدایت پذیر Lark نیروی دریایی توسعه یافته برای دفع حملات انتحاری نیروی هوایی ژاپن به بعد از اتمام جنگ عملیاتی شد برد 24 کیلومتر...1951 اولین موشک بالستیک اتمی هدایت پذیر corporal با برد 120 کیلومتر برای دیدن تمامی تصاویر و تسلیحات وموشکهای موزه و خواندن جزئیات و تاریخچه به ادرس زیر بروید... http://www.wsmr-history.org/missilepark.htm ادامه دارد.....
  6. 1 پسندیده شده
    سلام به نظر بعضی از سیاسیون نیاز به سوق دادن نداشتند
  7. 1 پسندیده شده
    مسائل ناگفته داخلی زیادی این وسط وجود دارد که فعلا از آن عبور می کنیم ، ولی همین سه مورد ، مخصوصا" آخری ، چه علتهایی داشت که اتفاق افتاد ؟
  8. 1 پسندیده شده
    حالا در مورد بخش حامل DF-17 که بحثی نیست ولی در مورد کلاهک انچنانی! چقدر فاصله داریم با این سلاح خوب؟ یعنی چه چالش هایی پیش روی ما هست برای رسیدن به یک DF-17 ایرانی؟ از طرفی با توجه به ارتفاع پروازی احتمالی قاسم آیا میشه موشک ضد ماهواره ای برای زیر مدار 600 کیلومتری توسعش داد؟
  9. 1 پسندیده شده
    «قاسم» برد موشک‌های تاکتیکی ایران را به اسرائیل رساند/ جدیدترین موشک بالستیک ایران چه مختصاتی دارد https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/01/2332352/گزارش-تسنیم-قاسم-برد-موشک-های-تاکتیکی-ایران-را-به-اسرائیل-رساند-جدیدترین-موشک-بالستیک-ایران-چه-مختصاتی-دارد
  10. 1 پسندیده شده
    خط تولید موتور توبوجت اوج امیر خواجه فر اعلام کرد که این موتور اصلاح شده و از سیستم FADEC نیز بهره می‌برد. از مزایای FADEC راندمان بهتر سوخت، کاهش پارامترهای مورد بررسی توسط خدمه پرواز، ایمنی بیشتر موتور، بهبود در کنترل و تعمیرات و .... است.
  11. 1 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان و مطالعه کنندگان میلیتاری نمیدونم چرا روزای رونمایی , روزای زیباتری هست , هوا خنک تر احساس میشه ، ارواح طیبه ی خودمون هم شادتره ... ، خلاصه به به ... موشک حاج قاسم در مورد این موشک ، چیزی که به نظر میرسه اینه که خانواده ی سری فاتح به انتهای افزایش طول به نسبت قطر خودشون رسیدن ، یعنی شاید نشه که دیگه اون سری موشک ها رو کشیده تر طراحی کرد . اگه دقت کنیم تو سری دزفول طول موشک انقدر زیاد شده که طول حامل های جدیدتر 8*8 اون کاملا رو پر کرده و اگه قرار به کشیده تر شدن موشک ها باشه ، دست کم نیاز به حامل کشیده تر داره ، البته اگه نگیم که نیاز به حامل جدیدتری داریم . قطر موتور سوخت جامد موشک هم زیاد شده و احتمالا به قطر موشک سوخت مایع قیام نزدیک شده . برای کلاهک هم به نظر از کلاهک موشک دزفول استفاده شده . در مورد سطوح پایدارساز انتهایی موشک هم با در نظر گرفتن مایل پرتاب بودن موشک و محدودیت های ابعادی سکوی پرتاب ( لانچر ) و بارگیری و ... به نظرم طراحان نخواستن که این سطوح رو با ابعاد بزرگی طراحی کنن و مطابق نیازی که برای پایداری موشک نیاز بوده تعداد این سطوح رو 2 برابر کردن . البته به شکل چشمی این سطوح ، نزدیک و شبیه به سطوح پایدار ساز انتهایی خانواده ی فاتح هست ، البته با تغییرات مورد نیاز ( به بخش انتهایی اون سطوح تو تصویر موشک حاج قاسم دقت کنید ) . به نظر سادگی در قسمت موتور موشک و در انتهای موشک به رسم خانواده ی فاتح لحاظ شده و به احتمال زیاد تنها در اون قسمت ( قسمت انتهایی ) یک نازل وجود داره و از پیچیدگی های غیر ضرور مثل مثل مجموعه های کنترل بردار رانش و ... صرف نظر شده . موشک های خانواده ی فاتح احتمالا سکوی پرتاب این موشک هم با توجه به وزن بیشتر اون ، بایستی یک چیزی باشه شبیه به سکوهای خانواده ی فاتح که لانچر تکی داشتن . القصه ... اونطور که حقیر برداشت کردم ، احتمالا این موشک جدید شروعی هست بر نسل جدیدی از موشک های مایل پرتاب ما که امروز شروعش رو با نام موشک حاج قاسم دیدیم و در آینده با مجهز شدن خانواده ی این موشک ها به کلاهک جدید و اختصاصی خودش ، بدنه های کامپوزیتی و همینطور سوختهای تواناتر ، بسان خانواده ی فاتح دارای تنوع جالبی ( از لحاظ عملکرد زمین به زمین و شاید زمین به دریا ) خواهند شد . موشک ابومهدی از این تصویر میشه برداشت کرد که "خانواده ی سومار " ( چه توربوجت و چه توربوفن ) موتورهاشون در غلاف خودشون و در بیرون بدنه ی موشک ثابت هستن . مطلب قابل برداشت از این کروز دریایی و الباقی کروزهای مختلف خانواده ی سومار ( برگرفته از موشک معروف خا 55 رادوگا طیب انفاسکم ) ، این هست که این موشک کروز هم تبدیل به خانواده ایی از موشک ها شده که بنا بر نیاز و سفارس میتونن دارای کارایی و گستردگی جالب توجهی بشن . اما نکته ی پایانی این چیست ای برادر ؟ آیا کلاهک معمولی برای موشک های بالستیک است و یا شاید از اینا در انتها چقدر جای دوستان و اساتید قدیمی سایت مثل جناب رضا _ اسکای هاوک برای تحلیل رونمایی ها خالی هست .... پ ن مطلب نوشته شده برداشت شخصی حقیر هست و مطمعنا خالی از اشکال نیست ، دوستان مطلع در صورت تمایل با نظرات ارزشمندشون تصحیح بفرمایند.
  12. 1 پسندیده شده
    واقعا باید بازم هم دست مریزاد گفت. با این وضع تحریم های اقتصادی گرفته تا تکنولوژیکی و یک طور قطع کامل ایران از علوم نوین جهان چه در سطح تکنولوژی و طراحی و چه در سطح مواد و همکاری، با این وضع خطرات امنیتی (به جان خریدن شناخته نشدن و تهدیدات و تطمیعات مختلف) و خرابکاری ها و جاسوسی های فوق سنگین، با این حجم از محدودیت های بودجه و به نظرم یکی از مهمتریناش با این وضع سیستم آموزشی خانه ویران کن که دانشجویان و نخبگان را وارد دالانی میکنه که حتی اگر تمایل نداشته باشند بلکه به خاطر چشم و همچشمی همکلاسان و همسالانشون و اصولا سرکوفت نخوردن از جامعه که تو فلان دانشگاه بودی پس چرا هنوز ایران هستی (دیدم که میگم!) تمام توان فکری و ذهنی فعال و خلاق و منحصر به فرد داخلی کشور را هم مثل آب خوردن منتقل میکنه به خارج از مرزها اون هم درست در وقت بهره گیری ازشون؛ این بچه ها و نیروهایی که دارند با تمام این موضوعات همچنان کار میکنند و به نتیجه میرسند کاری شبیه معجزه میکنند. به احترامشون واقعا باید ایستاد.
  13. 1 پسندیده شده
  14. 1 پسندیده شده
    موتور FJ33 در هواپیمای 6 نفره‌ی Diamond D-JET و Vision SF50 استفاده شده است. برد این هواگردها بیش از 2000 کیلومتر است. و در محدوده قیمت 2 میلیون دلار قرار دارند. جناب منطقی اعلام کرده بودند تا پایان سال 1394 ساخت هواپیمای 6 نفره به پایان می‌رسد اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکل تامین موتور تا کنون به نتیجه نرسیده باشد. جهش700 بهترین گزینه برای ساخت هواپیمای 6 نفره است. Vision SF50 Diamond D-JET
  15. 1 پسندیده شده
    در مقایسه‌ی ذوالفقار و موشک حاج قاسم: موشک ذوالفقار از بدنه فیبر کربن ساخته شده اما موشک حاج قاسم از بدنه فلزی ساخته شده که به همین دلیل وزن موشک حاج قاسم به شدت افزایش پیدا میکند. اما در انتها موشک حاج قاسم کمتر از دو تن سنگین‌تر از موشک ذوالفقار هست با طول تقریبا یکسان. این دوتن بخشی از آن به استفاده از بدنه فلزی و بخش دیگر مربوط به استفاده از حجم بیشتری از سوخت است. یعنی تنها با افزایش 1-1.5 تن سوخت، برد موشک، 2 برابر افزایش پیدا کرده است. اعلام شد موشک حاج قاسم برد آن تا 1800 کیلومتر افزایش خواهد یافت که احتمالا قرار هست از مانند موشک ذوالفقار از بدنه فیبرکربن استفاده شود. اگر با موشک سجیل مقایسه شود تفاوت ها بسیار آشکارتر است. سجیل با وزن 23 تن و برد 2000-2500 کیلومتر و سرعت 13 ماخ می‌باشد. اما موشک حاج قاسم با وزن 7 تن یعنی 30 درصد وزن سجیل به برد 1800 کیلومتر می‌رسد. این نتیجه استفاده از سوخت جامد پیشرفته‌تر نسبت به سجیل (وهمچین ذوالفقار) استفاده از فیبرکربن در قسمت پیشران و استفاده از فیبرکربن در بدنه موشک هست. با وجود این موشک، احتمالا موشک سجیل با مشخصات قبلی تولید نشود، چون هم گران است و هم اینکه از نظر حمل و نقل و نگهداری پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به موشک حاج قاسم دارد و در انتها تیراژ تولید آن نسبت به موشک حاج قاسم بسیار کمتر است.
  16. 1 پسندیده شده
    زنبور قاتل چینی !!! گام به گام با پروژه چنگدو- شنیانگ جی-14 در میانه سال 1997 ، براساس ارزیابی های اولیه دفتراطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده (ONI) ، زمزمه هایی مبنی بر تلاش چین برای طراحی و تولید یک هواگرد رزمی با شناسه XXJ که تصور می شد شباهتهای نزدیکی با جنگنده چند ماموریته اف-15 ایگل داشته باشد پدید آمد . لوگوی دفتراطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده در همین راستا ، کارشناسان اطلاعاتی این ژانس براین پیش بینی قرار داشتند که این جنگنده چند ماموریته جدید چینی ، از ویژگی های پنهانکاری بیشتری نسبت به اسلاف خود بهره می برد و انتظار این است که از سال 2015 میلادی وارد سازمان رزم نیروی هوایی و دریایی چین گردد . این تحلیل ها در اواخر دهه 90 میلادی ، برروی یک محور مشترک در حال گسترش بود که چینی ها برنامه وسیعی در خصوص طراحی طیف متنوعی از جتهای پنهانکار هستند ولی در همین بازه زمانی ، میان این تحلیلگران ، اختلافات اساسی در زمینه نکات با اهمیت تری نیز ایجاد گردید که این مساله نیز به نوبه خود ، منجر به انتشار یک سلسله مقالات چاپی و آنلاین گردید که بخش مهمی ازآنها ، در قالب تحلیل های گمراه کننده ، گمان های جنجالی و اطلاعات نادرست جای می گرفت . در این میان ، دولت چین نیز با سکوت تعجب آوری که در پیش گرفته بود ، عملا"هیچ مسئولیتی را در قبال این تحلیل ها بر عهده نمی گرفت و درواقع ، انگیزه خوبی برای ایجاد سردرگمی بیشتر از خود نشان می داد . اما درمیان جنجال های رسانه ای ،دفتر اطلاعات نیروی دریایی ارتش ایالات متحده تا سال 2001 بر اساس گمانه زنی های جسته و گریخته علمی ، موفق شد تا نظرات قبلی را اصلاح و یک تحلیل واحد را در خصوص جنگنده پیشرفته چینی ارائه نماید. این برآورد تا سال 2010 ( بمدت ده سال ) دچار تغییرات زیادی شد ، بدین معنی که در نهایت این نتیجه حاصل گردید که دو شرکت اصلی شنیانگ و چنگدو ، بصورت مشترک در حال کار بروی مفهوم اولیه هواگرد پیشرفته رزمی هستند . تحلیلگران ONI معتقد بودند که هواگردی که با شناسه XXJ شناخته میشود ، احتمالا یک پیکربندی مجهز به پیش بال ( کانارد ) و مجهز به پیشرانه های بردار رانش دوتایی خواهد بود که تحت تاثیر طراحی پیکربندهای پیشرفته ای نظیر سوخو-37 و جنگنده ناکام با بالهای روبه جلوی اس-37 برکوت ، طراحی شده است . از سویی دیگر ، ارتباطات قدرتمند شرکت شنیانگ با تولیدکنندگان روسی در اوایل دهه نود ، ظن دخالت ژن روسی در جنگنده جدید چینی را به شکل خاص تقویت می نمود . درواقع ، ترکیب قرارگیری پیشبالها در جلوی هواگرد ( fore plane) ، اضافه نمودن یک یک سازه افقی روی سکان عمودی بخش دُم (tail plane) و درنهایت استفاده از فناوری بردار رانش به منظور افزایش مانورپذیری ، از جمله ویژگی هایی بود که قبلا در جتهای روسی مشاهده می شد . علاوه براین ،انتظار می رفت که این نمونه به یک نسخه جدید از پیشرانه WP-15 با نیروی رانش 26هزار پاوند ( 115 کیلونیوتون ) مجهز گردد . با توجه به تمامی این ویژگی ها ، انتظار می رفت که این هواگرد چینی ، با وزن خالی 20هزار کیلوگرم ( 44000 پاوند ) و وجود قابلیت پرواز با سیم (FBW) شبیه به آنچه که در برنامه J-8IIACT دنبال میشد ، به خدمت رزمی وارد گردد . راست : اس-37 چپ : سوخو-37 در همین اثنا ، روسیه وهند ( که در سال 2001 قرارداد توسعه و تولید مشترک یک جنگنده نسل پنجم را امضاء کرده بودند ) پیگیری برنامه سوخو تی-50 را در دستور کار خود قرار دادند که در نهایت در ژانویه 2010 نخستین پرواز خود را انجام داد .مابین توسعه همکاری روسیه و چین ، مسکو در یک بازه زمانی مشخص ، تلاش نمود تا طرح فوق را بصورت مشترک به چین و هند انتقال دهد ،اما چینی ها به این دلیل که سهم مشارکت طرف روسی در این پیشنهاد ، بیشتر بود ، چندان به این قرار دادن تمایل نشان ندادند و در نهایت نیز آن را کنار زدند . این ماجرا در آن زمان بدین معنا ارزیابی شد که ارتش چین معتقد است که می تواند بدون کمک روسها و به تنهایی یک محصول برتر را طراحی و به خط تولید برساند و با توجه به پرواز نمونه روسی در سال 2010 ، این پیش بینی وجود دارد که نسخه چینی نیز بزودی به دنیای هوانوردی نظامی معرفی گردد . طرح های مختلفی که برای جی-14 پیش بینی شده در میانه سال 2001 تا 2002 ، گزارشهای جدیدی از منابع غیر رسمی منتشر گردید که چین مشغول کار بر روی یک جت رزمی دیگری است که بخش مهمی از مفاهیم و مولفه های قبلی را نیز در خود داشت . در نهایت مجموع این تحلیل ها به این مسیر منتهی گردید که ارتش چین ، نخستین رقیب شرقی برای جتهای F/A-22 و همچنین اف-35 ( براساس اطلاعات تحلیلی موسسه جینز سال 2002 ) را در دست توسعه قرار داده است . همزمان با این وقایع ، شرکت سوخو روسیه که پیش ازاین ، امتیاز تولید مشترک جنگنده سوخو-27 اس کا را تحت عنوان جی-11 به چینی ها داده بود ، با نزدیکتر کردن ارتباطات خود با شرکت چینی شنیانگ ، همکاری های دوجانبه را برای توسعه فناوری های مربوط به جنگنده نسل بعد ( احتمالا نسل 5 ) در دستور کار قرار داد . سوخو-27 اس کا با توجه به این موارد ، گرچه روسها تا حال حاضر هنوز اطلاعات دقیقی از جنگنده رزمی پنهانکار خود منتشر نکرده اند ، اما پروژه جی-14 ممکن است در دو حوزه پیشرانه های بردار رانش و کاراکترهای پنهانکاری محصول همکاری مشترک روسها و چینی ها باشد . علاوه براین ، چین درصدد است تا شرکای بالقوه ای را در سطح جهانی از جمله اسراییل ، اروپا و در درجه بالاتر ، روسیه را برای توسعه این فناوری بخود جلب نماید. بااین وصف ، در اواخر سال 2002 ، اطلاعات جسته و گریخته ای مبنی بر در راس قرار گرفتن شرکت شنیانگ در خصوص سرپرستی برنامه تحقیق و توسعه یک جنگنده سنگین وزن جدید برای نیروی هوایی چین (PLAAF) منتشر گردید . اما انچه که درهمان زمان مورد توجه قرار گرفت این بود که توسعه پیشرانه و سامانه های فرعی نظیر سیستم جنگ افزاری نسل چهارم از مدتی قبل شروع شده بود و بخشی از آنها مرحله توسعه مفهومی را به اتمام رسانده و به مرحله نمونه مهندسی شده رسیده بودند .این موارد شامل یک بدنه جدید با دو موتور به شیوه جت آمریکایی F/A-22 ، با دهلیزهای حمل سلاح در داخل بدنه می گردید ، اما شکل بالها در مقایسه با نمونه آمریکایی ، ساده تر بود . پی نوشت : 1- ادامه دارد ..... 2 - استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9  3- انتخاب لقب زنبور قاتل ( killer bee ) برای مطلب ، اشاره ای است به یکی از القاب پیشنهادی برای اف-22 ( علی الحساب این هواگرد چینی معادل اف-22 شرقی محاسبه شده )
  17. 1 پسندیده شده
    مرکز بازسازی زرهی شهید زین‌الدین مؤسسه شهید زین‌الدین از سال ۱۳۶۳ وظیفه تعمیر، بازسازی، اورهال و ارتقای انواع تانک و نفربر و خودروهای مهندسی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عهده دارد.
  18. 1 پسندیده شده
    تانک M-47M در موزه دفاع مقدس تهران به نظر میرسد این تانک جز تجهیزات جدید است که به موزه دفاع مقدس منتقل شده است. اما نکته تاسف بار این تصویر نحوه نگهداری این تجهیزات است که اصلا در وضعیت مطلوب نگهداری قرار ندارد. این تکه های آهن هم بخشی از تاریخ این کشور محسوب میشوند و حفظ و نگهداری از آنها مسولیت ما در قبال آیندگان است. ( این تصویر بوسیله یک گردشگر خارجی ثبت شده است ) نمونه موزه زرهی در انگلیس این تجهیزات علاوه براینکه به شکل کامل باسازی میشوند در شرایط مطلوب نیز نگهداری میشوند.
  19. 1 پسندیده شده
    هدف .... ایران تمرینات محرمانه اسکادرانهای اف-35 نیروی هوایی ارتش ایالات متحده و IAF در جنوب سرزمین های اشغالی تل آویو : با وجود نگرانی های گسترده از شیوع رو به فزونی ویروس COVID-19 ، نیروی هوایی اسراییل و ایالات متحده با مجوز ویژه ای در حال اجرای تمرینات موسوم به " رعدو برق پایدار " با محوریت کاربرد جتهای نسل پنجم اف-35 که هم اکنون در هر دو نیرو در خدمت قرار دارد ، است. جنگنده پنهانکار اف-35 ، آخرین هواگرد رزمی امریکایی است که می بایست جانشین جتهای اف-16 در خط مقدم نبرد گردد . این هواگرد تک موتوره که در ردیف جتهای پنهانکار سبک وزن قابل طبقه بندی است ، یکی از سه جنگنده پنهانکار عملیاتی در کنار برادر سنگین تر خود ( اف-22 ) و همتای شرقی اش ، جی -20 بشمار می رود . با این وصف ، در حالی که پتانسیل تهاجمی این جت رزمی فراتر از تصورات برنامه ریزان نظامی قرار دارد ، تردیدهای زیادی در میان کارشناسان نظامی در خصوص آمادگی رزمی لایتینینگ پدید آمده و این مساله در کنار مشکلات فنی متعددی که این برنامه با آن روبروست ، موجب شده تا ارزش رزمی آن برای ورود به درگیری هایی با شدت متوسط و زیاد ، با ابهامات زیادی روبرو شود . تا کنون بیشتر از 100 فروند از این جنگنده از خط تولید خارج شده که از این تعداد ، 16 فروند در نیروی هوایی اسراییل مراحل ورود بخدمت را طی می کند . براساس بیانیه رسمی نیروی هوایی اسراییل ، تمرینات موسوم به " رعدو برق پایدار" ،شامل شناخت طیف گسترده ای از تهدیدات به منظور تقویت همکاری بین دو نیروی هوایی صورت می گیرد . این تهدیدات ، شامل مجموعه متنوعی از اهداف زمینی و هوایی بوده که در پایگاهی ناشناس در جنوب اسراییل ، مورد شبیه سازی قرار میگیرد . فرمانده این سری از تمرینات با نام مستعار "سرگرد M" در خصوص ماهیت این شبیه سازی می گوید : " این دومین باری است که در کنار اف-35 های آمریکایی قرار می گیریم و آرزومندیم که تا حد ممکن این ارتباط پایدار باشد . این تمرینات ، در واقع فرصتی است برای به اشتراک گذاری دانش و تخصص های رزم هوایی که در فضایی صمیمی در حال انجام است . یگانهای هوایی مامور به این تمرین ، در قالب 2 صورتبندی چهار فروندی ، مستقیما" به اهداف مورد نظر حمله می برند ، در حالی که تمامی ارتباطات میان جتهای رزمی حاضر دراین رزمایش ، به شکل غیر مستقیم با یکدیگر در ارتباطند " این تمرینات ، در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان ایران و اسراییل از یکسو و ایالات متحده از سویی دیگر در حال افزایش بوده و این با تسریع روند برنامه هسته ای ایران و پیش بینی تولید اولین بمب هسته ایرانی درانتهای سال 2020 بصورت غیر محسوسی بسوی مراحل خطرناکتر پیش میرود. با این حال ، نیروهای مسلح ایران در طول سالهای اخیر ، شبکه ای پیچیده ، متراکم و چند لایه شامل سامانه های اس-200 ، اس-300 ، پانزده خرداد و همچنین سامانه های تورام-2 ( ظاهرا منظور تورام-یک هست . م ) و سوم خرداد که به شکل خاص برای مقابله یا خنثی سازی یک تهاجم هوایی غافلگیرانه به فضای هوایی ایران ، خریداری یا تولید شده را سازمان داده است . به اعتقاد ناظران نظامی ، پیچیدگی و لایه لایه بودن این شبکه موجب شده تا فضای هوایی ایران برای جتهای رزمی غیر پنهانکار ، به کابوسی تبدیل گردد ، همانطوری که ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک در سال 2019 آن را اثبات نمود . این بدان معنی است که در جریان یک حمله احتمالی ، نوک پیکان عملیات هوایی مهاجمان را جتهای پنهانکار اف-35 ، اف-22 و بمب افکنهای بی-2 تشکیل خواهد داد . با این حال ، تحلیلگران نظامی بر این اعتقادند که آمادگی رزمی اف-35 در حال حاضر ، میزان تهدید آن را برای شبکه دفاع هوایی ایران ، حداقل برای چند سال آینده ، محدود خواهد نمود . با این وصف ، جتهای اف-22 و اف-35 به شکل همزمان به خاورمیانه اعزام شده اند و بمب افکن بی-2 نیز بدلیل برد رزمی ، قابلیت اجرای عملیات رزمی از هر نفطه کره زمین ، از جمله پایگاه های نیروی هوایی در داخل خاک ایالات متحده را دارد . اما مشکل اینجاست که جتهای رزمی اف-22 که بصورت کاملا عملیاتی در خدمت هستند ، کمیت محدودی را شامل می شوند و همین امر باعث می شود تا حملات نفوذی برای انهدام تاسیسات هسته ای ایران ، با محدودیتهای مشخصی روبرو گردد . بنابراین در مجموع ، سامانه های پنهانکار عملیاتی برای حمله به ایران ، می بایست با احتیاط مورد استفاده قرارگیرد . از سویی دیگر ، نیازمندی قابل توجه اف-35 به سوخت گیری هوایی برای دسترسی به عمق خاک ایران ، نقطه ضعف دیگری برای مهاجمان به نظر می رسد . این درحالی است که ایران به احتمال زیاد ، در کمتر از 150 روز دیگر ، قرار است قابلیتهای رزمی خود را به روز کرده و از میان گزینه های موجود و در دسترس ، سامانه هایی نظیر اس-400 و میگ-35 مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . پی نوشت : 1- بن پایه 2- علیرغم وجود احتمال جنگ روانی ( با توجه به سابقه داشتن این موارد ) ، دقت نظری بیشتری در خصوص تحرکات مشترک ارتش ایالات متحده و ارتش عبری در منطقه باید صورت گیرد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  20. 1 پسندیده شده
    استفاده سپاه پاسداران از تانک های غنیمتی(تصویر بالا تانک تی-72 ural تصویر پایین تایپ 69) در مناطق کوهستانی عملیات والفجر 10 تانک تی-72 احتمالا مدل ural در عملیات والفجر 10 تانک های ام-47 ام ارتش ایران در عملیات والفجر 2 تانک تی-55 سپاه پاسداران در فکه عملیات والفجر مقدماتی کهنه سرباز فلزی -تانک شرمن M4 مجهز به توپ 76 میلی متری ارتش ایران در شلمچه- منبع عکس
  21. 1 پسندیده شده
    بسم ا... نکته ای در حوزه قابلیت دفاع از فضای هوایی یک کشور وجود دارد که چند روز پیش در قالب مقایسه میگ-35 و سوخو-35 به شکل تلویحی عرض شد اگر درست بخاطر بیاورم ، یک نیروی هوایی درحالت متعارف ، نسبت 70 به 30 را باید همیشه در تعداد هواگردهای رزمی خودش حفظ کند . یعنی به شکل دائم ، 70 درصد از جنگنده -بمب افکن ها ، رهگیرها و.... می بایست آماده عملیات و 30 درصد در حال تعمیرو نگهداری و ... قرار داده باشند . حالا این هفتاد درصد آماده عملیات ، هر اندازه بیشتر در هوا نگاه داشته شوند ، بویژه برای نیروی هوایی اسراییل که دائم مشغول عملیات هست ( غزه ، سوریه ،و به روایتی عراق ) یک مزیت کامل هست ، به همین دلیل نظرم این هست که برنامه ریزهای IAF در عین اینکه قصد دارند که پایایی رزمی هواگردهای موجود خودشون را افزایش بدند ، نیم نگاهی به بروزرسانی استراتژی قدیمی اجرای حملات هوایی غافلگیرانه ولی اینبار با مهمات دورایستا ( با توجه به اینکه سناریوی جنگ 1967 به ان شکلی که اجرا شد دیگر ممکن نیست ) دارند . با توجه به اینکه حداقل دو جنگنده اف-15 و اف-35 در اولویت شماره یک این نیرو هستند ( روایتی وجود دارد که فرماندهان IAF اسکادرانهای ایگل خودشون را به مراتب ارزشمندتر از سایر واحدها محسوب می کنند ) ، این مساله بخوبی خرید سوخترسانهای فوق الذکر را توجیه میکند . پی نوشت : قطعا"فرماندهان نیروی هوایی ایران هم تاثیر گذاری سوخت رسانهای 747 و 707 را به یاد دارند . گشت های هوایی رزمی (CAP) اسکادرانهای تامکت و فانتوم نیروی هوایی ، بخصوص برای تامکتها که رکورد این ماموریتها را با 12 ساعت مداوم در اختیار دارند ، در ذهن خودشون ثبت کردند .
  22. 1 پسندیده شده
    پیرمردهای زرهی از راست به چپ تانک M4 شرمن 76 میلیمتری ، زره کوب M36B1 و زره کوب M18 تصویر نزدیک تر از دو زره کوب M36B1 و M18 زره کوب M18 تانک M4 شرمن و زره کوب M36B1 تانک M4 شرمن پ.ن : ادوات زرهی فوق در سال 1396 به موزه دفاع مقدس شهرکرد منتقل شدند و در این مکان نگه داری می شوند. تانک M4 شرمن 76 میلیمتری ، زره کوب M36B1 و زره کوب M18 از جمله تجهیزاتی هستند که در زمان پهلوی دوم از ایالات متحده آمریکا تهیه شدند و در جریان دفاع مقدس و ایستادگی در مقابل ارتش بعث عراق مورد استفاده قرار گرفتند.
  23. 1 پسندیده شده
    با سلام   oh!!!!!my god   شرمن های باستانی و زیرخاکی !!!!!!!   :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:           پی نوشت :   1- این شرمن ها اگر الان در یک کشور دیگری بود ، مثل یک قطعه چند تُنی طلا از آن استفاده می کردند .   2- چند روز پیش خبری رسید مبنی براینکه یک مجموعه دار فرانسوی ، قصد دارد موزه خصوصی خودش ، مشتمل بر تجهیزات رزمی شرکت کننده در عملیات D-DAY را صرفاً بدلیل بازدید کننده کم ، به فروش برساند .   3- این تجهیزات را اگر مسئولین امر ، از دپوهای خودشان بیرون کشیده و فقط با سرمایه بسیار اندک ( بسیار اندک تر از سمینارهای آنچنانی ) بازسازی کنند ، درآمد حاصله از آن ، بخشی از هزینه های جاری آنها را تامین خواهد کرد . ولی خوب ، دوستان بسیار عزیز ما ، آنقدر که برای دعواهای سیاسی وقت دارند ، برای این شکل کارها ، زمان لازم را در اختیار ندارند . :straight:   4- در این زمان ، روح کارگردان فیلم " FURY" دچار نوسان شدید شده :mrgreen:
  24. 1 پسندیده شده
    با تشكر از آقا رضا در تاييد و توضيح حرف هاي ايشون بايد نكاتي رو بگم. آقا رضا اشاره كردند كه مهمترين مشكل لرزش ايجاد شده از موتوره كه كاملا صحيحه. اين لرزش باعث ميشه سازه ما به خستگي كار كنه. به عبارتي تنش در هر دور گردش كم و زياد بشه. اين كم شدن و زياد شدن تنش به طور متناوب تاثير خيلي خيلي زيادي در شكستن بليد ها و كاهش عمر موتور ما داره كه گرفتن لرزش موتور هم مثل بالانس كردن چرخ ماشين نيست كه يه تيكه سرب بذاري يه طرفش تا بالانس بشه. ولي اينكه چرا خستگي سازه باعث كاهش عمر قطپه ميشه به صورت خيلي ساده بيان ميكنم. هر فلزي ساختار كريستالي و نظم اتمي داره كه اين نظم كامل نيست و در برخي مكان ها كه بايد اتمي وجود داشته باشه وجود نداره و يا يه سري از اتمها سر جاي خودشون نيستن و ... كه اين جزء ذات فلزاته و به هيچ عنوان در مقياس بزرگ و صنعتي قابل اصلاح نيست. وقتي سازه با تنش هاي متناوب كار ميكنه( اين تنش ها لزوما تنش هاي كششي و فشاري متناوب نيستن بلكه حتي اگه تنش كششي مثلا 500 و بعد 600 به صورت متناوب اعمال بشه باز قطعه داره به خستگي كار ميكنه) اين نابجايي هاي شيكه كريستالي به روي سطح قطعه ميان و يه لايه اتمي روي سطح ايجاد ميشه با ادامه فرايند اين لايه به چندين لايه افزايش پيدا ميكنه و مانند يه ترك خيلي خيلي كوچيك در سطح قطعه عمل ميكنه( البته چون ماشين كاري ما در مقياس اتمي نيست هميشه اين ترك هاي ريز اتمي روي سطح قطعات ما وجود داره و اصلا نيازي هم نيست كه شما فرايند حركت نابجايي ها از عمق قطعه به سطح قطعه رو در محاسبه طول عمر قطعه لحاظ كنين) با اعمال تنش هاي متناوب در هر سيكل دهانه اين ترك كوچيك در هر دور كمي باز و بسته ميشه... كسايي كه در مورد تنش ها اطلاع دارن ميدونن كه تنش در مناطق تيز و لبه ها تمركز ميكنه و شدتش افزايش پيدا ميكنه كه ما بهش ميگيم مناطق تمركز تنش.. مثلا همين تنش 500 نيوتن بر سانتي متر اگه به قطعه اعمال بشه در نوك ترك ريزي كه روي سطح به وجود اومده احتمالا تنش بيشتر از 200 باشه. همين عامل باعث نيشه هر باز كه نوك ترك باز و بسته ميشه ترك در جهت عمق قطعه پيش بره البته فرايند خوردگي كه در نتيجه محصولات احتراق در موتور وجود داره اين مكانيزم رو بيشتر هم تسريع ميكنه. در نهايت با ادامه گسترش ترك فقط سطح مقطعي از قطعه باقي مي مونه كه استحكام شكست قسمت باقي مونده از تنشي كه به اون وارد ميشه و لازم بود كه تو طراحي تحمل كنه بالاتر ميره و قطعه ميشكنه. اين مكانيزمي كه گفتم وقتي اتسريع ميشه كه موتور لرزش داره . البته در موارد معمولي با سرعت خيلي كمتري انجام ميشه. آقا رضا شما حتما در مورد عمر قطعاتي كه بايد كي تعويض بشن و ... اطلاعاتتون بيشتر از منه. دليلش هم همين مكانيزمي هست كه گفتم يعني ترك هاي مويي وجود دارن كه عملا سطح مقطع موثر رو كم كردن... در برخي از موارد كه ميبينين قطعه قبل از اينكه زمان تعويضش برسه شكست اين مساله دلايل زيادي ميتونه داشته باشه كه يكي از اصلي ترين دلايلش همين لرزشه كه مكانيزم خستگي رو تسريع كرده.. نوع سوخت موتور و ميزان گوگرد و سديم و ... اون هم مكانيزم هاي ديگه اي رو به وجود مياره كه اونها هم باعث ميشه عمر كاري قطعه كم بشه و زودتر از پايان عمر اون قطعه بشكنه. از طرف ديگه آقا رضا اشاره اي داشتن به تلرانس ابعادي و دماي كاري كه ممكنه بعضي از دوستان كاملا دليل اين مشكل رو متوجه نشن كه من كمي بيشتر توضيح ميدم. تمامي فلزات يه ضريب افزايش طول با دما دارن به اسم ضريب آلفا كه براي هر فلز يا هر آلياژي مقدار متفاوتيه. حالا شما در نظر بگيرين كه موتور ما از چندين جنس مختلف ساخته شده كه اين اجزاء در كنار هم هستند و بايد فاصله و تلرانس مشخصي بين اونها باشه. با كار كردن موتور فلزات افزايش طول ميدن ولي با ضرايب متفاوت كه باعث ميشه مثلا با رسيدن به دماي 700 كلا فواصل بين اجزا به هم بخوره و اين مساله رو هم نميشه به راحتي حل كرد. مثلا ممكنه بگين خب ما طراحي رو براي دماي كاري موتور مثلا 700 درجه تنظيم ميكنيم كه مشكل پيش نياد... در اين صورت اگه خلبان بخواد سرعت رو كم يا زياد كنه چي؟ دما پايين مياد و بالا ميره و باز نسبت ها به هم ميخوره و ... البته اين مساله مشكل هست ولي ميشه اين مشكل رو حل كرد البته خيلي سخته. به هرحال من خواستم كمي منظور آقا رضا رو بيشتر تشريح كنم
  25. 1 پسندیده شده
    در مورد اس آر 71 یا بلك برد موتور از نوع رم جت هست كه كمترین قطعات متحرك رو داره كلا" موتور رم جت ساختن كاری نداره ما هم میتونیم بسازیم درد الان اینكه كه موتورهای نظامی هم باید توربوفن باشن كه مصرف سوختشون بیاد پایین شاید باورتون نشه ولی روسها تا اوایل دهه 80 موتور توربوفن نداشتن و حتی آر دی 33 كه مال میگ 29 هست جزو اولین تجربه های اونهاست ما قصد ساخت موتور توربوجت و رم جت نداریم چون به دردمون نمیخوره با كشور با این وسعت در اینكه قطعات موتور جت های تك هستن بحثی نیست. پره ها باید با عملیات حرارتی فورا" كوئنچ بشن یعنی از حالت گداخته تا حد زیر صفر در كسری از ثانیه سرد بشن تا كریستال مناسبی داشته باشن و سختی سطحشون بالا باشه در حالیكه ریشه و یا محور موتور باید آنیلد بشه یعنی در مدت دو تا سه هفته به تریج حدود 1000 درجه حرارتش كم بشه تا در ساختار اون حبابهای نانومتریك شكل نگیره... بگذریم