برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      3,146


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      9,418


  3. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      2,577


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      3,109



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 10 مهر 1402 در همه مناطق

  1. 1 پسندیده شده
    با شارایط اعلامی همون بهتر که زیربار قرارداد نریم.درسته در کوتاه مدت دست یابی ما به 25 جت با همین شرایط هم خوب هست ولی نگاه میان مدت و بلندن مدت ( عادت دادن روس ها به این شکل قرارداد بستن با ما) نشون میده که باید یک جایی محکم ایستاد. روس ها یا یاد میگیرند که با ما من بعد قراردادهای درست ببندند و یا جت هاشون ارزانی خودشون تا ببینیم در آینده جت های باقی مونده روی دستشون و کشورهای تحت سلطه غرب و فشارهای افزون برش سبب میشه که خساست در ارائه تکنولوژی یا پشتیبانی و یا اصولا این وضع فروش و همکاری با خریداران محصولاتش به کارش میان یا نه. به قول معکوس: نبستن قرارداد، بهتر از «هر» قرار دادیه!
  2. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Leonardo Falco هواپیمای بدون سرنشین (UAV) [2009] SELEX Galileo Falco (به معنی شاهین) عضو دیگری از خانواده در حال گسترش پهپاد های مدرن است که برای استفاده در بخش نظامی در نظر گرفته شده اند. اولین پرواز Falco در دسامبر سال 2003 اتفاق افتاد و پس از آزمایش ها و مجوز های اضافه تر، Falco به طور رسمی در سال 2009 به بازار معرفی شد. حدود 50 فروند از آن ساخته شده و پاکستان اولین مشتری آن بود. ارتش پاکستان 24 فروند Falco را از ابتدا خریداری کرد و از آنها در فعالیت های عملیاتی با محوریت دره سوات استفاده می کند. Falco به عنوان یک پهپاد کلاس متوسط تعریف می شود و در فرم اصلی خود، فقط برای شناسایی و نظارت در نظر گرفته شده، به همین دلیل به اندازه سری پریدیتور یا ریپر آمریکایی مسلح نیست. نقطه قوت این سری، مداومت و کارایی در ارتفاع است که در مقایسه با استفاده از بالگرد یا هواپیمای بزرگ تر به فرماندهان زمینی چشمی در آسمان با قیمت و ریسک کمتر ارائه می دهد. Falco ابتدا توسط Galileo Avionica مدیریت می شد که از آن زمان با SELEX S&AS ادغام شد و SELEX Galileo را تشکیل داد. SELEX، پیش از Falco، سامانه های الکترونیکی و تصویربرداری پیشرفته را برای بخش های مختلف دفاعی می ساخت. خود SELEX فرزند Finmeccanica، قدرت صنعتی، است که در سال 1948 در رم تاسیس شد. در سال 2016 شرکت SELEX با Leonardo-Finmeccanica's Electronics ادغام شد و Leonardo S.p.A. نام گرفت. در ظاهر، Falco از پروفایل ساده یک هواپیمای تجاری پیشرفته متابعت می کند. بدنه صاف و آیرودینامیک است و بال های مستقیمی که مقداری به سمت بالا شکسته اند در میانه بدنه به آن متصل می شود. 2 میله نازک از بال ها منشا می گیرند که باله های دمی را نگه می دارند و در پایه خود توسط یک صفحه افقی با هم ارتباط پیدا می کنند. موتور در انتهای بدنه قرار دارد و یک ملخ 3 پره را با آرایش pusher می چرخاند. بخش زیرین از سه پایه فرود ثابت تشکیل می شود که هرکدام یک چرخ پوشیده دارند. محموله در زیر شکم بدنه نصب می شود و با توجه به خواسته اپراتور قابل تغییر است (تجهیزات حسگر NBC (هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی)، اقدامات متقابل الکترونیکی، تصویربرداری حرارتی، تلویزیون، رادار، هدف یاب لیزری). سامانه های اویونیک در بخش دماغه قرار دارند. نیروی Falco از یک موتور 80 اسب بخاری تامین می شود که پهپاد را به حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت می رساند، تا ارتفاع 5030 متری پرواز می کند و مداومت 14 ساعته دارد. Falco به هیچ وجه پهپاد کوچکی نیست، 5.25 متر طول و 7.2 متر طول بال دارد. در حال استراحت، ارتفاع Falco به 1.8 متر می رسد که برای قرار گرفتن در جای خود نیاز به چندین نفر دارد. این پهپاد توانایی به پرواز در آمدن از روی باند را دارد اما برای افزایش توانایی های میدانی پرتاب توسط منجنیق پنوماتیک هم برای آن آزمایش شده است. گمان می رود امکان بازیابی با توری بلند شونده هم برای آن وجود داشته باشد. Falco، هماننند دیگر پهپاد ها یکی از اجزای مجموعه پهپادی کامل ارائه شده توسط شرکت است. این مجموعه شامل خود هواپیما (یک یا چند فروند در صورت نیاز)، ایستگاه کنترل زمینی (GCS) و تجهیزات پشتیبانی شامل ایستگاه خلبان و نمایشگر های ماموریتی می شود. اطلاعات به صورت لحظه ای و تماما رنگی به GCS رله می شود که به فرماندهان اجازه می دهد در طول پرواز تصمیمات سریع بگیرند. پهپاد هایی مانند Falco از کارکرد بی صدا و بدنه کوچک خود استفاده و معمولا بدون جلب توجه در کنار دشمن پرواز می کنند (همانند طور که توسط پهپاد های آمریکایی در عراق و افغانستان اثبات شد). توسعه بعدی آن منجر به ساخت Falco EVO شد با امکان حمل مهمات هدایت پذیر (2 موشک زیر بال ها) که حوزه ماموریتی این پهپاد ایتالیایی را به مقدار زیادی افزایش می دهد. Falco EVO بزرگتر و احتمالا پرقدرت تر است تا با نقش جدید خود در میدان نبرد متناسب شود. در می سال 2013، اعلام شد که دولت ایتالیا به دلیل الزامات حیاتی در افغانستان به سراغ خرید سری RQ-7 Shadow آمریکایی رفته است. این خرید ضربه ای به برنامه Galileo و صنایع دفاعی ایتالیایی بود (به طور تاریخی قرارداد های دولتی به شرکت های دفاعی ایتالیایی اهدا می شود). در سال 2017، دو پهپاد Falco در در مجاورت شهر درعا اردن توسط جنگنده های میگ 23 سوریه سرنگون شدند. در ژوئن سال 2019، خانواده Falco برای سومین بار در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 رونمایی شد. این مدل با نام Falco Xplorer شناخته می شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2009 - وضعیت: در خدمت محدود - تعداد فروند ساخته شده: 50 - سازنده: Leonardo-Finmeccanica (SELEX Galileo) - ایتالیا - کشورهای استفاده کننده: بنگلادش، لیبی، اردن، پاکستان، عربستان سعودی، ترکمنستان، نیرو های حافظ صلح سازمان ملل (سال 2013 برای جاسوسی در کونگو 5 فروند از Falco به ارزش 50 میلیون یورو خریداری شد) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 5.25 متر - طول بال ها: 7.2 متر - ارتفاع: 1.8 متر - حداکثر وزن برخاست: 420 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور بنزینی با قدرت 80 اسب بخار - حداکثر سرعت: 2016 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 6500 متر - تسلیحات: معمولا ندارد اگرچه در نسخه Falco EVO دو نقطه سخت زیر بال ها برای مهمات هدایت پذیر موجود است. محموله پایه 70 کیلوگرم است. دوربین های وضوح بالا، رادار (روزنه مصنوعی و نظارت دریایی)، هدف یاب لیزری، چف و فلیر - نسخه ها: Falco (سری پایه)، Falco EVO (ارتقا یافته از Falco با اندازه بزرگتر و نقاط سخت زیر بال ها؛ 6.2 متر طول؛ 12.5 متر طول بال ها؛ 2.5 متر ارتفاع؛ وزن 650 کیلوگرم؛ مداومت 20 ساعته؛ ارتفاع 6000 متری)، Falco Xplorer (ارتقا یافته و بزرگتر از تمام نسخه های Falco قبلی؛ رونمایی شده در ژوئن 2019) منبع
  3. 1 پسندیده شده
    با سلام . لازم دونستم نکته ای در خصوص حضور تفنگدارها بر روی کشتی های غیر نظامی خدمت دوستان عرض کنم . اولا که اینکار کار جدیدی نیست و در زمان جنگ و در سنوات قبل و در شروع ماجرای دزدان دریایی سومالیایی توسط ایران و خیلی از کشورهای دیگه صورت میگرفته . همین الانشم بروی تمامی نفتکش هایی که حامل نفت ایران هستند در بدو خروج از لنگرگاه های ایران گروهی تفنگدار ایرانی سوار کشتی ها میشن و در سواحل هند ( بعد از گذشتن از محدوده خطرناک ) بصورت شیپ تو شیپ و گاها بالگردی از روی کشتی ها پیاده میشن . یه نکته اینجا وجود داره و اون اینه که تمامی این تفنگدارها بخاطر قوانین دریانوردی بین المللی بصورت فرد غیر نظامی سوار کشتی میشن و الزاما باید هویت نظامی خودشونو در صورت بازرسی بین المللی از کشتی ها و احیانا گیر افتادن تکذیب کنند . حتی طبق پروتکل سلاح های همراه خودشونو به اب میاندازند ! دوم اینکه در زمان اوج دزدیهایی دریایی که توسط سومالیایی ها در عدن و دریای سرخ انجام میشد ، نیروهای مارین انگلستان تحت لوی شرکتهای امنیتی خصوصی با بستن قرارداد حفاظت امنیتی در گروههای سه نفره سوار کشتی ها میشدن و در سه شبانه روزی که سوار بر کشتی بودند ، کشتی را از محدوده های خطر عبور داده و بابت حضورشون روی کشتی ، هر شب مبلغ 20000 دلار در مجموع 60000 دلار بابت سه شبانه روز حفاظت ، بصورت نقدی از کاپیتان دریافت میکردند ! در اون زمان اجبارا حتی کشتی های ایرانی هم مبادرت به استخدام این مارین ها میکردند . تمام این هیاهویی که میبینید برای جا انداختن حضور شرکتهای امنیتی آمریکایی بروی کشتی های حاضر در خلیج فارس و بوجود آوردن یه راه درآمد جدیده ! یه نکته جالبتر هم وجود داره که به گفته کاپیتان یکی ازین نفتکش های ایرانی ، در زمانیکه مارینها سوار کشتی بودند تا شعاع چند کیلومتری کشتی هیچ قایقی عبور نمیکرد ، اما بعد از پیاده شدن اینها از روی کشتی تمام قایق هایی که قبلا به کشتی نزدیک نمیشدند ، بصورت هماهنگ خودشونودر مسیر کشتی قرار میدادند تا سرعت کشتی بخاطر مانور جلو گیری از برخورد کم بشه و اون گروه قایق دزدها که پشت لنج ها خودشونو مخفی کرده بودند یکباره آرپیچی بدست به سمت کشتی حمله میکردند ! اینکار انقدر تکرار شده بود که نیروهای ایرانی مشکوک شدند به تبانی بین مارین ها با این دزدهای دریایی و در واقع هم همینطور بود و کل کار یه تبانی برای تلکه کردن خطوط کشتی رانی بود ! بعد ازون ، اینکار به تکاوران نیروی دریایی ارتش و بعدها به سپاه هم سپرده شد تا کشتی های ایرانی به سلامت از محدوده عبور کنند و بعدها هم با حضور کشتی تدارکاتی ..... در دریای سرخ و ناوگان نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن مسئله حفاظت به کار روتین نیروهای دریایی ایرانی تبدیل شد . در کل این موضوع حضور تفنگداران بروی کشتی ها اصلا نکته مهمی نیست و فقط جنبه تبلیغاتی و در پشت پرده جنبه اقتصادی داره و نباید وارد بازی رسانه ای اینها شد . بهرحال ما همچنان کار خودمونو انجام میدیم ، چه اونها سوار کشتی باشند و چه نباشند !
  4. 1 پسندیده شده
    در خبرها بود بلاروس در سفر اخیر مقامات دفاعیش به ایران علاقه مندیش به شاهد را ابراز کرده. حالا خرید و یا خط تولید ( که حساسیت انتقال شاهد از ایران به روسیه کمتر بشه) را باید دید. ترکیه از صنایع نظامی اکراین حداکثر استفاده را کرد، بلاروس هم با توجه به تحریم ها شاید چیزهایی برای ما داشته باشه.
  5. 1 پسندیده شده
    قایق موشک انداز ایرانی در نیروی دریایی ونزوئلا قایق موشک انداز کلاس ذوالفقار
  6. 1 پسندیده شده
    به نظر ارتش ونزوئلا دو پهپاد عمود پرواز و دست پرتاب ایرانی را دریافت خواهد کرد
  7. 1 پسندیده شده
    در یکماه گذشته دومین پهپاد بیرقدار تی بی 2 ترکها در شمال عراق سقوط کرد . منابع ترک علت هر دو پهپاد رو نقص فنی اعلام کردن اما ممکنه این پهپادها سرنگون شده باشند
  8. 1 پسندیده شده
    بهانه تنها مانع یادگیری و آموزش وقتی در مورد پیشرفت و موفقیت صحبت می کنیم همیشه ابزار مدرن به عنوان مهمترین علت و شاید بهانه مطرح می شود اما تجاربی در تاریخ وجود دارد که نشان می دهد برای یک فکر خلاق محدودیت های اعمالی از سوی دیگران کمتر مانع است و جوینده یابنده خواهد بود آلمان ها در دوره بعد از جنگ جهانی اول در اوج محرومیت و محدودیت توانستند با ابتدایی ترین ابزارها ارتشی تربیت کنند که چندی بعد کل اروپا را تصرف کرد نگاهی کوتاه به این تجربه تاریخی که بهترین مثال هست که بین بهانه و دلیل تمیز فرق قائل شویم. مشابه این نگاه و حفاظت از روند آموزش رو در ورزش زورخانه ای ایران هم می توان دید وقتی به جای کمان از کباده به جای گرز از میل به جای طبل از ضرب به جای سپر از سنگ استفاده می کردند و نبود ابزار را بهانه ای برای رها کردن امادگی و آموزش نکردند
  9. 1 پسندیده شده
    بسم ا... والله ..... هر کسی به این نظام ، تیر انداخت ، آواره شد .... از مزیتهای دیپلماسی که میدان پشت سر آن قرار دارد ، بیشتر باید گفت دو تا نکته جالب اول .. ظاهرا پلیس آلبانی ، 1000 نفر نیرو را فرستاد به این محل که می شود حدود یک گردان و نیم نیرو دوم ، گفته شده منافق به هلاکت رسیده ، یکی از چند نفر مسئول عملیات مهندسی منافقین در سال 60 بوده ماواهم جهنم و بئس المصیر
  10. 1 پسندیده شده
    عملیات گروه نمایش هوایی ( آکروجت ) تاندربردز ایالات متحده https://www.aparat.com/v/MYyuh
  11. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تیربارچی درب هوایی ارتش ایالات متحده در طول جنگ ویتنام ، یکی از بزرگترین ناوگان بالگردی عملیاتی را با استعدادی در حدود 3000 بالگرد در انواع مختلف ، بکار گرفت . این ناوگان با وجود تمامی مزیت های خود ، مشکلات تازه ای را به ارمغان آورد که یکی از آنها ، نیازمندی به خدمه با تجربه و آموزش دیده برای استفاده از تسلیحاتی بود که در درون بالگرد برای نقش های مختلف نصب شده بود . در ابتدای کار ، این وظیفه بدون هیچ آموزش خاصی ، برعهده نیروهای وظیفه ارتش گذاشته شد ولی با شدت گرفتن درگیری ها در ویتنام و افزایش تلفات وارد آمده به بالگردها ، ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت تا رسته جدیدی را در هواپیمایی نیروی زمینی ایجاد کند، که اکنون با شناسه Aerial Door Gunner شناخته می شود . نیروهایی که برای ایفای این نقش انتخاب شده یا داوطلب اجرای آن بودند ، ابتدا باید از مراحل آزمایش فیزیکی نظیر تست رنگ شناسی ، شنوایی و بینایی عبور کرده و سپس کار با طیف متنوعی از تسلیحات پیاده نظام (سرنیزه ، سلاح های کمری تا نارنجک انداز ) را یاد می گرفتند . تا اینجا روند آموزش تفاوت چندانی با آموزش پیاده نظام نداشت ولی این نیروها با طی کردن مرحله اول ، باید مراحل تخصصی بعدی شامل شیوه های پیچیده هدف گیری هوا به زمین ، کار با سامانه های بصری دید در روز و دید در شب و درنهایت شیوه های رصد و جستجو در تمامی شرایط جوی را یاد می گرفتند . با این وجود ، ارتش آمریکا بدلیل نیازهای خاص خود ، به این آموزش ها بسنده نکرد و تدریجاً نیروهایی را برای این وظیفه انتخاب می نمود که بتوانند قابلیت های کنترل-فرماندهی را به منظور هدایت نیروهای هوابرد از خود به نمایش گذارند ، بدین سبب از یک دوره زمانی به بعد ، اصول اولیه تاکتیکهای رزمی دفاعی و تهاجمی نیز به دروس آموزشی این رسته اضافه گردید . https://www.aparat.com/v/TMnR8
  12. 1 پسندیده شده
    نكاتي كه بايد از جنگ هاي سوريه و اكراين اموخت تا عبرت نشويم
  13. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Kronstadt Orion هواپیمای بدون سرنشین (UAV) ارتفاع متوسط مداومت بالا (MALE) [2020] روسیه، برخلاف ایالات متحده در یافتن استاندارد سازی و وابستگی افزاینده به پهپاد های ارتفاع متوسط مداومت بالا (MALE) با مشکل مواجه است. چند طرح مفهومی قابل توجه شامل مدل های با قابلیت VTOL (برخاست و فرود عمودی) ارائه شده اما تعداد کمی به راه های در خدمت نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی تبدیل شدند. Kronstadt با نمایش پهپاد Orion در ماکس 2017 به دنبال این موضوع است. طول کلی آن 9 متر است، فاصله بین نوک بال ها به 16 متر می رسد و 3 متر ارتفاع دارد. حداکثر وزن برخاست Orion به 1000 کیلوگرم می رسد و تا 200 کیلوگرم محموله مانند سامانه های الکترواپتیک/مادون قرمز، دوربین دیجیتال هوایی، رادار های چند کاربره (SAR و GMTI) و رهگیری سیگنال های ارتباطی و راداری را حمل می کند. در ظاهر، Orion از یک بدنه دراز و باریک حاوی تجهیزات ماموریتی، مجموعه اویونیک، ذخیره سوخت و موتور تشکیل می شود. یک سامانه اپتیکی در برجستگی زیر چانه بدنه قرار می گیرد. موتور یک ملخ 2 پره را در انتهای بدنه با آرایش pusher می چرخاند (همانند سری پریدیتور). بال های اصلی در میانه بدنه، طراحی مستقیمی دارند و نوک آن ها برش خورده است. به جای واحد دم مرسوم، از یک ترکیب V شکل (همانند پهپاد ریپر) استفاده می شود که به طور همزمان به عنوان پایدارساز های افقی و عمودی عمل می کند. برای برخاست و فرود از چرخ های سه‌گانه جمع شونده استفاده می شود. Orion با موتور خود به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می رسد، تا ارتفاع 7500 متر پرواز می کند و با برد 250 تا 300 کیلومتری، مداومت 24 ساعته دارد. ماموریت های Orion شامل جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) هوایی، تشخیص و رهگیری هدف، نقشه برداری هوایی، ارزیابی خسارت حمله، نقشه برداری راداری، رهگیری سیگنال ارتباطی (SIGINT) و تشخیص و مکان یابی رادار های زمینی (COMINT) می شود. از دیگر امکانات این پهپاد می توان به برنامه ریزی هوشمند ماموریتی براساس داده های عملیاتی، آب و هوایی، زمینی و اطلاعات دیگر، نقشه برداری عکسی و مدل سازی 3 بعدی تقریبا بی وقفه و کنترل محموله از طریق واقعیت افزوده اشاره کرد. با اینکه ماموریت های اصلی Orion در حوزه نظارتی است، توانایی حمل تسلیحات نیز دارد. در نمایشگاه ماکس 2021 موشک هواپایه هدایت پذیر Vikhr (با برد مشابه موشک هلفایر که روی پهپاد ریپر نصب می شود) در کنار این پهپاد قرار داده شد و گمان می رود این پهپاد توانایی شلیک Vikhr را داشته باشد. این موشک قابلیت مورد اصابت قرار دادن اهداف تا فاصله 10 کیلومتری را با سرعتی بیش از 600 متر بر ثانیه دارد که در صورت حمل شدن توسط Orion ، این پهپاد را در رده Wing Loong II چینی و بایراکتار ترک قرار خواهد داد. در جولای سال 2014، پهپاد Orion در اشغال کریمه شرکت داشت. این سامانه ها توسط اولین واحد نظامی روسیه که این مدل را دریافت کردند، عملیاتی و در نقش شناسایی هوایی از آن ها استفاده شد. در اکبر سال 2019، Kronstadt به طور رسمی تولید انبوه پهپاد Orion خود را آغاز کرد. نیروی های مسلح روسیه اخیرا از این پهپاد در نقش شناسایی و حملات ضد تروریستی در سوریه به صورت آزمایشی استفاده کردند. در طول آزمایش ها، Orion-E به "مجموعه مدرن جاسوسی، فرماندهی و ارتباطی Strelets-M" مجهز بود و اهداف خود را با دقت بهره وری بالا مورد اصابت قرار داد. از این پهپاد در طول جنگ اکراین هم استفاده شده است. Inokhodests-RU/Sirius Orion-2/Helios مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - وضعیت: در خدمت فعال - تعداد فروند ساخته شده: حدود 48 - سازنده: Kronstadt Technologies -روسیه - کشورهای استفاده کننده: روسیه - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 8 متر - طول بال ها: 16 متر - ارتفاع: 3 متر - وزن: 500 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 1000 کیلوگرم (500 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور نامشخص که یک ملخ 2 پره را در انتهای بدنه با آرایش pusher می گرداند - حداکثر سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 7500 متر - برد: 250 تا 1400 کیلومتر - تسلیحات: تا 200 کیلوگرم محموله شامل بمب های غیرهدایتی هوایی انواع موشک در 4 نقطه سخت، سامانه الکترواپتیکی/مادون قرمز (جستجو و تششخیص اهداف زمینی در طیف مرئی و مادون قرمز، فاصله سنج، هدف گذار لیزری)، دوربین دیجیتال هوایی (تصویربرداری هوایی کیفیت بالا، ذخیره تصاویر)، رادار چند حالته (حالت SAR: نقشه برداری زمین، حالت GMTI: تشخیص تاسیسات ثابت و اشیا متحرک)، SIGINT/COMINT - نسخه ها: Orion (سری پایه - قابلیت حمل 4 بمب هدایت پذیر یا موشک با حداکثر ظرفیت 200 کیلوگرم)، Orion-E (نسخه صادراتی - قرارداد هایی برای نمونه شناسایی این پهپاد بسته شده است)، Orion-2/Helios (برنامه ریزی شده برای سال 2023 با ابعادی بزرگ‌تر - در دسته پهپاد های HALE قرار می گیرد - دارای 5 تن وزن به همراه 30 متر طول بال ها - مناسب عملیات های خودکار به مدت 30 ساعت در ارتفاع بالای 10 هزار متری)، Inokhodests-RU/Sirius (نسخه مسلح برای ارتش روسیه - 2 موتوره - 30 متر طول بال، 9 متر طول و 3.3 متر ارتفاع – حداکثر ظرفیت رزمی 450 کیلوگرم – سرعت کروز 295 کیلومتر بر ساعت – حداکثر ارتفاع 12000 متر – مداومت 40 ساعته) منبع 1 - منبع 2 - منبع 3
  14. 1 پسندیده شده
    سلام البته برد در موشک بالستیک مساله ای مطلق نیست و با توجه به وزن کلاهک و پروفایل پروازی و زمان سوزش و شتاب و سرعت مشخص میشود اینکه با کاهش وزن کلاهک به برد بالاتر دست یافت کار سختی نیست ، مهم اینه که برد رسمی مورد نیاز ما با کلاهک های موجود روی 2000 کیلومتر است که گفتین ما موشک با کلاهک سنگین تر هم بسازیم تا روزی که به هدفی در فراتر از 2000 کیلومتری نیاز نباشد ، برد رسمی همین مقدار خواهد بود که به قول سردار به نوع رفتار اروپایی ها و حفظ احترام خودشون بستگی داره
  15. 1 پسندیده شده
    انتقال تسلیحات و ادوات سنگین نیروهای مسلح به غرب کشور فرصت ایران به اقلیم کردستان عراق پیرامون خلع سلاح گروه‌های تروریستی رو به پایان است و در صورت عدم رضایت ایران از اقدامات اقلیم دور جدیدی از حملات علیه مقرهای تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق انجام خواهد شد. وستانیوز
  16. 1 پسندیده شده
    سیمرغ با موفقیت پرواز کرد هواپیمای ترابری سیمرغ، ساخته‌ی متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با موفقیت تست پروازی خود را پشت سر گذاشت.
  17. 1 پسندیده شده
    تشکیل یگان پهپادی برای مرزبانی همه ساله مرزهای کشور به خاطر حضور قاچاقچیان و تروریست ها شاهد درگیری های مسلحانه بوده است.به خصوص مرزهای شمال غرب کشور و مرزهای شرقی کشور دارای بیشترین نا امنی و حضور قاچاقچیان و تروریست ها میباشد. علاوه بر مسدود سازی زمینی مرزهای کشور با احداث خندق، دیوار، سیم خاردار، میدان مین و... و احداث برجک ها و پاسگاه های مرزبانی با مهندسی و تسلیحات مناسب، باید در هوا هم پشتیبانی از مرزبان ها وجود داشته باشد. در صورت هر درگیری، پشتیبانی هوایی میتواند نتیجه را به طور کل عوض کند. برای پشتیبانی هوایی مرزبانی میتوان از هواپیما ها و بالگرد های نظامی استفاده کرد ولی بهترین وسیله برای این کار پهپاد است. بهترین وسیله برای مرزبانی پهپاد هست: کم هزینه، توانایی پوشش مداوم مرز، توانایی تولید انبوه در ایران باید از پهپادهایی استفاده کرد که دارای ماندگاری بالا در صحنه ی نبرد باشند و تسلیحات زیادی نیز حمل کنند. بهترین پهپادهای ایرانی برای این کار پهپادهای شاهد 149 غزه و کمان 22 میباشد. ولی از پهپادهای کوچکتر مانند شاهد 129 و ابابیل 5 و مهاجر 6 و کمان 12 نیز میتوان استفاده کرد. پهپاد مخصوص مرزبانی حتی میشود در ایران پهپاد مخصوص مرزبانی طراحی و تولید شود. مثلا پهپاد مجهز به یک گاتلینگ مثل گاتلینگ بالگرد های کبرا احداث پایگاه و فرودگاه برای پهپادها : اگر ما در نزدیکی مرزهای کشور و در هر یک از استانهای خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و خوزستان حداقل یک پایگاه و فرودگاه برای پرواز پهپاد ها بسازیم میتوان امنیت مرزها را به شدت بالا برد. این فرودگاه پهپادی میتواند قسمتی از فرودگاه های موجود کشور باشد و اگر فرودگاه موجود نیست در پادگان های نظامی کشور ساخته شود. لازم هست در ساخت این فرودگاه ها پدافند غیر عامل رعایت شود. در صورت انجام درست این کار میتوانیم امنیت مرزهای ایران را به شدت بالا ببریم. نمونه ی یک فرودگاه تازه تاسیس پهپادی ارتش ایران در نزدیکی کنارک:
  18. 1 پسندیده شده
    برد این خرمشهر رو به 5500 برسونیم و فقط 60 فروند تولید کنیم کافی هست... با این برد و تعداد میتونیم تمام پایگاه های نظامی کشورهای بی تربیت رو که نه کافی نیست ولی تمام کاخ های پادشاهی یا ریاست جمهوری رو بزنیم. یا اگر علیه برنامه هسته ای ما اقدام شد، ما هم اقدام کنیم...
  19. 1 پسندیده شده
    برد واقعی موشک های خرمشهر چقدر است؟ برد خرمشهر 2 موسسه ی تحقیقات استراتژیک IISS قبلا ادعا کرده بود که اگر کلاهک 1800 کیلوگرمی موشک خرمشهر 2 با برد 2000 کیلومتر به کلاهک 500_700 کیلوگرمی تبدیل بشود برد این موشک به حدود 3200 کیلومتر میرسد. دایره ی خطای این موشک هم 10_20 متر هست. برد خرمشهر 4 ((خیبر)) با توجه به سرعت بسیار بالای موشک خرمشهر 4 و موتورهای جدیدی که رویش نصب شده برد این موشک قطعا افزایش یافته (نسبت به نسخه های قبلی خرمشهر). ادعا شده با توجه به سرعت بالای این موشک برد موشک خرمشهر 4 با کلاهک 1500 کیلوگرمی، ۴۲۰۰ کیلومتر هست و اگر سر جنگی این موشک ۵۰۰ کیلوگرم باشد برد آن به ۷۵۰۰ کیلومتر میرسد. طبق سخن بنر سازمان صنایع هوافضا هم این موشک برد بلند هست که موشک برد بلند یعنی بین 3000 تا 5500 کیلومتر برد دارد.
  20. 1 پسندیده شده
    تست اتاق فشار / ارتفاع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران https://www.aparat.com/v/nYf3q
  21. 1 پسندیده شده
    امور در6کلاس هست 550..750...950..1450...1650..1850 که از بین اونها فقط کلاس 950 با پرتابگر عمودی طراحی شده ....بد جور سردار پسنده https://en.wikipedia.org/wiki/Amur-class_submarine
  22. 1 پسندیده شده
    در حال حاضر هم ایران در حال بازنشسته کردن ULCC هاست . چون هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند و عمر خدمتیشون هم نسبت به VLCC ها کمتره . با شما موافقم تمام جوانانی که در ساخت ، راه اندازی و بهره برداری این پروژه های ملی ، در بدترین شرایط کاری و آب و هوایی مشغول به خدمتند جهادگرند و اون عزیزانی که ، با آگاهی از خطرات موجود جونشون رو کف دستشون میگیرن و برای از رده خارج نشدن یک یونیت یا ترین و یک بویلر ، یک برج تقطیر ، یک مخزن و یا هر تجهیز دیگری در پالایشگاه ها ، مجتمع های ساخت دریایی و غیره ، وارد این تجهیزات میشن و جونشون رو از دست میدن ، بنظرم چیزی از شهدا کم ندارند . صحبت از اینگونه جانفشانی ها خیلی راحته اما در عمل وقتی از نزدیک رویت بشه ، تازه به اوج قهرمانی این افراد پی میریم . سکانسی در سریال چرنوبیل هست که معدنکارانی که برای حفاری تونل برای آبرسانی اضطراری به زیر راکتور اعزام شده بودند از شدت گرما مجبور شدند کاملا برهنه به حفاری ادامه بدن ! چندین سال قبل عین همین ماجرا در زمان راه اندازی یکی از پالایشگاه های کشور که بصورت جهادی برای رفع نیاز بنزین کشور باید به بهره برداری میرسید اتفاق افتاد و کارگران و مهندسانی که در اون بخش مشغول بودند برای رفع گرمای غیر قابل کنترل تجهیزات در حال کار در فضای بسته مجبور به برهنه کار کردن شدند و همزمان آمبولانس ها در بیرون از محوطه بصورت آماده باش بودن تا در ساعت چندین نفر از اون تلاشگران جهادگر را که از شدت گرما بیهوش میشدند یا دچار گاز گرفتگی و یا مسمومیت و بعضا بخاطر این موارد از ارتفاع سقوط میکردند به بیمارستان منتقل کنند ! در همون واقعه چهار نفر جونشون رو از دست دادن تا کشور دچار کمبود اضطراری بنزین نشه . کم نیستن ازینگونه تلاشها در همه ی ارکان صنعت این مملکت .
  23. 1 پسندیده شده
    الان در حد سنجش انهدام بصورت سطحی جواب میده (damage assessment) مثلا جایی رو موشک بزنن ببینن کجا خورده و ... ولی به نظر میاد برای نظارت اوقیانوسی یه مقدار دقت بیشتری لازمه.
  24. 1 پسندیده شده
    نمونه ای جالب دیگر از عملکرد تانک های در نبرد- یک تانک نیروهای جمهوری خودخوانده دونتسک با شلیک یک یا چند گلوله شدید الانفجار به سمت یک ایستگاه اتوبوس، تعدادی از سرباز اوکراینی که در این ایستگاه اتوبوس پناه گرفته بودند را کشت شده است. ایستگاه های اتوبوس در اوکراین از جنس بتونی هستند. در سناریو بالا گلوله 125 م.م شدید الانفجار به دیوار پشتی اثابت کرده است و با ضربه مرگبار تمام سربازان در این جان پناه را کشته است. نمونه ای دیگر از عملکرد تانک های روسی بر ضد پیاده نظام اوکراینی این بار در منطقه باز و در میان درختان - از تلفات نیروهای اوکراینی خبری منتشر شده است اما ضربه های کشنده و مهلک تانک ها برای از بین برد جانپاه و کشتن نیروهای پیاده نظام در این تصویر خوبی نشان داده شده است. امروز کشورهای پیشرو در بحث زرهی از نسل جدید مهمات شدید الانفجار استفاده میکنند. از جمله قابلیت مهم نسل جدید این نوع مهمات در مقایل نمونه های قدیمی تر استفاده از فیوزهای قابل برنامه ریزی است. در نتیجه این نوع مهمات را میتوان در حالت های مختلف از جمله منفجرشونده در هوا ( انفجار در بالای هدف مثلا بالای سنگر خاکی)، انفجار نقطه ای (انفجار رو به روی هدف) و یا تأخیری (انفجار در داخل یک هدف مثلا بعد از عبور از دیوار) استفاده کرد. استفاده از حالت های مخلتف انفجار موجب افزایش انعطاف پذیری و کشندگی تانک ها خواهد شد. ایالات متحده آمریکا با نسخه مهمات پیشرفته چند منظوره (AMP)، المان با مهمات DM11 و اسرائیل با مهمات 120 م.م M339 و مهمات 125 م.م M710 از پیشگامان تولید نسل جدید مهمات شدید الانفجار برای تانک ها هستند. استفاده از مهمات شدید الانفجار با فیوز قابل برنامه ریزی نیازمند نصب سیستم های کنترل آتش مدرن تر بر روی تانک هاست. تست مهمات AMP تست مهمات DM11 تست مهمات M339 و M710
  25. 1 پسندیده شده
    می شه در مورد یک ناوچه بنویسید که بعد از انقلاب ساخته شده باشه چون در مورد نیروی دریایی من تو هر تاپیکی می رم اولش رو این نوشت ::: این ناوچه قبل از انقلاب در زمان شاه به ایران تحویل شد """" icon_cheesygrin :|