برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      38

    • تعداد محتوا

      9,420


  2. scorpion57

    scorpion57

    Editorial Board


    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      1,108


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      18

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. AM4

    AM4

    Editorial Board


    • امتیاز

      13

    • تعداد محتوا

      361



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 28 بهمن 1397 در همه مناطق

  1. 5 پسندیده شده
    سلام علیکم https://www.mashreghnews.ir/news/937533/ظریف-حرف-های-پنس-خنده-دار-است یک نکته جالبی که امروز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به نظرم آمد ، این تحلیل وزیر محترم امور خارجه در مصاحبه با اشپیگل هست : خبرنگاران اشپیگل در ادامه به نگرانی طرف‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران اشاره کردند. وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «آیا ما باید در منطقه‌ای به شدت مسلح بی‌دفاع باشیم؟ اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگی هشت ساله با عراق را داریم. ما در آن زمان هیچ چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.» پی نوشت : اگر چه همه اطلاع داریم که بسیار بعید هست ، حتی بعد از رفع موانع برای خرید ، غربی ها ، بخصوص اروپایی ها ، برای نیروی هوایی ، سخت افزاری که به درد ما بخورد ، به ما بفروشند ، با این حال ، هر چند کمرنگ ، توپ به زمین اروپا افتاد ..
  2. 2 پسندیده شده
            نبرد غولها و نیمچه غولها ، راند نخست " آسال اوتار"    نبرد آسال اوتار( در زبان پنجابی یا هندی ، به معنای نبرد قطعی یا پاسخ دندان شکن ) ، که بطور همزمان با نبرد فیلورا بوقوع پیوست ، درحقیقت ، دومین نبرد زرهی گسترده میان هند و پاکستان در جنگ 1965  بشمار می رود . این نبرد که دریک محدوده زمانی 48 ساعته (8 تا10 سپتامبر 1965) میان دوطرف رخ داد ، زمانی آغاز شد که یگانهای ارتش پاکستان شامل واحدهای پیاده – زرهی مرزهای بین المللی را نقض کرده ، وارد خاک هند شدند و شهر مرزی "خم کاران " را درعمق 5 کیلومتری خاک هند ، به تصرف در آوردند .        موقعیت "خم کاران" ، در عمق 5 کیلومتری خاک هند    متقابلا" ، واحدهای  ارتش هند که در منطقه حضور داشتند ، با هدف سد کردن پیشروی واحدهای پاکستانی بداخل خاک هند ، دست به یک ضد حمله شدید علیه یگانهای مهاجم زده که پس از 3 روز جنگ شدید ، موفق شدند تا پیشروی  نیروهای پاکستانی را در نزدیکی آسال اوتار متوقف  نمایند  .  به اعتقاد کارشناسان نظامی ، دوعامل بسیار مهم ، یعنی اتخاذ استراتژی مناسب و پس از آن به کار گیری تاکتیکهای برتر و انعطاف پذیر ، موجب گردید تا واحدهای ارتش هند با موفقیت ، اهداف مد نظر خود را محقق نمایند .       در ارتباط با این دو مفهوم ، دکتر فیلیپ تاول (مورخ نظامی ) ، براین اعتقاد است که  مقاومت اولیه واحدهای موجود ارتش هند در خم کاران ، در زمان حمله ارتش پاکستان ، یکی از نقاط عطف  جنگ و شاید کلید اصلی موفقیت فرماندهان هندی برای سنگین نمودن کفه جنگ بسود خود ، بشمار می آمد . پیتر ویلسون نیز معتقد است که شکست سنگین ارتش پاکستان در نبرد آسال اوتار یکی از دردناکترین و در عین حال بزرگترین شکست این ارتش در جنگ 1965 بشمار می رود وفرماندهان پاکستانی ، هنوز از یاد آوری این شکست ، خودداری می کنند .     موقعیت وقوع نبرد : تارن تاران صاحیب (پنجاب، هند )   یگان های رزمی مورداستفاده طرفین درگیر در جریان نبرد آسال آوتار     آغاز مخاصمه : در 8 سپتامبر 1965، یگان های تکور ارتش پاکستان ، متشکل از لشکر یکم زرهی و لشکر یازدهم پیاده ، با عبور از مرزهای بین المللی ، شهر خم کاران ، که نزدیک ترین شهر مهم به مرز بشمار می آمد را تصرف نمودند .     سنتوریون مارک7 نیروی زمینی ارتش هند در نبرد با پاکستان    در چنین شرایطی ، افسر مسئول منطقه (GOC) که در آن زمان ، فرمانده لشکر چهارم کوهستانی ارتش هند ( سر لشکر گورباکش سینگ ) مسئولیت آن رابر عهده داشت ، بلافاصله دستور داد تا واحدهای باقی مانده دست به یک عقب نشینی تاکتیکی زده و کمی عقب تر ، یک  خط دفاعی را که نقطه کانونی آن ، موقعیت آسال اوتار محسوب می شد ، ایجاد نمایند .      ام-47 نیروی زمینی ارتش پاکستان در نبرد با ارتش هند    با فرارسیدن تاریکی شب ، فرمانده منطقه به یگانهای مهندسی – رزمی دستور داد تا با هدایت آب رودخانه ، تمامی مزارع نیشکر موجود در منطقه را به زیر آب برده و طبیعتا" اجرای این دستور موجب می شد تا کل منطقه نبرد به زیر آب رفته و تبدیل به یک باتلاق بزرگ گردد و در نتیجه  ، زمانی که واحدهای لشکر یکم زرهی پاکستان که در آن زمان به تانکهای ام-47 و ام-48 مجهز بودند ، با پیشروی بسمت خطوط دفاعی هندی ها ،وارد  باتلاق های حاصل از رها سازی حجم زیادی از آب می شدند که موجب فرورفتن بسیاری از تانکها و در نهایت موجبات کند شدن و توقف پیشروی پاکستانی ها را فراهم می آورد .      یکدستگاه تانک ام-48 ارتش پاکستان در نبرد آسال اوتار         ادامه دارد .....     پی نوشت :   1- انشا.... چهارنبرد زرهی هند و پاکستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت .   2- پلان رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و صرفاً برداشت مترجم از سازمان رزم طرفین نبرد است .      این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ، بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود .  در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .   :rose: مترجم : MR9      :rose:
  3. 2 پسندیده شده
    البته این امر بیشتر ترفند دکتر ظریفه و بسیار بعیده با انتقال جنگنده به ایران موافقت بشه ولی میشه این بازی رو ادامه داد و حتی یک پیشنهاد جدی ( و البته دروغین، دروغ که مالیات نداره!) مثلا به فرانسه برای خرید 80-100 فروند رافال کرد. در صورت عدم موافقت که چیزی از دست نمیدیم و در صورت موافقت یکی از بهترین جنگنده های نسل 4.5 و احتمالا بروز رسانی جنگنده های میراژ اف 1 نیروی هوایی و البته به تکاپو انداختن روسیه و چین برای رقابت و %
  4. 2 پسندیده شده
      با سلام   این نبرد ، قسمت نخست از چهار نبرد زرهی میان هند و پاکستان بود که تقدیم شد ، بنابراین در صورت صلاحدید ، می بایست مقداری صبر بفرمایید تا هر چهار قسمت ارائه شود تا یک تصویر جامع از این نبردها بدست آید . پس از پایان این چهار قسمت ، یک نتیجه گیری کلی صورت خواهد گرفت   البته حرف در مورد عملیات نصر زیاد هست و بعضی تحلیل ها بطور قطع این سوء تفاهم را بوجود خواهد آورد نویسنده قصد دارد فرماندهی  و نحوه کنترل عملیاتی ارتش را زیر سئوال ببرد . با این حال سطور ذیل ( بطور خلاصه ) تحلیل یک افسر ارشد زرهی ارتش ایالات متحده از ناکامی ارتش ایران در این عملیات و از دست دادن استخوان بندی زرهی خود است :   - عدم برآورد درست اطلاعاتی از توان رزم ارتش عراق  2- ایجاد یک تله (دام) سه طرفه توسط ارتش عراق  3- عجله در طراحی عملیات و عدم توجه به زمین عملیات  4- ضعف تانکهای چیفتن در حرکت در مناطق باتلاقی  5- ایراد اساسی پیشرانه ساخت لیلاند تانک چیفتن  6- عدم وجود تعمیر و نگهداری تانکهای چیفتن ، ام-47 ، ام-48 و ام-60   وچند مساله دیگر که فعلاً صلاح نیست بیان شود    ادعای ارتش عراق ، در به غنیمت گرفتن یا انهدام  214 دستگاه تانک   و اینکه ارتش ایران در همان زمان فقط  انهدام و به غنیمت در آمدن 88 دستگاه تانک را پذیرفت .   با این حال ، ارتش عراق در یک اقدام تبلیغاتی ، چیزی در حدود 100 دستگاه تانک و نفربر ارتش ایران را در یک نمایشگاه عمومی در معرض دید قرار داد و با اعزام خبرنگاران به منطقه نبرد ، در حدود 40 دستگاه تانک و نفربری که هنوز در گل و لای منطقه گیر کرده بودند را به آنها نشان داد .
  5. 2 پسندیده شده
    بخش دوم :     یکدستگاه ام-48 منهدم شده پاکستانی در "خم کاران"    این طرح ، براساس پیش بینی های انجام شده ، اجرا گردید و در این زمان بود که ضد حملات ارتش هند ، آغاز گردید . فرمانده ارتش هند نیز با مشاهده توقف تانکهای پاکستانی ، بلافاصله به یگانهای زرهی تحت امر خود فرمان پیشروی داد و در نتیجه ، اکنون تانکهای ارتش هند ، با آسودگی هرچه تمام تر که ناشی از عدم تحرک تانکها و خدمه غافلگیر شده پاکستانی بود ، به نوبت و به مانند سیبل ثابت ، تانکهای متوقف شده را هدف قرار داده و از کار می انداختند .     یکی از مهمترین جنبه های هرجنگ ، وجود انعطاف پذیری تاکتیکی درمیان فرماندهان میدانی است . فرمانده مدافعان هندی ، با رها نمودن آب ، موجب کند شدن و در نهایت توقف تهاجم زرهی ارتش پاکستان گردید    استفاده از تاکتیک رها سازی آب ، موجب گردید تا بیش از 100 دستگاه تانک ارتش پاکستان  که بخش عمده از آنها را تانکهای  پاتون ، شرمن و تعدادی  ام-24 تشکیل می دادند ، منهدم شده و یا به غنیمت در آیند ، این درحالی بود که مجموع تلفات هندی ها ، از 10 دستگاه تانک فراتر نرفت.       با متوقف شدن واحدهای زرهی ارتش پاکستان در باتلاق های ایجاد شده توسط هندی ها  ، این تجهیزات برای یگانهای زرهی هندی ، تبدیل به اهداف ثابتی برای شلیک گردید.     پی آمد :   اگر چه ارتش پاکستان با استفاده از اصل غافلگیری ، موفق شد تا بخشی از خاک هند را به تصرف در آورد ، اما این ارتش هند بود که در پایان درگیری ها ، شاهد پیروزی را در آغوش کشید . فرمانده یگانهای تکور ارتش پاکستان ، سرلشکر ناصر احمد خان ، ضربه دهشتناکی را متحمل شده بود، بطوریکه به اعتقاد مورخ نظامی ، استیون زالوگا ، پس از فروکش نمودن مخاصمه ، ارتش پاکستان بطور رسمی اعلام نمود که در جریان جنگ ، بیش از 165 دستگاه تانک خود را از دست داده که بیش از نیمی از این تعداد ، در جریان نبرد آسال اوتار ، بدست ارتش هند منهدم یا به غنیمت گرفته شد .       ردیف تانکهای پاتون به غنیمت گرفته شده ارتش پاکستان توسط هند   با این حال ، این نبرد دو نکته بسیار جالب در پی داشت . نخست ، حضور پرویز مشرف ( رییس ستاد و رییس جمهور بعدی پاکستان ) که با درجه ستوانی در هنگ شانزدهم توپخانه خودکششی خدمت می نمود و دومین نکته جالب توجه ، دریافت نشان "پارام ویر چاکرا" توسط یک سرباز ساده ارتش هند به نام " عبدالحمید" بود که آن را به پاس انهدام 7 دستگاه تانک ارتش پاکستان دریافت نمود .   صرف نظر از پی آمدهای خانمان برانداز این جنگ ، تاسیس یک شهر جدید با عنوان "پاتون ناگار" یا " شهر پاتون " در مجاورت محل این درگیری ، یکی از نتایج فرعی بزرگترین نبرد زرهی میان هند و پاکستان در سال 1965 بشمار می آمد .       ردیف تانکهای منهدم شده پاکستانی در "پاتون ناگار"     دلیل این نامگذاری ، وجود تعداد زیادی از تانکهای پاتون ارتش پاکستان که در جریان این نبرد منهدم شده و یا به غنیمت در آمده بودند بود ، چرا که این تانکها ، تا مدتهای زیادی ، بعنوان یک منبع گرانبها برای استفاده از فلزات آنها ، مورد استفاده قرار می گرفتند .   تلفات : هند : 10 دستگاه تانک منهدم شده یا بشدت آسیب دیده پاکستان : 100 دستگاه تانک منهدم شده یا آسیب دیده      منابع :   1- ویکی  2- وبگاه رسمی ارتش هند 
  6. 1 پسندیده شده
    خدای دریای اوکراینی رونمایی کیف از جدیدترین سامانه دفاع ساحلی کیف : براساس اطلاعات منتشره از سوی خبرگزاری ها ، صنایع دفاعی اوکراین قصد دارد تا از آخرین سامانه دفاع ساحلی خود درجریان نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی ابوظبی IDEX 2019 رونمایی کند . گروه صنایع نظامی دولتی اوکراین قصد دارد تا از فرصت بدست آمده در این نمایشگاه ، ضمن نمایش جدیدترین دستاورد های صنعت دفاعی خود ، بازاریابی نمونه جدیدی از سامانه های موشکی کروز خود را در بخش نمایشگاه دریایی این رویداد ، پیگیری نماید . این سامانه جدید که Neptun نامگذاری شده ،در ردیف سیستم های موشکی ساحل به دریای متعارف کروز قابل دسته بندی بوده که به شکل عمده برای درگیری با شناورهای سطحی متخاصم و همچنین تجهیزات پشتیبانی بصورت تکی یا در قالب گروه های رزمی طراحی شده است . اطلاعات موجود از این محصول جدید حاکی از آن است که موشک کروز جدید اوکراینی بر روی یک کِشنده پیشرفته طراحی شده توسط دفتر طراحی LUCH مستقر در کیف ارائه شده و توانمندی های قابل توجهی از جمله تحرک بالا و کاهش زمان آماده سازی برای شلیک را برای مقابله موثرتر با تهدیدات ساحلی در نقاط راهبردی را در اختیار کاربر خواهد گذاشت . به گفته ناظران نظامی ، این سامانه جدید ، به شکل خاص برای محافظت از تنگه ها و مناطق آبی محصور ،خطوط پرتردد دریایی ، پایگاه های دریایی ، زیرساختهای نظامی ساحلی و همچنین فراهم نمودن پشتیبانی آتش از تکهای آبخاکی در محدوده برد موثر ، مورد استفاده قرار میگیرد . یک آتشبار از این سامانه ، شامل یک دستگاه خودروی فرماندهی و کنترل ( کراز 6×6 ) ، یک خودروی پشتیبانی ، چهار لانچر نصب شده برروی خودروی هشت درهشت کراز 763 میگردد که هر کدام توسط 3 خدمه اداره میشود ، مضاف براینکه دو خودروی بارگذا موشک نیز این آتشبار را بطور دائم همراهی می نماید. به گفته سخنگوی شرکت اوکراینی ، سامانه جدید معرفی شده ، ویژگیهایی نظیر تحرک بالا ، زمان کوتاه استقرار و اعلام آمادگی رزمی ، بارگذاری سریع موشک را دربر دارد که اثربخشی ، اطمینان پذیری و در نهایت سادگی سیستم رابرای خدمه به همراه خواهد داشت . دبیر شورای امنیت ملی اوکراین ، الکساندر تورچینوف ، مدعی است که برد موثر این سیستم به 300 کیلومتر می رسد و با توجه به سرجنگی اعلام شده ، قابلیت انهدام کامل شناورهایی تا تناژ 5000 تن را دارد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  7. 1 پسندیده شده
    به راستی که تعین هدف یکی از مهترین گام ها برای ایجاد تحریریه هست. اما بر نظر بنده برای تاثیر گذاری در ارگان ها که از اهداف بلند مدت هست علمی کردن فضای انجمن و جذب افراد علاقه مند جز اهداف میان مدت هست که در صورت علمی شدن فضا اتفاق می افتد چکیده کلام این هست که از نظر بنده انجمن نباید تنها در اتکا به بخش تاریخ و اخبار نظامی و ... بکنیم بلکه باید به این نکته واقف شویم که علوم نظامی شامل سر شاخه های بسیاری گرفته حتی مهندسی مواد یا علم هواشناسی هم باید جایی در میلیتاری اینده داشته باشند . در نهایت به نظر من با تحلیل های سیاسی اقتصادی دقیق کشور های مختلف هست که می تونیم یک مقدار مقبولیت در ارگان ها و ... به دست اوریم. و تحریریه آینده نه در تاپیک های جدا بلکه مجموعا در قسمت ها بخش های مختلف با هماهنگی یک یا چندین نفر به فعالیت بپردازد تاثیر گذاری مثبت بیشتری خواهد داشت و یک نوع رقابت سالم جهت تولید محتوا علمی و مفید ایجاد خواهد شد. با تشکر پ.ن : حقیقا برنامه داشتم با 200 امین پستم استارت یک تاپیک جدید رو بزنم اما به نظرم تحریریه آینده انجمن هست.
  8. 1 پسندیده شده
    سامانه های پرواز (1) فناوری پرواز کور نشانگر افق مصنوعی به سال 1929 ، توسط المر اسپری به دنیای هوانوردی معرفی شد . این نشانگر ، زاویه حرکت هواگرد در زمان گردش و همچنین زوایای بالا یا پایین آمدن دماغه هواپیما را در مقیاس درجه نشان می دهد. نخستین پرواز کور انجام شده در این سال (1929) یک هواگرد دوباله به هدایت خلبان آزمایشگر ، جیمز دولیتل ، مجهز به ارتفاع سنجی بود که چیزی در حدود 20بار از نمونه های موجود در آن زمان دقیق تر عمل می نمود . برای جایگزینی نشانگر گردش عمودی یا افقی ، وی "افق نمای مصنوعی " را ابداع نمود که وقتی هواگرد به طرفین گردش می نمود ، یا به بالا یا پایین میرفت ، وضعیت هواپیما را برای خلبان به نمایش در می آورد .
  9. 1 پسندیده شده
    همین ویدئو با کیفیت بالاتر https://www.instagram.com/p/Btt8fvwnSRN دانلود: http://s9.picofile.com/file/8351873134/129.mp4.html
  10. 1 پسندیده شده
    هدایت ماهواره‌ای شاهد 129 درنمایشگاه "اقتدار 40" نسخه‌ای از پهپاد شاهد 129 به نمایش گذاشته شد که در این نسخه یک برآمدگی در پیشانی شاهد 129 مشاهده می‌شد. این برآمدگی ظن هدایت ماهواره‌ای شاهد را تقویت کرد.بعدا با انتشار یک کیلیپ ویدیوئی از این پهپاد این ظن به یقین تبدیل شد. احتمال زیاد این نسخه از شاهد 129 طبق اعلام قبلی 3000 کیلومتر برد داشته باشد. اما سوال این است برای هدایت شاهد 129 از چه سامانه ماهواره‌ای استفاده می‌شود؟ چند سال پیش مشرق نیوز اعلام شد که ایران برای استفاده از خدمات سیستم "بیدو" قراردادی را با چین امضا کرده است که طبق این قرارداد، کشور چین یک ایستگاه زمینی برای استفاده از این سامانه در ایران تاسیس کند. و اخیرا بنا به گفته منابع غیر رسمی، ایران از گلوناس روسی برای هدایت بمب‌های هواسر "یاسین" استفاده می‌کند. در نتیجه امکان استفاده از هر دو سامانه روسی و چینی را برای هدایت شاهد129 می‌توان پیش‌بینی کرد. منبع تصاویر: سهیل اسماعیلی
  11. 1 پسندیده شده
    FP-45 Liberator کمی بعد از اینکه ایالات‌متحده وارد جنگ جهانی دوم شد، کمیته مشترک جنگ روانی شروع به جستجو راهی برای حمایت از مبارزان مقاومت در کشورهای اشغال شده نمود . نتیجه این جستجو سلاح FP-45 بود که می شد به ارزانی در قلمرو دشمن آن را تولید کرد و یا از آسمان برای نیروی های مقاومت ارسال نمود . نظریه این بود که مبارزان مقاومت از طپانچه های ساده برای ترور نیروهای دشمن استفاده ‌کنند و سپس سلاح‌های آنها را بگیرند . این سلاح ها همچنین یک اثر روانی داشتند، زیرا این فکر که هر شهروند ممکن است مسلح به یک "Liberator" باشد، ترس را در قلب سربازان اشغالگر خواهد انداخت . ایالات متحده بین ماه های ژوئن و اوت 1942، 1 میلیون FP-45 تولید کرد، اما این اسلحه ها در هنگام عمل موفق نبودند . فرماندهان نیروهای متفقین و افسران اطلاعاتی فهمیدند که این طپانچه ها غیر کاربردی هستند و جنگجویان مقاومت اروپایی تمایل داشتند که از "Sten" که یک مسلسل نیمه اتوماتیک بریتانیایی می باشد استفاده کنند . حدود یکصد هزارLiberator به چین و تعداد کمتری از آن به فیلیپین و بعد ها یونان ارسال شدند . همچنین دومین محموله بزرگ به تعداد دویست هزار عدد به کلکته هندوستان ، چهل هزار عدد به سریلانکا ، و چهل و چهار هزار عدد هم به برمه فرستاده شدند اما هیچ مدرکی در مورد نحوه استفاده گسترده یا موثر آنها وجود ندارد . FP-45 های باقیمانده هم تبدیل به کالاهای کلکسیونی شدند و مدل هایی از آن که هنوز کار می کنند گهگاه با قیمت بیشتراز 2000 دلار فروخته می شوند . ویدئو نحوه عملکرد این سلاح صرفاً برای میلیتاری / بن پایه ها : History - Special Operations - American Shooting Journal
  12. 1 پسندیده شده
    درود به دوستان گرامی سایت globalsecurity.org مقاله ای دارد ( https://www.globalsecurity.org/military/world/iran/airforce-tech.htm ) در مورد اینکه ایران چگونه قطعات یدکی را تهیه می کند همچنین مرکز تحقیقاتی بازبینی تجارت راهبردی https://strategictraderesearch.org مقاله ای بسیار کامل و مستند به اسناد CIA و ... دارد به نام "تامکت و ماوس" (کنایه ای به داستان موش و گربه) که در نسخه پاییز 2017 انتشار یافته و به نحوه مبارزه با تامین قطعات برای نیروی هوایی و صنایع راهبردی ایران از طریق قاچاق از خاک آمریکا و ... پرداخته است. https://www.belfercenter.org/sites/default/files/files/publication/Salisbury - Tomcat and Mouse.pdf در این مقاله به قلم دانیل سالیزبوری (محقق برجسته مرکز تحقیقات Belfer) قسمتی از مصاحبه اکبر ترکان وزیر وقت دفاع در 1993 اشاره شده که در آن گفته "در وزارت دفاع اولویت اول ما تهیه قطعات یدکی است ، اولویت دوم ما تهیه قطعات یدکی است و اولویت سوم ما هم تهیه قطعات یدکی است که با توجه به تحریم و آمریکایی بودن وسایل ما بسیار سخت است." همچنین به مصاحبه فرمانده نیروی هوایی در همان سال اشاره کرده که گفته "ما درهمه زمینه ها از جمله قطعات یدکی، موشک ، آموزش خلبان و .... به خود کفایی رسیده ایم". با کنار هم گذاشتن این شاهکارها به این نتیجه رسیده اند که ایران برای سرپا نگاه داشتن ناوگان به قطعات وارداتی نیاز دارد. بعد از سال 2006 ، از 76000 قطعه تامکت، 10000 تا مخصوص این هواپیما و غیر قابل فروش در مناقصه ها اعلام شد. 43000 قطعه سخت افزار عادی تلقی شده و فروش آنها آزاد گردید و در مورد 23000 نوع قطعه دیگر فروش آنها منوط به شرایط خاص و بررسی بیشتر گردید. نکته جالب این است که در هر دو مقاله هیچ مورد معتبری از کشف قاچاق بعد از سال 2007 همزمان با تشدید تحریمها گزارش نشده است. به عبارت دقیق تر بعد از 2007 و به ویژه 2010 با ایجاد شدید ترین تحریمها در دوره اوباما ایران دیگر نتوانسته از آمریکا قطعه ای قاچاق بکند و با محاسبات خوش بینانه هم باید بعد از 2015 اثری از ناوگان تامکت قابل پرواز باقی نمی ماند. اما تامکتها کماکان پرواز می کنند فکور هم تست می کنند نکته ای که باعث شگفتی شده است. این نشان می دهد که بعد از 2007 اتفاقات خوبی در نیروی هوایی افتاده که اینها توانسته اند کماکان برخی از تامکتها را قابل پرواز نگاه بدارند و حداقل در نقش آواکس از آنها استفاده بکنند. به عبارت دیگر یا اوباما به نحوی راه ورود قطعات تامکت به ایران را باز گذاشته یا اینکه از سال 2007 به بعد ایران به دلیل هزینه سنگین خرید از خارج و مشکلات مبادلات تجاری خودش یک فکری برای نگهداری ناوگانش کرده است. در شهریور 95 حسین دهقان و در 31 مرداد 95 سورنا ستاری در مورد ساخت موتور توربوجت بیان کرده اند که ظرف 2 سال و حداکثر در کمتر از 3 سال موتور توربوجت با قدرت بیش از 20000 پوند (یعنی چیزی نزدیک به قدرت موتور توربوفن TF30با پس سوز (20900 پوند) و به نظرم حتی قویتر از موتور توربوجت J-79) در یکی از شرکتهای دارای تجربه زیاد در ساخت توربین تولید خواهد شد و گام بعدی تهیه موتورهای توربوفن خواهد بود که مدل سابسونیک آن برای هواگردهای مسافربری قاعدتا زودتر قابل دستیابی است تا مدل خیلی مشکلتر سوپرسونیک. تیمسار نصیرزاده فرمانده امروز و معاون وقت فرمانده نیرو هوایی در سال 1389: " ما امروز نسل جدید جنگ‌های F14 را در اختیار داریم که رادار آن توسط متخصصان داخلی خودمان ارتقاء داده شده است. از آنجا که ساخت این رادار توسط نیروهای خودمان صورت گرفته و اکنون نیز روی این جنگنده رهگیر نصب است، بنابراین مرتبا می‌توانیم آن را ارتقاء دهیم و در کنار موتور آن، می شود گفت که این جنگنده نیروی هوایی، نسل جدیدی از آن هواپیمای قبلی است. وی همچنین با اشاره به توانمندی‌های متخصصان نیروی هوایی در بعد ساخت قطعات موتور هواپیما، اظهار داشت: امروز حرکت خود را برای ساخت موتور هواپیما به طور کامل شروع کرده‌ایم و به نتایج قابل قبولی نیز رسیده‌ایم که انشاءالله در موقع لازم، اطلاع‌رسانی می‌شود." به هر روی اگر تجمیع پروژه های موتور سازی مفید واقع شود و موتور توربوفن ملی با توان مشابه F110 (28000پوند با پس سوز و 16000 پوند خشک) به نتیجه برسد، آنگاه ایران کشوری است که موشکهای خاص خودش را تولید می کند، موتور خود را دارد، اویونیک خود را می سازد، بدنه هواپیما را می سازد، رادار هوایی می سازد (تا آن موقع) و طبیعتا باز سازی صفر تا صد جنگنده سانحه دیده یا انباری (بدون نیاز غیر قابل تامین از خارج) برایش میسر خواهد بود که هیچ ضعف سامانه های تولید توان در تامکت را هم می تواند برطرف بکند بعلاوه با تعویض ترانسفورمرهای هسته آهنی مبدل 18000 ولت 400 هرتز به 115 ولت سه فاز 400 هرتز، با ترانسفورمرهای سوئیچینگ هسته فریت چند صد کیلو از وزن هواپیما کاسته می شود و چابکی بهتری به آن می دهد که در نهایت می توان به جنگنده نسل چهاری رسید که توان قابل اعتمادی در حفاظت از کشور در مقابل جنگنده های بیگانه کشورهای همسایه را داشته باشد ضمن اینکه MTBF بهتری هم پیدا کرده و هزینه های نگهداری آن کاهش یافته است. تامکتها در نیروی دریایی آمریکا (احتمالا به دلیل شرایط دریایی مشکلات تشدید هم می شده است) مشکلات دیگری نیز داشتند از جمله نشت روغن هیدرولیک قابل اشتعال از سامانه بال متغیر. که منجر به ساخت این شوخی در نیروی هوایی آمریکا شده بود که اگر یک بدجنسی سیکر روغن هیدرولیک بسازد تامکت نیروی دریایی به زحمت خواهد افتاد. (می شود فهمید که آنجا بین نیروها حسادت هایی هست). اکوی رادار تامکت یک چیزی در حدود نصف یک B-52 بود و MTBF آن هم فقط شش ساعت. http://uupload.ir/files/b91q_tomcat_mtbf.png همچنین جانمایی جعبه فیوز در کابین عقب RIO را بسیار به زحمت می انداخت و معمولا او باید بدون اینکه بتواند ببیند، با دادن انعطاف زیاد به خود فیوز را تغییر وضعیت بدهد. این نشان می دهد که به موازات به روز رسانی یک طراحی صنعتی دقیق با مشاوره با کاربرهای با تجربه این هواپیما برای آن در نظر گرفته بشود تا نمونه ایرانی مشکلات کمتری نسبت به نمونه آمریکایی داشته باشد. علاوه بر اینها با اینکه تامکت توانایی پرواز در ارتفاع بالای 50000 پا را دارد ولی به دلیل اینکه به ارتش ما لباس مخصوص ارتفاع بالا هیچگاه فروخته نشد، چنین پروازی پر مخاطره خواهد بود. با توجه به پیشرفتهای برنامه فضایی کشور و این که ساخت لباس فضا نوردی در برنامه این سازمان بوده و قرار بوده تا 2021 لباس فضایی تولید بشود، شاید در به روز رسانی های آتی شاهد استفاده از نوعی لباس مخصوص ارتفاع بالا برای خلبانهای فانتوم و تامکت باشیم تا این کمبود نیز بالاخره روزی بر طرف بشود.
  13. 1 پسندیده شده
    دوستان عزیز فاتح رو میشه با کدوم زیردریایی برابر دونست؟
  14. 1 پسندیده شده
    منظور از نهنگ کشیده ، همان فاتح است !   من این تصویر را چند سال پیش ، زمانی که از فاتح فقط یک عکس از ماکت وجود داشت ( و می دانیم در ایران ماکت با اصل جنس کلی نفاوت دارد ! ) دیده بودم !   تصورشون بر این بود که فاتح نسخه کشیده تر نهنگ هست!   که البته فاتح در همه مشخصات سازه ای ( نه فقط طول ) بزرگتر از نهنگ می باشد !
  15. 1 پسندیده شده
    http://www.military.ir/forums/topic/25251-زیر-دریایی-کلاس-yugo-نیروی-دریایی-ارتش-جمهوری-اسلام/?p=326069
  16. 1 پسندیده شده
    روند ارتقاء زیردریایی نهنگ ، ادعایی سایت  hisutton  
  17. 1 پسندیده شده
    مدتهاست که از نهنگ خبری وجود نداشته واز شواهد و قرائن اینجور بر میاد که در داخل سیلوهای تولید ( اکنون تعمیر ) زیردریایی غدیر قرار داشته !   اما آخرین بروزرسانی های گوگل ارث طی 3-4 ماه اخیر نشان می دهد که نهنگ از داخل سیلو بیرون آورده شده و در داخل آب و کنار اسکله تاسیسات تولید/تعمیر پهلو گرفته !  
  18. 1 پسندیده شده
    با سلام          سرباز ساده ، حویلدار عبدالحمید ، ( یکم ژوییه 1933 – 10 سپتامبر 1965) جمعی گردان چهارم ضد زره ارتش هند بشمار می رفت که در جریان نبرد آسال اوتار موفق شد تا 7 دستگاه تانک پاتون ارتش پاکستان را در منطقه عمومی خم کاران به سال 1965 منهدم نماید و پس از کشته شدن در این جنگ ، مفتخر  به دریافت بالاترین مدال نظامی هند ( پارم ویر چاکرا ) گردد . عبدالحمید ، در یک خانواده مسلمان در روستای دامپور از بخش غازی پور در منطقه اوتارپرداش بدنیا آمد . وی پس از رسیدن به سن قانونی درسال 1954  با شماره پرسنلی 239885 به ارتش هند و با طی کردن آموزش های تخصصی ضد زره به هنگ ششم پیاده نظام و گردان چهارم ضد زره ( جایی که تمام عمر خدمتی وی در آن رقم خورد ) پیوست . گردان وی تا قبل از آغاز جنگ 1965 ، در مناطق مختلف هند نظیر آگرا ، امریتسار ، جامو/ کشمیر ، دهلی نو و چند ناحیه نظامی دیگر مامور شد . در جریان درگیری های سال 1962 با ارتش چین ، گردان وی بخشی از تیپ پیاده نظام ارتش هند به فرماندهی سرتیپ  جان. دالوی بود که در ناحیه ای موسوم به ناماکاچو ، دربرابر کمونیستهای چینی صف آرایی نمود و بعدها در جریان نبرد آسال اوتار ، کشته شد .       بنای یاد بود " سرباز عبدالحمید" در مرکز آموزشهای ضد زره ارتش هند        بنای یادبود سرباز عبدالحمید در مسیر جاده منتهی به آمریستار              سرهنگ دوم ، "هری سینگ " فرمانده هنگ هجدهم سواره نظام ارتش هند ، در مقابل ایستگاه پلیس ارتش پاکستان در خم کاران 
  19. 1 پسندیده شده
      لغو قرارداد ها توسط دولت شاپور بختیار..   20 ژانویه 1979 - Flight International
  20. 1 پسندیده شده
      نکته ی جالب اینجاست که دوستان از یک طرف می گند ، {امام } خمینی بنیادگرای مذهبی و خشونت طلب بود و می خواست انقلاب رو مسلحانه به عراق صادر کنه  ، بعد از یک طرف می گند {امام} خمینی می گفت سلاح لازم نداریم ... حالا اول شما بین خودتون شرح اتهام رو تعیین کنید ، بعد که یکی از این دو مورد کاملا متضاد رو تصویب کردید ، چند نفر هم پیدا می شند که جوابتون رو بدهند ...   توی همین جمله ای که نقل قول کردم -- > « برای ما پایگاه درست کنید » --- >  این « ما » داره از زبان کس دیگه ای نقل می شه -- > ما = USA اینقدر به فکر اتهام زنی هستید که نمی تونید یک متن رو هم بخونید ...
  21. 1 پسندیده شده
    بله تشخیص میدن بی سوادی خودتونو به بقیه نچسبونید
  22. 1 پسندیده شده
    [quote name='Sami1993' timestamp='1391523369' post='363378'] [b]این موضوع غیر منطقی هست ![/b] [b]تاسیسات مستقر در جنوب گسترده تر و البته قدرتمند تر از تاسیسات تمجیدی هست . [/b] [b]انتقال قطعات بین بوشهر و بندرعباس و خرمشهر و به ویژه انتقال قطعات از جنوب به شمال قابل تصور هست .[/b] [/quote] این که غیر منطقی هست رو متوجه نمیشم بر چه مبنایی می گید ، کاری هست که انجام شده دلیل هم واضحه ، توی شمال یک تیم مهندسی هست که داره کار میکنه ، همین تیم سابقه ی کار کردن همزمان روی 3 پروژه (یک موج و دو سینا) رو داره ، یعنی ماکزیمم عمل خب زمانی که تیم فنی مهندسی درگیرهست (نصب تجهیزات و ...) ، آیا کارگاه ساخت باید بخوابه ؟ بندر سابقه ی ساخت همزمان فقط 6 غدیر رو داره ، موج و سینا و اورهال ها بماند دیگه ... این یعنی چندین تیم و چند برابر پرسنل شمال ... کاملا منطقی هست که بار تولید رو بین شمال و جنوب متوازن پخش کردن تاسیسات جنوب به لحاظ کمی به تمجیدی میچربه ولی به لحاظ کارایی و تنوع خیر ، توی تمجیدی قطعات مختلف از بارج و یدک کش و داک ساخته شده تا ناوشکن و زیردریایی (منظور هال هست ، نه تجهیزات)
  23. -1 پسندیده شده
    سابق همه دارایی شما را می‏بردند و عوضش   این کار امریکا   نفت ما را می‏بردند و به جای نفت،  ازای نفت به ما اسلحه‏ هایی می‏دادند که نتوان آن اسلحه ‏ها را با آن اعمال کنیم، برای چه می‏دادند؟ برای اینکه پایگاه درست کنند آنجا. عوض نفت ما برای خودشان پایگاه اینجا درست می‏کردند. مستشاران اینجا حاکم بر ما بودند. و ما یک مملکتی شده بودیم پایگاه برای امریکا. و الان هم در خیلی جاها می‏گویند هست این پایگاهها، نه اینکه آنها تصرف دارند، لکن جاهاشان هست. آن روز نفت ما می‏رفت به مفت و مجان برای امریکا، و یک مقداری هم که می‏خواستند عوض به ما بدهند، عوضش اسلحه بود، و آن چیزهایی بود که برای خودشان در اینجا فایده داشت، نه برای ما. این اسلحه‏ هایی که آوردند. برای خودشان فایده داشت، برای ما هیچ فایده‏ ای نداشت. حالا در عین حالی که باز یک سلطه حسابی پیدا نشده است، باز استقرار پیدا نکرده حکومت ما، در عین حال، نفت دیگر آن طور رایگان نمی‏رود. برای هیچ جا رایگان نمی‏رود و مال خود شما هست. در ازای نفت، دیگر نمی‏توانند تحمیل کنند که باید حتما آهن پاره بردارید. برای ما پایگاه درست کنید.   بیانات آیت الله خمینی  آبان 58
  24. -1 پسندیده شده
    هنوز در آرزوی تسلط عثمانی بر ایران و پاکسازی نژادی هستی ...
  25. -1 پسندیده شده
    با سلام قراردادها که مشخصاً قبل از پیروزی انقلاب و توسط بختیار و در راستای گرفتن بهانه و تبلیغات شدید اتقلابیون در باره ”آهن پاره” ها لغو شد اما متاسفانه به هیچ وجه قابلیت پیگیری حقوقی نداره چرا که تا اون روز و چندین روز بعد اون دولت بختیار رسماً و قانون دولت رسمی ایران بحساب میومده و سازمان ملل و کشورهای تابعه اون دولتش رو بعنوان دولت قانونی میشناختن و همه قراردادهاش هم رسمی و قابل اجرا بوده و در قراردادها هم بند مربوط به لغو یکجانبه گنجونده شده بود( در این پرونده خاص و با بودن بندها و امضاها و عناوین کاملاً رسمی و قانونی، بحث خیانت فقط وجه قانونی و. رسمی داخلی داره و نمیشه اونو در محاکم بین المللی مطرح کرد) اینکه الان و بعد تجربه هشت سال جنگ و تبعات و الزامات و نیازمندیهای اون، مشخص شدن نیازمون به سلاح و تلاشهامون برای تهیه اون از هر طریقی و در ادامه و پس از جنگ حتی پاگذاشتن رو شعار نه شرقی و نه غربی و رفتن بسمت چین و روسیه و کره شمالی برای تامین سلاح، چه ما و چه عده ای درگیر اون ماجرا کنیم شخص یا اشخاصی رو تطهیر کنیم یه مساله خنده دار، پیش پا افتاده و مسخره است! - اون روزها و در جو شدیداً ملتب و آتشین انقلابی ایجاد شده سعی میشد هر اشتباه حکومت بولد بشه و حتی کارهایی از حکومت که اشتباه نبود هم بعنوان اشتباه بخورد مردم داده بشه، اینکه کی اولین بار بحث خریدهای نظامی بعنوان ”آهن پاره” رو انداخت رو زبون مردم و انقلابیون و سیساسیون مخالف رژیم که مشخصه اما منباب حفظ حرمتها اینجا ذکر نمیکنم - اینکه بختیار بخش اعظمی از قراردادها رو کنسل کرد هم که واضح و مشخصه - اینکه بخشی از قراردادها که آماده تحویل بودن و حتی برخی تحویلی ها مثه زیردریایی کوسه رو چه کسانی و چه جریاناتی باعث عدم تحویلشون بودن!! میشه گفت همه فعالان وقت انقلاب و همه انقلابیون (چه سیاسیون ملی،مذهبی ها، روشنفکرها و چه چپگراها) همه دخیل بودن! کلاً جو همه رو گرفته بود و هرچیزی که بوی امریکا میداد ضد انقلابی حساب میشد و مستحق دور ریختن!!! حتی بحث فروش تجهیزات موجود مثه تامکتها و وارد کردن تراکتور بجای اون و حکم جهاد دادن درصورت تهاجم کشور ثالث و بدست گرفتن سلاح و ترس کشورهای دیگه از مردم انقلابی ایران و .... هم بسیار داغ و همه جانبه پسند و باد بغبغب انداز بودش اون روزها!!! دقیقاً در همون روزهایی که هیچ مقام رسمی در کشور بدون نظر شورای انقلاب آب هم نمیخورد الان بعد تجربه هشت سال جنگ و فهم نیاز به تجهیزات و درک عینی آیه مبارک منقوش در آرم سپاه، همه دارن سعی میکنن خودشونو از اون خامی، ناپختگی، بیسوادی و اون شعار و تفکرانقلابی ضد حکومت پهلوی در این مورد خاص تبریه کنن!! در حالی که همه طیفهای مشارکت کننده در انقلاب، چه انقلابیون در قدرت فعلی و چه کنار گذاشته ها و چه از انقلاب بریده ها!! همه و همه توامان خواستار لغو کامل قراردادها و حتی فروش تجهیزات امریکایی موجود بودن! بعد ماجرای سفارت امریکا بحث حادتر و داغتر و انقلابی تر هم شد، فقط بعد شروع تهاجم گسترده عراق به کشور بود که این بحثها کم کم خوابید و حتی جهتش برعکس هم شد اون روزهایی که عده ای دیدن نه بابا زمین سفت تر از این حرفهاست و همه دنیا از مردم انقلابی ما نمیترسن که به کشور حمله نکنن درضمن با حکم جهاد دادن و سلاح شخصی دست گرفتن نمیشه جلو تانک و موشک و توپخونه و جنگنده و بمب افکن ایستاد! تازه اونجا بود که حضرات متوجه شدن آیه وعدولهمی هم در قرآن هست و به فکر تامین سلاح به هر قیمت و نحو و شکلی و از هر منبعی حتی شیطان افتادن امروز خیییلییی خییییلییییی خوشحالم که شعاردهندگان و حامیان دیروز فروش تامکت برای خرید تراکتور سرعقل اومدن و دم از فروش موشکهای بالستیکمون نمیزنن و فهمیدن در کنار کشاورزی و صنعت، برای داشتن یک کشور مقتدر و پایدار، توان بالای دفاعی هم لازم و حتی واجبه(هرچند عده ای روشنفکرنمای کمتر مطلع و حتی گاهاً معلوم الحال!!! هرازگاهی همچین شعارهای احمقانه ای سر میدن و پزهای قاب عکسی میگیرن اما خداروشکر کاره و تصمیم گیرنده ای نیستن و نمیتونن بر توان دفاعیمون تاثیری بذارن! الحمدالله)