برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 31 فروردین 1399 در همه مناطق
-
14 پسندیده شدهسامانه های راداری «خلیج فارس» و «مراقب » رونمایی شد به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس، صبح امروز و با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سامانه های راداری راهبردی خلیج فارس و مراقب رونمایی شد. رادار برد بلند و راهبردی خلیج فارس با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر یک رادار آرایه فازی سه بعدی با فناوری نوین است که قادر است کلیه اهداف متعارف و رادار گریز و موشک های بالستیک را کشف کند. رادار خلیج فارس رادار مراقب هم یکی از رادارهای دقیق کنترلی سه بعدی، آرایه فازی و پیشرفته در لبه فناوری روز جهان با برد ۴۰۰ کیلومتر است که که میتواند اهداف هوایی را با دقت و تفکیک بسیار بالا شناسایی و انواع اهداف کوچک در ارتفاع پایین و متوسط و هواپیماهای بدون سرنشین و رادار گریز را کشف کند. این رادار با هدف طراحی و ساخت رادار تاکتیکی مراقبت هوایی برد بلند در سازمان جهاد خود کفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و توسط متخصصین این سازمان و با همکاری شرکتهای دانش بنیان اجرا و تکمیل شده است و هم اکنون آماده بهره برداری عملیاتی است. رادار مراقب رادار مراقب رادار باند اس هست و این رونمایی در حقیقت الحاقش به سامانه یکپارچه پدافند هم بود و در حقیقت عملیاتی شد در سیستم یکپارچه پدافندی کشور.
-
13 پسندیده شدهاین تصویر در نوع خودش جالبه!!! جایگاه سلاح کنترل از راه دور CROWS-J در سوریه برای اولین بار در سوریه شاهد جایگاه سلاح کنترل از راه دور امرپ M-ATV مجهز به موشک ضد زره جاولین هستیم. استفاده از جایگاه سلاح کنترل از راه دور با نام CROWS-J جز برنامه های جدید ارتش ایالات متحده آمریکا محسوب میشود. به غیر از امرپ های M-ATV جایگاه سلاح CROWS-J قابلیت نصب بر روی نفربرهای استرایکر ، خودروهای تاکتیکی هاموی و JLTV را دارد. همچنین میتوان آن را بر روی خودروهای رزمی بدون سرنشین نیز سوار کرد. این برجک رزمی به خودروهای نظامی سبک و متوسط اجازه میدهد به راحتی با تجهیزات سنگین زرهی دشمن از جمله تانک های اصلی میدان نبرد درگیر شوند. بدون این برجک رزمی سربازان پیاده نظام مجبور بودند برای نابود کردن یک هدف ابتدا خودرو را متوقف کنند سپس از خودرو پیاده شده و هدف یابی کنند که فعالیت زمان بری خواهد بود. در صورتی که مجهز کردن خودروهای نظامی به موشک جاولین موجب مشود سرعت عمل نیروهای در انهدام اهداف افزایش یابد. جایگاه سلاح کنترل از راه دور CROWS-J میتواند به مسلسل های 12/7 میلیمتری و یا توپ 30 میلیمتری برای درگیری با اهداف مجهز شود. جایگاه سلاح کنترل از راه دور CROWS-J را میتوان بر روی طیف گسترده از خودروهای نظامی نصب کرد از نفربر استرایکر تا خودروهای رزمی بدون سرنشین مجهز کردن خودروهای نظامی به موشک ضد زره جاولین موجب میشود فاصله بین هدفیابی تا نابودی بسیار کاهش یابد در صورتی که هدف یابی تا نابودی با موشک جاولین در سربازان پیاده نظام می تواند بسیار طولاتی تر باشد.
-
8 پسندیده شدهالان اسپایک در خیلی از کشورها بر روی شناورها نصب میشه مثلا همین اذربایجان در دریا خزر ..یک سلاح بسیار خوب در صورت افزایش برد برای قایق ها و شناورهای کوچک هم بسیار دقیق هستند خصوصا برای زدن نقاط کلیدی کشتی های هدف هم انهدامشون برای شناورهای دشمن تقریبا غیر ممکن... لانچر چندتایی اسپایک NLOS
-
8 پسندیده شدهفکر کنم اولین استفاده گسترده پرنده های بدون سرنشین توی عملیات والفجر 8 صورت گرفته .نتیجه جالبی هم داشته
-
8 پسندیده شدهبسم الله........ 30 فرودرین 1399 شکار شکارچی روز گذشته منابع خبری از حمله یک پرنده ناشناس به منطقه العنکاوی در دشت الغاب شمال غربی حماه خبر داد. ساعاتی بعد رسانه های سوری سه حمله توسط پهپاد به این منطقه را تایید کردن . پهپاد متعلق به نیروهای متحدین بوده است . اما خبر جالب تر کشته شدن یکی از بهترین اپراتورهای موشک انداز ضد زره مخالفین در سوریه بود به نام ماهر کوجاک . به نظر میرسد هدف اصلی حمله شکار این شکارچی قهاربوده. خیلی از دنبال کنندگان اخبار سوریه شاید اسامی افرادی مثل ابو تاو و ابو عمر تاو از اپراتورهای ماهر تاو را شنیده باشند. ابو عمر تاو یا همان افسر سابق ارتش سوریه خالد الیعسی با نزدیک به 70 شلیک موشک تاو در اواخر سال 2015 توسط یه اپراتور موشک کورنت سوری کشته شدن ابو تاو (سهیل حمود)هم که شاید مشهور ترین خدمه تاو باشد نزدیک به 75 شلیک را ثبت کرده است یا خالد خلوف احتمالا با شلیک 50 موشک که خود اسیر موشکهای ضد زره ارتش سوریه شد . ابوتاوهم ماه میلادی قبلی از یک ترور جان سالم بدر برد نظر میرسد این ترور کارسازمان اطلاعاتی سوریه ویا متحدین بوده است اما باتایید منابع مخالفین ماهر کوجاک( Maher Kujak) رکورد بیشترین شلیک موشک های ضد زره در بین مخالفین را به خود اختصاص داده بود با 150 شلیک تایید شده . پهپاد یا پهپادهای متحدین روز گذشته یک خودرو و یک ساختمان را در منطقه دشت الغاب مورد هدف قرار دادن که علاوه بر ماهر کوجاک دو تن دیگر از مخالفین کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدن . با توجه به نام ماهر کوجاک و برخی اخبار این شخص احتمالا تبعه بوسنی ویا آلبانی بوده البته فعلا هیچ منبعی این سخن را تایید نکرده است دو روز پیش خبری تایید نشده در میان برخی رسانه های سوری منتشر شد. پیوستن 25 تن از اعضای نیروهای جیش المغاویر( ارتش تکاورهای انقلاب) به نیروهای ارتش سوریه در پالمیرا . در ابتدا منابع رسمی وابسته جیش الغاویر این خبر را تکذیب کردن .اما با انتشار تصاویر مربوطه خبر تایید شده است . این 25 نفر سوار بر 6 خودرو به همراه مهمات پادگان آمریکایی التنف را به سمت پالمیرا ترک کردن. نیروهای جیش امغاویر گلچین نیروهای ارتش آزاد در دمشق وحمص بودن که بعد از اموزش در اردن به نیروهای ارتش آمریکا پیوستن و هم اکنون هم در پادگان التنف در کنار سربازان آمریکایی حضور دارن . این پیوستن از جهت اهمیت دارد که اخباری از پرداخت نکردن به موقع حقوق این نیروها توسط امریکاهای و یا احتمال قطع همکاری ارتش امریکا و یا حتی انحلال این گروه در چند ماه گذشته منتشر شد . همزمان با پیوستن این 25 نفر سربازان امریکایی در التنف در حال برگزاری یک رزمایش بوده اند
-
7 پسندیده شدهاین موشکی که توسط پهپاد ایرانی رها شد در رونمایی جدید. موشکی بر پایه موشک اسرائیلی اسپایک بود که خود اسپایک هم یک موشک ضدتانک فوق العاده و البته تاپ اتک و شلیک کن فراموش کن هستش. مدل های مختلفی هم ازش ساخته شده و ظاهرا یک نمونه از این هم به غنیمت نیروهای مقاومت در اومده بود. اولین بار چند سال پیش یک نمونه اسپایک مهندسی معکوس شده اگر اشتباه نکنم گونه ای از طوفان نامیده شد. و ظاهرا در دو برد متفاوت توسعه پیدا کرد. عملا با ساخت این موشک تاپ اتک زره هیچ تانکی در مقابل این موشک یارای مقاومت نخواهد داشت. و البته با این مانور کمتر سامانه ای میتونه شکارش کنه! https://www.aparat.com/v/i48tA فیلمی از خانواده بزرگ اسپایک
-
5 پسندیده شدهحقیقتا ما تا حالا موشک ضدتانک خودمون رو طراحی نکردیم. همه ی سلاح های ضدتانک مشاهده شده ما یا مهندسی معکوس یک سلاح خارجی هستند یا ارتقا یافته. البته بنظرم کار بسیار درستیه. چرا وقتی میشه همچین کاری کرد فلان قدر هزینه طراحی از نوع رو کنیم و از دوباره چرخ رو اختراع کنیم!؟ این دقیقا روشی هست که خود اسرائیلی ها برای کاهش هرینه در خانواده اسپایک بکار بردند!
-
5 پسندیده شدهبسم الله........ 30 فروردین 1399 تحویل انبوه 3 پهپاد رزمی -شناسایی و هدف به نیروی هوایی و پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران وی گفت: سه محصول امروز آماده شده که ویژگیهای کلی آن را بیان میکنیم و جزئیات و توان عملیاتی آنها را فرماندهان نیروها توضیح خواهند داد. وزیر دفاع افزود: این محصولات بخش مهمی از مأموریتهای نیروهای پدافند و نیروی هوایی را پوشش خواهند داد و میتوانند به عنوان هواپیمای هدف برای پدافند و همچنین برای مأموریت فریب در شبکه پدافندی دشمن مورد استفاده قرار بگیرند. امیر حاتمی عنوان کرد: همچنین پهپادهایی که امروز به نیروی هوایی تقدیم میشود، میتوانند به عنوان یک هواپیمای شناسایی در فاصله قابل توجه تحرکات دشمن را در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی مورد رصد قرار دهند. وی تصریح کرد: با توجه به تجهیز انواع بمب و موشک، این پهپادها میتوانند در مأموریت رزمی استفاده شوند.وزیر دفاع با اشاره به ارتفاع خوب پروازی این پهپادها، اضافه کرد: این پهپادها در ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ هزار پا پرواز خواهند کرد که ارتفاع خوبی است و همچنین این پهپادها دارای برد خوبی نیز هستند. امیر حاتمی تصریح کرد: هواپیمای کرار، هواپیمای ابابیل ۳ و هواپیمای چند منظوره جت میتوانند در شعاع هزار و پانصد کیلومتر مأموریت انجام دهند و کمک خواهند کرد که ایران امن تری داشته باشیم و مأموریتهای دفاع از فضای کشور را با قوت انجام دهیم. امیر سرتیپ حاتمی در تشریح مشخصات فنی هواپیماهای جت بدون سرنشین چند منظوره، خاطرنشان ساخت: این پهپادها با وزنی بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم و ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت پروازی قابلیت اوج گیری و انجام عملیات در ارتفاع ۴۰ هزار پا را دارا می باشد. وزیر دفاع افزود: این پهپاد ها با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و مداومت پرواز ۱۸۰ دقیقه است.در این مراسم همزمان با ارتباط ویدئو کنفرانسی با صنایع هسای اصفهان حجم انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل ۳ و کرار که توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده است به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد. https://www.farsnews.ir/news/13990130000427/تجهیز-پدافند-هوایی-ارتش-به-پهپاد-دوربرد-مشخصات-پهپادهای-جدید https://www.mehrnews.com/news/4903077/تحویل-انبوه-۳-پهپاد-شناسایی-و-رزمی-به-نیروی-هوایی-و-پدافند-ارتش
-
3 پسندیده شدهاینکه ما یک موشک اسپایک غنیمت گرفتیم و از روش ساختیم خوبه. ولی امیدوارم در اینده نزدیک دیگران از روی ما کپ بزنن. یعنی ما صاحب سبک و دانش طراحی باشیم نه صرفا مهندسی معکوس
-
3 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهممنون از اطلاع رسانی دوستان.میخواستم بگم مثل اسپایک بنظر میرسه، از گفتنش منصرف شدم. دیگه از این بهتر نمیشه. به حول و قوه ی الهی نقاط قدرت دشمن با این منوال و به کارگیری بعنوان ضد زره در رزم زمینی و بکارگیری برای اهداف کوچک دریایی، در کنار آنچه امروز منتشر شد، بعنوان نقطه قوت نیرویهای مسلح ما خواهد بود. حالا بیشتر کیف کردم. فناوری بروز رژیم کودک کش در آینده نچندان دور در دستان رزمندگان جبهه ی مقاومت و بر علیه خودشان.
-
2 پسندیده شدهپمپئو هم به سازمان ملل پیام داده که تحریم های تسلیحاتی ایران باید تمدید بشود (پایان تحریم ها مهر امسال هست) تا مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه اتفاق نیوفتد. پ. ن: حالا چقدر هم این مظلومان آمریکایی از این مسابقه ی تسلیحاتی نفرت دارند از فروش هاشون در خاورمیانه پیداست
-
2 پسندیده شدهاتفاقا به بقول رفیقمون روس ها از ترس چینی خیییلی کوتاه میان سر این قضیه ، البته اگر دوستان مذاکره کننده عین بره نرن جلوی گرگ روسی ، فقط کافیه یک مصاحبه بشه که به جنگنده های چینی هم فکر میکنیم ، اون موقعه هست که روس ها میفهمن میلیارد ها دلار رو داره از دست میده . حتی اگر دنبال جی ۱۰ باشیم شک نکنید نسل ۵ هم خریداری میکنند ، درثانی در شرایط جنگی چینی ها خیییلی بهتر پشتیبانی میکنند تا روس ها ، روس ها شاید زیر فشار برن و بفروشنمون اما چینی ها با آمریکا خیییلی سرشاخ هستند و هرررجور شده کمک میکنند .
-
2 پسندیده شدهحرف از پرتاب بمب mk 82 از پهپاد هم زده شد اگر همه ی ابابیل های موجود را به قائم یا سدید مجهز کنیم ناوگان پهپادی مسلح ایران خیلی عظیم می شود.
-
2 پسندیده شدهچند نکته جالب: - ارابه های فرود جلویی پهپادهای ابابیل با هم متفاوت است ( حداقل دو گونه مختلف مشاهده می شود) - پیشرانه جت پهپاد ۱۰۷ حداقل از بیرون شبیه به آن چیزی است که در موشک کروز هویزه دیده شد و با پیشرانه سومار متفاوت است. ممکن است پیشرانه ای که فرزانگان کپی و تولید می کند همین باشد.
-
2 پسندیده شدهاتفاقا یک از دلایل مهم که ممکنه باعث بشه روس ها به ما هواپیما بفروشن همون چینی ها هستند. چون میدونن اگه نفروشن چینی ها به ما میدن. j10c هم به نظر من رو کاغذ هواپیمای بسیار خوبی است. به نظر من کمتر از سوخو 30 نیست. تقریبا 4++ محسوب میشه. رادار اسکن ارایه فازی- سطح مقطع راداری کم- موشک pl15 با 300 کیلومتر برد. تغییر بردار رانش موتور. چیز کمی نیست. در این حالته که روس ها کمتر میتونن برن تو بازی و معامله. فعلا که انگار تانک t90 رو دارن میدن. انچه هم که از طرح های نداجا برای ساخت ناوشکن های مدرن دیده میشه احساس میشه دست چینی ها توش هست. پمپو هم که مرتب زر زر میکنه که تحریم ایران نذارید رفع شه. ظاهرا ایندفعه جدی جدی داره خبرهایی میشه
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهممنون می شوم ارتباط بین پست بنده با پست خود را توضیح دهید؟ مدل پهپاد به وضوح روی بدنه پهپادها درج شده بود و جای کهنگی، پرچ کاری، و تعمیرات را به وضوح روی بدنه آنها می توان مشاهده کرد. حالا چوکار از کجا این وسط پیداش شد الله اعلم! این پهپادهای MQM-107، همانند سایر پرنده های نظامی و غیر نظامی، پس از دهه ها زمینگیری نیاز به بازسازی و بهینه سازی داشته اند. به همین سادگی! در ضمن مدل ۱۰۷ کاربردهای وسیعتری نسبت به مدل ۷۴ دارد.
-
2 پسندیده شدهنکته جالب دیگه هم این بود که از هدف کششی استفاده شد برای تمرین پدافند و خود پهپاد منهدم نشد. این هم از لحاظ اقتصادی بهتره و امکان تمرین بیشتر رو فراهم می کنه هم از لحاظ تجربه و دانش فنی برای ساخت هدفهای کششی و دیکوی هایی که میتونند رو هواپیماهای جنگی هم نصب بشوند و فریب بدهند موشکهای دشمن رو. سوخت موشک سدید چرا دود سیاه داشت؟
-
2 پسندیده شدهبا سلام نکته ی خوب کلیپ پخش شده در خبرگزاری فارس به نظر بنده نمایش پرتاب موشک سدید از پهباد ابابیل بود«امیدوارم اشتباه نکرده باشم » که حقیر تا به این لحظه ندیده بودم هر چند دوستان اهل فن از خیلی وقت پیش، بودن این نوع موشک از خانواده ی بمبهای هدایت شده سدید رو تایید و تبیین کرده بودند.و در صورت عملیاتی شدن و تولید انبوه شدن و در اختیار قرار دادن ناوگان پهبادی سپاه و ارتش، جهش بسیار قابل تاملی در برد عملیاتی تسلیحات نقطه زن هواپرتاب کشور در بحث پهبادی خواهد شد و خلاء داشتن یک موشک دورزن نقطه زن که دست بلند پهبادهای نظامی ، حتی در جهت صادرات حداقل به متحدین ،مرتفع خواهد شد.قطع به یقین نمایش این موفقیت برای سالهای گذشته خواهد بود و قطعا پیشرفت چشمگیری تا به امروز در این جهت صورت گرفته که قابل تقدیر و ستایش است
-
2 پسندیده شدهبسم ا.... شبیه ساز DCS Heatblur Simulations با موسیقی متن Mighty Wings تاپ گان https://www.aparat.com/v/hE95S
-
2 پسندیده شدهامیر حیدری: اولین سری تانک های تی ۹۰ (احتمالا منظور کرار هست) تولید داخل مهرماه تحویل نزاجا می شود در طرح لبیک 2 که از امسال آغاز می شود تجهیزات جدیدی متناسب با ساختار جدید نزاجا بکار گیری می کنیم. وی افزود: از جمله این تجهیزات سه نوع تیربار جدید ساخت وزارت دفاع است که بهترین آنها سلاح شاهر با نواخت تیر بالا است که جایگزین تیربار های موجود می شود. همچنین در نظر داریم تا سلاح ژ 3 را به تدریج از چرخه خارج کرده و سلاحی دیگری را که شاخت وزارت دفاع است را وارد کنیم. در حوزه زرهی مشغول کار روی تانک تی 90 هستم که چند سر و گردن از تانک ذوالفقار بالاتر است این تانک با کمک نیروهای مسلح و وزارت دفاع ساخته شده است و ما در حال انجام تست های تحویلگری این تانک هستیم. در زیرگروه این تانک انواع نفربرها هم تعریف شده است. فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: همچنین ما هفت آپشن جدید شامل استابلایزر جدید و همچنین سامانه های دفاع شیمیایی هم روی این تانک نصب کرده ایم و آن را تبدیل به سلاح نبرد آینده کرده ایم. انشا الله اولین سری از این تانک را در مهرماه تحویل می گیریم .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... داده نمای گربه جهنمی روسی سوخو-34 "برای مشاهده در اندازه واقعی ، روی تصویر کلیک کنید "
-
1 پسندیده شدهایشان گفتن که اولین سری را مهر ماه تحویل میگریم. مهر ماه فکر کنم زمان اتمام تحریم تسلیحاتی است. یعنی اینکه ایران و روسیه از الان اقدامات اولیه را برای خریدهای نظامی ایران در ان زمان انجان داده اند. ایشالله در زمینه هواپیما نیز چنین اقداماتی صورت گرفته باشد
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم مقدمه با توجه به اعلام پروژه هاي نيروي دريايي و برنامه ريزي هاي دقيق و هدفمندِ انجام شده ، احتمالا در اواخر دهه اينده شاهد الحاق زيردريايي و ناوهاي مدرني به اين نيرو خواهيم بود ، ان شاالله حال سوال اينجاست نيروي هوايي در انتهاي دهه اينده چه شرايطي خواهد داشت؟؟؟ چه پروژه هايي در اين حوزه در دست اجرا قرار دارد؟؟ ايا همچنان با تغييراتي در دُم و سُمِ تايگر جتهاي جديد و ناكارامدي ساخته خواهند شد؟؟؟؟ به اعتقاد ما نه تنها اينطور نيست بلكه فناوري و توانمندي ها در اين حوزه بسيار دست كم گرفته شده و پروژه هاي بسيار بزرگي نيز در دستور كار قرار دارند !! با توجه به سياست به اصطلاح چراغ خاموش نيروي هوايي و عدم وجود اطلاعات گسترده و دقيق از پروژه هاي اصلي ، عمده مواردي كه مطرح ميكنم بر اساس خبرها، سخنراني ها ،مصاحبه فرماندهان و تصاويري است كه از گذشته موجود بوده تا بتوانيم با كنار هم قرار دادن اين موارد به صورت دست و پا شكسته حدس هايي در مورد پروژه ها بزنيم،ان شاالله. در همه اين سالها بارها از زبان كاربران مختلف شايعاتي شنيده شده از ساخت جنگنده هايي مثل جنگنده دو موتوره نيمه سنگين جنگنده دوموتوره هم سايز ميگ ٢٩ شفق دوموتوره جنگنده اي مشابه F18 و موارد زياد اينچنيني كه مشخص نيست كدام صحت دارد و كدام ندارد. قطعا سوال همه ما اين هست كه جنگنده نيمه سنگين پنهانكار چه پروژه ايي بود؟؟؟؟؟ شفق چه شد؟؟؟ قاهر چه ميشود؟؟؟اين پروژه ها جدي هستند ،نيستند ،كنسل شده اند،چي به چيست و كي به كيست؟؟؟؟ به علت گستردگي مطالب، بحث رو به چند بخش تقسيم و در همين تاپيك قرار خواهم داد. بخش اول : پيشران ها قبل از اينكه وارد بحث اصلي بشويم چند نكته در مورد موتور cfm56 خدمت دوستان عرض ميكنم در دي ماه ٩٧ در كنفرانس فارغ التحصيلان دانشگاه شريف ، مهندس پورفرزانه مدير بخش هوايي مپنا در بخشي از صحبتهايشان اشاره ميكنند كه ناوگان هواپيماهاي مسافربري ما وابسته به موتور توربوفن CFM56 است و ما تلاش داريم اين موتور را به صورت مهندسي معكوس ساخته و خود را در اين حوزه بي نياز كنيم و بخشي از پروژه نيز انجام شده است. يك ماه بعد در بهمن ماه ٩٧ فتح الله امي رئيس پژوهشگاه هوافضا اشاره به ساخت موتور توربوفن قدرتمند باتراست ٣٤ الي ٣٥ هزار پوند ميكند كه مربوط به همين موتور cfm56 است. لينك ———— موتور CFM56 محصول شركت جنرال الكتريك و اسنكماي فرانسه است كه بر مبناي موتور جنرال الكتريك F101 توسعه يافته و سري ٥ اين موتورها از همين تراست (٣٥هزار پوند) برخوردار هست كه تا هواپيماهاي ٢٢٠ نفره نياز مارا برطرف ميكند اين تصوير پايين هم احتمالا به همين پروژه اشاره داشته باشد ——————- اما بحث اصلي همانطور كه مستحضر هستيد در مرداد ماه ٩٥ ، در روز صنعت دفاعي موتور اوج رونمايي شد سردار دهقان در همان روز طي مصاحبه خبري: اين موتور براي پرنده هايي تا وزن ١٠ تن ساخته شده است. حركت به سمت موتورهاي سنگينتر توربوجت و بعد توربوفن در دستور كار است. در بازه زماني حداكثر سه ساله به فناوري موتور توربوجت سنگين دست پيدا خواهيم كرد. لينك ———————— توجه داشته باشيد موتورهاي توربوجت و توربوفن سنگيني كه سردار دهقان وعده ميدهد مثل موتور اوج نمونه مهندسي معكوس موتورهايي هستند كه از قبل در اختيار داشته ايم و توليد موتور با طراحي داخلي روندي است كه فعلا بايد از موتورهاي سبك اغاز بشود ————— سورنا ستاري در روز رونمايي موتور اوج طي يك مصاحبه خبري توضيحات بهتري ارائه ميدهد : اين موتور با توان ٥ هزار پوند ساخته شده است و موتور جديد با قدرت ٢٠ هزار پوند در شركت مپنا در حال ساخت است. لينك ——————— دوستان در نظر داشته باشند ، ٥ هزار پوند معادل ٢٢ كيلو نيوتن ، برابر است با تراست موتور j85 و اوج در حالت پس سوز ، پس 20 هزار پوندِ مورد اشاره جناب ستاري مربوط به تراست موتور جديد در حالت پس سوز ميباشد كه همين يك نكته براي تشخيص موتور مورد نظر كفايت ميكند كه در ادامه اشاره خواهيم كرد. —————- خب بعد از گذشت چند سال از وعده سردار دهقان و سورنا ستاري در مورد توربوجت سنگين اظهار نظرهاي جالب توجهي در حوزه پيشران به گوش ميرسد سردار باقري مهر ٩٧ : كار ساخت موتور جنگنده كاملا ايراني بيش از ٩٨ درصد پيشرفت داشته، کارهای بسیار بزرگتری نیز در حوزه هواپیماهای با سرنشین درمسیر رادارگریزی، دورپروازی و هوشمندسازی در دست انجام است لينك ———- سردار باقري مرداد ٩٨ : در حال ورود به ساخت موتورهاي هواپيما و بالگردهاي روز دنيا قرار داشته و به فضل خدا در استانه دستيابي به خود كفايي كامل در اين سامانه هاي ارزشمند هستيم لينك ———- سردار حاتمي وزير دفاع مهر ٩٨ : همه چيز براي انجام كارهاي بزرگ در حوزه هوايي فراهم است ، در اينده دستاوردهايي خواهيم داشت كه باعث بهت دشمنان خواهد شد لينك ——- اينكه همه چيز فراهم است قطعا حكايت دارد از رفع موانع و گلوگاههاي اصلي در حوزه هوايي از جمله پيشرانها ——— خب دقيقا ٣ سال بعد از وعده داده شده در روز صنعت دفاعي سال ٩٥ ،، در كليپي كه به مناسبت روز صنعت دفاعي سال ٩٨ منتشر شد يك موتور j79 را در حال تست مشاهده كرديم دوستاني براين باورند كه تصويري است از تستِ بعد از اورهالِ يكي از موتورهاي قديمي،،حالا جدا از اينكه اورهال و تست j79 چه چيزه خاصي دارد كه در كليپ صنعت دفاعي بگنجد در قديمي بودن اين موتور هم ترديد وجود دارد!! بيشتر به موتور مدل ٢٠١٧ شبيه است تا موتور مدل ١٩٦٧ !!! اينطور نيست؟؟؟!!! صرفا جهت مقايسه ——- در ثاني در موتورهاي موجود در كشور نزديك ترين تراست به ٢٠ هزار پوندِ مورد اشاره ي جناب ستاري را دو موتور توربوجت j79 و توربوفن rd33 دارا هستند كه تراست هر دو موتور در حالت پس سوز ١٨ هزار پوند است در لايه هاي پايين تر موتور ميراژ اف ١ از سري موتورهاي اسنكما با كمتر از ١٦ هزار پوند قرار دارد در لايه هاي بالاتر هم اين اختلاف چند هزار پوندي ديده ميشود به عنوان نمونه موتور توربوفن TF-30 كه در تامكت و موتور توربوجت AL-21 كه در سوخو ٢٢ و ٢٤ به گرفته شده اند در حالت پس سوز ٢٥هزار پوند توان دارند و اين اختلاف در باقي موتورهايي كه نامي از انها نبرديم نيز وجود دارد پس جداي از نمايش موتور j79 در كليپ صنعت دفاعي ،، بررسي موتورهاي موجود نيز ما را به اين نتيجه ميرساند كه موتور توربوجت مد نظر سردار دهقان و سورنا ستاري چيزي جز يك j79 بهينه شده نميتواند باشد،يعني اصلا گزينه دومي وجود ندارد كه بخواهد باشد. اين موتور در ادامه پروژه بومي سازي j85 در دستور كار قرار گرفته است. اين كامنت هم كه اواخر سال ٩٣ بعد از رونمايي جت صاعقه ٢ در سايت مشرق منتشر شد بسيار جالب توجه است. خب قبل از ادامه بحث يك مقداري به سابقه j79 در نيروي هوايي امريكا بپردازيم اين موتور در چهار پرنده امريكايي به كار گرفته شده است ——— تصاوير و مختصر مشخصات جنگنده بمب افكن F-104 استارفايتر طول : 16.5 متر وزن خالي : 6/5 تن بيشينه وزن برخاست : 13 تن سرعت : 2400km/h تك موتوره ———— بمب افكن b-58 هاسلر طول : ٣٠ متر وزن خالي: ٢٥ تن وزن بارگيري : ٣١ تن سرعت : 2100km/h چهارموتوره ————- بمب افكن اتمي A-5 ويجيلانت طول : 23متر وزن خالي : ١٥ تن وزن بارگيري : ٢١/٥ تن بيشينه وزن برخاست : ٢٨/٥ تن سرعت : ٢١٠٠km/h دو موتوره ———- جنگنده بمب افكن F-4 فانتوم طول : ١٩ متر وزن خالي : ١٣/٥ تن وزن بارگيري : ١٩ تن بيشينه وزن برخاست: ٢٨ تن سرعت: ٢٤٠٠km/h دو موتوره پس با دو موتور j79 ميتوان طرحهاي قابل قبولي را اجرايي كرد كه در بخشهاي بعدي به اين مسئله خواهيم پرداخت ———- ادامه بحث پيشرانها توربوفن سنگين هرچند اطلاعاتي از تراست يا ديگر مشخصات موتور توربوفن بعدي كه سردار دهقان به ان اشاره كردند وجود ندارد اما به احتمال فراوان اين موتور همان rd-33 خواهد بود ، فكر نميكنم كسي حداقل در مورد rd-33 ترديدي داشته باشد موتورهاي j79 ،،، j85 و همچنين rd33 پاي ثابت نمايشگاه هاي ما در يك دهه اخير بوده اند. همين مسئله هم كدهاي زيادي به ما ميدهد به عنوان نمونه ايا اشتباه است كه تصور كنيم قرار گرفتن موتور rd-33 در كنار تعداد زيادي موتور بومي سازي شده ، انهم در نمايشگاه دستاوردهاي وزارت دفاع، بدين معني است كه اين موتور هم بومي سازي شده و جزو دستاوردهاي وزارت دفاع است؟؟؟!!!!!!! دقت كنيد از ميني جتهاي طلوع شروع شده و در انتها به طلوع ١٠ ، طلوع ١٤ بنر موتور بومي j90 و rd33 ختم ميشوند!!! ——————- اما موتور j90 حدسي كه در مورد اين موتور زده ميشود ساخت يك نمونه توربوفن بر مبناي موتور j85 هست كه نتيجه ان موتوري با قطر ٥٥ الي ٦٠ سانت و تواني در حدود ٢٢ الي ٢٤ كيلونيوتن در حالت خشك و ٣٦ الي ٣٨ كيلونيوتن در حالت پس سوز ميباشد از نام موتور مشخص است كه شروع اين پروژه به سال ٩٠ برميگردد در همين سال ٩٠ ، مهندس منطقي در مصاحبه ايي اعلام ميكند كه در حوزه موتورهاي ميني جت كل نياز كشور را تامين ميكنيم و اخيرا هم در حوزه طراحي و ساخت موتورهاي توربوفن سبك اقداماتي را صورت داده ايم كه اين گفته در سال ٩٠، فرضيه ما درباره موتور j90 تقويت ميكند لينك يكسري موتورهاي سبكتر هم در خانواده طلوع وجود دارد كه فعلا اطلاعات زيادي از انها در اختيار نيست ———— خب اما روند توسعه اين موتورهاي سنگين ، كه بزودي شاهد به نتيجه رسيدن و رونمايي از انها خواهيم بود ، در چه سالي اغاز شده است؟؟ در سال ٨٦ و با توجه به پروژه هاي در دستور كار از جمله پروژه شفق كه با همكاري روسها جلو ميرفت ، نياز به تهيه تعدادي زيادي موتور rd33 از طريق روسيه داشتيم در سفر پوتين در سال ٨٦ به تهران بنا بوده ٥٠ موتور rd-33 خريداري شود لينك از اينكه اين قرار داد بسته شده يا نه اطلاعي در دست نيست اما به هر حال در سال ٨٧ با توجه به تحريمهاي سازمان ملل و قطع همكاري با روسيه مثل لغو پروژه شفق ، تهيه موتور از اين كشور و ديگر كشورها امكان پذير نبوده است در سالهاي بعد يعني ٨٨ و ٨٩ با توجه به وجود پروژه هاي مختلف در حوزه هوايي (در بخشهاي اينده به اين پروژه ها خواهيم پرداخت) و بر اساس نيازهايي كه وجود داشته و همينطور بررسي موتورهاي موجود و امكان سنجي صورت گرفته ، در كنار موتور j85 كه از سالها قبل در دستور كار بوده توسعه موتورهاي j79 و rd33 نيز در دستور كار قرار ميگيرند و البته j90 در سال ٩٠ ——- به اين موارد توجه كنيد تيرماه ٨٩ همایش تخصصی و نمایشگاه جانبی موتورهای پیستونی و توربینی هوایی، با هدف هم اندیشی و بررسی و تدوین نقشه راه طراحی و ساخت و تولید موتورهای هوایی مورد نیاز کشور و تقویت ارتباطات کاری اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این حوزه با حضور مسئولین سازمان صنایع هوایی برگزار شد لينك —— مهندس منطقي چند ماه بعد ابان ٨٩ : موتورهاي جت پايه سبك و سنگين به كمك دانشگاه ، وزارت صنايع و بخش خصوصي طراحي شده و بزودي كارش اغاز خواهد شد. لينك ——- از اين سال به بعد مهندس منطقي هر كجا كه حضور داشته و صحبتي كرده ، وعده ايي هم از موتورهاي سبك و سنگين داده است. ———- خب در همين سالهاي ٨٨ و ٨٩ كه حركت جدي ما به سمت پيشران هاي سنگين تر اغاز شده گشايشي در كار ما رخ ميدهد كه از ان غافل شديم ————- مدتي پيش خبري مبني بر دستگيري فردي بنام امين حسن زاده مهندس ايراني به جرم سرقت اسناد و اطلاعات محرمانه و ارسال انها از امريكا به ايران منتشر شد لينك اول ——- لينك دوم ترجمه متن دوم ——— اين فرد طي چند ماه بين سالهاي ٢٠١٥ و ٢٠١٦ از شركت محل فعاليت خود اسناد نقشه ها و فايلهاي محرمانه ايي سرقت و از طريق ايميل به برادر خود در ايران منتقل ميكند. اطلاعات به قدري حساس هستند كه مقامات شركت مربوطه مسئله را فاجعه بار اعلام ميكنند اما همين جريان چند سال قبل ، در ابعاد بسيار بزرگتري اتفاق افتاد. شايعات سال ٩٢ را كه در خاطر داريد شايعه سرقت موتوري فوق پيشرفته!!!!! اين شايعه توسط چند نفر از كاربران باسابقه سايت هم بطور مستقيم يا غيرمستقيم تاييد شد (رجوع كنيد به صفحه 101 الي 109 تاپيك قاهر ) به هرحال مدتي بعد از اين شايعات خبر بازداشت فردي به نام مظفر خزايي كه قصد ارسال اطلاعات جنگنده هاي f35 و f22 را به ايران داشت منتشر شد اما بدليل اعلام نشدن جزئيات قضيه، دوستان خيلي به اين قضيه نپرداختند اما بعدها با برگزاري جلسات دادگاه و جلو رفتن پرونده ،،اطلاعات بيشتري از داستان درز پيدا كرد كه با بررسي تعدادي از اين موارد در خبرگزاري ها ، بخشي را به صورت خلاصه خدمت دوستان عرض ميكنم. مظفر خزايي سال ١٩٩٤ مدرك دكتراي مكانيك را از دانشگاه نيومكزيكو دريافت و از سال ٢٠٠١ تا ٢٠١٣ يعني سالهاي ١٣٨٠ تا ١٣٩٢ در سه شركت مهم و بزرگ جنرال الكتريك ، رولز رويس و پرت اند ويتني مشغول به كار بوده است !!!!!! حالا تصور كنيد خزايي به چه افراد مهمي و چه اطلاعات مهمي و چه قطعات مهمي دسترسي داشته است . طبق بررسي ايميل هاي ايشون كه حالا يا از قبل موجود بوده يا بازيابي كرده بودند مشخص شده شروع ارتباط اين فرد با ما از سال ٢٠٠٩ اغاز شده كه خزايي در ايميلهايي به برخي دانشگاههاي فني و مراكز تحقيقاتي ما اعلام كرده تجربيات زياد و تكنيك هاي كليدي و مهم را در حوزه پيشرانها فرا گرفته و حاضر است اين دانش و تجربيات را به ما منتقل كند . دقت كردين دوستان؟؟؟ سال 2009 = ١٣٨٨ در واقع اين ارتباط و همكاري يك سال قبل از تدوين نقشه راه توسعه موتورهاي هوايي و طراحي موتورهاي سبك و سنگين اغاز ميشود!!! خزايي از سه طريق اطلاعات را به كشور انتقال داده است . اول از طريق اينترنت و كانالهاي موجود ارتباطي(مثل امين حسن زاده) دوم طي چند سفر به ايران و انتقال اطلاعات از طريق لپ تاب و هارد و ... (اشاره شده خزايي طي سال هاي ٨٦ تا ٩٢ پنج بار به ايران سفر كرده كه قطعا بايد سه چهار سفر اخر اين فرد حين همكاري با ما صورت گرفته باشد.) سوم از طريق ارسال كانتينرهايي تحت عنوان لوازم خانگي به يكي از كشورهاي اروپايي و سپس به ايران. نكته مهم از مظفر خزايي اطلاعات و اسناد زيادي از جمله مربوط به موتور هواپيماهاي c-130 هركولس گلوبال هاوك و بالگرد V-22 osprey كشف شده كه همه از موتورهاي رولز رويس استفاده ميكنند. پس قطعا خزايي اطلاعات و اسناد زيادي از شركتهاي قبلي يعني رولز رويس و جنرال الكتريك در اختيار داشته كه اين اطلاعات بايد قائدتا همان اوايل ارتباط و همكاري در سالهاي ٨٨ و ٨٩ به ما منتقل شده باشد و از طرفي با جلو رفتن همكاري با پرت اند ويتني در ان چند سال اخر ، اطلاعات ، اسناد و قطعات بدست امده از اين شركت را به سه روشي كه اعلام كردم براي ما ارسال ميكند . اين روند ٥ سال ادامه دارد، قطعا حجم بسيار عظيمي از اطلاعات و اسناد به ما منتقل شده كه بررسي كامل و دقيق اين اطلاعات چندين سال زمان خواهد برد. بلاخره در اواسط سال ٩٢ شركت پرت اند ويتني تصميم به كاهش نيرو گرفته و با خزايي و تعداد زيادي از كاركنانش قطع همكاري ميكند. دو سه ماه بعد يك كانتينر حاوي اسناد و مدارك و قطعاتي از موتورهاي پرت اند ويتني كه در حال ارسال به ايران بوده توسط پليس كشف ميشود ارسال كننده كسي نيست جز مظفر خزايي خود خزايي هم مدتي بعد در فرودگاه دستگير ميشود در حالي كه ٦٠ هزار دلار پول نقد را در چمدان مخفي كرده و اطلاعاتي نيز از جنگنده هاي f22 و f35 داخل لپ تاب اين فرد وجود داشته است. خب قائدتا همين پول هاي نقد نشان ميدهد كه خزايي در حال فرار از امريكا به ايران بوده كه موفق به اين كار نميشود اما سوال ايا كانتينر كشف شده تنها كانتينر ارسالي توسط خزايي بوده است؟؟؟ به نظر بنده با توجه به شايعه ي سال ٩٢ و احتمال وجود قطعاتي از موتور هاي پرت اند ويتني در كشور احتمالا ما در ان چند سال دريافتهايي رو به اين شيوه داشته ايم و محموله اخر قطعات و اطلاعات باقي مانده بوده كه خزايي قبل از سفر ارسال ميكند و كشف اين محموله باعث لو رفتن خود خزايي و دستيگيري او در فرودگاه ميشود به هر حال هرچند دو سه سال بيشتر به پايان محكوميت خزايي باقي نمانده اما احتمال دارد در ليستي كه وزارت خارجه براي تبادل زندانيان براي امريكا ارسال كرده نام مظفر خزايي هم گنجانده شده باشد و خيلي زودتر شاهد برگشت مظفر خزايي به كشور باشيم.(البته اگر با اتفاقات اخير همچنان تبادلي صورت بگيرد) لينكي كه پايين تر قرار داده ام در وبسايت رسمي وزارت دادگستري امريكا منتشر شده كه اطلاعات كامل و معتبري از پرونده مظفر خزايي در اختيار ما قرار ميدهد اميدوارم يكي از دوستان اين متن را دقيقتر ترجمه و در تاپيك قرار دهد ، توجه داشته باشيد چندين بار در همين متن اشاره شده اطلاعات ارسال شده مربوط به هر سه شركت قبلي خزايي بوده نه فقط اخرين شركت (پرت اند ويتني) ، لذا اطمينان داشته باشيد اطلاعات زيادي از موتورهاي رولز رويس و جنرال الكتريك نيز در اختيار ما قرار گرفته است لينك لينك ترجمه متن —————— اما بخش اخر خب در بخشهاي اينده به پروژه هايي خواهيم پرداخت كه اثبات ميكنند موتورهاي مورد بحث ما پاسخگوي همه نياز ما نيستند و ما به موتورهاي ٦٥ يا ٧٥ كيلونيوتني نيز احتياج داريم سوال اينجاست چه راههايي براي رسيدن به اين موتورهاي قدرتمند پيش روي ما قرار دارد؟؟ شرقي يا غربي ؟؟؟؟ مسير اول(جنرال الكتريك) همانطور كه مستحضر هستيد ما به فناوري ساخت نمونه هاي بهينه شده موتورهاي j85 و j79 كه بهترين توربوجتهاي شركت جنرال الكتريك و از بهترين توربوجتهاي رده سبك و متوسط جهان هستند دست پيدا كرديم ، تلاش براي توسعه موتور j90 بر مبناي j85 و همچنين مهندسي معكوس CFM56 نشانه هاي ديگري از گرايش ما بسمت موتورهاي اين شركت دارند شركت جنرال الكتريك بعد از توليد موتورهاي توربوجت j79 و j85 وارد ساخت توربوفن ها شد ، كه تصاوير تعدادي از اين موتورها را قرار ميدهيم موتور F-404 با تراست ٤٩ و ٧٩ كيلونيوتن (خشك و پس سوز) موتور F-414 با تراست ٥٨ و ٩٨ كيلو نيوتن (خشك و پس سوز) و همچنين موتور فوق العاده اين شركت يعني F-110 كه از تراستي برابر74 كيلونيوتن در حالت خشك و ١٣٠كيلونيوتن در حالت پس سوز برخوردار هست اين موتور با توجه به مشكلاتي كه موتورهاي پرت اند ويتني TF-30 و پرت اند ويتني F-100 براي جنگنده هاي F14 و F16 ايجاد كرده بودند ، در مدل هاي بعدي اين جنگنده ها ، جايگزين موتوره انها شد در هر حال اگر به هر طريقي بتوانيم به هر كدام از اين موتورها دست پيدا كنيم با توجه به روند فعلي ما حركت بعدي كاملا مشخص هست در غير اين صورت با توجه به توربوفن سازي موتور j85 كاملا محتمل است كه اين اقدام روي برادر بزرگتر يعني j79 هم صورت بگيرد در اين صورت موتوري با قطري حدود ٢٠ سانت بيشتر و تراستي حول و حوش ٦٥ كيلونيوتن در حالت خشك و ١١٠ كيلونيوتن در حالت پس سوز خواهيم داشت اولا يك موتور بومي مناسب براي جايگزيني موتورهاي TF-30 تامكت بدست خواهيم اورد كه از همين تراست برخوردار هستند (البته اگر از نظر ابعاد نزديك به هم باشند)، ثانيا با همين موتور ميتوانيم نياز خودمان در زمينه ي جنگنده هاي سنگين را برطرف كنيم حتي اگر توان حركت به سمت موتورهاي قوي تر را نداشته باشيم اين يكي از مسيرهاي پيش روي ماست اما مسير دوم(پرت اند ويتني) خب با توجه به اطلاعات گسترده و قطعاتي كه از اين شركت توسط خزايي بدست ما رسيده ميتوانيم براي ٦٥ و ٧٥ كيلونيوتن به سمت موتورهاي TF-30 و F-100 حركت بكنيم اولي كه موجود است دومي هم اگر كه يكي دو فروند f16 ورودي قبل انقلاب را كالبدشكافي نكرده باشيم احتمالا از طريق بازار سياه و خيلي از كشورها از جمله ونزوئلا به دست ما رسيده است اما توجه داشته باشيد كه خود امريكايي ها هم از اين موتورها رضايت كافي نداشتند مسير سوم (ساترن) ترجيح نيروي هوايي قطعا و يقينا استفاده از توربوفن هاي غربي است اما با توجه به پيچيدگي كمتر موتورهاي شرقي نسبت به نمونه هاي غربي و از طرفي دسترسي به موتور AL-31 كه احتمالا از طريق روسيه ، چين ، اكراين يا ونزوئلا صورت گرفته باشد و همچنين نيم نگاهي به كمك روسيه در حوزه موتورهاي سنگين طي يك قرار داد مالي يا يك معامله با اطلاعات rq170 ، يا اطلاعات بدست امده از طريق خزايي شايد و شايد و شايد به ناچار اين راه براي حركت به سمت موتورهاي سنگينتر انتخاب شده باشد به هر حال موتورهاي سنگين مختلفي از شركتهاي مختلفي در دسترس هست و اميدواريم مسير مناسبي در پيش گرفته شود در پايان اين بخش دعوت ميكنم كليپي از مانور زيباي يك جنگنده فانتوم نيروي هوايي را ببينيد لينك برخي با توجه به عدم خروج دود از موتورِ اين جنگنده ، موتور را بهينه شده برخي موتور را كاملا بومي و برخي ديگر با استناد و كنار هم قرار دادن چنين تصاويري ادعا دارند روند طي شده در مورد تايگر در مورد فانتوم هم صورت گرفته و ما يك يا چند فانتوم را صفر تا صد بصورت بومي ساخته ايم و اين فانتوم سرحال ، يكي از همين هاست در مقابل برخي دوستان مسئله عدم مشاهده دود را مربوط به فعال بودن پس سوز و شايعات در مورد اين فانتوم را بي اساس ميدانند (البته فقط درمورد همين فانتوم) قضاوت با شما يا حق
