برترین های انجمن

  1. worior

    worior

    Administrators


    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      8,704


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      9,419


  3. karmania20152015

    karmania20152015

    Editorial Board


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      413


  4. Brave_Heart

    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      657



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 3 شهریور 1399 در همه مناطق

  1. 4 پسندیده شده
    اس 400 رو که گفته بودن پیشنهاد شده وما رد کردیم! میل 35 هم که اپگرید هاینده زمان جنگ بوده و خرید واقعا معقولی نیست با وجود میل 24 و کاموف ها! کاموف 226 هم که قبلا خرید داشتیم! پانتسیر هم که دیدیم چه بر سرش اومد در سوریه و لیبی! نفربر های پرتاب هوایی حالا یک چیزی که اونم در اولویت نیست چندان حداقل از نظر بنده... واقعا امیدوارم این بازدید هیچ ارتباطی با خرید تجهیزات نداشته باشه
  2. 2 پسندیده شده
    از نکاتی که موشک ابو مهدی مهندس داشت این بود که چند ماه پیش در سایت پیشبینی شد که یکی از موشک های خانواده سومار در شناور هرمز(نگین) مورد استفاده قرار میگیره. ممکن جانمایی اون هم همان چند موشک پشت رادار باشه.
  3. 2 پسندیده شده
    مهم آدمش هست، عراقی ها کنار دست ما وضعشون این هست و یمنی ها در دورتر و محاصره موثرتر هستن مهم نیست اون ها برای ما بجنگن، فقط لازمه برای خودشون بجنگن و آمریکا رو مجبور کنن نسبت به اون منطقه دوباره آرایش نظامی کند و آرامشش بهم بخورد
  4. 2 پسندیده شده
    مشکل این چیزها نیست ، مشکل این حق دلالی هست که با وارادات کالای خارجی و قرارداد بستن با خارجی ها به دست میاد ... نمونه ش ویلتموس و فوتبال ... ساخت هواپیما عمومی داخلی ، حق دلالی و سفرهای خارجی از جیب بیت المال رو نداره ...
  5. 2 پسندیده شده
    امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه موتور توربوفن سبک به عنوان اولین موتور توربوفن بومی در کلاس موتورهای نسل چهار توسعه یافته، قابلیت نصب بر روی انواع پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین سبک با تراست 500 تا 700 کیلوگرم و در محدوده وزن 4هزار کیلوگرم را دارا است گفت: به دلیل قابلیت اطمینان بالای طراحی، این موتور در کنار حوزه بدون سرنشین در هوانوردی عمومی نیز قابل بهره برداری است.
  6. 2 پسندیده شده
    اژدهای آتشین سرخ برفراز سرزمین پارس آیا جی-10 نقطه پایانی بر 4دهه توقف بروزرسانی ناوگان نیروی هوایی ایران خواهد شد ؟ براساس آنچه که در برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام / JCPOA ) یا به اصطلاح عامه ، "توافق هسته ای" پیش بینی شده است ، اکتبر 2020 ، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل در خصوص خریدهای نظامی تهران به پایان خواهد رسید و این مساله بدان معنا خواهد بود که این کشور پس از این تاریخ می تواند به طیف گوناگونی از تسلیحات تهاجمی شامل شناورهای رزمی و جتهای جنگی را دسترسی داشته باشد . بدین ترتیب ، پس از یک دهه انتظار ، احتمالا" تهران تا پایان سال 2021 حداقل سفارش یک کلاس از جتهای جنگنده را اعلام خواهد کرد . این در حالی است که مقامات ارشد نظامی ایرانی در اوساط 2010 برای نیل به ایجاد یک تعادل منطقی در توازن نظامی منطقه ای ،درصدد بود تا جنگنده سنگین سوخو-30 را بخدمت گیرد و در حالی ناوگان نیروی هوایی خود را بروزرسانی نماید که پس از انقلاب 1979 و قطع همه روابط نظامی با ایالات متحده و جنگ 8 ساله ، عملا" فرصت مطلوبی برای بازسازی نیروی هوایی فراهم نگردید . انتخاب آشکار ؟!!!!! میگ-35 ، میگ-29 بدین ترتیب ، اگر نیروی هوایی ایران موفق شود ، جت رزمی سوخو-30 را بخدمت گیرد ، در دو حوزه برد و پایایی رزمی یک جهش را بخود خواهد دید و به ارتش این کشور اجازه می دهد تا در خاورمیانه و محدوده فراتر از آن ، پس از چهاردهه ، بار دیگر به یک وزنه قابل توجه رزمی تبدیل گردد ،در حالی که گمانه زنی های جدی دیگری در خصوص برنامه های این نیرو برای خرید سوخو-57 نیز به گوش می رسد . با تمامی این اوصاف ، برخی ناظران براین باورند که ایران ، به احتمال زیاد ، به موازات مذاکرات برای خرید سوخو-30 ، گوشه چشمی به یک جنگنده سبک تر و در عین حال پیش رفته تر وبا برد کوتاه تری دارد که بتواندآن را با هزینه عملیاتی کمتری بکار گیرد . علاوه براین ، شایعاتی نیز در جریان است که نیروی هوایی ایران با توجه به اینکه از ابتدای دهه 90 میلادی ، یکی از کاربران میگ-29 محسوب میشود ، براین قصد قرار دارد تا یک جنگنده میان وزن با پیشرانه های دوقلو ( میگ-35) یا جت رزمی تک موتوره J-10C را بعنوان جنگنده های نسل ++4 که به ترتیب در ژوئن 2019 و مارس 2018 وارد خدمت شده اند را بعنوان مکمل سوخو-30 وارد خدمت نماید . با توجه به این پیشینه ، برخی تحلیلگران نظامی بر این اعتقادند که در رقابت میان میگ-35 وجی -10 به منظور تعیین یک مکمل برای سوخو-30 ، گونه بهسازی شده فالکروم ، در عین اینکه نسبت به رقیب چینی خود سنگین تر است ، اما رادار قدرتمندتری را با خود حمل خواهد نمود ، قدرت مانور بیشتری داشته و در سرعت و ارتفاع بیشتری قادر است وارد عملیات شود . مضاف براین ، مسلح شدن میگ-35 به موشک R-37M با برد 400 کیلومتر ( 398- 150 کیلومتر ) در مقایسه با برد300 کیلومتری تقریبی PL-15 جت J-10C قابلیت های بیشتری را در اختیار تهران قرار خواهد داد . اما هر جت روسی و چینی ، به رادارهای AESA و خروجی های موتور بردار رانش سه بعدی مجهزبوده و با درصد بالاتری می توانند با شبکه پدافند هوایی ایران یکپارچه شوند . هر چند جی -10 بلحاظ عملیاتی ، ارزان تر خواهد بود و احتمالا" برخی قابلیتهای پنهانکاری را نیز در اختیار خواهد داشت ولی بلحاظ برد رادار و پایایی رزمی ، در سطح پایین تری نسبت به جنگنده روسی قرار می گیرد . اگر چه تاثیر روندها و بده- بستانهای سیاسی بر خرید جنگنده های رزمی توسط ایران تاثیر گذار به نظر می رسد ، اما میگ-35 را میتوان انتخاب آشکار نیروی هوایی ایران بشمار آورد . علیرغم انکه فالکروم ارتقاء یافته روسی ، هزینه عملیاتی بالاتری را طلب می کند ، اما امتیاز نصب موشک R-37M ، به معنای وجود برد شکار 2 برابری نسبت به مهمات عملیاتی موجود در منطقه خاورمیانه است ، چرا که بخش اعظمی از کشورهای منطقه ای و رقیب جمهوری اسلامی ایران ، به مهمات استاندارد AIM-120C با برد 105 کیلومتر بوده و تعدادی ازآنها نیز درآستانه خرید مهمات AIM-120D با برد 180 کیلومتر هستند که با توجه به این ارقام و سابقه درخشان نیروی هوایی ایران در استفاده از مهمات برد بلند در عملیات رزمی واقعی ( ترکیب تکرار ناشدنی فینیکس / تامکت .م ) و همچنین تجربه غیر قابل باور تکنسین های نیروی هوایی ایران در تعمیر ونگهداری ناوگان MIG-29A های خریداری شده در دهه نود میلادی ، مزیت آشکاری را فراهم مینماید . ضمن اینکه با خرید این جنگنده ، نخست در هزینه های آموزشی صرفه جویی قابل توجهی صورت گیرد و دوم اینکه نیاز به پرداخت پول برای ایجاد زیرساختهای جدید برای جتهای امتحان پس نداده چینی وجود نداشته باشد . با وجود همه این مزیتها ، این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی ایران ، در نهایت بسمت خرید J-10C برود ، چرا که نیروی های مسلح ایران ، به تقریب خاطره خوشایندی از اتحاد شوروی و سپس روسیه در خصوص فروش سلاح ندارند ، چرا که تجربه نشان داده که سیاست فروش سلاح روسها در خاورمیانه ، بشدت تحت تاثیر لابیهای طرفدار غرب و بخصوص اسراییل قرار دارد . از جمله این موارد میتوان به فریز شدن خرید تعداد بیشتری MIG-29A و احتمالا MIG-31 در اوایل دهه نود میلادی ، توقف فروش سامانه اس-300 در اوایل سال 2010 ( با دستور مستقیم دیمیتری مدودف ) تحت فشار غرب ، نام برد ، این خاطره ناخوشایند ، تا جایی در میان جامعه ایران نفوذ نموده که به گزارش برخی مطبوعات داخلی ایران ، روسها به احتمال بسیار زیاد ، کدهای حساس سامانه اس -300 را در اختیار اسراییل قرار داده است که این به شکل خودکار ، روند حمله احتمالی نیروی هوایی اسراییل به ایران را تسهیل خواهد کرد . از نظر ایرانی ها ، درصورت خرید موشکهای R-37M چه چیزی مانع ازآن خواهد شد که روسها ، شیوه های استفاده از این سلاح را بر علیه جتهای عبری ، در اختیار تل آویو ، قرار ندهد ؟!!!!!! رقبای سرسخت سمت راست : R-37 سمت چپ : PL-15 گذشته از اطمینان ایرانی ها به چین بعنوان کشور قابل اطمینان در حوزه تامین سلاح ( البته نویسنده ظاهرا مطالعه عمیقی در خصوص خریدهای نظامی ایران از چین ندارد . م ) ، مزیتهای خرید جنگنده چینی ، بخصوص وضعیت موشک PL-15 عامل مهمی در خرید جی-10 خواهد بود . مهمات PL-15 درسطح گسترده ای ، در مقایسه با موشک روسی،بصورت عملیاتی بکار گرفته شده و سرمایه گذاری افزون تری از سوی ارتش چین برای توسعه این موشک صورت پذیرفته است . این بدان معناست که درصورت انتخاب J-10C ، گزینه خرید موشکهای پیشرفته تر برای تهران ، باز خواهد بود . مضاف براین ، خرید جی-10 می تواند دست نیروی هوایی ایران را برای خرید جتهای سنگینتری نظیر سوخو-35 یا سوخو-57 ، بازتر نموده و این بدان معناست که ناوگان جنگنده های عملیاتی نیروی هوایی ایران ، تنوع بیشتری خواهد یافت ( البته این مساله ، چالش های لجستیکی افزون تری را نیز بدنبال دارد .م ) ، بویژه اینکه حداقل تا تاریخ انتشار این تحلیل ، چین برنامه ای برای صادرات جنگنده سنگین خود ندارد و این بدان معناست که تطبیق عملیاتی جتهای روسی و چینی ، سخت تر خواهد شد . از سویی دیگر ، خرید جی-10 می تواند نزدیکی بیشتر روابط سیاسی و دفاعی ایران و چین را فراهم آورد و این به نوبه خود ، احتمالا موجبات افزایش سرمایه گذاری چین در اقتصاد ایران و بطور طبیعی ، پشتیبانی سیاسی بیشتری از سوی چین را فراهم آورد . بنابراین ، خرید جی-10 مسیر سرمایه گذاری بیشتر چینی ها در ایران پیش بینی میشود ، ضمن اینکه می توان چنین حدس زد که با توجه به مزیتهای ایران در منطقه ، جریان همکاری های قطعا" یکطرفه نخواهد شد . ایران به نوبه خود می تواند هزینه خریدهای خود را با تحویل نفت یامنابع دیگر تامین کند ، کاری که به احتمال زیاد ، انجام آن با روسیه ، به مراتب سخت تر خواهد بود . در مجموع ، اگر تهران قصد داشته باشد ، ماهیت خرید راهبردی اش ، از روسیه باشد ( جتهای سنگین و سامانه های دفاع هوایی پیشرفته تر ) ، جی-10سی ، از شانس بالایی برای تامین نیازمندی های نیروی هوایی ایران در میان مدت به یک جنگنده سبک یا میان وزن نسل ++4 برخوردار خواهد بود . پی نوشت : 1- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  7. 1 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم نگاهی به موزه های نظامی برتر جهان موزه های نظامی گنجینه ای بزرگ از دستاوردهای بشر در عرصه توسعه فناوری ها میباشند.توسعه این گونه از فناوری ها علاوه بر تاثیر مستقیم در بخش های غیر نظامی سیر تحولات بشر در جهان بی پایان علم را نشان میدهد.بخش بزرگی از این موزه ها وابسته به نهاد های نظامی کشورهای مختلف میباشند وبخش کوچکتری نیز به صورت خصوصی برپا شده اند. این موزه ها عموما به دلیل استقبال گسترده علاقه مندان به این دسته از موضوعات از سرتاسر جهان از درامدزایی بالایی نیز برخوردار هستند. در این نوشته سعی به بررسی موزه های مختلف نظامی در جهان و دارایی های با ارزش انها خواهیم کرد. موزه WHITE SANDS MISSILE RANGE در این موزه زیبا و بزرگ میتوانید فعالیت های موشکی وفضایی امریکا در طول تاریخ معاصر رادنبال کنید. میتوانید از روند اغاز عصر رقابت تسلیحات اتمی اگاه شویدو یا درباره دستاوردهای دانشمندان بزرگی چون ورنر برون و کلاید تالباگ اظلاعات مفیدی کسب نمایید.علاوه بر این در این نمایشگاه مختصری نیز درباره فرهنگ جنوب نیومکزیکو توضیحاتی ارائه شده است.همچنین در خارج از ساختمان های موزه پارکی بزرگ برای ارائه ونمایش انواع راکت ها و موشکهای نظامی وغیر نظامی ایجاد شده است .این موزه به صورت رایگان و از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر به روی عموم باز میباشد اما متاسفانه به دلیل گسترش بیماری کرونا مدتی تعطیل میباشد. این موزه در جنوب نیومکزیکو و در کنار تاسیسات White Sands Missile Range قرار دارد .در اصل این تاسیسات بزرگترین تاسیاست ازمایش وتست فناوری های نظامی ارتش امریکا میباشد که در سال 1945 بنیان گذاری شده است. این تاسیسات در اصل در یک پارک بزرگ طبیعی و به مساحت 3800 کیلومتر مربع ایجاد شده است.علاوه بر ان این مجموعه شاهد ساخت و تست وهمچنین وقوع حوادث مختلفی در طول دوران حیات خود بوده است. برای مثال اولین ازمایش بمب اتمی امریکا در همین محیط و با رمز ترینیتی در سال 1945 انجام شد.ازمایشی که تا هم اکنون نیز شایعاتی درباره رادیواکتیو بودن محل به همراه خود داشته است.همچنین جالب است بدانید پس از جنگ جهانی دوم 100 فروند موشک المانی وی-2 برای تحقیق وتوسعه به این مکان منتقل شد و جالبتر انکه در پرتاب و تست انها نیز حوادثی در همین تاسیسات به وقوع پیوست و به جزئی از تاریخ ان تبدیل شد. ناسا نیز از این تاسیسات برای نصب تلسکوپ و انجام ازمایش های الکترومغانطیسی استفاده مینماید .در این تاسیسات تست سامانه هایی پدافند معروفی چون نایک هرکولس ونایک زئوس انجام شد و حتی تا هم اکنون نیز موشکهای پدافندی سامانه پاتریوت در کنار صدها برنامه دیگر نظامی در این تاسیسات تست میشوند.موزه این تاسیسات نیز در سال 2004 و پس از تجهیز و چیدمان تجهیزات به روی عموم باز شد.(بررسی این مجموعه و تاریخش تاپیک جداگانه میطلبد اما خلاصه توضیحاتی داده شد) موتور موشک وی-2 مخزن هیدروژن پراکسید موشک وی-2 ماکت بمب اتمی ترینیتی پارک موشکی موزه موشک تحقیقاتی Aerobee170 برای بررسی فضای بیرون از جو قادر به حمل 113 کیلوگرم محموله تا ارتفاع 265 کیلومتری وتوانایی انجام شش ازمایش ...سال 1947 اولین پرتاب موشک تک مرحله ای Aerobee 170 وانجام تحقیقات برای ارسال اولین ماهواره امریکا...اولین پرتاب 1957 سامانه موشکی تاکتیکی سوخت جامد با سر جنگی ریزمهمات با برد 97 کیلومتر ...اولین پرتاب 1988 پهباد Firebee یکی از محبوب ترین پهبادهای هدف تاریخ..سرعت 1 ماخ و 115 دقیقه پرواز اولین پرواز 1958 موشک ضد زره دارت در زمان خودش کوچکترین موشک ارتش امریکا هدایت سیمی وقابل پرتاب از بالگرد و نفربر ...اولین پرتاب 1954 موشک فالکون اولین موشک هوا به هوا هدایت شونده ...اولین پرتاب 1952 سامانه پاتریوت پهباد QH-50 DASH نیروی دریایی امریکا اولین پرواز 1965 موشک بالستیک پرشینگ-2 پهباد فراصوت هدف هواپرتاپ XQ-4 برای انجام تست های نیروی هوایی ..اولین پرواز 1957 موشک پدافندی نایک هرکولس موشک پدافندی نایک زئوس موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی Lance اولین موشک سوخت مایع با قابلیت نگه داری امریکا برد 120 کیلومتر...1965 موشک هدایت پذیر Lark نیروی دریایی توسعه یافته برای دفع حملات انتحاری نیروی هوایی ژاپن به بعد از اتمام جنگ عملیاتی شد برد 24 کیلومتر...1951 اولین موشک بالستیک اتمی هدایت پذیر corporal با برد 120 کیلومتر برای دیدن تمامی تصاویر و تسلیحات وموشکهای موزه و خواندن جزئیات و تاریخچه به ادرس زیر بروید... http://www.wsmr-history.org/missilepark.htm ادامه دارد.....
  8. 1 پسندیده شده
    زمانی که قشری که در عمرش کار نکرده و با داستان گویی پول در آورده بر سر کار میاد ، معلومه یک جامعه رو به نابودی می ره ... سقراط می گه :« اگر سایه ی کردان کوچک بزرگ شد ، بدانید که آفتاب ان سرزمین در حال غروب کردنه » گیریم نیروی هوایی صرفه اقتصادی نداشت ، صنایع الکترونیک ، صنایع خانگی ، صنایع خودروسازی چی !!؟ .
  9. 1 پسندیده شده
    این یک بازی سیاسی هست که آمریکا بتونه مردم خودش رو مجاب کنه ایران تهدید مستقیمه و در سطح بین المللی مظلوم نمایی کنه ...
  10. 1 پسندیده شده
    موزه Central Air Force Museum موزه Центральный музей Военно-воздушных сил РФ در شهر مونینو و در کنار اکادمی گاگارین نیروی هوایی روسیه و در 40 کیلومتری پایتخت روسیه مسکو واقع شده است. این موزه را باید بزرگترین موزه نیروی هوایی روسیه و محل نگه داری گنجینه ای عظیم از دستاوردهای هوایی شوروی سابق و روسیه کنونی دانست. برای دانستن مقدار عظیم دارایی های این موزه کافی است بدانید این محل بیش از 173 هواگرد و 127 موتور پرنده های مختلف را در خود جای داده است.علاوه برا این تجهیزات در این موزه بخش بزرگی از تجهیزات جاسوسی غرب در زمان جنگ سرد وهمچنین یونیفرم های نظامی وگنجینه بزرگی از کتاب و تصاویر تاریخی این کشور را به نمایش گذاشته است. این موزه در سال 1958 و با نمایش 6 هواپیما و تعدای تجهیزات نظامی اغار به فعالیت نمود و با گذشت زمان به دارایی ها با ارزش خود افزود.نکته قابل توجه درباره این موزه غیر عمومی بودن این موزه تا قبل از سال 1999 میباشد دلیل این امر نگه داری بخش بزرگی از فناوری های غربی و شوروی وهمچنین وجود اسناد طبقه بندی شده در این موزه بود به همین دلیل اجازه بازدید از ان فقط برای پرسنل نظامی وسیاستمداران رده بالا صادر میشد.در حال حاظر این موزه دو اشیانه بزرگ برای نگه داری تجهیزات و هواگردهای خود در اختیار دارد همچنین در فضای بیرونی این موزه میتوانید ساعت ها غرق در لذت بازدید از ده ها پرنده افسانه ای خلق شده در شوروی بشوید. یکی از اشیانه های این موزه فقط برای نمایش تجهیزات جنگ جهانی دوم اختصاص یافته است. بمب افکن افسانه ای Pe-2 شوروی بمب افکنTu-2 که نقش اساسی در بمباران برلین داشت. بمب افکن غنیمتی امریکایی B-25 جنگنده پی 63 غنیمتی از امریکا تصویری از کپسولهای فضایی USSR-1 فضای بیرونی به مساحت 20 هکتار ونمایش ده ها پرنده شرقی تصویری زیبا از هواپیما مسافربری محبوب تی یو-114 هواپیما ترابری دوزیست برییف-12 هواپیما مسافربری سوپرسونیک تی یو-144 هواپیما ترابری انتونوف -22 بمب افکن سوخوی-100 بمب افکن تی یو-22 ام بک فایر بمب افکن ازمایشی Myasishchev M-50 بمب افکن Myasishchev 3M (Bison) بالگرد میل-12 بالگرد میل-10 بالگرد میل-6 پهباد توپولف 141 با سرعت 1 ماخ و برد 1000 کیلومتر هواپیما تحقیقاتی Myasishchev M-17 هواپیما تحقیقاتی میگ 105 هواپیما دوزیست Bartini Beriev VVA-14 ادامه دارد...
  11. 1 پسندیده شده
    اونی که دورش علامت نزدید و زیر کرار سمت چپ هست، خوشه ایه و زیر سمت راستی اس دی بی رونمایی نشده است:
  12. 1 پسندیده شده
    با تمام ضعف هایی که پکفا داره به نظر من یک برتری نسبت به اف 22 و اف 35 داره به نظر من پکفا کاربردی تر از اف 22 و اف 35 هست جنگنده هایی مثل اف 22 و اف 35 با توجه به تکنولوژی ها پیشرفته که در اونها بکار رفته و ترس از در اختیارگرفتن این تکنولوژی ها توسط دشمن شاید در خیلی از مناطق با احتیاط ازشون استفاده بشه ( به دلیل ترس از سقو یا سزنگونی ) اما پکفا چون پیچیدگی های کمتری داره راحت تر میشه ازش استفاده کرد البته پکفا برا تهدیدات روسیه ساخته شده پکفا اگر پشتیبانی آواکس های روسیه و سامانه ای مثل اس 400 را داشته باشه بتونه به خوبی با هر هواپیمای غربی بجنگنه
  13. 1 پسندیده شده
    سرس خانواده فاتح شبه بالستیک محسوب میشوند مسیر حرکتشون هم کاملا بالستیک نیست در ضمن به صورت نسبی با سایر موشکهای بالستیک در ارتفاع پایین تر پرواز میکنه نه در مقایسه با یک موشک کروز!
  14. 1 پسندیده شده
    خب مشخص شد چرا پهپاد سجیل دو موتوره است. دو موتور جهش ۷۰۰ قراره قلب پهپاد سجیل باشه. پهپاد سجیل هم جنرال اتمیکز اونجر ایرانی میشه. به نظرم انتخاب خوبیه. طراحی بال پرنده پنهانکاری بیشتری داره اما طراحی اونجر بهینه تر هست.
  15. 1 پسندیده شده
    https://twitter.com/Mahdiibakhtiari/status/1296435877351247872
  16. 1 پسندیده شده
    سلام دوستان با توجه به این ویدئو هایی که این چند روز منتشر شد و رونمایی امروز چند نکته به دست اومد. اول اینکه موشک کنیستر پرتاب سپاه موشک ذوالفقار هست، ابتدا فکر میکردم با توجه به اون ریلی که جلوی کنیستر هست اون کنیستر حمل و نگهداری هست ولی با دیدن ویدئوی موشک ابومهدی متوجه شدم اون ریل برای جا زدن موشک در داخل کنیستر هست. دوم اینکه موشک سومار در واقع نسخه هواپرتاب هویزه هست. سوم اینکه موشک حاج قاسم به نظر موشکی با سرعت برخوردبالای ۵ ماخ و سر جنگی جداشونده ای که لحظه برخورد بر اثر سرعت بالا گداخته شده است و با موتوری سوخت جامد و به ظاهر شبیه خانواده قیام اما به نظر من کمی کوچک تر از قیام است. احتمالا قراره جایگزین قیام شود. با برد بالاتر وزن سبک تر و قیمت ارزان تر اما تولید سخت تر و حساس تر با عمر نگهداری بالا. نکته چهارم موشک فتح بود که اطلاعات خاصی ازش نیست احتمالا کوچک تر و سبک تر از رعد ۵۰۰ باشه. این موتور آر کیو ۱۷۰ که مهندسی معکوس شده به نظرم مهمترین دستاورد بوده چون تکنولوژی موتوری روز غربی هارو با خودش داره، میگن روی پرنده های سیویل دیگه ای هم بوده اما به نظر من تکنولوژی موتور نظامی رو با سیویل اصلا نمیشه مقایسه کرد. حالا میتونیم مثلا نسخه هیبریدی (سرنشین دار و بدون سرنشین) آر کیو رو با چهار موتور یا دو موتور از این نوع بسازیم و به عنوان بمب افکن وزن و برد متوسط استفاده کنیم. با این کار دیگوگارسیا ..... با توسعه تکنولوژی این موتور یه توربوفن فوق سنگین مثل موتور اف ۳۵ و اف ۲۲ بسازیم میشه باهاش خیلی کارها کرد. البته این آرزوی دور و درازی هست اما با اختصاص بودجه خوب قابل دسترسی تا کمتر از ۵ سال هست. فعلا تولید انبوه آرکیو ۱۷۰ رزمی و نسخه های بزرگتر یا دو موتور خیلی خوبه. حتی فکر میکنم استفاده از این موتور در یاسین هم جهش بزرگی در پروژه ایجاد کنه.
  17. 1 پسندیده شده
    دقیقا یادم نیست اما توی اخبار به نظرم گفت سوخت جامد ترکیبی
  18. 1 پسندیده شده
    برای یاد آوری رونمایی از خط تولید پیشرانه اوج
  19. 1 پسندیده شده
    حقیقت اینه که بدون کالا های چین و با کمترین فشارش بر جهان بخصوص کشورهای غربی (آمریکا) نابود میشن. همانطور هم که می بینید آمریکا با گذاشتن تعرفه بر روی کالا های چینی بجای اینکه به چین آسیب بزنه به قشر کم درآمد خودش آسیب زده که نتیجه ناراضی شدن توده مردم آمریکا علیه سبستم حاکم و یک ماه کف خیابوناند و حتی حرف از پایان. اتحاد میزنند
  20. 1 پسندیده شده
    اسکادران لندن سیزدهم ژوئن سال ۱۹۱۷ شهروندان لندن با شنیدن صداهایی از آسمان، سرها را بلند کرده و از سوی شرق، چهارده فروند هواپیمای دو باله را در حال پرواز به آسمان پایتخت کشورشان مشاهده کردند. گویا هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در آستانه یک رژه هوایی با شکوه بر فراز این کلانشهر بودند. با رسیدن هواپیماها به آسمان شهر، عده ای از شهروندان شروع به تشویق و تحسین قدرت هوایی ارتش کشورشان بودند که ناگهان اجسامی را مشاهده کردند که از آن هواپیماها جدا شده و به سرعت به سوی زمین سقوط می کردند! بله! لندن چند ماه پس از آخرین یورش هوایی زپلین ها که پیشتر شبها انجام می شد، اکنون در روز روشن مورد تازش نخستین دسته از بمب افکن های یگان “بمب افکن های دوربرد راهبردی (Long Range Strategic bombers)” نیروی هوایی پادشاهی آلمان قرار گرفته بود. یگانی که به تازگی و در ماه مارس ۱۹۱۷ در کشور بلژیک برای یورش به انگلستان و با نام London Geschwader (اسکادران لندن) و از بمب افکن های پیشرفته گوتا جی-۴ سازمان یافته بود: فرمانده این اسکاردران نیز افسر سابق پیاده و خلبانی سی و دو ساله ای به نام هوفمن برندربرگ بود: این بمب افکن محصول مشترک سه کارخانه ‘زیمنس’، ‘ال وی جی’، و صد البته ‘گوتا’ بود. نسخه پیشرفته جی -۴ از بدنه ای با پوششتمام چوبی بود (در نسخه های پیشین بدنه با پارچه پوشیده شده بود) که سه خدمه داشت: خلبان، تیربارچی در دماغه، و افسر بمباران/تعمیرات. این هواپیما از دو دستگاه پیشرانه دایملر D-IVa به توان هر یک ۲۶۰ اسب بخار بهره می برد و به آسانی توانایی پرواز رفت وبرگشت به لندن را از خاک اروپا داشت. همچنین این بمب افکن توانایی حمل پانصد کیلوگرم بمب و دو دستگاه تیربار ۷٫۹۲ میلی متری پارابلوم MG-14 را داشت. در جریان این یورش ناگهانی، ۱۱۸ بمب شدید الانفجار به روی لندن رها شدند که کشته شدن ۱۶۲ شهروند و زخمی شدن ۴۲۶ نفر دیگررا به همراه داشت. شکست کامل نیروی هوایی سلطنتی در سرنگونی حتی یک فروند از این بمب افکنهای گوتا، سرافکندگی شدیدی را برای نظامشان ودولتمردان بریتانیا به همراه داشت به گونه ای که جرج پنجم پادشاه این کشور در آنزمان که ریشه خانوادگی آلمانی داشت، کلمه ‘گوتا’ رااز نام فامیلی این خاندان برداشته و آن را با ویندسور جایگزین کرد که تا امروز هم ادامه دارد.
  21. 1 پسندیده شده
    پرنده جاسوسی یو 2 ماهواره ها به عنوان ابزاری قوی در شناسایی مواضع نیروهای متخاصم شناخته می شوند اما هرگز اثر بخشی هواپیماهای شناسایی از بین نرفت. حتی امروزه پهپادها به عنوان ابزار شناسایی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. در زمانی نه چندان دور و در زمان جنگ سرد پرنده یو با کمک ارتفاع بالای پروازی برای تصویربرداری از مناطق دشمن استفاده می گردید. لاکهید یو-۲ یک هواپیمای شناسایی دوربرد بلندپرواز است که اولین بار در سال ۱۹۵۵ در ایالات متحده آمریکا و به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی این کشور ساخته شد. این هواپیمای تک‌موتوره جهت پرواز در ارتفاع بسیار بلند و همچنین همه شرایط آب و هوایی شبانه‌روز تا ارتفاع ۲۱ کیلومتری تولید شده‌است. یو-۲ همچنین برای تحقیقات سنسورهای الکترونیکی، کالیبراسیون ماهواره‌ای، اعتبار سنجی داده‌ها و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع بالا پروازی علاوه بر دور نگه داشتن هواپیما از دید رادارها باعث می شد که موشک های پدافندی نیز به این هواپیما نرسند ولی این ارتفاع امن در تاریخ اول می ۱۹۶۰ توسط یک موشک اس-۷۵ دوینا به پایان رسید و اسم این پرنده را در جهان معروف کرد. فیلمی هم در مورد اسارت خلبان آن فرانسیس گری پاورز ساخته شد. یک یو 2 دیگر با خلبانی رودولف اندرسون در بحران موشکی کوبا و بر فراز خاک کوبا در اکتبر ۱۹۶۲ به وسیله موشکهای اس-۷۵ دوینا ساقط و خلبان آن کشته شد. در سال ۲۰۱۳ پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران یک فروند یو 2 را رهگیری کرد ولی اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشد. دو فیلمی که در مورد سقوط یو 2 در شوروی ساخته شد 1- فیلمی سیاه و سفید (اسم دقیقش یادم نیست احتمالا The True Story of the U-2 Spy Incident) 2- پل جاسوسان 2015 Bridge of Spies باتشکر از جناب @MR9 بانوی اژدها ; U-2
  22. 1 پسندیده شده
    عزیز دلم ، ساده ترین و در دسترس ترین بخش در ساخت جنگنده در ایران ، ساخت خط تولید با ساختاری مشابه ، تمیز و نور پردارزی مناسب هست ( این در تخصص متخصصان عمران و تاسیسات هست ) ... در خطوط تولید وسایل حساس ، حتی در روز هم از نور پردازی مناسب و مصنوعی استفاده می شه که اپراتور دچار خستگی و اشتباه در اثر کاهش نور نباشه و در یک شرایط قابل بازسازی و مناسب کار کنه . فرق محصولات آمریکای و روسی از همین جزئیات شروع می شه در نهایت به جایی می رسه که مثلا اف4 آمریکایی بعد از یک جنگ 8 ساله در ایران ، تا 50 سال بعد دوام داره ولی میگ 29 های روسی با ساعت پروازی بسیار پائین تر قابل اطمینان نیست . فضای کار مناسب و تمیز باعث می شه که اپراتور بالاجبار مجبور به تحمیل یک اصول و انضباطی در کارش باشه و بدونه هر گونه خطایی در کارش به سرعت دیده می شه ... البته در صنایع حساسی مثل ساخت جنگنده ، وجود خود گرد و خاک و یا آلودگی محیطی می تونه در محصول نهایی تاثیر مستقیم بگذاره ... هر زمان در این کشور برای ساخت یک هواپیما ، یک خط تولید در حد خط مونتاژ اف 16 در ترکیه ، ایجاد شد ، شما می تونید بفهمید که واقعا اراده ای برای تولید وجود داره وگرنه ..
  23. 1 پسندیده شده
    خوب تا اونجا که من فهمیدم ما یک pulsed thruster داریم که برای هدایت خارج از جو استفاده میشه .. مثه کلاهک انرژی جنبشی SM-3IIB و THAAD همچنین گزینه ی Jet Vanes هست که با استفاده از چهار بالک گرافیتی خروجی گاز رو جهت دار می کنه (به علت وزن زیاد بازدهی رو کم میکنه ) ، مثه جت وین موشک قیام که البته اقتصادی هست و در کنار بالک مانور خوبی ارائه میده یک گزینه ی دیگر برای هدایت خارج از جو steering engines هست که در حقیقت دو یا چهار موتور کمکی اطراف موتور اصلی که به جک هیدرولیکی وصل هستن و با جابه جا شدن موشک رو به اطراف هدایت می کنن ، علاوه بر هدایت به افزایش تراست کلی هم کمک می کنن مثه ماهواره بر سیمرغ و موشک خرمشهر یک گزینه ی دیگه هم TVC هست که کل نازل موتور اصلی رو حول محور جابه جا می کنه و باعث تغییر وکتور رانش میشه ، مثل موتور سلمان
  24. 1 پسندیده شده
    تولید انبوه کوثر !!!!! نقطه عطف برای نیروی هوایی ایران؟؟؟!!! پس از معرفی جت "کوثر" در 22 اوت 2018 ، ارتش ایران ( احتمالا" منظور وزیر دفاع . م ) اعلام نمود که قرار است این هواگرد رزمی در خط تولید انبوه قرار گیرد که به اعتقاد برخی ناظران ، نقطه عطفی قابل توجه در توسعه فناوری جتهای نظامی در این کشور بشمار می آید . این در حالی است که ایران ، در گذشته ، از تعداد مشخصی طرح های بومی برای ساخت یک جنگنده بومی پرده برداری نموده ( نظیر صاعقه ) که بلحاظ پیکربندی و ویژگی های اعلام شده ، وجوه اشتراک زیادی با طرح اخیر ( کوثر) داشته اند و تنها تفاوت آنها را می توان بازگشت به پیکربندی متعارف " تک سکان عمودی " به جای نمونه های تولید شده با دو سکان دانست . با این وصف ، این تعدد طرح ها ممکن است در ابتدا ، چندان جالب به نظر نرسد ، اما درصورتی که جنبه مثبت روند را مد نظر قرار دهیم ، اعتماد به نفس دفاتر طراحی دولتی در ایران برای طراحی پیکربندی های نظامی و برنامه ریزی برای شروع تولید در مقیاس انبوه آن ، در جای خود ، قابل تامل خواهد بود . در صورتی که این طرح ، درنهایت به سرانجام برسد ، سخت افزارهای جدیدی برای ناوگان فرسوده نیروی هوایی ایران فراهم خواهد کرد که در طول 40 سال گذشته ، بدلایل مختلف موفق نشده تا جتهای رزمی جدید ( به غیر از خریدهای محدود اوایل دهه 90 میلادی ، از جمله تعداد مشخصی جتهای میگ-29 از اتحاد شوروی ) را به سازمان رزم خود اضافه نماید . امیر سرتیپ حاتمی ، وزیر دفاع ایران در مراسم افتتاحیه تولید انبوه کوثر چنین اظهار داشت که : " بزودی تعداد قابل توجهی از این نمونه برای نیروی هوایی تولید و در اختیار یگانهای رزمی قرار خواهد گرفت " . علیرغم این اظهارات ، کارشناسان نظامی معتقدند که تعداد جتهای رزمی تولید و تحویلی به نیروی هوایی ایران نامعلوم است ، اما در صورتی که توانایی تولید صنایع هوایی ایران مطابق با ادعاهای موجود باشد ، تولید بیش از 100 فروند قابل پیش بینی است ( البته این رقم بسیار اغراق آمیز هست . م ) به گفته برخی ناظران ، همزمانی اعلام تولید انبوه جت کوثر با دور جدید تحریم های ایالات متحده بر ضد جمهوری اسلامی ایران ، به تقریب ، نشانه ای تازه از افزایش سطح مخاصمه و تنش میان تهران – واشنگتن و در مقیاس عام ، میان جمهوری اسلامی و بلوک غرب بشمار می آید . نیروی هوایی ایران در دهه 60و 70 میلادی ، تعداد قابل توجهی جتهای رزمی اف-5 در نسخه های تک کابینه و دو کابینه تحویل گرفت که نقش بسیار پراهمیتی در جنگ فرسایشی باعراق ( 1988-1980) بر عهده داشتند جت کوثر که در ظاهر امر ، یک کُپی (روگرفت ) دقیق از جت F-5F محسوب میشود ، پیشینه ای بسیار قدیمی در نیروی هوایی ایران را در کارنامه خود به ثبت رسانده ، چرا که چند صد فروند از این جنگنده ها ، در دوره زمامداری پهلوی دوم برای نیروی هوایی ایران خریداری شد و در کنار جتهای سنگین تر F-4 و رهگیرهای F-14 کارنامه ای درخشان را از خود برجای نهاد . سابقه تطبیق پذیری پیکربندی تایگر با نیازمندی های رزمی در قرن بیست و یکم تقریبا" از میانه دهه 90 میلادی آغاز گردید و حداقل 5 کشور ( تایوان ، سنگاپور ، سوئیس ، تایلند و کره جنوبی ) علیرغم مسلح شدن به جتهای پیشرفته تر ، ارتقاء این پیکربندی سبک که هزینه های تعمیر و نگهداری و پرواز بسیار کمتری را بردوش ارتشهای فوق الذکر می نهاد را در دستور کار خود قرار دادند . بعنوان مثال ، نیروی هوایی سوئیس بدلیل هزینه های بسیار پایین پروازی ترجیح داد تا به جای خرید جتهای F-16 ، تایگرهای موجود را بروزرسانی نماید ( البته بروزرسانی آنها با شیوه ای که ما در پیش گرفتیم ، تفاوت ماهوی دارد . م ) مجموعه صنایع هوایی ایران که گونه مشتق شده اف-5 را بعنوان یک پیکربندی استاندارد برای تامین نیاز مندی های فوری خود انتخاب نموده ، به احتمال زیاد درصدد تطبیق فناوری های مشتق شده از جتهای اف-14 و میگ-29 موجود در سازمان رزم نیروی هوایی ایران با محصول بومی خود است تا این سخت افزار در صورت تولید در تعداد قابل توجه ، نقش اصلی را در توسعه توان هوایی بر عهده گیرد . از سویی دیگر ، افزایش علاقه مندی نیروی هوایی ایران برای خرید تعداد قابل توجهی از جتهای برتری هوایی سوخو-30 از روسیه ، ایرانی ها را قادر می سازد تا " کوثر " را به یک هواگرد آموزشی ( با ماموریت ثانویه رزمی ) سبک جهت آموزش خدمه هوایی تبدیل نماید . منبع : Milestone for Iranian Military Aviation? Implications of the Kowsar Fourth Generation Fighter’s Entry Into Mass Production صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  25. 1 پسندیده شده
    ایران و روسیه یک افق روشن برای تست سخت افزار رزمی در نمایشگاه هوایی ماکس-2017 نمایشگاه هوایی دوسالانه روسیه ، در سال جاری میلادی در فرودگاه مشهور ژوکوفسکی ، ( حومه مسکو) افتتاح شد و رییس جمهور این کشور ، ولادیمیر پوتین ، بعنوان میهمان افتخاری در آن حضور پیدا نمود . براساس روال متعارف در نمایشگاه دفاعی / هوایی روسیه ، پوتین و سایر مدعوین ارشد ، از میهمانان ویژه روز نخست بودند که میتوانستند به شکل خاص ، از آخرین محصولات تولید شده یا در حال توسعه بازدید نمایند که در این میان ، حضور نزدیک به 100 فروند هواپیما در بخش ثابت نمایشگاهی و یا در بخش پروازی ، میهمانان را شگفت زده نموده بود . در حوزه آخرین دستاوردها ، چند فروند جت رزمی سوخو تی -50 نسل پنجم نیروی هوایی ارتش روسیه که برای شرکت در نمایشگاه هوایی ماکس-2017 وارد ژوکوفسکی شده بودند ؛ نه تنها در بخش ثابت نمایشگاه حضور قابل توجهی داشتند ، بلکه در بخش پروازی نیز حضور خواهند داشت . ژنرال ویکتور بوندارف ، فرمانده فعلی نیروی هوا- فضای ارتش روسیه ، در پاسخ به سئوال خبرنگاران حاضر در نمایشگاه چنین گفت که انتظار می رود مرحله نخست تستهای اولیه تی-50 در دسامبر 2017 تکمیل شود . این هواپیما ، در حال حاضر به دو پیشرانه ساترن -117 ( AL-41F.1) مجهز است که هم اکنون جتهای سوخو-35 از آن بهره می برد . با این وصف ، به گفته مقامات مسئول ، استفاده از این پیشرانه ها بصورت موقت استفاده می شود و در سال آینده میلادی ، گونه جدیدی از پیشرانه های روسی ، که بلحاظ قدرت جلوبرنده ، مصرف سوخت و کاهش گرمای خروجی ، بهبود قابل ملاحضه ای را پیدا نموده ، برای این جت جدید در نظر گرفته خواهد شد . از یک نظر ، در میان ویژگی های منحصر به فرد تی -50 ، ابر مانورپذیری و سرعت کروز ، این جت جدید روسی را به گونه ای توانا می سازد که سریع تر از رقبایش پرواز نموده و در رزم نزدیک هوایی ، برآنها چیره گردد . به گفته مقامات شرکت سوخو ، جت تی -50 به یک مجموعه پیشرفته راداراسکن آرایه فازی فعال (AESA) و یک کمک خلبان مجازی ، محهز خواهد شد تا قابلیتهای آن در دو بخش رزم هوایی و حملات هوا به زمین در مقایسه با جتهای دو نفره بهبود قابل توجهی یابد . جنگنده نسل پنجم نیروی هوایی روسیه ، توانایی حمل سلاح در چهار جایگاه داخلی و شش جایگاه خارجی را داراست که این بدان معنی خواهد بود که حداکثر توانایی حمل سلاح بیشتری نسبت به اسلاف خود دارد . نمایشگاه هوایی " ماکس " ، یک نمایشگاه هوایی عمدتاً روسی است که در آن ، بیشتر از 500 شرکت روسی و 150 شرکت از کشورهای خارجی در آن شرکت دارند . علیرغم تحریم های اعمال شده از سوی غرب ، کشورهای اروپایی ، بیشترین حضور را با بیشتراز 100 شرکت از کشورهای فرانسه ، آلمان ، جمهوری چک ، بلژیک و ایتالیا به ثبت رسانده اند . علاوه براین ، 10 شرکت از ایالات متحده ، 16 شرکت از ایران ، 10 شرکت از چین و 10 شرکت از روسیه سفید در این نمایش هوایی حضور خواهند داشت . بخش نظامی این نمایشگاه ، بطور کامل در انحصار محصولات روسی است که برای ارتش این کشور و کشورهای خواهان فناوری این کشور ، عرضه شده است . این درحالی است که اگر چه شرکتهای اروپایی ، بیشتر در حوزه سخت افزار فضایی ، تجاری و حمل و نقل عمومی ، محصولات خود را به نمایش گذاشته اند ، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران ، با سخت افزار های نظامی بومی خود در این نمایشگاه شرکت نموده اند که بیشتر با هدف تکمیل و جایگزینی با فناوری روسی توسعه داده شده است . با توجه به رویدادهای سال جاری و جنگ در سوریه ، حضور بخش عمده ای از سامانه های نظامی روسیه ، نظیر جتهای رزمی ، بالگردها ، تسلیحات هوایی ، غلافهای جنگ الکترونیک ، پهپاد ، موشک و سامانه های دفاع هوایی بسیار برجسته تر از سالهای گذشته به نظر می رسد . در این میان سامانه های پیشرفته ای نظیر جنگنده های سوخو-30 و سوخو-32 ، بالگردهای رزمی نظیر میل-28 و کاموف-52 بیشتر در کانون توجهات بازدیدکنندگان قرار گرفته است . این درحالی است که تمامی این گونه ها در سالهای گذشته نیز به نمایش گذاشته شده بود ، اما در سال جاری ، به نظر می رسد که نمایندگان فروش شرکتها ، امید بیشتری به فروش محصولات خود پیدا نموده اند . سرگئی لادیژین ، مدیرعامل شرکت " روس آبارون اکسپورت" سرگئی لادیژین ، مدیرعامل شرکت " روس آبارون اکسپورت" معتقد است که صادرات هواپیما ، بیشترین سهم را در فروش شرکت های روسی در اختیار خواهد گرفت . به گفته وی ، در نیمه نخست سال جاری ، این شرکت بیشتر از 20 میلیارد دلار صادرات را به ثبت رسانده و به گفته لادیژین انتظار می رود که رکورد جدیدی در نمایشکاه به ثبت برسد و این راه را برای تحول در سالهای آینده باز خواهد نمود . روس آبارون اکسپورت ، انتظار دارد که در جریان برگزاری این نمایشگاه ، حداق 10 توافقنامه و قرارداد همکاری با کشورهای خارجی ، شرکتها و تولید کنندگان روسی به امضاء رسد . یکی دیگر از برنامه های موفق روسیه ، پرنده آموزشی / رزمی پیشرفته یاک-130 بشمار میرود که در ماه گذشته میلادی ، شرکت سازنده آن اعلام نمود که 80 فروند از این هواپیما تحویل داده شده و از سال 2013 در سازمان رزم نیروی هوایی روسیه بکارگفته شده است . یاک-130 در بسیاری از عملکردها ، رفتاری شبیه به جتهای مدرن رزمی را در سرعتهای زیرصوت به نمایش می گذارد و برای آموزش خلبانان جتهای مدرن نسل 4+ و نسل پنج بهترین گزینه بشمار میرود . این شرکت انتظار دارد که از نمایندگان 50 کشور در غرفه خود پذیرایی نماید که به شکل عمده برای ارزیابی توانایی های سخت افزارهای رزمی نظیر سوخو-30 ، میل-28 ، میل-26 ، میل-17 ، میل-35 ام ، کاموف -52 و همچنین جتهای سوخو-35 و میگ-29 ام-2 به این نمایشگاه خواهند آمد . علاوه براین ، سامانه های دفاع هوایی پیشرفته ای نظیر اس-400 و پانتزیر بدلیل شرکت در بحران سوریه ، توجهات خاصی را به خود جلب نموده اند . در این زمینه ، سامانه اس-400 بتدریج به یک سوژه داغ بدلیل سفارش احتمالی هند و ترکیه بشمار خواهد رفت ودر کنار آن ، سیستم هایی نظیر بوک و تور نیز احتمالاً توجهات خاصی را بخود جلب می کنند . لادیژین خاطر نشان می کند که متحصصان شرکت روس آبارون اکسپورت در حال تولید ویدئو کلیپها و داده های مشخصی هستند که در جریان عملیات رزمی جتهای روسی در جنگ داخلی سوریه تهیه شده تا در اختیار مشتریان گذاشته شود . بحران آسیای جنوب غربی ، نه تنها فرصتی برای فروش سلاح های روسی بوجود آورده ، بلکه شرایطی را بوجود آورده تا جمهوری اسلامی ایران ، بتواند پرنده های بدون سرنشین بومی خود را در معرض نمایش بگذارد . این کشور که در سالهای اخیر علاقه خاصی به توسعه فناوری پهپادها پیدا نموده ، در جریان نمایشگاه امسال روسیه ، آخرین محصولات خود ، از جمله پهپاد " یاسر" را به روسیه آورده که یک گونه بومی از پرنده بدون سرنشین " بویینگ ، اسکن ایگل " است . در سالهای گذشته ، نیروی دریایی آمریکا چندین فروند از این پهپاد شناسایی را در خلیج فارس از دست داده که احتمالاً همه انها در اختیار ایران قرار دارد . هر چند بهره برداری از فناوری این سخت افزار در سال 2013 محدود به ایران نشد و حداقل یک فروند از آنها برای ارزیابی های فنی از سوی ایران به روسیه تحویل داده شد . علاوه براین ، شرکتهای ایرانی ، از جدیدترین جنگ افزار هدایت شونده خود با عنوان " سدید " در نمایشگاه ماکس پرده برداری نمود که عمدتاً برای شلیک از پهپادها و پرنده های کوچک طراحی شده است . گونه به نمایش درآمده ، یک عضو از خانواده مهمات هدایت شونده ایرانی است که تاکنون 7 گونه مختلف از آن معرفی شده است . کوچکترین عضو این خانواده SADID-L است که با یک برد 4000 متری از یک کلاهک 5 کیلوگرمی بهره میبرد . گونه دوم ، SADID-345 بهشکل خاص برای پهپادهای شناسایی تاکتیکی نظیر شاهد-129 طراحی شده و اهداف را در یک برد شش کیلومتری با دقت ، منهدم می کند و هر دو در سوریه بصورت گسترده مورداستفاده قرار گرفته است . بزرگترین عضو این خانواده SADID-636 بشمار می رود که به یک کلاهک 20 کیلوگرمی مجهز می گردد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9