برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 15 مهر 1399 در همه مناطق
-
7 پسندیده شدهتصاویر و ویدئوهای مرتبط با جنگ قفقاز با تشکر از جناب @Abed2 بابت معرفی کانال تلگرامی زیر که تمامی تصاویر و خبرهای این پست از این کانال تهیه شده است. @Partisan2015 تصاویر دارای توضیحات هستند. (متاسفانه نمایش داده نمیشه! و نمیتونم ویرایش هم کنم!) ویدئوهای خبری: https://www.aparat.com/v/CQehG https://www.aparat.com/v/i3HkR https://www.aparat.com/v/VqaZf https://www.aparat.com/v/qYLU4 https://www.aparat.com/v/rWIO1 https://www.aparat.com/v/Uhpcv https://www.aparat.com/v/eayWd https://www.aparat.com/v/uzNER https://www.aparat.com/v/hvDkc https://www.aparat.com/v/VRd9E https://www.aparat.com/v/8vDpk https://www.aparat.com/v/Y4e3s https://www.aparat.com/v/tTDJp https://www.aparat.com/v/Q6vCV
-
4 پسندیده شدهما یه زبان داریم به نام زبان ترکی و مردمانی به اون زبان سخن می گن خواه در ایران و خواه در کشورهای دیگه ولی لزوما هر کس به زبان ترکی حرف بزنه ترک نژاد نیست بلکه میتونه ترک باشه و یا آذری. حتی من بین مردمان شاهسوند کردنژاد هم دیدم که زبونش ترکی بوده تبار ترک ها انگار ریشه های مشترکی با اقوام مغولی داره و سلجوقیان و غزنویان و هم قرابت نژادی باهاشون داشتند اگر شهرهایی که این گونه نژاد رو دارن رو نام ببرم میتونیم به مردمان ترکمن استان گلستان و... یا مردمان ساکن در استان خراسان به ویژه خراسان شمالی اشاره کرد در مورد مردمان آذری که از ساکنین قدیم ساتراپ آتروپاتن که از قدیمی ترین ایالت های ایران زمین بود، بودند می تونیم همین مردمان آذربایجان غربی و شرقی و... رو نام برد سه ایالت بزرگ کردستان، آتروپاتن و ارمنستان از ایالت های کلیدی تشکیل دهنده حکومت ماها و بعدتر هخامنشیان و از قدیمی ترین مردمان ایران زمین بودند. این اختلاط مردمان و پیچش زبان و نژاد با گذر زمان و ترکیب مردمان یک کشور امری طبیعیه و مزیت یا برتری یا ضعف محسوب نمیشه. مردمان این سرزمین ها ورای زبانشون چه نژادی ترک داشته باشن و چه آذری شهروند ایران زمین محسوب میشن و محترم. ما با یک کشور روبرو نیستیم ما با تفکر خزنده ای روبرو هستیم با نام علی اف که پشت ترکیه و پاکستان پناه گرفته و یه سری جنگجوی داعشی رو اجیر کرده تا به هدفش برسه. پهپادهاش ترکیه ای و اسرائیلیه، هماهنگی امور نظامی معلومه با ترکیه و اسرائیله . این عین بلاییه که از لیبی شروع شد و تا عراقو در بر گرفت. در مورد این کشمکش هم همین است و اگر به سمت ایران بیان چندین کشور و با چندین پلن مختلف به سمت ما میان تا غافلگیر بشیم و نتونیم واکنش درستی داشته باشیم. حرف از اسلام می زنن ولی وابسته به اسرائیلن که دشمن اسلام و تشیعه حرف از تشیع و کشور اهل بیت میزنن ولی این جنگجویان وحشی که اتفاقا افکاری برعکس شیعه رو دارن رو نادیده می گیرن آذربایجان شده ملعبه دست دیکتاتور اردوغان که عطش قدرت و گسترش نفوذشو داره و منطقه خاورمیانه رو به خاک و خون کشونده با این تروریست پروری اش جدایی طلبهای کرد و حمایت از مسلحین و مردم مظلوم تحت ستم دولت بشار اسد!؟ این موارد چه ربطی به اردوغان داره؟ کردها در شمال سوریه از قدیم ساکن بودند و اردوغان مگر در حال حاضر در مناطقی که از کردها اشغال کرده یا ادلب قصدی جز ژنوساید و برهم زدن ترکیب جمعیتی داره؟ اس دیکتاتور و ظالم . این موارد به اردوغان مربوط نمیشه که از راه پروراندن داعش میخواد کارشو پیش ببره. اتفاقا این دخالت نابجای اردوغان و کشورهای عربی ، سهم مردمان سنی و کرد در اداره کشور سوریه رو از بین برد و طوری شد که فعلا سرکوب افراطی گری واجب تره تا تقسیم کیک قدرت سوریه بین اقوام مختلف و مشارکت اونها در امور سیاسی. در مورد مشکلات داخلی فکر کنم هر ایرانی دلسوز و واقع گرایی این مشکلات رو ببینه و نیازی هم به گفتگو نیست. در مورد بدبینی، بدبینی یا خوش بینی من دیدم به تاریخه که هی تکرار میشه وقایعش و این ماجرای آذربایجان رو شبیه تشکیل کشور منحوس اسرائیل و حوادث بیداری اسلامی/بهار عربی می بینم که به چه فجایعی ختم شد. ساده انگار نیستم که این ماجرا رو کشمکش بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان ببینم بلکه دستی فتنه انداز رو ورای این موارد می بینم که با طرح هر روزه این مسائل ارضی، نژادی و مذهبی سعی در بالا بردن اختلاف در بین مردمان کشورهای اسلامی و... داره. برای من مهم ایران زمین و سربلندی و ثباتشه و نمیخوام حادثه ای به مانند دوران دفاع مقدس مارو درگیر خودش کنه.
-
4 پسندیده شدهدادگاه تجدیدنظر انگلیس در پرونده دادخواست بانک مرکزی ونزوئلا برای استرداد نزدیک به ۱ میلیارد دلار طلای این کشور به نفع دولت «نیکلاس مادورو» رأی داد. این دادگاه، حکم قبلی دادگاهی که خواستار استرداد این طلا به «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیسجمهور خودخوانده این کشور را باطل کرد. دیوان عالی بریتانیا چند ماه قبلتر با این استدلال که لندن «خوان گوایدو» را به عنوان رئیسجمهور موقت ونزوئلا به رسمیت میشناسد، خواستار استرداد این طلا به او شد. دادگاه تجدیدنظر انگلیس، خواستار بررسی مجدد حکم دیوان عالی شد. قضات این دادگاه گفتهاند بیانیههای دولت انگلیس در خصوص خوان گوایدو ممکن است منعکسکننده واقعیت میدانی این کشور نبوده باشد پ.ن. به نظر میاد که دست ونزیولا برای پرداخت با طلا بازتر بشه و این فرصت مناسبی برای ماست لینک خبر: https://www.mashreghnews.ir/news/1126859/رأی-دادگاه-انگلیس-به-نفع-دولت-مادورو-در-پرونده-طلای-ونزوئلا
-
3 پسندیده شدهالبته بحث موشکی زیاده تسلیحات راکتی و موشک های بسیار دقیقی از سوی اسراییل و ترکیه فروخته شده به اذربایجان ولی چیزی اینجا توجه جلب کرده راکت هدایت لیزری و اپتیکی است اسراییلی ها کیتEPIK دارند و ترکها TRLG230 چیزهای بسیار خوبی دیگه هم هست موضوع بحث نیست ولی فقر طراحی لانچر در موشک های بالستیک و راکت های ایران بیداد میکند فاقد کارامدی ماژولار بودن حجم قدرت اش کمتر و اسیب پذیری های بیشتر نسبت نمونه های خارجی تست راکت هدایت لیزریTRGL230 با نشانه گذاری لیزری پهپاد بیرقدار برد راکت بین ۲۰تا۷۰ کیلومتر https://www.aparat.com/v/L1KbY فجر 4cl https://www.roketsan.com.tr/en/product/trg-230-fuzesi/
-
3 پسندیده شدهالان بازار فروش تانکهای سبک و متوسط در شرق و جنوب شرقی اسیا حسابی گرم هست و شرکت های سلحه سازی برای فروش محصولات زرهی سبک خودشان در این منطقه باهم رقابت دارند. کشورهای حاضر در این منطقه به بر روی گسترش تانک های سبک تمرکز دارند علت اصلی ان هم وضیعت عوارض زمین هست . جنگهای انبوه در کنار مناطق کوهستانی و صعب العبور این مناطق رو برای حضور ادوات زرهی سنگین نامناسب کرده است. با پیشرفت فناوری ساخت زره های سبکتر و مقاوم تر در کنار پیشرانه کوچکتر درعین قویتر بودن موجب شده تا تانک های سبک دوباره ارزشمند باشند. با به خدمت گرفتن تانک های سبک توسط ارتش چین اولین کشوری که در این زمینه احساس خطر کرد هندیها بودند. چینیها بخش اصلی تانک های سبک تایپ-15 در مرز با هند مستقر کردند تا توان رزمی خودشان را در این مناطق ارتقا بدهند. بعد از به خدمت گرفته شدن تانک های تایپ 15، هندیها به دنبال خرید یک محصول زرهی سبک برای رقابت با تانکهای تایپ 15 در مناطق کوهستانی رفتند. چون ادوات زرهی هندی ها مثل تانک های تی-90 در این مناطق اثرگذاری لازم رو نخواهد داشت. اولین پیشنهادی که به هندی ها در زمینه فروش تانک سبک شد را روسها انجام دادند. روسها تانک سبک هوابرد Sprut-SDM1 را به هندی ها پیشنهاد دادند. برخلاف تانک های سبک تایپ-15 تانکهای روسی قابلیت هوابرد بودن و دوزیست بودن را نیز دارند. از سمت دیگر سپاه تنفگداران ایالات متحده امریکا برای تمرکز بیشتر و افزایش توان رزمی در مقابل چین در حال بازنشسته کردن تانکهای M1A1 ابرامز خود هست تا قابلیتهای تحرک خود را در نبرد با چین افزایش دهد. از طرف دیگر ارتش امریکا به سرعت درحال به خدمت گرفتن یک تانک سبک برای نیروهای خود است. پیش بینی میشود سپاه تنفگداران ایالات متحده امریکا با بازنشسته کردن تانک های ابرامز به سمت تانک های سبک برای حضور موثر تر در جنوب شرقی آسیا حرکت خواهد کرد. تانک سبک شرکت بیایئی سیستمز (سمت چپ) و تانک سبک جنرال داینامیکس(سمت راست) کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در شرق و جنوب شرق آسیا نیز برای تاثیر در بازار فروش و بهکارگیری تانکهای سبک مشغول هستند. به عنوان مثال فیلیپین در حال برنامه ریزی برای خرید یک تانک سبک است. شرکت های بزرگ دفاعی با محصولات متنوع قصد پیروزی در این رقابت را دارند. طرح تانک سبکASCOD ساخت جنرال داینامکس (سمت راست بالا) تانک سبک Kaplan محصول مشترک ترکیه و اندونزی (سمت چپ بالا) تانک سبکK21-105 شرکت کره حنوبی هانوا (سمت راست پایین) تانک سبک اسرائیلی Sabrah ساخت شرکت Elbit Systems (سمت چپ پایین)
-
2 پسندیده شدهسپهبد تام، وایکینگ سباستین هنریکسون (به سوئدی: Viking Sebastian Henricson Tamm) سپهبد تام، از افسران ارشد ارتش سوئد و از کهنه سربازان هر دو جنگ جهانی، در کنار سالهایی که در ارتش سوئد خدمت کرد، نقش اساسی در پایه گذاری ارتش نوین اتیوپی، به طور خاص افتتاح دانشکده افسری و فرماندهی ارتش آن کشور داشت. وی همچنین در طول جنگ زمستانه فنلاند و شوروی، فرماندهی گروه رزمی دوم از نیروهای داوطلب سوئدی را عهده دار بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، وی ریاست ستاد کل ارتش و سپس، فرماندهی کل ارتش سوئد را به عهده گرفت. آفریده: 21 جولای 1896 (برابر با سی و یکم تیر ماه 1275 خورشیدی) استکهلم، سوئد آرمیده: 25 نوامبر 1975 (برابر با چهارم آذر 1354 خورشیدی) وا، کریستیانساند، سوئد
-
2 پسندیده شدهدر نظام اداري و تقسيمات كشوري شوروي سابق به دليل جمعيت زياد ارمني ساكن در قره باغ هرچند بخشي از جمهوري آذربايجان بود ولي خودمختاري داخلي داشت بعد از استقلال از شوروي اين خودمختاري لغو شد كه منجر به شورش و جنگ داخلي و تهاجم ارمنستان شد
-
2 پسندیده شدهبسمه تعالی تدریجی گرایی منطقی میگه که دقیقا یک راهبرد بزرگ و کلی وجود نداره، بلکه یک تصمیم احتمالا شجاعانه اولیه وجود داره و سپس راهبردهایی که در طول مسیر آموخته و اجرا میشن. نکته ای که جنگ ها دارن عدم پیش بینی پذیری هست، معمولا معلوم نیست دشمن چی قایم کرده، معلوم نیست چه واکنشی نشان خواهد داد و ... بنابراین بعد از واقعه ای در صحنه جنگ راهبرد جدید بر اساس متغییر های رخدادهای قبلی آموخته و به اجرا گذاشته میشه. و این یعنی هیچ گرند استراتژی برای جنگ نمیتونه وجود داشته باشد. شاهد این قضیه اینه که؛ معلوم نبود در ابتدای جنگ اگر آذربایجان با زدن چند پهپاد ساده، واکنشی در حد خوردن موشک بالستیک در باکو رو تجربه میکرد، هیچ وقت چنین چیزی رو نمیشود مطمئن بود. ولی وقتی پاسخ ارمنستان منطقی بود و در حد همون مقابله با دشمن در منطقه جنگی محدود ماند، این یعنی هر چقدر تشدید در جنگ پیشروی کنه دو طرف اوضاع رو متقابلا متشدد خواهند کرد، این چیزی هست که در ادامه نبرد آموخته میشود و ! این مویدی برای شماست؛ و اینکه تکرار پیوسته رخدادهای این چنینی به شکل آموزه هایی در میان که تبدیل به فرهنگ رزمی دو طرف میشن.
-
2 پسندیده شدهاونها رو نمیدونم اما این رو میدونم که در ورزشگاه هفتاد هزاری نفری یادگار امام تبریز همین حدود نفر جوان بصورت همزمان با علامت شیطان و بوزقورد شعارهای تجزیه طلبانه و نفرت افکانه و ضد ایرانی سر میدند و چندین برابر این تعداد هم در شهرهای دیگر استان هستند حالا دیگه خودتون نیروهاشون رو حساب کنید، همچنین لطفا به من در رابطه با ندونستن اوضاع آذربایجان تذکر نفرمایید من متولد آذربایجان غربی و ساکن تبریز آذربایجان شرقی و آذری هستم از خیلی سالها پیش هم دارم ۲۴ ساعته کانالهای تلوزیونی این کشورها رو می بینم و به زبان ترکی استانبولی و لهجه باکویی هم تسلط کامل دارم هر روز هم کانالهای یوتوب و اینیستای این دو کشور رو رصد میکنم و اخبار جنگ رو از طریق اونها پیگیری میکنم ... پس حتما یک چیزهایی می بینم و میشنوم و تجربه هایی کسب کردم که حق دارم تا به این حد نگران باشم.
-
2 پسندیده شدهتایید میکنم..ترکیه شرایط مناسبی نداره و با 37% شاخص فلاکت در رتبه 12 هستن اردوغان محبوبیتشو تا مقدار زیادی از دست داده و برای سر پوش گذاشتن بر شکستها جبهه قره باغ رو باز کرده...برای مردم آذربایجان متاسفم که بازیچه شیادی مثل اردوغان شدن قبلا تحلیلها و صحبتها در چت باکس بیان شده.
-
1 پسندیده شدهمقدمه تانک Type-15 که با نام ZTQ-15 نیز شناخه می شود یک تانک سبک وزن است که توسط شرکت دفاعی NORINCO (شرکت صنایع شمال چین) طراحی و تولید شده است. اولین تصاویر از تانک سبک جدید در سال 2010 به شکل غیر رسمی نمایش داده شد. در حقیقت تانک های سبک تایپ-15 جانشین تانک سبک تایپ 62 هستند. تانکهای سبک تایپ 62 درسال 1961 به خدمت ارتش چین درامدند و تا سال 2011 بدون جایگزینی مناسب در ارتش چین بازنشسته شدند. در نتیجه بعد از بازنشسته شدن تانک های تایپ 62 ارتش چین به فکر بهکارگیری یک تانک سبک مدرن گرفت. از سال 2010 تعدادی از نمونه های اولیه مختلف تانک سبک در چین ساخته شد. در تاریخ 27 دسامبر 2018 ، سخنگوی وزارت دفاع ملی چین اعلام کرد که تانک سبک تایپ-15 توسط ارتش چین به عنوان تانک سبک جدید به خدمت گرفته شده است. تایپ-15 برای اولین بار در هنگام رژه نظامی برای هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در سپتامبر 2019 برای عموم به نمایش گذاشته شد. اولین واحد نظامی چینی که تانک سبک تایپ-15 را دریافت کرد، تیپ 123 سلاحهای ترکیبی، گروه ارتش 75 ، زیر نظر فرماندهی جبهه جنوبی بود. این تیپ یکی از واحدهای نخبه ارتش ازادی بخش خلق چین محسوب میشود که یکی از بزرگ کاربران ادوات زرهی دوزیست ارتش چین نیز محسوب میشود. نمونه صادراتی تانک تایپ -15 بانام VT5 اولین بار در سال 2016 و در طول نمایشگاه هوایی Zhuhai معرفی شد. براساس اطلاعات منتشر شده در دسامبر 2019 ، وزارت دفاع بنگلادش رسما اعلام کرد که قصد سفارش خرید تانکهای سبکرا دارد VT5 . تانک های تایپ 15 با نمونه صادراتی خود تفاوت قابل توجه ای دارند. محل قرار گیری دریچه رانند در تایپ 15 سمت چپ بدنه است اما در تانک سبک VT5 در مرکز بدنه قرار دارد. علت این تفاوت در جایگاه راننده به علت تفاوتهای طراحی بخش بدنه است. بخش سینه تانک در VT5 خمیدگی بیشتری دارد اما در تایپ 15 سینه تانک صافتر میبباشد. شکل برجک نیز تفاوت های قابل توجه ای دارند در نتیحه ارایش زره های واکنشی بر روی برجک نیز متفاوت است. وزن تانک تایپ-15 در حالت استاندار 33 تن است اما با اضافه نمودن زره های واکنشی وزن آن به 36 تن میرسد. با این وزن ، تانک سبک چینی از تحرک بیشتری نسبت به یک تانک های اصلی میدان نبرد برخوردار هستند. نسبت قدرت به وزن بسته به میزان زره بین 27 تا 30 اسب بخار در تن است. در حقیقت هدف طراحی این تانک داشت یک تانک مناسب برای مناطق کوهستانی و صعب العبور است . خودروهای زرهی سنگین با وزن بالاتر از 50 تن مانند تانک های تایپ-99 در چنین مناطقی عمکلرد مناسبی نخواند داشت. طبق گفته شرکت سازنده این تانک مجهز به سیستم های مدریت میدان نبرد است که آن را برای عملیات مشترک مدرن مناسب ساخته است. تصویر سمت راست تانک سبک تایپ 62 در جنگ ویتنام- تصویر سمت چپ تانک سبک تایپ 62 جی نسخه بروز رسانی شده تانک تایپ 62 تانکVT5 نسخه صادراتی که تفاوت های ظاهری با نمونه تانک تایپ 15 دارد تحویل بخش دیگری از تانک های تایپ 15 در سال 2020 به گروه ارتش 75 ، فرماندهی جبهه جنوبی ارتش چین تسلیحات سلاح اصلی این تانک یک توپ105 میلیمتری با برد 3000 متر است. این توپ با تمامی مهمات ناتو نیز سازگار است. توپ این تانک سبک مجهز به بارگذار خودکار است. سیستم بارگذار تانک تایپ-15 از نوع چرخ و فلکی نیست و چینی ها نوع جدیدی از بارگذار خودکار را بر روی تانک تایپ-15 نصب کرده اند. احتمالا مدل بارگذار تانک تایپ 15 از نوع بارگذار نوار نقاله ای (زنجیری) مانند تانک های غربی است. برای قرار دادن مهمات در داخل بارگذار خودکار یک دریچه در پشت برجک تعبیه شده است تا خدمه مهمات را از این دریچه در داخل بارگذار قرار دهند. این بارگذار فاقد دریچه پوکه پران است. تانک تایپ-15 در مجموع ظرفیت حمل 38 گلوله را در داخل خود دارد. تانک تایپ-15 می تواند انواع مهمات شکافنده زره تثبیت شده با بالک کفشکدار APFSDS ، شدید النفجار ضد تانک HEAT، شدیدالنفجارHE و موشک هدایت شونده توپ پرتاب GP105 را شلیک نمایید. حداکثر برد موشک هدایت شونده توپ پرتاب این تانک 5000 متر و مجهز به کلاهک شدید النفجار ضد تانک است که میتواند علیه زره پوشهای مجهز به زره واکنشی استفاده شود. تسلیحات ثانویه شامل مسلسل 7.62 میلیمتری هم محور و جایگاه سلاح کنترل از راه دور نصب شده بر روی برجک تانک است. جایگاه سلاح کنترل از راه دور می تواند همزمان به مسلسل 12.7 میلیمتری و نارنجک انداز 40 میلیمتری مجهز شود. به گفته شرکت سازنده برجک تانک به طور کامل ثتبت شده است تا با دقت بالایی اهداف ساکن و متحرک را از میان بردارد. مهمات شکافنده زره تثبیت شده با بالک کفشکدار برای توپ105 م.م تانک تایپ 15 موشک هدایت شونده توپ پرتاب GP105 همانند تانکهای غربی و برخلاف تانکهای شرقی ، تانک تایپ 15/VT5 مجهز به یک بارگذار خودکار در پشت برجک از نوع نوار نقاله ای (زنجیری) است دریچه پشت برجک جهت قرار دادن مهمات در داخل بارگذار خودکار- این بارگذار خودکار فاقد بخش پوکه پران است در نتیجه پوکه های مهمات بعد از شلیک در داخل تانک باقی میمانند. طراحی کلی و حفاظت طرح تانک تایپ-15 همانند دیگر تانک های سبک شرقی است. این تانک سه خدمه شامل راننده که محل آن در جلوی شاسی قرار میگیرد، فرماننده و توپچی نیز در داخل برجک دونفره قرار دارند. این تانک سبک دو سطح حفاظتی دارد. در سطح استاندارد بدنه و برجک تانک دارای زره فولادی کاملا جوشکاری شده است. این سطح در برابره سلاح های سبک و ترکش های توپخانه ای مقاوم میباشد. در این حالت حفاظت و چابکی تانک برای برای عملیات شناسایی و پشتیبانی پیاده نظام مناسب خواهد بود. برای افزایش حفاظت تانک می توان زره واکنشی را به برجک و جلوی بدنه وکناره شاسی تانک اضافه کرد. همچنین می توان زره های قفسی را نیز در بحش انتهایی برجک وشاسی نیز نصب کرد. زره های واکنشی این تانک مدل FY4E هستند که وزن هر بلوک 19 کیلوگرم است. وزن تانک تایپ-15 بسته سطح حفاظتی از 33تا 36 تن می باشد و طول، عرض و ارتفاع ان به ترتیب 9.20 متر ، 3.30 متر و 2.50 متر است. دو سطح حفاظتی و تجهیزات تانک تایپ15- تصویر سمت راست بدون زره واکنشی و سمت چپ مجهز به زره واکنشی دید دید پانوراما مستقل فرمانده و جایگاه سلاح مجهزتر تانک تایپ15 مجهز به زره های واکنشی FY4El نمونه تانکVT5 (تایپ 15) دارای زره واکنشی در بخش کناره شاسی - این ارایش درکنار زره های قفسی می تواند برای نبرد شهری مناسب باشد تحرک تانک تایپ-15 مجهز به پیشرانه 1000 اسب بخاری دارای كنترل الكترونيكي موتور ديزل (EDC) و گیربکس مدرن تمام اتوماتیک هیدرو مکانیکی است. حداکثر سرعت این تانک در جاده 70 کیلومتر بر ساعت و در خارج از جاده 35 تا 40 کیلومتر بر مباشد. حداکثر برد این تانک تایپ-15 حدود 450 کیلومتر است که با نصب مخزه های سوخت خارجی در قسمت عقب بدنه می تواند برد تانک را افزایش داد. سیستم تعلیق این تانک از نوع هیدروپنوماتیک و شامل شش چرخ جاده ای است. این تانک قابلیت دوزیست بودن را ندارد. علاوه بر جابه جایی جاده ای و یا ریلی میتوان این تانک سبک را با هواپیماهای ترابری همانند و یا هواناوهای مانند Y-20 Type 726 نیز جابه جا کرد. تانک سبک تایپ 15 تحرکپذیری بالایی دارد در نتیجه میتوان از ان در مناطق کوهستان به خوبی استفاده کرد هواپیماهای ترابریY-20 میتواند در مجموع دو دستگاه تانک تایپ15 را باخود حمل کند اگر چه تانک تایپ 15 قابلیت دوزیست بودن را ندارد اما وزن ، سطح حفاظت و قدرت آتش این تانک برای استفاده نیروهای تفنگداران دریایی چین مناسب خواهد بود. هواناو Type 726 میتواند دو دستگاه تانک تایپ 15 را با جابه جا کند. تجهیزات تجهیزات استاندارد تانک تایپ-15 شامل سیستم حفاظت ش.م.ر و تهویه مطبوع ، سیستم کنترل آتش رایانه ای، سنسور هواشناسی، فاصله یاب لیزری، تجهیزات فرمان و کنترل، سیستم فرماندهی تاکتیکی، دوربین دید روز/ شب برای راننده ، دید حرارتی توپچی ، سیستم ناوبری اینرسی INS و ارتباطات ماهواره ای است. در صورتی نیاز می توات دید پانوراما مستقل برای فرمانده نیز نصب کرد. این تانک دارای یک سیستم حافظت فعال soft kill دارای هشدار قفل لیزری است. این سیستم پس از ردیابی پرتوهای لیزر به خدمه هشدار صوتی میدهد و نارنجک های دود زای را فعال میکند. سنسورهای سیستم هشدار قفل لیزری تانک تایپ 15 (مربع قرمز) مشخصات کلی تانک تایپ 15 کشور سازنده : چین سال ورود به خدمت : 2018 در ارتش آزادیبخش خلق چین خدمه : 3نفر ( فرمانده، توپچی و راننده) وزن رزمی : 33 الی 36 تن طول : 9/2 متر عرض :3/3 متر ارتفاع : 2/5 متر تسلیحات: توپ 105 م.م- مسلسل هممحور 7/62 م.م - جایگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز به مسلسل 12.7 ( یا به همراه نارنجک انداز 40 م.م) حداکثر قدرت پیشرانه: 1000 اسب بخار نسبت قدرت به وزن:30 اسب بخار به تن حداکثر سرعت در جاده: 70 کیلومتر / ساعت برد : 450 کیلومتر ( با افزودن مخزن های سوخت خارجی 800 کیلومتر) نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است منابع: www.military-today.com/tanks/ztq_15.htm https://en.wikipedia.org/wiki/Type_15_tank https://www.armyrecognition.com/china_chinese_heavy_armoured_vehicle_tank_uk/vt5_light_weight_main_battle_tank_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_11711164.html
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمان الرحیم وبه نستعین ولله خیر ناصر و معین کاپرونی کامپانی ان.1 ، که همچنین به نام سی.سی.2 نیز شناخته می شود، یک هواپیمای جت آزمایشی بود که در دهه ی 1930 توسط شرکت هواپیماسازی کاپرونی در ایتالیا ساخته شد. ان.1 برای اولین بار در سال 1940 پرواز کرد و به مدت کوتاهی به عنوان اولین هواپیمای جت موفق تاریخ شناخته شد تا اینکه اخبار اولین پرواز هواپیمای هاینکل 178 آلمان منتشر شد و معلوم شد که رقیب آلمانی در حدود یک سال از جت ایتالیایی ها زودتر پرواز کرده است. یک فروند ان.1 در حال پرواز. به شیشه های کاکپیت، که برای خنک شدن کابین خلبان باز مانده اند، توجه کنید. در طی سال 1931، طراح هواپیماهای ایتالیایی، سکندو کامپینی، مطالعات خود را در مورد پیشرانه ی جت، از جمله پورپوزالی درباره ی آنچه که به اصطلاح موتورجت نامیده می شد، برای تأمین پیشرانه ی هواپیما ارائه داد. در پی نمایش خوب یک قایق مجهز به جت در ونیز، که اولین وسیله نقلیه ی کنترل شده مجهز به پیشرانه ی جت در جهان بود، کامپینی به قرارداد اولیه ای با دولت ایتالیا برای توسعه و ساخت موتور پیشنهادی اش دست یافت. در طول سال 1934 نیروی هوایی ایتالیا اراده ی خود را برای تولید دو فروند نمونه ی اولیه با موتور جت تضمین کرد. کامپینی برای تولید این هواپیما، که رسماً به عنوان ان.1 نامگذاری شد، با شرکت هواپیماسازی بزرگت کاپرونی توافق کرد. پیشرانه ی ان.1 توسط یک موتورجت، نوعی موتور جت که در کمپرسور آن توسط یک موتور پیستونی معمولی کار می کند، تأمین می شد. این یک هواپیمای آزمایشی بود که برای نشان دادن عملی بودن پیشرانه ی جت طراحی شده بود. در روز 27 آگوست 1940، اولین پرواز آزمایشی ان.1 در تاسیسات هواپیماسازی کاپرونی در تالیِدو در خارج از میلان توسط خلبان آزمایشی مشهور، ماریو دو برناردی، انجام شد. پروازهای بعدی با اولین نمونه به رکورد سرعت 515 کیلومتر/ساعت رسید. در روز 30 نوامبر 1941، نمونه ی دوم توسط دی برناردی و مهندس جیووانی پداس، به همراه جنجال تبلیغاتی زیاد از جمله پرواز بر فراز رم و پذیرایی توسط موسیلینی، از فرودگاه لیناته ی میلان به فرودگاه گیودونیا رم پرواز کرد. آزمایشهای ان.1 تا سال 1943 ادامه یافت تا اینکه پروژه با حمله ی متفقین به ایتالیا به هم خورد. ان.1، در حالی که به عنوان نقطه ی عطف مهمی در هوانوردی تمجید شد (البته تا کشف اینکه هاینکل 178 بر آن مقدم بوده است)، به نتایج گوناگونی دست یافت هر چند که کیفیت کارش پایین بود. مخصوصا سرعت آن از برخی هواپیماهای متعارف موجود در آن عصر کندتر بود چرا که موتورجت قادر به تولید نیروی محرکه ی کافی برای ارائه عملکردهای مناسب برای استفاده در یک هواپیماهای جنگنده نبود. پس از آن کامپینی کار بر روی پروژه های دیگری را آغاز کرد از جمله جایگزینی موتورجت بومی هواپیما با یک با توربوجت آلمانی. به همین خاطر طرح ان.1 هرگز به ساخت یک هواپیمای رزمی عملیاتی منجر نشد و موتورجت به دست توربوجت های قدرتمندتر منسوخ شد. فقط یکی از دو نمونه ی ان.1 ساخته شده تا به امروز حفظ شده است. توسعه در خلال سال 1931 سکندو کامپینی گزارشی در مورد پتانسیل پیشرانه ی جت به نیروی هوایی ایتالیا ارائه داد. این گزارش شامل پیشنهادات وی برای ساخت چیزی بود كه وی از آن به عنوان ترموجت یاد می كرد. در همان سال ، کامپینی شرکت خود را تأسیس کرد تا هم توسعه و هم نمایش کاربردهای عملی این موتور را دنبال کند. در طی سال بعد او یک قایق مجهز به جت را در ونیز به نمایش گذاشت که اولین وسیله ی نقلیه ی مهارشده با پیشرانه ی جت در جهان بود و طی آزمایشات اولیه به حداکثر سرعت 28 گره دست یافت. این آزمایش برجسته توجه بسیاری، از جمله مقامات دولت ایتالیا، را به همراه داشت. اندکی پس از آن، کامپینی قراردادی را برای تولید دو دستگاه موتور جت برای اهداف آزمایشی با دولت امضا کرد. در طی سال 1934، نیروی هوایی ایتالیا به منظور نشان دادن اصول پرواز هواپیماهایی جت و همچنین بررسی کاربردهای نظامی بالقوه ی آن، اجازه ی ساخت دو نمونه ی اولیه، همراه با یک بستر آزمایشی را صادر کرد. چون که شرکت کامپینی فاقد زیرساخت های صنعتی لازم برای چنین کاری بود، کامپینی ترتیب اتحاد با شرکت بزرگتر کاپرونی را داد تا بتواند به کمک آن مواد مورد نیاز برای ساخت نمونه های اولیه را تأمین کند. تحت این رابطه کامپینی طرح خود را توسعه داد که بعداً نیروی هوایی ایتالیا نام رسمی ان.1 را برای آن انتخاب کرد. ناتانائل ادواردز، تاریخ نگار، تقارن نسبی توسعه ی غیرمحرمانه ی موتورهای جت اولیه در ایتالیا را با سطح بالای پنهان کاری موجود در برنامه های کشورهای دیگر، مانند بریتانیا و آلمان، قابل مقایسه می دید. وی حدس می زند که این عدم پنهانکاری ناشی از تمایل دولت ایتالیا به تصویر کردن یک صنعت هواپیمایی مدرن و پیشرفته و اشتیاقش برای کسب اعتبار ملی برای چنین دستاوردهایی بود. ادواردز ادعا کرد که فشارهای سیاسی برای سرعت بخشیدن به برنامه، تا اینکه ایتالیا به عنوان اولین کشور جهان که پرواز با هواپیمای جت را انجام می دهد مطرح بشود، عملی بودن طرح ان.1 را تحت تأثیر قرار داد. طرح دو مرحله ی اول کمپرسور ان.1 ان.1 یک هواپیمای آزمایشی بود که برای نشان دادن عملی بودن پیشرانه ی جت و قابل اعتماد بودن آن به عنوان موتور هواپیما طراحی شد. از نظر پیکربندی اولیه ان.1 کاملاً از دورالومین ساخته شد و از طرح یک هواپیمای یک باله، با بالهای بیضوی، برخوردار بود. هواپیمای اول فاقد عناصری مانند کابین تحت فشار بود و این موارد به نمونه ی دوم اضافه شدند. با این حال، پرواز آزمایشی به سرعت نشان داد که به دلیل گرمای بیش از حد موتور، سرپوش کاکپیت باید همیشه باز بماند. موتور ان.1 از طرحی انقلابی برخوردار بود که تفاوتهای اساسی با موتورهای توربوجت و توربوفن، که بعدها تولید شدند، داشت. یکی از تفاوتهای اساسی در طراحی کامپینی کمپرسور آن بود، یک کمپرسور سه مرحله ای با گام متغیر که در جلوی کاکپیت واقع شده بود و توسط یک موتور پیستونی معمولی خنک شونده با آب با توان 900 اسب بخار به حرکت در می آمد. هوای خروجی کمپرسور قبل از مخلوط شدن با گازهای خروجی موتور برای خنک کردن موتور مورد استفاده قرار می گرفت، بنابراین بیشتر انرژی گرمایی که در موتورهای پیستون تلف می شد را بازیابی می کرد. سپس یک مشعل حلقوی شکل سوخت را به جریان هوا تزریق می کرد و قبل از خروجی اگزوز آن را مشتعل می کرد تا بیشترین رانش به دست آید. در عمل موتور حتی بدون روشن کردن پس سوز نیز می توانست نیروی رانش كافی را برای پرواز ایجاد كند که آن را شبیه به نوعی فن کانال دار همراه با پس سوز می كرد. کامپینی از این پیکربندی با نام ترموجت یاد کرد، اگرچه در آن زمان بیشتر به عنوان موتورجت شناخته می شد. با این وجود، علی رغم طراحی دقیق، اندازه نسبتاً کوچک مجرای ورودی حجم هوا در نتیجه بازده ی موتور را محدود می کرد. در طراحی های مدرن این کمبود با نسبت فشار کلی بالا جبران می شود، که نمی توانست در ان.1 به دست آید و بنابراین منجر به رانش نسبتاً کم و بازده سوخت پایین می شود. آزمایشاتی که در بستر آزمایشی ثابت انجام شدند نیرویی در حدود 700 کیلوگرم.نیرو تولید کردند. تاریخچه عملیاتی ان.1 در طی یک آزمایش زمینی در حالی که قسمت دم آن برداشته شده است. به مشعل روشن شده و جریان هوای کمپرسور توجه کنید. در 27 آگوست 1940، اولین پرواز ان.1 در تأسیسات کاپرونی در تالیدودر خارج از میلان انجام شد. این کار توسط خلبان آزمایشی ماریو دو برناردی انجام شد، هوانوردی ماهر که قبلاً چند رکورد جهانی در هواپیماهای دریایی و هواپیماهای ایروباتیک را ثبت کرده بود. او بیشتر پروازهای آزمایشی ان.1 را انجام داد. این پرواز اولیه به مدت ده دقیقه به طول انجامید و در طی آن دی برناردی به دلیل تردیدهایی که در مورد توانایی بدنه ی آزمایش نشده ی هواپیما در برابر فشارهای زیاد عمداً سرعت را زیر 225 مایل/ساعت نگه داشت؛ یعنی پرواز با کمتر از نصف دریچه ی گاز. چون اولین پرواز هواپیمای هاینکل178 در حدود یک سال قبل در آن زمان علنی نشده بود، فدراسیون بین المللی هوانوردی این رویداد را به عنوان اولین پرواز موفق توسط یک هواپیمای جت ثبت کرد. آزمایش های بعدی پرواز با اولین نمونه منجر به ثبت حداکثر سرعت تقریبی 320 مایل/ساعت شد. با این حال، آزمایشها چندین مشکل موتور را روشن کردند، به ویژه کمبود نیروی کشش کافی برای دستیابی به عملکرد بالا. یکی از موارد غیرمعمولی که در طول پرواز با آن روبرو شدند مقدار قابل توجهی از حرارت موتور بود که به کابین خلبان منتقل می شد. به همین دلیل خدمه مجبور شدند تا کانوپی کاکپیت را در طول پرواز باز نگه دارند تا گرما را تخلیه کند. چند نقطه ضعف دیگر هم وجود داشت اما در مجموع نتایج کلی پرواز اول مثبت بود. هواپیمای ان.1 در حین پرواز بر روی میدان ونیز در رم. در 30 نوامبر سال 1941، نمونه ی دوم توسط خلبان دی برناردی و مهندس پرواز جیووانی پداسه از فرودگاه لیناته ی میلان به فرودگاه جیودونیای رم پرواز کرد و همانطور که گفته شد این رویداد با تبلیغات بسیار همراه شد. این اولین پرواز جت از شهری به شهری دیگر و همچنین اولین ارسال محوله ی پستی توسط یک هواپیمای جت بود. این پرواز شامل توقفی در پیزا، احتمالا برای سوختگیری، بود و بدون استفاده از پس سوز انجام شد. در واقع، ان.1 به عنوان نمایشگر و پیشگام فناوری جت در زمینه ی هواپیمایی استفاده شد. پرواز نوامبر 1941 در حداقل 33 کشور، که برخی از آنها در حال جنگ با ایتالیا بودند، سر و صدا به پا کرد و بسیاری با به رسمیت شناختن این موفقیت پیامهای تبریک رسمی خود را به ایتالیا ارسال کردند. از این نظر، می توان ان.1 را نسبتاً موفق دانست. طراحان و مهندسان هواپیما در سراسر جهان سرشان را به سمت ایتالیا چرخاندند. به گفته ی نویسنده اقتصادی، هریسون مارک، دفتر طراحی TsAGI در شوروی سابق جزئیات مربوط به برنامه ی ان.1 را به دست آورد و تشویق شدند که طرحی مشابهی را دنبال کنند. به این ترتیب، می توان طرح ان.1 را بر هواپیماهای اولیه ی جت مؤثر دانست. تجربه ی به دست آمده از ان.1 برای کامپینی تأثیرگذار بود. در همکاری با یک شرکت هواپیماسازی دیگر به نام رجیانی و طراحی به نام روبرتو لانگی کامپینی کار بر روی یک طرح کاملاً جدید را آغاز کرد. این امر می تواند یک نتیجه ی قابل توجه از طرح ان.1 باشد، از جمله تصمیم به کنار گذاشتن موتور بومی ایتالیایی به نفع یک موتور جت آلمانی. هواپیمای رجیانی2007، برخلاف طرح کاملا آزمایشی ان.1، قرار بود که یک جنگنده ی عملیاتی باشد. کامپینی بعدها کار بر روی هواپیماهای جت، از جمله بوئینگ بی-47 استراتوجت، ادامه داد. عکس تخیلی از رجیانی2007. آزمایش دو نمونه ی اولیه تا سال 1943 ادامه یافت اما این برنامه به دلیل سیر وقایع در جنگ جهانی دوم، به ویژه حمله ی متفقین به ایتالیا و سرنگونی رژیم فاشیست، به مانع خورد. ان.1 باقیمانده در موزه ی نیروی هوایی ایتالیا. نمونه ی بازمانده هم اکنون در موزه ی نیروی هوایی ایتالیا در نزدیک رم به نمایش گذاشته شده است و بستر آزمایش زمینی، شامل بدنه، در موزه ی ملی علم و فناوری در میلان است. مشخصات فنی اولین پرواز 27 اوت 1940 خدمه 2 نفر طول 13.1 متر عرض بال 15.85 متر ارتفاع 4.7 متر سطح بال 36 متر وزن خالی 3،640 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست 4195 کیلوگرم پیشرانه یک دستگاه موتور پیستونی ایزوتا فرانشینی + کمپرسور سه مرحله ای جریان محوری با گام متغیر + پس سوز توان 900 اسب بخار حداکثر سرعت 515 کیلومتر/ ساعت ترجمه و تلخیص از رضا کیانی موحد منبع https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1
-
1 پسندیده شدهو یک مطلب دیگه که کاملا مکتوم باقی موند و شاید فراتر از چیزی بود که فقط گوشه ایش آشکار شد. حمله به نفتکشهای ایرانی در دریای سرخ هست و بعد از حمله به آرامکو. میشه گذاشت به حساب یک عملیات برای اثبات حسن نیت (یک پیش پرداخت) به اعراب قبل از توافق عادی سازی توسط صهیونیستها. دلفینها یا پایگاه های در اختیار این رژیم در آفریقا و کشورهای عربی در دریای سرخ میتونستند مبدا حملات بوده باشند و از اونجا که بسیار مرموز و مبهم باقی موند به نظر شبیه کارهایی که از عهده اعراب بربیاد نبود. اتفاقا بعد از مصاحبه تلویزیونی جناب خانزادی که اشاره داشتند یکی از شاید تاثیرگذاران بعد از حمله عین الاسد در پاسخ دادن/ندادن آمریکا زیردریایی های ما بودند این چند روز فکر میکردم اگر خریدی از روسیه صورت بگیره؛ هرچند خودمون شروع کردیم کار را ولی به علت بعد زمانی تا رسیدن به زیردریایی های سنگین عجالتا چند فروند زیردریایی جدید شاید مثلا از کلاس Amur هم بد نباشه از اونجا که روسها در سالهای اخیر به دنبال بازاریابی هم براش بودند. مقابله با دلفینهای صهیونیستها هم یکی از چالش های باقی مانده ماست که کمتر ازش شنیدیم، حتما باید فکری براشون کرد والا دست خالی بودن مطلق در برابر یک سلاح دشمن (یعنی حتی فکر هم بهش نشده باشه در حد یک دفاع حداقلی ) حالا با تفاوتهای جدی ولی میشه وضعیت ارمنستان و بیرقدار. تسلیم محض در میدان نبرد.
-
1 پسندیده شدهساختگیه پروپاگاندای ارمنیهاست دیگه چیزی برای رو کردن ندارند دست به ساخت اینچنین کلیپ های فیک میزنند. البته اگر میتونستند پهپادهای اسرائیلی و ترکی آذربایجان رو از دور خارج کنند ارتش ترسوی پانترک علیف یک متر هم نمیتونست پیشروی کنه فقط از دور به نیروهای ارمنی فوش میدادند و تجهیزاتشون رو رها و فرار میکردند و چند استان دیگرشون هم به تصرف جمهوری کوچک آرتساخ درمی امد.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... برای همین هست که در پست قبلی عرض شد که باید دید دکترین رزمی ارمنستان روی چه پایه ای گذاشته شده ، پژوهشی که دراین زمینه در سالهای ابتدایی قرن جاری انجام شد ، دکترین رزمی ارمنستان را بالذات "دفاعی " تبیین می کرد ، یعنی آذری های احتمالا پیش بینی می کردند به دلایل مختلف ، ارتش ارمنستان سعی می کند از خودش در برابر یک عملیات تهاجمی دفاع کند ( معکوسش میشود ارمنستان در اجرای آفند پیش قدم نمیشود ) و این باعث شده تا ابتکار عمل رزمی دست آذری ها بیافتد و اگر قاعده کلاسیک عملیات رزمی را در نظر بگیریم که ابتکار عمل بطور نسبی دست مهاجم هست ، یعنی برنامه خودش را روی نیروی مدافع دیکته می کند ، شاید بشود وضعیت فعلی صحنه نبرد را توضیح داد
-
1 پسندیده شدهالبته خود راکتهای 9M55 زیر مجموعه ها ومدلهای مختلف با کاربرهای مختلف دارن مثلا تمامی راکتهای 9M55 مدلهای K، K1،K4 خوشه ای هستن اما K ضد نفر هست K1 ضدزره و K4 برای پاکسازی میدان مین هست مدلهای 9M55 Fو 9M55K5 شدیدالفنجار تکه تکه شونده هستن راکت 9M55C هم ترموباریک هست راکت های9M528 حداکثر برد بیشتری در مقایسه با راکت های 9M55 دارن و دارای کلاهک شدیدالفنجار تکه تکه شونده مثلا این تصویری که گذاشتید مربوط به مدل راکتهای 9M55 هست می تونید در داخل تصویر محل قرارگیری بمب های کوچکتر رو ببنید
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالی حمله موشکی به شهرها شروع شده. ارمنستان و آذربایجان همدیگر رو به استفاده از تسلیحات نا متعارف و حمله به زیرساخت های غیر نظامی متهم کردند. به شکل تدریجی توجیحات برای زیر آتش گرفتن غیر نظامیان فراهم شده. هر دو کشور بزودی شروع به موشک پرانی به سمت هم به سمت پایتخت های هم خواهند کرد. ارمنستان ظاهرا دیروز اقدام کرده و باید منتظر آذربایجان باشیم. از نظر راهبردی کسایی که علاقه دارن بفهمن چه روشی اتخاذ شده این عبارت رو جستجو کنند؛ logical incrementalism در نظر داشته باشید که اقدامات نظامی صرفا تئوری های طر ح ریزی عملیاتی نیستند، بلکه اقداماتی برای جذب پشتوانه عمومی و مشروعیت در افکار عمومی نیز بکار میروند. ...
-
1 پسندیده شدهاین حجم از سناریو سازی در این تاپیک برای من عجیبه. ۱. ۵۰۰ نفر سوری بیان با ایران بجنگن ؟! فقط تیپ ۲۱ حمزه آذربایجان برای نابودیشون کافیه! ۲. آذربایجان یا ترکیه به ایران حمله کنند؟! مگه شروع جنگ شوخیه؟! به چه مناسبت؟! با چه بهانه ای؟! با چه هدفی؟! با کدوم حمایت افکار عمومی؟! با کدوم لجستیک و بودجه؟!!! ۳. نیروهای امنیتی این دو کشور با نیروهای امنیتی ایران همکاری بسیار نزدیکی دارند، این سناریو های جنگ آذربایجان و ترکیه با ایران به شوخی شبیه بودند...
-
1 پسندیده شدههدف ما از جنگ و ادامه ی اون هیچ وقت دفاع از سرزمین مادری نبود.... شاید هدف شما این بود ولی هدف نظام نبود... من از شما خواهش می کنم به بیانه های و که از تریبونهای رسمی نظامی صادرمی شد یا از سخرانی توسط مقامات رسمی صادر میشد رجوع کنید.... برادر من تاریخ جنگ رو به اندازه ی کافی تحریف کرده اند شما دیگر بدتر ش نکن
-
1 پسندیده شدهچرا اتفاقا! بازنده 100 درصد بودیم!!! برد و باخت در جنگ رو با توجه به شرایط اون زمان گفتم، نه الان!!! همون زمان هم شکست خورده بودیم! وقوع جنگ رو رییس وقت اطلاعات لشگر 92 پیش بینی کرده بود، با مدارک و اسناد! تمام خلبان هایی که تو نوار مرزی پرواز داشتن، حرکت نیروهای عراقی به سمت مرز و سنگر سازی و جاده سازی عراق رو گزارش دادن ... ولی دریغ از یک عکس العمل ساده از طرف رژیم ایران. تمام مزاحمت های مرزی و انفجار های پی در پی تو تمام نوار مرزی و شهر های مرزی رو حتی مردم عادی هم دیدن! ولی هیچ واکنشی از طرف رژیم ایران دیده نشد! اگر همون زمان، کل نوار مرزی رو به توپ می بستن، تمام شهر و روستاهای مرزی عراق رو با خاک یکسان می کردن، عراق جرئت حمله نداشت!!! چون می دونست در صورت شروع جنگ، جواب محکم تری می گیره!!! من نگفتم نماینده مردم عادی هستم، گفتم تمام هزینه های نقدی و غیر نقدی جنگ رو مردم عادی دادن و میدن! مگه به غیر از اینه؟؟؟ همون سرباز و بسیجی و سپاهی هم، مردم عادی بودن! دعوای بین ارتش و سپاه؟ آلمان تا وقتی که خسارت جنگ رو نپرداخت، همه به چشم دشمن بهش نگاه می کردن! تمام اسرای جنگی آلمانی، به عنوان برده کار کردن و ساختن! آیا همچین رفتاری با عراق و عراقی ها شد؟؟؟ من مگه چیز دیگه ای گفتم؟ گفتم کاش به جای صرف "مثبت / منفی دادن" یه جوابی هم می دادن!!! شاید من دارم اشتباه میگم، شاید شما دارید اشتباه می گید! شایدم جفتمون! اسمش تالار گفتگو هست،نه تالار رضایت و نارضایتی! اگر نارضایتی ای هست، بگن، شاید تونستیم حلش کنیم! (به صرف منفی مثبت دادن، اکتفا نکنن) اینجوری فقط باعث کدورت میشه. اظهار نظر برای من پنهانه، چون نمی تونم ببینم کی چه واکنشی نشون داده! پس برای من، همچین مشهود مشهود هم نیست! در مورد اعدام شدگان به دستور خلخالی : https://fa.wikipedia.org/wiki/فهرست_اعدامیان_سرشناس_به_فرمان_صادق_خلخالی#مقامهای_لشکری میشه بگید دلیل اعدام اون سرجوخه ها چی بوده؟؟؟ یا حتی اون گروهبان و ستوان و سرگرد و سرهنگ؟؟؟ اگر این فله ای حساب نمیشه، پس چی هست؟ حتی به اسب شاه هم رحم نکردن! تازه این لیست ناقص هست و شامل پرسنل شهربانی و ژاندارمری نمیشه. همچنین تعداد زیادی از اسامی تو این لیست نیست. قبول ندارید تعداد زیادی از همین لیست، بی گناه اعدام شدن؟ البته همین سوالو باید بقیه گروه های به اصطلاح انقلابی (مجاهدین خلق و بقیه گروهک ها تا کوموله و ...) پرسید! اون ها هم دست کمی تو ترور و اعدام پرسنل ارتش و ژاندارمری و شهربانی نداشتن.
-
1 پسندیده شدهنشانه های بروز و توسعه نوعثمانی گری انرژی در کریدور شرق- غرب زنگ خطر برای روسها ، هشدار برای ایران آتش نبرد بر سر قره باغ میان جمهوری ارمنستان و آذربایجان پس از سالها قرارگرفتن در زیر خاکستر مجددا" از 27 سپتامبر 2020 شعله گرفت و تا حالا حاضر 3 اکتبر 2020 تلفات قابل ملاحضه ای را از خود برجای گذاشته است . جمهوری آذربایجان تحت حمایت کامل ترکها ، استراتژی تصرف سرزمینی منطقه قره باغ و حل و فصل کامل این مناقشه طولانی که عمر آن به سالهای پایانی اتحاد جماهیر شوروی سابق برمی گردد را در دستور کار خود قرار داده است . حاکمیت جمهوری آذربایجان با تحریک های آشکار و پنهان امپراتور !!! نوعثمانی حاکم بر آنکارا ، بطور مشخص از عزم خود برای درهم کوبیدن یگانهای ارتش ارمنستان خبر میدهد و علاوه بر اهداف نظامی ، در حال آتشباری بر علیه شهرها و زیرساختهای غیر نظامی منطقه مورد مناقشه است . براساس اخبار منتشره از سوی وزارت دفاع آذربایجان ، واحدهای ارتش این کشور ، بیش از 230 دستگاه تانک ، 250 عراده توپ و راکت اندازهای چندگانه و خمپاره انداز ، 38 دستگاه انواع سامانه های دفاع هوایی ، 10پست کنترل و فرماندهی و دیده بانی ، 7 انبار مهمات ، بیشتر از 130 خودرو و یک مورد ادعایی انهدام سامانه اس-300 ارتش ارمنستان را نموده ، در حالی که متقابلا ، واحدهای ارتش ارمنستان نیز مدعی کشته شدن 540 سرباز ترک ، تحمیل700 مجروح ، انهدام 45 خودروی زرهی ، 3 فروند بالگرد ، 3 فروند پهپاد و 6 فروند هواپیما هستند . ضمن اینکه ارتش ارمنستان مدعی است که تمامی مواضع استقرار توپخانه خود را که پیش از این به اشغال ارتش آذربایجان درآمده را مجدد بازپس گرفته است. . براساس آنچه که نویسنده این متن بر آن پای می فشرد ، پیشروی قابل توجه ارتش آذربایجان ، ( ترکیه ) در منطقه قره باغ ، بدلیل اقدامات نخست وزیر فعلی این کشور ( نیکول پاشینیان ) به نظر می رسد . به اعتقاد نویسنده متن ، پاشینیان ( که به سوروس جوان / تاجر ، نویسنده و سرمایه گذار مجار تبار آمریکایی ) معروف شده ، طی یک شبه کودتا در سال 2018 قدرت را در ارمنستان بدست گرفت و بالافاصله پس از آن یک هیاهوی تبلیغات ضد روسی را به راه انداخت تا روابط با تنهاضامن امنیتی و ثبات این جمهوری سابق اتحاد شوروی تضعیف گردد . راست : نیکولای پاشینیان چپ : جرج سوروس در واقع ، این استراتژی پاشینیان ، روند دلخواه دولتهای جاه طلب آذربایجان و ترکیه بود که از اشتباه ارمنستان در تضعیف اتحاد واقعی با روسیه برای نیل به اهداف سیاسی و نظامی خود استفاده نمودند. موشکهای بالستیک تاکتیکی اسکندر - ارتش ارمنستان ترکیه که پس از روی کار آمده اردوغان ، رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند ، علاوه بر حضور گسترده در شمال آفریقا و خاورمیانه ( اسراییل و سوریه ) بدنبال ایجاد و تثبیت قدرت خود در قفقاز جنوبی است تا علاوه بر بسط نفوذ خود در حوزه سیاسی ، با سرمایه گذاری قابل توجهی به قطب انرژی کریدور شرق – غرب و تقویت موقعیت رهبر ترکهای جهان !! تبدیل گردد . در واقع ، موفقیت ارتشهای ترکیه – آذربایجان در قره باغ ، پایه اصلی این راهبرد بوده و میتواند نطفه بحران های سیاسی – نظامی آینده ( -م-) را ایجاد و نتیجه آن را به نفع اردوغان برگرداند . در واقع ، به نظر می رسد عملکرد دولت فعلی در ارمنستان که سمپاتی ویژه ای به ایالات متحده نیز دارد ، نشان میدهد که این کشور قصدا خواهد داشت تا با چشم پوشی از این منطقه ، وضعیت را به قطع کامل روابط با روسیه ، پایان دادن به دسترسی ارتش روسیه به پایگاه نظامی "گومری " و حرکت برای عضویت در ناتو ( یا در حداقل شرایط ، تبدیل شدن به یک شریک وابسته به ناتو ) تبدیل نماید . این مساله با عملکرد عجیب وزارت دفاع این کشور به نظر قابل توجیه است ، چرا که ارمنستان ، شش روز پس از آغاز درگیری ها ، اعلامیه ای مبنی بر آماده باش دادن به ارتش جهت یک رویارویی کامل با آذربایجان صادر نمود و این با توجه به حضور نیروی هوایی ترکیه در منطقه و همچنین عدم استفاده این کشور از موشکهای بالستیک تاکتیکی خود بر علیه زیرساختهای نظامی جمهوری آذربایجان تا حدودی عجیب به نظر می رسد . بدین ترتیب ، روند عجیب این جنگ نشاندهنده آن است که چگونه کارگزاران قدرت در سطح جهانی ، سرنوشت ملتها را درقالب کارت بازی ، دیده و با آن دست به قمار می زنند . به اعتقاد نویسنده این متن ، دولت فعلی ارمنستان ، بر خلاف تبلیغات جاری خود ، تمامی تلاش خود را بر بی اعتبار کردن متحد اصلی خود در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) که روسیه نیز در آن عضویت دارد ، متمرکز نموده و بطور همزمان ، هیچ اقدام فعالانه ای را برای پاسخ به تجاوز مشترک ترکها در دستور کار خود قرار نداده است ، تا جایی که برخی معتقدند ادعای حضور جنگنده های اف-16 نیروی هوایی ترکیه ، یک بازی تبلیغاتی برای بی اعتبار کردن پیمان امنیت دسته جمعی بشمارمی رود . اعضای کشورهای پیمان امنیت دسته جمعی از سوی دیگر ، دوستان جدید ایروان ، ( واشنگتن و..) ، به این سناریو بسیار علاقه مند هستند . هدف آشکار این کشورها ، تضعیف ثبات منطقه قفقاز جنوبی ، تضعیف مواضع روسیه در این منطقه و ایجاد یک هلال بی ثباتی به منظور فراهم نمودن مقدمات لازم برای برنامه های آینده در قفقاز شمالی ، از جمله تلاش برای بازگرداندن آبخازیا و اوستیای جنوبی به مدار متحدان ناتو به نظر می رسد . ضمن اینکه اطلاعات موجود نشان میدهد که ترکها نفوذ قابل توجهی را در آبخازیا ایجاد نموده اند و بعنوان یک کشور عضو ناتو ، این مساله برای روسیه یک زنگ خطر واقعی بشمارمی آید . مضاف براین ، اهداف استراتژیک این طرح ، شامل ایجاد فشار افزون تر بر روی بخش انرژی روسیه را نیز شامل می گردد . جنگ میان آذربایجان و ارمنستان ، ظرفیت انتقال انرژی خط لوله ترانس آناتولی را افزایش داده ، در حالی برعکس ، کاهش صادرات گاز روسیه ازطریق ترکیه را فراهم می آورد . در نهایت امر ، این جنگ ، به شکل واضحی ، استراتژی منطقه ای روسیه را در قفقاز جنوبی با بن بست مواجه می کند ، چرا که در صورت ادامه روند فوق ، طی 7 تا 14 روز ، روند جنگ بسود ارتش های ترک تغییر کرده و روسها نیز در ارسال سلاح یا نیروهای نیابتی با محذوریتهای قابل توجهی روبرو هستند . برخی منابع محلی در ارمنستان ، براین باورند که ایده تغییر رییس جمهوری از پاشینیان به یک فرد محبوب تری نظیر کوچاریان به تدریج در افکار عمومی این کشور در حال گسترش است ، هر چند حتی درصورت وقوع این رویداد ، بعید است که ارمنستان بتواند از کمک های پیمان امنیت دسته جمعی استفاده کند . پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9 3- ژئوپلیتیک ، ژئواستراتژی ، ژئواکونومی ، .. دانش قدرت سازی در قرن بیست و یکم ..... چشم ، اجازه بدید ، نتیجه این جنگ در کوتاه مدت مشخص بشود .روی این موارد بحث زیاد هست ..
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم دو سال و ده ماه بعد از ارسال نخستین سری از قوانین تدوین تاپیک ، برای استاندارد سازی قالب محتوا برای همه کاربران ، موارد ذیل به قوانین موضوعه انجمن میلیتاری اضافه می گردد . دوستان عزیز سعی نمایند تا مطالب با حجم زیاد را در یک پست ( بعنوان مثال پست نخست تاپیکهای جدید / ضمن رعایت قانون 700 کلمه )ارسال نکند و در طی چند پست آن هم در روزهای متوالی ارسال کنند( با فاصله زمان پیشنهادی بیست و چهار ساعت) چون تجربه نشان داده کاربران رغبتی به خوندن مطالب پر حجم و پست های متوالی در یک روز ندارند. پست ها حاوی عکس های گویا ، برای جذابیت خبر و همچنین استفاده در اینستاگرام و.... باشد . بعد از تیتر حتما یک عکس متناسب یا پست قرار داده شود . ( بند 9 قوانین اولیه ارسال تاپیک ) عرض تمامی عکس ها باید کمتر از 600 باشد و وسط چین .جهت همخوانی با نسخه موبایل و.... ( بند 9 ، تبصره ج-1 از قوانین اولیه ارسال تاپیک ) روش تبدیل عرض عکس به 600 : دوستانی که اکانت گالری دارند هم ازاین روش پیروی کنند.چون در این روش با کلیک بر روی عکس ، تصویر در همان صفحه به صورت سایز اصلی باز میشه و برای خواننده جذاب تر خواهد شد. پاراگراف بندی و چینش صحیح متن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که خوانش متن و هم انتقال مطلب را تسهیل خواهد نمود .ارسال کل متن در یک پاراگراف خواننده را خسته و از مطالعه ادامه مطلب منصرف میکند. از ابزار رنگ و بولد کردن جملات کلیدی به صورت اصولی استفاده شود درج صرفا برای میلیتاری و بن پایه (منبع) لینک شده و نام کاربری در صورت تمایل پی نوشت : 1- هدف اصلی از بروزرسانی قوانین ، تسهیل روند کار آکادمیک استاندارد در انجمن میلیتاری است . 2-با تشکر فراوان از حُسن نظر همه کاربران محترم ، برای رعایت استانداردهای ارسال محتوادر انجمن وزین میلیتاری .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن رحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم سلام... متاسفانه مشکلاتی با گالری پیدا کردم که کلا نمیتونم عکس بفرستم و روحیهام رو واسه تاپیک زدن ضعیف کرده! ... حالا یه چند روز زنگ تفریح ندارین و تاپیک های علمی اومده خواستم من رو فراموش نکنین! )))) بنابراین دوباره با یه گالری عکس دیگه اومدم جلو و با کلی دردسر امیدوارم عکسا رو بشه راه انداخت که باحال میشه!!... ----------------- کامیون های مرسدس بنز توی سوریه همهچیز هستن غیر از کمیاب! از این کامیونها برای مصارف نظامی و غیر نظامی استفاده میشه. برای مثال، ارتش عربی سوریه از 911 ها برای حمل و نقل های عمومی و از سری های L وNG برای تانک بر استفاده میکنه.البته بعضی هاشون هم برای توپخانه هویتزر، راکت لانچر و موشک های سطح به سطح هم استفاده میکنه. نصب کردن توپخانه، لانچر های موشک یا راکت روی کامیون ها راه مناسبی برای رسیدن هدف متحرک کردن سامانههای نظامی بدون نیاز به خریدن نمونههای متحرک و گرون قیمت اونها هستش. کشورهایی مثل ایران، کوبا و کرهی شمالی قبلا از روش استفاده کرده اند. همچنین این روش، راهحل مناسبی برای مخفی کردن تجهیزات نظامی هستش چرا که میشه تو چند دقیقه یه کامیون با لانچر راکتی رو به یه کامیون عادی و سیویلین(غیر نظامی!) تبدیل کرد... مثل عکسهای پایین: در کل، 6 حالت نظامیسازی مرسدس ها وجود داره که یکیش برای هویتزر، دوتا برای راکتها، و سه تا برای توپخانهها یا موشکهای سنگین هستش... همهیاینها غیر از هویتزر و فلق-2 رو میتونین توی دو ویدیوی زیر تماشا بفرمایید! ( اولین سیستم توی ویدیوی دوم و همچنین سیستم دقیقهي 2:00 ایرانی هستن و بقیه مال خود سوریه هستش) http://www.aparat.com/v/t305s http://www.aparat.com/v/Fk3iu [/CODE] M-46 نصب شده روی مرسدس 4140 همچنین عکسهایی از مرسدس 4140 که توپ ام-46 روش نصب شده رو میتونین http://www.aparat.com/v/ZOQfIاینجا و http://www.aparat.com/v/8uOmrاینجا و http://www.aparat.com/v/3I5LMاینجا ببینید!. از اینها در جاهای مختلفی از سوریه استفاده شده مثل دمشق و حما، که واقعا یه تبدیل راحت هستش و با یه زرهساده، اتاق راننده رو جدا کردن و اینجوری موقع شلیک، راننده اسیب نمیبینه! ... راکت های 220 میلیمتری این سیستم، ابتدا در یک رزمایش موشکی در سال 2011 دیده شد که تعدادی لانچر راکت های 220 میلیمتری روش نصب شده.این راکت ها توی خود سوریه تولید میشن و این سیستم در کنار خیبر، توپخانهی سنگین ارتش عربی سوریه رو تشکیل میدن. البته در طول جنگ سوریه هنوز تصویری ازشون شلیک نشده که خوب میشه در نظر گرفت به معنی استفاده نشدنشون نیست!( شایدم دارن اب میخورن که بخورن تو سر یه حرامزادهای؟!) راکت های 302 میلیمتری خیبر روی مرسدس های 3340 و 3348 این سیستم هم اولین بار در طول رزمایش موشکی سال 2011 دیده شد. کامیون مربوطه یه لانچر های راکتهای 302 میلیمتری داره که توی خود سوریه تولید میشن.این سیستم هم در طول درگیری اخیر سوریه درده نشدن ولی این به معنای عدم استفادهی اونها نیست! این سیستم در مقایسه با BM-21 معروف، خیلی برتر هستش چرا که بی ام21 فقط راکت 120 میلیمتری شلیک میکنه! فلق 2 با دولانچر روی مرسدس فلق 2 یکی از پر استفاده ترین های سوریه در درگیری های اخیر است. این سیستم حتی متهم اصلی شلیک راکتهای با کلاهک شیمیایی هم هست. فلق 2 یه راکت 333میلیمتری تولید ایران هستش که به صورت لانچر های دوتایی و تکی استفاده میشه و سوریه، از هر دو نمونهی دو لانچره و تک لانچره استفاده کرده... فاتح 110 روی یک مرسدس 2031 این سیستم هم اولین بار در طول رزمایش موشکی 2011 سوریه دیده شد. موشک نصب شده فاتح 110 هستش که البته در سوریه به نام M-600 یا تشرین شناخته میشه.این سیستم، ناوگان موشکی دقیق سوریه رو تشکیل میده. فاتح 110 توسط ایران طراحی و ساخته شد و البته توسط سوریه هم تولید میشه. شاسی کامیون همچنان همان مدل ایرانی هستش. فاتح 110 حداقل یه بار شلیکش دیده شده که ویدیوش http://www.aparat.com/v/eS3Uqاینجا هست! زلزال 2 روی یک 4140 زلزال 2 هم اولین بار در طول رزمایش موشکی سوریه در سال 2011 دیده شد. زلزال 2 یک راکت سنگین 610میلیمتری است که توسط ایران طراحی و ساخته شد و البته سوریه هم اون رو تولید میکنه. این مدل هنوز توی جنگ اخیر شلیکش دیده نشده http://spioenkop.blogspot.com/2013/09/mercedes-benz-and-syria-deadly.htmlمنبع این مطلب صرفا برای میلیتاری ترجمه شده و هرگونه کپی برداری از اون بدون درج نام منبع (Military.ir) و مترجم(Senaps) ممنوع میباشد. همچنین جهت راحتی دسترسی، ویدیوها رو اینجا هم دوباره لینک کردم: رزمایش موشکی سوریه قسمت http://www.aparat.com/v/t305sاول - http://www.aparat.com/v/Fk3iuدوم| توپخانه ام46 : http://www.aparat.com/v/ZOQfIاول - http://www.aparat.com/v/8uOmrدوم - http://www.aparat.com/v/3I5LMسوم| http://www.aparat.com/v/eS3Uqفاتح 110
-
1 پسندیده شدهنظارت (بخش دوم) تانک های تی 54/55 ارتش سوریه در میان تانک های ارتش این کشور بالاترین تعداد را دارند و از سال 1957 تا به امروز در خدمت هستند. تخمین زده میشود که نزدیک به 2000 دستگاه تانک تی 55/54 سوری هم اکنون در خدمت باشند. این تانک ها در نمونه های پایه ای از سطح حفاظت پایین و سیستم های نظارتی ناکارآمدی برخوردار هستند . با توجه به این ضعف ها ارتش سوریه تصمیم بر ارتقای بخشی از ناوگان تی 55 های خود گرفت که حاصل آن تبدیل شماری از تانک های تی 55 سوری به مدل های ارتقا یافته T-55AM و T-55AMV بود. تانک T-55AMV در حقیقت پیشرفته ترین تانک موجود در بین ناوگان تی 55 های ارتش سوریه است. این تانک حاصل ارتقایی چند جانبه است که بخش های حفاظت ، تحرک و سیستم های نظارت و کنترل آتش را شامل میشود. توپ 100 میلیمتری خان دار مدل D-10T با توپ 100 میلیمتری مدل D-10T2S تعویض شده است که علاوه بر شلیک گلوله های شدیدالانفجار ضد تانک (HEAT) ، گلوله های شدیدالانفجار ترکش شونده (HE-FRAG) و پرتابه های تثبیت شده با کفشک رسام (APFSDS-T) از قابلیت شلیک موشک ضد تانک هدایت لیزری AT-10 نیز برخوردار است. پیشرانه 580 اسب بخاری پایه ای با پیشرانه جدید 690 اسب بخاری (515 کیلوواتی) تعویض شده است. T-55AMV سطح حفاظت زرهی تانک افزایش یافته و تانک به زره واکنشگر انفجاری نسل اولی کنتاکت 1 مجهز شده است. اما مهمترین ارتقا به نصب سیستم کنترل آتش Volna و تثبیت کننده دو محور مدل M1 Tsiklon مربوط میشود که قابلیت نظارت و دقت آتش تانک T-55AMV را نسبت به نمونه های پایه ای تانک تی 55 به مراتب بهبود بخشیده است. سیستم کنترل آتش Volna به سایت دید در روز TShSM-32PV ، سایت دید در شب 1K13 و سیستم مسافت یاب لیزری KDT-2 مجهز است و از قابلیت به کارگیری و هدایت موشک های ضد تانک هدایت لیزری همچون موشک AT-10 برخوردار است. سایت دید در روز TShSM-32PV با میدان دید 8 الی 18 درجه از قابلیت بزرگنمایی 3.5 الی 7 برابر برخوردار است. حداکثر برد اکتساب هدف برای این سایت 4000 متر است. سایت دید در شب 1K13 نیز از قابلیت اکتساب اهداف در برد 800 متری برخوردار است. به طور کلی از نظر قابلیت های سیستم نظارتی در میان ادوات زرهی ارتش سوریه پس از تانک های T-72 TURMS-T و T-72M1 TURMS-T ، تانک های T-55AMV قرار میگیرند. این تانک ها نیز همچون سایر تانک های ارتقا یافته ارتش سوریه عمدتا توسط یگان های منتخب ارتش سوریه همچون لشکر چهارم زرهی به فرماندهی ماهر اسد (برادر کوچکتر رئیس جمهور سوریه بشار اسد) به کار گرفته میشوند. ماهر اسد <