برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 20 آبان 1399 در همه مناطق
-
4 پسندیده شدهدولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه و موتلف آک پارتی: مرز ایران و ارمنستان باید قطع شود «باکو تا زمانی که غرامت جنگ قراباغ را نگرفته است نبایستی صلح را بپذیرد. اگر ارمنستان توانایی مالی داشته باشد باید این غرامت را بپردازد و اگر نداشته باشد باید منطقه زنگهزور (مغری) را به آذربایجان بدهد و نخجوان به جمهوری باکو وصل شود.». ترکیه در حال نزدیک شدن به خطوط قرمز ایران و قطع ارتباط زمینی ایران با قفقاز و ارمنستان است. ............................................ لحظه مورد اصابت قرار دادن بالگرد MI24 روسیه از نخجوان این بالگرد احتمالا از ناحیه نخجوان و در خاک ارمنستان مورد اصابت قرار گرفته است. https://uupload.ir/view/ibgx_img_9692.mp4/ کسانیکه فیلم برداری کردند گویا منتظر اتفاق بودند و از انفجار تعجب نکردند. .......................................... باکو ضمن تایید شلیک نیرو های خود به بالگرد روسیه، از عذرخواهی از مسکو خبر داد . همچنین باکو اعلام کرده حاضر است بابت این عمل به روسیه غرامت پرداخت کند منبع:کانال آذریها
-
2 پسندیده شدهاطلاعات جدید از ماهوارهبر قاصد و ماهواره نور طی تصاویر و اطلاعاتی که به تازگی در برنامه تلویزیونی نقطهزن منتشر شدهاند، ماهواره نور دو ماموریت "تصویربرداری" و "دریافت سیگنال" را دارد. از طرفی این ماهواره برای نخستینبار در کشور به شکل عملیاتی و واقعی از صفحات خورشیدی بازشونده بهره میبرد. و همانطور که از تصاویر معلوم است شکل ماهواره با شکلی که بر روی ماهواره بر قاصد قرار داده شده بود مطابقت دارد. عمر عملیاتی این ماهواره ۱ سال عنوان شده است؛ این به معنای عمر قابل انتظار از تجهیزات برای عملکرد صحیح میباشد، پس از این مدت نیز احتمالا ماهواره در مدار باقی میماند اما پس از آن احتمال آنکه تجهیزات ماهواره کارایی صد درصدی خود را نداشته باشند، وجود دارد. در رابطه با ماهوارهبر قاصد نیز اطلاعات جدیدی متتشر شده است. ماهوارهبر قاصد توان حمل ۲۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو را داراست. ماهوارهبر قاصد پیش از پرتاب ماهواره نور در ۳ اردیبهشتماه امسال، در ۲۸ فروردینماه ۹۸ نیز یک پرتاب زیرمداری داشته که در آن محموله زیرمداری نباء را تا ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری حمل کرده است. در پرتاب های زیرمداری زیرسامانه های ماهواره تست میشوند و در این پرتاب نیز احتمالا محموله زیرمداری حامل تجهیزات تصویربرداری مربوط به ماهواره نور بوده است. منبع: تلگرام @iranian_po
-
2 پسندیده شدهخرسندی قومگرایان از اشغال جدید/ بازیگر مهم منطقه؛ مخالف کریدورسازیهای شوم سایت آناج در یادداشتی نوشت: وبگاه انگلیسیِ میدل ایستآی همزمان با آزادسازی شهر شوشا توسط آذربایجان درباره توافق قریبالوقوع ترکیه و روسیه ادعاهایی مطرح کرد و متنی را با عنوان پیشنویس توافق منتشر نمود. طبق این ادعا در ازای استقرار نیروهای روسیه، کریدوری بین ارمنستان و دو منطقه از قرهباغ ایجاد خواهد شد. کریدور جدیدی نیز با هدف اتصال نخجوان به آذربایجان همزمان با استقرار نیروهای ترکیه شکل میگیرد و مرزهای ایران و ارمنستان از بین میرود. این ادعا درحالی مطرح میشود که یکی از بازیگران مهم منطقه یعنی ایران مخالف هرگونه تغییر در ژئوپولیتیک مرزی است و مسئولان عالی سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ضمن حمایت از بازگشت تمام مناطق اشغالی قرهباغ به آذربایجان همواره بر ضرورت حفظ مرزهای بینالمللی تاکید کردهاند. برخی رسانههای قومگرای افراطی که در گذشته اشغال قرهباغ را محکوم میکردند، اکنون درباره گزارش وبگاه انگلیسی کیفور شده و مشتاقانه بر اشغال جدید دامن میزنند. دسترسی مجدد ارمنستان به قرهباغ، ورود آذربایجان به خاک اصلی ارمنستان و همچنین حمایت ترکیه از این طرح در قوارههای تداوم اشغال و اشغال جدید تعریف میشود. خرسندی قومگرایان از این طرح، نشان میدهد که هدف آنان بیش از آنکه آزادسازی قرهباغ باشد، اتصال بیواسطهی آنکارا به دریای خزر و منزویسازی جمهوری اسلامی ایران است. برخی کارشناسان حوزه قفقاز، تغییرات ژئوپولیتیک را از جملهی اهداف بازیگران خارجی توصیف کرده و معتقدند؛ هشدار رهبر جمهوری اسلامی و حضور نظامی ایران در نوار مرزی ارس، اینگونه محاسبات را دچار تغییر و تردید میکند. منبع:کانال آذریها
-
2 پسندیده شدهعلیف در دیدار وزیر دفاع و خارجه ترکها چند نکته بیان کرده که مربوط به بحث هست اول اینکه گفته اگر تهدید بشیم! (موضع جالبی است، قطعا منظورش روسها که نیست چون قواره تهدید روسها توسط ترکها را نداره) از ترکیه کمک میخوایم و میخوایم دخالت نظامی کنه! (مثلا الان کمک نمیکنه! ) دوم هم گفته ارمنستان لاجین و کلبر را بده جنگ را متوقف میکنیم که در حقیقت مشابه محتوای توافق یاد شده است. یعنی به قره باغ کوهستانی کاری نداره و البته با تسلیم این دو منطقه قره باغ محاصره میشه و بعد اون دو کریدور معنا پیدا میکنه که این وجود چنین توافقی را تقویت میکنه. البته واقعا معلوم نیست یک کوهستان و یکی دو شهر که تازه مهمترینشون یعنی خانکندی بغل گوشش شوشا تصرف شده و عملا غیرقابل سکونت شده و تازه برای ارتباط و بقا با ارمنستان وابسته میشه به کریدوری که ارتش ترکیه صلحبانش هست چه ارزشی میتونه داشته باشه برای ارمنستان که از نخجوان بخواد کریدور بده به اذربایجان. فقط یک معنا داره، یک توافق کاملا یکطرفه برای طرف شکست خورده.
-
2 پسندیده شدهفروش تجاری با دانش نظامی وقتی در صنایع نظامی صحبت از فروش تولیدات به صورت تجاری می شود مثال هایی چون اینترنت و ماهواره به ذهن می آید ولی هر تولیدی می تواند با نیاز جامعه تطبیق پیدا کند و منجر به درآمد زایی شود. فروش خودروهای نظامی در قالب تجاری یا استفاده از خودروهای تجاری تقویت شده یکی از تکنیک های درآمدزایی یا کاهش هزینه هست که بیشتر در کشورهای آمریکا و اروپایی دیده می شود و به راحتی مدل های نظامی را در قالب و شمایل تجاری می توان خرید که برای تولید کننده به عنوان یک بازار ثانویه تلقی می شود که بسیار جذاب خواهد بود. متاسفانه طرح های شرکت های روسی بویژه در مورد تسلیحات نظامی تک کاربره بوده و عملا از بازار تجاری جا مانده اند در حالی که خودروهای روسی در زمان جنگ جهانی تماما بر مبنای تجاری بودند. نقطه قوتی که این دیدگاه را تقویت می کند سود چندباره از سرمایه گذاری است به گونه ای که با کمترین توسعه می توان به بازاری بزرگ ورود پیدا کرد. چرا وقتی موارد زیر وجود دارد شرکت تولید کننده ورود به بازار نکند؟ - زیرساخت و تجهیزات ساخت - نیروی متخصص - بازگشت سرمایه سریع - طرح و نقشه هایی با درصد مشابهت 70 درصد - بازاری با قابلیت نوآوری و پیشتازی باید این نکته را لحاظ کرد که بسیاری از طرح های نظامی را با تقویت طرح های تجاری می توان تولید کرد. نمونه غیر صنعتی این تفکر در خودروهای زرهی داعش نمود بالایی داشت. اگرچه نازیبا ولی موثر در میدان نبرد خودروهای سنگین لجستیک خودروهای سبک نظامی شاید جیپ معروف ترین خودروی سبک نظامی باشد فروش و کاربرد غیرنظامی هم داشته است. طرح هاموو هم در شمایل تجاری طرفدارانی دارد اگرچه که فروشش مثل جیپ نبوده است. با امید به ترقی تفکر مدیران صنایع و پیشبرد اقدامات چند هدفه باتشکر از جناب @mehran55 بابت ایده و همفکری
-
1 پسندیده شدهعلاوه بر سنسور pitot tube که به درستی فرمودید . یخ زدگی می تواند سنسور های تشخیص زاویه حمله را هم مختل نماید . در سقوط های سریالی هواپیمای Boeing 737 MAX سریال های 8 و 9 اصلی ترین متهم angle of attack نصب شده در بدنه جانبی دماغه شناخته شد . البته متهمی که شاید با هدف رد گم کنی از مقصر اصلی توسط بوئینگ معرفی شد ! سنسور های تشخیص زاویه عموماً از دو دسته مکانیکی و الکترونیکی هستند . سنسورهای مکانیکی در انواع مختلفی هستند که نوع جیوه ای اون درای یک محفظه است با چند کنتاکت و مقداری جیوه . وقتی شما محفظه را کج می کنید جیوه حرکت میکنه و دو کنتاکتی که در خط افق قرار دارند رو به هم وصل میکنه و در نتیجه سیگنالی از اون کنتاکت صادر میشه و به ما نشون میده که مثلاً زاویه 45 درجه است . نوع دیگر مکانیکی که در هواپیمای 737 MAX استفاده شده شامل پره ای هست که از بدنه بیرون زده و با برخورد با هوایی بیرونی همیشه در خط افق قرار می گیرد . وقتی خط محور افقی هواپیما با یک زاویه کج می شود سنسور زاویه پره در خط افق و خط محور افقی بدنه رو نشان خواهد داد . سنسور های الکترونیکی هم که چندین قطعه مواد پیزوالکتریک در جهات مختلف دارند . این کریستال های پیزوالکتریک در برابر شتاب مقداری ولتاژ تولید می کنند . هر چه شتاب بیشتر باشه ولتاژ بالاتر میره و از هر کدوم از قطعات ولتاژی تولید شود دستگاه متوجه چرخش در اون مسیر و زاویه خواهد شد ( عمومی ترین کاربرد این سنسور رو همه در دستگاه های موبایل مشاهده کرده اند که سنسور متوچه چرخش موبایل شما در حالت افقی و عمودی می گردد ) اما برگردیم به متهم اصلی در هواپیمای Boeing 737 MAX ، این سنسور به Autopilot کمک می کند که متوجه تغییرات در زاویه حمله گردد ، تا از واماندگی جلوگیری نموده و مداوم دست به اصلاح زاویه حمله بزند . 737 مکس به خاطر اینکه در طراحی جدید باید موتورهای LEAP-B1 بهش می خوراندن ! (قابل توجه دوستان عزیر میلیتاری و بعضی مدیران صنایع نظامی که این خوراندن ها گاهی نتایجش شر می شود از ما گفتن!) مجبور شدن موتورها را به طرف جلو و لبه حمله بال منتقل کنند . خود این امر باعث بر هم خوردن مرکز ثقل Lateral axis گردید و منجر به حرکت pitch مثبت دماغه و بالا آمدن آن شد . طراحان با نوشتن الگوریتم های برای Autopilot که مداوم دست به اصلاح زاویه حمله بزند مشکل را مرتفع نمودند ، حداقل به ظاهر مرتفع نمودند . اساس مشکل در هواپیمای Boeing 737 MAX این هست که سیستم Autopilot عزیز این شرکت محاسبه زاویه را اشتباه محاسبه نموده و تشخیص می دهد که باید آن را اصلاح کند و این کار را تا جایی ادامه می دهد که از زاویه حمله بحرانی عبور و نهایتاً هواپیما و مسافران نگون بخت در حالت شبه عمودی قرار می گیرند. که متاسفانه سقوط با آن سرعت و زاویه سرنوشت دیگری برای آنان جز تبدیل شدن به قطعات کوچک را رقم نخواهد زد . در اولین حادثه 737 های مکس که پرواز ۶۱۰ لاینایر اندونزی بود که نقص در عملکرد اتوپایلوت در تشخیص زاویه حمله شناسایی شد . بوئینگ اعلام کرد که خلبان ها به درستی و در زمان مناسب عکس العمل نشان نداده اند و اگر بعد از اخطار اولیه سیستم اصلاح زاویه حمله را غیر فعال می کردند الان در خانه شان روی مبل داشتند سخنرانی های ترامپ را تماشا می کردند ! ( ترامپ علی رقم میل باطنی و پس از چندین سقوط متوالی در نهایت در اثر فشار رسانه ها و بازماندگان دستور تعلیق را صادر کرد ) . نکته جالب آن است که در دستورالعمل شرکت بوئینگ آمده است زمان مناسب حداکثر 25 ثانیه است ! ( می شود اینگونه بیان کرد که تا خلبان از کمک خود بپرسد چی شده ؟! زمان مناسب را از دست داده ، از زاویه جمله بحرانی عبور و دیگر کار تمام است ! بهر روی اینگونه گردید که حادثه اول یا مقصر اعلام کردن خلبانها و به تبع آن خود ایرلاین جهت عدم نظارت و آموزش کافی مقصر شد و همچنان 737 مکس در حال بازاریابی برای فروش در قطر و عربستان ! در حادثه مهم بعدی که پرواز شماره ۳۰۲ هواپیمایی اتیوپی بود . آنجا هم باز نقص در سیستم اتوپایلوت و همان حالت و سرنوشت به وقوع پیوست . ( اینجا بود که دیگر مهندسان طراح 737 مکس به یکسری داستان سرایی ها مشغول شدند . از جمله اینکه : آقا حتما کفتری ، پرنده ای ، چیزی به اون بالک تشخیص سنسور زده و کج شده ، حتما یخ زده بوده ( در روز آفتابی و چند دقیقه بعد از پرواز که هنوز کامل ارتفاع گیری نکرده!) ، یو اف او ها اومدن دست کاریش کردن و غیره ... ) ( ناگفته نماند که گاهاً در موارد مشابه مسئولین و ایرلاین های وطنی خودمون هم دست کمی از این مهندس نماها نداشتند ! ) بگذارید حادثه دوم را کمی بیشتر باز کنیم . همانطور که در ابتدای کلام عرض گردید هواپیما نباید متکی به یک سنسور و حتی یک نوع سنسور گردد . که البته Boeing 737 MAX سرآمد سخت افزارهای نوین در مقایسه با تمام هم عضوهای خویش در باشگاه گسترده شرکت بوئینگ است . نکته اینجاست که مرکز پردازش اطلاعات هواپیما باید سیگنال های ورودی از سنسورهای مختلف را باهم مطابقت داده و بعد تصمیم گیری و دستور را صادر کند . تا که اگر در یک سنسور اختلال و نقصی پیش آمد درصد اثر گذاری آن بر دستور نهایی به حداقل کاهش پیدا کند . قطعاً از هر نوع سنسور به تعداد مختلف و نواحی مختلف هواپیما وجود دارد و براساس یک الگوریتم و اولویت بندی و کارکرد هر مجموعه سنسور واحد مرکزی پردازش اطلاعات نسبت به تصمیم نهایی اقدام خواهد کرد . آقا آخرش رو بخوام بگم اینه که بوئینگ بعد از حادثه اولی فهیمد گیر کار سیستم داده پردازی و الگوریتم مرکز پردازش اطلاعات خودشون هست . ولی توجه رو به سمت دیگه ای معطوف کرد . چون باز نویسی و تغییر در الگوریتم و بعد بارگذاریش در کل هواپیماهای فروخته شده در سراسر دنیا زمان بر هست و این یعنی زمین گیری کل ناوگان پر طمطراق مکس که در اوج بازاریابی و تبلیغات به سر می بره . و این تاوان سنگینی برای این شرکت خواهد بود. ( مثلاً درسته باله ی سنسور رو یک کفتر زده کج کرده ولی دلیل نمیشه که دادگاه بگه خوب قسمت بود خدا رحمتشون کنه و فوقش مرحوم کفتر رو به قیچی کردن بال محکوم کنه ... ! ) در واقع اینکه نقص یک واحد جزء ، عملکرد کل سیستم رو دچار اشتباه کنه نقص در طراحی شمرده میشه . وای پسر اومدیم بگیم یخ زدگی سنسور زاویه حمله بهانه بوده برا سقوط مکس ها افتادم در باتلاق توضیحات و جزئیات اصلی ترین علت سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان در مسیر تهران به یاسوج هم همین یخ زدگی بود . البته که طبق روال همیشگی مگسک رو سمت خلبان ( که اتفاقا یک خلبان بسیار ماهر و با تجربه بود ) گرفتند ولی به درستی دستگاه قضایی لوله توپ رو گرفت سمت عوامل اصلی در ایجاد اون حادثه دلخراش . نکته دیگرش این بود که شرکت هواپیماهای ATR که تجهیزات بسیار ظعیف یخ زدایی داشتند هواپیماهاش و یا اصلاً نداشتند بعد که آژانس ایمنی اتحادیه اروپا (EASA) اون رو مجبور میکنه که باید نسبت به طراحی و نصب سامانه جدید آلارم یخزدگی (APM) اقدام کند . ایران هم مانند باقی کشورهای مصرف کننده محصولات این شرکت ازش درخواست خرید تجهیزات میکنه و در نهایت ATR هم برای ایران تجهیزات مرتبط را نمی فرسته به بهانه تحریم ها . بعد برجام هم که مسئولین مربوطه عزیز آنقدر ذوق زده شدن از اجرای Water salute ها و مشغول آب بازی که از پنجره موقت گشایش برجامی برای ارتقاء و ترمیم پیکر خسته ناوگان استفاده نکردن و یا شاید هم چشم اندازی رو می دیدند که اصلاً نیازی به ارتقاء قبلی ها نیست و انشالله با همین فرمون تا چند سال فقط باید مشغول پاره کردن پلاستیک صندلی خرید های جدید باشیم ! و اینگونه شد که پنجره که چه عرض شود ، در و پیکر هم بسته شد و ما ماندیم این ور پنجره و همین پرنده های کهنه و خسته خودمون ! حالا بماند که اون هواپیما که در یاسوج سقوط کرد 7 سال به کما رفته بود و ازش قطعه برمیداشتند برای باقی پرنده ها ! چند ماه قبل از حادثه اسفناک مذکور دستی به ظاهر و سر و گوشش میکشند و رکابش می کنند برای استفاده و خدمت رسانی به مردم . اگر به صحبت های دوستان در اول تاپیک ارجاع دهم که اساساً این بدنه های فرسوده تاب و توان کمی دارند و بدون سیستم های نوین دیگر توقع از خلبان برای جمع کردن داستان در شرایط بحرانی توقعی بی منطق است : دوستان عفو بفرمایند بابت اشتباه های تایپی و نگارشی و یا احیاناً اگر نکاتی رو به درستی بیان نکردم . انشالله که دوستان با سابقه تر به ما پوتین نو ها با نظر لطف نگاه کنند .
-
1 پسندیده شدهارمنستان یک طرف شکست خورده است و چیزی برای دستیابی به بیشتر از منافع حیاتی ( وجود دولت -ملت مستقل ) خود ندارد و البته این توافق هم به نظرم اون قدر وحشتناک نیست
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدشمنی ما با امریکا باعث شد که دشمنان اصلی و نزدیک مرزهامون رو فراموش کنیم.همین کشورا از موقعیت تحریم و دشمنی ما با ایالات متحده نهایت سود و سوءاستفاده رو بردن ودر سایه ترس جهان از ایران هسته ای خودشون روی قوی کردن والان کم کم دارن ذات خودشون رو در دشمنی با ایران نشون میدن.امدن بایدن فرصت خوبیه برای کاهش تنش با امریکا و متمرکز شدن بر اطرافیان مان که چشم به خاک و منافع ملی ما دارند البته اگر اقایون از خواب بیدار بشن
-
1 پسندیده شدهچیزی برای پرش نداریم گوش آذربایجان رو نمی تونیم بپیچونیم اسراییل دوره افتاده به تمام همسایگان شمالی و جنوبی ما اطمینان داده که ایران طبل تو خالی دیگه به کلیه چپشون هم نیست تنها مسیله ایی که می مونه اینکه آمریکا نخواد کشور ایران از هم بپاشه
-
1 پسندیده شده"مورد اول خطر برخورد شدید میان ایران و آمریکا را در پی دارد" ایران باید چند تا کارت درست کنه تا بایدن نتونه سیاست فشار حداکثری ترامپ رو ادامه بده و ناچار شه انعطاف نشون بده. تنها راه هم سیاست خیلی تهاجمی ایران در روز های ابتدایی دولت بایدن هستش. بایدن دوست نداره همون ابتدای دولتش وارد یک درگیری نظامی با ایران بشه. به نظرم، تنها رسیدن به ثانیه هایی مانده به ساعت صفر می تونه منجر به انعطاف بایدن و امتیاز گیری ایران بشه. در غیر اینصورت مذاکره احتمالی هیچ نتیجه مثبتی برای ایران ندارد
-
1 پسندیده شدهطبق تقسیم بندی زمان شوروی منطقه ارتساخ یا قره باغ کوهستانی شامل دو بخش هست یک بخش مرکزی با اکثریت ارامنه و بخش های حاشیهای با اکثریت آذری که گویا توافق به این شکله که این منطقه مرکزی که هیچ اتصالی به ارمنستان نداره با یک کریدور که توسط آذربایجان اجازه داده میشه به خاک اصلی ارمنستان متصل بشه و در عوض طرف ارمنی هم اجازه عبور کریدور اتصال به نخجوان را بده ضامنین توافق روسیه و ترکیه هستن!! نکات منفی طرح _ دور خوردن و رفع انحصار از روی ایران و گرجستان هست که واقعا به زیان کلی اقتصاد شمال غرب کشور عزیزمونه. _ ورود مستقیم ترکیه به منطقه ایجاد پایگاه کنار مرزها و استقرار و دسترسی به دریای کاسپین هست که به خاطر نیاز مبرم این کشور به انرژی پس ازدسترسی به توافق فوق باید منتظر درگیری های دریایی با دو کشور(ترکمنستان و آذربایجان) با حمایت ترکیه باشیم!! _ تضعیف کامل و رو به فروپاشی رفتنارمنستان و حذف شاید تجارت این کشور و انحصاری شدن بازار این کشور برای ترکیه که همینالانهم از ما سبقتگرفته!! و در اینده ادامه جنگ های خونین و گسترش حتی به درونمرزهای ما برای زیاده خواهی های این کشورها و بخصوص با تحریک اسراییل
-
1 پسندیده شدهما اقدامات دیرهنگاممونو باید 1 ماه پیش می کردیم نه الان، دم مرز نیرو پیاده می کردیم، اجازه تجاوز پهپادها رو نمی دادیم، اجازه اشغال پهنه مرزی رو از طرف آذربایجان نمی دادیم. خیلی زمان از دست رفت، خیلی گفتیم که ایران کم زیان نخواهد دید و این تازه اول ماجرا است ولی حکومت ما منفعل بود و راحت بازی خورد و شد آنچه نباید میشد. چیزی نکاشتیم که بخواهیم رو کنیم. ترکیه کاشت و اساسی درو کرد پس: باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است!
-
1 پسندیده شدهیک نگاهی به خبر جدید امروز عصر بندازیم و البته خبر سفر همزمان وزیر دفاع و امور خارجه ترکیه به باکو عصر امروز و نهایتا سلامی به پان ترکها که تمام منافعی که ساکنین ترک زبان شمال غرب در حدفاصل مغان تا جلفا و پلدشت از مسیر ارتباطی نخجوان با آذربایجان برخوردار میشدند حالا دود شد رفت هوا و ترکیه شد برنده اصلی ممناطعه ای که به نظر از ابتدا هم برای منافع ترکیه طراحی شده بود تا آذربایجان و حالا بر خلاف ایران که همچنان به مرز بازرگان وابسته است ترکها خودشون را از مرزهای گرجستان (سلامی هم بکنیم به گرجستان ) و ایران رها کردند برای دسترسی به اذربایجان نکته اینجاست برخی بندها گنگ هستند. اتصال ارمنستان به قره باغ وقتی قرار هست مناطق را تحویل آذربایجان بده به چه معناست؟ چه منفعتی برای ارمنی ها داره که قراره نه تنها زمینهای تصرف شده در اختیار اذربایجان بمونه بلکه سایر مناطق را هم تخلیه کنه و تازه یک کریدور مهم و حیاتی هم به آذربایجان بده. از سمت جنوب و قطع مرزهاش که قطعا نیست، از هر عمق دیگه ای هم بخواد بده رسما ارتباط خودش با ایران منوط میشه اون کریدور و احمق هست اگر فکر کنه اگر کریدوری باشه که در اختیار خودش هست و اذربایجان فقط برای اتصال به نحجوان ازش استفاده میکنه کم کم تبدیل به یک منطقه اشغالی نشه و ارتباطش با یکی از مرزهاش را از دست نده. ما تجربش را داریم وقتی رضاخان از مناطقی عقب نشینی کرد و به طور موقت به ترکیه واگذار شد تا بعدا عقب نشینی کنه و بعدتر ترکیه زد زیرش و با گسیل نیرو سایر مناطق همجوار را هم اشغال کرد و به خاک خودش ضمیمه حالا دوستان بحث کردند در پستی جداگانه به نیات و انگیزه های روسها و ترکیه میشه پرداخت و نحوه واکنش ایران
-
1 پسندیده شدهگامهای بلند برای پرکردن جای فینیکس در جریان نمایشگاه چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در تهران، انواع دستاوردهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح کشورمان به نمایش درآمد که از آن جمله موشکهای پدافند هوایی صیادــ2 و 3، دو نسل موشک شلمچه و نیز موشک هوابههوای میانبرد فکور90 بود. علائم و اطلاعات ثبتشده روی بدنه موشک فکور نشان میدهد که احتمالاً این محصول نسبت به نمونه رونماییشده در جریان افتتاح خط تولید در سال 1397 تفاوتهایی دارد. موشک فکور برای تجهیز جنگندههای اف14 تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و جهاد خودکفایی این نیرو توسعه یافته استمتخصصان این نیرو در سازمان جهاد خودکفایی بهسرپرستی امیر عطاءالله بازرگان و جمعی از خلبانان اقدام به تطبیق موشک سطحبههوای MIM-23 Hawk با شکاری رهگیر اف14 تحت پروژهای بهنام سجیل کردند تا در حد امکان کمبود موشکهای فینیکس جبران شود، این کار با موفقیت صورت گرفته پس از آزمایشهای لازم، پای این ترکیب جدید به میادین نبرد هم باز شد. بنا بر گزارشهای رسمی، جنگنده اف14 تامکت با موشک هاوک یا سجیل موفق به شکار پرندههای دشمن نیز شد علائم روی بدنه موشک شلمچهــ2 اما تصاویر منتشرشده از نمایشگاه اقتدار 40 در هفتههای اخیر نشان داد که روی بدنه موشک شلمچهــ2 عبارت M112 بهعنوان موتور سوخت جامد، حک شده است، در نتیجه این موشک بدنه و موتور نسل قبلی موشک شلمچه را حفظ کرده اما بالها و بالکهای کنترلی و دماغه آن مطابق موشک استاندارد طراحی شده است.وجه شاخص پیکربندی موشک استاندارد در واقع همان بالهای امتدادیافته (Long Wing) در راستای بدنه است که در شلمچهــ2 مورد استفاده قرار گرفته است. بهطور خلاصه میتوان گفت برای بهسازی سامانه مرصاد، عبور از موشک شلمچه به شلمچهــ2 با پرتابگرهای جدید و قابلیتهای تاکتیکی بالاتر با حفظ موتور، بدنه و سامانههای هدایت موشک شلمچه و طراحی بال و بالکهای کنترلی متفاوت صورت پذیرفته است تفاوتهای جزئی در بالک کنترلی موشک شلمچه (مرکز تصویر) با موشک استاندارد (نصبشده روی استند) قابل مشاهده است اما از موتور M112 برای رسیدن به یک موشک هوابههوا نیز در صنعت دفاعی کشور استفاده شده است. نسل اول موشک هوابههوای فکور90 با استفاده از موتور موشک شلمچه اما بالها و بالکهای مشابه موشک فینیکس و با وزنی مشابه موشک شلمچه طراحی و ساخته شد. این موشک در فروردین 1396 رونمایی و پس از کارهای تکمیلی خط تولید آن در مرداد 1397 افتتاح شد. رونمایی از موشک فکور90 در سال 1396 هدف از بهکارگیری پیکربندی موشک فینیکس در مقایسه با هاوک، ایجاد امکان حمل موشک فکور در جایگاههای زیر بدنه جنگنده اف14 تامکت است زیرا امکان حمل موشک هاوک/سجیل/شلمچه در جایگاه زیر بدنه تامکت بهدلیل اندازه دهانه بال، اگر ناممکن نباشد عملاً بسیار دور از دسترس است. البته فکور با جرم 1405 پوند معادل 636.47 کیلوگرم، سنگینتر از موشک فینیکس است اما تولید انبوه آن در داخل و قابلیتهای بالایی که از بهکارگیری سامانه هدایت و جنگ الکترونیک جدید در فکور90 حاصل میشود راهکار موقتی مناسبی تا زمان توسعه نمونه بومی موشک فینیکس با نام مقصود است. تفاوت در ابعاد موشکهای هاوک (زیر بالهای هواپیمای عقبی) و موشک فینیکس (زیر بدنه هواپیمای جلویی) در این تصویر مشهود است امکان نصب فکور90 در جایگاه زیر بدنه تامکت سبب افزایش پایایی رزمی این جنگنده در نبردهای هوایی میشود زیرا بهجای دو موشک هاوک/سجیل میتوان شش موشک فکور90 را توسط اف14 حمل و بهکارگیری کرد. تفاوت در طول موشک هاوک زیر بال هواپیمای نزدیک و فینیکس زیر بدنه اف14 دورتر قابل مشاهده است اخبار مختلفی حاکی از مقاومت بسیار خوب این موشک در برابر جنگ الکترونیک در آزمایشهای مختلف بوده است، همچنین این گمانه نیز مطرح است که فناوریهای کسبشده در زمینه سامانه هدایت دوگانه موشک صیادــ2 که در سال 1392 رونمایی شد در موشک فکور مورد استفاده قرار گرفته باشد در علائم ثبتشده روی موشک AIM-23B یا همان فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397، دمای انبارداری این موشک از منفی 40 تا مثبت 60 و محدوده دمایی که موشک در آن قابل شلیک است از حدود منفی 31.7 تا مثبت 51.7 درجه سلسیوس (سانتیگراد) روی بدنه ثبت شده بود. مرز پایین این محدوده دما معادل ارتفاع پروازی حدود 7200 متر است. بهطور معمول، این محدودیت دمای شلیک به پیشران سوخت جامد موشک مربوط است. علائم روی بدنه موشک فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397؛ تصویر بالا جرم موشک به واحد پوند و تصویر پایین نوع موتور و دمای انبارداری و شلیک قابل رؤیت است اما در موشک فکور90 نمایشدادهشده در نمایشگاه هفته دفاع مقدس سال 1399، که مشخصه ATMF-90B روی بدنه آن به چشم میخورد (نمونه تمرینی با مشخصه ATM و نمونه رزمی با مشخصه AIM نمایش داده میشود) نام موتور M190 و محدوده دمایی آن نیز از منفی 65 تا مثبت 160 فارنهایت معادل منفی 53.89 تا 71.11 درجه سلسیوس ثبت شده است. علائم ثبتشده روی بدنه موشک فکور90 حاضر در نمایشگاه اقتدار40 در سال 1399 اینکه موتور جدید M190 چهویژگیهایی دارد، هنوز اطلاعی در دست نیست اما همین تغییر محدوده دما نشاندهنده تغییراتی در سوخت آن است. ارتفاع پروازی معادل مرز پایین محدوده دمایی موشک AIMF-90B تقریباً معادل با 10600 متر است که بهبود قابلتوجهی را نسبت به نمونه AIMF-90 که در فروردین 1396 رونمایی شد نشان میدهد، البته وزن موشک AIMF-90B روی بدنه برابر همان مقدار موشک AIMF-90 ثبت شده است. موشکهای فکور90 و شلمچهــ2 از نظر شکل دماغه بسیار شبیه به هم هستند همانطور که اشاره شد، فکور بهعنوان یک موشک میانبرد معرفی شده است. راجع به میزان برد و سرعت آن در اخبار رسمی مطلبی عنوان نشده است اما باید توجه داشت که موتور M112، موشک شلمچه را با شروع پرواز از سطح زمین یعنی سرعت و ارتفاع صفر به سرعت 2.7 ماخ در یک ارتفاعی (که همواره یکسان نیست) میرساند. برد نهایی 40 کیلومتر و سقف ارتفاع 18000متری از دیگر مشخصات عملیاتی شلمچه است اما در موشک فکور که از یک هواپیما در سرعت و ارتفاع اولیه غیر صفر مأموریت خود را آغاز میکند، بخش بزرگی از انرژی جنبشی تولیدی توسط موتور که صرف غلبه بر جاذبه برای گرفتن ارتفاع میشد، به انرژی جنبشی برای کسب برد و سرعت بیشتر تبدیل شود. از سوی دیگر خود وسیله حامل نیز سرعت اولیهای از حداقل 0.3 ماخ تا اعداد ماخ بالاتر به موشک میدهد که این هم سبب افزایش برد و سرعت نهایی میشود، در نتیجه برد عملیاتی موشک فکور در حالت هوابههوا بسیار بیشتر از موشک شلمچه در حالت زمینبههوا خواهد بود موشکهای صیاد-2 و 3 کنار فکور90 در نمایشگاه اقتدار40 اینکه موتور M190 علاوه بر کاهش محدودیت دمایی از نظر مشخصات رانشی چه بهبودهایی نسبت به موتور M112 داشته است نامشخص است. اما میتوان با ذکر مثالی، میزان بهبود قابل دستیابی با تغییر موتور را بهتر درک کرد. دو موشک پدافند هوایی صیادــ2 و 3 که در نمایشگاه اخیر نیز کنار هم قرار داشتند از نظر قطر بدنه تفاوتی با یکدیگر ندارند و در طول بدنه نیز صیادــ3 در حدود 11 درصد کشیدهتر است اما این موشک که از موتور جدیدتری برخوردار است به 60 درصد برد بیشتر نسبت به صیادــ2 میرسد.این در حالی است که وزن صیادــ2 و 3 نیز بسیار نزدیک به هم است، این مقایسه نشان میدهد که تغییر ترکیب سوخت میتواند تأثیر قابلتوجهی در عملکرد یک موشک داشته باشد منبع مورد استفاده : https://www.tasnimnews.com
-
1 پسندیده شدهبسمه تعالی موسسه اقتصاد بین المللی پترسون موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون Peterson Institute for International Economics که به اختصار (PIIE) خوانده میشود ، یک اندیشکده با تمرکز بر اقتصاد بین المللی، مستقر در واشنگتن دی سی است . این اندیشکده توسط فرد برگستن در سال 1981 تاسیس شده است . مطابق گزارش Global Go to Think Tank Index ، این اندیشکده شماره "20 (از 150)" در "اندیشکده های برتر جهان " و شماره 13 (از 60 مورد) در " اندیشکده های برتر در ایالات متحده " به شمار میرود . بودجه سالانه این موسسه حدود 12 تا 13 میلیون دلار است و توسط بنیادها ، شرکتهای خصوصی و افراد و همچنین درآمد حاصل از انتشارات و صندوق سرمایه ی اندیشکده حمایت مالی می شود. زمینه های تحقیق : "بدهی و توسعه" - فساد و حاکمیت ، تسویه بدهی ، کمک خارجی / کمک فنی ، فناوری و کشورهای در حال توسعه ، اقتصادهای انتقالی ، بانک جهانی و بانکهای توسعه منطقه ای. "جهانی سازی" - سیاست جهانی سازی ، جهانی سازی و کار ، جهانی سازی و محیط زیست ، مهاجرت ، مسائل و تأثیرات. "امور مالی بین المللی / اقتصاد کلان" - رژیم های نرخ ارز / سیاست پولی ، مالی ، سرمایه گذاری و بدهی ، بحران های مالی جهانی ، صندوق پولی بین المللی ، اقتصاد جدید و بهره وری ، اقتصاد جهانی. "تجارت و سرمایه گذاری بین المللی" - سیاست رقابت ، مدیریت شرکت / شفافیت ، تجارت الکترونیکی و فناوری ، تحریم های اقتصادی ، انرژی ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، حقوق مالکیت معنوی ، بلوک های تجاری منطقه ای ، خدمات ، سیاست مالیاتی ، WTO و سایر نهادهای جهانی. "سیاست اقتصادی ایالات متحده" - تحریم های اقتصادی ، کمک های خارجی / کمک فنی ، اختلافات تجاری ، مرجع ترقی تجارت ، سیاست پولی / مالی ایالات متحده ، سیاست تجارت ایالات متحده. بحث اصلاح مالیات 2017 : موسسه پیترسون در صدر تحقیقات درمورد پیشنهادات دولت ترامپ مبنی بر اصلاح کد مالیاتی قرار گرفته است. تحلیل های مقایسه ای این اندیشکده در اقتصادهای پیشرفته نشان می دهد که پیشنهاد افزایش مالیات کسری بودجه را افزایش می دهد ، مگر اینکه همراه با کاهش حفره های مالیاتی باشد. انتقادات به این اندیشکده : در یک مقاله که در در سال 2016 در نیویورک تایمز منتشر شد ، شخصی به نام استیون راتنر ساختمان جدید موسسه پترسون را "رختکن تیم جهانی سازی و تجارت آزاد " نامید. وی گفت ، ما نباید مرزهای خود را ببندیم یا از جهان عقب نشینی کنیم ، اما تجارت آزاد برنده و بازنده دارد و ما باید نسبت به بازندگان حساس باشیم و سعی در کمک به آنها داشته باشیم ، به عنوان مثال با توزیع مجدد درآمد از طریق سیستم مالیاتی. .......................................................... en.wikipedia.org/wiki/Peterson_Institute_for_International_Economics www.piie.com/about-piie
-
1 پسندیده شدهمگر شکی وجود داشت؟! یک مورد را عنوان کنم فقط که چقدر روشن کننده است که مشکل ما روسای جمهور نیستند (که فقط در تاکتیک متفاوتند ضد ایران چون ماجرا از یک قدم عقب تر مدیریت میشه) چه کسی گمان میکنه الان ترامپ در شرایطی است که بخواد در همین ساعات برنامه های منطقه ایش را پیش ببره؟! آبرامز مامور امور ایران دیروز به سرزمینهای اشغالی و امارات و عربستان سفر کرد در رابطه با بحث در موضوع ایران و پمپئو هم امروز یا فردا سفری خواهد داشت به سرزمین های اشغالی در باب موضوع ایران مشخصا تیمی که در پس پرده همیشه در دولتهای امریکا وجود داشته (لابی صهیونیستی) قصد داره برنامه های جاری ضد ایران را (بدون توجه به ترامپ در وضعیت فعلی) هماهنگ کنه برای شرایط جدید. تیمی که در دولتها همیشه اعضای آشکاری در سطح وزیر و مشاور داشته و در پشت پرده هم مهره های کمتر شناخته شده تری. اینجا هم در وضعیت فعلی ترامپ ابزاری بود که تمام شد و حالا هماهنگی برنامه های پیش رو نیاز داره که از ابزار جدید (بایدن) به چه نحوی استفاده بشه که میتونه این سفرها نشانه ای از این باشه که حتی یک روز را از دست نمیدند. این را بزارید کنار توصیه کوشنر به ترامپ برای تموم کردن بازی و کنار کشیدن و لابی ای که ازش صحبت میکنیم به واقع همین هست. از داماد روسای جمهور تا نزدیکان و مشاروان و وزیران و معاونان و حتی همسران و فرزندان و تامین کنندگان مالی روسای جمهور فقط مجری هستند و برنامه های این لابی پشت پرده تغییری نداره فقط با توجه به شکل و فرم و شخصیت مجری دچار تغییرات تاکتیکی در اجرا میشه پ ن: شرایط طوری است که شاید در این فرصت یکی دو ماهه تا تحویل قدرت بخوان از ترامپ که حالا در وضعیت غیرمتعادل و آشفته ای هم هست آخرین استفاده را هم ببرند و در راستای القائات گوناگون (از فرونشاندن خشم و عقده ترامپ نسبت به پرونده ناتمام ایران و یا تحریکش برای به اصطلاح ضربه زدن به بایدن و ...) اون را وادار به حرکت احمقانه ای کنند که هم هدفی از اهداف ضد ایرانیشون در سوریه، عراق، یا خود ایران و هسته ای و موشکیش محقق شده باشه و هم دست بایدن را طوری بند کنند که در مسیر ترسیم شده اونها مجبورتر پیش بره. مثلا یک حمله در سوریه و پاسخ ایران و آغاز یک جنگی که بایدن به ارث ببرتش یا چیزهایی شبیه به این. یا مثلا هدف قرار دادن هدف مهمی از ایران و اطمینان از اینکه در ایران فشارها برای بهره مندی از بایدن اجازه نخواهد داد که ایران واکنش نشون بده. باید مراقب بود مثل ترور سردار غافلگیر نشیم در این وضعیتی که عامل که داره ترک میکنه کاخ سفید را و پاسخگو به کسی نیست و بعدی هم عنوان میکنه من دخالتی نداشتم. عوامل داخلی هم حی و حاضر که تصدیق کنند بله اینطوره و ایران نباید اقدامی کنه
-
1 پسندیده شدهبرای ثبت در تاپیک تصور کنید شخص آیت الله خامنه ای که تحت اماج فشارها و توهین ها و نامه های طویل و بیانیه های سرگشاده بود در این دو سال و یک تنه در برابر فشارها برای مذاکره با ترامپ ایستاد در مقابل تمام هجمه های جناحی و رسانه ای و شخصیتی و روزنامه ای، چنین نکرده بود حالا یک مذاکره نصفه و نیمه و ناتمام و در نتیجه قبول رسمی ایران مبنی بر انحلال برجام را شاهد بودیم، برگ های هسته ای از دست رفته و دولت جدید امریکا که نهایتا بدون عجله (تمام تحریمها بر علیه ایران اعمال شده) خواستار مذاکرات جدیدی بود ولی اینبار با شروط و زمانهای جدید لااقل حالا امیدواران به دولت جدید آمریکا دلخوش به وعده بایدن مبنی بر بازگشت به برجام هستند هرچند شروطش را همه شنیدیم ولی به هر حال دستانش برای تغییر برجام در شکل فعلیش بسته است. هر چند قطعا در کنار برجام این شروط را با کارشکنی در رفع تحریم ها و ابزارهایی که ترامپ مثل یک هدیه براش به جا گذاشته قصد تحمیل خواهد داشت و البته با تکیه بر بازوان پرتوان داخل ایرانش!! که اون میشه جبهه جدید دوستان فوق الذکر برای نامه پراکنی ها و مذاکره مذاکره گفتن ها یادمون نره مکرون این دلال جدید منطقه ما، چطور در اتاق جناب روحانی قصد رقم زدن گام نهایی مذاکره جدید با امریکا و انداختن ایران به چاه عمیق را داشت و چقدر هم نزدیک بود یک نظر شخصی است ولی به نظرم حتی سردار سلیمانی با شهادتشون یکی از افرادی بودند که حتی پس از شهادت با "جان از دست رفته خودشون" سبب شدند این ده ماه اخیر هم به خیر بگذره و بدون مذاکره سپری بشه و هیچ بعید نبود اگر "موقعیت" شهادت سردار نبود شاید امثال مکرون و البته طیف داخلی ده ها بار مذاکره را تحمیل کرده بودند
-
1 پسندیده شدهاین پروژه جای خوشحالی داره و نشون میده ایده های چنین کارهایی رو میشه به وزارت داد با هدف رسیدن به چنین ابزار لجستیکی چیزی که چندین بار در موردش صحبت شد ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند ناوهای هواپیمابر تجاری ایده تبدیل کشتی های تجاری و یا نفتکش های دریایی
-
1 پسندیده شدهحرکتی مثبت در تصویربرداری از رزمایش حریم ولایت خدا رو شکر تصاویر مناسبی رو از این رزمایش مشاهده میشه و به نظر میاد تصاویر توسط یک مجموعه گرفته و بین خبرگزاری ها توزیع شده است و آن یک نفر هم اصول اولیه رو خوب اجرا کرده است - تصاویر از نمای خوب و زیبا - تقارن و تکرار خوب - رعایت اصول حفاظتی و پنهان کردن تصویر نیروها امیدواریم این روند تکرار بشه و شاهد درنظر گرفتن اصول پایه در این زمینه باشیم و از حالت دفاعی به حالت تهاجمی در رسانه ها برسیم فارس نیوز https://www.farsnews.ir/photo/13990812000713/-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%AF%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA فرارو https://fararu.com/fa/news/460738/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%81%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA باتشکر از جناب @Navard بابت اشاره به تصاویر رزمایش --------------- نکته امیدوار کننده در این تصاویر تصاویر مربوط به رعایت اصول حفاظتی و پنهان کردن تصویر نیروها نشون میده که این تاپیک و نگرانی های دوستان در خارج این سایت اثر گذار است بویژه اگر از حالت غر زدن به محتوای انتقادی و جذاب تبدیل شود از مقاله خبر رسانی صحیح منافاتی با رعایت حفاظت اطلاعات ندارد جناب @bds110 رعایت اصول حفاظتی تصویر خلبانان نیروی هوایی صهیونیست ها رعایت اصول حفاظتی تصویر خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران
-
1 پسندیده شدهسیاه گوش راین متال مجهز به سیستم دفاع فعال نمونه جدید سیاه گوش راین متال مجهز به سیستم دفاع فعال اسرائیلی مشت آهنین ارتش استرالیا در نظر دارد تا در برنامه LAND-400 فاز سوم یک خودرو رزمی پیاده نظام مدرن را به خدمت بگیرد. در این بین دو شرکت یعنی شرکت آلمانی راین متال با محصول Lynx و شرکت کره جنوبی سیستم های دفاعی هانوا با محصول AS21 در این رقابت نظامی برای فروش محصول خود با یکدیگر رقابت میکنند. نکته جالب توجه در این رقابت مجهز بودن هر دو خودروی رزمی المانی و کره ای به سیستم دفاع فعال اسرائیلی مشت آهنین است. نمونه اولیه شرکت راین متال بدون سامانه دفاع فعال در سال گذشته میلادی(2019) برای اولین بار به استرالیا منتقل شد. نمونه های اولیه برای AS21 شرکت در این رقابت در سال 2020 آماده شدند که پیش بینی میشود تا اواخر سال 2020 با تمکیل نمونه ها به ارتش استرالیا جهت تست تحویل داده شوند. اما نکته قابل توجه در این مورد مجهز بودن نمونه ها و مدلهای اولیه خودروی رزمی AS21 به سیستم دفاع فعال اسرائیلی مشت آهنین بود. از طرف دیگر به تازگی تصاویر جدید از استرالیا نشان میدهد شرکت آلمان راین متال نمونه های جدیدی از خودرو رزمی Lynx مجهز به سیستم دفاع فعال مشت آهنین را به استرالیا آورده است. به نظر میرسد یکی از شرط های اساسی برنامه LAND-400 فاز سوم ارتش استرالیا هماهنگی خودرو رزمی پیاده نظام جدید این ارتش با سیستم دفاع فعال مشت آهنین باشد. اولین نمونه خودروی رزمی Lynx بدون سیستم دفاع فعال که در سال 2019 به استرالیا اورده شد نمونه جدید Lynx مجهز به سیستم دفاع فعال مشت آهنین- به نظر می رسد علاوه بر سیستم دفاع فعال بخش های سیستم های نظارتی برجک رزمی نیز با تغییراتی همراه بوده است نمونه اولیه خودرو رزمیAS21 ساخت کره جنوبی مجهز به سیستم دفاع فعال مشت آهنین نمونه های خودرو رزمی برای تست رقابت AS21 برنامه LAND-400 فاز سوم - نمونه های تولیدی برای این رقابت تا پایان سال 2020 تمکیل شده وبه استرالیا فرستاده میشوند. نسخه خودرو رزمی پیاده نظام Lynx با برجک جدید مخصوص ارتش استرالیا
-
1 پسندیده شدهخودکفایی و امنیت تولید همیشه بین تولید بومی و همکاری تجاری تقابلی بزرگ مطرح است که نه مبتنی بر راهبرد تجاری بلکه ناشی از نگاه تک بعدی به تولید است. در تعیین راهبرد تولید چندین معیار از جمله قیمت، دسترسی به کالا، زیرساخت تولید، حجم درگیری، تنوع منابع و ... مطرح می گردد. همپوشانی های جالبی که در عرصه تولید وجود دارد سبب می شود که گاهی تولید یک تجهیز علیرغم قیمت بالایش توجیه داشته باشد و گاهی با وجود سود ترجیح به برون سپاری باشد. • برای مثال معیار تولید در خصوص کالایی که به وفور در بازار هست در قیاس با کالایی که کاربری خاص دارد و دسترسی به آن محدودیت دارد کاملا متفاوت است. چرا که در این حالت کالای خاص به عنوان نقطه بحرانی تولید معرفی می شود. • در مثالی دیگر، وجود پتانسیلی در کارخانه که موجب هزینه جاری می شود و تبدیل آن به تولید است. در نگاه اول درآمد کمتر از هزینه است ولی با در نظر گرفتن هزینه جاری می توان به این نتیجه رسید که بکارگیری این توان موجب کاهش ضرر کل شده اگرچه صفر نشده است. این وضعیت در کارخانه های دولتی که نیروی انباشته زیادی دارد یا شرکت های در حال ورشکستگی قابل اجرا هست. • هزینه های پنهان اجتماعی دیگر نکته ای هست که تولید را تحت تاثیر قرار می دهد. این مثال مشابه شرایط قبل است ولی نگاه بزرگ یک اجتماع در آن درگیر است. یک کارخانه ضرر ده با تکنولوژی قدیمی حفظ می شود تا کارکنان ان اخراج نشوند و از بحران اجتماعی جلوگیری شود. این شرایط در کارخانه های هند و پاکستان و اکنون در ایران دیده می شود و این انتخاب راه حلی موقت است تا مدیریت تغییر بتواند زیرساخت لازم برای تغییر شرایط را فراهم نماید. • تمرکز بر کار تخصصی دلیل دیگری هست که باعث می شود شرکت ها برای پرهیز از هزینه مدیریت منابع خاص، بخش های غیر راهبردی تولید را علی رغم سود به دیگر منابع برون سپاری کنند. این قضیه در خصوص تولید مواد خام دیده می شود و از هزینه زمانی و مشغولیت در خصوص آن بخش آزاد شده و بر تخصص خود تمرکز می کنند. برای مثال شرکت BAE System با برون سپاری بسیاری از کارها، خود را از مشغولیت مدیریتی آنها ازاد کرده است. در ایران، هنگام تاسیس سازمان انرژی اتمی با ریاست دکتر علی اکبراعتماد این سیاست پیگیری شد و انسجام و پویایی بالایی به این سازمان تازه تاسیس داد و توانست به سرعت برنامه های خود را وسعت ببخشد. • مثال مدیریت تنوع منابع یکی از نکاتی هست که شرکت های انگلیسی و اسرائیل به آن پایبند هستند. همیشه خرید عمده از یک منبع باعث کاهش هزینه می شود ولی امنیت تامین کالا بویژه برای کالاهایی با درجه راهبردی بالا حکم می کند که یک نوع کالا حداقل از دو یا سه منبع متفاوت تهیه شود تا در صورت اشکال برای یک منبع، تولید و محصول مورد نیاز با مشکل مواجه نشود. مزیت دیگر این اقدام امکان افزایش درخواست کالا بصورت ناگهانی بوده که تنها با داشتن چند منبع ممکن هست. شرکت Rotork انگلستان به عنوان نمونه ای صنعتی قطعات مورد نیاز خود را در طی مناقصاتی با حداقل دو یا سه شرکت برنده تامین می کند. رتبه اول 55 درصد کالا، رتبه دوم 35 درصد از کالا و تامین کننده سوم 10 درصد از درخواست را تامین می نماید. در چند شرکت خاص 5 الی10 درصد اخر بصورت تولید بومی تامین می شود. اسرائیل گندم خود را علاوه بر تولید داخلی از 6 منبع متفاوت خریداری می کند. • از دید هدف و افق تولیدی، وزارت دفاع آمریکا، مابین تولید علم، تولید فناوری و تولید صنعتی فرق قائل می شود. این تفکیک باعث می شود که توجیه بودجه بسیار دقیق تر و متناسب با هدف صورت گیرد چرا که شکل هزینه مصرفی در تولید علم و تولید صنعتی بسیار متفاوت است. با این وجود در تولید علم به عنوان سرشاخه نیاز، برون سپاری صورت می گیرد و مجموعه هایی همچون ناسا یا دارپا متولی تولید علم و بخشی از فناوری هستند و از شرکت های تحقیقاتی یا دانشگاه ها برای برون سپاری ریزپروژه ها استفاده می کنند. • نکته جالب دیگر در خصوص تجارت، نگاه فروشنده به خریدار است. اگر فروشنده بداند خریدار قابلیت تولید و شناخت کامل از محصول دارد رفتارش به شدت متفاوت خواهد بود و این مساله در خصوص تفاوت شکل فروش جنگنده به اسرائیل و امارات و عربستان دیده می شود. اسرائیل بعد از جنگ با اعراب بر اساس نقشه های فرانسوی ها، آمریکایی ها و چند جنگنده دیگر، اقدام به ساخت جنگنده هایی چون کفیر و لاوی کرد و با ادعای دفاع از خود قوانین مالکیت را زیرپا گذاشت. با تکمیل جنگنده سازنده های جنگنده در مقابل کسی قرار گرفته بودند که جنگنده ای ارزان و همتراز تولید کرده بود و در حال اشغال بازار آنها بود از این رو پیشنهاد های فروشی به اسرائیل شد تا توسعه جنگنده را به عنوان سازنده کنار بگذارد. اما اسرائیل در قبال این امتیازها، فقط طراحی موتور و بدنه را کنار گذاشت و تکنولوژی حساس موشک، رادار و جنگ الترونیک را توسعه داد و امروز قابلیت های خود را بر سوریه و روسیه به رخ می کشد. • مثال جالب دیگری که در خرید هواپیمای جنگی توسط اسرائیل می توان گفت، خرید قالب و مکانیک هواپیما و اصلاح رادار، سیستم آتش و ارتباطی جنگنده در خود اسرائیل هست. از این طریق هزینه خرید رادار و سیستم اتش از جنگنده حذف یا کم می شود و از سوی دیگر بخش حساس جنگنده که در نبرد چالش بر انگیز می شود در دستان صنایع دفاعی اسرائیل باقی خواهد ماند. یعنی بخش بدنه، موتور و بخشی از موشک ها به عنوان تکنولوژی غیرحساس ولی دست و پاگیر وارد می شود و بخش مربوط به تکنولوژی بالا در خود اسرائیل توسعه داده می شود. این نگاه در خصوص جنگنده های اسرائیل باعث می شود که آمریکا به عنوان سازنده قابلیت چندانی در شناخت و جاسوسی از جنگنده را نداشته باشد و جنگنده نیز مطابق با نیازهای خود خریدار رفتار کند. همچنین تکنولوژی رادار و جنگ الکترونیک قابل توسعه و استفاده در دیگر جنگنده ها به عنوان ارتقا خواهد بود. در فروش جنگنده اف 35 شاهد تغییر کدها و برنامه ریزی های جنگنده های ارسالی توسط اسرائیل بودیم چیزی که اف 35 را به یک جنگنده نیمه بومی تبدیل می کند. این نکته به قدری جالب است که در بحث خرید تجهیزات از کشور خارجی به عنوان الزام مهم باید توسط ایران رعایت شود. همه این موارد نشان می دهد که خریدار باید درک صحیح و کاملی از هدف خود داشته باشد و کیفیت خرید را متناسب با واقعیت و نیاز تطابق دهد. چرا که گاهی ابزاری به شما فروخته می شود که هرگز از ان استفاده نخواهید کرد و تنها هزینه اجباری پرداخت می کنید، برای مثال در تلویزیون های جدید قابلیت هایی هست که فروشنده با آنها شما را وسوسه به خرید جنس گرانتر می کند مانند توانایی ساپورت گیم و کیفیت بالای تصویر، در حالی که شما از این تکنولوژی استفاده نخواهید کرد. یا فروش مانیتور متخصصین گرافیک با قابلیت تفکیک بسیار ریز رنگ برای یک کار اداری یک کارمند ساده دولتی نکته ای که بعد از امنیت مسیر تامین کالای خام، در تولید بسیار اهمیت پیدا می کند، در نظر گرفتن نیاز ثابت و نیاز شناور است که تنوع منابع تامین در این راستا بسیار راهگشا است. نقطه نظرهای دیگری نیز وجود دارد که می توان به این بحث اضافه کرد. ولی در یک نگاه ساده جدول فوق را به عنوان تقابل ارزش هزینه تولید و ارزش راهبردی کالا معرفی می شود. ادامه دارد ... ممنون میشم اگر نکته ای به ذهنتون میرسه اضافه کنید
-
1 پسندیده شدهیادی کنیم از سرداران شهید علی صیاد شیرازی داود کریمی محمد بروجردی کاظم رستگار حسن بهمنی شادی روحشان صلوات
-
1 پسندیده شدهتست خارج از جاده پلتفرم چرخدار ایتان ارتش رژیم صهیونیستی پلتفرم چرخدار زرهی 8x8 ایتان مجهز به برجک رزمی را در شرایط خارج از جاده مورد آزمایش قرار داده است. قابلیتهای تحرکپذیری ایتان به ارتش رژیم صهیونیستی اجازه میده در مناطق صعبالعبور نیز همچنان تحرک پذیری خود را حفظ کند. این نمونه از پلتفرم ایتان که مورد تست قرار گرفت داری برجک رزمی بدون سرنشین مجهز به توپ 30 م.م، موشک ضد زره اسپایک و سیستم دفاع فعال مشت آهنین است. https://www.aparat.com/v/UXcxG
-
1 پسندیده شدهتصویر گرافیکی پلتفرم ایتان مسلح به برجک رزمی جدید ارتش رژیم صهیونیستی تصویر گرافیکی اجزاء برجک رزمی - منابع اسرائیلی از مسلح بودن این برجک رزمی به موشک هدایت شونده اسپایک خبر می دهند. به نظر می رسد لانچر های موشک های هدایت شونده همانند برجک رزمی Samson Mk II در داخل برجک جمع و در صورت لزوم از برجک خارج می شوند جابه جای ایتان برای گذارندان های تست ها و آزمایشات پلتفرم ایتان در مراحل تست فضای داخلی نفربر ایتان و پنل کاربری