برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      68

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. mehdipersian

    • امتیاز

      56

    • تعداد محتوا

      3,146


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      27

    • تعداد محتوا

      5,269


  4. majid363

    • امتیاز

      25

    • تعداد محتوا

      956



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 20 اسفند 1400 در همه مناطق

  1. 12 پسندیده شده
    تصاویر با کیفیت بالا(اولین تصاویر از درون مرحله ی آخر موشک)
  2. 3 پسندیده شده
    بسم ا.... مقدمه : امروز ( 19 اسفند 1400 ) براساس استانداردهای آزادی بیان جهان غرب که اینترنت و رسانه های وابسته به آن ، زمین بازی آنها با قوانین آنهاست ، یکی از منابع خبری مورد استفاده برای جنگ اوکراین از دسترس خارج شد ، برای همین منتظر شدیم تا امکان دسترسی به مسیرهای جایگزین فراهم بیاید . تاخیر در ارسال گزارش جنگ روز چهاردهم از ساعات اولیه روز پنج شنبه به بعدازظهر همین روز ، به این دلیل بود .... پیشروی متوازن و ثابت روز چهاردهم جنگ صحنه نبرد در اوکراین -9مارس2022 در 9 مارس 2022 وضعیت خطوط درگیری در صحنه نبرد اوکراین به نسبت ثابت ماند ،اما تغییرات اصلی را در منطقه دونباس شاهد بودیم ، جایی که یگان های روسی ، دونتسک و لوهانسک همچنان در تلاش بودند تا گروه های مدافع ارتش اوکراین را در شرق این کشور محاصره نمایند . در همین راستا ، یگانهایی از نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک پس از زدو خوردهای شدید کنترل روستای زاتیشنویه ، پشانکا و سروووتسوکا را بدست گرفتند . در محور ولنوواخا ، یگانهای جمهوری دونتسک موفق شدند تا روستاهای حومه این شهر را به تصرف درآورده ولی اشغال کامل شهر هنوز تایید نشده ولی کنترل بخش مهمی از شهر در اختیار عناصر جمهوری دونتسک هست . درگیریهای شدید میان طرفین در حومه سوردونتسک و جنوب آن در روستای پوپاسنایا ادامه دارد ولی هنوز پیشروی قابل ملاحضه ای گزارش نشده است ( احتمالا گزارشهای موجود در خصوص اضافه شدن عناصر خارجی به اوکراین بخشی از علل این مساله بوده باشد ) براساس گزارشهای تایید نشده ای ، واحدهای جمهوری لوهانسک ، اولگینکا را اشغال کرده اند اما واحدهای رزمی اوکراین همچنان مقاومت می کنند تا از رسیدن یگانهای مهاجم به روستای باخموت و قطع جاده دسترسی به سورودونتسک جلوگیری نمایند . در محور ماریوپل ، چند تلاش برای ایجاد یک دالان سبز ثابت برای تخلیه غیرنظامیان مجدد به شکست انجامید ولی پاکسازی شهر بصورت بلوک به بلوک ادامه دارد ،اما بر خلاف 24 ساعت قبلی ، پیشروی قابل توجهی صورت نپذیرفت . اما مقامات رسمی جمهوری دونتسک مدعی اند که یگان های رزمی این جمهوری سرپل های مناسبی را در منطقه وستوچنی در کرانه چپ شهر بدست آورده اند . به اعتقاد ناظران نظامی ، بخش عمده ای از موفقیتهای بدست آمده در محور چپ هجوم به ماریوپل ، انهدام قرارگاه اصلی شبه نظامیان آزوف بود که با شلیک یک تیر موشک ( بدون مشخص شدن نوع موشک ) صورت پذیرفت و موجب گردید تا چیزی در حدود 30 خودرو ، 5 دستگاه نفربر ، یک انبار مهمات و سوخت از میان برود ولی از تلفات انسانی هنوز خبری منتشر نشده است . در 9 مارس 2022 گلوله باران یک بیمارستان کودکان و زایشگاه در ماریوپل به تیتر اول خبرگزاری ها تبدیل و باعث شد تا همکاران اروپایی زلنسکی ، از وی درخواست کنند تا از طریق ویدئوی ضبط شده ، این اتفاق را تشریح کند ولی آنچه که از خبرهای پنهان ماند ، اشغال این مرکز توسط شبه نظامیان ملی گرای اوکراینی بود که مورد توجه قرار نگرفت ( البته این تنها یک ادعاست و ممکن هست روسها برای تضعیف روحیه مدافعان اقدام به گلوله باران این موقعیت نموده باشند ، با این هدف که به مدافعان نشان دهند برای تصرف ماریوپل حتی به غیرنظامیان هم حمله خواهند کرد . م ) در محور شمالی ، واحدهای روسی همچنان در حومه کیف در حال تثبیت مواضع خود هستند ولی در شرق این شهر و پس از پیشروهای 24 ساعته اخیر ، جابه جایی ادوات و احداث مواضع توپخانه .. مشاهده میشود ، در حالی که نبردها در برواری ، بوریسپل و فاستوف در جنوب غربی ادامه دارد . روستای ایرپن نیز همچنان در کنترل ارتش اوکراین است . در محور شمال شرقی ، وضعیت همچنان بدون تغییر است ، درگیری ها در خندقهای حومه کیف ادامه دارد و کنترل ارتش اوکراین برآن نیز باقی است ولی به گفته منابع محلی ، علیرغم سکون نسبی ، ارتش اوکراین همچنان فعال است و با انتقال جنگجویان خارجی درصدد تقویت مواضع خود است ولی پس از درگیری های خیابانی سورنایا-سالتووکا ، ارتش اوکراین دست برتر را همچنان در اختیار دارد . در غروب روز 8 مارس ، فرماندار خارکف از اشغال روستای درگاچی توسط ارتش اوکراین خبر داده بود ولی این روستا شاهد ورود نیروهای روسی نبود و از ابتدا نیز توسط اوکراینی ها کنترل می شد . در جنجالی ترین خبر روز 8 مارس ، وزارت دفاع روسیه هشدار داد که تحرکاتی از واحدهای اوکراینی در شهر مشاهده شده که نشان میدهد این نیروها درصدد ایجاد بمب رسانه ای مبنی بر کاربرد سلاح های شیمیایی توسط روسیه هستند . به گفته وزارت دفاع روسیه ، ارتش اوکراین ، چیزی در حدود 80 تن آمونیاک را به زولوچیف در شمال غربی خارکف منتقل کرده اند و به گفته مردم محلی خارج شده از این منطقه ، واحدهای ملی گرا در حال آموزش مردم محلی برای دفاع در برابر سلاح های شیمیایی هستند . در محور جنوبی ، وضعیت به نسبت ثابت بوده و در محور زاپوروژنیه خط مقدم نبرد همچنان در کامنسکویه – اورخوف – گولیا- پوله –ولیکایانوووسلکا است و بی تحرکی درآن دیده می شود . در میکولایف ، واحدهای روسی برای محاصره شهر آماده می شوند و در اودسا نیز نشانه هایی از آماده شدن روسها برای اجرای عملیات آبخاکی دیده می شود . در مناطقی که پیش از این به تصرف درآمده ، عناصر انتظامی روسی بتدریج وارد می شوند تا شرایط را تثبیت نمایند . ارتش روسیه نیز بدون درگیری وارد اسکادوفسک ( جنوب خرسون) شده و اداره پلیس شهر را مجددا فعال نموده است . پی نوشت : 1-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  3. 3 پسندیده شده
    گرایش انحرافی جماعت اخوانی در کارنامه حماقتهایی که منجر به شکستهای مکرر شده و درس نگرفتن از این شکستها آشکار است وقتی به محور مقاومت خیانت کردند و در سوریه از تروریستها حمایت کردند باید به چنین روزهایی فکر می کردند
  4. 3 پسندیده شده
    سلام طبق محاسبات گویا این پرتاب دقیقتر از پرتاب قبلی هم بوده. در مورد نور 1 صحبت از مدار بیضی به خاطر دقت پرتاب بودیم که عمر ماهواره را کاهش میداد ولی اینبار گویا مدار بسیار نزدیکتر به شکل دایره هست و این یعنی عمر طولانی تر. البته خود سپاه هم اعلام کرد که برای دستیابی به مدارهای بالاتر نیاز به تثبیت هر مرحله داره و این تازه دومین پرتاب بود و منطقی است که سعی بشه هر مرحله تثبیت بشه و بعد به مراحل دیگه رفت. تنها حیف زمانی که از دست دادیم و البته دانشمندانی که ازمون گرفتند. دانشمندان و تک ستاره هایی که اگر بودند هر کدوم معلوم نبود الان در پزشکی/هسته ای/موشکی/فضایی/لیزری و هوایی و ... در چه مرحله ای بودیم. انشاالله که به بهبود بودجه ها روند تسریع بشه البته با افزایش مراقبت ها از هر چیزی که داریم اول و دوم و سوم دانشمندان و نیروها و بعدش زیرساختها...
  5. 3 پسندیده شده
    عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ماهواره‌ «نور 2» بر شانه «ماهواره‌بر بومی قاصد» از کویر شاهرود پرتاب شد و با موفقیت برای اولین بار در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت و مسیر تثبیت تزریق ماهواره لایه لئو که دستور ریاست محترم جمهور و مصوبه اولین شورای عالی فضایی در دولت مردمی بود، هموار شد. نور 2 ماهواره‌ای سنجشی- شناسایی است که هر 90 دقیقه به دور زمین گردش خواهد کرد و در هر شبانه‌روز 16 بار از فراز سپهر ایران‌زمین خواهد گذشت و مأموریتش حداقل 3 سال ادامه خواهد داشت. حالا با پرتاب ماهواره «نور2» توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشور ایران اکنون صاحب دو ماهواره نظامی در مدار نزدیک زمین است.
  6. 2 پسندیده شده
    خوشحال باید بود که این نگاه وجود داره. حتما همینطور هست. حتی حالا که شرکتهای خصوصی غرب هم دیوانه وار وارد فضا میشن باید بسیار بیشتر از پیش تمرکر کنیم روی فضا. عقب افتادگی هر کشوری در فضا یک عقب افتادگی تاریخی در آینده نه چندان دور نه فقط زمینی که کهکشانی! و در سطح بقا خواهد بود.
  7. 2 پسندیده شده
    این هم بماند برای حافظه تاریخی میلیتاری خصوصا زمان هایی که در انجمن مواضع ضدصهیونیستی اردوغان بر سر جمهوری اسلامی احیانا کوبیده میشد. و همون اصل پرتکرار که آدم ها را نباید در شرایط عادی و شعارهاشون قضاوت کرد که به وقت تنگنا و بزنگاه باید نگاهشون کرد. من حماس را درک میکنم. بندگان خدا حتی در بیانیشون هم اسمی از ترکیه نمیارن چون به نظرشون ترکیه کمکشون و یاورشون هست به اصطلاح. ولی کاش مثل انصارالله بودند. یمنی ها اگر همه کمکها را هم کنار بزاریم و حق برادران حزب الله و سپاه و مجاهدین گمنامی که تازه شاید روزی عمق کمکهاشون مشخص بشه (و چقدر کم اطلاعی و بی اطلاعی و گمنامی این افراد مایه ظلم ما هست بهشون در نادیده گرفتن همه کارهایی که انجام میدند و ما تنها پشت کیبورد قلم فرسایی میکنیم اونم با توپ و تفنگ نسبت بهشون) ولی هیچوقت ایران را حتی با همه کمهاش جایگزین خداشون نکردند و همیشه توکلشون بر خدا بوده و توان خودشون به جای سایر افراد و کشورها. چه پیروز و چه در تنگنا برای همیشه هم سرشون بلند هست چون همین حماسه هشت نه سالشون هم تا حالا یک افسانه بوده و سربلند هستند در برابر تاریخ.
  8. 2 پسندیده شده
    اولین تصاویر قرار گرفتن ماهواره نور، در مدار https://www.aparat.com/v/IMmJf در فضا اتاق کنترل و فرمان :
  9. 2 پسندیده شده
    سپاه، ماهواره نور ۲ را با موفقیت در مدار قرار داد همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه با استفاده از ماهواره بر سه مرحله ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور ۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور ۲ با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت. اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره نور یک آغاز شد و برغم پیش‌بینی‌های عمر یکساله ، ماهواره ی نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را به منتقل می‌کند.
  10. 2 پسندیده شده
  11. 1 پسندیده شده
    https://twitter.com/i/status/1501795362113261568 شکار تانک روسی احتمالن با پهپادهای عمو رجب https://twitter.com/i/status/1501538868184682497 برخورد موشک ضد زره از بقل نکته جالب رسد میدان نبرد با پهپاد به صورت گسترده توسط اکراینه. احتمال بسیار زیاد اکیراین یه باتلاق میشه برای روسیه
  12. 1 پسندیده شده
    ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در واشنگتن: اوکراین دارای تأسیسات تحقیقات بیولوژیکی است که در واقع، ما اکنون کاملاً نگران نیروهای روسی هستیم، نیروهای روسی ممکن است به دنبال کنترل آن باشند. پ. ن: نکته ای که چند بار در بین بحث های بین طرف روسی و امریکایی در این چند وقت وجود داشته وجود تاسیسات بیولوژیکی آمریکا در اکراین هست. حالا این تاسیسات با چه هدفی ساخته شده و دنبال چه چیزی هست باید یک نکته ی مهم نگران کننده برای همه ی انسان ها باشد.به هر حال از دوره ی سرخپوست ها و برده داری در امریکا و بعدتر حمله ی اتمی به ژاپن و استفاده از سلاح های دارای اورانیوم و بمب های ناپالم و.... آمریکا نشان داده علاقه ی زیادی به استفاده از سلاح های ممنوعه و کشتار جمعی دارد.
  13. 1 پسندیده شده
    در این چند روز جنگ ارتش روسیه تلفات زیادی داشته که به خاطر قدیمی بودن تسلیحات و نداشتن لجستیک و پشتیبانی جنگی مناسب بوده باید دید که روسیه حاضر هست با تلفات زیاد اکراین را فتح بکند یا اینکه به جدا کردن قسمت هایی که تا الان اشغال کرده و بمباران پایگاه های نظامی راضی هست یا نه. اگر عقب نشینی بکند در رسانه ها باخت روسیه اعلام میشود و اگر ادامه بدهد تلفات زیادی خواهد داشت. باید ببینیم ارتش و مردم روسیه چقدر در این جنگ محکم هستند.
  14. 1 پسندیده شده
    در پایگاه های هوایی یه سری شلتر گرم (blast shelter) هست که واسه بارگذاری مهمات که واسه هواپیمای آماده به پرواز(پر از سوخت و موشک) استفاده میشه. معمولا روباز هستن و یه دیوار بتنی دارن که انفجار احتمالی حین بارگذاری مهمات، به اطراف آسیب نزنه. هواپیما در اینها سوختگیری و یا مهمات گیری و یا تخلیه میشه و اصطلاح عمومیش "ریوتمنت" هست(Revetment): به این تصویر نگاه کنید متوجه میشید که شلتر دیواره های ضخیمی داره و سقف موقت(مثل هنگر هست). و این شلتر نگهداری یا انبار پهپاد نیست، بلکه مکان آماده سازی هواگرد برای پرواز یا مکان تعمیراتش هست، که با توجه به یدونه بودن بیشتر میخوره به اینکه مکان تعمیرات هم باشه.
  15. 1 پسندیده شده
    نمونه ای از فعالیت های گروه آزوف: دار زدن دو نفر به علت حمایت از روسیه
  16. 1 پسندیده شده
    از سمت راست حمله شد نه روبرو و با توجه به خط سیر زیگزاگ موشک بیشتر شبیه ضدزره بود تا دوش پرتاب! به نظر میاد یه اپراتور ضدزره که در کمین تانک بوده با دیدن ارتفاع پایین بالگرد یهو هوس شکار ارابه شیطان کرده!
  17. 1 پسندیده شده
    به شدت اوکراین زیر نظر آواکس ها و هواپیماهای جمع اوری سیگنال ناتو هست تاره ماهواره ها و ایستگاه های جمع اوری سیگنال زمینی هم هستند که محل اونها مشخص نیست بعلاوه ممکن هست هواپیماهای محرمانه ای هم باشند که دارن عملیات می کنند
  18. 1 پسندیده شده
    دقیقا مثل افغانستان صحنه دوئل نفر و میل24 !!! اونجا مجاهدین روی ارتفاعات با آرپی جی رو در رو میشدن با میل24 و هرکس زودتر شلیک میکرد و به هدف میزد برنده بود اینجا هم انگار میل24 داشت در ارتفاع پایین حمله میکرد که ناگهان مهاجم با دوشپرتاب جلوش دراومد اگر چند ثانیه زودتر افسرتسلیحات میل ( خلبان جلو ) متوجه میشد و شلیک میکرد برنده این دوئل بود !
  19. 1 پسندیده شده
    براتون عجیب نیست که سناریوی افغانستان برای شوروی البته با سرعت بسیار بالا برای روسیه در اکراین داره اتفاق میفته. دوباره روسها، دوباره تهاجم زرهی سنگین و آمریکا و ریختن موشک ضد تانک و هواگرد تو جایی که روسها دارن میجنگن و دوباره تلفات سنگین. اینا میدونن که این اتفاقات رخ میده ولی چرا تکرارش میکنند؟! این جمله رو قبلا گفتم: تاریخ فقط برای اولین بار (تکرار تاریخ) هست برای بار دوم تمرین تاریخ هست.... چرا آمریکا و روسیه به این شکل جنگیدن مجدد نیاز پیدا کردن؟!
  20. 1 پسندیده شده
    سلام با کمک تجهیزات الکترونیکی قابل ردیابی هستند ضمنا دیش استارلینک چون باید در فضای باز و بدون مانع با آسمان قرار بگیرد( هرچه مرتفع تر بهتر ) و به صورت خودکار با کمک موتور برقی کوچک جهت یابی با ماهواره انجام دهد به صورت بصری قابل شناسایی است ضمن اینکه متصل به یک مودم کوچک است و ناچار استفاده کننده باید در فاصله اندک با مودم مستقر شود که امواج را در گوشی یا لپتاپ دریافت کند حالا اگر این موضع کشف شود و هدف قرار بگیرد و استفاده کننده مثلا فرمانده ارتش یا مقام سیاسی باشد برای اوکراین فاجعه خواهد بود
  21. 1 پسندیده شده
    هشدار اشتباه 2018 هاوایی صبح روز شنبه 13 ژانویه 2018 (برابر 23 دی ماه 1396) ساعت 0807 (بوقت محلی) گوشی های تلفن همراه مردم در هاوایی یک پیام متنی با حروف بزرگ دریافت کرد تهدید موشکی بالستیک در حال ورود به هاوایی. به دنبال سرپناه فوری باشید. این یک تمرین نیست. این پیام در تلوزیون های محلی نمایش داده شد ، همچنین در میانه پخش بازی بسکتبال تیم های دانشگاهی میان فلوریدا و اوله میس و در پخش مستقیم بازی میان تاتنهام و اورتون از لیگ برتر انگلیس نیز نمایش داده شد این پیام به صورت بنر صوتی و متنی از تلوزیون پخش شد متن بنر های صوتی تلوزیونی به این صورت بود (با اندکی تخلیص) : فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده یک تهدید موشکی برای هاوایی را شناسایی کرده است. یک موشک ممکن است در عرض چند دقیقه به خشکی یا دریا برخورد کند. این یک تمرین نیست. اگر درون خانه هستید، در خانه بمانید. اگر در فضای باز هستید، فوراً در ساختمانی به دنبال سرپناهی باشید. درون خانه به دور از پنجره بمانید. اگر در حال رانندگی هستید، با رعایت ایمنی به کنار جاده بکشید و در ساختمانی پناه بگیرید یا روی زمین دراز بکشید. زمانی که تهدید به پایان برسد، اعلام خواهیم کرد. این یک تمرین نیست. اقدامات فوری انجام دهید. https://uupload.ir/view/clip20220305_000102_46f2.mp4/ واکنش ایالتی: - در ساعت 0810 سه دقیقه پس از نخستین هشدار ، آجودان گارد ملی هاوایی ژنرال جو لوگان با فرماندهی اقیانوس آرام ایالت متحده تماس گرفته و تایید کرد هیچ پرتاب موشکی وجود نداشته است ، در همان زمان به اداره پلیس هونولولو اطلاع داده شد که این یک هشدار اشتباه بوده است - مقامات از سیستم نقطه هشدار دولتی در ساعت 0813 برای لغو هشدار استفاده کردند و از ارسال آن به تلفن هایی که پیشتر آن (پیام هشدار نخستین) را دریافت نکرده بودند، مانند تلفن هایی که خاموش بودند یا دریافت نداشته اند، جلوگیری کردند. - بر پایه اظهار مقامات رسمی کارمندی که پیام اشتباه را ارسال کرده بود هنگامی که دستور لغو پیام را دریافت کرد پاسخی نداد - بر پایه جدول زمانی منتشر شده توسط مقامات ، پیام های رسمی رد هشدار اضطراری تا ساعت 0820 ارسال نشد ، حساب های آژانس مدیریت اضطراری هاوایی در فیسبوک و توییتر پیام هایی را منتشر کردند که بر پایه آن از مردم خواسته شده بود هشدار اشتباه را نادیده بگیرند ، یک دقیقه دیگر فرماندار ((دیوید یوتاکا ایج)) توییت آژانس مدیریت اضطراری هاوایی را در توییتر بازنشر داد (ریتوییت) و پیام همانندی را در فیسبوک ارسال کرد تا به دنبال کنندگانش اطلاع دهد هشدار لغو شده است پیام دوم در ساعت 0845 پس از 38 دقیقه از پیام نخستین پیام دوم به گوشی های تلفن همراه در هاوایی ارسال شد که اعلام می داشت : هیچ تهدید یا خطر موشکی ایالت هاوایی را تهدید نمی کند. تکرار. هشدار غلط. همچنین پیام هایی مبنی بر اشتباه در ارسال پیام هشدار در شبکه های تلوزیونی و تابلو های الکترونیک بزرگراهی به نمایش در آمد
  22. 1 پسندیده شده
    اطلاعات رادار تاندر بلاک 3 مهمترین مزیتش قابلیت sar با دقت یک متر هست برای ما تاندر با موتور روسی و ایونیک چینی گزینه خوبی هست
  23. 1 پسندیده شده
    به نام خدا یک فروند AH-64 آپاچی در حال شلیک موشک AIM-9X سایدویندر مقدمه هلیکوپتر های تهاجمی مجهز به زره و موشک های هوا به سطح دور ایستا در حال تبدیل شدن به تهدیدی فزاینده برای هر ارتشی در میدان های نبرد مدرن است.موشک های زمین به هوا و توپ های ضد هوایی نیز ، سلاح مناسبی برای مقابله با این بالگردها در ارتفاع پایین نیست.یکی از راه حل های مقابله با این مشکل ، استفاده از بالگردهای مسلح به موشک های هوا به هوای کوتاه برد است.هلیکوپترهای تهاجمی اساسا" برای انجام عملیات های هوا به زمین ساخته و تجهیز شده اند و در هنگام تولید ، سازندگان به فکر نبردهایی هوایی با آن نبوده اند (به جز معدود هلیکوپترهای مدرن امروزِ).اما نصب موشک های هوا به هوای حرارتی بر روی هلیکوپترهای مختلف ، باعث می شود بدون صرف هزینه نچندان بالا صاحب یک یک رهگیر هلیکوپتری در مقابل هلیکوپترها و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک دشمن شویم.برای رسیدن به چنین توانی نیز نیاز به طراحی و توسعه سلاح های مناسب می باشد.در طی دهه های گذشته ، تعدادی از هلیکوپترهای مختلف ، به موشک های هوا به هوای کوتاه برد مسلح شده اند ؛ این موشک ها یا بر اساس موشک های دوش پرتاب بوده اند مانند FIM-92A استینگر یا بر اساس موشک های هوا به هوای جنگنده ها مانند AIM-9 سایدویندر.هر کدام از این دو موشک ، دارای مشکلاتی و نقایصی هستند ؛ موشک استینگر به دلیل سرجنگی 3 کیلوگرمی ضعیف و برد کمی که دارد ، سلاح مناسبی برای مقابله با هلیکوپترهای سنگین و زره پوش تهاجمی نیست.موشک سایدویندر نیز به دلیل وزن بالا و جثه نسبتا بزرگ باعث محدودیت در تعداد قابل حمل و کاهش قدرت مانور هلیکوپتر حامل می شود. یک فروند هلیکوپتر Z-9 ارتش چین در یک ترکیب کاملاً هوا به هوا مسلح به 8 تیر موشک TY-90 است موشک TY-90 تیان یان - 90 (TianYan-90) یک موشک هوا به هوای کوتاه برد با هدایت آشیانه گرمایاب - مادون قرمز - است که به وسیله آکادمی موشک های هوا به هوای چین طراحی و توسعه یافته است.این موشک به صورت اختصاصی برای استفاده هلیکوپتر ها در ارتفاع پایین که در آن تداخل منابع مختلف گرمایی وجود دارد ساخته شده است.در حال حاضر این موشک به وسیله هوانیروز ارتش خلق چین بر روی بالگردهای میل Mi-17 (نمونه صادراتی هلیکوپتر روسی Mi-8) و بالگرد بومی Z-9 استفاده می شود.گفته می شود نمونه سطح به هوای این موشک نیز ساخته شده است.همانطور که پیشتر گفته شد ، موشک های استینگر و سایدویندر هر کدام دارای نقیصه و محدودیت های خاص خود بودند ؛ هدف از ساخت موشک TY-90 توسط چین نیز ، غلبه بر این محدودیت ها و رفع آن ها بود تا بتوان یک سلاح هوا به هوای مخصوص هلیکوپتر ها تولید کرد.این موشک در واقع همان موشک دوش پرتاب QW-2 می باشد که به یک موتور راکتی نیرومند تر و یک جستجوگر گرمایاب جدید که به صورت ویژه برای این موشک طراحی شده تا بتوان از آن در ارتفاع پایین و در محیط های آلوده به جنگ الکترونیک استفاده کرد ، بهره می برد. یک فروند بالگرد Mi-171 ارتش چین مجهز به 4 تیر موشک TY-90 طراحان این موشک ادعا می کنند که TY-90 دارای بردی بین 0.5 تا 6 کیلومتر ، دامنه تشیخص وسیع و قابلیت ضد جمینگ بالایی است.در ظاهر ، موشک TY-90 با پایه خود یعنی QW-2 شباهت زیادی دارد.از جمله این شباهت می توان به وجود چهار بالچه هدایت کننده در جلوی موشک و چهار عدد دیگر در انتها برای تثبت حرکت آن اشاره کرد.سرجنگی این موشک حاوی یک فیوز لیزری و 3 کیلوگرم مواد منفجره HE بوده و توانایی انهدام اهداف تا شعاع 5 متری انفجار را داراست.هر فروند هلیکوپتر Z-9 ، توانایی حمل 4 تیر از این موشک را در زیر هر بال خود (در مجوع 8 تیر) دارد.از جمله ویژگی های این موشک می توان به قابلیت All aspect یا حمله از تمامی جهات اشاره کرد که نیازمند قابلیت مانور بالا و شتاب قابل توجهی است که طراحان این موشک آن را مورد توجه قرار داده اند.این موشک با سرعتی معادل دو ماخ و قابلیت آل اسپکت می تواند در صورت برخورداری از خلبان ماهر حتی هواپیماهای جنگنده را نیز مورد اصابت قرار دهد و هواپیماهایی مانند A-10 یا Su-25 یا بمب افکن های توربوپراپ سبک یکی از اصلی ترین اهداف چنین بالگردهایی خواهند بود.از دیگر ویژگی های موشک می توان به فیوز لیزری و پردازشگر سیگنال دیجیتال اشاره کرد. مشخصات طول: 1.862 متر قطر: 0.9 متر وزن: 20 کیلوگرم سرجنگی: 3 کیلوگرم مواد انفجاری HE پیشرانه: موتور راکتی سوخت جامد محدوده دید: 60 درجه سرعت: 2 ماخ محدوده فشار جاذبه زمین: 20G برد : 0.5 تا 6 کیلومتر هدایت: مادون قرمز با قابلیت حمله از تمامی جهات فقط برای میلیتاری
  24. 1 پسندیده شده
    عکس اونقدر واضح نیست که بشه تشخیص داد ولی به نظر من این عکس بیشتر به AIM-9 میخوره ، هم به خاطر دماغه موشک که در AIM-122 کمی درازتره و هم این که ندیدم جایی این عکس رو به عنوان شلیک SideArm معرفی کرده باشن..
  25. 1 پسندیده شده
    رویکرد این نوشته بیان بخشی از کتاب [color=#ff0000](manufacturing consent[/color]) «[color=#ff0000]تولید رضایت[/color]» است که سعی در تحلیل و نقد بر اطلاع‌رسانی در رسانه‌های غربی دارد از زبان «[color=#0000ff]نوام چامسکی و ادوارد اس هر من[/color]» این دو از نظریه‌پردازان مطرح امروز آمریکا به حساب می‌آیند . البته مولف قسمتهایی را هم برای بیان بهتر این سیستم در جامعه ما به آن اضافه کرده است . [size=4][b]مقدمه[/b][/size] [size=4]«[size=5][color=#0000ff]رسانه‌های خاکستری[/color][/size]» به عنوان شکلی از فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی تقریبا از بدو انتشار مطبوعات و آغاز فعالیت فرستنده‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی معنا و مفهوم روشنی برای همگان داشته است. رسانه‌های خاکستری با تمسک به شیوه‌ها و شگردهای روانی و تبلیغاتی و پر رنگ کردن بعد پروپاگاندایی خبر و گزارش و تصویر، بر ذهن مخاطبان تاثیرات غیر قابل انکاری داشته‌اند. در مقاطع مختلف چون جنگ، دفاع از کشور، انتخابات، رفراندوم، تخریب شخصیت، جنگ روانی و مواردی از این دست، رسانه‌های خاکستری وارد میدان شده‌اند تا اهداف طراحان و سیاستگذاران را به شکلی که مد نظر است تامین کنند. رسانه‌های خاکستری در حقیقت، پیام تولید شده خود را در مسیر رسیدن به «[color=#0000ff]مخاطب[/color]» دچار عوارض و یا تغییراتی کرده‌اند یا حواشی و متعلقاتی را بر آن مترتب کرده‌اند که پیام به صورتی کم رنگ‌تر یا پر رنگ‌تر یا اساسا به صورتی کذب و بی‌پایه منتشر شود.[/size] [size=4]رسانه‌های خاکستری تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندارا با اقدامات خود قرین می‌سازند. تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا نوعی اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای بسیج افکار عمومی از طریق اقدامات روانی و تبلیغاتی است. به عبارت دیگر تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا شکلی از ارتباطات است که با‌ترغیب یا اقناع متفاوت است زیرا هدفش این است تا به پاسخی دست یابد که قصد مبلغ را تداوم بخشد.[/size] [size=4]اقناع یا‌ترغیب به مثابه یک فعال کننده دو سویه عمل می‌کند و هدفش آن است که نیازهای‌ترغیب کننده و‌ترغیب شونده پاسخ داده شوند. در رسانه‌های خاکستری یک هدف مبنایی این است که چگونه می‌توان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با یکدیگر تلفیق کرد. تبلیغات سیاسی ممکن است افکار عمومی و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دگرگون کند.[/size] [size=4]با توجه به اهمیت موضوع فعالیت‌های خاکستری رسانه‌ها بویژه مطبوعات و اصولا حضور رسانه‌های خاکستری در فضای اطلاع رسانی و فرهنگی کشور بر آن شدیم تا در این گزارش پژوهشی که به سفارش دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها انجام شده این موضوع را مورد بررسی و واکاوی بیشتر قرار دهیم و با اصول و زمینه‌های فعالیت رسانه‌های خاکستری آشنا شدیم. همچنین بررسی پیامدهای منفی چنین رسانه‌هایی در ذهن و فکر جامعه و ارائه راهکارهایی مناسب جهت کاهش این آفت در عرصه اطلاع رسانی از دیگر اهداف این تحقیق خواهد بود.[/size] [color=#ff0000][size=5][b]مفهوم پروپاگاندا[/b][/size][/color] شاید برای شما اتفاق افتاده زمانی که از جلوی دکه روزنامه فروشی رد می‌شوید تیترهای هماهنگ چند روزنامه در مورد یک موضوع سیاسی شما را جذب کرده و با ارائه اطلاعات ذهنتان را تسخیر می‌کند. این موضوع در شکبه‌های تلویزیونی رسانه‌های دشمن به وضوح قابل رویت است. به طور مثال موضوع سکینه آشتیانی که به عنوان هجمه‌ای از آتش نرم علیه ما در چند ماه اخیر بود نمونه‌ای از پروپاگاندای سیاه صهیونیسم علیه جمهوری اسلامی ایران است. [color=#0000ff]تبلیغات یا پروپاگاندا نوعی از ارائه اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای تاثیر گذاری بر عقاید و یا رفتارهای افراد یک جمعیت می‌باشد.[/color] جوسازی، تبلیغاتی در تضاد با ارائه آزاد اطلاعات می‌باشد. به عبارت دیگر تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا شکلی از ارتباط است که با‌ترغیب یا اقناع متفاوت است، زیرا هدفش این است تا به پاسخی دست یابد که قصد مبلغ را تداوم بخشد. اقناع یا‌ ترغیب، به مثابه یک فعال کننده دو سویه عمل می‌کند و هدفش آن است که به نیازهای‌ترغیب کننده و‌ترغیب شونده پاسخ دهد. یک مدل تبلیغ (پروپاگاندا) نشانگر آن است که چگونه می‌توان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با یکدیگر تلفیق کرد. تبلیغات سیاسی ممکن است افکار عمومی و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دگرگون سازد. پروپاگاندا در اشکار گوناگون، هموازه در جوامع بشری وجود داشته است. این واژه در کلیسای کاتولیک که مسئولیت تبلیغ دین را داشت، ریشه دارد. در این زمان پروپاگاندا به معنای‌ترویج اعتقاد به نیروهای فوق طبیعت به کار رفته است. در نیمه اول قرن بیستم نازی‌ها و فاشیست‌ها از این واژه در تبیین کنترل اجتماعی و مشروعیت سازی حکومت بهره بردند. در دوران جنگ جهانی دوم نیز، دولت‌های درگیر جنگ با بکارگیری ابزارهای مختلف تبلیغی در جهت نیل به اهداف سیاسی خود و همچون تقویت روحیه مردم و بسیج نیروها و تضعیف روحیه دشمن تلاش کرده‌اند. از همین دوران بود که پروپاگاندا به معنای تبلیغات سیاسی رواج یافت. در دوران جنگ سرد نیز، دو بلوک شرق و غرب به طور بسیار گسترده و پیشرفته از تبلیغات در جهت گسترش حوزه نفوذ خود علیه جبهه مقابل استفاده کرده‌اند. پروپاگاندا در جهان کنونی و در عصری که عصر انفجار اطلاعات خوانده می‌شود در سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد. گسترش وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های گوناگون، تبلیغات سیاسی را پیچیده و روز افزون کرده است. از همین رو همه دولت‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسی در تلاش هستند با بکارگیری همه ابزارهای تبلیغی همچون: مطبوعات ، فرستنده‌های وی، ماهواه، سایت‌های اینترنت، سخنرانی‌ها، سینما و... ایده‌ها واندیشه‌های خویش را به مخاطبین انتقال دهند و در دستیابی به قدرت بیشتر به وسیله جلب رضایت مردم تمام همت خود را به کار بسته‌اند. امروز پروپاگاندا بخش پایداری از کوشش هر دولت و حزب سیاسی را تشکیل می‌دهد، دولت‌ها با تاسیس ارگان‌هایی با نام‌های گوناگون مانند: وزارت تبلیغات، اداره نشر و توسعه ارزش‌ها و اندیشه‌ها، سازمان انتشارات و تبلیغات و غیره فعالیت‌ها و تلاش‌های تبلیغی خود را در جهت دهی افکار عمومی و مشروعیت بخش اعمال دولت نهادینه کرده‌اند. [b][color=#ff0000][size=5]انواع پروپاگاندا [/size][/color][/b][list] [*][color=#0000ff][b]پروپاگاندای سفید:[/b][/color] در این نوع پروپاگاندا، منبع کاملا مشخص و معین است و پیام به گونه‌ای ارائه می‌شود که از دقت بالای اطلاعات برخوردار باشد. این نوع پروپاگاندا، نوعی ارتباط دوستانه برقرار می‌کند. [*][color=#0000ff][b]پروپاگاندای خاکستری:[/b][/color] در اینجا منبع، واضح و صریح نیست و اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌شود. در این نوع پروپاگاندا، با آن که جنگ تبلیغاتی برقرار نیست، اما صلح تبلیغاتی نیز حام نیست. اخبار، اعلامیه و اطلاعاتی که در آنها از عنوان یک منبع موثق، منابع مطلع و امثال آن استفاده می‌شود، در زمره پروپاگاندای خاکستری قرار می‌گیرند. تبلیغات علیه کمونیست‌ها به هنگام حمله شوروی به افغانستان، نوعی پروپاگاندای خاکستری به شمار می‌رود. [*][color=#0000ff][b]پروپاگاندای سیاه: [/b][/color]در پروپاگاندای سیاه، منبع و دقت اطلاعات مشخص نیست و در آن هر گونه جعل و تخریب صورت می‌گیرد. تمام قواعد در این نوع پروپاگاندا، به کار گرفته می‌شود. بسیاری از فرستنده‌های رادیویی در طول جنگ، بر اساس این نوع پروپاگاندا عمل می‌کنند. [/list] [size=5][color=#ff0000][b]نگاهی به مدل پرو پا گاندا[/b][/color][/size] رسانه‌های فراگیر دنیا در ارائه اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌های خود، از یک مدل 5 قسمتی استفاده می‌کنند که هر یک از این فیلترها([color=#0000ff]ابر شرکت‌های تجاری، تبلیغات، منابع خبری، انتقادگری و دشمن ستیزی[/color]) در کتاب تالیف شده توسط چامسکی و هرمان مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده با اشاره به روند تغییر در مالکیت و عملکرد رسانه‌ها که به اسارت آنان در بند ابر شرکت‌های غول پیکری که منبع اصلی درآمدهای تبلیغاتی آنها را تشکیل می‌دهد، منجر شده، معتقد است که نادیده انگاری و سانسور و دستکاری اخبار مربوط به مخالفان جهانی سازی و جنگ افروزی و تخریب محیط زیست و نظام تجارت آزاد را نمی‌توان تصادفی به حساب آورد. ادوارد هرمان و نوام چامسکی در کتاب خود با عنوان «[color=#ff0000]ساخت مفهوم؛ اقتصاد سیاسی رسانه‌های جمعی[/color]» مدل پروپاگاندای رسانه‌ها را معرفی نموده‌اند. در این مدل، ما با 5 طبقه از فیلترهای مختلف در جامعه خویش روبرو هستیم که تعیین می‌کنند، «[color=#0000ff]اخبار[/color]» چه چیزی خواهد بود. به بیان دیگر، همه آنچه که در روزنامه‌ها منتشر می‌شود و یا از طریق رادیوها و تلویزیون‌های ما ارائه می‌گردد، از این فیلترها عبور نموده‌اند. همچنین این مدل رسانه‌ای هرمان و چامسکی نشان می‌دهد که رسانه‌های فراگیر ما تا چه حد در سانسور کامل و پخش اخبار مخالف با منابع خویش، سخت‌گیری می‌کنند، اما در مقابل، دولت‌ها و ابر شرکت‌ها به راحتی می‌توانند پیام‌های مورد نظر خود را از طریق این ابر شرکت‌های رسانه‌ای انتشار دهند. بیایید تعدادی از این پیام‌ها را مرور کنیم: «تجارت آزاد، منافع همه کشورها را تامین می‌نماید». «جهانی سازی، فرآیندی غیر قابل توقف است» و «سیاست‌های ما در جهت از بین بردن فقر می‌باشد». امروزه ما با این واقعیت روبرو شده ایم که [size=5][color=#0000ff]مالکیت ابر شرکت‌ها بر رسانه‌ها[/color][/size]ی ما می‌تواند و توانسته، مضامین خبری و تحلیلی آنها را تغییر شکل دهد. البته با وجود اندازه هیولایی، مالکیت متمرکز، ثروت انبوه و راهبردهای سود محور آنها، نمی‌توان انتظار دیگری داشت. همیشه اوضاع رسانه‌های ما این چنین نبوده است. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، یک روزنامه رادیکال انگلیسی به وجود آمد که به انعکاس نگرانی‌های کارگران می‌پرداخت، اما هزینه سنگین پست روزنامه باعث شد که مالکیت آن روزنامه به یک ثروتمند انگلیسی «قابل احترام» واگذار گردد. خیلی زود هم، ما شاهد تغییر در دیدگاه‌های این روزنامه شدیم. بدین‌ترتیب، روند انتشار نظرات متنوع انتشار یافته در جامعه، خیلی زود متوقتف گردید. در انگلستان و پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز، روزنامه‌های رادیکال و حامی کارگران نظیر «دیلی هرالد»، «نیوز کرونیکل»، «ساندی سیتیزن» (همگی آنها بعدا ورشکست و یا واگذار شدند) و «دیلی میرور» (حداقل تا اواخر دهه هفتاد میلادی) به صورت منظم، مقالاتی را به چاپ می‌رساندند که در آنها ماهیت یک سیستم سرمایه‌سالار، با پرسش روبرو می‌گردید. روزنامه نگار صاحب‌ نام جان پیگر در سال 1963 میلادی به شورای نویسندگان روزنامه میرور پیوست و بیش از 20 سال در آن نشریه به کار مطبوعاتی پرداخت. او بعدها ادعا کرد که روزنامه میرور را باید اولین روزنامه عامه پسند دانست که طبقه کارگر جامعه را به اعلام نظراتشان در این روزنامه تشویق می‌نمود. اما خیلی زود ما شاهد ظهور یک موج آنارشیسم بودیم. با تصاحب مالکیت روزنامه میرور توسط رابرت ماکسول، به پیگلر اطمینان داده شد که وی همچنان از امنیت شغلی برخوردار است، اما 18 ماه بعد وی رسما اخراج گردید. ما در عرصه رسانه‌ها، معمولا شاهد ادغام‌های بزرگ هستیم: ادغام شبکه CBS با Westinghouse، ادغام ابر شرکت رسانه‌ای Turner با Time-Warner و در عرصه‌ای بزرگ‌تر، «شرکت جنرال الکتریک» با تصاحب NBC شاخص‌ترین نمونه‌های موجود را تشکیل می‌دهند. حیات همه این رسانه‌های ابر شرکتی نیز به بازار سهام وابسته است. ثروتمندان بر صندلی ریاست این ابر شرکت‌های رسانه‌ای می‌نشینند و عموما هم ارتباط نزدیکی با مدیران رسانه‌های فراگیر دیگر دارند. هرمان و چامسکی به این نکته اشاره می‌نمایند که دو شرکت جنرال الکتریک و «وستینگهاوس»، هر دو بسیار بزرگ و غول پیکر هستند و به خاطر توانمندی‌ای خویش، در بخش‌هایی پرسش برانگیز نظیر تولید تسلیحات جنگی و با تجهیزات هسته‌ای نیز حضور دارند و ساده لوحانه است اگر تصور نماییم، وجود این فعالیت‌های تجاری، بر بی‌طرفی رسانه‌ای آنها تاثیر نخواهد گذاشت. بدین‌ترتیب، در عرصه‌ای گسترده‌تر، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات در اسارت این واقعیت ساده قرار گرفته که مالکان ابر شرکت‌های رسانه‌ای بر مبنای ایدئولوژی بازارهای آزاد به فعالیت می‌پردازند. آیا در این شرایط می‌توان تصور نمود که مدیران این ابر شرکت‌های رسانه‌ای، به روزنامه‌ها و رادیوها و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت مالکیت خویش اجازه دهند که به صورتی ساختار یافته به انتقاد از سرمایه‌ سالاری بازار آزاد که منبع دستیابی آنها به ثروت‌های مادی شان است، بپردازند؟ دومین فیلتر مدل پروپاگاندا،[color=#0000ff] [size=5]تبلیغات[/size][/color] است. روزنامه‏ها مجبورند که برای تحت پوشش قرار دادن هزینه‏های تولید نشریه خود، برای جذب و حفظ حجم انبوهی از تبلیغات تجاری همت گمارند. چرا که بدون کسب این درآدمدها، قیمت هر روزنامه، چند برابر قیمت کنونی خواهد بود. بدو چنین درآمدهایی، یک روزنامه خیلی زود از عرصه رسانه‏ها خارج می‏گردد. از سوی دیگر، در میان جامعه رسانه‎ای، ما همواره شاهد یک رقابت سخت و شدید درجهت جذب تبلیغات دهندگان بوده‏ایم. در این شرایط، جذب تبلیغات کمتر در یک رایط ، جذب تبلیغات کمتر در یک روزنامه، به منزله تضعیف جایگاه آن در عرصه مطبوعات خواهد بود. عدم موفقیت در کسب درآمدهای تبلیغاتی را باید یکی از اصلی‏ترین عوامل نابودی روزنامه‏های مردمی قرن‏های نوزدهم و بیستم میلادی دانست. این امر کاملا روشن است که زنده ماندن و بقای هر مؤسسه مطبوعاتی و یا شبکه رادیویی و تلویزیونی، منوط به ایجاد تصویری از خود به‏عنوان یک رسانه دوستدار تبلیغات است. به بیان دیگر، رسانه باید در راستای منافع شرکت‏های تجاری قدم بر دارد و حوزه‏هایی نظیر مسافرت و صنایع خودروسازی و پتروشیمی جزو این حوزه است. امروزه حتی تهدید به عدم ارائه تبلیغات به یک روزنامه، بر موضع‏گیری‏های بخش‏های خبری و تحلیلی و سردبیری آن، تأثیراتی شگرف و قابل توجه می‏گذارد. سال‏ها پیش نامه‌ای از سوی یک شرکت بزرگ تولید کننده خودرو با این مضمون به دفاتر یکصد روزنامه در ایالات‌متحده ارسال گردید: «در جهت پرهیز از وقوع هرگونه تضاد احتمالی، باید در کلیه مطالب نگارش یافته در روزنامه شما که از مضمامین سکسی، سیاسی و یا اجتماعی برخوردار است، نام شرکت «کرایسلر» درج گردد. در این میان، موضع‏گیری مثبت و یا منفی، برای ما از اهمیت چندانی برخوردار نیست.» از سوی دیگر، شرکت مخابرات انگلستان، در سال 1999 میلادی، مدیران روزنامه «دیلی تلگراف» را تهدید کرده بود که به دلیل انتشار چند مقاله انتقادی، از ارائه تبلیغات خود به آن نشریه خودداری خواهد کرد. بدین‌ترتیب، مسئولیت روزنامه نگاران در انتشار حقایق و واقعیت‌ها، در هاله‌ای از ‌ترس و واهمه و سکوت قرار می‌گیرد. در سال 1992، میلادی، مطالعه‌ای بر روی 150 نفر از اعضای شوراهای سردبیری نشریات ایالات متحده انجام گردید. در این میان 90% آنان اعلام کردند که تبلیغات دهندگان در مضامین انتشار یافته در روزنامه ما دخالت می‌کنند. به علاوه، بسیاری از موضوعات در آستانه انتشار نیز پس از اطلاع آنان، به صورت کامل حذف می‌گردد. 40% این افراد هم از تاثیرات مهم این تبلیغات دهندگان بر مقالات نوشته شده خویش خبر می‌دهند. مثلاً در انگلستان، کل بودجه‏های تبلیغاتی، حدود 10 میلیارد پوند است. اما در ایالات متحده، این مبلغ بسیار بیشتر است. در این شرایط، تداوم حیات یک رسانه رادیکال و مستقل، بسیار مشکل خواهد بود. حتی در صورت بقای آنها هم، به دلیل در حاشیه قرار گرفتن، نخواهند توانست با اقبال عمومی روبه‏رو گردند. پس تبلیغات هم نظیر مالکیت رسانه‌ها می‌تواند به عنوان یک فیلتر عمل کند. سومین فیلتر اشاره شده از سوی هرمان و چامسکی، [size=5][color=#0000ff]منابع خبری رسانه‏های جمعی[/color][/size] می‏باشد. به بیان دیگر، رسانه‌ها باید با منابع قدرتمند اطلاعات، به دلیل ضرورت‌های اقتصادی و پیوند منافع، ارتباطی نزدیک داشته باشند. چرا که حتی رسانه‌ای غول پیکر نظیر «بی‏بی‏سی» هم نمی‌تواند آزادانه خبرنگارانش را روانه هر منطقه‌ای نماید. آنها تمرکز منابع خود را در محل‏هایی قرار می‌دهند که اخبار مهم دنیا در آنها روی می‏دهد: کاخ سفید، پنتاگون، دفتر نخست وزیر انگلستان و سایر‌ترمینال‏های خبری دنیا. اگرچه روزنامه‏های انگلیسی هم ممکن است به منافع احزاب وابسته به طبقه کارگر در پاره‏ای موارد توجه کنند، اما آنان عمدتاً باید نظرات سخنگوی نخست‏وزیر انگلستان را برای تحلیل‏ها و گزارش‏های خبری مرتبط با دولت، مدنظر قرار دهند. از سوی دیگر، ابر شرکت‏های تجاریو صنعتی هم یکی از این منابع مهم خبری به شمار می‏روند. سردبیران و روزنامه‏نگارانی که به این منابع برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خویش وابسته‏اند، در صورت پرسش از دلایل انحراف و دستکاری و یا نادیده انگاری حقایق، احتمالاً با تهدید به عدم امکان دسترسی به کلیه این منابع روبرو خواهند شد. رابرت مک کنزی، استاد ارتباطات دانشگاه «ایلینویس» می‏گوید: «روزنامه‏نگار حرفه‏ای، عمیقاً بر منابع رسمی اطلاعاتی اتکا دارد. خبرنگاران آنها باید با سخنگویان رسمی نخست‏وزیران، مدیر فعالیت‏های رسانه‏ای کاخ سفید، مدیران شرکت‏‎های تجاری و فرماندهان عالی رتبه ارتش گفت‏وگو نمایند و اخبار این رسانه‏ها در حقیقت، گفته‏های آنهاست. لذا دورنمای عملکرد آنها هم به صورت خودکار با دیدگاه‏های رسمی پیوند می‏خورد و در یک راستا خواهد بود.» وی در ادامه خاطرنشان می‏کند که «اگر شما با زندانیان، تظاهرکنندگان، بی‏خانمان‏ها و یا اعتصاب کنندگان گفت‏وگو نمایید، احتمالاً به منابعی غیرقابل اتکا وابسته شده‏اید. در حقیقت، شما باید در روزنامه‏نگاری حرفه‏ای، واژه بی‏طرفی و استقلال را حذف کنید.» چنین اتکایی بر منابع رسمی اطلاعاتی و خبری، رسانه‏های ما را عمیقاً به سوی محافظه‏کاری کشانده و در حقیقت، تعریف یک رویداد به‏عنوان یک خبر و یا خودداری از انتشار آن، در دستان صاحبان قدرت می‏افتد. آقای مک کینزی که کتاب ارزشمند «رسانه‏های ثروتمند، دموکراسی فقیر» را نگاشته است، چنین هشدار می‏دهد: «شرایط کنونی ما، دقیقاً در جهت متضاد با عملکردی است که باید در یک نظام دموکراسی روی دهد، یعنی پاسخگویی صریح و شفاف صاحبان قدرت در برابر افکار عمومی.» چهارمین فیلتر مطرح شده در این مدل، [color=#0000ff][size=5]انتقاد[/size][/color] است که به معنای پاسخ و عکس‏العمل منفی نسبت به یک خبر و یا گزارش انتشار یافته در رسانه‏ها می‌باشد. این انتقادها می‌تواند در قالب نامه‌ها، تلگراف‏ها، تماس‏های تلفنی، طومارها، شکایت‏های قضایی، سخنرانی و یا طرح‏های دولتی، شکایت، تهدید و یا اقدامات تدافعی و تنبیهی باشد. سازمان‌های تجاری معمولاً به صورتی ساختار یافته گردهم می‌آیند تا ماشین انتقادگری خود را سروسامان دهند. شاید یکی از معروف‏ترین انجمن‏های فعال در این زمینه را باید « ائتلاف آمریکایی تغییر آب و هوا» (GCC) دانست که در آن، تعدادی از شرکت‏های نفتی و خودروسازی نظیر «کسون»، «تگزاکو» و «فورد» حضور دارند. به هر حال، سنگ بنای این ائتلاف قدرتمند از سوی مؤسسه «برسون – مارستلر» بنیان نهاده شد که بزرگ‏ترین شرکت روابط عمومی دنیا به شمار می‏رود. هدف اصلی آنها، زیر سؤال بردن نتایج تحقیقات و پژوهش‏های دانمشندان علوم آب و هوا و هشدارهای انتشار یافته در مورد روند فزاینده گرمایش جهانی می‏باشد. شارون بیدر در کتاب خود با عنوان «دایره بسته جهانی»، به افشای اقدامات گسترده این ابر شرکت‏های صنعتی و تجاری و شرکت‏های روابط عمومی اجاره‏ای آنها در زمینه بی‏اثر کردن یافته‏ها و هشدارهای دانشمندان و کارشناسان حامی محیط‏زیست می‏پردازد. مثلاً آنان به جای تلاش در جهت تصویب قوانین کنترل دولت‏ها، خواهان مسئولیت‏پذیری زیست‏محیطی افراد در شیوه زندگی خود هستند و با هرگونه تصویب مقررات جدیدی برای صنایع، به شدت مخالفند. یکی از نویسندگان برجسته انگلیسی که آثار متعددی در حوزه محیط زیست و حیات‏وحش دارد نیز اخیراً اعلام نموده که صاحبان صنایع انگلستان به شدت از انتشار گزارش‏های نگران کننده در رسانه‌ها جلوگیری می‌نمایند. پنجمین و آخرین فیلتر مطرح شده از سوی هرمان و چامسکی، «[size=5][color=#0000ff]دشمن ستیزی[/color][/size]» نام دارد. از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو، رسانه‏های ما با هشدار نسبت به قدرت گرفتن دیکتاتورهایی نظیر قذافی، صدام حسین و یا میلوسویچ از یک سو و اقدامات گروه‏هایی اجتماعی نظیر حامیان محیط زیست از سوی دیگر را به‏عنوان «تروریست‏های حوزه محیط زیست» به مخاطبان خود ارائه می‏کنند. به هر حال، حفظ منافع ابرشرکت ها, در همه جای دنیا یک ماموریت دیرپای مطبوعات ما به شمار می‌رود. بایکوت کردن مخالفان اقداماتشان در کشورهای خود ما، چه معنایی خواهد داشت؟ نمایش یک «امپراتوری شیطانی» از اتحاد جماهیر شوروی در رسانه‌های ما، به عاملی جهت تقویت و گسترش نفوذ ابرشرکت‏های سازنده تسلیحات نظامی و همچنین کشورگشایی‏های متعدد از سوی دولت‏های غربی، که هر دوی این عوامل سود هنگفتی را برای این ابر شرکت‏ها به همراه داشت، تبدیل شد. مثلا اگرچه رژیم مفلوک صدام حسین پس از جنگ اول خلیج فارس، تقریبا فاقد هیچ قدرت نظامی قابل توجهی بود، اما با تبلیغات هشدارامیز رسانه‌های عالم گیر، کشورهای همسایه عراق در خاورمیانه، در یک دوره 10 ساله، بیش از 100 میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته از کشورهای غربی برای مقابله با تهدیدات احتمالی وی خریداری نمودند. از سوی دیگر، موضعگیری‏های کینه‏ورزانه رسانه‏های ما علیه مخالفان جهانی‏سازی در سراسر دنیا و برچسب‏زنی آنها به عنوان افرادی آشوبگر و شورشی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. گویی همه آنانی که در برابر ایدئولوژی و تهدیدات ناشی از بازار آزاد می‏ایستد، افرادی مخاطره‏جو و اخلالگر و شورشی هستند. در پایان باید این نکته مهم را خاطر نشان کنیم که خلاصه کردن این الگوی پروپا گاندا، نمی‏تواند به صورتی کامل بیانگر نظرات و تحلیل‌های مطرح شده از سوی هرمان و چامسکی در این کتاب ارزشمند باشد؛ چرا که آنان موضوعاتی نظیر چگونگی شکل‌گیری و قدرت گرفتن ابر شرکت‌ها در جامعه مدرن، سلطه گام به گام شعارهای نولیبرال مبتنی بر نظام تجارت آزاد و کنار گذاشتن گزینه‌های دیگر با برچسب‌هایی نظیر «ایدئولوژیک»، «منحرف» و «افراطی» را به صورت کامل در این اثر خود شرح می‌دهند. به راستی چرا در این زمانه، هرگونه اعتراض حامیان محیط زیست، حقوق بشر و خلع سلاح در فضایی خاکستری و به صورتی تحریف شده و کینه ورزانه انعکاس می‌یابد؟ و با چه احتمالی، اصولاً چنین اقداماتی به حاشیه رانده شده، مورد بدگویی قرار گرفته و یا اصولاً نادیده گرفته می‌شوند؟ در واژه نامه‏های غربی مفهوم تبلیغ، در توضیح اصطلاح پرویا گاندا (propaganda) به کار رفته است. این اصطلاح برای اولین بار توسط یک کمیته از کاردینال‌های کلیسای کاتولیک رومی که مسئول رسیدگی و سرپرستی مأموریت‌های خارجی بودند، به کار رفت. آن کمیته در سال 1622 میلادی توسط پاپ گریگوری تاسیس شد. پروپاگاندا که در ابتدا به معنی تبلیغ انجیل و تاسیس کلیسا در کشورهای غیرمسیحی استعمال می‌شد، امروزه به مفهوم «[color=#0000ff]دستکاری و تحریف سمبل‌ها به عنوان وسیله‌ای برای نفوذ بر بینش مردم در مورد مسایل جدال آمیز[/color]!» و یا «[color=#0000ff]ابزاری جهت وادار ساختن توده‌های مردم جهت شرکت فعالانه در محفل خود[/color]» نیز به کار می‌رود. «پروپاگاندا امروزه در دو سطح بین‌المللی و ملی روی به گسترش نهاده است. پروپاگاندای بین‌المللی بیشتر از جانب کشورهای خواهان توسعه سیاسی اعمال می‌گردد و هدف اصلی آنان جلب اقوام غیرمتعهد جهان به خود است، پروپاگاندای ملی بیشتر بسوی حفظ اتحاد قوم در لوای رهبری‌های موجود گرایش دارد و پدیده اساسی آن بصورت‌تربیت متخصصان روابط عمومی و بکارگرفتن نیروی انسانی قادر به پیشبرد ایدئولوژی موجود دیده می‌شود.» همچنین هربرت مارکوزه در کتاب انسان تک ساختی صراحتاً اعتراف می‌کند که : «[color=#0000ff]تبلیغات امروز (غرب) به دنبال آن نیست که درست را از نادرست و حقیقت را از اشتباه باز شناسد، بلکه شخصاً آنچه را که بخواهد به صورت حقیقت یا اشتباه به ذهن آدمیان تحمیل می‌کند و آنرا در برابر کاری انجام شده قرار می‌دهد[/color]» و نیز از نظر گاه گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی، «[color=#0000ff]کار تبلیغ فقط در کنترل خدمات اطلاعاتی و هنری خلاصه نمی‌شود، بلکه تبلیغات وسیله‌ای است برای کنترل تمام امور زندگی و تفکرات جهانی[/color]» تبلیغ در اسلام به معنای رسانیدن پیام وحی و فرامین الهی به کلیه افراد بشر و تشویق و دعوت آنان به اطلاعات و پیروی از حق و حقیقت و شناساندن بدی‌ها و پلیدی‌ها و‌ترسیم و ارائه شیوه‌های ستیز و مبارزه با آنهاست. امام خمینی قدس سره شریف در حکم انتصاب ریاست «سازمان تبلیغات اسلامی» درباره معنای «تبلیغات» چنین فرموده‌اند: «[color=#ff0000]تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و‌ ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است. ان شاءالله در محدوده توانتان نقاط کور و مجهول را برای مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید و چارچوب اسلام ناب محمدی(ص) که در‌ترسیم قهر و خشم و کینه مقدس و انقلابی علیه سرمایه داری غرب و کمونیسم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و به خصوص جوانان سلحشور نشان دهید.[/color]» [url="http://rasaneh.org/NSite/FullStory/News/?Id=1614"]منبع[/url] [size=2][color=#008080]-------------------[/color][/size] [size=2][color=#008080]منتقل شد[/color][/size] [size=2][color=#008080]PersianKing[/color][/size]